THE BUREAU OF EUROPEAN DESIGN ASSOCIATIONS, AFGEKORT : BEDA

Association sans but lucratif


Dénomination : THE BUREAU OF EUROPEAN DESIGN ASSOCIATIONS, AFGEKORT : BEDA
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 844.127.553

Publication

31/10/2013
ÿþ In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

BRUSSEL

22 OKT 2013

Griffie

Voorbehouden

aan het

Belgisch Staatsblad

111 I 111



Ondernemingsnr : 0844.127.553

Benaming

(voluit) : The Bureau of European Design Associations

(verkort) : BIDA

Rechtsvorm : vereniging zonder winstoogmerk

Zetel : Koloniënstraat 56 bus 7 te 1000 Brussel

Onderwerp akte : Benoeming Raad van Bestuur

Er blijkt uit de notulen van de Algemene Vergadering van 9 maart 2012 en van 8 maart 2013 en uit de notulen van de Raad van Bestuur van 9 maart 2013:

dat het mandaat van volgende bestuurders is beëindigd:

- mevrouw Sanna SIMOLA, wonende Merikatu 35 A 1B te F1-00150 Helsinki, Finland

- de heer Johan VALCKE, wonende Bernard Spaelaan 14 te 9000 Gent, België

- mevrouw Damna V1TOLINA, wonende Garkalnej Novadj "Savlejkalni" te 1024 Riga, Letland

- de heer Gerrit KOOTSTRA, wonende Dedemsvaartweg 799 te 2545 DN Den Haag, Nederland

- de heer Henrique CAYATTE, wonende R. Coelho Da Rocha 69 - atelier 6 te 1350-073 Lissabon, Portugal

- mevrouw Deborah DAWTON, wonende Criclade Avenue 48 te SW2 3HG Londen, Verenigd Koninkrijk

- mevrouw Szonja SZESZTA, wonende tglotutca 14 te 1118 Budapest 11, Hongarije

- mevrouwChristina MELANDER, wonende Politimesteren 1, Helsingor, Denemarken

dat werden herbenoemd tot bestuurder:

- mevrouw Isabel ROIG, geboren op 25/07/1964 te Barcelona, Spanje en wonende General Mitre 38 te

08017 Barcelona, Spanje.

Mevrouw lsbabel ROIG werd benoemd tot voorzitter,

- de heer Michel STEFANOWSK1, geboren op 27/01/1958 te Warshau, Polen en wonende Koszykowa 31

135 te 00-564 Warschau, Polen

- mevrouw Ilona GURJANOVA, geboren op 24/06/1958 te Tallinn, Estland en wonende te Weizenbergi 7-4

te 10127 Tallinn, Estland.

dat werden benoemd tot bestuurder:

- mevrouw Ingrid VANDENHOUDT, geboren op 1/2/1953 te Diest en wonende Kieinebeerstraat 51 te 2018

Antwerpen

Mevrouw Ingrid VANDENHOUDT werd benoemd tot secretaris

- de heer Robin EDMAN, geboren op 81811956 te Lidingô, Zweden en wonende Parkvëgen 10 te 183 52

Táby, Zweden

De heer Robin EDMAN werd benoemd tot ondervoorzitter en penningmeester.

- de heer Severin FILEK, geboren op 6/5/1961 te Wenen, Oostenrijk en wonende Rauscherstrasse 6152 te

1200 Wenen, Oostenrijk

- mevrouw Salle HEINANEN, geboren op 23/11/1957 te Kirkkonummi, Finland en wonende Tuuliviirinkuja 2E

te 04300 Tuujula, Finland

- mevrouw Kitty DE JONG, geboren op 26/0511951 te 's Gravenhage, Nederland en wonende van den

Eyndestraat 31 te 2582 EB Den Haag

mevrouw Anna WHICHER, geboren op 08/08/1986 te Bristol, Verenigd Koninkrijk en wonende

Newfoundland Road 69 te Cardiff CF14 3LB, Verenigd Koninkrijk

- mevrouw Marija POPOVIC, geboren op 17/10/1974 te Jagodina, Servië en wonende Rue de L'Aqueduc

119 te 1050 Brussel ( overeenkomstig de statuten gecoöpteerd door de Raad van Bestuur van 9 maart 2013 )

Brussel, 31 juli 2013

Isabel Roig,

Voorzitter

Op de laatste blz. van. Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 31/10/2013 - Annexes du Moniteur belge

14/03/2012
ÿþ

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging ter griffie van de akte

I u i leili iiii i iii ii iii

*12056707*

bet

Be Sta

10

o2 -03- 2012

Griffie

Benaming : "The Bureau of European Design Associations", afgekort "BEDA"

Rechtsvorm : Vereniging Zonder Winstoogmerk

Zetel : Koloniënstraat, 56/7

1000 Brussel

Ondernemingsnr : SS 3

Voorwerp akte : Verplaatsing van de maatschappelijke zetel en de zetel van werkelijke leiding van de vereniging van Nederland naar België

Er blijkt uit de notulen van de algemene vergadering van de vereniging naar Nederlands recht "The Bureau

of European Designers Associations", afgekort "BEDA", gehouden op 12 maart 2011, dat beslist werd

- de maatschappelijke zetel en zetel van werkelijke leiding te verplaatsen naar 1000 Brussel, Koloniënstraat

56/7 en dat derhalve de vereniging thans een vereniging zonder winstoogmerk naar Belgisch recht is;

- een nieuwe tekst van statuten aan te nemen conform de Belgische wetgeving die luidt als volgt

"Artikel 1. Naam en oprichting

1. De vereniging draagt de naam "The Bureau of European Design Associations", met als afgekorte benaming BEDA (hierna te noemen: "BEDA"), een vereniging zonder winstoogmerk.

2. BEDA is opgericht voor een onbepaalde periode.

3. BEDA is een rechtspersoon naar Belgisch recht.

4. De naam van de vereniging moet vermeld worden op alle aktes, brieven, facturen, publicaties en alle andere relevante ddcumenten, voorafgegaan of gevolgd door de woorden "vereniging zonder winstoogmerk" of de afkortingen "asbl" of "vzw", met correcte vermelding van de hoofdzetel.

Artikel 2. Hoofdzetel

De hoofdzetel van BEDA is gevestigd in Koloniënstraat 56, 7, 1000 Brussel, België en ingeschreven bij het gerechtelijk arrondissement Brussel. (De hoofdzetel kan overgebracht worden naar een ander adres in het gerechtelijk arrondissement Brussel na een besluit van de Raad en een publicatie in het Belgisch Staatsblad), Artikel 3. Doelstellingen en activiteiten

De doelstellingen van BEDA zijn: de belangen van de Europese Design

gemeenschap in ruime zin te promoten en vertegenwoordigen.

De activiteiten van BEDA zijn;

1. Een centraal punt aanbieden waar ledenorganisaties die actief zijn in design binnen de Europese context hun kennis, ervaring en activiteiten kunnen uitwisselen om zo een coherente eenheid tot stand te brengen, alsook de aandacht van het brede publiek en de opdrachtgevers te vestigen op de culturele, economische,

maatschappelijke en educatieve waarde van design;

2. Als één orgaan optreden om de belangen van de Europese designwereld op

Europees niveau te verdedigen tegenover de gouvernementele en

intergouvernementele instanties;

3. De vaardigheidseisen voor professionele ontwerpers trachten te harmoniseren en de normen binnen de Europese Unie op te trekken en in stand te houden;

4. De nodige institutionele en andere kaders trachten op te richten en in stand te houden, zodat gediplomeerde professionele ontwerpers en andere leden van de Europese designwereld zich vrij kunnen bewegen en vestigen binnen de Europese Unie;

5. Samen werkzaamheden en projecten uitvoeren van gemeenschappelijk belang, zonder daarbij het werk van bestaande organisaties te herhalen. Naast al deze - ook commerciële - activiteiten, eveneens de doelstellingen trachten te behalen, zoals bij wet is toegelaten en zolang deze winsten gehanteerd worden voor de doelstellingen van de vereniging.

Artikel 4. Definitie

In deze statuten doelt de term "schriftelijk" eveneens op: via e- mail, fax of enig

Op de laatste biz. van Lialk B vernielden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Staatsblad -14/03/2012 - Annexes du Moniteur belge

' Voor-

behouden

aan het

Belgisch

Staatsblad

Luik B - Vervolg

-----------nder telecommunicatiemiddel dat in staat is om geschreven tekst over te brengen,

Artikel 5. Leden

Het aantal leden is onbeperkt, met een minimum van drie,

1. Het lidmaatschap bij BEDA staat open voor alle Europese ontwerpersverenigingen, inclusief professionele verenigingen en instellingen die design promoten, of een andere eenheid met professionele belangen in design, die de doelstellingen van BEDA onderschrijven, in hun landen of regio's officieel ingeschreven zijn conform de geldende wetgeving en hun activiteiten op een geregulariseerde manier uitvoeren.

2. BEDA za! een register bijhouden met daarin de namen en adressen van alle leden. Deze zullen ervoor zorgen dat BEDA op de hoogte is van hun correcte adressen.

3. Iedere ledenorganisatie zal één iemand aanduiden om als haar vertegenwoordiger op te treden betreffende alle kwesties van BEDA, inclusief maar niet beperkt tot deelname en stemrecht in de Algemene Vergadering en indien van toepassing ook op vergaderingen van de Raad van Bestuur. Door een vertegenwoordiger aan te stellen zal ieder lid de belangen van BEDA ter harte nemen en ook de vertegenwoordiger zal zich moeten gedragen zoals beschreven in de statuten, ieder lid mag de vertegenwoordiger naar eigen goeddunken vervangen, mits de Raad van Bestuur van BEDA schriftelijk op de hoogte te stellen, behalve wanneer die vertegenwoordiger zetelt in de Raad van Bestuur. In dit geval moet een afzettingsprocedure gevolgd worden bij de Algemene Vergadering of de Raad van Bestuur, conform Artikel 5.2.8 van het huisreglement. Ook moet de relevante instantie de nodige informatie krijgen die een dergelijke afzetting rechtvaardigt. Artikel 6. Toelating

De Algemene Vergadering zal over de toelating van nieuwe leden beslissen op voorstel van het bestuur.

Artikel 7. Einde van het lidmaatschap

1. Het lidmaatschap van BEDA eindigt:

a. doordat een lid niet langer bestaat, inclusief maar niet beperkt tot de

ontbinding van het lid;

b. door opzegging van het lid conform de hieronder vermelde voorwaarden in Artikel 7(2);

c. door opzegging namens BEDA conform de hieronder vermelde

voorwaarden in Artikel 7(3);

2. Een lidmaatschap kan uitsluitend opgezegd worden via een schriftelijke opzegtermijn van twee maanden voor het boekjaar van BEDA verstrijkt. Is de opzegging in strijd met deze voorwaarden, dan zal die pas tegen het einde van het volgende boekjaar in voege treden. Een lid kan zijn opzegging niet met onmiddellijke ingang laten geschieden,

3. BEDA mag het lidmaatschap opschorten onder de volgende voorwaarden: a, als een lid niet langer voldoet aan de vereisten, zoals bepaald in deze oprichtingsakte;

b. als een lid verzuimt om zijn verplichtingen tegenover BEDA na te komen;

c. als het gedrag van een lid indruist tegen de oprichtingsakte, de voorschriften of besluiten van BEDA, of het gedrag dat verwacht wordt van een lid, en als zo'n gedrag de belangen van BEDA op het spel zet, of;

d. als er van BEDA om logische redenen niet kan verwacht worden dat het lidmaatschap kan verdergezet worden;

e. als een lid nagelaten heeft om zijn contributie te betalen in het daartoe bestemde jaar.

Het bestuur zal een procedure starten om het lidmaatschap te beëindigen door het lid in kwestie een schriftelijk opzegvoorstel toe te zenden, en dit minstens twee maanden voor de Algemene Vergadering waarop dat voorstel besproken zal worden.

Tijdens deze bespreking zal de Algemene Vergadering het lid in kwestie de mogelijkheid bieden om gehoord te worden, alvorens zijn lidmaatschap definitief te beëindigen. Het lid in kwestie zal niet stemmen over de beëindiging van zijn lidmaatschap.

Artikel 8. Contributies

1. De leden zullen jaarlijks een bijdrage betalen, eenmalig en voor de volledige som, en dit kan niet pro rata betaald worden.

2. De aard en het bedrag van de contributie wordt voorgesteld door het bestuur en goedgekeurd door de Algemene Vergadering. De contributie mag maximaal ¬ 25.000 euro bedragen.

3. De Algemene Vergadering kan de leden nog andere geldelijke verplichtingen tegenover BEDA opleggen dan die bedoeld in Artikel 8, paragraaf 1 van deze statuten, mits het besluit wordt genomen met een meerderheid van minstens twee derde (2/3) van het aantal stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden in de Algemene Vergadering en mits minstens twee derde (2/3) van de leden

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Voor-

behouden

aan het

Belgisch

Staatsblad

Luik B - Vervolg

aanwezig zijn of vertegenwoordigd worden.

Artikel 9. Algemene Vergadering

1. Alle bevoegdheden van BEDA, die bij wet of door deze statuten niet toegekend zijn aan de Algemene Vergadering, komen toe aan het bestuur.

2. Behoudens het stemrecht zoals hieronder beschreven in Artikel 10, zal de

Algemene Vergadering openstaan voor alle leden of vertegenwoordigers van

BEDA-leden die aanwezig willen zijn.

3. Het bestuur dient een Algemene Vergadering bijeen te roepen indien een zodanig aantal afgevaardigden als bevoegd is tot het uitbrengen van één tiende (1110) van de stemmen in de algemene vergadering hiertoe een schriftelijk verzoek indient. Dit verzoek dient een nauwkeurige opgave te bevatten van de te behandelen onderwerpen. Indien er binnen de twee maanden geen gevolg werd gegeven aan het verzoek, dan krijgen de verzoekers zelf de bevoegdheid om de Algemene

Vergadering samen te roepen. Artikels 11 en 12 zullen mutatis mutandis gelden op het bijeenroepen en houden van een Algemene Vergadering.

4. De Algemene Vergadering zal minstens eenmaal per jaar gehouden worden om de rekeningen van het voorbije jaar en het budget voor het komende jaar goed te keuren, Het bestuur zal beslissen over de locatie van de Algemene Vergadering. Artikel 10. Stemrecht op de Algemene Vergadering

1. Ieder lid van BEDA zal één stem hebben. Deze stem zal uitgebracht worden door iemand die het lid in kwestie vertegenwoordigt en een schriftelijke goedkeuring daarvoor indient bij het secretariaat, en dit uiterlijk wanneer de voorbereidingen voor de Algemene Vergadering getroffen worden.

2. Ieder lid van BEDA mag een volmacht verschaffen aan een ander lid dat aanwezig is op de Algemene Vergadering. Een aanwezige mag maximaal twee volmachten houden voor andere ledenorganisaties. Alle volmachten dienen schriftelijk te geschieden en zullen aan het secretariaat voorgelegd worden uiterlijk wanneer de voorbereidingen voor de Algemene Vergadering getroffen worden.

3. Het aantal stemmen, dat op een Algemene Vergadering mogen worden

uitgebracht, zal door het secretariaat bepaald worden op het tijdstip van de

Algemene Vergadering.

4. Ieder lid dat zijn contributie niet betaald heeft in het daartoe bestemde jaar, zal niet gerechtigd zijn om (hetzij rechtstreeks, hetzij via een volmacht) op de volgende Algemene Vergadering te stemmen.

Artikel 11. Besluitvorming op de Algemene Vergadering

1. De Algemene Vergadering mag uitsluitend beraadslagen en beslissingen nemen als de helft van haar leden aanwezig zijn of vertegenwoordigd worden op de vergadering.

2. Alles zal in het werk gesteld worden om tot een algemene consensus te komen en iedere beslissing van de Algemene Vergadering zal de belangen

vertegenwoordigen van alle BEDA-leden.

3. Niettegenstaande de bepalingen van artikel 11.2 en tenzij anders vermeld in deze statuten of in de wetgeving, zullen alle besluiten van de Algemene Vergadering goedgekeurd worden door een absolute meerderheid van de uitgebrachte stemmen.

4. Indien een voorstel evenveel stemmen voor als tegen heeft, dan zal de voorzitter vragen om een tweede stemronde. Ais het resultaat na de tweede stemronde nog steeds verdeeld is, dan za{ de voorzitter van de vergadering de beslissing nemen.

5. Nulstemmen en ongeldige stemmen zullen niet In rekening worden genomen.

6. De stemming gebeurt via naamafroeping, tenzij één van de stemgerechtigden vraagt om een geheime stemming. In dat geval, alsook voor de verkiezing of kandidaatstelling van personen, zal er een stemronde plaatsvinden via ongetekende, gesloten stembiljetten. Dit zal uitgevoerd en nageteld worden door minstens twee stemopnemers, die daartoe benoemd worden aan het begin van de Algemene Vergadering in kwestie, en die geen leden van het bestuur zullen zijn.

Artikel 12. Oproeping tot Algemene Vergadering

1. De Algemene vergadering zal bijeengeroepen worden door de Secretaris en/of de Administrator. Oproeping tot de Algemene Vergadering zal schriftelijk geschieden en zal verstuurd worden naar de adressen van de leden, zoals deze opgenomen werden in het register waarnaar verwezen werd in Artikel 5.2. De termijn van oproeping zal minstens twee maanden bedragen.

2. De onderwerpen die tijdens de Algemene Vergadering besproken en afgehandeld zullen worden, staan vermeld in een agenda die bij de oproeping wordt gevoegd. Artikel 13. Jaarverslag en jaarrekening

1. Het boekjaar van BEDA valt samen met het kalenderjaar,

2. Het bestuur moet dergelijke rapporten over de financiële situatie van BEDA bewaren, zodat de activa en passiva op ieder moment nauwkeurig weergegeven worden.

3. Een Algemene Vergadering moet gehouden worden binnen de zes maanden na het einde van het boekjaar. Het bestuur zal verslag uitbrengen over de activiteiten van BEDA, alsook over het beleid dat het bestuur het afgelopen boekjaar heeft

Op de laatste blz. van Luik B vermelden ; Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris. hetzij van de perso(o)n(en)

bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Bijlagen-lii ïielklgiscTh Staatsblad -14/03/2012 - Annexes du Moniteur belge

Voor-

behouden

aan het

Belgisch

Staatsblad

Luik B - Vervolg

geleid. Het zal eveneens een jaarbalans en een staat van baten en lasten, met toelichtingen, ter goedkeuring voorleggen aan de Algemene Vergadering. Artikel 14. Het bestuur

1. Het bestuur zal uit minimaal vijf en maximaal elf leden bestaan, waaronder:

a. een voorzitter

b" een ondervoorzitter

G. een penningmeester

d" een secretaris

e. tot zeven (7) bijkomende individuen.

2. Het bestuur zal minstens tweemaal per jaar samenkomen.

Artikel 15. Benoeming van bestuursfunctie

Alle bestuursleden worden benoemd door en uit BEDA-leden en verkozen door de Algemene Vergadering, conform de regels en procedures vernield in de statuten. Aile bestuursleden moeten ten tijde van hun benoeming een lid, vertegenwoordiger of medewerker zijn van een ledenorganisatie. De benoeming, herbenoeming en aftreden van bestuursleden moeten gepubliceerd worden in het Belgisch Staatsblad, Artikel 16. Besluitvorming in het bestuur

1. Ieder bestuurslid zal over één stem beschikken die uitgebracht zal worden zoals hieronder beschreven.

2. De voorzitter zal zich van de stemming onthouden, tenzij de stemmen voor en tegen evenwichtig verdeeld zijn. In dat geval zal de voorzitter de beslissende stem uitbrengen.

3. Aile besluiten van het bestuur zullen geschieden met een absolute meerderheid van stemmen.

4. Het bestuur mag uitsluitend beraadslagen en beslissingen nemen als de helft van haar leden aanwezig zijn op de vergadering. Bestuursleden mogen tijdens een vergadering niet vertegenwoordigd worden met een volmacht.

Artikel 17. Vertegenwoordiging

1. Onverminderd de vertegenwoordigingsbevoegdheid van het bestuur zal BEDA in en buiten het recht gezamenlijk vertegenwoordigd worden door de voorzitter of de ondervoorzitter en één ander bestuurslid.

2. Mits voorafgaande goedkeuring van de Algemene Vergadering, is het bestuur bevoegd tot het sluiten van overeenkomsten om zo registergoederen te verwerven, transfereren, verkopen of bezwaren. Het bestuur is ook bij machte om overeenkomsten aan te gaan waarbij BEDA zich opgeeft als borgsteller of mededebiteur, zich sterk maakt voor derden partij of zich tot een zekerheidsstelling verbindt voor de schuld van derden. Bij het ontbreken van deze goedkeuring kan door en tegen derden beroep worden gedaan.

Artikel 18. Huisreglement

1. Het huisreglement van BEDA, dat aangenomen wordt door de Algemene Vergadering, zal voorschriften opleggen om bepaalde onderwerpen omtrent BEDA te reglementeren, waarvan geacht wordt dat een reglementering wenselijk is.

2. Het huisreglement mag geen bepalingen bevatten die indruisen tegen de wetgeving - ook waar die geen dwingend recht bevat - of tegen deze statuten. Artikel 19. Wijziging aan het huisreglement

Een besluit om het huisreglement onder Artikel 18 aan te nemen of te wijzigen, zal pas goedgekeurd worden als het desbetreffende voorstel daartoe is opgenomen in of bijgesloten bij de in Artikel 12 bedoelde oproeping tot een Algemene Vergadering. Besluiten om het huisreglement aan te nemen of te wijzigen zal uitsluitend geschieden via goedkeuring (van een meerheid) op de Algemene Vergadering. Artikel 20. Wijziging van de statuten

1. De statuten van BEDA mogen gewijzigd worden na een besluit van de Algemene Vergadering, gesteld dat de Algemene Vergadering bijeengeroepen werd minstens twee maanden voor de vegadering, waarbij vermeld wordt dat een voorstel om de oprichtingsakte te wijzigen op de agenda van die Algemene Vergadering staat.

2. Om de statuten te wijzigen is een meerderheid vereist van minimaal twee derde (2/3) van de geldig uitgebrachte stemmen door aanwezige of vertegenwoordigde leden, en gesteld dat minstens twee derde (2/3) van de leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn.

3. Om de in Artikel 3 bedoelde doelstellingen van de vereniging te wijzigen, is minimaal 4/5 van de stemmen nodig die tijdens de Algemene Vergadering geldig uitgebracht worden, en gesteld dat minstens twee derde (2/3) van de leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn.

4. Iedere wijziging aan de statuten zal pas van kracht worden nadat het gepubliceerd is In het Belgisch Staatsblad.

Artikel 21. Ontbinding

1. BEDA kan ontbonden worden door een besluit van de Algemene Vergadering, door minimaal 4/5 van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden, en gesteld dat minstens twee derde (2/3) van de leden aanwezig of

Op de laatste blz. van Luik B vermeiden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Luik B - Vervolg

vertegenwoordigd zijn.

2, BEDA zal na het besluit tot haar ontbinding blijven bestaan voor zover dit nodig is om haar vermogen te vereffenen. Bij alle correspondentie, aankondigingen en andere documenten die in die periode uitgaan van BEDA, zullen de woorden 'in liquidatie" toegevoegd worden aan haar naam.

3. Als BEDA ontbonden wordt als gevolg van een besluit van de Algemene Vergadering, dan zullen de bestuursleden als vereffenaars optreden voor het vermogen van BEDA. De statutaire en wettelijke bepalingen omtrent de

benoeming, de schorsing en het ontslag van bestuursleden zijn mutatis mutandis van toepassing op deze vereffenaars. Een vereffenaar heeft dezelfde bevoegdheden, plichten en aansprakelijkheden als een bestuurslid, voor zover deze verenigbaar zijn met zijn taak als vereffenaar.

4. Wat na voldoening van de schuldeisers overblijft van het vermogen van BEDA, wordt uitgekeerd aan instellingen of verenigingen die gelijkaardige doelstellingen nastreven als BEDA. Dat zal vastgesteld worden door de Algemene Vergadering waarin tot ontbinding van BEDA wordt besloten.

5. Na afloop van de vereffening blijven de boeken en de bescheiden van de ontbonden BEDA gedurende vijf jaar onder het toezicht van iemand die daartoe benoemd wordt door de vereffenaars.

6. Niettegenstaande de andere bepalingen in onderhavig

Artikel 21, kan er niet tot ontbinding worden besloten als het vermogen van BEDA

een negatief saldo vertoont."

een huisreglement aan te nemen dat luidt als volgt

HUISREGLEMENT VAN THE BUREAU OF EUROPEAN DESIGN

ASSOCIATIONS (BEDA)

Definities

a. Algemene Vergadering betekent: een algemene vergadering die eenmaal per kalenderjaar zal plaatsvinden en waarop alle leden aanwezig mogen zijn;

b. Raad van Bestuur betekent: het bestuursorgaan van BEDA, bestaande uit de voorzitter, de ondervoorzitter, de penningmeester, de secretaris en tot zeven individuen

c. Schriftelijk betekent: via e-mail, fax of enig ander telecommunicatiemiddel dat in staat is om geschreven tekst over te brengen.

d. Europa betekent; eender.welk geografisch gebied in Europa dat volgens de

Algemene Vergadering in het verlengde ligt van de strategie van BEDA.

Gedrag

Alle leden en hun afgevaardigden, alsook de bestuursleden zullen een bepaalde

gedragscode aanhouden die vertrouwen en respect afdwingt bij de andere leden, de

Raad van Bestuur van BEDA, de medewerkers van BEDA, de partners van BEDA

en collega's, alsook bij het brede publiek.

Taal

De officiële voertaal van BEDA zal het Engels zijn.

1. Toelating tot lidmaatschap

1.1. Voorwaarden voor lidmaatschap

Een organisatie die lid wenst te worden van BEDA moet, met het oog op de

oprichtingsakte en de statuten van BEDA, formeel en officieel erkend, opgericht en

actief zijn, en dit gedurende minimaal drie jaar ononderbroken voorafgaand aan de

aenvraagdatum. De verzoekende organisatie zal haar activiteiten en doeleinden

beschrijven om aan te tonen dat haar doelstellingen nauw aansluiten bij die van

BEDA.

1.2. Formaliteiten bij de aanvraag

1.2.1. Formele verklaring

Wanneer een aanvraag bij het bestuur ingediend wordt voor beraad, dan zal de

verzoekende organisatie een formele verklaring afleggen dat ze:

i) opgericht werd als rechtspersoon volgens de nationale wetgeving;

ii) de huidige statuten en huishoudreglement van BEDA aanvaardt, alsook een bepaalde gedragscode aanhoudt die vertrouwen en respect afdwingt bij de andere leden, de Raad van Bestuur van BEDA, de medewerkers van BEDA, de partners van BEDA en het brede publiek;

iii) een volledige lijst van haar professionele leden, indien de verzoekende organisatie individuele of corporatieve designprofessionelen vertegenwoordigt;

iv) op aanvraag het toegangsgeld kunnen betalen aan BEDA, bovenop de normale contributies.

t3. Procedure Raad van Bestuur

Als de aanvraag tot lidmaatschap het secretariaat bereikt en dit minstens vijf werkdagen voor de volgende bestuursvergadering, dan zal deze in rekening worden gebracht op de volgende vergadering. Als het bestuur meent dat er meer informatie nodig is over de verzoekende organisatie vooraleer het de Algemene Vergadering aanbeveelt tot aanvaarding of weigering van de aanvraag, dan kan het de afweging

Voorbehouden

aan het

Belgisch Staatsblad

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Voorbehouden Luik B - Vervolg

aan het Belgisch Staatsblad f uitstellen tot de daaropvolgende bestuursvergadering, alwaar de definitieve

aanbeveling zal geschieden.

1.4. Procedure Algemene Vergadering

Conform Artikel 6 van de statutenvan BEDA zal de aanbeveling van het bestuur overgaan op de volgende Algemene Vergadering, die zal beslissen over de toelating van nieuwe leden tot BEDA. tedere verzoekende organisatie die van het bestuur geen gunstige aanbeveling krijgt voor de Algemene Vergadering, is bij machte om beroep aan te tekenen bij de Algemene Vergadering om zo de aanbeveling van het bestuur te herroepen. De afgevaardigden van de Algemene Vergadering zullen de schriftelijke en andere informatie vrij kunnen inkijken en de vertegenwoordigers van de verzoekende organisatie zullen hun kwestie bondig uiteen kunnen zetten.

1.5. Voorlopig lidmaatschap

1.5.1. Als het bestuur de aanvraag van een organisatie aanvaardt en ter aanbeveling indient op de volgende Algemene Vergadering, dan zal deze organisatie aangeduid worden als een "Provisoir

1.5.2. Een Provisoir Lid heeft geen stemrecht.

1.5.3. Na bekrachtiging van de Algemene Vergadering zal het Provisoire Lid een Volwaardig Lid worden met volwaardig stemrecht.

1.5.4. Wordt het lidmaatschap van het Provisoire Lid niet bekrachtigd door de Algemene Vergadering, dan kan deze gevraagd worden om zich terug te trekken uit de vergadering.

1.5.5. Wordt het Provisoire Lid niet bekrachtigd, dan zal BEDA binnen de twee maanden na de Algemene Vergadering het toegangsgeld, dat betaald werd bij de aanvaarding als Provisoir Lid, terugbetalen.

2. Contributies

2.1 Contributies bestaan uit toegangsgeld (indien van toepassing) en lidgeld. 2.2 Toegangsgeld

2.2.1 Zij die voor de eerste keer lid wensen te worden, zullen toegangsgeld betalen wanneer ze aanvaard worden als Provisoir Lid.

2.2.2 Een organisatie, die in het verleden al een volwaardig lid van BEDA was, zal het toegangsgeld moeten betalen, wanneer het lidmaatschap minstens twee jaar na het vertrek opnieuw met succes wordt aangevraagd. Deze procedure kan onbeperkt herhaald worden.

2.3 Lidgeld

2.3.1. Leden moeten het lidgeld betalen zoals toegestaan in Artikel 8 van de

statuten.

2.3.2. Normaliter zal BEDA in januari facturen uitsturen voor het jaar waarop het te innen geld van toepassing is.

2.3.3. Normaliter moet het lidgeld betaald worden binnen de drie maanden na

ontvangst van de factuur voor het desbetreffende jaar.

2.3.4. De betaling zal berekend worden conform de richtlijnen daaromtrent van BEDA en zal gefactureerd worden in euro. De leden staan zelf in voor de geldoverdracht en voor eventuele bancaire verwerkingskosten die bij het bedrag bijkomen.

2.3.5. Ais het lid het nalaat om zijn lidgeld te betalen binnen het boekjaar van het opgelegde lidgeld,

i) dan kan het bestuur vragen dat het lid aftreedt. Als een lid dat naderhand ook doet, hetzij op verzoek van het bestuur, hetzij door zijn ontslag uit vrije wil in te dienen, dan blijft het lid in dergelijk geval aansprakelijk om alle contributies volledig te betalen tot en met de opzegperiode van twee maanden. De aansprakelijkheid om te betalen, geldt langer dan de datum waarop het ontslag van kracht wordt en de heffing van Artikel 2.3.6 zal gelden.

ii) een dergelijk lid mag op de Algemene Vergadering van het volgende boekjaar uitsluitend stemmen, als de betaling is geschied tegen of op de dag voor de Algemene Vergadering.

2.3.6. Als een lid zijn contributies niet heeft betaald, dan zal er drie maanden na de eerste factuur een herinnering gestuurd worden. Per herinnering zal een toeslag gerekend worden van 1% per maand van het totale factuurbedrag, en dit tot het boekjaar is afgesloten.

2.4. Opsplitsing toegangsgeld en lidgeld

De contributies die de ledenorganisaties aan BEDA betalen, zullen bestaan uit toegangsgeld en lidgeld zoals overeengekomen door de Algemene Vergadering. Alle contributies zullen afgewogen worden tegenover de laatst gekende Koopkrachtstandaard (KKS) van het land waar de ledenorganisatie is gevestigd, Deze standaard wordt vrijgegeven door Eurostat, het statistische bureau van de Europese Unie.

2.5. Reglementering omtrent het opleggen van bijkomende heffingen

Andere belangrijke, financiële verplichtingen kunnen ingevorderd worden voor

specifieke, gebudgetteerde projecten of doeleinden, mits een twee derde (2/3)

























Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto ; Naarn en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(a)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam an handtekening

Voorbehouden aan het Belgisch Staatsblad

Bijlagen bij fiée Bélgisc1i Staatsblad -14/03/2012 - Annexes du Moniteur belge

Luik B - Vervolg

meerderheid van stemmen op de Algemene Vergadering.

2.6. Reglementering om het bedrag van de contributies vast te leggen

De aanbeveling over de bedragen van de contributies zal geschieden conform

Artikel 8 van de statuten.

2.7. Contributies voor Provisoire Leden

Provisoire Leden zullen het toegangsgeld betalen na goedkeuring van het bestuur

en een pro rata beoordeling van de contributies conform de BEDA- richtlijnen, en

dit tot het einde van het boekjaar waarin hun lidmaatschap bekrachtigd wordt

tijdens de Algemene Vergadering.

3. Het Budget

3.1. Goedkeuring van het budget

Het budget wordt voorbereid door het bestuur en goedgekeurd door de Algemene

Vergadering.

3.2. Verantwoordelijkheid voor en controle over het budget

3.2.1. Algemene verantwoordelijkheid

De controle van het budget zal onder de verantwoordelijkheid vallen van het

bestuur. Normaliter zal deze verantwoordelijkheid toevallen aan de penningmeester

en de administrator.

3.2.2. Fondsen werkgroep

Als een bepaalde werkgroep een budget krijgt toegewezen, dan is de voorzitter van

de werkgroep ln kwestie samen met de administrator verantwoordelijk voor het

budget.

3.2.3. Delegeren van autoriteit

Het bestuur zal de parameters vastleggen voor de gedelegeerde autoriteit

betreffende het budget, samen niet de aangenomen procedures om hierop controle

uit te oefenen.

3.2.4. Grenzen aan autoriteit

De administratoren de individuele leden van het bestuur hebben geen machtiging

om de organisatie te verbinden tot uitgaven die niet vervat zaten in het

overeengekomen budget.

4. Verificatie van de BEDA-rekeningen

4.1. De jaarrekeningen zullen voorgesteld worden op de Algemene Vergadering en goedgekeurd door een beëdigd accountant of een auditcommissie conform Artikel 13 van de oprichtingsakte, dus hetzij door een Beëdigd Accountant of een Auditcommissie. in beide gevallen zal het goedgekeurd worden door de Algemene Vergadering.

4.2. Ais het bestuur kiest dat een Beëdigd Accountant de rekeningen zal verifiëren, dan zal die persoon of organisatie benoemd worden door het bestuur en goedgekeurd door de Algemene Vergadering.

4.3. Als het bestuur kiest dat een Auditcommissie de rekeningen zal verifiëren, dan zal die commissie bestaan uit minstens twee personen die geen lid zijn van het bestuur of zich daar binnen de twee jaar uit hebben teruggetrokken. De aldus gekozen commissie zal de jaarbalans, alsook de staat van baten en lasten auditeren met verklarende nota's en zal haar bevindingen voorleggen aan de Algemene Vergadering.

4.4. Het bestuur zal de auditoren van de commissie alle gewenste informatie dienen te verschaffen, en indien ze dat vragen, moeten ze hen het geld in kas en de bedrijfsmiddelen kunnen voorleggen. De auditcommissie is bij machte om de boeken en de archieven van BEDA te inspecteren.

4.5. Het bestuur zal de onder punt 4.3 vermelde documenten moeten bewaren voor een periode van minstens vijf jaar.

5. Het Bestuur

5.1. Taken, verantwoordelijkheden en aansprakelijkheid van het bestuur

5.1.1. Taken en verantwoordelijkheden

Het bestuur zal alle lopende zaken van BEDA regelen tussen de Algemene

Vergaderingen in. Het bestuur zal ook instaan voor de verkiezingen, benoemingen,

aanbevelingen en andere taken die ergens vermeld staan in onderhavige statuten en

het door de Algemene Vergadering goedgekeurde beleidsplan van BEDA.

5.1.2. Intellectueel Eigendomsrecht

Alle materialen, inhoud, contacten, databases en andere relevante informatie die

door een bestuurslid geproduceerd of bijgewerkt zijn namens BEDA en/of het

BEDA-bestuur, zijn zonder uitzondering en te allen tijde de exclusieve eigendom

van BEDA voor eigen gebruik, zowel nu als in de toekomst. Dit geldt zowel tijdens

het mandaat van een bestuurslid als de periode nadat zijn mandaat in het bestuur is

beëindigd.

5.1.3. Aansprakelijkheid

Het bestuur zal de gezamenlijke verantwoordelijkheid dragen voor haar activiteiten

betreffende de Algemene Vergadering,

5.2. Verkiezing en afvloeiing van bestuursleden

5.2.1. Minstens drie maanden voor de Algemene Vergadering in kwestie zal het

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris. hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Luik B - Vervolg

secretariaat de leden vragen naar schriftelijke kandidaatstellingen om verkozen te worden tot het bestuur.

5.2.2. De periode om kandidaatstellingen in te dienen, eindigt om middernacht MET, en dit 21 kalenderdagen voor de eigenlijke datum van de Algemene

Vergadering.

5.2.3. Kandidaatstellingen zullen geschieden via een officieel formulier van het secretariaat, ondertekend door het lid dat de kandidaat voordraagt. Deze

ondertekening bevestigt dat het BEDA-lid bereid is om zijn kandidaat te steunen gedurende het volledige mandaat, als die verkozen wordt tot het bestuur,

5.2.4. De kandidaten zullen gevraagd worden om een korte verklaring te maken, die het secretariaat minstens twee weken voor de Algemene Vergadering zal voegen bij een briefwisseling naar aile leden,

5.2.5. De bestuursleden zullen hun ambt uitvoeren vanaf hun verkiezing tot het einde van de Algemene Vergadering waarop hun termijn ten einde loopt.

5.2.6. Aile bestuursleden worden door de Algemene Vergadering verkozen voor een termijn van twee jaar. De Algemene Vergadering zal een ondervoorzitter kiezen die na twee jaar zal doorgroeien tot voorzitter en een daaropvolgende termijn van twee jaar zal vervolledigen. De penningmeester en de secretaris zullen verkozen worden door en vanuit de bestuursleden.

5.2.7. Bestuursleden mogen gedurende twee opeenvolgende termijnen herverkozen worden, voor maximaal zes jaar, behalve wanneer een bestuurslid verkozen wordt tot ondervoorzitter tijdens zijn of haar tweede opeenvolgende termijn. in dat geval zal hij of zij een termijn van acht opeenvolgende jaren uitdoen. Ais een bestuurslid de maximaal toegestane termijn, zoals hierboven vermeld, heeft beëindigd, dan moet hij zich gedurende minstens één jaar terugtrekken uit het bestuur alvorens zich opnieuw kandidaat te stellen als bestuurslid.

5.2.8. Als een van de bestuursleden het ambt neerlegt tijdens de termijn waarvoor hij/zij werd verkozen, dan zal het bestuur toch zijn volledige bevoegdheden behouden tot de volgende Algemene Vergadering, zelfs ais er minder dan vijf leden in het bestuur zetelen. In onderhavig geval zal het bestuur er echter voor zorgen dat er op de volgende Algemene Vergadering nieuwe bestuursleden verkozen worden. 5.2.9. Een bestuurslid kan te allen tijd en om eender welke reden door de Algemene Vergadering uit zijn ambt worden gezet, mits een twee derde (2/3) meerderheid van de stemmen. Een bestuurslid kan ook afgezet of onderworpen worden aan een disciplinaire actie van de Raad van Bestuur, mits twee derde (2/3) meerderheid van de stemmen, als die Raad van Bestuur naar eigen goeddunken meent dat er voldoende redenen zijn om dat bestuurslid af te zetten of disciplinair te straffen. Dit kan als ze op die manier de goede werking van BEDA in stand willen houden, alsook de goede reputatie van BEDA en haar leden te vrijwaren, De Raad van Bestuur kan ook andere disciplinaire maatregelen treffen tegen een bestuurslid, als het naar eigen goeddunken meent dat dit nodig is om de goede werking van BEDA in stand willen houden, alsook de goede reputatie van BEDA en haar leden te vrijwaren. Een bestuurslid dat afgezet of disciplinair gestraft zal worden, krijgt de mogelijkheid om zichzelf te verdedigen vooraleer er een beslissing valt. Alle beslissingen zijn sluitend en moeten uitvoerig gerapporteerd worden op de volgende Algemene Vergadering.

5.2.10. Er kan ook een einde aan het lidmaatschap komen, als het bestuurslid in kwestie zelf schriftelijk ontslag neemt. Als een bestuurslid een organisatie vertegenwoordigt die niet langer lid is van BEDA, dan wordt automatisch

aangenomen dat de vertegenwoordiger in kwestie zich uit het bestuur heeft

teruggetrokken. Zijn of haar vrijgekomen ambt in het bestuur zal ingevuld

worden conform onderstaand Artikel 5.2,11, behalve indien die vertegenwoordiger optreedt als huidige voorzitter of ondervoorzitter. In dat geval zullen Artikels 5.4.5 en 5.5.3 van het huisreglement gelden.

5.2.11. Als er om eender welke reden een plaats vrijkomt in het bestuur, dan mogen de resterende bestuursleden zelfs zonder het quorum beslissen of ze de positie al dan niet invullen voor de volgende Algemene Vergadering. Als ze ervoor kiezen om de positie in te vullen, dan zal dat via stemming gebeuren van de meerderheid van de regerende bestuursleden, zelfs bij afwezigheid van het quorum, op voorwaarde dat er maximaal twee van dergelijke bestuursleden in het bestuur zetelen en dat het nieuwe bestuurslid voldoet aan de voorwaarden zoals vermeld in Artikel 15.1 van de statuten. Een dergelijk lid zal zijn/haar ambt vervullen tot de volgende Algemene Vergadering gedurende dewelke bestuursverkiezingen zullen plaatsvinden.

5.2.12. Bestuursleden bekleden hun ambt voor een termijn van twee jaar. Als er in het eerste jaar van die termijn om eender welke reden drie of meer posities vrijkomen in het bestuur, dan zal het resterende bestuur een buitengewone bestuursverkiezing verzoeken op de volgende Algemene Vergadering.

5.2.13. Als een bestuurslid afgezet wordt of opstapt, dan verliest die persoon ook zijn/haar lidmaatschap in het bestuur, alsook alle rechten, privileges, taken en

Op de laatste blz. van luik B vermelden ; Recto ; Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en)

bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso ; Naam en handtekening

Staatsblad -14/03/2012 - Annexes du Moniteur belge

Voorbehouden aan het Belgisch Staatsblad

Luik B - Vervolg

verplichtingen die daarmee samenhangen.

5.3. Verkiezing van de ondervoorzitter

5.3.1. Conform Artikel 15 van de statuten wordt de ondervoorzitter verkozen door de Algemene Vergadering.

5.3.2. Met secretariaat zal vragen dat de leden schriftelijke kandidaatstellingen indienen voor de positie van ondervoorzitter, en dit tegen een specifieke datum die minstens drie maanden voor de Algemene Vergadering in kwestie zal geschieden. 5.3.3. Kandidaatstellingen gebeuren via een officieel formulier van het secretariaat, ondertekend door het lid dat de kandidaat voordraagt. Deze ondertekening bevestigt dat het BEDA-lid bereid is om zijn kandidaat te steunen voor de volledige termijn van twee jaar, als die verkozen wordt tot ondervoorzitter, alsook voor de

bijkomende termijn van twee jaar waarin hij/zij optreedt als voorzitter. Als een lid van BEDA, wiens vertegenwoordiger kandidaat is voor de positie van

ondervoorzitter, zich op een geldige manier terugtrekt uit BEDA, terwijl de

kandidaatstellingen ingediend worden conform Artikel 5.2.2, dan wordt de

kandidaatstelling nietig.

5.3.4. De kandidaten voor de positie van ondervoorzitter zullen gevraagd worden om een korte verklaring te maken, die het secretariaat minstens vier weken voor de Algemene Vergadering zal voegen bij een briefwisseling naar alle leden.

5.4. Taken en verantwoordelijkheden van de voorzitter

5.4.1. De voorzitter zal normaliter alle vergaderingen van het bestuur en de

Algemene Vergadering voorzitten.

5.4.2. De voorzitter mag BEDA wettelijk vertegenwoordigen samen met eender welk ander lid van het bestuur.

5.4.3. De voorzitter za! BEDA ook extern vertegenwoordigen door BEDA in de schijnwerper te stellen, alsook de waarde en het potentieel van design,

5.4.4. Enkel de voorzitter kan zijn vertegenwoordigersrol nu en dan delegeren aan zijn/haar ondervoorzitter of andere BEDA-bestuursleden, indien dat nodig wordt geacht. Als de voorzitter echter onverwacht arbeidsongeschikt blijkt te zijn wegens ziekte of een andere geldige reden, dan zal de ondervoorzitter de bevoegdheden van de voorzitter overnemen.

5.4.5. Als het lid van BEDA, wiens vertegenwoordiger de huidige voorzitter is van BEDA, zijn lidmaatschap rechtmatig beëindigt tijdens de termijn van die voorzitter, dan zal het bestuur beslissen of ze de voorzitter al dan niet vragen om af te treden en zich beroepen op de bevoegdheden van de vervangende ondervoorzitter, behalve wanneer de resterende termijn minder dan drie maanden bedraagt. Is de ondervoorzitter om eender welke reden niet in staat om die rol in te vullen, dan zal de secretaris als vervanger optreden.

5.4.6. Men zal de voorzitter op de hoogte houden omtrent aile vergaderingen van werk- en taakgroepen en hij zal die ambtshalve ook mogen bijwonen.

5.5. Taken en verantwoordelijkheden van de ondervoorzitter

5.5.1. Normaliter zal de ondervoorzitter indien nodig de voorzitter vervangen om alle vergaderingen voor te zitten van het bestuur of de Algemene Vergadering. 5.5.2. De ondervoorzitter is er ook verantwoordelijk voor om de voorzitter te vervangen waar en wanneer dat vereist is voor diens andere taken.

5.5.3. Ais het lid van BEDA, wiens vertegenwoordiger de huidige ondervoorzitter is van BEDA, zijn lidmaatschap rechtmatig beëindigt tijdens de termijn van die ondervoorzitter, dan zal het bestuur beslissen of ze de ondervoorzitter al dan niet vragen om af te treden, behalve wanneer de resterende termijn minder dan drie maanden bedraagt. ln dat geval zal de secretaris de vergaderbevoegdheden van de ondervoorzitter overnemen tot een nieuwe ondervoorzitter verkozen wordt tijdens een buitengewone bijeenkomst van de Algemene Vergadering of tijdens de volgende Algemene

Vergadering. Is de secretaris om eender welke reden niet bij machte om de positie in te vullen, dan za! de penningmeester hem vervangen.

5.6. Taken en verantwoordelijkheden van de secretaris

5.6.1. Normaliter zal de secretaris indien nodig de voorzitter en de ondervoorzitter vervangen om alle vergaderingen voor te zitten van het bestuur of de Algemene Vergadering.

5.6.2. De secretaris is er ook verantwoordelijk voor om de voorzitter en de

ondervoorzitter te vervangen waar en wanneer dat vereist is.

5.6.3. De secretaris staat in voor de Organisatie van de bestuursvergaderingen en de Algemene Vergadering en zal de nodige informatie voor deze vergaderingen, zoals vastgelegd in deze statuten, tijdig verspreiden. De secretaris moet er ook voor zorgen dat de notulen van de vergadering tijdig opgesteld en verzonden worden. 5.6.4. De secretaris zal toezicht houden over onderhavige statuten en huisreglement en hij zal ook vrijwaren dat de juiste procedures te allen tijde gevolgd worden. 5.7. Taken en verantwoordelijkheden van de penningmeester

5.7.1. Indien nodig zal de penningmeester normaliter de voorzitter, de

ondervoorzitter en de secretaris vervangen om aile vergaderingen voor te zitten van

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Regto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de persol,o)n(en)

bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Voor-

behouden

aan het

Belgisch

Staatsblad

Voor-

behouden

aan het

Belgisch

Staatsbiad

J

Luik B - Vervolg

het bestuur of de Algemene Vergadering.

5.7.2. De penningmeester is er ook verantwoordelijk voor om de voorzitter, de ondervoorzitter en de secretaris te vervangen waar en wanneer dat vereist is. 5.7.3. De penningmeester zal er ook voor instaan om een voorlopige begroting op te maken, zoals vermeld in de statuten; het formulier en het bedrag van het jaarlijkse lidgeld te bepalen; het formulier en het bedrag van het toegangsgeld te bepalen; andere heffingen voor te dragen, zoals vermeld in de statuten; het personeel van BEDA samen met de secretaris de opdracht te geven voor de nodige facturen, herinneringen, enz. om het lidgeld, het toegangsgeld en andere contributies te innen; de rekening(en) van BEDA te openen en/of te beheren; de staat van baten en lasten van BEDA te beheren.

5.8. Werkgroepen van het bestuur

5.8.1. Nu en dan mag het bestuur naar eigen goeddunken een aantal werkgroepen oprichten om discrete opdrachten uitte voeren conform het beleidsplan om binnen een bepaalde tijdsspanne te werken, met voortdurend toezicht door en verantwoording aan het bestuur.

5.8.2. Zowel een werkgroep, een individueel lid van die werkgroep, als haar voorzitter zijn niet bij machte om namens BEDA een beleid aan te nemen of uitgaven aan te gaan zonder daarvoor rechtstreekse toestemming te hebben van het bestuur.

5.9. De bestuursvergadering bijeenroepen

Een bestuursvergadering zal minstens tweemaal per jaar bijeengeroepen worden door de voorzitter of diens vertegenwoordiger. De oproep tot de bestuursvergadering zal minstens 30 dagen voor de eigenlijke bestuursvergadering en na goedkeuring door de voorzitter of diens vertegenwoordiger naar alle bestuursleden gecommuniceerd worden, en zal ook de datum en locatie van de vergadering vermelden.

5.10. Aanwezigheid, stemrecht, volmachten

5.10.1. Aanwezigheid

Bestuursvergaderingen zullen bijgewoond worden door bestuursleden en, naargelang de afspraken met het bestuur, aandeelhouders en inrichters van taakgroepen. Het bestuur kan naar eigen goeddunken ook andere mensen uitnodigen, als het bestuur dat nodig acht. Dergelijke personen mogen zich niet laten gelden, behalve op uitdrukkelijk verzoek van de voorzitter.

5.10.2. Stemrecht

Ieder bestuurslid zal over één stem beschikken. Beslissingen worden genomen via een consensus, maar ieder individueel bestuurslid mag vragen naar een stemronde per naamafroeping, waarbij de voorzitter de vraag zal voorleggen op de vergadering. Zodra er gestemd is, zal het onderwerp niet opnieuw behandeld worden tijdens dezelfde vergadering, tenzij een meerderheid van de aanwezige en stemmende bestuursleden daar een formeel verzoek voor indienen. 5.10.3.Volmachten

Ieder bestuurslid mag een ander nationaal of regionaal lid aanwijzen of een bestuurslid om zijn volmacht uit te oefenen.

5.11. Agenda

De administrator zal een voorlopige agenda opstellen, zoals opgedragen door de voorzitter en de secretaris. De definitieve agenda zal uiterlijk voorgesteld worden tijdens de opening van de bestuursvergadering.

5.12. Quorum

Om een quorum te bekomen, moet een bestuursvergadering bijgewoond worden door minstens de helft van haar leden, inclusief de voorzitter en/of de ondervoorzitter.

5.13. Documentatie

Alle documenten voor de bestuursvergadering, behalve de gewone en onvoorziene moties, zullen door het secretariaat van BEDA voorbereid en uitgestuurd worden, en dit normaliter minstens 21 dagen op voorhand. Zij die gewone moties indienen, zullen deze voorbereiden en verzenden naar een lijst met adressen, die ze krijgen op verzoek van het BEDA-secretariaat. Op de bestuursvergadering zuilen onvoorziene moties aan alle bestuursleden voorgelegd warden in een voldoend aantal kopijen.

5.14. Financiële aansprakelijkheid

ledere lidorganisatie die een bestuurslid naar een bestuursvergadering stuurt, zal instaan voor de reiskosten en het logies van haar bestuurslid.

6. Administratie

6.1. De Administrator

De administrator is een benoemd personeelslid. De verantwoordelijkheden van de administrator bestaan er hoofdzakelijk in om:

i. de beleidsplannen van BEDA door te sturen, zoals overeengekomen door het bestuur en de Algemene Vergadering, inclusief de coordinatie, ondersteuning en opvolging van portefeuilles, taakgroepen, werkgroepen en ledenorganisaties wat de

Op de laatste biz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Maant en handtekening

Luik B - Vervolg

doelstellingen en programma's van BEDA betreft, meer specifiek betreffende de

contacten met de autoriteiten van de Europese Unie.

ii. Alle officiële vergaderingen van BEDA te organiseren en voor te bereiden, i.e.

de Algemene Vergadering en bestuursvergaderingen, inclusief de notulen die

binnen de week uitgeschreven mceten worden in het geval van een

bestuursvergadering en binnen de twee weken in geval van een Algemene

Vergadering.

iii. Communicatie.

iv. Financiën en administratie.

y. Om het bestuur op de hoogte te houden van alle lopende zaken betreffende

BEDA en om instructies op te volgen die het bestuur nu en dan doorgeven.

De concrete taken van een administrator zijn:

i. alle relevante informatie van de Europese Unie controleren en het bestuur

informeren indien nodig.

ii. Op de hoogte blijven van de nationale ontwikkelingen binnen de

Europese Unie en potentieel nieuwe ledenorganisaties zoeken en benaderen. »

- een mandaat werd verleend aan Deborah Dawton om in België de nodige formaliteiten te doen.

De bestuurders van de vereniging zijn thans :

- Mevrouw Deborah Dawton

- dè heer Michal Stefanowskl

- Mevrouw Ilona Gurjanova

- Mevrouw Maria Isabel Roig Liorca

- Mevrouw Sanna Leena Marjatta Simola

- de heer Johan Edward Vaicke

Mevrouw Daina Vitolina

- de heer Gerrit Lammert Kootstra

- de heer Henrique Frederico Cantiga Cayatte

Zij werden benoemd voor een periode van twee jaar.

Deborah DAWTON

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

, `Voorbehouden aan hei: =Belgisch Staatsblad

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -14/03/2012 - Annexes du Moniteur belge

Coordonnées
THE BUREAU OF EUROPEAN DESIGN ASS.S, AFGEKOR…

Adresse
KOLONIENSTRAAT 56, BUS 7 1000 BRUSSEL

Code postal : 1000
Localité : BRUXELLES
Commune : BRUXELLES
Région : Région de Bruxelles-Capitale