AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF SINT-KATELIJNE-WAVER

AUTONOOM GEMEENTEBED


Dénomination : AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF SINT-KATELIJNE-WAVER
Forme juridique : AUTONOOM GEMEENTEBED
N° entreprise : 837.847.297

Publication

10/07/2014 : ME. - JAARREKENING 31.12.2013, GGK 23.06.2014, NGL 04.07.2014 14276-0040-017
27/06/2013 : ME. - JAARREKENING 31.12.2012, GGK 06.05.2013, NGL 21.06.2013 13207-0096-017
05/01/2012
ÿþMoD 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

MONITEUR BELGE

2 7 -12- 2011

BELGISChtWATSBLAD

~

IIIIX II1 2 IIII9I0IIII U 3869* VII III III

--

beh

aa

Be Sta~

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 05/01/2012 - Annexes du Moniteur belge

Ondernemingsnr : 0837.847.297

Benaming

(voluit) : Autonoom Gemeentebedrijf Sint-Katelijne-Waver

(verkort) : AGB St-Katelijne-Waver

Rechtsvorm : Autonoom Gemeentebedrijf

Zetel : Lemanstraat 63, 2860 SintKatelijne-Waver

Onderwerp akte : Wijziging van de statuten

Statuten Autonoom Gemeentebedrijf Sint-Katelijne-Waver

Artikel 1 - Rechtsvorm en naam

Het autonoom gemeentebedrijf Sint-Katelijne-Waver (afgekort AGB Sint-Katelijne-Waver) is een autonoom gemeentebedrijf met rechtspersoonlijkheid, opgericht bij besluit van de gemeenteraad van Sint-Katelijne-Waver: van 23 juni 2003. Het wordt verder `het AGB' of 'bedrijf genoemd.

Artikel 2 - Wettelijk kader

Het AGB is onderworpen aan de artikelen 263 quater, 263 novies en 263 decies van de Nieuwe Gemeentewet, aan de artikelen 225 tot en met 234, 235 (uitgezonderd de bepalingen over de externe: auditcommissie, tot de dag van inwerkingtreding van deze bepaling conform het Gemeentedecreèt), 236 tot en: met 239, 241, 242, 243, eerste lid, derde zin en het tweede tot en met het vierde lid, 244 en 248 tot en met 261: van het Gemeentedecreet, alsook aan de andere toepasselijke wetten, decreten en besluiten.

Deze statuten zijn van toepassing voor zover zij niet van de in het eerste lid vermelde regelen aswijken.

Artikel 3 - Statutenneerlegging en statutenwijzigingen

§1. Onderhavige statuten worden ter inzage neergelegd op het secretariaat van de gemeente Sint-Katelijne Waver, verder ook `gemeente' genoemd, en van het AGB.

§2. Op voorstel of na advies van de raad van bestuur kan de gemeenteraad de statuten van het AGB: wijzigen."

De beslissing van de gemeenteraad tot wijziging van de statuten en van de bijlagen die er integraal deel van; uitmaken, evenals het voorstel of het advies van de raad van bestuur, worden binnen een termijn van dertig (30): dagen, die ingaat de dag nadat ze genomen zijn, naar de Vlaamse Regering verstuurd.

De goedgekeurde gemeenteraadsbeslissing tot statutenwijziging en de gecoördineerde statuten worden,: samen met het voorstel of het advies van de raad van bestuur, ter inzage neergelegd op het secretariaat van de: gemeente Sint-Katelijne-Waver en van het AGB.

Artikel 4 - Maatschappelijke zetel

§1. De maatschappelijke zetel van het AGB is gevestigd te 2860 Sint-Katelijne-Waver, Lemanstraat 63, in het gemeentehuis.

§2. Het AGB kan bij beslissing van de raad van bestuur de maatschappelijke zetel verplaatsen binnen het: grondgebied van de gemeente.

"

Artikel 5 - Maatschappelijk doel

§1. Het AGB wordt belast met welbepaalde beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang, die zij uitvoert in het kader en binnen de grenzen die worden bepaald in de beheersovereenkomst, waarvan sprake in`. artikel 10 van deze statuten.

§2. Het AGB heeft als maatschappelijk doel het beheer, de exploitatie, de rendabilisering en/of de valorisering van een deel van het onroerend goed van de gemeente Sint-Katelijne-Waver, zoals onder meer het administratief centrum van de gemeente Sint-Katelijne-Waver en de infrastructuur voor sportieve of culturele, activiteiten of ontspanningsdoeleinden.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n{en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 05/01/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

3. Het AGB beslist vrij, binnen de grenzen van zijn doel, over de verwerving, de aanwending en de 'vervreemding van zijn goederen, over de vestiging of de opheffing van de zakelijke rechten op die goederen, alsook over de uitvoering van dergelijke beslissingen en over hun financiering.

Het mag ook gebruik maken van alle rechtstechnieken, waaronder de vestiging en de opheffing van zakelijke en persoonlijke rechten, de verlening en de beëindiging van concessies en het uitgeven en verhandelen van vastgoedcertificaten, obligaties en andere effecten en andere wettelijke mogelijkheden van alternatieve financiering. Tot slot kan het AGB alle handelingen stellen met het oog op het beheer van onroerend vermogen van de gemeente, de exploitatie van infrastructuren bestemd voor culturele of sportieve

activiteiten of voor ontspanning. -

§4. Het AGB is bevoegd voor de affectaties en desaffectaties van alle goederen waarvan het eigenaar is. Het AGB kan geen affectaties of desaffectaties doen van goederen waarvan het slechts beheerder is.

Binnende grenzen van zijn doel,.kan het AGB met betrekking tot de eigen goederen en de goederen van de gemeente optreden als bemiddelaar met het oog op de verkoop, aankoop, ruil, verhuring of afstand van onroerende goederen en roerende rechten of handelsfondsen, instaan voor het beheer van onroerende goederen of onroerende rechten, en het syndicaatschap van onroerende goederen in mede-eigendom uitoefenen. Het AGB, de leden van zijn organen, zijn personeel en zijn andere vertegenwoordigers zijn daarbij niet onderworpen aan regelgeving tot bescherming van de beroepstitel en de uitoefening van het beroep van vastgoedmakelaar.

§5. Het AGB kan door de Vlaamse Regering gemachtigd worden om in eigen naam en voor eigen rekening over te gaan tot onteigeningen die noodzakelijk zijn voor de verwezenlijking van zijn doelstellingen.

Artikel 6 - Maatschappelijk kapitaal

§1.De gemeente kan maatschappelijk kapitaal inbrengen in speciën of middels de inbreng van onroerende

goederen.

§2. Behoudens in geval van ontbinding van het AGB kan dit maatschappelijk kapitaal niet worden vervreemd, uitgekeerd of overgedragen, noch geheel noch gedeeltelijk, op welke wijze dan ook.

§3. Een vermindering van het kapitaal is slechts mogelijk omwille van exploitatieverliezen, minderwaarden of (duurzame) minderwaarden te compenseren; onverminderd hetgeen is bepaald in artikel 45 van deze statuten.

Artikel 7 - PPS en participaties

§1. Het AGB kan andere rechtspersonen, genoemd de filialen, oprichten, erin deelnemen of zich erin laten vertegenwoordigen, voor zover dat past in zijn opdrachten, vermeld in artikel 5 en voorzover hiermee geen speculatieve oogmerken nagestreefd worden.

§2. De oprichting, deelname of vertegenwoordiging gebeurt in overeenstemming met het gelijkheidsbeginsel, de regelgeving inzake mededinging en staatssteun en de voorwaarden bepaald in de beheersovereenkomst, zoals bedoeld in artikel 10. De beslissing tot oprichting, deelname of vertegenwoordiging toont aan dat aan de voormelde voorwaarden is voldaan.

§3. Ongeacht de grootte van de inbreng van de verschillende partijen in het maatschappelijk kapitaal van het filiaal, moet aan het AGB minstens een mandaat van bestuurder worden toegekend.

§4. De beslissing tot oprichting, deelname of vertegenwoordiging wordt binnen dertig (30) dagen aan de Vlaamse Regering verzonden. Tot de oprichting, deelname of vertegenwoordiging kan maar worden overgegaan nadat de beslissing hiertoe werd goedgekeurd door de Vlaamse Regering, hetzij nadat door de Vlaamse Regering binnen een termijn van honderd (100) dagen na verzending geen beslissing werd genomen of doorgezonden aan het AGB.

§5. Onder voorbehoud van de toepassing van andere wettelijke en decretale bepalingen, mag het AGB zijn taken van gemeentelijk belang, noch geheel, noch gedeeltelijk overdragen aan andere rechtspersonen.

§6. Het AGB kan voor lokale PPS-projecten in de zin van het Vlaamse Decreet betreffende publiek-private samenwerking van 18 juli 2003, op voorwaarde van bijzondere en omstandige motivering, zakelijke rechten vestigen op de onroerende goederen die behoren tot het openbaar domein, voor zover de gevestigde zakelijke rechten niet kennelijk onverenigbaar zijn met de bestemming van deze goederen.

Artikel 8 - Rechtspersoonlijkheid en duur

Onder voorbehoud van de toepassing van bepalingen inzake het goedkeuringstoezicht verkrijgt het AGB

rechtspersoonlijkheid op de datum van de oprichtingsbeslissing.

Het AGO wordt opgericht voor onbepaalde duur.

TITEL Il - EXTERNE VERHOUDINGEN

Artikel 9 - Bevoegdheid van het AGB

Het AGB is verantwoordelijk voor de externe aspecten van zijn activiteiten in de meest ruime zin van het

woord.

Binnen de grenzen van het in artikel 5 omschreven doel, onderhoudt het AGB contacten, pleegt het overleg,

voert het onderhandelingen, regelt het de samenwerking, maakt het afspraken en sluit het overeenkomsten met

andere natuurlijke personen en met publiek- zowel ais privaatrechtelijke rechtspersonen.

Artikel 10 - Overeenkomsten met de gemeente Sint-Katelijne-Waver

§1. Tussen de gemeente en het AGB wordt na onderhandeling een beheersovereenkomst gesloten, die

minstens de volgende aangelegenheden regelt:

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 05/01/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

1° De concretisering van de wijze waarop het AGB zijn taken moet vervullen en van de doelstellingen ervan; 2° De toekenning van middelen voor de eigen werking en de uitvoering van de doelstellingen van het AGB; 3° Binnen de perken en overeenkomstig de toekenningsvoorwaarden, bepaald door de Vlaamse Regering,

het presentiegeld en de andere vergoedingen die in het kader van de bestuurlijke werking van het AGB worden

toegekend;

4° De voorwaarden waaronder eigen inkomsten of andere financiering mogen worden aangeworven en aangewend;

5° De wijze waarop de tarieven voor de geleverde prestaties door de raad van bestuur vastgesteld en berekend worden;

6° De gedragsregels inzake de dienstverlening door het AGB;

7° De voorwaarden waaronder het AGB andere personen kan oprichten, erin deelnemen of zich erin kan laten vertegenwoordigen;

8° De informatieverstrekking door het AGB aan de gemeente. Er wordt minstens voorzien in een jaarlijks ondernemingsplan en een operationeel plan op middellange en lange termijn;

9° De rapportering door het AGB aan de gemeente op basis van beleids- en beheersrelevante indicatoren en kengetallen. Onder voorbehoud van de toepassing van de bepalingen van artikel 227, tweede lid van het Gemeentedecreet, wordt minstens voorzien in een jaarlijks rapport betreffende de uitvoering van de beheersovereenkomst gedurende het afgelopen kalenderjaar;

10° De wijze waarop het AGB zal voorzien in een systeem van interne controle en externe audit, overeenkomstig de van toepassing zijnde wettelijke bepalingen;

11° De maatregelen bij niet-naleving door een partij van haar verbintenissen uit hoofde van de beheersovereenkomst en de bepalingen inzake beslechting van geschillen die rijzen bij de uitvoering van de beheersovereenkomst;

12° De omstandigheden waarin en de wijze waarop de beheersovereenkomst kan worden verlengd, gewijzigd, geschorst en ontbonden.

§2. De beheersovereenkomst wordt gesloten voor een periode die eindigt uiterlijk zes (6) maanden na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad, onder voorbehoud van de mogelijkheid tot verlenging, wijziging, schorsing en ontbinding.

Als bij het verstrijken van een beheersovereenkomst geen nieuwe beheersovereenkomst in werking is getreden, wordt de bestaande beheersovereenkomst van rechtswege verlengd.

Als geen nieuwe beheersovereenkomst in werking is getreden binnen één (1) jaar na de verlenging of als een beheersovereenkomst werd ontbonden of geschorst, kan de gemeenteraad na overleg met het AGB voorlopige regels vaststellen inzake de in de beheersovereenkomst bedoelde aangelegenheden. Deze voorlopige regels zullen als beheersovereenkomst gelden tot op het ogenblik dat een nieuwe beheersovereenkomst in werking treedt.

§3. De beheersovereenkomst, evenals elke verlenging, wijziging, schorsing of ontbinding ervan, wordt verzonden aan de Vlaamse Regering en ter inzage neergelegd op het secretariaat van de gemeente en het AGB.

§4. De beheersovereenkomst en de uitvoering ervan wordt jaarlijks geëvalueerd door de gemeenteraad. Hiertoe zal de raad van bestuur rapporteren aan, dan wel een toelichting verzorgen voor de gemeenteraad omtrent de beheersovereenkomst.

Het AGB legt eveneens in de loop van het eerste jaar na de volledige vernieuwing van de gemeenteraden een evaluatieverslag voor aan de gemeenteraad over de uitvoering van de beheersovereenkomst sinds de inwerkingtreding ervan.

§5. Tussen de gemeente en het AGB kunnen eveneens één of meer concessie-, beleids-, samenwerkings-of andere overeenkomsten of convenanten gesloten worden met betrekking tot het onderling afstemmen van het beleid van de gemeente en dat van het AGB in de relevante beleidsdomeinen en de ermee verbonden activiteiten. Omtrent het beheer van onroerende goederen kunnen het AGB en de gemeente één of meer lastgevingsovereenkomsten sluiten.

§6. De gemeenteraad van de gemeente Sint-Katelijne-Waver kan aan het AGB middelen, infrastructuur of, mits naleving van de terzake geldende rechtspositieregeling en onverminderd de bepalingen van artikel 25, personeel ter beschikking stellen of overdragen.

Artikel 11 - Onderhandelingen en overeenkomsten met andere instanties

Het AGB onderhandelt met alle bevoegde instanties, zowel op internationaal, Europees, federaal, gemeenschaps-, gewestelijk, provinciaal als lokaal niveau over investeringen, financiële tussenkomsten en alle andere aangelegenheden die zijn doelstelling raken.

Het AGB kan met deze instanties over voormelde materies overeenkomsten sluiten op voorwaarde dat deze niet in strijd zijn met zijn doel of met de overeenkomsten die gesloten zijn met de gemeente.

Artikel 12 - Vertegenwoordiging door bijzondere lasthebbers

Het AGB wordt binnen de grenzen van hun mandaat geldig vertegenwoordigd door bijzondere lasthebbers.

TITEL III - ORGANEN

Artikel 13 - Organen

Het AGB beschikt over een raad van bestuur en een directiecomité.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 05/01/2012 - Annexes du Moniteur belge

M00 2.2

AFDELING I - RAAD VAN BESTUUR

Artikel 14 - Samenstelling raad van bestuur

§1. De raad van bestuur is samengesteld uit maximaal twaalf (12) leden die door de gemeenteraad van de

gemeente Sint-Katelijne-Waver worden benoemd.

Ten hoogste twee derde van de leden van de raad van bestuur is van hetzelfde geslacht.

§2. Elke fractie in de gemeenteraad kan minstens één (1) lid van de raad van bestuur aanduiden en dit recht waarborgt elke fractie een vertegenwoordiging in de raad van bestuur.

De overige leden van de raad van bestuur worden als volgt aangeduid:

1° het aantal leden wordt evenredig verdeeld onder de. fracties die deel uitmaken van het college Van burgemeester en schepenen en de fracties die geen deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen;

2° het aantal leden dat overeenkomstig punt 1° toekomt aan de fracties die deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen wordt evenredig verdeeld onder die fracties.

§3. Indien de gewaarborgde vertegenwoordiging evenwel afbreuk zou doen aan de mogelijkheid voor de fracties die vertegenwoordigd zijn in het college van burgemeester en schepenen om minstens de helft van de leden van de raad van bestuur aan te duiden, worden alle leden van de raad van bestuur aangeduid overeenkomstig §2, tweede lid, van dit artikel.

§4. Als aan het vereiste, vermeld in §1, tweede lid van dit artikel, niet voldaan is op basis van de aangeduide kandidaten, geldt het vereiste dat ten hoogste twee derde van de leden van de raad van bestuur van hetzelfde geslacht dient te zijn zowel voor de fracties die deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen als voor de fracties die geen deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen. Als niet aan dat vereiste wordt voldaan, duiden de grootste fracties in afnemende volgorde het lid van het andere geslacht aan tot voldaan is aan het vereiste dat ten hoogste twee derde van de leden van de raad van bestuur van hetzelfde geslacht moeten zijn.

Artikel 15 - Bestuurders

§1. Het mandaat van lid van de raad van bestuur is hernieuwbaar.

§2. Na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad wordt tot volledige vernieuwing van de raad van bestuur overgegaan. In dat geval blijven de leden van de raad van bestuur in functie tot de nieuwe gemeenteraad tot hun vervanging is overgegaan.

De gemeenteraad kan verder te allen tijde, op gemotiveerde wijze, het mandaat van een bestuurder herroepen.

§3. Een lid van de raad van bestuur kan zijn mandaat opzeggen door kennisgeving via aangetekend schrijven aan de gemeenteraad die het ontslag uitdrukkelijk moet aanvaarden. Het lid van de raad van bestuur volbrengt zijn mandaat tot de eerstvolgende gemeenteraad die volgt op de kennisgeving, tenzij het ontslagnemend lid daardoor zelf een aanmerkelijke schade mocht lijden die niet louter van financiële aard is. In dit laatste geval voorziet de raad van bestuur zelf in een voorlopige opvolging tot de eerstvolgende gemeenteraad die volgt op de kennisgeving.

§4. Bij overlijden, kennelijk onvermogen, collectieve schuldenbemiddeling of onbekwaamverklaring van een lid van de raad van bestuur, eindigt diens mandaat en dient de gemeenteraad tijdens de eerstvolgende gemeenteraad een nieuw lid van de raad van bestuur te benoemen. Door de gemeenteraad wordt op voordracht van de politieke groep waartoe het uittredende lid behoorde, een vervanger aangesteld. De vervanger voltooit het mandaat van zijn voorganger.

Artikel 16 - Voorzitterschap en ondervoorzitterschap

De raad van bestuur kiest onder zijn leden een voorzitter, die deel moet uitmaken van het college van

burgemeester en schepenen van de gemeente.

De raad van bestuur kiest onder zijn leden eveneens een ondervoorzitter.

Artikel 17 - Vergaderingen

§1. De vergaderingen van de raad van bestuur zijn niet openbaar.

§2. De raad van bestuur vergadert op schriftelijke uitnodiging van de voorzitter. Indien de voorzitter is verhinderd, wordt de raad van bestuur uitgenodigd door een bestuurder die door de voorzitter daartoe is aangeduid. Bij gebreke van de aanduiding van een vervangende voorzitter, zal de oudste aanwezige bestuurder de raad van bestuur uitnodigen.

§3. De raad van bestuur vergadert minstens twee (2) maal per jaar, en telkens wanneer het belang van het AGB dit vereist, op schriftelijke uitnodiging van de voorzitter. De uitnodigingen worden verstuurd ten minste zeven (7) kalenderdagen voor de dag waarop de zitting plaats heeft. In geval van spoed en wanneer zich een onvoorzienbaar feit voordoet waardoor elk uitstel onherstelbaar nadeel zou berokkenen aan het AGB, kan de voorzitter de raad van bestuur zonder enig uitstel en met alle middelen die hem ter beschikking staan, geldig samenroepen.

§4. Op gemotiveerde aanvraag van meer dan de helft van de leden van 'de raad van bestuur is de voorzitter ertoe gehouden de raad binnen de veertien (14) dagen na de aanvraag bijeen te roepen.

§5. De uitnodigingen vermelden de agenda, de plaats, de datum en het uur van de bijeenkomst, de bijhorende documenten worden erbij gevoegd.

De bijeenkomsten worden gehouden in de zetel van het AGB of in enige andere in de uitnodiging vermelde plaats, gelegen op het grondgebied van de gemeente Sint-Katelijne-Waver.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 05/01/2012 - Annexes du Moniteur belge

Moa 2.2

§6. De regelmatigheid van de bijeenroeping kan niet worden betwist indien alle bestuurders aanwezig of regelmatig vertegenwoordigd zijn.

Artikel 18 - Aanwezigheid

§1. De raad van bestuur kan slechts geldig beraadslagen en beslissen, wanneer meer dan de helft van de leden aanwezig of vertegenwoordigd is.

Iedere bestuurder mag één van zijn collega's in de raad machtigen hem op een welbepaalde vergadering van de raad te vertegenwoordigen en in zijn plaats te stemmen. De machtiging of de volmacht kan worden gegeven per brief, per telefax of door andere door de raad van bestuur goedgekeurde-communicatiemiddelen.

Een bestuurder mag niet meer dan één (1) volmacht uitoefenen.

§2.In geval het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden van de raad ontoereikend is om geldig te beraadslagen of te beslissen, dan vergadert hij opnieuw binnen de veertien (14) dagen met dezelfde agenda. Hij kan dan geldig beraadslagen en beslissen, welk ook het aantal aanwezige of vertegenwoordigde bestuurders zijn. De nieuwe uitnodigingen vermelden de bepalingen van deze paragraaf.

Artikel 19 - Stemming

§1. Elke bestuurder heeft slechts één (1) stem.

§2. Een beslissing van de raad is slechts geldig wanneer zij genomen wordt met de vereiste meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde bestuurders. Blanco en ongeldige stemmen worden niet bij de uitgebreide stemmen geteld.

De vereiste meerderheid is de eenvoudige meerderheid (helft plus één), uitgezonderd voor het geval de wet of de statuten er een andere voorzien.

Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend; bij geheime stemming evenwel, wordt bij staking van stemmen de beslissing verworpen.

De stemmingen gebeuren bij handopsteking, behalve bij benoemingen en voordrachten, waar de stemmingen geheim zijn.

Over punten die niet op de agenda werden vernield, kan de raad slechts geldig beslissen met de instemming van 2/3 van de leden van de raad van bestuur.

Artikel 20 - Niet-binding en aansprakelijkheid van bestuurders

§1. De bestuurders zijn niet persoonlijk gehouden door verbintenissen van het AGB.

De bestuurders zijn aansprakelijk zonder hoofdelijkheid voor de tekortkomingen in de normale uitoefening van hun bestuur. Ten aanzien van de overtredingen waaraan zij geen deel hebben gehad, worden de bestuurders van die aansprakelijkheid ontheven als hun geen schuld kan worden verweten en als zij die overtredingen hebben aangeklaagd bij de gemeenteraad binnen één (1) maand nadat zij er kennis van hebben gekregen.

§2. Jaarlijks beslist de gemeenteraad van de gemeente Sint-Katelijne-Waver over de aan de bestuurders te verlenen kwijting, na goedkeuring van de rekeningen. Die kwijting is alleen rechtsgeldig als de ware toestand van het AGB niet wordt verborgen door enige weglating of onjuiste opgave in de rekeningen of in de rapportering betreffende de uitvoering van de beheersovereenkomst.

Artikel 21 - Onverenigbaarheden en belangenconflicten

§1. De volgende personen kunnen niet worden voorgedragen of aangewezen als bestuurder:

1° de provinciegouvemeurs, de gouverneur en de vice-gouverneur van het administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad, de adjunct van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, de provinciegriffiers, de arrondissementscommissarissen voor zover het AGB gevestigd is in hun ambtsgebied;

2° de magistraten, de plaatsvervangende magistraten en de griffiers bij de Sint-Katelijne-Wavem en de rechtbanken, de administratieve rechtscolleges en het Grondwettelijk Hof;

3° de leden van het operationeel, administratief of logistiek kader van de politiezone waar de gemeente toe behoort die het AGB heeft opgericht of erin deelneemt;

4° de personen die op commerciële wijze of met een winstoogmerk activiteiten uitoefenen in dezelfde beleidsdomeinen als het agentschap en waarin het agentschap niet deelneemt, alsook de werknemers en de leden van een bestuurs- of controleorgaan van die personen;

5° de personen die in een andere lidstaat van de Europese Unie een ambt of functie uitoefenen, gelijkwaardig aan een ambt of een functie, vermeld in dit artikel, en de personen die in een lokale basisoverheid van een andere lidstaat van de Europese Unie een ambt of een mandaat uitoefenen dat gelijkwaardig is aan dat van gemeenteraadslid, schepen of burgemeester.

§2. Een bestuurder mag niet:

1° aanwezig zijn bij de bespreking en stemming over aangelegenheden waarin hij een rechtstreeks belang heeft, hetzij persoonlijk, hetzij als vertegenwoordiger, of waarbij de echtgenoot, of bloed- of aanverwanten tot en met de vierde graad een persoonlijk en rechtstreeks belang hebben. Dat verbod strekt niet verder dan de bloeden aanverwanten tot en met de tweede graad als het gaat om de voordracht van kandidaten, benoemingen, ontslagen, afzettingen en schorsingen. Voor de toepassing van deze bepaling worden personen die een verklaring van wettelijke samenwoning ais vermeld in artikel 1475 van het Burgerlijk Wetboek hebben afgelegd, met echtgenoten gelijkgesteld;

2° rechtstreeks of onrechtstreeks een overeenkomst te sluiten, behoudens in geval van een schenking aan het autonoom gemeentebedrijf of de gemeente, of deel te nemen aan een opdracht voor aanneming van werken, leveringen of diensten, verkoop of aankoop ten behoeve van het autonoom gemeentebedrijf of de gemeente behoudens in de gevallen waarbij de bestuurder een beroep doet op een door het autonoom

MOD 2.2

, gemeentebedrijf of de gemeente aangeboden dienstverlening en ten gevolge daarvan een overeenkomst aangaat;

3° rechtstreeks of onrechtstreeks als advocaat of notaris tegen betaling werkzaam zijn in geschillen ten behoeve van het AGB. Dit verbod geldt met name ook ten aanzien van de personen die in het kader van een associatie, groepering, samenwerking of op hetzelfde kantooradres als bestuurder werken;

4° rechtstreeks of onrechtstreeks als advocaat of notaris werkzaam zijn in geschillen ten behoeve van de tegenpartij van het AGB of ten behoeve van een personeelslid van het AGB aangaande beslissingen in verband met de tewerkstelling binnen het AGB. Dit verbod geldt met name ook ten aanzien van de personen die in het kader van een associatie, groepering, samenwerking of op hetzelfde kantooradres met de bestuurder werken.

§3. Dit artikel doet geen afbreEik aan de gelding van andere bepalingen betreffende de belangenvermenging in hoofde van bestuurders en met openbare diensten belaste personen, zoals onder meer artikel 245 van het Strafwetboek.

Artikel 22 - Notulen van de raad van bestuur

§1. De raad van bestuur duidt, onder het personeel van de gemeente of het personeel van het bedrijf, een secretaris aan die instaat voor het secretariaat van de raad van bestuur. De secretaris heeft geen stemrecht.

§2. De beraadslagingen en de beslissingen van de raad van bestuur worden door de secretaris genotuleerd. Artikel 181 §1 Gemeentedecreet wordt van overeenkomstige toepassing verklaard.

De notulen worden tijdens de eerstvolgende vergadering ter goedkeuring voorgelegd, in een speciaal register op de zetel van het AGB opgenomen en door de voorzitter en de secretaris ondertekend. Bij afwezigheid of verhindering van de voorzitter of de secretaris wordt zijn handtekening vervangen door die van één bestuurder.

Het speciaal register wordt bewaard onder de verantwoordelijkheid van de secretaris.

§3. De volmachten worden steeds aan de notulen gehecht.

§4. De gedetailleerde notulen en alle documenten waar in de notulen naar wordt verwezen, liggen ter inzage van de gemeenteraadsleden van de gemeente Sint-Katelijne-Waver, op het secretariaat van het AGB, onverminderd de regelgeving inzake de openbaarheid van het bestuur.

§5. De kopieën of uittreksels die bij een rechtspleging of in andere gevallen moeten worden voorgelegd, worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris. Bij afwezigheid of verhindering van de voorzitter of de secretaris wordt zijn handtekening vervangen door die van één bestuurder.

Artikel 23 - Externe vertegenwoordiging en delegatie van bevoegdheden

e §1. De raad van bestuur vertegenwoordigt het bedrijf jegens derden en in rechte als eiser of als verweerder. Onverminderd deze algemene vertegenwoordigingsmacht van de raad van bestuur, handelend met de meerderheid van zijn leden, zal het AGB tegenover derden geldig vertegenwoordigd en verbonden zijn door de voorzitter of twee bestuurders samen optredend. Alle documenten en overeenkomsten moeten steeds mede ondertekend worden door de secretaris van de raad van bestuur.

§2. De raad van bestuur kan het uitoefenen van haar bevoegdheden van dagelijks bestuur delegeren aan het directiecomité.

ó Volgende bevoegdheden kan de raad van bestuur evenwel nooit delegeren aan het directiecomité: 1° het afsluiten van een beheersovereenkomst met de gemeente;

ó2° het oprichten van filialen of het nemen van participaties in andere rechtspersonen;

ó 3° het vaststellen van het huishoudelijk reglement van de raad van bestuur;

4° het aanstellen en het controleren van een ander orgaan;

5° het vaststellen van de rechtspositieregeling van het personeel en van het syndicaal statuut;

6°het vaststellen van het jaarlijkse budget, het ondernemingsplan, de jaarrekening en het activiteitenverslag;

7° het vaststellen van de tarieven.

Met betrekking tot de bevoegdheden die de raad van bestuur niet kan delegeren, kan ze een ander mogelijk

op te richten orgaan wel belasten met het uitvoeren van de door de raad van bestuur genomen beslissingen.



re

Artikel 24 - Bevoegdheden van de raad van bestuur

§1. De raad van bestuur beschikt over de volheid van bevoegdheid om alle noodzakelijke of nuttige

pq handelingen te stellen om het maatschappelijk doel van het AGB te verwezenlijken.

§2. Telkens wanneer de gemeenteraad van de gemeente Sint-Katelijne-Waver hem daartoe verzoekt, brengt de raad van bestuur verslag uit over aile of sommige activiteiten van het AGB.

§3. De raad van bestuur stelt jaarlijks een ondernemingsplan en een activiteitenverslag op.

Artikel 25 - Personeel

§1. De raad van bestuur beslist over het aanwerven van personeel en stelt het personeelsstatuut vast.

§2. Het personeel van het AGB wordt in contractueel of statutair verband aangesteld.

De overeenstemmende rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel is van toepassing op. het personeel van het AGB. Het AGB stelt de afwijkingen op deze rechtspositieregeling vast, voor zover het specifieke karakter van het AGB dat verantwoordt. Het AGB bepaalt de rechtspositieregeling van de

betrekkingen die niet bestaan binnen de gemeente. "

§3. Binnen de grenzen van de regelgeving kan de raad van bestuur eveneens met de gemeente of met derden, natuurlijke of rechtspersonen dienstverleningsovereenkomsten sluiten waarbij de uitvoering van bepaalde taken of opdrachten aan de gemeente of voormelde derden wordt toevertrouwd.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 05/01/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

§4. De gemeente kan aan het AGB, mits naleving van de ter zake geldende rechtspositieregeling, personeel ter beschikking stellen of overdragen.

Artikel 26 - Vergoedingen aan de raad van bestuur

De leden van de raad van bestuur oefenen hun mandaat onbezoldigd uit.

Artikel 27 - Regeling bij gemeenteraadsverkiezingen

Na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad van de gemeente Sint-Katelijne-Waver wordt tot volledige vernieuwing van de raad van bestuur overgegaan. -In -dat- geval blijven de leden van de raad- van bestuur in functie tot de nieuwe gemeenteraad tot hun vervanging is overgegaan.

Artikel 28 - Reglement van inwendige orde van de raad van bestuur

De raad van bestuur kan de regelen in verband met zijn werking en zijn secretariaat nader uitwerken in een

reglement van inwendige orde.

AFDELING Il - DIRECTIECOMITÉ

Artikel 29 - Samenstelling directiecomité

De raad van bestuur benoemt en ontslaat de leden van het directiecomité. Het directiecomité is

samengesteld uit maximaal vijf (5) leden, inbegrepen de voorzitter.

Het directiecomité stelt een secretaris aan.

Artikel 30 - Bevoegdheden directiecomité

§1. Het directiecomité is belast met het dagelijks bestuur van het AGB, met de vertegenwoordiging met betrekking tot dat bestuur en met de voorbereiding en uitvoering van de beslissingen van de raad van bestuur, alsmede is het bevoegd voor alle materies die door de raad van bestuur worden gedelegeerd overeenkomstig artikel 23 van deze statuten.

§2. Het directiecomité kan hetzij haar leden, hetzij personeelsleden van het AGB belasten met het uitvoeren van de door het directiecomité genomen beslissingen.

§3. De raad van bestuur controleert het bestuur van het directiecomité. Het directiecomité brengt regelmatig en telkens daarom gevraagd wordt, verslag uit bij de raad van bestuur.

Artikel 31 - Vertegenwoordiging en delegatie van bevoegdheden

§1. Het directiecomité zal geldig optreden door de voorzitter of twee bestuurders samen optredend. Alle documenten en overeenkomsten moeten steeds mede ondertekend worden door de secretaris van het directiecomité.

§2. Het directiecomité kan haar bevoegdheden verder delegeren aan een personeelslid van het bedrijf.

Artikel 32 - Beraadslaging en stemming directiecomité

§1. Het directiecomité wordt voorgezeten door de voorzitter.

Indien de voorzitter is verhinderd, wordt het directiecomité voorgezeten door een lid van het directiecomité dat door de voorzitter daartoe wordt aangeduid. Bij gebreke aan de aanduiding van een vervangend voorzitter door de voorzitter, zal het oudste aanwezige lid van het directiecomité de vergadering voorzitten.

§2. De besluiten van het directiecomité worden bij eenvoudige meerderheid (helft plus één) van de uitgebrachte stemmen genomen. Blanco en ongeldige stemmen worden niet bij de uitgebrachte stemmen geteld.

In geval van staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

Artikel 33 - Notulen directiecomité

De beraadslagingen en de beslissingen van het directiecomité worden genotuleerd en worden ter informatie verzonden aan de leden van de raad van bestuur. Artikel 181, §2, 1° lid Gemeentedecreet is van overeenkomstige toepassing.

De notulen worden tijdens de eerstvolgende vergadering ter goedkeuring voorgelegd, in een op de zetel bewaard register opgenomen en ondertekend' door twee aanwezige directeurs, onder wie de voorzitter zo hij aanwezig is.

Artikel 34 - Reglement van inwendige orde van het directiecomité

Het directiecomité kan zijn werking regelen in een huishoudelijk reglement. Dat reglement moet ter goedkeuring worden voorgelegd aan de raad van bestuur.

Artikel 35 - Niet-binding en aansprakelijkheid van het directiecomité

De leden van het directiecomité zijn door de verbintenissen van het bedrijf niet persoonlijk verbonden. De leden van het directiecomité zijn aansprakelijk zonder hoofdelijkheid voor de tekortkomingen in de normale uitoefening van hun bestuur.

Artikel 36 - Regeling bij gemeenteraadsverkiezingen

Na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad van de gemeente Sint-Katelijne-Waver wordt tot volledige vernieuwing van het directiecomité overgegaan. In dat geval blijven de leden van het directiecomité in functie tot de nieuwe gemeenteraad tot hun vervanging is overgegaan.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 05/01/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Artikel 37 - Vergoedingen directiecomité

De leden van het directiecomité oefenen hun mandaat onbezoldigd uit.

Artikel 38 - Onverenigbaarheden en belangenconflicten

§1. De volgende personen kunnen niet worden voorgedragen of aangewezen als lid van het directiecomité:

1° de provinciegouvemeurs, de gouverneur en de vice-gouverneur van het administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad, de adjunct van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, de provinciegriffiers, de arrondissementscommissarissen voor .zover .het AGB gevestigd is in hun-ambtsgebied;

2° de magistraten, de plaatsvervangende magistraten en de griffiers bij de Sint-Katelijne-Wavem en de rechtbanken, de administratieve rechtscolleges en het Grondwettelijk Hof;

3° de leden van het operationeel, administratief of logistiek kader van de politiezone waar de gemeente toe behoort die het AGB heeft opgericht of erin deelneemt;

4° de personen die op commerciële wijze of met een winstoogmerk activiteiten uitoefenen in dezelfde beleidsdomeinen als het agentschap en waarin het agentschap niet deelneemt, alsook dé werknemers en de leden van een bestuurs- of controleorgaan van die personen;

5° de personen die in een andere lidstaat van de Europese Unie een ambt of functie uitoefenen, gelijkwaardig aan een ambt of een functie, vermeld in dit artikel, en de personen die in een lokale basisoverheid van een andere lidstaat van de Europese Unie een ambt of een mandaat uitoefenen dat gelijkwaardig is aan dat van gemeenteraadslid, schepen of burgemeester.

§2. Een lid van het directiecomité mag niet:

1° aanwezig zijn bij de bespreking en stemming over aangelegenheden waarin hij een rechtstreeks belang heeft, hetzij persoonlijk, hetzij als vertegenwoordiger, of waarbij de echtgenoot, of bloed- of aanverwanten tot en met de vierde graad een persoonlijk en rechtstreeks belang hebben. Dat verbod strekt niet verder dan de bloeden aanverwanten tot en met de tweede graad als het gaat om de voordracht van kandidaten, benoemingen, ontslagen, afzettingen en schorsingen. Voor de toepassing van deze bepaling worden personen die een verklaring van wettelijke samenwoning als vermeld in artikel 1475 van het Burgerlijk Wetboek hebben afgelegd, met echtgenoten gelijkgesteld;

2° rechtstreeks of onrechtstreeks een overeenkomst te sluiten, behoudens in geval van een schenking aan het autonoom gemeentebedrijf of de gemeente, of deel te nemen aan een opdracht voor aanneming van werken, leveringen of diensten, verkoop of aankoop ten behoeve van het autonoom gemeentebedrijf of de gemeente behoudens in de gevallen waarbij de bestuurder een beroep doet op een door het autonoom gemeentebedrijf of de gemeente aangeboden dienstverlening en ten gevolge daarvan een overeenkomst aangaat;

3° rechtstreeks of onrechtstreeks als advocaat of notaris tegen betaling werkzaam zijn in geschillen ten behoeve van het AGB. Dit verbod geldt met name ook ten aanzien van de personen die in het kader van een associatie, groepering, samenwerking of op hetzelfde kantooradres als bestuurder werken;

4° rechtstreeks of onrechtstreeks als advocaat of notaris werkzaam zijn in geschillen ten behoeve van de tegenpartij van het AGB of ten behoeve van een personeelslid van het AGB aangaande beslissingen in verband met de tewerkstelling binnen het AGB. Dit verbod geldt met name ook ten aanzien van de personen die in het kader van een associatie, groepering, samenwerking of op hetzelfde kantooradres met de bestuurder werken.

§3. Dit artikel doet geen afbreuk aan de gelding van andere bepalingen betreffende de belangenvermenging in hoofde van bestuurders en met openbare diensten belaste personen, zoals onder meer artikel 245 van het Strafwetboek.

TITEL IV  FINANCIËN EN ONDERNEMINGSPLAN

Artikel 39 - Inkomsten en uitgaven

§1. Het AGB ontvangt de inkomsten van de uitoefening van zijn activiteiten. Het kan vergoedingen en prijzen van alle aard innen, vaststellen en overeenkomen en door de gemeente ter beschikking gestelde of doorgestorte middelen of toelagen ontvangen.

Het autonoom gemeentebedrijf stelt de tarieven en de tariefstructuren voor de door het bedrijf geleverde prestaties vast binnen de grenzen van de in de beheersovereenkomst bepaalde grondregelen inzake tarifering. De maximumtarieven of de formules voor hun berekening die niet in de beheersovereenkomst zijn geregeld, worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

§2. Het AGB draagt de lasten van zijn activiteiten. Het AGB beslist vrij over de omvang, de technieken en de voorwaarden van zijn externe financiering. Het kan onder meer toelagen, giften en legaten ontvangen en leningen aangaan.

Artikel 40 - Boekhouding

Het AGB is onderworpen aan de wet van 17 juli 1975 op de boekhouding en de jaarrekeningen van de

ondernemingen, zoals gewijzigd of vervangen.

De boekhouding wordt gevoerd onder de verantwoordelijkheid en het toezicht van de raad van bestuur.

Artikel 41 - Boekjaar

Het boekjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december van elk jaar.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 05/01/2012 - Annexes du Moniteur belge

Moo 2.2

Het eerste boekjaar vangt evenwel aan op de dag dat het bedrijf rechtspersoonlijkheid verkrijgt en eindigt op 31 december van het jaar van oprichting plus één (1).

Artikel 42 - Budget, activiteitenverslag en jaarrekening

§1. Het AGB maakt jaarlijks een budget op evenals een activiteitenverslag dat minstens de jaarrekening omvat van het voorbije boekjaar. De raad van bestuur stelt het budget vast en legt jaarlijks en uiterlijk op 31 oktober het budget van het volgende boekjaar ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad van de gemeente Si nt-Katel ijne-Waver.

§2. Het AGB doet uiterlijk op 31 december van ieder jaar de nodige opzoekingen, verificaties, opnemingen-en waarderingen om de inventaris op te maken van al de bezittingen, vorderingen, schulden en verplichtingen van het AGB, van welke aard ook.

§3. De raad van bestuur maakt het activiteitenverslag op en stelt de jaarrekening vast en legt jaarlijks en uiterlijk op 31 mei de jaarrekening van het voorbije jaar ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.

De raad van bestuur maakt een ontwerp van jaarrekening over aan het college van commissarissen, dat binnen de vier (4) weken bij de raad van bestuur zijn verslag indient. Het verslag van het college van commissarissen wordt telkens na het afsluiten van het betrokken boekjaar overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen, om, samen met de rekeningen en uiterlijk op 31 mei, te worden meegedeeld aan de gemeenteraad van de gemeente Sint-Katelijne-Waver.

Artikel 43 - Resultaatsbestemming

Met inachtname van de eventueel terzake gesloten beheersovereenkomsten en nadat 5 procent van de

nettowinst werd gereserveerd, wordt het resultaat doorgestort naar de gemeentekas.

De verplichting tot reserveren houdt op wanneer de reserve 5 procent van het maatschappelijk kapitaal

heeft bereikt.

Artikel 44 - Ondernemingsplan en operationeel plan

§1. De raad van bestuur stelt jaarlijks een ondernemingsplan op dat de doelstellingen en de strategie van het bedrijf op korte termijn vastlegt. De raad van bestuur stelt verder een operationeel plan op dat de doelstellingen en de strategie van het bedrijf op lange en middellange termijn vastlegt.

§2. Het ondernemingsplan en het geactualiseerde operationeel pian, worden jaarlijks vóór 31 oktober overgemaakt aan het college .van burgemeester en schepenen, om te worden meegedeeld aan de gemeenteraad van de gemeente Sint-Katelijne-Waver.

Artikel 45 - Sanering

Wanneer ten gevolge van een geleden verlies het netto-actief gedaald is tot minder dan de helft van het door de gemeente ingebrachte kapitaal, dan moet de raad van bestuur het college van burgemeester en schepenen hierover inlichten en het college van burgemeester en schepenen verzoeken de gemeenteraad uit te nodigen om, binnen een termijn van ten hoogste twee (2) maanden nadat het verlies is vastgesteld, in voorkomend geval, te beraadslagen en te besluiten over de maatregelen die de raad van bestuur voorstelt in een plan opgesteld ter sanering van de financiële toestand.

Wanneer het netto-actief, ten gevolge van geleden verlies, gedaald is tot minder dan één vierde van het door de gemeente Sint-Katelijne-Waver ingebrachte kapitaal, kan het autonoom gemeentebedrijf Sint-Katelijne-Waver worden ontbonden.

TITEL V - CONTROLE

Artikel 46 - Externe auditcommissie

§1. De controle op de financiële toestand en op de jaarrekening en op de regelmatigheid van de verrichtingen, weer te geven in de jaarrekening, vanuit het oogpunt van dit decreet, de statuten of de beheersovereenkomst, wordt uitgeoefend door de externe auditcommissie van de gemeente.

§2. Zolang en voor zover de bepalingen van het Gemeentedecreet inzake de externe auditcommissie niet in werking zijn getreden, wordt het toezicht op de financiële toestand en op de jaarrekening opgedragen aan een college van drie (3) commissarissen die door de gemeenteraad worden gekozen buiten de raad van bestuur en waarvan ten minste één (1) lid is van het instituut voor bedrijfsrevisoren. Met uitzondering van deze laatste zijn de leden van het college van commissarissen allen lid van de gemeenteraad, van wie één (1) voorgedragen wordt door de meerderheidspartijen en één (1) voorgedragen wordt door de oppositiepartijen binnen de gemeenteraad.

De bezoldiging van de commissaris - revisor bestaat uit een vast bedrag dat bij aanvang van zijn opdracht wordt vastgesteld. De commissarissen - gemeenteraadsleden oefenen hun mandaat onbezoldigd uit.

De commissarissen worden benoemd voor een hemieuwbare termijn van drie (3) jaar.

Op straffe van schadevergoeding kan de commissaris - revisor tijdens zijn opdracht alleen om wettige redenen door de gemeenteraad worden ontslagen, mits eerbiediging van een procedure omschreven in artikel 136 van het Wetboek van vennootschappen.

Artikel 47 - Controlebevoegdheid van de commissarissen

De commissarissen hebben, gezamenlijk of afzonderlijk, een onbeperkt recht van controle over alle verrichtingen van het bedrijf. Zij mogen ter plaatse inzage nemen van de boeken, de briefwisseling, de notulen en in het algemeen van alle geschriften van het bedrijf. Van de bestuurders ontvangen zij halfjaarlijks een boekhoudkundige staat, opgesteld volgens het schema van de balans en de resultatenrekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 05/01/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Zij kunnen van de directeurs, bestuurders, de gemachtigden en de aangestelden van het AGB alle ophelderingen en inlichtingen vorderen en alle verificaties doen die zij nodig achten.

De commissaris-revisor kan zich bij de uitoefening van zijn taak, op zijn kosten, doen bijstaan door aangestelden of andere personen voor wie hij instaat.

De commissarissen stellen ten behoeve van de raad van bestuur en van de gemeenteraad een omstandig schriftelijk verslag op, dat in het bijzonder vermeldt:

-hoe zij hun controletaak hebben verricht en of zij van de bestuurders en aangestelden van het AGB de inlichtingen hebben gekregen die zij hebben gevraagd;

-of de boekhouding is gevoerd en de jaarrekening is opgesteld in overeenstemming met de wettelijke en bestuursrechtelijke voórsdhriften die da-aróp tdepasselijk zijn;

-of naar hun oordeel de jaarrekening een getrouw beeld geeft van het vermogen, van de financiële toestand en van de resultaten van het AGB, rekening houdend met de wettelijke en bestuursrechtelijke voorschriften die daarop toepasselijk zijn, en of een passende verantwoording is gegeven in de toelichting;

-of het jaarverslag de door de wet vereiste inlichtingen bevat en in overeenstemming is met de jaarrekening; -of de winstbestemming conform alle wettelijke bepalingen gebeurd is;

-of zij kennis hebben gekregen van verrichtingen gedaan, of beslissingen genomen in overtredingen van de statuten; deze laatste vermelding kan echter worden weggelaten wanneer de openbaarmaking van de overtreding aan het AGB onverantwoorde schade kan berokkenen, of indien de raad van bestuur gepaste maatregelen heeft genomen om de aldus ontstane onwettige toestand te herstellen.ln hun verslag vermelden en rechtvaardigen de commissarissen nauwkeurig en duidelijk het voorbehoud en de bezwaren die menen te moeten maken. Zoniet, dan vermelden zij uitdrukkelijk dat zij geen voorbehoud noch bezwaar te maken hebben.

De drie commissarissen zijn aanwezig op de gemeenteraadszitting waarop het verslag van het college van commissarissen besproken wordt.

Artikel 48 - Beëindiging van het mandaat van de commissarissen

Ingeval het mandaat van de commissaris-revisor een einde neemt tijdens de drie (3) laatste respectievelijk drie (3) eerste maanden van het boekjaar, zal deze nog dienen in te staan voor het opstellen van de rapporten, verslagen en plannen die hij in zijn hoedanigheid van commissaris-revisor dient op te stellen overeenkomstig de wet en de huidige statuten en die betrekking hebben op het lopende respectievelijk vorige boekjaar.

Op het ogenblik dat het mandaat van een gemeenteraadslid wordt beëindigd, neemt ook diens mandaat als commissaris een éinde.

TITEL VI - RECHTSOPVOLGING

Artikel 49 - Overdracht van rechten en plichten en rechtsopvolging

§1. -De gemeente kan aan het AGB bij of na de oprichting rechten en plichten overdragen, waaronder het eigendomsrecht of de exploitatierechten op roerende en onroerende goederen.

Deze overdracht zal van rechtswege geschieden voor de overeenkomsten, eigendommen, en andere rechten en plichten die de gemeenteraad aanduidt. Deze rechtsopvolging van rechtswege berust op de wettelijke en reglementaire bepalingen vermeld in artikel 2 van deze statuten en volgt uit de overdracht van de betrokken activiteiten door de gemeente aan het AGB. Van deze rechtsopvolging van rechtswege wordt door de gemeente bij aangetekende brief kennis gegeven aan het AGB en mogelijke andere belanghebbende partijen. De overdracht en de rechtsopvolging zijn evenwel voltrokken door het enkele gemeenteraadsbesluit. Het AGB en de gemeente kunnen de door de gemeenteraad besliste overdracht van de eigendom van onroerende goederen zo nodig met bijkomende middelen tegenstelbaar maken aan derden.

§2. De overdracht van andere overeenkomsten, rechten en plichten door de gemeente aan het AGB geschiedt op basis van de desbetreffende overeenkomsten of het gemeen recht terzake.

' §3. Bij of na de oprichting van het AGB kan de gemeente goederen in het AGB inbrengen, aan het bedrijf verkopen of ter beschikking stellen, onder nader overeen te komen voorwaarden.

§4. Het AGB kan bij of na zijn oprichting rechten en plichten van andere publiek- en privaatrechtelijke rechtspersonen overnemen. Het AGB heeft de meest uitgebreide bevoegdheden om te dien einde regelingen te treffen.

§5. Onverminderd wat hierboven werd uiteengezet nopens de tegenstelbaarheid en de behoorlijke kennisgeving, neemt het AGB van rechtswege alle rechten en verplichtingen over van de gemeente die voortvloeien uit de wetten, de decreten, de besluiten en de tussen de gemeente en de Belgische federale overheid of Vlaamse Gewest geldende overeenkomsten, die de uitoefening regelen van de bestuurlijke bevoegdheden van het bedrijf, met inbegrip van de rechten en verplichtingen die voortkomen uit hangende en toekomstige gerechtelijke procedures.

§6. Onverminderd wat hierboven werd uiteengezet nopens de tegenstelbaarheid en de behoorlijke kennisgeving, neemt het AGB eveneens de andere rechten en verplichtingen van de gemeente over die voortvloeien uit bestaande rechtsverhoudingen die verband houden met de uitoefening van de bestuurlijke bevoegdheden van het bedrijf, met inbegrip van de rechten en verplichtingen die voortkomen uit hangende en toekomstige gerechtelijke procedures.

§7. De overdracht van de door de gemeenteraad bepaalde activa van de gemeente zal slechts kunnen gebeuren vanaf het ogenblik dat de raad van bestuur aangesteld wordt. Dit zal gebeuren op basis van de laatste goedgekeurde jaarrekening van de gemeente.

TITEL VII - ONTBINDING EN VEREFFENING

Artikel 50 - Ontbinding en vereffening

MOD 2.2

vwnr-

aan,het Belgisch Staatsblad

Luik B - Vervolg

. ! §1. De gemeenteraad van de gemeente Sint-Katelijne-Waver kan steeds beslissen om tot ontbinding en

vereffening van een AGB over te gaan. In de beslissing tot ontbinding wijst de gemeenteraad de vereffenaars aan. Alle andere organen vervallen op het ogenblik van de ontbinding.

§2. De rechten en marp|ichtingen, inbegrepen deze met betrekking tot de oortnactusJo personeelsleden, van | het ontbonden AGB worden overgenomen door de gemeente.

§3. In afwijking van §2 en §3 kan de gemeenteraad in het ontbindingsbesluit de personeelsleden, die daarmee moeten instemmen, en de rechten en verplichtingen aanwijzen die overgenomen worden door do! ovememecofdmoxememes van de activiteiten van het AQB~

(

Artikel 51 - Overgangsmaatregelen De raad van bestuur heeft de volste bevoegdheid om alle door hem noodzakelijk bevonden : overgangsmaatregelentmtrefen.

Sven Vercammen,

Gedelegeerd Bestuurder

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 05/01/2012 - Annexes du Moniteur belge

Op de laatste biz. van Luik B vermelden Recto: Naam en hoedanigheid van de instrunienterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Vorom: Naam en handtekening

13/10/2011
ÿþIn de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging ter griffie van de akte

Mad 2.1

Voor-behoude aan hel Belgisc' Staatsbl;

" 11154HR

Ondernemingsnr : 0837.847.297

Benaming

(voluit) : Autonoom Gemeentebedrijf Sint-Katelijne-Waver

Rechtsvorm : Autonoom Gemeentebedrijf

Zetel : Lemanstraat 63, 2860 Sint-Katelijne-Waver

Onderwerp akte : Statuten

HOOFDSTUK I: NAAM  ZETEL  DOEL  DUUR

Artikel 1 Vorm en naam

Het autonoom gemeentebedrijf met rechtspersoonlijkheid draagt de naam autonoom gemeentebedrijf SINT' KATELIJNE-WAVER.

Het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER verwerft rechtspersoonlijkheid vanaf de dag waarop de leden van de Raad van Bestuur worden benoemd door de gemeenteraad.

Art. 2 Zetel

De zetel van het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER is gevestigd in het gemeentehuis,: Lemanstraat 63, 2860 Sint-Katelijne-Waver.

Door een beslissing van de Raad van Bestuur kan de zetel van het autonoom gemeentebedrijf SINT-i KATELIJNE-WAVER verplaatst worden.

Art. 3 Doel  bevoegdheden

Het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER heeft tot doel een deel van het onroerend goed van de Gemeente SINT-KATELIJNE-WAVER te beheren, in eerste instantie specifiek, de site van het administratief centrum van SINT-KATELIJNE-WAVER.

Art. 4 Duur

Het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER wordt opgericht voor onbepaalde duur.

HOOFDSTUK Il: RAAD VAN BESTUUR

Art. 5 Structuur

Het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER wordt bestuurd door een Raad van Bestuur enc een Directiecomité.

Art. 6 Samenstelling Raad van Bestuur

" Op de laatste

De Raad van Bestuur is samengesteld uit maximaal twaalf leden, die door de gemeenteraad worden, benoemd. De leden van de Raad van Bestuur worden verkozen uit de leden van de gemeenteraad. Elke politieke groep is erin vertegenwoordigd. Eén persoon kan ook één groep zijn. Voor het bepalen van eens politieke groep wordt gekeken naar de laatste verkiezing. Gemeenteraadsleden die op eenzelfde lijst verkozen werden, worden beschouwd als behorend tot dezelfde politieke groep.

blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en)

bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

MONITEUR BELGE

D5-10-2011

BELCHSCI6attATSBLAD

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 13/10/2011 - Annexes du Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 13/10/2011 - Annexes du Moniteur belge

Art. 7 Bestuurders  gemeenteraadsleden

De gemeenteraadsleden waarvan het mandaat een einde neemt, worden geacht van rechtswege ontslagnemend te zijn in het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER en haar filialen.

Door de gemeenteraad wordt, op voordracht van de politieke groep waartoe het uittredend lid behoorde, een vervanger benoemd.

Art. 8 Bestuurders  termijn en einde mandaat

Alle mandaten vallen samen met de duur van een gemeentelijke legislatuur. In elk geval worden de mandaten in de verschillende organen van het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER of haar filialen beëindigd op de eerste vergadering van de Raad van Bestuur die volgt op de installatie van de gemeenteraad.

De gemeenteraad kan te allen tijde, eigenmachtig en soeverein een bestuurder ontslaan, zonder enige uitleg te moeten geven en zonder enige vergoeding te voorzien of te betalen.

Een lid van de Raad van Bestuur kan zijn mandaat opzeggen doorkennisgeving via aangetekend .schrijven aan de gemeenteraad dat zijn ontslag uitdrukkelijk moet aanvaarden. Tenzij het ontslag nemend lid daardoor zelf een aanmerkelijke schade mocht lijden die niet louter financieel van aard is, volbrengt hij zijn mandaat tot de eerstvolgende gemeenteraad die volgt op de kennisgeving.

Indien de Raad van Bestuur beslist dat het ontslagnemend lid een aanmerkelijke schade zou lijden indien hij zijn mandaat zou verderzetten tot de eerstvolgende gemeenteraad, voorziet de Raad zelf voorlopig in de vacature tot de eerstvolgende gemeenteraad die volgt op de kennisgeving.

Bij overlijden, kennelijk onvermogen, faillissement of onbekwaamverklaring van een lid van de Raad van Bestuur, eindigt diens mandaat en kan de Raad van Bestuur voorlopig zelf voorzien in de vacature tot de gemeenteraad de definitieve benoeming doet.

Art. 9 Bestuurders  vergoeding

Het mandaat van lid van de Raad van Bestuur is onbezoldigd.

Art. 10 Voorzitterschap

De Raad van Bestuur kiest onder zijn leden een voorzitter. Naast de voorzitter wordt een secretaris verkozen die geen lid van de gemeenteraad dient te zijn.

Art. 11 Vergaderingen van de Raad van Bestuur

De Raad van Bestuur wordt bijeengeroepen door de voorzitter of door vier bestuurders telkens de belangen van het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER het vereisen, maar ten minste 2 maal per boekjaar zoals bedoeld in artikel 29.

De oproepingen vernielden plaats, datum, uur en agenda van de vergadering en worden tenminste vijf werkdagen voor de vergadering per brief, fax of op een andere schriftelijke wijze verzonden.

Art. 12 Beraadslagingen

De Raad van Bestuur beraadslaagt op de zetel van het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER.

De Raad van Bestuur wordt voorgezeten door de voorzitter. Indien de voorzitter verhinderd is, wordt de Raad van Bestuur voorgezeten door een bestuurder die door de voorzitter daartoe werd aangeduid. Indien geen vervangende voorzitter werd aangeduid zal de oudste in leeftijd aanwezige bestuurder de Raad van Bestuur voorzitten.

" De regelmatigheid van de bijeenroeping kan niet worden betwist als alle bestuurders aanwezig of regelmatig vertegenwoordigd zijn.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 13/10/2011 - Annexes du Moniteur belge

De Raad van Bestuur kan slechts geldig beraadslagen indien tenminste de helft van zijn leden aanwezig is. Indien dit quorum niet bereikt wordt, kan een nieuwe Raad bijeengeroepen worden met dezelfde agenda. Die zal geldig beraadslagen en beslissen indien tenminste twee bestuurders aanwezig zijn.

Over punten die niet op de agenda werden vermeld, kan de Raad van Bestuur slechts geldig beraadslagen mits akkoord van twee derden van de aanwezige stemgerechtigde leden.

De besluiten van de Raad van Bestuur worden bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen genomen. Blanco en ongeldige stemmen worden niet bij de uitgebrachte stemmen geteld.

In geval van staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend; bij geheime stemming evenwel wordt de beslissing verworpen.

Indien op een vergadering van de Raad van Bestuur het vereiste quorum om geldig te beraadslagen is bereikt en één of meer bestuurders zich onthouden, al of niet ingevolge een belangenconflict, worden de besluiten geldig genomen bij meerderheid van de overige aanwezige of vertegenwoordigde bestuurders.

Elke bestuurder heeft één stem.

Art. 13 Belangenconflicten

Een bestuurder die, rechtstreeks of onrechtstreeks, een belang van vermogensrechtelijke aard heeft dat strijdig is met een beslissing of een verrichting die tot de bevoegdheid van de Raad van Bestuur behoort, moet dit meedelen aan de andere bestuurders vôôr de Raad van Bestuur een besluit neemt. Zijn verklaring alsook de rechtvaardigingsgronden betreffende het voornoemd strijdig belang moeten worden opgenomen in de notulen van de Raad van Bestuur die de beslissing moet nemen. De bestuurder moet tevens de commissarissen van het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER op de hoogte brengen. De bestuurder mag niet deelnemen aan de beraadslaging en mag niet mee stemmen.

Met het oog op de publicatie ervan in het verslag waarin zij rekenschap geven van hun beleid, omschrijft de Raad van Bestuur in de notulen de aard van de in het vorige lid bedoelde beslissing of verrichting en verantwoordt het genomen besluit. Ook de vermogensrechtelijke gevolgen ervan voor het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER moeten in de notulen worden vermeld. In het verslag zelf moeten de voornoemde notulen in hun geheel worden opgenomen.

Het in artikel 143 van het wetboek van vennootschappen (oud artikel 85 van de gecoördineerde wetten op de handelsvennootschappen) bedoelde controleverslag van de commissarissen moet een afzonderlijke omschrijving bevatten van de vermogensrechtelijke gevolgen voor het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER van de besluiten van de Raad van Bestuur, ten aanzien waarvan een strijdig belang in de zin van het eerste lid bestaat.

Onverminderd artikel 528 van het wetboek van vennootschappen (oud' artikel 62 van de gecoördineerde wetten op de handelsvennootschappen), zijn de bestuurders persoonlijk en hoofdelijk aansprakelijk voor de schade geleden door het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER of door derden ten gevolge van beslissingen of verrichtingen die hebben plaatsgevonden met inachtneming van dit artikel, indien die beslissing of verrichting aan hen of aan één van hen een onrechtmatig financieel voordeel heeft bezorgd ten nadele van het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER.

Het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATEL!JNE-WAVER kan de nietigheid vorderen van beslissingen of verrichtingen die hebben plaatsgevonden met overtreding van de in dit artikel bepaalde regels, indien de wederpartij bij die beslissingen of verrichtingen van die overtreding op de hoogte was of had moeten zijn.

De in het eerste lid bedoelde regeling is niet van toepassing wanneer de beslissingen van de Raad van Bestuur betrekking hebben op de gebruikelijke verrichtingen die plaatshebben onder de voorwaarden en tegen de zekerheden die op de markt gewoonlijk gelden voor soortgelijke verrichtingen.

Art. 14 Notulen

De beraadslagingen van de Raad van Bestuur worden vastgelegd in notulen die door de secretaris worden opgesteld en door de voorzitter en secretaris worden ondertekend. Deze notulen worden in een speciaal register opgenomen dat wordt bewaard op de zetel van het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER onder de verantwoordelijkheid van de secretaris. De volmachten worden aan de notulen gehecht.

De afschriften of uittreksels, in rechte of anderszins voor te leggen, worden door twee bestuurders ondertekend. Deze bevoegdheid kan worden opgedragen aan een lasthebber.

Art. 15 Bevoegdheden van de Raad van Bestuur

15.1. Algemeen

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 13/10/2011 - Annexes du Moniteur belge

De Raad van Bestuur is gemachtigd alle nuttige of noodzakelijke handelingen te stellen om de doelstellingen van het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER te verwezenlijken.

De Raad" van Bestuur controleert het bestuur van het directiecomité van het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJ NE-WAVER."

De Raad van Bestuur heeft inzagerecht in alle stukken.

De Raad van Bestuur kan het verstrekken van bijzondere diensten bij wijze van concessie van openbare dienst toekennen, opdragen of overlaten aan andere publiek- of privaatrechtelijke ondernemingen.

Telkens indien de gemeenteraad van SINT-KATELIJNE-WAVER hem daartoe verzoekt, brengt de Raad van Bestuur verslag uit over alle of sommige activiteiten van het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER en minstens eenmaal per jaar.

De Raad van Bestuur is bevoegd om binnen de perken van de statuten haar werking nader naar modaliteiten te regelen in een reglement van inwendige orde.

15.2. Personeel

De Raad van Bestuur beslist over het aanwerven van personeel en stelt hun rechtspositie vast. In overleg met de.gemeente SINT-KATELIJNE-WAVER en met instemming van het betrokken personeelslid kan de Raad van Bestuur personeel van de gemeente SINT-KATELIJNE-WAVER overnemen.

15.3. Overeenkomsten

De Raad van Bestuur kan eveneens met de gemeente SINT-KATELIJNE-WAVER of met derden, natuurlijke of rechtspersonen, dienstverleningsovereenkomsten afsluiten waarbij de uitvoering van bepaalde taken of opdrachten aan de gemeente SINT-KATELIJNE-WAVER of voormelde derden wordt toevertrouwd.

15.4. Bevoegdheidsdelegatie

De Raad van Bestuur kan de uitoefening van bepaalde bevoegdheden delegeren aan het Directiecomité. Dit

kan echter niet voor:

-het beslissen over participaties;

-het vaststellen van het reglement van inwendige orde van de Raad van Bestuur;

-het vaststellen van het statuut van het personeel;

-het opstellen van de jaarrekening en het financieel plan.

Art. 16 Aansprakelijkheid

De bestuurders zijn niet persoonlijk gebonden door de verbintenissen van het autonoom gemeentebedrijf SI NT-KATELIJ N E-WAVER.

De bestuurders zijn -overeenkomstig het gemeen recht verantwoordelijk voor de vervulling van de hun opgedragen taak en aansprakelijk voor de tekortkomingen in hun bestuur.

Zij zijn, hetzij tegen het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER, hetzij jegens derden, hoofdelijk aansprakelijk voor alle schade die het gevolg is van de overtreding van de toepasselijke bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet, het wetboek van vennootschappen en de statuten.

Ten aanzien van de overtredingen waaraan zij geen deel hebben gehad, worden zij van die aansprakelijkheid slechts ontheven indien hun geen schuld kan worden verweten en zij die overtredingen hebben aangeklaagd op de eerste gemeenteraad nadat zij er kennis van hebben gekregen.

Na het verstrijken van de termijn van het administratief toezicht, te rekenen vanaf de zitting van de gemeenteraad waarop deze beraadslaagt over de verslagen van de commissarissen, bedoeld in artikel 21, worden de bestuurders geacht kwijting te hebben gekregen, tenzij de gemeenteraad daar anders over beslist. Deze kwijting is alleen dan rechtsgeldig wanneer de ware toestand van het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER niet wordt verborgen door enige weglating of onjuiste opgave in de jaarrekening en de bijhorende verslagen.

HOOFDSTUK 111: DIRECTIECOMITE

Art. 17 Statuut van de leden van het directiecomité

Het Directiecomité is samengesteld uit een afgevaardigd-bestuurder en vier bestuurdersdirecteurs

aangesteld door de Raad van Bestuur voor een hernieuwbare termijn van zes jaar.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 13/10/2011 - Annexes du Moniteur belge

Alle mandaten vallen samen met de duur van een gemeentelijke legislatuur. In elk geval neemt het mandaat van afgevaardigd-bestuurder en van bestuurdersdirecteur een einde op de eerste vergadering van de Raad van Bestuur die volgt op de installatie van de gemeenteraad.

De afgevaardigd bestuurder is tevens voorzitter van de Raad van Bestuur. Hij zit het Directiecomité voor. In geval van staking van stemmen is zijn stem doorslaggevend.

De Raad van Bestuur ontslaat de leden van het Directiecomité mits inachtneming van de bijzondere regels van het personeelsstatuut eigen aan elk lid. De leden van het Directiecomité kunnen slechts worden ontslagen bij besluit van twee derde van de leden van de Raad van Bestuur.

Het mandaat van lid van het Directiecomité neemt in elk geval een einde op de eerste vergadering van de Raad van Bestuur die volgt op de installatie van de gemeenteraad.

De afgevaardigd bestuurder die een gemeenteraadslid is waarvan het mandaat een einde neemt wordt geacht van rechtswege ontslagnemend te zijn in het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER.

Art. 18 Dagelijks bestuur

Het Directiecomité is belast met het dagelijks bestuur, met de vertegenwoordiging met betrekking tot dat bestuur en met de uitvoering van de beslissingen van de Raad van Bestuur.

Het Directiecomité brengt geregeld, en tenminste naar aanleiding van elke Raad van Bestuur, verslag uit van haar bestuur en activiteiten aan voormelde Raad.

Het mandaat van lid van het Directiecomité is onbezoldigd.

Indien de afgevaardigd-bestuurder verhinderd is, wordt het Directiecomité voorgezeten door een bestuurder die door de afgevaardigd-bestuurder daartoe wordt aangeduid. Indien geen vervangende voorzitter werd aangeduid door de afgevaardigd-bestuurder zal de oudste in leeftijd aanwezige bestuurder de vergadering voorzitten.

De besluiten van het Directiecomité worden genomen bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen. Blanco en ongeldige stemmen worden niet bij de uitgebrachte stemmen geteld. In geval van staking van stemmen is de stem van de afgevaardigd-bestuurder doorslaggevend.

Art. 19 Aansprakelijkheid

De aansprakelijkheid uit hoofde van het dagelijks bestuur wordt, ten aanzien van hen aan wie het is opgedragen, bepaald overeenkomstig de algemene regels van de lastgeving.

HOOFDSTUK IV: CONTROLE

Art. 20 Het administratief toezicht

Van de besluiten van de Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER wordt binnen de 20 dagen na het treffen ervan, een lijst met een beknopte omschrijving van de daarin geregelde aangelegenheden aan de toezichthoudende overheid gestuurd.

De toezichthoudende overheid kan de besluiten van de Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER die de wet schenden of het algemeen belang schaden, schorsen en vernietigen overeenkomstig de modaliteiten beschreven in de artikelen 33ter tot 33quinquies van het decreet van 28 april 1993 houdende regeling voor het Vlaamse Gewest, van het administratief toezicht op de gemeenten.

Art. 21 College van commissarissen

Het toezicht op de financiële toestand en op de jaarrekeningen wordt opgedragen aan een college van drie commissarissen die door de gemeenteraad worden gekozen buiten de raad van bestuur en waarvan tenminste één lid is van het instituut van bedrijfsrevisoren. Met uitzondering van deze laatste zijn de leden van het college van commissarissen allen lid van de gemeenteraad.

De bezoldiging van de commissaris-revisor bestaat uit een vast bedrag vastgesteld overeenkomstig de desbetreffende bepaling van het Wetboek van vennootschappen. De commissarissen-gemeenteraadsleden worden niet bezoldigd voor hun mandaat.

De commissarissen worden benoemd voor een niet hernieuwbare termijn van drie jaar. Op straf van schadevergoeding kan de commissaris-revisor tijdens zijn opdracht alleen om wettige redenen door de gemeenteraad worden ontslagen, mits eerbiediging van de procedure beschreven in artikel 136 van het Wetboek van vennootschappen.

Art. 22 Controlebevoegdheid van de commissarissen

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 13/10/2011 - Annexes du Moniteur belge

De commissarissen hebben, gezamelijk of afzonderlijk, een onbeperkt recht van controle over alle verrichtingen van het bedrijf. Zij mogen ter plaatse inzage nemen van de boeken, de briefwisseling, de notulen in het algemeen van aile geschriften van het bedrijf.

De commissaris-revisor kan zich bij de uitoefening van zijn taak, op zijn kosten, doen bijstaan door aangestelden of andere personen voor wie hij instaat.

Art. 23 Beëindiging van het mandaat van de commissaris-revisor

Ingeval het mandaat van de commissaris-revisor een einde neemt tijdens de.drie laatste respectievelijke drie eerste maanden van het boekjaar, zal deze nog dienen in te staan voor het opstellen van rapporten, verslagen en plannen die hij in zijn hoedanigheid van commissaris-revisor dient op te stellen overeenkomstig de wet en de huidige statuten en die betrekking hebben op het lopende respectievelijk vorig boekjaar.

HOOFDSTUK V: FINANCIEN

Art. 24 Inkomsten en uitgaven

Het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER ontvangt de inkomsten van aile activiteiten die het uitvoert en draagt de lasten van deze activiteiten.

Art. 25 Financiering

De Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER beslist vrij over de omvang, de technieken en de voorwaarden van zijn externe financiering. Het bedrijf kan onder meer toelagen, giften en legaten ontvangen en leningen aangaan. Een aangepaste financieringsvorm kan toegepast worden.

HOOFDSTUK VI: VERTEGENWOORDIGING

Art. 26 Vertegenwoordigingsbevoegdheid van de Raad van Bestuur

Het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER wordt ten overstaan van derden, zowel in als buiten rechte, geldig vertegenwoordigd door de voorzitter, de afgevaardigd bestuurder of twee bestuurders samen.

In uitzonderlijke gevallen wanneer de dringende noodzakelijkheid en het belang van het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER zulks vereisen, kan de voorzitter of een door hem daartoe gemachtigd bestuurder, rechtsgeldig en zonder enige formaliteit beslissen over het instellen van een rechtsvordering en over het treffen van aile maatregelen tot bewaring van recht in en buiten rechte. Van de hiervoor genoemde rechtsvorderingen en bewarende maatregelen wordt mededeling gedaan op de eerstvolgende Raad van Bestuur.

Binnen het kader van het dagelijks bestuur, is het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER tevens geldig vertegenwoordigd door een gevolmachtigde tot dit bestuur.

Het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER is bovendien, binnen het kader van hun mandaat, geldig verbonden door bijzondere gevolmachtigden.

Artikel 27 Vertegenwoordigingsbevoegdheid van het Directiecomité

Binnen de grenzen van het dagelijks bestuur wordt het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER geldig vertegenwoordigd door de afgevaardigd-bestuurder.

Artikel 28 Vertegenwoordiging door bijzondere lasthebbers

Het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER wordt binnen de grenzen van hun mandaat,

geldig vertegenwoordigd door bijzondere lasthebbers.

HOOFDSTUK VII: JAARREKENING  ONDERNEMINGSPLAN  ACTIVITEITENVERSLAG Art. 29 Boekhouding en Jaarrekening

Met uitzondering van het jaar van oprichting, valt het boekjaar samen met een kalenderjaar. Het eerste jaar sluit het boekjaar eveneens af op 31 december.

De jaarrekening omvat de balans, de exploitatierekening en de winst- en verliesrekening, op 31 december van ieder jaar afgesloten. Zij maakt deel uit van het activiteitenverslag bedoeld in artikel 30.

De jaarrekening wordt opgemaakt door de Raad van Bestuur.

De nettowinsten worden jaarlijks in de gemeentekas gestort. De verliezen worden jaarlijks overgedragen.

Wanneer uit de balans een overgedragen verlies blijkt, of wanneer uit de resultatenrekening gedurende twee opeenvolgende boekjaren een verlies blijkt, moeten de bestuurders de toepassing van de waarderingsregels in de veronderstelling van de continuïteit verantwoorden in het jaarverslag.

Wanneer ten gevolge van een geleden verlies het netto-actief gedaald is tot minder dan de helft van het door de gemeente SINT-KATELIJNE-WAVER ingebrachte kapitaal, dan moet de Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER de gemeenteraad verzoeken om binnen een termijn van ten hoogste twee maanden nadat het verlies is vastgesteld bijeen te komen om, in voorkomend geval, te beraadslagen en te besluiten over maatregelen die de Raad van Bestuur voorstelt in een plan opgesteld ter s ' sanering van de financiële toestand.

Wanneer het netto-actief, ten gevolge van geleden verlies, gedaald is tot minder dan één vierde van het " door de gemeente SINT-KATELIJNE-WAVER ingebrachte kapitaal, kan het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER worden ontbonden.

"

Art. 30 Ondernemingsplan  activiteitenverslag

De Raad van Bestuur stelt jaarlijks een ondernemingsplan op dat de doelstellingen en de strategie van het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER op middellange termijn vastlegt, evenals een activiteitenverslag dat minstens de jaarrekening omvat, zoals bedoeld in artikel 29, van het voorbije boekjaar.

Het ondernemingsplan en het activiteitenverslag worden telkens binnen een termijn van zes maanden na het afsluiten van het betrokken boekjaar meegedeeld aan de gemeenteraad van SINT-KATELIJNE-WAVER.

HOOFDSTUK VIII: RECHTSOPVOLGING

Art. 31 Administratiefrechtelijk

Het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER neemt van rechtswege alle rechten en verplichtingen over van de gemeente SINT-KATELIJNE-WAVER die voortvloeien uit de wetten, de decreten, de besluiten en de tussen de gemeente SINT-KATELIJNE-WAVER en de Belgische federale overheid of het Vlaamse Gewest geldende overeenkomsten, die de uitoefening van de bestuurlijke bevoegdheden van het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER regelen, met inbegrip van de rechten en verplichtingen die voortkomen uit hangende en toekomstige gerechtelijke procedures.

Art. 32 Rechtsverhoudingen met publiek- en privaatrechtelijke personen

Het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER neemt eveneens van rechtswege de andere rechten en verplichtingen van de gemeente SINT-KATELIJNE-WAVER over die voortvloeien uit bestaande rechtsverhoudingen die verband houden met de bestuurlijke bevoegdheden van het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER, met inbegrip van de rechten en verplichtingen die voortkomen uit hangende en toekomstige gerechtelijke procedures.

Art. 33 Goederen

Wanneer de gemeenteraad beslist om bepaalde activa in te brengen in het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER, neemt het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER van rechtswege de rechten en verplichtingen betreffende die goederen over van de gemeente SINT-KATELIJNE-WAVER.

HOOFDSTUK IX: ONTBINDING EN VEREFFENING

Art. 34

In geval van ontbinding en vereffening van het autonoom gemeentebedrijf SINT-KATELIJNE-WAVER, wordt

een algemene inventaris opgemaakt en tevens een eindrekening omvattende de balans en de

resultatenrekening.

- In voorkomend geval neemt de gemeente, behoudens andersluidende beslissing van de gemeenteraad, alle rechten en verplichtingen van het bedrijf over.

Noor=

'behouden aan het Belgisch

Staatsblad

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Coordonnées
AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF SINT-KATELIJNE-WAVER

Adresse
LEMANSTRAAT 63 2860 SINT-KATELIJNE-WAVER

Code postal : 2860
Localité : SINT-KATELIJNE-WAVER
Commune : SINT-KATELIJNE-WAVER
Province : Anvers
Région : Région flamande