AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF GROND EN BOUWBELEID , AFKORTING AGGB

Divers


Dénomination : AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF GROND EN BOUWBELEID , AFKORTING AGGB
Forme juridique : Divers
N° entreprise : 568.457.909

Publication

25/03/2015
ÿþMod Word 11.1

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging ter griffie van de akte



le

llI







15 44 ~"







Ondernemingsnr : Q S ~g , 9S7. ,lopg

Benaming

(voluit) : Autonoom Gemeentebedrijf Grond- en Bouwbeleid Stad

Oostende

(verkort) : AGB Grond- en bouwbeleid Stad Oostende Rechtsvorm : Extern Verzelfstandigd Agentschap Autonoom Gemeentebedrijf

Zetel : Vindictivelaan 1, 8400 Oostende, België

(volledig adres)

Onderwerp akte: Statuten oprichting

STATUTEN

HOOFDSTUK I  NAAM  RECHTSVORM  STATUTENWIJZIGINGEN  ZETEL  DOEL  BEVOEGDHEDEN  DUUR -- OPENBAARHEID  REGELGEVING

ARTIKEL 1 NAAM EN RECHTSVORM

Het autonoom- gemeentebedrijf Grond- en Bouwbeleid is een autonoom gemeentebedrijf met rechtspersoonlijkheid. Het Gemeentebedrijf kan ook de afkorting "AGGB gebruiken.

Het wordt hieronder "het AG" genoemd.

ARTIKEL 2STATUTENWIJZIGINGEN

§1.Onderhavige statuten zijn het resultaat van een volledige omwerking van het bestaande stedelijk bedrijf', voor Grond- en Bouwbeleid. Deze statuten worden ter inzage neergelegd op het secretariaat van de stad Oostende en van het AG.

§2.Op voorstel of na advies van de Raad van Bestuur kan de Gemeenteraad de statuten van het AG wijzigen.

De beslissing van de Gemeenteraad tot wijziging van de statuten en van de bijlagen die er integraal deel van uitmaken, evenals het voorstel of advies van de Raad van Bestuur, worden binnen een termijn van dertig (30) dagen, die ingaat de dag nadat ze genomen zijn, naar de Vlaamse regering verstuurd.

De goedgekeurde gemeenteraadsbeslissing tot statutenwijziging en de gecoördineerde statuten worden,; samen met het verslag of advies van de Raad van Bestuur, ter inzage neergelegd op het secretariaat van de' stad Oostende en van het AG.

ARTIKEL ZETEL

De zetel van het AG is gevestigd te 8400 Oostende, Vindictivelaan 1.

Het staat de Raad van Bestuur vrij om een aanvullende locatie te kiezen van waaruit het AG zijn activiteiten

kan uitoefenen.

ARTIKEL 4DOEL

Het AG heeft tot doel immobilaire taken te verrichten voor eigen rekening en voor de Stad door middel van een actief beheer het beheer, de exploitatie, de rendabilisering en de valorisering van het eigen patrimonium. Teneinde een patrimonium en pandbeleid in de meest brede zin van het woord te voeren waaronder het verwerven van onroerende goederen, de vorming van zakelijke onroerende rechten, de verbouwing of verhuring van onroerende goederen met het oog op de verkoop ervan.

Op de laatste blz. van Luik eB vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en)

bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

MONITEUR BELGE

18 -03- 2015

BELGISCH STAATSBLAD

Griffie

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 25/03/2015 - Annexes du Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 25/03/2015 - Annexes du Moniteur belge

Het AG zal in nauwe samenwerking met zowel publiekrechtelijke organen als de privésector, de stedenbouwkundige ordening realiseren op het grondgebied van de stad Oostende op sociaal, economisch, financieel en juridisch vlak er de perspectieven van te onderzoeken en de passende voorstellen in te dienen.

Het AG beslist, binnen de grenzen van haar doel, vrij over de verwerving, de aanwending en de vervreemding van zijn onroerende goederen, de vestiging of opheffing van zakelijke rechten op die goederen, alsook over de uitvoering van dergelijke beslissingen en verricht deze opdracht door het opstellen en uitwerken van overeenkomsten van aankoop, verkoop, ruiling, onteigening, opstal, erfpacht, concessie, leasing, verhuring, verpachting en ingebruikgeving.

De oprichting van het AG beoogt een duidelijke opsplitsing tussen de lopende projecten van het AG en die van de Stad. De middelen die het AG zal verwerven door de aankoop van onroerende goederen dient uitsluitend voor de afhandeling van de lopende projecten en voor de afbouw van de schuldenlast. Deze vooropgestelde afbouw is ook een belangrijk doel van het AG en is zelfs één van de redenen voor de oprichting. Er wordt duidelijkheid nagestreefd en dit zal zich niet alleen uiten in de afscheiding van de activiteiten in het AG. Het AG zal ook regelmatig rapporteren over de evolutie van de schuld en de vooruitgang in de lopende projecten.

ARTIKEL 5BEVOEGDHEDEN

Het AG kan binnen de bevoegdheden waarover het beschikt, alle zakelijke rechten verwerven of vervreemden, vrij alle daden stellen en alle activiteiten ontwikkelen die het nuttig acht voor de realisatie van zijn doelstellingen op het gehele grondgebied van de stad Oostende en vrij beslissen over de wijze van financiering ervan. Het AG kan hiertoe samenwerkingsovereenkomsten sluiten met natuurlijke en met publiekrechtelijke en privaatrechtelijke rechtspersonen.

Het AG kan met alle bevoegde instanties onderhandelingen voeren en overeenkomsten sluiten met betrekking tot investeringen, financiële tussenkomsten, tegemoetkomingen en alle aanverwante aangelegenheden.

Het AG kan andere rechtspersonen oprichten, erin deelnemen of zich erin laten vertegenwoordigen, voor zover dat past in zijn opdrachten. De oprichting, deelname of vertegenwoordiging mag geen speculatieve oogmerken nastreven en gebeurt in overeenstemming met het gelijkheidsbeginsel, de regelgeving inzake mededinging en staatssteun en de voorwaarden, bepaald in de beheersovereenkomst. De beslissing tot oprichting, deelname of vertegenwoordiging toont aan dat aan de voormelde voorwaarden is voldaan. De deelname is onderworpen aan de voorwaarde dat aan het AG minstens een mandaat van bestuurder wordt toegekend. De beslissing tot oprichting, deelname of vertegenwoordiging wordt binnen 30 dagen aan de Vlaamse regering verzonden. Tot de oprichting, deelname of vertegenwoordiging kan pas worden overgegaan nadat de beslissing hiertoe werd goedgekeurd. Binnen 100 dagen na verzending keurt de Vlaamse regering de beslissing al dan niet goed. Als die termijn verstrijkt zonder dat de Vlaamse regering een beslissing heeft genomen en die beslissing heeft verzonden aan het AG, dan wordt de goedkeuring geacht te zijn verleend.

ARTIKEL 6DUUR

Het AG wordt opgericht voor onbepaalde duur en verwerft rechtspersoonlijkheid vanaf de datum van de oprichtingsbeslissing onder voorbehoud van de goedkeuring of de afwezigheid van reactie binnen de decretaal bepaalde termijn door de toezichthoudende overheid.

ARTIKEL 7FORMELE MOTIVERING  OPENBAARHEID

Het AG is onderworpen aan dezelfde verplichtingen inzake formele motivering en openbaarheid van bestuur zoals die gelden voor de stad Oostende.

ARTIKEL BREGELGEVING

Voor alle aangelegenheden die niet uitdrukkelijk in deze statuten zijn bepaald, is de regelgeving uit het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 en alle latere wijzigingen of uitvoeringsbesluiten ervan, van kracht.

HOOFDSTUK II  BESTUUR EN CONTROLE

ARTIKEL 9STRUCTUUR

Het AG wordt bestuurd door een raad van bestuur en een directiecomité.

AFDELING I DE RAAD VAN BESTUUR

ARTIKEL 10 SAMENSTELLING VAN DE RAAD VAN BESTUUR

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 25/03/2015 - Annexes du Moniteur belge

De Raad van Bestuur is samengesteld uit ten hoogste twaalf leden die door de Gemeenteraad worden benoemd. De duur van hun opdracht mag zes jaar niet overschrijden. Ten hoogste 213 van de leden van de Raad van Bestuur is van hetzelfde geslacht.

De leden van de Raad van Bestuur kunnen te allen tijde door de Gemeenteraad worden ontslagen. in dat geval blijven de leden van de Rad van Bestuur in functie tot de Gemeenteraad in hun vervanging heeft voorzien

ARTIKEL 11 VERTEGENWOORDIGING IN DE RAAD VAN BESTUUR

Elke fractie kan minstens één lid van de Raad van Bestuur voordragen en dit voordrachtrecht waarborgt elke fractie een vertegenwoordiging in de Raad van Bestuur,

Indien de gewaarborgde vertegenwoordiging evenwel afbreuk zou doen aan de mogelijkheid voor de fracties die vertegenwoordigd zijn in het College van Burgemeester en Schepenen om minstens de helft van de leden van de Raad van Bestuur voor te dragen, wordt er gewerkt met gewogen stemrecht binnen de g roep van door de fracties voorgedragen bestuurders.

ARTIKEL 12REGELING IN GEVAL VAN VERKIEZINGEN VAN DE GEMEENTERAAD

Onverminderd de toepassing van de voormelde bepalingen wordt, na de volledige vernieuwing van de Gemeenteraad, overgegaan tot de volledige vernieuwing van de Raad van Bestuur. ln dat geval blijven de leden van de Raad van Bestuur in functie tot de nieuwe Gemeenteraad in hun vervanging heeft voorzien. De nieuw verkozen Gemeenteraad zal binnen de maand na zijn installatie een nieuwe Raad van Bestuur benoemen.

ARTIKEL 13VOORZITTERSCHAP

De Raad van Bestuur kiest onder zijn leden een voorzitter die deel moet uitmaken van het College van Burgemeester en Schepenen.

ARTIKEL 14VERGADERINGEN VAN DE RAAD VAN BESTUUR

De Raad van Bestuur wordt bijeengeroepen door de Voorzitter of door ten minste vijf bestuurders, telkens de belangen van het AG het vereisen en minstens tweemaal per jaar,

De oproepingen vermelden plaats, datum, uur en agenda van de vergadering en worden ten minste twee dagen voor de vergadering per brief, e-mail, telefax of op een andere schriftelijke of elektronische wijze verzonden. De bijbehorende documenten worden erbij gevoegd.

Indien de Voorzitter is verhinderd, wordt de Raad van Bestuur voorgezeten door een bestuurder die daartoe door de Voorzitter wordt aangewezen. Bij ontstentenis van de aanwijzing van een vervangende voorzitter, zal de oudste aanwezige bestuurder de Raad van Bestuur voorzitten.

Elk lid kan zich op de vergadering van de Raad van Bestuur laten vertegenwoordigen door een ander lid mits afgifte van een ondertekende volmacht onder de vorm van een brief of ingescand document dat per elektronische post wordt verstuurd.

Niemand mag meer dan één lastgever vertegenwoordigen.

De regelmatigheid van de bijeenroeping kan niet worden betwist indien aile bestuurders aanwezig of rechtsgeldig vertegenwoordigd zijn.

ARTIKEL 15BERAADSLAGING

De Raad van Bestuur kan slechts geldig beraadslagen indien ten minste de helft van al zijn leden aanwezig of vertegenwoordigd is. Indien dit quorum niet is bereikt, kan een tweede vergadering van de Raad worden bijeengeroepen met dezelfde agenda en de vermelding dat het een tweede oproeping betreft. Deze tweede vergadering kan geldig beraadslagen en beslissen indien ten minste twee bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd zijn.

Over punten die niet op de agenda werden vermeld, kan slechts geldig worden beslist met de instemming van 2/3 van de aanwezige bestuurders.

De besluiten van de Raad van Bestuur worden bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen genomen. Elke bestuurder heeft één stem. Blanco en ongeldige stemmen worden niet bij de uitgebrachte stemmen geteld. Bij staking van stemmen is de stem van de Voorzitter doorslaggevend.

Indien op een vergadering van de Raad van Bestuur het vereiste quorum om geldig te beslissen aanwezig is en één of meer bestuurders zich onthouden ingevolge een belangenconflict, worden de besluiten geldig genomen bij meerderheid van de overige aanwezige of vertegenwoordigde bestuurders.

In hoogdringende gevallen kan een digitale procedure van beraadslaging worden georganiseerd. Een voorstel wordt in dit geval per e-mail verstuurd met vermelding van een tijdstip waarop uiterlijk dient te zijn beslist. Ben voorstel zal aangenomen zijn op het ogenblik dat de meerderheid van de bestuurders een voorstel heeft aangenomen op het tijdstip waarop dient te zijn beslist. Het quorum is bereikt op het ogenblik dat ten minste de helft van de leden een ontvangstmelding van de uitnodiging heeft gestuurd.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 25/03/2015 - Annexes du Moniteur belge

ARTIKEL 16 BEVOEGDHEDEN VAN DE RAAD VAN BESTUUR

De Raad van Bestuur heeft de meest uitgebreide bevoegdheden om alle handelingen te verrichten die noodzakelijk en/of nuttig zijn om de doelstellingen van het AG te verwezenlijken. De Raad van Bestuur oefent controle uit op het bestuur van het Directiecomité van het AG.

De Raad van Bestuur is bevoegd voor alles wat niet uitdrukkelijk bij decreet, in deze statuten of in de beheersovereenkomst aan de Gemeenteraad is voorbehouden.

De Raad van Bestuur vertegenwoordigt het AG in rechte ais eiser of als verweerder. De Raad van Bestuur kan deze bevoegdheid delegeren aan de Voorzitter of het Directiecomité van het AG die steeds over een geldige volmacht van deze bevoegdheid moet beschikken.

Binnen de grenzen van het dagelijks bestuur kan de Raad van Bestuur beslissen dat het AG geldig wordt vertegenwoordigd door het Directiecomité.

Het AG kan eveneens geldig worden vertegenwoordigd door bijzondere lasthebbers, binnen de grenzen van hun mandaat

De Raad van Bestuur is binnen de grenzen, vastgesteld in deze statuten, bevoegd voor aile personeelsaangelegenheden.

AFDELING ll  DAGELIJKS BESTUUR

ARTIKEL 17DIRECTIECOMITE (is ook anders onder BBC)

De Raad van Bestuur kan het dagelijks bestuur, de vertegenwoordiging met betrekking tot dat bestuur en de voorbereiding en uitvoering van haar beslissingen toevertrouwen aan een directiecomité,

De Raad van Bestuur kan de uitoefening van volgende bevoegdheden niet delegeren aan het Directiecomité:

" het sluiten van de beheersovereenkomst met de stad Oostende;

-het sluiten van een samenwerkings- of andere overeenkomst of convenant;

" het beslissen over participaties in andere rechtspersonen of de oprichting van filialen;

" het vaststellen van het Reglement van inwendige orde van de Raad van Bestuur;

" het aanstellen en het controleren van het Directiecomité;

-het vaststellen van tariefreglementen;

" het vaststellen van de rechtspositieregeling van het personeel en van het syndicaal statuut;

" het vaststellen van de jaarlijkse begroting, het ondernemingsplan, de jaarrekening en het activiteitenverslag.

Het Directiecomité kan het uitoefenen van zijn bevoegdheden niet delegeren.

Dit Comité regelt zijn werking in een huishoudelijk reglement.

Het Directiecomité brengt regelmatig en tenminste naar aanleiding van elke vergadering van de Raad van

Bestuur, verslag uit van zijn Bestuur en activiteiten aan de Raad van Bestuur.

Het Directiecomité is verantwoording verschuldigd aan de Raad van Bestuur,

Het Directiecomité is samengesteld uit de voorzitter van de Raad van Bestuur en maximaal zes effectieve

leden van het Directiecomité die door de Raad van Bestuur worden aangesteld. Daarnaast kunnen

waamemende leden worden opgenomen in het directiecomité.

De Raad van Bestuur benoemt en ontslaat de leden van het Directiecomité.

De voorzitter van de Raad van Bestuur zit de vergaderingen van het Directiecomité voor. Indien de

Voorzitter is verhinderd, wordt het Directiecomité voorgezeten door een lid van het Directiecomité die door de

Voorzitter daartoe wordt aangewezen. Bij ontstentenis van de aanwijzing van een vervangende voorzitter, zal

het oudst aanwezige lid van het Directiecomité de vergadering voorzitten.

Het Directiecomité vergadert telkens wanneer de aangelegenheden die onder zijn bevoegdheden vallen, het vereisen en wordt door de Voorzitter bijeengeroepen. De oproepingen vermelden plaats, datum, uur en agenda van de vergadering en warden ten minste drie dagen voor de vergadering per brief of op een andere schriftelijke of elektronische wijze verzonden. De bijbehorende documenten worden erbij gevoegd.

De besluiten van het Directiecomité worden bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen genomen. Blanco en ongeldige stemmen worden niet bij de uitgebrachte stemmen geteld. Bij staking van stemmen is de stem van de Voorzitter doorslaggevend.

In hoogdringende gevallen kan een digitale procedure van beraadslaging worden georganiseerd. Een voorstel wordt in dit geval per e-mail verstuurd met vermelding van een tijdstip waarop uiterlijk dient te zijn beslist. Een voorstel zal aangenomen zijn op het ogenblik dat de meerderheid van de bestuurders een voorstel heeft aangenomen op het tijdstip waarop dient te zijn beslist. Het quorum is bereikt op het ogenblik dat ten minste de helft van de leden een ontvangstmelding van de uitnodiging heeft gestuurd.

AFDELING III  AAN DE ORGANEN GEMEENSCHAPPELIJKE BEPALINGEN

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 25/03/2015 - Annexes du Moniteur belge

ARTIKEL 18ONVERENIGBAARHEDEN

De leden van de Gemeenteraad die als bestuurder of lid van het Directiecomité zitting hebben in de organen van het AG mogen geen enkel bezoldigd mandaat van bestuurder en van commissaris vervullen noch enige bezoldigde activiteit uitoefenen in een filiaal van het AG.

Volgende personen kunnen niet als bestuurder of lid van het Directiecomité van het AG worden benoemd:

1° de provinciegouverneurs, de gouverneur en de vice-gouverneur van het administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad, de adjunct van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, de provinciegriffiers, de arrondissementscommissarissen en de adjunct-arrondissementscommissarissen voor zover het gemeentelijke extern verzelfstandigd agentschap gevestigd is in hun ambtsgebied;

2° de magistraten, de plaatsvervangende magistraten en de griffiers bij de hoven en de rechtbanken, de administratieve rechtscolleges en het Grondwettelijk Hof;

3° de leden van het operationele, administratieve of logistieke kader van de politiezone waar de gemeente toe behoort die het gemeentelijke extern verzelfstandigd agentschap heeft opgericht of die erin deelneemt;

4° de personen die op commerciële wijze of met een winstoogmerk activiteiten uitoefenen in dezelfde beleidsdomeinen als het agentschap en waarin het agentschap niet deelneemt, alsook de werknemers en de leden van een bestuurs- of controleorgaan van die personen.

5° de personen die in een andere lidstaat van de Europese Unie een ambt of een funotie uitoefenen, gelijkwaardig aan een ambt of een functie, vernield in dit artikel en de personen die in een lokale basisoverheid van een andere lidstaat van de Europese Unie een ambt of een mandaat uitoefenen dat gelijkwaardig is aan dat van gemeenteraadslid, schepen of burgemeester.

ARTIKEL 19VOORTIJDIGE VACATURE

De bestuurder of lid van het Directiecomité waarvan het mandaat een einde neemt wordt geacht van rechtswege onmiddellijk en zonder enige formaliteit ontslagnemend te zijn voor elk mandaat dat het uitoefent in de organen van het AG en dat het uitoefent namens het AG,

Elke bestuurder of elk lid van het Directiecomité die/dat in de loop van een bestuursperiode wordt vervangen, beëindigt de opdracht van de bestuurder of lid van het directiecomité die/dat hij vervangt.

ARTIKEL 20VERGOEDINGEN

Aan de bestuurders worden geen vergoedingen toegekend.

ARTIKEL 21 VERBODEN HANDELINGEN

Volgende handelingen zijn voor bestuurders, resp. leden van het Directiecomité verboden:

1° aanwezig zijn bij de bespreking en de stemming over aangelegenheden waarin hij een rechtstreeks belang heeft, hetzij persoonlijk, hetzij als vertegenwoordiger, of waarbij de echtgenoot, of bloed- of aanverwanten tot en met de vierde graad een persoonlijk en rechtstreeks belang hebben. Dat verbod strekt niet verder dan de bloed- en aanverwanten tot en met de tweede graad als het gaat om de voordracht van kandidaten, benoemingen, ontslagen, afzettingen en schorsingen. Voor de toepassing van deze bepaling worden personen die een verklaring van wettelijke samenwoning als vermeld in artikel 1475 van het Burgerlijk Wetboek, hebben afgelegd, met echtgenoten gelijkgesteld;

2° rechtstreeks of onrechtstreeks een overeenkomst te sluiten, behoudens in geval van een schenking aan het AG of de gemeente, of deel te nemen aan een opdracht voor aanneming van werken, leveringen of diensten, verkoop of aankoop ten behoeve van het AG of de gemeente, behoudens in de gevallen waarbij de bestuurder een beroep doet op een door het autonoom gemeentebedrijf of de gemeente aangeboden dienstverlening en ten gevolge daarvan een overeenkomst aangaat;

3° rechtstreeks of onrechtstreeks als advocaat of notaris tegen betaling werkzaam zijn in geschillen ten behoeve van het AG. Dit verbod geldt met name ook ten aanzien van de personen die in het kader van een associatie, groepering, samenwerking of op hetzelfde kantooradres met de bestuurder werken;

4° rechtstreeks of onrechtstreeks als advocaat of notaris werkzaam zijn in geschillen ten behoeve van de tegenpartij van het AG of ten behoeve van een personeelslid van het AG aangaande beslissingen in verband met de tewerkstelling binnen het AG. Dit verbod geldt met name ook ten aanzien van de personen die in het kader van een associatie, groepering, samenwerking of op hetzelfde kantooradres met de bestuUrder werken.

ARTIKEL 22BELANGENCONFLICTEN

Indien een bestuurder of een lid van het Directiecomité rechtstreeks of onrechtstreeks èen belang van vermogensrechtelijke aard heeft dat strijdig is met een beslissing of een verrichting die tot de bevoegdheid behoort van de Raad van Bestuur of het Directiecomité, moet hij dat meedelen aan de andere bestuurders vóár de Raad van Bestuur of het Directiecomité een besluit neemt.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 25/03/2015 - Annexes du Moniteur belge

Zijn verklaring, alsook de rechtvaardigingsgronden betreffende voornoemd strijdig belang moeten worden opgenomen in de notulen van de Raad van Bestuur of het Directiecomité die/dat de beslissing moet nemen. De betrokken bestuurder of het betrokken lid van het Directiecomité moet tevens de commissarissen van het strijdig belang op de hoogte brengen.

De Raad van Bestuur en het Directiecomité omschrijven in de notulen de aard van de in het eerste lid bedoelde beslissing of verrichting en verantwoorden het genomen besluit. Ook de vermogensrechtelijke gevolgen ervan voor het AG moeten In de notulen worden vermeld.

Voornoemde regeling is niet van toepassing wanneer de beslissingen van de Raad van Bestuur of het Directiecomité betrekking hebben op gebruikelijke verrichtingen die plaatshebben onder de voorwaarden en tegen de zekerheden die op de markt gewoonlijk gelden voor soortgelijke verrichtingen. Dit artikel doet geen afbreuk aan de gelding van andere bepalingen betreffende de belangenvermenging in hoofde van bestuurders en met openbare diensten belaste personen, zoals onder meer artikel 245 van het Strafwetboek.

ARTIKEL 23OPENBAARHEID EN NOTULEN

De vergaderingen van de Raad van Bestuur en het Directiecomité zijn niet openbaar.

De notulen van de vergaderingen van de Raad van Bestuur en het Directiecomité en alle documenten waarnaar verwezen wordt in de notulen, worden bijgehouden in een speciaal register. De volmachten worden aan de notulen gehecht. De notulen worden op de volgende bijeenkomst van het respectieve orgaan door de aanwezige leden ondertekend en worden daarna ter inzage neergelegd op het secretariaat van de stad Oostende. Op verzoek van een gemeenteraadslid worden deze notulen elektronisch ter beschikking gesteld.

ARTIKEL 24AANSPRAKELIJKHEID

De bestuurders zijn niet persoonlijk gebonden door de verbintenissen van het AG.

De bestuurders zijn aansprakelijk zonder hoofdelijkheid voor de tekortkomingen in de normale uitoefening van hun Bestuur. Ten aanzien van de overtredingen waaraan zij geen deel hebben gehad, worden de bestuurders van die aansprakelijkheid ontheven als hun geen schuld kan worden verweten en als zij die overtredingen hebben aangeklaagd bij de Gemeenteraad binnen een maand nadat zij er kennis van hebben gekregen.

De bestuurders zijn verplicht tot strikte geheimhouding van alle vertrouwelijke mondelinge en schriftelijke informatie die ze in het kader van hun mandaat ontvangen.

HOOFDSTUK Ill -- FINANCIËN EN FINANCIËLE CONTROLE

ARTIKEL 25INKOMSTEN EN UITGAVEN

Het AG ontvangt de inkomsten van de uitoefening van zijn activiteiten. Het kan concessies, vergoedingen en prijzen van alle aard innen, vaststellen en overeenkomen en dit steeds binnen de grenzen van de op te maken beheersovereenkomst. Het AG draagt de lasten van zijn eigen activiteiten.

ARTIKEL 26FINANCIERING

De Raad van Bestuur beslist vrij over de omvang, de technieken en de voorwaarden van de externe financiering van het AG. Het AG kan onder meer toelagen, giften en legaten ontvangen en leningen aangaan binnen de grenzen bepaald door de statuten en door de beheersovereenkomst.

Per project kan een aangepaste vorm van financiering worden toegepast.

ARTIKEL 27BUDGET  BOEKHOUDING  JAARREKENING  ONDERNEMINGSPLAN-RESULTAATSBESTEMMING

De Raad van Bestuur stelt het budget vast en legt jaarlijks en uiterlijk op 31 oktober het budget van het

volgende boekjaar ter goedkeuring voor aan de Gemeenteraad.

Het AG is onderworpen aan de Wet van 17 juli 1975 met betrekking tot de boekhouding van de

ondernemingen.

De Raad van Bestuur stelt de jaarrekening vast en legt jaarlijks en uiterlijk op 30 maart de jaarrekening van

het voorbije boekjaar ter goedkeuring voor aan de Gemeenteraad.

De jaarrekening omvat de balans, de exploitatierekening en de winst- en verliesrekening

op 31 december van ieder jaar afgesloten.

Onverminderd hetgeen hierna wordt bepaald, begint het boekjaar op 01 januari en eindigt het op 31

december van elk jaar,

De Raad van Bestuur stelt jaarlijks een ondernemingsplan en een operationeel plan op dat de doelstellingen

en de strategie van het AG op middellange en lange termijn vastlegt.

Het ondernemingsplan en het operationeel plan worden telkens binnen de termijn van vijf maanden na het

afsluiten van het betrokken boekjaar meegedeeld aan de Gemeenteraad van de stad Oostende.

Met inachtneming van de ter zake gesloten beleidsovereenkomsten en nadat een bedrag van ten minste

een twintigste van de nettowinst is ingehouden voor de vorming van een reservefonds, een verplichting die

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 25/03/2015 - Annexes du Moniteur belge

ophoudt wanneer het reservefonds een tiende van het maatschappelijk kapitaal heeft bereikt, beslist de Raad van Bestuur over de bestemming van het resultaat van het AG,

ARTIKEL 28CONTROLE

Het toezicht op de financiële toestand en op de jaarrekeningen van het AG wordt opgedragen aan een college van drie commissarissen die worden gekozen door de Gemeenteraad van de stad Oostende. Geen van de commissarissen mag tegelijk het mandaat van bestuurder in het AG uitoefenen, Ten minste één commissaris wordt gekozen onder de leden van het Instituut voor Bedrijfsrevisoren. De overige commissarissen worden gekozen onder de gemeenteraadsleden van de stad Oostende De bezoldiging van de commissarisbedrijfsrevisor wordt vastgesteld

overeenkomstig artikel 134 van het Wetboek van vennootschappen. De bezoldiging van de overige commissarissen wordt vastgesteld overeenkomstig artikel 20 van de statuten. De commissarissen worden benoemd voor een hernieuwbare termijn van drie jaar. Op straf van schadevergoeding kunnen zij tijdens hun opdracht alleen om wettige redenen door de Gemeenteraad worden ontslagen met toepassing van de procedure die is vastgelegd in

artikel 136 van het Wetboek van vennootschappen.

De commissarissen hebben, gezamenlijk of afzonderlijk, een onbeperkt recht van controle

over alle verrichtingen van het AG overeenkomstig artikel 137 van het Wetboek van vennootschappen. Zij mogen op elk ogenblik ter plaatse inzage nemen van de boeken, de

briefwisseling, de notulen en in het algemeen van alle geschriften van het AG. Er wordt hen ieder semester door de Raad van Bestuur een boekhoudkundige staat overhandigd die is opgesteld volgens het schema van balans en resultatenrekening. De commissarissen zijn gehouden tot de vervulling van de taken die hen zijn opgelegd overeenkomstig de artikelen 138, 143 en 144 van het Wetboek van vennootschappen. De commissarisrevisor kan zich bij de uitoefening van zijn taak, op zijn kosten, doen bijstaan door aangestelden of andere personen voor wie hij instaat.

Ingeval een mandaat van een bestuurder of commissaris een einde neemt tijdens de laatste drie, respectievelijk eerste drie maanden van het boekjaar, zal deze bestuurder of commissaris nog dienen in te staan voor het opstellen van de rapporten, verslagen en plannen die hij in zijn hoedanigheid van bestuurder of commissaris dient op te stellen overeenkomstig de wet en de huidige statuten en die betrekking hebben op het lopende, respectievelijk vorige boekjaar.

ARTIKEL 29PROCEDURE BIJ ONREGELMATIGE VERRICHTINGEN

§1. Als de Gemeenteraad bij de goedkeuring bepaalde verrichtingen als onregelmatig heeft bestempeld, beslist hij over de aansprakelijkheid van de actoren die betrokken zijn bij die betwiste verrichtingen.

Als de Gemeenteraad zich niet uitgesproken heeft over de goedkeuring van de jaarrekening binnen een termijn van 50 dagen die ingaat op de derde dag die volgt op de verzending van de jaarrekening sen de Gemeenteraad, wordt hij geacht over de aansprakelijkheid van de verrichtingen waartegen de Raad van Bestuur bezwaren heeft geformuleerd, te hebben beslist overeenkomstig het advies van de Raad van Bestuur.

§2. De betrokkenen worden door het AG onmiddellijk met een aangetekende brief op de hoogte gebracht van de beslissing van de Gemeenteraad. In voorkomend geval wordt daarbij een aanmaning gevoegd om het vastgestelde bedrag in de kas van het AG te storten. Een afschrift van de beslissing van de Gemeenteraad wordt onmiddellijk bezorgd aan het AG en aan de Vlaamse regering.

§3. Degenen die aansprakelijk worden gesteld en het AG kunnen beroep instellen bij de Vlaamse regering tegen de beslissingen van de Gemeenteraad, vermeld in paragraaf 1, binnen een termijn van 60 dagen die ingaat op de derde dag die volgt op de verzending van het betwiste Besluit of, als de Gemeenteraad geen Besluit heeft verzonden, die ingaat op de derde dag die volgt op de dag van het verstrijken van de termijn vernield in paragraaf 1, tweede lid. Dat beroep heeft schorsende werking. De Vlaamse regering doet uitspraak over de aansprakelijkheid van de betrokkenen en bepaalt het bedrag dat hen ten laste wordt gelegd.

Ais de verwerping van bepaalde verrichtingen aanleiding heeft gegeven tot de definitieve afwijzing van bepaalde uitgaven, kan degene die beroep heeft ingesteld de personen die hij aansprakelijk of medeaansprakelijk acht, ter verantwoording roepen in het beroep bij de Vlaamse regering. In dat geval doet de Vlaamse regering mee uitspraak over de aansprakelijkheid van de ter verantwoording geroepen personen.

De beslissing van de Vlaamse regering is uitvoerbaar, zelfs als daartegen beroep is ingesteld bij de Raad van State, Die beslissing kan echter pas ten uitvoer worden gelegd na het verstrijken van de termijn voor het instellen van dat beroep.

ARTIKEL 30 KWIJTING AAN DE BESTUURDERS

Jaarlijks beslist de Gemeenteraad over de aan de bestuurders te verlenen kwijting, na goedkeuring van de rekeningen. Die kwijting is alleen rechtsgeldig als de ware toestand van het AG niet wordt verborgen door enige weglating of onjuiste opgave in de rekeningen of in de rapportering betreffende de uitvoering van de beheersovereenkomst.

ARTIKEL 31 VERLIES

Wanneer ingevolge een geleden verlies het netto-actief isTgedaaid tot minder dan dehelft van het door de stad Oostende ingebrachte kapitaal, moet de Gemeenteraad bijeenkomen binnen de termijn van twee maanden nadat het verlies is vastgesteld, teneinde in voorkomend geval te beslissen over de maatregelen die de Raad van Bestuur voorstelt ter sanering van de financiële toestand.

foor»

Behouden aan het Belgisch

Staatsblad

HOOFDSTUK IV  PERSONEEL  BEHEERSOVEREENKOMST  ONTBINDING  VEREFFENING ARTIKEL 32PERSONEEL

Het personeel van het AG wordt ter beschikking gesteld door de stad Oostende, m.b. gaat het hier om personeelsleden uit de directie Ruimtelijke Ordening, Wonen, Economie en Milieu.

De overeenstemmende rechtspositieregeling van het stadspersoneel is van toepassing op het personeel van het AG.

ARTIKEL 33BEHEERSOVEREENKOMST

§1. Tussen de Stad en het AG wordt na onderhandeling een beheersovereenkomst gesloten. Bij het onderhandelen over de beheersovereenkomst wordt de Stad vertegenwoordigd door het College van Burgemeester en Schepenen en het AG door de Raad van Bestuur De Stad en het AG nemen de nodige initiatieven voor de openbaarheid van de beheersovereenkomst, inclusief alle wijzigingen eraan.

§2. De beheersovereenkomst regelt minstens de volgende aangelegenheden:

1° de concretisering van de wijze waarop het agentschap zijn taken moet vervullen en van de doelstellingen

ervan;

2° de toekenning van middelen voor de eigen werking en de uitvoering van de doelstellingen van het AG;

3° de voorwaarden waaronder eigen inkomsten of andere financieringen mogen warden verworven en

aangewend;

5° de gedragsregels inzake dienstverlening door het AG;

6° de voorwaarden waaronder het autonoom gemeentebedrijf andere personen kan oprichten, erin kan

deelnemen of zich erin kan laten vertegenwoordigen;

7° de informatieverstrekking door het AG aan de Stad;

8° de wijze waarop het AG za[ voorzien in een systeem van interne controle;

9° de maatregelen bij niet-naleving door een partij van haar verbintenissen uit hoofde van de

beheersovereenkomst en de bepalingen inzake beslechting van geschillen die rijzen bij de uitvoering van de

beheersovereenkomst;

10° de omstandigheden waarin en de wijze waarop de beheersovereenkomst kan worden verlengd,

gewijzigd, geschorst en ontbonden.

§3 Onder voorbehoud van de mogelijkheid tot verlenging, wijziging, schorsing en ontbinding van de beheersovereenkomst, wordt die gesloten voor een periode die eindigt uiterlijk zes maanden na de volledige vernieuwing van de Gemeenteraad.

De beheersovereenkomst en de uitvoering ervan worden jaarlijks geëvalueerd door de gemeenteraad. Het AG legt in de loop van het eerste jaar na de volledige vernieuwing van de gemeenteraden een evaluatieverslag voor aan de Gemeenteraad over de uitvoering van de. beheersovereenkomst sinds de inwerkingtreding ervan. , Dat verslag omvat ook een evaluatie van de verzelfstandiging, waarover de Gemeenteraad zich binnen drie ' maanden uitspreekt.

Als bij het verstrijken, van de beheersovereenkomst geen nieuwe beheersovereenkomst in werking is getreden, wordt de bestaande overeenkomst van rechtswege verlengd.

Als geen nieuwe beheersovereenkomst in werking is getreden binnen één jaar na de in het derde lid bedoelde verlenging of als een beheersovereenkomst werd ontbonden of geschorst, kan de Gemeenteraad na overleg met het AG voorlopige regels vaststellen inzake de in de beheersovereenkomst bedoelde aangelegenheden. Die voorlopige regels zullen ais beheersovereenkomst gelden tot op het ogenblik dat een nieuwe beheersovereenkomst in werking treedt.

ARTIKEL 34ONTBINDING EN VEREFFENING

De Gemeenteraad kan steeds beslissen om tot ontbinding en vereffening van het AG over te gaan. 1n de beslissing tot ontbinding wijst de Gemeenteraad de vereffenaars aan. Alle andere organen vervallen op het ogenblik van de ontbinding.

De rechten en verplichtingen van het ontbonden AG worden overgenomen door de stad Oostende.

In afwijking van §1 en §2 kan de Gemeenteraad in het Ontbindingsbesluit de personeelsleden, die daarmee moeten instemmen, en de rechten en verplichtingen aanwijzen, die overgenomen worden door de ovememer of de overnemers van de activiteiten van het AG.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden ; Recto ; Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 25/03/2015 - Annexes du Moniteur belge

Coordonnées
AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF GROND EN BOUWBELEID…

Adresse
VINDICTIVELAAN 1 8400 OOSTENDE

Code postal : 8400
Localité : OOSTENDE
Commune : OOSTENDE
Province : Flandre occidentale
Région : Région flamande