VIRTUAL PHYSIOLOGICAL HUMAN INSTITUTE FOR INTEGRATIVE BIOMEDICAL RESEARCH, AFGEKORT : VPH INSTITUTE

Association sans but lucratif


Dénomination : VIRTUAL PHYSIOLOGICAL HUMAN INSTITUTE FOR INTEGRATIVE BIOMEDICAL RESEARCH, AFGEKORT : VPH INSTITUTE
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 836.225.023

Publication

24/05/2011
ÿþ M00 2,2

Luik B In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie



Voorbehouden

aan het

Belgisch Staatsblad

111111

" 110]8360*

Neergelegd ter griffie der

Rechtbank van Koophandel

te Leuven, de 1 2 M E 1 2011 DEGGeSIFFIER,

tamile

Ondernemingsnr Benaming

(voluit) : Virtual Physiological Human Institute for Integrative Biomedical Research

(verkort) : VPH Institute

Rechtsvorm : vzw

Zetel : Celestijnen laan 300C - 3001 Heverlee

Onderwerp akte : Oprichting en benoeming bestuurders

Ondergetekenden,

1. Katholieke Universiteit te Leuven, rechtspersoonlijkheid op basis van de wet van 12 augustus 1911, Oude Markt 13, 3000 Leuven, België

2. Istituto Ortopedico Rizzoli, non profit public body, Via di Barbiano 1/10, 40136 Bologna, Italië

3. University of Auckland, established under the University of Auckland Act 1961, Private Bag 92019, Auckland Mail Centre 1142, New Zesland

4. Entelos Incorporated, a Delaware Corporation, 110 Marsh Drive, Foster City, California 94404

5. INRIA, public organization, Domaine de Valuceau, Rocquencourt  B.P. 105, 78153 Le Chesnay, France

6. University of Sheffield, incorporated by Royal Charter (RC000667), Firth Court, Western Bank, Sheffield S10 2TN, United Kingdom

7. Bambino Gesù, Ospedale Pediatrico, private research institution, Piazza Sant'Onofrio 4, 00165 Roma, Italië

8. Université degli Studi di Roma 'Foro Italico', public university, Piazza Lauro, De Bosis 15, 00135 Roma, Italië

9. Universidad Zaragoza, public university, Mariano Esquillor s/n, 50018 Zaragoza, Spanje

bijeengekomen op 24 maart 2011, verklaren een vereniging zonder winstoogmerk op te richten onder Titel I van de Belgische wet van 27 juni 1921 op de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen.

Artikel 1: Naam van de vereniging

Hierbij wordt een vereniging zonder winstoogmerk opgericht die de naam zal dragen van "Virtual Physiological Human (VPH) Institute for Integrative Biomedical Research", afgekort tot VPH Institute.

De vereniging valt onder de bepalingen van Titel I van de Belgische Wet van 27 juni 1921 op de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen (artikels 1 tot 26novies).

De naam van de vereniging moet voorkomen in alle akten, facturen, aankondigingen, bekendmakingen, brieven, orders en andere stukken uitgaande van de vereniging, onmiddellijk voorafgegaan of gevolgd door de woorden "vereniging zonder winstoogmerk" of door de afkorting "VZW", met nauwkeurige aanwijzing van de zetel.

Artikel 2: Zetel

De zetel van de vereniging is gevestigd te Celestijnenlaan 300C, 3001 Leuven, België, in het gerechtelijk arrondissement Leuven.

De Algemene Vergadering heeft de bevoegdheid om de zetel te verplaatsen naar gelijk welke andere plaats in België. De beslissing en het nieuwe adres moeten in de Bijlagen van het Belgische Staatsblad gepubliceerd worden.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/05/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Artikel 3: Doeleinden van de vereniging

Het VPH Institute promoot, ondersteunt en beoogt wetenschappelijk onderzoek en ontwikkeling zonder winstoogmerk in de geïntegreerde biomedische wetenschappen en gerelateerde onderwerpen. Het ondersteunt de synergetische coördinatie van de inspanningen van alle leden en die van de bredere wetenschappelijke, medische, industriële en institutionele gemeenschap ten voordele van het gemeenschappelijk doel van het ontwikkelen, testen en implementeren van geïntegreerde biomedische wetenschappen en door de technologie vergemakkelijkte toepassingen.

Maken deel uit van de concrete doeleinden en activiteiten die bijdragen tot de verwezenlijking van de doelstellingen van de VZW:

-het oprichten van een denktank om gouvernementele en niet-gouvernementele instituten te adviseren en te steunen in hun ontwikkelingsprogramma's voor onderzoek en technologie en initiatieven tot geïntegreerde biomedische wetenschappen en gerelateerde onderwerpen.

-het uitvoeren of deelnemen aan studies om de status, het niveau van toepassing en de impact van de geïntegreerde methoden en technologieën te evalueren, en aan gelijk welke andere studie, onderzoek of implementatieproject ter bevordering van geïntegreerde biomedische wetenschappen en gerelateerde onderwerpen.

-Eén stem toekennen aan al zijn leden en de bredere wetenschappelijke, medische, industriële en geïnstitutionaliseerde gemeenschap, om bij te dragen aan de ontwikkeling, evaluatie en inzet van de geïntegreerde biomedische visie.

-het ondersteunen van standardisatieprocessen om de interoperabiliteit van integratieve technologieën en de integratie van in digitaal formaat bewaarde gegevens, informatie, kennis en inzichten mogelijk te maken.

-het aanbieden van platformen voor de uitwisseling van ideeën, uitdagingen, oplossingen en ervaring tussen de gezondheidszorgindustrie, gezondheidszorgverstrekkers en  oprichters, en onderzoekers.

-het beschermen van en deelnemen aan het gezamenlijk ontwikkelen, evalueren, inzetten en onderhouden van instrumenten, diensten en methoden voor geïntegreerd biomedisch onderzoek en de klinische praktijk.

-het beheren, direct of via de leden, van gedeelde infrastructuren om de geïntegreerde aanpak in onderzoek en klinische praktijk te ondersteunen.

-het organiseren van lobbyacties en informatieverstrekking rond het concept van geintegreerde biomedische wetenschappen.

Artikel 4: Lidmaatschap

Voorwaarden tot lidmaatschap

Het VPH Institute telt ten minste vijf leden.

Lidmaatschap van het VPH Institute is toegankelijk voor elke organisatie die rechtspersoonlijkheid bezit en

wiens wettelijk statuut, oprichtingsakte en activiteiten de doeleinden van het VHP Institute onderschrijven, zoals

gedefinieerd in Artikel 3 en indien niet tegenstrijdig met de ethische principes vastgelegd in:

-het "Handvest van de Grondrechten van de Europese Unie" (Nice, 2000);

-het "Verdrag Mensenrechten en Biogeneeskunde van de Raad van Europa" (Oviedo, 1997);

-de "Verklaring van Helsinki: Gedragsrichtlijnen voor klinisch onderzoek"" (Helsinki, 1964; laatste herziening

in Hong Kong, 1989).

Lidmaatschapscategorieën

Algemene Leden beschikken over één afgevaardigde die de Algemene Vergaderingen bijwoont. Zij hebben alle rechten en verplichtingen voor de leden zoals vastgelegd in de Belgische wet van 27 juni 1921. Van algemene leden wordt verwacht dat zij een jaarlijkse lidmaatschapsbijdrage betalen die elk jaar door de Raad van Bestuur wordt vastgelegd.

Steunende Leden hebben dezelfde rechten als Algemene Leden. Bovendien hebben zij het recht om kandidaten voor de verkiezing van de Raad van Bestuur voor te stellen. De leden van de Raad van Bestuur moeten uit de voorgestelde kandidaten gekozen worden. Steunende leden betalen de jaarlijkse lidmaatschapsbijdrage en worden verwacht een of meer jaarlijkse financiële quota te betalen, zoals vastgelegd door de Raad van Bestuur. Voor elk quotum wordt één extra stem in de verkiezing van de Raad van Bestuur toegekend. Een Steunend Lid mag niet meer dan 25% van de jaarlijkse steunquota betalen.

De Raad van Bestuur kan bijkomende ledencategorieën creëren mocht dit nodig zijn.

Toetredingsregels

Aanvragen tot lidmaatschap dienen aan de Raad van Bestuur voorgelegd te worden, die de aanvragen zal evalueren op basis van deze statuten en op basis van de interne reglementering van het VPH Institute. Indien de Raad van Bestuur de aanvraag goedkeurt, zal aan het het kandidaat-lid gevraagd worden om de lidmaatschapsbijdrage te betalen. Bij betaling ontvangt het kandidaat-lid de status van onbekrachtigd lidmaatschap. Deze status, die het kandidaat-lid alle voordelen en verplichtingen van Algemene Leden toekent, zal duren tot de beslissing van de Raad van Bestuur is bekrachtigd in de eerstvolgende Algemene Vergadering.

Aanduiding van de afgevaardigde

Als de lidmaatschapsaanvraag goedgekeurd is, moet elke rechtspersoon die Algemeen Lid is, en elke rechtspersoon die Steunend Lid is een afgevaardigde aanduiden die als eerste aanspreekpunt kan fungeren bij elke communicatie tussen het VPH Institute en die rechtspersoon. Om continuïteit te verzekeren hebben deze aanstellingen een looptijd van drie (3) jaar, uitgezonderd in de volgende gevallen:

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/05/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2 2

-de persoon die als afgevaardigde aangesteld werd, neemt vrijwillig ontslag als afgevaardigde;

-de persoon die als afgevaardigde aangesteld werd, is niet in staat om zijn of haar plichten als

afgevaardigde te volbrengen;

-het lidmaatschap van de afvaardigende rechtspersoon is opgeschort;

-de rechtspersoon nam ontslag uit het VPH Institute;

-de rechtspersoon werd uit het VPH Institute uitgesloten.

Leden- rechtspersonen kunnen verzoeken om hun afgevaardigde te vervangen voordat de vooropgestelde

termijn verstreken is, maar enkel ais er bijzondere omstandigheden zijn.

Beëindiging van lidmaatschap

Ontslagname

Elk lid kan zich terugtrekken uit het VPH Institute nadat het alle verplichtingen is nagekomen, in het

bijzonder de betalingen van lidmaatschapsbijdragen tot het einde van het lopende fiscale jaar van het VPH

Institute. Het ontslag dient schriftelijk aan de Raad van Bestuur overgemaakt te worden.

Uitsluiting en opschorting

Over uitsluitingen wordt beslist door de Algemene Vergadering op vraag van de Raad van Bestuur of van 1/5 van alle leden. De vraag tot uitsluiting kan enkel gemotiveerd worden op grond van één van de volgende redenen:

-een lid heeft gedurende een periode van twee (2) jaar verzuimd de lidmaatschapsbijdragen te betalen; -een lid heeft gedurende een periode van twee (2) jaar niet meer deelgenomen aan de activiteiten van het Instituut;

-een lid heeft een ernstige overtreding begaan, die het wederzijdse vertrouwen beschadigd heeft.

De uitsluiting van een lid vereist een speciale beslissing van de Algemene Vergadering, aangenomen door 2/3 van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden, en waarbij tenminste 2/3 van alle leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn.

Het lid, wiens uitsluiting gevraagd wordt, heeft het recht om gehoord te worden.

Tot de uiteindelijke beslissing van de Algemene Vergadering, kan de Raad van Bestuur het lid wiens uitsluiting gevraagd wordt, schorsen. Geschorste leden kunnen bij beslissing van de Algemene Vergadering tot hun vroegere status hersteld worden.

Rechten

In geen enkel geval kan de beëindiging van een lidmaatschap aanleiding geven tot aanspraak op de activa van het VPH Institute. Een beëindiging geeft een lid ook geen recht op eender welke terugbetaling, van geen enkele aard en voor geen enkel bedrag.

Artikel 5: Beschrijving van de organen van de vereniging

De organen van het VPH Institute zijn de volgende:

-De Algemene Vergadering

-De Raad van Bestuur

-De Raad van Toezicht

De executieven van het VPH Institute zijn de volgende:

- De Voorzitter

- De Revisoren

-De Gedelegeerd Bestuurder

5.1. Algemene Vergadering

Alle Algemene Leden maken samen met alle Steunende Leden de Algemene Vergadering uit, die het

besturende orgaan van het VPH Institute is. Tenzij anders voorzien in deze statuten, heeft elk lid recht op één

stem.

De Algemene Vergadering heeft de exclusieve bevoegdheid voor:

-benoeming en afzetting van leden van de Raad van Toezicht;

-benoeming en afzetting van leden van de Raad van Bestuur;

-wijziging van de statuten en van de interne reglementering;

-bekrachtiging van de nieuwe algemene leden en de steunende leden wiens toetreding door de Raad van

Bestuur goedgekeurd werd;

-uitsluiting van leden;

-goedkeuring van financiële rapporten en begrotingen;

-benoeming en afzetting van revisoren en de bepaling van hun vergoeding;

-ontslaan van leden van de Raad van Bestuur en van de revisoren;

-ontbinden van het VPH Institute;

-omzetten van het VPH Institute in een vennootschap met een sociaal oogmerk.

De Gedelegeerd Bestuurder moet ten minste eenmaal per jaar een Algemene Vergadering bijeenroepen, en

ook elke keer dat dit door een bestuurder of door ten minste één vijfde (1/5) van de leden van het VPH Institute

gevraagd wordt. De jaarlijkse Algemene Vergadering wordt gehouden binnen de zes maanden na het einde van

het boekjaar. De uitnodiging, met vermelding van plaats, datum en tijdstip van de Algemene Vergadering, moet

4.

MOD 2.2

tenminste 60 kalenderdagen voor elke vergadering, met een ontwerp van agenda, naar de leden gestuurd worden. Elk lid kan om bijkomende agendapunten verzoeken door die niet later dan 30 kalenderdagen voor de vergaderdatum aan de Gedelegeerd Bestuurder voor te leggen; het opnemen van een agendapunt valt onder de bevoegdheid van de Gedelegeerd Bestuurder, behalve wanneer het verzoek door één executieve of door een twintigste (1/20) van de leden bijgetreden wordt. Tenzij anders voorzien door de statuten of door de Belgische wet van 27 juni 1921, hebben gewone algemene vergaderingen geen quorum nodig en kunnen alle beslissingen door middel van een eenvoudige meerderheid genomen worden, d.w.z. tenminste de helft van de aanwezige of vertegenwoordigde leden met stemrecht plus één. Standaard zijn alle stemmingen publiek, behalve deze betreffende de verkiezing van organen, die bij geheime stemming gekozen dienen te worden. Elk aanwezig lid kan vragen dat een bepaalde beslissing bij geheime stemming genomen wordt. Alle beslissingen kunnen op een gewone Algemene Vergadering genomen worden, behalve die beslissingen die een Buitengewone Algemene Vergadering vereisen.

De Gedelegeerd Bestuurder kan ook Buitengewone Algemene Vergaderingen bijeenroepen, telkens wanneer dit door een executieve gevraagd wordt of door ten minsten één vijfde (1/5de) van de leden van het VPH Institute. Buitengewone vergaderingen worden uitsluitend bijeengeroepen indien het noodzakelijk is om een of meer beslissingen te nemen die dit type van vergadering vereisen: de wijziging van de statuten en de ontbinding van de vereniging. De uitnodiging, met vermelding van plaats, datum, tijdstip en een ontwerp van agenda van de Algemene Vergadering, moet tenminste 30 kalenderdagen voor elke vergadering naar de leden gestuurd worden; Buitengewone Algemene Vergaderingen kunnen in combinatie met gewone Algemene Vergaderingen gehouden worden. Om geldig te zijn, is op een eerste Buitengewone Algemene Vergadering een quorum van twee derde (2/3de) van de aanwezige of vertegenwoordigde leden vereist. Indien een dergelijk quorum niet bereikt wordt, kan een tweede vergadering bijeengeroepen worden. De tweede vergadering mag niet binnen vijftien dagen volgend op de eerste vergadering worden gehouden; op de tweede vergadering hoeft de Buitengewone Algemene Vergadering geen quorum te bereiken. Beslissingen omtrent statutenwijzigingen worden geacht aanvaard te zijn wanneer ze worden goedgekeurd door 2/3 van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden. Enkel wanneer de statutenwijziging betrekking heeft op het doel of de doeleinden waarvoor de vereniging is opgericht of op de ontbinding van de vereniging, vereist ze een meerderheid van vier vijfde (4/5de) van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden. Standaard zijn alle stemmingen geheim; publieke stemmingen kunnen enkel als alle deelnemers unaniem hiermee instemmen.

Leden die niet op de vergadering aanwezig kunnen zijn, kunnen door andere leden worden vertegenwoordigd; elk lid kan maximum drie (3) volmachten dragen.

Er worden notulen opgesteld en voorgelegd aan alle leden binnen de dertig dagen na de vergadering. Hoewel de notulen aan de leden voorgelegd worden, kunnen de leden hun inzagerecht uitoefenen overeenkomstig de modaliteiten vastgelegd in artikel 9 van het Koninklijk Besluit van 26 juni 2003.

De notulen worden verondersteld door de leden aangenomen te zijn indien, binnen eenentwintig dagen na ontvangst, geen enkel lid bezwaar aantekent bij de Gedelegeerd Bestuurder per brief, fax, e-mail of enige andere vorm van elektronische communicatie.

5.2. Raad van Bestuur

Elk jaar werkt de Gedelegeerd Bestuurder een Businessplan uit waarin de quota bepaald worden voor de Steunende Leden alsook het aantal personen dat tot de Raad van Bestuur verkozen zal worden. Het Businessplan wordt voorgesteld aan de leden die de quota voor de Steunende Leden onderschreven. Deze procedure moet voor de jaarlijkse Algemene Vergadering beëindigd worden.

De Raad van Bestuur wordt samengesteld uit ten minste vier (4) bestuurders, benoemd door de Algemene Vergadering op een gewone Algemene Vergadering, onder de kandidaten voorgedragen door de Steunende Leden. Het aantal bestuurders moet in elk geval steeds lager zijn dan het aantal leden van de Algemene Vergadering.

De leden van de Raad van Bestuur kunnen te allen tijde door de Algemene Vergadering ontslagen worden. leder lid van de Raad van Bestuur kan zelf ook ontslag nemen door schriftelijke kennisgeving aan de Voorzitter. Een bestuurder is verplicht na zijn ontslag zijn opdracht verder te vervullen totdat redelijkerwijze in zijn vervanging kan worden voorzien.

De Raad van Bestuur zorgt voor de algemene werking en vertegenwoordigt het VPH Institute in alle omstandigheden. Hij vertegenwoordigt de vereniging door de meerderheid van de leden van de Raad van Bestuur. De Raad van Bestuur is bevoegd voor alle zaken, behalve diegene die expliciet aan de Algemene Vergadering toegewezen zijn.

De Raad van Bestuur is verantwoordelijk voor zaken als:

-het coördineren van alle activiteiten van het VPH Institute;

-het opstellen van algemene beleidslijnen en het uitwerken van procedures voor het VPH Institute,

-het bepalen van tijdstip en plaats van de vergaderingen van de Algemene Vergadering en van de

vergaderingen van de Raad van Bestuur;

-het vastleggen van de specifieke verplichtingen en verantwoordelijkheden van elk individueel lid van de

Raad van Bestuur;

-het voorstellen van uitsluiting of opschorting van nalatige leden;

-het analyseren van de kandidaatstelling van nieuwe leden.

De Raad van Bestuur moet elk jaar ten minste twee gewone vergaderingen houden. De Gedelegeerd Bestuuder kan buitengewone vergaderingen bijeenroepen als hij of zij dat nodig acht. Vergaderingen moeten aan de leden van de Raad van Bestuur ten minste 30 kalenderdagen op voorhand aangekondigd worden, met een agenda. Elke beslissing die door de Raad van Bestuur genomen moet worden, moet op de agenda als dusdanig geïndentificeerd kunnen worden, tenzij er een unaniem akkoord is om een beslissing op een

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/05/2011- Annexes du Moniteur belge

"

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/05/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

vergadering te stemmen. Dan geldt wel de voorwaarde dat alle bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd moeten zijn.

Elk lid van de Raad van Bestuur kan bij volmacht vertegenwoordigd worden door een ander lid van de Raad van Bestuur. De naam van de vertegenwoordigde bestuurder en die van de vertegenwoordigende bestuurder moet voor de vergadering aan de Gedelegeerd Bestuurder meegedeeld worden. Elk lid van de Raad van Bestuur, aanwezig of vertegenwoordigd, heeft één stem. Beslissingen worden genomen bij eenvoudige meerderheid van de leden van de Raad van Bestuur, aanwezig of vertegenwoordigd. De Raad van Bestuur kan enkel geldig beraadslagen en beslissen wanneer ten minste de meerderheid van zijn leden aanwezig of vertegenwoordigd is.

Er worden notulen opgesteld en ondertekend door de Voorzitter en bewaard in een notulenregister dat ter inzage zal zijn van de leden die hun inzagerecht zullen uitoefenen overeenkomstig de modaliteiten vastgelegd in artikel 9 van het Koninklijk Besluit van 26 juni 2003.

In uitzonderlijke gevallen, wanneer de dringende noodzakelijkheid en het belang van het VPH Institute zulks vereisen, kunnen de besluiten van de Raad van Bestuur worden genomen bij eenparig schriftelijk akkoord van de bestuurders. Schriftelijke besluitvorming veronderstelt in elk geval dat er een beraadslaging plaatsvond per e-mail, video- of telefoonconferentie.

Indien een bestuurder, rechtstreeks of onrechtstreeks, een belang van vermogensrechtelijke aard heeft dat strijdig is met een beslissing of een verrichting die tot de bevoegdheid behoort van de Raad van Bestuur, moet hij dit meedelen aan de andere bestuurders voor dat de Raad van Bestuur een besluit neem. De bestuurder met het tegenstrijdige belang verwijdert zich uit de vergadering en onthoudt zich van de beraadslaging en de stemming over de aangelegenheid waarop het betrekking heeft. Voormelde procedure is niet van toepassing op de gebruikelijke verrichtingen die plaats vinden onder de voorwaarden en tegen de zekerheden die op de markt gewoonlijk voor soortgelijke verrichtingen gelden.

De benoeming van de leden van de Raad van Bestuur en van de personen gemachtigd om het VPH Institute te vertegenwoordigen, en hun ambtsbeëindiging worden openbaar gemaakt door neerlegging in het verenigingsdossier ter griffie van de rechtbank van koophandel, en door publicatie van een uittreksel in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad.

5.3. De Raad van Toezicht

De Algemene Vergadering benoemt de leden van de Raad van Toezicht op de jaarlijkse gewone Algemene Vergadering, uit een lijst van kandidaten voorgedragen door de Algemene Leden.

De leden van de Raad van Toezicht zijn de Voorzitter, en de twee Revisoren. De rol van de Raad van Toezicht bestaat erin controle uit te oefenen op de werking van de Raad van Bestuur, ervoor zorgend dat deze werking niet in conflict treedt met de belangen van de leden en dat er geen overtredingen zijn van het gemeen recht, de wettelijke bepalingen en de bepalingen in de statuten.

De Raad van Toezicht zat jaarlijks ten minste één gewone vergadering houdenom het financieel verslag van het vorige jaar te reviseren. Deze vergadering, die ook op afstand kan plaats vinden, per e-mail, video- of telefoonconferentie, moet plaatsvinden voor de jaarlijkse Algemene Vergadering, zodat de Gedelegeerd Bestuurder het volledig gereviseerd financieel verslag ter afsluitende goedkeuring kan voorleggen aan de leden.

5.4. De Voorzitter

De Voorzitter vertegenwoordigt het VPH Institute tegenover derden en in alle juridische procedures; indien hij of zij deze functie niet kan waarnemen, wordt hij of zij ofwel vervangen door de oudste van de twee Revisoren, die de gewone administratie zal waarnemen tot de Voorzitter in zijn of haar bevoegdheid terugkeert, ofwel worden er buitengewone verkiezingen uitgeschreven om hem of haar te vervangen.

De Voorzitter zit de vergaderingen van de Algemene Vergadering voor of delegeert deze taak aan een lid van de Raad van Toezicht.

De Voorzitter keurt de beslissingen van de Raad van Bestuur formeel goed, ervoor zorgend dat het gemeen recht gerespecteerd wordt, alsook de wettelijke bepalingen en de bepalingen in de statuten. Als de beslissingen tegenstrijdig zouden zijn met deze principes kan de Voorzitter weigeren ze te ondertekenen.

5.5. De Gedelegeerd Bestuurder

De Gedelegeerd Bestuurder wordt benoemd door de Raad van Bestuur. De ambtstermijn van de Gedelegeerd Bestuurder bedraagt één jaar, en kan onbeperkt hernieuwd worden.

De Gedelegeerd Bestuurder is belast met de dagelijkse werking van het VPH Institute. Van hem of haar wordt bijvoorbeeld verwacht dat hij/zij het jaarlijks Businessplan uitwerkt, waarin voor het volgende jaar de financiële quota voor Steunende Leden bepaald worden, alsook het aantal zetels in de Raad van Bestuur, en dat ter goedkeuring aan de Algemene Vergadering voorgelegd wordt.

De Gedelegeerd Bestuurder heeft het beheer en de ondertekeningsbevoegdheid voor stortingen, bank- en postrekeningen in naam en voor rekening van het VPH Institute en is gemachtigd om financiële transacties te verrichten die nodig zijn voor het beheer en voor de administratie van het VPH Institute.

De Gedelegeerd Bestuurder is ook verantwoordelijk voor de voorbereiding en de voorlegging ter goedkeuring aan de Raad van Toezicht van het Jaarlijks Financieel Verslag van het VPH Institute.

5.6. De Revisoren

De Revisoren worden verzocht de financiële werking van het VPH Institute te controleren. De Revisoren kunnen, op eender welk moment, volledige inzage in de financiële dossiers aanvragen, na een autonome beslissing van henzelf of omdat de Voorzitter hierom verzoekt. Bijkomend reviseren de Revisoren, direct of

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/05/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

ondersteund door een professionele revisor, het Jaarlijks Financieel Verslag van het VPH Institute dat de Gedelegeerd Bestuurder aan de Raad van Toezicht voorlegt.

Artikel 6: Financiering

Elk jaar legt de Gedelegeerd Bestuurder aan de Algemene Vergadering op de jaarlijkse gewone Algemene

Vergadering het Jaarlijks Financieel Verslag voor, volledig gereviseerd door de Raad van Toezicht.

Op dezelfde vergadering moet de Gedelegeerd Bestuurder ook een Businessplan voor het volgende jaar

voorstellen, goed te keuren door de Algemene Vergadering.

Artikel 7: Uitsluiting van aansprakelijkheden

De leden van de Raad van Bestuur zijn niet persoonlijk aansprakelijk voor de verbintenissen van het VPH Institute. Tegenover het VPH Institute en ten overstaan van derden is hun aansprakelijkheid beperkt tol het volbrengen van hun verplichtingen conform het gemeen recht, de wettelijke bepalingen en de bepalingen in de statuten. Ze zijn enkel aansprakelijk tegenover het VPH Institute voor tekortkomingen in hun (dagelijks) beheer, niet ten overstaan van derden.

Om eender welke juridische of financiële aansprakelijkheid van institutionele leden van hel VPH Institute te voorkomen, en bijkomend bij wat in de Belgische wet voor de verenigingen zonder winstoogmerk voorzien wordt, waarin expliciet bepaald wordt dat de leden van de vereniging niet persoonlijk aansprakelijk zijn voor verplichtingen van de vereniging, moet de werking van het VPH Institute tegemoet komen aan de volgende algemene principes:

De Gedelegeerd Bestuurder is niet gemachtigd om eender welke financiële beslissing te nemen die niet volledig gedekt wordt door de beschikbare fondsen op de bankrekening van het VPH Institute en overeenstemt met de jaarlijkse begroting en/of de algemene doelstellingen van het VPH Institute. De bankrekening moet zo ingesteld zijn dal een dergelijke transactie wordt voorkomen .

De Voorzitter, als wettelijke vertegenwoordiger van het VPH Institute, mag alleen die acties ondernemen die ondersteund worden door een beslissing genomen door de Raad van Bestuur of door de Algemene Vergadering.

De executieven van het VPH Institute zijn onder geen enkele omstandigheid gemachtigd om te handelen in naam van en/of voor rekening van een lid van de vereniging, of enige actie te ondernemen die een mogelijk nadeel van welke aard dan voor een lid van de vereniging zou kunnen impliceren.

Artikel 8: Ontbinding en vereffening

Enkel een Buitengewone Algemene Vergadering die met dit doel voor ogen samengeroepen is, kan tot de ontbinding van het VPH Institute beslissen. Zo gauw de beslissing tot ontbinding van het VPH Institute is genomen, moet de vereniging altijd vermelden dat het een 'vereniging zonder winstoogmerk in vereffening' is.

Na betaling van alle schulden, worden de overblijvende activa van het VPH Institute toegewezen aan een of meer verenigingen zonder winstoogmerk die gelijkaardige doelstellingen nastreeft als die van het VPH Institute.

Alle beslissingen betreffende de ontbinding, de vereffeningsvoorwaarden, de benoeming en de ambtsbeëindiging van de vereffenaars, de afsluiting van de vereffening en de bestemming van het actief worden neergelegd ter griffie en bekendgemaakt in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad.

Artikel 9: Boekhouding

Het boekjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december.

De jaarrekening wordt neergelegd in het dossier gehouden op de griffie van de rechtbank van koophandel overeenkomstig het bepaalde in artikel 26novies van de Belgische wet van 27 juni, 1921. Voor zover van toepassing wordt de jaarrekening neergelegd bij de Nationale Bank van België overeenkomstig de bepalingen in artikel 17, §6 van de Belgische wet van 27 juni 1921 en de desbetreffende uitvoeringsbesluiten.

Artikel 10: Bijkomende informatie

Elke aangelegenheid die niet uitdrukkelijk in deze statuten voorzien is en die niet direct in de interne reglementen aan bod komt, zal behandeld worden conform Titel I van de Belgische wet van 27 juni 1921 op de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen.

Overgangsbepalingen

Het eerste boekjaar zal eindigen op 31 december 2011.

Onmiddellijk na de oprichtingsvergadering is de eerste algemene vergadering bijeengekomen om de raad van bestuur samen te stellen. Volgende personen werden benoemd als bestuurder van de vzw VPH Institute:

1. Jos Vander Sloten, wonende Langestraat 62 te 3190 Boortmeerbeek (België), geboren op 2 oktober 1962 te Leuven.

2. Peter Hunter, wonende Level 6, 70 Symonds Street te Auckland 1010 (New Zealand), geboren op 30 juli 1948 te Auckland

3. Giacomo Pongiglione, wonende Via San Bartolomeo Armeni 21/12 te Genova (Italië), geboren op 3 februari 1949 te Lucca

Luik B - Vervolg

4. Nicholas Ayache, wonendel6 Avenue Ratti te Nice (Frankrijk), geboren op 1 november 1958 te Parijs

5. Pablo Laguna, wonende C. Iglesia SN te Hoz de Jaca (Spanje), geboren op 23 februari 1962 te Jaca

6. Ananth Kadambi, wonende 3917 Pasadena Dr, San Mateo, CA 94403 USA, geboren op 15 mei 1972 te Bombay

7. Aurelio Cappozzo, wonende Via Alessandria 153, te Rome (Italië), geboren op 27 april 1946 te Sala Baganza

8. Rod Hose, wonende Caldbeck, Noe Lane, Shatton, Hope Valley, Derbyshire, S33 OBG, England (United Kingdom), geboren op 4 februari 1956 te Rawtenstall

Eveneens op 24 maart 2011 is de eerste raad van bestuur samengekomen om de volgende persoon te

benoemen als gedelegeerd bestuurder van de vzw VPH Institute:

Marco Viceconti, wonende Via del Greto N. 31/11 te Bologna (Italië), geboren op 6 april 1961 te Milaan.

Gedaan te Leuven op 24 maart 2011

Marco Viceconti - gedelegeerd bestuurder

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

MOD 2.2

Op de laatste blz, van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris: hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Coordonnées
VIRTUAL PHYSIOLOGICAL HUMAN INSTITUTE FOR IN…

Adresse
CELESTIJNENLAAN 300C 3001 HEVERLEE

Code postal : 3001
Localité : Heverlee
Commune : LEUVEN
Province : Brabant flamand
Région : Région flamande