CENTRE D'ECHANGE ET DE COMPENSATION, EN ABREGE : CEC

Association sans but lucratif


Dénomination : CENTRE D'ECHANGE ET DE COMPENSATION, EN ABREGE : CEC
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 414.509.011

Publication

10/10/2014
ÿþ;r MOD 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de,ekte terariffie.

neergeiegdlontvangen op



01 OKT, 2014

ter griffie van de Nederlandstalige

ff e egt e i ketolç.rtdei Brussel





Ondernemingsnr : 0414.509.011

Benaming

(voluit) : Uitwisselingscentrum en Verrekening

(verkort) : UCV

Rechtsvorm : VZW

Zetel : Aarlenstraat 82 te 1040 Brussel

Onderwerp akte : Herbenoeming van bestuurders

Algemene vergadering van 25.04.2014 :



Herbenoeming van bestuurders :

BNP Paribas Fartis, naamloze vennootschap, hebbende haar maatschappelijke zetel te:

1000 Brussel, Warandeberg 3

bpost, naamloze vennootschap, hebbende haar maatschappelijke zetel te

1000 Brussel, Muntcentrum

Febeifin, vzw,

hebbende haar maatschappelijke zetel te

1040 Brussel, Aarlenstraat 82

ING Belgium, naamloze vennootschap, hebbende haar maatschappelijke zetel te :

1000 Brussel, Marnixlaan 24







Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening.

10/10/2014
ÿþ~ Moo 2.2

Copie à publier aux annexes du Moniteur belge

après dépôt de tracte

neergelegd/ontvangen op



11111111111 a 1 OKT. 20111

*14185709* ter griffie van de Nederlandstalige estmte i4 H lk.Agenclet Brussel





Mentionner sur la dernière page du Volet B : Au recto : Nom et qualité du notaire instrumentant ou de la personne ou des personnes

ayant pouvoir de représenter l'association, la fondation ou l'organisme à l'égard des tiers

Au verso : Nom et signature

N° d'entreprise : 0414.509.011

Dénomination

(en entier) : Centre d'Echange et de Compensation

(en abrégé) : CEC

Forme juridique: ASBL

Siège : Rue d'Arlon 82, 1040 Bruxelles

Obiet de l'acte : Renouvellement d'administrateurs

Assemblée Générale du 25.04.2014

Renouvellement du mandat des administrateurs :

BNP Paribas Fortis, société anonyme,

ayant son siège social à

1000 Bruxelles, Montagne du Parc 3

bpost, société anonyme,

ayant son siège social à

1000 Bruxelles, Centre Monnaie

Febelfin, association sans but lucratif,

ayant son siège social à

1040 Bruxelles, Rue d'Arlon 82

ING Belgium, société anonyme,

ayant son siège social à

1000 Bruxelles, Avenue Marnix 24

28/08/2013
ÿþ4~ É. n Copie à publier aux annexes du Moniteur belge après dépôt de l'acte MOL) 2.2



Réservé 1101111t1111,11111111111

au

Moniteur

belge



ii-eaMEL.ES

1 9 aï 2013

Greffe

N° d'entreprise : 0414.509.011

Dénomination

(en entier) : Centre d'Echange et de Compensation

(en abrégé) : CEC

Forme juridique : ASBL

Siège : Rue d'Arlon 82,1040 Bruxelles

Objet de l'acte : Démission, la nomination et renouvellement d'administrateurs

Assemblée Générale du 22.02.2013:

Démission du Président et le secrétaire à partir du 01.04.2013 :

Banque Nationale de Belgique , société anonyme,

ayant son siège social à:

1000 BRUXELLES, Boulevard de Berlaimont 14 Nomination du Président à partir du 01.04.2013 :

Belfius Banque, société anonyme,

ayant son siège social à:

1000 BRUXELLES, Boulevard Pachéco 44

Nomination du secrétaire :

CEC, association sans but lucratif,

ayant son siège social à:

1080 BRUXELLES, Rue d'Arlon 82

Bijlagen bij liët Bélgiscïi Staatsblad - 28/08/2013 - Annexes du Moniteur belge

Réservé

au

Moniteur

belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 28/08/2013 - Annexes du Moniteur belge

Assemblée Générale du 21.06.2013

Démission d'administrateur :

Banque Nationale de Belgique , société anonyme, ayant son siège social à:

1000 BRUXELLES, Boulevard de Beriaimont 14

Renouvellement du mandat des administrateurs

Belfius Banque, société anonyme,

ayant son siège social à:

1000 BRUXELLES, Boulevard Pachéco 44

AXA Bank Europe, société anonyme,

ayant son siège social à:

1170 Watermael-Boitsfort, Boulevard du Souverain 25

KBC Bank, société anonyme,

ayant son siège social à:

1080 BRUXELLES, Avenue du Port 2

Bank J. Van Breda & C°, société anonyme, ayant son siège social à:

2000 ANTWERPEN, Ledeganckkaai 7

Volet B - Suite

MOn2.2

RhAstitianeesemiáe3dsnttsepingedtiufflete ; Miu'eeta Ndxrareeteiteltil$ittu1oaitteeiriBa9otru3ettiaobauddàdaplaecsanBeaouieleqplacsasanaes eteatIppaumài dda-ep}lésatttet'tiassafaietiau Ideadtleticrruau'lite.atgaree'qgaticttdesittiess

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28/08/2013
ÿþ MOD2.2

ln de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

Op de laatste bfz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging. stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 28/08/2013 - Annexes du Moniteur belge

Voorbehouder aan het Belgisch Staatsbla,

>-

BU

Griffie

Ondernemingsnr : 0414.509.011

Benaming

(voluit) : Uitwisselingscentrum en Verrekening

(verkort) : UCV

Rechtsvorm : VZW

Zetel : Aarlenstraat 82 te 1040 Brussel

Onderwerp akte : Ontslag, benoeming en herbenoeming van bestuurders

Algemene vergadering van 22.02.2013 :

Ontslag van voorzitter en secretaris vanaf 01.042013

Nationale Bank van België, naamloze vennootschap, hebbende haar maatschappelijke zetel te:

1000 BRUSSEL, de Berlaimontlaan 14

Benoeming van voorzitter vanaf 01.04.2013 :

Belfius Bank, naamloze vennootschap,

hebbende haar maatschappelijke zetel te:

1000 BRUSSEL, Pachecolaan 44

Benoeming van secretaris vanaf 01.04.2013 :

UCV, Vereniging zonder winstoogmerk,

hebbende haar maatschappelijke zetel te:

1000 BRUSSEL, Aarlenstraat 82

~

MOá 2.2

Luik B - Vervolg

Algemene vergadering van 21.06.2013

Ontslag van bestuurder

Nationale Bank van België, naamloze vennootschap,

hebbende haar maatschappelijke zetel te:

Voo-

àehouden

aan het

Belgisch

Staatsblad

1000 BRUSSEL, de Berlaimontiaan 14 Herbenoeming van bestuurders :

Belfius Bank, naamloze vennootschap, hebbende haar maatschappelijke zetel te:

1000 BRUSSEL, Pachecolaan 44

AXA Bank Europe, naamloze vennootschap, hebbende haar maatschappelijke zetel te:

1170 BRUSSEL, Vorstlaan 25

KBC Bank, naamloze vennootschap, hebbende haar maatschappelijke zetel te:

1080 BRUSSEL, Haventaan 2

Bank J. Van Breda & C°, naamloze vennootschap, hebbende haar maatschappelijke zetel te:

2000 ANTWERPEN, Ledeganckkaai 7

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

04/10/2012
ÿþe MOD 2.2

ln de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

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behou

aan

Belgi;

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BRUSSEL

2 5 SEP 2012

Griffie

Ondernemingsnr : 0414.509.011

Benaming

(vr:duit) : UitwisselingsCentrum en Verrekening

(verkort) : UCV

Rechtsvorm : VZW

Zetel : De Berlaimontlaan 14 -1000 Brussel

Onderwerp akte : Statutenwijziging A.V. 24.05.2012

Hoofdstuk 1 - Algemene bepalingen

Art. 1 - De vereniging zonder winstoogmerk genaamd "Uitwisselingscentrum en Verrekening", waarvan de officiële afkorting luidt "UCV" (hierna "UCV"), wordt geregeld door de wet van 27 juni 1921 op de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingetvzonder winstoogmerk en de stichtingen (hierna de 'Wet") en door deze statuten.

. Art. 2 - De zetel van de vereniging is gevestigd te 1040 Brussel, Aarlenstraat 82, in het gelijknamige gerechtelijk arrondissement Brussel.

Art. 3 - Het minimumaantal aangeslotenen mag niet kleiner zijn dan vier (4).

De termen "rechtstreekse deelnemer" en "onrechtstreekse deelnemer" die in deze statuten worden gebruikt, stemmen respectievelijk overeen met de begrippen "lid" en "toegetreden lid" die voorkomen in de Wet, De term "deelnemer" die in deze statuten wordt gebruikt, slaat zowel op een rechtstreekse deelnemer als op een onrechtstreekse deelnemer.

" Enkel de rechtstreekse deelnemers, zoals bepaald in deze statuten, genieten ten volle van de rechten die. door de Wet en door deze statuten aan de leden worden toegekend.

" Derden bij het UCV, zoals vermeld in artikel 2ter van de Wet en die met een rechtstreekse deelnemer een vertegenwoordigingsrelatie zijn aangegaan zoals bepaald in het commissiecontract waarvan sprake is in artikel 22, kunnen onrechtstreekse deelnemers van het UCV worden.

Hoofdstuk Il - Doel

Art. 4 - Het UCV heeft als hoofddoel het organiseren van de uitwisseling van gestandaardiseerde informatie, hoofdzakelijk met betrekking tot de overdracht van fondsen, die per computer kan verwerkt worden.

Ais betaalsysteem en verrekenkamer, heeft" het UCV eveneens tot doel de verrekening te bewerkstellingen van alle betalingen verbonden aan de overdradht van fondsen uitgewisseld tussen zijn rechtstreekse deelnemers handelend in eigen naam en voor eigenrekening of voor rekening van anderen.

Het UCV mag alle daden stellen die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houden met zijn doel.

Het UCV mag met name deelnemen aan en zich interesseren voor alle activiteiten die aanleunen bij zijn

doel.

Voor de verwezenlijking van zijn doel mag het UCV de operationele en/of technische verwerking van de informatie- en betalingsstromen uitbesteden.

Art. 5 - Het onderliggend juridisch en technisch kader van de activiteiten beoogd in artikel 4 wordt bepaald in documenten die van contractuele aard zijn en ten behoeve van de rechtstreekse deelnemers en onrechtstreekse deelnemers zijn opgesteld: het UCV-Reglement en de overeenkomst voor levering van diensten niet de onderaannemer waarvan sprake is in artikel 4.

Hoofdstuk III - Verwerving van de hoedanigheid van rechtstreekse deelnemer of van onrechtstreekse deelnemer - Wijziging van deelnemingsstatuut - Verlies van de hoedanigheid van rechtstreekse deelnemer of

onrechtstreekse deelnemer .

Op de laatste blz. van Luil(g vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de Instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)nfen) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening

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#p.. MOD 2.2

Verwerving van de hoedanigheid van rechtstreekse deelnemer

Art. 6 - De hoedanigheid van rechtstreekse deelnemer kan verworven worden door de volgende entiteiten:

a)de kredietinstellingen erkend door een bevoegde prudentiële autoriteit van een Lidstaat van de Europese

Unie;

b)de kredietinstellingen met een in België geregistreerd bijkantoor;

c)de kredietinstellingen in België werkzaam in het raam van het vrij verrichten van diensten overeenkomstig

de wet van 22 maart 1993 op het statuut van en het toezicht op de kredietinstellingen;

d)bpost, N.V. van publiek recht;

e)de Nationale Bank van België.

Art. 7 - Om de hoedanigheid van rechtstreekse deelnemer te kunnen verwerven moet aan volgende voorwaarden voldaan worden;

.voldoen aan de technische, operationele en juridische vereisten zoals voorgeschreven in de van kracht zijnde contractuele bepalingen waarvan sprake is in artikel 5;

.het door de raad van bestuur vastgelegde toetredingsrecht betalen;

.voor de entiteiten vermeld in artikel 6 a) tot c) : een vereffeningsrekening aanhouden of gebruik maken van de vereffeningsrekening van een verbonden vennootschap overeenkomstig artikel 11 van het Wetboek van de vennootschappen; die vereffeningsrekening moet worden aangehouden bij de vereffeningsinstelling TARGET2-BE of bij een centrale bank die een component van TARGET 2 uitbaat en dient voor de vereffening van compensatiesaldi die door het UCV of voor zijn rekening worden doorgezonden;

" aan het UCV de kosten betalen, met name de exploitatiekosten, de uitwisselingskosten en eventueel de investeringskosten, overeenkomstig de van kracht zijnde contractuele bepalingen waarvan sprake is in artikel 5.

Daarenboven, indien de kandidaat-rechtstreekse deelnemer een bijkantoor is van een kredietinstelling naar recht van een niet-lidstaat van de Europese Unie, kan de raad van bestuur de toetreding van deze kandidaat laten afhangen van de vereiste tot wederkerigheid ten gunste van aangeslotenen naar Belgisch recht om, onder vergelijkbare voorwaarden, deel te nemen aan de nationale vereffeningssystemen van het land van de kandidaat-rechtstreekse deelnemer.

Art, 8 - De kandidaat-rechtstreekse deelnemer vraagt per aangetekende brief met ontvangstbewijs gericht aan de voorzitter van de raad van bestuur (de "Voorzitter") zijn toetreding aan en verklaart hierin uitdrukkelijk deze statuten alsook de van kracht zijnde contractuele bepalingen waarvan sprake is in artikel 5 te aanvaarden.

De raad van bestuur beslist over deze aanvraag tot toetreding uiterlijk één maand na de ontvangst van die brief door het al dan niet toekennen van de hoedanigheid van rechtstreekse deelnemer. De hoedanigheid van aangeslotene houdt van rechtswege volledige aanvaarding in van deze statuten en van de van kracht zijnde contractuele bepalingen waarvan sprake is in artikel 5.

Verwerving van de hoedanigheid van onrechtstreekse deelnemer

Art. 9 - De hoedanigheid van onrechtstreekse deelnemer kan verworven worden door de volgende

entiteiten:

.de kredietinstellingen erkend door een bevoegde prudentiële autoriteit van een Lidstaat van de Europese

Unie;

.de kredietinstellingen met een in België geregistreerd bijkantoor;

" de kredietinstellingen in België werkzaam in het raam van het vrij verrichten van diensten overeenkomstig de wet van 22 maart 1993 op het statuut van en lïeftoezicht op de kredietinstellingen;

" bpost, N.V. van publiek recht;

.de in België vergunde betalingsinstellingen waarvan sprake is in Titel Il van de wet van 21 december 2009 betreffende het statuut van de betalingsinstellingen, de toegang tot het bedrijf van betalingsdienstaanbieder en de toegang tot betalingssystemen;

"de betalingsinstellingen naar recht van een andere lidstaat van de Europese Economische Ruimte die in België betalingsdiensten verstrekken en de kennisgeving verkregen hebben, beoogd in artikel 39 van voornoemde wet van 21 december 2009,

" de Nationale Bank van België;

.elke entiteit die onder het toezicht staat van een centrale bank van het eurosysteem en die beantwoordt aan de definitie van onrechtstreekse deelnemer in de wet van 28 april 1999 tot omzetting van Richtlijn 98/26/EC van 19 mei 1998 betreffende het definitieve karakter van de afwikkeling van betalingen en effectentransacties in betalings- en afwikkelingssystemen.

Art. 10 - In de categorie onrechtstreekse deelnemer wordt een onderscheid gemaakt tussen:

.de klassieke onrechtstreekse deelnemer (binnen het UCV vertegenwoordigd door een aangeslotene die in het systeem de betalingsopdrachten en de bijbehorende verrichtingen technisch invoert en ontvangt voor rekening van de onrechtstreekse deelnemer met toepassing van een commissiecontract - cf. Hoofdstuk IV hierna) en

.de onrechtstreekse deelnemer met rechtstreekse technische toegang (in het UCV vertegenwoordigd door een aangeslotene met dien verstande dat hij op technisch vlak zelf rechtstreeks betalingsopdrachten en

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 04/10/2012 - Annexes du Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 04/10/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 22

bijbehorende verrichtingen kan invoeren erï/of ontvangen in het systeem met toepassing van een commissiecontract - cf. Hoofdstuk IV hierna).

De vereffening van de betalingsopdrachten en bijbehorende verrichtingen van de onrechtstreekse deelnemer, zowel de klassieke onrechtstreekse deelnemer als de onrechtstreekse deelnemer met rechtstreekse technische toegang, met uitzondering van de Nationale Bank van België, zal steeds plaatsvinden via de vereffeningsrekening van de rechtstreekse deelnemer die hen vertegenwoordigt.

Art, 11 - Om de hoedanigheid van onrechtstreekse deelnemer te verwerven moet aan volgende vereisten worden voldaan:

-een klassieke onrechtstreekse deelnemer moet het toetredingsrecht betalen dat door de raad van bestuur

wordt bepaald.

-een onrechtstreekse deelnemer met rechtstreekse technische toegang moet:

" het toetredingsrecht betalen dat door de raad van bestuur wordt bepaald. Dit toetredingsrecht ligt tussen dat voor de rechtstreekse deelnemer en dat voor de klassieke onrechtstreekse deelnemer;

" beantwoorden aan de technische en operationele vereisten die gelden voor de rechtstreekse deelnemer, alsook aan de juridische vereisten die gelden voor de onrechtstreekse deelnemer met rechtstreekse technische toegang zoals vastgelegd in de van kracht zijnde contractuele bepalingen waarvan sprake is in artikel 5;

" aan het UCV dezelfde kosten betalen als die welke aan de rechtstreekse deelnemer worden aangerekend, met name de exploitatiekosten, de uitwisselingskosten en, eventueel de investeringskosten, overeenkomstig de van kracht zijnde contractuele bepalingen waarvan sprake is in artikel 5.

Art, 12 - De kandidaat-onrechtstreekse deelnemer vraagt zijn toetreding aan per aangetekende brief met ontvangstbewijs aan de Voorzitter en verbindt zich hierin deze statuten en, in voorkomend geval, de van kracht zijnde contractuele bepalingen waarvan sprake is in artikel 5 te aanvaarden.

De kandidaat-onrechtstreekse deelnemer preciseert in zijn aanvraag tot welke categorie hij wenst te behoren (klassieke onrechtstreekse deelnemer of onrechtstreekse deelnemer met rechtstreekse technische toegang) en door welke rechtstreekse deelnemer hij wenst vertegenwoordigd te worden. Gelijktijdig met deze aanvraag stuurt de rechtstreekse deelnemer die aanvaardt heeft hem in het UCV te vertegenwoordigen, een brief aan de Voorzitter waarin hij zijn akkoord bevestigt.

Wanneer de kandidaat-onrechtstreekse deelnemer kiest voor de hoedanigheid van onrechtstreekse deelnemer met rechtstreekse technische toegang, dan zal de raad van bestuur een analyse uitvoeren naar de technische en financiële capaciteiten van de kandidaat en naar de impact op de activiteiten van de rechtstreekse deelnemer die hem vertegenwoordigd, en op het UCV-systeem. De raad van bestuur kan op grond van deze analyse weigeren deze hoedanigheid toe te kennen vanuit de noodzaak bepaalde risico's te voorkomen zoals het vereffeningsrisico, het operationele risico en bedrijfsrisico of teneinde de financiële en operationele stabiliteit van het betalingssysteem UCV te vrijwaren.

De raad van bestuur beslist over deze aanvraag tot toetreding, uiterlijk één maand na de ontvangst ervan, door het al dan niet toekennen van de hoedanigheid van klassieke onrechtstreekse deelnemer of onrechtstreekse deelnemer met rechtstreekse technische toegang.

De hoedanigheid van onrechtstreekse deelnemer houdt van rechtswege volledige aanvaarding in van deze statuten alsook van de van kracht zijnde contractuele bepalingen waarvan sprake is in artikel 5.

Wijziging van deelnemingsstatuut

Art. 13 - Elke wijziging van deelnemingsstatuut (meer bepaald het statuut van rechtstreekse deelnemer, klassieke onrechtstreekse deelnemer of onrechtstreekse deelnemer met rechtstreekse technische toegang) moet minstens één maand vaar de datum waarop die wijziging effectief wordt, aan de raad van bestuur worden meegedeeld. De wijziging van deelnemingsstatuut moet goedgekeurd worden door de raad van bestuur, die het toetredingsrecht vastlegt dat verschuldigd is naar aanleiding van de wijziging van het deelnemingsstatuut op basis van de hierna volgende beginselen.

De raad van bestuur beslist soeverein over het eventueel verschuldigde toetredingsrecht bij de wijziging van deelnemingsstatuut van een rechtstreekse deelnemer/onrechtstreekse deelnemer die het gevolg is van een fusie of herstructurering.

Voor een onrechtstreekse deelnemer die rechtstreekse deelnemer wordt, zal het verschuldigde toetredingsrecht verbonden aan het nieuwe statuut verminderd worden met het bedrag van het toetredingsrecht dat reeds door de onrechtstreekse deelnemer werd betaald.

Voor een rechtstreekse deelnemer die onrechtstreekse deelnemer wordt, zal het UCV geen toetredingsrecht voor onrechtstreekse deelnemers vragen.

Y

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 04/10/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2,2

Een rechtstreekse deelnemer die de hoedanigheid van onrechtstreekse deelnemer verwierf (klassiek of met rechtstreekse technische toegang), zal geen toetredingsrecht voor rechtstreekse deelnemer hoeven te betalen, indien hij binnen een termijn van maximum vijf jaar vanaf de datum van de wijziging van hoedanigheid opnieuw rechtstreekse deelnemer wenst te worden.

Zo ook zal een onrechtstreekse deelnemer rnet,,rechtstreekse technische toegang die het statuut verwerft van klassieke onrechtstreekse deelnemer, geen :toetredingsrecht voor onrechtstreekse deelnemer met rechtstreekse technische toegang hoeven te betalen, indien hij binnen een termijn van maximum vijf jaar vanaf de datum van de wijziging van hoedanigheid opnieuw onrechtstreekse deelnemer met rechtstreekse technische toegang wenst te worden.

Verlies van de hoedanigheid van rechtstreekse deelnemer

Art. 14 - Een rechtstreekse deelnemer die niet meer voldoet aan één van de vcorwaarden vermeld in artikel 6 of die failliet is verklaard, wordt beschouwd als ontslagnemend en verliest van rechtswege zijn hoedanigheid van aangeslotene.

Art. 15 - Elke rechtstreekse deelnemer kan zich uit het UCV terugtrekken door zijn ontslag per aangetekende brief met ontvangstbewijs aan de raad van bestuur te richten. Het ontslag gaat in één maand na postdatum van deze brief.

Art, 16-

" Elke wijziging in de economische of financiële toestand van een rechtstreekse deelnemer die kan leiden tot zijn insolvabiliteit of tot een staking van betaling,

" elk beslag (bewarend of uitvoerend) of rechtsvervolging in zijn hoofde die kan leiden tot zijn insolvabiliteit, tot een staking van betaling of die de rechtstreekse deelnemer in de onmogelijkheid kan brengen om zijn verplichtingen in het UCV na te komen,

" elke wanprestatie, al dan niet tijdelijk, door een rechtstreekse deelnemer met betrekking tot één van de verplichtingen vastgesteld in deze statuten en de van kracht zijnde contractuele bepalingen overeenkomstig artikel 5,

" en, in ruime zin, elke gebeurtenis die van, dien aard is dat het vertrouwen van het UCV of van andere deelnemers van het UCV, in de betrokken rechtstreekse deelnemer in het gedrang wordt gebracht,

is een voorval dat kan leiden tot de schorsing of. de uitsluiting van de betrokken rechtstreekse deelnemer zonder dat de uitoefening of niet-uitoefening van deze mogelijkheid enigerlei aansprakelijkheid van het UCV tegenover de betrokken rechtstreekse deelnemer of welke andere deelnemer ook kan meebrengen.

De van kracht zijnde contractuele bepalingen waarvan sprake is in artikel 5, bevatten een beschrijving van de operationele gevolgen wanneer de Voorzitter geïnformeerd wordt over een voorval dat aanleiding kan geven tot een schorsing of een uitsluiting.

Art. 17 - Ieder verzoek tot uitsluiting of schorsing van een rechtstreekse deelnemer wordt in overweging genomen enkel indien het uitgaat van de raad van bestuur of schriftelijk is opgesteld en ondertekend is door rechtstreekse deelnemers die ten minste één derde van de stemmen vertegenwoordigen.

Nadat het UCV kennis genomen heeft van de voorvallen vermeld in artikel 16, za! de raad van bestuur zo spoedig mogelijk samenkomen om zich te beraden over de uitsluiting of de schorsing van een rechtstreekse deelnemer.

Art. 18 - Schorsingen met een duur van ten hoogste vijf werkdagen worden uitgesproken door de Voorzitter die, in dringende gevallen, zelf het initiatief mag nemen. Schorsingen voor een langere duur, maar korter dan drie maanden, worden door de raad van bestuur uitgesproken. Schorsingen van drie maanden en langer worden, overeenkomstig artikel 19, door de algemene vergadering uitgesproken.

De schorsing wordt met redenen omkleed. Ze kan gedeeltelijk of volledig zijn en het ambtshalve blokkeren tot gevolg hebben van alle of van een deel van de lopende procedures tussen de geschorste rechtstreekse deelnemer en het UCV. Ze kan gepaard gaan met een vooropzeg of onmiddellijk in werking treden.

"

Art. 19 - Een schorsing voor drie maanden of meer en een uitsluiting worden uitgesproken met inachtneming van de hierna volgende procedure: de Voorzitf r legt binnen dertig dagen het verzoek voor aan de rechtstreekse deelnemer van het UCV tijdens een algemene vergadering die, indien nodig, speciaal daartoe wordt samengeroepen. Elke schorsing voor drie maanden of meer en elke uitsluiting worden met redenen omkleed en worden uitgesproken enkel indien twee derde van de aanwezige of vertegenwoordigde rechtstreekse deelnemers zich daarvoor uitspreekt. 'Ze treedt onmiddellijk in werking, behoudens andersluidende beslissing van de algemene vergadering.

Art. 20 - Een ontslagnemende, geschorste of uitgesloten rechtstreekse deelnemer kan geen aanspraak maken op het bezit (inclusief reserves) van het UCV. Hij kan geen rekenschap noch verantwoording van rekeningen, noch rekeningoverzichten, noch verzegelingen, noch inventarissen of terugbetalingen van aan het UCV gestorte bijdragen of toetredingsrechten eisen of vorderen. Hij moet binnen vijftien dagen na zijn ontslag, schorsing of uitsluiting, de goederen van het UCV teruggeven die in zijn bezit zouden zijn.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 04/10/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Verlies van de hoedanigheid van onrechtstreekse deelnemer

Art. 21 - Een onrechtstreekse deelnemer die niet meer voldoet aan één van de voorwaarden opgesomd in artikel 9 of die failliet is verklaard, wordt als ontslagnemend beschouwd en verliest van rechtswege zijn hoedanigheid van onrechtstreekse deelnemer.

De regels betreffende het ontslag, de uitsluiting en de schorsing zoals bepaald in artikelen 15 tot en met 20 zijn mutatis mutandis op de onrechtstreekse deelnemers van toepassing,

Hoofdstuk IV - Commissiecontract tussen een reetstreekse deelnemer en een onrechtstreekse deelnemer

Art. 22 - Elke rechtstreekse deelnemer mag zowel voor eigen rekening als voor rekening van een onrechtstreekse deelnemer in het UCV uitwisselingen verrichten en de bedragen die eruit voortvloeien, voor verrekening aanbieden, voor zover die onrechtstreekse deelnemer vooraf als onrechtstreekse deelnemer van het UCV is aanvaard.

De uitwisselingen die een rechtstreekse deelnemer verricht en voor verrekening in het UCV aanbiedt voor rekening van anderen, worden samengevoegd met zijn eigen uitwisselingen. De rechtstreekse deelnemer draagt voor die uitwisselingen dezelfde technische en financiële verantwoordelijkheden en verplichtingen als voor zijn eigen verrichtingen. Ten opzichte van een onrechtstreekse deelnemer met rechtstreekse technische toegang heeft een rechtstreekse deelnemer niet de technische verantwoordelijkheden en verplichtingen.

Vanuit juridisch oogpunt draagt een rechtstreekse deelnemer de volle verantwoordelijkheid voor de uitwisselingen van de onrechtstreekse deelnemers die hij vertegenwoordigt. Dat impliceert meer bepaald dat de betalingsopdrachten die worden aangeboden door een onrechtstreekse deelnemer, juridisch worden beschouwd als zijnde aangeboden door de rechtstreekse deelnemer die hem vertegenwoordigt.

Het commissiecontract dat de rechtstreekse deelnemer en de onrechtstreekse deelnemer hebben gesloten, moet beantwoorden aan de minimumvereisten zoals vastgelegd in de van kracht zijnde contractuele bepalingen waarvan sprake is in artikel 5. Onverminderd het voorgaande, beslist iedere rechtstreekse deelnemer over de financiële voorwaarden waaronder hij aanvaardt om een onrechtstreekse deelnemer in het UCV te vertegenwoordigen,

Art. 23 - Elke rechtstreekse deelnemer kan de vertegenwoordiging van een onrechtstreekse deelnemer staken, door middel van een vooropzeg van minstens één maand per aangetekende brief met ontvangstbewijs aan de Voorzitter. Deze stopzetting gaat in op de datum vermeld in deze brief, ln uitzonderlijke gevallen kan deze termijn, met het akkoord van de Voorzitter, worden ingekort.

Art. 24 - Iedere onrechtstreekse deelnemer die geen gebruik meer maakt van de vertegenwoordigingsdienst door een rechtstreekse deelnemer en/of zich wil laten vertegenwoordigen door een andere rechtstreekse deelnemer, licht de Voorzitter hierover in, met inachtneming van een vooropzegging van minstens één maand, via een aangetekende brief met ontvangstbewijs waarin hij de datum preciseert waarop deze wijziging van kracht wordt, In geval van overstap naar een andere rechtstreekse deelnemer stuurt de rechtstreekse deelnemer die aanvaardt heeft hem te vertegenwoordigen in het UCV, een brief aan de Voorzitter van het UCV waarin hij zijn akkoord bevestigt.

Hoofdstuk V - Algemene vergaderingen

Art. 25 - De algemene vergadering bestaat uit alle rechtstreekse deelnemers. Ze wordt voorgezeten door de Voorzitter van de raad van bestuur.

Art. 26 - De algemene vergadering beschikt over de bevoegdheden die haar uitdrukkelijk bij de Wet en door deze statuten zijn toegekend.

Onder haar bevoegdheid vallen met name:

1.de statutenwijzigingen;

2.het benoemen en afzetten van de bestuurders;

3.het geven van kwijting aan de bestuurders;

4.het goedkeuren van de rekeningen, de begrotingen en het jaarverslag;

5.de vrijwillige ontbinding van het UCV;

6.de schorsing voor een periode van drié rrjaanden of meer of de uitsluiting van een rechtstreekse

deelnemer of onrechtstreekse deelnemer, overeerikodhrstig artikelen 18, 19 en 21

7.de wijziging van het Reglement;

&de betrekkingen tussen de rechtstreekse deelnemer(s) en de in artikel 4 vermelde onderaannemer;

9.alle andere gevallen waarin dit volgens de Wet en de statuten nodig is.

Art. 27 - Ieder jaar wordt minstens één algemene vergadering gehouden. Die algemene vergadering vindt plaats op de tweede dinsdag van april of op een andere door de raad van bestuur bepaalde datum, maar alleszins vóór eind juni.

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Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 04/10/2012 - Annexes du Moniteur belge

MDD 2.2

De raad van bestuur kan te allen tijde besluiten om het UCV in algemene vergadering samen te roepen. De vergadering vindt plaats op de dag, het uur en de plaats die in de oproeping vermeld zijn.

Art. 27bis - Het Cliëntencomité bestaat uit de leden van de algemene vergadering en de onrechtstreekse deelnemers met rechtstreekse technische toegang alsook de in artikel 4 vermelde onderaannemer, waarbij laatstgenoemden een adviserende stem hebben. De opdracht van dat comité bestaat erin alle betrekkingen tussen de deelnemers en de in artikel 4 vermelde onderaannemer te regelen. Het comité komt viermaal per jaar bijeen alsook telkens wanneer dat nodig blijkt. Het Cliëntencomité kan worden bijeengeroepen op verzoek van de onderaannemer of van ten minste één rechtstregKse deelnemer.

Art. 28 - De algemene vergadering wordt minsten § acht (8) bankwerkdagen vooraf door de raad van bestuur samengeroepen per brief of via e-mail aan elk van de rechtstreekse deelnemers.

Ze moet worden samengeroepen binnen tien (10) bankwerkdagen vanaf het verzoek vanwege ten minste één vijfde van de rechtstreekse deelnemers, of vanaf de beslissing van de raad van bestuur.

De oproeping wordt namens de raad van bestuur door de Voorzitter ondertekend. De dagorde wordt bij de oproeping gevoegd. Ieder voorstel dat door minstens één twintigste van de rechtstreekse deelnemers is ondertekend, moet in de dagorde worden opgenomen,

Behalve in de gevallen waarvan sprake is in artikelen 8, 12 en 20 van de Wet, kan de algemene vergadering geldig beraadslagen over punten die niet in de dagorde zijn opgenomen, op voorwaarde dat alle rechtstreekse deelnemers aanwezig of vertegenwoordigd zijn.

Art. 29 - Elke rechtstreekse deelnemer wijst een afgevaardigde en een plaatsvervanger aan om hem te vertegenwoordigen en deelt hun namen aan de Voorzitter mee. Iedere rechtstreekse deelnemer kan volmacht geven aan een andere rechtstreekse deelnemer, met uitzondering van de Voorzitter. Deze geschreven volmacht wordt minstens twee (2) bankwerkdagen vóór de datum van de algemene vergadering aan de Voorzitter bezorgd.

Art. 30 - Iedere rechtstreekse deelnemer heeft een aantal stemmen dat evenredig is met zijn activiteit in het UCV-systeem,

Elk jaar op de eerste bankwerkdag van januari worden de stemmen berekend op basis van het aantal, dat de rechtstreekse deelnemers in de loop van het voorgaande kalenderjaar via het systeem hebben afgegeven en ontvangen, met uitzondering van de verrichtingen` die de onrechtstreekse deelnemers met rechtstreekse technische toegang hebben afgegeven en ontvangen. Dit aantal wordt gedeeld door tienduizend (10.000) en afgerond naar de hogere eenheid. Het aldus verkregen stemmenaantal wordt aan de rechtstreekse deelnemer meegedeeld.

Art, 31 - De algemene vergadering kan geldig beraadslagen enkel indien de helft van de stemmen aanwezig of vertegenwoordigd is. indien het aanwezigheidsquorum niet bereikt is, wordt binnen dertig dagen (30) een tweede algemene vergadering bijeengeroepen. Deze tweede algemene vergadering beslist ongeacht hoeveel stemmen aanwezig of vertegenwoordigd zijn.

De stemming geschiedt bij handopsteking of bij naamafroeping, tenzij de algemene vergadering hierover anders beslist. De beslissingen worden genomen bij een tweederdemeerderheid van de uitgebrachte stemmen, tenzij in de Wet of In de statuten een andere meerderheid is bepaald.

Art. 32 - De algemene vergadering kan geldig beraadslagen over de wijzigingen in de statuten enkel indien de wijzigingen expliciet vermeld worden in de oproepingsbrief en twee derde van de rechtstreekse deelnemers op de algemene vergadering aanwezig of vertegenwoordigd zijn.

Geen enkele wijziging in de statuten mag aangenomen worden dan bij een tweederdemeerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde rechtstreekse deelnemers.

indien het gaat om een wijziging van het doel of de doelen waarvoor het UCV is opgericht of om een beslissing tot ontbinding, dan kan zij enkel bij een viervijfde meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde rechtstreekse deelnemers wordén goedgekeurd.

Indien twee derde van de rechtstreekse deelnefers niet aanwezig of vertegenwoordigd zijn bij de eerste vergadering, kan binnen dertig (30) dagen een tweede vergadering samengeroepen worden die geldig zal beraadslagen ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde rechtstreekse deelnemers, en die de wijzigingen zal goedkeuren volgens de meerderheidsregels vermeld in lid 2 of 3. De tweede vergadering mag ten vroegste vijftien dagen na de eerste plaatsvinden.

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" MOD 2.2

Art. 33 - iedere wijziging in de statuten moet worden ingediend bij de griffie van de Rechtbank van Koophandel en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad overeenkomstig de Wet.

Art. 34 - De beslissingen van de algemene vergadering worden opgenomen in notulen die door de Voorzitter worden ondertekend en op de maatschappelijke zetel bewaard worden, De rechtstreekse deelnemers ontvangen de notulen elektronisch of op papier. Derde belanghebbenden mogen een uittreksel van de notulen vragen voor de punten die hun aanbelangen. Deze uittreksels worden door de Voorzitter ondertekend,

Hoofdstuk VI - Bestuur

Art. 35 - Het UCV wordt bestuurd door een raad van bestuur bestaande uit een college van minimum drie (3) en maximum twaalf (12) bestuurders. Het aantal bestuurders moet in elk geval lager liggen dan het aantal rechtstreekse deelnemers van het UCV.

Art. 36 - De bestuurders worden door de algemene vergadering benoemd voor een termijn van twee (2) jaar en hun mandaat kan door haar te allen tijde worden herroepen. De uittredende bestuurders zijn herverkiesbaar.

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De kandidaturen voor een bestuurdersmandaat çrorden schriftelijk aan de Voorzitter gericht, ten minste vijf (5) bankwerkdagen vôôr de datum van de algemene, vergadering. Tegelijkertijd vermeldt de kandidaat de naam van de personen die hij zal afvaardigen als effectieve vertegenwoordiger en als plaatsvervanger.

De bestuurders delen aan de Voorzitter schriftelijk elke wijziging met betrekking tot hun vertegenwoordigers mee.

Art. 37 - Het bestuurdersmandaat verstrijkt wanneer de termijn van twee (2) jaar ten einde loopt, bij ontslag van een bestuurder of bij herroeping door de algemene vergadering. In dat geval is de bestuurder verplicht alle goederen van het UCV die in zijn bezit zouden zijn, terug te geven binnen één maand vanaf het einde van zijn mandaat.

Het ontslag geschiedt per aangetekende brief aan de raad van bestuur. De raad van bestuur bevestigt de ontvangst aan de auteur van de ontslagbrief en voldoet aan de in de Wet vastgelegde vereisten voor de bekendmaking, binnen één maand na de beëindiging van het bestuurdersmandaat.

Art. 38 - De raad van bestuur beschikt over de ruimste bevoegdheden voor het bestuur en het beheer van het UCV. Alle handelingen die niet uitdrukkelijk bij de Wet of door deze statuten aan de algemene vergadering zijn voorbehouden, vallen onder de bevoegdheid van de raad van bestuur.

Art. 39 - De raad van bestuur wordt bijeengeroepen door de Voorzitter op zijn initiatief of op verzoek van ten minste twee bestuurders minstens vijf (5) bankwerkdagen vooraf. De oproeping gebeurt per brief of per elektronische post.

Art. 40 - Iedere bestuurder mag zich op een vergadering van de raad van bestuur laten vertegenwoordigen door een andere bestuurder die niet de Voorzit.èr mag zijn. Deze volmacht wordt minstens twee (2) bankwerkdagen vóór de datum van de raad van beatuur schriftelijk aan de Voorzitter bezorgd. Een bestuurder kan slechts één andere bestuurder vertegenwoordigen.

Art. 41 - De raad van bestuur kan geldig beraadslagen enkel indien de Voorzitter en minstens één derde van de bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd zijn. De beslissingen worden genomen bij meerderheid van stemmen (meer dan 50 %) van de aanwezige of vertegenwoordigde bestuurders, waarbij elke bestuurder over één stem beschikt. .

Art. 42 - In (i) uitzonderlijke gevallen,gezien de dringende noodzakelijkheid en het belang van het UCV, of (ii) in gevallen waarvan sprake is in artikelen 18 en 21, kan de Voorzitter beslissen om per brief of per elektronische post aan alle bestuurders een ontwerpbeslissing voor te leggen en stelt hij een antwoordtermijn vast. De beslissing van de raad van bestuur zal worden genomen op basis van het antwoord van de meerderheid van de bestuurders die zijn brief hebben beantwoord, op voorwaarde dat ten minste de helft van de bestuurders binnen de gestelde termijn heeft geantwoord. Laattijdige antwoorden komen niet meer in aanmerking.

In de volgende gevallen neemt de raad van bestuur geen enkele beslissing en worden de schriftelijk voorgelegde ontwerpbeslissingen op de dagorde geplaatst van de vergadering van de raad van bestuur die wordt bijeengeroepen binnen vijf (5) bankwerkdagen na het verstrijken van de vastgestelde antwoordtermijn.

" wanneer een gelijk aantal adviezen voor en tegen binnen de gestelde antwoordtermijn zijn uitgebracht;

" wanneer meer dan de helft van de bestuurders niet binnen de gestelde termijn heeft geantwoord;

" wanneer, vôôr het verstrijken van de gestelde antwoordtermijn, ten minste één bestuurder om de bijeenroeping van de raad heeft gevraagd.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 04/10/2012 - Annexes du Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 04/10/2012 - Annexes du Moniteur belge

iuiOD 2.2

Art. 43 - De raad van bestuur mag het dagelijks bestuur van het UCV, alsook zijn vertegenwoordiging in het raam van dit bestuur, geheel of gedeeltelijk overdragen aan één van zijn bestuurders of aan een derde wiens bevoegdheden hij vastlegt. Bij ontstentenis van dergelijke uitdrukkelijke overdracht wordt het dagelijks bestuur en de vertegenwoordiging ervan toegewezen aan de Voorzitter.

Art. 44 - De raad van bestuur benoemt onder zijn leden een Voorzitter en kan één of meer penningmeesters, secretarissen of personeelsleden van het UCV benoemen of in dienst nemen, alsook hun bevoegdheid en eventuele bezoldiging vaststellen, De raad van bestuur is bevoegd om ze af te zetten of te ontslaan.

De raad van bestuur benoemt eveneens één of meer ondervoorzitters van wie hij de eventuele bezoldiging vaststelt en die zullen optreden in de plaats van de Voorzitter, wanneer die verhinderd is. ln geval van overlijden, ontslag of definitieve verhindering van de Voorzitter, zal de ondervoorzitter de functie van Voorzitter uitoefenen tot de volgende algemene vergadering. Als er verscheidene ondervoorzitters zijn benoemd, treedt de oudste ondervoorzitter van de raad van bestuur op in plaats van de Voorzitter en vervult hij diens functie tot de volgende algemene vergadering.

Art. 45 - Onverminderd artikel 43 en de algemene vertegenwoordigingsbevoegdheid van de raad van bestuur ais college en behalve in geval 'van, bijzondere bevoegdheden, wordt het UCV voor elke rechtshandeling en in rechte eveneens rechtsgeldig vertegenwoordigd door de Voorzitter alleen of door twee bestuurders die gezamenlijk optreden.

Art. 46 - De bestuurders en de personen belast met het dagelijks bestuur gaan uit hoofde van hun functie geen enkele persoonlijke verbintenis aan en zijn enkel verantwoordelijk voor de uitvoering van hun mandaat.

Art. 47 - De brieven bestemd voor het UCV worden aan de Voorzitter toegestuurd op de zetel van de vereniging, behalve in de gevallen waarin ze krachtens de Wet of deze statuten aan de raad van bestuur moeten worden verzonden,

Art. 48 - Akten in verband met de benoeming van of de stopzetting van de functies van de bestuurders, de personen belast met het dagelijks bestuur en de personen die bevoegd zijn om het UCV te vertegenwoordigen, worden ingediend bij de griffie van de Rechtbank van Koophandel met het oog op de bekendmaking van uittreksels ervan in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad. Ze worden gepubliceerd overeenkomstig de Wet.

Art. 49 - De beslissingen van de raad van bestuur worden opgenomen in de notulen die op de maatschappelijke zetel worden bewaard. Ze worden per elektronische post of op papier aan de bestuurders en deelnemers bezorgd. De notulen van de vergaderingen van de raad van bestuur en de uittreksels uit die notulen worden ondertekend door de Voorzitter of door twee bestuurders of door de secretaris.

Hoofdstuk Vil - Reglement van het UCV

Art. 50 - Het Reglement bevat de regels die de relatie tussen de deelnemers bij het UCV en het UCV betreffen, meer bepaald vanuit juridisch oogpunt.

Elke wijziging van het Reglement vereist de goedkeuring van de algemene vergadering met inachtneming van het aanwezigheidsquorum en de stemvereisten zoals bepaald in artikel 31, In afwijking van wat voorafgaat, wordt iedere wijziging in de bijlagen bij het Reglement goedgekeurd door de raad van bestuur overeenkomstig het aanwezigheidsquorum en het vereiste aantal stemmen zoals bepaald in artikel 41 of 42 al naargelang het geval.

Hoofdstuk IX - Bijdragen en kostenverdeling

Art. 51 - De raad van bestuur kan van elke deelnemer de betaling van een jaarlijkse bijdrage van maximum vijfentwintigduizend (25.000) euro eisen.

Art. 52 - De kosten die voortvloeien uit de prestaties die het UCV levert voor de rechtstreekse deelnemers en/of onrechtstreekse deelnemers, zullen onder hen worden verdeeld volgens de van kracht zijnde contractuele bepalingen waarvan sprake is in artikel 5.

Hoofdstuk X - Maatschappelijk boekjaar - Jaarrekening en begroting

Art. 53 - Het maatschappelijk boekjaar begint op één januari en eindigt op eenendertig december. De raad van bestuur stelt ieder jaar de jaarrekening van het afgelopen jaar op en stelt de begroting vast voor het volgende boekjaar. De jaarrekening en de begroting worden aan de algemene vergadering ter goedkeuring voorgelegd.

Hoofdstuk XI - Ontbinding

Art. 54 - De algemene vergadering kan de ontbinding van het UCV uitspreken enkel indien twee derde van de rechtstreekse deelnemers aanwezig of vertegenwoordigd is. Indien deze voorwaarde niet vervuld is, kan een tweede vergadering samengeroepen worden, die geldig beslist ongeacht het aantal rechtstreekse deelnemers of vertegenwoordigde rechtstreekse deelnemers. Deze tweede vergadering mag niet vroeger dan vijftien dagen na de eerste vergadering plaatsvinden. Voor de goedkeuring van een beslissing is een viervijfdemeerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde rechtstreekse deelnemers vereist.

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Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 04/10/2012 - Annexes du Moniteur belge

Voorbehouden aan het Belgisch Staatsblad

Moe 2.2

Luik B - Vervolg

De algemene vergadering wijst in haar beslissing een vereffenaar aan die met de vereffening van de ontbonden vereniging wordt belast, bepaalt diens bevoegdheden alsook de bestemming van de netto-activa in het maatschappelijk vermogen.

Art. 55 - In ieder geval van vrijwillige of gerechtelijke ontbinding zullen de netto-activa aangewend worden voor een onbaatzuchtig doel dat zo nauw mogelijk aanleunt bij het doel waarvoor het UCV werd opgericht.

Art. 56 - Iedere beslissing betreffende de ontbinding van het UCV moet worden ingediend bij de griffie van de Rechtbank van Koophandel en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad overeenkomstig de Wet.

Hoofdstuk XII - Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken

Art. 57 - De statutaire bepalingen zijn onderworpen aan het Belgisch recht. Alles wat niet expliciet in deze statuten is bepaald, wordt geregeld bij de Wet.

In geval van geschil zijn de Brusselse rechtbanken bevoegd.

Hoofdstuk XIII - Overgangsbepalingen

Art. 58 - Artikel 5 treedt in werking op 1 april 2013. Tot die datum blijft artikel 5" van de gecoördineerde

statuten, gepubliceerd in de Bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 22 juli 2010, van kracht.

Artikel 7 treedt in werking op 1 april 2013. Tot die datum blijft artikel 7 van de gecoördineerde statuten, gepubliceerd in de Bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 22 juli 2010, van kracht.

Artikel 27bis treedt in werking op 1 april 2013.

Artikel 28 treedt in werking op 1 april 2013. Tot die datum blijft artikel 26 van de gecoördineerde statuten, gepubliceerd in de Bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 22 juli 2010, van kracht.

Artikel 36 treedt in werking op 1 april 2013. Tot die datum blijft artikel 34 van de gecoordineerde statuten, gepubliceerd in de Bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 22 juli 2010, van kracht.

Artikel 41 treedt in werking op 1 april 2013. Tot die datum blijft artikel 39 van de gecoördineerde statuten, gepubliceerd in de Bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 22 juli 2010, van kracht.

Wanneer in een artikel wordt verwezen naar een artikel dat op 1 april 2013 in werking treedt, dan moet dat artikel worden gelezen als een verwijzing naar het van toepassing zijnde artikel in de gecoördineerde statuten gepubliceerd in de Bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 22 juli 2010.

Onder "aangeslotene" en "subaangeslotene" in de gecoördineerde statuten gepubliceerd in de Bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 22 juli 2010 moet respectievelijk "rechtstreekse deelnemer" en "onrechtstreekse deelnemer" worden verstaan,

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Op de laatste blz van Luik B vermelden . Recto . Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris. hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

04/10/2012
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á 4. Copie à publier aux annexes du Moniteur belge après dépôt de l'acte

Réser au Monite belg 111111111 ll 1!II III 1J

*12164542*

N° d'entreprise : 0414.509.011

25 SEP 2012

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Dénomination

(en entier) : Centre d'Echange et deCompensation

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 04/10/2012 - Annexes du Moniteur belge (en abrégé) : CEC

Forme juridique : ASBL

Siège : Boulevard de Berlaimont 14 -1000 Bruxelles

Objet de Pacte ; Modification des Statuts A .G. 24.05.2012

Chapitre ler - Dispositions générales

Art. .1 - L'association sans but lucratif dénommée "Centre d'Echange et de Compensation", dont l'abréviation officielle est "CEC" (ci-après "CEC"), est régie par la loi du 27 juin 1921 sur les associations sans but lucratif, les associations internationales sans but lucratif et les fondations (ci-après la "Loi") et par les présents statuts.

Art. 2 - Le siège du CEC est établi à 1040 Bruxelles, rue d'Arlon 82, dans l'arrondissement judiciaire de, Bruxelles.

Art. 3 - Le nombre minimum des participants directs ne peut être inférieur à quatre (4).

Les termes de "participant direct" et de "participant indirect" utilisés dans les présents statuts correspondent. respectivement aux notions de "membre" et de "membre adhérent" figurant dans la Loi. Le ternie de "participant utilisé dans les présents statuts désigne à la fois le participant direct et le participant indirect.

Seuls les participants directs au sens des présents statuts jouissent de la plénitude des droits accordés aux

membres par la Loi et les présents statuts.

lit

Les tiers au CEC, tels que visés par l'article 2ter de la Loi qui ont conclu, avec un participant direct une

relation de représentation telle que définie dans le contrat de commission visé à l'article 22, peuvent devenir,

participants indirects du CEC.

Chapitre Il - But

Art. 4 - Le CEC a pour premier but d'organiser des échanges d'informations standardisées relatives,

principalement, à des transferts de fonds, susceptibles d'être traitées par ordinateur.

En tant que système de paiement et chambre de compensation, il a également pour but de permettre la' compensation entre ses participants directs, agissant en leur nom pour compte propre ou pour compte d'autrui, de tous les ordres de paiements liés aux transferts de fonds échangés.

Le CEC peut accomplir tous les actes se rapportant directement ou indirectement à son but. Le CEC peut notamment prêter son concours et s'intéresser à toute activité similaire à son but.



Pour réaliser son but, le CEC peut sous-traiter le traitement opérationnel et/ou technique des flux ' d'informations et de paiements.

Art. 5 - Le cadre juridique et technique sous-tendant les activités visées à l'article 4 est défini dans des. documents ayant une nature contractuelle, établis à l'usage des participants directs et des participants indirects' : le Règlement CEC et le contrat de services conclu avec le sous-traitant visé a l'article 4.

Chapitre li1 - Acquisition de la qualité de participant direct ou de participant indirect - Changement de statut de participation - Perte de la qualité de participant direct ou de participant indirect

Acquisition de la qualité de participant direct

Art, 6 - La qualité de participant direct est admise'' pour les entités suivantes:



Mentionner sur la dernière page du Volet B : Au recto : Nom et qualité du notaire instrumentant ou de la personne ou des personnes ayant pouvoir de représenter l'association, la fondation ou l'organisme é l'égard des tiers

" Au verso . Nom et signature

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 04/10/2012 - Annexes du Moniteur belge

M0D 2.2

a)les établissements de crédit agréés par une autorité prudentielle compétente d'un Etat Membre de l'Union

Européenne;

b)les établissements de crédit ayant une succursale enregistrée en Belgique;

c)les établissements de crédit actifs en Belgique sous le régime de !a libre prestation de services,

conformément à la loi du 22 mars 1993 relative au statut et au contrôle des établissements de crédit;

d)bpost, SA de droit public;

e)la Banque nationale de Belgique.

Art. 7 - Pour pouvoir acquérir la qualité de participant direct, il convient de remplir les conditions suivantes:

" satisfaire aux exigences, techniques, opérationnelles et juridiques telles que détaillées dans les dispositions

contractuelles applicables visées à l'article 5; " -

" acquitter le droit d'entrée fixé par le conseil d'administration;

Tour les entités mentionnées à l'article 6 a) à c)l: détenir un compte de règlement ou utiliser le compte de règlement d'une société liée au sens de l'article 11 du code des sociétés; ce compte de règlement doit être détenu auprès de la BNB en tant que agent de règlement de TARGET2-BE ou auprès d'une autre banque centrale opérant un système composant de TARGET 2, servant pour le règlement des soldes de compensation transmis par ou pour le compte du CEC;

's'acquitter envers le CEC des frais, à savoir les frais d'exploitation, les coûts des échanges et, le cas échéant, les frais d'investissement, conformément à ce que prévoient les dispositions contractuelles applicables visées à l'article 5,

En outre, si le candidat participant direct est une succursale d'un établissement de crédit relevant du droit d'un Etat non-membre de l'Union Européenne, le conseil d'administration peut faire dépendre l'entrée de ce candidat de l'exigence d'une réciprocité, en faveur des participants de droit belge, en matière de participation dans des conditions comparables aux systèmes de règlement nationaux du pays du candidat participant direct.

Art. 8 - Le candidat participant direct sollicite son adhésion par lettre recommandée avec accusé de réception adressée au président du conseil d'administration (le "Président") en précisant qu'il adhère aux présents statuts et aux dispositions contractuelles applicables visées à l'article 5.

Le conseil d'administration se prononce sur cette demande d'adhésion au plus tard dans le mois qui suit la réception de celle-ci, en conférant ou non la qualité de participant direct au candidat. La qualité de participant direct emporte de plein droit adhésion aux statuts et aux dispositions contractuelles applicables visées à l'article 5.

Acquisition de la qualité de participant indirect

Art, 9 - La qualité de participant indirect est admise pour les entités suivantes:

'les établissements de crédit agréés par une autorité prudentielle compétente d'un Etat Membre de l'Union

Européenne;

'les établissements de crédit ayant une succursale enregistrée en Belgique;

'les établissements de crédit actifs en Belgique sous le régime de la libre prestation de services,

conformément à la loi du 22 mars 1993 relative au statut et au contrôle des établissements de crédit;

" bpost, SA de droit public;

'les établissements de paiement agréés en Belgique, tels que visés au Titre Il de la loi du 21 décembre 2009 relative au statut des établissements de paiement, à l'accès à l'activité de prestataire de services de paiement et à l'accès aux systèmes de paiement;

'les établissements de paiement relevant du droit d'un autre Etat membre de l'Espace Economique Européen prestant des services de paiement en Belgique et ayant reçu la notification visée à l'article 39 de la loi du 21 décembre 2009 précitée;

-la Banque nationale de Belgique;

'toute entité soumise à la surveillance d'une banque centrale de l'Eurosystème et qui répond à la définition de participant indirect de la loi du 28 avril 1999 visant à transposer la Directive 98/26/EC du 19 mai 1998 concernant le caractère définitif du règlement dans les systèmes de paiement et de règlement des opérations sur titres.

Art. 10 - Au sein de la catégorie des participants indirects, une distinction est faite entre :

'le participant indirect classique (représenté dans le CEC par un participant direct qui introduit et reçoit techniquement dans le système les ordres de paiement et opérations associées pour le compte du participant indirect en application d'un contrat de commission  cf. Chapitre iV ci-dessous) et

'le participant indirect avec accès technique 'direct (représenté dans le CEC par un participant direct mais pouvant envoyer et/ou recevoir directement dans le système des ordres de paiement et opérations associées d'un point de vue technique en application d'un contrat de commission - cf. Chapitre IV ci-dessous).

Le règlement des ordres de paiement et opérations associées des participants indirects, qu'ils soient participants indirects classiques ou avec accès technique direct s'effectue toujours sur le compte de règlement

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 04/10/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOP 2.2

du participant direct qui les représente. Cette règle n'est pas applicable à la Banque nationale de Belgique lorsqu'elle agit comme participant indirect.

Art. 11 - Pour pouvoir acquérir la qualité de participant indirect, il convient de remplir les conditions suivantes

-Le participant indirect classique doit acquitter le droit d'entrée fixé par le conseil d'administration. -Le participant indirect avec accès technique direct doit:

" acquitter le droit d'entrée fixé par le conseil d'administration. Celui-ci est fixé à un niveau se situant entre celui fixé pour les participants directs et celui fixé pour les participants indirects classiques;

" satisfaire aux exigences techniques et opérationnelles applicables aux participants directs et aux exigences juridiques applicables aux participants indirects avec accès technique direct et spécifiées dans les dispositions contractuelles applicables visées à l'article 5;

.s'acquitter envers le CEC des mêmes frais que ceux facturés aux participants directs, à savoir les frais d'exploitation, les coûts des échanges et, le cas échéant, les frais d'investissement, conformément à ce que prévoient les dispositions contractuelles applicables visées à l'article 5.

Art. '12 - Le candidat participant indirect sollicite son adhésion par lettre recommandée avec accusé de réception adressée au Président en précisant qu'il adhère aux présents statuts et aux dispositions contractuelles applicables visées à l'article 5.

Le candidat participant indirect spécifie dans sa demande à quelle sous-catégorie il souhaite appartenir (classique ou avec accès technique direct) ainsi que le participant direct par lequel il sera représenté. Parallèlement à cette demande, le participant direct qui a accepté de le représenter dans le CEC envoie au Président un courrier confirmant son accord.

Si le candidat souhaite obtenir la qualité de participant indirect avec accès technique direct, le conseil d'administration procède à une analyse des capacités financières et techniques du candidat et de l'impact sur l'activité du participant direct qui le représente et sur le système CEC. Sur la base de cette analyse, le conseil d'administration peut refuser de conférer cette qualité compte tenu de la nécessité de prévenir certains risques, tels que le risque de règlement, le risque opérationnel et le risque d'entreprise, et de protéger la stabilité financière et opérationnelle du système de paiement CEC.

Le conseil d'administration se prononce sur cette demande d'adhésion en conférant ou non la qualité de participant indirect classique ou de participant indirect avec accès technique direct, dans un délai d'un mois maximum à compter de la réception de la demande.

La qualité de participant indirect emporte de plein droit adhésion aux présents statuts et aux dispositions contractuelles applicables visées à l'article 5.

Changement de statut de participation

Art. 13 - Tout changement de statut de particip. tion (à savoir le statut de participant direct, de participant indirect classique ou de participant indirect avec accès technique direct) doit être notifié au conseil d'administration au minimum un mois avant la date à laquelle il sera effectif. Il doit être autorisé par le conseil d'administration qui fixera le droit d'entrée dû suite au changement de statut de participation selon les principes suivants.

Le conseil d'administration décide souverainement du droit d'entrée éventuellement dû en raison d'un changement de statut de participation d'un participant direct I participant indirect suite à une fusion ou restructuration.

Pour un participant indirect devenant un participant direct, le droit d'entrée dû lié au nouveau statut sera déduit du montant du droit d'entrée déjà acquitté par le participant indirect.

Pour un participant direct devenant participant indirect, aucun droit d'entrée au titre de participant indirect ne sera exigible par le CEC.

Un participant direct ayant acquis la qualité de participant indirect (classique ou avec accès technique direct) ne devra pas payer le droit d'entrée dû au titre de participant direct s'il souhaite devenir à nouveau participant direct dans un délai de 5 ans maximum à compter de la date du changement de qualité.

De même un participant indirect avec accès technique direct ayant acquis la qualité de participant indirect classique ne devra pas payer le droit d'entrée dû au titre de participant indirect avec accès technique direct s'il souhaite devenir à nouveau participant indirect avec accès technique direct dans un délai de 5 ans maximum à compter de la date du changement de qualité.

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MOD 2.2

Perte de la qualité de participant direct

Art. 14 - Le participant direct qui ne satisfait plus à l'une des conditions figurant dans l'article 6 ou dont la faillite est prononcée, est réputé démissionnaire et perd de plein droit sa qualité de participant direct .

Art. 15 - Tout participant direct peut se retirer du CEC en adressant sa démission au conseil d'administration par la voie d'une lettre recommandée avec accusé de réception. La démission prend effet un mois après la date postale de cette lettre.

Art. 16 -

" Tous changements survenant dans la situation économique ou financière d'un participant direct et susceptibles d'entraîner, notamment, son insolvabilité ou sa cessation de paiements,

toute saisie (conservatoire ou exécution) ou poursuite judiciaire pratiquée à son encontre susceptible de conduire à son insolvabilité ou à une cessation de paiement ou de faire en sorte que ce participant direct ne puisse plus remplir ses obligations dans le CEC,

doute inexécution, temporaire ou non, par un participant direct d'une des obligations établies par les présents statuts et les dispositions contractuelles applicables conformément à l'article 5,

eet, de manière générale, tout événement de nature à ébranler la confiance du CEC ou des autres participants du CEC en le participant concerné,

sont des événements permettant de suspendre ou d'exclure le participant direct concerné sans que l'exercice ou le non-exercice de cette faculté puisse entraîner une quelconque responsabilité du CEC envers le participant direct concerné ou envers tout autre participant.

Les dispositions contractuelles applicables visées à l'article 5 décrivent les conséquences opérationnelles lorsque le Président est informé d'un événement pouvant donner lieu à une suspension ou une exclusion.

Art. 17 - Toute demande d'exclusion ou de suspension d'un participant direct n'est prise en considération que si elle émane du conseil d'administration ou si elle est formulée par écrit et signée par des participants directs réunissant au moins un tiers des voix.

Le conseil d'administration se réunit dans les meilleurs délais à dater de la prise de connaissance par le CEC des événements mentionnés à l'article 16 pour statuer sur l'exclusion ou la suspension d'un participant direct.

Art. 18 - Les suspensions d'une durée maximum de cinq jours ouvrables sont décidées par le Président qui peut agir d'initiative en cas d'urgence. Les suspensions d'une durée plus longue, mais inférieure à trois mois, sont prononcées par le conseil d'administration. Les suspensions d'une durée de trois mois et plus sont prononcées par l'assemblée générale dans le respect des règles édictées par l'article 19.

La suspension est motivée. Elle peut être partielle ou totale et entraîner d'office le blocage de tout ou partie des procédures en cours entre le participant direct suspendu et le CEC. Elle peut être assortie d'un préavis ou prendre effet immédiatement.

Art. 19 - La suspension de trois mois et plus et l'exclusion sont prononcées en observant la procédure suivante: le Président soumet la demande dans les trente jours aux participants du CEC réunis en assemblée générale convoquée, le cas échéant, spécialement à cet effet. Toute suspension de trois mois et plus et toute exclusion seront motivées et ne seront prononcées que si elles réunissent les deux tiers des voix des participants présents ou représentés. Elles auront un effet immédiat, sauf décision contraire de l'assemblée générale.

Art. 20 - Le participant direct démissionnaire, suspendu ou exclu, n'a aucun droit sur le fonds social (y compris les réserves) du CEC. il ne peut réclamer ou requérir, ni relevé, ni reddition de compte, ni apposition de scellés, ni inventaires, ni le remboursement des cotisations ou du droit d'entrée versés au CEC. Il doit restituer au CEC tous les biens de celui-ci qui seraient en sa possession dans les quinze jours de sa démission, suspension ou exclusion.

Perte de la qualité de participant indirect

Art. 21 - Le participant indirect qui ne satisfait plus à l'une des conditions figurant dans l'article 9 ou dont la faillite est prononcée, est réputé démissionnaire et perd de plein droit sa qualité de participant indirect.

Les règles concernant la démission, l'exclusion et la suspension prévues aux articles 15 à 20 inclus

s'appliquent mutatis mutandis aux participants indirects.

Chapitre IV - Contrat de commission entre un participant direct et un participant indirect

Art. 22 - Tout participant direct peut effectuer des échanges et présenter les ordres de transfert qui en

découlent à la compensation dans le CEC, tant pour son propre compte que pour le compte d'un participant

;~F

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MOD 2.2

indirect du CEC à condition que ledit participant indirect ait été préalablement admis comme participant indirect du CEC.

Les échanges qu'un participant direct fait et présente à la compensation dans le CEC pour compte d'autrui sont confondus avec ceux qui lui sont propres. Le participant direct assume à l'égard du participant indirect classique les mêmes obligations et responsabilités techniques et financières que pour ses propres opérations. Le participant direct n'assume pas à l'égard du participant indirect avec accès technique direct les obligations et responsabilités techniques, qui sont supportées et assumées intégralement par ce dernier.

D'un point de vue juridique, le participant direct assume l'entière responsabilité des échanges du participant indirect qu'il représente. Ceci implique notamment que les ordres de paiement d'un participant indirect sont juridiquement considérés comme ayant été présentés par le participant direct qui le représente, même, dans l'hypothèse d'une participation indirecte avec accès technique direct, lorsqu'ils sont présentés par celui-ci dans le système

Le contrat de commission conclu entre le participant direct et le participant indirect doit répondre aux exigences minimales prévues dans les dispositions contractuelles applicables visées à l'article 5. Sans préjudice de ce qui précède, chaque participant direct décide des conditions, notamment financières, auxquelles il accepte de représenter un participant indirect dans le CEC.

Art. 23 - Tout participant direct peut cesser de représenter un participant indirect, sous réserve d'un préavis de minimum un mois notifié au Président moyennant l'envoi d'une lettre recommandée avec accusé de réception. La cessation précitée devient effective à la date spécifiée dans cette lettre. Dans des cas exceptionnels, ce délai peut être raccourci, moyennant l'accord du Président,

Art. 24 - Tout participant indirect qui cesse d'utiliser les services de représentation d'un participant direct et/ou souhaite être représenté par un autre participant direct en informe le Président par lettre recommandée avec accusé de réception moyennant un préavis de minimum un mois en précisant la date d'effet du changement. En cas de changement de participant direct, le participant direct qui accepte de le représenter dans le CEC envoie au Président un courrier confirmant son accord.

Chapitre V - Assemblées générales

Art. 25 - L'assemblée générale est composée de tous les participants directs. Elle est présidée par le Président du conseil d'administration.

Art. 26 - L'assemblée générale possède les pouvoirs qui lui sont expressément reconnus par la Loi et les présents statuts.

Sont notamment réservés à sa compétence:

1 °les modifications aux statuts;

21a nomination et la révocation des administrateurs;

3°la décharge à octroyer aux administrateurs;

4°l'approbation des budgets, des comptes annuels et du rapport annuel;

5°la dissolution volontaire du CEC;

6°la suspension pour une durée de trois mois et plus ou l'exclusion d'un participant, direct ou indirect,

conformément aux articles 18, 19 et 21;

71a modification du Règlement;

80Les relations entre le ou les participant(s) et le sous-traitant visé à l'article 4;

9°tous les autres cas où la Loi ou les statuts l'exigent.

Art. 27 - Il doit être tenu au moins une assemblée générale chaque année. Celle-ci aura lieu le deuxième mardi du mois d'avril ou à toute autre date fixée par le conseil d'administration, pour autant que celle-ci se situe avant fin juin.

Le CEC peut être réuni en assemblée générale à tout moment par décision du conseil d'administration. La réunion se tiendra au jour, à l'heure et au lieu mentionnés dans la convocation.

Art. 27bis - Le Comité Clients est constitué des membres de l'assemblée générale ainsi que des Participants Indirects avec accès technique direct et du sous-traitant visé à l'article 4, ces derniers disposant d'une voix consultative. II a pour but de régler toutes les questions relatives aux relations entre le ou les participant(s) et le sous-traitant visé à l'article 4. Ii se réunira 4 fois par an ainsi que chaque fois que cela s'avérera nécessaire. Le Comité Clients peut être convoqué par un seul Participant Direct ou à la demande du sous-traitant visé à l'article 4.

Art. 28 - L'assemblée générale est convoquée par le conseil d'administration par lettre ou par courrier électronique adressé à chaque participant direct au moins huit (8) jours ouvrables bancaires avant la date de l'assemblée.

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Elle doit être convoquée dans les dix (10) jours ouvrables bancaires à compter, soit de la demande exprimée par un cinquième des participants directs au moins, soit de la décision du conseil d'administration.

La convocation est signée par le Président au nom du conseil d'administration. L'ordre du jour est joint à la convocation, Toute proposition signée par un nombre de participants directs au moins égal au vingtième doit être portée à l'ordre du jour.

Sauf dans les cas prévus aux articles 8, 12 et 20 de la Loi, l'assemblée générale peut délibérer valablement sur des points qui ne sont pas mentionnés à l'ordre du jour, pour autant que tous les participants directs soient présents ou représentés.

Art. 29 - Chacun des participants directs désigne, pour le représenter, un délégué et un suppléant dont les noms sont portés à la connaissance du Président. Chaque participant direct peut donner procuration à un autre participant direct, à l'exception du Président. Cette procuration est portée par écrit à la connaissance du Président au minimum deux (2) jours bancaires avant la date de l'assemblée générale.

Art. 30 - Chaque participant direct dispose d'un nombre de voix proportionnel à son activité dans le système CEC.

Le clou! des voix se fait chaque année civile le premier jour ouvrable bancaire de janvier, sur la base du nombre d'opérations remises et reçues dans le système au cours de l'année civile précédente par les participants directs en excluant les opérations remises et reçus par les Participants Indirects avec accès technique direct. Ce nombre est divisé par dix mille (10.000) et arrondi à l'unité supérieure. La répartition ainsi obtenue des votes est communiquée aux participants directs.

Art. 31 - L'assemblée générale ne peut valablement délibérer que si la moitié des voix est présente ou représentée. Si le quorum des présences n'est paeatteint, une deuxième assemblée générale est convoquée dans les trente (30) jours. Cette deuxième assemblée générale statue quel que soit fe nombre de voix présentes ou représentées.

Le vote se fait par main levée ou par appel nominal, à moins que l'assemblée générale n'en décide autrement. Les décisions sont prises à une majorité de deux tiers des voix exprimées sous réserve d'une autre majorité prévue par la Loi ou par les statuts.

Art. 32 - L'assemblée générale ne peut valablement délibérer sur les modifications aux statuts que si les modifications sont explicitement indiquées dans la convocation et si l'assemblée réunit au moins les deux tiers des participants directs, qu'ils soient présents ou représentés.

Aucune modification aux statuts ne peut être adoptée sans la majorité des deux tiers des voix des participants directs présents ou représentés.

Toutefois, la modification qui porte sur le ou les buts en vue desquels le CEC a été constitué ou la décision d'une dissolution ne peut être adoptée qu'à la majorité des quatre cinquièmes des voix des participants directs présents ou représentés.

Si les deux tiers des participants directs ne sont pas présents ou représentés à la première réunion, il peut être convoqué dans les 30 jours une seconde assemblée générale qui délibérera valablement, quel que soit le nombre de participants directs présents ou représentés, et adoptera les modifications aux majorités prévues à l'alinéa 2 ou à l'alinéa 3. La seconde assemblée générale ne peut être tenue moins de quinze jours après la première.

Art. 33 - Toute modification aux statuts doit être `léposée au greffe du tribunal de commerce et publiée aux annexes du Moniteur belge conformément à la Loi.

Art. 34 - Les décisions de l'assemblée générale sont consignées dans des procès-verbaux signés par le Président et conservés au siège social. Ils sont mis à la disposition des participants par voie électronique ou sur papier. Les tiers justifiant d'un intérêt peuvent demander des extraits de ces procès-verbaux concernant les points qui les concernent. Ces extraits sont signés par le Président.

Chapitre VI - Administration

Art. 35 - Le CEC est administré par un conseil d'administration formant un collège, composé de trois (3) administrateurs au moins et de douze (12) administrateurs au plus. Toutefois, le nombre d'administrateurs sera toujours inférieur au nombre de participants directs au CEC.

Art. 36 - Les administrateurs sont nommés par l'assemblée générale pour un terme de deux ans (2), et sont

en tout temps révocables par elle. Les administrateurs sortants sont rééligibles. '

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MOD 2.2

1-es candidatures à un mandat d'administrateur doivent être communiquées au Président, par écrit, au minimum cinq (5) jours ouvrables bancaires avant la date de l'assemblée générale. Le candidat indique en même temps le nom des personnes qu'il déléguera pour le représenter à titre effectif et à titre suppléant.

1-es administrateurs communiquent au Président, par écrit, tout changement de représentants.

é

Art. 37 - Le mandat des administrateurs expire par échéance de sa durée, qui est de deux (2) ans, par démission d'un administrateur ou révocation par l'assemblée générale. Dans ce cas, l'administrateur sera tenu de restituer tous les biens du CEC qui seraient en sa possession dans un délai d'un mois à compter de la fin du mandat.

1.a démission s'opère par l'envoi d'une lettre recommandée au conseil d'administration. Celui-ci adressera un accusé de réception à l'auteur de la démission et accomplira les formalités de publicité requises par la Loi dans le mois qui suit l'échéance du mandat d'administrateur,

Art. 38 - Le conseil d'administration a les pouvoirs les plus étendus pour l'administration et la gestion du CEG. Tous les pouvoirs qui ne sont pas expressément réservés à l'assemblée générale par la Loi ou les présents statuts sont de la compétence du conseil d'administration.

Art. 39 - Le conseil d'administration est convoqué par le Président, soit d'initiative, soit à la demande d'au moins deux administrateurs au minimum cinq (5) jours ouvrables bancaires à l'avance. La convocation est faite par lettre ou par courrier électronique.

Art. 40 - Chaque administrateur peut se faire représenter à une réunion du conseil d'administration par un autre administrateur qui ne peut pas être le Président. Cette procuration est portée par écrit à la connaissance du Président au minimum deux (2) jours bancaires avant la date du conseil d'administration. Un administrateur ne peut représenter qu'un seul autre administrateur.

Art. 41 - Le conseil d'administration ne peut valablement statuer que si le Président et un tiers au moins des administrateurs sont présents ou représentés. Ses décisions sont prises à la majorité (soit plus de 50 %) des administrateurs présents ou représentés, chaque administrateur disposant d'une voix.

Art. 42 - Dans (i) des cas exceptionnels, lorsqu'une nécessité urgente et l'intérêt du CEC l'exigeront ou (ii) dans les cas visés aux articles 18 et 21, le Président pourra décider de soumettre des projets de décisions, par lettre ou courrier électronique, à tous les administrateurs, en fixant un délai pour les réponses. La décision du conseil d'administration sera prise sur la base de la réponse de la majorité des administrateurs ayant répondu à condition que la majorité des administrateurs ait répondu dans le délai fixé. Les réponses tardives ne seront pas prises en considération.

Dans les cas suivants, aucune décision ne sera prise par le conseil d'administration et les projets de décision soumis par écrit seront inscrits à l'ordre du jour du conseil d'administration, qui sera convoqué dans les cinq (5) jours ouvrables bancaires suivant l'échéance du délai de réponse fixé:

15'11y a un nombre égal de réponses positives et négatives exprimé dans le délai de réponse fixé; 181 ra majorité des administrateurs n'a pas répondu dans le délai fixé;

" si, avant l'expiration du délai fixé pour les réponses, un administrateur au moins a demandé la convocation du conseil d'administration.

Art. 43 - Le conseil d'administration peut déléguer tout ou partie de la gestion journalière du CEC, ainsi que la représentation du CEC en ce qui concerne cette gestion, à l'un de ses administrateurs ou à un tiers, dont fixera les pouvoirs. En absence d'une telle délégation expresse, la gestion journalière, ainsi que la représentation de cette gestion, est déléguée au Président.

Art. 44 - Le conseil d'administration nomme en' son sein un Président et peut nommer ou engager un ou plusieurs trésoriers, secrétaires ou membres du péisonnel du CEC dont il détermine les attributions et les rémunérations éventuelles. Il est compétent pour les.testituer ou les licencier.

Le conseil d'administration nomme également un ou plusieurs Vice-présidents dont il détermine les rémunérations éventuelles et qui agiront en lieu et place du Président en cas d'empêchement de celui-ci. En cas de décès, démission ou d'empêchement définitif du Président, le Vice-président assumera la fonction de Président jusqu'à la prochaine assemblée générale. Si plusieurs Vice-présidents sont nommés, le Vice-président le plus âgé du conseil d'administration agit en lieu et place du Président et reprend sa fonction jusqu'à la prochaine assemblée générale.

Art. 45 - Sans préjudice de l'article 43 et des compétences de représentation générales du conseil d'administration en tant que collège et sauf délégations spécifiques, le CEC est également représenté

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 04/10/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD22

valablement pour tout acte ainsi qu'en justice, par le Président individuellement ou par deux administrateurs agissant conjointement.

Art. 46 - Les administrateurs et les personnes déléguées à la gestion journalière ne contractent, en raison de leur fonction, aucune obligation personnelle et ne sont responsables que de l'exécution de leur mandat.

Art. 47 - Les lettres destinées au CEC sont adressées au Président au siège de l'association, sauf dans les cas ou elles doivent être adressées au conseil d'administration en vertu de la Loi ou des présents statuts.

Art. 48 - Les actes relatifs à la nomination ou à la cessation des fonctions des administrateurs, des personnes déléguées à la gestion journalière et des personnes habilitées à représenter le CEC sont déposés au greffe du tribunal de commerce en vue de leur publication par extrait aux annexes du Moniteur belge. Ils sont publiés conformément à la Loi.

Art. 49 - Les décisions du conseil d'administration sont consignées dans des procès-verbaux conservés au siège social. Ils sont mis à la disposition des administrateurs et des participants sous forme électronique ou sur papier. Les procès-verbaux et les extraits de ceux-ci sont signés par le Président ou par deux administrateurs ou par le secrétaire.

Chapitre VIII - Règlement du CEC

Art. 50 - Le Règlement détaille les règles afférentes aux relations entre fes participants du CEC et le CEC, notamment sous l'angle juridique.

Toute modification au Règlement requiert une délibération de l'assemblée générale prise dans le respect des quorums de présence et de vote prévus à l'article 31. Par dérogation à ce qui précède, toute modification aux annexes du Règlement est décidée par le conseil d'administration aux quorums de présence et de vote prévue aux articles 41 ou 42 selon le cas.

Chapitre IX - Cotisation et répartition des frais

Art. 51 - Le conseil d'administration peut exiger de chaque participant le paiement d'une cotisation annuelle laquelle n'excédera en aucun cas vingt-cinq mille (25.000) euros.

Art. 52 - Les coûts et frais afférents aux services que le CEC preste aux participants seront répartis entre eux conformément aux dispositions contractuelles applicables visées à l'article 5.

Chapitre X - Exercice - Comptes et budget 4'

Art. 53 - L'exercice commence le premier janvier'et se termine le trente et un décembre. Chaque année, le conseil d'administration dresse les comptes de l'exercice écoulé et établit le budget de l'exercice suivant. Les comptes et le budget sont soumis à l'approbation de l'assemblée générale.

Chapitre XI - Dissolution

Art. 54 - L'assemblée générale ne peut prononcer la dissolution du CEC que si les deux tiers de ses participants directs sont présents ou représentés. Si cette condition n'est pas remplie, il pourra être convoqué, dans les trente (30) jours, une deuxième assemblée générale qui délibérera valablement quel que soit le nombre de participants directs présents ou représentés. Cette seconde assemblée générale ne peut être tenue moins de quinze jours après la première. Une décision ne sera adoptée que si elle est votée à la majorité des quatre cinquième des voix des participants directs présents ou représentés.

L'assemblée générale désignera par la même délibération un liquidateur chargé de la liquidation, elle déterminera ses pouvoirs et indiquera l'affectation à donner à l'actif net de l'avoir social.

Art. 55 - Dans tous les cas de dissolution volontaire ou judiciaire, l'actif net sera affecté à une fin désintéressée se rapprochant autant que possible du but en vue duquel le CEC avait été créé.

Art. 56 - Toute décision relative à la dissolution du CEC doit être déposée au greffe du tribunal de commerce

et publiée aux annexes du Moniteur belge conformément à la Loi,

Chapitre XII - Droit applicable et juridictions compétentes

Art. 57 - Les dispositions statutaires sont soumises au droit belge. Tout ce qui n'est pas prévu explicitement

dans les présents statuts est réglé par la Loi.

Les tribunaux de Bruxelles sont compétents en cas de litige.

Chapitre XIII - Dispositions transitoires

Art, 58 - L'article 5 entre en vigueur le 1er avril 2013. Jusqu'à cette date, l'article 5 des statuts coordonnés

tels que publiés aux Annexes du Moniteur belge du 22 juillet 2010 reste en vigueur.

L'article 7 entre en vigueur le 1er avril 2013. Jusqu'à cette date, l'article 7 des statuts coordonnés tels que publiés aux Annexes du Moniteur belge du 22 juillet 2010 reste en vigueur.

L'article 27bis entre en vigueur le ler avril 2013.

e , .

M0022

Volet B - Suite

L'article 28 entre en vigueur le ler avril 2013. Jusqu'à cette date, l'article 26 des statuts coordonnés tels que publiés aux Annexes du Moniteur belge du 22 juillet 2010 reste en vigueur.

L'article 36 entre en vigueur le ler avril 2011 Jusqu'à cette date, l'article 34 des statuts coordonnés tels que publiés aux Annexes du Moniteur belge du 22 juillet 2010 reste en vigueur.

L'article 41 entre en vigueur le ler avril 2013. Jusqu'à cette date, l'article 39 des statuts coordonnés tels que publiés aux Annexes du Moniteur belge du 22 juillet 2010 reste en vigueur.

Lorsqu'un article renvoie à un article qui entre en vigueur le ler avril 2013, cet article doit être lu comme un renvoi à l'article applicable des statuts coordonnés tel que publiés aux Annexes du Moniteur belge du 22 juillet 2010.

Les termes "membre adhérent" et "membre sous-adhérent" des statuts coordonnés tels que publiés aux Annexes du Moniteur belge du 22 juillet 2010 doivent être lus comme "participant direct' et "participant indirect".

Mentionner sur la dernière page du Volet B . Au recto . Nom ei qualité du notaire instrumentant ou de la personne ou des personnes ayant pouvoir de représenter l'association. la fondation ou l'organisme à l'égard des tiers

Au verso ; Nom et signature

Réservé

au

Moniteur

belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 04/10/2012 - Annexes du Moniteur belge

10/06/2011
ÿþ MOD 2.2

Luik B In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie



BRUSSEL

Griffie

Ondernemingsnr : 0414.509.011

Benaming

(voluit) : UitwisselingsCentrum en Verrekening (verkort) : UCV

Rechtsvorm : VZW

Zetel : De Berlaimontlaan 14 te 1000 Brussel

Onderwerp akte : Statutenwijziging

Algemene Vergadering van 06.05.2011

I 11II 111111111111 Il 11111 I1II 1111 111 N N

" 11087368"

Art. 6 - De hoedanigheid van aangeslotene kan verworven worden door de volgende entiteiten:

" de kredietinstellingen met een Belgische vergunning;

'de kredietinstellingen met een in België geregistreerd bijkantoor;

'de kredietinstellingen in België werkzaam in het raam van het vrij verrichten van diensten

overeenkomstig de Wet van 22 maart 1993 op het statuut van en het toezicht op de kredietinstellingen;

'de Post, publiekrechtelijke N.V.;

" de Nationale Bank van België.

Art. 28 - Iedere aangeslotene beschikt over een aantal stemmen evenredig met zijn activiteit in het UCV-systeem.

Elk jaar op 2 januari worden de stemmen berekend op basis van het aantal operaties dat de aangeslotenen, in de loop van het voorgaande kalenderjaar via het systeem hebben afgegeven en ontvangen. Dit aantal wordt gedeeld door tienduizend en afgerond naar de hogere eenheid. Hel wordt aan de aangeslotenen medegedeeld.

Jan Vermeulen

Namens de Nationale Bank van België

Bestuurder van de VZW UCV

Axelle Waterkeyn

Namens de Nationale Bank van België

Bestuurder van de VZW UCV

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Voor-behoudel aan het Belgisch Staatsbla'

Bijlagen-bij-het$elgiseh-Staatsblad -10/06/20 Il _ -nnexes -chr Moniteurbelge

10/06/2011
ÿþMOD 2.2

N° d'entreprise : 0414.509.011

Dénomination

(en entier) : Centre d'Echange et de Compensation

(en abrégé): CEC

Forme juridique : ASBL

Siège : Boulevard de Berlaimont 14 à 1000 Bruxelles

Objet de l'acte : Modification des Statuts

Assemblée générale du 06.05.2011

Art. 6 - La qualité de membre adhérent est admise pour les entités suivantes:

'les établissements de crédit agréés en Belgique;

'les établissements de crédit ayant une succursale enregistrée en Belgique;

'les établissements de crédit actifs en Belgique sous le régime de la libre prestation de

services, conformément à la loi du 22 mars 1993 relative au statut et au contrôle des établissements

de crédit;

'la Poste, SA de droit public;

'la Banque Nationale de Belgique.

Art. 28 - Chaque membre adhérent dispose d'un nombre de voix proportionnel à son activité dans

le système CEC.

Le calcul des voix se fera chaque année le deux janvier, sur la base du nombre d'opérations remises

et reçues dans le système au cours de l'année civile précédente par les membres adhérents.

Jan Vermeulen

Pour la Banque nationale de Belgique Administrateur de l'ASBL CEC

Axelle Waterkeyn

Pour la Banque nationale de Belgique Administrateur de l'ASBL CEC

Mentionner sur la dernière page du Volet B : Au recto " . Nom et qualité du notaire instrumentant ou de la personne ou des personnes

ayant pouvoir de représenter l'association, la fondation ou l'organisme à l'égard des tiers

Au verso Nom et signature

Volet B Copie à publier aux annexes du Moniteur belge après dépôt de l'acte



Réservé I~YIIIAIIIII IIII I I I I II

au *11087369*

Moniteur

belge

30 -05- ZD»,

tïztUgELLES

Greffe

Coordonnées
CENTRE D'ECHANGE ET DE COMPENSATION, EN ABRE…

Adresse
RUE D'ARLON 82 1040 BRUXELLES

Code postal : 1040
Localité : ETTERBEEK
Commune : ETTERBEEK
Région : Région de Bruxelles-Capitale