HAVENCENTRUM

Association sans but lucratif


Dénomination : HAVENCENTRUM
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 443.423.820

Publication

25/02/2014
ÿþOp de laatste blz. van Luik B vermeiden : Recto: Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Ondernemingsnr 0443.423.820

Benaming

(voluit) : Havencentrum

(verkort) :

Rechtsvorm VZVVf

Zetel Scheldelaan 444 - 2040 Lillo

Onderwerp akte: Wijziging rechtsvorm - Nieuwe statuten - Ontslagen en benoemingen

Uittreksel uit de notulen van de buitengewone algemene vergadering van 5 december 2013.

De vergadering stemt met eenparig van de stemmen in met het voorstel tot omvorming van de vzw met ingang van 1 januari 2014 naar een autonoom provinciebedrijf (APB). Het APB neemt van rechtswege aile rechten en verplichten van de vzw over die voortvloeien uit met andere publiek- en privaatrechtelijke personen bestaande rechtsverhoudingen, die in verband staan met de uitoefening van de bevoegdheden die aan het bedrijf zijn toevertrouwd en met andere activiteiten van de vzw, met inbegrip van de rechten en verplichtingen die voortvloeien uit hangende en toekomstige gerechtelijke procedures.

De vergadering neemt kennis van de samenstelling van de raad van bestuur van het APB Havencentrum, zoals door de provincieraad van 28 november 2013 werd goedgekeurd en verleent met ingang van 1 januari 2014 ontslag aan de 14 bestuurders van de vzw,

de heer Ludwig Caluwe, voorzitter

de heer Eric Janssens, ondenfoorzitter

mevrouw Nicole Boonen

de heer Jürgen Godden

de heer Jan De Haas

de heer Koen Dillen

mevrouw Ben edicte Geniets

de heer Jan Hofkens

de heer Koen Helsen

de heer Frank Geudens

de heer Sener Uguriu

de heer Diederik Vandendriessche

de heer Bart Van Hove

mevrouw Nicole Naert

Provincieraadsbesluit van 28 november 2013 houdende oprichting van het Autonoom Provinciebedrijf Havencentrum, afgekort APB HC. Vaststellen statuten. Goedkeuring,.

1, Context

Het provinciedecreet bepaalt onder meer dat wanneer een instelling of dienst van provinciaal belang is deze met ingang van 1 januari 2014 moet worden omgevormd naar een organisatievorm zoals voorzien in het decreet.

Het Havencentrum VZW (HC) valt onder de bepaling dat het van provinciaal belang is. De financiële middelen van de vzw vallen immers ten laste van het provinciebudget en de organen van de vereniging zijn samengesteld uit meer dan de helft provincieraadsleden of deputatie leden, die tevens over de meerderheid der stemmen beschikken.

De deputatie wenst deze VZW om te vormen naar een autonoom provinciebedrijf (APB), een organisatievorm die korter bij het moederhuis staat dan de huidige structuur,

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 25/02/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2



B In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie



II



Neergelend tergriffiq van de RechtbanK

;mn llerpen, op

Griffie 1 4 Ol "14

e

MOD 2.2

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 25/02/2014 - Annexes du Moniteur belge

2. Stappenplan

De oprichting van een APB kan worden onderverdeeld in vier opeenvolgende fasen: de voorbereiding, de oprichting, de goedkeuring door de toezichthoudende overheid en de beheersovereenkomst (artikel 228 provinciedecreet).

2.1 Voorbereiding

Voorafgaand aan de oprichting moet de deputatie een motiveringsverslag opmaken waarin de voor- en de nadelen van externe verzelfstandiging tegen elkaar worden afgewogen en waarin wordt aangetoond dat beheer binnen de rechtspersoonlijkheid van de provincie niet dezelfde voordelen kan bieden.

2.2 Oprichting

Een APB wordt vervolgens opgericht bij besluit van de provincieraad. De oprichtingsbeslissing stelt de statuten en de samenstelling van de raad van bestuur (RVB) van het APB vast, Onder voorbehoud van de toepassing van de bepalingen inzake het goedkeuringstoezicht verkrijgt het APB rechtspersoonlijkheid op de datum van voormelde oprichtingsbeslissing.

Hierna is-het APB de facto opgericht en kan de raad van bestuur samenkomen om de organisatie vorm te geven,

2.3 Goedkeuringstoezicht

De oprichtingsbeslissing wordt samen met het motiveringsverslag en met de statuten, binnen dertig dagen, aan de Vlaamse regering verzonden. Binnen honderd dagen na verzending keurt de Vlaamse regering de oprichtingsbeslissing al dan niet goed. Als die termijn verstrijkt zonder dat de Vlaamse regering een beslissing genomen heeft en verzonden heeft aan de provincie, dan wordt de goedkeuring geacht te zijn verleend.

2.4 Beheersovereenkomst

De provincie en het APB sluiten vervolgens, na onderhandelingen, een beheersovereenkomst waarin minstens (maar niet uitsluitend) de in artikel 228,2, van het provinciedecreet opgesomde aangelegenheden worden geregeld. De bevoegdheid om de overeenkomst gced te keuren komt toe aan de provincieraad.

Het provinciedecreet legt bijkomend dwingende bepalingen op met betrekking tot de interne structuur van het APB (samenstelling, werking en aansprakelijkheid van de raad van bestuur), dagelijks bestuur, de externe audit, administratief toezicht, personeelsstatuten, financiën en boekhouding, participaties, vereffening en ontbinding, en andere.

3, Situering van het Havencentrum VZW.

3.1 Historiek

Het Havencentrum is opgericht in 1988 door het Economisch Studiebureau voor de provincie Antwerpen (ESA) V'ZW en in 1991 ais VZW verzelfstandigd onder de juridische naam Havencentrum VZVV. De doelstelling was de haven van Antwerpen te promoten als de motor van de welvaart in de provincie, Bij de oprichting was het doel omschreven als "de jeugd In contact met de maritieme sector brengen', nu Is ook de versterking van het maatschappelijk draagvlak bij het brede publiek een belangrijk objectief.

Het Havencentrum ressorteert als VZW onder het departement Economie, Welzijn en Plattelandsbeleid (DWEP). De raad van bestuur is samengesteld uit de leden van de raadscommissie met het beleidsdomein economie en de betrokken gedeputeerde. De algemene vergadering heeft dezelfde samenstelling versterkt met het departementshoofd DWEP.

Het Havencentrum opereert in en rond de haven van Antwerpen, en promoot aile betrokken sectoren, zowel de maritieme, logistieke als de industrie.

Deze promotie wordt onder meer gevoerd aan de .land van verschillende rondleidingen per bus of per boot voor scholen, bedrijven en verenigingen. Jaarlijks vinden op die manier zo'n 48.000 bezoekers hun weg naar het Havencentrum waarvoor een 80-tal havengidsen worden ingezet.

Daarnaast werd in het centrum een uitgebreide tentoonstelling opgebouwd die een unieke blik achter de schermen van de haven biedt, Dankzij de vele interactieve modules kan de bezoeker zelf op ontdekking trekken.

De werking van het Havencentrum zou niet mogelijk zijn zonder de verschillende partners onder de overheidsinstellingen en privébedrijven in en rond de haven. Heel wat bedrijven zijn immers zo gastvrij om de groepen op hun terminals te verwelkomen. Dankzij hen leren de bezoekers het havengebeuren vanop de eerste rij kennen. Andere partners leveren dan weer financiële, logistieke of inhoudelijke steun bij de opbouw en het actueel houden van de tentoonstelling.

3.2 Personeel

De budgettaire personeelsbehoefte wordt op 1 januari 2014 vastgesteld op 9,3 VTE en wordt jaarlijks en telkens opnieuw bij de budgetopmaak aangetoond. Het personeel zal onder de rechtspositieregeling van het provinciepersoneel vallen in plaats van onder het huidige paritair comité 200, maar kan op individuele basis ook opteren voor een overgangsregeling waarbij hun huidige arbeidsvoorwaarden worden bevroren. DMCO voert hiervoor individuele gesprekken met alle personeelsleden.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 25/02/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 22

3.3 Financieel

In de ontwerpbegroting 2014 wordt een dotatie voorzien van 741.873,00 EUR.

3.4 Doelstellingen en actieplannen

Het autonoom provinciebedrijf heeft tot doel : sensibiliseren en enthousiasmeren op het terrein om het maatschappelijk draagvlak voor de haven (maritiem, logistiek, industrieel) te versterken. Bijzondere aandacht gaat naar jongeren om hun interesse op te wekken en hen tewerkstellingskansen te tonen.

4. Verslag van de deputatie in de keuze van organisatievorm

Het Havencentrum VZVV is heden een para-provinciale entiteit binnen de provinciale organisatiestructuur, maar die niet rechtstreeks door de reguliere bestuursorganen van de provincie wordt aangestuurd.

Als VZVV valt het Havencentrum vandaag niet onder de publieke sector ondanks haar maatschappelijke doelstellingen die in het verlengde liggen van de openbare dienstverlening.

De deputatie wenst deze organisatie dichter bij het moederhuis te brengen en te transformeren van de private naar de publieke sector door het om te vormen tot een autonoom provinciebedrijf.

Overwegende dat de werking van Havencentrurn staat of valt met de participatie van de verschillende havenbedrijven wenst de deputatie 3 deskundigen uit het werkveld op te nemen in de raad van bestuur van het autonoom provinciebedrijf, Het Havencentrum heeft immers structureel nood aan een lokaal draagvlak, een netwerk en kennis om zijn doelstellingen met succes te bereiken.

Om een snelle besluitvorming mogelijk te maken wordt een directiecomité samengesteld met een vertegenwoordiging van het departement. Aan de directeur van het APB, zoals aan de leidinggevenden van provinciale binnen- en buitendiensten, wordt een budgethouderschap toegekend ter realisatie van een soepel beheer.

De besluitvorming kan dan vanuit het APB via het departement Welzijn, Economie en Plattelandsbeleid (DWEP) rechtstreeks verlopen via de bestuursorganen, waarbij de informatiedoorstroming sterk verbeterd wordt ten opzichte van de huidige structuur. DWEP kan zijn adviesrol in deze structuur optimaliseren.

Het Havencentrum heeft steeds een eigen boekhouding gevoerd die beantwoordde aan de vennootschapswetgeving en de nodige flexibiliteit garandeerde. Het kunnen voeren van een eigen boekhouding biedt het Havencentrum de mogelijkheid, binnen de spelregels van de beleids- en beheerscyclus, een autonome financiële bedrijfsvoering te kunnen blijven voeren.

Deze autonome financiële bedrijfsvoering is binnen de voorziene organisatievormen van het provinciedecreet niet mogelijk binnen het budgethouderschap, maar ook niet ais intern verzelfstandigd agentschap. Deze mogelijkheid is enkel voorzien voor extern verzelfstandigde agentschappen, waarbij de organisatievorm als APB de voorkeur geniet op een extern verzelfstandigd agentschap in privaatrechtelijke vorm, daar deze organisatievorm korter bij het moederhuis staat en het agentschap tot de publieke sector blijft behoren.

Door het kunnen voeren van een decentrale boekhouding op maat kunnen de eigen inkomsten, rechtstreeks opnieuw ingezet worden in de werking en voor personeelskosten, Als APB in een semi-commerciële omgeving kunnen schommelende exploitatiegegevens over de jaargrenzen worden opgevangen. Het APS is immers binnen de beleids- en beheerscyclus niet onderworpen aan de autofinancieringsmarge en kan in tegenstelling tot de provincie en intern verzelfstandigde agentschappen opgebouwde reserves rechtstreeks aanwenden voor exploitatiedoeleinden.

Op grond van deze overwegingen stelt de deputatie aan uw raad voor het huidige Havencentrum VZW met ingang van 1 januari 2014 om te vormen tot het APB Havencentrum, afgekort APB HC.

5, Statuten

Artikel 226 van het provinciedecreet bepaalt dat de statuten van een autonoom provinciebedrijf ten minste

volgende elementen dienen te bevatten:

- de naam en eventueel de afkorting van het APB;

- het maatschappelijke doel, inzonderheid een omschrijving van de beleidsuitvoerende taken van provinciaal

belang waarmee het autonoom provinciebedrijf belast wordt;

- de maatschappelijke zetel, gevestigd in de oprichtende provincie;

- de samenstelling, de vergaderwijze, de werkingsvoorwaarden en de bevoegdheden van de organen;

- de wijze van ontbinding en vereffening van het autonoom provinciebedrijf.

Een voorstel van statuten is bijgevoegd as bijlage bij dit verslag.

6. Organen

6.1, Raad van bestuur

De benoeming van de leden van de raad van bestuur wordt geregeld bij toepassing van artikel 229 van het

provinciedecreet en behoort tot de bevoegdheid van de raad;

- Maximum aantal leden 1/5 van het aantal provincieraadsleden (14);

- Elke politieke fractie is vertegenwoordigd;

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 25/02/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

- Evenredige verdeling van de mandaten onder de fracties;

- Ten hoogste 2/3 is van hetzelfde geslacht;

Fracties die deel uitmaken van deputatie hebben meerderheid;

- Voorzitter is lid van deputatie;

De raad van bestuur vertegenwoordigt het autonoom provinciebecirg in rechte als eiser of als verweerder. De raad van bestuur is binnen de grenzen, vastgesteld in de statuten, bevoegd voor aile personeelsaangelegenheden.

Elke fractie kan minstens één lid van de raad van bestuur voordragen en dat voordrachtrecht waarborgt elke fractie een vertegenwoordiging .in de raad van bestuur. Als de gewaarborgde vertegenwoordiging evenwel afbreuk zou doen aan de mogelijkheid voor de fracties die vertegenwoordigd zijn in de deputatie om minstens de helft van de ieden van de raad van bestuur voor te drager, wordt er gewerkt met gewogen stemrecht binnen de groep van door de fracties voorgedragen bestuurders,

De deputatie stelt voor 3 mandaten voor te behouden aan deskundigen Ut de havensector en de overige 11

mandaten aan provinciale vertegenwoordigers (de bevoegde gedeputeerde en 10 raadsleden). Op grond van

de huidige samenstelling van de raad kunnen de provinciale mandaten als volgt worden verdeeld over de

onderscheiden fracties:

N-VA :4

CD&V :2 waaronder de gedeputeerde Ludwig Caluwé

sp.a ; 1

Vlaams Belang: 1

open vld 1

Groen ; 1

PVDA+ 1

Het aanduiden van de deskundigen van de havensector zal in een volgende vergadering worden voorgelegd

daar de gesprekken met potentiële kandidaten nog lopende zijn.

6.2 Directiecomité

Artikel 12 van de statuten voorziet een directiecornité dat is samengesteld uit de bevoegde gedeputeerde, het departementshoofri DVVEP en de directeur van het APB. Het directiecomité staat in voor het dagelijks bestuur en wordt voorgezeten door de bevoegde gedeputeerde.

Het directiecomité kan deskundigen uitnodigen, die evenwel geen stemrecht bezitten.

Het directiecomité kan tevens bevoegdheden delegeren aan de directeur van het bedrijf, die ze verder

geheel of gedeeltelijk kan delegeren aan een personeelslid van het APB.

Het directiecomité vergadert na de zitting van de deputatie.

6.3 Dagelijks bestuur

Naar analogie met het provincieraadsbesluit van 27 juni 2013 wordt het begrip "dagelijks bestuur" voor de

financiële verbintenissen van het APB op dezelfde wijze gedefinieerd als voor de provinciale diensten.

6.4 Personeelsbeheer

Naar analogie met artikel 43 van het provinciedecreet en het provincieraadsbesluit van 22 maart 2007

delegeert de raad van bestuur zijn bevoegdheid als aanstellende overheid aan het directiecomité.

Het dagelijks personeelsbeheer is de bevoegdheid van de directeur van het APB naar analogie met wat

voorzien is in het provinciedecreet onder artikel 58.

7. Ontbinding van het Havencentrum VZW.

Met afzonderlijk verslag zal aan uw raad de ontbinding van het Havencentrum VZW worden voorgelegd, samen met het jaarverslag en de jaarrekening 2013. De tegoeden van het Havencentrum VZW komen met ingang van 1 januari 2014 toe aan het APB Havencentrum,

8. Provincieraadsbeslissing

Zoals reeds vermeld in het stappenplan wordt een verzelfstandigd agentschap opgericht bij provincieraadsbeslissing. De oprichtingsbeslissing legt de statuten van de verzelfstandigde entiteit vast. Onder voorbehoud van de toepassing van de bepalingen inzake het goedkeuringstoezicht verkrijgt het rechtspersoonlijkheid op de datum van voormelde oprichtingsbeslissing.

Aan uw raad wordt voorgesteld om goedkeuring te hechten aan de oprichting van het APB Havencentrum, de bijgevoegde statuten en het voorstel van samenstelling van de raad van bestuur goed te keuren.

Dit verslag werd door de deputatie goedgekeurd op 14 november 2013.

De provincieraad van Antwerpen,

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 25/02/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Gelet op de principiële goedkeuring van de deputatie in zitting van 14 november 2013 houdende de oprichting van een autonoom provinciebedrijf Havencentrum;

Gelet op de artikelen 219 en volgende van het provinciedecreet van 22 december 2006, nadien meermaals gewijzigd, houdende de modaliteiten en bepalingen van provinciale extern verzelfstandigde agentschappen;

Gelet op artikel 225 van voormeld provinciedecreet houdende de oprichting van een autonoom provinciebedrijf;

Gelet op artikel 226 van het provinciedecreet houdende de statuten van een autonoom provinciebedrijf;

Gelet op artikel 229 van het provinciedecreet houdende de samenstelling van de raad van bestuur van een autonoom provinciebedrijf;

Overwegende dat de deputatie heeft aangetoond en gemotiveerd dat een autonoom provinciebedrijf, binnen de mogelijkheden van het provinciedecreet, de meest aangewezen organisatievorm is voor het verwezenlijken van de in het verslag opgesomde beleidsuitvoerende taken van provinciaal belang;

Op voorstel van de deputatie,

BESLUIT:

Artikel 1

Goedkeuring wordt gehecht aan de oprichting, met ingang van I januari 2014, binnen het departement welzijn, economie en plattelandsbeleid, op het organisatieniveau N-2, van een autonoom provinciebedrijf 'Havencentrum, afgekort APB HC.

Artikel 2 ;

Goedgekeurd worden de voorgelegde statuten van het APB HC.

Artikel 3 :

De raad van bestuur van het autonoom provinciebedrijf wordt samengesteld uit 14 leden :-

N-VA (4) : de heer Eric Janssens

mevrouw Benedicte Geniets

de heer Jan Hofkens

mevrouw Marleen Van Hauteghem

CD&V (2) : de heer Ludwig Caluwé (voorzitter)

mevrouw Nicole Boonen

sp.a (1) : de heer Frank Geudens

Vlaams Belang (1) : de heer Bart Van Hove

open vld (1) : de heer Koen Helsen

Groen (1) : de heer Diederik Vandendriessche

PVDA+ (1) : mevrouw Nicole Naert

Deskundigen uit de havensector (3) mevrouw Anne-Marie Van Asbroeck

(2) nog te bepalen.

Artikel 4:

De tegoeden van het Havencentrum VZW komen met ingang van 1 januari 2014 toe aan het APB 1-IC

STATUTEN AUTONOOM PROVINCIEBEDRIJF HAVENCENTRUM

Hoofdstuk I  Naam  Zetel  Doel  Duur Rechtsvorm  Wettelijk kader

Artikel 1  Naam

Deze statuten regelen de organisatie en de werking van het autonoom provinciebedrijf met rechtspersoonlijkheid "Havencentrum", afgekort APB 1-IC, hierna bedrijf genoemd, opgericht bij besluit van de provincieraad van de provincie Antwerpen op datum van 28 november 2013,

Artikel 2 Maatschappelijke zetel

De maatschappelijke zetel van het bedrijf is gevestigd in 2040 Lillo Scheldelaan 444 Haven 621.

MOD 2.2

Artikel 3 Maatschappelijk doel en activiteiten

Het autonoom provinciebedrijf heeft tot doel : sensibiliseren en enthousiasmeren op het terrein om het maatschappelijk draagvlak voor de haven (maritiem, logistiek, industrieel) te versterken. Bijzondere aandacht gaat naar jongeren om hun interesse op te wekken en hen werkgelegenheidskansen te tonen.

Prioritaire beleidsdoelstelling - Ontwikkelen en stimuleren van sociaal-economische speerpunten op basis van een geïntegreerde, multidisoiplinaire en duurzame visie op de provincie en haar deelgebieden.

Actieplan - Een breed maatschappelijk draagvlak is een essentiële voedingsbodem om verdere economische ohtwikkeling in balans met maatschappelijke welzijn te realiseren. De provincie is het intermediair bestuur bij uitstek om het imago van de economische spelers te ondersteunen. De provincie informeert en sensibiliseert burgers, lokale besturen en onderwijsinstellingen over de maatschappelijke relevantie van het socio-economisch weefsel.

Het Havencentrum bouwt het industrieel toerisme verder uit in en rond de haven en richt publieksevenementen in om haven, logistiek, industrie en chemie onder de aandacht te brengen voor een groot publiek.

Actieplan - Het actieplan heeft tot doel om in onze provincie een belangrijke bijdrage te leveren aan de aansluiting onderwijs- arbeidsmarkt en aan de aanwending van alle beschikbare talenten zodat we kunnen bijdragen tot oplossingen van het dreigend tekort aan arbeidspotentieel en het verminderen van de werkloosheid. Hierbij kiezen we voor een goede afstemming van de eigen provinciale dienstverlening met de werking van de diverse externe beleidsverantwcardelijke organisaties in onze provincie.

Door het aanbieden van een gevarieerd educatief aanbod met onder meer een uitgebreide gidsenwerking

e wordt aan jongeren de werking, duurzaamheid en tewerkstellings-mogelijkheden van de haven getoond. Andere activiteiten

Het autonoom provinciebedrijf kan leningen aangaan en giften of toelagen ontvangen binnen de grenzen,

e

gesteld in deze statuten en de beheersovereenkomst.

Het autonoom provinciebedrijf kan door de Vlaamse Regering gemachtigd worden om in eigen naam en voor eigen rekening over te gaan tot onteigeningen die noodzakelijk zijn voor de verwezenlijking van zijn doelstellingen.

Het autonoom provinciebedrijf kan vrij, binnen de grenzen van zijn doel, overgaan tot de verwerving, de

co aanwending en de vervreemding van alle roerende en onroerende goederen, op dewelke zij alle zakelijke en

persoonlijke rechten mag vestigen.

c::

Het autonoom provinciebedrijf kan andere rechtspersonen oprichten, erin deelnemen of zich erin laten

" vertegenwoordigen, voor zover dat past in zijn opdrachten en gebeurt in overeenstemming met de toepasselijke

regelgeving en de beheersovereenkomst.

et

Het autonoom provinciebedrijf heeft geen winstoogmerk.

et

et

Artikel 4 Rechtspersoonlijkheid

Het bedrijf verwerft rechtspersoonlijkheid op de dag van de oprichtingsbeslissing onder voorbehoud van de toepassing van de bepalingen inzake het goedkeuringstoezicht.

P:

Artikel 5 Duur

" S:

Het bedrijf wordt opgericht voor onbepaalde duur.

Artikel 6  Wettelijk kader

et

P: De oprichting, de organisatie en de werking van het bedrijf valt onder de toepassing van de artikelen 225 tot en met 237 van het Provinciedecreet van 22 december 2006 (hierna "Provinciedecreet"), alsook van alle

andere toepasselijke wetten, decreten en besluiten en de latere wijzigingen van al deze regelen.

Deze statuten zijn van toepassing voor zover zij niet van de in het eerste !id vermelde regelen afwijken.

Hoofdstuk Beheersovereenkomst

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 25/02/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Artikel 7 Beheersovereenkomst

§1. Tussen de provincie en het autonoom provinciebedrijf wordt na onderhandeling een beheersovereenkomst gesloten. Bij het onderhandelen over de beheersovereenkomst wordt de provincie vertegenwoordigd door de deputatie en het autonoom provinciebedrijf door de raad van bestuur.

De beheersovereenkomst, evenals elke verlenging, wijziging, schorsing of ontbinding ervan, wordt ter inzage neergelegd op de griffie van de oprichtende provincie en op het secretariaat van het autonoom provinciebedrijf.

§2. De beheersovereenkomst regelt minstens de volgende aangelegenheden:

10 de concretisering van de wijze waarop het agentschap zijn taken moet vervullen en van de doelstellingen

ervan;

2° de toekenning van middelen voor de eigen werking en de uitvoering van de doelstellingen van het

autonoom provinciebedrijf;

3° binnen de perken en overeenkomstig de toekenningsvoorwaarden, bepaald door de Vlaamse Regering,

het presentiegeld en de andere vergoedingen die in het kader van de bestuurlijke werking van het autonoom

provinciebedrijf worden toegekend;

4° de voorwaarden waaronder eigen inkomsten of andere financieringen mogen worden verworven en

aangewend;

5° de wijze waarop de tarieven voor de geleverde prestaties door de raad van bestuur vastgesteld en

berekend worden;

6° de gedragsregels inzake dienstverlening door het autonoom provinciebedrijf;

7° de voorwaarden waaronder het autonoom provinciebedrijf andere personen kan oprichten, erin kan

deelnemen of zich erin kan laten vertegenwoordigen;

8° de informatieverstrekking door het autonoom provinciebedrijf aan de provincie;

90 opgeheven bij decreet van 6 juli 2012;

10° de wijze waarop het autonoom provinciebedrijf zal voorzien in een systeem van interne controle;

11° de maatregelen bij niet-naleving door een partij van haar verbintenissen uit hoofde van de

beheersovereenkomst en de bepalingen inzake beslechting van geschillen die rijzen bij de uitvoering van de

beheersovereenkomst;

12° de omstandigheden waarin en de wijze waarop de beheersovereenkomst kan worden verlengd,

gewijzigd, geschorst en ontbonden.

§ 3. Met behoud van de mogelijkheid tot verlenging, wijziging, schorsing en ontbinding van de beheersovereenkomst wordt die gesloten voor een periode die eindigt uiterlijk zes maanden na de volledige vernieuwing van de provincieraad.

De beheersovereenkomst en de uitvoering ervan worden jaarlijks geëvalueerd door de provincieraad.

Als bij het verstrijken van de beheersovereenkomst geen nieuwe beheersovereenkomst is afgesloten, wordt de bestaande overeenkomst van rechtswege verlengd.

Als geen nieuwe beheersovereenkomst in werking is getreden binnen één jaar na de in de vorige paragraaf vermelde verlenging, of als een beheersovereenkomst werd ontbonden of geschorst, kan de provincieraad, na overleg met het autonoom provinciebedrijf, voorlopige regels opleggen inzake de in de beheersovereenkomst vermelde aangelegenheden. Die voorlopige regels zullen als beheersovereenkomst gelden tot op het ogenblik dat een nieuwe beheersovereenkomst in werking treedt.

Hoofdstuk Bestuur en Controle

Artikel 8 Samenstelling van de raad van bestuur

Het autonoom provinciebedrijf wordt bestuurd door een raad van bestuur die is samengesteld uit maximum 14 leden, aangeduid en benoemd door de provincieraad van Antwerpen.

Onverminderd voormelde bepaling, bedraagt het aantal leden van de raad van bestuur ten hoogste 1/5 van het aantal raadsleden. Ten hoogste 2/3 van de leden van de raad van bestuur is van hetzelfde geslacht.

Elke fractie Kan minstens één lid van de raad van bestuur voordragen en dit voordrachtrecht waarborgt elke fractie een vertegenwoordiging in de raad van bestuur. Als de gewaarborgde vertegenwoordiging evenwel afbreuk zou doen aan de mogelijkheid voor de fracties die vertegenwoordigd zijn in de deputatie om minstens de helft van de leden van de raad van bestuur voor te dragen, wordt er gewerkt met gewogen stemrecht binnen de groep van door de fracties voorgedragen bestuurders.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 25/02/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

De leden van de raad van bestuur moeten geen provincieraadslid zijn. Tot de raad van bestuur kunnen maximaal 3 niet-raadsleden worden benoemd als deskundige.

Het mandaat van lid van de raad van bestuur is hernieuwbaar. De leden van de raad van bestuur kunnen te Men tijde door de provincieraad uit hun mandaat warden ontheven. Na de volledige vernieuwing van de provincieraad wordt tot volledige vernieuwing van de raad van bestuur overgegaan, In dit geval blijven de leden van de raad van bestuur in functie tot de nieuwe provincieraad tot hun vervanging is overgegaan.

Wanneer een mandaat van een bestuurder voortijdig eindigt, benoemt de provincieraad tijdens haar eerstvolgende vergadering een opvolger. De nieuw benoemde bestuurder voltooit het mandaat van diegene die hij opvolgt.

De raad van bestuur kiest onder zijn leden een voorzitter die deel moet uitmaken van de deputatie. Tevens wordt uit zijn leden een ondervoorzitter gekozen. Gedeputeerden die deel uitmaken van de raad van bestuur vertegenwoordigen hun fractie.

Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

De raad Van béstuur is als volgt samengesteld

- 11 provincieraadsleden waaronder de bevoegde gedeputeerde;

- 3 deskundigen uit de havensector

De leden kunnen zich niet laten vertegenwoordigen.

Artikel 9.- Bijeenkomsten en besluitvorming

De raad van bestuur vergadert zo dikwijls als de belangen van het autonoom provinciebedrijf dit vereisen, op uitnodiging van de voorzitter of op verzoek van de helft van de leden van de raad van bestuur.

De uitnodiging tot de vergadering zal, buiten dringende gevallen in de notulen te rechtvaardigen, altijd minstens acht dagen voor de vergadering verstuurd worden Zij zijn niet vereist wanneer alle bestuurders er in toestemmen te vergaderen.

De uitnodigingen tot de vergadering kunnen geschieden bij gewone brief of per mail.

De uitnodigingen vermelden de agenda, de datum, de plaats en het uur van de vergadering. De bijhorende documenten worden erbij gevoegd.

Ingeval van hoogdringendheid en wanneer zich een onvoorzienbaar feit heeft voorgedaan waardoor elk uitstel onherstelbaar nadeel zou veroorzaken voor het autonoom provinciebedrijf, kan de voorzitter de raad van bestuur zonder enig uitstel en met alle beschikbare middelen geldig bijeenroepen.

De vergaderingen worden gehouden op de zetel van het bedrijf, of op enig andere in de uitnodiging vermelde plaats, gelegen op het grondgebied van de provincie Antwerpen. De vergaderingen van de raad van bestuur zijn niet openbaar.

De raad van bestuur kan slechts geldig beraadslagen en besluiten wanneer tenminste de helft van de leden, met inbegrip van de voorzitter en/of de ondervoorzitter aanwezig of vertegenwoordigd zijn. Ingeval het aantal aanwezige/vertegenwoordigde leden van de raad van bestuur ontoereikend is om geldig te beraadslagen of te beslissen, kan een nieuwe raad bijeengeroepen worden met dezelfde agenda. Die zal geldig beraadslagen en beslissen ongeacht het aantal aanwezige leden.

De tweede oproeping moet geschieden overeenkomstig de bepalingen van dit artikel en er moet vermeld worden dat de oproeping voor de tweede maal geschiedt.

De vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter. Indien de voorzitter verhinderd is, wordt de raad van bestuur voorgezeten door de ondervoorzitter.

De raad van bestuur kan deskundigen aanwijzen die de beraadslagingen van de raad van bestuur met raadgevende stem bijwonen.

Het betrokken departementshoofd, de directeur van het bedrijf en een personeelslid van het betrokken departement worden als waarnemer, zonder stemrecht, bij de raad van bestuur uitgenodigd. Zij kunnen zich niet laten vertegenwoordigen in de raad van bestuur. Zij zorgen voor de ambtelijke aansluiting met de provincie Antwerpen en de opvolging van de werking van de beheersovereenkomst. Het departementshoofd treedt op als secretaris van de raad van bestuur.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 25/02/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Op de vergadering heeft ieder lid recht op één stem. Ingeval van staking der stemmen, is de stem van de voorzitter doorslaggevend. Onthoudingen en ongeldige stemmen worden niet meegerekend.

Over punten die niet op de agenda werden vermeld, kan de raad van bestuur slechts geldig beraadslagen mits akkoord van twee derden van de aanwezige stemgerechtigde leden.

De besluiten van de raad worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen. Behoudens de hierna

vermelde onderwerpen, die een twee derden meerderheid vereisen:

- voorstel aan de provincieraad om over te gaan tot het ontslag van een !id van de raad van bestuur

- voorstel aan de provincieraad tot ontbinding van het autonoom provinciebedrijf

De beraadslagingen van de raad van bestuur worden vastgelegd in de notulen, ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

De originele notulen worden tijdens de eerstvolgende vergadering ter goedkeuring voorgelegd en in een op de zetel bewaard register opgenomen. De kopieën of uittreksels die bij een rechtspleging of in andere gevallen moeten worden voorgelegd, worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris of een ander hiertoe specifiek gevolmachtigd lid van de raad van bestuur.

De notulen van de vergaderingen van de raad van bestuur, het directiecomité en aile documenten waarnaar verwezen wordt in de notulen, worden elektronisch ter inzage neergelegd op de griffie van de provincie.

Artikel 10  Werkingsvoorwaarden

§1.Huishoudelijk reglement

De raad van bestuur bepaalt de regelen in verband met zijn interne werking in een huishoudelijk reglement.

§2. Onverenigbaarheden

Een bestuurder mag niet

1° aanwezig zijn bij de bespreking of stemming over aangelegenheden waarbij hij een rechtstreeks belang heeft, hetzij persoonlijk, hetzij als vertegenwoordiger, of waarbij de echtgenoot of zijn bloed- of aanverwanten tot en met de vierde graad een persoonlijk en rechtstreeks belang hebben. Dit verbod strekt niet verder dan de bloed- en aanverwanten tot de tweede graad als het gaat om de voordracht van kandidaten, benoemingen, afzettingen en schorsingen. Voor de toepassing van deze bepaling worden personen die een verklaring van wettelijke samenwoning in de zin van artikel 1475 van het Burgerlijk Wetboek hebben afgelegd, met echtgenoten gelijkgesteld;

20 rechtstreeks of onrechtstreeks een overeenkomst sluiten met het autonoom provinciebede

3° rechtstreeks of onrechtstreeks als advocaat of notaris tegen betaling werkzaam zijn in geschillen ten behoeve van het autonoom Provinciebedrijf. Dit verbod geldt met name ook ten aanzien van de personen die in het kader van een associatiè, groepering, samenwerking of op hetzelfde kantooradres met de bestuurder werken:

40 rechtstreeks of onrechtstreeks als advocaat of notaris werkzaam zijn in geschillen ten behoeve van de tegenpartij van het autonoom provinciebedrijf of ten behoeve van een

personeelslid van het autonoom provinciebedrijf aangaande beslissingen in verband met de

tewerkstelling binnen het autonoom provinciebedrijf. Dit verbod geldt met name ook ten aanzien van de personen die in het kader van een associatie, groepering, samenwerking of op hetzelfde kantooradres met de bestuurder werken.

Artikel 11  Bestuursbevoegdheden  Taakverdeling binnen de raad van bestuur

De raad van bestuur beschikt over de volheid van bevoegdheid om alle noodzakelijke of nuttige handelingen te stellen om het maatschappelijk doel van het bedrijf te verwezenlijken.

De raad van bestuur is binnen de grenzen, vastgesteld in de statuten, bevoegd voor aile personeelsaangelegenheden.

Artikel 12- Directiecomité

De raad van bestuur wijst de vertegenwoordiging met betrekking tot het dagelijks bestuur en de voorbereiding en uitvoering van de beslissingen van de raad van bestuur toe aan een directiecomité.

Het directiecomité regelt als orgaan van dagelijks bestuur in onderling overleg zijn werkzaamheden.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 25/02/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Het directiecomité is als volgt samengesteld:

1.de gedeputeerde bevoegd voor het beleidsdomein economie, die voorzitter is van het directiecomité;

2.het hoofd van het departement met het beleidsdomein economie;

3.de directeur van het APB, die tevens secretaris is van het directiecomité,

Het directiecomité kan deskundigen uitnodigen, ad hoc of in een werkgroep. Deze personen hebben een raadgevende stem.

De leden van het directiecomité oefenen hun mandaat onbezoldigd uit.

Het directiecomité is bevoegd voor aile aangelegenheden die tot het dagelijks bestuur behoren, in het bijzonder voor die bevoegdheden die werden gedelegeerd door de raad van bestuur%

Het directiecomité treedt collegiaal op voor de bevoegdheden, die zij niet heeft gedelegeerd. De beslissingen worden genomen niet een gewone meerderheid van de aanwezige leden mits minstens twee leden aanwezig zijn,

Het directiecomité kan zijn bevoegdheden delegeren aan de directeur van het APB, die deze bevoegdheden geheel of gedeeltelijk kan doordelegeren aan een personeelslid van het APB.

Voor rechtshandelingen die binnen het directiecomité vallen, is het bedrijf gebonden door de handtekening van de voorzitter van het directiecomité of diens gevolmachtigde,

Als het directiecomité zijn bevoegdheden heeft gedelegeerd, is het bedrijf gebonden door de handtekening van de directeur van het APB of zijn gevolmachtigde.

Wanneer het belang van het bedrijf dat vereist, beslist de voorzitter of, bij diens afwezigheid, zijn vervanger, rechtsgeldig en zonder verdere formaliteiten over het instellen van rechtsvorderingen en over het treffen van alle maatregelen tot bewaring van recht in de meest ruime zin van het woord, in en buitengerechtelijke procedures. Nil deelt de instelling van een rechtsvordering mee op de eerstvolgende vergadering van het directiecomité.

Artikel 13 Dagelijks bestuur

Naar analogie van het provincieraadsbesluit van 27 juni 2013 wordt het begrip "dagelijks bestuur" voor de financiële verbintenissen binnen het APB als volgt gedefinieerd:

Het directiecomité is bevoegd voor:

- Het vaststellen van de gunningswijzen en het bestek van aile overheidsopdrachten op de kredieten van het exploitatiebudget (gewone dienst) hoger dan 30.000 EUR en tot en met 500.000 EUR (exclusief BTW);

- Het vaststellen van de gunningswijze en het bestek van aile overheidsopdrachten voor de aankoop van roerende investeringen (niet-informatica uitrusting) hoger dan 30.000 EUR en tot en met 85.000 EUR (exclusief BTW);

" Flet nemen van het gunningsbesluit:

op het exploitatiebudget hoger dan 30.000 EUR (exclusief BTW);

op de kredieten voor roerende investeringen (niet ICT) hoger dan 30.000 EUR (exclusief BTW);

op de kredieten voor roerende investeringen (1CT-uitrusting) hoger dan 85.000 EUR (exclusief BTW);

op de kredieten voor onroerende investeringen hoger dan 85.000 EUR (exolusief BTW);

Het vaststellen van de overige contracten en verbintenissen (zoals samenwerkings-overeenkomsten, convenanten, ...) voor zover ze:

ofwel aangerekend worden op het exploitatiebudget (gewone dienst) tot het bedrag van 500.000 EUR (exclusief BTW);

ofwel aangerekend worden op een investeringsbudget (buitengewone dienst) en in dit laatste geval de waarde van 85.000 EUR (exclusief BTW) niet overschrijden;

en met uitzondering van:

daden van beschikking over patrimonium;

MOD 2.2

- Het verwerven van zakelijke rechten of genotrechten op onroerende goederen van derden voor zover de totaliteit van de door de provincie verschuldigde vergoeding, berekend aan de aanvangsindex (bij het afsluiten van de verbintenis), niet meer bedraagt dan 25.000 EUR (exclusief BTW) per jaar;

- Het kennisnemen van aile meerwerken aan onroerende investeringen in min en plus waarvan de lastvoorwaarden door de provincieraad werden goedgekeurd en de meerkosten in totaal minder bedragen dan 10% van het gunningsbedrag of wanneer zij het gevolg zijn van conceptwijzigingen en/of ernstige wijzigingen van gunningsvoorwaarden.

Artikel 14 Personeelsbeheer

De raad van bestuur delegeert, naar analogie met artikel 43 van het Provinciedecreet en het provincieraadsbesluit van 22 maart 2007, zijn bevoegdheid als aanstellende overheid aan het directiecomité.

Het dagelijks personeelsbeheer is de bevoegdheid van de directeur van het APB, naar analogie van wat voorzien is in het Provinciedecreet onder artikel 58. In aansluiting op het provincieraadsbesluit van 24 september 2009, gewijzigd bij provincieraadsbesluit van 24 februari 2011, omvat het dagelijks personeelsbeheer;

- Toekenning verlofstelsels, behalve verlof voor opdracht;

- Toekenning dienstvrijstellinw,

- Toekenning halftijdse werkhervatting na langdurige ziekte

- Opvolging evaluatie- en functioneringscycius binnen het APB;

- Concrete invulling vormingsrecht en vormingsplicht;

- Toewijzing opdrachthouderschap;

- Voorstel toewijzing waarneming hogere functie;

e - Beslissingsbevoegdheid over thuiswerk;

Vaststellen administratieve anciënniteiten en valorisatie relevante ervaring;

- Vaststellen individuele jaarsalaris van de personeelsleden;

- Beslissingsbevoegdheid over permanentieplicht personeelsleden;

e

- Beslissingsbevoegdheid dienstreizen;

- Beslissingsbevoegdheid vervanging conciërge

- Beslissingsbevoegdheid over aanvragen personeelsleden in tijd registratiesysteem;

e " - Aanstelling supervisor(s) in tijdregistratiesysteem met delegatiebevoegdheid; - Opleggen medische onderzoeken bij personeelslid;

" - Beslissingsbevoegdheid inhouding salaris bij onttrekking aan medische controle;

- Beslissingsbevoegdheid inhouding salaris bij ongewettigde afwezigheid;

- Erkenning van personeelslid als vaste vakbondsafgevaardigde;

- Uitbetaling gastmedewerkers;

c:: - Beslissingsbevoegdheid terugbetaling materiële schade personeelslid;

ire - Aanpassing uurroosters indien akkoord elle partijen;

" - Machtigingen tot het uitoefenen van een bijambt buiten de dienstreizen.

Artikel 15- Vertegenwoordiging

Het directiecomité vertegenwoordigt het provinciebedrijf in en buiten rechte als eiser of als verweerder.

Onverminderd de vertegenwoordigingsbevoegdheid van het directiecomité als college, wordt het provinciebedrijf rechtsgeldig vertegenwoordigd door de voorzitter alleen optredend. In het kader van het dagelijks bestuur wordt het autonoom provinciebedrijf eveneens rechtsgeldig in en buiten rechte vertegenwoordigd door de directeur ingevolge een delegatiebesluit van het directiecomité.

P:

Artikel 16- Aansprakelijkheid

" S:

De bestuurders zijn niet persoonlijk gebonden door de verbintenissen van het autonoom provinciebedrijf.

De bestuurders zijn aansprakelijk zonder hoofdelijkheid voor de tekortkomingen in de normale uitoefening van hun bestuur. Ten aanzien van de overtredingen waaraan zij geen deel hebben gehad, worden de bestuurders van die aansprakelijkheid ontheven als hun geen schuld kan worden verweten en als zij die

P: overtredingen hebben aangeklaagd bij de provincieraad binnen een maand nadat zij er kennis van hebben gekregen.

Jaarlijks beslist de provincieraad over de aan de bestuurders te verlenen kwijting, na goedkeuring van de rekeningen. Die kwijting is alleen rechtsgeldig als de ware toestand van het autonoom provinciebedrijf niet wordt verborgen door enige weglating of onjuiste opgave in de rekeningen of in de rapportering betreffende de uitvoering van de beheersovereenkomst.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 25/02/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Artikel 17- Vergoedingen

De leden van de raad van bestuur kunnen een presentiegeld ontvangen, binnen de grenzen bepaald in het Besluit van de Vlaamse Regering van 15 januari 2007 houdende het statuut van de lokale en provinciale mandataris. indien evenwel de vergadering van de raad van bestuur wordt voorafgegaan of gevolgd door een raadscommissie, kunnen de provincieraadsleden en de gedeputeerden geen presentiegeld ontvangen.

Artikel 18 Controle

De controle op de financiële toestand, op de jaarrekening en op de regelmatigheid van de verrichtingen weer te geven in de jaarrekening van het autonoom provinciebedrijf wordt uitgeoefend door één of meer commissarissen. Dit zijn erkende bedrijfsrevisoren die benoemd worden door de provincieraad en die onderworpen zijn aan de wettelijke en reglementaire bepalingen die hun ambt en hun bevoegdheid regelen.

Hoofdstuk IV  Budget Jaarrekening

Artikel 19 Budget

Inkomsten en uitgaven

Het bedrijf ontvangt de inkomsten van alle activiteiten die het uitvoert en draagt de lasten van deze activiteiten

Financiering

De raad van bestuur beslist vrij over de omvang, de techniek en de voorwaarden van zijn financiering.

Budget

Het autonoom provinciebedrijf maakt een budget op overeenkomstig de vereisten die krachtens het Provinciedecreet worden gesteld voor het budget van de provincie.

Artikel 20 Jaarrekening

De boekhouding wordt gevoerd en de jaarrekening wordt opgesteld overeenkomstig de regelen die krachtens het Provinciedecreet worden gesteld voor de boekhouding en de jaarrekening van de provincie.

Het boekjaar valt samen met een kalenderjaar.

Het autonoom provinciebedrijf doet uiterlijk op 31 december van ieder jaar de nodige opnemingen, verificaties, opzoekingen en waarderingen om de inventaris op te maken van al de bezittingen, vorderingen, schulden en verplichtingen van het autonoom provinciebedrijf, van welke aard ook.

De boekhouding wordt gevoerd onder de verantwoordelijkheid en het toezicht van de raad van bestuur,

De raad van bestuur stelt de jaarrekening vast en legt jaarlijks en uiterlijk op 30 juni de jaarrekening van het voorbije jaar ter goedkeuring voor aan de provincieraad.

De raad van bestuur stelt het budget vast en legt jaarlijks het budget van het autonoom provinciebedrijf van het volgende boekjaar ter goedkeuring voor aan de provincieraad op de provincieraadszitting waarbij ook het budget van het volgende boekjaar van de provincie wordt goedgekeurd.

Hoofdstuk V  Personeel

Artikel 21  Personeel

Het autonoom provinciebedrijf werft personeel aan in contractueel dienstverband.

Hoofdstuk VI  Ontbinding en vereffening

Artikel 22 Ontbinding en vereffening

De provincieraad kan steeds beslissen om tot ontbinding en vereffening van het autonoom provinciebedrijf over te gaan. In de beslissing tot ontbinding wijst de provincieraad de vereffenaars aan. Alle andere organen vervallen op het ogenblik van de ontbinding.

MOD 2,2

Luik B - Vervolg

De rechten en verplichtingen van het ontbonden autonoom provinciebedrijf worden overgenomen door de provincie.

In afwijking van het tweede en derde lid kan de provincieraad in het ontbindingsbesluit de personeelsleden, die daarmee moeten instemmen, en de rechten en verplichtingen aanwijzen die overgenomen worden door de overnemers van de activiteiten van het provinciebedrijf.

Hoofdstuk VII  Statutenwijziging

Artikel 23 Statutenwijziging

De wijzigingen in de statuten worden aangebracht bij beslissing van de provincieraad, op voorstel of na advies van de raad van bestuur van het autonoom provinciebedrijf in kwestie. De beslissing van de provincieraad tot wijziging van de statuten wordt, samen met bijbehorende documenten waaronder het voorstel of het advies van de raad van bestuur, binnen dertig dagen aan de Vlaamse Regering verzonden. Binnen honderd dagen na verzending keurt de Vlaamse Regering de wijzigingsbeslissing al dan niet goed. Als die termijn verstrijkt zonder dat de Vlaamse Regering een beslissing genomen heeft en verzonden heeft aan de provincie, dan wordt de goedkeuring geacht te zijn verleend.

De statutenwijzigingen worden op dezelfde wijze als de oprichtingsbeslissing en de statuten neergelegd. Een volledig gecoördineerde tekst van de statuten wordt elektronisch ter inzage neergelegd op de griffie van de provincie Antwerpen en op het secretariaat van het autonoom provinciebedrijf.

SAMENSTELLING BESTUURSORGANEN:

De raad vert bestuur van het APB HC werd door de provincleraad van Antwerpen in vergadering van 28 november 2013 als volgt samengesteld: -

de heer Ludwig Caluwé, Kloosterstraat 621, 2910 Essen, voorzitter

de heer Eric Janssens, Kipciorp 50 bus 2103, 2000 Antwerpen, bestuurder

mevrouw Ben edicte Geniets, Guido Gezellelaan 29 bus 11, 2870 Puurs, bestuurder

de heer Jan Hofkens, Sint Damiaanstraat 229N2, 2160 Wommelgem, bestuurder

mevrouw Marleen Van Hauteghem, Neerbroek 46 617, 2070 Zwijndrecht, bestuurder

mevrouw Nicole Boonen, Schoolstraat 336, 2470 Retie, bestuurder

de heer Frank Geudens, Alfons Schneideriaan 162, 2100 Deurne, bestuurder

de heer Bart Van Hove, Overwinningsstraat 14/2L, 2845 Niel, bestuurder

de heer Koen Helsen, Heidestraat 138, 2950 Kapellen, bestuurder

de heer Diederik Vandendriessohe, Diepestraat 17, 2540 Hove, bestuurder

mevrouw Nicole Naert, Generaal Drubbelstraat 110, 2600 Berchem, bestuurder

mevrouw Anne-Marie Van Asbroeck, Generaal Van Merle nstraat 31, 2600 Berchem, bestuurder

Het directiecomité van het APB HC is op grond van artikel 12 van de statuten samengesteld als volgt:

de heer Ludwig Caluwé, Kloosterstraat 621, 2910 Essen, voorzitter, gedeputeerde

de heer Maarten Puls, Sint Waldetrudisstraat 89, 2200 Herentals, lid, departementshoofd provincie

Antwerpen

de heer Philippe Demoulin, Fourmentstraat 20, 2018 Antwerpen, secretaris, directeur APB HC

De Voorzitter

(mg.)

Ludwig Caluwé

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 25/02/2014 - Annexes du Moniteur belge

Voor-pehouden aan het E3elgisch Staatsblad

24/05/2013
ÿþ !_ ~ ~1i iS M002.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

nECHTBANK~ KOOPHANDEL

1 .1 -0b- 2013

, ANVigffeRP~~

Voor behoud

aan he

Bolgis Staatsb

II1IIIIII{tVI113IM

Ondernemingsnr : 0443.423.820 Benaming

(voluit) ; HAVENCENTRUM

(verkort)

Rechtsvorm : VZW

Zetel : Scheldelaan 444 - 2040 Antwerpen

Onderwerp akte :

Agendapunt 2 : Bekrachtiging van het einde mandaat van de Raad van Bestuur

De statuten van de vzw voorzien omtrent lidmaatschap van de Raad van Bestuur:

in artikel 7: Het lidmaatschap neemt van rechtswege een einde, hetzij door overlijden of, rechtsonbekwaamheid, hetzij door ontslag uit of verlies van het openbaar mandaat, de functie of hoedanigheid, waarvan het lidmaatschap werd verworven. Bij ontbinding van de provincieraad blijven de leden in functie totdat in hun vervanging is voorzien.

In artikel 20: Elke bestuurder heeft één stem. Het mandaat loopt gelijk met het lidmaatschap van de algemene vergadering. De akten betreffende de benoeming en de ambtsbeëindiging van de bestuurders moeten neergelegd worden op de griffie van de rechtbank van koophandel en binnen de 30 dagen na de neerlegging warden bekendgemaakt in de bijlagen tot het Belgisch Staatsblad.

Aangezien er vandaag (21 febr. 2013) in de vervanging voorzien kan worden neemt de Algemene

Vergadering acte van het einde van het mandaat in de Raad van Bestuur, van volgende personen:

Dhr. Tom Caals

Dhr. Steven Vollenbergh

Mevr. Sigrid Stroobants

Mevr, Mien Van Olmen

Mevr. Gerda Van Langendonck

Mevr. Ann Van Mechelen

Dhr. Rony Cuyt

Mevr. Wendy Van Dorst

Mevr. Sandy Neet

Dhr. Corry Masson

Dhr. Achiel Luytfen

Mevr, Ingrid Ceustermans

Volgende personen behouden hun lidmaatschap van de vzw en mandaat in de Raad van Bestuur:

Dhr. Frank Geudens (sp.a)

Dhr. Koen Hefsen (Open VLD)

Dhr, Bart Van Hove (Vlaams Belang)

Agendapunt 4 : Benoeming van de nieuwe Raad van Bestuur

De Algemene Vergaderinx lbFrt'oàmt bijgevolg volgende 14 personen als leden van de Raad van Bestuur:

voorzitter Ludwig Caluwé, Kloosterstraat 621, 2910 Essen (Mortsel - 5/07/1961) ondervoorzitter Eric Janssens, Kipdorp 50 bus 2103 2000 Antwerpen (Eisen - 1311211949)

bestuurslid Nicole Boonen, Schoolstraat 33B, 2470 Rede (Turnhout - 15/08/1966)

bestuurslid Jürgen Godden, Distellaan 11, 28130 Bornem (Bomem - 4/05/1984)

op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto ; Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/05/2013 - Annexes du Moniteur belge

25/06/2012
ÿþ MOü 2.2

r _

f In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

be a Bi sta





RECHTBANK

I 'OOPHANDEL

1 c} MI 2012

A

Ondememingsnr : 0443.423.820

Benaming

(voluit) : HAVENCENTRUM

(verkort) :

Rechtsvorm : VZW

Zetel : Scheldelaan 444 - 2040 Antwerpen

Onderwerp akte

Wegens het overlijden van de heer Raf Liedts, Molenstraat 5, 2200 Herentais is zijn mandaat in de Raad van Bestuur van rechtswege geëindigd. Mevrouw Sandy, Neel (Vlaams Belang), Jezuiëtenrui 1, 2000 Antwerpen  geboren te Antwerpen op 16 oktober 1971, wordt als vervanger voorgedragen.

De statuten van de vzw voorzien hieromtrent:

ln artikel 14: De algemene vergadering is uitsluitend bevoegd voor oa, de benoeming en de afzetting van de

bestuurders.

In artikel 20:

Elke bestuurder heeft één stem. Het mandaat loopt gelijk met het lidmaatschap van de algemene

vergadering.

De akten betreffende de benoeming en de ambtsbeëindiging van de bestuurders moeten neergelegd

worden op de griffie van de rechtbank van koophandel en binnen de 30 dagen na de neerlegging worden

bekendgemaakt in de bijlagen tot het Belgisch Staatsblad.

KOEN HELSEN°i

VOORZITTER

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 25/06/2012 -.Annexes du Moniteur belge

08/12/2011
ÿþ MOD 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

Ondernerningsnr: 0443.423.820 Benaming

(voluit) : HAVENCENTRUM

111111J1,1.111,11.1.1111111!11111 "

RECRTBANK KOOPHANDEL

28 NOV. 28:117

ANTWcIge E N

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/12/2011 - Annexes du Moniteur belge

(verkort) :

Rechtsvorm : VZW

Zetel Scheldelaan 444 - 2040 Antwerpen

Onderwerp akte " Benoeming ondervoorzitter vzw Havencentrum Lillo

De Algemene Vergadering noteert het ontslag van mevrouw Tine Muyshondt uit de Raad van Bestuur.

De Algemene Vergadering benoemt de heer Achiel Luyten, Waterstraat 45, 2440

Geel, (geboren 4 juni 1944 te Geel  RRnr 440604-087.80) tot lid van de Raad van Bestuur en ondervoorzitter van de vzw.

Get.

Koen Helsen

voorzitter

Op de laatste blz. van Luik B vermeiden: Recto Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris. hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

01/09/2011
ÿþ MOP 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

III iii 111111' III

" 11133533*

III

bet

Be Sta

RECHTBANK

KOOPHANDEL

2 2 -08- 2B11

AN-WeR PEN

Ondernemingsnr : 0443.423.820

Benaming

(voluit) : HAVENCENTRUM

(verkort) :

Rechtsvorm : VZW

Zetel : Scheldelaan 444 - 2040 Antwerpen

Onderwerp akte : verlenging mandaat commissaris

De Algemene Vergadering dd 24/5/2011 benoemt PKF bedrijfsrevisoren, Potvlietlaan 6 te 2600 Antwerpen,: commissaris, vertegenwoordigd door haar vennoot de heer Bart Meynendonckx, bedrijfsrevisor, van de vzw: voor de controle van de jaarrekening 2011. Het jaarhonorarium bedraagt 2.767,50 euro (excl. BTW)

get.

Koen Helsen

voorzitter

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedaniaheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging. stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 01/09/2011- Annexes du Moniteur belge

16/03/2011
ÿþ MOD 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie



1lU 11 01 Hifi 111 0h1 ID N1 1011

X11041549'

beh aa Be Sta:

RICHTBANK KOOPHANDEL

0 if Kiff 2011

ANTafg.eRpEiJ

Ondernemingsnr ; 0443.423.820

Benaming

(volut) : HAVENCENTRUM

(verkort) :

Rechtsvorm : VZW

Zetel : Scheldelaan 444 - 2040 Antwerpen

Onderwerp akte : ontslag en benoemingen

Uittreksel uit het verslag van de bijeenkomst van de algemene vergadering dd dinsdag 14/12/2010,

De heer Diederik Vandendriessche, Diepestraat 17 te 2540 Hove heeft ontslag genomen als lid van de vzw en kan bijgevolg geen lid van de l aad van Bestuur zijn. De heer Tom Caals, Boshovestraat 100 te 2100 Deurne wordt als vervanger voorgesteld.

De algemene vergadering benoemt de heer Tom Caals van Groen! tot lid van de Raad van Bestuur.

Aan de algemene vergadering wordt voorgesteld om het huidige mandaat van LMD & Partners formeel te verlengen. Het honorarium bedraagt 2.700 euro per jaar (excl. BTW)

De algemene vergadering benoemt PKF BEDRIJFSREVISOREN CVBA in opvolging van BVBA LMD & Partners - Bedrijfsrevisoren, met als vaste vertegenwoordiger Bart Meynendonckx, tot commissaris van de vzw voor de jaarrekeningen 2010.

get.Koen Helsen

voorzitter

Addendum

De heer Diederik Vandendriessche, Diepestraat 17 te 2540 Hove heeft ontslag genomen als lid en en kan bijgevolg geen lid van de Raad van Bestuur zijn. De Raad van Bestuur bekrachtigt bij deze zijn ontslag als lid van de Raad van Bestuur. De heer Tom Caals ( Merksem, 22 april 1978), Boshovestraat 100 te 2100 Deurre wordt als vervanger voorgesteld.

De algemene vergadering benoemt de heer Tom Caals van Groen! tot lid van de Raad van

Bestuur.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 16/03/2011 - Annexes du Moniteur belge

Op de watste blz, van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)nlen) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Coordonnées
HAVENCENTRUM

Adresse
SCHELDELAAN 444, HAVEN 621 2040 ANTWERPEN 4

Code postal : 2040
Localité : ANTWERPEN
Commune : ANTWERPEN
Province : Anvers
Région : Région flamande