SAFE-HOUSE

Association sans but lucratif


Dénomination : SAFE-HOUSE
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 629.839.806

Publication

08/05/2015
ÿþMOD 2.2

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/05/2015 - Annexes du Moniteur belge

STATUTEN

Bestuursleden van de vereniging:

1. Jarne Moreel, geboren op 19 februari 1989, woonachtig te 8553 Otegem, Sint-Annastraat 28

2. Rütger Vaernewyck, geboren op 26 november 1977, woonachtig te 8790 Waregem, Bessemstraat 34

3. Tom Librecht, geboren op 11 juni 1991, woonachtig te 8570 Anzegem,

Pastoor Verrieststraat 52

LID: Maertens Sam, geboren op 26/07/1990, woonachtig te 8582 Outrijve, Molenstraat 27.

Verklaren bij deze akte een vereniging zonder winstoogmerk op te richten overeenkomstig de wet van 27 juni

1921, waarvan zij de statuten als volgt samenstellen.

TITEL I: Naam, zetel, doel en duur van de vereniging

Art. 1: Naam

De vereniging draagt de naam  Safe-House

Art. 2: Zetel

De maatschappelijke zetel van de vereniging bevindt zich te 8553 Otegem, Sint-Annastraat 28 in het gerechtelijk

arrondissement Kortijk.

Art. 3: Doel

Het doel van de vereniging is:

De organisatie van beurzen en evenementen in de ruimste zin.

Zij mag tevens alle activiteiten ondernemen die dit doel kunnen bevorderen, zoals het organiseren van en of

deelnemen en of inrichten van manifestaties (culturele of andere activiteiten in zijn ruimste betekenis) die het doel

kunnen bevorderen, hetzij rechtstreeks, hetzij onrechtstreeks;

Overige recreatie- en ontspanningsactiviteiten;

Organiseren van eetfestijnen, recepties, enz.;

Organiseren van evenementen voor derden;

Het bevorderen van vriendschap, achting en verdraagzaamheid;

De gemeenschap te dienen door het begeleiden en steunen van initiatieven

De vereniging kan alle activiteiten inrichten of eraan deelnemen die kunnen bijdragen tot het verwezenlijken van

dit doel, onder meer: activiteiten op recreatief, informaties, vormend, ontmoetend, experimenteel en

maatschappijgericht vlak.

Daarnaast kan de VZW alle activiteiten ontplooien die bijdragen tot de verwezenlijking van deze doelstellingen,

met inbegrip van winstgevende activiteiten binnen de grenzen van wat wettelijk is toegelaten en waarvan de

opbrengsten volledig zullen worden bestemd voor de verwezenlijking van de niet-winstgevende doelstellingen.

Art. 4: Duur

De vereniging wordt opgericht op 20/03/2015 voor onbepaalde duur. Zij kan ten allen tijde worden ontbonden,

volgens de modaliteiten in de statuten voorzien. Het maatschappelijk jaar vangt aan op één januari van elk jaar

en wordt afgesloten op eenendertig december daaropvolgend. Het eerste boekjaar loopt tot 31 december 2015

Ondernemingsnr :

Benaming

(voluit) : Safe-House

Onderwerp akte : Oprichting

(afgekort) :

Rechtsvorm : Vereniging zonder winstoogmerk

Zetel : Sint-Annastraat(O) 28

*15307790*

Luik B

8553

België

0629839806

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging ter griffie van de akte

Zwevegem (Otegem)

Griffie

Neergelegd

06-05-2015

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en)

bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en)

bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/05/2015 - Annexes du Moniteur belge

Voorbehouden aan het Belgisch Staatsblad

TITEL II: Leden

Art. 5: Samenstelling

De vereniging bestaat uit:

Ereleden met raadgevende stem bij de algemene vergadering.

Actieve leden die eventueel een bijdrage betalen.

Familiale en steunende leden die eveneens de bijdrage betalen.

Enkel natuurlijke personen kunnen lid worden van de vereniging. Het aantal actieve leden is beperkt tot max 10 personen, maar bedraagt minstens 3 leden. De ondergetekende oprichters zijn de actieve leden.

Als actief, familiaal of steunend lid kan toetreden: ieder natuurlijk persoon die door de raad van bestuur wordt toegelaten na het doorstaan van een proefperiode die door de raad van bestuur wordt opgeheven. Iedereen kan lid worden door een aanvraag tot de secretaris te richten die deze op zijn beurt aan de raad beheer zal voorleggen. De raad van beheer onderzoekt de aanvraag, aanvaardt of verwerpt ze en is in het laatste geval niet verplicht haar verwerping te motiveren.

De leden onderschrijven bij hun toetreding het huishoudelijk reglement. De leden zullen zich in hun gedragingen door deze principes laten leiden en zich ertoe verbinden geen daden te stellen die strijdig zijn met het maatschappelijk doel van de vereniging of de vereniging op enigerlei wijze schade toe te brengen.

Op de zetel van de vereniging wordt het register van de leden gehouden. Dit register vermeldt de naam, voornamen en woonplaats van de leden of in geval het een rechtspersoon betreft, de naam, de rechtsvorm en de naam van de zetel.

Art. 6: Lidgeld

De actieve leden, familiale en steunende leden betalen een jaarlijkse bijdrage waarvan het bedrag door de Raad van Bestuur wordt vastgelegd. Het lidgeld bedraagt maximum 150 Euro.

Bovendien zijn zij gehouden tot het betalen van evenuele vergoedingen voor bepaalde diensten, die door de algemene vergadering van de club worden goedgekeurd.

Het lidgeld is jaarlijks te voldoen voor 31 december van het betreffende jaar.

Het niet betalen van het jaarlijks lidgeld wordt beschouwd als ontslagname.

Art.7: Ontslagname, uitsluiting

Het lidmaatschap van de actieve leden neemt van rechtswege een einde door het overlijden,ontslag of uitsluiting van het lid. Elk actief lid kan ten allen tijde uit de vereniging treden.

Als ontslagnemend lid wordt eveneens beschouwd, elk lid dat na ontvangst van een tweede herinneringschrijven het lidgeld niet heeft voldaan.

Kunnen uitgesloten worden, leden die een eerloze daad stellen of op enigerlei wijze de rechten of doelstellingen van de vereniging ernstige schade toebrachten. De uitsluiting wordt door de algemene vergadering uitgesproken, met meerderheid van de aanwezige stemmen (50% + 1) en nadat de belanghebbende werd gehoord en de nodige inlichtingen heeft verstrekt. Deze laatste zal per aangetekend schrijven hiertoe worden uitgenodigd. De uittredende, ontslagnemende of uitgesloten leden en hun rechtsopvolgers hebben geen deel in het vermogen van de vereniging, en kunnen derhalve ook nooit teruggave of vergoeding voor gestorte bijdragen of gedane inbrengen vorderen.

TITEL III: Raad van Bestuur

Art. 8: Bestuur

De vereniging wordt beheerd door een Raad van Bestuur samengesteld uit ten minste drie bestuurders, zijnde: voorzitter, secretaris en penningmeester. Het mandaat van bestuurder veronderstelt het actief lidmaatschap. De bestuurders worden benoemd door de algemene vergadering voor een hernieuwbare termijn van drie jaar bij meerderheid van stemmen. Aan de bestuurders wordt geen vergoeding uitgekeerd.

Het bestuur beheert de club. Zij heeft alle bevoegdheden die wettelijk of statutair niet toekomen aan de algemene ledenvergadering. Twee bestuursleden vertegenwoordigen de club bij alle gerechtelijke en buitengerechtelijke handelingen mits volmacht van het bestuur. Het bestuur is bevoegd voor alle handelingen van bestuur, voor alle handels- en bankverrichtingen (met uitzondering van lenen, ontlenen en ontvreemden) en voor alle handelingen van beschikking, beperkt tot roerende goederen; dit alles binnen het kader der goedgekeurde begroting. Art. 9: Bestuursverantwoordelijken

De Raad van Bestuur wijst onder de bestuurders een voorzitter, een secretaris en een penningmeester aan. De voorzitter vertegenwoordigt de club onder alle omstandigheden. Hij leidt de bestuurs- en ledenvergaderingen. Hij ondertekent de door de betrokken vergadering goedgekeurde notulen en waakt, samen met de overige bestuurders over de naleving binnen zijn organisatie van de algemene statuten. Hij viseert alle door de penningmeester voorgelegde kasstukken en de boekhouding.

Indien iemand van de Raad van Bestuur om welke reden ook, tijdelijk of definitief zijn functie niet kan vervullen, behoudt de voorzitter zich het recht toe iemand voor dit mandaat aan te duiden, tot een nieuw bestuurslid wordt verkozen.

De secretaris is belast met het bijeenroepen van de bestuurs- en ledenvergadering en het opmaken van de notulen ervan. Hij houdt een ledenlijst met adressen bij. De secretaris beheert het clubarchief met zorg en bewaart zorgvuldig alle vergadering notulen, jaarverslagen, belangrijke stukken en geldende reglementeringen. Bij het stopzetten van zijn functie draagt hij binnen de veertien dagen, het volledige archief in bijzijn van de beheerders over aan zijn opvolger, of bij ontstentenis, aan de voorzitter.

De penningmeester houdt nauwkeurig boek van alle ontvangsten en uitgaven. Hij int de bijdragen van de leden. Alle door hem gedane ontvangsten en uitgaven moeten door de voorzitter worden geviseerd en mogen slechts geschieden met instemming van het bestuur. De som der uitgaven mag het gedrag van de goedgekeurde begroting niet overschrijden, tenzij in geval van overmacht. Op de algemene statutaire ledenvergadering brengt hij verslag uit over de financiële verrichtingen van het afgelopen jaar en legt hij de begroting voor van het

Luik B - vervolg MOD 2.2

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en)

bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/05/2015 - Annexes du Moniteur belge

Voorbehouden aan het Belgisch Staatsblad

komende jaar. Zowel voor het voorgebrachte financieel jaarverslag als voor de voorgestelde begroting dient er

goedkeuring van de algemene ledenvergadering bekomen. Bij het stopzetten van zijn functie draagt hij in bijzijn

van de beheerders, binnen de veertien dagen, de volledige boekhouding met bescheiden en het financieel

clubbezit over aan zijn opvolger of, bij ontstentenis, aan de voorzitter. Vanaf dat ogenblik heeft hij geen enkele

bevoegdheid meer tot geldbeheer in de organisatie en dient zijn handtekening als rekeningmandataris bij de bank

geschrapt en vervangen.

De bestuurders nemen geen persoonlijke verplichtingen op zich betreffende de verbintenissen van de vereniging.

Zij zijn enkel verantwoordelijk voor het uitvoeren van hun mandaat. De goedkeuring van de rekeningen door de

algemene vergadering geldt als kwijting voor de bestuurders.

Art. 10: Bestuursvergadering

De voorzitter of twee bestuurders roepen de Bestuursvergadering samen zo dikwijls als zij het nodig oordelen en

minstens éénmaal per jaar. De bijeenroeping van de Raad van Bestuur wordt verplicht wanneer één derde van

de bestuurders dit vragen.

De raad van bestuur kan slechts geldig stemmen indien tenminste de helft van de bestuurders aanwezig of

vertegenwoordigd is. Iedere bestuurder kan slechts één andere bestuurder vertegenwoordigen.

De beslissingen worden genomen bij eenvoudige meerderheid. Bij staking der stemmen beslist de voorzitter.

Art. 11: Mandaat van bestuurder

Het mandaat van bestuurder eindigt:

bij overlijden

bij het verstrijken van de termijn

bij afzetting door de algemene vergadering

bij vrijwillig ontslag

bij verlies van het lidmaatschap

Elke bestuurder kan ontslag nemen door het versturen van een aangetekend schrijven aan de voorzitter van de

raad van bestuur.

Bij ontslag, hetzij gedwongen, hetzij vrijwillig, of bij overlijden van een bestuurder duidt de raad van bestuur een

andere bestuurder aan om diens mandaat verder te zetten tot de volgende algemene vergadering die een nieuwe

bestuurder benoemt ter vervanging, en die het mandaat zal voleindigen.

Art. 12: Kandidaat bestuursmandaat

Elk actief lid die op het ogenblik van zijn kandidatuurstelling minstens vier jaar ononderbroken lid is van de

vereniging, kan zich kandidaat stellen voor een bestuursmandaat. Deze periode van vier jaar kan verkort worden

door de Raad van Bestuur, indien nodig geacht wordt. De bestuurders worden bij geheime stemming verkozen

op de algemene ledenvergadering en dit bij een gewone meerderheid.

TITEL IV: Algemene Vergadering

Art. 13: Algemene Vergadering

De jaarlijkse algemene vergadering wordt door de Raad van Bestuur bijeen geroepen en heeft plaats tijdens de

maand februari. Alle actieve leden worden door middel van een gewoon schrijven, opgeroepen voor de algemene

vergadering door de raad van beheer. De oproepingsbrief dient de leden tenminste acht dagen voor de

vergadering te bereiken. De postdatum geldt als bewijs.

De algemene vergadering wordt gehouden op dag, uur en plaats aangeduid in de oproepingsbrief. De

oproepingsbrief bevat steeds de agenda. De agenda wordt vastgesteld door de voorzitter, maar één twintigste

van de leden hebben het recht bijkomende punten op de agenda te plaatsen.

Art. 14: Bevoegdheden algmene vergadering

De bevoegdheden van de algemene vergadering zijn:

het wijzigen van de statuten

het benoemen en afzetten van de bestuurders

uitsluiten van leden

de vrijwillige ontbinding van de vereniging

het goedkeuren van begrotingen en rekeningen

Tweederden meerderheid in aanwezigheid of vertegenwoordiging van de leden is vereist voor:

wijziging van de statuten

uitsluiting van leden

Art. 15: Stemmen

De actieve leden beschikken in de vergadering over één stem. Elk lid kan zich door een ander lid op de

algemene vergadering laten vertegenwoordigen. Een lid kan evenwel slechts één ander lid vertegenwoordigen.

De besluiten van de algemene vergadering worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen van de

aanwezige leden. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter of zijn plaatsvervanger doorslaggevend.

Art. 16: Notulen

Van elke algemene vergadering worden notulen gemaakt, die ondertekend worden door de voorzitter en de

secretaris en opgenomen worden in een bijzonder register. Dit register kan op de zetel van de vereniging door

leden en belanghebbende derden worden ingezien. Uittreksels daarvan worden geldig ondertekend door de

voorzitter en de secretaris of door twee beheerders en bij ontstentenis hiervan door twee leden van de algemene

vergadering.

Art. 17: Buitengewone algemene vergadering

Buitengewone algemene vergaderingen worden gehouden telkens wanneer het bestuur dit nodig acht, of indien

50% van de stemgerechtigden een gemotiveerde schriftelijke aanvraag hiertoe doen. Een garantie van 200 Euro

per persoon wordt bij het schrijven gevoegd (die hen zal worden terugbetaald bij aanwezigheid op de

buitengewone algemene vergadering). Deze buitengewone algemene vergadering zal gehouden worden binnen

Luik B - vervolg MOD 2.2

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en)

bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/05/2015 - Annexes du Moniteur belge

Voorbehouden aan het Belgisch Staatsblad

de dertig dagen na het indienen van de aanvraag.

TITEL V: Ontbinding en vereffening

Art. 18: Ontbinding en vereffening

De vereniging wordt niet ontbonden door overlijden of het uittreden van een lid, in zover het aantal leden daardoor niet minder dan drie bedraagt. Zelfs in dat geval beschikt de vereniging over een regularisatietermijn van drie maanden.

De vereniging kan vrijwillig ontbonden worden door een besluit van de algemene vergadering overeenkomstig het in artikel 20 van de wet van 27 juni 1921 bepaalde, door een gerechtelijke beslissing of door de intrede van de ontbindende voorwaarde. In geval van vrijwillige ontbinding benoemt de algemene vergadering, of bij gebreke daarvan, de rechtbank, één of meer vereffenaars. Zij bepaalt tevens hun bevoegdheid alsmede de vereffeningsvoorwaarden.

De activa zullen, na aanzuivering van de passiva, worden overgedragen aan een belangenloze doelstelling. TITEL VI: Algemene verplichtingen en slotbepalingen

Art. 19: Verplichtingen en klachten

De vereniging noch de bestuursleden zijn aansprakelijk voor verbintenissen aangegaan door leden, zonder schriftelijke goedkeuring van het bestuur.

Klachten in verband met zaken of personen dienen schriftelijk en niet anoniem bij het secretariaat te worden ingediend.

Art. 20: Slotbepalingen

Alle niet door deze statuten voorziene gevallen kunnen bij hoogdringendheid voorlopig worden geregeld door het beheer (bestuur) in afwachting van de eerstkomende algemene vergadering, waarop een definitieve beslissing zal worden genomen. In geen geval mogen deze beslissingen strijdig zijn met de wet van 27 juni 1921.

Opgemaakt in 5 exemplaren en aangenomen met eenparigheid van stemmen op de bestuursvergadering van 20/03/2015 te Otegem. Ieder bestuurslid ontvangt een exemplaar, één exemplaar is bestemd voor het Belgisch Staatsblad en het laatste exemplaar is bestemd voor de archieven van Safe-House vzw.

De voorzitter: Jarne Moreel

Gelezen en goedgekeurd

De secretaris: Rütger Vaernewyck

Gelezen en goedgekeurd

De penningmeester: Tom Librecht

Gelezen en goedgekeurd

Luik B - vervolg MOD 2.2

Coordonnées
SAFE-HOUSE

Adresse
SINT-ANNASTRAAT 28 8553 OTEGEM

Code postal : 8553
Localité : Otegem
Commune : ZWEVEGEM
Province : Flandre occidentale
Région : Région flamande