PROVINCIAAL DOCUMENTATIECENTRUM ATLAS, AFGEKORT : DOCATLAS

Association sans but lucratif


Dénomination : PROVINCIAAL DOCUMENTATIECENTRUM ATLAS, AFGEKORT : DOCATLAS
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 445.736.477

Publication

27/02/2014
ÿþ h+10D 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie



fl1fl 11fl II1 lflhl fl111 II II IIYI~

*19052600'

ion

Neergelegd ter griffie mn de Rechtbank

van koop/ Lac: iii An\Fmpen, op

Griff e. 01 rue

Ondernemingsnr : 0445.736.477

Benaming

(voluit) Provinciaal Documentatiecentrum Atlas

(verkort) :

Rechtsvorm : VZW

Zetel : Carnotstraat 110, 2060 Antwerpen

Onderwerp akte ; Wijziging rechtsvorm en maatschappelijke zetel - Nieuwe statuten - Ontslagen en benoemingen

Uittreksel uit de notulen van de buitengewone algemene vergadering van 28 november 2013.

De vergadering stemt in met het voorstel tot omvorming van de vzw met ingang van 1 januari 2014 naar een, autonoom provinciebedrijf (APB). Het APB neemt van rechtswege alle rechten en verplichten van de vzw over die voortvloeien uit met andere publiek- en privaatrechtelijke personen bestaande rechtsverhoudingen, die in: verband staan met de uitoefening van de bevoegdheden die aan het bedrijf zijn toevertrouwd en met andere, activiteiten van de vzw, met inbegrip van de rechten en verplichtingen die voortvloeien uit hangende en-toekomstige gerechtelijke procedures.

De vergadering neemt er kennis van dat de samenstelling van de raad van bestuur van het APB Provinciaal Documentatiecentrum Atlas, zoals door de provincieraad van 28 november 2013 werd goedgekeurd, zal; bestaan uit de voltallige provincieraad en verleent met ingang van 1 januari 2014 ontslag aan de bestuurders van de vzw:

mevrouw Yolande Avontroodt

mevrouw Aysel Bayraktar

de heer Peter Bellens

mevrouw Greet Bockx

de heer Ivo Bollen

mevrouw Vera De Hert

de heer Koen Dillen

mevrouw Benedicte Geniets

mevrouw lise Jacques

de heer Patrick Janssen

de heer Kris Merckx

mevrouw Greet Van Gooi

mevrouw Gerda Van Langendonck

de heer Tim Willekens

De vergadering stemt in met het overbrengen van de maatschappelijke zetel naar de Koningin Elisabethlei 22, 2018 Antwerpen.

Provincieraadsbesluit van 28 november 2013 houdende oprichting van het Autonoom Provinciebedrijf Provinciaal Documentatiecentrum Atlas, afgekort APB PDA. Vaststellen statuten. Goedkeuring.

1. Context

Het provinciedecreet bepaalt onder meer dat wanneer een instelling of dienst van provinciaal belang is deze met ingang van 1 januari 2014 moet worden omgevormd naar een organisatievorm zoals voorzien in het decreet.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/02/2014 - Annexes du Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/02/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 22

Het Provinciaal Documentatiecentrum Atlas VZW (PDA) valt onder de bepaling dat het van provinciaal belang is. De financiële middelen van de vzw vallen immers ten faste van het provinciebudget en de organen van de vereniging zijn samengesteld uit meer dan de helft provincieraadsleden of deputatieleden, die tevens over de meerderheid der stemmen beschikken.

De deputatie wenst deze VZW om te vormen naar een autonoom provinciebedrijf (APB), een organisatievorm die korter bij het moederhuis staat dan de huidige structuur.

2. Stappenplan

De oprichting van een APS kan worden onderverdeeld in vier opeenvolgende fasen: de voorbereiding, de oprichting, de goedkeuring door de toezichthoudende overheid en de beheersovereenkomst (artikel 228 provinciedecreet).

2.1 Voorbereiding

Voorafgaand aan de oplichting moet de deputatie een motiveringsverslag opmaken waarin de voor- en de nadelen van externe verzelfstandiging tegen elkaar worden afgewogen en waarin wordt aangetoond dat beheer binnen de rechtspersoonlijkheid van de provincie niet dezelfde voordelen kan bieden.

2.2 Oprichting

Een APB wordt vervolgens opgericht bij besluit van de provincieraad. De oprichtingsbeslissing stelt de statuten en de samenstelling van de raad van bestuur (RVB) van het APB vast. Onder voorbehoud van de toepassing van de bepalingen inzake het goedkeuringstoezicht verkrijgt het APB rechtspersoonlijkheid op de datum van voormelde oprichtingsbeslissing.

Hierna is het APB de facto opgericht en kan de raad van bestuur samenkomen om de organisatie vorm te geven.

2.3 Goedkeuringstoezicht

De oprichtingsbeslissing wordt samen met het motiveringsverslag en met de statuten, binnen dertig dagen, aan de Vlaamse regering verzonden. Binnen honderd dagen na verzending keurt de Vlaamse regering de oprichtingsbeslissing al dan niet goed. Als die termijn verstrijkt zonder dat de Vlaamse regering een beslissing genomen heeft en verzonden heeft aan de provincie, dan wordt de goedkeuring geacht te zijn verleend.

2.4 Beheersovereenkomst

De provincie en het APB sluiten vervolgens, na onderhandelingen, een beheersovereenkomst waarin minstens (maar niet uitsluitend) de in artikel 228,§2, van het provinciedecreet opgesomde aangelegenheden worden geregeld. De bevoegdheid om de overeenkomst goed te keuren komt toe aan de provincieraad.

Het provinciedecreet legt bijkomend dwingende bepalingen op met betrekking tot de interne structuur van het APB (samenstelling, werking en aansprakelijkheid van de raad van bestuur), dagelijks bestuur, de externe audit, administratief toezicht, personeelsstatuten, financiën en boekhouding, participaties, vereffening en ontbinding, en andere.

3. Situering van het Provinciaal Documentatiecentrum Atlas VZW.

3.1 Historiek en werking

Het provinciaal documentatiecentrum Atlas is vandaag organisatorisch ingebed als een para-provinciale

VZW binnen het departement welzijn, economie en plattelandsbeleid (DWEP).

De VZW is ontstaan uit de VZW Provinciale Materialenbank en wordt bestuurd door de leden van de bevoegde raadscommissie en de bevoegde gedeputeerde, die tevens voorzitter is van de vereniging.

Het centrum biedt twee locaties met een bibliotheekinfrastructuur aan, respectievelijk in Antwerpen en Turnhotit. Het gros van de ontleningen betreft leermiddelen voor Nederlands aan anderstaligen (68,73%). Het doelpubliek bestaat voor meer dan 50% uit medewerkers uit de onderwijssector, gevolgd door volwassen anderstaligen (31%).

De vereniging is gehuisvest in niet-provinciale gebouwen en ontvangt, benevens provinciale middelen, ook subsidies vanwege het federaal fonds voor het impulsbeleid, de Vlaamse gemeenschap en de stad Turnhout.

Het PDA is vandaag actief in volgende beleidsdomeinen, in volgorde van belang :

Flankerend onderwijsbeleid

Het decreet van 30 november 2007 houdende het flankerend onderwijsbeleid geeft de provincie Antwerpen de nodige autonomie om op eigen maat een vernieuwend beleid uit te bouwen dat rekening houdt met de concrete noden en behoeften van de lokale gemeenschap. Door samenwerking tussen aile onderwijsactoren in de provincie Antwerpen te stimuleren, creëert een flankerend onderwijsbeleid extra mogelijkheden voor het onderwijsgebeuren in de provincie.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/02/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Het PDA vult voor leraren van alle leeftijdscategorieën de bestaande lacune aan ondersteuning en expertise in de thema's taalvaardigheid  Nederlands voor taalzwakken en anderstaligen  opvoeden tot (wereld)burgerschap  leren omgaan met diversiteit en aanleren sociale vaardigheden. Het PDA werkt actief samen met het team van het provinciaal flankerend onderwijsbeleid. Het PDA ondersteunt het onderwijsveld bij de voorbereiding van nieuwe leraren door de deskundigheid van de studenten lerarenopleiding (kleuter  lager  secundair - vakgericht) inzake omgang met taalvaardigheid bij kansengroepen en reet culturele diversiteit te bevorderen. Soms voert de dienst specifieke opdrachten uit in het kader van inburgering en integratie zoals bv, uitlenen van "Zomerschoolkoffers"  koffers vol met educatieve materialen ter ondersteuning van verschillende Zomerscholen in Vlaanderen (cfr. Vlaamse subsidie "Managers voor Diversiteit 2010). Deze opdrachten zijn hoofdzakelijk bedoeld om educatieve ondersteuning te bieden aan professionelen of vrijwilligers die onderwijs bieden met de bedoeling de kansen van kansarme kinderen en jongeren te verhogen.

Gelijke kansen en welzijnsbeleid

Het PDA vormt een schakel in de provinciale bevoegdheid inzake netwerkvorming in het beleidsdomein welzijn. Het PDA bevordert de deskundigheid van het socio-culturele middenveld bij het krijgen van impact op gelijke kansen en interculturaliseringsprocessen in het brede welzijnsveld. Daarnaast biedt het PDA een vormingsaanbod aan met specifieke werkbare methodieken met het oog op kwaliteitsverbetering. Het PDA draagt tevens bij tot een impulsbeleid dat gericht is op het verhogen van de participatiekansen van specifiek kwetsbare doelgroepen. Het PDA ondersteunt tenslotte de eigen provinciale diensten bij het opbouwen van de noodzakelijke kennis om zinvolle beleidsvoorbereidende voorstellen in deze domeinen uit te werken.

Noord-Zuid beleid

Het PDA werkt in opdracht van o.m. de minister van ontwikkelingssamenwerking en de Vlaamse gemeenschapscommissie voor het federaal gesubsidieerde Kleur Bekennen programma. Dit wil door educatieve schoolprojecten mondiale vorming jongeren van 10-18 jarigen sensibiliseren voor een rechtvaardig Noord-Zuid beleid. De taak van het PDA bestaat erin door het Kleur Bekennen programma het PDA verder uit te bouwen, maar tevens leerkrachten te laten kennismaken met aantrekkelijke en goed gefundeerde materialen om er met hun klas mee aan de slag te gaan, Het PDA voert in opdracht van de provincie eveneens het educatieve leermiddelenluik van de Noord-Zuid-beleidsopdracht uit voor de 3-10-jarigen in het kader van het Kleur Bekennen Kids-programma,

3.2 Personeel

De budgettaire personeelsbehoefte wordt op 1 januari 2014 vastgesteld op 9,55 VTE en wordt jaarlijks en telkens opnieuw bij de budgetopmaak aangetoond. Het personeel van het PDA zal een nieuwe arbeidsovereenkomst afsluiten met het APB. Het personeel zal onder de rechtspositieregeling van het provinciepersoneel vallen in plaats van onder het huidige paritair comité 329.01, maar kan op individuele basis ook opteren voor een overgangsregeling waarbij hun huidige arbeidsvoorwaarden worden bevroren. DMCO voert hiervoor individuele gesprekken met alle personeelsleden.

3.3 Financieel

In de ontwerpbegroting 2014 wordt een dotatie voorzien van 463.420,00 EUR.

3.4 Doelstellingen

- Ontwikkelen van een flankerend onderwijsbeleid ter bevordering van gelijke onderwijskansen, een betere studiekeuze en een goede aansluiting van het onderwijs bij de arbeidsmarkt voor de scholen van alle netten in de provincie Antwerpen.

- De provincie wil de levenskwaliteit en gezondheid van inwoners van de provincie Antwerpen bevorderen, met bijzondere aandacht voor maatschappelijk kwetsbare doelgroepen. Wij zijn hiervoor - binnen het Vlaams wetgevend kader - de vanzelfsprekende partner van welzijnsorganisaties en lokale besturen voor bovenlokale noden en uitdagingen.

- Verhogen van de betrokkenheid van de burger en de lokale besturen bij de Noord-Zuid-problematiek om zo de solidariteit met het Zuiden te vergroten en een gedragsverandering teweeg te brengen.

4. Verslag van de deputatie in de keuze van organisatievorm

Het Documentatiecentrum Atlas VZW is heden een para-provinciale entiteit binnen de provinciale organisatiestructuur, maar die niet rechtstreeks door de reguliere bestuursorganen van de provincie wordt aangestuurd.

Als VZW valt het PDA vandaag niet onder de publieke sector ondanks haar maatschappelijke doelstellingen die in het verlengde liggen van de openbare dienstverlening.

De deputatie wenst deze organisatie dichter bij het moederhuis te brengen en te transformeren van de private naar de publieke sector door het om te vormen tot een autonoom provinciebedrijf met de voltallige provincieraad als raad van bestuur, Het directiecomité van het APB wordt gevormd door de 6 gedeputeerden, waarbij aan de directeur van het APB, zoals aan de leidinggevenden van provinciale binnen- en buitendiensten, een budgethouderschap ter realisatie van een soepel beheer wordt toegekend.

De besluitvorming kan dan vanuit het APB via het departement Welzijn, Economie en Plattelandsbeleid (DWEP) rechtstreeks verlopen via de democratisch verkozen beleidsorganen, waarbij de informatiedoorstroming sterk verbeterd wordt ten opzichte van de huidige structuur. DWEP kan zijn adviesrol in deze structuur optimaliseren.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/02/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Het PDA heeft steeds een eigen boekhouding gevoerd die beantwoordde aan de vennootschapswetgeving en de nodige flexibiliteit garandeerde. Het kunnen voeren van een eigen boekhouding biedt het PDA de mogelijkheid, binnen de spelregels van de beleids- en beheerscyclus, een autonome financiële bedrijfsvoering te kunnen blijven voeren.

Deze autonome financiële bedrijfsvoering is binnen de voorziene organisatievormen van het provinciedecreet niet mogelijk binnen het budgethouderschap, maar ook niet als intern verzelfstandigd agentschap. Deze mogelijkheid is enkel voorzien voor extern verzelfstandigde agentschappen, waarbij de organisatievorm als APB de voorkeur geniet op een extern verzelfstandigd agentschap in privaatrechtelijke vorm, daar deze organisatievorm korter bij het moederhuls staat en het agentschap tot de publieke sector blijft behoren.

Door het kunnen voeren van een decentrale boekhouding op maat kunnen de eigen inkomsten, rechtstreeks opnieuw ingezet worden In de werking en voor personeelskosten. Als APB in een semi-commerciële omgeving kunnen schommelende exploitatiegegevens over de jaargrenzen worden opgevangen. Het APB is immers binnen de beleids- en beheerscyclus niet onderworpen aan de autofinancieringsmarge en kan in tegenstelling tot de provincie en intern verzelfstandigde agentschappen opgebouwde reserves rechtstreeks aanwenden voor exploitatiedoeleinden.

Op grond van deze overwegingen stelt de deputatie aan uw raad voor het huidige PDA VZW met ingang van 1 januari 2014 om te vormen tot het APB Provinciaal Documentatiecentrum Atlas, afgekort APB PDA.

5, Statuten

Artikel 226 van het provinciedecreet bepaalt dat de statuten van een autonoom provinciebedrijf ten minste

volgende elementen dienen te bevatten;

- de naam en eventueel de afkorting van het APB;

- het maatschappelijke doel, inzonderheid een omschrijving van de beleidsuitvoerende taken van provinciaal

belang waarmee het autonoom provinciebedrijf belast wordt;

- de maatschappelijke zetel, gevestigd in de oprichtende provincie;

- de samenstelling, de vergaderwijze, de werkingsvoorwaarden en de bevoegdheden van de organen;

- de wijze van ontbinding en vereffening van het autonoom provinciebedrijf.

Een voorstel van statuten is bijgevoegd als bijlage bij dit verslag.

6. Organen

6.1. Raad van bestuur

De deputatie wenst een maximale democratische vertegenwoordiging en controle te waarborgen, die een optimale informatiedoorstroming toelaat. Zij stelt bijgevolg voor dat de voltallige provincieraad zou zetelen in de raad van bestuur van het APB PDA. met de bevoegde gedeputeerde als voorzitter zoals voorzien in het provinciedecreet onder artikel 229&2bis. Voormeld artikel stipuleert dat de genderbepaling en de maximale 1/5 vertegenwoordiging in de raad van bestuur niet geldt.

In de statuten wordt voorzien dat bij afwezigheid van de voorzitter, de voorzitter van de raadscommissie waaronder het APB PDA ressorteert de vergadering leidt.

De vergadering van de raad van bestuur van het APB zal aansluiten op een gewone provincieraadszitting. Er kunnen geen presentiegelden worden toegekend aan de leden van de raad van bestuur, zodat de provinciale financiën niet extra worden belast,

6.2 Directiecomité

Artikel 12 van de statuten voorziet een directiecomité dat is samengesteld uit de 6 gedeputeerden. Het

directiecomité staat in voor het dagelijks bestuur en wordt voorgezeten door de bevoegde gedeputeerde.

Het directiecomité kan deskundigen uitnodigen, die evenwel geen stemrecht bezitten.

Het directiecomité kan tevens bevoegdheden delegeren aan de directeur van het bedrijf, die ze verder

geheel of gedeeltelijk kan delegeren aan een personeelslid van het APB,

Het directiecomité vergadert na de zitting van de deputatie.

6.3 Dagelijks bestuur

Naar analogie met het provincieraadsbesluit van 27 juni 2013 wordt het begrip "dagelijks bestuur" voor de

financiële verbintenissen van het APB op dezelfde wijze gedefinieerd als voor de provinciale diensten.

6.4 Personeelsbeheer

Naar analogie met artikel 43 van het provinciedecreet en het provincieraadsbesluit van 22 maart 2007

delegeert de raad van bestuur zijn bevoegdheid als aanstellende overheid aan het directiecomité.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/02/2014 - Annexes du Moniteur belge

M0D 2.2

Het dagelijks personeelsbeheer is de bevoegdheid van de directeur van het APB naar analogie met wat voorzien is in het provinciedecreet onder artikel 58.

7. Ontbinding van het PDA VZW

Met afzonderlijk verslag zal aan uw raad de ontbinding van het PDA VZW worden voorgelegd, samen met het jaarverslag en de jaarrekening 2013. De tegoeden van het PDA VZW komen met ingang van 1 januari 2014 toe aan het APB.

8. Provincieraadsbeslissing

Zoals reeds vermeld in het stappenplan wordt een verzelfstandigd agentschap opgericht bij provincieraadsbeslissing, De oprichtingsbeslissing legt de statuten van de verzelfstandigde entiteit vast. Onder voorbehoud van de toepassing van de bepalingen inzake het goedkeuringstoezicht verkrijgt het rechtspersoonlijkheid op de datum van voormelde oprichtingsbeslissing.

Aan uw raad wordt voorgesteld om goedkeuring te hechten aan de oprichting van het APB PDA, de bijgevoegde statuten en het voorstel van samenstelling van de raad van bestuur goed te keuren.

Dit verslag werd door de deputatie goedgekeurd op 14 november 2013.

De provincieraad van Antwerpen,

Gelet op de principiële goedkeuring van de deputatie in zitting van 7 november 2013 houdende de oprichting van een autonoom provinciebedrijf Provinciaal Documentatiecentrum Atlas;

Gelet op de artikelen 219 en volgende van het provinciedecreet van 22 december 2006, nadien meermaals gewijzigd, houdende de modaliteiten en bepalingen van provinciale extern verzelfstandigde agentschappen;

Gelet op artikel 225 van voormeld provinciedecreet houdende de oprichting van een autonoom provinciebedrijf;

Gelet op artikel 226 van het provinciedecreet houdende de statuten van een autonoom provinciebedrijf;

Gelet op artikel 229 van het provinciedecreet houdende de samenstelling van de raad van bestuur van een autonoom provinciebedrijf;

Overwegende dat de deputatie heeft aangetoond en gemotiveerd dat een autonoom provinciebedrijf, binnen de mogelijkheden van het provinciedecreet, de meest aangewezen organisatievorm is voor het verwezenlijken van de in het verslag opgesomde beleidsuitvoerende taken van provinciaal belang;

Op voorstel van de deputatie,

BESLUIT:

Artikel 1 :

Goedkeuring wordt gehecht aan de oprichting, met ingang van 1 januari 2014, binnen het departement welzijn economie en plattelandsbeleid, op het organisatieniveau N-2, van een autonoom provinciebedrijf "Provinciaal Documentatiecentrum Atlas", afgekort APB PDA.

Artikel 2 :

Goedgekeurd worden de voorgelegde statuten van het APB PDA.

Artikel 3 :

De raad van bestuur van het autonoom provinciebedrijf is samengesteld uit de voltallige provincieraad:

Artikel 4 :

De tegoeden van het Provinciaal Documentatiecentrum Atlas VZW komen met ingang van 1 januari 2014

toe aan het APB PDA.

STATUTEN AUTONOOM PROVINCIEBEDRIJF PROVINCIAAL DOCUMENTATIECENTRUM ATLAS

Hoofdstuk I -- Naam  Zetel -- Doel  Duur  Rechtsvorm  Wettelijk kader

Artikel 1  Naam

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/02/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Deze statuten regelen de organisatie en de werking van het autonoom provinciebedrijf met rechtspersoonlijkheid Provinciaal Documentatiecentrum Atlas, afgekort APB PDA, hierna bedrijf genoemd, opgericht bij besluit van de provincieraad van dé provincie Antwerpen op datum van 28 november 2013.

Artikel 2  Maatschappelijke zetel

De maatschappelijke zetel van het bedrijf is gevestigd in 2018 Antwerpen, Koningin Elisabethlei 22.

Artikel 3  Maatschappelijk doel en activiteiten

Het autonoom provinciebedrijf heeft tot doel

Beleidsdoelstelling - Ontwikkelen van een flankerend onderwijsbeleid ter bevordering van gelijke onderwijskansen, een betere studiekeuze en een goede aansluiting van het onderwijs bij de arbeidsmarkt voor de scholen van alle netten in de provincie Antwerpen.

Actieplan - Er wordt geïnvesteerd in de uitbouw van een regierol inzake flankerend onderwijsbeleid, daarbij wordt zowel ingezet op de interne regie als de externe regie.

Actie "Nederlands als sleutel op de Vlaamse samenleving": Er wordt ingezet op het actief en deskundig ondersteunen van relevante actoren door het ontsluiten en publieksgericht aanbieden van kwalitatieve en up-to-date collecties, leermiddelen en achtergrondinformatie rond onder meer taalvaardigheid, tweede taalverwerving, Nederlands als tweede taal, meertaligheid, Nederlands op de werkvloer, taalgerichte interculturele communicatie,... Geven van vormingen aan intermediairen uit het brede onderwijsveld en de eigen provinciale diensten over de materialen uit de collecties.

Beleidsdoelstelling- De provincie wil de levenskwaliteit en gezondheid van inwoners van de provincie Antwerpen bevorderen, met bijzondere aandacht voor maatschappelijk kwetsbare doelgroepen. Wij zijn hiervoor - binnen het Vlaams wetgevend kader - de vanzelfsprekende partner van welzijnsorganisaties en lokale besturen voor bovenlokale noden en uitdagingen.

Actieplan - De provincie biedt met het Provinciaal Documentatiecentrum Atlas een provinciebreed instrument om alle actoren, zowel intern als extern, actief in de beleidsdomeinen welzijn, onderwijs en internationale samenwerking maar ook daarbuiten, inhoudelijk en educatief te ondersteunen bij de thema's van diversiteit, gelijke onderwijskansen, mondiale vorming en opvoedingsondersteuning. Door inbreng van expertise en acties bij de diverse actoren evenals in hun netwerken & projectwerking versterkt het Provinciaal Documentatiecentrum Atlas de kwaliteit van hun activiteiten en/of beleidsinitiatieven, inclusief het gezamenlijk provinciaal welzijns- en flankerend onderwijsbeleid.

Actie "Leren omgaan met meervoudige diversiteit": Er wordt ingezet op het actief en deskundig ondersteunen van diverse actoren door het professioneel verzamelen, ontsluiten en publieksgericht aanbieden

van kwalitatieve en up-to-date leermiddelen en achtergrondinformatie. Het PDA zorgt voor

projectondersteuning wanneer deskundigheid rond deze thema's gewenst is. Geven van vormingen aan intermediairen uit het brede onderwijsveld en de eigen provinciale diensten over de materialen uit de collecties.

Actie "Opvoedingsondersteuning en ouderbetrokkenheid": Er wordt ingezet op het actief en deskundig ondersteunen van diverse actoren door het ontsluiten en publieksgericht aanbieden van kwalitatieve en up-to-date collecties, leermiddelen en achtergrondinformatie rond deze thema's. Geven van vormingen aan intermediairen uit het brede onderwijsveld en de eigen provinciale diensten over de materialen uit de collecties.

Beleidsdoelstelling - Verhogen van de betrokkenheid van de burger en de lokale besturen bij de Noord-Zuidproblematiek om zo de solidariteit met het Zuiden te vergroten en een gedragsverandering teweeg te brengen.

Actieplan - Door in te zetten op educatie- en sensibilisatieactiviteiten willen we het draagvlak voor eerlijke Noord- Zuidverhoudingen bij de inwoners van de provincie Antwerpen vergroten.

Actie "Opvoeden tot wereldburgerschap 1 mondiale vorming": Er wordt ingezet op het actief en deskundig ondersteunen van diverse actoren door het ontsluiten en publieksgericht aanbieden van kwalitatieve en up-to-

date collecties leermiddelen en achtergrondinformatie rond deze thema's. Het PDA zorgt voor

projectondersteuning wanneer deskundigheid rond deze thema's gewenst is. Geven van vormingen aan intermediairen uit het brede onderwijsveld en de eigen provinciale diensten over de materialen uit de collecties.

Andere activiteiten :

Het autonoom provinciebedrijf kan leningen aangaan en giften of toelagen ontvangen binnen de grenzen, gesteld in deze statuten en de beheersovereenkomst.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/02/2014 - Annexes du Moniteur belge

MoD 2.2

Het autonoom provinciebedrijf kan door de Vlaamse Regering gemachtigd worden om in eigen naam en voor eigen rekening over te gaan tot onteigeningen die noodzakelijk zijn voor de verwezenlijking van zijn doelstellingen.

Het autonoom provinciebedrijf kan vrij, binnen de grenzen van zijn doel, overgaan tot de verwerving, de aanwending en de vervreemding van alle roerende en onroerende goederen, op dewelke zij alle zakelijke en persoonlijke rechten mag vestigen.

Het autonoom provinciebedrijf kan andere rechtspersonen oprichten, erin deelnemen of zich erin laten vertegenwoordigen, voor zover dat past in zijn opdrachten en gebeurt in overeenstemming met de toepasselijke regelgeving en de beheersovereenkomst.

Artikel 4 -- Rechtspersoonlijkheid

Het bedrijf verwerft rechtspersoonlijkheid op de dag van de oprichtingsbeslissing onder voorbehoud van de

toepassing van de bepalingen inzake het goedkeuringstoezicht.

Artikel 5  Duur

Het bedrijf wordt opgericht voor onbepaalde duur.

Artikel 6 -- Wettelijk kader

De oprichting, de organisatie en de werking van het bedrijf valt onder de toepassing van de artikelen 225 tot en met 237 van het provinciedecreet van 22 december 2006 (hierna "provinciedecreet"), alsook van alle andere toepasselijke wetten, decreten en besluiten en de latere wijzigingen van al deze regelen.

Deze statuten zijn van toepassing voor zover zij niet van de in het eerste lid vermelde regelen afwijken. Hoofdstuk Il  Beheersovereenkomst

Artikel 7 -- Beheersovereenkomst

§1. Tussen de provincie en het autonoom provinciebedrijf wordt na onderhandeling een beheersovereenkomst gesloten. Bij het onderhandelen over de beheersovereenkomst wordt de provincie vertegenwoordigd door de deputatie en het autonoom provinciebedrijf door de raad van bestuur.

De beheersovereenkomst, evenals elke verlenging, wijziging, schorsing of ontbinding ervan, wordt ter inzage neergelegd op de griffie van de oprichtende provincie en op het secretariaat van het autonoom provinciebedrijf.

§2. De beheersovereenkomst regelt minstens de volgende aangelegenheden

1° de concretisering van de wijze waarop het agentschap zijn taken moet vervullen en van de doelstellingen

ervan;

2° de toekenning van middelen voor de eigen werking en de uitvoering van de doelstellingen van het

autonoom provinciebedrijf;

3° binnen de perken en overeenkomstig de toekenningsvoorwaarden, bepaald door de Vlaamse Regering,

het presentiegeld en de andere vergoedingen die in het kader van de bestuurlijke werking van het autonoom

provinciebedrijf worden toegekend;

4° de voorwaarden waaronder eigen inkomsten of andere financieringen mogen worden verworven en

aangewend;

5° de wijze waarop de tarieven voor de geleverde prestaties door de raad van bestuur vastgesteld en

berekend worden;

6° de gedragsregels inzake dienstverlening door het autonoom provinciebedrijf;

7° de voorwaarden waaronder het autonoom provinciebedrijf andere personen kan oprichten, erin kan

deelnemen of zich erin kan laten vertegenwoordigen;

8° de informatieverstrekking door het autonoom provinciebedrijf aan de provincie;

9° opgeheven bij decreet van 6 juli 2012;

10° de wijze waarop het autonoom provinciebedrijf zal voorzien in een systeem van interne controle;

11° de maatregelen bij niet-naleving door een partij van haar verbintenissen uit hoofde van de

beheersovereenkomst en de bepalingen inzake beslechting van geschillen die rijzen bij de uitvoering van de

beheersovereenkomst;

12° de omstandigheden waarin en de wijze waarop de beheersovereenkomst kan worden verlengd,

gewijzigd, geschorst en ontbonden.

§ 3. Met behoud van de mogelijkheid tot verlenging, wijziging, schorsing en ontbinding van de beheersovereenkomst wordt die gesloten voor een periode die eindigt uiterlijk zes maanden na de volledige vernieuwing van de provincieraad.

De beheersovereenkomst en de uitvoering ervan worden jaarlijks geëvalueerd door de provincieraad,

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/02/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Als bij het verstrijken van de beheersovereenkomst geen nieuwe beheersovereenkomst is afgesloten, wordt de bestaande overeenkomst van rechtswege verlengd.

Als geen nieuwe beheersovereenkomst in werking is getreden binnen één jaar na de in de vorige paragraaf vermelde verlenging, of als een beheersovereenkomst werd ontbonden of geschorst, kan de provincieraad, na overleg met het autonoom provinciebedrijf, voorlopige regels opleggen inzake de in de beheersovereenkomst vermelde aangelegenheden. Die voorlopige regels zullen als beheersovereenkomst gelden tot op het ogenblik dat een nieuwe beheersovereenkomst in werking treedt.

Hoofdstuk III  Bestuur en Controle

Artikel 8 -. Samenstelling van de raad van bestuur

Het autonoom provinciebedrijf wordt bestuurd door een raad van bestuur die is samengesteld uit de

voltallige provincieraad,

De duur van hun opdracht mag zes jaar niet te boven gaan.

Het mandaat van lid van de raad van bestuur is hernieuwbaar. Na de volledige vernieuwing van de provincieraad wordt tot volledige vernieuwing van de raad van bestuur overgegaan. In dat geval blijven de leden van de raad van bestuur in functie tot de nieuwe provincieraad tot hun vervanging is overgegaan.

Wanneer een mandaat van een bestuurder voortijdig eindigt, benoemt de provincieraad tijdens haar eerstvolgende vergadering een opvolger. De nieuw benoemde bestuurder voltooit het mandaat van diegene die hij opvolgt.

De voorzitter van de raad van bestuur is de gedeputeerde verantwoordelijk voor het beleidsdomein waaronder het APB.ressorteert. De voorzitter van de raadscommissie met het beleidsdomein waaronder het APB valt neemt de functie op van ondervoorzitter van het autonoom provinciebedrijf.

De agendapunten voor de raad van bestuur worden voorafgaandelijk geagendeerd en besproken aansluitend op de raadscommissie met het beleidsdomein waaronder het APB ressorteert. De uitnodigingen worden voor beide vergaderingen, indien mogelijk, samen verstuurd.

Artikel 9  Bijeenkomsten en besluitvorming

De raad van bestuur vergadert zo dikwijls als de belangen van het autonoom provinciebedrijf dit vereisen,

op uitnodiging van de voorzitter of op verzoek van de helft van de leden van de raad van bestuur.

De uitnodiging tot de vergadering zal, buiten dringende gevallen in de notulen te rechtvaardigen, altijd minstens acht dagen voor de vergadering verstuurd worden. Zij zijn niet vereist wanneer alle bestuurders er in toestemmen te vergaderen.

De uitnodigingen tot de vergadering kunnen geschieden bij gewone brief of per mail.

De uitnodigingen vermelden de agenda, de datum, de plaats en het uur van de vergadering. De bijhorende documenten worden erbij gevoegd.

Ingeval van hoogdringendheid en wanneer zich een onvoorzienbaar feit heeft voorgedaan waardoor elk uitstel onherstelbaar nadeel zou veroorzaken voor het autonoom provinciebedrijf, kan de voorzitter de raad van bestuur zonder enig uitstel en met alle beschikbare middelen geldig bijeenroepen.

Indien de vergadering van de raad van bestuur samenvalt met een provincieraad worden de uitnodigingen samen verstuurd,

De vergaderingen worden gehouden op de zetel van het bedrijf, of op enig andere in de uitnodiging vermelde plaats, gelegen op het grondgebied van de provincie Antwerpen. De vergaderingen van de raad van bestuur zijn niet openbaar.

De raad van bestuur kan slechts geldig beraadslagen en besluiten wanneer tenminste de helft van de leden, met inbegrip van de voorzitter en/of de ondervoorzitter aanwezig of vertegenwoordigd zijn, Ingeval het aantal aanwezige/vertegenwoordigde leden van de raad van bestuur ontoereikend is om geldig te beraadslagen of te beslissen, kan een nieuwe raad bijeengeroepen worden met dezelfde agenda. Die zal geldig beraadslagen en beslissen ongeacht het aantal aanwezige leden.

De tweede oproeping moet geschieden overeenkomstig de bepalingen van dit artikel en er moet vermeld worden dat de oproeping voor de tweede maal geschiedt.

De vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter. Indien de voorzitter verhinderd is, wordt de raad van bestuur voorgezeten door de ondervoorzitter,

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/02/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

De raad van bestuur kan deskundigen aanwijzen die de beraadslagingen van de raad van bestuur met raadgevende stem bijwonen.

De personeelsleden van de griffie van de provincie Antwerpen zijn op de vergadering als waarnemer aanwezig voor het faciliteren van de verslaggeving.

Het betrokken departementshoofd, de directeur van het bedrijf en een personeelslid van het betrokken departement worden als waarnemer, zonder stemrecht, bij de raad van bestuur uitgenodigd. Zij kunnen zich niet laten vertegenwoordigen in de raad van bestuur, Zij zorgen voor de ambtelijke aansluiting met de provincie Antwerpen en de opvolging van de werking van de beheersovereenkomst. Het departementshoofd treedt op als secretaris van de raad van bestuur.

Op de vergadering heeft ieder lid recht op één stem. Ingeval van staking der stemmen, is de stem van de voorzitter doorslaggevend. Onthoudingen en ongeldige stemmen worden niet meegerekend.

Over punten die niet op de agenda werden vermeld, kan de raad van bestuur slechts geldig beraadslagen mits akkoord van twee derden van de aanwezige stemgerechtigde leden.

De besluiten van de raad worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen Behoudens de hierna

vermelde onderwerpen, die een twee derden meerderheid vereisen:

- voorstel aan de provincieraad om over te gaan tot het ontslag van een lid van de raad van bestuur

- voárstel aan de provincieraad tot ontbinding van het autonoom provinciebedrijf

De beraadslagingen van de raad van bestuur worden vastgelegd in de notulen, ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

De originele notulen warden tijdens de eerstvolgende vergadering ter goedkeuring voorgelegd en in een op de zetel bewaard register opgenomen. De kopieën of uittreksels die bij een rechtspleging of in andere gevallen moeten worden voorgelegd, worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris of een ander hiertoe specifiek gevolmachtigd lid van de raad van bestuur,

De notulen van de vergaderingen van de raad van bestuur, het directieccmité en alle documenten waarnaar verwezen wordt in de notulen, alsook de beslissingen van de directeur, worden ter inzage neergelegd op de griffie van de provincie.

Artikel 10  Werkingsvoorwaarden

§1.Huishoudelijk reglement

De raad van bestuur bepaalt de regelen in verband met zijn interne werking in een huishoudelijk reglement.

§2. Onverenigbaarheden

Een bestuurder mag niet

1° aanwezig zijn bij de bespreking of stemming over aangelegenheden waarbij hij een rechtstreeks belang heeft, hetzij persoonlijk, hetzij als vertegenwoordiger, of waarbij de echtgenoot of zijn bloed- of aanverwanten tot en met de vierde graad een persoonlijk en rechtstreeks belang hebben. Dit verbod strekt niet verder dan de bloed- en aanverwanten tot de tweede graad als het gaat om de voordracht van kandidaten, benoemingen, afzettingen en schorsingen. Voor de toepassing van deze bepaling worden personen die een verklaring van wettelijke samenwoning in de zin van artikel 1475 van het Burgerlijk Wetboek hebben afgelegd, met echtgenoten gelijkgesteld;

2° rechtstreeks of onrechtstreeks een overeenkomst sluiten met het autonoom provinciebedrijf;

3° rechtstreeks of onrechtstreeks als advocaat of notaris tegen betaling werkzaam zijn in geschillen ten behoeve van het autonoom provinciebedrijf. Dit verbod geldt met name ook ten aanzien van de personen die in het kader van een associatie, groepering, samenwerking of op hetzelfde kantooradres met de bestuurder werken;

4° rechtstreeks of onrechtstreeks als advocaat of notaris werkzaam zijn in geschillen ten behoeve van de tegenpartij van het autonoom provinciebedrijf of ten behoeve van een

personeelslid van het autonoom provinciebedrijf aangaande beslissingen in verband met de

tewerkstelling binnen het autonoom provinciebedrijf. Dit verbod geldt met name ook ten aanzien van de personen die in het kader van een associatie, groepering, samenwerking of op hetzelfde kantooradres met de bestuurder werken.

Artikel 11  Bestuursbevoegdheden  Taakverdeling binnen de raad van bestuur

De raad van bestuur beschikt over de volheid van bevoegdheid om alle noodzakelijke of nuttige handelingen

te stellen om het maatschappelijk doel van het bedrijf te verwezenlijken.

De raad van bestuur is binnen de grenzen, vastgesteld in de statuten, bevoegd voor alle personeelsaangelegenheden.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/02/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Artikel 12- Directiecomité

De raad van bestuur wijst de vertegenwoordiging met betrekking tot het dagelijks bestuur en de

voorbereiding en uitvoering van de beslissingen van de raad van bestuur toe aan een directiecomité.

Het directiecomité regelt als orgaan van dagelijks bestuur in onderling overleg zijn werkzaamheden.

De 6 gedeputeerden treden op als directiecomité van het autonoom provinciebedrijf, De gedeputeerde met de beleidsbevoegdheid waaronder het APB ressorteert treedt op als voorzitter,

Het directiecomité kan deskundigen uitnodigen, Deze personen hebben geen stemrecht. De leden van het directiecomité oefenen hun mandaat onbezoldigd uit.

Het directiecomité is bevoegd voor alle aangelegenheden die tot het dagelijks bestuur behoren, in het bijzonder voor die bevoegdheden die werden gedelegeerd door de raad van bestuur.

Het directiecomité treedt collegiaal op voor de bevoegdheden die zij niet heeft gedelegeerd. De beslissingen worden genomen met een gewone meerderheid van de aanwezige leden mits minstens de meerderheid van de leden aanwezig zijn.

Het directiecomité kan zijn bevoegdheden delegeren aan de directeur van het bedrijf, die deze bevoegdheden geheel of gedeeltelijk kan doordelegeren aan een personeelslid van het APB.

Voor rechtshandelingen die binnen het directiecomité vallen, is de vereniging gebonden door de handtekening van de voorzitter van het directiecomité of diens gevolmachtigde.

Als het directiecomité zijn bevoegdheden heeft gedelegeerd, is de vereniging gebonden door de handtekening van de directeur van het APB of zijn gevolmachtigde,.

Wanneer het belang van het bedrijf dat vereist, beslist de voorzitter of, bij diens afwezigheid, zijn vervanger, rechtsgeldig en zonder verdere formaliteiten over het instellen van rechtsvorderingen en over het treffen van alle maatregelen tot bewaring van recht in de meest ruime zin van het woord, in en buitengerechtelijke procedures. Hij deelt de instelling van een rechtsvordering mee op de eerstvolgende vergadering van het directiecomité.

Artikel 13 Dagelijks bestuur

Naar analogie van het provincieraadsbesluit van 27 juni 2013 wordt het begrip "dagelijks bestuurr voor de

financiële verbintenissen binnen het APB als volgt gedefinieerd:

Het directiecomité is bevoegd voor:

- Het vaststellen van de gunningswijzen en het bestek van alle overheidsopdrachten op de kredieten van het

exploitatiebudget (gewone dienst) hoger dan 30.000 EUR en tot en met 500.000 EUR (exclusief BTW);

- Het vaststellen van de gunningswijze en het bestek van alle overheidsopdrachten voor de aankoop van

roerende investeringen (niet-informatica uitrusting) hoger dan 30,000 EUR en tot en met 85.000 EUR (exclusief

BTW);

- Het nemen van het gunningsbesluit;

op het exploitatiebudget hoger dan 30.000 EUR (exclusief BTW);

op de kredieten voor roerende investeringen (niet ICT) hoger dan 30.000 EUR (exclusief BTW);

op de kredieten voor roerende investeringen (ICT-uitrusting) hoger dan 85.000 EUR (exclusief BTW);

op de kredieten voor onroerende investeringen hoger dan 85,000 EUR (exclusief BTW);

- Het vaststellen van de overige contracten en verbintenissen (zoals samenwerkingsovereenkomsten,

convenanten ..) voor zover ze:

ofwel aangerekend worden op het exploitatiebudget (gewone dienst) tot het bedrag van 500.000 EUR (exclusief BTW);

ofwel aangerekend worden op een investeringsbudget (buitengewone dienst) en in dit laatste geval de waarde van 85.000 EUR (exclusief BTW) niet overschrijden;

en met uitzondering van:

daden van beschikking over patrimonium;

- Het verwerven van zakelijke rechten of genotrechten op onroerende goederen van derden voor zover de totaliteit van de door de provincie verschuldigde vergoeding, berekend aan de aanvangsindex (bij het afsluiten van de verbintenis), niet meer bedraagt dan 25.000 EUR (exclusief BTW) per jaar;

- Het kennisnemen van alle meerwerken aan onroerende investeringen in min en plus waarvan de lastvoorwaarden door de provincieraad werden goedgekeurd en de meerkosten in totaal minder bedragen dan

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/02/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

10% van het gunningsbedrag of wanneer zij het gevolg zijn van conceptwijzigingen en/of ernstige wijzigingen van gunningsvoorwaarden.

Artikel 14 Personeelsbeheer

De raad van bestuur delegeert, naar analogie met artikel 43 van het Provinciedecreet en het

provincieraadsbesluit van 22 maart 2007, zijn bevoegdheid als aanstellende overheid aan het directiecomité.

Het dagelijks personeelsbeheer is de bevoegdheid van de directeur van het APB, naar analogie met wat voorzien is in het Provinciedecreet onder artikel 58. In aansluiting op het provincieraadsbesluit van 24 september 2009, gewijzigd bij provincieraadsbesluit van 24 februari 2011, omvat het dagelijks personeelsbeheer

- Toekenning verlofstelsels, behalve verlof voor opdracht;

- Toekenning dienstvrijstelling;

- Toekenning halftijdse werkhervatting na langdurige ziekte

- Opvolging evaluatie- en functioneringscyclus binnen het APB;

- Concrete invulling vormingsrecht en vormingsplicht;

- Toewijzing opdrachthouderschap;

- Voorstel toewijzing waarneming hogere functie;

- Beslissingsbevoegdheid over thuiswerk;

- Vaststellen administratieve anciënniteiten en valorisatie relevante ervaring;

- Vaststellen individuele jaarsalaris van de personeelsleden;

- Beslissingsbevoegdheid over permanentieplicht personeelsleden;

- Beslissingsbevoegdheid dienstreizen;

- Beslissingsbevoegdheid vervanging conciërge

- Beslissingsbevoegdheid over aanvragen personeelsleden in tijdregistratiesysteem;

Aanstelling supervisor(s) in tijdregistratiesysteem met delegatiebevoegdheid;

- Opleggen medische onderzoeken bij personeelslid;

- Beslissingsbevoegdheid inhouding salaris bij onttrekking aan medische controle;

- Beslissingsbevoegdheid inhouding salaris bij ongewettigde afwezigheid;

- Erkenning van personeelslid als vaste vakbondsafgevaardigde;

- Uitbetaling gastmedewerkers;

- Beslissingsbevoegdheid terugbetaling materiële schade personeelslid;

-Aanpassing uurroosters indien akkoord alle partijen;

- Machtigingen tot het uitoefenen van een bijambt buiten de diensturen.

Artikel 15 - Vertegenwoordiging

Het directiecomité vertegenwoordigt het provinciebedrijf in en buiten rechte als eiser of ais verweerder.

Onverminderd de vertegenwoordigingsbevoegdheid van het directiecomité als college, wordt het provinciebedrijf rechtsgeldig vertegenwoordigd door de voorzitter alleen optredend. In het kader van het dagelijks bestuur wordt het autonoom provinciebedrijf eveneens rechtsgeldig in en buiten rechte vertegenwoordigd door de directeur ingevolge een delegatiebesluit van het directiecomité.

Artikel 16- Aansprakelijkheid

De bestuurders zijn niet persoonlijk gebonden door de verbintenissen van het autonoom provinciebedrijf. De bestuurders zijn aansprakelijk zonder hoofdelijkheid voor de tekortkomingen in de normale uitoefening van hun bestuur. Ten aanzien van de overtredingen waaraan zij geen deel hebben gehad, worden de bestuurders van die aansprakelijkheid ontheven als hun geen schuld kan worden verweten en als zij die overtredingen hebben aangeklaagd bij de provincieraad binnen een maand nadat zij er kennis van hebben gekregen.

Jaarlijks beslist de provincieraad over de aan de bestuurders te verlenen kwijting, na goedkeuring van de rekeningen. Die kwijting is alleen rechtsgeldig als de ware toestand van het autonoom provinciebedrijf niet wordt verborgen door enige weglating of onjuiste opgave in de rekeningen of in de rapportering betreffende de uitvoering van de beheersovereenkomst.

Artikel 17 - Vergoedingen

Er worden geen presentiegelden toegekend aan de leden van de raad van bestuur.

Artikel 18  Controle

De controle op de financiële toestand, op de jaarrekening en op de regelmatigheid van de verrichtingen weer te geven in de jaarrekening van het autonoom provinciebedrijf wordt uitgeoefend door één of meer commissarissen. Dit zijn erkende bedrijfsrevisoren die benoemd worden door de provincieraad en die onderworpen zijn aan de wettelijke en reglementaire bepalingen die hun ambt en hun bevoegdheid regelen.

Hoofdstuk IV  Begroting  Jaarrekening

~

~ 9

Mon 2.2

Artikel 19 -- Begroting

Inkomsten en uitgaven

Het bedrijf ontvangt de inkomsten van alle activiteiten die het uitvoert en draagt de lasten van deze

activiteiten

Financiering

De raad van bestuur beslist vrij over de omvang, de techniek en de voorwaarden van zijn financiering.

Het autonoom provinciebedrijf maakt een budget op overeenkomstig de vereisten die krachtens het Provinciedecreet worden gesteld voor het budget van de provincie.

Artikel 20 -- Jaarrekening

De boekhouding wordt gevoerd en de jaarrekening wordt opgesteld overeenkomstig de regelen die

krachtens het Provinciedecreet worden gesteld voor de boekhouding en de jaarrekening van de provincie.

Met uitzondering van het jaar van oprichting valt het boekjaar samen met een kalenderjaar.

Het autonoom provinciebedrijf doet uiterlijk op 31 december van ieder jaar de nodige opnemingen,

verificaties, opzoekingen en waarderingen om de inventaris op te maken van al de bezittingen, vorderingen,

schulden en verplichtingen van het autonoom provinciebedrijf, van welke aard ook.

De boekhouding wordt gevoerd onder de verantwoordelijkheid en het toezicht van de raad van bestuur.

De raad van bestuur stelt de jaarrekening vast en legt jaarlijks en uiterlijk op 30 juni de jaarrekening van het voorbije jaar ter goedkeuring voor aan de provincieraad,

De raad van bestuur stelt het budget vast en legt jaarlijks het budget van het autonoom provinciebedrijf van het volgende boekjaar ter goedkeuring voor aan de provincieraad op de provincieraadszitting waarbij ook het budget van het volgende boekjaar van de provincie wordt goedgekeurd.

Hoofdstuk V  Personeel

Artikel 21  Personeel

Het autonoom provinciebedrijf werft personeel aan in contractueel dienstverband,

Hoofdstuk VI  Ontbinding en vereffening

Artikel 22  Ontbinding en vereffening

De provincieraad kan steeds beslissen om tot ontbinding en vereffening van het autonoom provinciebedrijf

over te gaan.

In de beslissing tot ontbinding wijst de provincieraad de vereffenaars aan. Alle andere organen vervallen op

het ogenblik van de ontbinding.

De rechten en verplichtingen van het ontbonden autonoom provinciebedrijf worden overgenomen door de provincie.

In afwijking van het tweede en derde lid kan de provincieraad in het ontbindingsbesluit de personeelsleden, die daarmee moeten instemmen, en de rechten en verplichtingen aanwijzen die overgenomen worden door de overnemers van de activiteiten van het provinciebedrijf.

Hoofdstuk VII -- Statutenwijziging

Artikel 23  Statutenwijziging

De wijzigingen in de statuten worden aangebracht bij beslissing van de provincieraad, op voorstel of na advies van de raad van bestuur van het autonoom provinciebedrijf in kwestie.

De beslissing van de provincieraad tot wijziging van de statuten wordt, samen met bijbehorende documenten waaronder het voorstel of het advies van de raad van bestuur, binnen dertig dagen aan de Vlaamse Regering verzonden, Binnen honderd dagen na verzending keurt de Vlaamse Regering de wijzigingsbeslissing al dan niet goed. Ais die termijn verstrijkt zonder dat de Vlaamse Regering een beslissing genomen heeft en verzonden heeft aan de provincie, dan wordt de goedkeuring geacht te zijn verleénd.

De statutenwijzigingen worden op dezelfde wijze als de oprichtingsbeslissing en de statuten neergelegd. Een volledig gecoördineerde tekst van de statuten wordt ter inzage neergelegd op de griffie van de provincie Antwerpen en op het secretariaat van het autonoom provinciebedrijf.

SAMENSTELLING BESTUURSORGANEN:

De raad van bestuur werd in vergadering van de provincieraad van 28 november 2013 samengesteld uit de voltallige provincieraad:

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/02/2014 - Annexes du Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/02/2014 - Annexes du Moniteur belge

De heer Arbib Abdelkarim, Valkenputstraat 79, 2600 Berchem

Mevrouw Avontroodt Yolande, Buizerdlaan 23, 2970 Schilde

Mevrouw Baeten Els, Kongostreat 148, 2300 Turnhout

Mevrouw Bayraktar Ayse, Guldensporenlaan 82, 2500 Lier

De heer Bellens Peter, Beukenlaan 25, 2200 Herentals, voorzitter

Mevrouw Bockx Greet, Oude Beersebaan 6, 2300 Turnhout

De heer Bollen Ivo, Rijn 25K, 2440 Geel

Mevrouw Boonen Nicole, Schoolstraat 33B, 2470 Retie

Mevrouw Bradt Sofie, Vaartdijk 24, 2800 Mechelen "

De heer Bungeneers Luc, Moieniei 52, 2170 Merksein

De heer Caals Tom, Bist 73D, 2180 Ekeren

De heer Caluwé Ludwig, Kloosterstraat 61, 2910 Essen

Mevrouw Colson Mireille, Oude Baan 1, 2230 Herselt

De heer Corluy Bert, Luitenant Lippenslaan 35 bus 3L, 2140 Borgerhout

Mevrouw Cottenie Christi, Mechelsesteenweg 133, 2820 Bonheiden

De heer Cuyt Rony, Mouterijstraat 2, 2880 Bornem

De heer De Cock Koen, Nieuwdreef 72, 2170 Merksem

De heer De Haes Jan, Duift 10, 2222 ltegem

Mevrouw De Hert Vera, Rubensstraat 48, 2640 Mortsel

Mevrouw De Lobel Hilde, Lange Lozanastraat 250, 2018 Antwerpen

De heer Dillen Koen, Schooldreef 5, 2400 Mol

De heer Feyaerts Patrick, Molenstraat 84, 2220 Heist-op-den-Berg

Mevrouw Geniets Benedicte, Guido Gezellelaan 29 bus 11, 2870 Puurs

De heer Geudens Frank, Alfons Schneiderlaan 162, 2100 Deurre

De heer Geysen Kris, Kemphaanlaan 11, 2960 Brecht

Mevrouw Gieten Pascale, Kleinbeekweg 3, 2970 Schilde

De heer Godden Jürgen, Distellaan 11, 2880 Bornem,

De heer Goossens Kris, Kattenberg 129, 2460 Kasterlee

De heer Helsen Koen, Heidestraat 138, 2950 Kapellen

Mevrouw Hendrickx lefke, Alice Nahonlei 61, 2900 Schoten

De heer Hens Werner, Olmensebaan 38, 2490 Balen

De heer Hotkens Jan, Sint-Damiaanstraat 229N2, 2160 Wommelgem

De heer Huijbrechts Jan, Rommensstraat 2, 2321 Meer

Mevrouw Jacques lise, Lodewijk van Berckenlaan 31, 2600 Berchem

De heer Janssen Patrick, Hoogstraat 21 bus 9, 2000 Antwerpen

De heer Janssens Eric, Kipdorp 50 bus 2103, 2000 Antwerpen

De heer Kerremans Koen, Molenlei 74, 2590 Berlaar

De heer Lernmens Luk, J. Moretuslei 522, 2610 Wilrijk

De heer Marcipont Daniël, Trosstraat 14, 2200 Herentals

De heer Mceus Michel, Campfortstraat 5, 2480 Dessel

De heer Merckx Kris, Robert Schumanlaan 2 B2, 2660 Hoboken

Mevrouw Michielsen Inge, Alfred Oststraat 1, 2070 Zwijndrecht

De heer Minnen Herman, Hoefstraat 14, 2480 Dessel

Mevrouw Moreau Livia , Kerkstraat 55, 2640 Mortsel

Mevrouw Muyshondt Tine, Lievevrouwestraat 13, 2520 Ranst

Mevrouw Naert Nicole, Generaal Drubbelstraat 110, 2600 Berchem

De heer Palinckx Koen, Hoogpadlaan 47, 2180 Ekeren

De heer Peeters Bruno, Jozef Embrechtsstraat 12, 2360 Oud-Turnhout

Mevrouw Peeters Marleen, Moereind 19, 2275 Lille

De heer Röttger Rik, Tuyaertsstraat 47, 2850 Boom

De heer Schoofs Hans, Jakob Smitslaan 72, 2400 Mol

De heer Sels Frank, Kapelleberg 87, 2430 Laakdal

Mevrouw Stevens Lili, Hoogstraat 270, 2570 Duffel

De heer Ugurlu Sener, Jan van Rijswijcklaan 194/B, 2020 Antwerpen

Mevrouw Vanalme An, Heuvels 10, 2940 Stabroek

Mevrouw Van Cleemput Loes, Terlostraat 43, 2140 Borgerhout

De heer Vandendriessche Diederik, Diepestraat 17, 2540 Hove

De heer Van Eetvelt Roel, Pieter Coomansstraat 58, 2880 Hingene

Mevrouw Van Gool Greet, Nieuwdreef 127 bus 28, 2170 Merksem

Mevrouw Van Hauteghem Marleen, Neerbroek 46 B17, 2070 Zwijndrecht

Mevrouw Van Hoffelen Karin, Canadalaan 23 bus 7, 2960 Brecht

De heer Van Hove Bart, Overwinningsstraat 14/2L, 2845 Niel

Mevrouw Van Hove Katleen, Nachtegaallaan 11, 2630 Aartselaar

itdOD 2,2

L F "

Vaoor-

behouden

aan het

Belgisch

Staatsblad

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/02/2014 - Annexes du Moniteur belge

Mevrouw Van Langendonck Gerda, Vijverslei 43, 2950 Kapellen

Mevrouw Van Olmen Mien, Plassendonk 13, 2200 Noorderwijk

Mevrouw Verhaert inga, Kijkuitstraat 39, 2920 Kalmthout

De heer Verhaeven Eddy, Torenstraat 19/101, 2830 Wiltebroek .

Mevrouw Verlinden Linda, Overwinningstraat 23, 2610 Wilrijk

De heer Vollebergh Steven, Kleine Doornstraat 274, 2610 Wilrijk

Mevrouw Weckhuysen Wendy, Morenhoekstraat 36, 2840 Rumst

De heer Willekens Tim, Durentijdlei 82, 2930 Brasschaat

De heer Zander Jan, Watertorenstraat 8A, 2560 Nijlen

Het directiecomité van het APB PDA is op grond van artikel 12 van de statuten samengesteld als volgt:

De heer Bellens Peter, Beukenlaan 25, 2200 Herentals, voorzitter, gedeputeerde

De heer Caluwé Ludwig, Kloosterstraat 61, 2910 Essen, lid, gedeputeerde

De heer Lemmens Luk, J. Moretuslei 522, 2610 Wilrijk, lid, gedeputeerde

De heer Peeters Bruno, Jozef Embrechtsstraat 12, 2360 Oud-Turnhout, lid, gedeputeerde

De heer Röttger Rik, Tuyaertsstraat 47, 2850 Boom, [id, gedeputeerde

Mevrouw Verhaert Inga, Kijkuitstraat 39, 2920 Kalmthout, lid, gedeputeerde

De Voorzitter,

(w.9.)

Peter Bellens

LuiK B - Vervolg

MOD 2.2

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

21/08/2013
ÿþ MOA 2.2

Le4 j In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie

na neerlegging van de akte ter gr'ffie

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

1 3 -08- 2013 0 8 ALlO, 2013

BELG! CHSTAATIC0,1-r~~Q~N

Griffie

Ondernemingsnr : 445.736.477

Benaming

(voluit) : Provinciaal Documentatiecentrum Atlas

(verkort) :

Rechtsvorm : vzw

Zetel : Camotstraat 110, 2060 Antwerpen

Onderwerp akte : ontslagen - benoemingen

" de algemene vergadering van 21 maart 2013 aanvaardt het ontslag van de huidige leden van de raad van

bestuur. De vergadering verleent ontslag aan:

de heer Ronny Cuyt, Mouterijstraat 2, 2880 Bomem, geboren te Bornem op 22/09/1953, 5309226953

mevrouw Lieve Dams, Prinsenlaan 33, 2470 Retie, geboren te 23/06/1936 te Dessel, 39062319078

de heer Dirk De Smedt, Kasteelstraat 55, 2380 Willebroek, geboren te Willebroek op 12/30/1968,

mevrouw Lydia De Ridder, Antserpsesteenweg 182, 2070 Zwijndrecht, geboren te Antwerpen op 5/4/1950,

50040543805

mevrouw Annick De Smet, Hamelburgstraat 11, 2300 Turnhout,. geboren te Brasschaat op 2/5/1961,

61050228204

de beer Walter Horemans, Molenlei 3, 2590 Berlaar, geboren te Lier op 1510311961, 81031526505

mevrouw Liliane Marien, Nachtegalenlaan 3, 2630 Aartselaar, geboren te Borgerhout op 29/9/1956,

56092934425

mevrouw Ann Van Damme, Kruibeeksesteenweg 100, 2070 Zwijndrecht, geboren te Dendermonde op

20/12/1962, 62122006641

de heer Walter Vochten, Handelslei 62, 2980 Zoersel, geboren te Sint-Antonius Brecht op 23/0311938,

38032324776

de heer Luc Vuylsteke de Laps, Bloemenplein 8, 2540 Hove, geboren te Mortsel op 10/11/1955,

55111022726

mevrouw Ingrid Ceustermans, Hovesesteenweg 23, 2450 Meerhout, geboren te Meerhout op 31/05/1958,

58053121610

de heer Tom Caals, Boshovenstraat 100, 2100 Deume, geboren te Merksem op 22/04/1978, 78042231512

' de heer Jos Geuens, Gertheide 18, 2490 geboren te Balen, 21/1111948 48112123526

de heer Guido Eggermont, Heidestraat 502, 2660 Antwerpen, geboren te Antwerpen op 1/3/1954,

54030144303

de heer Patrick Feyaerts, Moeistraat 84, 2220 Heis o/d Berg, geboren te Helst o/d Berg op 21/3/1957,

57032106142

de heer Marc Wellens, Frilinglei 125, 2930 Brasschaat, geboren te Merksem op 13/12/1948, 48121339912

MONITEUR BELG-EK

DOAHAmü-::L_,

Worden tot nieuwe bestuurders benoemd :

Avontroodt Yolande Buizerdlaan 23 2970 Schilde, geboren te: Antwerpen. Nationaal nummer:

50.03.09.-48228

Bayraktar Ayse I Guldensporenslag 82 2500 Lier, geboren te: Alaca (Turkije), Nationaal nummer

69,10.20-128,15

Bollen Ivo, Rijn 25 K 2440 Geel , geboren te:Geel. Nationaal nummer: 53:06.10.-103,73

De Hert Vera Rubensstraat 48 2640 Mortsel, geboren te:Deume. Nationaal nummer: 62,12.04.-

432,58

Dillen Koen Schoolstraat 5 2400 Mol, geboren te: Mol. Nationaal nummer: 62.0729.-215,72

.Bockx Greet Oude Beersebaan 6 2300 Turnhout, geboren te: Turnhout. Nationaal nummer: 64,03.05.-

038.13

Geniets Benedicte Guido Gezellelaan 29 bus 11 2870 Puurs, geboren te: Sint-Niklaas Nationaal

nummer: 78.04.25-052,88

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 21/08/2013 - Annexes du Moniteur belge

111111flId13III~13095Iq~I~IIIR

*8

i

IER

Men 2.2

Luik B - vervolg

Jacques Ilse Lodewijk van Berckenlaan 31 26dp Berchem , geboren te: Borgerhout. Nationaal nummer:

64.12.09-438.41

Janssen Patrick Hoogstraat 21 bus 9 2000 Antwerpen, geboren te: Kinshasa (Zaïre). Nationaal nummer:

84.10.21-287.44

Merckx Kris Robert Schumanlaan 2 B2 2660 Hokoken, geboren te: Stekene . Nationaal nummer:

. 44.08.01-387.78

Bellens Peter Beukenlaan 25 2200 Herentals, geboren te: Herentais. Nationaal nummer: 64.10.19-

015.53

Van Gool Greet Nieuwdreef 127 bus 28 2170 Merksem, geboren te:Schoten. Nationaal nummer:

62.08.04-410.52

Van Langendonck Gerda Vijverslei 43 2950 Kapellen, geboren te: Wilrijk.Nationaal nummer: 53.03.11-

386.30

Willekens Tim Durentijdlei 82 2930 Brasschaat, geboren te: Schoten. Nationaal nummer: 77,07.26-433.65

De bestuurders verdelen staande de vergadering de functies binnen de raad van bestuur en benoemen

unaniem de volgende leden tot:

Voorzitter: de heer Peter Bellens

Ondervoorzitter: mevrouw Gerda Van Langendonck.

Aldus opgemaakt en goedgekeurd door de algemene vergadering van 21 maart 2013 Te Antwerpen, 21 maart 2013

Isabelle Vandenbergen, coördinator Peter Bellens, voorzitter

Voor-behoudeei aan het Belgisch Staatsblad

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso Naam en handtekening

Coordonnées
PROVINCIAAL DOCUMENTATIECENTRUM ATLAS, AFGEK…

Adresse
CARNOTSTRAAT 110 2060 ANTWERPEN 6

Code postal : 2060
Localité : ANTWERPEN
Commune : ANTWERPEN
Province : Anvers
Région : Région flamande