WOONZORGCENTRUM VAN LIERDE, AFGEKORT : WZC VAN LIERDE

Divers


Dénomination : WOONZORGCENTRUM VAN LIERDE, AFGEKORT : WZC VAN LIERDE
Forme juridique : Divers
N° entreprise : 834.358.069

Publication

22/07/2013
ÿþMOD. 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

11011111

*131140

MONITEUR BELGE

11 -07- 2013

BELGISCUTTAATSBLAD

Ondernemintlsnr : 0834.358.069

Benaming : Woonzorgcentrum Van Lierde

(Voluit) WZC Van Lierde

(verkort) : PUBLIEKRECHTE.RLIJKE RECHTSPERSOON TITEL VIII HOOFDSTUK I OCMW-DECREET

Rechtsvorm : Bellestraat 3 -1794 Afftlgem

Zetel :

' Onderwem akte : Herbenoeming bestuurders + benoeming + ontslag bestuurder

Tekst De gewone algemene vergadering van 20 februari 2013 herbenoemde met eenparigheid van stemmen volgende bestuurders:

- Els Van Nieuwenhove (N.N. 61.06.19,346-19)

- Hary De Rijck (N.N. 50.10,09.247-21)

Dezelfde algemene vergadering benoemde Ludwig Berlo (N.N. 62.05.20.483-60) als bestuurder vanaf 20/02/2013. Hij aanvaardde zijn benoeming.

Dezelfde algemene vergadering nam akte van het ontslag van mevrouw Hil D'Haese (N.N. 58.01.09.278-95) als bestuurder. Er werd haar decharge gegeven voor het gevoerde beleid.

Joseph Jonckheere

Voorzitter



Op de laatste blz. van Luik B vermelden Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging. stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handteltening.

26/01/2012
ÿþMOD 2.2

ln de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

1

 lVIONITEUR BELGE

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

toi IHIIIIaoaIIIII ae3 IWIIIII9~II

" i

17 -01- 2012

BELGISCH STAATSBLAD

Griffie

iu

Ondernemingsnr : 0834.358.069

Benaming

(voluit) : WOONZORGCENTRUM VAN LIERDE

(verkort) : WZC Van Lierde

Rechtsvoren : PUBLIEKRECHTERLIJKE RECHTSPERSOON TITEL VIII HOOFDSTUK I OCMW-DECREET

Zetel : Bellestraat 3 - 1790 Affligem

Onderwerp akte : WIJZIGING VAN DE STATUTEN

I. OPRICHTINGSAKTE

Uit een acte verleden op elf januari tweeduizend en elf voor meester Jos Muyshondt, geassocieerd notaris met standplaats te Halle, blijkt dat volgende oprichters:

(1)Het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn van Affligera, met zetel te 1790 Affiigem, Driesstraat 11,

hier vertegenwoordigd door de raad voor maatschappelijk welzijn, waarvoor optreden mevrouw Els VAN NIEUWENHOVE, OCMW-voorzitter, geboren te Ninove op negentien juni negentienhonderd eenenzestig, identiteitskaart nummer 590-9241082-15, wonende te 1790 Affligeai, Hof Terelst en de heer Hugo DECLERCK, OCMW-secretaris, geboren te Halle op negentien april negentienhonderd zesenvijftig, identiteitskaart nummer 5906357265-08, wonende te 1742 Ternat, Notestraat 11, die verklaren te handelen in uitvoering van de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van zestien augustus tweeduizend en tien en hierna "OCMW" genoemd;

(2)de verenigingen zonder winstoogmerk:

a. Hof ter Waarbeek, met zetel te 1730 Asse, Waarbeek 28, en hierna "Hof ter Waarbeek" vzw genoemd; b.Onze-lieve-Vrouw van Lourdes, Zwartzusters Augustinessen van Halle, woon- en zorgcentrum, met zetel te 3071 Kortenberg, Dorpsplein 10, en hierna "OLV van Lourdes vzw' genoemd;

c.Sint-Carolus Zwartzusters Augustinessen van Halle, woonzorgcentrum, met zetel te 1742 Ternat, Meersstraat 1, en hierna "Sint-Carolus vzw" genoemd;

d.Sint-Felix Zwartzusters Augustinessen van Halle, woonzorgcentrum, met zetel te 1540 Herne, Lindestraat 3, en hierna "Sint-Felix vzw' genoemd;

e.Sint-Augustinus Zwartzusters Augustinessen van Halle, woonzorgcentrum , met zetel te 1500 Halle, Monseigneur. Senciestraat 4, en hierna "Sint-Augustinus vzw' genoemd.

hier vertegenwoordigd door de heer JONCKHEERE Joseph Charles Alfons, geboren te Viadslo, op vierentwintig maart negentienhonderd achtendertig, identiteitskaart nummer 591-2015174-04, wonende te 8340 Damme, Sint-Janstraat 3, voorzitter, Zeereerwaarde zuster Walburga, in de wereld Mevrouw DROSSAERT Elisabeth Josephine, geboren te Gent op dertien april negentienhonderd vijfendertig, identiteitskaart nummer 590-5093792-57, wonende te 1500 Halle, Monseigneur Senciestraat 2, ondervoorzitter; en mevrouw Danielle VAN ZEGBROECK, secretaris, geboren te Duffel op drie juli negentienhonderd tweeënvijftig, identiteitskaartnummer 590-2771256-89, wonende te 2801 Heffen, Steenweg op Heindonk 110, allen tevens bestuurder, en zeereerwaarde zuster Gabriel, in de wereld, Anna Cornelia VERMEIREN, geboren te Wuustwezel op zevenentwintig juli negentienhonderd drieëntwintig,wonende te Sint-Katharina-Lombeek, Meerstraat 1, identiteitskaart nummer 5905262037-07, hierna "de vzw's" genoemd;

Allen rechtspersonen naar Belgisch recht en hierna gezamenlijk "oprichters" genoemd;

De ondergetekende notaris bevestigt dat de identiteit van de comparanten zoals hierboven vastgesteld, overeenstemt met de door de wet voorgeschreven stukken. Comparanten verklaren:

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 26/01/2012 - Annexes du Moniteur belge

Mao 2.2

gelet op de goedkeuring dóor de raad voor maatschappelijk weizijn van het OCMW Affligent van zestien augustus tweeduizend en tien;

gelet op de goedkeuring door de gemeenteraad van Affligent van veertien september tweeduizend en tien; gelet op de goedkeuring door de Vlaamse regering van zeventien november tweeduizend en tien;

gelet op de goedkeuring door de raad van bestuur van Hof ter Waarbeek van zeven december tweeduizend en tien;

gelet op de goedkeuring door de raad van bestuur van Onze-lieve-Vrouw van Lourdes, Zwartzusters Augustinessen van Halle vzw van zeven december tweeduizend en tien tweeduizend en tien;

gelet op de goedkeuring door de raad van bestuur van Sint-Carolus Zwartzusters Augustinessen van Halle vzw van zeven december tweeduizend en tien;

gelet op de goedkeuring door de raad van bestuur van Sint-Felix Zwartzusters Augustinessen van Halle vzw van zeven december tweeduizend en tien;

gelet op de goedkeuring door de raad van bestuur van Sint-Augustinus Zwartzusters Augustinessen van Halle vzw van zeven december tweeduizend en tien;

komen zij overeen als oprichters gezamenlijk een publiek-private samenwerking te organiseren in het kader van de ouderenzorg en daarvoor gebruik te maken van de wettelijk bepaalde samenwerkingsvorm met rechtspersoonlijkheid overeenkomstig Titel VIII Hoofdstuk I van het OCMW-decreet.

Daartoe hebben de oprichters unaniem de hierna volgende statuten goedgekeurd.

Elke deelgenoot verbindt zich tot de hierna bepaalde inbrengen in de rechtspersoon Titel VIII Hoofdstuk I onder de cumulatieve algemene opschortende voorwaarden voor verwezenlijking van aile inbrengen van:

1)Goedkeuring van de oprichting van de vereniging en van de statuten door de bevoegde toezichthoudende overheden, welke goedkeuring geacht wordt te zijn gegeven na het verstrijken van de termijnen zoals bepaald in het OCMW-decreet;

2)Het verstrijken van de termijn van 60 dagen voor een beroep tot nietigverklaring van de goedkeuring van de Vlaamse regering conform artikel 220 OCMW-decreet;

3)Betekening van de goedkeuring van de subsidiebelofte, overeenkomstig artikel 11 V1PA-decreet van 23 februari 1994;

4)Definitieve goedkeuring door de daartoe bevoegde overheidsdiensten van het integrale bouwproject, inclusief de aflevering van de vereiste vergunningen en attesten.

Il. STATUTEN

Het bedrag van de kosten, uitgaven, vergoedingen en lasten, in welke vorm ook, die voor rekening van de vereniging komen of worden gebracht wegens haar oprichting, bedragen bij benadering negenhonderd vijfenzeventig euro (¬ 975,00).

De comparanten verzoeken de ondergetekende notaris Jos Muyshondt, de statuten authentiek vast te stellen van de Publiekrechterlijke Rechtspersoon, als volgt:

Titel f " Benaming, juridische vorm en definities besluitvorming, zetel en duur van de vereniging

Artikel 1. Benaming van de vereniging

De vereniging draagt de naam "Woonzorgcentrum Van Lierde" of afgekort "WZC Van Lierde".

Deze naam of afkorting moet voorkomen in alle akten, facturen, aankondigingen, bekendmakingen, brieven, orders en andere stukken uitgaande van de vereniging, onmiddellijk voorafgegaan of gevolgd door de woorden "vereniging onderworpen aan het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn", met nauwkeurige aanwijzing van de zetel.

Artikel 2. Juridische vorm van de vereniging en definities besluitvorming

De vereniging wordt opgericht als een entiteit met rechtspersoonlijkheid, meer in het bijzonder als een vereniging op grond van Titel VIII Hoofdstuk I van het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 24 december 2008, hierna genoemd "OCMW-decreet".

Onder gewone meerderheid wordt begrepen:

Voor de algemene vergadering: de helft plus 1 van het aantal geldig ter vergadering uitgebrachte stemmen, in voorkomend geval af te ronden naar boven tot een geheel getal, waarbij geen rekening wordt gehouden met blancostemmen, nietige stemmen en onthoudingen.

Voor de raad van bestuur: de helft plus 1 van het aantal geldig ter vergadering uitgebrachte stemmen, in voorkomend geval af te ronden naar boven tot een geheel getal, waarbij geen rekening wordt gehouden met blancostemmen, nietige stemmen en onthoudingen.

Onder bijzondere meerderheid wordt begrepen:

Voor de algemene vergadering: 3/4 van het aantal geldig ter vergadering uitgebrachte stemmen, in voorkomend geval af te ronden naar boven tot een geheel getal, waarbij geen rekening wordt gehouden met blancostemmen, nietige stemmen en onthoudingen. Voor de raad van bestuur: 3/4 van het aantal geldig ter vergadering uitgebrachte stemmen, in voorkomend

geval af te ronden naar boven tot een geheel getal, waarbij geen rekening wordt gehouden met blancostemmen, nietige stemmen en onthoudingen.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 26/01/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2,2

Artikel 3. Zetel van de vereniging

De zetel van de vereniging is gevestigd te 1790 Affligem, Bellestraat 3, gelegen in het gerechtelijk arrondissement Brussel.

De raad van bestuur heeft de bevoegdheid om de zetel te verplaatsen naar iedere plaats binnen het Nederlands taalgebied en de nodige openbaarmakingsvereisten te vervullen. De zetelwijziging zal worden bekrachtigd in de statuten door de algemene vergadering op de eerstvolgende vergadering.

Artikel 4. Duur van de vereniging

De vereniging is opgericht voor een duur van dertig opeenvolgende jaren, ingaand op twaalf januari tweeduizend en tweeduizend en elf, en is verlengbaar,

Indien de algemene vergadering de duur van de vereniging wenst te verlengen, dan moet zij hiertoe een beslissing nemen ten laatste zes maanden voor het einde van het negenentwintigste jaar. Deze verlenging vereist de voorafgaandelijke schriftelijke instemming van alle deelgenoten op dat ogenblik en is onderworpen aan het decretaal administratief toezicht.

De vereniging mag verbintenissen aangaan die haar duur te boven gaan mits ze deze verbintenissen financieel kan nakomen, zodanig dat de ontbinding en de vereffening van de vereniging er niet door wordt bemoeilijkt.

Titel il- Doel van de vereniging

Artikel 5. Doelomschrijving

De vereniging heeft tot doel in te staan voor een volwaardige en kwaliteitsvolle opvang van, begeleiding van en zorg voor zorgbehoevenden, ongeacht hun inkomens-, verzekerbaarheids- of vermogenstoestand teneinde een sociaal karakter van de vereniging na te streven, Deze opvang, begeleiding en zorg moeten gebeuren met respect voor de politieke, filosofische en religieuze overtuiging van de personen die op de diensten van de vereniging een beroep doen.

Hieronder wordt onder andere verstaan: de inrichting, het bestuur, de coordinatie, het optimaliseren en de exploitatie van instellingen en diensten voor wonen en zorg, opvang en verzorging van ouderen en van zorgbehoevende personen in het algemeen. Hiertoe zal de vereniging één of meer inrichtingen kunnen oprichten, beheren en exploiteren, de oprichting van gelijkaardige diensten in de hand kunnen werken, de goede organisatie en de samenwerking ervan kunnen bevorderen en coordineren en, in het algemeen, alle initiatieven kunnen nemen of steunen die zorgbehoevende personen ten goede komen.

De vereniging wenst in het opnamebeleid voorrang te verlenen aan de inwoners van Affligem, daarbij rekening houdend met het door het beleid vooropgestelde zorg profiel.

Artikel 6. Activiteiten

De vereniging kan activiteiten opstarten, zoals onder andere het uitbaten, het organiseren, het aanbieden en het beheren van woonzorgcentra, woonzorgcentrum-'bedden, assistentiewoningen, dienstencentra, thuisdiensten, jeugdinstellingen, nursing homes, diensten inzake kortverblijf, dagverzorging en kinderdagverblijf, alsook van alle mogelijke ondersteunende en faciliterende activiteiten.

Zij kan tevens participeren in projecten die verband houden met de realisatie, de inrichting, het bestuur, de optimalisatie of de exploitatie van instellingen of diensten voor woon- en welzijnszorg en de in het eerste lid vermelde activiteiten.

Zij kan handelingen stellen die rechtstreeks of onrechtstreeks betrekking hebben op of bijdragen tot haar doel, met inbegrip van bijkomstige commerciële en winstgevende activiteiten binnen de grenzen van wat wettelijk is toegelaten en waarvan de opbrengsten te allen tijde zullen worden aangewend voor de verwezenlijking en ondersteuning van haar publieke, niet-winstgevende doelstellingen.

Zij kan haar medewerking verlenen en deelnemen aan iedere activiteit die met haar doel overeenstemt en deze steunen of daarvoor middelen ter beschikking stellen.

Zij kan alleen of met andere verenigingen, vzw's en andere rechtspersonen oprichten en erin participeren binnen het wettelijk kader dat op haar van toepassing is. Zij kan tevens mandaten uitoefenen als lid, bestuurder, vereffenaar, enzovoort in rechtspersonen waarin zij participeert of op een andere wijze betrokken is.

Titel III - Deelgenoten

Artikel 7. Aanduiding van de deelgenoten

De vereniging telt bij haar oprichting zes deelgenoten, namelijk:

- het OCMW Affligem;

- Hof ter Waarbeek vzw;

- OLV van Lourdes vzw;

- Sint-Carolus vzw;

- Sint-Augustinus vzw;

- Sint-Felix vzw.

Op de zetel van de vereniging zal door toedoen van de raad van bestuur een register van de deelgenoten worden bijgehouden waarin de gegevens van de deelgenoten worden ingeschreven. Alle beslissingen inzake toetreding, uittreding en uitsluiting van deelgenoten worden het in register ingeschreven.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 26/01/2012 - Annexes du Moniteur belge

MDD 2.2

Artikel 8. Toetreding

Na de oprichting van de vereniging kunnen nieuwe deelgenoten toetreden. Elke beslissing tot toelating van

een deelgenoot vereist de voorafgaandelijke aanvaarding bij beslissing van de algemene vergadering met een

bijzondere meerderheid, onder voorbehoud van de vereiste adviezen, goedkeuringen en machtigingen.

De algemene vergadering beslist over de inbreng van een toetredende deelgenoot. De rechten die de leden

kunnen laten gelden op hun respectievelijke inbreng worden vastgesteld in een afzonderlijke overeenkomst.

De deelgenoten zijn geen lidmaatschapsbijdrage verschuldigd.

De toetreding van een nieuwe deelgenoot is onderworpen aan het decretaal administratief toezicht.

Artikel 9. Einde lidmaatschap

§1 Elke deelgenoot kan uit de vereniging treden door zijn ontslag in te dienen bij de raad van bestuur. Indien de vereniging slechts één deelgenoot telt, is zij van rechtswege ontbonden bij de uittreding van die enige deelgenoot.

De deelgenoot die uit de vereniging wenst te treden, deelt dit ondubbelzinnig en onvoorwaardelijk mee aan de raad van bestuur bij een ter post aangetekende brief De deelgenoot zal na een opzeggingstermijn van minstens twaalf maanden van rechtswege ophouden deel uit te maken van de vereniging. De opzeggingstermijn begint te lopen vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de datum van de poststempel van de aangetekende brief.

§2 In geval van verlies van rechtspersoonlijkheid van een deelgenoot of in geval van een wezenlijke reorganisatie van een deelgenoot, beslist de algemene vergadering met een bijzondere meerderheid of de rechtsopvolger van de betrokken deelgenoot als deelgenoot wordt aanvaard, volgens welke modaliteiten het deelgenootschap kan worden overgedragen, dan wel of het deelgenootschap vervalt.

§3 Een deelgenoot kan worden uitgesloten. Over de uitsluiting wordt, bij gemotiveerd besluit, beslist door de

algemene vergadering met een bijzondere meerderheid.

De betrokken deelgenoot dient voorafgaand behoorlijk te worden opgeroepen en gehoord.

§4 Een ontslag nemend, vervallen verklaard of uitgesloten deelgenoot kan nooit aanspraak maken op enig

aandeel in het vermogen, de reserves of het kasgeldfonds van de vereniging.

Deze deelgenoot kan evenmin teruggave eisen van enige bijdrage, zoals een lidmaatschapsbij drage.

Deze deelgenoot heeft geen recht op de teruggave van zijn inbreng in de vereniging of van de desgevallend

boekhoudkundige tegenwaarde ervan,

overeenkomstig de modaliteiten die werden overeengekomen op het moment dat de inbreng werd verricht.

Artikel 10. Inbreng

§1 De inbreng van de deelgenoot OCMW wordt als volgt omschreven:

-De bestaande en op de vereniging over te dragen vergunning bedden ten belope van 62 bedden

woonzorgcentrum + 30 bedden woonzorgcentrum + 4 bedden kortverblijf

-De grond wordt ter beschikking gesteld in de akte van erfpacht te vestigen binnen de twee maand na de

ondertekening van de oprichtingsakte voor de duur van 30 jaar en verlengbaar,

§2 De inbreng van de deelgenoten vzw's, dewelke geschiedt met ingang vanaf twaalf januari tweeduizend en elf, wordt als volgt omschreven :

-Beleid, strategie en coordinatie van de nieuwbouw van het woonzorgcentrum.

-De hoofdelijke en ondeelbare borgstelling van alle vzw's die deel uitmaken van de publiekrechtelijke vereniging titel VIII hoofdstuk I OCMW-decreet WZC Van Lierde voor de lening aan te gaan voor de integrale bouwkost van de nieuwbouw van het woonzorgcentrum.

-Het exploitatiemanagement voor woonzorgcentra, versterkt met een sociale, bedrijfsmatige, economische en relationele samenwerking met een aanwezige woonzorgcentra-groep in de regio, alsook de know-how en de beleidservaring omtrent de effectieve uitbating van woonzorgcentra te Vlaanderen, en dit zowel via de functie van de afgevaardigden als via de functie van de algemene directie en het dagelijkse management.

§3 Er zal een afzonderlijke overeenkomst worden opgesteld tussen de inbrengende deelgenoten en de vereniging waarbij de voorwaarden en de modaliteiten van de in §1 en §2 beschreven inbreng zullen worden vastgelegd.

In het kader van een mogelijke verdere verzelfstandiging van de door de vereniging aangeboden diensten, kennen de deelgenoten aan de vereniging het recht toe om onderdelen van de in §1 en §2 beschreven inbreng, via een besluit van haar raad van - bestuur, op haar beurt in te brengen of ter beschikking te stellen van de eventueel in de toekomst nog op te richten verder verzelfstandigde entiteiten waarin de deelgenoten

en/of de vereniging desgevallend zullen participeren, op voorwaarde dat de verplichtingen die voor de vereniging voortvloeien uit de modaliteiten en voorwaarden van de inbreng zoals opgenomen in deze statuten en in de in het eerste lid bedoelde overeenkomst worden omschreven door de bedoelde verzelfstandigde entiteiten.

Elke wijziging aan de modaliteiten en voorwaarden van de inbreng zoals opgenomen in deze statuten en de in het eerste lid bedoelde overeenkomst vereist de voorafgaandelijke goedkeuring van de afzonderlijke deelgenoten. De uiteindelijke beslissing wordt genomen door de algemene vergadering, met een bijzondere meerderheid.

Indien andere rechtspersonen tot de vereniging toetreden, wordt, samen met hun toetreding, over hun inbreng en bijdragen beslist met een bijzondere meerderheid.

Titel IV - De algemene vergadering

Artikel 11. Samenstelling

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 26/01/2012 - Annexes du Moniteur belge MOQ 2.2

§1 De algemene vergadering is samengesteld uit de afgevaardigden van de deelgenoten. De vertegenwoordiging van elke deelgenoot in de algemene vergadering van de vereniging staat in verhouding tot ieders inbreng in de vereniging.

Het OCMW wordt in de algemene vergadering van de vereniging vertegenwoordigd door haar afgevaardigden, zijnde de raadsleden, aangeduid door de raad voor maatschappelijk welzijn van het OCMW. Het aantal afgevaardigden van het OCMW in de algemene vergadering is vastgesteld op vijf (5).

Het mandaat van de afgevaardigen van het OCMW neemt een einde bij de installatie van een nieuwe raad voor maatschappelijk welzijn, waarvan de leden dan de afgevaardigden zullen zijn van het OCMW in de algemene vergadering van de vereniging. Bovendien kan het OCMW steeds een afgevaardigde vervangen per aangetekend schrijven aan de voorzitter van de vereniging.

De vzw's worden In de algemene vergadering van de vereniging vertegenwoordigd door hun afgevaardigden. Het aantal afgevaardigden van de vzw's in de algemene vergadering is vastgesteld op elf (11).

§2 In geval van toetreding van nieuwe deelgenoten tot de vereniging zal het aantal afgevaardigden van elke deelgenoot in de algemene vergadering worden vastgesteld door de algemene vergadering van de vereniging met een bijzondere meerderheid. Het aantal afgevaardigden wordt bepaald in verhouding tot ieders inbreng in de vereniging.

§3 De algemene vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van bestuur of, bij verhindering van de voorzitter, door de ondervoorzitter van de raad van bestuur.

Bij tijdelijke afwezigheid of verhindering van de voorzitter en de ondervoorzitter, wordt de algemene vergadering voorgezeten door het lid van de algemene vergadering dal door de voorzitter wordt aangewezen. Bij gebrek aan een dergelijke aanwijzing duidt de algemene vergadering onder zijn leden een plaatsvervanger aan en wordt, zo nodig, in afwachting van die aanduiding, het voorzitterschap waargenomen door de jongste afgevaardigde.

Het secretariaat van de algemene vergadering wordt waargenomen door de vzw's. Zij handelen overeenkomstig de bepalingen van de OCMW-wet, het OCMW- decreet, de statuten en het huishoudelijk reglement. De vzw's kunnen deze opdracht met toelating van de raad van bestuur delegeren aan een personeelslid van de vereniging of van de deelgenoten. Indien de toelating niet wordt gegeven, duidt de algemene vergadering zelf een secretaris aan.

Artikel 12. Bevoegdheden

§1 De volgende bevoegdheden kunnen uitsluitend door de algemene vergadering worden uitgeoefend:

- het wijzigen van de statuten, mits een bijzondere meerderheid.

- de toetreding van nieuwe deelgenoten en de uitsluiting van deelgenoten, mits een bijzondere meerderheid.

-het bepalen van het aantal afgevaardigden in de raad van bestuur, het benoemen van de niet stemgerechtigde afgevaardigden in de raad van bestuur en het afzetten van de afgevaardigden in de raad van bestuur, en het bepalen van hun bezoldiging indien een bezoldiging wordt toegekend,

-het goedkeuren van de rekeningen en van het jaarverslag en het verlenen, bij afzonderlijke stemming, van

kwijting aan de bestuurders en de afgevaardigden in de raad van bestuur,

-het goedkeuren van de begroting en het jaarplan,

-het aanduiden van de bedrijfsrevisor en het bepalen van diens vergoeding,

-het goedkeuren en het wijzigen van het beleidsplan, inclusief het zorgstrategisch plan, alsook het oprichten

of opheffen van enige dienstentak,

-de kwijting aan de revisor, aan de bestuurders en aan de afgevaardigden in de raad van bestuur;

- het ontbinden van de vereniging, het aanstellen van één of meerdere vereffenaars en het bepalen van hun bevoegdheden, alsook het bepalen van de bestemming van het netto-actief in geval van ontbinding van de vereniging,

-het verlengen van de duur van de vereniging.

§2 De algemene vergadering kan aan de afgevaardigden in de algemene vergadering en aan de leden van

de raad van bestuur vergoedingen en presentiegelden toekennen.

Artikel 13. Vergaderingen

§1 Jaarlijks zijn er twee bijeenkomsten van de gewone algemene vergadering. De eerste vindt plaats in december en dient ter goedkeuring van de begroting voor het volgende boekjaar. De tweede vindt plaats in de eerste zes maanden na afsluiting vanhet vorige boekjaar en dient ter goedkeuring van de jaarrekening. De raad van bestuur brengt op de jaarlijkse algemene vergadering verslag uit over de werkzaamheden van de vereniging.

Bijzondere of buitengewone algemene vergaderingen kunnen door de raad van bestuur worden bijeengeroepen telkens dit noodzakelijk blijkt, alsook op schriftelijk verzoek dat wordt gericht aan de raad van bestuur en dat is ondertekend door minstens één derde van de afgevaardigden.

De algemene vergaderingen hebben plaats op de zetel van de vereniging of op een door de raad van bestuur bepaalde plaats zoals vermeld in de uitnodiging.

§2 De algemene vergadering wordt bijeengeroepen door de voorzitter van de raad van bestuur. De oproeping tot de algemene vergadering gebeurt schriftelijk per aangetekende brief, fax of e-mail met ontvangstbewijs en dit minstens acht kalenderdagen voorafgaand aan de datum van de algemene vergadering. De oproeping vermeldt de plaats, de datum en het exacte tijdstip van de vergadering, alsook de agendapunten. De oproepingsbrief moet worden ondertekend door de voorzitter van de raad van bestuur of, bij verhindering, door de ondervoorzitter of diens plaatsvervanger.

De agenda wordt opgesteld door de raad van bestuur. Elk punt dat door minstens één van de afgevaardigden wordt ter kennis gebracht aan de voorzitter van de raad van bestuur uiterlijk vijf kalenderdag voor de vergadering, moet aan de agenda worden toegevoegd.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 26/01/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

De algemene vergadering beslist over de punten vermeld op de agenda. Een punt dat niet op de agenda vermeld staat, kan niet worden behandeld op de algemene vergadering, tenzij het dringend en/of belangrijk karakter ervan erkend wordt door de aanwezige en vertegenwoordigde afgevaardigden. Deze omstandigheden moeten in de notulen op gemotiveerde wijze worden uiteengezet en moeten met een bijzondere meerderheid goedgekeurd worden.

§3 De algemene vergadering mag voor advies over bepaalde punten ook worden bijgewoond door andere personen, waarvan de aanwezigheid, bij beslissing van de algemene vergadering bij gewone meerderheid genomen, als nuttig of noodzakelijk wordt geacht. Deze personen mogen niet aanwezig zijn bij de beraadslaging en de stemming.

Artikel 14. Wijze van stemmen

§1 Elke afgevaardigde van de deelgenoten beschikt over één stem in de algemene vergadering. Hij kan zich krachtens een schriftelijke volmacht laten vertegenwoordigen door een andere afgevaardigde van dezelfde deelgenoot. Indien geen,,, enkele afgevaardigde van dezelfde deelgenoot aanwezig kan zijn, zal de betrokken afgevaardigde niet vertegenwoordigd zijn en dus afwezig zijn op de vergadering. Een afgevaardigde kan maximaal drager zijn van twee volmachten van andere afgevaardigden van dezelfde deelgenoot.

§2 Om op een geldige manier te beraadslagen en te besluiten moet de meerderheid van de afgevaardigden aanwezig zijn. Behoudens uitzonderingen in deze statuten bepaald of voorzien in de OCMW-wet of het OCMWdecreet, worden beslissingen genomen bij gewone meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde afgevaardigden.

Indien op de eerste vergadering geen meerderheid van de afgevaardigden aanwezig is, wordt uiterlijk binnen de maand een tweede vergadering bijeengeroepen die op een geldige wijze kan beraadslagen en besluiten, ongeacht het aantal aanwezige afgevaardigden.

§3 De stemming gebeurt mondeling door afroeping of door handopsteking, behalve wanneer het personen betreft, in welk geval de afgevaardigden geheim stemmen.

Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter, of bij diens afwezigheid van de persoon die in zijn plaats de vergadering voorzit, doorslaggevend.

§4 Elke beslissing tot wijziging van de statuten, tot toelating van privaatrechtelijke rechtspersonen als deelgenoot, tot verlenging van de duur van de vereniging of tot vrijwillige ontbinding van de vereniging, is onderworpen aan het goedkeuringstoezicht zoals voorzien in artikel 220, eerste en tweede lid, van het OCMW-decreet. Dergelijke beslissingen, alsook de beslissing tot de toelating van andere dan privaatrechtelijke deelgenoten kunnen alleen worden genomen als alle deelgenoten daarmee vooraf instemmen. Bij een statutenwijziging is die instemming alleen vereist voor wijzigingen die een verzwaring van de verplichtingen of de vermindering van de rechten van de deelgenoten teweegbrengen.

Tot wijziging van de statuten kan slechts worden besloten indien de wijziging in de oproeping wordt vermeld en indien ten minste de helft van de afgevaardigden aanwezig of vertegenwoordigd is op de vergadering. Een wijziging van de statuten is enkel aangenomen mits een bijzondere meerderheid wordt bereikt.

Artikel 15. Ter kennis brengen van de besluiten van de algemene vergadering

De beslissingen van de vergaderingen worden genotuleerd. Deze notulen worden, na goedkeuring door de algemene vergadering, ingeschreven in een daartoe bestemd register en ondertekend door de voorzitter en de secretaris. Ook de afschriften van of uittreksel uit het register worden door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

Een voor eensluidend verklaard afschrift van de notulen wordt door de secretaris toegestuurd aan elke deelgenoot van de vereniging.

Het register met de notulen ligt op de zetel van de vereniging ter inzage van de afgevaardigden van de deelgenoten. Derde belanghebbenden kunnen aan de secretaris een gemotiveerd schriftelijk verzoek richten teneinde inzage te bekomen van de notulen. De secretaris oordeelt over het gevolg dat een dergelijk verzoek dient te worden gegeven overeenkomstig de toepasselijke regelgeving.

De secretaris van de vereniging zorgt voor de door de wet voorgeschreven publicaties in het Belgisch Staatblad.

Titel V - De raad van bestuur

Artikel 16. Samenstelring

§1 De vereniging wordt bestuurd door een raad van bestuur. De raad van bestuur is samengesteld uit de afgevaardigden van de deelgenoten. De vertegenwoordiging van elke deelgenoot in de raad van bestuur van de vereniging staat in verhouding tot ieders inbreng in de vereniging.

Het aantal afgevaardigden van het OCMW in de raad van bestuur is vastgesteld op drie (3).

Het mandaat van de afgevaardigden van het OCMW neemt een einde bij de installatie van de nieuwe raad voor maatschappelijk welzijn, waarvan de leden dan de afgevaardigden zullen zijn van het OCMW in de raad van bestuur van de vereniging. Bovendien kan het OCMW steeds een afgevaardigde vervangen per aangetekend schrijven aan de voorzitter van de vereniging.

Het aantal afgevaardigden van de vzw's in de raad van bestuur is vastgesteld op

zes (6).

§2 De raad van bestuur bestaat uit:

-afgevaardigden met stemrecht: negen (9);

-de secretaris van het OCMW, zonder stemrecht;

-de algemeen directeur van het woonzorgcentrum, indien deze werd benoemd, zonder stemrecht.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 26/01/2012 - Annexes du Moniteur belge MOD 2.2

§3 De raad van bestuur kàn voor de behandeling van een welbepaald punt van de dagorde andere personen toelaten tot de bespreking indien hun aanwezigheid bij beslissing van de raad van bestuur genomen bij gewone meerderheid, als nuttig of noodzakelijk wordt geacht. Deze personen mogen niet aanwezig zijn bij de beraadslaging of de stemming,

§4 Indien nieuwe deelgenoten toetreden tot de vereniging zal op het moment van hun toetreding over het aantal bestuurders en hun afgevaardigden in de raad van bestuur worden beslist door de algemene vergadering met een bijzondere meerderheid.

§5 De raad van bestuur wordt voorgezeten door de voorzitter of, bijverhindering, door de ondervoorzitter.

De voorzitter en de ondervoorzitter worden verkozen uit de afgevaardigden in de raad van bestuur, bij gewone meerderheid. Bij staking van stemmen is de jongste kandidaat verkozen. De voorzitter en de ondervoorzitter kunnen niet tot dezelfde deelgenotengroep behoren, waarbij het OCMW als een deelgenotengroep wordt beschouwd respectievelijk de vzw's als een andere deelgenotengroep worden beschouwd.

De De voorzitter leidt de activiteiten van de vereniging en handelt overeenkomstig de bepalingen van de OCMW-wet, het OCMW-decreet, de statuten en het huishoudelijk reglement. De voorzitter stelt de agenda voor de raad van bestuur op. Hij zorgt voor het voorafgaand onderzoek van de zaken die aan de algemene vergadering en aan de raad van bestuur worden voorgelegd. Hij zit de vergadering voor, opent en sluit ze.

Bij tijdelijke afwezigheid of verhindering van de voorzitter en de ondervoorzitter, wordt de raad van bestuur voorgezeten door de bestuurder die daartoe door de raad van bestuur wordt aangewezen. Bij gebrek aan een dergelijke aanwijzing wordt de functie van voorzitter tijdelijk waargenomen door het oudste lid in functie van de raad van bestuur of, bij gelijkheid, het oudste lid in jaren van de raad van bestuur.

Het secretariaat van de raad van bestuur wordt waargenomen door de vzw's. Zij handelen overeenkomstig de bepalingen van de OCMW-wet, het OCMW-decreet, de statuten en het huishoudelijk reglement. De vzw's kunnen deze opdracht met toelating van raad van bestuur delegeren aan een personeelslid van de vereniging of van de deelgenoten. Indien de toelating niet wordt gegeven, duidt de raad van bestuur zelf een secretaris aan.

Artikel 17. Benoeming, ontslag en afzetting van afgevaardigden in de raad van bestuur

§1 De afgevaardigden van het OCMW worden aangeduid door de raad voor maatschappelijk welzijn voor de duur van de lopende legislatuur en benoemd door de algemene vergadering.

De afgevaardigden van de vzw's worden aangeduid volgens hun respectievelijke mandaten in opdracht van de vzw's en benoemd door de algemene vergadering.

§2 Het mandaat van een afgevaardigde eindigt evenwel vroegtijdig:

-bij persoonlijk ontslag, bij overlijden, bij onbekwaamverklaring en in andere gevallen waarin de afgevaardigde niet langer in staat is zijn mandaat uit te voeren,

-voor de afgevaardigden met stemrecht in de raad van bestuur van rechtswege bij het intrekken van het mandaat van de afgevaardigde door de deelgenoot,- in geval van ontslag door de algemene vergadering, waarover werd beslist met gewone meerderheid, mits het voorafgaandelijk hebben gehoord van de betrokken afgevaardigde in de mate deze dit wenst.

§3 De afgevaardigden oefenen hun mandaat in de raad van bestuur uit totdat in hun vervanging wordt voorzien. Wanneer een mandaat in de raad van bestuur openvalt, kan op voordracht van de deelgenoot die door de afgevaardigde werd vertegenwoordigd, een vervanger worden aangeduid. De aldus benoemde afgevaardigde beëindigt het mandaat van diegene die hij vervangt.

§4 Uittredende afgevaardigden zijn herkiesbaar.

§5 De afgevaardigden worden in beginsel en behoudens andersluidende beslissing van de algemene vergadering niet bezoldigd. De algemene vergadering kan hen presentiegeld toekennen.

Artikel 18. Vergaderingen, beraadslaging en beslissing

§1 De raad van bestuur vergadert op de dagen en uren vastgesteld door het huishoudelijk reglement, alsook telkens het belang van de vereniging dit vereist na oproeping door de voorzitter.

De oproeping gebeurt schriftelijk per aangetekende brief, fax of e-mail met ontvangstbewijs en moet ten minste vijf kalenderdagen voor de dag van de vergadering worden verstuurd naar alle afgevaardigden in de raad van bestuur. De oproeping vermeldt de plaats, de datum en het exacte tijdstip van de vergadering, alsook alle agendapunten. Deze termijn kan worden ingekort in spoedeisende gevallen. Het spoedeisend karakter moet op gemotiveerde wijze worden uiteengezet in de oproepingsbrief en door de raad van bestuur worden erkend in een afzonderlijk agendapunt.

De voorzitter stelt de agenda op. Alle voorstellen van agendapunt die ondertekend worden door ten minste één stemgerechtigde afgevaardigde moeten aan de agenda worden toegevoegd. De oproepingsbrief wordt door de voorzitter van de raad van bestuur ondertekend of, bij verhindering, door de ondervoorzitter, of bij verhindering, door de plaatsvervanger van de voorzitter.

Indien de vergadering plaatsvindt zonder voorafgaande bijeenroeping met kennisgeving van de agenda door de voorzitter, kan iedere stemgerechtigde afgevaardigde zich verzetten tegen de behandeling van een onderwerp, waarna dit onderwerp wordt uitgesteld, tenzij het dringende karakter van het punt wordt erkend door minstens twee derde van de aanwezige stemgerechtigde afgevaardigden.

De voorzitter roept de raad van bestuur samen telkens hij dit noodzakelijk acht. Hij is er verder toe gehouden de raad van bestuur bijeen te roepen op aanvraag van minstens één derde van de stemgerechtigde afgevaardigden.

De vergaderingen van de raad van bestuur hebben plaats op de zetel van de vereniging tenzij de voorzitter voor een bepaalde vergadering anders beslist.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 26/01/2012 - Annexes du Moniteur belge

Hoon 2.2

§2 De vergaderingen van de` raad van bestuur worden gehouden met gesloten deuren. Alle personen die de vergadering bijwonen, tekenen de aanwezigheidslijst en vermelden hun hoedanigheid.

§3 Elke stemgerechtigde afgevaardigde beschikt over één stem.

De beslissingen worden in principe genomen bij gewone meerderheid van de ter vergadering geldig

uitgebrachte stemmen.

In afwijking van de vorige alinea, worden de volgende beslissingen echter genomen met een bijzondere

meerderheid:

1) Afwijking van het sociaal karakter van de vereniging met betrekking tot de prijsbepaling;

2) Afwijking van de regel dat binnen eenzelfde zorgprofiel inwoners van Affligera voorrang krijgen.

De stemming gebeurt mondeling door afroeping of door handopsteking, behalve wanneer het personen betreft of na eenvoudig verzoek van een afgevaardigde hiertoe, in welk geval de afgevaardigden geheim stemmen.

Bij verhindering kan een stemgerechtigde afgevaardigde schriftelijk volmacht geven aan een andere stemgerechtigde afgevaardigde. Een stemgerechtigde afgevaardigde kan slechts drager zijn van één volmacht.

Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter, of bij diens afwezigheid van de persoon die in zijn plaats de vergadering voorzit, doorslaggevend.

Artikel 19. Bevoegdheid

§1 Alles wat niet uitdrukkelijk en verplichtend wordt voorbehouden aan de voorzitter en/of aan de algemene vergadering door de wet of deze statuten, behoort tot de bevoegdheid van de raad van bestuur. De raad van bestuurheeft de meest uitgebreide bevoegdheid om op te treden namens de vereniging en om alle daden van bestuur te stellen die de werking van de vereniging betreffen, onder andere maar niet uitsluitend het vaststellen van de personeelsformatie en de rechtspositieregeling van het personeel, het afsluiten, opzeggen en wijzigen van samenwerkingsakkoorden met deelgenoten van de vereniging, vertegenwoordiging in rechte van de vereniging, enzovoort.

§2 De raad van bestuur stelt het huishoudelijk reglement op van de vereniging en beslist over elk voorstel tot wijziging van het huishoudelijk reglement.

§3 De raad van bestuur kan onder zijn verantwoordelijkheid het dagelijks bestuur van de vereniging delegeren aan een algemeen directeur die door de raad van bestuur wordt benoemd en geselecteerd omwille van zijn specifieke expertise en ervaring. De raad van bestuur beslist over het ontslag van de algemeen directeur. De algemeen directeur is verantwoording verschuldigd aan de raad van bestuur.

§4 De raad van bestuur, alsook desgevallend de algemeen directeur, kunnen bijzondere volmachthouders aanstellen met specifieke bevoegdheden. De delegatie van bevoegdheden kan enkel geldig gebeuren indien er een welomschreven en gedetailleerd delegatiebesluit wordt opgesteld waarin wordt aangeduid of de betrokken gedelegeerden allen dan wel gezamenlijk dienen op te treden.

§5 De raad van bestuur beslist over bevoegdheidsdelegaties en enige andere lastgeving,.alsook over de beëindiging of wijziging ervan met een gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen.

§6 De raad van bestuur kan bijzondere comités, werkgroepen of commissies oprichten om kennis en ervaring in specifieke materies te vergaren. De bevoegdheden en werking ervan worden vastgelegd in het huishoudelijk reglement.

Artikel 24. Externe vertegenwoordigingsmacht

§1 De vereniging wordt ten aanzien van derden, in en buiten rechte, rechtsgeldig vertegenwoordigd door:

-de raad van bestuur als college,

- de voorzitter van de raad van bestuur, behoudens anders bepaald in het huishoudelijk reglement,

-de algemeen directeur voor materies die tot het dagelijks bestuur behoren, zoals bepaalt in het

huishoudelijk reglement;

-bijzondere volmachthouders binnen de perken van hun volmacht.

§2 In het huishoudelijk reglement wordt nader bepaald welke beslissingen en handelingen door de raad van bestuur aan andere instanties worden gedelegeerd. Artikel 21. Aansprakelijkheid van de bestuurders

Onverminderd andersluidende wettelijke bepalingen, kunnen de bestuurders niet persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor de verbintenissen aangegaan door de vereniging.

De aansprakelijkheid van de bestuurders is beperkt tot de vervulling van het hun gegeven mandaat.

Titel VI- Personeel

Artikel 22. Personeel

Bij aanvang van de vereniging worden de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement van het personeel vastgesteld met inachtneming van de regels inzake overleg en onderhandeling met de representatieve vakorganisaties voorzien in de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.

Titel VII- Financiering en boekhouding

Artikel 23. Jaarrekening en begrotingen

Het financieel dienstjaar stemt overeen met het kalenderjaar: het begint op 1 januari en eindigt op 31

december van hetzelfde jaar.

De rekeningen van de vereniging omvatten de balans, de exploitatierekening en de winst- en

verliesrekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 26/01/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 22

Voor het bestuur van de vereniging en van haar inrichtingen en diensten worden de regels toegepast van het dubbel boekhouden volgens de wettelijke beschikkingen met betrekking tot de openbare centra voor maatschappelijk welzijn. Aanpassingen ten gevolge van het specifieke karakter van de activiteiten worden beslist door de raad van bestuur.

Artikel 24. Deelname van de deelgenoten in overschotten en tekorten van de vereniging

ln een afzonderlijke overeenkomst worden alle financiële relaties gedetailleerd geregeld tussen alle deelgenoten onderling.

Titel VIII- Huishoudelijk reglement

Artikel 25. Huishoudelijk reglement

De raad van bestuur stelt een huishoudelijk reglement op waarin onder andere de regels inzake de

bevoegdheden en de werking van de bijzondere comités worden vastgelegd.

De raad van bestuur is bevoegd om bij gewone meerderheid te besluiten tot wijziging van het huishoudelijk

reglement. Elke wijziging moet vooraf worden aangekondigd in de agenda.

Titel IX - Ontbinding

Artikel 26. Ontbinding

§1 Er kan worden besloten tot vrijwillige ontbinding van de vereniging indien deze beslissing in de oproeping wordt vermeld en indien ten minste de helft van de afgevaardigden aanwezig of vertegenwoordigd is op de vergadering. Het besluit tot ontbinding is enkel aangenomen mits een bijzondere meerderheid. Indien op de eerste vergadering minder dan de helft van de afgevaardigden aanwezig of vertegenwoordigd is, kan een tweede vergadering bijeengeroepen worden die geldig kan beraadslagen en beslissen ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde afgevaardigden en dit met de voormelde bijzondere meerderheid. De beslissing tot ontbinding is onderworpen aan het goedkeuringstoezicht zoals omschreven in het OCMW-decreet.

§2 In geval van ontbinding zal de algemene vergadering één of meerdere vereffenaars aanstellen en hun bevoegdheden bepalen. De door de vereniging definitief " verworven vermogensbestanddelen, de reserves of het kasgeldfonds van de vereniging zullen bestemd worden ten voordele van de deelgenoten a rato van hun inbreng.

§3 Indien de vereffening van de vereniging bij afsluiting een negatief resultaat vertoont, dienen de deelgenoten a rato van hun inbreng bij te dragen in het tekort, zoals vastgesteld door de vereffenaar dan wel door het college van vereffenaars

Titel X  Slotbepalingen

Artikel 27. Slotbepalingen

Voor alle aangelegenheden die niet uitdrukkelijk door deze statuten worden geregeld, zijn de bepalingen

van de OCMW-wet, het OCMW-decreet en desgevallend het Gemeentedecreet van toepassing.

III. OVERGANGSBEPALINGEN

1.Eerste boekjaar:

Uitzonderlijk begint het eerste boekjaar op de dag van de oprichting van de vereniging en eindigt op 31

december 2011.

2.Eerste jaarvergadering:

De eerste jaarvergadering wordt gehouden in tweeduizend twaalf, overeenkomstig de statuten.

IV. SLOTBEPALINGEN

De comparanten hebben bovendien in algemene vergadering gehouden onmiddellijk na de vaststelling van de statuten besloten tot de benoeming van de eerste bestuurders en aanduiding van de afgevaardigden als volgt :

1)Het OCMW, in de raad van bestuur vertegenwoordigd door drie afgevaardigden met stemrecht:

Mevrouw Els Van Nieuwenhove, wonende te 1790 Affligem, Hof Terelst, geboren te Ninove op negentien juni negentienhonderd eenenzestig, identiteitskaart nummer 5909241082-15,

Mevrouw Hil D'Haese, wonende te 1790 Affligem, Groenstraat 3 (genaamd Reinhilde), geboren te Aalst op negen januari negentienhonderd achtenvijftig, identiteitskaart nummer 590-8926805-18,

De Heer Hary De Rijck, wonende te 1790 Affligera, De Mattein 26, geboren te Hekelgem op negen oktober negentienhonderd vijftig, identiteitskaart nummer 5903060077-44,

2)De vzw's, in de raad van bestuur vertegenwoordigd door zes afgevaardigden met stemrecht:

De Heer Jozef Jonckheere (ook genaamd Joseph), geboren te Vladsio op vierentwintig maart negentienhonderd achtendertig, wonende te 8340 Damme, Sint Janstraat 3, identiteitskaart nummer 5912015174-04,

MOD 2.2

Luik B - Vervolg

Zeereerwaarde Zuster Walbûrga, in de wereld Mevrouw Elisabeth Drossaert, geboren te Gent op dertien april negentienhonderd vijfendertig, identiteitskaart nummer 5905093792-57, voornoemd,

Mevrouw Danielle Van Zegbroeck, geboren te Duffel op drie juli negentienhonderd tweeënvijftig, identiteitskaart nummer 590-2771256-89, voornoemd,

Mevrouw Martina Engelen, geboren te Geel op vier januari negentienhonderd vierenzestig, identiteitskaart nummer 591-0179695-56, wonende te 3290 Diest, Mark Mackenstraat 53,

De Heer Wouter Van Audenaerde, geboren te Ninove op dertien februari negentienhonderd zevenenzestig, identiteitskaart nummer 590-8424667-49, wonende te 9571 Hemelveerdegem, Paepmunte 54,

De Heer Franklin Vandendriessche, geboren te Oudenaarde op vierentwintig juni negentienhonderd vierenveertig, identiteitskaart nummer 590-3621104-23, wonende te 9700 Oudenaarde, Jan Zonder Vreeslaan 2 bus B 0202,

3)Voorzitter van de raad van bestuur: De Heer Jozef Jonckheere voornoemd;

4) Ondervoorzitter van de raad van bestuur:

Mevrouw Els Van Nieuwenhove, voornoemd;

5) Lid van de raad van bestuur, zonder stemrecht:

De heer Hugo Declerck, secretaris van het OCMW, voornoemd, wonende te 1742 Ternat, Notestraat 11, identiteitskaart nummer 590-6357265-08

De heer Dirk De Byser, algemeen directeur van het woonzorgcentrum, geboren te Sint'Amandsberg op drie oktober negentienhonderd eenenzestig, verklarende te wonen te 9250 Waasmunster, Schrijbergstraat 80, identiteitskaart nummer 590-6822903-46

Zijn hier aanwezig en die verklaren hun mandaat te aanvaarden.

Comparanten in hun respectievelijke hoedanigheid van stichters als van bestuurders verzoeken ons notaris alhier aan te hechten het bundel bijlage 1 Overeenkomst lopende contracten, bijlage 2 Overeenkomst personeel, bijlage 3 Overeenkomst inbreng deelgenoten en bijlage 4 Overeenkomst financiële relaties tussen de deelgenoten welke overeenkomsten zij afzonderlijk hebben aangegaan en ondertekend, voorafgaandelijk dezer, alhier "ne varietur" door hen geparafeerd en als annex ondertekend.

Tegenstrijdige belangen of onevenwichtige bedingen

De comparanten erkennen dat hen door de notaris gewezen werd op het recht dat elke partij de vrije keuze heeft om een andere notaris aan te wijzen of zich te laten bijstaan door een raadsman, in het bijzonder wanneer tegenstrijdige belangen of onevenwichtige bedingen worden vastgesteld.

Rechten op geschriften (Wetboek diverse rechten en taksen)

Vrijgesteld art.59-12°

De oprichting gebeurt ten openbare nutte.

WAARVAN AKTE.

Opgemaakt en verleden te Halle.

En na integrale voorlezing en toelichting van de akte hebben de comparanten

qualitate qua getekend met mij, notaris. Volgen de handtekeningen

Geregistreerd acht bladen, zes renvooien

te Halle I op 13 januari 2011 Boek 715 fol. 96 Vak 1 Ontvangen: vijfentwintig EUR (25¬ )

De Ontvanger, Y. DEHANTSCHUTTER, Inspecteur.

Joseph JONCKHEERE

Voorzitter

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 26/01/2012 - Annexes du Moniteur belge

Voor-,bs:houden

aan het

Belgisch Staatsblad

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

22/03/2011
ÿþ MOD 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

MONITEUR BELGE



be 111I II11 ff1 Il ff 11ff 11 1lI 11ff I 1 111

a *lioaaaoa"

BE

sti

! -5 -03- 2011

BELGISCH STAATSBLAD

-(rfffie---

Ondernemingsnr : Benaming

(voluit) : WOONZORGCENTRUM VAN LIERDE (verkort) : WZC Van Lierde

Rechtsvorm : PUBLIEKRECHTELIJKE RECHTSPERSOON TITEL VIII HOOFDSTUK I OCMW-DECREET

Zetel : Bellestraat 3, 1790 Affligem

Onderwerp akte : Oprichting

Uit een akte verleden op elf januari tweeduizend en elf voor meester Jos Muyshondt, geassocieerd notaris met standplaats te Halle, blijkt dat volgende oprichters:

(1) Het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn van Affligem, met zetel te 1790 Affligem, Driesstraat 11,

(2) de verenigingen zonder winstoogmerk:

a. Hof ter Waarbeek, met zetel te 1730 Asse, Waarbeek 28;

b. Onze-lieve-Vrouw van Lourdes, Zwartzusters Augustinessen van Halle, woon- en zorgcentrum, met zetel te 3071 Kortenberg, Dorpsplein 10, en hierna "OLV van Lourdes vzw' genoemd;

c. Sint-Carolus Zwartzusters Augustinessen van Halle, woon- en zorgcentrum, met zetel te 1742 Temat, Meersstraat 1, en hierna "Sint-Carolus vzw" genoemd;

d. Sint-Felix Zwartzusters Augustinessen van Halle, woon- en zorgcentrum, met zetel te 1540 Heme, Lindestraat 3, en hierna "Sint-Augustus vzw' genoemd;

e. Sint-Augustinus Zwartzusters Augustinessen van Halle, woon- en zorgcentrum , met zetel te 1500 Halle, Monseigneur. Senciestraat 4, en hierna "Sint-Felix vzw' genoemd.

zijn overeen gekomen als oprichters gezamenlijk een publiek-private samenwerking te organiseren in het kader van de ouderenzorg en daarvoor gebruik te maken van de wettelijk bepaalde samenwerkingsvorm met rechtspersoonlijkheid overeenkomstig Titel VIII Hoofdstuk I van het OCMW-decreet.

Titel I " Benaming, juridische vorm en definities besluitvorming, zetel en duur van de vereniging

Artikel 1. Benaming van de vereniging

De vereniging draagt de naam 'Woonzorgcentrum Van Lierde" of afgekort "WZC Van Lierde".

Deze naam of afkorting moet voorkomen in alle akten, facturen, aankondigingen, bekendmakingen, brieven, orders en andere stukken uitgaande van de vereniging, onmiddellijk voorafgegaan of gevolgd door de woorden "vereniging onderworpen aan het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn", met nauwkeurige aanwijzing van de zetel.

Artikel 2. Juridische vorm van de vereniging en definities besluitvorming

De vereniging wordt opgericht als een entiteit met rechtspersoonlijkheid, meer in het bijzonder als een vereniging op grond van Titel VIII Hoofdstuk I van het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 24 december 2008, hierna genoemd "OCMW-decreet".

Artikel 3. Zetel van de vereniging

De zetel van de vereniging is gevestigd te 1790 Affligeai, Bellestraat 3, gelegen in het gerechtelijk arrondissement Brussel.

De raad van bestuur heeft de bevoegdheid om de zetel te verplaatsen naar iedere plaats binnen het Nederlands taalgebied en de nodige openbaarmakingsvereisten te vervullen. De zetelwijziging zal worden' bekrachtigd in de statuten door de algemene vergadering op de eerstvolgende vergadering.

Artikel 4. Duur van de vereniging

De vereniging is opgericht voor een duur van dertig opeenvolgende jaren, ingaand op twaalf januari tweeduizend en tweeduizend en elf, en is verlengbaar.

Indien de algemene vergadering de duur van de vereniging wenst te verlengen, dan moet zij hiertoe een beslissing nemen ten laatste zes maanden voor het einde van het negenentwintigste jaar. Deze verlenging vereist de voorafgaandelijke schriftelijke instemming van alle deelgenoten op dat ogenblik en is onderworpen aan het decretaal

Titel Il- Doel van de vereniging

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 22/03/2011- Annexes du Moniteur belge

0834.358.069

f - , . MOD 2.2

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 22/03/2011- Annexes du Moniteur belge Artikel 5. Doelomschrijving

De vereniging heeft tot doel in te staan voor een volwaardige en kwaliteitsvolle opvang van, begeleiding van en zorg voor zorgbehoevenden, ongeacht hun inkomens-, verzekerbaarheids- of vermogenstoestand teneinde een sociaal karakter van de vereniging na te streven, Deze opvang, begeleiding en zorg moeten gebeuren met respect voor de politieke, filosofische en religieuze overtuiging van de personen die op de diensten van de vereniging een beroep doen.

Hieronder wordt onder andere verstaan: de inrichting, het bestuur, de coördinatie, het optimaliseren en de exploitatie van instellingen en diensten voor wonen en zorg, opvang en verzorging van ouderen en van zorg behoevende personen in het algemeen. Hiertoe zal de vereniging één of meer inrichtingen kunnen oprichten, beheren en exploiteren, de oprichting van gelijkaardige diensten in de hand kunnen werken, de goede organisatie en de samenwerking ervan kunnen bevorderen en coördineren en, in het algemeen, alle initiatieven kunnen nemen of steunen die zorgbehoevende personen ten goede komen.

De vereniging wenst in het opnamebeleid voorrang te verlenen aan de inwoners van Affligem, daarbij rekening houdend met het door het beleid vooropgestelde zorg profiel.

Artikel 6. Activiteiten

De vereniging kan activiteiten opstarten, zoals onder andere het uitbaten, het organiseren, het aanbieden en het beheren van woonzorgcentra, woonzorgcentrum-bedden, assistentiewoningen, dienstencentra, thuisdiensten, jeugdinstellingen, nursing homes, diensten inzake kortverblijf, dagverzorging en kinderdagverblijf, alsook van alle

mogelijke ondersteunende en faciliterende activiteiten.

Zij kan tevens participeren in projecten die verband houden met de realisatie, de inrichting, het bestuur, de optimalisatie of de exploitatie van instellingen of diensten voor woon- en welzijnszorg en de in het eerste lid vermelde activiteiten.

Zij kan handelingen stellen die rechtstreeks of onrechtstreeks betrekking hebben op of bijdragen tot haar doel, met inbegrip van bijkomstige commerciële en winstgevende activiteiten binnen de grenzen van wat wettelijk is toegelaten en waarvan de opbrengsten te allen tijde zullen worden aangewend voor de verwezenlijking en ondersteuning van haar publieke, niet-winstgevende doelstellingen.

Zij kan haar medewerking verlenen en deelnemen aan iedere activiteit die met haar doel overeenstemt en deze steunen of daarvoor middelen ter beschikking stellen.

Zij kan alleen of met andere verenigingen, vzw's en andere rechtspersonen oprichten en erin participeren binnen het wettelijk kader dat op haar van toepassing is. Zij kan tevens mandaten uitoefenen als lid, bestuurder, vereffenaar, enzovoort in rechtspersonen waarin zij participeert of op een andere wijze betrokken is.

Artikel 8. Toetreding

Na de oprichting van de vereniging kunnen nieuwe deelgenoten toetreden. Elke beslissing tot toelating van een deelgenoot vereist ,de voorafgaandelijke aanvaarding bij beslissing van de algemene vergadering met een bijzondere meerderheid, onder voorbehoud van de vereiste adviezen, goedkeuringen en machtigingen.

De algemene vergadering beslist over de inbreng van een toetredende deelgenoot. De rechten die de leden kunnen laten gelden op hun respectievelijke inbreng worden vastgesteld in een afzonderlijke overeenkomst.

De deelgenoten zijn geen lidmaatschapsbijdrage verschuldigd.

De toetreding van een nieuwe deelgenoot is onderworpen aan het decretaal administratief toezicht.

Artikel 9. Einde lidmaatschap

§1 Elke deelgenoot kan uit de vereniging treden door zijn ontslag in te dienen bij de raad van bestuur. Indien de vereniging slechts één deelgenoot telt, is zij van rechtswege ontbonden bij de uittreding van die enige deelgenoot.

De deelgenoot die uit de vereniging wenst te treden, deelt dit ondubbelzinnig en onvoorwaardelijk mee aan de raad van bestuur bij een ter post aangetekende brief. De deelgenoot zal na een opzeggingstermijn van minstens twaalf maanden van rechtswege ophouden deel uit te maken van de vereniging. De opzeggingstermijn begint te lopen vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de datum van de poststempel van de aangetekende brief.

§2 In geval van verlies van rechtspersoonlijkheid van een deelgenoot of in geval van een wezenlijke reorganisatie van een deelgenoot, beslist de algemene vergadering met een bijzondere meerderheid of de rechtsopvolger van de betrokken deelgenoot als deelgenoot wordt aanvaard, volgens welke modaliteiten het deelgenootschap kan worden overgedragen, dan wel of het deelgenootschap vervalt.

§3 Een deelgenoot kan worden uitgesloten. Over de uitsluiting wordt, bij gemotiveerd besluit, beslist door de

algemene vergadering met een bijzondere meerderheid.

De betrokken deelgenoot dient voorafgaand behoorlijk te worden opgeroepen en gehoord.

§4 Een ontslag nemend, vervallen verklaard of uitgesloten deelgenoot kan nooit aanspraak maken op enig

aandeel in het vermogen, de reserves of het kasgeldfonds van de vereniging.

Deze deelgenoot kan evenmin teruggave eisen van enige bijdrage, zoals een lidmaatschapsbijdrage.

Deze deelgenoot heeft geen recht op de teruggave van zijn inbreng in de vereniging of van de desgevallend

boekhoudkundige tegenwaarde ervan, overeenkomstig de modaliteiten die werden overeengekomen op het

moment dat de inbreng werd verricht.

Titel IV - De algemene vergadering

Artikel 11. Samenstelling

§1 De algemene vergadering is samengesteld uit de afgevaardigden van de deelgenoten. De

vertegenwoordiging van elke deelgenoot in de algemene vergadering van de vereniging staat in verhouding tot

ieders inbreng in de vereniging.

f " MOD 2.2

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 22/03/2011- Annexes du Moniteur belge Het OCMW wordt in de algemene vergadering van de vereniging vertegenwoordigd door haar afgevaardigden, zijnde de raadsleden, aangeduid door de raad voor maatschappelijk welzijn van het OCMW. Het aantal afgevaardigden van het OCMW in de algemene vergadering is vastgesteld op vijf (5).

Het mandaat van de afgevaardigen van het OCMW neemt een einde bij de installatie van een nieuwe raad voor maatschappelijk welzijn, waarvan de leden dan de afgevaardigden zullen zijn van het OCMW in de algemene vergadering van de vereniging. Bovendien kan het OCMW steeds een afgevaardigde vervangen per aangetekend schrijven aan de voorzitter van de vereniging.

De vzw's worden in de algemene vergadering van de vereniging vertegenwoordigd door hun afgevaardigden. Het aantal afgevaardigden van de vzw's in de algemene vergadering is vastgesteld op elf (11).

§2 In geval van toetreding van nieuwe deelgenoten tot de vereniging zal het aantal afgevaardigden van elke deelgenoot in de algemene vergadering worden vastgesteld door de algemene vergadering van de vereniging met een bijzondere meerderheid. Het aantal afgevaardigden wordt bepaald in verhouding tot ieders inbreng in de vereniging.

Artikel 12. Bevoegdheden

§1 De volgende bevoegdheden kunnen uitsluitend door de algemene vergadering worden uitgeoefend: - het wijzigen van de statuten, mits een bijzondere meerderheid.

- de toetreding van nieuwe deelgenoten en de uitsluiting van deelgenoten, mits een bijzondere meerderheid.

- het bepalen van het aantal afgevaardigden in de raad van bestuur, het benoemen van de niet stemgerechtigde afgevaardigden in de raad van bestuur en het afzetten van de afgevaardigden in de raad van bestuur, en het bepalen van hun bezoldiging indien een bezoldiging wordt toegekend,

- het goedkeuren van de rekeningen en van het jaarverslag en het verlenen, bij afzonderlijke stemming, van kwijting aan de bestuurders en de afgevaardigden in de raad van bestuur,

- het goedkeuren van de begroting het jaarplan,

- het aanduiden van de bedrijfsrevisor en het bepalen van diens vergoeding,

- het goedkeuren en het wijzigen van het beleidsplan, inclusief het zorg strategisch plan, alsook het oprichten of opheffen van enige dienstentak,

- de kwijting aan de revisor, aan de bestuurders en aan de afgevaardigden in de raad van bestuur;

- het ontbinden van de vereniging, het aanstellen van één of meerdere vereffenaars en het bepalen van hun

bevoegdheden, alsook het bepalen van de bestemming van het netto-actief in geval van ontbinding van de

vereniging,

- het verlengen van de duur van de vereniging.

§2 De algemene vergadering kan aan de afgevaardigden in de algemene vergadering en aan de leden van

de raad van bestuur vergoedingen en presentiegelden toekennen.

Artikel 13. Vergaderingen

§1 Jaarlijks zijn er twee bijeenkomsten van de gewone algemene vergadering. De eerste vindt plaats in december en dient ter goedkeuring van de begroting voor het volgende boekjaar. De tweede vindt plaats in de eerste zes maanden na afsluiting van het vorige boekjaar en dient ter goedkeuring van de jaarrekening. De raad van bestuur brengt op de jaarlijkse algemene vergadering verslag uit over de werkzaamheden van de vereniging.

Bijzondere of buitengewone algemene vergaderingen kunnen door de raad van bestuur worden bijeengeroepen telkens dit noodzakelijk blijkt, alsook op schriftelijk verzoek dat wordt gericht aan de raad van bestuur en dat is ondertekend door minstens één derde van de afgevaardigden.

De algemene vergaderingen hebben plaats op de zetel van de vereniging of op een door de raad van bestuur bepaalde plaats zoals vermeld in de uitnodiging.

§2 De algemene vergadering wordt bijeengeroepen door de voorzitter van de raad van bestuur. De oproeping tot de algemene vergadering gebeurt schriftelijk per aangetekende brief, fax of e-mail met ontvangstbewijs en dit minstens acht kalenderdagen voorafgaand aan de datum van de algemene vergadering. De oproeping vermeldt de plaats, de datum en het exacte tijdstip van de vergadering, alsook de agendapunten. De oproepingsbrief moet worden ondertekend door de voorzitter van de raad van bestuur of, bij verhindering, door de ondervoorzitter of diens plaatsvervanger.

Artikel 15. Ter kennis brengen van de besluiten van de algemene vergadering

De beslissingen van de vergaderingen worden genotuleerd. Deze notulen worden, na goedkeuring door de algemene vergadering, ingeschreven in een daartoe bestemd register en ondertekend door de voorzitter en de secretaris. Ook de afschriften van of uittreksel uit het register worden door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

Een voor eensluidend verklaard afschrift van de notulen wordt door de secretaris toegestuurd aan elke deelgenoot van de vereniging.

Het register met de notulen ligt op de zetel van de vereniging ter inzage van de afgevaardigden van de deelgenoten. Derde belanghebbenden kunnen aan de secretaris een gemotiveerd schriftelijk verzoek richten teneinde inzage te bekomen van de notulen. De secretaris oordeelt over het gevolg dat een dergelijk verzoek dient te worden gegeven overeenkomstig de toepasselijke regelgeving.

De secretaris van de vereniging zorgt voor de door de wet voorgeschreven publicaties in het Belgisch Staatblad.

Titel V - De raad van bestuur

Artikel 16. Samenstelling

§1 De vereniging wordt bestuurd door een raad van bestuur. De raad van bestuur is samengesteld uit de afgevaardigden van de deelgenoten. De vertegenwoordiging van elke deelgenoot in de raad van bestuur van de vereniging staat in verhouding tot ieders inbreng in de vereniging.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 22/03/2011- Annexes du Moniteur belge MOD 2.2

Het aantal afgevaardigden van het OCMW in de raad van bestuur is vastgesteld op drie (3).

Het mandaat van de afgevaardigden van het OCMW neemt een einde bij de installatie van de nieuwe raad voor maatschappelijk welzijn, waarvan de leden dan de afgevaardigden zullen zijn van het OCMW in de raad van bestuur van de vereniging. Bovendien kan het OCMW steeds een afgevaardigde vervangen per aangetekend schrijven aan de voorzitter van de vereniging.

Het aantal afgevaardigden van de vzw's in de raad van bestuur is vastgesteld op zes (6).

§2 De raad van bestuur bestaat uit:

- afgevaardigden met stemrecht: negen (9);

- de secretaris van het OCMW, zonder stemrecht;

- de algemeen directeur van het woonzorgcentrum, indien deze werd benoemd, zonder stemrecht.

§3 De raad van bestuur kan voor de behandeling van een welbepaald punt van de dagorde andere personen toelaten tot de bespreking indien hun aanwezigheid bij beslissing van de raad van bestuur genomen bij gewone meerderheid, als nuttig of noodzakelijk wordt geacht. Deze personen mogen niet aanwezig zijn bij de beraadslaging of de stemming.

§4 Indien nieuwe deelgenoten toetreden tot de vereniging zal op het moment van hun toetreding over het aantal bestuurders en hun afgevaardigden in de raad van bestuur worden beslist door de algemene vergadering met een bijzondere meerderheid.

§5 De raad van bestuur wordt voorgezeten door de voorzitter of, bij verhindering, door de ondervoorzitter.

De voorzitter en de ondervoorzitter worden verkozen uit de afgevaardigden in de raad van bestuur, bij gewone meerderheid. Bij staking van stemmen is de jongste kandidaat verkozen. De voorzitter en de ondervoorzitter kunnen niet tot dezelfde deelgenotengroep behoren, waarbij het OCMW als een deelgenotengroep wordt beschouwd respectievelijk de vzw's als een andere deelgenotengroep worden beschouwd.

De voorzitter leidt de activiteiten van de vereniging en handelt overeenkomstig de bepalingen van de OCMW-wet, het OCMW-decreet, de statuten en het huishoudelijk reglement. De voorzitter stelt de agenda voor de raad van bestuur op. Hij zorgt voor het voorafgaand onderzoek van de zaken die aan de algemene vergadering en aan de raad van bestuur worden voorgelegd. Hij zit de vergadering voor, opent en sluit ze.

Bij tijdelijke afwezigheid of verhindering van de voorzitter en de ondervoorzitter, wordt de raad van bestuur voorgezeten door de bestuurder die daartoe door de raad van bestuur wordt aangewezen. Bij gebrek aan een dergelijke aanwijzing wordt de functie van voorzitter tijdelijk waargenomen door het oudste lid in functie van de raad van bestuur of, bij gelijkheid, het oudste lid in jaren van de raad van bestuur.

Het secretariaat van de raad van bestuur wordt waargenomen door de vzw's. Zij handelen overeenkomstig de bepalingen van de OCMW-wet, het OCMW-decreet, de statuten en het huishoudelijk reglement. De vzw's kunnen deze opdracht met toelating van raad van bestuur delegeren aan een personeelslid van de vereniging of van de

deelgenoten. Indien de toelating niet wordt gegeven, duidt de raad van bestuur zelf een secretaris aan. Artikel 17. Benoeming, ontslag en afzetting van afgevaardigden in de raad van bestuur

§1 De afgevaardigden van het OCMW worden aangeduid door de raad voor maatschappelijk welzijn voor de duur van de lopende legislatuur en benoemd door de algemene vergadering.

De afgevaardigden van de vzw's worden aangeduid volgens hun respectievelijke mandaten in opdracht van de vzw's en benoemd door de algemene vergadering.

§2 Het mandaat van een afgevaardigde eindigt evenwel vroegtijdig:

- bij persoonlijk ontslag, bij overlijden, bij onbekwaamverklaring en in andere gevallen waarin de

afgevaardigde niet langer in staat is zijn mandaat uit te voeren,

- voor de afgevaardigden met stemrecht in de raad van bestuur van rechtswege bij het intrekken van het mandaat van de afgevaardigde door de deelgenoot,

- in geval van ontslag door de algemene vergadering, waarover werd beslist met gewone meerderheid, mits het voorafgaandelijk hebben gehoord van de betrokken afgevaardigde in de mate deze dit wenst.

§3 De afgevaardigden oefenen hun mandaat in de raad van bestuur uit totdat in hun vervanging wordt voorzien. Wanneer een mandaat in de raad van bestuur openvalt, kan op voordracht van de deelgenoot die door de afgevaardigde werd vertegenwoordigd, een vervanger worden aangeduid. De aldus benoemde afgevaardigde beëindigt het mandaat van diegene die hij vervangt.

§4 Uittredende afgevaardigden zijn herkiesbaar.

§5 De afgevaardigden worden in beginsel en behoudens andersluidende beslissing van de algemene

vergadering niet bezoldigd. De algemene vergadering kan hen presentiegeld toekennen.

Artikel 19. Bevoegdheid

§1 Alles wat niet uitdrukkelijk en verplichtend wordt voorbehouden aan de voorzitter en/of aan de algemene vergadering door de wet of deze statuten, behoort tot de bevoegdheid van de raad van bestuur. De raad van bestuurheeft de meest uitgebreide bevoegdheid om op te treden namens de vereniging en om aile daden van bestuur te

stellen die de werking van de vereniging betreffen, onder andere maar niet uitsluitend het vaststellen van de personeelsformatie en de rechtspositieregeling van het personeel, het afsluiten, opzeggen en wijzigen van samenwerkingsakkoorden met deelgenoten van de vereniging, vertegenwoordiging in rechte van de vereniging, enzovoort.

§2 De raad van bestuur stelt het huishoudelijk reglement op van de vereniging en beslist over elk voorstel tot wijziging van het huishoudelijk reglement.

§3 De raad van bestuur kan onder zijn verantwoordelijkheid het dagelijks bestuur van de vereniging delegeren aan een algemeen directeur die door de raad van bestuur wordt benoemd en geselecteerd omwille

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 22/03/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 22

van zijn specifieke expertise en ervaring. De raad van bestuur beslist over het ontslag van de algemeen directeur. De algemeen directeur is verantwoording verschuldigd aan de raad van bestuur.

§4 De raad van bestuur, alsook desgevallend de algemeen directeur, kunnen bijzondere volmachthouders aanstellen met specifieke bevoegdheden. De delegatie van bevoegdheden kan enkel geldig gebeuren indien er een welomschreven en gedetailleerd delegatiebesluit wordt opgesteld waarin wordt aangeduid of de betrokken gedelegeerden allen dan wel gezamenlijk dienen op te treden.

§5 De raad van bestuur beslist over bevoegdheidsdelegaties en enige andere lastgeving,. alsook over de beëindiging of wijziging ervan met een gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen.

§6 De raad van bestuur kan bijzondere comités, werkgroepen of commissies oprichten om kennis 'en ervaring in specifieke materies te vergaren. De bevoegdheden en werking ervan worden vastgelegd in het huishoudelijk reglement.

Artikel 20. Externe vertegenwoordigingsmacht

§1 De vereniging wordt ten aanzien van derden, in en buiten rechte, rechtsgeldig vertegenwoordigd door:

- de raad van bestuur als college,

- de voorzitter van de raad van bestuur, behoudens anders bepaald in het huishoudelijk reglement,

- de algemeen directeur voor materies die tot het dagelijks bestuur behoren, zoals bepaalt in het

huishoudelijk reglement;

- bijzondere volmachthouders binnen de perken van hun volmacht.

§2 In het huishoudelijk reglement wordt nader bepaald welke beslissingen en handelingen door de raad van bestuur aan andere instanties worden gedelegeerd.

Artikel 24. Deelname van de deelgenoten in overschotten en tekorten van de vereniging

Deelname van de deelgenoten in overschotten en tekorten van de vereniging na afloop van de werkingssubsidielening :

4.1. Indien de boekhouding van de PPS-vereniging bij afsluiting een positief resultaat vertoont, zoals gecertifieerd door een revisor, dan zullen deze worden aangewend ten behoeve van de PPS-vereniging op de wijze, zoals vastgesteld door de raad van beheer.

Positief resultaat uit het eerste lid wordt omschreven als de positieve vrije cashflow die bestaat uit de boekhoudkundige cashflow van het boekjaar verminderd met de kapitaalsaflossingen die tijdens het boekjaar werden geregistreerd.

In afwijking van het eerste lid, zal het positief resultaat bij voorrang worden aangewend om de werkingssubsidielening met rente terug te betalen aan het OCMW.

4.2. Indien de boekhouding van de PPS-vereniging bij afsluiting een negatief resultaat vertoont, zoals gecertifieerd door een revisor, dienen de deelgenoten a rato van hun inbreng bij te dragen in het tekort, zoals vastgesteld door de raad van beheer.

Titel IX - Ontbinding

Artikel 26. Ontbinding

§1 Er kan worden besloten tot vrijwillige ontbinding van de vereniging indien deze beslissing in de oproeping wordt vermeld en indien ten minste de helft van de afgevaardigden aanwezig of vertegenwoordigd is op de vergadering. Het besluit tot ontbinding is enkel aangenomen mits een bijzondere meerderheid. Indien op de eerste vergadering minder dan de helft van de afgevaardigden aanwezig of vertegenwoordigd is, kan een tweede vergadering bijeengeroepen worden die geldig kan beraadslagen en beslissen ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde afgevaardigden en dit met de voormelde bijzondere meerderheid. De beslissing tot ontbinding is onderworpen aan het goedkeuringstoezicht zoals omschreven in het OCMW-decreet.

§2 In geval van ontbinding zal de algemene vergadering één of meerdere vereffenaars aanstellen en hun bevoegdheden bepalen. De door de vereniging definitief verworven vermogensbestanddelen, de reserves of het kasgeldfonds van de vereniging zullen bestemd worden ten voordele van de deelgenoten a rato van hun inbreng.

§3 Indien de vereffening van de vereniging bij afsluiting een negatief resultaat vertoont, dienen de

deelgenoten a rato van hun inbreng bij te dragen in het tekort, zoals vastgesteld door de vereffenaar dan wel

door het college van vereffenaars.

Titel X -- Slotbepalingen

I I I. OVERGANGSBEPALINGEN

1. Eerste boekjaar:

Uitzonderlijk begint het eerste boekjaar op de dag van de oprichting van de vereniging en eindigt op 31

december 2011.

2. Eerste jaarvergadering:

De eerste jaarvergadering wordt gehouden in tweeduizend twaalf, overeenkomstig de statuten.

IV. SLOTBEPALINGEN

De comparanten hebben bovendien in algemene vergadering gehouden onmiddellijk na de vaststelling van

de statuten besloten tot de benoeming van de eerste bestuurders en aanduiding van de afgevaardigden als

volgt :

1) Het OCMW, in de raad van bestuur vertegenwoordigd door drie afgevaardigden met stemrecht:

Mevrouw Els Van Nieuwenhove, wonende te 1790 Affligem, Hof Terelst

De Heer Hik D'Haese, wonende te 1790 Affligera, Groenstraat 3

De Heer Hary De Rijck, wonende te 1790 Affligem, De Mattein 26

2) De vzw's, in de raad van bestuur vertegenwoordigd door zes afgevaardigden met stemrecht:

~ '

Voorbehouden aan het B 'Ach" Staatsblad

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 22/03/2011- Annexes du Moniteur belge

Luik B - Vervolg

De Heer Jozef Jonckheere

Zeereerwaarde Zuster Walburge, in de wereld Mevrouw Elisabeth Drossaert

Mevrouw Danielle Van Zegbroeck

Mevrouw Martine Engelen

De Heer Wouter Van Audenaerde

De Heer Franklin Vandendriessche

3) Voorzitter van de raad van bestuur:

De Heer Jozef Jonckheere voornoemd;

4) Ondervoorzitter van de raad van bestuur:

Zeereerwaarde Zuster Walburga, in de wereld Mevrouw Elisabeth Drossaert voornoemd

5) Lid van de raad van bestuur, zonder stemrecht:

De heer Hugo Declerck, secretaris van het OCMW, voornoemd

De heer Dirk De Byser, algemeen directeur van het woonzorgcentrum,

Voor gelijkvormig uittreksel, notaris Hendrik Muyshondt

Tegelijkertijd neergelegd: uitgifte van oprichtingsakte, met aangehechte overeenkomsten.

MOD 2.2

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Coordonnées
WOONZORGCENTRUM VAN LIERDE, AFGEKORT : WZC …

Adresse
BELLESTRAAT 3 1790 AFFLIGEM

Code postal : 1790
Localité : AFFLIGEM
Commune : AFFLIGEM
Province : Brabant flamand
Région : Région flamande