NATIONAAL VERBOND VAN DE FOOTBALLSUPPORTERS, AFGEKORT : N.S.F.

Association sans but lucratif


Dénomination : NATIONAAL VERBOND VAN DE FOOTBALLSUPPORTERS, AFGEKORT : N.S.F.
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 409.574.679

Publication

07/02/2011
ÿþ MaG2.0

Luik B In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging ter griffie van de akte



Voor-behoude aan het Belg Staatsbla

*11020409

26 -01- 20n

BRUSSE

Griffie

Benaming

(voluit) : vzy NATIONAAL VERBOND VAN DE FOOTBALLSUPPORTERS

Rechtsvorm : Vereniging zonder Winstoogmerk

Zetel : Neerpedestraat 307/3 - 1070 Brussel

Ondernemingsnr : 409,574.679

Voorwerp akte : ontslagen - statutenwijziging - benoemingen

De algemene vergadering van 20/11/2010, geldig samengeroepen en beschikkend over de nodige aantallen

inzake aanwezigheid en meerderheid, heeft in haar zitting besloten de statuten integraal te wijzigen. Alle vorige statuten zijn hierdoor nietig.

Het ontslag van de volgende leden van de raad van bestuur werd bekrachtigd :

Waegemans William (voorzitter)

Champagne Bart (2° vice-voorzitter)

Wauters Geert (Secretaris)

De Vilder Karine (1° vice secretaris)

Alloncius Marc (2° vice secretaris)

Van Noyen Fernand (penningmeester)

De Jaegher Lucien (bestuurslid)

Honninckx Mike (bestuurslid)

TITEL I: NAAM - ZETEL - DOEL - DUUR

ARTIKEL 1

De vereniging zonder winstoogmerk draagt de naam: NATIONALE SUPPORTERSFEDERATIE, in het Frans :Fédération Nationale des Supporters, afgekort: N.S.F. - F.N.S.

Alle aktes, facturen, aankondigingen, publicaties en andere stukken die uitgaan van de vereniging moeten de maatschappelijke naam vermelden, onmiddellijk voorafgegaan of gevolgd door de woorden `vereniging zonder winstoogmerk' of de afkorting 'vzw', en met nauwkeurige aanduiding van de zetel.

ARTIKEL 2

De zetel van de vereniging is gevestigd te Dikkelindestraat 18 in 9420 Erpe-Mere en ressorteert onder

het gerechtelijk arrondissement Dendermonde.

Hij kan slechts verplaatst worden door de algemene vergadering mits deze bovendien de regels in acht

neemt zoals vereist voor een statutenwijziging en beschreven in deze statuten.

ARTIKEL 3

De vereniging heeft als doel:

- Alle groeperingen van voetbalsupporters in een federatie te verenigen

- De groeperingen aan te moedigen om uit te breiden

- De supporters te begeleiden

- De vriendschapsbetrekkingen tussen de leden van de verschillende groeperingen aan te wakkeren

Zij mag eveneens alle activiteiten ondernemen die dit doel kunnen bevorderen. Zij kan in die zin ook,

doch slechts op bijkomstige wijze, handelsdaden stellen, enkel voor zover de opbrengst hiervan besteed

wordt aan het doel waarvoor zij werd opgericht.

ARTIKEL 4

De vereniging is opgericht voor onbepaalde duur, doch kan evenwel te allen tijde ontbonden worden.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 07/02/2011- Annexes du Moniteur belge

Op de laatste blz. van Luik S vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging of stichting ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 07/02/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.0

TITEL Il: LEDEN

ARTIKEL 5

Het aantal effectieve leden is onbeperkt, maar moet tenminste drie bedragen.

De vereniging telt enkel effectieve leden. De volheid van het lidmaatschap, met inbegrip van het stemrecht op de algemene vergadering, komt toe aan de effectieve leden. Effectieve leden zijn diegenen wiens naam is vermeld in het ledenregister dat op de zetel van de vereniging wordt bijgehouden. De wettelijke bepalingen zijn alleen op de effectieve leden toepasselijk. Met de term 'lid' in deze statuten wordt uitdrukkelijk verwezen naar de effectieve leden.

ARTIKEL 6

Als lid kan tot de vereniging toetreden, ieder natuurlijke persoon of rechtspersoon die belangstelling toont voor de werking van de vereniging en zich wenst te vereenzelvigen met het doel van de vereniging. Per voetbalclub, aangesloten bij de Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB), kunnen maximum twee vertegenwoordigers warden afgevaardigd als lid van de vereniging.

Deze leden bestaan uit (afgevaardigden van) supportersfederaties of supportersclubs. Supportersfederaties of supportersclubs met de rechtsvorm van vzw kunnen als vereniging hun voetbalclub vertegenwoordigen. Bij supportersfederaties of supportersclubs georganiseerd als feitelijke vereniging, dienen alle leden ervan een volmacht te geven aan een vertegenwoordiger die in eigen naam zijn feitelijke vereniging dient te vertegenwoordigen.

De supportersfederaties of supportersclubs moeten verbonden zijn aan een voetbalclub, aangesloten bij de Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB).

Een lid wordt aanvaard door de algemene vergadering en na betaling van het lidgeld. Het verzoek om toelating van een kandidaat-lid moet schriftelijk worden ingediend bij de raad van bestuur. De betaling van het lidgeld houdt de instemming in met onderhavige statuten en met het reglement van inwendige orde.

ARTIKEL 7

De raad van bestuur kan, onder door haar te bepalen voorwaarden, ook andere personen als ereleden toelaten. Hun rechten en plichten kunnen worden vermeld in een huishoudelijk reglement. Men kan de titel van erelid bekomen op basis van uitzonderlijke prestaties die werden geleverd voor het welzijn van de vereniging.

ARTIKEL 8

De maximum ledenbijdrage bedraagt 150 EUR.

ARTIKEL 9

Elk lid kan ten allen tijde uit de vereniging treden. Het ontslag moet bij aangetekend schrijven aan de raad

van bestuur ter kennis worden gebracht.

Het lidmaatschap neemt automatisch een einde:

- Bij overlijden.

- Bij niet-betaling van de ledenbijdrage. Elk jaar wordt de ledenbijdrage en de uiterste datum van

betaling ervan door de raad van bestuur vastgesteld. Het lid dat zijn bijdrage niet betaalt, wordt

aangemaand om de betaling te regulariseren binnen de 15 dagen na de aanmaning. Het lid dat

niet betaalt binnen de regularisatietermijn, wordt geacht ontslagnemend te zijn.

ARTIKEL 10

Uittredende of uitgesloten leden en hun rechtsopvolgers hebben geen deel in het vermogen van de vereniging, en kunnen derhalve ook nooit teruggave of vergoeding voor gestorte bijdragen of gedane inbrengsten vorderen.

Het verlies van de hoedanigheid van lid heeft geen enkele invloed op de gebeurlijke contractuele verplichtingen van het ontslagen lid ten opzichte van de vereniging, indien deze voortvloeien uit de door de vereniging verstrekte diensten.

TITEL iII: DE RAAD VAN BESTUUR

ARTIKEL 11

De vereniging wordt bestuurd door een raad van bestuur van tenminste drie personen. Indien de algemene vergadering slechts drie leden telt, bestaat de raad van bestuur uit slechts twee personen. in ieder geval moet het aantal bestuurders steeds lager zijn dan het aantal leden van de algemene vergadering.

Om een kandidatuur als bestuurder te kunnen indienen, dient men aangesloten te zijn bij één van de supportersfederaties of supportersclubs. Indien er geen kandidaten zouden zijn afkomstig uit de

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 07/02/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2,0

supportersfederaties of supporterscubs, zal de raad van bestuur de kandidatuur openstellen voor externe kandidaten.

ARTIKEL 12

De bestuurders worden benoemd voor een periode van drie jaar, doch zijn opnieuw herkiesbaar.

Tussentijds benoemde bestuurders zijn slechts verkozen voor de rest van de duur van het mandaat.

ARTIKEL 13

De bestuurders worden benoemd door de algemene vergadering met een gewone meerderheid ongeacht het aantal aanwezige en/of vertegenwoordigde leden. De bestuurders oefenen hun mandaat kosteloos uit. ARTIKEL 14

Het mandaat van de bestuurders eindigt door afzetting door de algemene vergadering, door vrijwillig ontslag, door het verstrijken van het mandaat (in voorkomend geval) of door overlijden.

Indien een bestuurder niet langer lid is of verbonden is aan zijn supportersfederatie of supportersclub, dan eindigt het bestuursmandaat automatisch.

De afzetting door de algemene vergadering wordt beslist bij gewone meerderheid van het aantal aanwezige en/of vertegenwoordigde leden. Het moet evenwel uitdrukkelijk vermeld worden op de agenda van de algemene vergadering.

Een bestuurder die vrijwillig ontslag neemt, moet dit schriftelijk bekendmaken aan de raad van bestuur. Dit ontslag gaat onmiddellijk in tenzij door dit ontslag het minimum aantal bestuurders onder het statutaire minimum is gedaald. In dit geval, moet de raad van bestuur binnen de twee maanden de algemene vergadering bijeenroepen, welke in de vervanging van de betrokken bestuurder dient te voorzien en hem daarvan ook schriftelijk in kennis zal stellen.

ARTIKEL 15

De raad van bestuur leidt de zaken van de vereniging en vertegenwoordigt deze in en buiten rechte. Hij is bevoegd voor alle aangelegenheden, met uitzondering van die welke uitdrukkelijk door de Wet aan de algemene vergadering zijn voorbehouden. Hij treedt op ais eiser en verweerder, in alle rechtsgedingen en beslist over het al dan niet aanwenden van rechtsmiddelen.

De raad van bestuur oefent zijn bevoegdheden uit als college. De raad van bestuur kan slechts geldig beslissen indien de meerderheid van de bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd is. Een bestuurder kan zich laten vertegenwoordigen door schriftelijke volmacht te geven aan een andere bestuurder. Een bestuurder kan slechts één andere bestuurder vertegenwoordigen. De beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter of de stem van diegene die hem vervangt doorslaggevend.

ARTIKEL 16

De raad van bestuur wordt bijeengeroepen door de voorzitter of door twee bestuurders.

De vergaderingen van de raad van bestuur worden voorgezeten door de voorzitter. Indien deze belet of

afwezig is, wordt de vergadering voorgezeten door de oudste van de aanwezige bestuurders.

ARTIKEL 17

Van elke vergadering worden notulen gemaakt, die ondertekend worden door de voorzitter en de secretaris en die ingeschreven worden in een daartoe bestemd register. De uittreksels die moeten worden overgelegd en al de andere akten worden geldig ondertekend door de voorzitter en de secretaris. Bij ontstentenis van deze bestuurders kunnen twee andere bestuurders deze documenten geldig ondertekenen.

ARTIKEL 18

De raad van bestuur vaardigt alle huishoudelijke reglementen uit die hij nodig acht en nuttig oordeelt. Een huishoudelijk reglement en elke wijziging eraan dient te worden bekrachtigd door de algemene vergadering.

De raad van bestuur kan, indien hij dit nodig oordeelt, een afgevaardigd bestuurder of directeur benoemen, die met het dagelijks bestuur wordt belast. Deze verzorgt de lopende zaken en de dagelijkse briefwisseling en tekent geldig namens de vereniging tegenover bpost, de openbare en private bankinstellingen en aile andere instellingen.

ARTIKEL 19

Bestuurders die namens de vereniging optreden, moeten ten aanzien van derden niet doen blijken van

enig besluit of van enige machtiging.

ARTIKEL 20: Personen gemachtigd om de vereniging te vertegenwoordigen, overeenkomstig art. 13, 4° lid, W.VZW

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 07/02/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.0

De raad van bestuur kan zijn bevoegdheden voor bepaalde handelingen en taken op zijn

verantwoordelijkheid overdragen aan één of meerdere van de bestuurders of aan een ander persoon, die al dan niet lid is van de vereniging. De raad van bestuur kan uit zijn bestuurders een voorzitter, een secretaris, een penningmeester en elke functie die voor de goede werking van de vereniging noodzakelijk is, kiezen.

Hun benoeming gebeurt door de raad van bestuur.

De ambtsbeëindiging van deze gemachtigde personen kan geschieden

a) op vrijwillige basis door de gemachtigde zelf door een schriftelijk ontslag in te dienen bij de raad van bestuur

b) door afzetting door de raad van bestuur. De beslissing hieromtrent door de raad van bestuur moet evenwel binnen de zeven kalenderdagen bij aangetekend schrijven ter kennis gebracht worden van de betrokkene.

Onverminderd de algemene vertegenwoordigingsbevoegheid van de raad van bestuur als college, wordt de vereniging in en buiten rechte geldig vertegenwoordigd door de voorzitter, alleen optredend, of door twee bestuurders, gezamenlijk optredend. Alle handelingen van dagdagelijks bestuur worden uitgeoefend door de hiervoor door de raad van bestuur aangeduide personen.

ARTIKEL 21: Personen belast met het dagelijks bestuur van de vereniging, overeenkomstig art. 13bis, 1 °

lid, W.VZW

De raad van bestuur kan een dagelijks bestuur aanstellen.

Hun benoeming gebeurt door de raad van bestuur.

De ambtsbeëindiging van het dagelijks bestuur kan geschieden:

a) op vrijwillige basis door een lid van het dagelijks bestuur zelf door een schriftelijk ontslag in te dienen bij de raad van bestuur

b) door afzetting door de raad van bestuur. De beslissing hieromtrent door de raad van bestuur moet evenwel binnen de zeven kalenderdagen bij aangetekend schrijven ter kennis gebracht worden van de betrokkene.

De beslissingen genomen door het dagelijks bestuur, dat als een college vergadert, worden steeds genomen in collegiaal overleg.

TITEL IV: ALGEMENE VERGADERING

ARTIKEL 22

De algemene vergadering is samengesteld uit alle effectieve leden, en wordt voorgezeten door de

voorzitter van de raad van bestuur. Indien deze belet of afwezig is, wordt de vergadering voorgezeten

door de oudste van de aanwezige bestuurders.

Elke voetbalclub heeft maximum twee vertegenwoordigers op de algemene vergadering, conform artikel

6 van de statuten. De vertegenwoordigers zijn de effectieve leden. De modaliteiten inzake het aanduiden

van van de vertegenwoordigers per voetbalclub kunnen worden uitgewerkt in een huishoudelijk

reglement.

De effectieve leden kunnen zijn:

- Een supportersfederatie-vzw, die zelf bepaalt wie hen vertegenwoordigt.

- Een supportersclub-vzw, die zelf bepaalt wie hen vertegenwoordigt.

Het effectief lid duidt één vaste vertegenwoordiger aan, en twee plaatsvervangers.

- Een vaste vertegenwoordiger van een supportersclub-feitelijke vereniging.

- Een vaste vertegenwoordiger van een supportersfederatie-feitelijke vereniging.

Voor elke vaste vertegenwoordiger worden tevens twee plaatsvervangers aangeduid.

Elk effectief lid beschikt over één stem. Ingeval noch de vaste vertegenwoordigers, noch de

plaatsvervangers aanwezig kunnen, kan een lid zich door een ander lid op de algemene vergadering

laten vertegenwoordigen. Een lid kan evenwel slechts één ander lid vertegenwoordigen.

ARTIKEL 23

De algemene vergadering is uitsluitend bevoegd voor:

- het wijzigen van de statuten,

- de benoeming en de afzetting van de bestuurders,

- de benoeming en de afzetting van de commissarissen en het bepalen van hun bezoldiging ingeval

een bezoldiging wordt toegekend,

- de kwijting aan de bestuurders en de commissarissen,

- de goedkeuring van de begroting en van de rekening,

- de vrijwillige ontbinding van de vereniging,

- de uitsluiting van een lid van de vereniging,

- de omzetting van de vereniging in een vennootschap met een sociaal oogmerk,

- alle gevallen waarin deze statuten het vereisen.

"

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 07/02/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.0

ARTIKEL 24

De algemene vergadering wordt geldig bijeengeroepen door de raad van bestuur of door de voorzitter

telkens als het doel van de vereniging zulks vereist.

Zij moet tenminste eenmaal per jaar worden bijeengeroepen voor het goedkeuren van de rekeningen van

het afgelopen jaar en voor de begroting van het komend jaar.

ARTIKEL 25

De algemene vergadering wordt gehouden binnen de zes maanden na afsluitingsdatum van het boekjaar.

ARTIKEL 26

De raad van bestuur is bovendien verplicht de algemene vergadering samen te roepen wanneer 1/5 van de effectieve leden daartoe een verzoek richt aan de raad van bestuur en dit per aangetekende brief waarin de te behandelen agendapunten zijn vermeld. In dit geval is de raad van bestuur verplicht de algemene vergadering samen te roepen binnen de 15 dagen met vermelding op de agenda van de gevraagde agendapunten.

ARTIKEL 27

De oproepingen tot de algemene vergadering moeten om geldig te zijn, ondertekend of verzonden worden door de voorzitter, of twee bestuurders. Alle effectieve leden moeten worden opgeroepen per gewone brief of per mail of per aangetekende brief tenminste acht dagen voor de vergadering.

ARTIKEL 28

De oproeping, die plaats, dag en uur van de vergadering vermeldt, bevat de agenda, die wordt vastgelegd door de raad van bestuur. Elk onderwerp dat schriftelijk wordt voorgedragen door 1/20 van de effectieve leden, moet eveneens op de agenda worden vermeld. Dit onderwerp moet uiteraard door het 1/20 van de leden ondertekend zijn en tenminste twee dagen voor de vergadering aan de voorzitter van de raad van bestuur overhandigd zijn. Onderwerpen die niet op de agenda staan, kunnen in geen geval behandeld worden.

ARTIKEL 29

ln gewone gevallen worden de besluiten genomen bij eenvoudige meerderheid van de aanwezige en vertegenwoordigde stemmen. Bij staking van stemmen beslist de stem van de voorzitter of diegene die op dat ogenblik de vergadering voorzit.

ART1KEL 30: statutenwijziging

Tot wijziging van de statuten kan slechts worden besloten indien die wijziging gedetailleerd op de agenda is vermeld en indien 2/3 van de effectieve leden aanwezig of vertegenwoordigd is. Wordt dit getal niet bereikt dan kan een tweede vergadering worden bijeengeroepen, zoals door deze statuten is bepaald, en waarop deze vergadering een geldig besluit zal kunnen nemen, ongeacht het aantal aanwezigen. Deze tweede vergadering mag niet binnen de 15 kalenderdagen volgend op de eerste vergadering worden gehouden. Voor elke statutenwijziging is bovendien een meerderheid van 2/3 der aanwezige of vertegenwoordigde stemmen vereist, ook op de tweede algemene vergadering. Tot wijziging van het doel van de vereniging kan slechts met eenparigheid van de stemmen worden besloten

ARTIKEL 31

Bij vrijwillige ontbinding van de vereniging worden dezelfde regels als deze beschreven voor het wijzigen

van het doel der vereniging vereist.

ART1KEL 32

Een meerderheid van 2/3 der stemmen is vereist voor het uitsluiten van een lid. Bij uitsluiting van een lid moet dit punt eveneens op de agenda voorkomen en moet het lid worden uitgenodigd om in zijn verdediging te kunnen voorzien.

ARTIKEL 33

Van elke vergadering worden notulen gemaakt, die ondertekend worden door de voorzitter en de secretaris en opgenomen worden in een bijzonder register. Dit register kan op de zetel van de vereniging door leden en belanghebbende derden worden ingezien. Uittreksels daarvan worden geldig ondertekend door de voorzitter en de secretaris of door twee bestuurders en bij ontstentenis hiervan door twee leden van de algemene vergadering.

TITEL V: REKENINGEN EN BEGROTINGEN

ARTIKEL 34

MOD 2.0

"

"

Bijlagen bij het BeIgisc1 St áfslil d --1)7/0272011 - Annexes du Moniteur bëlgé

Voorbehouden aan het Belgisch Staatsblad

Luik B - Vervolg

Het boekjaar van de vereniging loopt van 1 juli tot 30 juni. De raad van bestuur sluit de rekeningen over het voorbije boekjaar af en bereidt de begroting van het komend boekjaar voor. Beide worden ter goedkeuring aan de algemene vergadering voorgelegd die gehouden wordt binnen zes maanden na afsluitingsdatum van het boekjaar.

TITEL VI: ONTBINDING EN VEREFFENING

ARTIKEL 35

Behoudens gevallen van gerechtelijke ontbinding en ontbinding van rechtswege kan slechts de algemene vergadering tot ontbinding besluiten indien 2/3 van de leden op de algemene vergadering aanwezig of vertegenwoordigd zijn en er bovendien een 4/5 meerderheid akkoord is om de vereniging vrijwillig te ontbinden. Het voorstel tot vrijwillige ontbinding van de vereniging moet uitdrukkelijk op de agenda van de algemene vergadering vermeld worden.

Zijn geen 2/3 van de leden op deze algemene vergadering aanwezig of vertegenwoordigd, dan moet een tweede algemene vergadering worden bijeengeroepen die geldig beraadslaagt ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden maar mits een 4/5 meerderheid wordt akkoord gevonden om de vereniging vrijwillig te ontbinden.

In geval van vrijwillige ontbinding benoemt de algemene vergadering, of bij gebreke daarvan, de rechtbank, één of meer vereffenaars. Zij bepaalt tevens hun bevoegdheid alsmede de vereffeningsvoorwaarden.

De activa zullen, na aanzuivering van de passiva, worden overgedragen aan een vereniging met een belangenloze doelstelling.

ARTIKEL 36

Voor alles wat in deze statuten niet is voorzien of geregeld, blijft de Wet van 27 juni 1921 gewijzigd door

de wet van 2 mei 2002 toepasselijk.

Aldus opgemaakt en aangenomen op de algemene vergadering van 20/11/2010

Vervolgens verkoos de Algemene Vergadering volgende bestuursleden :

-Blockx Hugo, Rubenslaan 49, 2520 Broechem (°21.11.1958)

-De Ridder Julien, Rosekapellestraat 53, 2150 Borsbeek (°03.05.1965)

-Dieleman Mary, Zogsebaan 58, 9200 Grembergen (°17.02.1969)

-Eeckhout Patrick, Dikkelindestraat 18, 9420 Erpe-Mere (°19.10.1962)

-Martin John, Heulsestraat 89b, 8860 Lendelede (°20.09.1958)

-Reynaerts Erik, Kloosterstraat 53, 9200 Dendermonde (23.09.1965)

-Torfs Benny, Sint-Annastraat 8, 1820 Perk (21.01.1964)

-Van Hooff Jozef, Spoorweglei 74, 2500 Lier (° 31.07.1931)

Waarna de Raad van Bestuur overging tot de benoeming der functies :

-Reynaerts Erik : voorzitter

-Dieleman Marie : ondervoorzitter

-Eeckhout Patrick : secretaris

-Torts Benny : penningmeester

-Martin John, De Ridder Julien en Blockx Hugo : bestuursleden

-Van Hooff Jozef : ere-bestuurslid

Erik Reynaerts, voorzitter

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging of stichting ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

f Verso : Naam en handtekening



08/04/2015
ÿþMOD 20

I

Y

i¶! IlLe.k < ~y In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie

na neerlegging ter griffie van de akte

Il1

Ge-i-IE CHI BANK VAN

KOOPHANDEL GENT

2 6 KART 2015

AFDELING DENDERMONDE

Go Mie

lIRMi10u

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

Benaming

(voluit) : vzw NATIONALE SUPPORTERSFEDERATIE

Rechtsvorm : Vereniging zonder Winstoogmerk

Zetel : Dikkelindestraat 18 - 9420 Erpe Mere

Ondernemingsnr : 409.574.679

Voorwerp akte : ontslagen - statutenwijziging - benoemingen

De algemene vergadering van 20/09/2014, geldig samengeroepen en beschikkend over de nodige aantallen

inzake aanwezigheid en meerderheid, heeft in haar zitting besloten de statuten te wijzigen. Alle

vorige statuten zijn hierdoor nietig.

Het ontslag van alle leden van de raad van bestuur werd bekrachtigd.

TITEL I: NAAM - ZETEL - DOEL - DUUR

ARTIKEL 1

De vereniging zonder winstoogmerk draagt voortaan de naam: BELGIAN SUPPORTERS

Alle aktes, facturen, aankondigingen, publicaties en andere stukken die uitgaan van de vereniging

moeten de maatschappelijke naam vermelden, onmiddellijk voorafgegaan of gevolgd door de woorden

'vereniging zonder winstoogmerk' of de afkorting 'vzw', en met nauwkeurige aanduiding van de zetel.

ARTIKEL 2

De zetel van de vereniging is gevestigd in de Kloosterstraat 53 te 9200 Dendermonde en ressorteert onder

het gerechtelijk arrondissement Dendermonde.

Hij kan slechts verplaatst worden door de algemene vergadering mits deze bovendien de regels in acht

neemt zoals vereist voor een statutenwijziging en beschreven in deze statuten.

ARTIKEL 3

De vereniging heeft als doel:

- Aile groeperingen van voetbalsupporters in een federatie te verenigen

- De groeperingen aan te moedigen om uit te breiden

- De supporters te begeleiden

- De vriendschapsbetrekkingen tussen de leden van de verschillende groeperingen aan te wakkeren

Zij mag eveneens alle activiteiten ondernemen die dit doel kunnen bevorderen. Zij kan in die zin ook,

doch slechts op bijkomstige wijze, handelsdaden stellen, enkel voor zover de opbrengst hiervan besteed

wordt aan het doel waarvoor zij werd opgericht.

ARTIKEL 4

De vereniging is opgericht voor onbepaalde duur, doch kan evenwel te allen tijde ontbonden worden.

TITEL II:LEDEN

ARTIKEL 5

Het aantal effectieve leden is onbeperkt, maar moet tenminste drie bedragen.

De vereniging telt enkel effectieve leden. De volheid van het lidmaatschap, met inbegrip van het stemrecht op de algemene vergadering, komt toe aan de effectieve leden. Effectieve leden zijn diegenen wiens naam is vermeid in het ledenregister dat op de zetel van de vereniging wordt bijgehouden, De wettelijke bepalingen zijn alleen op de effectieve leden toepasselijk. Met de term 'lid' in deze statuten wordt uitdrukkelijk verwezen naar de effectieve leden.

Op de laatste blz. van Luik B vermeiden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging of stichting ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

,

MOD 2.0

5,

v

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

ARTIKEL 6

Als lid kan tot de vereniging toetreden, ieder natuurlijke persoon of rechtspersoon die belangstelling toont voor de werking van de vereniging en zich wenst te vereenzelvigen met het doel van de vereniging. Per voetbalclub, aangesloten bij de Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB), kunnen maximum twee vertegenwoordigers worden afgevaardigd als lid van de vereniging.

Deze leden bestaan uit (afgevaardigden van) supportersfederaties of supportersclubs. Supportersfederaties of supportersclubs met de rechtsvorm van vzw kunnen als vereniging hun voetbalclub vertegenwoordigen. Bij supportersfederaties of supportersclubs georganiseerd als feitelijke vereniging, dienen alle leden ervan een volmacht te geven aan een vertegenwoordiger die in eigen naam zijn feitelijke vereniging dient te vertegenwoordigen.

De supportersfederaties of supportersclubs moeten verbonden zijn aan een voetbalclub, aangesloten bij de Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB).

Een lid wordt aanvaard door de algemene vergadering en na betaling van het lidgeld. Het verzoek om toelating van een kandidaat-lid moet schriftelijk worden ingediend bij de raad van bestuur. De betaling van het lidgeld houdt de instemming in met onderhavige statuten en met het reglement van inwendige orde.

ARTIKEL 7

De raad van bestuur kan, onder door haar te bepalen voorwaarden, ook andere personen als ereleden toelaten. Hun rechten en plichten kunnen worden vermeld in een huishoudelijk reglement. Men kan de titel van erelid bekomen op basis van uitzonderlijke prestaties die werden geleverd voor het welzijn van de vereniging,

ARTIKEL B

De maximum ledenbijdrage bedraagt 150 EUR.

ARTIKEL 9

Elk lid kan ten allen tijde uit de vereniging treden. Het ontslag moet bij aangetekend schrijven aan de raad

van bestuur ter kennis worden gebracht.

Het lidmaatschap neemt automatisch een einde:

- Bij overlijden,

- Bij niet-betaling van de ledenbijdrage. Elk jaar wordt de ledenbijdrage en de uiterste datum van

betaling ervan door de raad van bestuur vastgesteld. Het lid dat zijn bijdrage niet betaalt, wordt

aangemaand om de betaling te regulariseren binnen de 15 dagen na de aanmaning. Het lid dat

niet betaalt binnen de regularisatietermijn, wordt geacht ontslagnemend te zijn.

ARTIKEL 10

Uittredende of uitgesloten leden en hun rechtsopvolgers hebben geen deel in het vermogen van de vereniging, en kunnen derhalve ook nooit teruggave of vergoeding voor gestorte bijdragen of gedane inbrengsten vorderen.

Het verlies van de hoedanigheid van lid heeft geen enkele invloed op de gebeurlijke contractuele verplichtingen van het ontslagen lid ten opzichte van de vereniging, indien deze voortvloeien uit de door de vereniging verstrekte diensten.

TITEL III: DE RAAD VAN BESTUUR

ARTIKEL 11

De vereniging wordt bestuurd door een raad van bestuur van tenminste drie personen. Indien de algemene vergadering slechts drie leden telt, bestaat de raad van bestuur uit slechts twee personen. In ieder geval moet het aantal bestuurders steeds lager zijn dan het aantal leden van de algemene vergadering.

Om een kandidatuur als bestuurder te kunnen indienen, dient men aangesloten te zijn bij één van de supportersfederaties of supportersclubs. Indien er geen kandidaten zouden zijn afkomstig uit de supportersfederaties of supportersclubs, zal de raad van bestuur de kandidatuur openstellen voor externe kandidaten,

ARTIKEL 12

De bestuurders worden benoemd voor een periode van twee jaar, doch zijn opnieuw herkiesbaar.

Tussentijds benoemde bestuurders zijn slechts verkozen voor de rest van de duur van het mandaat.

ARTIKEL 13

De bestuurders worden benoemd door de algemene vergadering met een gewone meerderheid ongeacht

het aantal aanwezige en/of vertegenwoordigde leden. De bestuurders oefenen hun mandaat kosteloos uit.

»

M0D 2.0

g

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

ARTIKEL 14

Het mandaat van de bestuurders eindigt door afzetting door de algemene vergadering, door vrijwillig ontslag, door het verstrijken van het mandaat (in voorkomend geval) of door overlijden.

Indien een bestuurder niet langer lid is of verbonden is aan zijn supportersfederatie of supportersclub, dan eindigt het bestuursmandaat automatisch.

De afzetting door de algemene vergadering wordt beslist bij gewone meerderheid van het aantal aanwezige en/of vertegenwoordigde leden. Het moet evenwel uitdrukkelijk vermeld worden op de agenda van de algemene vergadering.

Een bestuurder die vrijwillig ontslag neemt, moet dit schriftelijk bekendmaken aan de raad van bestuur. Dit ontslag gaat onmiddellijk in tenzij door dit ontslag het minimum aantal bestuurders onder het statutaire minimum is gedaald. In dit geval, moet de raad van bestuur binnen de twee maanden de algemene vergadering bijeenroepen, welke in de vervanging van de betrokken bestuurder dient te voorzien en hem daarvan ook schriftelijk in kennis zal stellen.

ARTIKEL 15

De raad van bestuur leidt de zaken van de vereniging en vertegenwoordigt deze in en buiten rechte. Hij is bevoegd voor alle aangelegenheden, met uitzondering van die welke uitdrukkelijk door de Wet aan de algemene vergadering zijn voorbehouden. Hij treedt op als eiser en verweerder, in alle rechtsgedingen en beslist over het al dan niet aanwenden van rechtsmiddelen.

De raad van bestuur oefent zijn bevoegdheden uit als college. De raad van bestuur kan slechts geldig beslissen Indien de meerderheid van de bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd is, Een bestuurder kan zich laten vertegenwoordigen door schriftelijke volmacht te geven aan een andere bestuurder. Een bestuurder kan slechts één andere bestuurder vertegenwoordigen. De beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen, Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter of de stem van diegene die hem vervangt doorslaggevend.

ARTIKEL 16

De raad van bestuur wordt bijeengeroepen door de voorzitter of door twee bestuurders.

De vergaderingen van de raad van bestuur worden voorgezeten door de voorzitter. Indien deze belet of

afwezig is, wordt de vergadering voorgezeten door de oudste van de aanwezige bestuurders.

ARTIKEL 17

Van elke vergadering worden notulen gemaakt, die ondertekend worden door de voorzitter en de secretaris en die ingeschreven worden in een daartoe bestemd register, De uittreksels die moeten worden overgelegd en al de andere akten worden geldig ondertekend door de voorzitter en de secretaris, Bij ontstentenis van deze bestuurders kunnen twee andere bestuurders deze documenten geldig ondertekenen.

ARTIKEL 18

De raad van bestuur vaardigt alle huishoudelijke reglementen uit die hij nodig acht en nuttig oordeelt. Een huishoudelijk reglement en elke wijziging eraan dient te worden bekrachtigd door de algemene vergadering.

De raad van bestuur kan, indien hij dit nodig oordeelt, een afgevaardigd bestuurder of directeur benoemen, die met het dagelijks bestuur wordt belast. Deze verzorgt de lopende zaken en de dagelijkse briefwisseling en tekent geldig namens de vereniging tegenover bpost, de openbare en private bankinstellingen en alle andere instellingen.

ARTIKEL 19

Bestuurders die namens de vereniging optreden, moeten ten aanzien van derden niet doen blijken van

enig besluit of van enige machtiging.

ARTIKEL 20: Personen gemachtigd om de vereniging te vertegenwoordigen, overeenkomstig art. 13, 4° lid, W.VZW

De raad van bestuur kan zijn bevoegdheden voor bepaalde handelingen en taken op zijn

verantwoordelijkheid overdragen aan één of meerdere van de bestuurders of aan een ander persoon, die al dan niet lid is van de vereniging. De raad van bestuur kan uit zijn bestuurders een voorzitter, een secretaris, een penningmeester en elke functie die voor de goede werking van de vereniging noodzakelijk is, kiezen.

Hun benoeming gebeurt door de raad van bestuur.

De ambtsbeëindiging van deze gemachtigde personen kan geschieden

a) op vrijwillige basis door de gemachtigde zelf door een schriftelijk ontslag in te dienen bij de raad van bestuur

b) door afzetting door de raad van bestuur. De beslissing hieromtrent door de raad van bestuur moet evenwel binnen de zeven kalenderdagen bij aangetekend schrijven ter kennis gebracht worden van

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.0

de betrokkene.

Onverminderd de algemene vertegenwoordigingsbevoegheid van de raad van bestuur als college, wordt de vereniging in en buiten rechte geldig vertegenwoordigd door de voorzitter, alleen optredend, of door twee bestuurders, gezamenlijk optredend. Alle handelingen van dagdagelijks bestuur worden uitgeoefend door de hiervoor door de raad van bestuur aangeduide personen.

ARTIKEL 21: Personen belast met het dagelijks bestuur van de vereniging, overeenkomstig art. 13bis, 1°

lid, W.VZW

De raad van bestuur kart een dagelijks bestuur aanstellen.

Hun benoeming gebeurt door de raad van bestuur.

De ambtsbeëindiging van het dagelijks bestuur kan geschieden:

a) op vrijwillige basis door een lid van het dagelijks bestuur zelf door een schriftelijk ontslag in te dienen bij de raad van bestuur

b) door afzetting door de raad van bestuur. De beslissing hieromtrent door de raad van bestuur moet evenwel binnen de zeven kalenderdagen bij aangetekend schrijven ter kennis gebracht worden van de betrokkene.

De beslissingen genomen door het dagelijks bestuur, dat als een college vergadert, worden steeds genomen in collegiaal overleg.

TITEL IV: ALGEMENE VERGADERING

ARTIKEL 22

De algemene vergadering is samengesteld uit alle effectieve leden, en wordt voorgezeten door de

voorzitter van de raad van bestuur. Indien deze belet of afwezig is, wordt de vergadering voorgezeten

door de oudste van de aanwezige bestuurders,

Elke voetbalclub heeft maximum twee vertegenwoordigers op de algemene vergadering, conform artikel

6 van de statuten. De vertegenwoordigers zijn de effectieve leden. De modaliteiten inzake het aanduiden

van van de vertegenwoordigers per voetbalclub kunnen worden uitgewerkt in een huishoudelijk

reglement.

De effectieve leden kunnen zijn:

- Een supportersfederatie-vzw, die zelf bepaalt wie hen vertegenwoordigt.

- Een supportersclub-vzw, die zelf bepaalt wie hen vertegenwoordigt.

Het effectief lid duidt één vaste vertegenwoordiger aan, en twee plaatsvervangers,

- Een vaste vertegenwoordiger van een supportersclub-feitelijke vereniging.

- Een vaste vertegenwoordiger van een supportersfederatie-feitelijke vereniging.

Voor elke vaste vertegenwoordiger worden tevens twee plaatsvervangers aangeduid.

Elk effectief lid beschikt over één stem. Ingeval noch de vaste vertegenwoordigers, noch de

plaatsvervangers aanwezig kunnen, kan een lid zich door een ander lid op de algemene vergadering

laten vertegenwoordigen. Een lid kan evenwel slechts één ander lid vertegenwoordigen.

ARTIKEL 23

De algemene vergadering is uitsluitend bevoegd voor:

- het wijzigen van de statuten,

- de benoeming en de afzetting van de bestuurders,

- de benoeming en de afzetting van de commissarissen en het bepalen van hun bezoldiging ingeval een bezoldiging wordt toegekend,

- de kwijting aan de bestuurders en de commissarissen,

- de goedkeuring van de begroting en van de rekening,

- de vrijwillige ontbinding van de vereniging,

- de uitsluiting van een lid van de vereniging,

- de omzetting van de vereniging in een vennootschap met een sociaal oogmerk,

- aile gevallen waarin deze statuten het vereisen.

ARTIKEL 24

De algemene vergadering wordt geldig bijeengeroepen door de raad van bestuur of door de voorzitter

telkens als het doel van de vereniging zulks vereist.

Zij moet tenminste eenmaal per jaar worden bijeengeroepen voor het goedkeuren van de rekeningen van

het afgelopen jaar en voor de begroting van het komend jaar.

ARTIKEL 25

De algemene vergadering wordt gehouden binnen de zes maanden na afsluitingsdatum van het boekjaar.

ARTIKEL 26

De raad van bestuur is bovendien verplicht de algemene vergadering samen te roepen wanneer 1/5 van

.j

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.0

de effectieve leden daartoe een verzoek richt aan de raad van bestuur en dit per aangetekende brief waarin de te behandelen agendapunten zijn vermeld. ln dit geval is de raad van bestuur verplicht de algemene vergadering samen te roepen binnen de 15 dagen met vermelding op de agenda van de gevraagde agendapunten.

ARTIKEL 27

De oproepingen tot de algemene vergadering moeten om geldig te zijn, ondertekend of verzonden worden door de voorzitter, of twee bestuurders. Alle effectieve leden moeten worden opgeroepen per gewone brief of per mail of per aangetekende brief tenminste acht dagen voor de vergadering.

ARTIKEL 28

De oproeping, die plaats, dag en uur van de vergadering vermeldt, bevat de agenda, die wordt

vastgelegd door de raad van bestuur. Elk onderwerp dat schriftelijk wordt voorgedragen door 1/20 van de effectieve leden, moet eveneens op de agenda worden vermeld. Dit onderwerp moet uiteraard door het 1/20 van de leden ondertekend zijn en tenminste twee dagen voor de vergadering aan de voorzitter van de raad van bestuur overhandigd zijn. Onderwerpen die niet op de agenda staan, kunnen in geen geval behandeld worden.

ARTIKEL 29

In gewone gevallen worden de besluiten genomen bij eenvoudige meerderheid van de aanwezige en vertegenwoordigde stemmen. Bij staking van stemmen beslist de stem van de voorzitter of diegene die op dat ogenblik de vergadering voorzit.

ARTIKEL 30: statutenwijziging

Tot wijziging van de statuten kan slechts worden besloten indien die wijziging gedetailleerd op de agenda is vermeld en indien 2/3 van de effectieve leden aanwezig of vertegenwoordigd is. Wordt dit getal niet bereikt dan kan een tweede vergadering worden bijeengeroepen, zoals door deze statuten is bepaald, en waarop deze vergadering een geldig besluit zal kunnen nemen, ongeacht het aantal aanwezigen. Deze tweede vergadering mag niet binnen de 15 kalenderdagen volgend op de eerste vergadering worden gehouden. Voor elke statutenwijziging is bovendien een meerderheid van 2/3 der aanwezige of vertegenwoordigde stemmen vereist, ook op de tweede algemene vergadering. Tot wijziging van het doel van de vereniging kan slechts met eenparigheid van de stemmen worden besloten

ARTIKEL 31

Bij vrijwillige ontbinding van de vereniging worden dezelfde regels als deze beschreven voor het wijzigen

van het doei der vereniging vereist.

ARTIKEL 32

Een meerderheid van 213 der stemmen is vereist voor het uitsluiten van een lid. Bij uitsluiting van een lid moet dit punt eveneens op de agenda voorkomen en moet het lid worden uitgenodigd om in zijn verdediging te kunnen voorzien.

ARTIKEL 33

Van elke vergadering worden notulen gemaakt, die ondertekend worden door de voorzitter en de secretaris en opgenomen worden in een bijzonder register. Dit register kan op de zetel van de vereniging door leden en belanghebbende derden worden ingezien. Uittreksels daarvan worden geldig ondertekend door de voorzitter en de secretaris of door twee bestuurders en bij ontstentenis hiervan door twee leden van de algemene vergadering.

TITEL V: REKENINGEN EN BEGROTINGEN

ARTIKEL 34

Het boekjaar van de vereniging loopt van 1 juli tot 30 juni. De raad van bestuur sluit de rekeningen over het voorbije boekjaar af en bereidt de begroting van het komend boekjaar voor. Beide worden ter goedkeuring aan de algemene vergadering voorgelegd die gehouden wordt binnen zes maanden na afsluitingsdatum van het boekjaar.

TITEL Vl; ONTBINDING EN VEREFFENING

ARTIKEL 35

Behoudens gevallen van gerechtelijke ontbinding en ontbinding van rechtswege kan slechts de algemene vergadering tot ontbinding besluiten indien 2/3 van de leden op de algemene vergadering aanwezig of vertegenwoordigd zijn en er bovendien een 4/5 meerderheid akkoord is om de vereniging vrijwillig te ontbinden. Het voorstel tot vrijwillige ontbinding van de vereniging moet uitdrukkelijk op de agenda van de

MOD 2.0

-4

algemene vergadering vermeld worden.

Zijn geen 2/3 van de leden op deze algemene vergadering aanwezig of vertegenwoordigd, dan moet een

o tweede algemene vergadering worden bijeengeroepen die geldig beraadslaagt ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden maar mits een 4/5 meerderheid wordt akkoord gevonden om de vereniging vrijwillig te ontbinden,

In geval van vrijwillige ontbinding benoemt de algemene vergadering, of bij gebreke daarvan, de rechtbank, één of meer vereffenaars. Zij bepaalt tevens hun bevoegdheid alsmede de vereffeningsvoorwaarden.

De activa zullen, na aanzuivering van de passiva, worden overgedragen aan een vereniging met een belangenloze doelstelling,

ARTIKEL 36

Voor alles wat in deze statuten niet is voorzien of geregeld, blijft de Wet van 27 juni 1921 gewijzigd door

de wet van 2 mei 2002 toepasselijk.

Aldus opgemaakt en aangenomen op de algemene vergadering van 20/09/2014

Vervolgens verkoos de Algemene Vergadering volgende bestuursleden :

Bresseleers Rita, De Dreef van Duyvendaal 3/1 - 2970 's Gravenwezel, bestuurder

Dieleman Mary, Zogsebaan 58 - 9200 Dendermonde, 2° ondervoorzitter

Janssen Marc, Drabstraat 307 - 2640 Mortsel, bestuurder

Janssens Bert, Bijenstraat 9 - 2880 Bornem, bestuurder

Joli Patrick, Zeger Van Heulestraat 35, 8501 Heule, bestuurder

Martin John, Heulsestraat 89b - 8860 Lendelede, voorzitter

Plancke Bjerrn, J. Van Clichthovenstraat 56 - 8620 Nieuwpoort, bestuurder

Reynaerts Erik, Kloosterstraat 53 - 9200 Dendermonde, secretaris

Swyssen Mike, Hamelstraat 30 - 3800 Sint-Truiden, penningmeester

Thomas Geert, Vanden Tymplestraat 37/502 - 3000 Leuven, bestuurder

Van Dingenen Jan, Fazantendreef 13 - 2260 Westerlo, bestuurder

Van Hoof Jozef, Lispersteenweg 237 - 2500 Lier, Ere-Bestuurslid

Verschraegen Maria, Rue de Fleurus 36 - 6211 Mellet, 1° ondervoorzitter

Vos Dirk, Plaanstraat 50 - 9810 Eke, bestuurder

Hierna volgt de vertaling in het Frans

L'assemblée générale du 20/09/2014, convoquée valablement, comptant le nombre nécessaire

de présences et à la majorité requise, a décidé de modifier les statuts. Tous

statuts précédents sont de ce fait annulés.

La démission de tous les membres du conseil d'administration a été ratifiée. TITRE I: NOM - SIEGE - OBJET SOCIAL - DURÉE

ARTICLE I

L'association sans but lucratif portera désormais le nom: BELGIAN SUPPORTERS

Tous actes, factures, annonces, publications et autres pièces émises par l'association

mentionneront la dénomination sociale, immédiatement précédée ou suivie des mots

'association sans but lucraitf' ou l'abréviation 'asbl', ainsi que l'indication précise de son siège.

ARTICLE 2

Le siège de l'association est établi à Kloosterstraat 53 - 9200 Dendermonde et ressort de

l'arrondissement judiciaire Dendermonde.

Seule l'assemblée générale peut décider de le modifier, à ia condition de respecter les règles

applicables à toute modification des statuts et décrits aux présents statuts.

ARTICLE 3

L'association a pour objet:

- de réunir en une fédération tous les groupements de supporters de football

- d'inciter les groupements à se développer

- d'accompagner les supporters

- de promouvoir les relations d'amitié entre les membres des différents groupements

Elle pourra entreprendre toutes activités susceptibles de favoriser la réalisation de cet objet, Avec ce même

objectif elle pourra également, mais à titre subsidiaire uniquement, poser des actes commerciaux,

uniquement dans la mesure où le bénéfice de ces actes soit destiné à l'objet pour lequel elle a été créée.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

.-4

moi) 2.0

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

ARTICLE 4

L'association est fondée pour une durée indéterminée, mais peut être dissoute à tout moment.

TITREII:MEMBRES

ARTICLE 5

Le nombre de membres effectifs est illimité, mais sera d'au moins trois.

L'association ne compte que des membres effectifs. La pleine affiliation, en ce compris

le droit de vote à l'assemblée générale, revient aux membres effectifs. Les membres effectifs sont ceux

dont le nom est repris au registre des membres, conservé au siège de l'association. Les dispositions

légales sont applicables aux seuls membres effectifs. Le terme "membre" dans ces statuts

réfère expressément aux membres effectifs.

ARTICLE 6

Peut s'affilier à l'association, toute personne physique ou morale qui porte un intérêt au fonctionnement de

l'association et qui souhaite faire sien l'objet de l'association.

Par club de football affilié à la Union Royale Belge des Sociétés de Football Association (URBSFA), deux

représentants maximum peuvent être délégués comme membres de l'association,

Ces membres sont des (délégués des) fédérations de supporters ou de clubs de supporters,

Les fédérations et clubs de supporters ayant la forme juridique d'asbl peuvent en qualité d'association

représenter leur club de football. Pour la représentation des fédérations et clubs de supporters organisés

comme associations de fait, chacun de leurs membres devra donner procuration à un seul représentant, qui

en son propre nom représentera son association de fait,

Les fédérations et clubs de supporters doivent être liés à un club de football, lui-même membre de

l'Union Royale Belge des Sociétés de Football Association (URBSFA).

Tout membre devra être admis par l'assemblée général et après paiement de la cotisation, La demande d'

admission d'un candidat-membre sera introduite par écrit auprès du conseil d'administration. Le paiement

de la cotisation vaut acceptation des présents statuts et du règlement d'ordre intérieur.

ARTICLE 7

Le conseil d'administration peut également, à des conditions à déterminer par lui, admettre d'autres personnes en qualité de membres honoraires. Leurs droits et devoirs sont repris au règlement d'ordre intérieur, Il est possible d'obtenir le titre de membre honoraire au motif de prestations exceptionnelles fournies pour le bien-être de l'association.

ARTICLE 8

La cotisation maximum de membre est de 150 EUR.

ARTICLE 9

Tout membre peut de tout temps quitter l'association. La démission doit être notifiée au conseil

d'administration par coun-ier recommandé,

L'affiliation prend fin automatiquement:

- en cas de décès

- en cas de non-paiement de la cotisation. Chaque année la cotisation et la date limite de son paiement sont

fixées par le conseil d'administration. Le membre qui ne paie pas sa cotisation, sera mis en demeure de

régulariser ce paiement sous 15 jours à compter de la mise en demeure. Le membre qui ne paie pas dans le

délai de régularisation, est présumé démissionnaire.

ARTICLE 10

Les membres démissionnaires ou exclus et leurs ayants-droits ne possèdent pas de participation dans le

patrimoine de l'association, et ne pourront donc jamais réclamer le remboursement ou l'indemnisation des

cotisations versées ou des apports effectués.

La perte de qualité de membre n'a aucun effet que les éventuelles obligations contractuelles

du membre démissionnaire ou exclu envers l'association, si ceux-ci découlent de services

rendus par l'association.

TITRE Il: LE CONSEIL D'ADMINISTRATION

ARTICLE 11

L'association est dirigée par un conseil d'administration d'au moins trois personnes. Au cas où

l'assemblée générale ne compterait que trois membres, le conseil d'administration n'en compterait que deux. En toute hypothèse, le nombre d'administrateurs sera toujours inférieur au nombre de membres de l'assemblée générale.

a

ti MOD2.0

Pour pouvoir poser sa candidature à un poste d'administrateur, il est nécessaire d'être affilié à un des

clubs ou fédérations de supporters. Au cas où il n'y aurait pas de candidat venant des

clubs ou fédérations de supporters, le conseil d'administration ouvrira les candidatures à des candidats externes.

ARTICLE 12

Les administrateurs sont nommés pour une période de deux ans, et sont rééligibles.

Les administrateurs nommés dans l'intervalle ne sont nommés que pour le reste du mandat en cours,

ARTICLE 13

Les administrateurs sont nommés par l'assemblée générale à la majorité simple indépendamment du nombre de membres présents etlou représentés. Les administrateurs exerçent leur mandat à titre gratuit.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/04/2015 - Annexes du Moniteur belge ARTICLE 14

Le mandat des administrateurs prend fin par destitution par l'assemblée générale, par démission

volontaire, par l'expiration du mandat (le cas échéant) ou par décès,

SI un administrateur n'est plus membre ou n'est plus lié à sa fédération ou à son club de supporters,

son mandat d'administrateur prendra fin automatiquement.

La destitution par l'assemblée générale est décidée à la majorité simple du nombre de membres présents

et/ou représentés. Elle doit toutefois être reprise expressément comme point à l'ordre du jour de l'assemblée

générale.

Un administrateur qui démissionne volontairement, doit en informer le conseil d'administration par écrit.

Cette démission prend effet immédiatement, à moins que par cette démission te nombre minimum

d'administrateurs n'atteigne plus le minimum requis par les statuts. En ce cas, le conseil d'administration doit

convoquer l'assemblée générale dans les deux mois, et celle-ci devra pourvoir au remplacement de

l'administrateur concerné et en informer ce dernier par écrit.

ARTICLE 15

Le conseil d'administration dirige l'association et la représente en droit et en fait, Il est compétent pour toutes matières, exceptées celles que la Loi réserve expressément à l'assemblée générale. Il agit comme demandeur et défendeur, dans toutes les procédures judiciaires et décide de l'usage ou non de tous moyens de droit.

Le conseil d'administration exerce ses compétences de manière collégiale. Le conseil d'administration ne peut prendre des décisions valables si la majorité des administrateurs est présente ou représentée. Un administrateur peut se faire représenter en donnant procuration écrite à un autre administrateur. Un administrateur ne peut représenter qu'un seul autre administrateur. Les décisions sont prises à la majorité simple des voix. En cas d'ex aequo la voix du président ou de celui qui le remplace sera décisive.

ARTICLE 16

Le conseil d'administration est convoqué par le président ou par deux administrateurs.

Les réunions du conseil d'administration sont présidées par le président. Lorsque celui-ci est empêché ou

absent, la réunion sera présidée par le plus âgé des administrateurs présents.

ARTICLE 17

Chaque réunion fera l'objet d'un procès-verbal, qui sera signé par le président et le secrétaire et inscrit dans

un registre prévu à cet effet. Les extraits qui doivent être remis et tous les autres actes seront valablement

signés par le président et le secrétaire.

En leur absence, deux autres administrateurs pourront valablement signer ces documents.

ARTICLE 18

Le conseil d'administration émet tous les règlements d'ordre intérieur qu'il juge nécessaire et utile. Un

règlement d'ordre intérieur ainsi que toute modification y apportée, seront obligatoirement ratifié par l'assemblée générale.

Le conseil d'administration peut, lorsqu'il le juge nécessaire, nommer un administratezur délégué ou un directeur, qui sera chargé de la gestion journalière. Celui-ci sera chargé des affaires en cours et de la

correspondance journalière et signera au nom de l'association les documents destinés à bpost, les institutions bancaires publiques et privées et toutes autres institutions.

ARTICLE 19

Les administrateurs agissant au nom de l'association ne seront pas tenus vis-à-vis de tiers, de justifier ceci

par la production d'une décision ou d'un mandat quelconque.

ARTICLE 20

MoD 2.0

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

Personnes mandatées pour représenter l'association, conformément à l'article 13, 4° de la Loi sur les ASBL.

Le conseil d'administration peut transférer ses pouvoirs pour certains actes et tâches ou sa responsabilité

à un ou plusieurs des administrateurs ou à une autre personne, qui sera ou non membre de l'association. Le

conseil d'administration peut choisir parmi ses administrateurs un président, un secrétaire, un trésorier et

toute autre fonction nécessaire au bon fonctionnement de l'association.

Le conseil d'administration procède à la nomination de ses membres.

La fin du mandat de ces personnes peut avoir lieu

a) sur base volontaire par le mandataire lui-même, qui remet sa démission écrite au conseil d'administration, ou

b) par destitution par le conseil d'administration.

Les décisions du conseil d'administration à ce sujet doivent toutefois faire l'objet, dans les sept jours calendriers, d'une notification par lettre recommandée à l'intéressé.

Sans préjudice du pouvoir de représentation général du conseil d'administration comme collège, l'association sera valablement représentée en droit et en fait, parle président, agissant seul, ou par deux administrateurs, agissant ensemble, Tous actes de gestion journalière seront posés par les personnes désignées à cet effet par le conseil d'administration,

ARTICLE 21:

Personnes chargées de la gestion journalière de l'association, conformément à l'art. 13bis, 1° de la Loi sur

les ASBL.

Le conseil d'administration peut installer une administration journalière.

Le conseil d'administration procède à la nomination de ses membres.

La fin du mandat de l'administration journalière a lieu:

a) sur base volontaire par un membre de l'administration journalière lui-même, qui remet sa démission écrite au conseil d'administration, ou

b) par destitution par le conseil d'administration.

Les décisions du conseil d'administration à ce sujet doivent toutefois faire l'objet, dans les sept jours

calendriers, d'une notification par lettre recommandée à l'intéressé.

Les décisions prises par l'administration journalière, réuni en collège, sont toujours prises collégialement.

TITRE IV: ASSEMBLÉE GÉNÉRALE

ARTICLE 22

L'assemblée générale est composée des membres effectifs, et est présidée par le président du conseil

d'administration. Lorsque celui-ci est empêché, l'assemblée sera présidée par le plus âgé des

administrateurs présents.

Chaque club de football se fait représenter à l'assemblée générale par maximum deux représentants,

conformément à l'art. 6 des statuts. Les représentants sont des membres effectifs. Les modalités de

désignation des représentants par club de football peuvent être détaillées dans un règlement d'ordre

intérieur.

Les membres effectifs peuvent être

- une fédération de supporters-asbl, qui décide elle-même qui la représentera,

- un club de supporters-asbl, qui décide lui-même qui la représentera.

Le membre effectif désignera un représentant effectif, et deux suppléants.

- un représentant effectif d'un club de football - association de fait

- un représentant effectif d'une fédération de football - association de fait.

Pour chaque représentant fixe seront désignés également deux suppléants.

Chaque membre effectif dispose d'une voix. Lorsque ni les représentants effectifs, ni les suppléants ne

peuvent être présents, le membre pourra désigner un autre membre pour s'y faire représenter. Un membre

ne peut toutefois représenter qu'un seul autre membre,

ARTICLE 23

L'assemblée générale est exclusivement compétente pour.

- la modification des statuts,

- la nomination et la destitution des administrateurs,

- la nomination et la destitution des commissaires et la fixation de leur rémunération, au cas où une

rémunération leur a été octroyée,

- la décharge à donner aux administrateurs et commissaires,

- l'approbation du budget et des comptes annuels,

- la dissolution volontaire de l'association,

- l'exclusion d'un membre de l'association,

- la transformation de l'association en une société à but lucratif,

- et tous les cas où les statuts le requièrent.

Y ~ f

" " ~ MOD 2.0

"

ARTICLE 24

L'assemblée générale est convoquée valablement par le conseil d'administration ou par le président

à chaque fois que l'objet de l'association l'exige.

Elle doit au moins être convoquée une fois par an pour l'approbation des comptes annuels de

l'exercice précédent et du budget de l'exercice suivant.

ARTICLE 25

L'assemblée générale est tenue dans les six mois après la date de clôture de l'exercice.

ARTICLE 26

Le conseil d'administration est en outre tenu de convoquer l'assemblée générale lorsqu'un cinquième (1/5ème) des membres effectifs envoyent à cet effet une demande au conseil d'administration par courrier recommandé dans lequel sont mentionnés les points de l'ordre du jour qu'ils souhaitent voir traités. En ce cas, le conseil d'administration est tenu de convoquer l'assemblée générale dans les quinze (15) jours, et la convocation mentionnera à l'ordre du jour ces points souhaités.

ARTICLE 27

Pour être valables, les convocations à l'assemblée générale doivent être signées ou envoyées par le président ou par deux administrateurs. Tous les membres effectifs doivent être convoqués par simple courrier ou par e-mail ou par courrier recommandé au moins huit jours avant la réunion.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/04/2015 - Annexes du Moniteur belge ARTICLE 28

La convocation mentionne le lieu, le jour et l'heure de la réunion ainsi que l'ordre du jour, établi par le conseil d'administration. Tout sujet présenté par un vingtième (1/20ème) des membres effectifs, doit également figurer à l'ordre du jour. Ce sujet doit être signé par au moins un vingtième (1120ème) des membres et être remis au moins deux jours avant la réunion au président du conseil d'administration, Les sujets ne figurant pas à l'ordre du jour, ne pourront en aucun cas être traités.

ARTICLE 29

Dans les cas ordinaires, les décisions sont prises à la majorité simple des voix présentes et représentées.

En cas d'ex aequo la voix du président ou de celui qui à ce moment préside la réunion, sera décisive,

ARTICLE 30:

Modification des statuts

La décision de modifier les statuts ne peut être prise qu'à la condition que cette modification ait été reprise en détail à l'ordre du jour et si les deux tiers (2/3) des membres effectifs sont présents ou représentés. Si ce nombre n'est pas atteint, une seconde assemblée peut être convoquée, comme prévu aux statuts, lors de laquelle une décision valable pourra être prise, indépendamment du nombre de présents ou représentés. Cette seconde assemblée ne pourra pas être tenue dans les quinze jours calendriers de la première assemblée. Toute modification de statuts requiert en outre une majorité des deux tiers (2/3) des vois présentes ou représentées, ceci vaut également pour la seconde assemblée. La modification de l'objet de l'association ne peut être décidée qu'à l'unanimité.

ARTICLE 31

En cas de dissolution volontaire de l'association, les mêmes règles qu'en cas de modification de son objet

devront être observées.

ARTICLE 32

Une majorité des deux tiers (2/3) des voix est requise pour exclure un membre. Pour pouvoir exclure un membre, ce point doit également figurer à l'ordre du jour et ce membre doit être invité à venir défendre son cas.

ARTICLE 33

Chaque réunion fera l'objet d'un procès-verbal, qui sera signé par le président et le secrétaire et qui sera repris dans un registre à cet effet. Ce registre pourra de tout temps être consulté au siège de l'association par les membres et par tout tiers intéressé. Les extraits en sont signés valablement par le président et le secrétaire ou par deux administrateurs, ou en absence de ceux-ci, par deux membres de l'assemblée générale.

TITRE V; COMPTES ANNUELS ET BUDGETS

ARTICLE 34

L'exercice de l'association débute le ler juillet et prend fin le 30 juin. Le conseil d'administration clôture les

s

~ 4 I !

{

Voor-behotklen aan het Belgisch Staatsblad

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

comptes annuels de l'exercice précédent et prépare le budget de l'exercice suivant. Ces deux documents

' sont soumis à l'approbation de l'assemblée générale qui a lieu dans les six mois de la date de clôture de l'exercice.

TITRE VI: DISSOLUTION ET LIQUIDATION

ARTICLE 35

Sauf en cas de dissolution judiciaire et dissolution de plein droit, seule l'assemblée générale peut décider de dissoudre l'association à la condition que deux tiers (2/3) de ses membres soient présents ou représentés à l'assemblée générale, dont une majorité de quatre cinquième (4/5ème) marque son accord sur la dissolution volontaire. La proposition de dissolution volontaire de l'association doit figurer expressément à l'ordre du jour de l'assemblée générale.

À défaut de présence ou de représentation de 2/3 de ses membres à l'assemblée générale, une seconde assemblée générale devra être convoquée qui délibérera valablement indépendamment du nombre de membres présents ou représentés, mais une majorité de 4/5ème sera toujours requise pour la décision de dissolution volontaire.

En cas de dissolution volontaire, il incombe à l'assemblée générale, ou à défaut, au tribunal de nommer un ou plusieurs liquidateurs. Elle décidera de leurs pouvoirs ainsi que des conditions de liquidation.

Après apurement du passif, les actifs seront transférés à une association sans but lucratif,

ARTICLE 36

Tout ce qui n'est pas réglé par les présents statuts, sera régi par la Loi du 27 juin 1921, modifié par

la loi du 2 mai 2002.

Ainsi établis et approuvés à l'assemblée générale du 20/09/2014

Ensuite, l'Assemblée Générale a procédé à l'élection des administrateurs suivants

Bresseleers Rita, De Dreef van Duyvendaal 3/1 - 2970 's Gravenwezel, administrateur

Dieleman Mary, Zogsebaan 58 - 9200 Dendermonde, 2° vice-président

Janssen Marc, Drabstraat 307 - 2640 Mortsel, administrateur

Janssens Bert, Bijenstraat 9 - 2880 Bornem, administrateur

Joli Patrick, Zeger Van Heulestraat 35, 8501 Heule, administrateur

Martin John, Heulsestraat 89b - 8860 Lendelede, président

Plencke Bjôm, J, Van Clichthovenstraat 56 - 8620 Nieuwpoort, administrateur

Reynaerts Erik, Kloosterstraat 53 - 9200 Dendermonde, secrétaire

Swyssen Mike, Hamelstraat 30 - 3800 Sint-Truiden, trésaurier

Thomas Geert, Vanden Tymplestraat 37/502 - 3000 Leuven, administrateur

Van Dingenen Jan, Fazantendreef 13 - 2260 Westerlo, administrateur

Van Hoof Jozef, Lispersteenweg 237 - 2500 Lier, administrateur d'honeur

Verschraegen Maria, Rue de Fleurus 36 - 6211 Meilet, 1° vice-président

Vos Dirk, Plaanstraat 50 - 9810 Eke, administrateur

John Martin, voorzitter/président

Luik B - Vervolg

MOD 2,0

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging of stichting ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Coordonnées
NATIONAAL VERBOND VAN DE FOOTBALLSUPPORTERS,…

Adresse
NEERPEDESTRAAT 307, BUS 3 1070 BRUSSEL

Code postal : 1070
Localité : ANDERLECHT
Commune : ANDERLECHT
Région : Région de Bruxelles-Capitale