FARMA

Association sans but lucratif


Dénomination : FARMA
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 437.822.168

Publication

24/01/2014
ÿþ MOD 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie

na neerlegging van de akte ter griffie

11111111.11111111111111111

bel at

BE

Sta

KOOPHAiMEL

13 »1, za'A

Griffie

_.A N T Id/

I.

..

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/01/2014 - Annexes du Moniteur belge

Ondernemingsnr : 0437.822.168

Benaming

(voluit) : Farma

(verkort) :

Rechtsvorm: VZW

Zetel: Conscienoestraat 41, 2018 Antwerpen

Onderwerp akte Wijziging statuten (nieuwe gecoördineerde statuten conform de vigerende VZW wetgeving), benoeming nieuwe Raad van Bestuur

Tijdens de Algemene Vergadering van 1710412013, werden de nieuwe gecoördineerde statuten goedgekeurd,

TITEL I  Naam, zetel, doel, duur

Artikel 1 - Naam

De vereniging heeft als naam 'Ferma", die steeds dient voorafgegaan of gevolgd te worden door de

woorden "vereniging zonder winstoogmerk"..

Artikel 2-Zetel

De zetel van de vereniging is gevestigd te 2018 Antwerpen, Consciencestraat 41 en ressorteert onder het

gerechtelijk arrondissement Antwerpen.

De zetel kan, mits naleving van de geldende taalvoorschriften, naar elke andere plaats in het land worden

overgebracht bij eenvoudige beslissing van de algemene vergadering.

Elke verandering van maatschappelijke zetel zal worden bekend gemaakt in de bijlagen van het Belgisch

Staatsblad.

Administratieve zetels of bijhuizen kunnen in andere plaatsen van het land worden opgericht, bij beslissing

van de raad van bestuur.

Artikel 3 - Doel

De vereniging heeft tot doek- het ondernemen van alle activiteiten van dienstverlening en van het bevorderen van het beroep van apotheker ten behoeve van de leden  apothekersberoepsverenigingen en hun leden  apothekers, hierin ondermeer begrepen, het uitgeven van publicaties, het organiseren van projecten in het kader van de farmaceutische sector, en het organiseren van vakbeurzen in de farmaceutische sector, waarvan de eventuele opbrengsten in hoofdzaak zullen worden aangewend voor dienstverlening en financiering van bovenvermelde activiteiten.

Zij kan alle activiteiten ondernemen die rechtstreeks of on rechtstreeks tot de realisatie van dat doel kunnen bijdragen en zij kan zo ondermeer, ten behoeve van derden, fondsen verwerven en ter beschikking stellen aan derden als werkingsmiddelen, alsook deelnemen in en meewerken aan de oprichting van entiteiten die eenzelfde, gelijkaardig of aanverwant doel nastreven._

Alle activiteiten worden door de vereniging uitgeoefend zonder winstoogmerk

De vereniging kan op bijkomstige wijze handelsdaden stellen, enkel voor zover de opbrengst hiervan besteed wordt aan het doel waarvoor zij werd opgericht.

Artikel 4 - Duur

De vereniging wordt opgericht voor onbepaalde duur. Zij kan te allen tijde ontbonden worden en zulks

overeenkomstig de bepalingen van de wet van 27 juni 1921.

Artikel 5 - Verplichte vermeldingen

Aile akten, facturen, aankondigingen, bekendmakingen en andere stukken die uitgaan van de vereniging, vermelden de naam van de vereniging, onmiddellijk voorafgegaan of gevolgd door de woorden "vereniging zonder winstoogmerk" of door de afkorting "VZW", en het adres van de zetel van de vereniging.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso: Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/01/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

TITEL Il  Leden

Artikel 6  Aantal

Het aantal leden van de vereniging mag niet minder zijn dan zes. De leden van de vereniging zijn eentalige,

Nederlandstalige apothekersberoepsverenigingen, die door hun medewerking tot de verwezenlijking van het

doel van de vereniging bijdragen.

Artikel 7- Bijdrage

De verplichte jaarlijkse bijdrage van de leden zal de som van tweehonderd vijftig euro (¬ 250,00) per stem

niet mogen overtreffen.

Artikel 8 - Toelating

De aanneming van nieuwe leden dient te worden onderworpen aan de goedkeuring van de algemene vergadering beslissend met gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen van de aanwezige en vertegenwoordigde leden.

Nieuwe leden dienen eentalige, Nederlandstalige apothekersberoepsverenigingen te zijn die aangesloten zijn bij de Algemene Pharmaceutische Bond. Een aanvraag tot toetreding gebeurt door een eenvoudig schriftelijk verzoek aan de raad van bestuur waarin het kandidaat-lid uitdrukkelijk verklaart gebonden te zuilen zijn door de bepalingen van de statuten en het huishoudelijk reglement.

Artikel 9 - Ontslag

De leden kunnen zich te allen tijde uit de vereniging terugtrekken, mits zij hun ontslag schriftelijk aan het bestuur ter kennis brengen. Dit ontslag zal ingaan op het einde van het lopende jaar. De door hen voor het lopend jaar betaalde bijdrage, blijft aan de vereniging verworven.

Zij kunnen op generlei wijze aanspraak maken op het vermogen van de vereniging en verliezen alle voordelen die zij ais lid der vereniging genoten. Zij kunnen noch opgave of overlegging van rekeningen, noch zegellegging, noch inventaris eisen of vorderen.

Artikel 10 - Uitsluiting

De uitsluiting van een lid dient te worden onderworpen aan de goedkeuring van de algemene vergadering, beslissend met een meerderheid van twee derde der uitgebrachte stemmen en nadat het lid is gehoord. De stemming geschiedt geheim en de beslissing dient niet gemotiveerd. De beslissing zal met een aangetekend schrijven aan het uitgesloten lid worden meegedeeld binnen de 8 dagen volgend op de beslissing

De door hem voor het lopend jaar betaalde bijdrage blijft aan de vereniging verworven.

Zij kunnen op generlei wijze aanspraak maken op het vermogen van de vereniging en verliezen aile voordelen die zij ais lid genoten. Zij kunnen noch opgave of overlegging van rekeningen, noch zegellegging, noch inventaris eisen af vorderen.

Het lidmaatschap van een lid eindigt van rechtswege bij ontbinding.

Artikel 11 - Ledenregister

Op de zetel van de vereniging wordt door de raad van bestuur een register van de leden gehouden. Dit register vermeldt de naam, voornamen en woonplaats van de leden of, ingeval het een rechtspersoon betreft, de naam, de rechtsvorm en het adres van de zetel. Bovendien moeten alle beslissingen betreffende de toetreding, uittreding of uitsluiting van leden door toedoen van de raad van bestuur in dat register worden ingeschreven binnen acht dagen nadat hij van de beslissing in kennis is gesteld..

Aile leden kunnen op de zetel van de vereniging conform de toepasselijke wettelijke regels het register van de leden raadplegen, alsmede alle notulen en beslissingen van de algemene vergadering, van de raad van bestuur en van de personen, al dan niet met een bestuursfunctie, die bij de verenigirig of voor rekening ervan een mandaat bekleden, evenals de boekhoudkundige stukken van de vereniging.

Artikel 12- Ledenlijst

Een kopie van het register van leden wordt neergelegd In het dossier gehouden op de griffie van de

Rechtbank van Koophandel van het rechtsgebied waar de vereniging haar zetel heeft.

Van elke wijziging in de samenstelling van het gewone ledenbestand, moet een bijgewerkte lijst neergelegd worden ter griffie bij de Rechtbank van Koophandel en dit binnen een maand te rekenen vanaf de verjaardag van de neerlegging van de statuten.

TITEL III. Bestuur

Artikel 13 Samenstelling van de raad van bestuur

De vereniging wordt bestuurd door een raad van bestuur samengesteld uit ten minste vijf bestuurders. Het

aantal bestuurders moet in elk geval altijd lager zijn dan het aantal leden.

Elke provincie heeft recht op één bestuurder. Zij worden verkozen door de algemene vergadering, die hun mandaat te allen tijde kan herroepen. Indien de algemene vergadering een bestuurder ontslaat, zal deze

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/01/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

vervangen warden door een nieuwe kandidaat uit dezelfde provincie waartoe de ontslagen bestuurder behoorde. Het mandaat duurt vier jaar en wordt niet bezoldigd.

Alle bestuursmandaten uit het verleden worden geschrapt op datum van 17/04/2013, te weten:

- Apr Stef Debruyne

- Apr Dirk Broecloc

- Apr Luk Dhondt

- Apr Jacques Van Hellemont

- Apr Staf Moens

Op datum van 17/04/2013 worden de volgende bestuurders benoemd:

-Apr Paul Larmuseau (leper, 06/08/1963), Stasegemdorp 36, 8530 Harelbeke, voorzitter

-Apr Geert Heungens (Gent, 14/12/1965), Hundeigemsesteenweg 155, 9820 Merelbeke, penningmeester

-Apr Lieven Zwaenepoel (Leuven, 07/12/1973), Bergstraat 35, 1910 Kampenhout

-Apr Geert Pastré, (Tongeren, 13/04/1975), Kerselarestraat 31, 3700 Tongeren -Apr Jean-Louis Wens (Schoten, 29/04/1963), Veltwijcklaan 135, 2180 Ekeren, secretaris

Uittredende bestuurders zijn terstond herkiesbaar. Ingeval zij niet tijdig herbenoemd af vervangen warden, blijven zij hun mandaat waarnemen tot zij vervangen of herbenoemd zijn.

De raad van bestuur kiest onder haar leden een voorzitter, een secretaris en een penningmeester.

De raad van bestuur kan ook één of meer ondervoorzitters aanstellen en het dagelijks bestuur van de vereniging opdragen aan één of meer personen, zoals hierna verder wordt uiteengezet.

Artikel 14  Vergaderingen van de Raad van Bestuur

De raad van bestuur vergadert op de maatschappelijke zetel van de vereniging of op elke andere plaats

aangeduid in de bijeenroeping.

De raad van bestuur wordt door de voorzitter samengeroepen, telkens de belangen van de vereniging dit vereisen. De raad van bestuur kan tevens worden bijeengeroepen wanneer één derde van zijn leden daartoe verzoekt of indien ten minste twee bestuurders hem daartoe schriftelijk verzoeken.

De raad van bestuur wordt voorgezeten door de voorzitter, of in geval van zijn afwezigheid, door de ondervoorzitter, of bij afwezigheid van beiden, door de oudste van de aanwezige bestuurders.

Behoudens dringende gevallen in de notulen te rechtvaardigen, zullen de oproepingen ten minste acht kalenderdagen ver de vergadering bij gewone brief, fax, e-mail of op enig ander schriftelijke wijze worden verstuurd. De oproepingen vermelden plaats, datum, uur en agenda van de vergadering,

Iedere bestuurder kan per gewone brief, fax, e-mail of op enig andere schriftelijke wijze volmacht geven aan een andere bestuurder om hem op een vergadering van de raad van bestuur te vertegenwoordigen. Geen bestuurder mag meer dan één bestuurder vertegenwoordigen.

Elke bestuurder die een vergadering van de raad van bestuur bijwoont of zich erop laat vertegenwoordigen, wordt als regelmatig opgeroepen beschouwd. Een bestuurder kan er eveneens aan verzaken zich te beroepen op het ontbreken of de onregelmatigheid van de oproeping, en dit voor of na de vergadering waarop hij niet aanwezig was.

De raad van bestuur kan slechts geldig beraadslagen en besluiten indien de meerderheid van de bestuurders aanwezig of geldig vertegenwoordigd is.

Indien dit quorum niet is bereikt, kan een nieuwe raad van bestuur warden bijeengeroepen met dezelfde agenda, die geldig zal beraadslagen en besluiten indien één derde van de bestuurders aanwezig of geldig vertegenwoordigd is.

Over punten die niet op de agenda vermeld werden, kan de raad van bestuur slechts geldig beraadslagen en besluiten met eenparige instemming van de aanwezige en vertegenwoordigde bestuurders voor zover alle bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd zijn.

In uitzonderlijke gevallen, wanneer de dringende noodzakelijkheid en het belang van de vereniging zulks vereisen, kunnen de besluiten van de raad van bestuur warden genomen bij eenparig schriftelijk akkoord van de bestuurders. Die procedure kan echter niet warden gevolgd voor de vaststelling van de rekeningen.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/01/2014 - Annexes du Moniteur belge

M002.2

1.0

De besluiten van de raad van bestuur worden bij gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen genomen. Onthoudingen, blanco en ongeldige stemmen worden niet bij de uitgebrachte stemmen geteld. Bij staking van stemmen is die van de voorzitter doorslaggevend.

Artikel 15 Bevoegdheden

De raad van bestuur heeft de bevoegdheid om alle handelingen , zowel van beheer als van beschikking te

verrichten, die nodig of dienstig zijn voor het bereiken van het doel van de vereniging, met uitzondering van die

welke door deze statuten of door de wet aan de algemene vergadering worden voorbehouden.

Worden door de wet voorbehouden aan de bevoegdheid van de algemene vergadering:

1) wijziging der statuten;

2) verkiezing en afzetting der bestuurders;

3) verkiezing en afzetting van de commissarissen en het bepalen van hun bezoldiging ingeval een bezoldiging wordt toegekend;

4) de decharge aan de bestuurders en de commissarissen;

5) goedkeuring van de begrotingen en de rekeningen;

6) vrijwillige ontbinding van de vereniging;

7) uitsluiting van de leden;

8) omzetting van de vereniging in een vennootschap met een sociaal oogmerk;

9) alle beslissingen die enige wet of de statuten voorbehouden aan de algemene vergadering.

Artikel 16  Dagelijks bestuur

Het dagelijks bestuur van de vereniging wordt waargenomen door een college, bestaande uit de voorzitter, de secretaris en de penningmeester.

De voorzitter is meer in het bijzonder bevoegd voor de algemene leiding, de secretaris voor alle secretariaatsaangelegenheden en de penningmeester voor alle financiële verrichtingen.

De raad kan echter het dagelijks bestuur opdragen aan één of meer personen, leden of niet. Hun mandaat wordt omschreven bij hun aanstelling.

Daarenboven kan de raad voor een reeks welomschreven verrichtingen van dagelijks bestuur, zoals de kwijtschriften voor het Bestuur van Posterijen, bank, spaarkas en dergelijke meer, alsmede voor de dagelijkse briefwisseling die van praktische aard is, en voor de leiding van het personeel, volmachten verlenen aan directeurs, secretarissen of bedienden. De volmacht bepaalt de omvang van de bevoegdheden en de wijze waarop deze bevoegdheden worden uitgeoefend. De volmacht is op ieder ogenblik herroepbaar.

Artikel 17 - Vertegenwoordiging

Onverminderd de algemene vertegenwoordigingsmacht van de raad van bestuur en de vertegenwoordigingsmacht toebedeeld aan bijzondere volmachtdragers (zowel binnen als buiten het kader van het dagelijks bestuur), wordt de vereniging in alle handelingen in en buiten rechte rechtsgeldig vertegenwoordigd door twee bestuurders, gezamenlijk optredend, behorende tot twee verschillende provincies.

Artikel 18 Notulen

De beslissingen van de raad van bestuur worden opgenomen in notulen, ondertekend door de voorzitter en de secretaris en in een speciaal register ingeschreven. Dit register wordt bewaard in de zetel, waar alle leden en derden er ter plaatse inzage kunnen van nemen.

Uittreksels bestemd om te worden voorgelegd, hetzij in rechte, hetzij elders, worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

TITEL IV. Algemene Vergadering

Artikel 19-. Samenstelling

De algemene vergadering is samengesteld uit de leden van de vereniging. leder lid beschikt over één stem per fractie van honderd bij haar beroepsvereniging aangesloten leden, titularis van een voor het publiek geopend officine.

Een lid kan zich uitsluitend door een ander lid laten vertegenwoordigen.

Toch kan een lid houder zijn van verscheidene volmachten, voor niet meer dan twintig procent van de uitgebrachte stemmen. De raad van bestuur mag de vorm van de volmachten bepalen en eisen dat deze op een door haar te bepalen wijze en binnen een door haar vast te leggen termijn worden neergelegd.

Artikel 20 - Bijeenroeping

leder jaar wordt een algemene vergadering gehouden van de leden, op dag, uur en plaats door de raad van bestuur te bepalen, voor het einde van de maand april.

De datum van de statutaire vergadering dient ten minste zes weken van te voren te worden bekend gemaakt. De agenda van deze vergadering dient drie weken van tevoren te worden verzonden. Elk voorstel, dat ondertekend is door één twintigste van de leden, moet op de agenda worden gebracht.

Een buitengewone algemene vergadering kan door de raad van bestuur samengeroepen worden, telkens het belang van de vereniging het vereist. De raad van bestuur is ertoe gehouden een buitengewone algemene vergadering bijeen te roepen indien ten minste één vijfde van de leden schriftelijk erom hebben verzocht,

1  .

MOD 2.2

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/01/2014 - Annexes du Moniteur belge

De leden worden tenminste veertien dagen van tevoren bij gewone brief tot de vergadering uitgenodigd. Deze uitnodiging vermeldt de agenda.

Over de punten die niet in de agenda vermeld werden, kan de algemene vergadering slechts geldig beraadslagen en besluiten met de eenparige instemming van de aanwezige en vertegenwoordigde leden voor zover alle leden ganwezig of vertegenwoordigd zijn.

Artikel 21  Verloop van de Algemene vergadering

De vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van bestuur of, bij zijn afwezigheid, door de ondervoorzitter, of bij afwezigheid van beiden, door de oudste van de aanwezige bestuurders. De voorzitter duidt de secretaris van de vergadering aan.

Behoudens het bepaalde in volgende alinea is de vergadering geldig samengesteld welk ook het aantal van de aanwezige of vertegenwoordigde leden moge zijn. De beslissingen worden getroffen bij gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen (dit wil zeggen: de helft plus één van de uitgebrachte stemmen); bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

Deze bepalingen doen geen afbreuk aan de artikelen 8, 12 en 20 van de wet van 27 Juni 1921 betreffende de uitsluiting van leden, de wijziging van de statuten en de ontbinding van de vereniging.

Artikel 22- Notulen

De beslissingen van de algemene vergadering worden opgenomen in de notulen, ondertekend door de voorzitter en de secretaris en in een speciaal register ingeschreven. Dit register wordt bewaard In de zetel, waar alle leden en derden er ter plaatse inzage kunnen van nemen.

Uittreksels bestemd om te worden voorgelegd, hetzij in rechte, hetzij eiders, worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de vereniging,

TITEL V.  Rekeningen en Controle

Artikel 23- Boekjaar

Net boekjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december van elk jaar.

Artikel 24- Controle

Indien de wet dit vereist of indien de algemene vergadering dit beslist, wordt de controle op de financiële toestand, op de jaarrekening en op de regelmatigheid van de verrichtingen weer te geven in de jaarrekening wordt toevertrouwd aan één commissaris dan wel aan een college van commissarissen.

De commissaris(sen) wordt/worden benoemd door de algemene vergadering onder de leden van het Instituut der Bedrijfsrevisoren. Hij/Zij wordt/worden benoemd voor een hernieuwbare periode van drie jaar..

De algemene vergadering bepaalt de bezoldiging van de commissaris(sen), die uit een vast bedrag dient te bestaan.

De opdracht van de commissaris(sen) wordt mede bepaald door de wetten, besluiten en reglementen die de activiteit van de vereniging regelen.

Indien de benoeming van een commissaris niet vereist is en de algemene vergadering niet beslist om een commissaris vrijwillig te benoemen, kan de algemene vergadering aan een "controller" de taak toevertrouwen om de financiële toestand, de jaarrekening en de regelmatigheid van de boekhouding van de vereniging te controleren. Dergelijke persoon kan al dan niet een lid van de vereniging zijn en dient geen lid te zijn van het Instituut van Bedrijfsrevisoren. De algemene vergadering bepaalt de duur van zijn/haar mandaat en zijn/haar eventuele bezoldiging.

TITEL VI.  Ontbinding, vereffening

Artikel 25  Benoeming vereffenaar(s)

In geval van vrijwillige ontbinding duidt de algemene vergadering één of meer vereffenaars aan en bepaalt

hun bevoegdheden, hun bezoldigingen en de wijze van vereffening.

Artikel 26  Aanwending vermogen

In geval van vrijwillige ontbinding zal de algemene vergadering door de vereffenaars worden samengeroepen, teneinde aan het patrimonium een bestemming te geven die zoveel mogelijk overeenkomt met het doel waartoe de vereniging werd opgericht; komt de algemene vergadering niet tot een besluit, dan zal de bestemming in dezelfde geest door de vereffenaars bepaald worden.

In geval de vereniging wordt ontbonden, dient het vermogen in elk geval tot een belangenloze doelstelling aangewend te worden.

M002.2

Luik B - Vervolg

Artikel 27 - Varia

Voor al wat niet uitdrukkelijk voorzien is in onderhavige statuten, wordt verwezen naar de wet van

zevenentwintig juni negentienhonderd eenentwintig.

Namens "FARMA" VZW:

De raad van bestuur

Apr. Paul Larmuseau, voorzitter

Namens De Westvlaamse Apothekersvereniging

Apr Geert Heungens, penningmeester

Namens Koninklijk Oostvlaams Apothekersgild

Apr. Lieven Zwaenepoel,

Namens Brabantse Apothekersforum BV

Apr. Jean-Louis Moens, secretaris

Namens Koninklijke Apothekersvereniging van Antwerpen

Apr Geert Fastré

Namens Koninklijk Limburgs ApothekersverbondTekst

I ;..kor-behouden aan het Belgisch Staatsblad

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/01/2014 - Annexes du Moniteur belge

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso: Naam en handtekening

Coordonnées
FARMA

Adresse
CONSCIENCESTRAAT 41 2018 ANTWERPEN 1

Code postal : 2018
Localité : ANTWERPEN
Commune : ANTWERPEN
Province : Anvers
Région : Région flamande