AG KORTENAKEN

Divers


Dénomination : AG KORTENAKEN
Forme juridique : Divers
N° entreprise : 535.811.469

Publication

04/07/2013
ÿþVoorbehouden aan het r3elgisch Staatsblad

Mod Word 11,7

ii:t J in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging ter griffie van de akte





MONITEUR BELGE

 ~_...,.,._

2 6 -06- 2013

BELGIsc~,~rr~kATBB>"Ao



Ondernemingsnr : 0535.811.469

Benaming

(voluit) : Autonoom gemeentebedrijf met rechtspersoonlijkheid,

AG Kortenaken

(verkort) : AG Kortenaken

Rechtsvoren : Autonoom gemeentebedrijf

Zetel : Dorpsplein 35, 3470 Kortenaken

(volledig adres)

Onderwerp akte : statutenwijziging en aanstelling nieuwe raad van bestuur

Bij gemeenteraadsbesluit van de gemeente Kortenaken dd. 9 april 2013 werd beslist, op voorstel van de raad van bestuur van AG Kortenaken van 4 april 2013, om de statuten van AG Kortenaken te vervangen als volgt:

Gecoördineerde Statuten

HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1. Rechtsvorm en naam

§1 Het autonoom gemeentebedrijf Kortenaken is een autonoom gemeentebedrijf met rechtspersoonlijkheid opgericht bij besluit van de gemeenteraad van Kortenaken van 27 december 2005. Het wordt verder "het bedrijn of "AGB" genoemd.

§2. Waar verder In deze statuten sprake is van de "gemeente", wordt de gemeente Kortena ken bedoeld.

Met "gemeenteraad" of "college van burgemeester en schepenen" worden in deze statuten de gemeenteraad respectievelijk het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Kortenaken bedoeld.

Artikel 2. Wettelijk kader

§1. Het AGB is onderworpen aan de toepasselijke bepalingen van de Gemeentewet en het Gemeentedecreet, aan de andere toepasselijke wetten, decreten en besluiten, en aan deze statuten voor zover zij niet van voomoemde regelen afwijken..

pe statuten worden onverwijld aangepast aan wijzigingen in het wettelijk kader.

§2. Het AGB is verder onderworpen aan de wet betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen van 29 juli 1991 op de formele motivering van en het decreet betreffende de openbaarheid van bestuur van 26 maart 2004, zoals van toepassing op de gemeente.

Artikel 3. Statutenneerlegging en statutenwijzigingen

§1. Onderhavige statuten worden ter inzage neergelegd op het secretariaat van de gemeente en op het secretariaat van het AGB.

§2, Op voorstel of na advies van de raad van bestuur van het AGB kan de gemeenteraad de statuten van het AGB wijzigen.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

c F

De beslissing van de gemeenteraad tot wijziging van de statuten en van de bijlagen die er integraal deel van uitmaken, evenals het voorstel of het advies van de raad van bestuur, worden binnen een termijn van dertig (30) dagen, die ingaat de dag nadat de beslissing genomen is, naar de Vlaamse Regering verstuurd. Binnen honderd (100) dagen na verzending keurt de Vlaamse Regering de wijzigingsbeslissing al dan niet goed. Als die termijn verstrijkt zonder dat de Vlaamse Regering een beslissing genomen en verzonden heeft aan de gemeente, dan wordt de goedkeuring geacht te zijn verleend.

De statutenwijzigingen worden op dezelfde wijze als de oprichtingsbeslissing en de statuten neergelegd en bekendgemaakt.

De goedgekeurde gemeenteraadsbeslissing tot statutenwijziging en de gecoördineerde statuten worden ter inzage neergelegd op het secretariaat van de gemeenteen van het AGB.

Artikel 4, Zetel

§1. De maatschappelijke zetel van het bedrijf is gevestigd op het gemeentehuis, te 3470 Kortenaken, Dorpsplein 35.

§2. De maatschappelijke zetel kan bij statutenwijziging verplaatst worden binnen het grondgebed van de gemeente.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 04/07/2013 - Annexes du Moniteur belge §3. De raad van bestuur kan steeds beslissen dat er op het grondgebied van de gemeente één of meerdere exploitatiezetels worden ingericht.

Artikel 5, Doel, activiteiten en bevoegdheden

§1, Het AGB wordt belast met welbepaalde beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang, die zij uitvoert in het kader en binnen de grenzen die worden bepaald in de beheersovereenkomst, waarvan sprake in artikel 10 van deze statuten.

§2. Het bedrijf heeft als doel het beheer, de exploitatie, de rendabilisering en de valorisering van het patrimonium behorend tot het openbaar en privaat domein waarvan het eigenaar is of waarop, ongeacht de rechtstechniek, door de gemeente of een derde een beheers -of gebruiksrecht wordt toegekend, evenals de exploitatie van deze infrastructuren bestemd voor culturele, toeristische, sociale, verzorgende of sportieve activiteiten of voor ontspanningsdoeleinden.

§3. Het bedrijf mag, binnen de grenzen van zijn doel, alle handelingen stellen om haar doel te verwezenlijken, in het bijzonder kan zij vrij beslissen over de verwerving, de aanwending en de vervreemding van zijn lichamelijke en onlichamelijke goederen, de vestiging of de opheffing van de zakelijke rechten op die goederen, alsook over de uitvoering van dergelijke beslissingen en over hun financiering.

Het mag ook gebruik maken van alle rechtstechnieken, waaronder de vestiging en de opheffing van zakelijke en persoonlijke rechten, de verlening en de beëindiging van concessies, en het uitgeven en verhandelen van vastgoedoertificaten, obligaties en andere effecten en andere wettelijke mogelijkheden van alternatieve financiering,

Het AGB is bevoegd voor de affectaties en de desaffectaties van alle goederen waarvan het zelf eigenaar is. Het AGB kan geen affectaties of desaffectaties doen van goederen waarvan het slechts beheerder is.

Binnen de grenzen van zijn doel kan het bedrijf met betrekking tot de eigen goederen en de goederen van de gemeenteoptreden als bemiddelaar met het oog op de verkoop, aankoop, ruil, verhuring of afstand van onroerende goederen, en roerende rechten of handelsfondsen, instaan voor het beheer van onroerende goederen of van onroerende rechten, en het syndicaatschap van onroerende goederen in mede-eigendom uitoefenen; het bedrijf, de leden van zijn organen, zijn personeel en zijn andere vertegenwoordigers zijn daarbij niet onderworpen aan de regelgeving tot bescherming van de beroepstitel en de uitoefening van het beroep van vastgoedmakelaar.

§4. Het AGB kan door de Vlaamse Regering gemachtigd worden om in eigen naam en voor eigen rekening over te gaan tot onteigeningen die noodzakelijk zijn voor de verwezenlijking van zijn doelstellingen.

Artikel 6. Maatschappelijk kapitaal

§1. De gemeente kan maatschappelijk kapitaal inbrengen in speciën, of middels inbreng in natura,

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 04/07/2013 - Annexes du Moniteur belge

§2. Behoudens in geval van ontbinding van het AGB, kan dit maatschappelijk kapitaal niet worden vervreemd, uitgekeerd of overgedragen, noch geheel noch gedeeltelijk, op welke wijze dan ook.

§3. Een vermindering van het kapitaal is slechts mogelijk om exploitatieverliezen, waardeverminderingen of (duurzame) minderwaarden te compenseren, onverminderd hetgeen is bepaald in artikel 41.

Artikel 7. PPS en Participaties

§1. Het AGB kan andere rechtspersonen, genoemd de filialen, oprichten, erin deelnemen, of zich erin laten vertegenwoordigen, voor zover dat past in de maatschappelijke doelstelling van het bedrijf en voor zover hiermee geen speculatieve oogmerken nagestreefd worden.

§2. De oprichting, deelname of vertegenwoordiging gebeurt in overeenstemming met het gelijkheidsbeginsel, de regelgeving inzake mededinging en staatssteun en de voorwaarden bepaald in de beheersovereenkomst, zoals bedoeld in artikel 10. De beslissing tot oprichting, deelname of vertegenwoordiging toont aan dat aan de voormelde voorwaarden is voldaan.

§3. Ongeacht de grootte van de inbreng van de verschillende partijen in het maatschappelijk kapitaal van het filiaal, moet aan het AGB minstens een mandaat van bestuurder worden toegekend.

§4. De beslissing tot oprichting, deelname of vertegenwoordiging wordt binnen dertig (30) dagen aan de Vlaamse Regering verzonden. Tot de oprichting, deelname of vertegenwoordiging kan maar worden overgegaan nadat de beslissing hiertoe werd goedgekeurd door de Vlaamse Regering, hetzij nadat door de Vlaamse Regering binnen een termijn van honderd (100) dagen na verzending geen beslissing werd genomen of doorgezonden aan het AGB.

§5. Onder voorbehoud van de toepassing van andere wettelijke en decretale bepalingen, mag het AGB zijn taken van gemeentelijk belang, noch geheel noch gedeeltelijk overdragen aan andere rechtspersonen.

§6. Het AGB kan, op voorwaarde van bijzondere en omstandige motivering, zakelijke reohten vestigen op de onroerende goederen die behoren tot het openbaar domein, voor zover de gevestigde zakelijke rechten niet kennelijk onverenigbaar zijn met de bestemming van deze goederen.

Artikel 8. Duur

Het bedrijf verwerft rechtspersoonlijkheid op de dag waarop de goedkeuring van het oprichtingsbesluit is verleend of geacht wordt te zijn verleend.

Het bedrijf wordt opgericht voor onbepaalde duur.

HOOFDSTUK fl. EXTERNE VERHOUDINGEN

Artikel 9. Bevoegdheid van het bedrijf

Het bedrijf is verantwoordelijk voor de externe aspecten van haar activiteiten in de ruimste zin van het woord.

Binnen de grenzen van haar maatschappelijke doelstellingen onderhoudt het bedrijf contacten, pleegt het overleg, voert het onderhandelingen, regelt het de samenwerking, maakt het afspraken en sluit het overeenkomsten met andere natuurlijke personen en met publiek- zowel ais privaatrechtelijke rechtspersonen.

Artikel 10, Overeenkomsten met de gemeente

§1. Tussen de gemeente en het AGB wordt na onderhandeling een beheersovereenkomst gesloten, die minstens de volgende aangelegenheden regelt

1 °De concretisering van de wijze waarop het AGB zijn taken moet vervullen en van de doelstellingen ervan; 2°De toekenning van middelen voor de eigen werking en de uitvoering van de doelstellingen van het AGB; 3°Binnen de perken en overeenkomstig de toekenningsvoorwaarden, bepaald door de Vlaamse Regering,

het presentiegeld en de andere vergoedingen die ln het kader van de bestuurlijke werking van het AGB worden

toegekend;

4°De voorwaarden waaronder eigen inkomsten of andere financieringen mogen worden aangeworven en aangewend;

a

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 04/07/2013 - Annexes du Moniteur belge

5°De wijze waarop de tarieven' voor de geleverde prestaties door de raad van bestuur vastgesteld en berekend worden;

6°De gedragsregels inzake dienstverlening door het AGB;

7°De voorwaarden waaronder het AGB andere personen kan oprichten, erin deelnemen of zich erin kan laten vertegenwoordigen;

8°De informatieverstrekking door het AGB aan de gemeente, overeenkomstig de van toepassing zijnde wettelijke bepalingen;

9°De rapportering door het AGB aan de gemeente overeenkomstig de van toepassing zijnde wettelijke bepalingen;

10°De wijze waarop het AGB zal voorzien in een systeem van interne en externe controle, overeenkomstig de van toepassing zijnde wettelijke bepalingen, alsook de rapportering desbetreffende aan de gemeenteraad;

11 °De maatregelen bij niet-naleving door een partij van haar verbintenissen uit hoofde van de beheersovereenkomst en de bepalingen inzake beslechting van geschillen die rijzen bij de uitvoering van de beheersovereenkomst;

12°De omstandigheden waarin en de wijze waarop de beheersovereenkomst kan worden verlengd, gewijzigd, geschorst en ontbonden.

§2. De beheersovereenkomst wordt gesloten voor een periode die eindigt uiterlijk zes (6) maanden na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad, onder voorbehoud van de mogelijkheid tot verlenging, wijziging, schorsing en ontbinding.

Als bij het verstrijken van een beheersovereenkomst geen nieuwe beheersovereenkomst in werking is getreden, wordt de bestaande beheersovereenkomst van rechtswege verlengd,

Als geen nieuwe beheersovereenkomst in werking is getreden binnen één (1) jaar na de verlenging of als een beheersovereenkomst werd ontbonden of geschorst, kan de gemeenteraad na overleg met het AGB voorlopige regels vaststellen inzake de in de beheersovereenkomst bedoelde aangelegenheden. Deze voorlopige regels zullen als beheersovereenkomst gelden tot op het ogenblik dat een nieuwe beheersovereenkomst in werking treedt.

§3. De gemeenteen het autonome gemeentebedrijf nemen de nodige initiatieven voor de openbaarheid van de beheersovereenkomst, inclusief aile wijzigingen eraan.

§4. De beheersovereenkomst en de uitvoering ervan wordt jaarlijks geëvalueerd door de gemeenteraad. Hiertoe zal door de raad van bestuur een verslag omtrent de beheersovereenkomst worden opgemaakt.

Het AGB legt eveneens in de loop van het eerste jaar na de volledige vernieuwing van de gemeenteraden een evaluatieverslag voor aan de gemeenteraad over de uitvoering van de beheersovereenkomst sinds de inwerkingtreding ervan,

§5, Tussen de gemeente en het AGB kunnen eveneens concessie-, beleids-, samenwerkings- of andere overeenkomsten of convenanten gesloten worden bvb, niet betrekking tot het onderling afstemmen van het beleid van de gemeente en dat van het AGB in de relevante beleidsdomeinen en de ermee verbonden activiteiten.

Omtrent het beheer van onroerende goederen kunnen het AGB en de gemeente één of meer lastgevingsovereenkomsten sluiten,

§6. De gemeenteraad van de gemeente kan aan het AGB middelen, infrastructuur of, mits naleving van de ter zake geldende rechtspositieregeling en onverminderd de bepalingen van artikel 24, personeel ter beschikking stellen of overdragen,

Artikel 11. Onderhandelingen en overeenkomsten met andere instanties

Het bedrijf onderhandelt met alle bevoegde instanties zowel op internationaal, Europees, federaal, gemeenschaps-, gewestelijk, provinciaal, gemeentelijk niveau over investeringen, financiële tussenkomsten en alle andere aangelegenheden die haar doelstelling raken,

Het bedrijf kan met deze instanties over voormelde materies overeenkomsten sluiten op voorwaarde dat deze niet in strijd zijn met haar doel of met de overeenkomsten die zijn gesloten met de gemeente Kortenaken.

HOOFDSTUK III, ORGANEN

AFDELING 1 INLEIDENDE BEPALINGEN

Artikel 12. Organen

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 04/07/2013 - Annexes du Moniteur belge

§1. Het bedrijf wordt bestuurd door een raad van bestuur en een directiecomité.

§2. Het bedrijf kan adviesorganen oprichten, bvb. om te voldoen aan wettelijke verplichtingen. Deze adviesorganen hebben geen beslissingsbevoegdheid.

AFDELING Il DE RAAD VAN BESTUUR

Artikel 13. Samenstelling

§1. De raad van bestuur wordt samengesteld uit alle leden van de gemeenteraad.

Artikel 14. Mandaat van de bestuurders

§1. Het mandaat van lid van raad van bestuur is hernieuwbaar.

§2. De gemeenteraad kan te allen tijde, op gemotiveerde wijze, het mandaat van een bestuurder herroepen.

§3. Een lid van de raad van bestuur kan zijn mandaat opzeggen door kennisgeving via aangetekend schrijven aan de gemeenteraad die het ontslag uitdrukkelijk moet aanvaarden. Het lid van de raad van bestuur volbrengt zijn mandaat tot de eerstvolgende gemeenteraad die volgt op de kennisgeving, tenzij het ontslagnemend lid daardoor zelf een aanmerkelijke schade mocht lijden die niet louter van financiële aard is. In dit laatste geval voorziet de raad van bestuur zelf in een voorlopige opvolging tot de eerstvolgende gemeenteraad die volgt op de kennisgeving.

§4. Bij overlijden, kennelijk onvermogen, collectieve schuldenbemiddeling of onbekwaamverklaring van een lid van de raad van bestuur, eindigt diens mandaat en dient de gemeenteraad tijdens de eerstvolgende gemeenteraad een nieuw lid van de raad van bestuur te benoemen. Door de gemeenteraad wordt op voordracht van de fractie waartoe het uittredende lid behoorde, een vervanger aangesteld. De vervanger voltooit het mandaat van zijn voorganger.

Artikel 15. Voorzitterschap

§1, De raad van bestuur kiest onder zijn leden een voorzitter die deel moet uitmaken van het college van burgemeester en schepenen van de gemeente, en een ondervoorzitter.

§2. Indien de voorzitter van de raad van bestuur afwezig of verhinderd is, worden zijn taken en bevoegdheden overgenomen door de ondervoorzitter,

§3. Indien de ondervoorzitter eveneens afwezig of verhinderd is, worden de taken en de bevoegdheden van de (onder)voorzitter overgenomen door een bestuurder aangeduid door de voorzitter.

Artikel 16. Vergaderingen

§1. De vergaderingen van de raad van bestuur zijn niet openbaar,

§2. De raad van bestuur vergadert op schriftelijke uitnodiging van de voorzitter. Indien de voorzitter is verhinderd, wordt de raad van bestuur uitgenodigd door de ondervoorzitter. Bij afwezigheid van de ondervoorzitter, zal de bestuurder aangeduid door de voorzitter de raad uitnodigen.

§3. De raad vergadert minimum vijf (5) keer per jaar, en telkens wanneer het belang van het bedrijf dit vereist.

§4, De uitnodigingen worden bezorgd ten minste acht (8) kalenderdagen v66r de dag waarop de zitting plaats heeft. In geval van spoed en wanneer zich een onvoorzienbaar feit voordoet waardoor elk uitstel onherstelbaar nadeel zou berokkenen aan het AGB, kan de voorzitter respectievelijk de ondervoorzitter of een aangeduide bestuurder de raad van bestuur zonder enig uitstel en met alle middelen die hem ter beschikking staan, geldig samenroepen.

§5. Op gemotiveerde aanvraag van meer dan de helft van de leden van de raad van bestuur is de voorzitter ertoe gehouden de raad binnen de 14 dagen na de aanvraag bijeen te roepen. De aanvraag moet de gewenste agendapunten vermelden.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 04/07/2013 - Annexes du Moniteur belge

§6. De uitnodigingen vermelden de agenda, de plaats, de datum en het uur van de bijeenkomst; de bijhorende documenten worden erbij gevoegd.

§7, De bijeenkomsten worden gehouden in de zetel van het bedrijf of in enige andere in de uitnodiging vernielde plaats, gelegen op het grondgebied van de gemeente.

§8. De regelmatigheid van de bijeenroeping kan niet worden betwist indien twee derde van de bestuurders aanwezig of regelmatig vertegenwoordigd zijn.

§9. De raad van bestuur kan steeds externen, personeelsleden van het bedrijf of de gemeente, en directeurs van het bedrijf, uitnodigen op de vergaderingen, zonder stemrecht.

Artikel 17. Aanwezigheid

§1. De raad van bestuur kan slechts geldig beraadslagen en beslissen, wanneer de eenvoudige meerderheid (de helft plus één) van de leden aanwezig of vertegenwoordigd is.

§2. Iedere bestuurder mag één van zijn collega's in de raad ertoe volmacht verlenen om hem op een welbepaalde vergadering van de raad te vertegenwoordigen en in zijn plaats te stemmen.

De machtiging of de volmacht kan worden gegeven bij geschrift, per telefax, per e-mail of door andere door de raad van bestuur goedgekeurde communicatiemiddelen.

Een bestuurder mag evenwel niet meer dan één (1) volmacht uitoefenen.

§3. 1n geval het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden van de raad ontoereikend is om geldig te beraadslagen of te beslissen, dan vergadert hij binnen de veertien (14) dagen opnieuw met dezelfde agenda; alsdan kan hij geldig beraadslagen en beslissen, welk ook het aantal aanwezige of vertegenwoordigde bestuurders is, De nieuwe uitnodigingen vermelden de bepalingen van deze paragraaf,

Artikel 18. Stemming

§1. Elke bestuurder heeft slechts één stem.

Bij aangelegenheden waarover met geheime stemming wordt beslist, heeft de voorzitter twee stemmen.

§2. Een beslissing van de raad van bestuur is slechts geldig wanneer zij genomen wordt met de vereiste meerderheid van de uitgebrachte stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde bestuurders. Blanco en ongeldige stemmen worden niet bij de uitgebrachte stemmen geteld.

De vereiste meerderheid is de eenvoudige meerderheid (helft plus één), uitgezonderd voor het geval de wet of de statuten er een andere voorzien.

§3. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend. Bij geheime stemming evenwel wordt de beslissing verworpen In geval van staking van stemmen.

§4. Over punten die niet in de agenda werden vermeld, kan de raad van bestuur slechts geldig beraadslagen mits akkoord van twee derden van de aanwezige leden.

§5. De stemmingen gebeuren bij handopsteking, behalve bij benoemingen en voordrachten, waar de stemmingen geheim zijn.

Artikel 19. Niet-binding en aansprakelijkheid van de bestuurders

§1. De bestuurders zijn niet persoonlijk gebonden door de verbintenissen van het AGB.,

De bestuurders zijn aansprakelijk zonder hoofdelijkheid voor de tekortkomingen in de normale uitoefening van hun bestuur. Ten aanzien van de overtredingen waaraan zij geen deel hebben gehad, worden de bestuurders van die aansprakelijkheid ontheven als hun geen schuld kan worden verweten en als zij die overtredingen hebben aangeklaagd bij de gemeenteraad binnen één (1) maand nadat zij er kennis van hebben gekregen.

§2. Jaarlijks beslist de gemeenteraad over de aan de bestuurders te verlenen kwijting, na goedkeuring van de rekeningen. Die kwijting is alleen rechtsgeldig als de ware toestand van het AGB niet wordt verborgen door

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 04/07/2013 - Annexes du Moniteur belge

enige weglating of onjuiste opgave in de rekeningen of in de rapportering betreffende de uitvoering van de

beheersovereenkomst.

Artikel 20. Onverenigbaarheden en belangenconflicten

§1. De volgende personen kunnen niet worden voorgedragen of aangewezen als bestuurder:

1° de provinciegouverneurs, de gouverneur en de vice-gouverneur van het administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad, de adjunct van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, de provinciegriffiers, de arrondissementscommissarissen en de adjunct-arrondissementscommissarissen voor zover het AGB gevestigd is in hun ambtsgebied;

2° de magistraten, de plaatsvervangende magistraten en de griffiers bij de hoven en de rechtbanken, de administratieve rechtscolleges en het Grondwettelijk Hof;

3° de leden van het operationeel, administratief of logistiek kader van de politiezone waar de gemeente toe behoort die het AGB heeft opgericht;

4° de personen die op commerciële wijze of met een winstoogmerk activiteiten uitoefenen in dezelfde beleidsdomeinen als het agentschap en waarin het AGB niet deelneemt, alsook de werknemers en de leden van een bestuurs- of controleorgaan van die personen;

5° de personen die in een andere lidstaat van de Europese Unie een ambt of een functie uitoefenen, gelijkwaardig aan een ambt of een functie, vermeld in dit artikel, en de personen die in een lokale basisoverheid van een andere lidstaat van de Europese Unie een ambt of een mandaat uitoefenen dat gelijkwaardig is aan dat van gemeenteraadslid, schepen of burgemeester.

§2. Een bestuurder mag niet:

1°aanwezig zijn bij de bespreking en de stemming over aangelegenheden waarin hij een rechtstreeks belang heeft, hetzij persoonlijk, hetzij als vertegenwoordiger, of waarbij de echtgenoot, of bloed- of aanverwanten tot en met de vierde graad een persoonlijk en rechtstreeks belang hebben. Dat verbod strekt niet verder dan de bloed- en aanverwanten tot en met de tweede graad als het gaat om de voordracht van kandidaten, benoemingen, ontslagen, afzettingen en schorsingen. Voor de toepassing van deze bepaling worden personen die een verklaring van wettelijke samenwoning ais vermeld in artikel 1475 van het Burgerlijk Wetboek hebben afgelegd, met echtgenoten gelijkgesteld;

2°rechtstreeks of onrechtstreeks een overeenkomst te sluiten, behoudens in geval van een schenking aan het autonoom gemeentebedrijf of de gemeente, of deel te nemen aan een opdracht voor aanneming van werken, leveringen of diensten, verkoop of aankoop ten behoeve van het autonoom gemeentebedrijf of de gemeente, behoudens in de gevallen waarbij de bestuurder een beroep doet op een door het autonoom gemeentebedrijf of de gemeente aangeboden dienstverlening en ten gevolge daarvan een overeenkomst aangaat;

3°rechtstreeks of onrechtstreeks als advocaat of notaris tegen betaling werkzaam zijn in geschillen ten behoeve van het AGB. Dit verbod geldt met name ook ten aanzien van de personen die in het kader van een associatie, groepering, samenwerking of op hetzelfde kantooradres met de bestuurder werken;

4°rechtstreeks of onrechtstreeks als advocaat of notaris werkzaam zijn in geschillen ten behoeve van de tegenpartij van het AGB of ten behoeve van een personeelslid van het AGB aangaande beslissingen in verband met de tewerkstelling binnen het AGB. Dit verbod geldt met name ook ten aanzien van de personen die in het kader van een associatie, groepering, samenwerking of op hetzelfde kantooradres met de bestuurder werken.

§3. Dit artikel doet geen afbreuk aan de gelding van andere bepalingen betreffende de belangenvermenging in hoofde van bestuurders en met openbare diensten belaste personen, zoals onder meer artikel 245 van het Strafwetboek.

Artikel 21. Notulen van de raad van bestuur

§1. De raad van bestuur duidt de gemeentesecretaris aan die instaat voor het secretariaat van de raad van bestuur. De secretaris heeft geen stemrecht, tenzij het een lid is van de raad van bestuur.

§2. De beraadslagingen en de beslissingen van de raad van bestuur worden door de secretaris genotuleerd. Artikel 181 §1 Gemeentedecreet wordt van overeenkomstige toepassing verklaard.

§3. De notulen worden tijdens de eerstvolgende vergadering ter goedkeuring voorgelegd, in een speciaal register op de zetel van het bedrijf opgenomen en door de voorzitter en de secretaris ondertekend. Bij afwezigheid of verhindering van de voorzitter wordt zijn handtekening vervangen door die van de ondervoorzitter. De raad kan steeds een plaatsvervangend secretaris aanduiden, die de secretaris vervangt bij afwezigheid of verhindering.

De volmachten worden aan de notulen gehecht.

Het speciaal register wordt bewaard onder de verantwoordelijkheid van de secretaris.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 04/07/2013 - Annexes du Moniteur belge

§4, De kopieën of uittreksels die bij een rechtspleging of in andere gevallen moeten worden voorgelegd, worden ondertekend door de voorzitter of de ondervoorzitter, samen met de secretaris.

§5, De gedetailleerde notulen en alle documenten waar in de notulen naar wordt verwezen, liggen ter inzage op het secretariaat van de gemeente.

De notulen zijn elektronisch beschikbaar voor de bestuurders en directeurs van het bedrijf alsmede voor de gemeenteraadsleden van de gemeente.

Artikel 22. Bevoegdheden

§1, De raad van bestuur heeft de meest uitgebreide bevoegdheden om alle nuttige of noodzakelijke

handelingen te verrichten om het doel van het bedrijf te verwezenlijken.

Hij beschikt over de volheid van bevoegdheid.

§2. De raad van bestuur oefent controle uit op het directiecomité.

§3. Telkens wanneer de gemeenteraad van de gemeente Kortenaken hem daartoe verzoekt, brengt de raad van bestuur verslag uit over alle of sommige activiteiten van het bedrijf.

Artikel 23. Delegaties

De raad van bestuur zal het uitoefenen van zijn bevoegdheden van dagelijks bestuur delegeren aan het directiecomité.

Volgende bevoegdheden blijven behoren tot de bevoegdheden van de raad van bestuur en kunnen niet worden gedelegeerd aan het directiecomité:

1° het afsluiten van een beheersovereenkomst met de gemeente;

2° het oprichten van filialen of het nemen van participaties in andere rechtspersonen;

3° het vaststellen van het huishoudelijk reglement van de raad van bestuur;

4° het aanstellen en het controleren van het directiecomité;

5° het vaststellen van de rechtspositieregeling van het personeel en van het syndicaal statuut;

6° de beleidsmatige en financiële verplichtingen inzake planning, registratie en budgettering zoals voorzien

binnen het wettelijk kader; en

Met betrekking tot de bevoegdheden die de raad van bestuur niet kan delegeren, kan ze het directiecomité wel belasten met het uitvoeren van de door de raad van bestuur genomen beslissingen.

Artikel 24, Personeel

§1, AGB Kortenaken kan zelf enkel personeel in contractueel verband aanwerven,

§2. De raad van bestuur beslist principieel over het aanwerven van personeel.

Het voeren van de aanwervingsprocedure kan worden gedelegeerd aan het directiecomité.

Beslissingen over aanwervingen, ontslagen en bevorderingen blijven een bevoegdheid van de raad van

bestuur

§3. Binnen de grenzen van de regelgeving kan de raad van bestuur eveneens met de gemeente of met derden, natuurlijke of rechtspersonen die nstverleningsovereenkomsten sluiten waarbij de uitvoering van bepaalde taken of opdrachten aan de gemeente of voormelde derden wordt toevertrouwd.

§4, De raad van bestuur kan met de gemeente overeenkomsten aangaan omtrent de terbeschikkingstelling van door de gemeente Kortenaken tewerkgestelde personeelsleden, alsmede de voorwaarden van een dergelijke terbeschikkingstelling vaststellen.

Artikel 25. Vergoedingen

De leden van de raad van bestuur oefenen hun mandaat onbezoldigd uit.

Artikel 26. Reglement van inwendige orde

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 04/07/2013 - Annexes du Moniteur belge

De raad van bestuur kan de regelen in verband met zijn werking en zijn secretariaat nader regelen in een reglement van inwendige orde; daarin kunnen onder meer regelingen worden opgenomen i.v.m. de schriftelijke besluitvorming.

Artikel 27. Regeling bij gemeenteraadsverkiezingen

Na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad wordt steeds tot volledige vernieuwing van de raad van bestuur overgegaan, In dat geval blijven de leden van de raad van bestuur in functie tot de nieuwe gemeenteraad tot hun vervanging is overgegaan,

AFDELING III. HET DIRECTIECOMITE

Artikel 28. Samenstelling

§1. Het directiecomité is samengesteld uit maximaal negen directeurs, al dan niet lid van de raad van bestuur en wordt aangesteld door de raad van bestuur.

§2. De voorzitter van de raad van bestuur is van rechtswege voorzitter van het directiecomité. Artikel 29, Bevoegdheden

§1. Het directiecomité is belast met het dagelijks bestuur, met de vertegenwoordiging met betrekking tot dat bestuur, en met de uitvoering van de beslissingen van de raad van bestuur, alsmede is het bevoegd voor alle materies die door de raad van bestuur worden gedelegeerd.

§2. Het directiecomité kan haar bevoegdheden niet verder delegeren,

Het directiecomité kan hetzij haar leden, hetzij de personeelsleden waarover het AGB beschikt, wel belasten

met het uitvoeren van de door het directiecomité genomen beslissingen.

§3. De raad van bestuur controleert de werking van het directiecomité. Het directiecomité brengt regelmatig en telkens daarom gevraagd wordt, verslag uit bij de raad van bestuur.

Artikel 30. Beraadslaging en stemming

§1. De vergaderingen van het directiecomité zijn niet openbaar.

§2. h et directiecomité kan slechts rechtsgeldig vergaderen wanneer minstens de helft van de leden aanwezig of vertegenwoordigd is.

§3. De voorzitter zit de vergaderingen van het directiecomité voor. Indien de voorzitter is verhinderd, wordt het directiecomité voorgezeten door een directeur die door de voorzitter daartoe wordt aangeduid. Bij gebreke aan de aanduiding van een vervangende voorzitter, zal de oudste aanwezige directeur de vergadering voorzitten.

§4. De besluiten van het directiecomité worden bij eenvoudige meerderheid (helft plus één) van de uitgebrachte stemmen genomen. Blanco en ongeldige stemmen worden niet bij de uitgebrachte stemmen geteld.

In geval van staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend; bij geheime stemming evenwel, wordt bij staking van stemmen de beslissing verworpen.

§5. Het is elk lid van het directiecomité verboden aanwezig te zijn bij de bespreking van een agendapunt of deel te nemen aan de stemming daarover, indien hijzelf of een bloed- of aanverwant tot en met de vierde graad daarbij een rechtstreeks en persoonlijk belang heeft.

Het is hem tevens verboden enige levering te doen van werken, goederen of diensten of op te treden ais raadsman of gelastigde voor of tegen het bedrijf.

Artikel 31. Notulen

§1. Het directiecomité stelt een secretaris aan.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 04/07/2013 - Annexes du Moniteur belge

§2. De beraadslagingen en de" bésiissingen van het directiecomité worden genotuleerd, en worden ter informatie verzonden aan de leden van de raad van bestuur. Artikel 181 §2, le lid van het Gemeentedecreet is van overeenkomstige toepassing,

§3. De notulen worden tijdens de eerstvolgende vergadering ter goedkeuring voorgelegd, in een op de zetel bewaard register opgenomen en ondertekend door de voorzitter of een directeur aangeduid door de voorzitter, en de secretaris,

§4. De gedetailleerde notulen en alle documenten waar in de notulen naar wordt verwezen, liggen ter inzage op het secretariaat van de gemeente.

De notulen zijn elektronisch beschikbaar voor de bestuurders en directeurs van het bedrijf alsmede voor de gemeenteraadsleden van de gemeente.

Artikel 32. Vergoedingen

De raad van bestuur bepaalt welke vergoedingen en voordelen aan de leden van het directiecomité warden

toegekend. Deze mogen in geen geval deze van de gemeenteraadsleden overstijgen

Artikel 33, Reglement van inwendige orde

Het directiecomité kan de nadere werkingsregelen, onder meer op het vlak van de volmachten, regelen in een reglement van inwendige orde, dat door de raad van bestuur wordt goedgekeurd.

Artikel 34, Niet-binding en aansprakelijkheid van de leden van het directiecomité

De leden van het directiecomité zijn door de verbintenissen van het bedrijf niet persoonlijk verbonden.

De leden van het directiecomité zijn aansprakelijk zonder hoofdelijkheid voor de tekortkomingen in de normale uitoefening van hun bestuur.

Artikel 35. Regeling bij gemeenteraadsverkiezingen

Na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad van de gemeente wordt tot volledige vernieuwing van de raad van bestuur overgegaan.

De raad van bestuur zal op zijn eerste vergadering overgaan tot vervanging of herbenoeming van het directiecomité. ln dat geval blijven de leden van het directiecomité in functie tot de nieuwe raad van bestuur tot hun vervanging of herbenoeming is overgegaan.

HOOFDSTUK IV. FINANCIEN

Artikel 36. Inkomsten en uitgaven

Het bedrijf ontvangt de inkomsten van de uitoefening van zijn activiteiten; het kan vergoedingen en prijzen van aile aard innen, vaststellen en overeenkomen en door de gemeente ter beschikking gestelde of doorgestorte middelen ontvangen. De tarieven en de tariefstructuren voor het gebruik van de infrastructuur worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad,

Het bedrijf draagt de lasten van zijn activiteiten.

Het bedrijf beslist vrij over de omvang, de technieken en de voorwaarden van zijn externe financiering. Het kan onder meer toelagen, giften en legaten ontvangen en leningen aangaan binnen de grenzen gesteld in de statuten en de beheersovereenkomst.

Artikel 37. Boekhoud ing

Het bedrijf voert de wettelijk verplichte boekhouding(en).

De boekhouding wordt gevoerd onder de verantwoordelijkheid en het toezicht van de raad van bestuur.

Artikel 38. Boekjaar

Het financiële boekjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december van elk jaar.

Het eerste boekjaar vangt evenwel aan op de dag dat het bedrijf rechtspersoonlijkheid verkrijgt en eindigt op 31 december van het daaropvolgende jaar.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 04/07/2013 - Annexes du Moniteur belge

Artikel 39. Budget en (meerjarerr)p1anning

Het bedrijf maakt een budget en (meerjaren)planning op overeenkomstig de bepalingen van het

Gemeentedecreet

Artikel 40. Jaarrekening en rapportering

§1. De raad van bestuur stelt de jaarrekening vast en maakt deze ter goedkeuring over aan de gemeenteraad, overeenkomstig de bepalingen van het Gemeentedecreet.

§2, De gemeenteraad keurt de jaarrekening goed in overeenstemming met de bepalingen op de financiële controle bedoeld in artikel 42 van onderhavige statuten.

§3, Het bedrijf verzorgt de periodieke rapportering over de resultaten en de activiteiten van het bedrijf aan de gemeente, zoals wettelijk vereist.

Artikel 41, Resultaatsbestemming

Met inachtname van de gesloten beheersovereenkomst en nadat een bedrag van ten minste een twintigste van de nettowinst is ingehouden voor de vorming van een reservefonds, een verplichting die ophoudt wanneer het reservefonds een tiende van het maatschappelijk kapitaal heeft bereikt, en nadat de raad van bestuur heeft beslist over het reserveren of overdragen van het resultaat van het bedrijf, wordt het saldo aan de gemeente uitgekeerd.

Artikel 42. Sanering

Wanneer ten gevolge van een geleden verlies het netto - actief gedaald is tot minder dan de helft van het door de gemeente ingebrachte kapitaal, dan moet de gemeenteraad bijeenkomen binnen een termijn van ten hoogste twee (2) maanden nadat het verlies is vastgesteld om, in voorkomend geval, te beraadslagen en te besluiten over de maatregelen die de raad van bestuur voorstelt in een plan opgesteld ter sanering van de financiële toestand,

HOOFDSTUK V. CONTROLE

Artikel 43. Financiële controle

De controle op de financiële toestand, op de jaarrekening en op de regelmatigheid van de verrichtingen

weer te geven ln de jaarrekening van het bedrijf wordt uitgeoefend overeenkomstig de toepasselijke, wettelijke

bepalingen.

HOOFDSTUK VI, VERTEGENWOORDIGING EN ONDERTEKENING

Artikel 44. Vertegenwoordiging en ondertekening

§1, Het bedrijf wordt ten overstaan van derden, zowel in als buiten rechte, als eiser of als verweerder, rechtsgeldig vertegenwoordigd door de voorzitter van de raad van bestuur, de voorzitter van het directiecomité of twee bestuurders samen.

§2. Het bedrijf kan eveneens geldig worden vertegenwoordigd door bijzondere lasthebbers, binnen de grenzen van hun mandaat. Deze lasthebbers kunnen tevens het mandaat hebben documenten te ondertekenen namens het bedrijf.

HOOFDSTUK VII. RECHTSOPVOLGING

Artikel 45. Overdracht van rechten en plichten en rechtsopvolging

§1, De gemeente Kortenaken kan aan het bedrijf rechten en plichten overdragen, waaronder het eigendomsrecht of de exploitatierechten op roerende en onroerende goederen.

Deze overdracht zal van rechtswege geschieden voor de overeenkomsten, eigendommen, en andere rechten en plichten die de gemeenteraad aanduidt. Deze rechtsopvolging van rechtswege berust op de wettelijke en reglementaire bepalingen vermeld in artikel 2 van deze statuten en volgt uit de overdracht van de betrokken activiteiten door de gemeente aan het bedrijf. Van deze rechtsopvolging van rechtswege wordt door de gemeente bij aangetekende brief kennis gegeven aan het bedrijf en mogelijke andere belanghebbende partijen. De overdracht en de rechtsopvolging zijn evenwel voltrokken door het enkele gemeenteraadsbesluit, Het bedrijf en de gemeente, kunnen de door de gemeenteraad besliste overdracht van de eigendom van onroerende goederen zo nodig met bijkomende middelen tegenstelbaar aan derden maken.

De overdracht van andere overeenkomsten, rechten en plichten door de gemeente aan het bedrijf geschiedt op basis van de desbetreffende overeenkomsten of het gemeen recht terzake.

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

§2. De gemeente kan goedererraan het bedrijf verkopen of ter beschikking stellen onder nader overeen te komen voorwaarden.

§3, Het bedrijf kan rechten en plichten van andere publiek- en privaatrechtelijke rechtspersonen overnemen. Het bedrijf heeft de meest uitgebreide bevoegdheden om te dien einde regelingen te treffen.

§4. Het bedrijf neemt van rechtswege alle rechten en verplichtingen over van de gemeente die voortvloeien uit de wetten, de decreten, de besluiten en de tussen de gemeente en de Belgische federale overheid of Vlaamse gewest geldende overeenkomsten, die de uitoefening regelen van de bestuurlijke bevoegdheden van het bedrijf, met inbegrip van de rechten en verplichtingen die voortkomen uit hangende en toekomstige gerechtelijke procedures.

Het bedrijf neemt eveneens de andere rechten en verplichtingen van de gemeente over die voortvloeien uit bestaande rechtsverhoudingen die verband houden met de uitoefening van de bestuurlijke bevoegdheden van het bedrijf, met inbegrip van de rechten en verplichtingen die voortkomen uit hangende en toekomstige gerechtelijke procedures,

HOOFDSTUK VIII. ONTBINDING EN VEREFFENING

Artikel 46. Ontbinding en vereffening

§1. De gemeenteraad kan steeds, na het horen van de raad van bestuur, beslissen om tot ontbinding en vereffening van het bedrijf over te gaan.

In de beslissing tot ontbinding wijst de gemeenteraad de vereffenaars aan. Alle andere organen vervallen op het ogenblik van de ontbinding,

§2. De rechten en verplichtingen, inbegrepen deze met betrekking tot de contractuele personeelsleden, van het ontbonden AGB worden overgenomen door de gemeente, behoudens andersluidende beslissing van de gemeenteraad,

§3. In afwijking van §2 kan de gemeenteraad in het ontbindingsbesluit de personeelsleden, die daarmee moeten instemmen, en de rechten en verplichtingen aanwijzen die overgenomen worden door de overnemer of de ovememers van de activiteiten van het AGB.

Bij hetzelfde gemeenteraadsbesluit van 9 april 2013 werd beslist om alle thans bestaande leden van de raad van bestuur ontslag te verlenen en als nieuwe leden van de raad van bestuur te benoemen, alle leden van de gemeenteraad, zijnde met name:

Fets Dorien Lapstraat 1 3470 Kortenaken

Mollu Kristof Krawatenstraat 34a 3470 Kortenaken

Coomans Martin Lindestraat 46 A 3471 Hoeleden

Vander Velpen Michel Oude Diestsestraat 1 3473 Waanrode

Devos Stefaan Heidestraat 35 A 3470 Kortenaken

Maris Arthur Blijstraat 8 3473 Waanrode

Hermans Benjamin Schansstraat 25 3470 Kortenaken

Veulemans Nadine Tiensestraat 27 3470 Kortenaken

Willems Niels Dorpsplein 28/1 3470 Kortenaken

Ailes André Dorpsstraat 130 3470 Ransberg

Geysenbergs Bernadette Zandrodestraat 27 A 3470 Kortenaken

Bouvin Camiel Putstraat 33 3470 Stok

Marcoen Eduard Voorbosweg 1 3472 Kersbeek-Miskom

Vaniaer Josette Plugestraat 6 3470 Ransberg

Vandijck Patrick Tolkamerstraat 12 3473 . . Waanrode

Francen Paul Zuurbemdesteenweg 8 3471 Hoeleden

Vandewijngaerden Griet Krawatenstraat 30 3470 Kortenaken

Sterkendries Paul Driesstraat 15 3471 Hoeleden

Ibens Robin Nieuwstraat 10 3472 Kersbeek-Miskom

Paul Francen en Patrick Vandijck, bestuurders

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

03/07/2013
ÿþMai Wafd 11.1

he In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie

na neerlegging ter griffie van de akte

r

In IIIIAIII IYI II

*13101836"

II

i

u

MONITEUR BELGE

2 6 -06- 2013

E3ELG1SMAATSBLAD

Ondernemingsnr : 0535.811.469

Benaming

(voluit) : Autonoom gemeentebedrijf met rechtspersoonlijkheid,

AG Kortenaken

(verkort) : AG Kortenaken

Rechtsvorm : Autonoom gemeentebedrijf

Zetel : Dorpsplein 35, 3470 Kortenaken

(volledig adres)

Onderwerp akte : Oprichting AG Kortenaken en goedkeuring statuten

Bij besluit van de gemeenteraad van Kortenaken van 27 december 2005 werd het Autonoom gemeentebedrijf AG Kortenaken opgericht, en werden de statuten als volgt vastgesteld.

STATUTEN van het "Autonoom gemeentebedrijf met rechtspersoonlijkheid, AG Kortenaken" TITEL I. Naam Zetel Doel Duur

Artikel 1. Vorm een naam

Het autonoom gemeentebedrijf met rechtspersoonlijkheid draagt de naam AG KORTENAKEN. Deze naam

moet steeds voorafgegaan worden door de woorden "autonoom gemeentebedrijf met rechtspersoonlijkheid" of

de afkorting "AG".

Artikel2. Zetel

De zetel van het AG Kortenaken is gevestigd te Kortenaken, Dorpsplein 35.

Artikel 3. Wettelijk kader.

Het bedrijf is onderworpen aan de artikelen 263bis t.e.m. 263 decies van de Nieuwe Gemeentewet, aan de

artikelen 27bis t.e.m. 27septies van het decreet van de Vlaamse Raad van 28 april 1993 houdende regeling,

voor het Vlaamse Gewest, van het administratief toezicht op de gemeenten, aan de andere toepasselijke

wetten, decreten en besluiten, en aan deze statuten voor zover zij niet van voornoemde regelen afwijken.

Artikel 4.Statutenwijzigingen.

Binnen de grenzen van de omschrijving van het doel en de activiteiten van het bedrijf, zoals vastgesteld door de gemeenteraad, kan de raad van bestuur deze statuten wijzigen.

De besluiten van de raad van bestuur tot wijziging van de statuten en van de bijlagen die er integraal deel van uitmaken, worden binnen een termijn van 20 dagen, die ingaat de dag nadat ze genomen zijn, naar het college van burgemeester en schepenen verstuurd, dat ze voor advies doorzendt naar de gemeenteraad. Deze statutenwijzigingen zijn verder onderworpen aan het toezicht en de procedure geregeld in artikel 27ter van het voormeld decreet van 28 april 1993,

Artikel 5.Doel, bevoegdheden

§.1. Algemeen

Het AG Kortenaken heeft tot doel het uitoefenen van het actief beheer, ontwikkeling, verbouwing, verhuur en exploitatie van een gedeelte van het onroerend patrimonium; de verwerving van onroerende goederen en de exploitatie van infrastructuur, bestemd voor culturele, sportieve, toeristische, recreatieve, sociale, economische of verzorgende activiteiten.

Evenals het ontwikkelen van alle activiteiten die hiermede rechtstreekse of onrechtstreeks verband houden. Onverminderd de wettelijke bevoegdheden van andere overheden beheert het AG Kortenaken het binnen het grondgebied gelegen openbaar en private domein waarvan het eigenaar is of wordt, dan wel dat het in beheer of in concessie heeft of zal verwerven.

§ 2. Ter realisering van de in § 1 vermelde doelstellingen, wordt het bedrijf opgericht voor de activiteiten

j edoel t _artikel °ti_a%_1 het_1Soninklijk_t3esluit_ven,10_april_t995_tot_bepaljgg_v~r~_sle

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden le vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 03/07/2013 - Annexes du Moniteur belge

activiteiten van industriële of commerciële aard waarvoor de gemeenteraad een autonoom gemeentebedrijf met rechtspersoonlijkheid kan oprichten, zoals gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 9 maart 1999, te weten

(7°) de exploitatie van infrastructuren bestemd voor culturele, sportieve of toeristische activiteiten of voor ontspanning, voor het onderwijs, voor sociale, wetenschappelijke verzorgende en economische activiteiten;

(8°) het verwerven van onroerende goederen, de vorming van zakelijke onroerende rechten, de bouw, de renovatie, de verbouwing, het verhuren of de financieringshuur van onroerende goederen met het oog op de verkoop, de verhuur, de financieringshuur of andere juridische handelingen betreffende deze onroerende goederen;

(12°) de organisatie van openbare gebeurtenissen;

(15) het beheer van het onroerend vermogen van de gemeente;

§ 3. Het bedrijf mag, binnen de grenzen van zijn doel, vrij beslissen over de verwerving, de aanwending en de vervreemding van zijn lichamelijke en onlichamelijke goederen, de vestiging of de opheffing van de zakelijke rechten op die goederen, alsook over de uitvoering van dergelijke beslissingen en over hun financiering. Het mag ook gebruik maken van alle rechtstechnieken waaronder de vestiging en de opheffing van zakelijke en persoonlijke rechten, de verlening en de beëindiging van concessies, en het uitgeven en verhandelen van vastgoedcertificaten, obligaties en andere effecten en andere wettelijke mogelijkheden van alternatieve financiering. Onverminderd artikel 9, is het bevoegd voor de affectaties en de desaffectaties van alle goederen waarvan het eigenaar is, en dit rekening houdend met hetgeen hieromtrent bepaald wordt in de laatste paragraaf van artikel 9 van deze statuten.

Binnen de grenzen van zijn doel kan het bedrijf met betrekking tot de eigen goederen en de goederen van de gemeente optreden ais bemiddelaar met het oog op de verkoop, aankoop, ruil, verhuring of afstand van onroerende goederen, en roerende rechten of handelsfondsen, instaan voor het beheer van onroerende goederen of van onroerende rechten, en het syndicaatschap van onroerende goederen in mede-eigendom uitoefenen; het bedrijf, de leden van zijn organen, zijn personeel en zijn andere vertegenwoordigers zijn daarbij n iet onderworpen aan de regelgeving tot bescherming van de beroepstitel en de uitoefening van het beroep van vastgoedmakelaar.

§.4. Participaties

Het AG Kortenaken kan, rechtstreeks of onrechtstreeks, participeren in publiek- of privaatrechtelijke ondernemingen, verenigingen en instellingen waarvan het maatschappelijk doel overeenkomt met haar doel.

Ongeacht de grootte van de inbreng van de verschillende partijen in het maatschappelijk kapitaal, moet het bedrijf over de meerderheid der stemmen beschikken en het voorzitterschap waarnemen in de organen van de filialen.

De beperkende maatregelen van dit artikel gelden niet wanneer door of krachtens de wet of het decreet een bijzondere afwijkende regeling is ingesteld.

Het bedrijf en de gemeente kunnen één of meer concessie-, beleids-, beheers-, samenwerkings- of andere overeenkomsten of convenanten sluiten met betrekking tot het onderling afstemmen van het beleid van de gemeente en dat van het bedrijf in de relevante beleidsdomeinen en de ermee verbonden activiteiten. Omtrent het beheer van onroerende goederen kunnen het bedrijf en de gemeente één of meer lastgevingsovereenkomsten sluiten.

In aanvulling van de in de oprichting van het bedrijf gesloten eenzijdige bevoegdheidsopdrachten, kan het bedrijf van de gemeente rechten op roerende en onroerende goederen verwerven, middels alle rechtstechnieken, en kan het ook in de verhouding tot de gemeente gebruik maken van aile bevoegdheden omschreven in artikel 5.

Behoudens uitdrukkelijke andersluidende overeenkomst, is het bedrijf bevoegd voor aile rechtshandelingen, inbegrepen desaffectaties en daden van beschikking betreffende de goederen waarvan het de eigendom van de gemeente heeft verworven. Overeenkomstig het Verslag aan de Koning bij het Koninklijk Besluit van 9 maart 1999 tot, wijziging van het Koninklijk Besluit van 10 april 1995 bedoeld in artikel 5, § 2, en behoudens uitdrukkelijke andersluidende overeenkomst, is het bedrijf eveneens bevoegd voor alle rechtshandelingen, inbegrepen daden van beschikking, wat betreft de niet in eigendom overgedragen goederen van de gemeente dien het beheert; goederen van de gemeente die deel uitmaken van het openbaar domein kunnen slechts door het bedrijf worden vervreemd of belast met zakelijke rechten nadat de gemeente het betrokken goed uitdrukkelijk heeft gedesaffecteerd.

§5. Investeringen en andere overeenkomsten

Het AG Kortenaken onderhandelt met alle bevoegde instellingen, waaronder het Vlaamse Gewest, over investeringen, financiële tussenkomsten en alle andere aanverwante aangelegenheden.

Het AG Kortenaken sluit met deze instellingen de overeenkomst in verband met de uitvoering en de financiering van investeringen en onderhoudswerken, en in verband met het beheer van infra-en suprastructuurwerken in het grondgebied.

Het AG Kortenaken beslist vrij over het aanleggen, het bouwen, het onderhouden, het herstellen, het verbeteren, het bedienen, het zelf exploiteren en het aan derden ter beschikking stellen van onroerende goederen : het kan onder meer concessies van bouwwerken verlenen en leasing- en financieringsovereenkomsten sluiten,

Het AG Kortenaken kan goederen van het openbaar domein ter beschikking van derden stellen, onder meer door het verlenen van domeinconcessies en vergunningen.

s

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 03/07/2013 - Annexes du Moniteur belge

De raad van bestuur van AG Kortenaken kan terzake voor het gebruik van goederen van het domein

algemene voorwaarden opstellen en bekendmaken,

§ 6. Andere gebruiksrechten

Onverminderd de bevoegdheden van andere overheden, kan het AG Kortenaken aan de gebruikers aile

bijzondere diensten verstrekken die het nodig acht.

De gebruiksvoorwaarden en tarieven worden vastgesteld en bekendgemaakt door de raad van bestuur,

Artikel 6. , Duur

Het AG Kortenaken verwerft rechtspersoonlijkheid vanaf de dag waarop de leden van de raad van bestuur worden benoemd,

Het AG Kortenaken vangt de uitoefening van de bestuurlijke bevoegdheden aan op 1 mei 2005. De raad van bestuur van het AG Kortenaken is ertoe gemachtigd met het oog daarop alle nodig of nuttig geachte maatregelen te treffen, de beslissingen te nemen en overeenkomsten af te sluiten.

TITEL II Bestuur

Artikel 7, Structuur

Het AG Kortenaken wordt bestuurd door een raad van bestuur en een directiecomité.

Het bedrijf wordt bestuurd door een raad van bestuur en een directiecomité. De vergaderingen van de raad

van bestuur en het directiecomité zijn niet openbaar, De gedetailleerde notulen en alle documenten waar in de

notulen naar wordt verwezen, liggen ter inzage van de gemeenteraadsleden van de gemeente Kortenaken op

het secretariaat van het bedrijf, onverminderd de regelgeving inzake de openbaarheid van bestuur.

Artikel 8, Samenstelling van de raad van bestuur

De raad van bestuur is samengesteld uit maximum NEGEN gemeenteraadsleden, waarvan tenminste de helft-plus-een raadsleden moeten zijn, die door de gemeenteraad worden aangeduid.

De raad van bestuur kan ten alle tijde deskundigen uitnodigen op zijn vergaderingen.

De duur van hun opdracht mag zes jaar niet overschrijden; die termijn van zes jaar is samenvallend met de legislatuur van de gemeenteraadsleden.

Onverminderd de toepassing van de voormelde bepalingen worden, telkens een verkiezing van de gemeenteraad van de gemeente Kortenaken is georganiseerd, alle mandaten binnen de organen van het bedrijf beëindigd op de eerste vergadering van de raad van bestuur die volgt op de datum waarop de gemeenteraad de leden van de raad van bestuur benoemt na de installatie van de nieuw verkozen gemeenteraad van de gemeente Kortenaken. De nieuw verkozen gemeenteraad zal binnen de maand na zijn installatie een nieuwe raad van bestuur benoemen.

Elke politieke groep vertegenwoordigd in de gemeenteraad is in de raad van bestuur vertegenwoordigd. Onder een politieke groep dient te worden gegrepen: elke individuele lijst die bij de op dat ogenblik laatste gemeenteraadsverkiezingen in de gemeente Kortenaken werden aangemeld en waaruit effectief kandidaten als gemeenteraadslid werden verkozen. Elke politieke groep draagt zelf zijn kandida(a)t(en)-raadslid voor.

Het aantal vertegenwoordigers van elke politieke groep in de raad van bestuur wordt bepaald door de gemeenteraad, rekening houdende met voormelde bepalingen.

Wanneer een uit de gemeenteraad verkozen lid van de raad van bestuur zijn hoedanigheid van gemeenteraadslid voortijdig verliest, wordt voormeld lid geacht onmiddellijk en zonder enige formaliteit ontslagnemend te zijn, ook voor eventuele mandaten uitgeoefend namens het bedrijf.

Door de gemeenteraad wordt op voordracht van de politieke groep waartoe het uittredend lid behoorde, een vervanger aangesteld. De vervanger voltooit het mandaat van zijn voorganger.

Bij overlijden, kennelijk onvermogen, faillissement of onbekwaamheidverklaring van een lid van de raad van bestuur, eindigt diens mandaat en kan de raad van bestuur voorlopig zelf voorzien in de opvolging tot de gemeenteraad een nieuw lid van de raad van bestuur benoemt. Door de gemeenteraad wordt op voordracht van de politieke groep waartoe het uittredend lid behoorde, een vervanger aangesteld. De vervanger voltooit het mandaat van zijn voorganger.

Een lid van de raad van bestuur kan zijn mandaat opzeggen door kennisgeving via aangetekend schrijven aan de gemeenteraad, die het ontslag uitdrukkelijk moet aanvaarden. Het lid van de raad van bestuur volbrengt zijn mandaat tot de eerstvolgende gemeenteraad die volgt op de kennisgeving, tenzij het ontslagnemend lid daardoor zelf een aanmerkelijke schade mocht lijden die niet louter van financiële aard is. In dit laatste geval voorziet de raad van bestuur zelf in een voorlopige opvolging tot de eerstvolgende gemeenteraad die volgt op de kennisgeving.

De gemeenteraad kan ten allen tijde, op gemotiveerde wijze, het mandaat van een bestuurder herroepen, Uittredende bestuurders zijn herbenoembaar,

Bij overgangsmaatregel is het mandaat van de  bij deze oprichting - benoemde bestuurders beperkt zoals hierboven, tot uiterlijk 1 april 2007; zij worden als ontslagnemend beschouwd vanaf 1 januari 2007.

De afgevaardigd bestuurder is lid van de raad van bestuur.

Wanneer een bestuursmandaat van een gemeenteraadslid voortijdig word beëindigd, wordt voormeld lid geacht onmiddellijk en zonder enige formaliteit ontslagnemend te zijn voor elk mandaat uitgeoefend binnen één

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 03/07/2013 - Annexes du Moniteur belge

of meerdere organen van het AG Kortenaken, evenals voor elk mandaat uitgeoefend namens het AG

Kortenaken.

In geval van voortijdige vacature in de raad van bestuur, hebben de overblijvende bestuurders het recht

voorlopig in de vacature te voorzien totdat de gemeenteraad van de gemeente Kortenaken een nieuwe

bestuurder benoemt.

De benoeming wordt op de agenda van de eerstvolgende gemeenteraadszitting geplaatst.

Elke benoeming van een bestuurder op deze wijze door de gemeenteraad beëindigt de opdracht van de

bestuurder die hij vervangt.

Artikel 9.Raad van Bestuur Voorzitterschap

De raad van bestuur kiest onder zijn leden een voorzitter.

Artikel 10.Raad van Bestuur: Vergaderingen

De raad van bestuur wordt bijeengeroepen door de voorzitter of door twee bestuurders telkens de belangen van het AG Kortenaken het vereisen.

De oproepingen vermelden plaats, datum, uur en agenda van de vergadering en worden ten minste twee dagen vóór de vergadering per brief, telegram, telex, telefax of op een andere schriftelijke wijze verzonden. Indien de voorzitter is verhinderd, wordt de raad van bestuur voorgezeten door een bestuurder die door de voorzitter daartoe wordt aangeduid. Bij gebreke aan de aanduiding van een vervangende voorzitter, zal de oudste aanwezige bestuurder de raad van bestuur voorzitten. De regelmatigheid van de bijeenroeping kan niet worden betwist indien alle bestuurders aanwezig of regelmatig vertegenwoordigd zijn.

Indien er in de mate dat de Vennootschappenwet dit toelaat, zullen de besluiten van de raad van bestuur evenwel kunnen worden genomen bij eenparig schriftelijk akkoord van de bestuurders.

Artikel 11.Raad van Bestuur Beraadslaging

De raad van bestuur kan slechts geldig beraadslagen indien ten minste de helft van al zijn leden en tenminste de helft van zijn leden die gemeenteraadslid van de gemeente Kortenaken zijn aanwezig of vertegenwoordigd is.

Indien dit quorum niet is bereikt, kan een nieuwe raad worden bijeengeroepen met dezelfde agenda, die geldig zal beraadslagen en beslissen indien ten minste twee bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd zijn.

Over punten die niet op de agenda werden vermeld, kan slechts geldig beraadslagen met de instemming van de tweederden van de leden van de raad van bestuur.

Iedere bestuurder kan per brief, telegram, telex, telefax of op een andere schriftelijke wijze aan een bestuurder volmacht geven om hem op een vergadering van de raad van bestuur te vertegenwoordigen.

De bestuurder die, rechtstreeks of onrechtstreeks, een belang in de zin van artikel 60 Vennootschappenwet za! hebben bij het nemen en de uitvoering van een besluit van de raad van bestuur, moet zich richten naar de bepalingen van voormeld artikel.

De besluiten van de raad van bestuur worden bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen genomen. Blanco en ongeldige stemmen worden niet bij de uitgebrachte stemmen geteld.

In geval van staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

Indien op een vergadering van de raad van bestuur het vereiste quorum om geldig te beraadslagen aanwezig is en één of meer bestuurders zich onthouden ingevolge een belangenconflict, worden de besluiten geldig genomen bij meerderheid van de overige aanwezige of vertegenwoordigde bestuurders.

Artikel 12. Raad van Bestuur: Aanwezigheid.

De raad van bestuur kan slechts geldig beraadslagen en beslissen, wanneer de eenvoudige meerderheid (de helft plus één) van de leden aanwezig of vertegenwoordigd is.

Elke bestuurder heeft slechts één (1) stem.

Iedere bestuurder mag één van zijn collega's in de raad ertoe volmacht verlenen om hem op een welbepaalde vergadering van de raad te vertegenwoordigen en in zijn plaats te stemmen; de machtiging of de volmacht kan worden gegeven bij geschrift, per telefax of door andere door de raad goedgekeurde communicatiemiddelen.

Een bestuurder mag evenwel niet meer dan één (1) volmacht uitoefenen.

Een bestuurder-gemeenteraadslid mag enkel worden vertegenwoordigd door een andere bestuurder-gemeenteraadslid.

In geval het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden van de raad ontoereikend is om geldig te beraadslagen of te beslissen, dan vergadert hij binnen de veertien (14) dagen opnieuw met dezelfde agenda; alsdan kan hij geldig beraadslagen en beslissen, welke ook het aantal aanwezige of vertegenwoordigde bestuurders zij, voor zover tenminste één (1) bestuurder-gemeenteraadslid aanwezig is.

Artikel 13.Raad van Bestuur: Stemming.

Een beslissing van de raad van bestuur is slechts geldig wanneer zij genomen wordt met de vereiste

meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde bestuurders. Blanco en ongeldige

stemmen worden niet bij de uitgebrachte stemmen geteld.

De vereiste meerderheid is de eenvoudige meerderheid (helft plus één), uitgezonderd voor het geval de wet

of de statuten er een andere voorzien.

Bij staking van de stemmen is het voorstel verworperL.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 03/07/2013 - Annexes du Moniteur belge

Over punten die niet in de agenda werden vermeld, kan de raad van bestuur slechts geldig beraadslagen mits akkoord van twee derden van de aanwezige stemgerechtigde leden.

De stemmingen gebeuren bij handopsteking, behalve bij benoemingen en voordrachten waar de stemmingen geheim zijn.

Artikel 14.Raad van Bestuur; Strijdigheid van belangen

Overeenkomstig artikel 523 van het Wetboek der Vennootschappen, toepasselijk krachtens artikel 263octies van de Nieuwe Gemeentewet, moet, indien een bestuurder rechtstreeks of onrechtstreeks een belang van vermogensrechtelijke aard heeft dat strijdig is met een beslissing of een verrichting die tot de bevoegdheid behoort van de raad van bestuur, hij dit meedelen aan de andere bestuurders voor de raad van bestuur een beslissing neemt.

Zijn verklaring, alsook de rechtvaardigingsgronden betreffende voornoemd strijdig belang, moeten worden opgenomen in de notulen van de raad van bestuur die de beslissing moet nemen. De betrokken bestuurder moet tevens de commissarissen van het tegenstrijdig belang op de hoogte brengen.

Met het oog op de publicatie ervan in het verslag bedoeld in artikel 95 van het Wetboek van Vennootschappen, omschrijft de raad van bestuur in de notulen de aard van de in het eerste lid bedoelde beslissing of verrichting en verantwoordt het genomen besluit. Ook de vermogensrechtelijke gevolgen voor het bedrijf moeten in de notulen worden vermeld. In het verslag moeten voornoemde notulen in hun geheel worden opgenomen.

Het in artikel 143 van het Wetboek van Vennootschappen bedoelde verslag van de commissarissen moet een afzonderlijke omschrijving bevatten van de vermogensrechtelijke gevolgen voor het bedrijf van de besluiten van de raad van bestuur, ten aanzien waarvan een strijdig belang in de zin van het eerstel lid bestaat.

Onverminderd artikel 528 van het Wetboek van Vennootschappen, zijn de bestuurders overeenkomstig artikel 529 van dit Wetboek, persoonlijk en hoofdelijk aansprakelijk voor de schade geleden door het bedrijf of door derden ten gevolge van beslissingen of verrichtingen die hebben plaatsgevonden met inachtneming van dit artikel, indien de beslissing of verrichting aan hen of aan één van hen een onrechtmatig financieel voordeel heeft bezorgd ten nadele van het bedrijf,

Voornoemde regeling is niet van toepassing

in het geval bedoeld in artikel 523, § 3 van het Wetboek van Vennootschappen;

- overeenkomstig artikel 523, §3,2e lid van het Wetboek van Vennootschappen, wanneer de beslissingen

van de raad van bestuur betrekking hebben op gebruikelijke verrichtingen dien plaatshebben onder de

voorwaarden en tegen de zekerheden die op de markt gewoonlijk gelden voor soortgelijke verrichtingen.

Dit artikel doet geen afbreuk aan de gelding van andere bepalingen betreffende de belangenvermenging in hoofde van bestuurders en met openbare diensten belaste personen, zoals onder meer artikel 245 van het Strafwetboek.

Artikel 15.Raad van Bestuur: Notulen

De beraadslagingen en de beslissingen van de raad van bestuur worden door de secretaris genotuleerd. Deze notulen worden tijdens de eerstvolgende vergadering ter goedkeuring voorgelegd, in een speciaal register op de zetel van het bedrijf opgenomen en door de voorzitter, de secretaris en de afgevaardigd bestuurder ondertekend, Bij afwezigheid of verhindering van de afgevaardigd bestuurder wordt zijn handtekening vervangen door die van één (1) bestuurder,

Het speciaal register wordt bewaard onder de verantwoordelijkheid van de secretaris.

De volmachten worden aan de notulen gehecht.

De afschriften of uittreksels, in rechte of anderszins voor te leggen, worden door twee bestuurders

ondertekend. Deze bevoegdheid kan worden opgedragen aan een lasthebber.

De volmachten worden aan de notulen gehecht,

De koples of uittreksels die bij een rechtspleging of in andere gevallen moeten worden voorgelegd, worden ondertekend door de voorzitter en de afgevaardigd bestuurder. Bij afwezigheid of verhindering van de afgevaardigd bestuurder wordt zijn handtekening vervangen door die van één (1) bestuurders.

Tenzij de raad van bestuur een bijzondere lastgeving verstrekt, en behoudens andere regeling in het reglement van inwendige orde, worden de akten, die het bedrijf verbinden tegenover derden vreemd aan het bedrijf , ondertekend door de voorzitter en de afgevaardigd bestuurder, Bij afwezigheid of verhindering van de afgevaardigd bestuurder wordt zijn handtekening vervangen door die van één (1) bestuurders

Artikel 16, Raad van Bestuur Bevoegdheden

Algemeen

De raad van bestuur heeft de meest uitgebreide bevoegdheden om alle nuttige of noodzakelijke

handelingen te verrichten om het doel van de AG Kortenaken te verwezenlijken,

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 03/07/2013 - Annexes du Moniteur belge

De raad van bestuur oefent eveneens controle uit op het bestuur van het directiecomité van het AG Kortenaken.

De raad van bestuur kan het verstrekken van bijzondere diensten bij wijze van concessie van openbare dienst, vergunning of anderszins, opgedragen of overlaten aan andere publiek- of privaatrechtelijke ondernemingen.

Telkens Indien de gemeenteraad van de gemeente Kortenaken haar daartoe verzoekt, brengt de raad van bestuur verslag uit over alle of sommige activiteiten van het AG Kortenaken.

Wanneer het belang van het bedrijf zulks vereist, beslist de voorzitter of, hij diens afwezigheid, de afgevaardigd bestuurder, rechtsgeldig en zonder verdere formaliteit over het instellen van rechtsvorderingen en over het treffen van alle maatregelen tot bewaring van recht in de meest ruime zin van het woord, in en buiten gerechtelijke procedures; de beslissing tot het instellen van rechtsvordering wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de eerstvolgende raad van bestuur.

Artikel 17, Raad van Bestuur: Delegaties.

De raad van bestuur kan de uitoefening van bepaalde bevoegdheden delegeren aan het directiecomité, doch niet inzake :

het sluiten van beleids-, beheers- en samenwerkingsovereenkomsten met de gemeente Kortenaken bedoeld in artikel 9;

het sluiten van beleids-, beheers- en samenwerkingsovereenkomsten met andere publiekrechtelijke overheden;

- het oprichten van of het participeren in filialen;

het vaststellen van het ondernemingsplan en het activiteitenverslag;

het vaststellen van het reglement van inwendige orde;

het vaststellen van de loons- en arbeidsvoorwaarden van het personeel en de organisatie van het syndicaal

overleg;

het stellen van daden van beschikking en desaffectatie;

het zetten van tarieven.

Dit delegatieverbod belet niet dat het directiecomité kan worden belast met het nader uitwerken van

detailaspecten en technische aspecten van de door de raad van bestuur getroffen beslissingen.

De raad van bestuur kan in geen geval afstand doen van zijn bevoegdheden de leden van het directiecomité

aan te stellen en het directiecomité te controleren,

Artikel 18.Personeel

De raad van bestuur beslist over het aanwerven van contractueel personeel en stelt hierbij hun personeelsstatuut vast.

De raad van bestuur kan met de gemeente Kortenaken overeenkomsten aangaan omtrent de terbeschikkingstelling van door de gemeente Kortenaken tewerkgestelde personeelsleden, alsmede de voorwaarden van een dergelijke terbeschikkingstelling vaststellen.

De raad van bestuur kan eveneens met de Gemeente Kortenaken of met derden, natuurlijke of rechtspersonen dienstverleningsovereenkomsten afsluiten waarbij de uitvoering van bepaalde havenbestuurlijke taken of opdrachten aan de gemeente Kortenaken of voormelde derden wordt toevertrouwd.

Artikel 19.Raad van Bestuur: Vergoedingen

De eventuele bezoldiging van de leden van de raad van bestuur wordt vastgesteld door de raad van bestuur. Deze bezoldiging mag niet hoger zijn dan het wettelijk bepaald maximumbedrag van het presentiegeld van een gemeenteraadslid.

Artikel 20.Raad van Bestuur Vertegenwoordiging

Het AG Kortenaken wordt in al zijn handelingen, met inbegrip van de vertegenwoordiging in recht, rechtsgeldig vertegenwoordigd door de voorzitter van de raad van bestuur die geen bewijs van een voorafgaand besluit van de raad van bestuur moet leveren.

TITEL III. HET DIRECTIECOMITE

Artikel 21, Dagelijks bestuur: directiecomité

Het directiecomité is belast met het dagelijks bestuur, met de vertegenwoordiging met betrekking tot dat

bestuur en met de uitvoering van de beslissing van de raad van bestuur. Het directiecomité brengt geregeld, en

tenminste naar aanleiding van elk raad van bestuur, verslag uit van haar bestuur en activiteiten aan voormelde

raad.

Het directiecomité is samengesteld uit een afgevaardigd bestuurder en vier bestuurdersdirecteurs,

aangesteld door de raad van bestuur.

De raad van bestuur bepaalt de vergoeding van de leden van het directiecomité.

Het AG Kortenaken wordt in al zijn handelingen van het dagelijks bestuur, met inbegrip van de

vertegenwoordiging in rechte, rechtsgeldig vertegenwoordigd door de afgevaardigd bestuurder die geen bewijs

van een voorafgaand besluit moet leveren,

De afgevaardigd bestuurder zit de vergaderingen van het directiecomité voor.

Indien de afgevaardigd bestuurder is verhinderd, wordt het directiecomité voorgezeten door een bestuurder-

directeur die door de afgevaardigd bestuurder daartoe wordt aangeduid

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 03/07/2013 - Annexes du Moniteur belge

Bij gebreke aan de aanduiding van een vervangende voorzitter door de afgevaardigd bestuurder, zal de oudste aanwezige bestuurder-directeur de vergadering voorzitten.

De besluiten van het directiecomité worden bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen genomen. Blanco

en ongeldige stemmen worden niet bij de uitgebrachte stemmen geteld.

In geval van staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

Artikel 22.. Samenstelling directiecomité.

Het directiecomité is samengesteld uit een afgevaardigd bestuurder en vier (4) bestuurder-directeurs, aangesteld door de raad van bestuur.

De raad van bestuur bepaalt de vergoeding van de leden van het directiecomité. Deze vergoeding mag niet hoger zijn dan het wettelijk bepaald maximumbedrag van het presentiegeld van een gemeenteraadslid.

Artikel 23.directiecomifé: Regeling bij gemeenteraadsverkiezingen.

Na de gemeenteraadsverkiezingen worden de mandaten in het directiecomité beëindigd overeenkomstig

artikel 14 van deze statuten.

Artikel 24.directiecomité: Bevoegdheden.

Het directiecomité is belast met het dagelijks bestuur, met de vertegenwoordiging met betrekking tot dat bestuur, en met de uitvoering van de beslissingen van de raad van bestuur, alsmede is het bevoegd voor alle materies die door de raad van bestuur worden gedelegeerd.

Het directiecomité brengt regelmatig verslag uit aan de raad van bestuur en minstens wanneer de raad van bestuur hierom vraagt.

Artikel 25.directiecomité: Beraadslaging en stemming.

De voorzitter zit de vergaderingen van het directiecomité voor. Indien de voorzitter is verhinderd, wordt het directiecomité voorgezeten door een bestuurder-directeur die door de voorzitter daartoe wordt aangeduid. Bij gebreke aan de aanduiding van een vervangende voorzitter , zal de oudste aanwezige bestuurder-directeur of afgevaardigd-bestuurder de vergadering voorzitten.

De besluiten van het directiecomité worden bij eenvoudige meerderheid (de helft plus één) van de uitgebrachte stemmen genomen. Blanco en ongeldige stemmen worden niet bij de uitgebrachte stemmen geteld.

In geval van staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

Artikel 26.directiecomité Notulen.

De beraadslagingen en de beslissingen van het directiecomité worden genotuleerd, en worden ter informatie toegezonden aan de leden van de raad van bestuur.

De notulen worden tijdens de eerstvolgende vergadering ter goedkeuring voorgelegd, in een op de zetel bewaard register opgenomen en ondertekend door twee (2) aanwezige bestuurders- directeurs, waaronder de afgevaardigd bestuurder zo hij aanwezig is.

Artikel 27, directiecomité: Reglement van inwendige orde.

Het directiecomité kan de nadere werkingsregelen, onder meer op het vlak van de volmachten, regelen in

een reglement van inwendige orde, dat door de raad van bestuur wordt goedgekeurd.

Artikel 28. directiecomité Niet-binding en aansprakelijkheid van de leden van het directiecomité

De leden van het directiecomité zijn door de verbintenissen van het bedrijf niet persoonlijk verbonden.

De leden van het directiecomité zijn aansprakelijk zonder hoofdelijkheid voor de tekortkomingen in de

normale uitoefening van hun bestuur.

TITEL IV, FINANCIEN

Artikel 29.lnkomsten en uitgaven.

Het bedrijf ontvangt de inkomsten van de uitoefening van zijn activiteiten; het kan vergoedingen en prijzen

van alle aard innen, vaststellen en overeenkomen en door de gemeente ter beschikking gestelde of

doorgestorte middelen ontvangen. De tarieven en de tariefstructuren voor het gebruik van de infrastructuur en

de andere diensten en verkopen worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Het bedrijf draagt de lasten van zijn activiteit.

Het bedrijf beslist vrij over de omvang, de technieken en de voorwaarden van zijn externe financiering. Het

kan onder meer toelagen, giften en legaten ontvangen en leningen aangaan. Een aangepaste

financieringsvorm kan toegepast worden.

Artikel 30.boekhouding en Jaarrekening.

Het bedrijf is onderworpen aan de wet van 17 juli 1975 op de boekhouding van de ondernemingen, zoals

gewijzigd of vervangen.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 03/07/2013 - Annexes du Moniteur belge

Artikel 31.Boekjaar.

Het boekjaar begint op 01 januari en eindigt op 31 december van elk jaar.

Het eerste boekjaar vangt evenwel aan op de dag dat het bedrijf rechtspersoonlijkheid verkrijgt en eindigt op

31 december van het daaropvolgende jaar_

Artikel 32.Jaarrekening.

De raad van bestuur maakt een ontwerp van jaarrekening over aan het college van commissarissen, verder

vermeld, dat binnen de vier (4) weken bij de raad van bestuur zijn verslag indient.

De raad van bestuur stelt de jaarrekening vast en maakt deze vóór 15 mei over aan het college van

burgemeester en schepenen, om te worden meegedeeld aan de gemeenteraad.

Artikel 33.. Resultaatsbestemming.

De nettowinsten worden jaarlijks in de gemeentekas gestort. De verliezen worden jaarlijks overgedragen.

Wanneer ten gevolge van een geleden verlies het netto-actief gedaald is tot minder dan de helft van het door de gemeente ingebracht kapitaal , dan moet de raad van bestuur het college van burgemeester en schepenen notificeren van dit feit en het college van burgemeester en schepenen verzoeken de Gemeenteraad uit te nodigen om binnen een termijn van ten hoogste twee maanden nadat het verlies is vastgesteld bijeen te komen teneinde in voorkomend geval te beraadslagen en te besluiten over de maatregelen die de raad van bestuur voorstelt ter sanering van de financiële toestand.

Artikel 34. Ondernemingsplan en activiteitenverslag.

De raad van bestuur stelt jaarlijks een ondernemingsplan op dat de doelstellingen en de strategie van het bedrijf op middellange termijn vastlegt, evenals een activiteitenverslag dat minstens de jaarrekening omvat van het voorbije boekjaar,

Het ondernemingsplan, het activiteitenverslag, alsook het verslag van het college van commissarissen, worden telkens na het afsluiten van het betrokken boekjaar, en vóór 15 juni, overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen, om te worden meedegedeeld aan de gemeenteraad.

TITEL V  CONTROLE

Artikel 35.College van commissarissen.

Het toezicht op de financiële toestand en op de jaarrekening wordt opgedragen aan een college van drie (3) commissarissen die door de gemeenteraad worden gekozen buiten de raad van bestuur en waarvan ten minste één (1) lid is van het instituut voor bedrijfsrevisoren, Met uitzondering van deze laatste zijn de leden van het college van commissarissen allen lid van de gemeenteraad.

De. bezoldiging van de commissaris-revisor bestaat uit een vast bedrag vastgesteld overeenkomstig de desbetreffende bepalingen van het Wetboek van vennootschappen.

De commissarissen-gemeenteraadsleden oefenen hun mandaat bezoldigd of onbezoldigd uit. De eventuele bezoldiging wordt bepaald door de raad van bestuur. Deze bezoldiging mag niet hoger zijn dan het wettelijk bepaald presentiegeld van een gemeenteraadslid.

De commissarissen worden benoemd voor een hernieuwbare termijn van drie (3) jaar,

Op straffe van schadevergoeding kan de commissaris-revisor tijdens zijn opdracht alleen om wettige redenen door de gemeenteraad worden ontslagen, mits eerbiediging van de procedure beschreven in artikel 136 van het Wetboek van vennootschappen

Het mandaat van de andere commissarissen wordt beëindigd overeenkomstig artikel 263quinquiesvan de Nieuwe Gemeentewet.

Artikel 36.Controlebevoegdheid van de commissarissen,

De commissarissen hebben, gezamenlijk of afzonderlijk, een onbeperkt recht van controle over de verrichtingen van het bedrijf. Zij mogen ter plaatse inzage nemen van de boeken, de briefwisseling, de notulen en in het algemeen van alle geschriften van het bedrijf. Zij kunnen van de bestuurders, de gemachtigden en de aangestelden van het bedrijf alle ophelderingen en inlichtingen vorderen en alle verificaties doen die zij npdig achten.

De commissaris-revisor kan zich bij de uitoefening van zijn taak, op zijn kosten, doen bijstaan door aangestelden of andere personen voor wie hij instaat.

Artikel 37,Beëindiging van het mandaat van de commissarissen.

Ingeval het mandaat van de commissaris-revisor een einde neemt tijdens de drie (3) laatste respectievelijk drie (3) eerste maanden van het boekjaar, zal deze nog dienen in te staan voor het opstellen van de rapporten, de verslagen en plannen die hij in zijn hoedanigheid van commissaris-revisor dient op te stellen, overeenkomstig de wet en de huidige statuten en die betrekking hebben op het lopende respectievelijk vorig boekjaar,

Op het ogenblijk dat het mandaat van een gemeenteraadslid wordt beëindigd, neemt ook diens mandaat als commissaris ten einde.

TITEL VI. Rechtsopvolging

Artikel 38.Adm inistratiefrechteli jk

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 03/07/2013 - Annexes du Moniteur belge

Het AG Kortenaken neemt van rechtswege alle rechten en verplichtingen van de gemeente Kortenaken over die voortvloeien uit de wetten, de decreten, de besluiten en de tussen de gemeente Kortenaken en de Belgische federale overheid of het Vlaamse Gewest geldende overeenkomsten die de uitoefening van de bestuurlijke bevoegdheden regelen, met inbegrip van de rechten en verplichtingen die voortkomen uit hangende en toekomstige gerechtelijke procedures.

Het AG Kortenaken en de gemeente Kortenaken zullen in uitvoering van onderhavige bepaling een lijst opstellen van de in onderhavig artikel bedoelde rechten en verplichtingen alsmede aansluitend de datum van de inwerkingtreding van de rechtsopvolging vaststellen.

Bij aangetekende brief waarin uitdrukkelijk naar onderhavige statuten wordt verwezen, zal de meeste gerede partij de overdracht alsmede het tijdstip van de overdracht ter kennis brengen van de belanghebbende(n).

Artikel 39.Rechtsverhoudingen met publiek- en privaatrechtelijke personen

Het AG Kortenaken neemt eveneens de andere rechten en verplichtingen van de gemeente Kortenaken over die voortvloeien uit de met andere publiek- en privaatrechtelijke personen bestaande rechtsverhoudingen die verband houden met de uitoefening van de bestuurlijke bevoegdheden, met inbegrip van de rechten en verplichtingen die voortkomen uit hangende en toekomstige gerechtelijke procedures.

De in het eerste lid bedoelde overdracht slaat van rechtswege op:

Ode rechten en verplichtingen uit hoofde van de door de gemeente Kortenaken aan derden verleende vergunningen, concessies en andere eenzijdig of contractueel gevestigde verhoudingen strekkende tot toekenning van gebruiksrechten op het domein;

Ode rechten en verplichtingen uit hoofde vande door de gemeente Kortenaken aan derden verleende toestemmingen, vergunningen, machtigingen, concessies en andere eenzijdig of contractueel gevestigde verhoudingen houdende de toestemming om binnen het grondgebied een welbepaalde activiteit uit te voeren, met inbegrip van de concessies van openbare dienst;

Ode door de gemeente Kortenaken aan derden verleende erkenningen met het oog op de toepassing van reglementen;

Ode aan de gemeente Kortenaken toekomende vorderingen tot betaling van alle algemene en bijzondere gelden, zoals retributies;

Het AG Kortenaken en de gemeente Kortenaken zullen in uitvoering van onderhavige bepaling een lijst opstellen van de in onderhavig lid bedoelde rechtsverhoudingen alsmede hangende gerechtelijke procedures, en zij zullen aansluitend de datum van de inwerkingtreding van de rechtsopvolging vaststellen.

Bij aangetekende brief waarin uitdrukkelijk naar onderhavige statuten wordt verwezen, zal de meest gerede partij de overdracht alsmede het tijdstip van de overdracht ter kennis brengen van de belanghebbende(n).

Artikel 40.Andere rechten en verplichtingen

De overdracht van het AG Kortenaken van andere dan in de artikelen 23 en 24 bedoelde rechten en verplichtingen van de gemeente Kortenaken, en de nadere regelen in verband met de rechtsopvolging in het algemeen, worden zo nodig geregeld in een bijzondere door het AG Kortenaken en de gemeente Kortenaken te sluiten overeenkomst.

Bij aangetekende brief waarin uitdrukkelijk naar onderhavige statuten wordt verwezen, zal de meest gerede partij de overdracht alsmede het tijdstip van de overdracht ter kennis brengen van de belanghebbende(n).

Artikel 41.Goederen

De gemeente Kortenaken draagt aan het AG Kortenaken van rechtswege de volle eigendom, respectievelijk de bestaande beheersrechten, over van de goederen, die zich bevinden binnen het werkgebied.

De overdracht slaat op alle goederen, roerende en onroerende, van infrastructurele en suprastructurele aard, zoals onder meer doch niet uitsluitend terreinen, gebouwen, rollend materieel, in de staat waarin de overgedragen goederen zich bevinden, met al de actieve en passieve erfdienstbaarheden en met alle verborgen gebreken.

Het AG Kortenaken en de gemeente Kortenaken zullen, in uitvoering van onderhavige bepaling, een inventaris opstellen waarin de overgedragen goederen worden geïdentificeerd alsmede het tijdstip van de overdracht zal worden vastgesteld. De meest gerede partij zal aansluitend het initiatief kunnen nemen om, met het oog op de tegenstelbaarheid aan derden, de overdracht te laten registreren.

Hierbij kunnen het AG Kortenaken en de gemeente Kortenaken met betrekking tot bepaalde goederen evenwel nadere of afwijkende regelen vaststellen, en betreffende bijvoorbeeld regelingen in verband met de milieu-aspekten en de verdeling van eventuele daaruit voortvloeiende saneringsiasten.

De onroerende goederen die door de gemeente Kortenaken in eigendom werden overgedragen en die behoren tot het openbaar domein, kunnen door het AG Kortenaken niet worden vervreemd dan met de toestemming van de gemeente Kortenaken, in casu de gemeenteraad of het College van burgemeester en schepenen naargelang van de respectieve bevoegdheden die de Nieuwe Gemeentewet aan deze organen toekent, die de vervreemding ondergeschikt zal kunnen stellen aan bepaalde voorwaarden.

Tenzij deze toestemming wordt geweigerd binnen de zestig dagen na het verzenden bij aangetekende brief van het verzoek om toestemming, wordt zij geacht verkregen te zijn.

Artikel 42.Ontbinding en vereffening.

be gemeenteraad kan steeds, na het horen van de raad van bestuur, beslissen om tot ontbinding en vereffening van het bedrijf over te gaan.

In geval van ontbinding en vereffening van het bedrijf, wordt een algemene inventaris opgemaakt en tevens een eindafrekening, omvattende de balans en de resultatenrekening.

ln voorkomend geval neemt de gemeente, behoudens andersluidende beslissing van de gemeenteraad, alle rechten en verplichtingen van het bedrijf over.

Bij gemeenteraadsbesluit van 22 januari 2008 werden de volgende personen aangewezen als lid van de raad van bestuur:

Betty Geysenbergh,

Patrick Vandijck

Paul Francen

Josette Vanlaer

Griet Vandewijngaerden

Albert Bils

Stefaan Devos

Michel Vander Velpen

Ria Veulemans

Paul Francen, en Patrick Vandijck

Bestuurders

Voor-

behouden

aan het

Belgisch

Staatsblad

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Coordonnées
AG KORTENAKEN

Adresse
DORPSPLEIN 35 3470 KORTENAKEN

Code postal : 3470
Localité : KORTENAKEN
Commune : KORTENAKEN
Province : Brabant flamand
Région : Région flamande