BELGISCHE VERENIGING DER ZIEKENHUIZEN - ASSOCIATION BELGE DES HOPITAUX

Association sans but lucratif


Dénomination : BELGISCHE VERENIGING DER ZIEKENHUIZEN - ASSOCIATION BELGE DES HOPITAUX
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 408.941.211

Publication

25/05/2011
ÿþ

Luik B In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging ter griffie van de akte



Fdegrgei!egd ier griffie van da Redittlink voo aijopiicendeJ te Aptwerpen, op

13 MEI 7011

Griffie

11I 11 )1 II) 11 I II 1 1 1ll I1

*11079189'

V bel

aa

Be Sta:

Benaming

(voluit) : BELGISCHE VERENIGING DER ZIEKENHUIZEN ASSOCIATION BELGE DES HOPITALJX

Rechtsvorm : VERENIGING ZONDER WINSTOOGMERK

Zetel : Wilrijkstraat 10 - 2650 Edegem - BELGIE

Ondernemingsnr : 408 941 211

Voorwerp akte :

DE ALGEMENE VERGADERING VAN 7/10/2010 en de RAAD VAN BESTUUR VAN 22/12/2010 leiden tot volgende wijzigingen :

ONTSLAGEN :. VOORZITTER -> PROF. DR. GUY DURANT, UZ ST. LUC

HIPPOKRATESLAAN 10

1200 BRUSSEL

°22.01.1949, St. Agathe Berchem

Priveadres: Cours du Chamignon 12

1348 Ottignies Louvain la Neuve

. SECRETARIS GENERAAL -> DHR. JOHNNY VAN DER STRAETEN

UNIVERSITAIR ZIEKENHUIS ANTWERPEN

WILRIJKSTRAAT 10

2650 EDEGEM

°03.08.1958, Oudenaarde

Privéadres: Petrus van Bavegemstraat 5

9200 Dendermonde

- BENOEMINGEN : . VOORZITTER -> DHR. WILLY HEUSCHEN

Privéadres : Sch«nefelder Weg 33

4700 Eupen

° 17.04.1949, Walhorn

. SECRETARIS GENERAAL -> DHR. GUY HEBERT, UZ ST LUC

HIPPOKRATESLAAN 10

1200 BRUSSEL

006.03.1958, Verviers

Privéadres: Rue des Sorbiers 30 4800 Verviers

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging of stichting ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

24/04/2015
ÿþ MOQ'2.2

ln de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

iu I01

*15060323*

Fer* van koophandel Antwerpen

14 APR. 2 5

afdeliggieitsverpen

Ondernemingsnr : 408.941.211

Benaming

(voluit) : Belgische Vereniging der Ziekenhuizen,Assocation Belge des

Hôpitaux,Belgische Vereinigung der Krankenhaüser, Belgian Hospitals Association

(verkort) : BVZ-ABH-VBK-BHA

Rechtsvorm : VZW

Zetel : Wilrijkstraat 10, 2650 EDEGEM

Onderwerp akte : Verplaatsing maatschappelijke zetel

De Algemene Vergadering van 10 juli 2014 heeft beslist de maatschappelijke zetel te verplaatsen naar Kruidtuinlaan 32 te 1000 Brussel

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

Op de laatste blz van Luik B vermelden : Recto , Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso{oln(en) bevoegd de vereniging. stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso . Naam en handtekening

24/04/2015
ÿþ MOD 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

J111111.111

4*

IIR

f rr3ht ~nk Ygll handel

Antwerpen

i 4 APR. 2015

afdelierrffriíeerpen

Ondernemingsnr : 408.941.211

Benaming

(voluit) : Belgische Vereniging der Ziekenhuizen,Assocation Belge des Hôpitaux,Belgische Vereinigung der Krankenhaüser, Belgian Hospitals Association

(verkort) : BVZ-ABH-VBK-BHA

Rechtsvorm : VZW

Zetel : Wilrijkstraat,10 2650 Edegem

Onderwerp akte : gecoordineerde statuten na wijziging door uitzonderlijke algemene vergadering van 10 juli 2014

NAAM, ZETEL, DOEL, DUUR

Artikel 1. De vereniging wordt : Belgische Vereniging der Ziekenhuizen , Association Belge des Hôpitaux , Belgische Vereinigung der Krankenhaüser, Belgian Hospitals Association (BVZ - ABH -VBK-BHA.) genoemd. Het is een vereniging zonder winstoogmerk, overeenkomstig de wet van 27 juni 1921, die van toepassing is voor alles wat in de voorliggende statuten niet uitdrukkelijk geregeld is. De Nederlandstalige, de Franstalige en de Duitstalige teksten der statuten hebben gelijkwaardige bewijskracht.

Artikel 2. De maatschappelijke zetel van de vereniging is gevestigd in het gerechtelijk arrondissement Brussel, Kruidtuinlaan 32, 1000 Brussel w Hij kan na beslissing van de Algemene vergadering, verplaatst worden naar om het even welk welke arrondissement in het land. Elke wijziging van de maatschappelijke zetel moet neergelegd worden in het centraal dossier, gehouden door de griffie van de Rechtbank van Koophandel van Brussel en zonder verwijl gepubliceerd worden in de bijlagen tot het Belgisch Staatsblad.

Artikel 3. De vereniging is samengesteld uit Belgische ziekenhuizen, natuurlijke personen of verenigingen met rechtspersoonlijkheid die werkzaam zijn of waren binnen de Belgische medische, sociale of gezondheidssector. Het doel van de vereniging is een bijdrage te leveren tot de goede werking van de zorginstellingen door het bestuderen van problemen op gebied van beheer en organisatie alsock door het stimuleren van de ontwikkeling en vooruitgang van de ziekenhuiswetenschap,

Om deze doelstellingen te realiseren;

- mag de vereniging een standpunt innemen ten opzichte van elk probleem dat rechtstreeks of onrechtstreeks verband houdt met het ziekenhuisbeheer en de aangestoten ziekenhuizen vertegenwoordigen ten opzichte van derden en specifiek binnen betrokken openbare en/of privé-instanties en/of groeperingen, zowel op federaal Belgisch niveau als op Europees of internationaal niveau.

-elke andere daad stellen die verband houdt met haar doel, via het bestuderen van problemen, het verspreiden van publicaties en het organiseren van studiedagen en conferenties.

De vereniging mag voor het realiseren van haar doel van alle nodige onroerende goederen genieten of ze bezitten

Artikel 4. Het boekjaar loopt van 1 januari tot en met 31 december,

De vereniging is opgericht voor onbepaalde duur. Ze kan te allen tijde ontbonden worden.

Artikel 5. Het aantal leden is onbeperkt, maar bedraagt minstens drie.

Arlikel 6. De vereniging is samengesteld uit effectieve en toegetreden leden,

De effectieve leden zijn de ziekenhuisinstellingen en de natuurlijke personen die werkzaam zijn of waren binnen de sector van de Belgische ziekenhuizen. Deze laatsten worden benoemd in hun persoonlijke hoedanigheid, terwijl de instellingen vertegenwoordigd worden door mandatarissen die door hen daartoe zijn aangewezen.

Op de laatste blz. van luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris. hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening,

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

MGD 2,2

Artikel 7. De Raad van Bestuur beslist volgens de verdeling opgenomen in het huishoudelijk reglement en zonder dat het deze beslissing moet motiveren, over de toelating van nieuwe effectieve of toegetreden leden.

Het ontslag, de schorsing en de uitsluiting van effectieve leden gebeuren overeenkomstig het artikel 12 van de Wet van 27 juni 1921.

Artikel 8, Elk nieuw effectief of toegetreden lid is verplicht de statuten van de vereniging te aanvaarden en bij

de officiële inschrijving, de taalrol te vermelden.

Elk effectief en toegetreden lid betaalt een jaarlijkse bijdrage die vastgesteld wordt tijdens de Algemene

vergadering op voorstel van de Raad van Bestuur.

Die bijdrage is verschuldigd voor het lopende jaar, ongeacht de datum, waarop het nieuw lid zich aanmeldt.

ALGEMENE VERGADERING

Artikel 9. De Algemene vergadering is samengesteld uit effectieve en toegetreden leden. Elk effectief of

toegetreden lid beschikt over het volgend aantal stemmen:

- drie stemmen per ziekenhuisinstelling, effectief lid,

- één stem per persoon , effectief !id,

- drie stemmen per rechtspersoon, toegetreden !id.

Jaarlijks wordt, In de loop van het eerste semester, in de maatschappelijke zetel of op een andere, door de

Raad van bestuur aangeduide plaats, een gewone Algemene vergadering gehouden, waarbij de Raad van

bestuur het activiteitenverslag, de rekening van de ontvangsten en uitgaven van het afgelopen boekjaar en de

begroting voor het lopende boekjaar voorstelt.

Een buitengewone Algemene vergadering wordt door de Raad van bestuur samengeroepen, telkens het

belang van de vereniging het vereist.

Telkens een vijfde van de effectieve leden er de Voorzitter schriftelijk en uitdrukkelijk om verzoekt is de

Raad van bestuur gehouden de Algemene vergadering bijeen te roepen.

Artikel 10. Enkel de Algemene Vergadering is bevoegd om te beslissen over:

1) De wijziging van de statuten.

2) De benoeming en afzetting van de bestuurders.

3) De goedkeuring van begroting en van de rekeningen.

4) De ontbinding van de vereniging.

5) De benoeming en de afzetting van de commissaris(sen) en het vastleggen van hun eventuele vergoeding

6) De kwijting aan de bestuurders en de commissarissen

7) De uitsluiting van een lid

8) De omvorming van de vereniging in een juridische entiteit met sociaal oogmerk.

De Algemene vergadering kan slechts geldig beslissen over een statutenwijziging, ais de wijzigingen uitdrukkelijk in de oproeping zijn vermeld en als ten minste twee derden van de leden op de vergadering aanwezig zijn.

Een wijziging kan slechts aangenomen worden met een meerderheid van tweederden van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.

Wanneer de wijziging evenwel betrekking heeft op één van de doelstellingen waarvoor de vereniging is opgericht, kan ze slechts aangenomen worden met eenparigheid van stemmen van de aanwezige leden van de Algemene vergadering.

Ingeval op de eerste vergadering minder dan tweederden van de leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn, kan een tweede vergadering worden bijeengeroepen, die geldig kan beraadslagen, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden,

Wanneer de wijziging evenwel betrekking heeft op één van de doelstellingen die de vereniging nastreeft, kan ze slechts aangenomen worden met eenparigheid van stemmen van de aanwezige leden van de Algemene Vergadering,

De tweede vergadering mag niet binnen vijftien dagen volgend op de eerste vergadering worden gehouden

Artikel 11. De oproepingen, die de agenda bevatten, worden per gewone brief aan elk lid verstuurd tien werkdagen voor de vergadering in de nationale taal, die het effectieve lid opgegeven heeft.

Artikel 12. Het effectief of toegetreden lid dat de Algemene vergadering niet kan bijwonen, kan zich laten vertegenwoordigen door een ander lid, aan wie een schriftelijke volmachtwordt verleend. Geen enkel effectief of toegetreden lid mag over meer dan één procuratie beschikken,

Het aantal stemmen per lid op de Algemene vergadering wordt bepaald in het huishoudelijk reglement.

De Raad van bestuur beslist over de vorm van de procuraties en mag eisen dat deze worden ingediend drie dagen voor de Algemene vergadering.

Artikel 13. De Algemene vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de Raad van bestuur, of bij zijn afwezigheid, door de oudste ondervoorzitter, of bij diens afwezigheid, door de bestuurder met de grootste anciënniteit.

arc

~ ~ x MOD 2.2

De Secretaris-generaal of bij zijn afwezigheid, de jongste bestuurder, neemt het secretariaat van de Algemene vergadering waar.

Artikel 14. De notulen van de Algemene vergadering worden ondertekend door de Voorzitter en door de Secretaris-generaal (of door de Afgevaardigd bestuurder). Ze worden bewaard op de zetel van de vereniging. Alle effectieve leden hebben inzage in de notulen, overeenkomstig de voorwaarden voorzien in artikel 10 van de wet van 27/06/1921

DE RAAD VAN BESTUUR

Artikel 15: Het bestuur van de vereniging wordt toevertrouwd aan een Raad van Bestuur waarvan de leden door de Algemene vergadering worden benoemd voor zes jaar.

De Raad van bestuur is samengesteld uit minimum 15 en maximum 21 bestuurders. Minimum twee derden daarvan moeten worden verkozen onder de effectieve leden en maximum één derde uit de toegetreden leden. De samenstelling van de Raad van bestuur moet een weergave zijn van de ziekenhuizen van de verschillende Belgische federale structuren (Het Vlaams Gewest , het Waals Gewest , het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Duitse Gemeenschap) en er tegelijkertijd op toezien dat elk van deze structuren vertegenwoordigd is in de Raad van Bestuur. De Raad van Bestuur mag een voorstel voor zijn samenstelling voorleggen tijdens de Algemene vergadering.

Artikel 16. De Raad van bestuur vergadert op uitnodiging van de voorzitter, telkens wanneer het belang van de vereniging dit vereist. De Raad wordt ook samengeroepen wanneer één derde van de bestuurders erom verzoekt.

De Raad van bestuur beslist bij gewone meerderheid, ongeacht het aantal aanwezige bestuursleden.

Bij staking van stemmen, volgt een tweede stemronde, waarbij de stem van de voorzitter doorslaggevend is. Het aantal bestuurders moet steeds kleiner zijn dan het aantal effectieve leden van de Algemene vergadering. Een huishoudelijk reglement wordt vastgesteld door de Raad van bestuur voor elke materie die noch door de statuten, noch door de wet worden geregeld.

Artikel 17. Het mandaat van bestuurder is beperkt tot maximum zes jaar. De Raad van bestuur is om de drie jaar minstens voor de helft hernieuwbaar. De bestuurders zijn herkiesbaar, Indien een bestuurdersmandaat vacant is, voorziet de Raad van bestuur onmiddellijk in de vervanging. De op deze wijze aangewezen nieuwe bestuurder voltooit het mandaat tot de eerstvolgende Algemene Vergadering

Artikel 18. Het bestuurdersmandaat wordt van rechtswege beëindigd indien het effectief of toegetreden lid die het mandaat vertegenwoordigd, om terugtrekking vraagt. De betrokken bestuurder wordt vervangen voor de beëindiging van zijn mandaat in de loop van de volgende Algemene vergadering op voorstel van het Bureau en na de goedkeuring door de Raad van bestuur.

Artikel 19. De beraadslagingen van de Raad worden vastgelegd in notulen, ondertekend door de voorzitter en de secretaris-generaal. Ze worden bewaard op de zetel van de vereniging,

Zij ondertekenen eveneens de uittreksels van de notulen. Ze moeten zich niet d.m.v. enige bijkomende machtiging verantwoorden ten opzichte van derden. Het raadplegen van de documenten gebeurt conform de voorwaarden voorzien in artikel 10 van de wet van 27 juni 1921,

Artikel 20. De Raad van Bestuur heeft de meest uitgebreide bevoegdheid in het bestuur van de vereniging. Alles, wat niet expliciet door de wet of de statuten voorbehouden is aan de Algemene vergadering, behoort tot de bevoegdheid van de Raad.

Hij beslist o.a, over alle akkoorden, dadingen en overeenkomsten, over aankopen, vervreemdingen en de overdrachten van alle roerende en onroerende goederen, over de vestiging en opheffing van hypotheken en van andere zakelijke rechten, over alle verpachtingen en huurcontracten, over ontvangsten van giften en legaten, over beleggingen, Inkomsten en administratieve akten, over alle gerechtelijke handelingen zowel ais eiser ais verweerder, over de indienstneming van werknemers en over hun salaris.

Deze opsomming is niet limitatief maar slechts indicatief.

Om bij te dragen tot een goede uitvoering van de doeleinden van artikel 3 van de statuten kan de Raad van bestuur andere werkgroepen samenstellen dan de commissies voorzien in artikel 25

HET BUREAU

Artikel 21. Het dagelijks bestuur van de vereniging alsook de vertegenwoordiging ervan wordt door de Raad van Bestuur gedelegeerd aan een Bureau.

De Raad van bestuur verkiest onder zijn leden een Bureau, bestaande uit een voorzitter, twee ondervoorzitters, een secretaris-generaal (of afgevaardigd bestuurder), een penningmeester en twee leden. Deze bestuurders vormen het Bureau van de vereniging, dat bevoegd is voor het dagelijks bestuur. Het principe van de vertegenwoordiging, zoals voorzien werd door de Raad van bestuur in artikel 15 is eveneens van toepassing op de samenstelling van het Bureau. De bestuurders treden gezamenlijk op en verlenen volmacht aan de voorzitter, aan de secretaris-generaal (of afgevaardigd bestuurder) en aan de penningmeester om de vereniging te vertegenwoordigen en om de beslissingen van de vereniging uit te voeren.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

MQD 2.2

Luik B - Vervolg

Artikel 22. De mandaten van alle leden van het Bureau kunnen onbeperkt hernieuwd worden zolang ze bestuurders zijn.

Artikel 23, Iedere handeling in rechte, zowel als eiser als verweerder, gebeurt in naam van de vereniging door de Raad van bestuur en wordt opgevolgd door de voorzitter of door een ondervoorzitter, die daartoe specifiek wordt aangeduid.

Artikel 24. De lopende briefwisseling en de documenten van dagelijks bestuur, de kwijtingen en ontheffingen worden geldig ondertekend door de Voorzitter of door de Secretaris-generaal (of Afgevaardigd bestuurder).

Akten en contracten, die de vereniging verbinden, worden geldig ondertekend door de Voorzitter of door de Secretaris-generaal samen met de penningmeester.

De cheques en postassignaties worden ondertekend door de secretaris-generaal of de penningmeester, zonder dat ze zich tegenover derden dienen te verantwoorden d.m.v. enige bijkomende machtiging door de Raad.

DE COMMISSIES

Artikel 25. Om bij te dragen tot een goede uitvoering van de sociale doelstelling van artikel 3 van de statuten kan de Raad van Bestuur bepaalde Commissies samenstellen binnen de vereniging . Deze commissies zijn samengesteld uit effectieve en toegetreden leden. De Raad van Bestuur bepaalt de werking van de commissies in toepassing van het huishoudelijk reglement. Deze commissies werken zo zelfstandig mogelijk en dit onverminderd de prerogatieven eigen aan het beheer toevertrouwd aan de Raad van Bestuur en het Bureau.

ONTBINDING VAN DE VERENIGING

Artikel 26. In geval van vrijwillige ontbinding van de vereniging bepaalt de Algemene vergadering, die de ontbinding uitspreekt, de bestemming van de goederen van de ontbonden vereniging, waarbij ze aan deze goederen een bestemming geeft, die zo veel mogelijk overeenkomt met het doel, waarvoor de ontbonden vereniging is opgericht.

in voorkomend geval duidt de Algemene vergadering de vereffenaars aan en bepaalt in voorkomend geval zijn/hun bevoegdheid/bevoegdheden.

Dirk Thielens Willy Heuschen

Secretaris- Generaal Voorzitter

~

Op de laatste blz. van Lvlk B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaîis, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Voor-

behouden

aan het

Belgisch

Staatsblad

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

24/04/2015
ÿþ nel" 11-''1t MOD 2.2

ln de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie



lçghitggink van Koophandel

Antwerpen

14 APR. Lti )

afdeI *1 ,erpen



Ondernemingsnr ; 408.941.211

Benaming

(voluit) : Belgische Vereniging der Ziekenhuizen,Assocation Belge des

Hôpitaux,Belgische Vereinigung der Krankenhaüser, Belgian Hospitals Association

(verkort) BVZ - ABH -VBK-BHA

Rechtavorrn : VZW

Zetel : Wilrijkstraat 10, 2650 EDEGEM, BELGIE

Onderwerp akte : Ontslagen en benoemingen

De Raad van Bestuur van 13 juni 2012 heeft tot de volgende wijzigingen geleid:

Ontslag: Als bestuurder en secretaris-generaal: DHR GUY HEBERT

UZ St LUC

HIPPOCRATESLAAN 10

1200 BRUSSEL

° 06.03.1958 Verviers

Privéadres : Rue des Sorbiers 30

4800 VERVIERS

Benoemingen: Als bestuurder en Secretaris Generaal DHR DIRK THIELENS

°20.09.1960

Privéadres: Hermelijniaan, 2

1933 STERREBEEK

Penningmeester: DHR OLIVIER VAN TIGGELEN

°23.06.1968

Privéadres: Grondwetlaan, 62 bus 4

1090 JETTE

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris. hetzij van de perso(o)ntenl bevoegd de vereniging. stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso Naam en handtekening

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

i111imn~~iiu~ui~!u

1 fi0325

Coordonnées
BELGISCHE VERENIGING DER ZIEKENHUIZEN - ASS.…

Adresse
KRUIDTUINLAAN 32 1000 BRUSSEL

Code postal : 1000
Localité : BRUXELLES
Commune : BRUXELLES
Région : Région de Bruxelles-Capitale