CHEVRON ORGANISME VOOR DE FINANCIERING VAN PENSIOENEN

Divers


Dénomination : CHEVRON ORGANISME VOOR DE FINANCIERING VAN PENSIOENEN
Forme juridique : Divers
N° entreprise : 410.758.970

Publication

02/01/2014
ÿþ M0D 2.2

t

Lek, ! In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Organisme voor de financiering van pensioenen Technologiepark - Zwijnaarde 2, 9052 Zwijnaarde (Gent)

Wijziging samenstelling operationeel orgaan van Dagelijks Bestuur 1 Verlenging mandaat revisor

(verkort) :

Recht$vorm :

Zetel :

Onderwerp akte

1111,11

*14002434*

Chevron Organisme voor de Financiering van Pensioenen (OFP)

Notulen van de Raad van Bestuur van 29 maart 2012

De Raad van Bestuur heeft volgende wijzigingen doorgevoerd niet ingang van 29 maart 2012 met betrekking tot de samenstelling van het operationeel orgaan belast met het Dagelijks Bestuur:

Als nieuw lid werden aangesteld:

-Ashley Sanders, 24 Vikingway, Pilgrimshatch, Brentwood Essex, CM 159MX

Gaetano Grimaldi, Savoiestraat 108, 1060 Brussel

Gezien de fusie van Hewitt Associates en Aon Consulting, en de erop volgende fusie van Aon bedrijven in België, wordt de rechtspersoon Hewitt Associates, met ais vaste vertegenwoordiger dhr. Yves Corne vervangen door de rechtspersoon Aon Belgium bvbajsprl., trading as Aon Hewitt, met als vaste vertegenwoordiger dhr. Werner Keeris,

Blijven lid van het Operationeel Orgaan belast met het Dagelijks Bestuur:

Johan Van Loock, Eikenhof 16, 3360 Korbeek Lo

- Geert Van der Spiegel, Grotenbergestraat 202, 9620 Zottegem

Dhr. Thierry Verkest neemt ontslag in het Operationeel Orgaan belast met het Dagelijks Bestuur.

Notulen van de Algemene Vergadering van 27 juni 2013:

Herbenoeming van de commissaris-revisor

De onderneming Deloitte Bedrijfsrevisoren (SRV/88/602), Berkenlaan 8b, 1831 Diegem, vertegenwoordigd door de Heer Rik Neckebroek (ECA1981104) , werd door de Algemene Vergadering aangeduid als erkend commissaris van Chevron Organisme voor de Financiering van Pensioenen OFP. Zijn bezoldiging bedraagt 13.200 EUR per jaar (geïndexeerd) voor de audit van de Belgische afdeling en 5.150 EUR (geïndexeerd) per jaar voor iedere bijkomende afdeling van de Chevron OFP dat geauditeerd dient te worden. Het mandaat van de erkende commissaris-revisor loopt ten einde op de datum van de Algemene Vergadering van 2016.

Ondernemingsnr : Benaming

(voluit) :

410.758.970

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 02/01/2014 - Annexes du Moniteur belge

Te Brussel, op 28 juni 2013

Johan Van Loock

Lid van et dagelijks bestuur

AG ~[üreCc

" " .<P.0 beier9/140/2 62;e6, ,uc,4.dc

NEERGELEGD

1 9 DEC. 2313

RECHTBA .

KOOPHAl+1DE NT

08/02/2013
ÿþ MOD 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

Ondernemingsnr : 410.758.970

Benaming

(voluit) : Chevron Organisme voor de Financiering van Pensioenen

(OFP)

(verkort) :

Rechtsvorm : Organisme voor de financiering van pensioenen

Zetel : Technologiepark - Zwijnaarde 2, 9052 Zwijnaarde (Gent)

Onderwerp akte : Aanpassing statuten - Wijziging Raad van Bestuur - Verlenging mandaat revisor

Hoofdstuk I  Naam, zetel, doel, duur

Artikel 1 -- Naam

De naam van het organisme voor de financiering van pensioenen is "Chevron Organisme voor de

Financiering van Pensioenen (OFP)".

Artikel 2  Zetel

2.1

De zetel van Chevron Organisme voor de Financiering van Pensioenen (OFP) is gevestigd te

Technologypark -- Zwijnaarde 2, B-9052 Gent/Zwijnaarde.

2.2

De zetel mag naar elk ander adres in België worden overgebracht.

Artikel 3  Doel

Het organisme voor de financiering van pensioenen heeft tot doel:

" op te treden en te handelen als instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met het oog op het verstrekken van arbeidsgerelateerde pensioenuitkeringen;

" het beheer en de uitvoering van pensioenregelingen voor gewezen, huidige en toekomstige personeelsleden, hun begunstigden en rechthebbenden, van de ondernemingen van de Chevron groep;

" de activa waarover het beschikt en zal beschikken te beheren ais een prudent persoon en in dat verband alle daden te stellen en beslissingen te nemen om zijn doel inzake het verstrekken van arbeidsgerelateerde pensioenuitkeringen te verwezenlijken;

" overdrachten te aanvaarden en uit te voeren inzake de beheerde pensioenregelingen;

" in het kader van het verstrekken van arbeidsgerelateerde pensioenuitkeringen en voor zover objectief gerechtvaardigd, bijstand te verlenen aan of te ontvangen van andere instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening of andere instellingen of organismen met een gelijkaardig doet;

" alle bij wet vereiste alsook andere relevante of nuttige documenten op te stellen;

" alle informatie te verzamelen en te verwerken vereist voer de verwezenlijking van zijn doel;

" alle activiteiten die voortvloeien uit het beheer en de uitvoering van de hen toevertrouwde pensioenregelingen en die de verwezenlijking van zijn doel beogen.

Artikel 4  Activiteiten

4.1

Het organisme voor de financiering van pensioenen kan zijn activiteiten zowel in België als in het buitenland uitoefenen, in zoverre alle daartoe voorgeschreven voorwaarden vervuld zijn,

4.2

Mits inachtneming van alle toepasselijke wettelijke, reglementaire en statutaire bepalingen en onder voorbehoud van de reglementering terzake, mag het organisme voor de financiering van pensioenen alle verrichtingen uitvoeren en alle handelingen en daden stellen die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houden met zijn doel en/of rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot de verwezenlijking van zijn doel.

4.3

Het organisme voor de financiering van pensioenen gaat een middelenverbintenis aan en verbindt er zich toe om de middelen waarover het beschikt en zal beschikken zorgvuldig te beheren met het oog op de verwezenlijking van zijn doel, en in het bijzonder met het oog op het beheer en de uitvoering van de

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso " Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/02/2013 - Annexes du Moniteur belge

IIIl *130246 5*

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/02/2013 - Annexes du Moniteur belge MOD 2.2

toevertrouwde pensioenregelingen en de toekenning van de pensioenuitkeringen overeenkomstig deze pensioenregelingen aan de aangeslotenen, hun begunstigden en rechthebbenden.

4.4

Het organisme voor de financiering van pensioenen kan één of meer van zijn activiteiten toevertrouwen aan een derde binnen de voorwaarden en overeenkomstig de wettelijke bepalingen terzake.

Artikel 5  Duur

Het organisme voor de financiering van pensioenen is ingericht voor onbepaalde duur.

Hoofdstuk I l  Leden  Algemene Vergadering

Artikel 6 -- Aantal leden

Het aantal leden is gelijk aan het aantal bijdragende ondernemingen die het organisme voor de financiering van pensioenen belasten met het beheer en de uitvoering van hun pensioenregelingen en is minstens gelijk aan één (1) gewoon lid.

Artikel 7  Voorwaarden van lidmaatschap

7.1

Elke bijdragende onderneming is een gewoon lid van het organisme voor de financiering van pensioenen. 7.2

Alleen bijdragende ondernemingen (zoals bepaald in de toepasselijke wettelijke bepalingen) kunnen gewoon lid zijn van het organisme voor de financiering van pensioenen en zetelen in de Algemene Vergadering, Andere ondernemingen die deel uitmaken van de Chevron groep kunnen buitengewoon lid zijn van het organisme voor de financiering van pensioenen,

7.3

De rechtspersonen die lid zijn van het organisme voor de financiering van pensioenen worden vertegenwoordigd door vaste vertegenwoordigers overeenkomstig de toepasselijke wettelijke bepalingen.

Artikel 8  Te volgen procedure indien het organisme voor de financiering van pensioenen minder dan één (1) gewoon lid zou tellen

8.1

Indien het organisme voor de financiering van pensioenen op een bepaald ogenblik minder dan één (1) gewoon lid zou tellen, zal de Raad van Bestuur bijeengeroepen worden binnen de vier (4) weken om te onderzoeken of binnen een periode van zes (6) maanden na het wegvallen van het laatste of enige gewoon lid, een nieuw gewoon lid kan toetreden tot het organisme voor de financiering van pensioenen.

In zulk geval en in afwijking van artikel 9 van deze statuten, is de Raad van Bestuur bevoegd om te beslissen met een gewone meerderheid van de aanwezige of vertegenwoordigde stemmen, over de toetreding van een gewoon lid, Dit is een nieuw lid van het organisme voor de financiering van pensioenen. Bij staking van stemmen in de Raad van Bestuur zal, in dit geval, de stem van de Voorzitter van de Raad van Bestuur doorslaggevend zijn,

8.2

In de periode gesitueerd vanaf het ogenblik waarop het organisme voor de financiering van pensioenen minder dan één (1) gewoon lid telt tot het ogenblik waarop het organisme voor de financiering van pensioenen opnieuw één (1) gewoon lid telt, kan de Raad van Bestuur in afwijking van artikel 13 van de statuten de bevoegdheden van de Algemene Vergadering uitoefenen, met uitzondering evenwel van deze beslissingen die hetzij rechtmatig en zonder nadeel kunnen uitgesteld worden, hetzij een belangenconflict kunnen inhouden voor de Raad van Bestuur,

8.3

Indien zou vastgesteld worden bij het verstrijken van voormelde periode van zes (6) maanden dat geen oplossing gevonden wordt en dat het organisme voor de financiering van pensioenen zonder gewoon lid blijft, zal, bij ontstentenis van leden in de Algemene Vergadering, de Raad van Bestuur, uiterlijk op de laatste werkdag van deze periode van zes (6) maanden de ontbinding vragen aan de bevoegde rechtbank. Tot de aanstelling van (een) vereffenaar(s) neemt de Raad van Bestuur alle dringende en passende maatregelen.

Indien de Raad van Bestuur de bevoegde rechtbank niet zou vatten, staat het elke bestuurder en elke belanghebbende derde vrij om een vordering tot ontbinding in te dienen bij de bevoegde rechtbank,

Artikel 9  Toetreding nieuwe leden

9.1

Kandidaat-leden die wensen toe te treden als lid van het organisme voor de financiering van pensioenen dienen hun aanvraag tot toetreding te richten aan de Algemene Vergadering,

9.2

De Algemene Vergadering zal de nodige inlichtingen inwinnen teneinde de toetredingsaanvraag te kunnen beoordelen.

9.3

Over de aanvraag tot toetreding wordt beslist door de Algemene Vergadering bij gewone meerderheid van de [eden.

Over een aanvraag tot toetreding kan slechts rechtsgeldig worden beslist indien dit uitdrukkelijk op de agenda, die verstuurd wordt met de oproeping (uitnodiging) tot de vergadering, vermeld werd.

De Algemene Vergadering beslist over de al dan niet aanvaarding van een nieuw lid en moet, onder voorbehoud van andersluidende wettelijke bepalingen, terzake geen motivering voorleggen of verantwocrding afleggen.

9.4

De datum van de toetreding wordt bepaald in de beslissing van de Algemene Vergadering.

s MOD 2.2

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/02/2013 - Annexes du Moniteur belge 9.5

Het kandidaat-lid wordt schriftelijk per aangetekend schrijven, via een brief, fax of e-mail met ontvangstmelding op de hoogte gebracht van de beslissing van de Algemene Vergadering.

9.6

De toetreding houdt automatisch de aanvaarding in van de statuten, de toepasselijke beheersovereenkomst(en), de financieringsplannen betreffende de beheerde pensioenregeling(en), de eventuele huishoudelijke reglementen, de verklaring inzake de beleggingsbeginselen, alsook van de andere beleidsdocumenten, procedures en reglementen betreffende het bestuur van het organisme voor de financiering van pensioenen.

Artikel 10  Uittreding

10.1

Elk lid heeft de mogelijkheid om uit het organisme voor de financiering van pensioenen uit te treden mits schriftelijke mededeling hiertoe gericht aan de Raad van Bestuur via aangetekend schrijven.

Wanneer een lid niet langer deel uitmaakt van de Chevron Groep zal het ontslag nemen als gewoon lid op de datum waarop het niet langer deel uitmaakt van de Chevron Groep. Binnen zes maanden na die datum zal het lid een vervangende bijdragende onderneming vinden binnen de Chevron Groep en/of zijn verplichtingen overdragen naar een andere pensioeninstelling, In deze overgangsperiode zal het lid een buitengewoon lid worden, en zal het bijgevolg geen stemrecht meer hebben.

10.2

De Raad van Bestuur roept een (buitengewone) Algemene Vergadering bijeen om over de uittreding te beraadslagen, te beslissen en de modaliteiten ervan vast te stellen, op basis van een voorstel vanwege de Raad van Bestuur die terzake met het uittredend lid voorafgaandelijk zal overlegd hebben. Bij ontstentenis van een akkoord over een uittredingsregeling met het betrokken uittredend lid, beslist de Algemene Vergadering op eenzijdig voorstel vanwege de Raad van Bestuur, rekening houdend met de toepasselijke pensioenregeling(en) van het uittredend lid, met de beheersovereenkomst, met andere eventuele relevante documenten en met het belang van het organisme voor de financiering van pensioenen en van al zijn leden, aangeslotenen, rechthebbenden en andere belanghebbenden.

10.3

De datum waarop de uittreding uitwerking heeft, zal gepreciseerd worden in de beslissing van de Algemene Vergadering na overleg met het uittredend lid.

Bij ontstentenis van akkoord met het uittredend lid over de datum waarop de uittreding uitwerking zal hebben, zal deze datum gelijkvallen met de dag eenzijdig bepaald door de Algemene Vergadering.

indien deze datum niet kan gerespecteerd worden door toedoen van het uittredend lid, zal dit laatste het organisme voor de financiering van pensioenen vrijwaren voor alle schade, vergoedingen en kosten die het organisme voor de financiering van pensioenen in dit verband zou lijden.

10.4

Een bijdragende onderneming die als lid wenst uit te treden uit het organisme voor de financiering van pensioenen moet bovendien voorafgaandelijk aan de datum waarop de uittreding uitwerking zal hebben, voldaan hebben aan al haar verplichtingen die voortvloeien uit haar pensioenregeling(en), uit het/de financieringsplan(nen) zoals desgevallend aangepast op advies van de aangewezen actuaris omwille van de uittreding, uit de beheersovereenkomst alsook uit andere documenten en uit de reglementering terzake.

De Algemene Vergadering kan desgevallend met het uittredend lid bijkomende termijnen en/of verplichtingen in dat verband overeenkomen. Bij ontstentenis van een akkoord, moeten alle verplichtingen uiterlijk bij uittreding vervuld zijn, onder voorbehoud van diegene die nog achteraf verschuldigd zijn of worden, bvb ingevolge de uitwerking van de uittreding en/of eventuele overdrachten.

10.5

Vanaf de datum waarop de bijdragende onderneming niet langer een gewoon of een buitengewoon lid is, zal het organisme voor de financiering van pensioenen geen enkele verplichting meer hebben ten opzichte van die bijdragende onderneming, zijn pensioenregeling(en), de aangeslotenen, begunstigden, vertegenwoordigers of rechthebbenden bij deze pensioenregelingen, noch enige andere derde die betrokken is met of belanghebbend is bij de voordien door het organisme voor de financiering van pensioenen beheerde pensioenregeling(en) van het uitgetreden lid, tenzij op het ogenblik van uittreding anders wordt overeengekomen tussen de Algemene Vergadering en het uittredend lid.

Het uitgetreden lid vrijwaart het organisme voor de financiering van pensioenen in dit verband ten aanzien van aile vorderingen en/of schade waarmee het organisme voor de financiering van pensioenen zou geconfronteerd worden.

Uittredende en uitgetreden leden blijven in elk geval gehouden ten aanzien van het organisme voor de financiering van pensioenen in zoverre het organisme voor de financiering van pensioenen nog kosten, verplichtingen of eventuele schade zou ondergaan m.b.t, of ingevolge het (vroegere) lidmaatschap van de uittredende en uitgetreden leden, tenzij op het ogenblik van uittreding anders wordt overeengekomen tussen de Algemene Vergadering en het uittredend lid.

10.6

ln de periode gesitueerd vanaf de schriftelijke mededeling vermeld in artikel 10.1 van deze statuten en de datum waarop de uittreding uitwerking heeft, heeft het uittredend lid de status van buitengewoon lid en heeft als dusdanig geen stemrecht meer in de Algemene Vergadering.

Artikel 11  Uitsluiting

11.1

Een lid kan slechts bij beslissing van de Algemene Vergadering worden uitgestoten.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/02/2013 - Annexes du Moniteur belge Moo 2.2

11.2

De Algemene Vergadering beslist over een uitsluiting bij twee derde van de geldig uitgebrachte stemmen

van de aanwezige en vertegenwoordigde stemgerechtigde leden of indien er slechts één stemgerechtigd lid

aanwezig of vertegenwoordigd is, eenzijdig door dat lid.

11.3

De uitsluiting gaat in en heeft uitwerking op de datum bepaald in de beslissing van de Algemene

Vergadering, die deze op prudente wijze zal vastleggen.

11.4

De beslissing van de Algemene Vergadering tot uitsluiting wordt schriftelijk, hetzij per aangetekend

schrijven, hetzij via drager met bevestiging van de afgifte, aan het betrokken uitgesloten lid bekend gemaakt.

11.5

De Algemene Vergadering beslist soeverein tot de uitsluiting van een lid,

11.6

Vanaf de beslissing tot uitsluiting tot de eventuele latere datum waarop de uitsluiting uitwerking heeft, heeft

het betrokken lid het statuut van buitengewoon lid.

11.7

Een uitgesloten lid blijft gehouden tot al zijn verplichtingen die nog niet vervuld of voldaan zijn op de datum

van zijn uitsluiting.

11.8

Indien het lid dat getroffen wordt door een beslissing tot uitsluiting een bijdragende onderneming is van wie

de pensioenregeling(en) door het organisme voor de financiering van pensioenen beheerd wordt (worden), is

het verplicht om ver& de datum waarop de uitsluiting uitwerking heeft al het nodige te doen om het organisme

voor de financiering van pensioenen volledig te ontlasten van het beheer en uitvoering van zijn

pensioenregelingen. Het uitgesloten lid is aansprakelijk voor alle kosten, vergoedingen, e.d.m. die hiermee

gepaard gaan en/of hiermee rechtstreeks of onrechtstreeks verbonden zijn en vrijwaart het organisme voor de

financiering van pensioenen volledig in dit verband, ook na de datum van de uitsluiting, Het organisme voor de

financiering van pensioenen kan terzake gerechtelijke stappen ondernemen om het betrokken !id ertoe te

verplichten het nodige te doen.

Artikel 12  Algemene Vergadering  Samenstelling

Re Algemene Vergadering bestaat uit alle leden van het organisme voor de financiering van pensioenen.

Artikel 13  Algemene Vergadering  Bevoegdheden

13.1

Re Algemene Vergadering heeft de meest uitgebreide bevoegdheid om de handelingen die het organisme

voor de financiering van pensioenen aangaat, te verrichten of te bekrachtigen .

13.2

Worden in het bijzonder aan de bevoegdheid van de Algemene Vergadering voorbehouden:

" een wijziging van de statuten;

" de benoeming, afzetting en ambtsbeëindiging van de bestuurders;

" de aanduiding, afzetting en bezoldiging van de erkende commissarissen en de erkende revisoraatvennootschappen;

" de benoeming van de aangewezen actuaris(sen);

" de toetreding van leden;

" de uitsluiting van leden;

" de goedkeuring van de jaarrekeningen en het jaarverslag;

" de kwijting aan de bestuurders alsook de kwijting aan de erkende commissarissen en revisoraatvennootschappen;

" de bekrachtiging van het financieringsplan en van de wijzigingen aan het financieringsplan;

" de bekrachtiging van de verklaring inzake de beleggingsbeginselen en van de wijzigingen eraan;

" de bekrachtiging van de beheersovereenkomst(en) tussen het organisme voor de financiering van pensioenen en de bijdragende onderneming en van de wijzigingen eraan;

" de bekrachtiging van collectieve overdrachten;

" de ontbinding en vrijwillige vereffening van het organisme voor de financiering van pensioenen.

Artikel 14 -- Algemene Vergadering  Stemmen

Elk gewoon lid heeft één (1) stem, Buitengewone leden hebben geen stemrecht.

Artikel 15  Algemene Vergadering -- Oproepingen en vergaderingen

15.1

De oproepingen (met uitnodiging) tot de Algemene Vergadering worden bezorgd per brief, fax of e-mail naar

elk van de leden.

15.2

Behoudens in het geval van dringende of uitzonderlijke omstandigheden, worden de oproepingen in principe

ten minste acht (8) kalenderdagen voorafgaand aan de dag van de bijeengeroepen Algemene Vergadering

verstuurd.

Leden die aanwezig of vertegenwoordigd zijn op de Algemene Vergadering worden in elk geval geacht

rechtsgeldig te zijn opgeroepen.

15.3

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/02/2013 - Annexes du Moniteur belge MOD 2.2

De oproeping gaat uit van hetzij de Raad van Bestuur, in welk geval de oproeping ondertekend wordt door diegene(n) die conform deze statuten namens de Raad van Bestuur kan/kunnen optreden, hetzij in uitzonderlijke omstandigheden en/of wanneer de Raad van Bestuur zou nalaten de Algemene Vergadering bijeen te roepen, van minstens één vijfde van de leden, in welk geval de oproeping ondertekend wordt door één vijfde van de leden.

15.4

De Algemene Vergadering wordt bijeengeroepen in de gevallen bepaald bij wet alsook telkens wanneer de Raad van Bestuur ertoe beslist en/of wanneer minstens één vijfde van de leden het vraagt.

15.5

De oproeping vermeldt de dag en het uur alsook de plaats van de vergadering.

15.6

De oproeping vermeldt de agenda. De te behandelen agendapunten worden kort vermeld. Eventueel kunnen aan de agenda bijkomende documenten gevoegd worden ter duiding van de agendapunten.

De agenda wordt bepaald door de Raad van Bestuur of, naargelang van het geval, door minstens één vijfde van de leden,

Hierbij wordt rekening gehouden met de voorstellen van agendapunten die de Raad van Bestuur, andere operationele organen of leden geformuleerd hebben, hetzij aan (de Voorzitter van) de Raad van Bestuur, hetzij aan de leden.

15.7

De Algemene Vergadering komt minstens eenmaal per jaar samen. De gewone Algemene Vergadering gaat in principe jaarlijks door v6ar 1 juli van het jaar volgend op het jaar waarvan de jaarrekeningen worden afgesloten en ter goedkeuring worden voorgelegd.

15.8

Elk lid kan zich laten vertegenwoordigen door een ander lid.

Voor de vertegenwoordiging is een geldige schriftelijke volmacht (per brief, fax of e-mail) vereist. De volmachten worden gehecht ais bijlagen aan de notulen van de vergadering en moeten uiterlijk bij het begin van de vergadering bezorgd worden aan de Algemene Vergadering.

Een lid mag maximaal één (1) ander lid vertegenwoordigen.

15.9

Elk lid heeft het recht om de Algemene Vergadering bij te wonen en eraan deel te nemen.

15.10

De Algemene Vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de Raad van Bestuur. Ingeval deze niet aanwezig kan zijn, kan een ander lid van de Raad van Bestuur, aangeduid door de Voorzitter van de Raad van Bestuur hem vervangen ais plaatsvervangend voorzitter op de Algemene Vergadering. De Voorzitter heeft geen stemrecht in zijn hoedanigheid van voorzitter van de Algemene Vergadering.

15.11

De Algemene Vergadering kan een secretaris aanwijzen, De secretaris wordt desgevallend aangeduid onder haar leden maar kan ook een werknemer of lasthebber zijn van één van de bijdragende ondernemingen van wie het organisme voor de financiering van pensioenen de pensioenregeling(en) beheert of een vertegenwoordiger of lasthebber van een derde die belast is met het administratief beheer van het organisme voor de financiering van pensioenen. Indien de secretaris geen lid, noch de vaste vertegenwoordiger van een lid is, neemt de secretaris niet deel aan de beraadslagingen en beslissingen. Zijn taak is beperkt tot het cpstellen van ontwerp notulen.

Artikel 16  Algemene Vergaderingen  Beslissingen

16.1

De Algemene Vergadering is geldig samengesteld en kan rechtsgeldig beraadslagen en beslissen indien minstens één (1) gewoon lid aanwezig of vertegenwoordigd is.

16.2

Indien het vereiste aanwezigheidsquorum niet bereikt wordt, wordt een nieuwe vergadering bijeengeroepen ten vroegste twee (2) dagen volgend op de eerste vergadering. Tijdens deze tweede vergadering kan over de agendapunten die ook reeds vermeld werden op de agenda van de eerste vergadering rechtsgeldig beraadslaagd en beslist worden, indien er minstens één (1) lid aanwezig is.

16.3

De Algemene Vergadering kan rechtsgeldig beraadslagen en beslissen over alle punten die op de agenda vermeld werden, alsook over eventueel andere, nieuwe of bijkomende punten die tijdens de Algemene Vergadering aan de agenda warden toegevoegd, in zoverre alle aanwezige en vertegenwoordigde stemgerechtigde leden het hierover unaniem eens zijn.

16.4

De beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen van de aanwezige en vertegenwoordigde stemgerechtigde leden of, wanneer er slechts één (1) stemgerechtigd lid aanwezig of vertegenwoordigd is, eenzijdig door dat lid.

Onthoudingen en ongeldige stemmen worden niet meegeteld.

16.5

Over de hiernavolgende aangelegenheden beslist de Algemene Vergadering met een bijzondere meerderheid van twee derde (2/3) van de geldig uitgebrachte stemmen van de aanwezige en vertegenwoordigde stemgerechtigde leden:

" beslissing tot vrijwillige vereffening of ontbinding

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/02/2013 - Annexes du Moniteur belge MDD 2.2

" beslissing tot aanvaarding en uitsluiting van een lid

" beslissingen betreffende de beheersovereenkomst die het organisme voor de financiering van pensioenen heeft met de bijdragende ondernemingen

" beslissingen betreffende de verklaring inzake de beleggingsbeginselen

" beslissing inzake financieringsplan

" beslissing inzake een collectieve overdracht

16.6

Bij staking van stemmen wordt de beslissing geacht verworpen te zijn.

Artikel 17  Algemene Vergadering -- Bekendmaking van haar beslissingen aan de leden en aan derden

17.1

Binnen de twee weken worden er notulen opgesteld van elke Algemene Vergadering. Deze worden

ondertekend door de Voorzitter. De notulen van de Algemene Vergadering worden per brief, fax of e-mail

bezorgd aan de leden,. De leden kunnen opmerkingen maken op de notulen en dit binnen de twee weken

volgend het toesturen van de notulen.

De notulen worden bijgehouden op de zetel van het organisme voor de financiering van pensioenen waar de

leden er inzage kunnen in hebben. Dit inzagerecht is kosteloos.

17.2

De finale tekst van de notulen van de Algemene Vergadering wordt ter beschikking gesteld van de Raad van

Bestuur, In zoverre nodig voor de goede werking van de andere operationele organen, indien die er zijn,

bezorgt de Raad van Bestuur de notulen, of desgevallend de relevante beslissingen eruit of uittreksels ervan,

aan de andere operationele organen.

17.3

Beslissingen waarvan de wet vereist dat ze moeten ingeschreven worden in het register van de leden,

zullen onmiddellijk na de vergadering meegedeeld worden aan de Raad van Bestuur, hetzij door de Voorzitter

van de Algemene Vergadering, hetzij door diegene(n) die daartoe gemandateerd werden tijdens de betrokken

Algemene Vergadering.

Alle belanghebbenden hebben recht op inzage in het register der leden op de zetel van het organisme voor

de financiering van pensioenen (kosteloos) of ter griffie van de bevoegde rechtbank.

17.4

Alle beslissingen waarvoor de wet de publicatie voorziet, zullen op de bij wet voorgeschreven wijze bekend

gemaakt worden.

De Voorzitter van de Algemene Vergadering of diegene(n) die daartoe door de betrokken Algemene

Vergadering gemandateerd werd(en), zal daartoe het nodige (laten) doen.

17.5

Derden die een wettig belang kunnen aantonen, kunnen op de zetel van het organisme voor de financiering

van pensioenen tegen betaling inzage krijgen in uittreksels van de beslissingen van de Algemene Vergadering

in zoverre deze niet publiekelijk beschikbaar zijn of worden.

Hoofdstuk 111 Bestuur  Operationele organen

Artikel 18 -- Raad van Bestuur - Samenstelling

18.1

De bijdragende ondernemingen en de aangeslotenen of hun vertegenwoordigers moeten de meerderheid

uitmaken in de Raad van Bestuur.

18.2

De Raad van Bestuur bestaat minimaal uit drie leden. Indien rechtspersonen lid zijn, wijzen zij vaste

vertegenwoordigers aan om te zetelen in de Raad van Bestuur overeenkomstig de toepasselijke wettelijke

bepalingen. De Algemene Vergadering benoemt de bestuurders en stelt aldus het aantal bestuurders vast.

18.3

Indien leden van de andere operationele organen van het organisme voor de financiering van pensioenen,

eveneens lid zouden zijn van de Raad van Bestuur, is ofwel vereist dat zij samen in de Raad van Bestuur in de

minderheid zijn ofwel, in geval van pariteit, is vereist dat de voorzitter van de Raad van Bestuur van geen enkel

ander operationeel orgaan lid is en dat hij over de beslissende doorslaggevende stem beschikt in de Raad van

Bestuur. Kandidaat-bestuurders worden voorgedragen door de bijdragende ondernemingen en richten een

aanvraag tot de Raad van Bestuur die hen voor benoeming voordraagt aan de Algemene Vergadering.

Artikel 19  Mandaat van bestuurder

19.1

De leden van de Raad van Bestuur moeten beschikken over de vereiste professionele betrouwbaarheid en

over de passende beroepskwalificaties en beroepservaring. Bovendien mogen zij zich niet in een situatie

bevinden waardoor het hen wettelijk niet toegestaan is de functie van lid van een operationeel orgaan van een

organisme voor de financiering van pensioenen waar te nemen.

De duur van het mandaat van bestuurder is maximaal zes jaar.

Het mandaat is hernieuwbaar.

19.2

De bestuurders kunnen te allen tijde ontslagen worden door de Algemene Vergadering. De Algemene

Vergadering bepaalt hiervan de eventuele modaliteiten, in het bijzonder de datum waarop het ontslag uitwerking

heeft.

19.3

De bestuurders kunnen zelf ontslag nemen.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/02/2013 - Annexes du Moniteur belge MOD 2.2

Een bestuurder kan zijn ontslag indienen via aangetekende brief, gewone brief, fax of e-mail met

ontvangstmelding gericht aan de Voorzitter van de Raad van Bestuur of aan de Algemene Vergadering,

19.4

Het mandaat van een bestuurder-natuurlijke persoon neemt van rechtswege onmiddellijk een einde van

zodra de bestuurder:

" in strafrechtelijke vervolging wordt gesteld

" strafrechtelijk veroordeeld wordt voor een wanbedrijf of misdaad

" rechtsonbekwaam verklaard wordt

" failliet verklaard wordt

" overleden is

19.5

Wanneer een bestuursmandaat met onmiddellijke ingang of van rechtswege beëindigd werd of met

onmiddellijke uitwerking is opengevallen, doch zolang nog niet in zijn eventuele vervanging voorzien werd en/of

in de periode vooraleer de Algemene Vergadering beslist heeft over een nieuwe samenstelling van de Raad van

Bestuur of de samenstelling van de Raad van Bestuur opnieuw In overeenstemming heeft gebracht met de

wettelijke en/of statutaire vereisten, en indien de Raad van Bestuur hierdoor minder dan drie (3) bestuurders

telt: zal onverwijld een buitengewone vergadering bijeengeroepen worden en tot die Algemene Vergadering zal

de enig overblijvende bestuurder slechts daden van dagelijks bestuur kunnen stellen. Daarnaast kan hij ook, in

afwijking van wat elders in deze statuten bepaald is, het organisme voor de financiering van pensioenen in deze

tussenperiode alleen vertegenwoordigen (waartoe hij aldus alleen kan optreden),

19.6

Het mandaat van bestuurder is niet bezoldigd.

Artikel 20  Raad van Bestuur  Bevoegdheden

20.1

De Raad van Bestuur bepaalt het algemeen beleid van het organisme voor de financiering van pensioenen.

20.2

De Raad van Bestuur vertegenwoordigt het organisme voor de financiering van pensioenen overeenkomstig

de toepasselijke wettelijke en statutaire bepalingen.

20.3

De Raad van Bestuur is bevoegd om alle handelingen te verrichten die nodig of dienstig zijn voor de

verwezenlijking van het doel van het organisme voor de financiering van pensioenen met uitzondering van deze

die de wet of de statuten heeft voorbehouden aan de Algemene Vergadering. Bovendien zullen de andere

operationele organen, indien die er zijn, de hun toegewezen operationele taken en bevoegdheden uitoefenen

onder het toezicht van de Raad van Bestuur.

20.4

Alle operationele taken bepaald bij wet behoren tot de bevoegdheid van de Raad van Bestuur, tenzij

specifieke taken ervan toegekend worden aan een ander operationeel orgaan, hetgeen hetzij door deze

statuten, hetzij door de betrokken beslissing(en) van de Raad van Bestuur bepaald wordt, desgevallend verder

uitgewerkt in huishoudelijke reglementen.

20.5

De Raad van Bestuur bekrachtigt het beleid van het organisme voor de financiering van pensioenen inzake

uitbesteding en onderaanneming, indien een ander operationeel orgaan met de uitvoering ervan belast is. Bij

ontstentenis van een ander terzake bevoegd operationeel orgaan, stelt de Raad van Bestuur het beleid zelf

vast.

20.6

In de situatie bedoeld in artikel 8 van deze statuten en volgens de voorwaarden daarin bepaald, beschikt de

Raad van Bestuur over een ruimere bevoegdheid.

Artikel 21  Raad van Bestuur  Werking

21.1

De leden van de Raad van Bestuur vormen een college en beraadslagen en beslissen als een college. Eens

een beslissing wordt genomen zal ze door alle bestuurders worden gedragen.

21.2

De Raad van Bestuur benoemt een Voorzitter onder haar leden. De Voorzitter zit de vergadering van de

Raad van Bestuur vcor.

21.3

De Raad van Bestuur duidt een secretaris aan. Indien deze secretaris geen lid is van de Raad van Bestuur

neemt hij niet deel aan de beraadslagingen en beslissingen.

De secretaris stelt de nctulen op van de vergaderingen van de Raad van Bestuur. De notulen worden

ondertekend door minstens twee bestuurders.

De secretaris verzorgt, tenzij de Raad van Bestuur anders beslist, de bij wet vereiste bekendmaking- en

openbaarmakingsvereisten.

Artikel 22  Raad van Bestuur  Stemmen

Elke bestuurder heeft één (1) stem.

Artikel 23  Oproeping en vergadering

23.1

De Raad van Bestuur komt tenminste twee (2) keer per jaar samen.

23.2

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/02/2013 - Annexes du Moniteur belge MOD 2.2

De Raad van Bestuur vergadert op bijeenroeping door de Voorzitter van de Raad van Bestuur. De Voorzitter

van de Raad van Bestuur legt de agenda vast.

23.3

De uitnodiging voor de vergadering wordt tezamen met de agenda verstuurd per fax, brief of e-mail aan alle

leden van de Raad van Bestuur.

De oproepingsbrief vermeldt de datum, het uur en de plaats van de vergadering,

In uitzonderlijke gevallen, wanneer de dringende noodzakelijkheid en het maatschappelijk belang van het

organisme voor de financiering van pensioenen zulks verantwoorden, kan de Raad van Bestuur bij eenparig

schriftelijk akkoord van de bestuurders beslissen. Dit kan per fax of e-mail. Deze procedure kan evenwel niet

gevolgd worden voor de vaststelling van de jaarrekeningen en voor de aanwending van het maatschappelijk

fonds.

23.4

Een bestuurder kan zich laten vertegenwoordigen door een andere bestuurder. Daartoe moet een geldige

schriftelijke volmacht bezorgd worden aan de Raad van Bestuur ten laatste bij het begin van de vergadering. De

volmachten mogen per brief, fax of e-mail gegeven worden.

Een bestuurder mag maximaal één (1) andere bestuurder vertegenwoordigen,

Bestuurders die aanwezig of vertegenwoordigd zijn op de vergadering van de Raad van Bestuur worden

geacht rechtsgeldig te zijn opgeroepen.

23.5

De Raad van Bestuur vergadert, beraadslaagt en beslist rechtsgeldig indien alle leden geldig werden

opgeroepen en ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden,

23.6

De Raad van Bestuur kan beraadslagen over alle agendapunten, alsook over eventueel bijkomende

agendapunten die tijdens de vergadering met unanimiteit aan de agenda worden toegevoegd.

Artikel 24  Beslissingen

De beslissingen van de Raad van Bestuur worden genomen met gewone meerderheid van stemmen van de

aanwezige en vertegenwoordigde leden. Onthoudingen en ongeldige stemmen worden niet meegeteld. Bij

staking van stemmen heeft de Voorzitter de doorslaggevende stem.

Artikel 25  Andere operationele organen  Algemeen

25.1

Het is de Raad van Bestuur toegestaan andere operationele organen in te richten waarnaar de uitvoering

van het algemeen beleid van het organisme voor de financiering van pensioenen in een bepaald domein kan

overgedragen worden.

25.2

De Raad van Bestuur oefent toezicht uit op alle andere operationele organen.

25.3

De Raad van Bestuur kan de uitvoering van het algemeen beleid van het organisme voor de financiering

van pensioenen overdragen aan andere operationele organen.

In zijn beslissing dienaangaande, bepaalt de Raad van Bestuur

" de samenstelling van het operationeel orgaan, met inbegrip van de voorwaarden waaraan voldaan moet worden om erin te zetelen, de voorwaarden voor de aanstelling van zijn leden, de voorwaarden en modaliteiten van hun ontslag, ambtsbeëindiging, afzetting, hun eventuele bezoldiging alsook de duur van hun opdracht en mandaten, en

" de opdracht, operationele taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden, alsook de regels of procedures die moeten gevolgd worden om eventuele conflicten of geschillen omtrent de omvang/reikwijdte van de toegekende operationele taken en/of omtrent raakvlakken met andere operationele organen en/of omtrent zijn werking, rappertering en uitoefening van de toegekende operationele taken, te vermijden en te beslechten, en

" de werkwijze van elk operationeel orgaan, met inbegrip van de rapporteringswijze aan de Raad van Bestuur.

25.4

De leden van de operationele organen van het organisme voor de financiering van pensioenen moeten over de vereiste professionele betrouwbaarheid en over de passende beroepskwalificaties en beroepservaring beschikken om hun functies te kunnen uitoefenen.

25.5

Behoudens andersluidende beslissing van de Raad van Bestuur en onder voorbehoud van hetgeen bepaald is door de Raad van Bestuur, kan elk operationeel orgaan zijn intern reglement uitwerken, dat ter goedkeuring moet worden voorgelegd aan de Raad van Bestuur.

25.6

Elk operationeel orgaan beoogt via een goede werking en onder toezicht van de Raad van Bestuur mee te werken aan de verwezenlijking van het doel van het organisme voor de financiering van pensioenen,

Artikel 26 Andere operationele organen -- Dagelijks bestuur

Het dagelijks bestuur van het organisme voor de financiering van pensioenen wordt opgedragen aan het operationeel orgaan van dagelijks bestuur, Dit orgaan is bevoegd om aile handelingen te stellen en alle beslissingen te nemen betreffende het dagelijks bestuur van het organisme voor de financiering van pensioenen, onder toezicht van de Raad van Bestuur.

Dit orgaan bestaat uit één of meerdere fysische of rechtspersonen, aangeduid door de Raad van Bestuur, al dan niet bestuurders of leden van het organisme voor de financiering van pensioenen.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/02/2013 - Annexes du Moniteur belge MDD 2.2

De Raad van Bestuur bepaalt de modaliteiten inzake de samenstelling, opdracht en werking van het orgaan belast met het dagelijks bestuur in zoverre deze nog niet wettelijk en evenmin statutair bepaald zouden zijn. Hoofdstuk IV  Sociale comités

Artikel 27  Sociale comités  Algemeen

Voor de uitvoering van de toepasselijke bepalingen van de sociale en arbeidswetgeving die gelden voor de uitvoering van de pensioenregeling(en) die het organisme voor de financiering van pensioenen beheert, kunnen , krachtens de overeenkomst die het organisme voor de financiering van pensionen sluit met de bijdragende ondememing(en) of krachtens een ander document waarbij het organisme voor de financiering van pensionen partij is, één of meer sociale comités ingesteld worden.

De betrokken overeenkomst of het betrokken document bepaalt

- de samenstelling;

- de bevoegdheden en

- de werking

van de sociale comités.

Artikel 28  Sociale comités met beslissingsbevoegdheid

28.1

Indien een sociaal comité een beslissingsbevoegdheid heeft in één of meerdere materies of situaties aangaande de werking van het organisme voor de financiering van pensioenen, zal het sociaal comité haar beslissing ter zake, tezamen met onderliggende documenten ter staving ervan, tijdig overmaken aan het orgaan van het organisme voor de financiering van pensioenen dat ter zake de algemene bevoegdheid heeft. Het sociaal comité maakt aan het betrokken orgaan van het organisme voor de financiering van pensioenen haar beslissing over onder de vorm van een bindend advies. Indien het ter zake bevoegd orgaan een operationeel orgaan is van het organisme voor de financiering van pensioenen, ander dan de Raad van Bestuur, zal het sociaal comité haar bindend advies tezelfdertijd ook ter kennis brengen van de Raad van Bestuur.

28.2

Tenzij de toepassing of uitvoering van de beslissing van het sociaal comité in strijd zou zijn met wettelijke of reglementaire bepalingen, met het algemeen belang en doel van het organisme voor de financiering van pensioenen en/of met zijn algemeen beleid, de bestaande beheersovereenkomsten, de beheerde pensioenregelingen, en/of met andere documenten, waartoe het organisme voor de financiering van pensioenen gehouden is, zal de beslissing van het sociaal comité bindend zijn voor het terzake algemeen bevoegd orgaan van het organisme voor de financiering van pensioenen die aldus deze beslissing zal bekrachtigen en al het nodige zal (laten) doen voor de uitvoering ervan.

28.3

In de gevallen waar de beslissing van het sociaal comité een impact zou kunnen hebben op andere pensioenregelingen dan deze waarover het sociaal comité zich uitspreekt, en/of op andere rechten of verplichtingen of belanghebbenden aanwezig of vertegenwoordigd in het organisme voor de financiering van pensioenen, zal het algemeen ter zake bevoegd orgaan van het organisme voor de financiering van pensioenen voorafgaandelijk aan het bekrachtigen en uitvoeren van de beslissing van het sociaal comité overgaan tot een onderzoek terzake, desgevallend in overleg met verschillende of alle betrokkenen en belanghebbenden.

Indien uit voormeld onderzoek zou blijken dat de beslissing van het sociaal comité niet zonder meer of niet alsdusdanig kan worden bekrachtigd en uitgevoerd en/of indien de beslissing om redenen vermeld in artikel 28.2 hiervoor niet kan uitgevoerd worden, zal het organisme voor de financiering van pensioenen overleggen met (een vertegenwoordiging van) het betrokken sociaal comité teneinde tot een oplossing te komen.

28.4

indien geen oplossing in der minne kan gevonden worden zal het probleem of geschil voorgelegd worden aan een arbitragecollege die de zaak zal beslechten.

Het sociaal comité zal een scheidsrechter aanduiden. Het organisme voor de financiering van pensioenen za! een tweede scheidsrechter aanduiden. Beide scheidsrechters duiden in overleg een derde scheidsrechter aan. Het arbitragecollege bestaat uit deze drie scheidsrechters. Partijen bepalen de te volgen procedure,

Desgevallend na en met inachtneming van dwingende wettelijke bepalingen en/of procedures terzake, za! het arbitragecollege de zaak beslechten. De beslissing van het arbitragecollege is bindend voor aile partijen. Het organisme voor de financiering van pensioenen za! deze beslissing uitvoeren.

Hoofdstuk V Vertegenwoordiging van het organisme voor de financiering van pensioenen

Artikel 29 Vertegenwoordiging in het algemeen

29.1

De Raad van Bestuur vertegenwoordigt het organisme voor de financiering van pensioenen in en buiten rechte, in België en in het buitenland, en dit voor wat alle handelingen en beslissingen betreft die het bestuur van het organisme voor de financiering van pensioenen aangaan.

Deze vertegenwoordigingsbevoegdheid van de Raad van Bestuur is inzake het bestuur van het organisme voor de financiering van pensioenen alomvattend, zonder evenwel afbreuk te (kunnen) doen aan en uiteraard met respect voor de aan de Algemene Vergadering bij wet of statutair voorbehouden handelingen en beslissingen, tenzij het de uitvoering van deze beslissingen betreft.

29.2

Om het organisme voor de financiering van pensioenen rechtsgeldig te vertegenwoordigen, treden twee (2) bestuurders gezamenlijk op, die gezamenlijk handtekeningsbevoegdheid hebben voor wat de vertegenwoordiging betreft, zowel in als buiten rechte.

Artikel 30 -- Vertegenwoordiging voor wat handelingen en beslissingen van dagelijks bestuur betreft

30.1

e , " MOD 2.2

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/02/2013 - Annexes du Moniteur belge Binnen de perken van het dagelijks bestuur, kan de persoon of het orgaan belast met het dagelijks bestuur, zo die er is/zijn, geldig het organisme voor de financiering van pensioenen vertegenwoordigen.

30.2

Indien dit één (1) persoon is, kan die daartoe alleen optreden. Indien een persoon belast met het dagelijks bestuur een rechtspersoon is, kan de vaste vertegenwoordiger, behoorlijk gevolmachtigd door de rechtspersoon waarvan hij de vaste vertegenwoordiger is, geldig het organisme voor de financiering van pensioenen vertegenwoordigen inzake het dagelijks bestuur en daartoe, naargelang en in zoverre zijn mandaat toelaat, alteen optreden.

30.3

Indien meerdere personen belast zijn met het dagelijks bestuur, kunnen zij geldig het organisme voor de financiering van pensioenen vertegenwoordigen inzake handelingen en beslissingen van dagelijks bestuur. Zij Kunnen daartoe hetzij elk alleen en afzonderlijk optreden, hetzij met twee van hen, gezamenlijk, in welk geval, de handtekeningen van twee(2) personen vereist zijn. De beslissing betreffende hun aanstelling en opdracht bepaalt of en, zo ja, in welke gevallen, zij respectievelijk alleen of met twee gezamenlijk kunnen optreden. Deze beslissingen worden bekend gemaakt overeenkomstig de wettelijke bepalingen terzake, Indien één of meerdere van deze personen rechtspersonen zijn, geldt deze bepaling ten aanzien van hun vaste vertegenwoordiger.

30.4

Op basis van zijn algemene vertegenwoordigingsbevoegdheid kan de Raad van Bestuur ook het organisme voor de financiering van pensioenen vertegenwoordigen in handelingen en beslissing van dagelijks bestuur. Artikel 31  Bijzondere vertegenwoordigingsbevoegdheid

31.1

Het organisme voor de financiering van pensioenen kan in bepaalde gevallen ook geldig vertegenwoordigd worden door bijzondere lasthebbers aan wie een bijzondere en welomschreven opdracht en vertegenwoordigingsbevoegdheid wordt opgedragen, hetzij door de Raad van Bestuur, hetzij door de perso(o)n(en) of het orgaan belast met het dagelijks bestuur, indien die er zijn indien de opdracht of lastgeving kadert binnen het dagelijks bestuur.

31.2

Deze lasthebbers of vertegenwoordigers kunnen zijn:

" bestuurders of leden van het organisme voor de financiering van pensioenen;

" personeelsleden of aangestelden van de bijdragende ondernemingen;

" personeelsleden, leiders of aangestelden van lasthebbers of (onder)aannemers van het organisme voor de financiering van pensioenen;

" andere derden en andere rechtspersonen.

31.3

De besfissing(en), akte(n) of overeenkomst(en) krachtens dewelke de opdracht en/of

vertegenwoordigingsbevoegdheid van deze bijzondere lasthebbers vastgelegd werden, bepalen de omvang van

hun opdracht en/of vertegenwoordigingsbevoegdheid.

31.4

Indien één lasthebber werd aangeduid, treedt hij alleen op en vertegenwoordigt hij alleen rechtsgeldig het

organisme voor de financiering van pensioenen binnen de perken van zijn lastgeving.

Indien meerdere lasthebbers voor eenzelfde opdracht werden aangeduid, treden minstens twee (2) van hen

(of indien er slechts twee zijn, beide gezamenlijk) gezamenlijk op en zijn twee (2) handtekeningen vereist om

het organisme voor de financiering van pensioenen geldig te vertegenwoordigen binnen de perken van hun

lastgeving.

Hoofdstuk VI  Het vermogen

Artikel 32  Toewijzing van het vermogen

Het vermogen van het organisme voor de financiering van pensioenen kan toegewezen worden aan één of

meerdere pensioenplannen zonder het oprichten van afzonderlijke vermogens. De toewijzing van het vermogen

kan gebeuren op basis van de bepalingen omschreven in het financieringsplan.

Hoofdstuk VII  Ontbinding en vereffening

Artikel 33  Ontbinding en vereffening

33.1

Het organisme voor de financiering van pensioenen kan te allen tijde worden ontbonden en vereffend bij

beslissing van de Algemene Vergadering.

33.2

De vereffening of ontbinding van het organisme voor de financiering van pensioenen kan eveneens volgen

uit een gerechtelijke beslissing overeenkomstig de toepasselijke wettelijke bepalingen,

Artikel 34  Vereffenaar(s)

34,1

In het geval van vrijwillige vereffening of ontbinding van het organisme voor de financiering van pensioenen,

wijst de Algemene Vergadering één of meerdere vereffenaars aan in overeenstemming met de toepasselijke

wettelijke bepalingen. De Algemene Vergadering bepaalt de opdracht van de vereffenaar(s) alsook zijn/hun

bevoegdheden, rekening houdend met de wettelijke en reglementaire bepalingen terzake en, in zoverre

mogelijk, met de bepalingen van de toepasselijke beheersovereenkomst(en) van het organisme voor de

financiering van pensioenen en de bij de vereffening of ontbinding betrokken pensioenregelingen.

Tenzij andersluidende beslissing van de Algemene Vergadering zal/zullen de vereffenaar(s) regelmatig

verslag uitbrengen aan de Algemene Vergadering.

4 t . MOD 2.2

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/02/2013 - Annexes du Moniteur belge 34.2

In het geval van een gerechtelijke vereffening of ontbinding wijst de bevoegde rechtbank de vereffenaar(s) aan en bepaalt de rechtbank zijn/hun opdracht en bevoegdheden.

Artikel 35  Vereffeningsmodaliteiten

35.1

Voor wat betreft de vereffening van de verbintenissen die voortvloeien uit de pensioenregeling(en) beheerd door het organisme voor de financiering van pensioenen zal/zullen de vereffenaar(s), tenzij andersluidende beslissing vanwege de Algemene Vergadering of, in het geval van een gerechtelijke vereffening, vanwege de bevoegde rechtbank, in eerste instantie onderzoeken of een gehele of gedeeltelijke overdracht ervan naar een andere pensioeninstelling of naar een andere entiteit die gerechtigd is de betrokken pensioenregeling(en) te beheren, mogelijk is en kan uitgevoerd worden.

35.2

De vereffenaar(s) vraagt/vragen aan de aangewezen actuaris van het organisme voor de financiering van pensioenen om de rechten te bepalen van alle aangeslotenen bij de pensioenregelingen die betrokken zijn bij de vereffening.

35.3

De vereffenaar(s) zal/zullen het passief aanzuiveren met inachtneming van de toepasselijke wettelijke bepalingen en eventuele dwingend van toepassing zijnde voorrangsregelingen.

35.4

Het vermogen van het organisme voor de financiering van pensioenen zal onder voorbehoud van en overeenkomstig de toepasselijke wettelijke bepalingen, zoveel als mogelijk aangewend worden tot voldoening van of voor de dekking van de rechten van de aangeslotenen bij de betrokken pensioenregeling(en) overeenkomstig de bepalingen van deze pensioenregelingen en rekening houdend met de statuten en de toepasselijke beheersovereenkomst(en) van het organisme voor de financiering van pensioenen.

35.5

Indien bij de aanzuivering van het passief, in het vermogen van het organisme voor de financiering van pensioenen een tekort wordt vastgesteld omdat de beschikbare activa ontoereikend zouden zijn tot dekking van de onderliggende rechten uit de pensioenregelingen, zal/zullen de vereffenaar(s) een beslissing nemen overeenkomstig de beslissing van de Algemene Vergadering of van de rechter in het geval van een gerechtelijke vereffening indien deze bepalen wat er moet gebeuren, of bij ontstentenis van enige bepaling terzake, zal een beslissing dienaangaande gencmen worden door de vereffenaar(s) rekening houdend met de wettelijke en reglementaire voorschriften terzake, alsook met statuten van het organisme voor de financiering van pensioenen en zijn beheersovereenkomst(en) alsook met de bepalingen van de betrokken pensioenregelingen.

35.6

Indien na de aanzuivering van het passief een saldo actief wordt vastgesteld en het netto-actief van het organisme voor de financiering van pensioenen in het geval het organisme voor de financiering van pensioenen in vereffening werd gesteld, de verplichtingen voortvloeiend uit de door de vereffening getroffen pensioenregeling(en) zou overschrijden, zal/zullen de vereffenaar(s) hieraan een bestemming geven die zoveel mogelijk overeenkomt met het doel van het organisme voor de financiering van pensioenen.

Hoofdstuk VIII  Boekjaar Jaarrekeningen

Artikel 36  Boekjaar

Het boekjaar van het organisme voor de financiering van pensioenen loopt van 1 januari tot 31 december van een kalenderjaar. In principe worden telkens op 31 december van elk jaar de jaarrekeningen en het boekjaar afgesloten.

Artikel 37  Jaarrekeningen

De Raad van bestuur van het organisme voor de financiering van pensioenen stelt de jaarrekeningen en een jaarverslag op.

De goedkeuring van de jaarrekeningen en het jaarverslag kan de kwijting van de bestuurders voor het vorige boekjaar verantwoorden, hetgeen wanneer de kwijting wordt verleend de bestuurders zal ontlasten binnen de wettelijke voorwaarden.

Hoofdstuk IX  Algemene bepalingen

Artikel 38  Verwijzing naar toepasselijke wetgeving

Voor alles wat niet uitdrukkelijk bepaald is in de statuten, wordt verwezen naar de relevante wettelijke bepalingen.

Artikel 39  Deelbaarheid van de bepalingen

Indien één of meerdere bepalingen van de statuten, om welke reden dan ook, nietig, ongeldig of zonder uitwerking zou(den) zijn of zou(den) verklaard worden, wordt/worden zij, onder voorbehoud van andersluidende wettelijke bepalingen of andersluidende gerechtelijke beslissing, als ongeschreven beschouwd, terwijl alle andere en overige bepalingen onverminderd van toepassing blijven en hun volledige uitwerking behouden.

MOD 2.2

Luik B - Vervolg

De Algeneme Vergadering van 15 maart 2012 beslist dat, in het licht van de opstart van grensoverschrijdende activiteit als Pan-Europees Pensioenfonds de huidige raad van bestuur met onmiddellijke ingang van hun functie te ontheven.

De Algemene Vergadering herbenoemt vanaf 15 maart 2012 de onderstaande personen tot lid van de Raad van Bestuur:

- Geert Van der Spiegel, Grotenbergstraat 202, 9620 Zottegem

- Duncan McNair, 2B Mostyn Road, Merton Park, Wimbledon, Londen, SW193LH, UK

- Ashley Sanders, 24 Vikingway, Pilgrims Hatch, Brentwood Essex, CM159HX, UK

De Algemene Vergadering benoemt vanaf 15 maart 2012 de onderstaande personen tot lid van de Raad van Bestuur:

- Dirk Dewaele, Brielstraat 10, 9880 Aalter

- Claudia Polidori, 3625 Shukla CT, Walnut Creek, CA 94598, USA

De Algemene Vergadering ontheft de onderstaande personen van hun functie in de Raad van Bestuur:

- Ted Socha, 1 Westferry Circus, Landen zip code E14 4 HA United Kingdom op 30/06/2011

- Dirk Cuvelier, Sparrestraat 60, 9820 Merelbeke op 09/12/2011

- Patrick De Cooman, Assesteenweg 80, 1750 Lennik op 15/03/2012

- Ruth Heyse, Bliekstraat 2, 9800 Deinze op 15/03/2012

- Yves Vander Have, Avenue du Forum 9 b 102, 1020 Laken op 15/03/2012.

Notulen van de Algemene Vergadering van 30 juni 2010:

Herbenoeming van de commissaris-revisor.

De onderneming Deloitte & Touche Bedrijfsrevisoren, Berkenlaan 8b, 1831 Diegem (SRV/881602), vertegenwoordigd door de Heer Rik Neckebroeck (ECA/98/104), werd aangeduid als erkende commissaris van Chevron Organisme voor de Financiering van Pensioenen OFP. Zijn bezoldiging bedraagt 13.000 EUR per jaar (geïndexeerd). Het mandaat van de Erkende Commissaris loopt ten einde op de datum van de Algemene Vergadering van 2013.

Te Brussel, op 29 juni 2012

Johan Van Locck

Lid van het dagelijks bestuur

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso ; Naam en handtekening

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/02/2013 - Annexes du Moniteur belge

Voor-

behouden

aan het

Belgisch

Staatsblad

05/02/2015
ÿþi MOD 2,2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie





Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de Instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 05/02/2015 - Annexes du Moniteur belge

NEERGELEGD

z á -fz_ 20»

xoó cx61~~~ v,a,N

HEL1 E G.trNT



Ondernemingsnr : 0410.758.970

Benaming

(voluit) : Chevron Organisme voor de Financiering van Pensioenen (OFP)

(verkast)

Rechtsvorm : Organisme voor de financiering van pensioenen

Zetel : Technologiepark - Zwijnaarde 2, 9052 Zwijnaarde (Gent)

Onderwerp akte : Wijziging samenstelling operationeel orgaan van Dagelijks Bestuur Notulen van de Raad van Bestuur van 23 september 2014

De Raad van Bestuur benoemt met ingang van 23 september 2014 de onderstaande persoon tot lid van het operationeel orgaan belast met het Dagelijks Bestuur:

- Sheila O' Flaherty, 77 The Hermitage, Macroom, Co. Cork, Ireland

Te Brussel, op 22 december 2014

Gaetano Grimaldi

Lid van het dagelijks bestuur

27/07/2007 : ME. - JAARREKENING 31.12.2006, GGK 29.06.2007, NGL 20.07.2007 07434-0183-024
14/07/2006 : ME. - JAARREKENING 31.12.2005, GGK 30.06.2006, NGL 10.07.2006 06417-0220-023
08/08/2005 : AS000089
29/04/2005 : AS000089
05/11/2004 : AS000089
04/08/2003 : AS000089
23/02/2002 : AS000089

Coordonnées
CHEVRON ORGANISME VOOR DE FINANCIERING VAN P…

Adresse
ZWIJNAARDE 2, TECHNOLOGYPARK 9052 ZWIJNAARDE

Code postal : 9052
Localité : Zwijnaarde
Commune : GENT
Province : Flandre orientale
Région : Région flamande