MILIEUZORG ROESELARE EN MENEN, ROESELARE, AFGEKORT : MIROM ROESELARE


Dénomination : MILIEUZORG ROESELARE EN MENEN, ROESELARE, AFGEKORT : MIROM ROESELARE
Forme juridique :
N° entreprise : 213.894.205

Publication

16/06/2014 : ME. - JAARREKENING 31.12.2013, GGK 27.05.2014, NGL 10.06.2014 14164-0173-036
15/07/2014
ÿþ Mari Mal Ili

g, fi In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie

na neerlegging ter griffie van de akte

J MONIT

totglggym Et-Gli1S8C

Voor-

behoude

aan Belgiso

staatse

UR BEG NEERGELEGD

07- 21.1A STAkSE 17 JUNI Z014 Rechtbank van KOOPHANDEL

_AD Gent, afd. KORTRIJK

nrif-Fig=

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 15/07/2014 - Annexes du Moniteur belge

0213.894.205

Milieuzorg Roeselare en Menen, Roeselare Mirom Roeselare

Opdrachthoudende Vereniging

Oostnieuwkerksesteenweg 121 te 8800 Roeselare

Ondernenningsnr Benaming

(voluit) :

(verkort) :

Rechtsvorm:

Zetel:

(volledig adres)

Onderwerp akte Statutenwijziging

Gecoördineerde tekst van de statuten van Mirom Roeselare ingevolge statutenwijzigingen goedgekeurd door de Buitengewone Algemene Vergadering dd, 19/11/2013

Hoofdstukk ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1.

Deze statuten leggen de grondregels vast voor een intergemeentelijk samenwerkingsverband onder de rechtsvorm van een opdrachthoudende vereniging, beheerst door het Decreet op de Intergemeentelijke samenwerking dd. 06.07.2001 (B.S. 31.10.2001).

Voor al wat niet uitdrukkelijk geregeld is door dit decreet, zijn op het samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid de bepalingen van toepassing van het wetboek voor de vennootschappen die gelden voor de vennootschapsvorm van de coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid.

Deze opdrachthoudende vereniging wordt in deze statuten de "vereniging" genoemd,

Artikel 2.

De opdrachthoudende vereniging heeft als naam "milieuzorg Roeselare en Menen, Roeselare of in verkorte

vorm "M1ROM Roeselare.".

MIROM Roeselare is een publiekrechtelijk rechtspersoon en haar verbintenissen hebben geen

handelskarakter.

Artikel 3.

In uitvoering van de beheersoverdracht door de deelnemende gemeenten, die zich het recht ontzeggen zelfstandig of samen met derden deze opdracht uit te oefenen, heeft de vereniging tot doel de gemeentelijke bevoegdheden uit te voeren die betrekking hebben op het afvalbeheer en de afvalverwijdering in de deelnemende gemeenten.

Onder afval wordt verstaan: huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfs-afvalstoffen zoals beschreven in het besluit van de Vlaamse regering tot vaststelling van het Vlaams reglement inzake afvalvoorkoming en -beheer (VLAREN.

De vereniging heeft eveneens tot doel:

1.De studie, de oprichting en de uitbating van een bedrijf voor het verwijderen, verbranden met

energierecuperatie, valoriseren, recycleren, sorteren en/of verwerken van huishoudelijke afvalstoffen en

vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen opgehaald in de aangesloten gemeenten.

2.De afzet van de al of niet verwerkte afval en/of van alle producten die uit enige verwerking of bewerking

voortkomen.

3.1-let ophalen van afval in eigen bedrijf of ter uitvoering gegeven aan derden,

4.1-let verwezenlijken van een volledig afvalstoffenbeleid in haar werkingsgebied. Dit houdt cnder meer in

het nemen van initiatieven die verband houden met:

- de voorkoming en de beperking van de afvalproductie.

- de sensibiiisering van het afvaistoffenbeleid aan de bevolking.

- de inzameling, de opslag, de selectie, de recuperatie, de valorisatie, de

overstag, de afzet, de afvoer en de verwerking yan gesorteerde en. Riel gesorteerde afval.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 15/07/2014 - Annexes du Moniteur belge

De vereniging mag aire verrichtingen uitvoeren die met het doel van de vereniging verband houden.

Volgende taken vallen eveneens effectief onder de beheersoverdracht

1.0e verwijdering, verwerking en commercialisering van alle afvalsoorten afkomstig van de deelnemende gemeenten. Dit geldt voor aile afvalsoorten die vermeld zijn voor verwijdering via de gemeenten in de meeste recente uitvoeringsplannen. In het bijzonder gaat het over "het uitvoeringsplan huis-houdelijke afvalstoffen", "het uitvoeringsplan gescheiden inzameling bedrijfs-afval van kleine ondernemingen" en "het uitvoeringsplan organisch-biologisch afval", inclusief de aanpassingen of vervangingen van deze uitvoeringplannerh

2.0e huis-aan-huis inzameling van de diverse huishoudelijke afvalstoffen op het grondgebied van de deelnemers.

3.Het transport van aile hierboven vermelde afvalsoorten vanaf de plaats van de inzameling tot op de plaats van de verwerking, verwijdering of eindbestem-ming.

De beheersoverdracht kan op vraag van de deelnemers uitgebreid worden met volgende opdrachten: de inrichting, uitbreiding, uitbating en eventueel de overname van de containerparken die eigendom zijn van de deelnemers.

De vereniging kan haar doel onder meer verwezenlijken door samen te werken met andere bedrijven die gelijkaardige activiteiten uitoefenen.

Indien voor het uitoefenen van bepaalde activiteiten, die behoren tot een of meer van de opdrachten waarvoor de deelnemende gemeenten effectief een beheersoverdracht hebben verricht overeenkomstig onderhavige statuten, de samenwerking leidt tot een substitutie van bepaalde fracties van de beheersoverdracht, dan kan een dergelijke samenwerking slechts afgesloten worden met andere opdrachthoudende verenigingen die uitsluitend openbare besturen als deelnemer hebben. Dergelijke samenwerkings-overeenkomsten dienen goedgekeurd te worden door de algemene vergadering en dienen daarenboven het uitdrukkelijk akkoord te krijgen van de deelnemende gemeenten op wie zij betrekking hebben.

De op grond van de voorgaande alinea afgesloten samenwerkingsovereenkomsten worden ais bijlagen toegevoegd aan de statuten, waar zij integraal deel van uitmaken en kunnen slechts gewijzigd worden met akkoord van de deelnemende gemeenten op wie zij betrekking hebben.

Artikel 4.

De maatschappelijke zetel van de vereniging is gevestigd in de verbrandingsinstal-latie,

Oostnieuwkerksesteenweg 121 te Roeselare.

Naast de zetel van de vereniging mag de vereniging één of meer bedreszetels vestigen, maar binnen het

ambtsgebied van de vereniging.

Hoofdstuk II: OPRICHTING - DUUR - VERLENGING - ONTBINDING -

TOETRED ING/UITBREIDING OVERDRACHT

Artikel 5 - OPRICHTING.

De vereniging werd oorspronkelijk opgericht voor een periode van dertig jaar, die een aanvang nam op de

dag van de publicatie van de oprichting in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad, hetzij op 21 december 1973.

Artikel 6- DUUR.

Bij besluit van de buitengewone algemene vergadering van 04.11.2003 werd de be-staansduur van de

vereniging verlengd voor een periode die verstrijkt op 10.11.2019.

Tijdens deze periode is geen uittreding door een deelnemer mogelijk.

Art. 7 - VERLENGING.

Na afloop van deze periode kan de vereniging opeenvolgende keren verlengd worden voor een termijn die

telkens niet langer mag zijn dan achttien jaar.

Op verzoek van de gewone meerderheid van het totaal aantal deelnemers en op voorwaarde dat dit verzoek gedragen wordt door een drievierde meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten, kan de laatste algemene vergadering die het verstrijken van de duur voorafgaat, tot de verlenging beslissen met een drievierde meerderheid van het aantal stemmen. De daartoe strekkende gemeenteraads-beslissingen worden bij het verslag van de algemene vergadering gevoegd en zijn gebaseerd op een onderzoek, eventueel vergelijkend in de mate er zich verschillende beheersvormen reëel aanbieden.

Uiterlijk negentig kalenderdagen voor de algemene vergadering die beslist over de verlenging wordt de agenda door de raad van bestuur aan aile deelnemers toege-zonden.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 15/07/2014 - Annexes du Moniteur belge

De deelnemers die niet wensen te verlengen kunnen daartoe niet verplicht worden en houden op deel uit te maken van de vereniging op het einde van het jaar waarin tot de verlenging door de algemene vergadering is beslist. Vooraf leggen zij hun daartoe strekkende beslissing voor die wordt gevoegd bij het verslag van de algemene vergadering. Ze moeten de door hen aangegane contractuele verbintenissen naleven, maar zijn voor het overige geen schadevergoeding verschuldigd. Artikel 8 paragraaf 4 en 5 van deze statuten zijn op hen van toepassing.

Deelnemers die nalaten over de verlenging te beslissen of hun beslissing mee te delen, worden geacht verder deel uit te maken van de opdrachthoudende vereniging.

Indien de duur van de vereniging verstrijkt in de loop van het jaar waarin de verkiezingen voor een algehele vernieuwing van de gemeenteraden worden georganiseerd, wordt over de verlenging pas beslist in het daaropvolgende jaar, zowel door de betrokken gemeenteraden als door de eerste algemene vergadering in de loop van dat jaar. Zolang wordt de oorspronkelijke duurtijd verlengd,

Art.8 - ONTBINDING.

Op verzoek van drievierde van het aantal deelnemende gemeenten, en aan de hand van de daartoe strekkende gemeenteraadsbeslissingen, kan de algemene vergadering met een drievierde meerderheid van het aantal stemmen tot de vervroegde ontbinding van de vereniging beslissen.

Bij ontbinding krachtens het voorgaande lid of door het verstrijken van de statutair bepaalde duur die niet verlengd wordt, wijst de algemene vergadering die de ontbinding vaststelt, de vereffenaars aan op dezelfde wijze als bepaald is voor de bestuurders. Een beperkt college van vereffenaars kan samèngesteld worden op dezelfde wijze als het directiecomité, Alle andere organen vervallen op het ogenblik van de ontbinding.

Het voltallig personeel van de vereniging wordt overgenomen, hetzij door de deelnemers, hetzij eventueel door de overnemers van de activiteit, in verhouding tot de kapitaalinbreng of overeenkomstig de onderling bereikte akkoorden, en zonder dat de personeelsleden door deze plicht tot overname gebonden zijn.

De nieuwe werkgever waarborgt de rechten die de vereniging op het ogenblik van haar ontbinding, hetzij statutair, hetzij contractueel voor de werknemers vastgesteld had. Het door een gemeente overgenomen personeel komt met behoud van zijn geldelijk statuut, terecht in een overgangskader dat geen invloed heeft op de personeelsformatie en uitdovend is.

De gemeenten hebben een recht van voorkeur op overneming van de op hun grondgebied gelegen installaties tegen boekwaarde.

Art. 9- TOETREDING/UITBREIDING,

Aan een toetreding of uitbreiding kan geen terugwerkende kracht worden verleend.

De toetreding van een gemeente, van een provincie of van een andere openbaar bestuur tot de vereniging of de uitbreiding van hun aansluiting bij de vereniging, is afhankelijk van een daartoe strekkende beslissing van de gemeenteraad of de provincieraad of van het betreffend openbaar bestuur op basis van een onderzoek, eventueel vergelijkend in de mate dat er zich verschillende beheersvormen reëel aanbieden.

De toetredingsbeslissing van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging wordt genomen door de algemene vergadering, bij besluit genomen met een twee-derde meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen. De toetredingsbeslissing van een projectvereniging door de raad van bestuur. Er zijn geen toetredingen mogelijk in de loop van het jaar waarin verkiezingen voor een algehele vernieuwing van de gemeenteraden worden georganiseerd.

Deze toetreding geldt vanaf datum van inschrijving in het register, vermeld in art. 12 van deze statuten. Alle kosten die voorvloeien uit de toetreding van de vennoten komen ten laste van deze vennoten.

Er zijn geen toetredingen mogelijk in de loop van het jaar waarin verkiezingen voor een algehele vernieuwing van de gemeenteraden worden georganiseerd.

Artikel 10- OVERDRACHT,

De algemene vergadering besluit over de overdracht van aandelen mits besluit te nemen met een

tweederde meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen.

Deze overdracht t.o.v. de vennootschap en t.o.v. derden gebeurt vanaf datum van inschrijving in het register

vermeld in artikel 12 van deze statuten.

De aandelen kunnen slechts warden overgedragen onder deelnemers van dezelfde soort, indien de

overdracht van aandelen geen afbreuk doet aan de waarborg van goede uitvoering van de verbintenissen.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 15/07/2014 - Annexes du Moniteur belge

Artikel 11 - UITSLUITING,

Iedere deelnemer kan door de algemene vergadering bij beslissing met tweederde meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen worden uitgesloten wegens behoorlijk vastgestelde niet naleving der verbintenissen ten opzichte van de vereniging of om een andere gegronde reden.

De deelnemer wiens uitsluiting wordt gevraagd, moet worden verzocht zijn opmerkingen schriftelijk te kennen te geven aan de algemene vergadering, binnen één maand nadat een aangetekende brief met het redenen omklede voorstel tot uitsluiting is verstuurd.

Indien hij daarom verzoekt in het geschrift dat zijn opmerkingen bevat, moet de deelnemer worden gehoord. Elk besluit tot uitsluiting wordt met redenen omkleed.

Het besluit tot uitsluiting wordt vastgesteld in een proces-verbaal dat wordt opgemaakt en getekend door de algemene vergadering. Dat proces-verbaal vermeldt de feiten waarop de uitsluiting is gebaseerd. De uitsluiting geldt vanaf datum van vermelding in het register vermeld in artikel 12 van deze statuten. Een eensluidend afschrift van het besluit wordt binnen vijftien dagen, bij een ter post aangetekende brief, aan de uitgesloten deelnemer toegezonden.

De deelnemer die wordt uitgesloten zal zich niet kunnen verzetten tegen de verdere aanwezigheid van de installaties op zijn grondgebied en op het publiek domein en hij kan betreffende deze aanwezigheid geen vergoeding of huurgeld eisen.

De uitgesloten deelnemer of, in geval van overlijden, faillissement, kennelijk onver-mogen of onbekwaamheidverklaring van een deelnemer, zijn erfgenamen, schuld-eisers of vertegenwoordigers kunnen de vereffening van de vereniging niet vorderen.

De deelnemer die is uitgesloten blijft gedurende vijf jaar te rekenen van deze gebeur-tenis, behalve wanneer de wet een kortere verjaringstermijn bepaalt, binnen de gren-zen van zijn verbintenis als deelnemer, persoonlijk instaan voor aile verbintenissen die de deelnemer aangegaan heeft voor het einde van het jaar waarin zijn uitsluiting zich heeft voorgedaan.

De deelnemer die is uitgesloten kan enkel aanspraak maken op zijn aandeel in de vereniging, zoals blijkt uit de balans van het boekjaar waarin de uitsluiting zich werkelijk voordoet,

Deze terugbetaling kan slechts plaatsvinden na vereffening van aile vergoedingen wegens kosten, schade, intresten en van de schulden of lasten die de deelnemer aan de vereniging mocht verschuldigd zijn. De terugbetaling dient te gebeuren binnen het jaar volgend op het tijdstip waarop de uitgesloten deelnemer ophoudt van de vereniging deel uit te maken. Gedurende deze termijn zal de terug te betalen som geen intrest opbrengen.

De uitgesloten deelnemer, zijn erfgenamen, schuldeisers of vertegenwoordigers kunnen de vereffening van de vereniging niet vorderen.

Hoofdstuk III: DEELNEMERS INBRENG - VERBINTENISSEN - VAST KAPITAAL

Artikel 12.

Bij deze statuten wordt een register gevoegd waarop iedere deelnemer is vermeld, met aanduiding van de aandelen die hen toegekend zijn.

Het register wordt door de raad van bestuur in overeenstemming gebracht met de door de organen van de vereniging ter zake genomen besluiten.

Hiervan wordt mededeling gedaan aan de algemene vergadering, die er akte van neemt.

Conform artikel 63,5°1Id van het decreet houdende de intergemeentelijke samen-werking zijn de deelnemers van de vereniging beperkt aansprakelijk.

De vereniging mag slechts verbintenissen aangaan voor een termijn die haar eigen bestaansperiode overschrijdt, wanneer zij al de nodige maatregelen om de naleving van deze verbintenissen te waarborgen, genomen heeft en zonder de uitoefening van het recht van een deelnemers om niet aan eventuele verlenging deel te nemen, moeilijker of duurder te maken.

Artikel 13.

Het maatschappelijk kapitaal dat niet minder mag bedragen dan 250.000 euro is samengesteld uit

ondeelbare aandelen van vijfentwintig euro (¬ 25) elk,

De eigendom van de aandelen wordt bewezen door vermelding in het register zoals vermeld in artikel 12

van deze statuten.

Er zijn twee soorten maatschappelijke aandelen:

-aandelen A, toegekend aan de gemeenten,

-aandelen B, toegekend aan andere opdrachthoudencle verenigingen, provincies, autonome

gemeentebedrijven, openbare centra voor maatschappelijk welzijn en hun verenigingen, in zoverre die

uitsluitend Lait openbare rechtspersonen bestaan.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 15/07/2014 - Annexes du Moniteur belge

Artikel 14.

Het bedrag van het kapitaal dat door de gemeenten bij de oprichting geplaatst werd, is bepaald op vijfentwintig euro (¬ 25) per inwoner.

Het bevolkingscijfer wordt bepaald door de jongste jaarlijkse statistiek van het bevolkingscijfer in het Rijk, in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd, op het ogenblik van de oprichting of van de toetreding van een nieuwe deelnemer.

De algemene vergadering regelt de plaatsing van de aandelen B waarvan minstens per deelnemer vijf aandelen moeten geplaatst zijn.

Bij aanvang van elke nieuwe bestuursperiode en bij elke verlenging zal de algemene vergadering, op voorstel van de raad van bestuur, het bedrag van het geplaatst kapitaal van de deelnemer aanpassen volgens de bevolkingsaangroei. Hiervoor wordt het laatste gepubliceerde cijfer in het Belgisch Staatsblad als basis genomen. Bij deze kapitaaisaanpassing wordt rekening gehouden met het werkelijk netto-actief en met de uitgaven die tot op dit ogenblik in het belang van de vereniging werden gedaan.

Bij iedere latere toetreding zal de algemene vergadering, op voorstel van de raad van bestuur, de nieuwe deelnemer naast het te storten kapitaal een uitgiftepremie opleggen, rekening houdend met het werkelijk netto-actief en met de uitgaven die op dat ogenblik in het belang van de vereniging werden gedaan.

Artikel 15.

Het vast gedeelte van het maatschappelijk kapitaal mag niet lager zijn dan het bedrag dat ter zake voorgeschreven is voor de coöperatieve vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid, en wordt ten belope van minimum één derde volgestort.

De deelneming van één of meer provincies samen mag niet meer bedragen dan 20% van het totale maatschappelijk kapitaal,.

De raad van bestuur regelt de oproep tot verdere volstorting van het kapitaal.

Deze verdere volstorting gebeurt naargelang de behoeften van de vereniging en mits een voorafgaande kennisgeving van zes maanden bij aangetekend schrijven aan de deelnemers betekend.

Wanneer de betalingen niet geschieden binnen de termijnen voorzien door de statuten of vastgelegd door de raad van bestuur, zef van rechtswege en zonder ingebrekestelling de wettelijke intrest op de achterstallige bedragen worden aangere-kend.

Deze regeling geldt voor alle betalingen die door de aangesloten deelnemers aan de vereniging verschuldigd zijn. De gedane stortingen worden in de eerste plaats aangewend tot kwijting van de verschuldigde intresten. De vereniging zal toepassing maken van de Wet betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. (Belgisch Staatsblad zeven augustus tweeduizend en twee, eerste editie).

Artikel 16.

Elke aangesloten gemeente verbindt er zich toe op de eerste aanvraag van de raad van bestuur, alle schikkingen te treffen om uitsluitend aan de vereniging al het afval opgehaald op het grondgebied van hun gemeente, te leveren.

De deelnemers geven de vereniging, voor wat hun grondgebied betreft, het uitsluitend recht om alle afval, op te halen, te behandelen, te verwerken en te verkopen evenwel met het vermogen tot substitutie ten voordele van de opdrachthoudende verenigingen waarmee een samenwerkingsovereenkomst werd afgesloten

Zij verplicht er zich toe binnen een redelijke tijd na bovengenoemde aanvraag cfr. het I° lid van dit artikel, een einde te stellen aan alle door haar afgesloten contracten die voor haar rekening en op haar grondgebied dezelfde bedrijvigheden toelaten ais deze uitgeoefend door de vereniging.

Zij zal zich schikken naar de richtlijnen van de vereniging wat betreft de aard van het afval, de ophalingen en de leveringen.

Zij verbinden zich er toe, na ruggespraak met de vereniging, aile aanbevelingen die betrekking hebben op de bedrijfseconomische uitbating van de verwerkingsinstallatie strikt op te volgen. De raad van bestuur beschikt over de bevoegdheid hieromtrent de nodige richtlijnen te geven, contracten af te sluiten of andere aangewezen regelingen uit te werken.

De opdrachthoudende verenigingen die een gelijkaardige activiteit uitoefenen als de vereniging en die op grond van het hun statutair door hun gemeenten deelnemers toegekend vermogen van substitutie, en die inbreng kunnen doen van de hen toever-trouwde rechten en bevoegdheden, verbinden er zich toe bij hun toetreding het op hun grondgebied van hun gemeenten deelnemers opgehaalde vuil geheel of gedeeltelijk te leveren met het oog op verwerking.

De vereniging zal op economische wijze alle prestaties die vallen in het raam van haar doel, uitvoeren.

De gemeenten deelnemers verbinden zich ertoe de aan hen gefactureerde kosten voor het algemeen bestuur en voor de exploitatie van de vereniging aan de vereniging te vereffenen.

De verdeling van deze kosten onder de deelnemers wordt jaarlijks vastgesteld door de raad van bestuur, zonder dat de bijdrage E 76,00 per inwoner mag overschrijden. Hierin zijn milieuheffingen en andere lasten of taksen die in de toekomst door de Hogere Overheid zouden worden opgelegd, niet inbegrepen. Het bedrag van E 76,00 per inwoner wordt telkens per 1 januari aangepast aan de evolutie van de gezond-heidsindex waarbij de index per " I januari 2004 als aanvangsindex genomen wordt.

De opdrachthoudende verenigingen die vuil leveren aan de vereniging met het oog op verwerking, verbinden er zich toe aile kosten hiervoor te vereffenen.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 15/07/2014 - Annexes du Moniteur belge

Artikel 17.

De deelnemers zijn slechts verantwoordelijk tot beloop van het door hen geplaatst kapitaal in de vereniging en van de jaarlijks door hen verschuldigde bijdrage in de werkingskosten. Er bestaat onder hen geen hoofdelijke aansprakelijkheid.

De gemeente deelnemers zijn er tevens toe gehouden de door de vereniging aangegane leningen te waarborgen.

De timing van de op te nemen leningen en het bedrag van de gestelde waarborg worden door de raad van bestuur, pro rata de geplaatste aandelen vastgesteld.

Bij het toetreden van nieuwe deelnemers kan een herverdeling van de waarborgen worden doorgevoerd,

Hoofdstuk IV: ORGANEN EN CONTROLE Afdeling I: Algemeen.

Artikel 18.

Het voorzitterschap van de verschillende organen wordt steeds toevertrouwd aan en effectief uitgeoefend door een op voordracht van de deelnemende gemeenten benoemd lid van het orgaan, dat tevens gemeenteraadslid is of burgemeester of schepen van een aangesloten gemeente.

. Van de besluiten van alle bestuursorganen wordt binnen de twintig dagen na het nemen van het besluit een lijst met een beknopte omschrijving van de daarin geregelde aangelegenheden verzonden aan de Vlaamse Regering.

De werkingsmodaliteiten van de verschillende organen worden neergeschreven in het bij de statuten gevoegd huishoudelijk reglement dat vastgesteld wordt met een eenvoudige beslissing van het betrokken orgaan.

Artikel 19.

Alle mandatarissen zijn van rechtswege ontslagnemend bij verlies van hun openbaar mandaat, uitgezonderd in geval van algehele vernieuwing van de gemeenteraden. In dat geval moet binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de verkiezingen, een algemene vergadering worden bijeengeroepen waarbij tot een algehele vervanging van de raad van bestuur wordt overgegaan, voor zover de raden van de deelnemende besturen die de voordracht moeten doen, reeds in hun nieuwe samenstelling vergaderd hebben. is dat niet het geval, dan worden de betrokken nieuwe bestuurders benoemd door de algemene vergadering waarvan sprake is in artikel 55 van deze statuten, die tevens kwijting verleent aan de bestuurders die het voorgaande boekjaar in functie waren en die tot dan de verantwoordelijkheid blijven dragen overeenkomstig artikel 48 van deze statuten.

Artikel 20.

Om geldig te beraadslagen en te beslissen is een aanwezigheidsquorum vastgesteld op de gewone meerderheid van het aantal statutair bepaalde stemmen in elk orgaan, zowel globaal als in de groep der deelnemende gemeenten.

Van dit aanwezigheidsquorum kan statutair worden afgeweken voor een tweede vergadering die volgt op een onvoldoende samengestelde eerdere vergadering, en voor zover het gaat om punten die voor de tweede maal op de agenda voorkomen. Deze bepaling geldt niet voor statutenwijzigingen.

De afgevaardigden met raadgevende stem in de raad van bestuur tellen niet mee voor de berekening van het aanwezigheidsquorum.

De voor de beslissingen vereiste meerderheid moet steeds bereikt zijn zowel globaal als in de groep der gemeenten.

Artikel 21.

Met uitzondering van de vertegenwoordigers op de algemene vergadering kunnen de leden van de overige organen aan hun collega's van hetzelfde orgaan schriftelijke volmacht geven om hen te vertegenwoordigen voor één welbepaalde vergadering van het betrokken orgaan. De volmachtgever en de volmachtdrager moeten tot dezelfde categorie van deelnemers behoren. Niemand kan drager zijn van meer dan één volmacht.

Afdeling lh Algemene Vergadering_

Artikel 22.

De algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers en vertegenwoordigt de totaliteit der aandelen.

Er bestaat een onverenigbaarheid tussen het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering en dat van lid van een van de andere organen. De onverenig-baarheden die bepaald zijn in artikel 42 van deze statuten, zijn eveneens van toepassing op de vertegenwoordigers van de algemene vergadering.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 15/07/2014 - Annexes du Moniteur belge

Voor de gemeenten worden zij rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen.

Haar besluiten zijn, binnen de perken van de wet en van deze statuten, bindend voor aile deelnemers, zelfs voor diegenen die tegenstemden, zich onthielden of afwezig waren.

De algemene vergadering is regelmatig samengesteld, welke ook het aantal aanwe-zige deelnemers zij, behoudens de daartoe door de wetten en statuten voorziene uitzonderingen, voor zover minstens de helft van het geplaatst kapitaal vertegen-woordigd is.

Is het aantal aanwezige of vertegenwoordigde aandeelhouders en aandelen onvol-doende om geldig te besluiten, dan wordt binnen de dertig dagen een nieuwe alge-mene vergadering bijeengeroepen. In de oproepingsbrief wordt uitdrukkelijk verwezen naar dit artikel.

Deze vergadering mag geldig besluiten over de punten die voor de tweede maal op de dagorde voorkomen, welke ook het aantal van de aanwezigen of vertegenwoordigde aandelen zij. Deze bepaling geldt niet voor statutenwijzigingen.

Artikel 23.

De algemene vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van bestuur.

Bij afwezigheid van de voorzitter wordt de algemene vergadering voorgezeten door de ondervoorzitter. Is

ook deze afwezig, dan treedt de oudste in functie zijnde stemgerechtigde bestuurder als voorzitter op.

Artikel 24.

De algemene vergadering komt elk jaar minstens twee maal samen op het uur en de plaats, zoals vermeld

in de oproepingsbrief:

" Een eerste maal, de "jaarvergadering" genoemd, in de tweede helft van de maand mei, in de zetel van de vereniging of in een ander lokaal.

" Een tweede maal in buitengewone algemene vergadering of de "begrotings-vergadering" genoemd, in de tweede helft van de maand december met minstens als agendapunt: "de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie, vergezeld van de begroting voor volgend jaar".

De raad van bestuur roept anderzijds zo dikwijls hij zulks nodig acht en met naleving van de vormen in deze statuten beschreven, een buitengewone algemene vergadering bijeen.

De raad van bestuur, roept de algemene vergadering binnen de dertig dagen in buitengewone zitting samen op verzoek van minstens twee deelnemers die samen tenminste een vijfde der aandelen bezitten, hetzij op verzoek van drie vennoten. Het verzoekschrift moet de op de agenda te brengen punten vernielden.

Artikel 25.

Voor de gemeenten wordt(en) de vertegenwoordiger(s) aangeduid onder de raadsleden. ledere gemeente duidt één effectieve afgevaardigde aan.

Wanneer het bevolkingsaantal van de gemeente en haar kapitaalinbreng meer dan 15% bedraagt, kan deze per schijf van bovengenoemde 15% een bijkomende vertegenwoordiger aanduiden. In dit geval dient de gemeenteraad haar aantal stem-men te verdelen over de verschillende vertegenwoordigers. Zo dit niet is vermeld, worden de aan de vennoten toegekende stemmen evenredig verdeeld onder zijn vertegenwoordigers.

Niemand mag meer dan één deelnemer vertegenwoordigen.

Voor de vergadering ondertekenen de vertegenwoordigers de aanwezigheidslijst. Deze lijst wordt door de voorzitter echt verklaard en bij de notulen van de vergadering gevoegd.

De vertegenwoordiger(s) van de gemeente kan voor de volledige duur van de legislatuur worden aangeduid. De vaststelling van het mandaat moet voor elke algemene vergadering door de gemeenteraad worden genomen.

De gemeenteraden zullen plaatsvervangers aanwijzen voor iedere vertegenwoordiger die ze hebben aangesteld op de algemene vergadering

Artikel 26,

Aile deelnemers zijn stemgerechtigd en elk aandeel geeft recht op één stem.

De gemeenten zullen steeds beschikken over de meerderheid van de stemmen, Indien nodig zal het aantal

stemmen toegewezen aan de andere openbare besturen of instellingen proportioneel aan hun

kapitaalsplaatsing verminderd worden.

Artikel 27.

De raad van bestuur bepaalt de agenda.

Deze wordt aan de deelnemers verstuurd, uiterlijk dertig kalenderdagen voor de zitting.

Artikel 28.

De besluiten worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen, behalve wanneer door de wet of door deze statuten een andere meerderheid is vereist. Bij staking van stemmen is het voorstel verworpen. Indien bij benoeming of ontslag bij de eerste stemming geen gewone meerderheid wordt verkregen, wordt een nieuwe verkiezing gehouden m.b.t de twee kandidaten die het grootst aantal stemmen bekomen hebben. In geval van staking van stemmen tussen deze twee is de oudste verkozen.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 15/07/2014 - Annexes du Moniteur belge

Artikel 29.

De notulen en de besluiten van de algemene vergadering worden in een register opgenomen. Zij worden door de voorzitter van de raad van bestuur en door de secretaris ondertekend,

Van de besluiten van aile bestuursorganen wordt binnen de twintig dagen na het nemen van het besluit een lijst met een beknopte omschrijving van de daarin geregelde aangelegenheden verzonden aan de Vlaamse Regering.

Artikel 30.

De wijzigingen in de statuten en in de bijlagen worden artikelsgewijs aangebracht door de algemene vergadering met een drievierde meerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt.

Uiterlijk negentig kalenderdagen voor de algemene vergadering die de statuten-wijzigingen moet beoordelen, wordt een door de raad van bestuur opgesteld ontwerp aan aile deelnemers voorgelegd. De beslissingen ter zake van hun raden die de oorspronkelijke statuten hebben goedgekeurd, bepalen het mandaat van de respec-tievelijke vertegenwoordigers op de algemene vergadering en worden bij het verslag gevoegd.

De deelnemers die nalaten binnen de gestelde termijn een beslissing te nemen en voor te leggen, worden geacht zich te onthouden. De onthouding bepaalt het mandaat van hun vertegenwoordiger op de algemene vergadering.

Artikel 31.

Ten laatste 30 dagen na de algemene vergadering die beslist heeft om de statuten te wijzigen, wordt het verslag van de algemene vergadering samen met de bijhorende documenten, zoals de beslissingen van de deelnemers houdende de goedkeuring van de statutenwijziging, voorgelegd aan de toezichthoudende overheid.

Artikel 32.

De statutenwijzigingen worden op dezelfde wijze als de oprichtingsakte neergelegd en bekend gemaakt.

Een volledig gecoördineerde tekst van de statuten wordt neergelegd in de zetel van de vereniging, bij de toezichthoudende overheid en in de gemeentehuizen van elke deelnemende gemeente, binnen een termijn van dertig kalenderdagen na de ont-vangst door de vereniging van het goedkeuringsbesluit of na het verstrijken van de termijn, waarbinnen de Vlaamse Regering deze statutenwijziging moet goedkeuren.

Artikel 33.

De statutenwijzigingen zijn slechts uitvoerbaar nadat ze zijn goedgekeurd bij besluit van de Vlaamse regering of door het verstrijken van de termijn voor goedkeuring. Er kan geen terugwerkende kracht aan verbonden worden die verder reikt dan de eerste januari van het boekjaar waarin de algemene vergadering de wijzigingen heeft aangebracht.

Er kunnen geen statutenwijzigingen aan cie deelnemers worden voorgelegd in de loop van het jaar waarin verkiezingen voor een algehele vernieuwing van de gemeente-raden worden georganiseerd, tenzij ingevolgde een wettelijke of reglementaire verplichting.

Artikel 34.

De algemene vergadering verleent kwijting aan de bestuurders en aan de commissaris.

Artikel 35.

De zittingen van de algemene vergadering zijn openbaar.

Artikel 36.

De algemene vergadering bepaalt de vergoeding toe te kennen aan de voorzitter, de ondervoorzitter, aan de leden van de raad van bestuur en aan de leden van het directiecomité en dit binnen de voorwaarden vastgesteld door de Vlaamse regering.

Jaarlijks wordt een per mandataris geïndividualiseerd overzicht van de in het voorbije boekjaar ontvangen vergoedingen en presentiegelden gevoegd bij de documenten die aan de deelnemende gemeenten worden bezorgd, zijnde de jaarrekeningen, het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de Commissaris.

Afdeling III: Raad van Bestuur.

Artikel 37.

De algemene vergadering benoemt de leden van de raad van bestuur op voordracht van de deelnemers,

Indien de gemeenteraad kandidaat-bestuurders voordraagt die geen lid ziln van de gemeenteraad, maar van

wie de deskundigheid m.b.t. de doel-stelling in deze statuten manifest aantoonbaar is, wordt deze voordracht

uitdrukkelijk gemotiveerd.

De leden van de Raad van Bestuur dienen natuurlijke personen te zijn.

De benoeming van de bestuurders gebeurt bij geheime stemming.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 15/07/2014 - Annexes du Moniteur belge

Indien een voorgedragen kandidaat niet wordt benoemd door de algemene vergade-ring, doet de betrokken deelnemer een andere voordracht. De nieuwe kandidaat woont als waarnemer de vergadering van de raad van bestuur bij tot de eerstvolgende algemene vergadering, waaraan de benoeming wordt voorgelegd.

Wanneer een mandaat van bestuurder openvalt, zal in zijn voorlopige vervanging worden voorzien door een besluit van de raad van bestuur, op voordracht van de deelnemer die hij vertegenwoordigt. In zijn definitieve vervanging wordt voorzien tijdens de eerstvolgende algemene vergadering. De nieuwe kandidaat woont, als waarnemer, de vergaderingen bij tot aan de volgende algemene vergadering waarin de benoeming wordt voorgelegd en bekrachtigd. De aldus verkozen bestuurder voltooit het mandaat van degene die hij vervangt.

Niemand kan door meer dan één deelnemer worden voorgedragen of benoemd, noch mandaten gelijktijdig uitoefenen in de uitvoerende organen van meer dan drie opdrachthoudende verenigingen.

Artikel 38.

De vereniging wordt bestuurd door een raad van bestuur van tenminste tien (10) en ten hoogste vijfentwintig (25) stemgerechtigde leden, samengesteld door de vertegenwoordigers van de aangesloten vennoten en dit op volgende wijze:

-minimum drievierde van de mandaten worden toegekend aan de gemeente deelnemers (aandeelhouders A),

-de algemene vergadering van de vereniging kan aan de andere deelnemers (aandeelhouders B) een aantal mandaten toewijzen dat maximum één vierde van het totaal aantal te begeven mandaten mag bedragen.

Naast het hierboven vermelde aantal stemgerechtigde bestuurders kan er tenminste één en ten hoogste twee leden met raadgevende stem door de algemene vergadering worden aangesteld. Het staat iedere gemeenteraad vrij een dergelijke kandidaat voor te stellen aan de algemene vergadering, met dien verstande dat dergelijk gemeenteraadslid dient verkozen te zijn op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het College van Burgemeester en Schepenen of aangesteld is als voorzitter voor het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn. Deze bestuurders met raadgevende stem worden verkozen voor een periode van twee jaar, met ingang van de algemene vergadering, bij iedere nieuwe legislatuur, waarbij de eerste periode loopt tot de algemene vergadering van 2004. ledere gemeente kan slechts gedurende één periode van twee jaar van de lopende legislatuur één dergelijke bestuurder afvaardigen.

Indien het aantal gemeenten dat van dit recht gebruik maakt ten hoogste zes bedraagt, neemt de algemene vergadering akte van de gemeenteraadsbeslissingen en worden deze leden volgens het afnemend bevolkingsaantal van de betreffende gemeenten verdeeld over de drie periodes.

Indien het aantal gemeenten die van dit recht gebruik maakt meer dan 6 bedraagt neemt de Algemene Vergadering akte van de gemeenteraadsbeslissingen en bepaalt zij de rangorde van de aanstelling, waarbij in eerste instantie de leden aan bod komen die met eenparigheid van stemmen door hun gemeenteraad werden aangeduid. In ondergeschikte orde gelden als daar op volgende criteria:

1.0e ononderbroken dienstanenniteit in de betrokken gemeenteraad waarbij voorrang wordt gegeven aan de aangeduide leden met de hoogste anciënniteit.

2.0e leeftijd waarbij voorrang gegeven wordt aan in eerste instantie de oudste aangeduide leden in jaren die de leeftijd van zestig jaar niet bereikt hebben, in tweede instantie aan de jongste aangeduide leden die de leeftijd van zestig jaar bereikt hebben.

Aan de opdrachthoudende vereniging MIROM Menen, milieuzorg Roeselare en Menen, Menen", met zetel te Menen, Industrielaan 30, wordt het recht toegekend op één stemgerechtigd lid in de raad van bestuur.

Artikel 39.

De stemgerechtigde bestuurders worden benoemd voor zes jaar. Hun mandaat eindigt bij het einde van de

zesde algemene vergadering na hun benoeming. De uittredende bestuurders zijn herkiesbaar.

Ter zake is artikel 19 van deze statuten hier eveneens van toepassing.

Artikel 40.

ledere bestuurder beschikt over één stem, behalve de bestuurder met raadgevende stem,

Artikel 41

De bestuurders, benoemd op voordracht van de gemeenten, kunnen zich laten bijstaan door deskundigen die na gezamenlijk overleg warden voorgedragen door de gemeente waar de zetel gevestigd is, en worden benoemd door de gemeentelijke vertegenwoordigers op de algemene vergadering. De deskundigen maken geen deel uit van de raad van bestuur, maar kunnen de vergaderingen van alle organen bijwonen en alle documenten opvragen.

Hun vergoeding valt ten laste van de opdrachthoudende vereniging.

Artikel 42.

Onverminderd andere wettelijke of decretale bepalingen die van toepassing zijn op de mandaten in een opdrachthoudende vereniging, bestaat er een onverenigbaarheid tussen het mandaat van bestuurder en de volgende ambten, functies of mandaten:

" Lid van een regering, zowel op federaal niveau als op niveau van de gewesten en gemeenschappen;

ª% van en wetgevende vergadering, zowel op federaal niveau als op niveau van de gewesten en gemeenschappen;

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 15/07/2014 - Annexes du Moniteur belge

-Lid van het Europees parlement en van de Europese Commissie;

-Arrondissementscommissaris of adjunct-arrondissementscommissaris;

-Provinciegriffier;

-Lid van een bestuurs- of controleorgaan in of werknemer van een privaatrechtelijke rechtspersoon die

activiteiten uitoefent in dezelfde beleidsdomeinen als de vereniging;

-Behoudens wat bepaald is in artikel 46, eerste lid, van het decreet dii 6.7.2001 op de intergemeentelijke

samenwerking, werknemer van een aangesloten openbaar bestuur, of van een administratie die is belast met

hetzij de uitoefening van het gewoon toezicht op de lokale besturen, hetzij de uitoefening van een specifiek

toezicht op grond van de doelstellingen van de vereniging.

Een gemeente kan geen kandidaat voordragen of benoemen die werknemer is van een niet-gemeentelijk deelnemer of er een mandaat waarneemt. Een niet-gemeentelijk deelnemer kan geen kandidaat voordragen of benoemen dat lid is van een gemeenteraad.

Artikel 43.

De raad van bestuur verkiest onder zijn stemgerechtigde leden één voorzitter en één ondervoorzitter. Bij afwezigheid van de voorzitter wordt de raad van bestuur voorge-zeten door de ondervoorzitter. Is ook deze afwezig, dan treedt de oudste in functie zijnde stemgerechtigde bestuurder als voorzitter op.

Het voorzitterschap wordt steeds waargenomen door een stemgerechtigde bestuurder, benoemd op voordracht van de gemeenten deelnemers.

De voorzitter en de ondervoorzitter worden verkozen voor een termijn van zes jaar. De uittredende voorzitter en ondervoorzitter zijn herkiesbaar. Aan deze functie wordt in ieder geval een einde gesteld wanneer zij geen mandaat van bestuurder meer uitoefenen.

Artikel 44.

De raad van bestuur vergadert op uitnodiging van de voorzitter en de secretaris.

De raad van bestuur vergadert slechts geldig wanneer de meerderheid van zijn stemgerechtigde leden aanwezig is.

Indien op een zitting de stemgerechtigde leden van de raad niet in voldoende aantal aanwezig zijn, wordt een nieuwe vergadering bijeengeroepen binnen de veertien dagen. De raad kan dan geldig besluiten wat ook het aantal aanwezigen zijn, doch enkel voor de punten die bij de eerste bijeenroeping op de agenda werden geplaatst.

De bepalingen van dit artikel dienen herinnerd bij elke bijeenroeping tot de vergadering van de raad van bestuur.

Voor de vergadering ondertekenen de vertegenwoordigers de aanwezigheidslijst. Deze lijst wordt door de voorzitter echt verklaard en bij de notulen van de vergadering gevoegd.

De besluiten worden bij gewone meerderheid van stemmen genomen. Bij staking van stemmen is de stem van de bestuurder die de vergadering voorzit, beslissend.

De raad van bestuur wordt ambtshalve samengeroepen wanneer tenminste drie stemgerechtigde bestuurders dit aan de voorzitter schriftelijk meedelen.

Artikel 45.

De raad van bestuur is bevoegd voor alles wat niet uitdrukkelijk overeenkomstig het Decreet chi 6.7.2001, houdende de intergemeentelijke samenwerking en deze statuten voorbehouden is aan de algemene vergadering.

De raad van bestuur heeft aldus de meest uitgebreide bevoegdheden om alle daden van beheer en beschikking betreffende de vereniging te stellen.

De raad van bestuur stelt na onderhandelingen conform de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel en de uitvoeringsbesluiten daarbij, een administratief en geldelijk statuut op, met inachtneming van de beginselen van behoorlijk bestuur, en in voorkomend geval, een arbeidsreglement conform de wettelijke bepalingen die gelden voor het contractuele personeel.

Het administratief en geldelijk statuut en het arbeidsreglement worden meegedeeld aan aile deelnemers en aan de toezichthoudende overheid.

De raad van bestuur van de vereniging is bevoegd \mer aile personeelsaangelegen-heden, maar kan al wat betrekking heeft op de uitvoering van het administratief en geldelijk statuut en het arbeidsreglement, in het kader van het individuele personeels-beheer, verder delegeren.

De raad van bestuur mag aan een directiecomité zijn bevoegdheid overdragen, teneinde het dagelijks bestuur te verzekeren en aile dringende maatregelen van bestuurlijke aard te treffen. Het directiecomité is tevens belast met de voorbereidingen van de vergaderingen van de raad van bestuur.

De vereniging wordt in rechte vertegenwoordigd door de voorzitter of door de ondervoorzitter of de stemgerechtigde bestuurder die daartoe door de raad van bestuur is aangeduid.

Alle akten die de vereniging tegenover derden binden, worden door de voorzitter van de raad van bestuur en door een stemgerechtigde bestuurder ondertekend, buiten het geval van bijzondere bevoegdheidsdelegatie verleend door de raad van bestuur.

Deze laatsten zijn niet gehouden tegenover derden hun macht door een besluit van de raad van bestuur te staven.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 15/07/2014 - Annexes du Moniteur belge

De raad van bestuur legt aan de jaarvergadering die telkens plaatsvindt in de loop van het eerste werkingsjaar na het jaar waarin verkiezingen voor de algehele hernieuwing van de gemeenteraden worden georganiseerd, een evaluatierapport voor over de werking van de vereniging. Dat rapport bevat een nieuw ondernemingsplan voor de komende zes jaar of een gemotiveerd voorstel het samenwerkingsverband te beëindigen met inachtneming van de statutair bepaalde rechten van de deelnemers. De eerste evaluatieperiode kan korter zijn dan zes jaar, gelet op de datum van verlenging.

Aile deelnemers ontvangen dit rapport uiterlijk zes weken voor de datum van de jaarvergadering en bepalen het mandaat van hun vertegenwoordiger.

Artikel 46.

De besluiten van de raad van bestuur blijken uit de notulen van de beraadslagingen. Deze worden in een daartoe bestemd register opgenomen. Zij worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de raad van bestuur. De uittreksels, verzen-dingen en kopies van de notulen worden door de voorzitter of diens plaatsvervanger ondertekend en uiterlijk binnen de dertig kalenderjaren na de betrokken vergadering aan elke bestuurder overgemaakt, . Van de besluiten van aile bestuursorganen wordt binnen de twintig dagen na het nemen van het besluit een lijst met een beknopte omschrijving van de daarin geregelde aangelegenheden verzonden aan de Vlaamse Regering

Artikel 47.

De vergaderingen van de raad van bestuur zijn niet openbaar. De gedetailleerde notulen met bijgevoegd het stemgedrag van de individuele leden en alle documenten waarin de notulen naar verwezen wordt, liggen ter inzage van de gemeente-raadsleden op het secretariaat van de aangesloten gemeenten, onverminderd de decretale bepalingen inzake de openbaarheid van bestuur.

Op verzoek van een raadslid vraagt het deelnemende bestuur om de notulen en alle stukken waarnaar in de notulen wordt verwezen, elektronisch ter beschikking te stellen. Onverminderd de decretale bepalingen inzake de openbaarheid van bestuur worden deze documenten aan het deelnemende bestuur overgemaakt.

Artikel 48.

De bestuurders zijn niet persoonlijk gebonden door de verbintenissen van de vereniging. De bestuurders zijn overeenkomstig het gemeen recht verantwoordelijk voor de vervulling van de taak die hen is opgedragen en zijn aansprakelijk zonder hoofdelijkheid voor de tekortkomingen in de normale uitoefening van hun bestuur.

Artikel 49.

Een bestuurder mag niet:

1 .aanwezig zijn bij een beraadslaging of besluit over zaken waarbij hij een rechtstreeks belang heeft, of

waarbij zijn bloed- of aanverwanten tot en met de vierde graad een persoonlijk en rechtstreeks belang hebben.

Dit verbod strekt niet verder dan de bloed- en aanverwanten tot de tweede graad als het gaat om de voordracht

van kandidaten, benoemingen, afzettingen en schorsingen;

2.rechtstreeks of onrechtstreeks deelnemen aan overeenkomsten die met de vereniging zijn gesloten;

&ais advocaat, notaris of zaakwaarnemer optreden in rechtsgedingen tegen de vereniging. Het is hem

verboden, in dezelfde hoedanigheid ten behoeve van de vereniging te pleiten, raad te geven of op te treden in

enige betwisting, tenzij dit kosteloos gebeurt;

4.optreden als raadsman van een personeelslid in tuchtzaken.

Afdeling IV: Directiecomité.

Artikel 50.

Het aantal leden van het directiecomité mag niet groter zijn

van bestuur.

Alleen natuurlijke personen kunnen lid zijn van het Directiec omité.

De stemgerechtigde leden worden benoemd voor zes jaar. Hun mandaat eindigt bij het einde van de zesde

algemene vergadering na hun benoeming.

De uittredende directieleden zijn herkiesbaar.

Artikel 19 van deze statuten is ter zake van toepassing.

De voorzitter en de ondervoorzitter van de raad van bestuur maken ambtshalve deel uit van het

directiecomité en oefenen er het ambt van voorzitter en ondervoorzitter uit.

Eén of meer leden van het leidinggevend personeel kunnen met raadgevende stem zitting hebben in het

Directiecomité. Hun mandaat beïnvloedt het toegestane aantal leden niet.

De raad van bestuur kan aan de deskundigen, zoals bepaald in art 41, toelating verlenen om de

vergaderingen van het DC bij te wonen.

Artikel 51

De besluiten van het directiecomité worden bij gewone meerderheid van stemmen genomen. leder lid heeft

één stem.

Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter beslissend.

dan één derde van het aantal leden van de raad

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 15/07/2014 - Annexes du Moniteur belge

Artikel 52.

Op de zittingen en notulen van het directiecomité is artikel 47 van deze statuten van toepassing.

Afdeling V: Controle.

Artikel 53.

De controle op de financiële toestand, op de jaarrekening en op de regelmatigheid van de verrichtingen weer te geven in de jaarrekening, wordt uitgeoefend door één of meer commissarissen. Die worden benoemd door de algemene vergadering, onder de leden van het Instituut der Bedrijfsrevisoren. Zij zijn onderworpen aan de wettelijke en reglementaire bepalingen die hun ambt en hun bevoegdheid regelen.

De algemene vergadering bepaalt de jaarlijkse bezoldiging van de Commissaris.

Hoofdstuk V: JAARREKENING.

Artikel 54.

De boekhouding wordt gevoerd overeenkomstig de wetgeving op de boekhouding van de ondernemingen en met naleving van de richtlijnen die de overheid uitvaardigt met betrekking tot de boekhoudkundige verrichtingen.

Artikel 55.

De jaarrekeningen worden vastgesteld door de algemene vergadering in de loop van het eerste semester van het volgende boekjaar aan de hand van het verslag van de raad van bestuur en het verslag van de Commissaris. Samen met de uitnodiging worden deze documenten ter beschikking gesteld van de deelnemende gemeenten, die het mandaat van hun afgevaardigde ter zake bepalen.

De algemene vergadering verleent terzelfder tijd kwijting zoals bepaald in artikel 34 van deze statuten.

Artikel 56.

Indien de jaarrekeningen niet worden vastgesteld overeenkomstig het eerste lid van artikel 55 van deze statuten, dan wordt, binnen een termijn van negentig kalender-dagen, een nieuwe algemene vergadering bijeengeroepen, waaraan de gewijzigde rekeningen, met naleving van de procedure in artikel 55 van deze statuten, worden voorgelegd.

Deze verdaging doet geen afbreuk aan de andere genomen besluiten, behoudens andersluidende beslissing van de algemene vergadering hieromtrent. De volgende vergadering heeft het recht de jaarrekening definitief vast te stellen.

Bij herhaalde niet-vaststelling wordt artikel 75 van het decreet dd. 6.7.2001, houdende de intergemeentelijke samenwerking toegepast.

Artikel 57.

De jaarrekeningen worden, binnen een termijn van dertig kalenderdagen na hun vaststelling door de algemene vergadering, door de bestuurders neergelegd bij de Nationale Bank van België, met vermelding dat ze nog onderworpen zijn aan het administratief toezicht.

Binnen een termijn van dertig kalenderdagen wordt de Nationale Bank van België op de hoogte gebracht van het verstrijken van de in het voorgaande lid bepaalde termijn.

Artikel 58.

Wanneer ten gevolge van geleden verlies het netto-actief van de vereniging gedaald is tot minder dan de helft van het vast gedeelte van het kapitaal, moet de algemene vergadering bijeenkomen binnen een termijn van ten hoogste zestig kalenderdagen nadat het verlies is vastgesteld om te beraadslagen en te beslissen over een door de raad van bestuur opgesteld saneringsplan.

De raad van bestuur verantwoordt zijn voorstelling in dit saneringsplan dat uiterlijk drie weken voor de algemene vergadering aan alle deelnemers en aan de toezicht-houdende overheid wordt voorgelegd, samen met de oproepingsbrief en aile bijhorende documenten waaruit de noodzaak van het saneringsplan blijkt.

De algemene vergadering beslist onder de voorwaarden bepaald in artikel 30 van deze statuten. Indien het saneringsplan niet of in onvoldoende mate wordt aanvaard, kan artikel 75 van het decreet dd. 6.7.2001, houdende de intergemeentelijke samenwerking, worden toegepast.

Artikel 69.

Het boekjaar stemt overeen met het burgerlijk jaar.

Per eenendertig december van elk jaar worden de rekeningen afgesloten en maakt de raad van bestuur de jaarrekening en de voorstellen tot eventuele winstverdeling op. Deze stukken worden ten laatste samen met de oproeping tot de algemene vergadering aan de deelnemers meegedeeld. De raad van bestuur zal tenminste zes weken voor de algemene vergadering aile stukken die nodig zijn voor het onderzoeken der geschriften, zonder verplaatsing van documenten, ter beschikking van de Commissaris stellen.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 15/07/2014 - Annexes du Moniteur belge

Artikel 60.

Het saldo van de resultatenrekening waarin aile lasten en onkosten en afschrijvingen zijn opgenomen,

maakt eventueel de nettowinst uit. Dit batig saldo zal als volgt verdeeld worden:

-5% voorafneming voor het vormen van de wettelijke reserve, tot dit één tiende van het maatschappelijk kapitaal zal bereikt

-Een dividend van maximum 5% aan de vennoten uit te betalen naar evenredigheid van het gestort bedrag op hun maatschappelijke aandelen.

-De overblijvende winst zal overgedragen worden naar de beschikbare reserve.

De algemene vergadering heeft nochtans het recht, op voorstel van de raad van bestuur, na de voorafneming van de wettelijke reserve, het geheel van de te verdelen winst op de beschikbare reserve te storten of geheel of gedeeltelijk op het volgend boekjaar te boeken.

Wanneer een boekjaar met verlies wordt afgesloten, dan wordt dit verlies vereffend door middel van een terugneming op de beschikbare reserve en zo dit ontoereikend is, op het volgend boekjaar overgebracht.

Hoofdstuk VI: INGANGSDATUM

Conform artikel 79 §2, 2° lid van het decreet dd. 3.7,2001, houdende de intergemeentelijke samenwerking, treden deze statuten in werking de dag volgend op de beslissing van de algemene vergadering tot vaststelling ervan, d.i. vier november tweeduizend en drie.

BIJLAGE I AAN DE STATUTEN VAN MIROM ROESELARE.

AANDELENREGISTER OP DATUM VAN 01.01.2012

Cfr artikeIs 9, 10,11, 12, 13 en 14

Het aantal aandelen door de deelnemers geplaatst:

Deelbewijzen A.

gemeente Hooglede 9,895

gemeente Houthulst 9.729

gemeente Koekelare 8.535

gemeente Kortemark 12.267

gemeente Langemark-Poelkapelle 7.981

gemeente Lichtervelde 8.512

gemeente Moorslede10.925

stad Roeselare 58.823

gemeente Staden10.951

stad Torhout 20.149

gemeente Wingene 13.949

gemeente Zonnebeke 12.380

TOTAAL: 184.096

Deelbewijzen B.

Intercommunale IVVO 10

Intercommunale IVB0 10

Intercommunale IVIO 10

Intercommunale MIROM Menen 10

Intercommunale 1V00 10

Intercommunale IMOG 10

TOTAAL: 60

BIJLAGE Il AAN DE STATUTEN VAN MIROM ROESELARE.

SAMENWERKINGS-OVEREENKOMST MET MIROM MENEN

Cfr artikel 3,

Er wordt een samenwerkingsovereenkomst met uitwisseling van een deel van de beheersoverdracht aangegaan met de opdrachthoudende vereniging MIROM Menen, met maatschappelijke zetel Industrielaan, 30 8930 Menen.

"

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 15/07/2014 - Annexes du Moniteur belge

Deze overeenkomst heeft dezelfde duur zoals vermeid in art. 6 en eindigt dus op 10.11 .2019. Indien de bestaansduur van Mirom Menen niet verlengd wordt, dan zal in gemeen overleg tussen Mirom Menen en Mirom Roeselare overeengekomen worden hoe alle kosten gemaakt door Mirom Roeselare in het kader van deze samenwerkingsovereenkomst zullen vergoed worden

De samenwerking met MIROM Menen bestaat uit het uitwisselen van diverse opdrachten zoals daar zijn:

Opdrachten voor de OV MIROM Menen:

-Organiseren en uitbaten van een regionaal overslagstation (ROS) voor afgedankte elektrische en elektronische apparaten (AEEA) met inbegrip van het inzamelen van deze materialen op de containerparken van beide verenigingen.

-Plaatsen, ophalen en onderhouden van de glasbollen op het grondgebied van beide verenigingen,

-Leveren, ophalen en onderhouden van de recipiënten op de containerparken van de gemeenten aangesloten bij de beide verenigingen.

-Realiseren en uitbaten van een toegangscontrole met mogelijkheden tot het vastleggen van een aantal toegangsbeurten op de containerparken van de gemeenten aangesloten bij de beide verenigingen.

-Ingeval een gemeente, aangesloten bij MIROM Roeselare, zijn beheersoverdracht uitbreidt met de inrichting, uitbreiding, uitbating en eventueel de overname van haar containerpark, dan wordt deze taak door MIROM Menen opgenomen.

De vereniging is bereid om het volledige beheer van de door FOST+ ingerichte ophaalsystemen op zich te nemen.

Opdrachten voor de OV MIROM Roeselare:

-Organiseren en realiseren van de inzameling "uw tuinafval aan huis opgehaald" op het grondgebied van beide verenigingen.

-Verwerken van het brandbaar gedeelte van het afval geproduceerd op het grondgebied van beide verenigingen: restafval, brandbare fractie van het grof vuil al of niet ingezameld op de containerparken, gemeentevuil.

-Organisatie en realisatie van de verkoop van de afvalzakken op het grondgebied van beide verenigingen.

-Organiseren en realiseren van de nodige communicatie voor de inwoners van beide verenigingen.

Voor éénsluidend verklaard afschrift opgemaakt te Roeselare op 02/06/2014,

Dhr Frans Dochy, voorzitter Mirom Roeselare.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso Naam en handtekening

12/06/2013 : ME. - JAARREKENING 31.12.2012, GGK 28.05.2013, NGL 07.06.2013 13161-0005-034
01/06/2012 : ME. - JAARREKENING 31.12.2011, GGK 22.05.2012, NGL 25.05.2012 12128-0463-031
14/06/2011 : ME. - JAARREKENING 31.12.2010, GGK 24.05.2011, NGL 31.05.2011 11144-0228-031
11/06/2010 : ME. - JAARREKENING 31.12.2009, GGK 25.05.2010, NGL 08.06.2010 10158-0278-029
29/06/2009 : ME. - JAARREKENING 31.12.2008, GGK 26.05.2009, NGL 23.06.2009 09276-0220-026
16/06/2008 : ME. - JAARREKENING 31.12.2007, GGK 27.05.2008, NGL 09.06.2008 08204-0159-029
28/06/2007 : ME. - JAARREKENING 31.12.2006, GGK 29.05.2007, NGL 25.06.2007 07281-0247-029
03/10/2005 : ME. - JAARREKENING 31.12.2004, GGK 24.05.2005, NGL 27.09.2005 05707-0040-020
02/07/2004 : ME. - JAARREKENING 31.12.2003, GGK 25.05.2004, NGL 24.06.2004 04295-0139-020
08/07/2003 : KOT000004
26/07/2002 : KOT000004
17/05/2001 : KOT000004
01/06/2000 : KOT000004
03/06/1999 : KOT000004
11/01/1997 : KOT4
01/01/1995 : KOT4
20/05/1994 : KOT4
19/05/1993 : KOT4
01/01/1988 : KOT4
01/01/1986 : KOT4
19/06/1985 : KOT4

Coordonnées
MILIEUZORG ROESELARE EN MENEN, ROESELARE, AF…

Adresse
OOSTNIEUWKERKSESTEENWEG 121 8800 ROESELARE

Code postal : 8800
Localité : ROESELARE
Commune : ROESELARE
Province : Flandre occidentale
Région : Région flamande