KOFFIEKLAP

Association sans but lucratif


Dénomination : KOFFIEKLAP
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 534.567.196

Publication

29/05/2013
ÿþ MOD 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

4Y2 J ii,

I uhiimiiiiiui181286*' HhI

Ondernemingsnr Benaming

(voluit) : Koffieklap

"

RECHT ANK

KOOPHANDEL

17 MEI 2013

ANT Ann EN

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/05/2013 - Annexes du Moniteur belge

(verkort) :

Rechtsvorm : VZW

Zetel : Klapdorp 41, 2000 Antwerpen

Onderwerp akte : OPRICHTINGSSTATUTEN

De ondergetekenden

- Lane Philip, Robert Schuitenlaan 1 te 3080 Vossem, geboren op 31.12.1967 te Coventry, Engeland

- Vandebroek Miet, Langvoortstraat 18 te 3580 Beringen, geboren op 20.09.1982 te Genk

- van Slooten Neeltje Johanneke, Kalmthoutse Steenweg 146 te 2990 Wuustwezel, geboren op 07,08.1981

te Antwerpen

zijn overeengekomen een vereniging zonder winstoogmerk op te richten, waarvan de statuten de volgende

zijn:

Hoofdstuk 1: Naam, zetel, grondslag, doel, activiteiten

Art.1. Naam:

De vereniging zonder winstoogmerk heet Koffieklap en is opgericht voor onbepaalde duur.

Art. 2. De maatschappelijke zetel is gevestigd te 2000 Antwerpen, Klapdorp 41, gelegen In het arrondissement Antwerpen. De zetel kan binnen het gerechtelijke arrondissement gewijzigd worden bij. eenvoudige beslissing van de raad van bestuur.

Art. 3. Grondslag

KoffieKlap is een Christelijke organisatie die gelooft dat iedereen gemaakt is naar het beeld van God en gemaakt is om in gemeenschap te leven met anderen.

Koffieklap engageert zich om op een manier te werken die Inclusief is, geintegreerd, empowering en bemoedigend zodat aile mensen tot heelheid kunnen komen en het leven ten volle ervaren.

Koffieklap wil de gedachte van inclusie en een plaats in een gemeenschap voor allen in de praktijk brengen en discrimineert niet op basis van ras, cultuur, taal, geloofsbelijdenis, geslacht, beperking, seksualiteit of leeftijd. De organisatie zal altijd trachten in positief partnerschap te werken, conform het ethos en de doelen.

Art. 4. Het doel Is een positieve gemeenschap te creëren waar iedereen welkom is en een kans krijgt om hun potentieel te ontplooien, en waar voorai de meest gemarginaliseerden ondersteuning krijgen en kansen: geboden worden. Daartoe kan Koffieklap ondermeer een buurtkoffiebar inrichten en beheren, waar training en activiteiten om het voorgenoemde doel te bereiken ingericht kunnen worden. Ook kan de vereniging alle, activiteiten inrichten of eraan deelnemen die kunnen bijdragen tot het verwezenlijken van het doel.

Art. 5. Activiteiten

De belangrijkste focus van de organisatie is een buurtkoffiebar waar gemarginaliseerde en kansarmen de mogelijkheid krijgen om werkervaring en levensvaardigheden op te doen, opleiding krijgen en ondersteuning krijgen van een positieve gemeenschap.

Hoewel de organisatie het werk start in Antwerpen, kan er in de toekomst ook activiteiten op andere lokaties gestart worden.

De organisatie kan ook andere activiteiten opzetten die bijdragen tot het verwezenlijken van het doel, waaronder bijvoorbeeld sociaal werk, bewustmaking, gesprekstheraple, opleiding In de vorm van taallessen, levensvaardigheden en werkervaring, onderzoek en de ontwikkeling en uitvoering van activiteiten met kinderen.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/05/2013 - Annexes du Moniteur belge

MODz.2

Hoofdstuk 2: Leden

Art. 8. Leden

De vereniging heeft gewone en reglementaire leden.

Het aantal gewone leden van de vereniging is onbeperkt, maar mag niet minder zijn dan drie.

Het aantal reglementaire leden van de vereniging is onbeperkt en in functie van de activiteiten waarvoor

deze leden zich inschrijven.

Art. 7. Gewoon lidmaatschap

De Raad van Bestuur nodigt natuurlijke personen of rechtspersonen uit om gewoon lid te worden. Door deze uitnodiging te aanvaarden, verklaren kandidaat-leden uitdrukkelijk akkoord te gaan met de statuten, het huishoudelijk reglement en de strategie van de vereniging.

De Algemene Vergadering aanvaardt de kandidaat-leden op grond van de procedure omschreven in het huishoudelijk reglement door een stemming met een twee derden meerderheid. Noch de Raad van Bestuur noch de Algemene Vergadering kunnen verplicht worden zich te verantwoorden over de uitslag van die beraadslagingen.

De gewone leden kunnen aile rechten en verplichtingen uitoefenen zodra zij als gewoon lid aanvaard zijn. De gewone leden van de vereniging kunnen niet verplicht worden tot het betalen van enige bijdrage. Zij hebben geen persoonlijke aansprakelijkheid voor de verbintenissen van de vereniging.

Verenigingen aanvaard als gewoon lid hebben dezelfde rechten en plichten ais het gewoon lidmaatschap in hoofde van een natuurlijk persoon.

Art. 8. Einde gewoon lidmaatschap.

Het gewoon lidmaatschap neemt een einde door ontslag in te dienen bij de Raad van Bestuur, door het

overlijden van het lid of door uitsluiting.

Gewone leden die voeling verliezen met de activiteiten van de vereniging en afwezig zijn op drie achtereenvolgende Algemene Vergaderingen, worden geacht ontslag te nemen.

Elk lid kan uitgesloten worden ais diens levenswijze niet meer beantwoordt aan de grondslag van de vereniging, ais het lid onverantwoorde obstructie voert tegen de aangenomen strategie of afbreuk doet aan het doel of de goede naam van de vereniging en haar getuigenis schaadt.

De criteria en de te volgen procedures voor ontslag en uitsluiting zijn opgenomen in het huishoudelijk reglement.

De Algemene Vergadering neemt het besluit tot uitsluiting op voordracht van de Raad van Bestuur door een stemming met een twee derden meerderheid.

Noch de Raad van Bestuur noch de Algemene Vergadering kunnen verplicht worden zich te verantwoorden over de uitslag van deze beraadslagingen.

Art. 9. Reglementaire leden

Reglementaire leden ontwikkelen een band met de vereniging door regelmatig deel te nemen aan

activiteiten of door zich In te schrijven voor een specifiek activiteitenpakket.

De praktische stappen voor toetreding, de inhoud en de rechten en plichten, evenals de uittreding worden vastgesteld per activiteit of per activiteitenpakket in het huishoudelijk reglement van de vereniging.

Reglementaire leden hebben geen stem in de Algemene Vergadering en kunnen niet daartoe gevolmachtigd worden door een gewoon lid.

Art. 10. Einde reglementair lidmaatschap

Het reglementair lidmaatschap neemt een einde als de ledenbijdrage niet is voldaan binnen de twee

maanden na de uitnodiging tot betaling.

Elk reglementair lid kan uitgesloten worden ais zijn levenswijze niet meer beantwoord aan de grondslag van de vereniging, ais het lid zich onverantwoord gedraagt tijdens een activiteit of afbreuk doet aan het doel of de goede naam van de vereniging en haar getuigenis schaadt.

De criteria en de te volgen procedures voor ontslag en uitsluiting zijn opgenomen in het huishoudelijk reglement.

De Raad van Bestuur neemt het besluit tot uitsluiting op voordracht vanwege een bestuurder of activiteitsverantwoordelijke door een stemming met een twee derden meerderheid.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/05/2013 - Annexes du Moniteur belge

MOO 22

Noch de Raad van Bestuur noch de Algemene Vergadering kunnen verplicht worden zich te verantwoorden over de uitslag van deze beraadslagingen,

Art. 11. Aanspraken op het vermogen

Zowel bij ontslag, bij overlijden als bij uitsluiting kan de betrokenne noch zijn erfgenamen enige aanspraak maken op het vermogen van de vereniging, op de vrijwillig gestorte bijdragen of op de inbrengingen van de betrokkenen.

Uitzondering hierop zijn de leningen als er op dat ogenblik een terugbetalingovereenkomst tussen de betrokkene en de vereniging bestaat. In zulke gevallen zal het contract de voorziene uitvoeringsvoorwaarden behouden.

Hoofdstuk 3: Algemene Vergadering

Art 12. Bevoegdheid

De Algemene Vergadering is het hoogste gezag van de vereniging en bestaat uit de gewone leden van de

vereniging.

Toegetreden leden kunnen de vergadering bijwonen indien zij daarvoor uitgenodigd worden. Zij hebben alleen spreekrecht als hen dat specifiek verleend wordt. Zij kunnen hun stem niet uitbrengen in de Algemene Vergadering, noch daartoe gevolmachtigd worden door een gewoon lid.

Zij is uitsluitend bevoegd tot de wijzigingen der statuten, het benoemen en ontstaan van de bestuurders en de commissarissen en de bepaling van hun eventuele bezoldiging, de goedkeuring van de rekeningen, de kwijting aan de bestuurders en de commissarissen, de begrotingen, de ontbinding van de vereniging, de uitsluiting van gewone leden, de goedkeuring en de wijzigingen van het huishoudelijk reglement en de omvorming van de vereniging naar een andere rechtspersoon.

Al de beslissingen die de grenzen overschrijden van de bevoegdheid van de Raad van Bestuur bepaald door de wet of door de statuten, behoren eveneens tot het gezag van de Algemene Vergadering.

Art. 13. Bijeenroeping

De Algemene Vergadering komt elk jaar samen voor eenendertig maart en verder zo vaak de belangen van

de vereniging dit vereisen.

Ze wordt bijeengeroepen door de Raad van Bestuur, op verzoek van de voorzitter, of als één vijfde van de gewone leden de Raad van Bestuur schriftelijk hierom verzoeken. Al de gewone leden moeten worden uitgenodigd.

De schriftelijke oproeping vermeldt: datum, uur en plaats van de vergadering evenais de dagorde en is ondertekend door wie de vergadering bijeenroept.

Zij worden tenminste tien dagen voor de vergadering aan elk gewoon lid overhandigd of verstuurd per gewone post, electronische post, per fax of met enig ander communicatiemiddel dat toelaat de documenten schriftelijk te reproduceren.

Elk voorstel, ondertekend door ten minste een twintigste van de gewone leden wordt op de agenda geplaatst.

Verenigingen die gewoon lid zijn kunnen zich alleen laten vertegenwoordigen door een of meer van hun bestuurders die zelf beslissen wie van hen het stemrecht verbonden aan hun lidmaatschap uitoefent.

Art. 14. Vergaderprocedures

De Algemene Vergadering is wettig samen en kan enkel geldig beslissen als de helft van alle gewone leden

aanwezig of vertegenwoordigd is.

De vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter of bij diens afwezigheid door de onder-voorzitter.

Zij kan alleen beraadslagen over punten die niet op de dagorde voorkomen nadat aile gewone leden aanwezig zijn en met een gewone meerderheid met deze wijzigin ingestemd hebben.

Noch de voorzitter noch de ondervoorzitter nemen deel aan de stemmingen.

Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter of van zijn vervanger doorslaggevend.

Over personen wordt bij geheime stemming beslist ln zulke gevallen nemen de betrokkenen geen deel aan de stemming.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/05/2013 - Annexes du Moniteur belge

MOU 2.2

Aangestelde en bezoldigde werknemers die deel uitmaken van de Algemene Vergadering, nemen geen deel aan de beraadslagingen en stemmingen die hen zelf betreffen.

Art. 15. Gewone besluitvorming

Besluiten van de Algemene Vergadering worden altijd genomen met een twee derden meerderheid van de stemmen.

Elk lid heeft slechts één stem. Wie niet aanwezig kan zijn, mag zich laten vertegenwoordigen door een schriftelijke volmacht tot stemming te geven aan een ander gewoon lid van de vereniging. Een lid kan slechts één volmachtstem uitbrengen.

Art. 16. Bijzondere besluitvorming

Voor de volgende beraadslagingen en besluiten geiden bijzondere regels:

1. Benoemingen en afzettingen van bestuurders en de uitsluiting van een lid vereisen een twee derden meerderheid van de aanwezige en vertegenwoordigde stemmen.

2. Met verwijzing naar de wettelijke bepalingen is voor de wijziging van de statuten, voor de wijziging van de doelstelling en voor de ontbinding van de vereniging in eerste zitting de aanwezigheid of vertegenwoordiging van twee derden der leden vereist.

Twee derden van de aanwezige en vertegenwoordigde stemmen dienen de wijziging van de statuten of de ontbinding van de vereniging goed te keuren.

Voor de wijziging van de doelstelling is de goedkeuring van vier vijfden van de stemmen vereist.

Indien in eerste zitting niet voldoende gewone leden aanwezig zijn, kan na vijftien dagen een tweede vergadering bijeengeroepen worden zoals bepaald in de artikels 13 en 14. Deze beslist geldig ongeacht het aantal aanwezigen maar met behoud van de bereiste stemmingsmeerderheden.

Art. 17. Verslagen en uittreksels

De besluiten voor wijziging van de statuten, de ontbinding van de vereniging, de benoeming of afzetting van de bestuurders, commissarissen en gevolmachtigden worden binnen een maand in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad bekend gemaakt.

De notulen van de Algemene Vergadering worden opgetekend in een register of op losse bladen, bijeengehouden in een kaft, voorzien van een volgnummer en bijgehouden op het secretariaat van de vereniging . Zij worden ondertekend door de voorzitter, de secretaris en door de gewone leden die hierom verzoeken.

Hoofdstuk 4: Raad van Bestuur

Art. 18. Samenstelling en mandaten

De vereniging wordt bestuurd door een Raad van Bestuur, samengesteld uit minimum drie leden.

Zij worden voor een termijn van drie Jaar door de Algemene Vergadering benoemd op basis van kwalificaties bepaald in het huishoudelijk reglement.

Volgens de procedures bepaald in het huishoudelijk reglement wordt de functionering van elke bestuurder periodiek geëvacueerd en geeft de Algemene Vergadering gevolg aan de besluiten die daaraan verbonden worden.

De mandaten worden in de regel niet vergoed.

De Raad van Bestuur beraadslaagt en besluit ten allen tijde ais college.

Als het aantal bestuurders is teruggevallen beneden het minimum, roepen de overblijvende bestuurders binnen de drie maanden een Algemene Vergadering bijeen om nieuwe bestuurders te verkiezen.

Elke bestuurder die benoemd wordt voor een vervroegd opengevailen bestuursmandaat, wordt slechts benoemd voor de resterende looptijd van het oorspronkelijk mandaat.

Art. 19. Functies

De Raad van Bestuur kiest onder zijn leden een voorzitter, een ondervoorzitter, een secretaris, een

peningmeester en elke ander functie die nodig geacht wordt voor haar goede functionering.

De functies van een ondervoorzitter, secretaris, penningmeester mogen gecombineerd worden.

Art. 20. Vergaderingen

De Raad van Bestuur vergadert ten minste één maal per drie maanden, op verzoek van de voorzitter of op vraag van twee bestuurders en kan geldig beraadslagen en beslissen in aanwezigheid van tenminste twee derden van de bestuurders.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/05/2013 - Annexes du Moniteur belge

MOR 2.2

De schriftelijke oproeping vermeldt datum, uur, plaats van de vergadering evenals de dagorde en is ondertekend door wie de vergadering bijeenroept.

Zij worden tenminste twee weken voor de vergadering aan elke bestuurder overhandigd of verstuurd per gewone post, electronische post, per fax of met enig ander communicatiemiddel dat toelaat de documenten schriftelijk te reproduceren.

De vergaderingen kunnen hoogstens twee maal per jaar telefonisch of via een ander telecommunicatiesysteem verlopen. In dat geval dient binnen de acht dagen een volledig verslag aan alle bestuurders bezorgd te worden. De bestuurders die aan deze vergadering op afstand hebben deelgenomen dienen het verslag uitdrukkelijk en schriftelijk te bekrachtigen.

Bij ontstentenis of verhindering van de voorzitter, worden zijn functies waargenomen door de ondervoorzitter.

Art. 21. Besluitvorming

Elke bestuurder heeft één stem.

Beslissingen van de Raad van Bestuur zijn slechts geldig en bindend als ze genomen worden met een twee

derde meerderheid van de stemmen.

Ark. 22. Verslagen

De notulen van de vergadering worden opgetekend in een register of op losse bladen bijeengehouden in

een kaft, voorzien van een volgnummer en bijgehouden op het secretariaat van de vereniging.

Zij worden ondertekend door alle bestuurders.

Uitreksels worden geldig ondertekend door twee bestuurders.

Art. 23. Bevoegdheden

De Raad van Bestuur heeft de meest uitgebreide macht om aile beheersdaden te stelten, met uitzondering

van wat bij wet voorbehouden is aan de Algemene Vergadering.

Hij is tevens bevoegd personeel in dienst te nemen en te ontslaan.

Elke bestuurder kan de vereniging met zijn enkele handtekening vertegenwoordigen in alle administratieve

en wettelijke zaken voor zover het gaat om handelingen met een uitvoerend karakter die horen bij het dagelijks

bestuur van de vereniging.

Voor alle buitengewone handelingen dient de Raad van Bestuur Algemene Vergadering bijeen te roepen

voor een bindend advies dien aangaande.

Voor het financieel en materieel beheer volstaat de enkele handtekening van de persoon die gemachtigd is te handelen tot een bedrag per verrichting dat de Raad van Bestuur bepaalt. Daar boven is een bijkomende handtekening van de voorzitter of diens plaatsvervanger vereist. Dit bedrag kan door de Raad van Bestuur op een van haar vergaderingen aangepast worden. Deze beslissing wordt opgenomen in het verslag van de vergadering.

Art. 24. Verenigingsdocumenten

De Raad van Bestuur stelt een huishoudelijk reglement op of formuleert voorstellen voor eventuele wijzigingen daaraan. De Algemene Vergadering dient deze goed te keuren met een twee derden meerderheid van de aanwezige en vertegenwoordigde stemmen.

De Raad van Bestuur houdt een register van het actuele ledenbestand bij, verzorgt de wettelijk verplichte publicaties en de neerleggingen van documenten zoals bepaald door de wet.

Art. 25. Dagelijks bestuur

De Raad van Bestuur kan het dagelijks beheer van de vereniging in opdracht geven aan een of meer door

haar aangestelde personen of aan een dagelijks bestuur, met gebruik van de maatschappelijke handtekening

aan dit beheer verbonden.

Zij stelt de bevoegdheden vast volgens de bepalingen van het huishoudelijk reglement.

Elke gevofmachftgde treedt voor de Raad van Bestuur op ais college bij de vertegenwoordigingen en In de

handelingen die namens de vereniging gesteld worden, in en buiten rechte, als aanlegger of als verweerder.

Hoofdstuk 5: Rekeningen en begrotingen

Art. 26. Boekjaar

Het eerste boekjaar loopt vanaf de datum van oprichting tot het einde van hetzelfde kalenderjaar.

Een gewoon boekjaar loopt van 01 januari tot 31 december.

Op grond van het beleidsplan stelt de Raad van Bestuur de jaarrekening en de balans van het afgelopen

jaar op, evenals de begroting van het volgend jaar. Zij legt die ter goedkeuring voor aan de Algemene

Vergadering.

De Algemene Vergadering zal op vraag van de Raad van Bestuur en op grond van deze documenten

kwijting verlenen voor het gevoerde beleid.

Moa 2.2

Luik B - Vervolg

Hoofdstuk 6: Ontbinding, vereffening, slotbepalingen

Art. 27. Ontbinding

Bij vrijwillige ontbinding duidt de Algemene Vergadering twee vereffenaars aan en bepaalt hun bevoegdheid.

Zowel bij vrijwillige als bij rechterlijke ontbinding, op welk ogenblik en door welke oorzaak zij zich ook voordoet, wijst de Algemene Vergadering het netto overblijvend actief toe aan een of meer verenigingen die gelijkaardige activiteiten voeren of die zich verbinden ze te zullen voeren.

Bij gebrek aan consensus over een deel of het geheel van de toewijzing wijst de Algemene Vergadering een gelijk deel van het volledige actief toe aan projecten van volgende organisaties: Private Stichting Cherut, geregistreerd onder ondememersnummer 0821 204 572 en Oasis Belgium vzw geregistreerd onder het nummer 887 307 203.

Art. 28. Diversen

Voor alles wat niet uitdrukkelijk in deze statuten werd voorzien, wordt verwezen naar de bepalingen van de

wetgever en naar het huishoudelijk reglement van de vereniging.

Art. 29. Inzagerecht

De gewone leden en al wie daartoe een wettig belang aantonen, kunnen op de zetel van de vereniging hun inzagerecht uitoefenen. De praktische uitwerking van deze bepalingen wordt opgenomen in het huishoudelijk reglement.

Voor de uittreksels door de vereniging verstrekt, volstaan de handtekeningen van twee bestuurders.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/05/2013 - Annexes du Moniteur belge

" Voor-

.behouden

" aan het Belgisch Staatsblad

Opgemaakt te Antwerpen.

In twee originele exemplaren door volgende stichters.

- Lane Philip, Robert Schuitentaan 1 te 3080 Vossem, geboren op 31.12.1967 te Coventry, Engeland

- Vandebroek Miet, Langvoortstraat 18 te 3580 Beringen, geboren op 20.09.1982 te Genk

- van Slooten Neeltje Johanneke, Kalmthoutse Steenweg 146 te 2990 Wuustwezel, geboren op 07.08.1981

te Antwerpen

Benoeming van bestuurders 1 7 ME1 2113

De Algemene Vergadering stelt in haar eerste en stichtende vergadering op 19 april 2013 aan als bestuurders:

1. Coraj Rudina , geboren te Fushe-Kruje te Albanië op 6 november 1984, wonende Sint-Vlncentiusstraat 57 te 2018 Antwerpen

2, Deval Fabrice David, geboren te Créteil te Frankrijk op 2 mei 1981, wonende Rue de la Consolation 89 te 1030 Schaerbeek

3. Dunne Elaine, geboren te Glasgow te Schotland op 25.02.1960, wonende Avenue Roi Baudouin 17 te 1310LaHuipe

Benoeming dagelijks bestuurder

De Raad van Bestuur benoemt als dagelijks bestuurder, bevoegd om de vereniging afzonderlijk te vertegenwoordigen en haar met maatschappelijke handtekening in alle administratieve, wettelijke en financiële zaken wettelijk te verbinden voor zover het gaat om handelingen met uitvoerend karakter die horen bij het dagelijks bestuur van de vereniging:

Lane Philip, Robert Schuitenlaan 1 te 3080 Vossem, geboren op 31.12.1967 te Coventry, Engeland

- Vandebroek Miet, Langvoortstraat 18 te 3580 Beringen, geboren op 20.09.1982 te Genk

- van Slooten Neeltje Johanneke, Kalmthoutse Steenweg 148 te 2990 Wuustwezel, geboren op 07.08.1981

te Antwerpen

-P11:1,,

j~

.Ue: dintA

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Coordonnées
KOFFIEKLAP

Adresse
KLAPDORP 41 2000 ANTWERPEN

Code postal : 2000
Localité : ANTWERPEN
Commune : ANTWERPEN
Province : Anvers
Région : Région flamande