ZORG.BE

Association sans but lucratif


Dénomination : ZORG.BE
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 837.256.587

Publication

13/07/2011
ÿþ MOD 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

MONITEI, i" iLI~LCt~ DIREc'.Tlqíi9

1111111,1111.1.11.Mij111111

-V- SJ"i"y,Ç Lu'JLU ~J

F3El_GISCH :~9TAA'5.31.~1 ~ BEs--QJUF~

24. 06. 2011 I-iTBANh e6ÓF'HANIJEL

K beeNe

v

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 13/07/2011 - Annexes du Moniteur belge

Onaernemingsnr . 0te?. 2 Se S-8?-

Benárr.:ng

(vc'w`2) : Zorg.be

(verkort) :

Rechtsvorm : vzw

Zetel : Burgemeester Vandenbogaerdelaan 54, 8870 Izegem

Onderwer akte Oprichting en benoeming bestuurders

OPRICHTINGSAKTE

Op 20 Juni 2011 wordt tussen de volgende stichtende leden (" hierna oprichters " )

1. Mevr. Clarisse Sotie, Hogestraat 5, 8870 Izegem, maatschappelijk werker, 78.03.03-066.48

2. De heer Daels Luc, account, Wervikstraat 166, 8940 Geluwe. 62.10.07-161.31

3. De heer Moens Alex, lic. med-soc wetenschappen, Saint-Cloudlaan 14, 8500 Kortrijk. 64.06.19-407.21

4. De heer Behaeghe Emmanuel, bediende, Ommegangstraat 51, 8870 Izegem. 63.12.21-385.04

5. De heer Mahieu Diego, Neuvillestraat 24, 8930 Rekkem, informaticus, 70.08.19-299.75

overeengekomen een vereniging zonder winstoogmerk op te richten ( hierna " vzw " genaamd) op grond van de Wet van 27 juni 1921 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 1 juli 1921, zoals onder meer gewijzigd door de Wetten van 2 mei 2002, van 16 januari 2003, van 22 december 2003, van 9 juli 2004 en van 27 december 2004 ( hierna genoemd "V&S-wet" ).

De oprichters komen overeen dat de statuten van de vereniging als volgt luiden.

TITEL I - Benoeming, doel, zetel, duur

Artikel 1

- De vereniging wordt opgericht als een entiteit met rechtspersoonlijkheid, meer in het bijzonder als een vereniging zonder winstoogmerk conform de bepalingen van de Wet van 27 juni 1921 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 1 juli 1921, zoals onder meer gewijzigd door de Wetten van 2 mei 2002, van 16 januari 2003, van 22 december 2003, van 9 juli 2004 en van 27 december 2004 ( hierna genoemd "V&S-wet") en draagt de naam Zorg.be.

- Deze naam moet voorkomen in alle akten, facturen, aankondigingen, bekendmakingen, brieven, orders en andere stukken uitgaande van de vereniging, onmiddellijk voorafgegaan of gevolgd door de woorden "vereniging zonder winstoogmerk" of door de afkorting "VZW", met nauwkeurige aanduiding van de zetel.

Artikel 2.

- De vereniging heeft haar zetel te 8870 Izegem, Burgemeester vandenbogaerdelaan 54, gelegen in het gerechtelijk arrondissement Kortrijk. De Raad van Bestuur heeft de bevoegdheid om de zetel te verplaatsen naar iedere plaats binnen het Nederlands taalgebied en de nodige openbaarmakingsvereisten te vervullen. De zetelwijziging zal worden bekrachtigd door de eerstvolgende Algemene Vergadering die het aanwezigheidsquorum en de meerderheden van een statutenwijziging respecteert.

Artikel 3.

De vereniging heeft tot doel de maatschappelijke en individuele welzijnszorg zowel lichamelijk, sociaal als geestelijk te bevorderen, te ondersteunen en te ontwikkelen; zij mag met dat doel alle activiteiten uitoefenen die daarmee verband houden, onder meer gezondheids-, ouderenzorginstellingen en thuiszorginitiatieven

oprichten, beheren en besturen of steunen. Zij is bevoegd om alle roerende en onroerende goederen en

Op de laatste blz. van Luik B vermelden " Recto . Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris. hetzi; van de 7ersa(o)n(en)

bevcegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegem.roordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 13/07/2011 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

rechten te bezitten en te gebruiken in eigendom, vruchtgebruik of anderszins, die zij voor dat doel nodig heeft. Zij mag, op bijkomstige wijze, zekere economische activiteiten uitoefenen op voorwaarde dat de opbrengst daarvan uitsluitend besteed wordt aan het hoofddoel. Zij is tevens bevoegd om deel te nemen in of lid te worden van andere rechtspersonen, in de mate dit in uitvoering is van haar maatschappelijk doel. Zij mag alle activiteiten verrichten in het kader van de wet op de dienstencheques en in het kader van het decreet op de lokale diensteneconomie. De vereniging zal technologische evoluties in de zorg volgen en helpen ontwikkelen en uitbouwen en mag hiervoor alle handelingen stellen.

Artikel 4. De vereniging is opgericht voor onbepaalde duur.

TITEL II.  Leden, toetreding, uittreding, uitsluiting, bijdrage

Artikel 5. De vereniging bestaat uit effectieve leden. Het aantal effectieve leden moet minstens drie (3) bedragen.

Artikel 6. De Raad van Bestuur beslist over de toetreding van nieuwe leden. De beslissing van de Raad van Bestuur is zonder beroep en dient niet gemotiveerd te worden.

Op de zetel van de vereniging wordt door de Raad van Bestuur een register van de effectieve leden bijgehouden. Dit register bevat de wettelijk verplichte vermeldingen en beslissingen.

Artikel 7. Het ontslag en de uitsluiting van een lid gebeurt op de wijze bepaald door artikel 12 van de wet. Zodra een lid ouder is dan vijfenzeventig jaar, neemt zijn lidmaatschap van rechtswege een einde. Leden die op twee opeenvolgende Algemene Vergaderingen afwezig zijn zonder geldige reden, kunnen op de vergadering verzocht worden ontslag te nemen. De Raad van Bestuur oordeelt over de geldigheid van de reden.

Artikel 8. Aan de leden wordt geen bijdrage gevraagd.

TITEL III.  Algemene Vergadering

Artikel 9. De Algemene Vergadering bestaat uit minstens de bestuurders ptusl.

Artikel 10. De bevoegdheden van de Algemene Vergadering zijn bepaald in de artikelen 4, 12 en 20 van de

wet en omvatten volgende materies:

1° de wijziging van de statuten;

2° de benoeming en de afzetting van de bestuurders;

3° de benoeming en de afzetting van de commissarissen en het bepalen van hun bezoldiging ingeval een

bezoldiging wordt toegekend;

4° de kwijting aan de bestuurders en de commissarissen;

5° de goedkeuring van de begroting en van de rekening;

6° de ontbinding van de vereniging;

7° de uitsluiting van een lid;

8° de omzetting van de vereniging in een vennootschap met een sociaal oogmerk.

Artikel 11. De Algemene Vergadering moet minstens eenmaal per jaar samengeroepen worden voor de goedkeuring van de rekeningen en de begroting, uiterlijk op 30 juni. De Algemene Vergadering wordt door de voorzitter van de Raad van Bestuur bijeengeroepen, of bij zijn afwezigheid door een andere bestuurder.

Op basis van een besluit van de Raad van Bestuur evenals door de voorzitter kan een buitengewone Algemene Vergadering bijeengeroepen worden. Zij moet daarenboven worden bijeengeroepen wanneer één vijfde van de leden erom vraagt.

De bijeenroeping geschiedt ten minste acht dagen vóór de vergadering bij gewone brief, per e-mail of per fax. De oproepingsbrief vermeldt datum, uur, plaats en agenda. Elk voorstel dat wordt gesteund door minstens 1/5 van de leden, dient aan de agenda te worden toegevoegd.

Indien twee derde van de leden van de Algemene Vergadering aanwezig is, kan over op de vergadering toegevoegde punten geldig beslist worden.

Artikel 12. Om geldig te kunnen beslissen dient steeds een meerderheid van de leden aanwezig te zijn. Wordt deze voorwaarde niet vervuld, dan wordt een nieuwe vergadering belegd met dezelfde agenda. Op deze vergadering zijn de beslissingen geldig, ongeacht het aantal aanwezige leden.

De beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen - onthoudingen niet meegerekend. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend. Indien er, in geval van geheime stemming, staking van stemmen is, wordt het voorstel geacht verworpen te zijn. Geheime stemming kan aangevraagd worden door minstens 1/3 van de aanwezige leden.

Besluiten in verband met statutenwijziging, uitsluiting van leden of vrijwillige ontbinding kunnen echter alleen genomen worden mits de voorwaarden, bepaald in de artikelen 8,12 en 20 van de "V&S-wet", in acht worden

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 13/07/2011 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

genomen. Besluiten in verband met vrijwillige ontbinding van de vereniging of wijziging van het maatschappelijk doel, vereisen een 4/5den meerderheid, in overeenstemming met de artikelen 8 en 20 van de "V&S-wet".

Artikel 13. Elk lid beschikt over één stem en kan zich niet laten vertegenwoordigen.

Artikel 14. De Algemene Vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de Raad van Bestuur of diens vervanger, zoals bepaald in het hierna volgend artikel 18.

Artikel 15. De verslagen van de Algemene Vergadering worden opgenomen in een register dat wordt bijgehouden op de zetel van de vereniging en ondertekend door de voorzitter en een bestuurder of secretaris. Elk verslag wordt aan de leden toegestuurd, uiterlijk voor de eerstvolgende vergadering.

TITEL IV.  Raad van Bestuur

Artikel 16. De Raad van Bestuur is voor minstens de helft samengesteld uit personen die in een andere v.z.w. actief zijn in de sector gezondheid s- welzijns-, ouderen- of gehandicaptenzorg en er reeds een bestuursmandaat uitoefenen.

Artikel 17. De vergadering wordt bestuurd door een Raad die samengesteld is uit minstens 3 bestuurders, die lid moeten zijn van de vereniging. Zij worden benoemd door de Algemene Vergadering voor een periode van zes jaar. Hun mandaat is hernieuwbaar.

Het mandaat van bestuurder eindigt door het verstrijken van de termijn van zes jaar, door overlijden, ontslag of uitsluiting.

indien het einde van mandaat voor 3 bestuurders samenvalt, worden de betreffende mandaten door de Algemene Vergadering verlengd voor 6 maanden.

Het mandaat van bestuurder is onbezoldigd. De kosten die zij maken in het kader van de uitoefening van het bestuursmandaat, kunnen vergoed worden.

Artikel 18. De Raad van Bestuur kiest onder zijn leden een voorzitter, een ondervoorzitter en een gedelegeerd bestuurder. Ook een secretaris wordt aangesteld en deze hoeft geen lid le zijn.

De voorzitter en de gedelegeerd bestuurder mogen in een andere v.z.w. actief zijn in de sector gezondheids-, welzijns-, ouderen- of gehandicaptenzorg en er reeds een bestuursmandaat uitoefenen.

Bij afwezigheid van de voorzitter leidt de ondervoorzitter in de eerste plaats de vergadering, en bij diens ontstentenis de gedelegeerd bestuurder. Indien de voorzitter afwezig is op meer dan twee opeenvolgende vergaderingen, moet de Raad van Bestuur ad interim een voorzitter aanwijzen die beantwoordt aan bovengenoemde criteria.

De voorzitter en de gedelegeerd bestuurder worden benoemd voor een periode van 6 jaar. Hun mandaat is hernieuwbaar.

Artikel 19. De Raad kan alleen geldig beslissen indien de meerderheid van de bestuurders aanwezig is. Wordt deze voorwaarde niet vervuld, dan wordt een nieuwe vergadering belegd met dezelfde agenda. Op deze vergadering zijn de beslissingen geldig, ongeacht het aantal aanwezige leden.

De beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

Een bestuurder kan geen volmacht geven inzake stemrecht.

Artikel 20. De Raad van Bestuur vergadert op schriftelijke uitnodiging ( via gewone brief, email of fax) van de voorzitter of diegene die hem vervangt. Zulke uitnodigingen bevat de agenda en zal minstens 8 dagen voor de Raad van Bestuur worden uitgestuurd. Geen zaak mag buiten de dagorde behandeld worden tenzij hel dringend karakter ervan erkend wordt door een 2/3 meerderheid van de aanwezige bestuurders.

Artikel 21. Het vrijwillig ontslag kan pas uitwerking hebben op de eerstvolgende Algemene Vergadering waarbij deze ontslagname wordt geacteerd. Een bestuurder aanvaardt zijn uitsluiting indien hij op 3 opeenvolgende vergaderingen afwezig is. De Raad van Bestuur oordeelt over de geldigheid van de reden en beslist of deze uitsluiting effectief wordt voorgedragen aan de Algemene Vergadering.

Artikel 22. De Raad van Bestuur leidt de zaken van de vereniging en vertegenwoordigt deze bij elke gerechtelijke en buitengerechtelijke handeling. De Raad van Bestuur is bevoegd om alle daden van bestuur en beschikking te stellen die niet uitdrukkelijk door de wet aan de Algemene Vergadering zijn voorbehouden. Zij beschikt over de volheid van residuaire bevoegdheden.

Artikel 23. Voor alle daden van dagelijks bestuur is de handtekening van de voorzitter of van de gedelegeerd bestuurder voldoende om de vereniging geldig te verbinden.

Voor handelingen die de vereniging voor een termijn van meer dan 5 jaar verbinden, het aankopen van onroerende goederen en het vestigen van zakelijke rechten op onroerende goederen, zijn de gezamenlijke

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 13/07/2011 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

handtekeningen van de voorzitter en de gedelegeerd bestuurder vereist en voldoende opdat de vereniging geldig verbonden zou zijn. Bij afwezigheid van de gedelegeerd bestuurder, kan de ondervoorzitter als tweede persoon ondertekenen. Voor deze handelingen is het ook voldoende dat de voorzitter ondertekent samen met 2 bestuurders.

Volmacht geven aan derden voor taken van dagelijks bestuur dient te gebeuren op basis van de gezamenlijke handtekeningen van 2 van volgende personen: de voorzitter, de ondervoorzitter, de gedelegeerd bestuurder.

Artikel 24. De verslagen van de Raad van Bestuur worden opgenomen in een register dat wordt bijgehouden op de zetel van de vereniging en ondertekend door de voorzitter en een bestuurder of secretaris. De Raad van Bestuur kan binnen haar werking een reglement van inwendige orde opstellen.

TITEL V.  Begrotingen, rekeningen

Artikel 25. - Zolang de vzw voor het laatst afgesloten boekjaar de drempelbedragen vermeld in artikel 17,§5 van de "V&S-wet" niet overschrijdt, is de vzw niet verplicht een commissaris te benoemen.

- Zodra de vzw de drempelbedragen overschrijdt, wordt de controle op de financiële toestand, op de jaarrekening en op de regelmatigheid van de verrichtingen hierin weer te geven, aan een commissaris opgedragen, te benoemen door de Algemene Vergadering onder de leden van het Instituut der Bedrijfsrevisoren overeenkomstig de wettelijke bepalingen ter zake.

- De vereniging zal onder meer worden gefinancierd door subsidies, toelagen, giften, bijdragen, schenkingen, legaten en andere voorzieningen in laatste wilsbeschikkingen en testamenten, gegeven zowel om de algemene doeleinden van de vereniging te ondersteunen als ter ondersteuning van een specifiek project. Daarnaast kan de vereniging fondsen verwerven op elke andere wijze die niet in strijd is met de "V&S-wet".

- Het boekjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december. De boekhouding wordt gevoerd overeenkomstig het bepaalde in artikel 17 van de "V&S-wet" en de daarop toepasselijke uitvoeringsbesluiten.

- De jaarrekening wordt neergelegd in het verenigingsdossier dat wordt gehouden op de griffie van de Rechtbank van Koophandel overeenkomstig het bepaalde in artikel 26novies van de "V&S-wet".

- Voor zover van toepassing wordt de jaarrekening tevens neergelegd bij de Nationale Bank overeenkomstig het bepaalde in artikel 17,§6 van de "V&S-wet" en de desbetreffende uitvoeringsbesluiten.

- De Raad van Bestuur legt de jaarrekening van het voorafgaande boekjaar alsook een voorstel van begroting m.b.t. het komende boekjaar ter goedkeuring voor aan de jaarlijkse Algemene Vergadering.

TITEL VI.  Statutenwijziging, ontbinding, vereffening

Artikel 26. Over de statutenwijziging en de ontbinding van de vereniging kan enkel beslist worden door de Algemene Vergadering, op de wijze en volgens de voorwaarden vastgesteld door de "V&S-wet" en de uitvoeringsbesluiten daaromtrent.

Artikel 27. In geval van ontbinding wordt het vermogen, volgens beslissing van de Algemene Vergadering, overgedragen aan een andere v.z.w. met gelijkaardige doelstellingen.

TITEL VII. -- Eindbeschikking

Artikel 28. Voor alles wat door de statuten niet uitdrukkelijk is geregeld, is de "V&S-wet" en haar uitvoeringsbesluiten van toepassing.

Aanstelling van de eerste Raad van Bestuur onmiddellijk na de oprichting van de vzw Thuiszorg, op 2 februari 2011 en met zetel te Kortrijk, zijn de oprichters in buitengewone Algemene Vergadering bijeengekomen, en hebben zij in uitvoering van de statuten van vernoemde vereniging voor het eerste maal de leden van de Raad van Bestuur aangesteld.

Worden met éénparigheid van stemmen benoemd tot bestuurder :

1. Mevr. Clarisse Sofie, Hogestraat 5, 8870 Izegem, maatschappelijk werker, 78.03.03-066.48

2. De heer Daels Luc, account, Wervikstraat 166, 8940 Geluwe. 62.10.07-161.31

3. De heer Moens Alex, lic. med-soc wetenschappen, Saint-Cloudlaan 14, 8500 Kortrijk. 64.06.19-407.21

4. De heer Behaeghe Emmanuël, bediende, Ommegangstraat 51, 8870 Izegem. 63.12.21-385.04

De bestuurders hebben aanvaard hun mandaat uit te oefenen met de bevoegdheden zoals bepaald in de

statuten.

Wordt als Voorzitter aangesteld : Mevr. Clarisse Sofie

Wordt als Ondervoorzitter aangesteld : De heer Behaeghe Emmanuël

bAQD 2.2

Wordt als gedelegeerd bestuurder aangesteld en als zodanig belast met het dagelijks bestuur van de vereniging, Behaeghe Emmanuël.

Wordt als penningmeester aangesteld : De heer Moens Alex

Wordt als secretaris aangesteld : De heer Daels Luc.

Opgemaakt in 3 exemplaren en met éénparigheid van stemmen aanvaard op de stichtingsvergadering, gehouden te Izegem op 20 Juni 2011 en ondertekend door de oprichters en bestuurders, die verklaren te aanvaarden.

Clarisse Sofie

Voorzitter

Op de laatste biz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de lnstr=enterencie notaris, hetzij van de perso(cjn!.en) bevoegd de vereniging, stichting oF orgai!s7ne ten aanzien var, derden te vertegermordigen

Verso : Naam en handtekening

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 13/07/2011 - Annexes du Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 13/07/2011 - Annexes du Moniteur belge

Coordonnées
ZORG.BE

Adresse
BURGEMEESTER VANDENBOGAERDELAAN 54 8870 IZEGEM

Code postal : 8870
Localité : IZEGEM
Commune : IZEGEM
Province : Flandre occidentale
Région : Région flamande