ZORGBEDRIJF ROESELARE

Divers


Dénomination : ZORGBEDRIJF ROESELARE
Forme juridique : Divers
N° entreprise : 597.748.345

Publication

17/02/2015
ÿþ MOD 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

1

u MONITEL R BELGE NEERGELEGD

2 0 JAN. 20ï3

Rechtbank van KOOPHANDEL

Gent. afd. KORTRIJK

11111111 III II i u 0 9 -02- 2015 ELG1SCH STAATSBLAD

*15026412*



Griffie



: ;-59- ?4ó 3

Zorgbedrijf Roeselare

Ondernemingsnr Benaming

(voluit) :





(verkort) :

Rechtsvorm : OCMW-vereniging van publiekrecht

Zetel : 8800 Roeselare, Gasthuisstraat 10

Onderwerp akte : AKTE VAN OPRICHTING, STATUTEN EN OVERGANGSBEPALINGEN

Uit een akte verleden voor meester Axelle THIERY, geassocieerd notaris, zaakvoerder in de burgerlijke vennootschap met handelsvorm van een BVBA "THIERY Joseph en Axelle, geassocieerde notarissen", met zetel te 8800 Roeselare (Rumbeke), Rumbeeksesteenweg 352, 0837.832.946 RPR Gent afdeling Kortrijk op 12 november tweeduizend veertien, geregistreerd op het eerste registratiekantoor Kortrijk 2 op één december tweeduizend veertien, acht bladen geen verzendingen, Register OHA 6, boek 23, blad 42, vak 19, ontvangen: honderd euro (¬ 100), de e.a. Inspecteur- adviseur (getekend) Brigitte Van Thuyne, blijkt dat er door:

1/ Het OPENBAAR CENTRUM VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN van de stad Roeselare, met zetel te 8800 Roeselare, Gasthuisstraat 10, BTW BE 0212.174.137 RPR Gent afdeling Kortrijk, en

2/ De STAD ROESELARE, met zetel te 8800 Roeselare, Botermarkt 2, 0207.432.520, RPR Gent afdeling Kortrijk,

een publiekrechtelijke rechtspersoon overeenkomstig Titel VIII Hoofdstuk I van het OCMW-decreet werd opgericht onder de benaming "Zorgbedrijf Roeselare" waarvan de statuten luiden als volgt:

TITEL I - BENAMING, JUREDISCHE VORM, ZETEL EN DUUR VAN DE VERENIGING

Benaming van de vereniging

De vereniging draagt de naam "Zorgbedrijf Roeselare". Al de akten, facturen, aankondigingen, publicaties en andere stukken die uitgaan van de vereniging, vermelden de benaming van de vereniging met, onmiddellijk daarvoor of daarna, de leesbaar en voluit geschreven woorden: "vereniging onderworpen aan titel VIII, hoofdstuk I, van het decreet van negentien december tweeduizend en acht betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn" of "OCMW-vereniging van publiekrecht".

Juridische vorm van de vereniging en definities

§1. De vereniging wordt opgericht als een entiteit met rechtspersoonlijkheid, meer in het bijzonder als een vereniging op grond van Titel Viii Hoofdstuk I van het decreet van negentien december tweeduizend en acht betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van vierentwintig decembertweeduizend en acht (hierna genoemd "OCMW-decreet").

§2. Ais er geen specifieke meerderheid staat vernield in deze statuten, dan wordt de volstrekte meerderheid

verondersteld.

Onder volstrekte meerderheid van stemmen wordt verstaan: meer dan de helft van de uitgebrachte

stemmen, waarbij geen rekening wordt gehouden met onthoudingen.

Onder bijzondere meerderheid van stemmen wordt verstaan: het breukdeel van de uitgebrachte stemmen

dat wordt vermeld in de wet of in de statuten, waarbij geen rekening wordt gehouden met onthoudingen.

Zetel van de vereniging

De zetel van de vereniging is gevestigd te 8800 Roeselare, Gasthuisstraat 10, gelegen in het gerechtelijk

arrondissement West-Vlaanderen.

Duur van de vereniging

De vereniging is opgericht voor een duur van dertig (30) opeenvolgende jaren, ingaand op één januari

tweeduizend vijftien en dewelke, behoudens verlenging, verstrijkt op éénendertig december tweeduizend

vierennveertig om vierentwintig uur (24u 00).

De vereniging mag verbintenissen aangaan die haar duur te boven gaan mits ze deze verbintenissen

financieel kan nakomen, zodanig dat de ontbinding en de vereffening van de vereniging er niet door wordt

bemoeilijkt.

TITEL II  DOEL VAN DE VERENIGING

Doelomschrijving

De vereniging heeft tot doel in te staan voor volwaardige en kwaliteitsvoile verzorgende, verplegende en

dienstverlenende instellingen en diensten, waarvan de werking gebaseerd is op federale of gewestelijke

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

verso ; Naam en handtekening.

MOD 2.2

r . financiering met bijbehorende werkings- en erkenningsregels en voor het voltallige personeel dal ingezet wordt

voor activiteiten die hoofdzakelijk verricht worden in mededinging met andere marktdeelnemers, en meer bepaald diensten en instellingen voor opvang van, begeleiding van en zorg voor ouderen en kinderen, zoals residentiële seniorenzorg en thuiszorg, voorschoolse en buitenschoolse kinderopvang en ambulante revalidatie. Hieronder wordt onder andere verstaan, de inrichting, het beheer, de coördinatie, het optimaliseren en de exploitatie van instellingen en diensten voor woon en zorg, opvang en verzorging van ouderen en/of kinderen. Hiertoe zal de vereniging één of meer inrichtingen kunnen oprichten, beheren en exploiteren, de oprichting van gelijkaardige diensten in de hand kunnen werken, de goede organisatie en de samenwerking ervan kunnen bevorderen en coördineren en, in het algemeen, alle initiatieven kunnen nemen of steunen die ouderen en/of kinderen ten goede komen,

Activiteiten

De vereniging kan activiteiten opstarten, zoals onder andere de realisatie, de inrichting, het beheer, de optimalisatie of de exploitatie van woonzorgcentra, rust- en verzorgingstehuizen, rustoordbedden, serviceflats, assistentiewoningen, dienstencentra, thuisdiensten, centra voor ambulante revalidatie, jeugdinstellingen, nursing home, diensten inzake kortverblijf, dagverzorging, voor-, na- en buitenschoolse kinderopvang, andere hulpverleningsdiensten voor ouderen en/of kinderen en alle mogelijke hiertoe ondersteunende en faciliterende activiteiten.

De vereniging kan tevens participeren in projecten die verband houden met de realisatie, de inrichting, het beheer, de optimalisatie of de exploitatie van de in het eerste lid vermelde activiteiten.

De vereniging kan handelingen stellen die rechtstreeks of onrechtstreeks betrekking hebben op of bijdragen tot haar doel, met inbegrip van bijkomstige commerciële en winstgevende activiteiten binnen de grenzen van wat wettelijk is toegelaten en waarvan de opbrengsten te allen tijde zullen worden aangewend voor de verwezenlijking en ondersteuning van haar publieke, niet-winstgevende doelstellingen.

De vereniging kan haar medewerking verlenen en deelnemen aan iedere activiteit die met haar doel overeenstemt en deze steunen of daarvoor middelen ter beschikking stellen,

De vereniging kan, alleen of met andere verenigingen, vzw's en andere rechtspersonen oprichten en erin participeren binnen het wettelijk kader dat op haar van toepassing is. Zij kan tevens mandaten uitoefenen als lid, bestuurder, vereffenaar, enzovoort in rechtspersonen waarin zij participeert of op een andere wijze betrokken is.

TITEL III  DEELGENOTEN

Aanduiding van de deelgenoten

De vereniging telt bij haar oprichting twee deelgenoten, namelijk:

-het OCMW Roeselare;

-de stad Roeselare.

Toetreding

Na de oprichting van de vereniging kunnen nieuwe deelgenoten toetreden. Elke beslissing tot toetreding van

een deelgenoot vereist de voorafgaandelijke aanvaarding bij beslissing van de algemene vergadering, onder

voorbehoud van de nodige adviezen, goedkeuringen en machtigingen.

De algemene vergadering beslist over de inbreng van een toetredende deelgenoot, inclusief de rechten die

de leden van de vereniging kunnen laten gelden op de inbrengen die zij zouden gedaan hebben bij de

toetreding tot de vereniging of tijdens hun deelgenootschap.

De deelgenoten zijn geen lidmaatschapsbijdrage verschuldigd,

Einde lidmaatschap

§1. Elke deelgenoot kan uit de vereniging treden door zijn ontslag in te dienen bij de raad van beheer. Indien de vereniging slechts één deelgenoot telt, is zij van rechtswege ontbonden bij de uittreding van die enige deelgenoot.

De deelgenoot die uit de vereniging wenst te treden, deelt dit mee aan de raad van beheer bij een ter post aangetekende brief. De deelgenoot zal na een opzeggingstermijn van minstens twaalf maanden van rechtswege ophouden deel uitte maken van de vereniging.

§2. In geval van verlies van rechtspersoonlijkheid van een deelgenoot of in geval van een wezenlijke reorganisatie van een deelgenoot, beslist de algemene vergadering of de rechtsopvolger van de betrokken deelgenoot als deelgenoot wordt aanvaard, volgens welke modaliteiten het deelgenootschap kan worden overgedragen, dan wel of het deelgenootschap vervalt.

§3. Een deelgenoot kan worden uitgesloten. Over de uitsluiting wordt beslist door de algemene vergadering. §4.Een ontslagnemend, vervallen verklaard of uitgesloten deelgenoot kan nooit aanspraak maken op enig aandeel in het vermogen, de reserves of het kasgeldfonds van de vereniging,

Deze deelgenoot heeft wel recht op de teruggave van zijn inbreng in de vereniging of van de tegenwaarde ervan, desgevallend overeenkomstig de modaliteiten die werden overeengekomen op het moment dat de inbreng werd verricht. Deze deelgenoot heeft evenwel geen recht op de voornoemde teruggave van zijn inbreng in de vereniging of van de tegenwaarde ervan, in de mate dat deze inbreng bestond uit tussenkomst in de leninglasten voor het roerende en onroerende patrimonium en uit dotaties in speciën.

Deze deelgenoot zal overeenkomstig artikel 24 van de statuten bijdragen in de tekorten van de vereniging, zoals vastgesteld door de raad van beheer, desgevallend a rato van de periode van het boekjaar dat het lidmaatschap van deze deelgenoot nog niet beëindigd was.

inbreng

§1. De inbreng van de deelgenoot OCMW, dewelke geschiedt met ingang vanaf één januari tweeduizend vijftien, omvat de ouderenzorg, de overige diensten, het patrimonium en de bijhorende rechten en plichten zoals nader omschreven in de bijlage "inbreng" bij deze statuten.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -17/02/2015 - Annexes du Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -17/02/2015 - Annexes du Moniteur belge MOD 2,2

§2. De inbreng van de deelgenoot stad Roeselare, dewelke geschiedt met ingang vanaf één januari tweeduizend vijftien, omvat het patrimonium, de tussenkomst, de dotaties en de bijhorende rechten en plichten ioals nader omschreven in de bijlage "inbreng" bij deze statuten,

§3. Er zal een overeenkomst worden opgesteld tussen de inbrengende deelgenoten en de vereniging waarbij de voorwaarden en de modaliteiten van de in §1 en §2 beschreven inbreng zullen worden vastgelegd, alsook de rechten van de inbrengende deelgenoten met betrekking tot hun inbreng in geval van beëindiging van haar deelgenootschap of bij ontbinding van de vereniging.

In het kader van een mogelijke verdere verzelfstandiging van de door de vereniging aangeboden diensten, kennen de deelgenoten aan de vereniging het recht toe om onderdelen van de in §1 en §2 beschreven inbreng, via een besluit van haar raad van beheer, op haar beurt in te brengen of ter beschikking te stellen van de eventueel in de toekomst nog op te richten verder verzelfstandigde entiteiten waarin de deelgenoten en/of de vereniging desgevallend zullen participeren, op voorwaarde dat de verplichtingen die voor de vereniging voortvloeien uit de modaliteiten en voorwaarden van de inbreng zoals opgenomen in deze statuten en in de in het eerste lid bedoelde overeenkomst worden omschreven door de bedoelde verzelfstandigde entiteiten.

Elke wijziging aan de modaliteiten en voorwaarden van de inbreng zoals opgenomen in deze statuten en de in het eerste lid bedoelde overeenkomst vereist de voorafgaandelijke goedkeuring van de deelgenoten,van de vereniging en van de toezichthoudende overheid. De goedkeuring vanwege de vereniging dient te worden gegeven krachtens een beslissing van de algemene vergadering.

Indien andere rechtspersonen tot de vereniging toetreden kunnen de reeds aanwezige deelgenoten hun inbreng wijzigen.

TITEL IV DE ALGEMENE VERGADERING

Samenstelling

§1. De algemene vergadering is samengesteld uit de afgevaardigden van de deelgenoten. De vertegenwoordiging van elke deelgenoot in de algemene vergadering van de vereniging staat in verhouding tot ieders inbreng in de vereniging en wordt bepaald als volgt:

-Het aantal afgevaardigden van het OCMW is vastgesteld op dertien [13].

Het OCMW wordt in de algemene vergadering van de vereniging vertegenwoordigd door de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn van het OCMW,

-Het aantal afgevaardigden van de stad is vastgesteld op twee [2],

De stad wordt in de algemene vergadering van de vereniging vertegenwoordigd door de afgevaardigden overeenkomstig artikel 43, §2, 5°, Gemeentedecreet hiervoor aangeduid door de gemeenteraad uit de leden van het College van Burgemeester en Schepenen van de stad.

Het mandaat van de afgevaardigen van het OCMW en van de stad neemt een einde op de eerste algemene vergadering na de installatie van een nieuwe raad voor maatschappelijk welzijn, indien er nieuwe afgevaardigden zijn aangeduid. De aanduiding van nieuwe afgevaardigden dient te gebeuren ten laatste drie maanden na de installatie van een nieuwe raad voor maatschappelijk welzijn.

Het OCMW en de stad kunnen een afgevaardigde steeds vervangen. Deze vervanging wordt per e-mail of per aangetekend schrijven meegedeeld aan de voorzitter van de algemene vergadering van de vereniging.

§2. In geval van toetreding van nieuwe deelgenoten tot de vereniging zal het aantal afgevaardigden van elke deelgenoot in de algemene vergadering worden vastgesteld via een statutenwijziging, Het aantal afgevaardigden wordt bepaald in verhouding tot ieders inbreng in de vereniging.

§3. De algemene vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van beheer.

De voorzitter van het OCMW is van rechtswege de voorzitter van de raad van beheer. In voorkomend geval,

is de plaatsvervangende voorzitter van het OCMW van rechtswege de voorzitter van de raad van beheer,

Bij verhindering van de voorzitter van de raad van beheer, wordt de algemene vergadering voorgezeten

door de ondervoorzitter van de raad van beheer.

Bij tijdelijke afwezigheid of verhindering van de voorzitter en de ondervoorzitter, wordt de algemene

vergadering voorgezeten door het lid van de algemene vergadering dat door de voorzitter wordt aangewezen.

Bij gebrek aan een dergelijke aanwijzing duidt de algemene vergadering onder zijn leden een plaatsvervanger

aan en wordt, zo nodig, in afwachting van die aanduiding, het voorzitterschap waargenomen door de jongste

afgevaardigde.

Het secretariaat van de algemene vergadering wordt waargenomen door een aangestelde van de

vereniging.

Bevoegdheden

§1~ De volgende bevoegdheden kunnen uitsluitend door de algemene vergadering worden uitgeoefend:

-het wijzigen van de statuten;

-de toetreding van nieuwe deelgenoten en de uitsluiting van deelgenoten;

-het bepalen van het aantal beheerders, het benoemen en het afzetten van de beheerders;

-het goedkeuren van de rekeningen en van het jaarverslag en het verlenen, bij afzonderlijke stemming, van

kwijting aan de beheerders;

-het goedkeuren van het budget en de jaarrekening conform de beleids- en beheerscyclus, voor zover van toepassing;

-in voorkomend geval, het aanduiden van de bedrijfsrevisor en het bepalen van diens vergoeding;

-het goedkeuren en het wijzigen van het beleidsplan, inclusief het zorgstratisch plan, alsook het oprichten of opheffen van enige dienstentak;

-het ontbinden van de vereniging, het aanstellen van één of meerdere vereffenaars en het bepalen van hun bevoegdheden, alsook het bepalen van de bestemming van het netto-actief in geval van ontbinding van de vereniging;

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -17/02/2015 - Annexes du Moniteur belge MOD 2,2

-het verlengen van de duur van de vereniging;

-alle materies waarin regelgeving of onderhavige statuten een beslissing van de algemene vergadering vereisen.

§2r De algemene vergadering kan aan de afgevaardigden in de algemene vergadering en aan de leden van de raad van beheer presentiegeld en vergoedingen toekennen.

§3. De leden van de raad voor maatschappelijk welzijn hebben het recht van inzage in alle dossiers, stukken en akten die het Zorgbedrijf betreffen. De leden van de raad voor maatschappelijk welzijn kunnen, behalve voor de dossiers die betrekking hebben op de persoonlijke levenssfeer van cliënten van het Zorgbedrijf of hun onderhoudsplichtigen, een afschrift verkrijgen van die dossiers, stukken en akten. De vergoeding die eventueel wordt gevraagd voor het afschrift, mag in geen geval meer bedragen dan de kostprijs.

De leden van de raad voor maatschappelijk welzijn mogen alle instellingen en diensten bezoeken die het Zorgbedrijf opricht en beheert.

De leden van de raad voor maatschappelijk welzijn hebben het recht aan de voorzitter van de algemene vergadering en, in voorkomend geval, aan de ondervoorzitter, mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.

De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt bij huishoudelijk reglement de voorwaarden voor het inzagerecht, het recht van afschrift, het bezoekrecht en het recht om mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.

De leden van de raad voor maatschappelijk welzijn, alsmede alle andere personen, die krachtens de wet of het decreet de besloten vergaderingen van het Zorgbedrijf bijwonen, zijn tot geheimhouding verplicht. Deze bepaling doet geen afbreuk aan de mogelijkheid van strafrechtelijke vervolging van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn, alsmede van alle andere personen, vermeld in dit lid, wegens schending van het beroepsgeheim, overeenkomstig artikel 458 van het Strafwetboek.

Vergadering

§1. Jaarlijks zijn er minimaal twee bijeenkomsten van de gewone algemene vergadering. Eén dient ter goedkeuring van het budget voor het volgende boekjaar. Een andere dient ter goedkeuring van de jaarrekening. De raad van beheer brengt jaarlijks op de algemene vergadering verslag uit over de werkzaamheden van de vereniging,

Bijkomende algemene vergaderingen kunnen door de raad van beheer worden bijeengeroepen telkens dit noodzakelijk blijkt, alsook op schriftelijk verzoek dat wordt gericht aan de raad van beheer en dat is ondertekend door minstens één/derde (1/3de) van de afgevaardigden van de deelgenoten.

De algemene vergaderingen hebben plaats op de zetel van de vereniging of op een door de raad van beheer bepaalde plaats zoals vermeld in de oproeping.

§2. De algemene vergadering wordt bijeengeroepen door de voorzitter van de raad van beheer, De oproeping tot de algemene vergadering gebeurt schriftelijk per aangetekende brief, fax of e-mail en dit ten minste acht kalenderdagen voor de dag van de vergadering. De oproeping bevat de plaats, de datum en het exacte tijdstip van de vergadering, alsook de agendapunten en de documenten. De oproepingsbrief moet worden ondertekend door de voorzitter van de raad van beheer of, bij verhindering, door een andere beheerder,

De agenda wordt opgesteld door de voorzitter van de raad van beheer. Eik punt dat door een afgevaardigde van de deelgenoten aan de hand van een toegelicht voorstel tot beslissing wordt ter kennis gebracht aan de voorzitter van de raad van beheer uiterlijk vijf kalenderdagen voor de dag van de vergadering moet aan de agenda worden toegevoegd.

Op dezelfde Wijze en op hetzelfde ogenblik worden de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad in kennis gesteld van de agenda van de algemene vergadering en van de bijhorende documenten.

De algemene vergadering beslist over de punten vermeld op de agenda. Een punt dat niet op de agenda vermeld staat, kan niet worden behandeld op de algemene vergadering, tenzij het dringend en/of belangrijk karakter ervan erkend wordt door de aanwezige en vertegenwoordigde afgevaardigden. Deze omstandigheden moeten in de notulen op gemotiveerde wijze worden uiteengezet en moeten goedgekeurd worden met een bijzondere meerderheid van twee/derden (2/3den).

§3. De algemene vergadering mag voor advies over bepaalde punten ook worden bijgewoond door andere personen, waarvan de aanwezigheid, bij beslissing van de algemene vergadering, als nuttig of noodzakelijk wordt geacht. Deze personen mogen niet aanwezig zijn bij de beraadslaging en de stemming.

§4. De vergaderingen van de algemene vergadering zijn openbaar, behalve ais;

1° het om aangelegenheden gaat die de persoonlijke levenssfeer raken. Zodra een dergelijk punt aan de orde is, beveelt de voorzitter van de algemene vergadering de behandeling in besloten vergadering;

2° de algemene vergadering met twee/derde (2/3de) van de aanwezige leden en op gemotiveerde wijze beslist tot behandeling in besloten vergadering, in het belang van de openbare orde of op grond van ernstige bezwaren tegen de openbaarheid.

De vergaderingen over het organogram, de personeelsformatie, de rechtspositieregeling, het meerjarenplan en de aanpassingen ervan, het budget, een budgetwijziging of de jaarrekening zijn in elk geval openbaar.

De besloten vergadering kan enkel plaatsvinden na de openbare vergadering, uitgezonderd in tuchtzaken. Als tijdens de openbare vergadering blijkt dat de behandeling van een punt in besloten vergadering moet worden voortgezet, kan de openbare vergadering, enkel met dat doel, worden onderbroken. Als tijdens de besloten vergadering blijkt dat de behandeling van een punt In openbare vergadering moet warden behandeld, wordt dat punt opgenomen op de agenda van de eerstvolgende raad voor maatschappelijk welzijn. In geval van dringende noodzakelijkheid van het punt, kan de besloten vergadering, enkel met dat doel, worden onderbroken.

Alle personen die de vergadering bijwonen, tekenen de aanwezigheidslijst en vermelden hun hoedanigheid.

M6D 2.2

. , Wijze van stemmen

§1. Elke afgevaardigde van de deelgenoten beschikt over één stem in de algemene vergadering.

§2. Om op een geldige manier te beraadslagen en te besluiten moet de meerderheid van de afgevaardigden aanwezig zijn.

Indien na de eerste oproep voor een vergadering geen meerderheid van de afgevaardigden aanwezig is, wordt uiterlijk binnen de maand een tweede vergadering bijeengeroepen die op een geldige wijze kan beraadslagen en besluiten ongeacht het aantal aanwezige afgevaardigden. In deze bijeenroeping wordt vernield dat het om een tweede bijeenroeping gaat.

§3. De stemming gebeurt mondeling, behalve wanneer het personen betreft, in welk geval de stemming geheim gebeurt. Het huishoudelijk reglement kan een regeling invoeren die gelijkwaardig is aan een mondelinge stemming. Als dusdanig warden de mechanisch uitgebrachte naamstemming en de stemming bij zitten en opstaan of bij handopsteking beschouwd.

Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter, of bij diens afwezigheid van de persoon die in zijn plaats de vergadering voorzit, doorslaggevend.

Ter kennis brengen van de besluiten van de algemene vergadering

De beslissingen van de vergaderingen worden genotuleerd. Deze notulen worden, na goedkeuring door de algemene vergadering, ingeschreven in een daartoe bestemd register en ondertekend door de voorzitter en het secretariaat. De afschriften van of uittreksel uit het register worden ondertekend door een afgevaardigde.

Een afschrift van de notulen wordt door het secretariaat toegestuurd aan elke deelgenoot van de vereniging.

Het register met de notulen ligt op de zetel van de vereniging ter inzage van de afgevaardigden van de deelgenoten. Derde belanghebbenden kunnen aan het secretariaat van de vereniging een gemotiveerd schriftelijk verzoek richten teneinde inzage te bekomen van de notulen. Het secretariaat van de vereniging oordeelt over het gevolg dat aan een dergelijk verzoek dient te worden gegeven overeenkomstig de toepasselijke regelgeving.

Het secretariaat van de vereniging zorgt voor de door de wet voorgeschreven publicaties in het Belgisch Staatsblad,

TITEL V  DE RAAD VAN BEHEER

Samenstelling

§1. De vereniging wordt beheerd door een raad van beheer. De vertegenwoordiging van elke deelgenoot in de raad van beheer van de vereniging staat in verhouding tot ieders inbreng in de vereniging en wordt bepaald als volgt:

Het aantal afgevaardigden van het OCMW is vastgesteld op zeven [7],

Het OCMW wordt in de raad van beheer van de vereniging vertegenwoordigd door de afgevaardigden hiervoor aangeduid door de raad voor maatschappelijk welzijn, overeenkomstig de regels voor de verkiezing van de leden van het vast bureau vermeld in artikel 60, §3, OCMW-decreet.

Het aantal afgevaardigden van de stad is vastgesteld op één [1].

De stad wordt in de raad van beheer van de vereniging vertegenwoordigd door de afgevaardigde hiervoor aangeduid door de gemeenteraad uit de leden van het College van Burgemeester en Schepenen van de stad.

Indien nieuwe deelgenoten toetreden tot de vereniging zal op het moment van hun toetreding over het aantal beheerders en hun vertegenwoordiging in de raad van beheer worden beslist via een statutenwijziging,

§2. Onverminderd §1, bestaat de raad van beheer ook nog uit de volgende personen die er een

raadgevende stem hebben, maar die er geen stemrecht hebben:

-de afgevaardigde van de stad, die wel stemrecht heeft in de algemene vergadering, maar die geen

stemrecht heeft in de raad van beheer;

-de leden van het directiecomité, indien er een directiecomité benoemd werd,

§3. De raad van beheer kan op permanente basis externe deskundigen uitnodigen om de vergaderingen bij te wonen met raadgevende stem en dus zonder stemrecht. De raad van beheer beslist over de aanvang en over het einde van deze uitnodiging.

§4. De raad van beheer wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van beheer.

De voorzitter van het OCMW is van rechtswege de voorzitter van de raad van beheer. In voorkomend geval, is de plaatsvervangende voorzitter van het OCMW van rechtswege de voorzitter van de raad van beheer.

Bij verhindering van de voorzitter van de raad van beheer, wordt de raad van beheer voorgezeten door de ondervoorzitter van de raad van beheer,

Bij tijdelijke afwezigheid of verhindering van de voorzitter en de ondervoorzitter, wordt de raad van beheer voorgezeten door het lid van de raad van beheer dat door de voorzitter wordt aangewezen. Bij gebrek aan een dergelijke aanwijzing duidt de raad van beheer onder zijn leden een plaatsvervanger aan en wordt, zo nodig, in afwachting van die aanduiding, het voorzitterschap waargenomen door de jongste afgevaardigde.

De voorzitter stelt de agenda voor de raad van beheer op. Elk punt dat door een afgevaardigde in de raad van beheer aan de hand van een toegelicht voorstel tot beslissing wordt ter kennis gebracht aan de voorzitter uiterlijk twee kalenderdagen voor de dag van de vergaderingmoet aan de agenda worden toegevoegd.

De voorzitter zit de vergadering voor, opent ze en sluit ze,

Het secretariaat van de raad van beheer wordt waargenomen door een aangestelde van de vereniging, Benoeming, ontslag en afzetting van beheerders en afgevaardigden in de raad van beheer

§1. De beheerders worden benoemd voor een termijn van zes (6) jaar en afgezet door de algemene vergadering.

De afgevaardigden van de beheerders worden aangeduid door de respectievelijke deelgenoten.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -17/02/2015 - Annexes du Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -17/02/2015 - Annexes du Moniteur belge M0a 2.2

§2. Het mandaat van een afgevaardigde in de raad van beheer eindigt evenwel vroegtijdig in de volgende gevallen:

-bij persoonlijk ontslag, bij overlijden, bij onbekwaamverklaring en in andere gevallen waarin de afgevaardigde niet langer in staat is om zijn mandaat uit te voeren;

-voor de afgevaardigden met stemrecht in de raad van beheer: van rechtswege bij het ophouden van hun mandaat ais afgevaardigde van de deelgenoot;

-in geval van ontslag door de algemene vergadering, mits de betrokken afgevaardigde voorafgaandelijk werd gehoord, in de mate deze dit wenste.

§3. De afgevaardigden van de beheerders oefenen hun mandaat uit tot in hun vervanging wordt voorzien. Wanneer een mandaat openvalt, kan op voordracht van de deelgenoot die door de beheerder werd vertegenwoordigd, een plaatsvervanger worden aangeduid. De aldus benoemde afgevaardigde van de beheerder beëindigt het mandaat van diegene die hij vervangt.

§4. Uittredende afgevaardigden van de beheerders zijn herkiesbaar,

§5. De afgevaardigden van de beheerders worden in beginsel en behoudens andersluidende beslissing van de algemene vergadering niet bezoldigd. De algemene vergadering kan hen presentiegeld en vergoedingen toekennen.

Vergadering, beraadslaging en beslissing

§1.De raad van beheer vergadert op de dagen en uren vastgesteld door het huishoudelijk reglement.

De vergaderingen van de raad van beheer hebben plaats op de zetel van de vereniging tenzij de voorzitter voor een bepaalde vergadering anders beslist,

Op dezelfde wijze en op hetzelfde ogenblik zoals bepaald in het huishoudelijk reglement, wordt de raad voor maatschappelijk welzijn in kennis gesteld van de agenda van de raad van beheer.

§2.De vergaderingen van de raad van beheer zijn niet openbaar.

Alle personen die de vergadering bijwonen, tekenen de aanwezigheidslijst en vermelden hun hoedanigheid, §3.Onverminderd artikel 16 §2, beschikt elke afgevaardigde in de raad van beheer over één stem,

De stemming gebeurt mondeling, behalve wanneer het personen betreft, in welk geval de stemming geheim gebeurt. Het huishoudelijk reglement kan een regeling invoeren die gelijkwaardig is aan een mondelinge stemming. Als dusdanig worden de mechanisch uitgebrachte naamstemming en de stemming bij zitten en opstaan of bij handopsteking beschouwd.

Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter, of bij diens afwezigheid van de persoon die in zijn plaats de vergadering voorzit, doorslaggevend.

§4.De notulen en de agenda van de raad van beheer en van het directiecomité worden elektronisch of op enige andere wijze ter kennis gesteld aan de deelgenoten en aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn, overeenkomstig artikel 221, 13° en 14°, OCMW-decreet.

Bevoegdheid

§1. Alles wat niet uitdrukkelijk en verplichtend wordt voorbehouden aan een ander orgaan of instantie door de wet of deze statuten, behoort tot de bevoegdheid van de raad van beheer. De raad van beheer heeft de meest uitgebreide bevoegdheid om op te treden namens de vereniging en om alle daden van beheer te stellen die de werking van de vereniging betreffen, onder andere maar niet uitsluitend het vaststellen van de personeelsformatie en de rechtspositieregeling van het personeel, het afsluiten, opzeggen en wijzigen van samenwerkingsakkoorden met deelgenoten van de vereniging, enzovoort.

§2. De raad van beheer stelt het huishoudelijk reglement op van de vereniging en beslist over elk voorstel

tot wijziging van het huishoudelijk reglement.

§3.1-let dagelijks beheer is gesitueerd bij de leden van het directiecomité. De leden van het directiecomité

handelen alleen. De namen van de leden van het directiecomité worden gepubliceerd in de Bijlagen bij het

Belgisch Staatsblad,

Externe vertegenwoordigingsbevoegdheid

De vereniging wordt ten aanzien van derden, in en buiten rechte, rechtsgeldig vertegenwoordigd door:

-de raad van beheer als college;

-de individuele handtekening van de voorzitter van de raad van beheer;

-de individuele handtekening van een afgevaardigde in de raad van beheer;

-de individuele handtekening van de leden van het directiecomité, voor de daden van dagelijks beheer;

-de individuele handtekening van de personen, die door de raad van beheer zijn aangeduid om de

vereniging, in en buiten rechte, rechtsgeldig te vertegenwoordigen en wiens naam is gepubliceerd in de Bijlagen

bij het Belgisch Staatsblad;

-bijzondere volmachthouders binnen de perken van hun volmacht.

Aansprakelijkheid van de beheerders en de afgevaardigden in de raad van beheer

Onverminderd andersluidende wettelijke bepalingen, kunnen de beheerders en de afgevaardigden in de

raad van beheer niet persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor de verbintenissen aangegaan door de

vereniging.

De vereniging is aansprakelijk voor de fouten die toegeschreven kunnen worden aan haar aangestelden of

aan de organen, waardoor haar wil wordt uitgevoerd.

Door de beheerders en door de afgevaardigden in de raad van beheer wordt geen persoonlijke verplichting

aangegaan betreffende de verbintenissen van de vereniging. Hun aansprakelijkheid is beperkt tot de vervulling

van de aan hen gegeven opdracht en tot de in hun beheer bedreven fouten,

TITEL VI  PERSONEEL

Personeel

 % 4 M0D 2.2

Bij aanvang van de vereniging worden de personeelsformatie en de rechtspositieregeling van het personeel

vastgesteld door de vereniging met inachtneming van de regels inzake overleg en onderhandeling met de

representatieve vakorganisaties voorzien in de wet van negentien december negentienhonderd vierenzeventig

tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.

TITEL VII  FINANCIERING EN BOEKHOUDING

Jaarrekening en budget

Het financieel dienstjaar stemt overeen met het kalenderjaar: het begint op één januari en eindigt op

éénendertig december van hetzelfde jaar. Het eerste dienstjaar begint op één januari tweeduizend vijftien.

De rekeningen van de vereniging omvatten de balans, de exploitatierekening en de winst- en

verliesrekening, afgesloten op éénendertig december van elk jaar.

Voor het beheer van de vereniging en van haar inrichtingen en diensten worden de regelen toegepast van

het dubbel boekhouden volgens de wettelijke beschikkingen met betrekking tot de openbare centra voor

maatschappelijk welzijn. Aanpassingen ten gevolge van het specifieke karakter van de activiteiten worden

beslist door de raad van beheer.

Tegemoetkoming van de deelgenoten in de tekorten van de vereniging

Indien de boekhouding van de vereniging bij afsluiting een negatief resultaat vertoont, dienen de

deelgenoten a rato van hun inbreng bij te dragen in het tekort, zoals vastgesteld door de raad van beheer, en dit

overeenkomstig artikel 221, 12°, OCMW-decreet.

TITEL VIII  HUISHOUDELIJK REGLEMENT

Huishoudelijk reglement

De raad van beheer stelt een huishoudelijk reglement op en is bevoegd om dit te wijzigen. Elke wijziging

moet vooraf worden aangekondigd in de agenda.

TITEL IX ONTBINDING

Ontbinding

§1. Er kan worden besloten tot vrijwillige ontbinding van de vereniging indien deze beslissing in de oproeping wordt vernield en indien ten minste de helft van de afgevaardigden aanwezig of vertegenwoordigd is op de vergadering. Indien op de eerste vergadering minder dan de helft van de afgevaardigden aanwezig of vertegenwoordigd is, kan een tweede vergadering bijeengeroepen worden die geldig kan beraadslagen en beslissen ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde afgevaardigden. De beslissing tot ontbinding is onderworpen aan het goedkeuringstoezicht zoals omschreven in het OCMW-decreet.

§2. In geval van ontbinding za! de algemene vergadering één of meerdere vereffenaars aanstellen en hun bevoegdheden bepalen. De door de vereniging definitief verworven vermogensbestanddelen, de reserves of het kasgeldfonds van de vereniging zullen bestemd worden ten voordele van de deelgenoten a rato van hun inbreng, en dit overeenkomstig artikel 235 OCMW-decreet,

§3. Indien de vereffening van de vereniging bij afsluiting een negatief resultaat vertoont, dienen de

deelgenoten a rato van hun inbreng bij te dragen in het tekort, zoals vastgesteld door de vereffenaar dan wel

door het college van vereffenaars.

TITEL X -- SLOTBEPALINGEN

Slotbepalingen

Voor alle aangelegenheden die niet uitdrukkelijk door deze statuten worden geregeld, zijn de bepalingen

van het OCMW-decreet en desgevallend van het Gemeentedecreet van toepassing.

Volgende benoemingen werden gedaan door de eerste algemene vergadering die onmiddellijk na de vaststelling van de statuten werd gehouden:

I. Als leden van de raad van beheer:

1/de heer DEPONDT Geert, wonende te 8800 Roeselare, Sterrebosdreef 36;

2/ de heerALLEWAERT Patrick, wonende te 8800 Roeselare, Sint-Amandsstraat 39 bus 1;

3/de heer BEYENS Ame, wonende te 8800 Roeselare, Mgr. Catrystraat 75;

4/de heer CARRON Philip, wonende te 8800 Roeselare, Duivigestraat 40;

5/de heer DECOENE Georges, wonende te 8800 Roeselare, Spechtendreef 7;

6/de heer DEMEERSSEMAN Eddy, wonende te 8800 Roeselare, Koningsstraat 20;

7/mevrouw LEFERE Marleen, wonende te 8800 Roeselare, Veldstraat 78;

8/de heer BOUCKENOOGHE Filiep, wonende te 8800 Roeselare, Piljoenstraat 61.

II. Voorzitter van de raad van beheer:

de heer DEPONDT Geert, voornoemd

III. Als leden van het directiecomité:

1/de heer SINTOBIN Geert, coárdinerend directeur, wonende te 8800 Roeselare, Désiré Van de Walle-straat 11;

2/de heer VERDOOLAEGE Steven, algemeen directeur, wonende te 8810 Lichtervelde, Spinnekens Ambacht 11;

3/mevrouw VANDERMEEREN Muriel, financieel directeur, wonende te 8800 Roeselare, Vlaanderenstraat 9; 4/de heer HOSTEKINT Laurent, directeur DPO, wonende te 8840 Steden, Rysseveldstraat 4;

5/mevrouw BOGAERT Cynthia, directeur Kindzorg, wonende te 8650 Houthulst, Bezembindersstraat 10; 6/de heer MESSEYNE Dries, directeur Dienstencentra en Thuiszorg, wonende te 8800 Roeselare, Piljoenstraat 73;

7/de heer SCHOLLAERT Philippe, directeur WZC De Zilverberg, wonende te 8800 Roeselare, Stationsdreef 77;

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -17/02/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Luik B -Vervolg

8/mevrouw CLAEYS Marian, directeur WZC Ter Berken, wonende te 8610 Kortemark, Groenestraat 17B; 9/de heer DERUYTER Dirk, directeur WZC De Waterdam, wonende te 8800 Roeselare, Gitsestraat 44; 10/de heer CALLEBERT Paul, directeur WZC Sint Henricus, wonende te 8800 Roeselare,

Klokkeputstraat 69;

Allen hebben hun mandaat aanvaard.

VOOR BEREDENEERD UITTREKSEL

Geassocieerd Notaris Axelle Thiery

t. Voorbehouden aan het Belgisch Staatsblad

w





Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -17/02/2015 - Annexes du Moniteur belge Hierbij neergelegd;

- Expeditie oprichtingsakte de dato 12/11/2014



Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

17/02/2015
ÿþ MOD2.2

ln de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

JfONlTEUR ELGE

0 9 -02- 2015

BELGISCH ST ATSBLAD

NEERGELEGD 2 0 JAN. 2015

Rechtbank van KOOPHANDEL GGeif ie KORTRIJK

Ondernemingsnr : 5g. 940 3 es--

Benaming

(voluit) : Zorgbedrijf Roeselare

(verkort) :

Rechtsvorm OCMW-vereniging van publiekrecht

Zetel : 8800 Roeselare, Gasthuisstraat 10

Onderwerp akte : VERBETERENDE AKTE

Uit een akte verleden voor meester Axelle THIERY, geassocieerd notaris, zaakvoerder in de burgerlijke vennootschap met handelsvorm van een BVBA "THIERY Joseph en Axelle, geassocieerde notarissen", met zetel te 8800 Roeselare (Rumbeke), Rumbeeksesteenweg 352, 0837.832.946 RPR Gent afdeling Kortrijk op vierentwintig november tweeduizend veertien, geregistreerd op het registratiekantoor Kortrijk 2-AA op twee december tweeduizend veertien, achttien bladen geen verzendingen, Register 5 Boek 117 Blad 063 Vak 0004, ontvangen: vijftig euro (¬ 50,00), ter verbetering van de akte verleden voor Meester Axelle Thiery, voornoemd, op twaalf november tweeduizend veertien, geregistreerd op het eerste registratiekantoor Kortrijk 2 op één december tweeduizend veertien, acht bladen geen verzendingen, Register OHA 6, boek 23, blad 42, vak 19, ontvangen: honderd euro (¬ 100), de e.a. Inspecteur - adviseur (getekend) Brigitte Van Thuyne, blijkt dat er ingevolge materiële vergissing niet de door de Vlaamse regering laatst goedgekeurde tekst van de statuten werden opgenomen.

De volledige tekst van de statuten zoals opgenomen in voormelde oprichtingsakte dient vervangen te worden door de hierna volgende tekst.

Titel I - Benaming, juridische vorm, zetel en duur van de vereniging

Artikel 1. Benaming van de vereniging

De vereniging draagt de naam "Zorg bedrijf Roeselare".

Al de akten, facturen, aankondigingen, publicaties en andere stukken die uitgaan van de vereniging, vermelden de benaming van de vereniging met, onmiddellijk daarvoor of daarna, de leesbaar en voluit geschreven woorden: "vereniging onderworpen aan titel VIII, hoofdstuk I, van het decreet van negentien december tweeduizend en acht betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn" of "OCMW-vereniging van publiek recht",

Artikel 2. Juridische vorm van de vereniging en definities

§1. De vereniging wordt opgericht als een entiteit met rechtspersoonlijkheid, meer in het bijzonder als een vereniging op grond van Titel VIII Hoofdstuk I van het decreet van negentien december tweeduizend en acht betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van vierentwintig december tweeduizend en acht (hierna genoemd "OCMW-decreet").

§2. Als er geen specifieke meerderheid staat vermeld in deze statuten, dan wordt de volstrekte meerderheid

verondersteld.

Onder volstrekte meerderheid van stemmen wordt verstaan: meer dan de helft van de uitgebrachte

stemmen, waarbij geen rekening wordt gehouden met onthoudingen,

Onder bijzondere meerderheid van stemmen wordt verstaan: het breukdeel van de uitgebrachte stemmen

dat wordt vermeld in de wet of in de statuten, waarbij geen rekening wordt gehouden met onthoudingen.

Artikel 3. Zetel van de vereniging

De zetel van de vereniging is gevestigd te 8800 Roeselare, Gasthuisstraat 10, gelegen in het gerechtelijk

arrondissement West-Vlaanderen.

Artikel 4. Duur van de vereniging

De vereniging is opgericht voor een duur van dertig opeenvolgende jaren, ingaand op één januari

tweeduizend vijftien en dewelke, behoudens verlenging, verstrijkt op éénendertig december tweeduizend

vierenveertig om vierentwintig uur (24u 00).

De vereniging mag verbintenissen aangaan die haar duur te boven gaan mits ze deze verbintenissen

financieel kan nakomen, zodanig dat de ontbinding en de vereffening van de vereniging er niet door wordt

bemoeilijkt.

Titel II  Doel van de vereniging

Artikel 5. Doelomschrijving

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -17/02/2015 - Annexes du Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -17/02/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

De vereniging heeft tot doel in te staan voor verzorgende, verplegende en dienstverlenende instellingen en diensten, waarvan de werking gebaseerd is op federale of gewestelijke financiering met bijbehorende werkings-en erkenningsregels en voor activiteiten die conform de vigerende regelgeving door een OCMW kunnen en mogen worden uitgevoerd maar die ais kenmerk hebben dat ze hoofdzakelijk verricht worden in mededinging met andere marktdeelnémers. Meer bepaald is het doel de organisatie van instellingen, diensten en activiteiten voor residentiële seniorenzorg en thuiszorg, voorschoolse en buitenschoolse kinderopvang en ambulante revalidatie.

Artikel 6. Activiteiten

De vereniging kan, beperkt binnen de doelomschrijving van artikel 5, activiteiten opstarten, zoals de realisatie, de inrichting, het beheer, de optimalisatie of de exploitatie van woonzorgcentra, rust- en verzorgingstehuizen, rustoordbedden, serviceflats, assistentiewoningen, dienstencentra, thuisdiensten, centra voor ambulante revalidatie, jeugdinstellingen, nursing home, diensten inzake kortverblijf, dagverzorging,voor-, na- en buitenschoolse kinderopvang, andere hulpverleningsdiensten voor ouderen en/of kinderen en alle mogelijke hiertoe ondersteunende en faciliterende activiteiten.

De vereniging kan tevens participeren in projecten die verband houden met de realisatie, de inrichting, het beheer, de optimalisatie of de exploitatie van de in het eerste lid vermelde activiteiten,

De vereniging kan handelingen stellen die rechtstreeks of onrechtstreeks betrekking hebben op of bijdragen tot haar doel, met inbegrip van bijkomstige commerciële en winstgevende activiteiten binnen de grenzen van wat wettelijk is toegelaten en waarvan de opbrengsten te allen tijde zullen worden aangewend voor de verwezenlijking en ondersteuning van haar publieke, niet-winstgevende doelstellingen.

De vereniging kan haar medewerking verlenen en deelnemen aan iedere activiteit die met haar doel overeenstemt en deze steunen of daarvoor middelen ter beschikking stellen.

De vereniging kan, alleen of met andere verenigingen, vzw's en andere rechtspersonen oprichten en erin participeren binnen het wettelijk kader dat op haar van toepassing is, Zij kan tevens mandaten uitoefenen als lid, bestuurder, vereffenaar, enzovoort in rechtspersonen waarin zij participeert of op een andere wijze betrokken is.

Tite] III  Deelgenoten

Artikel 7. Aanduiding van de deelgenoten

De vereniging telt bij haar oprichting twee deelgenoten, namelijk:

-het OCMW Roeselare;

-de stad Roeselare.

Artikel 8. Toetreding

Na de oprichting van de vereniging kunnen nieuwe deelgenoten toetreden. Elke beslissing tot toetreding van een deelgenoot vereist de voorafgaandelijke aanvaarding bij beslissing van de algemene vergadering, onder voorbehoud van de nodige adviezen, goedkeuringen en machtigingen.

De algemene vergadering beslist over de inbreng van een toetredende deelgenoot, inclusief de rechten die de leden van de vereniging kunnen laten gelden op de inbrengen die zij zouden gedaan hebben bij de toetreding tot de vereniging of tijdens hun deelgenootschap.

De deelgenoten zijn geen lidmaatschapsbijdrage verschuldigd.

Artikel 9. Einde lidmaatschap

§1. Elke deelgenoot kan uit de vereniging treden door zijn ontslag in te dienen bij de raad van beheer. Indien de vereniging slechts één deelgenoot telt, is zij van rechtswege ontbonden bij de uittreding van die enige deelgenoot.

De deelgenoot die uit de vereniging wenst te treden, deelt dit mee aan de raad van beheer bij een ter post aangetekende brief. De deelgenoot zal na een opzeggingstermijn van minstens twaalf maanden van rechtswege ophouden deel uit te maken van de vereniging.

§2. In geval van verlies van rechtspersoonlijkheid van een deelgenoot of in geval van een wezenlijke reorganisatie van een deelgenoot, beslist de algemene vergadering of de rechtsopvolger van de betrokken deelgenoot ais deelgenoot wordt aanvaard, volgens welke modaliteiten het deelgenootschap kan worden overgedragen, dan wel of het deelgenootschap vervalt.

§3. Een deelgenoot kan worden uitgesloten. Over de uitsluiting wordt beslist door de algemene vergadering.

§4. Een ontslagnemend, vervallen verklaard of uitgesloten deelgenoot kan nooit aanspraak maken op enig aandeel in het vermogen, de reserves of het kasgeldfonds van de vereniging.

Deze deelgenoot heeft wel recht op de teruggave van zijn inbreng in de vereniging of van de tegenwaarde ervan, desgevallend overeenkomstig de modaliteiten die werden overeengekomen op het moment dat de inbreng werd verricht, Deze deelgenoot heeft evenwel geen recht op de voomoemde teruggave van zijn inbreng in de vereniging of van de tegenwaarde ervan, in de mate dat deze inbreng bestond uit tussenkomst in de lening lasten voor het roerende en onroerende patrimonium en uit dotaties in speciën.

Deze deelgenoot zal overeenkomstig artikel 24 van de statuten bijdragen in de tekorten van de vereniging, zoals vastgesteld door de raad van beheer, desgevallend a rato van de periode van het boekjaar dat het lidmaatschap van deze deelgenoot nog niet beëindigd was.

Artikel 10. Inbreng

§1. De inbreng van de deelgenoot OCMW, dewelke geschiedt vanaf de ingangsdatum vermeld in artikel 4, omvat de ouderen- en kindzorg, de overige diensten, het patrimonium en de bijhorende rechten en plichten zoals nader omschreven in de bijlage "inbreng" gehecht aan de hiervoor vermelde akte de dato twaalf november tweeduizend veertien.

§2. De inbreng van de deelgenoot stad Roeselare, dewelke geschiedt vanaf de ingangsdatum vermeld in artikel 4, omvat het patrimonium, de tussenkomst, de dotaties en de bijhorende rechten en plichten zoals nader

i

, ! Moo2.2

omschreven in de bijlage "inbreng" gehecht aan de hiervoor vermelde akte de dato twaalf november tweeduizend veertien.

§3. Er zal een overeenkomst worden opgesteld tussen de inbrengende deelgenoten en de vereniging waarbij de voorwaarden en de modaliteiten van de in §1 en §2 beschreven inbreng zullen worden vastgelegd, alsook de rechten van de inbrengende deelgenoten met betrekking tot hun inbreng in geval van beëindiging van haar deelgenootschap of bij ontbinding van de vereniging

ln het kader van een mogelijke verdere verzelfstandiging van de door de vereniging aangeboden diensten, kennen de deelgenoten aan de vereniging het recht toe om onderdelen van de in §1 en §2 beschreven inbreng, via een besluit van haar raad van beheer, op haar beurt in te brengen of ter beschikking te stellen van de eventueel in de toekomst nog op te richten verder veazeifstandigde entiteiten waarin de deelgenoten en/of de vereniging desgevallend zullen participeren, op voorwaarde dat de verplichtingen die voor de vereniging voortvloeien uit de modaliteiten en voorwaarden van de inbreng zoals opgenomen in deze statuten en in de in het eerste lid bedoelde overeenkomst worden omschreven door de bedoelde verzelfstandigde entiteiten.

Elke wijziging aan de modaliteiten en voorwaarden van de inbreng zoals opgenomen in deze statuten en de in het eerste lid bedoelde overeenkomst vereist de voorafgaandelijke goedkeuring van de deelgenoten,van de vereniging en van de toezichthoudende overheid. De goedkeuring vanwege de vereniging dient te worden gegeven krachtens een beslissing van de algemene vergadering.

Indien andere rechtspersonen tot de vereniging toetreden kunnen de reeds aanwezige deelgenoten hun inbreng wijzigen.

Titel IV  De algemene vergadering

Artikel 11. Samenstelling

§1. De algemene vergadering is samengesteld uit de afgevaardigden van de deelgenoten. De vertegenwoordiging van elke deelgenoot in de algemene vergadering van de vereniging staat in verhouding tot ieders inbreng in de vereniging en wordt bepaald ais volgt:

-Het aantal afgevaardigden van het OCMW is vastgesteld op dertien [13].

Het OCMW wordt in de algemene vergadering van de vereniging vertegenwoordigd door de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn van het OCMW.

-Het aantal afgevaardigden van de stad is vastgesteld op twee [2].

De stad wordt in de algemene vergadering van de vereniging vertegenwoordigd door de afgevaardigden overeenkomstig artikel 43, §2, 5°, Gemeentedecreet hiervoor aangeduid door de gemeenteraad uit de leden van het college van burgemeester en schepenen van de stad.

Het mandaat van de afgevaardigden van het OCMW en van de stad neemt een einde op de eerste algemene vergadering na de installatie van een nieuwe raad voor maatschappelijk welzijn,indien er nieuwe afgevaardigden zijn aangeduid. De aanduiding van nieuwe afgevaardigden dient te gebeuren ten laatste drie (3) maanden ha de installatie van een nieuwe raad voor maatschappelijk welzijn.

Het OCMW en de stad kunnen een afgevaardigde steeds vervangen. Deze vervanging wordt per e-mail of per aangetekend schrijven meegedeeld aan de voorzitter van de algemene vergadering van de vereniging.

§2. in geval van toetreding van nieuwe deelgenoten tot de vereniging zal het aantal afgevaardigden van elke deelgenoot in de algemene vergadering worden vastgesteld via een statutenwijziging. Het aantal afgevaardigden wordt bepaald in verhouding tot ieders inbreng in de vereniging.

§3. De algemene vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van beheer.

De voorzitter van het OCMW is van rechtswege de voorzitter van de raad van beheer. In voorkomend geval, is de plaatsvervangende voorzitter van het OCMW van rechtswege de voorzitter van de raad van beheer.

Bij verhindering van de voorzitter van de raad van beheer, wordt de algemene vergadering voorgezeten door de ondervoorzitter van de raad van beheer.

Bij tijdelijke afwezigheid of verhindering van de voorzitter en de ondervoorzitter, wordt de algemene vergadering voorgezeten door het lid van de algemene vergadering dat door de voorzitter wordt aangewezen. Bij gebrek aan een dergelijke aanwijzing duidt de algemene vergadering onder zijn leden een plaatsvervanger aan en wordt, zo nodig, in afwachting van die aanduiding, het voorzitterschap waargenomen door de jongste afgevaardigde.

Het secretariaat van de algemene vergadering wordt waargenomen door een aangestelde van de vereniging.

Artikel 12. Bevoegdheden

§1. De volgende bevoegdheden kunnen uitsluitend door de algemene vergadering worden uitgeoefend:

-het wijzigen van de statuten;

-de toetreding van nieuwe deelgenoten en de uitsluiting van deelgenoten;

-het bepalen van het aantal beheerders, het benoemen en het afzetten van de beheerders;

-het goedkeuren van de rekeningen en van het jaarverslag en het verlenen, bij afzonderlijke stemming, van

kwijting aan de beheerders;

-het goedkeuren van het budget en de jaarrekening conform de beleids- en beheerscyclus, voor zover van

toepassing;

-in voorkomend geval, het aanduiden van de bedrijfsrevisor en het bepalen van diens vergoeding;

-het goedkeuren en het wijzigen van het beleidsplan, inclusief het zorgstrategisch plan, alsook het oprichten

of opheffen van enige dienstentak;

-het ontbinden van de vereniging, het aanstellen van één of meerdere vereffenaars en het bepalen van hun

bevoegdheden, alsook het bepalen van de bestemming van het netto-actief in geval van ontbinding van de

vereniging;

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -17/02/2015 - Annexes du Moniteur belge

" t 4

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -17/02/2015 - Annexes du Moniteur belge

MDD 2.2

-het verlengen van de duur van de vereniging;

-alle materies waarin regelgeving of onderhavige statuten een beslissing van de algemene vergadering

vereisen.

§2. De algemene vergadering kan aan de afgevaardigden in de algemene vergadering en aan de leden van de raad van beheer presentiegeld en vergoedingen toekennen.

§3. De leden van de algemene vergadering hebben het recht van inzage in alle dossiers, stukken en akten die het Zorgbedrijf betreffen. Ze kunnen, behalve voor de dossiers die betrekking hebben op de persoonlijke levenssfeer van cliënten van het Zorgbedrijf of hun onderhoudsplichtigen, een afschrift verkrijgen van die dossiers, stukken en akten. De vergoeding die eventueel wordt gevraagd voor het afschrift, mag in geen geval meer bedragen dan de kostprijs.

De leden van de algemene vergadering mogen alle instellingen en diensten bezoeken die het Zorgbedrijf opricht en beheert.

De leden van de algemene vergadering hebben het recht aan de voorzitter van de algemene vergadering en, in voorkomend geval, aan de ondervoorzitter, mondelinge en schriftelijke vragen te stellen.

De algemene vergadering bepaalt bij huishoudelijk reglement de voorwaarden voor het inzagerecht, het recht van afschrift, het bezoekrecht en het recht om mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Bij ontstentenis van een dergelijke regeling, geldt een identieke regeling zoals die geldt ten aanzien van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn inzake OCMW-materies.

De leden van de algemene vergadering, alsmede alle andere personen, die krachtens de wet of het decreet de besloten vergaderingen van het Zorgbedrijf bijwonen, zijn tot geheimhouding verplicht. Deze bepaling doet geen afbreuk aan de mogelijkheid van strafrechtelijke vervolging van de leden van de algemene vergadering, alsmede van alle andere personen, vermeld in dit !id, wegens schending van het beroepsgeheim, overeenkomstig artikel 458 van het Strafwetboek.

Artikel 13. Vergadering

§1. Jaarlijks zijn er minimaal twee bijeenkomsten van de gewone algemene vergadering. Eén dient ter goedkeuring van het budget voor het volgende boekjaar. Een andere dient ter goedkeuring van de jaarrekening. De raad van beheer brengt jaarlijks op de algemene vergadering verslag uit over de werkzaamheden van de vereniging.

Bijkomende algemene vergaderingen kunnen door de voorzitter worden bijeengeroepen telkens dit noodzakelijk blijkt. De voorzitter is daar toe verplicht op gemotiveerd schriftelijk verzoek dat wordt gericht aan de voorzitter en dat is ondertekend door minstens één/derde (1/3de) van de afgevaardigden van de deelgenoten. Om ontvankelijk te zijn dient het verzoek een voorstel van agenda en per agendapunt een toegelicht voorstel van beslissing te bevatten.

De algemene vergaderingen hebben plaats op de zetel van de vereniging of op een door de raad van beheer bepaalde plaats zoals vermeld in de oproeping.

§2. De algemene vergadering wordt bijeengeroepen door de voorzitter van de raad van beheer. De oproeping tot de algemene vergadering gebeurt schriftelijk per aangetekende brief, fax of e-mail en dit ten minste acht kalenderdagen voor de dag van de vergadering. De oproeping bevat de plaats, de datum en het exacte tijdstip van de vergadering, alsook de agendapunten en de documenten. De oproepingsbrief moet worden ondertekend door de voorzitter van de raad van beheer of, bij verhindering, door een andere beheerder.

De agenda wordt opgesteld door de voorzitter van de raad van beheer. Elk punt dat door een afgevaardigde van de deelgenoten aan de hand van een toegelicht voorstel tot beslissing wordt ter kennis gebracht aan de voorzitter van de raad van beheer uiterlijk vijf kalenderdagen voor de dag van de vergadering moet aan de agenda worden toegevoegd.

Op dezelfde wijze en op hetzelfde ogenblik worden de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad in kennis gesteld van de agenda van de algemene vergadering en van de bijhorende documenten.

De algemene vergadering beslist over de punten vermeld op de agenda. Een punt dat niet op de agenda vermeld staat, kan niet worden behandeld op de algemene vergadering, tenzij het dringend en/of belangrijk karakter ervan erkend wordt door de aanwezige en vertegenwoordigde afgevaardigden. Deze omstandigheden moeten in de notulen op gemotiveerde wijze worden uiteengezet en moeten goedgekeurd worden met een bijzondere meerderheid van twee/derden (2/3den).

§3. De algemene vergadering mag voor advies over bepaalde punten ook worden bijgewoond door andere personen, waarvan de aanwezigheid, bij beslissing van de algemene vergadering, als nuttig of noodzakelijk wordt geacht. Deze personen mogen niet aanwezig zijn bij de beraadslaging en de stemming.

§4. De vergaderingen van de algemene vergadering zijn openbaar, behalve als:

1° het om aangelegenheden gaat die de persoonlijke levenssfeer raken. Zodra een dergelijk punt aan de orde is, beveelt de voorzitter van de algemene vergadering de behandeling in besloten vergadering;

2° de algemene vergadering met twee derde van de aanwezige leden en op gemotiveerde wijze beslist tot behandeling in besloten vergadering, in het belang van de openbare orde of op grond van ernstige bezwaren tegen de openbaarheid.

De besloten vergadering kan enkel plaatsvinden na de openbare vergadering, uitgezonderd in tuchtzaken. Als tijdens de openbare vergadering blijkt dat de behandeling van een punt in besloten vergadering moet

worden voortgezet, kan de openbare vergadering, enkel met dat doel, worden onderbroken. Als tijdens de besloten vergadering blijkt dat de behandeling van een punt in openbare vergadering moet worden behandeld, wordt dat punt opgenomen op de agenda van de eerstvolgende algemene vergadering. In geval van dringende noodzakelijkheid van het punt, kan de besloten vergadering, enkel met dat doel, worden onderbroken.

Alle personen die de vergadering bijwonen, tekenen de aanwezigheidslijst en vermelden hun hoedanigheid.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -17/02/2015 - Annexes du Moniteur belge MOD 2.2

Artikel 14. Wijze van stemmen

§1. Elke afgevaardigde van de deelgenoten beschikt over één stem in de algemene vergadering.

§2. Om op een geldige manier te beraadslagen en te besluiten moet de meerderheid van de afgevaardigden aanwezig zijn.

Indien na de eerste oproep voor een vergadering geen meerderheid van de afgevaardigden aanwezig is, wordt uiterlijk binnen de maand een tweede vergadering bijeengeroepen die op een geldige wijze kan beraadslagen en besluiten ongeacht het aantal aanwezige afgevaardigden. In deze bijeenroeping wordt vermeld dat het om een tweede bijeenroeping gaat.

§3. De stemming gebeurt mondeling, behalve wanneer het personen betreft, in welk geval de stemming geheim gebeurt. Het huishoudelijk reglement kan een regeling invoeren die gelijkwaardig is aan een mondelinge stemming. Als dusdanig worden de mechanisch uitgebrachte naamstemming en de stemming bij zitten en opstaan of bij handopsteking beschouwd.

Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter, of bij diens afwezigheid van de persoon die in zijn plaats de vergadering voorzit, doorslaggevend.

Artikel 15. Ter kennis brengen van de besluiten van de algemene vergadering

De beslissingen van de vergaderingen worden genotuleerd. Deze notulen worden, na goedkeuring door de algemene vergadering, ingeschreven in een daartoe bestemd register en ondertekend door de voorzitter en het secretariaat, De afschriften van of uittreksel uit het register worden ondertekend door een afgevaardigde.

Een afschrift van de notulen wordt door het secretariaat toegestuurd aan elke deelgenoot van de vereniging,

Het register met de notulen ligt op de zetel van de vereniging ter inzage van de afgevaardigden van de deelgenoten. Derde belanghebbenden kunnen aan het secretariaat van de vereniging een gemotiveerd schriftelijk verzoek richten teneinde inzage te bekomen van de notulen. Het secretariaat van de vereniging oordeelt over het gevolg dat een dergelijk verzoek dient te worden gegeven overeenkomstig de toepasselijke regelgeving.

Het secretariaat van de vereniging zorgt voor de door de wet voorgeschreven publicaties in het Belgisch Staatsblad.

Titel V  De raad van beheer

Artikel 16. Samenstelling

§1. De vereniging wordt beheerd door een raad van beheer. De vertegenwoordiging van elke deelgenoot in de raad van beheer van de vereniging staat in verhouding tot ieders inbreng in de vereniging en wordt bepaald als volgt:

-Het aantal afgevaardigden van het OCMW is vastgesteld op zeven [7].

Het OCMW wordt in de raad van beheer van de vereniging vertegenwoordigd door de afgevaardigden hiervoor aangeduid door de raad voor maatschappelijk welzijn, overeenkomstig de regels voor de verkiezing van de leden van het vast bureau vermeld in artikel 60, §3, OCMW-decreet.

-Het aantal afgevaardigden van de stad is vastgesteld op één [1].

De stad wordt in de raad van beheer van de vereniging vertegenwoordigd door de afgevaardigde hiervoor aangeduid door de gemeenteraad uit de leden van het college van burgemeester en schepenen van de stad.

Indien nieuwe deelgenoten toetreden tot de vereniging zal op het moment van hun toetreding over het aantal beheerders en hun vertegenwoordiging in de raad van beheer worden beslist via een statutenwijziging,

§2. Onverminderd §1, bestaat de raad van beheer ook nog uit de volgende personen die er een

raadgevende stem hebben, maar die er geen stemrecht hebben:

-de afgevaardigde van de stad, die wel stemrecht heeft in de algemene vergadering, maar die geen

stemrecht heeft in de raad van beheer;

-de leden van het directiecomité, indien er een directiecomité benoemd werd.

§3. De raad van beheer kan op permanente basis externe deskundigen uitnodigen om de vergaderingen bij te wonen met raadgevende stem en dus zonder stemrecht. De raad van beheer beslist over de aanvang en over het einde van deze uitnodiging.

§4. De raad van beheer wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van beheer.

De voorzitter van het OCMW is van rechtswege de voorzitter van de raad van beheer. In voorkomend geval, is de plaatsvervangende vocrzitter van het OCMW van rechtswege de voorzitter van de raad van beheer.

Bij verhindering van de voorzitter van de raad van beheer, wordt de raad van beheer voorgezeten door de ondervoorzitter van de raad van beheer,

Bij tijdelijke afwezigheid of verhindering van de voorzitter en de ondervoorzitter, wordt de raad van beheer voorgezeten door het lid van de raad van beheer dat door de voorzitter wordt aangewezen. Bij gebrek aan een dergelijke aanwijzing duidt de raad van beheer onder zijn leden een plaatsvervanger aan en wordt, zo nodig, in afwachting van die aanduiding, het voorzitterschap waargenomen door de jongste afgevaardigde.

De voorzitter stelt de agenda voor de raad van beheer op. Elk punt dat door een afgevaardigde in de raad van beheer aan de hand van een toegelicht voorstel tot beslissing wordt ter kennis gebracht aan de voorzitter uiterlijk twee kalenderdagen voor de dag van de vergadering moet aan de agenda worden toegevoegd.

De voorzitter zit de vergadering voor, opent ze en sluit ze.

Het secretariaat van de raad van beheer wordt waargenomen door een aangestelde van de vereniging. Artikel 17. Benoeming, ontslag en afzetting van beheerders en afgevaardigden in de raad van beheer

§1. De beheerders worden benoemd voor een termijn van zes jaar en afgezet door de algemene vergadering.

De afgevaardigden van de beheerders worden aangeduid door de respectievelijke deelgenoten.

, MOD 2,2

§2. Het mandaat van een afgevaardigde in de raad van beheer eindigt evenwel vroegtijdig in de volgende

" gevallen:

-bij persoonlijk ontslag, bij overlijden, bij onbekwaamverklaring en in andere gevallen waarin de

afgevaardigde niet langer in staat is om zijn mandaat uit te voeren,

-voor de afgevaardigden met stemrecht in de raad van beheer: van rechtswege bij het ophouden van hun

mandaat als afgevaardigde van de deelgenoot,

-ln geval van ontslag door de algemene vergadering, mits de betrokken afgevaardigde voorafgaandelijk

werd gehoord, in de mate deze dit wenste.

§3. De afgevaardigden van de beheerders oefenen hun mandaat uit tot in hun vervanging wordt voorzien. Wanneer een mandaat openvalt, kan op voordracht van de deelgenoot die door de beheerder werd vertegenwoordigd, een plaatsvervanger worden aangeduid. De aldus benoemde afgevaardigde van de beheerder beëindigt het mandaat van diegene die hij vervangt.

§4. Uittredende afgevaardigden van-de beheerders zijn herkiesbaar.

§5. De afgevaardigden van de beheerders worden in beginsel en behoudens andersluidende beslissing van de algemene vergadering niet bezoldigd. De algemene vergadering kan hen presentiegeld en vergoedingen toekennen.

Artikel 18. Vergadering, beraadslaging en beslissing

§1. De raad van beheer vergadert op de dagen en uren vastgesteld door het huishoudelijk reglement.

De vergaderingen van de raad van beheer hebben plaats op de zetel van de vereniging tenzij de voorzitter

voor een bepaalde vergadering anders beslist.

Op dezelfde wijze en op hetzelfde ogenblik zoals bepaald in het huishoudelijk reglement, wordt de raad voor

maatschappelijk welzijn in kennis gesteld van de agenda van de raad van beheer.

§2. De vergaderingen van de raad van beheer zijn niet openbaar.

Alle personen die de vergadering bijwonen, tekenen de aanwezigheidslijst en vermelden hun hoedanigheid.

§3. Onverminderd artikel 16, §2, beschikt elke afgevaardigde in de raad van beheer over één stem.

De stemming gebeurt mondeling, behalve wanneer het personen betreft, in welk geval de stemming geheim gebeurt. Het huishoudelijk reglement kan een regeling invoeren die gelijkwaardig is aan een mondelinge stemming. Ais dusdanig worden de mechanisch uitgebrachte naamstemming en de stemming bij zitten en opstaan of bij handopsteking beschouwd.

Eiij staking van stemmen is de stem van de voorzitter, of bij diens afwezigheid van de persoon die in zijn plaats de vergadering voorzit, doorslaggevend.

§4. De notulen en de agenda van de raad van beheer en van het directiecomité worden elektronisch of op enige andere wijze ter kennis gesteld aan de deelgenoten en aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn, overeenkomstig artikel 221, 13° en 14°, OCMW-decreet,

Artikel 19. Bevoegdheid

§1. Alles wat niet uitdrukkelijk en verplichtend wordt voorbehouden aan een ander orgaan of instantie door de wet of deze statuten, behoort tot de bevoegdheid van de raad van beheer. De raad van beheer heeft de meest uitgebreide bevoegdheid om op te treden namens de vereniging en om alle daden van beheer te stellen die de werking van de vereniging betreffen, onder andere maar niet uitsluitend het vaststellen van de personeelsformatie en de rechtspositieregeling van het personeel, het afsluiten, opzeggen en wijzigen van samenwerkingsakkoorden met deelgenoten van de vereniging, enzovoort.

§2. De raad van beheer stelt het huishoudelijk reglement op van de vereniging en beslist over elk voorstel tot wijziging van het huishoudelijk reglement.

§3, Het dagelijks beheer is gesitueerd bij de leden van het directiecomité. De leden van het directiecomité handelen alleen. De namen van de leden van het directiecomité worden gepubliceerd in de bijlagen van het

Belgisch Staatsblad. "

Artikel 20. Externe vertegenwoordigingsbevoegdheid

be vereniging wordt ten aanzien van derden, in en buiten rechte, rechtsgeldig vertegenwoordigd door;

-de raad van beheer als college,

-de individuele handtekening van de voorzitter van de raad van beheer,

-de individuele handtekening van een afgevaardigde in de raad van beheer,

-de individuele handtekening van de leden van het directiecomité, voor de daden van dagelijks beheer,

-de individuele handtekening van de personen, die door de raad van beheer zijn aangeduid om de

vereniging, in en buiten rechte, rechtsgeldig te vertegenwoordigen en wiens naam is gepubliceerd in de bijlagen

van het Belgisch Staatsblad,

-bijzondere volmachthouders binnen de perken van hun volmacht.

Artikel 21. Aansprakelijkheid van de beheerdersen de afgevaardigden in de raad van beheer

Onverminderd andersluidende wettelijke bepalingen, kunnen de beheerders en de afgevaardigden in de

raad van beheer niet persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor de verbintenissen aangegaan door de

vereniging.

De vereniging is aansprakelijk voor de fouten die toegeschreven kunnen worden aan haar aangestelden of

aan de organen, waardoor haar wil wordt uitgevoerd.

Door de beheerders en door de afgevaardigden in de raad van beheer wordt geen persoonlijke verplichting

aangegaan betreffende de verbintenissen van de vereniging. Hun aansprakelijkheid is beperkt tot de vervulling

van de aan hen gegeven opdracht en tot de in hun beheer bedreven fouten.

Titel VI  Personeel

Artikel 22. Personeel

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -17/02/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Luik B - Vervolg

Bij aanvang van de vereniging worden de personeelsformatie en de rechtspositieregeling van het personeel' vastgesteld door de vereniging met inachtneming van de regels inzake overleg en onderhandeling met de representatieve vakorganisaties voorzien in de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel,

Titel VII  Financiering en boekhouding

Artikel 23. Jaarrekening en budget

Het financieel dienstjaar stemt overeen met het kalenderjaar: het begint op één januari en eindigt op éénendertig december van hetzelfde jaar. Het eerste dienstjaar begint op de ingangsdatum vermeld in artikel 4.

De rekeningen van de vereniging omvatten de balans, de exploitatierekening en de winst- en verliesrekening, afgesloten op éénendertig december van elk jaar.

Voor het beheer van de vereniging en van haar Inrichtingen en diensten worden de regelen toegepast van het dubbel boekhouden volgens de wettelijke beschikkingen met betrekking tot de openbare centra voor maatschappelijk welzijn. Aanpassingen ten gevolge van het specifieke karakter van de activiteiten worden beslist door de raad van beheer.

Artikel 24. Tegemoetkoming van de deelgenoten in de tekorten van de vereniging

Indien de boekhouding van de vereniging bij afsluiting een negatief resultaat vertoont, dienen de deelgenoten a rato van hun inbreng bij te dragen in het tekort, zoals vastgesteld door de raad van beheer, en dit overeenkomstig artikel 221, 12°, OCMW-decreet.

Titel VIII  Huishoudelijk reglement

Artikel 25, Huishoudelijk reglement

De raad van beheer stelt een huishoudelijk reglement op en is bevoegd om dit te wijzigen. Elke wijziging moet vooraf worden aangekondigd in de agenda.

Titel IX  Ontbinding

Artikel 26. Ontbinding

§1, Er kan worden besloten tot vrijwillige ontbinding van de vereniging indien .deze beslissing in de oproeping wordt vermeld en indien ten minste de helft van de afgevaardigden aanwezig of vertegenwoordigd is op de vergadering. Indien op de eerste vergadering minder dan de helft van de afgevaardigden aanwezig of vertegenwoordigd is, kan een tweede vergadering bijeengeroepen worden die geldig kan beraadslagen en beslissen ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde afgevaardigden. De beslissing tot ontbinding is onderworpen aan het goedkeuringstoezicht zoals omschreven in het OCMW-decreet.

§2, In geval van ontbinding zal de algemene vergadering één of meerdere vereffenaars aanstellen en hun bevoegdheden bepalen. De door de vereniging definitief verworven vermogensbestanddelen, de reserves of het kasgeldfonds van de vereniging zullen bestemd worden ten voordele van de deelgenoten a rato van hun inbreng, en dit overeenkomstig artikel 235 OCMW-decreet.

§3. Indien de vereffening van de vereniging bij afsluiting een negatief resultaat vertoont, dienen de deelgenoten a rato van hun inbreng bij te dragen in het tekort, zoals vastgesteld door de vereffenaar dan wel door het college van vereffenaars.

Titel X  Slotbepalingen

Artikel 27, Slotbepalingen

Voor alle aangelegenheden die niet uitdrukkelijk door deze statuten worden geregeld, zijn de bepalingen van het OCMW-decreeten desgevallend van het Gemeentedecreet van toepassing.

VOOR BEREDENEERD UITTREKSEL

Geassocieerd Notaris Axelle Thiery

Hierbij neergelegd:

E itie-preecs vcrbeeI de -date 12/11/2014;

- Expeditie verbeterende akte de dato 24/11/2014.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de Instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Voor-

behouden

aan het

Belgisch

Staatsblad

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -17/02/2015 - Annexes du Moniteur belge

Coordonnées
ZORGBEDRIJF ROESELARE

Adresse
GASTHUISSTRAAT 10 8800 ROESELARE

Code postal : 8800
Localité : ROESELARE
Commune : ROESELARE
Province : Flandre occidentale
Région : Région flamande