PLATEFORME DE DIALOGUE INTERCULTUREL, EN ABREGE : PDI

Association sans but lucratif


Dénomination : PLATEFORME DE DIALOGUE INTERCULTUREL, EN ABREGE : PDI
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 472.913.602

Publication

16/04/2014
ÿþr

MOD 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

j1j11j1911111 II

ApR 2014

Griffie

Onderneminerir : 472.913.602

Benaming

(volait) INTERCULTUREEL DIALOOG PLATFORM

(verkort) IDP

Rechtsvorm : VZW

Zetel: Boulevard August Reyers 207/3, 1030 BRUXELLES

Onderwerp akte Wijzigingen zetel 4- statuten + Herbenoening

De Algemene Vergadering van 9 maart 2014 heef de volgende wijziging zetel en statuten:

Artikel 1 - Rechtsvorm

De vereniging werd opgericht als een entiteit met rechtspersoonlijkheid en betreft een non-profit organisatie die opgericht werd onder de wet van 27 juni 1921 betreffende de verenigingen zander winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen, wet die gewijzigd werd op 2 mei 2002 (hierna gencernd: de "vzw-wet").

Artikel 2- Naam

De naam van de vereniging is de volgende: "INTERCULTUREEL DIALOOG PLATFORM" in het frans" PLATEFORME DE DIALOGUE INTERCULTUREL" (hierna genoemd: "de vereniging"). De vereniging behoudt zich het recht voor om in haar officiële documenten met inbegrip van akten, facturen en aankondigingen de verkorte versie "IDP vzw" en in het frans "PDI asbl" te gebruiken..

Overeenkomstig de statuten kan de Raad van Bestuur, in de mate van het nodige, verdere onderafdelingen, afdelingen en/of centra tot stand brengen en al deze deelentiteiten hebben het recht om de verkorte versie van de naam te gebruiken in hun officiële documenten en mededelingen. Deze deelentiteiten hebben geen afzonderlijke status of rechtspersoonlijkheid en zullen handelen onder de rechtsvorm van OP asblivzw.

De documenten betreffende het bestuur van deze deelentiteiten worden zowel op hun beide maatschappelijke zetels als op de hoofdzetel van de vereniging bijgehouden.

Artikel 3 - Hoofdzetel

De hoofdzetel van de vereniging is momenteel gevestigd in de Montoyerstraat 31/2 te 1000 Brussel. Aile boeken en documenten voorgeschreven door de "vzw-wet" warden op de hoofdzetel bijgehouden.

De Raad van Bestuur heeft het recht om de hoofdzetel van de vereniging te verplaatsen naar om het even welke plaats in België. De Raad van Bestuur kan kantoren van deelentiteiten of bestuurskantoren oprichten en dit zowel in België als in het buitenland.

Artikel 4- Doel

Het maatschappelijk doel van de vereniging is:

-de vooruitgang en de bevordering van de dialoog, het begrip en de appreciatie tussen verschillende culturen, religies en gemeenschappen in Europa en/of elders, ten bate van het publiek;

-het bevorderen van het wederzijds begrip, van de harmonische interactie en van constructieve verbintenissen tussen de mensen en groepen van verschillende culturele achtergronden;

-het bevorderen van culturele diversiteit en het wederzijds respect in Europa ter bescherming van een vreedzame samenleving en een veilige sociale samenhang;

-Flet ondernemen, bijdragen, sponsoren en aanmoedigen van academisch onderzoek, werk en publicatie ; gericht op een sociaal, politiek, cultureel of onderwijsprobleem, uitdaging of fenomeen waarmee de hedendaagse maatschappij geconfronteerd wordt; onderzoek waarvan de bevindingen rechtstreeks of onrechtreeks relevant en waardevol zijn voor academische instellingen, beleidsvormingsarganismen, gouvernementale en niet-gouvernementele organisaties;

-het organiseren van cursussen, opleidingen, seminaries, workshops, lezingen, conferenties, "symposia e.d. verbonden met de vermelde doelstellingen van de vereniging;

-het organiseren van reizen en/of studiereizen naar belangrijke culturele plaatsen om de belanghebbende

partijen, en in het bijzonder de jongeren, de kans te geven om andere culturele ervaringen te beleven en om op

. 

Op de laatste blz. van Luik B vermelden Recto . Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso. Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/04/2014 - Annexes du Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/04/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

een constructieve manier kennis, standpunten en ervaringen uit te wisselen om zich een beter begrip te kunnen vormen van de verschillende culturen.

De vereniging mag eender welke andere activiteit voeren die rechtstreeks of onrechtstreeks betrekking heeft op haar maatschappelijk doel. Zo mag de vereniging in het bijzonder elke eigendom en zakelijke rechten verwerven, personeel tewerkstellen, bankrekeningen openen en beheren, overeenkomsten uitvoeren of fondsen beheren, zoals gerechtvaardigd door haar opdracht.

Artikel 5 - Duurtijd

De vereniging wordt opgericht voor een onbepaalde duurtijd en kan ten alle tijde ontbonden worden door de

Algemene Raad.

AFDELING Il - LIDMAATSCHAP

Artikel 6 - Aard, rechten en verplichtingen

Het lidmaatschap bestaat zowel uit actieve als geassocieerde leden.

Actieve leden zijn deze die de jaarlijkse lidmaatschapsgelden betalen en die het volledige stemrecht hebben tijdens de vergaderingen van De Algemene Raad. Zij zijn vrijgesteld van de eventuele registratie- en/of toelatingskosten voor de gebeurtenissen die door de vereniging worden georganiseerd.

De geassocieerde leden zijn deze die de vereniging op financieel, fysiek, moreel en/of op intellectueel vlak steunen om haar doelstellingen te verwezenlijken. Zij zijn niet verplicht om de jaarlijkse lidmaatschapsgelden te betalen maar zij kunnen vrijwillig bijdragen. Deze leden hebben geen stemrecht. Zij moeten slechts de helft van de eventuele registratie- en/of toelatingskosten betalen voor de gebeurtenissen die door de vereniging worden georganiseerd.

Zowel het actieve als het geassocieerde lidmaatschap wordt aangegaan voor een onbepaalde duurtijd en wordt beëindigd door het overlijden, het ontslag, de beëindiging en het verlies van de hoedanigheid die de vooraf-opname als lid rechtvaardigde

De leden van de vereniging moeten de statuten evenals de besluiten van de bevoegde raden in acht nemen; zij mogen de belangen van de verenigingen en/of de deeleenheden niet schaden.

Het aantal van zowel de actieve als de geassocieerde leden is onbepaald maar het aantal actieve leden moet minstens gelijk zijn aan drie (3) fysieke personen.

De Algemene Raad is bevoegd om de verdere categorieën van het actieve of geassocieerde lidmaatschap te vestigen en te bepalen.

Artikel 7 - Toelating

De aanvraag voor het lidmaatschap kan worden ingediend door elke natuurlijke of rechtspersoon die de doelstellingen van de vereniging ondersteunt. De aanvraag voor het lidmaatschap moet schriftelijk ingediend worden bij de Raad van Bestuur. De naam en het officiële adres van de aanvrager moet in het formulier vermeld worden. Ingeval de aanvrager een rechtspersoon is moet de juiste naam, de rechtsvorm en het adres van de hoofdzetel duidelijk vermeld worden.

Binnen een termijn van drie maanden nadat het verzoek bij de Raad van Bestuur werd ingediend beslist deze laatste op een definitieve manier cm de aanvraag voor het lidmaatschap al dan niet goed te keuren.

De beslissing wordt in een schriftelijke vorm meegedeeld aan de aanvrager. De aanvrager heeft de mogelijkheid om tegen de beslissing een beroep in te dienen bij de Algemene Raad. Het verzoek tot herziening van de beslissing omtrent de aanvraag moet schriftelijk worden ingediend bij de Raad van Bestuur binnen een termijn van één maand vanaf de kennisgeving van de weigering tot goedkeuring van de aanvraag voor het lidmaatschap.

Artikel 8 - Jaarlijks lidmaatschapsgeld

Het jaarlijks lidmaatschapsgeld wordt bepaald tijdens de jaarlijkse algemene vergadering. Het bedrag van

het jaarlijks lidmaatschapsgeld kan hoger zijn dan 5.000 EUR per lid.

Artikel 9 - Ontslag, uitsluiting, schorsing

Elk lid van de vereniging is vrij uit de vereniging te treden door het indienen van een schriftelijke ontslagbrief bij de Raad van Bestuur. Het ontslag zal uitwerking hebben op het moment dat de ontslagbrief door de Raad wordt ontvangen. Het ontslag van een lid zal het lid niet vrijstellen van openstaande bijdragen of andere lasten die voorafgaand aan het ontslag verschuldigd waren.

De uitsluiting van een lid kan slechts door de Algemene Raad worden uitgesproken met een tweederdemeerderheld.

Door het lidmaatschap te beëindigen krijgen de leden en hun rechtsopvolgers geen recht op de goederen van de vereniging. Evenmin hebben de leden noch hun rechtsopvolgers het recht om de betaalde gelden terug te vorderen of hun plaatsen terug te nemen.

Het is tevens mogelijk om het lidmaatschap op te schorten. Dit wordt door de Riad van Bestuur beslist. Ingeval van een schorsing van het lidmaatschap wordt het betrokken lid hiervan schriftelijk in kennis gesteld. Het lidmaatschap kan ten hoogste voor een periode van 6 weken geschorst worden, binnen welke termijn de Algemene Raad moet vergaderen om te beslissen of het lid al dan niet uitgesloten moet worden. Binnen deze termijn behoudt het betrokken lid zijn lidmaatschapsrechten. Indien de Algemene Raad niet beslist om over te gaan tot de uitsluiting van het lid, vervalt de schorsing van het lid en wordt deze geacht nooit geschorst te zijn geweest,

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/04/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

AFDELING III; ALGEMENE RAAD EN VERGADERINGEN

Artikel 10 Leden van de raad

De Algemene Raad wordt samengesteld uit alle actieve leden. Elk lid heeft één stem maar komt in aanmerking om een stemgerechtigde vertegenwoordiger aan te duiden om de stem van het lid uit te brengen Als ze dit wensen kunnen de geassocieerde leden eveneens aan de vergaderingen deelnemen maar deze hebben uitsluitend een adviserend stemrecht

Artikel 11 - De rol van het Bestuur

De Algemene Raad is bevoegd voor;

-het wijzigen van de statuten;

-het ontvangen van de verslagen over de activiteiten van de vereniging en het bepalen van de richting die

de vereniging het komende jaar zal aannemen;

-de goedkeuring van de begrotingen en de rekeningen;

-het vestigen en het verder bepalen van de categorieën van het lidmaatschap;

-het vestigen en het verder bepalen van onderafdelingen, afdelingen en/of centra als deelentiteiten binnen

de vereniging en het nemen van beslissingen over hun ontbinding;

-het creëren van comités indien nodig, de aanduiding van commissarissen voor deze comités en, ingeval hiervoor een betaling wordt verleend, het bepalen van de betalingen van de commissarissen;

-het aanduiden en ontslaan van de bestuurders en/of de commissarissen;

-het vrijwillig ontbinden van de vereniging;

" het uitsluiten van een lid;

-het aanduiden van een Uitvoerende Bestuurder die het doel van de vereniging verwezenlijkt namens het

Bestuur en die de dagelijkse activiteiten van de vereniging waarneemt;

-indien nodig, het omzetten van de vereniging in een winstgevende onderneming of vennootschap;

" het creëren van de functie van "Erevoorzitter en iemand benoemen voor deze functie.

Artikel 12 - Jaarlijkse vergaderingen

Tijdens de eerste zes maanden van het Jaar vindt er een jaarlijkse ledenvergadering plaats waarvan de juiste datum, tijd en plaats door de Raad van Bestuur zal bepaald worden. Tijdens deze vergadering worden de rekeningen van het voorbije jaar en de begroting voor het komende jaar goedgekeurd.

Artikel 13 - Bijzondere vergaderingen

De Raad van Bestuur kan bijzondere vergaderingen bijeenroepen. Door middel van een verzoek,

ondertekend door 20% van de actieve leden kan eveneens een bijzondere vergadering bijeenroepen worden.

Artikel 14- Kennisgeving van de vergaderingen

Ieder actief lid ontvangt een schriftelijke kennisgeving van elke vergadering, per brief, per email of per fax, en dit minstens vijftien dagen voorafgaand aan de vergadering. Deze kennisgeving wordt ondertekend door de Voorzitter van de Raad van Bestuur. De kennisgeving zal de juiste datum, het uur en de plaats van de vergadering vermelden, evenals de agendapunten.

Artikel 15 - Besluitvorming en Agenda

De algemene vergadering wordt voorgezeten door de Voorzitter. Ingeval de Voorzitter afwezig is zal de algemene vergadering worden voorgezeten door de vicevoorzitter en, bij gebrek, door de oudste bestuurder die tijdens de vergadering aanwezig is.

Normaliter wordt de algemene vergadering bijeengeroepen om de punten die vooraf op de agenda werden geplaatst te bespreken en om erover te beslissen. Niettemin is het tevens mogelijk om aan het begin van de vergadering nieuwe punten op de agenda te plaatsen door het voorstel en de goedkeuring van de eenvoudige meerderheid van de leden die aanwezig zijn tijdens de vergadering.

De algemene vergadering kan ook op een geldige manier een beslissing nemen over kwesties die niet voorkomen op de agenda, op voorwaarde dat alle leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn.

Artikel 16 - Quorum en stemming

De eenvoudige meerderheid van alle geregistreerde actieve leden vormt een quorum voor een geldig

opgeroepen vergadering. In normale gevallen kan de algemene vergadering geldig beslissen bij eenvoudige

meerderheid van dit quorum.

Ingeval van gelijkheid van stemmen beschikt de voorzitter over een beslissende stem.

Artikel 17 - Verslagen van de vergadering

Na elke algemene vergadering wordt er een verslag voorbereid door de secretaris dat ondertekend wordt door de Voorzitter. Dit verslag zal naar alle leaen verzonden worden binnen één maand nadat de vergadering heeft plaatsgevonden.

AFDELING IV - RAAD VAN BESTUUR

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/04/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Artikel 18 - Rol, grootte en compensatie van de raad

De raad is verantwoordelijk voor het algemeen beleid en de directie van de vereniging en delegeert de verantwoordelijkheid voor de dagelijkse verrichtingen aan het personeel en de comités. De raad bestaat uit minstens 4 leden. De bestuurders van de comités en de deelentiteiten van de vereniging worden eveneens besohouwd als leden van de raad. De bestuurders worden niet bezoldigd voor hun diensten tenzij de Algemene Raad hier anders over beslist. In dit geval kunnen de bestuurders deeltijds of voltijds in dienst genomen worden. De raad verkrijgt geen andere vergoeding dan de vergoeding voor redelijke uitgaven.

Artikel 19 - Termijnen

Alle leden van de raad vervullen een ambtstermijn van drie jaar maar kunnen herverkozen worden. Indien er een vacature bestaat voor een functie binnen de Raad wegens ontslag, uitsluiting van het lidmaatschap of overlijden, zal de Algemene Raad een vervanger voorzien voor de rest van de periode. Tot op het moment dat deze vervanging plaatsvindt oefenen de overige bestuurders de volledige bevoegdheid van de raad uit.

Artikel 20 - Verkiezingen

De nieuwe en huidige bestuurders worden tijdens de jaarlijkse vergadering verkozen of herverkozen bij stemming door de leden of hun vertegenwoordigers.. Lauter leden van de vereniging kunnen verkozen worden om te zetelen in de Raad van Bestuur; zij worden verkozen bij eenvoudige meerderheid van de leden die aanwezig zijn op de jaarlijkse vergadering.

Artikel 21 - Vergaderingen en oproepingen

De raad vergadert minstens elk trimester op een afgesproken datum en plaats. Een officiële vergadering van de raad vereist dat elk raadslid hierover minstens acht dagen op voorhand door de secretaris wordt opgeroepen. De kennisgeving kan schriftelijk of mondeling gebeuren. In uitzonderlijke gevallen kan de raad vergaderen per telefoon, e-mail of videoconferentie. De vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de Raad van Bestuur. Ingeval de Voorzitter afwezig is zal de algemene vergadering worden voorgezeten door de vicevoorzitter en, bij gebrek, door de oudste bestuurder die tijdens de vergadering aanwezig is.

Artikel 22 - Bijzondere vergaderingen

Op elk moment kunnen er bijzondere vergaderingen gehouden worden indien deze door de Voorzitter of

door de meerderheid van de leden van de raad worden bijeengeroepen.

Artikel 23 - Quorum, stemming en vertegenwoordiging

De eenvoudige meerderheid van de leden van de raad vormen een quorum. In normale gevallen kan de Raad van Bestuur geldig beslissen bij eenvoudige meerderheid van dit quorum. Indien er geen quorum bereikt kan worden zullen er geen formele verrichtingen ondernomen worden, tenzij het verdagen van de vergadering naar een latere datum. Elke bestuurder heeft één stem maar komt in aanmerking om tussen de overige bestuurders een stemgerechtigde vertegenwoordiger aan te duiden. Deze volmacht moet schriftelijk opgesteld worden. In geval van gelijkheid van stemmen heeft de Voorzitter of zijn vertegenwoordiger een beslissende stem.

Artikel 24  Het bureau van de raad

Het bureau van de raad bestaat uit een voorzitter, een vicevoorzitter een secretaris en een penningmeester,

Ieder van deze ambtenaren is apart gemachtigd om de vereniging officieel te vertegenwoordigen. Zij kunnen de vereniging tevens vertegenwoordigen in haar betrokkenheid, samenwerking en partnerschap met derde partijen. Betreffende de financiële zaken en transacties hebben louter de voorzitter of de penningmeester het recht om de vereniging te vertegenwoordigen. De Raad van Bestuur kan evenwel een uitvoerend bestuurder aanduiden om de vereniging te vertegenwoordigen met betrekking tot de financiële en juridische zaken en transacties en dit mits een schriftelijke machtiging ondertekend door de Voorzitter.

Artikel 25 - Taken van de leden van het bureau

De leden van het bureau oefenen de volgende functies uit:

De Voorzitter zit alle vergaderingen van de raad voor, duidt de leden van de comités aan en oefent andere taken uit die verbonden zijn met het ambt.

De Vicevoorzitter voert taken uit met betrekking tot bijzondere onderwerpen zoals dit door de raad werd bepaald en hij zal de taken van de vcorzitter waarnemen ingeval deze laatste afwezig is.

De Secretaris is verantwoordelijk voor het bijhouden van verslagen over de handelingen van de raad, met inbegrip van het toezicht op het opstellen van notulen tijdens elke vergadering van de raad, het verzenden van de oproepingen tot de vergaderingen en het verspreiden van kopies van de notulen die goedgekeurd en ondertekend werden door de voorzitter aan elk lid van de raad,

De Penningmeester houdt de verslagen bij betreffende de begroting van de vereniging, verleent bijstand in de voorbereiding van de begroting, helpt bij de ontwikkeling van plannen voor fondsenwerving en bereidt de financiële verslagen voor indien nodig.

Artikel 26- Besluitvorming en werking

Tenzij anders wordt bepaald door de wet of door deze statuten wordt aan de raad de machtiging verleend

om de bevoegdheden zo ruim mogelijk uit te oefenen betreffende elke kwestie die niet aan een andere functie

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/04/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

werd toegewezen door de Algemene Raad. Deze bevoegdheden omvatten, maar zijn niet beperkt tot: het opstarten en het nemen van elke handeling die door de wet of deze statuten wordt voorzien; het organiseren van vergaderingen; onderhandelingen voeren; het verwerven van roerende of onroerende goederen; het ruilen, verkopen of verhuren van deze goederen; het aangaan van leningen of van hypothecaire leningen; subsidies, schenkingen en overdrachten aanvaarden.

De raad kan, indien nodig, permanente of ad hoc onderafdelingen, afdelingen, centra of comités oprichten en directeuren of personeel voor deze entiteiten benoemen. Deze entiteiten zullen handelen binnen de grenzen van de verleende machtiging en onderworpen zijn aan de leiding en de controle van de Raad van Bestuur,

De raad kan verbintenissen met derde partijen aangaan die kunnen leiden tot een samenwerking, coördinatie of partnerschap.

Artikel 27 - Ontslag en uitsluiting

Het ontslag uit de Raad moet schriftelijk gebeuren en ontvangen worden door de Secretaris. Een lid van de Raad kan uitgesloten worden uit de raad omwille van overmatige afwezigheid of omwille van andere redenen, bij een drievierdemeerderheid van de overige bestuurders.

AFDELING V RAADPLEGING VAN DOCUMENTEN

Artikel 28- Recht op raadpleging voor de leden:

De Raad verzekert dat de verslagen van de vereniging behoorlijk bijgehouden worden op de hoofdzetel van de vereniging. Deze verslagen zullen ter raadpleging beschikbaar zijn voor de leden en deze laatsten kunnen er op verzoek een kopie van ontvangen. Dergelijk verzoek moet in een schriftelijke vorm gericht worden aan de Raad van Bestuur. De raad zal het verzoekend lid (of de verzoekende leden) zo snel mogelijk antwoorden en zij zullen onderling exacte datum en het uur van de inspectie overeenkomen.

AFDELING VI- BEGROTING EN FINANCIËLE CONTRÔLE

Artikel 29 - Verantwoording en prestaties

De Raad van Bestuur moet verantwoording afleggen bij de Algemene Raad betreffende de handelingen die zij stelt in uitvoering van de doelstellingen en het beleid van de vereniging. De raad brengt tevens verslag uit over de jaarlijkse prestaties van de vereniging.

Artikel 30- Boekjaar

Het boekjaar stemt overeen met het kalenderjaar.

Artikel 31 - Financiële controle

De jaarlijkse begroting en andere financiële verslagen van het voorbije jaar worden aan de Algemene Raad overgemaakt binnen een termijn van zes maanden na het einde van het boekjaar.

De jaarlijkse begroting, de andere verslagen en -de rekeningen die door de vzw-wet worden voorgeschreven moeten binnen de 60 dagen nadat de Algemene Raad deze heeft goedgekeurd neergelegd worden ter griffie van de Rechtbank van koophandel.

De Raad van Bestuur maakt financiële vooruitzichten en zorgt voor de voorbereiding van de jaarlijkse begroting voor het volgende jaar. Deze documenten worden onderzocht en goedgekeurd door de Algemene Raad tijdens de jaarlijkse vergadering,

AFDELING VII - ONTBINDING

Artikel 32 - Ontbinding

Louter de Algemene Raad kan beslissen over een definitieve ontbinding van de vereniging en dit zal uitgevoerd worden mits naleving van de wet. Ingeval van ontbinding kan het resterende saldo, na betaling van aile schulden en lasten, overgedragen worden naar een andere vereniging met vergelijkbare doelstellingen indien de Algemene Raad dit beslist.

AFDELING VIII- AMENDEMENTEN

Artikel 33 - Amendementen

Deze statuten kunnen indien nodig gewijzigd worden bij een tweederdemeerderheid van de Raad van

Bestuur.

Artikel 34 - Toepasselijke wetgeving

De vzw-wet of de wetgeving die deze vervangt wordt toegepast op de regelingen die niet voorzien worden in

deze statuten.

Vertaling van statuten in frans talen

,

,

1- " MOD 2.2



Voor- Luik B Vervolg

behouden

aan het

Belgisch

Staatsblad



Ontslag als bestuurder:



Serafettin Pektas, Avenue Leon Tombu 13/5, 1200 Woluwe-Saint-Lambert

Bans Ersezer, rue du Bois-Joli, 25500 La Chenalotte

Yakup Uzun " Kasteelstraat 108/1, 1853 Strombeek-Bever sinds 02/05/2013 Muhamet rasid Akturk, rue Alfred Smeets 17, 4040 Hertsal sinds 27/01/2014

Benoeming als bestuurde:

Op de laatste blz. van Luik B vermelden Recto. Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso: Naam en handtekening

-Hayri Harikan, rue Ali Autome, 6030 Charleroi, geboren in Charleroi op 31 decembre 1986;

' -Esta Calik, Witlootstraat 7, 1130 Haren geboren in AaIst op 5 februari 1986;

, -Sen Naim, rue jean Ester 215, 6030 Marchienne-Au-Pont in Charleroi 11 October 1968

-Fatima Altunbas, rue August de Boeck 34, 1140 Evere, geboren in Wenen (Oostenrijk) op 19 Februari 1984

De Raad van bestuurder:

Voorzitter: Hayri Harikan

Vice-voorziterEsra Calik

Secretaresse:Fatima Altunbas

Penningmeester: Sen Naim

«, ^- p y ---- " - y f

41.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/04/2014 - Annexes du Moniteur belge

16/04/2014
ÿþ >1...kit'eZ41; Copie à publier aux annexes du Moniteur belge après dépôt de l'acte M-OD 2 2

Mg@ 8

munies

- 4 APR 2014

Greffe

_ ....

N° d'entreprise : 472.913.602

Dénomination

(en entier) : PLATEFORME DE DIALOGUE INTERCULTUREL

(en abrégé) : PD1

Forme juridique : ASBL

Siège : RUE MONTOYER 31/2, 1000 Bruxelles

Objet de l'acte : Modification des statuts, Traduction et Publication des statuts en français, et élection des administrateurs.

Suite à l'assemblée généréle du 9 mars 2014, il a été décidé ce qui suit:

L'assemblée approuve à l'unanimité de procéder aux changement suivant:

Article 1  Forme juridique

L'association est constituée sous la forme d'un organisme sans but lucratif doté de la personnalité morale et est régie par la loi sur les associations sans but lucratif du 27 juin 1921 modifiée le 2 mai 2002 (ci-après dénommée la "loi asbl").

Article 2  Dénomination

L'association est dénommée "PLATEFORME DE DIALOGUE INTERCULTUREL" et en néerlandais " INTERCULTUREEL DIALOOG PLATFORM (ci-après dénommée "l'association"). L'association se réserve le droit d'utiliser l'abréviation "PD! asbl" et en néerlandais" IDP vzw " sur ces documents officiels et notamment sur tous certificats, factures et annonces.

Conformément aux statuts, le Conseil d'Administration pourra créer toutes sous-sections, tous départements et/ou tous centres nécessaires et toutes ces sous-entités pourront utiliser cette abréviation dans leurs documents officiels et communications. Ces sous-entités ne disposent d'aucun statut ou personnalité juridique distincts et fonctionnent sous l'autorité du statut juridique de IDP asbl. Les documents concernant l'administration de ces sous-entités doivent être conservés à la fois au sein de leur propre siège social et au siège social central de l'association.

Article 3 Siège social

Le siège social de l'Association est actuellement fixé Rue Montoyer 31/2, 1000 Bruxelles. Tous livres et documents requis par la 'loi asbl" doivent être conservés à cet endroit

Le Conseil d'Administration peut transférer le siège social de l'association à tout endroit situé en Belgique. Le Conseil d'Administration peut créer des locaux ou des locaux administratifs de sous-entités en Belgique et à l'étranger.

Article 4 Objet

L'association a pour objet de:

-faire progresser et promouvoir le dialogue, la compréhension et l'estime entre les cultures, confessions

religieuses et les communautés en Europe et/ou en tout autre lieu au bénéfice du public;

promouvoir la compréhension mutuelle, les interactions harmonieuses et l'engagement constructif entre les

personnes et les groupes d'appartenances culturelles diverses ;

promouvoir la diversité culturelle et le respect mutuel en Europe pour garantir une cohabitation pacifique et

assurer la cohésion sociale;

" entreprendre, contribuer à, sponsoriser et encourager la recherche universitaire, les travaux et publications traitant de problèmes, défis ou phénomènes sociaux, politiques, culturels ou éducatifs auxquels est confrontée la société contemporaine, et dont les résultats ont une pertinence directe et une valeur pour les établissements universitaires, les institutions politiques ainsi que pour les organisations gouvernementales et non gouvernementales ;

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/04/2014 - Annexes du Moniteur belge

e

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/04/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

-organiser des cours, formations, séminaires, ateliers, interventions, conférences, symposiums, etc., liés aux objectifs de l'association ;

-organiser des voyages et/ou des voyages d'étude en des lieux ayant une valeur culturelle pour les parties intéressées, notamment pour les jeunes, afin de vivre des expériences culturelles et d'échanger de manière constructive leurs connaissances, leurs points de vue et leurs expériences pour une meilleure compréhension des différentes cultures

L'association peut réaliser toutes autres activités justifiées par sa mission et qui se rattachent directement ou indirectement à son objet et notamment, acquérir tous immeubles et droits immobiliers, employer du personnel, ouvrir et faire fonctionner des comptes bancaires, exécuter des contrats ou gérer des fonds.

Article 5  Durée

L'association est créée pour une durée indéterminée et peut être dissoute à tout moment sur décision de

l'Assemblée Générale.

SECTION Il  MEMBRES

Article 6  Type de membres, droits et obligations

L'association se compose des membres actifs et des membres associés.

Les membres actifs sont ceux qui s'acquittent de leur cotisation annuelle et disposent de droits de vote pleins et entiers à l'Assemblée Générale. Ils sont, le cas échéant, exemptés du paiement des frais d'inscription et/ou d'admission pour les évènements organisés par l'association.

Les membres associés sont ceux qui soutiennent financièrement, physiquement, moralement et/ou intellectuellement l'association dans l'accomplissement de ses objectifs. Ils ne sont pas tenus de verser une cotisation annuelle mais peuvent contribuer sur une base volontaire. Ils ne disposent pas de droits de vote. Ils sont, le cas échéant, tenus de payer la moitié des frais d'inscription et/ou d'admission pour les évènements organisés par l'association.

L'adhésion des membres actifs et associés est à durée indéterminée et prend fin à la mort, la démission, la cessation et la perte de qualité justifiant le pré-enregistrement en tant que membre.

Les membres de l'association doivent respecter les dispositions des statuts ainsi que les décisions prises par les conseils compétents ; ils ne doivent en aucun cas nuire aux intérêts de l'association ou de ses sous entités.

Le nombre de membres actifs et associés est illimité mais l'association doit au moins comporter trois (3) membres actifs personnes physiques.

L'Assemblée Générale est compétente pour établir et définir de nouvelles catégories de membres actifs ou associés.

Article 7  Admission

Les demandes d'adhésion sont ouvertes à toute personne physique ou morale qui soutient les objectifs de l'association. Les demandes d'adhésion doivent être effectuées par écrit auprès du Conseil d'Administration. Le nom et l'adresse officielle du candidat doivent être précisés dans le formulaire. Concernant les candidats personnes morales, le formulaire doit clairement préciser la dénomination sociale exacte, la forme juridique, et l'adresse du siège social,

Le Conseil d'Administration décide de l'admission des candidats à l'adhésion dans un délai de trois mois après réception de la demande. La décision est communiquée par écrit au candidat. Ce dernier peut exercer un recours devant l'Assemblée Générale. La demande de réexamen de la candidature doit être effectuée par écrit au Conseil d'Administration dans le mois de la notification du refus.

Article 8  Cotisation annuelle

Le montant des frais d'adhésion annuels est déterminé par l'assemblée générale annuelle. Il ne peut

excéder 5000 euros par membre.

Article 9 Démission, exclusion, suspension

Tout membre est libre de se retirer en adressant sa démission par courrier au Conseil d'Administration. La démission prend effet à sa réception par le Conseil. Elle ne décharge pas le membre concerné du paiement de sa cotisation ou de toute autre charge antérieure.

L'exclusion d'un membre ne peut intervenir que par décision de l'Assemblée Générale prise à la majorité des deux tiers des voix.

La fin de l'adhésion ne saurait conférer aux membres concernés, ni à leurs ayants droits, de droit sur les biens de l'association. Ni les membres ni leurs ayants droits ne pourront récupérer les sommes versées ou réintégrer leurs sièges.

Une suspension d'adhésion peut également intervenir sur décision du Conseil d'Administration. Elle est communiquée par écrit au membre concerné. Une suspension d'adhésion ne peut excéder une durée de six semaines, période pendant laquelle l'Assemblée Générale doit se réunir pour décider de l'exclusion ou non du membre concerné. Ce dernier conserve pendant cette durée les droits dont il dispose en qualité de membre. Dans l'hypothèse où l'Assemblée Générale ne déciderait pas de son exclusion, la suspension prendra fin et sera considérée comme n'étant jamais intervenue.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/04/2014 - Annexes du Moniteur belge

M002.2

SECTION Ill ASSEMBLEE GENERALE ET REUN1ONS

Article 10 Membres de l'Assemblée

L'Assemblée Générale est composée de membres actifs. Chaque membre dispose d'une voix mais peut nommer un représentant chargé de voter à sa place. Lès membres associés peuvent, s'ils fe souhaitent, également participer aux réunions, étant précisé que leur vote n'aura qu'une valeur consultative.

Article 11  Mission de l'Assemblée

Le Assemblée Générale est compétente pour :

'modifier les statuts ;

'recevoir les rapports sur les activités de l'association et déterminer les orientations de l'association pour

l'année à venir ;

'approuver le budget et les comptes ;

'établir et définir des nouvelles catégories de membres ;

'établir et définir des nouvelles sous-sections, départements et/ou centres en tant que sous-entités de

l'association et procéder à leur dissolution ;

"créer des comités en tant que de besoin, nommer des commissaires à ces comités et, s'il y a lieu,

déterminer leur rémunération;

"nommer et révoquer les administrateurs et/ou les commissaires ;

'décider d'une dissolution volontaire de l'association ;

-exclure un membre ;

"nommer le Directeur Exécutif, réaliser l'objet de l'association pour le compte du conseil et gérer  es activités

quotidiennes de l'association ;

'en cas de besoin, transformer l'association en association a but lucratif ou en société ;

'créer la fonction de "Président Honorifique" et désigner une personne à ce poste.

Article 12 Assemblées Annuelles

L'assemblée annuelle des membres se réunit dans les six premiers mois de l'année aux date, heure et lieu fixes par le Conseil d'Administration, L'assemblée annuelle approuve les comptes de l'année écoulée et le budget de l'année à venir.

Article 13  Assemblées spéciales

Les assemblées spéciales sont convoquées par le Conseil d'Administration. Une assemblée spéciale peut

en outre être convoquée sur demande signée par 20 % des membres actifs.

Article 14 Convocation des assemblées

Pour chaque réunion, une convocation écrite est adressée à chaque membre actif par courrier, par e-mail ou par fax quinze jours au moins avant la date de la réunion. La convocation est signée per le Président du Conseil d'Administration. Elle précise la date, l'heure et le lieu exacts de la réunion ainsi que son ordre du jour.

Article 15 Prise de décision et fixation de l'ordre du jour

L'assemblée générale est présidée par le Président. En cas d'absence du Président, elle est présidée par le vice président ou, à défaut, par l'administrateur le plus âge présent à la réunion.

L'assemblée générale est en principe convoquée pour discuter et décider des sujets préalablement fixés à l'ordre du jour. De nouveaux points peuvent toutefois être ajoutés à l'ordre du jour en début de réunion sur proposition et approbation de la majorité simple des membres présents lors de la réunion.

L'assemblée générale peut également valablement se prononcer sur des sujets qui ne figurent pas à l'ordre du jour, sous réserve que tous les membres soient présents ou représentés.

Article 16 Quorum et Majorité

Pour les réunions ayant fait l'objet d'une convocation régulière, le quorum est constitué par la majorité des

membres actifs enregistrés. En matière ordinaire, l'assemblée générale se prononce valablement à la majorité

simple de ce quorum.

En cas d'égalité des votes, la voix du Président est prépondérante.

Article 17  Comptes-rendus des réunions

Après chaque assemblée générale, un compte-rendu est préparé par le secrétaire et signé par le Président.

Ce compte-rendu est envoyé à tous les membres au plus tard un moins après la réunion,

SECTION IV  CONSEIL D'ADMINISTRATION

Article 18 Rege, taille et rémunération du conseil

Le conseil est responsable de la politique générale et de la direction de l'association. Il délègue la gestion quotidienne de l'association au personnel et aux comités.. Le conseil est composé d'au moins 4 membres. Les

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/04/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

membres des comités et les sous-entités doivent également être considérés comme des membres du conseil. Les administrateurs exercent leurs fonctions de manière bénévole à moins que l'Assemblée Générale n'en décide autrement. Dans ce cas, ils peuvent être employés à temps partiel ou à temps plein. Le conseil ne reçoit aucune compensation autre que pour des dépenses raisonnables.

Article 19 Durée

Chaque membre du conseil exerce ces fonctions pour une durée de trois ans renouvelable. En cas de vacance due à une démission, à une exclusion ou à un décès, l'Assemblée Générale procède au remplacement du membre manquant pcur le reste de la péricde. Les administrateurs en poste continuent d'exercer pleinement les attributions du conseil jusqu'à ce que le remplacement soit intervenu.

Article 20 Elections

Les nouveaux administrateurs et les administrateurs actuels sont élus ou réélus par les membres ou leurs représentants lors de l'assemblée annuelle. Seuls des membres de l'association peuvent être élus au Conseil d'Administration. Ils sont élus à la majorité simple des membres présents à l'assemblée annuelle.

Article 21  Réunions et convocation

Le conseil se réunit au moins une fois par trimestre au moment et au lieu convenu, Pour les réunions officielles du conseil, chaque membre doit avoir reçu une convocation du secrétaire au moins huit jours à l'avance. La convocation peut être effectuée oralement ou par écrit. Dans des cas exceptionnels, le conseil peut se réunir par téléphone, e-mail ou vidéoconférence. La réunion est présidée par le Président du Conseil d'Administration. En cas d'absence de ce dernier, elle est présidée par ie vice président ou, à défaut, par l'administrateur le plus âgé présent à la réunion

Article 22 Réunions spéciales

Des réunions spéciales peuvent être tenues à tout moment sur convocation du Président ou de la majorité

des membres du conseil.

Article 23 Quorum, vote et représentant

Le quorum est valablement constitué par la majorité des administrateurs. En matière ordinaire, le Conseil d'Administration se prononce valablement à la majorité simple de ce quorum. Si le quorum n'est pas réuni, il ne peut être pris aucune mesure formelle et la réunion doit être ajournée à une date ultérieure. Chaque administrateur dispose d'une voix mais peut autoriser un représentant parmi les administrateurs chargé de voter à sa place. Pareille autorisation est effectuée par écrit. En cas d'égalité des votes, la voix du Président ou de son représentant est prépondérante.

Article 24  Bureau du conseil

Le bureau est constitué de quatre personnes ; un président, un vice-président, un secrétaire et un trésorier.

Les membres du bureau sont individuellement autorisés à représenter officiellement l'association, lis peuvent également représenter l'association dans le cadre de relations, coopérations ou partenariat avec des tiers. En ce qui concerne les activités et opérations financières seul le président ou le trésorier est autorisé à représenter l'association. Le Conseil d'Administration peut néanmoins nommer un directeur exécutif pour représenter l'association, sur autorisation écrite signée par le Président, dans le cadre de ses activités et opérations financières et juridiques.

Article 25 Fonctions des membres du bureau

Les membres du bureau exercent les fonctions suivantes

Le Président préside toutes les réunions du Conseil d'Administration, nomme les membres des comités et exerce toutes autres responsabilités associées à sa fonction.

Le Vice-President accomplit sa mission sur les sujets spéciaux déterminés par le conseil et assure les fonctions du président en cas d'absence de ce dernier.

Le Secrétaire est chargé de conserver les documents relatifs aux actions du conseil, et notamment superviser l'établissement de procès-verbaux lors de chaque réunion du conseil, envoyer les convocations aux réunions du conseil, distribuer à chaque membre du conseil les copies de procès-verbaux approuvées et signées par le Président.

Le Trésorier conserve les archives du budget de l'association, aide à la préparation du budget, aide au développement de projets de levées de fonds et prépare les rapports financiers en tant que de besoin.

Article 26  Prise de décisions et fonctionnement

Sauf disposition légale ou statutaire contraire, le conseil a toute latitude pour exercer ses fonctions de fa manière la plus large et dans tous les domaines, à l'exception de ceux autrement dévolus par l'Assemblée Générale. Cela inclut, de manière non limitative, l'initiation et la conduite de toute action prévue par la loi ou par les présents statuts, l'organisation de réunions, la tenue de négociations, l'acquisition de biens mobiliers ou immobiliers, l'échange, la vente ou la mise à bail de ces biens, la conclusion de prêts ou de prêts immobiliers, l'acceptation de subventions, de donations ou autres transferts.

Le conseil peut créer, en tant que de besoin, des sous-sections permanentes ou ad hoc, des départements, des centres ou des comités et nommer des directeurs ou du personnel au sein de ces entités. Ces entités

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/04/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

fonctionnent dans les limites des autorisations conférées et sont placées sous la direction et le contrôle du Conseil d'Administration.

Le conseil peut conclure des accords avec les tiers en vue de créer une coopération, à une coordination ou à un partenariat.

Article 27 Démission et exclusion

Les démissions des administrateurs sont remises par écrit au Secrétaire. Un membre du conseil peut être exclu du conseil en cas d'absences trop nombreuses ou pour toute autre raison par un vote à la majorité des trois quarts des autres administrateurs.

SECTION V  CONSULTATION DES DOCUMENTS

Article 28  Droit de consultation des membres

Le conseil doit s'assurer que les archives de l'association sont conservées et maintenues au siège de l'association. Elles doivent être mises à disposition des membres pour consultation et ces derniers peuvent en recevoir une copie sur demande. Une telle demande doit être adressée au Conseil d'Administration par écrit. Le conseil doit répondre au(x) membre(s) demandeur(s) dans les meilleurs délais et donner son accord sur ia date et l'heure de la consultation.

SECTION VI BUDGET ET CONTROLE FINANCIE

Article 29 Comptabilité et performance

Le Conseil d'Administration est responsable devant l'Assemblée Générale des actions menées en vue de la réalisation de l'objet et de la politique de l'association. Le conseil rend également des comptes sur la performance annuelle de l'association.

Article 30 Exercice social

L'exercice social correspond à l'année civile.

Article 31  Contrôle financier

Le budget annuel et autres rapports financiers de l'année précédente sont soumis à l'Assemblée Générale

dans les six mois de ia fin de l'exercice social.

Le budget annuel et autres rapports financiers requis par la loi asbl sont déposés auprès du Tribunal de

commerce dans les 60 jours de leur approbation par l'Assemblée Générale.

Le Conseil d'Administration doit réaliser les projections financières et préparer le budget annuel de l'année à

venir. Ces documents sont examinés et approuvés par l'Assemblée Générale durant l'assemblée annuelle.

SECTION VII  DissoLuTioN

Article 32  Dissolution

La dissolution de l'association doit être décidée par l'Assemblée Générale et être réalisée conformément à

la loi.

En cas de dissolution, les actifs résiduels subsistant après le paiement des dettes et des charges, peuvent,

sur décision de l'Assemblée Générale, être transférés à toute autre association ayant un objet similaire.

SECTION VIII  MODIFICATIONS

Article 33 Modifications

Les présents statuts peuvent être, en tant que de besoin, modifiés par le Conseil d'Administration à la

majorité des deux-tiers.

Article 34  Loi applicable

Concernant toute autre règle qui ne figurerait pas dans les présents statuts, il pourra être fait application de

la fol asbl, ou de la loi qui la remplacerait,

MOD 2.2

Réservé Volet B - Suite

au

Moniteur 'Composition du Conseil d'administration:

belge

Administrateur, et Président, Monsieur ARIKAN Hayri, rue Ah i Autome, 6030 Charleroi, née à Charleroi le 31 décembre 1986;

Administrateur et Vice-Président Madame Esta CALIK, Witlootstraat 7, 1130 Haren née à Aalst le 5 février 1986 ;

Administrateur et Trésorier, Monsieur Naim SEN, rue Jean Ester 215, 6030 Marchienne-Au-Pont, née à Charleroi le 11 octobre 1968.

Administrateur et Secrétaire, Madame Fatima ALTUNBAS rue August de Boeck 34, 1140 Evere, née à Vienne(Autriche), le 19 Février 1984

rvténtitianeessnild9ddintnffikeppggsdtittNtdeBS Attareetée MiniruetlettiitiederiPtdeieeristeneeeritabbeueledrameeneeDetddeq*cseariees

a§ightil)poveelitiderEtereeerdeetisseci>ititiaulàednedzitiarbou'llteehereie'fitgediezieeitiels

Me1329.96 NWPreéPkgUallifik

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/04/2014 - Annexes du Moniteur belge

Coordonnées
PLATEFORME DE DIALOGUE INTERCULTUREL, EN ABR…

Adresse
RUE MONTOYER 31/2 1000 BRUXELLES

Code postal : 1000
Localité : BRUXELLES
Commune : BRUXELLES
Région : Région de Bruxelles-Capitale