BP PENSIOENFONDS

Divers


Dénomination : BP PENSIOENFONDS
Forme juridique : Divers
N° entreprise : 472.656.155

Publication

17/07/2012
ÿþ MOD 2,2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

i

i

1

i

u

111

111111

*12126333*

Neergelegd ter griffie van de RECHTBANK VAN KOOPHANDEL

0 6 JULI 2012

lM#RNHOUT ne Griffier

Ondernemingsnr : 472.656.155

Benaming

(voluit) : OFP Pensioenfonds BP

(verkort)

Rechtsvorm : Organisme voor de financiering van pensioenen

Zetel : Amocolaan 2, 2440 Geel

Onderwerp akte : Verlenging van het mandaat van de revisor

De Algemene vergadering, gehouden op 19 mei 2011, heeft beslist om het mandaat van Ernst & Young bedrijfsrevisoren B.C.V. (srv/92/901) met maatschappelijk zetel te 1831 Diegem, De Kleetlaan 2,

vertegenwoordigd door Dhr. Peter Telders (ECA102/105), te verlengen met drie jaar. Het mandaat van de Erkende Commissaris loopt ten einde op de datum van de Algemene Vergadering van 2014.

4

Te Brussel, op 20 juni 2012

Johan Van Loock

Lid van het dagelijks bestuur

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -17/07/2012 - Annexes du Moniteur belge

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o}n(en) bevoegd de vereniging. stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

24/02/2015
ÿþ MOD 22

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie



Ililtili1m~uuiw~i~~~Nw Neergelegd ter griffie van de RECHTBANK VAN KOOPHANDEL

1 30340* 12 FFB, 2015

ANTWERPEN e teling TURNHOUT 1 igner









Ondernemingsnr : 0472.656.165

Benaming

(voluit) : OFP Pensioenfonds BP

(verkort)

Rechtsvorm : Organisme voor de financiering van pensioenen

Zetel : Amocolaan 2 - 2440 Geel

Onderwerp akte : Mandaat van de Commissaris

Notulen van de Algemene Vergadering van 27 november 2014

De Algemene Vergadering heeft volgende wijzigingen doorgevoerd.

De leden gaan unaniem akkoord dat Ernst & Young Bedrijfsrevisoren cvba aangesteld is als hun erkende commissaris met Peter Telders als de verantwoordelijke vertegenwoordiger. Met ingang van 1 januari 2015 treedt Peter Telders af als verantwoordelijke vertegenwoordiger en Ernst & Young Bedrijfsrevisoren cvba zal dan als erkend commissaris rechtsgeldig vertegenwoordigd worden door Nicole Verheyen.

Te Geel, op 03/02/2014

Patrick Van Vossole

Lid van het dagelijks bestuur

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/02/2015 - Annexes du Moniteur belge

16/03/2011
ÿþ~



aÉ`~? In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie

na neerlegging ter griffie van de akte

NEERGELEGD

GRIFFIE RECHTBANK VAN

O 4MAIIT 2011

KOOPHANDEL TURNHOUT Griffie De griffier

II1 llll 1111111 1 I1 1ll I 1 ll1 1 1 111

*iioaisee*

Voc behot aan Belgi Staats

~

Benaming : Pensioenfonds BP

Rechtsvorm : OFP

Zetel : Amocolaan 2 te 2440 Geel

Ondememingsnr : 472656155

Voorwerp akte : Aanpassing statuten & benoeming & ontslag bestuurders

OFP PENSIOENFONDS BP

Amocolaan 2

1 2440 Geel

De Algemene Vergadering van 2 december 2010, beraadslagend en beslissend overeenkomstig de

wet en overeenkomstig haar statuten, heeft volgende beslissingen met éénparigheid van stemmen genomen:

- Samenstelling van de Raad van Beheer, Decharge, Ontslag en Benoemingen

Benoeming van bestuurder:

Harry Milde wonende Meerweg 23 te 1980 Zemst en geboren in Brussel op 12/10/1956, benoemd als

bestuurder met ingang van 211212010.

Trevor Ackron wonende 3 Bridgecroft Cottages, Woodend Widdington CB11 3SW, Engeland

en geboren in Lichtenburg, Zuid-Afrika op 20/02/1959, benoemd als bestuurder met ingang van 2/12/2010.

Gary Hibbard, wonende 209 Waterhouse Moor, Harlow, Essex, Engeland

en geboren in Paddington, London, England op 1/6/1966, benoemd als bestuurder met ingang van

2/12/2010.

Mark Roberts wonende 21 Wheel House, 1 Burreli's Wharf Square, London E14 3TA, Engeland

en geboren in Newport, Ilse of Wight, Engeland op 271411956, benoemd als bestuurder met ingang van

2/12/2010.

Ontslag als bestuurder :

Trevor Ackron wonende 3 Bridgecroft Cottages, Woodend Widdington CB11 3SW, Engeland

en geboren in Lichtenburg, Zuid-Afrika op 20/02/1959, neemt ontslag als bestuurder met ingang van 2/12/2010;

Eric Brutsaert wonende Oudestraat 39 te 2610 Wilrijk en geboren in Antwerpen op 20/5/1972, neemt ontslag

als bestuurder reet ingang van 211212010;

Op de laatste blz, van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging of stichting ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/03/2011 - Annexes du Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/03/2011 - Annexes du Moniteur belge

Chris Swolfs wonende Herentalseweg 7 te 2440 Geel en geboren in Herentals op 12/6/1968, neemt ontslag

als bestuurder met ingang van 2/12/2010;

Harry Milde wonende Meerweg 23 te 1980 Zemst en geboren in Brussel op 12/10/1956, neemt ontslag

als bestuurder met ingang van 2/12/2010;

Rudi Das wonende Kraaienstraat 132 te 3582 Beringen en geboren in Heusden op 23/3/1967, neemt ontslag

als bestuurder met ingang van 2/12/2010;

Frank Smets wonende Nieuwstraat 58 te 2440 Geel en geboren in Geel op 7/11/1970, neemt ontslag

als bestuurder met ingang van 2/12/2010;

De Raad van Bestuur is heden als volgt samengesteld:

Harry Milde, geboren op 12/10/1956 te Brussel - Voorzitter

Mark Roberts, geboren op 27/04/1956 te Newport, Ilse of Wight, Engeland - Bestuurder

Gary Hibbard geboren op 1/6/1966 te Paddington, London, Engeland - Bestuurder

Trevor Ackron geboren op 20102/1959 te Lichtenburg, Zuid-Afrika - Bestuurder

De samenstelling van de Raad van Bestuur wordt bevestigd.

- De aanpassing van de Statuten:

De Algemene Vergadering heeft unaniem de amendementen van de Statuten aangepast om de oprichting van

het Pan-Europees pensioenfonds mogelijk te maken.

OFP Pensioenfonds BP

Amocolaan 2

B-2440 Geel

België

Ondernemingsnummer: 472.656.155

STATUTEN

Hoofdstuk I  Naam, zetel, doel, activiteiten, duur

Artikel 1  Naam

De naam van het "Organisme voor de Financiering van Pensioenen" is `BP Pensioenfonds" (hierna genoemd

"OFP").

Artikel 2  Zetel

2.1

De zetel van het OFP is gevestigd te Amocelaan 2, 2440 Geel.

2.2

De zetel kan naar elke andere plaats in België verplaatst worden.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/03/2011 - Annexes du Moniteur belge

Artikel 3  Doel

Het OFP heeft tot doel:

" het optreden en handelen als een instelling voor bedrijfspensioenvoorzieningen met het oog op het verstrekken van arbeidsgerelateerde pensioenuitkeringen;

" het beheer en de uitvoering van de pensioentoezeggingen voor de huidige, gewezen en toekomstige werknemers, hun begunstigden of rechthebbenden, van vennootschappen die behoren tot de BP Groep;

" de activa waarover het beschikt en zal beschikken, beheren volgens de beginselen van deugdelijk bestuur en in dat verband alle daden stellen en beslissingen nemen om zijn doel inzake het verstrekken van arbeidsgerelateerde pensioenuitkeringen te verwezenlijken;

" het aanvaarden en uitvoeren van opdrachten inzake de beheerde pensioentoezeggingen;

" in het kader van het verstrekken van arbeidsgerelateerde pensioenuitkeringen en voor zover objectief gerechtvaardigd, bijstand te verlenen of te ontvangen van andere instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening of andere instellingen of organismen met een gelijkaardig doel;

" alle bij wet vereiste alsook andere relevante of nuttige documenten op te stellen;

" alle informatie te verzamelen en te verwerken die vereist is voor de verwezenlijking van zijn doel;

" alle activiteiten uit te voeren die voortvloeien uit het beheer en de uitvoering van de hem toevertrouwde pensioentoezeggingen en die de verwezenlijking van zijn doel beogen.

Artikel 4  Activiteiten

4.1

Het OFP kan zijn activiteiten zowel in België als in het buitenland uitoefenen, in zoverre alle daartoe voorgeschreven voorwaarden vervuld zijn.

4.2

Indien alle toepasselijke wettelijke, regulerende en statutaire bepalingen in acht genomen worden, mag het OFP alle overdrachten en handelingen stellen die direct of indirect verbonden zijn met zijn doel en/of direct of indirect bijdragen tot de verwezenlijking van zijn doel.

4.3

Het OFP verbindt er zich toe (middelenverbintenis) om de financiële middelen waarover het beschikt en zal beschikken zorgvuldig te beheren met het oog op de verwezenlijking van zijn doel en in het bijzonder niet het oog op het beheer en de uitvoering van de toevertrouwde pensioentoezeggingen en de toekenning van de pensioenuitkeringen overeenkomstig deze pensioentoezeggingen aan de aangeslotenen, hun begunstigden en hun rechthebbenden.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/03/2011 - Annexes du Moniteur belge

4.4

Het OFP mag één of meerdere van zijn activiteiten aan een derde toevertrouwen binnen de voorwaarden en

overeenkomstig de toepasselijke wettelijke bepalingen.

Artikel 5  Duur

Het OFP is opgericht voor een onbepaalde duur.

Hoofdstuk II  Leden  Algemene Vergadering

Artikel 6  Aantal leden

Het OFP bestaat uit gewone en buitengewone leden. Er moet minstens één gewoon lid zijn.

Artikel 7  Voorwaarden voor het lidmaatschap

7.1

Gewone leden zijn de bijdragende ondernemingen waarvan minstens 50 werknemers aangesloten zijn als

actieve aangeslotenen van de pensioentoezegging, toevertrouwd aan het OFP. De Algemene Vergadering kan

beslissen om bijdragende ondernemingen, waarvan minder dan 50 werknemers als actieve aangeslotenen bij de

pensioentoezegging toevertrouwd aan het OFP zijn aangesloten, aan te duiden als gewone leden.

Buitengewone leden zijn de bijdragende ondernemingen waarvan minder dan 50 werknemers aangesloten zijn

als actieve aangeslotenen bij de pensioentoezegging toevertrouwd aan het OFP.

7.2

Alleen bijdragende ondernemingen (zoals bepaald in de toepasselijke wettelijke bepalingen inzake

pensioentoezeggingen) kunnen lid van het OFP zijn en kunnen zetelen in de Algemene Vergadering.

7.3

Rechtspersonen die lid zijn van het OFP worden vertegenwoordigd door vaste vertegenwoordigers

overeenkomstig de toepasselijke wettelijke bepalingen.

Artikel 8  De te volgen procedure als het OFP minder dan één (1) gewoon lid zou tellen

8.1

Indien het OFP op een bepaald ogenblik minder dan één gewoon lid zou tellen, zal de Raad van Bestuur binnen

de vier weken bijeengeroepen worden om te onderzoeken of, binnen een periode van zes maanden na het

wegvallen van het laatste of enige gewoon lid, een nieuw gewoon lid kan toetreden tot het OFP.

In zulk geval, en in afwijking van artikel 9 van deze statuten, is de Raad van Bestuur bevoegd om te beslissen

met een gewone meerderheid van stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde bestuurders op de

vergadering over de toetreding van een gewoon Lid. Dit is een nieuw Lid van het OFP. Bij een staking van

stemmen in de Raad van Bestuur, zal de stem van de voorzitter van de Raad van Bestuur doorslaggevend zijn.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/03/2011 - Annexes du Moniteur belge

8.2

In de periode gelegen tussen het ogenblik waarop het OFP minder dan één gewoon lid telt en het ogenblik

waarop het OFP opnieuw één gewoon lid telt, kan de Raad van Bestuur, in afwijking van artikel 13 van de

statuten, de bevoegdheden van de Algemene Vergadering uitoefenen, met de uitzondering evenwel van de

beslissingen die hetzij rechtmatig en zonder nadeel kunnen uitgesteld worden, hetzij een belangenconflict

inhouden voor de Raad van Bestuur.

8.3

Indien bij het verstrijken van vermelde periode van zes maanden zou vastgesteld worden dat er geen oplossing

gevonden werd en dat het OFP zonder gewoon lid blijft, zal bij ontstentenis van leden in de Algemene

Vergadering, de Raad van Bestuur, uiterlijk op de laatste werkdag van deze periode van zes maanden, de

ontbinding vragen aan de bevoegde rechtbank. De Raad van Bestuur zal alle dringende en passende

maatregelen nemen ter aanstelling van (een) vereffenaar(s).

Indien de Raad van Bestuur zich niet wendt tot de bevoegde rechtbank, staat het iedere Bestuurder en iedere

belanghebbende derde vrij om een verzoek tot ontbinding in te dienen bij de bevoegde rechtbank.

Artikel 9  Toetreding van nieuwe leden

9.1

Kandidaat-leden die wensen toe te treden als een lid van het OFP dienen hun aanvraag tot toetreding te richten

aan de Algemene Vergadering.

9.2

De Algemene Vergadering zal de nodige inlichtingen inwinnen teneinde de toetredingsaanvraag te kunnen

beoordelen.

9.3

Over de aanvraag tot toetreding wordt beslist door de Algemene Vergadering bij gewone meerderheid van de

Leden.

Over de aanvraag tot toetreding kan slechts rechtsgeldig worden beslist indien dit uitdrukkelijk op de agenda,

die verstuurd wordt samen met de oproeping (uitnodiging) tot de vergadering, vermeld werd.

De Algemene Vergadering beslist of een nieuw Lid al dan niet aanvaard wordt en moet, onder voorbehoud van

andersluidende wettelijke bepalingen, terzake geen reden gegeven voor deze beslissing.

9.4

De datum van de toetreding wordt bepaald in de beslissing van de Algemene Vergadering.

9.5

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/03/2011 - Annexes du Moniteur belge

Het kandidaat-Lid wordt schriftelijk per aangetekend schrijven, via brief, of fax of e-mail met ontvangstbevestiging op de hoogte gebracht van de beslissing van de Algemene Vergadering.

9.6

De toetreding houdt automatisch de aanvaarding van de statuten in, de toepasselijke beheersovereenkomst(en), de toepasselijke wettelijke bepalingen inzake pensioentoezeggingen (zoals uiteengezet in de beheersovereenkomst), het financieringsplan met betrekking tot de beheerde pensioentoezegging(en), de eventuele huishoudelijke reglementen, de verklaring inzake de beleggingsbeginselen, alsook van de andere beleidsdocumenten, procedures en reguleringen betreffende het bestuur van het OFP.

Artikel 10  Uittreding

10.1

Elk Lid is vrij om uit het OFP uit te treden mits schriftelijke mededeling hiertoe gericht aan de Raad van Bestuur via aangetekend schrijven.

indien een Lid niet langer deel uitmaakt van de BP groep, zal hij/zij uit het OFP treden en dit binnen het jaar vanaf de datum waarop het Lid niet langer deel uitmaakt van de BP groep, met dien verstande dat elke bijdragende onderneming lid behoort te blijven van het OFP zolang dat belast is met het beheer van haar pensioentoezegging(en).

10.2

De Raad van Bestuur roept een (buitengewone) Algemene Vergadering bijeen om over de uittreding te beraadslagen, te beslissen en de modaliteiten ervan vast te stellen, op basis van een voorstel door de Raad van Bestuur die terzake met het uittredend Lid voorafgaandelijk zal overlegd hebben. Bij ontstentenis van een akkoord over een uittredingsregeling met het betrokken uittredend Lid, beslist de Algemene Vergadering op eenzijdig voorstel vanwege de Raad van Bestuur, rekening houdend met de toepasselijke pensioentoezegging(en) van het uittredend lid, met de beheersovereenkomst, met andere eventuele relevante documenten en met het belang van het OFP en van al zijn Leden, aangeslotenen, rechthebbenden en andere belanghebbenden.

10.3

De datum waarop de uittreding uitwerking heeft, zal gepreciseerd worden in de beslissing van de Algemene Vergadering na overleg met het uittredend Lid.

Bij ontstentenis van akkoord met het uittredend Lid over de datum waarop de uittreding uitwerking zal hebben, zal de datum eenzijdig bepaald worden door de Algemene Vergadering.

Indien deze datum niet gerespecteerd kan worden door toedoen van het uittredend lid, zal dit laatste het OFP

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/03/2011 - Annexes du Moniteur belge

vrijwaren voor alle schade, vergoedingen en kosten die het OFP in dit verband zou lijden.

10.4

Bovendien moet, een bijdragende onderneming die als Lid wenst uit te treden uit het OF?, voorafgaandelijk aan de datum waarop de uittreding uitwerking zal hebben, voldoen hebben aan alle verplichtingen die voortvloeien uit haar pensioentoezegging(en), uit de/het(de) financieringsplan(nen), zoals desgevallend aangepast op advies van de aangewezen actuaris omwille van de uittreding, uit de beheersovereenkomst, alsook uit andere documenten en relevante reguleringen terzake.

De Algemene Vergadering kan desgevallend met het uittredend Lid bijkomende termijnen, voorwaarden en/of verplichtingen in dat verband overeenkomen. Bij ontstentenis van een akkoord, moeten alle verplichtingen uiterlijk bij uittreding vervuld zijn, onder voorbehoud van diegenen die nog vervuld moeten worden op een later tijdstip.

10.5

Vanaf de datum waarop de uittreding uitwerking heeft, zal het OFP geen enkele verplichting meer hebben tegenover het uitgetreden Lid, zijn pensioentoezegging(en), de aangeslotenen, de begunstigden, de vertegenwoordigers of rechthebbenden bij deze pensioentoezegging(en), noch tegenover enige andere derde die betrokken is met of belanghebbend is bij de voordien door het OFP beheerde pensioentoezegging(en) van het uitgetreden Lid, tenzij anders overeengekomen op het moment van het uitdiensttreding

Het uittredende lid zal het OFP vrijwaren voor alle vorderingen en/of schadevergoedingen waarmee het OFP zou geconfronteerd worden.

Uittredende en uitgetreden Leden, blijven in elk geval ten aanzien van het OFP aansprakelijk, indien het OFP nog kosten, verplichtingen of eventuele schade zou ondergaan niet betrekking tot of ingevolge het (vroegere) Lidmaatschap van de uittredende en uitgetreden leden.

10.6

ln de periode gesitueerd vanaf de schriftelijke mededeling, vermeld in artikel 10.1 van deze Statuten, en de datum waarop de uittreding uitwerking heeft, heeft het uittredende Lid de status van buitengewoon Lid en heeft hij als dusdanig geen stem meer in de Algemene Vergadering.

In de periode gesitueerd vanaf het verlaten van de BP groep en de uittreding, heeft een Lid die de BP Groep verlaat de status van buitengewoon lid en heeft als dusdanig geen stem meer in de Algemene Vergadering. Artikel 1 l  Uitsluiting

11.1

Een Lid kan slechts uit het OFP worden uitgesloten bij beslissing van de Algemene Vergadering.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/03/2011 - Annexes du Moniteur belge

11.2

De Algemene Vergadering beslist over een uitsluiting bij twee derde meerderheid van de geldig uitgebrachte

stemmen van de aanwezige en vertegenwoordigde Leden of indien er slechts één Lid aanwezig of

vertegenwoordigd is, eenzijdig door dat Lid.

11.3

De uitsluiting gaat in en heeft uitwerking op de datum bepaald in de beslissing van de Algemene Vergadering.

11.4

De beslissing van de Algemene Vergadering tot uitsluiting van een Lid moet schriftelijk kenbaar gemaakt

worden aan het betrokken Lid, hetzij per aangetekende brief, hetzij via drager met bevestiging van afgifte.

11.5

De Algemene Vergadering beslist soeverein tot uitsluiting van een Lid.

11.6

Vanaf de beslissing tot uitsluiting van een Lid tot de datum waarop de uitsluiting uitwerking heeft, heeft het

betrokken Lid de status van buitengewoon lid.

11.7

Een uitgesloten Lid blijft gehouden tot al zijn verplichtingen die nog niet vervuld zijn op de datum van zijn

uitsluiting.

11.8

Indien het uitgesloten Lid een bijdragende onderneming is van wie de pensioentoezegging(en) door het OFP

beheerd wordt (worden), is het verplicht om voor de datum waarop de uitsluiting uitwerking heeft al het nodige

te doen om het OFP volledig te ontlasten van het beheer en de uitvoering van de pensioentoezeggingen. Het

uitgesloten Lid is aansprakelijk voor alle kosten die hiermee rechtstreeks of onrechtstreeks verbonden zijn en

zal het OFP volledig vrijwaren in dit verband en dit zowel voor als na de datum van uitsluiting. Het OFP kan

terzake gerechtelijke stappen ondernemen om het betrokken Lid ertoe te dwingen aan zijn verplichtingen na te

komen.

Artikel 12  Algemene Vergadering  Samenstelling

De Algemene Vergadering bestaat uit alle Leden van het OFP.

Artikel 13  Algemene vergadering  Bevoegdheden

13.1

De Algemene Vergadering heeft de ruimste bevoegdheden om handelingen te stellen of te bekrachtigen die

betrekking hebben op het OFP.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/03/2011 - Annexes du Moniteur belge

13.2

Worden in het bijzonder aan de bevoegdheid van de Algemene Vergadering voorbehouden:

.Een wijziging van de statuten;

-De benoeming, afzetting en ambtsbeëindiging van de bestuurders;

'De aanduiding, de afzetting en de bezoldiging van de erkende commissarissen en de erkende

revisoraatsvennootschap;

'De aanduiding, afzetting en bezoldiging van de aangewezen actuaris of actuarissen;

" De toetreding van Leden;

" De uitsluiting van Leden;

" De goedkeuring van de jaarrekeningen en het jaarverslag;

" De kwijting aan de bestuurders alsook de kwijting aan de erkende commissarissen en revisoraatsvennootschappen;

" De bekrachtiging van het financieringsplan en van de wijzigingen aan het financieringsplan;

" De bekrachtiging van de verklaring inzake de beleggingsbeginselen en van de wijzigingen eraan;

" De bekrachtiging van de beheersovereenkomsten tussen het OFP en de bijdragende ondernemingen en van de

wijzigingen eraan;

.De bekrachtiging van de collectieve activa overdrachten;

" De ontbinding en vrijwillige vereffening van het OFP.

Artikel 14  Algemene Vergadering  Stemming

Elk gewoon Lid heeft één stem. Buitengewone Leden hebben geen stemrecht.

Artikel 15  Algemene Vergadering  Oproepingen en vergaderingen

15.1

De oproepingen (met uitnodiging) tot de Algemene Vergaderingen worden aan elk van de Leden toegestuurd

per brief, fax of e-mail.

15.2

Behoudens in het geval van dringende of uitzonderlijke omstandigheden, worden de oproepingen in principe

ten minste acht kalenderdagen voorafgaand aan de dag van de bijeengeroepen Algemene Vergadering

verstuurd.

Leden die aanwezig of vertegenwoordigd zijn op de Algemene Vergadering worden in elk geval geacht

rechtsgeldig te zijn opgeroepen.

15.3

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/03/2011 - Annexes du Moniteur belge

De oproepingen worden verstuurd door ofwel de Raad van Bestuur, in welk geval de oproepingen ondertekend

worden door de perso(o)n(en) die de Raad van Bestuur vertegenwoordigen in overeenstemming met deze

Statuten, ofwel in uitzonderlijke omstandigheden en/of wanneer de Raad van Bestuur er niet in slaagt de

Algemene Vergadering bijeen te roepen, door tenminste één vijfde van de Leden, in welk geval de

oproepingen worden ondertekend door één vijfde van deze Leden.

15.4

De Algemene Vergadering wordt bijeengeroepen in de gevallen bepaald bij wet alsook telkens wanneer de

Raad van Bestuur ertoe beslist en/of wanneer minstens één vijfde van de Leden hierom verzoekt.

15.5

De oproeping vermeldt de dag en het uur alsook de plaats van de vergadering.

15.6

De oproeping vermeldt de agenda. De agendapunten worden kort toegelicht. Indien nodig kunnen er

bijkomende documenten worden toegevoegd ter duiding van de agendapunten.

De agenda wordt bepaald door de Raad van Bestuur of, afhankelijk van de omstandigheden, door tenminste

één vijfde van de Leden.

De agenda houdt rekening niet de voorstellen voor agendapunten zoals geformuleerd door de Raad van

Bestuur, andere operationele organen of Leden, aan hetzij de (Voorzitter van de) Raad van Bestuur, of hetzij de

Leden.

15.7

De Algemene Vergadering komt minstens éénmaal per jaar samen. De gewone Algemene Vergadering gaat in

principe jaarlijks door voor 1 juli van het jaar volgend op het jaar waarvan de jaarrekeningen worden

afgesloten en ter goedkeuring worden voorgelegd.

15.8

Elke vaste vertegenwoordiger van een Lid kan zich laten vertegenwoordigen door een ander Lid.

Een geldige geschreven volmacht (per brief, fax of e-mail) is hiertoe vereist. De volmachten warden als bijlage

aan de notulen van de vergadering gevoegd en moeten ten laatste bij het begin van de vergadering van de

Algemene Vergadering overhandigd worden.

15.9

Elk Lid heeft het recht om de Algemene Vergadering bij te wonen en eraan deel te nemen.

15.10

De Algemene Vergadering wordt voorgezeten door de Voorzitter, of, bij ontstentenis, door een persoon

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/03/2011 - Annexes du Moniteur belge

aangesteld door de Algemene Vergadering die dan als plaatsvervangend voorzitter optreedt.

15.11

De Algemene Vergadering wordt voorgezeten door de Voorzitter van de Raad van Bestuur, of bij ontstentenis, door een ander Lid van de Raad aangeduid door de Voorzitter van de Raad van Bestuur als plaatsvervangend voorzitter voor de volgende Algemene Vergadering. De Voorzitter heeft geen stemrecht in zijn hoedanigheid van Voorzitter van de Algemene Vergadering.

15.12

De Algemene Vergadering kan een secretaris aanwijzen. Zoals vereist, wordt de secretaris benoemd onder de Leden van het OFP, maar het kan ook een werknemer of lasthebber zijn van één van de bijdragende ondernemingen waarvoor het OFP de pensioentoezeggingen beheert en uitvoert, of een vertegenwoordiger of lasthebber van een derde die belast is met het beheer en de uitvoering van het OFP. Indien de secretaris geen Lid, noch de vaste vertegenwoordiger van een Lid is, dan neemt de secretaris niet deel aan de beraadslagingen en beslissingen. Zijn taak is beperkt tot het opstellen van ontwerp notulen.

Artikel 16  Algemene Vergadering  Beslissingen

16.1

De Algemene Vergadering is geldig samengesteld en kan rechtsgeldig beraadslagen en beslissen indien minstens één gewoon lid aanwezig of vertegenwoordigd is.

16.2

Indien het vereiste aanwezigheidsquorum niet bereikt wordt, wordt een nieuwe vergadering bijeen geroepen ten vroegste twee dagen na de eerste vergadering. Tijdens deze tweede vergadering kan over de agendapunten, die ook reeds vermeld werden op de agenda van de eerste vergadering, rechtsgeldig beraadslaagd en beslist worden, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden.

16.3

De Algemene Vergadering kan rechtsgeldig beraadslagen en beslissen over alle punten die op de agenda vermeld worden, alsook over elk ander, nieuw of bijkomend punt dat tijdens de Algemene Vergadering, aan de agenda wordt toegevoegd, in zoverre alle aanwezige en vertegenwoordigde stemgerechtigde Leden het hierover unaniem eens zijn.

16.4

De beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen van de aanwezige en vertegenwoordigde Leden of, wanneer er slechts één stemgerechtigd Lid aanwezig of vertegenwoordigd is, eenzijdig door dit Lid.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/03/2011 - Annexes du Moniteur belge

Onthoudingen en ongeldige stemmen worden niet meegeteld.

16.5

Over de hiernavolgende aangelegenheden beslist de Algemene Vergadering bij twee derde meerderheid van de

geldig uitgebrachte stemmen van de aanwezige en vertegenwoordigde Leden:

.beslissing tot vrijwillige vereffening of ontbinding;

.beslissing tot uitsluiting van een Lid;

" beslissingen betreffende de beheersovereenkomst die het OFP heeft met de bijdragende ondernemingen;

" beslissingen betreffende de verklaring inzake de beleggingsbeginselen;

" beslissing inzake het financieringsplan;

.beslissing inzake een collectieve overdracht van activa

16.6

Bij staking van stemmen wordt de beslissing geacht verworpen te zijn.

Artikel 17  Algemene Vergadering  Bekendmaking van haar beslissingen aan de Leden en aan derden

17.1

Er worden notulen opgesteld van elke Algemene Vergadering. Deze worden ondertekend door de Voorzitter.

De notulen van de Algemene Vergadering worden per brief, fax of e-mail bezorgd aan de Leden, in principe

samen met de agenda en de oproeping voor de volgende Algemene Vergadering. De Leden kunnen hun

opmerkingen op deze notulen kenbaar maken uiterlijk tot op het ogenblik van behandeling van het agendapunt

bij de goedkeuring van de notulen op de eerstvolgende Algemene Vergadering, waarop de notulen van de

vorige vergadering(en) beschikbaar zijn.

De notulen worden bijgehouden op de zetel van het OFP, waar de Leden er inzage in kunnen hebben. Dit

inzagerecht is kosteloos.

17.2

De finale tekst van de notulen van de Algemene Vergadering wordt ter beschikking gesteld aan de Raad van

Bestuur. ln zoverre nodig voor een goede werking van de andere operationele organen, zo die er zijn, bezorgt

de Raad van Bestuur de notulen of desgevallend de relevante beslissingen eruit of uittreksels ervan, aan de

andere operationele organen.

17.3

Beslissingen die van rechtswege geregistreerd moeten worden in het Ledenregister, moeten onmiddellijk

overgemaakt worden aan de Raad van Bestuur na de vergadering, ofwel door de Voorzitter van de Algemene

Vergadering ofwel door de perso(o)n(en) die dit mandaat heeft/hebben uitgeoefend tijdens de kwestige

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/03/2011 - Annexes du Moniteur belge

Algemene Vergadering.

Alle belanghebbenden hebben recht op (kostenloze) inzage in het Ledenregister op de zetel van het OFP of bij

de griffie van de bevoegde rechtbank.

17.4

Alle beslissingen die van rechtswege moeten gepubliceerd worden zullen worden bekendgemaakt op de bij wet

voorziene wijze.

De Voorzitter van de Algemene Vergadering of de perso(o)n(en) die hiervoor gemandateerd werden door de

Algemene Vergadering dienen deze taak uit te voeren.

17.5

Derden die een wettelijk belang kunnen aantonen, kunnen op de zetel van het OFP tegen betaling inzake

krijgen in uittreksels van de beslissingen van de Algemene Vergadering in zoverre deze niet publiekelijk

beschikbaar zijn of worden.

HOOFDSTUK 111. -- Bestuur-- Operationele organen

Artikel 18  Raad van Bestuur - Samenstelling

18.1

De bijdragende ondernemingen en de aangeslotenen of hun vertegenwoordigers moeten de meerderheid

uitmaken in de Raad van Bestuur.

18.2

De Raad van Bestuur bestaat uit minstens twee Bestuurders. Indien rechtspersonen lid zijn, wijzen zij vaste

vertegenwoordigers aan om te zetelen in de Raad van bestuur, overeenkomstig de toepasselijke wettelijke

bepalingen. De Algemene Vergadering bepaalt en benoemt het aantal Bestuurders.

18.3

Bestuurders worden voorgedragen door de bijdragende ondernemingen.

18.4

Indien leden van de andere operationele organen van het OFP eveneens lid zouden zijn van de Raad van

Bestuur, dan is het ofwel vereist dat zij samen in de Raad van Bestuur in de minderheid zijn ofwel, in geval

van pariteit, dat de Voorzitter van de Raad van Bestuur geen Lid is van enig ander operationeel orgaan en dat

hij over de beslissende doorslaggevende stem beschikt in de Raad van Bestuur.

Artikel 19  Duur van het Bestuurdersmandaat

19.1

De Leden van de Raad van Bestuur moeten beschikken over de vereiste professionele betrouwbaarheid en over

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/03/2011 - Annexes du Moniteur belge

de passende beroepskwalificaties en beroepservaring. Bovendien mogen zij zich niet in een situatie bevinden

waardoor het hen wettelijk niet toegestaan is de functie van Lid van een operationeel orgaan van het OFP waar

te nemen.

De duur van het mandaat van Bestuurder is zes jaar.

Het mandaat is hernieuwbaar.

19.2

Bestuurders kunnen te allen tijde ontslagen worden door de Algemene Vergadering. De Algemene

Vergadering bepaalt de modaliteiten, alsook de datum waarop het ontslag uitwerking heeft.

19.3

Bestuurders kunnen zelf ontslag nemen dat uitwerking heeft vanaf de volgende Algemene Vergadering,

waarbij in hun eventuele vervanging kan voorzien worden. Tijdens het ontslagproces of, in het geval van een

opzegging gedurende deze periode tot op het ogenblik van de volgende Algemene Vergadering blijft de

ontslagnemende Bestuurder zijn mandaat verder uitoefenen.

De Bestuurder kan zijn ontslag geven per aangetekende brief of via gewone brief, fax of e-mail met

ontvangstbevestiging aan de Voorzitter van de Raad van Bestuur of aan de Algemene Vergadering.

19.4

Het mandaat van een bestuurder (natuurlijke persoon) neemt van rechtswege onmiddellijk een einde:

" van zodra de Bestuurder, die een bijdragende onderneming vertegenwoordigt, deze bijdragende onderneming verlaat;

" van zodra de Bestuurder:

" in strafrechtelijke vervolging wordt gesteld;

" strafrechtelijk veroordeeld wordt voor een wandaad of misdrijf;

" rechtsonbekwaam wordt verklaard;

" failliet wordt verklaard;

" overleden is.

19.5

Wanneer:

.een Bestuurder zijn mandaat onmiddellijk vacant wordt; of

" een Bestuurder wordt ontslagen met onmiddellijke ingang en zolang er nog niet in zijn eventuele vervanging voorzien werd, of

" een Bestuurder wordt ontslagen met onmiddellijke ingang en de Algemene Vergadering nog geen beslissing

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/03/2011 - Annexes du Moniteur belge

heeft genomen inzake de samenstelling van de nieuwe Raad van Bestuur, of de samenstelling van de Raad van

Bestuur nog niet opnieuw in overeenstemming heeft gebracht met de wettelijke vereisten;

dan zijn de volgende bepalingen van kracht:

" indien er nog minstens twee Leden overblijven in de Raad van Bestuur: zal het vacante Bestuurdersmandaat tot de volgende Algemene Vergadering tijdelijk worden waargenomen door één van de twee resterende Leden, waar, zo vereist door de wet of the statuten, paritair zal gehandeld worden, hetgeen betekent dat de Bestuurder die tijdelijk het vrijgekomen mandaat vervult, een vertegenwoordiger dient zijn van dezelfde groep als de ontslagnemende of uitgesloten Bestuurder;

" indien de Raad van Bestuur hierdoor minder dan twee Bestuurders telt: zal onverwijld een buitengewone

vergadering bijeengeroepen worden en tot deze Algemene Vergadering zal de enig overblijvende Bestuurder

slechts daden van dagelijks bestuur kunnen stellen. Bovendien zal hij, in afwijking tot hetgeen gesteld wordt

elders in deze statuten, in deze tussenperiode de enige wettelijke vertegenwoordiger zijn van het OFP.

19.6

Het mandaat van Bestuurder is onbezoldigd.

Artikel 20  Raad van Bestuur - Bevoegdheden

20.1

De Raad van Bestuur bepaalt het algemeen beleid van het OFP.

20.2

De Raad van Bestuur vertegenwoordigt het OFP overeenkomstig de toepasselijke wettelijke en statutaire

bepalingen.

20.3

De Raad van Bestuur is bevoegd om alle handelingen te verrichten die nodig of dienstig zijn voor de

verwezenlijking van het doel van het OFP, met uitzondering van deze die de wet of de statuten voorbehouden

aan de Algemene Vergadering. Bovendien zullen de andere operationele organen, indien die er zijn, de hun

toegewezen operationele taken en  bevoegdheden uitoefenen onder het toezicht van de Raad van Bestuur.

20.4

Alle operationele taken bepaald bij wet behoren tot de bevoegdheid van de Raad van Bestuur, tenzij specifieke

taken ervan worden toegekend aan een ander operationeel orgaan, hetzij door deze statuten, hetzij door de

betrokken beslissing(en) van de Raad van Bestuur, of door huishoudelijke reglementen.

20.5

De Raad van Bestuur bekrachtigt het beleid van het OFP inzake uitbesteding en onderaanneming, indien een

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/03/2011 - Annexes du Moniteur belge

andere operationeel orgaan met de uitvoering ervan belast is. Bij ontstentenis van een ander terzake bevoegd

operationeel orgaan bepaalt de Raad van Bestuur het beleid zelf.

20.6

In de omstandigheden beschreven in artikel 8 van deze statuten en volgens de voorwaarden daarin bepaald,

beschikt de Raad van Bestuur over een ruimere bevoegdheid.

Artikel 21  Raad van Bestuur - Werking

21.1

De Leden van de Raad van Bestuur vormen een college en beraadslagen en beslissen als een college.

21.2

De Algemene Vergadering benoemt de Voorzitter van de Raad van Bestuur. De Voorzitter zit de vergadering

van de Raad van Bestuur voor.

21.3

De Raad van Bestuur duidt onder zijn leden een secretaris aan.

De secretaris stelt de notulen op van de vergaderingen van de Raad van Bestuur. De notulen worden

ondertekend door de Voorzitter en de Secretaris. Tenzij de Raad van Bestuur anders beslist, neemt de secretaris

de taak van de bij wet vereiste bekendmakingen- en openbaarmakingvereisten op zich.

Artikel 22  Raad van Bestuur - Stemmen

Elke Bestuurder heeft één stem.

Artikel 23  Oproepingen en vergadering

23.1

De Raad van Bestuur komt tenminste één keer per jaar samen.

23.2

De Raad van Bestuur vergadert op bijeenroeping door de Voorzitter van de Raad van Bestuur. De Voorzitter

van de Raad van Bestuur legt de agenda vast.

23.3

De uitnodiging voor de vergadering wordt samen met de agenda verzonden per fax, brief of e-mail aan alle

Leden van de Raad van Bestuur.

De oproepingsbrief vermeldt de datum, het uur en de plaats van de vergadering.

In uitzonderlijke gevallen, wanneer de dringende noodzakelijkheid en het belang van het OFP zulks vereisen,

kan de Raad van Bestuur bij eenparig schriftelijke akkoord van de Bestuurders beslissen. Dit kan per fax of E-

mail. Deze procedure kan evenwel niet worden gevolgd voor de vaststelling van de jaarrekening en voor de

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/03/2011 - Annexes du Moniteur belge

aanwending van de activa van het OFP.

23.4

Een Bestuurder kan zich laten vertegenwoordigen door een andere Bestuurder. Daartoe moet een geldige

schriftelijke volmacht bezorgd worden aan de Raad van Bestuur ten laatste bij het begin van de vergadering.

De volmacht mag per brief, fax of e-mail gegeven worden.

Een Bestuurder kan maximaal één andere Bestuurder vertegenwoordigen.

Bestuurders die aanwezig zijn of vertegenwoordigd worden op de vergadering van de Raad van Bestuur

worden geacht rechtsgeldig te zijn opgeroepen.

23.5

De Raad van Bestuur vergadert, beraadslaagt en beslist rechtsgeldig indien alle Bestuurders geldig werden

opgeroepen, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde Bestuurders.

23.6

De Raad van Bestuur kan beraadslagen over alle agendapunten, alsook over eventueel bijkomende punten die

tijdens de vergadering met unanimiteit aan de agenda worden toegevoegd.

Artikel 24  Beslissingen

De beslissingen van de Raad van Bestuur worden genomen met gewone meerderheid van stemmen van de

aanwezige en vertegenwoordigde Bestuurders. Onthoudingen en ongeldige stemmen worden niet meegeteld.

Bij staking van stemmen heeft de Voorzitter de doorslaggevende stem.

Artikel 25  Andere operationele organen  Algemeen

25.1

Het is de Raad van Bestuur toegestaan om andere operationele organen op te richten waarnaar de uitvoering

van het algemeen beleid, binnen een bepaald domein, van het OFP kan overgedragen worden.

25.2

De Raad van Bestuur oefent toezicht uit op alle andere operationele organen.

25.3

De Raad van Bestuur kan de uitvoering van het algemeen beleid van het OFP overdragen aan andere

operationele organen.

De Raad van Bestuur bepaalt in dat geval:

" de samenstelling van het operationeel orgaan, met inbegrip van de voorwaarden waaraan voldaan moet worden om erin te zetelen, de voorwaarden voor de aanstelling van de Leden, de voorwaarden en modaliteiten van hun ontslag, ambtsbeëindiging, afzetting, hun eventuele bezoldiging alsook de duur van hun opdracht en

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/03/2011 - Annexes du Moniteur belge

mandaten, en

" het mandaat, operationele taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden, alsook de regels of procedures die moeten gevolgd worden om eventuele conflicten of geschillen omtrent de omvang/reikwijdte van de toegekende operationele taken en/of omtrent raakvlakken met andere operationele organen en/of omtrent werking, rapportering en uitoefening van de toegekende operationele taken, te vermijden en te beslechten, en

" de werkwijze van elke operationeel orgaan, met inbegrip van de rapporteringwijze aan de Raad van Bestuur. 25.4

De Leden van de operationele organen van het OFP moeten beschikken over de vereiste professionele betrouwbaarheid en over de passende beroepskwalificaties en beroepservaring, teneinde hun functies te kunnen uitoefenen.

25.5

Behoudens andersluidende beslissing van de Raad van Bestuur, kan elk operationeel orgaan zijn huishoudelijk reglement en voorschriften uitwerken, dat ter goedkeuring moet worden voorgelegd aan de Raad van Bestuur. 25.6

Elk operationeel orgaan beoogt, om onder toezicht van de Raad van Bestuur, mee te werken aan de verwezenlijking van het doel van de OFP volgens de vastgelegde procedures.

Artikel 26  Andere operationele organen  Dagelijks bestuur

Het dagelijks bestuur van het OFP wordt opgedragen aan het operationeel orgaan van dagelijks bestuur. Dit orgaan is bevoegd om alle handelingen te stellen en alle beslissingen te nemen betreffende het dagelijks bestuur van het OFP, onder toezicht van de Raad van Bestuur.

Dit orgaan bestaat uit één of meerdere natuurlijke personen of rechtspersonen, aangeduid door de Raad van Bestuur, die al dan niet Bestuurders of Leden zijn van het OFP.

De Raad van Bestuur bepaalt de modaliteiten inzake de samenstelling, het mandaat en de werking van het orgaan belast met het dagelijks bestuur in zoverre niet wettelijk of statutair bepaald.

Artikel 27  Andere operationele organen  Investeringscomité

Het investeringsbeleid van het OFP kan toevertrouwd worden aan een Investeringscomité, verantwoordelijk voor het beleggen van de activa van het OFP en voor alle activiteiten die hiermee rechtstreeks of onrechtstreekse verband houden.

Het lnvesteringscomité voert zijn mandaat terzake uit volgens de beginselen van de verklaring van het OFP inzake investeringsprincipes.

Het Investeringscomité heeft een adviserende rol. Het mandaat en de taken van het Investeringscomité

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/03/2011 - Annexes du Moniteur belge

houdt/houden ook contacten met derden in die betrokken zijn bij de uitvoering van het investeringsbeleid. Deze contacten vinden plaats na raadpleging, waar toepasselijk, van de Raad van Bestuur of de ander mogelijke operationele organen verantwoordelijk voor de contacten met onderaannemers en derden inzake onderaanneming, teneinde enig mogelijk conflict te vermijden en teneinde een duidelijke afbakening van de operationele taken tussen de verschillende operationele organen te verzekeren.

Leden van het lnvesteringscomité dienen over een door de Raad van Bestuur erkende reputatie te beschikken op het vlak van onderzoek en ervaring in beleggingen, te voldoen aan de wettelijke voorschriften inzake professionele betrouwbaarheid en ze dienen passende beroepskwalificaties en -ervaring te kunnen voorleggen. De Raad van Bestuur duidt de leden van het Investeringscomité aan. De Raad van Bestuur bepaalt ook alle andere voorwaarden betreffende de aanstelling, de uitoefening en de beëindiging van het mandaat, en mogelijke bezoldiging van de leden van het Investeringscomité. De Raad van Bcstuur staat het Investeringscomité toe zijn eigen huishoudelijke reglement op te stellen, waarin zowel de procedures als de werking van het comité bepaald worden. Het geheel van deze reglementeringen dient (net zoals de latere wijzigingen eraan) goedgekeurd te worden door de Raad van Bestuur.

Hoofdstuk IV  Country Management Comités (Sociale Comités)

De term Country Management Comité wordt gedefinieerd als Sociaal Comité in de zin van artikel 34 van de Wet van 27 oktober 2006 betreffende het toezicht op de instellingen voor bedrijfspensioenvoorzieningen. Artikel 28  Country Management Comités- Algemeen

Voor de uitvoering van de toepasselijke bepalingen van de sociale wetgeving en arbcidswetgeving die gelden voor de uitvoering van pensioentoezeggingen, beheerd door het OFP, kunnen één of meer Country Management Comités worden ingesteld, in een overeenkomst tussen het OFP en de bijdragende

ondernemingen of in een ander document waarvan de OFP deel uit maakt.

De voornoemde overeenkomst of document bepaalt hoe deze beslissingsbevoegdheid moet georganiseerd worden en welke geschillenregeling moet gevolgd worden, evenals wat de samenstelling en de werking van het Country Management Comité betreft.

Hoofdstuk V  Vertegenwoordiging van het OFP

Artikel 29  Algemene vertegenwoordiging

29.1

De Raad van Bestuur vertegenwoordigt het OFP in België en in het buitenland, en dit voor wat alle handelingen en beslissingen betreft die het bestuur van het OFP aangaan.

De Raad van Bestuur is als vertegenwoordiger bevoegd voor alle handelingen betreffende het beleid van het

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/03/2011 - Annexes du Moniteur belge

OFP, met uitzondering van de handelingen en beslissingen die wettelijk of statutair toebehoren aan de Algemene Vergadering, tenzij het de uitvoering van deze beslissingen zelf betreft.

29.2

Om rechtsgeldig het OFP te vertegenwoordigen treden twee Bestuurders collegiaal op, die gezamenlijke handtekeningbevoegdheid hebben voor wat de vertegenwoordiging betreft, zowel in als buiten rechte. Artikel 30  Vertegenwoordiging betreffende handelingen en beslissingen van dagelijks bestuur

30.1

Binnen de grenzen van het dagelijks bestuur kan de persoon of orgaan belast met het dagelijks bestuur rechtsgeldig het OFP vertegenwoordigen.

30.2

Indien dit een natuurlijk persoon is, kan die daartoe alleen optreden. Indien de persoon die belast is met het dagelijks bestuur een rechtspersoon is, kan de vaste vertegenwoordiger, behoorlijk gevolmachtigd door de rechtspersoon waarvan hij de vaste vertegenwoordiger is, geldig het OFF vertegenwoordigen inzake het dagelijks bestuur en, in zoverre zijn mandaat dit toelaat, alleen optreden.

30.3

Indien meerdere personen belast zijn met het dagelijks bestuur, kunnen zij geldig het OFP vertegenwoordigen inzake handelingen en beslissingen van dagelijks bestuur. Zij kunnen daartoe hetzij elk alleen en afzonderlijk optreden, hetzij met twee van hen, gezamenlijk, in welk geval de handtekeningen van twee personen vereist zijn. De beslissing betreffende hun aanstelling en mandaat bepaalt of zij, en in welke gevallen, respectievelijk alleen of gezamenlijk kunnen optreden. Deze beslissingen worden bekend gemaakt overeenkomstig de wettelijke bepalingen terzake. Indien het dagelijks bestuur werd toevertrouwd aan een rechtspersoon, geldt deze bepaling voor hun vaste vertegenwoordiger.

30.4

Op basis van zijn algemene vertegenwoordigingsbevoegdheden kan de Raad van Bestuur ook het OFP vertegenwoordigen in handelingen en beslissingen van dagelijks bestuur.

Artikel 31  Bijzondere vertegenwoordigingsbevoegdheden

3I.1.

Het OFP kan in bepaalde gevallen ook geldig vertegenwoordigd worden door bijzondere lasthebbers aan wie een bijzonder en welomschreven mandaat en vertegenwoordigingsbevoegdheid wordt opgedragen, hetzij door de Raad van Bestuur, hetzij door de perso(o)n(en) of het orgaan belast met het dagelijks bestuur, indien die er zijnen indien dit mandaat of deze lastgeving kadert binnen de bevoegdheden van dagelijks bestuur.

~

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/03/2011 - Annexes du Moniteur belge

31.2

Deze lasthebbers of vertegenwoordigers kunnen zijn:

" Bestuurders of Leden van het OFP;

" Personeelsleden of aangestelden van de bijdragende ondernemingen;

" Personeelsleden, bestuurders of aangestelden van lasthebbers of (onder-)aannemers van het OFP;

" Andere derden of andere rechtspersonen.

31.3

De beslissing(en), akte(n) of overeenkomst(en) waarmee het mandaat en/of vertegenwoordigingsbevoegdheden van deze bijzondere lasthebbers worden vastgelegd, bepalen de omvang van hun mandaat en/of vertegenwoordigingsbevoegdheden.

31.4

Indien één lasthebber werd aangeduid, treedt hij alleen op en vertegenwoordigt hij alleen rechtsgeldig het OFP binnen de grenzen van zijn lastgeving.

Indien meerdere lasthebbers voor eenzelfde mandaat werden aangeduid, treden minstens twee van hen (of indien er slechts twee zijn, beide in college) gezamenlijk op en zijn twee handtekeningen vereist om het OFP rechtsgeldig te vertegenwoordigen binnen de grenzen van hun lastgeving.

Hoofdstuk VI  Toewijzing van de activa

Artikel 32  Toewijzing van de activa zonder afzonderlijke compartimenten

De activa van het OFP kunnen aan elke pensioentoezegging toegewezen worden zonder dat een afzonderlijk compartiment tot stand komt. De activa kunnen, in overeenstemming met het financieringsplan van het OFP, toegewezen worden aan verschillende pensioentoezeggingen. Bij de toewijzing van de activa wordt er rekening behouden met elke initiële overdracht van activa naar het OFP en de financieringsstromen eigen aan elke pensioentoezegging. De financieringsstromen hebben betrekking op de bijdragen, de pensioenuitkeringen en de uitgaven eigen aan elke pensioentoezegging.

Artikel 33  Stabilisatiefonds

Het OFP kan een stabilisatiefonds opzetten, dat zal opgericht worden teneinde de stabiliteit van het OFP te garanderen en de bepalingen inzake de uitvoering van zijn verplichtingen te verzekeren. Dit stabilisatiefonds wordt niet gekoppeld aan de pensioentoezeggingen en kan variëren in overeenstemming met de noden. De werking van het stabilisatiefonds wordt bepaald door een specifieke overeenkomst tussen het OFP en de bijdragende ondernemingen.

De voornoemde overeenkomst of document bepaalt

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/03/2011 - Annexes du Moniteur belge

" het bedrag van het stabilisatiefonds;

" de vereisten voor terugstorting van het stabilisatiefonds;

" de vereisten teneinde toegang tot het stabilisatiefonds te krijgen.

Hoofdstuk VII  Ontbinding en vereffening

Artikel 34  Ontbinding en vereffening

34.1

[-let OFP kan te allen tijde worden ontbonden en vereffend bij beslissing door de Algemene Vergadering.

34.2

De vereffening of ontbinding van het OFP kan eveneens volgen uit een gerechtelijke beslissing

overeenkomstig de toepasselijke wettelijke bepalingen.

Artikel 35  Vereffenaar(s)

35.1

ingeval van een vrijwillige vereffening of ontbinding van het OFP wijst de Algemene Vergadering één of meer

vereffenaars aan in overeenstemming met de toepasselijke wettelijke bepalingen. De Algemene Vergadering

bepaalt ook het mandaat van de vereffenaar(s) net zoals zijn/haar bevoegdheden in overeenstemming met de

wettelijke en reglementaire bepalingen terzake en, voor zover mogelijk, in overeenstemming met de

bepalingen van de toepasselijke beheersovereenkomst(en) van het OFP en de bij vereffening betrokken

pensioentoezeggingen.

Tenzij bij andersluidende beslissing van de Algemene Vergadering, zal/zullen de vereffenaar(s) regelmatig

verslag uitbrengen aan de Algemene Vergadering.

35.2

Bij een gerechtelijke vereffening of ontbinding stelt de bevoegde rechtbank de vereffenaar(s) aan en bepaalt de

bevoegde rechtbank zijn/haar mandaat en bevoegdheden.

Artikel 36  Vereffeningmodaliteiten

36.1

Voor wat betreft de vereffening van de verbintenissen die voortvloeien uit de pensioentoezegging(en) beheerd

door het OFP zal/zullen de vereffenaars(s), tenzij bij andersluidende beslissing van de Algemene Vergadering

of indien de gerechtelijke vereffening door de bevoegde rechtbank wordt uitgevoerd, in eerste instantie

onderzoeken of een gehele of gedeeltelijke overdracht ervan naar een andere pensioeninstelling of naar een

andere entiteit die gerechtigd is de betrokken pensioentoezegging(en) te beheren, mogelijk is en kan uitgevoerd

worden.

ti Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/03/2011 - Annexes du Moniteur belge 36.2

De vereffenaar(s) zal/zullen de aangestelde actuaris van het OFP vragen om de rechten te bepalen van alle aangeslotenen bij de pensioentoezegging(en) die bij de vereffening betrokken zijn.

36.3

De vereffenaar(s) zal/zullen het passief aanzuiveren met in achtneming van de toepasselijke wettelijke bepalingen en eventueel dwingend van toepassing zijnde voorrangsregelingen.

36.4

De activa van het OFP zullen, met inachtneming van de voorwaarden en in overeenstemming met de toepasselijke wettelijke bepalingen, zoveel als mogelijk aangewend worden tot voldoening van of voor de dekking van de rechten van de aangeslotenen bij de betrokken pensioentoezegging(en), overeenkomstig de bepalingen van deze pensioentoezeggingen en met inachtneming van de statuten en de toepasselijke beheersovereenkomst(en) van het OFP.

36.5

Indien bij de aanzuivering van het passief een tekort wordt vastgesteld in de activa van het OFP, omdat de beschikbare activa ontoereikend zijn tot de dekking van de onderliggende rechten uit de pensioentoezeggingen van aangeslotenen, zal/zullen de vereffenaar(s) een beslissing nemen overeenkomstig de beslissing van de Algemene Vergadering of van de rechter in het ingeval van een gerechtelijke vereffening. Bij ontstentenis van enige bepaling terzake , zal de vereffenaar(s) een beslissing dienaangaande nemen rekening houdend met de toepasselijke wettelijke voorschriften ter zake, alsook met de statuten van het OFP en zijn beheersovereenkomst(en).

36.6

Indien na de aanzuivering van het passief een positief saldo wordt vastgesteld en dit netto-actief van het in vereffening gestelde afzonderlijk vermogen of het netto-actief van het OFF, de verplichtingen die voortvloeien uit de door de vereffening getroffen pensioentoezeggingen zou overschrijden, dan zaUzullen de vereffenaar(s) hieraan een bestemming geven die zoveel mogelijk in overeenstemming is met het doel van het OFP en/of met de sociaalrechtelijke en arbeidsrechtelijke bepalingen die van toepassing zijn op de uitvoering van de pensioentoezeggingen beheerd door het OFP. Indien er een stabilisatiefonds werd opgezet, zal de vereffenaar rekening houden met de terugbetalingsmodaliteiten in de overeenkomst of het document.

Hoofdstuk V111 Boekjaar  Jaarrekeningen

Artikel 37  Boekjaar

Het boekjaar van het OFP loopt van 1 januari tot 31 december van een kalenderjaar. In principe worden telkens

Luik B - Vervolg

op 31 december van elk jaar de jaarrekeningen en het boekjaar afgesloten.

Artikel 38  Jaarrekeningen

De Raad van Bestuur van het OFP stelt de jaarrekeningen en het jaarverslag op.

De goedkeuring van de jaarrekeningen en het jaarverslag kan de kwijting van de bestuurders voor het vorige

boekjaar verantwoorden, hetgeen wanneer de kwijting wordt verleend, de bestuurders zal ontlasten binnen de

wettelijke voorwaarden.

Hoofdstuk IX  Algemene bepalingen

Artikel 39  Verwijzing naar de toepasselijke wetgeving

Voor alles wat niet uitdrukkelijk bepaald is in de Statuten, wordt verwezen naar de relevante wettelijke

bepalingen.

Artikel 44  Deelbaarheid van de bepalingen

Indien één of meerdere bepalingen van de Statuten, om welke reden dan ook, nietig, ongeldig of zonder

uitwerking zou(den) zijn of zou(den) verklaard worden, wordt/worden zijn, onder voorbehoud van

andersluidende wettelijke bepalingen of andersluidende gerechtelijke beslissing, als ongeschreven beschouwd,

terwijl alle andere en overige bepalingen onverminderd van toepassing blijven en hun volledige uitwerking

behouden.

H. Milde

Voorzitter

Voor-beheguden aan het Belgisch Staatsblad

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/03/2011 - Annexes du Moniteur belge

Op de laatste blz. van Luik B vernielden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging of stichting ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

30/08/2007 : ME. - JAARREKENING 31.12.2006, GGK 25.04.2007, NGL 22.08.2007 07614-0350-030
28/08/2006 : ME. - JAARREKENING 31.12.2005, GGK 26.04.2006, NGL 21.08.2006 06645-0201-028
22/11/2004 : ME. - JAARREKENING 31.12.2003, GGK 28.04.2004, NGL 17.11.2004 04789-0233-044

Coordonnées
BP PENSIOENFONDS

Adresse
AMOCOLAAN 2 2440 GEEL

Code postal : 2440
Localité : GEEL
Commune : GEEL
Province : Anvers
Région : Région flamande