INTERGEMEENTELIJK SAMENWERKINGSVERBAND VOOR RUIMTELIJKE ORDENING EN SOCIO-ECONOMISCHE EXPANSIE, AFGEKORT : SOLVA

Divers


Dénomination : INTERGEMEENTELIJK SAMENWERKINGSVERBAND VOOR RUIMTELIJKE ORDENING EN SOCIO-ECONOMISCHE EXPANSIE, AFGEKORT : SOLVA
Forme juridique : Divers
N° entreprise : 200.305.493

Publication

02/07/2014 : ME. - JAARREKENING 31.12.2013, GGK 23.06.2014, NGL 26.06.2014 14218-0575-039
09/07/2014
ÿþMod Word 11.1

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging ter griffie van de akte

Ondernemingsnr : 0200.305.493

Benaming

(voluit) : Intergemeentelijk Samenwerkingsverband voor ruimtelijke

ordening en socio-economische expansie

(verkort) : SOLVA

Rechtsvorm Dienstverlenende vereniging

Zetel: 9420 Erpe-Mere, Joseph Cardijnstraat 60

(volledig adres)

Onderwerp akte STATUTENWIJZIGING

Bij proces-verbaal van de buitengewone algemene vergadering van 25 juni 2013 en 10 december 2013

werden volgende statuten gewijzigd. Bij besluit van 28 april 2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken,

Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand, werd deze statutenwijziging goedgekeurd.

De aangepaste statuten luiden ais volgt:

TITEL I - NAAM, RECHTSVORM, DOEL, ZETEL, DUUR, DEELNEMERS, AANSPRAKELIJKHEID

Artikel 1

De vereniging is een dienstverlenende vereniging.

Zij heeft rechtspersoonlijkheid door het decreet van zes juli tweeduizend en één, houdende de

intergemeentelijke samenwerking.

Zij wordt "SOLVA" genoemd, intergemeentelijk samenwerkingsverband voor ruimtelijke ordening en socio-

economische expansie. Zij wordt hierna de vereniging genoemd.

Deze vereniging is de voortzetting van de burgerlijke vennootschap met de rechtsvorm van een

coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid "Intercommunale Vereniging Land van Aalst".

Artikel 2

De vereniging heeft geen handelskarakter. Ze vormt een publiekrechtelijke rechtspersoon.

De vereniging wordt beheerst door het decreet van zes juli tweeduizend en één, houdende de

intergemeentelijke samenwerking en de onderhavige statuten.

Ze wordt beheerst door de bepalingen van het wetboek van vennootschappen die gelden voor de

vennootschapsvorm van de coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid voor zover het decreet

en de statuten ernaar verwijzen of er punten zijn die niet geregeld zijn in het decreet of onderhavige statuten.

Artikel 3

De vereniging heeft tot doel:

1. De ruimtelijke ordening door het opstellen van structuurplannen, ruimtelijke uitvoeringsplannen,

natuurontwikkelingsplannen, mobiliteitsplannen en soortgelijke.

2. De economische, recreatieve, culturele en sociale ontwikkeling van het werkingsgebied door:

2.1. de studie ervan; de promotie ervan; het opstellen van de plannen ervoor, het vervullen van de administratieve formaliteiten ervoor; de uitvoering ervan; de financiering ervan.

2.2. het benaarstigen van de uitbreiding van de bestaande nijverheids handels -, en ambachtsbedrijven en -terreinen, het vestigen van nieuwe ondernemingen, het benaarstigen van de nijverheids-, recreatieve en culturele infrastructuur door het bestemmen, verwerven, uitrusten en bouwrijp maken van terreinen, het bouwen of aanpassen van nijverheidsinrichtingen of gebouwen met een recreatieve of culturele inslag, het verkopen, overdragen, het in concessie geven, erfpacht geven, verhuren, huren of leasen van zelfde terreinen en gebouwen van of aan natuurlijke of rechtspersonen mits de voorwaarde ze te gebruiken waarvoor ze werden opgericht.

2.3, het grondbeleid en de huisvesting door het bestemmen, verwerven, ruilen, vervreemden, in huur geven van gronden en het bouwen, vervreemden, verwerven, verhuren van woningen;

het uitvoeren van studies en het realiseren van projecten ter verbetering van de sociale toestand van het werkingsgebied of van delen ervan , hetzij in eigen beheer, hetzij met medewerking van derden;

2.6, de begeleiding en ondersteuning van projecten binnen bovenstaande werkingsvelden in beheer van deelnemende besturen door de administratieve, technische en fl-inanciéle opvolging ervan.

3. Het als lokale entiteit van het FRGE verstrekken van goedkope leningen voor energiebesparende maatregelen.

*14133014*

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/07/2014 - Annexes du Moniteur belge

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso: Naam en handtekening.

4. ;-" ,ek Het inrichten en organiseren van een Gemeenschappelijke Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk

5. Het ondersteunen van de gemeentelijke administratie bij het vervullen van hun taken door het verlenen van ondersteunende dienstenL

6. De studie van en ondersteuning bij de ontwikkeling van binnen de deelnemers uit te bou-een informatie-en communicatietechnologie, GIS en lokaal e-government

7. Het behoud, het beheer en het onderzoek van het archeologisch patrimonium van haar werkingsgebied. Voor deze doelstelling geldt het principe van wederzijdse exclusieve dienstverlening tussen de vereniging en de aangestoten deelnemers welke op deze dienstverlening een beroep wensen te doen, onverminderd het recht van de deelnemers om deze activiteiten in eigen beheer uit te voeren.

De vereniging verwezenlijkt zijn doel hetzij zelf, hetzij in samenwerking met elk ander open-'baar of particulier organisme rekening houdende met de wettelijke bepalingen dienaan-'gaande.

Artikel 4

De vereniging mag, bij besluit van de algemene vergadering, de gestelde doeleinden nastreven door middel van exploitatie in onderscheiden sectoren en in onderscheiden gewesten.

Artikel 5

De zetel van de vereniging is gevestigd te Erpe-Mere, Joseph Cardijnstraat 60. Hij mag, bij gewoon besluit van de Algemene Vergadering, naar een andere plaats worden overgebracht, eveneens in een gebouw dat aan de vereniging of aan een aangesloten publiekrechtelijk persoon toebehoort. De raad van bestuur zorgt ervoor dat dit besluit in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt. De vereniging mag naast de zetel één of meer exploitatiezetels vestigen.

Artikel 6

De vereniging werd oorspronkelijk opgericht voor een termijn van dertig jaar, die een aanvang heeft genomen op veertien juli negentienhonderd tweeënzestig, dag der publicatie van de oprichting der vereniging in de Bijlagen tot het Belgisch Staatsblad.

Bij het verstrijken van deze termijn heeft de algemene vergadering op achtentwintig februari negentienhonderd tweeënnegentig besloten tot een eerste verlenging van de termijn met dertig jaar, ingaand op veertien juli negentienhonderd tweeënnegentig,

Overeenkomstig het artikel 79 paragraaf 2, laatste lid, van het Decreet van zes juli tweeduizend en één, werd de bestaansduur van de vereniging beperkt tot achttien jaren te rekenen vanaf tien november tweeduizend en één, de datum van de inwerkingtreding van het Decreet van zes juli tweeduizend en één.

De bestaansduur van de vereniging kan na het verstrijken van deze termijn, één of meerdere malen, verlengd worden voor een maximale termijn van telkens achttien jaren.

De deelnemers die niet wensen te verlengen kunnen daartoe niet verplicht worden en houden op deel uit te maken van de vereniging op het einde van het jaar waarin tot de verlenging door de Algemene Vergadering is beslist Vooraf leggen zijn hun daartoe strekkende beslissing voce Deze beslissing wordt gevoegd bij het verslag van de Algemene Vergadering.

De deelnemers die niet wensen te verlengen moeten de door hen aangegane verbintenissen naleven, maar zijn voor het overige, naar aanleiding van het enkele feit van hun uittreding wegens niet-verlenging, geen schadevergoeding verschuldigd. De laatste drie leden van artikel 37 van het Decreet van 6 juli tweeduizend en één zijn op hen van toepassing.

De deelnemers die nalaten over de verlenging te beslissen of hun beslissing mede te delen, warden geacht verder deel uit te maken van de vereniging

De vereniging mag slechts verbintenissen aangaan voor een termijn die haar bestaanstemnijn overschrijdt, indien deze verbintenissen nagekomen worden door haar inkomsten, reserves, vast beloofde toelagen of voorafgaandelijk geplaatste kapitalen.

Artikel 7

De vereniging Is samengesteld uit de deelnemers die overeenkomstig deze statuten tot deelneming zijn toegelaten.

Zij worden vermeld op de lijst van deelnemers met opgave van hun inbreng, die als bijlage aan onderhavige statuten is gevoegd en er wezenlijk deel van uitmaakt.

Deze lijst wordt door de raad van bestuur in overeenstemming gebracht met de door de organen van de vereniging terzake genomen besluiten Hiervan wordt mededeling gedaan aan de algemene vergadering, die er akte van neemt.

TITEL II - KAPITAAL, MAATSCHAPPELIJKE AANDELEN, INBRENG

Artikel 8

Het vast kapitaal van de vereniging bedraagt eenendertig miljoen zevenhonderd negenen-zestigduizend driehonderd drieënzeventig euro vierennegentig eurocent (EUR 31.769.373,94), en wordt vertegenwoordigd door negenentwintigduizend en zeventien (29.017) Al-Aandelen, vijfduizend (5000) 181-Aandelen en twintig (20) Ci-Aandelen, elk met een nominale waarde van negenhonderd drieëndertig euro achtendertig eurocent (EUR 933,38)

Het kapitaal van de vennootschap dat het vast gedeelte te boven gaat, wordt vertegenwoordigd door een veranderlijk aantal nieuw uit te geven aandelen op naam, aangeduid, overeenkomstig artikel 9 van de statuten al naargelang de hoedanigheid van de inschrijver, als "A2-Aandelen", "B2-Aandelen" dan wel "C2-Aandelen", elk met een nominale waarde van vijfentwintig euro (¬ . 26,00) per aandeel.

Het kapitaal is samengesteld uit aandelen op naam.

Alle aandelen zijn genummerd en ingeschreven in het aandelenregister van de vereniging dat gehouden wordt op de maatschappelijke zetel,

" " " Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/07/2014 - Annexes du Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/07/2014 - Annexes du Moniteur belge

De voorwaarden voor de volstorting van de aandelen worden geregeld door de raad van bestuur, in overeenstemming met de toepasselijke wettelijke bepalingen.

Artikel 9

De aandelen zijn ingedeeld in drie soorten, met name (i) een klasse aandelen A ("aandelen A", zijnde "Al.. Aandelen" en "A2-Aandelen") dewelke onderschreven worden door gemeenten, (ii) een klasse aandelen B ("aandelen B", zijnde "BI-Aandelen" en "B2-Aandelen") dewelke onderschreven worden door provincies en (Ill) een klasse aandelen C (aandelen C", zijnde "Cl-Aandelen' en "C2-Aandelen") dewelke onderschreven worden door andere aandeelhouders dan gemeenten en provincies.

Alle aandelen moeten werkelijke inbrengen vertegenwoordigen.

Het aantal der aandelen A moet steeds groter zijn dan de helft van het totaal van de aandelen A, B en C. Het aantal der aandelen B mag niet meer bedragen dan twintig (20) procent van het totale maatschappelijk kapitaal.

Onverminderd deze bepalingen, kunnen de aandelen slechts overgedragen worden tussen de deelnemers met de uitdrukkelijke goedkeuring van de algemene vergadering, Deze goedkeuring kan slechts worden verleend wanneer de overdracht niet kan schaden aan de goede uitvoering van de verbintenissen.

Bij aansluiting van een intergemeentelijk samenwerkingsverband, zullen de aandelen die door deze worden onderschreven tot de klasse aandelen C behoren.

Artikel 10

Het aandeel van het kapitaal dat door elke gemeente geplaatst wordt bij de inschrijving op nieuw uit te geven A2-Aandelen, is bepaald op twee euro vijftig cent (E 2,50) per inwoner. De bekomen bedragen worden op de hogere eenheid afgerond.

De bevolkingscijfers worden steeds bepaald door de jongste jaarlijkse statistiek van het bevolkingscijfer van het Rijk, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. De leden zullen onmiddellijk 25 th op hun aandelen storten.

Het overige mag in eenmaal of bij periodieke afbetalingen gestort worden, De raad van bestuur zal, naarmate de behoeften der vereniging, bijstortingen mogen vragen.

De leden die binnen de dertig dagen na de door de raad van bestuur vastgestelde dag, de vereiste stortingen niet zullen gedaan hebben, zullen van die dag af de wettelijke intrest geldig voor burgerlijke zaken moeten betalen op hun achterstallige stortingen,

Het bedrag van de plaatsing wordt bij elke bestuurswisseling aangepast bij beslissing van de algemene vergadering om met de bevolkingsschommeling rekening te houden, Ingeval van vermindering, mag de betrokken gemeente nochtans het bedrag van haar vroegere plaatsing handhaven.

Artikel 11

Gemeenten die nieuw toetreden, schrijven in op A2-Aandelen, De kapitaalsinbreng wordt berekend volgens de bepalingen van artikel 10. In de mate het eigen vermogen van de vereniging het maatschappelijk kapitaal van de vereniging overschrijdt, kan van de nieuwe deelnemer een inkomgeld worden gevraagd.

Het inkomgeld per nieuw uit te geven aandeel wordt bepaald op basis van de waarde van een aandeel met een nominale waarde van vijfentwintig euro (E 25,00). De waarde van een aandeel met een nominale waarde van vijfentwintig euro (E 25,00) is gelijk aan het eigen vermogen zoals blijkt uit de meest recente jaarrekening, gedeeld door het aantal aandelen. Hierbij wordt rekening gehouden met de onderscheiden kapitaalvertegenwoordigende waarde van alle op dat ogenblik bestaande aandelen dewelke overeenstemt met de onderscheiden nominale waarde van elk aandeel. Het eigen vermogen is samengesteld uit de som van het kapitaal, de herwaarderingsmeerwaarden, de reserves en de overgedragen winst/of verlies. Het inkomgeld per nieuw uit te geven aandeel wordt bekomen door de nominale waarde van het nieuw uit te geven aandeel, hetzij vijfentwintig euro (E 25), van de aldus bekomen waarde van een aandeel in mindering te brengen.

Indien andere openbare besturen dan gemeenten of provincies gemachtigd worden tot aansluiting bij de vereniging, zullen zij als tegenwaarde voor hun inbreng, C2-aandelen ontvangen, eveneens met nominale waarde van vijfentwintig euro (¬ 25) per C2-aandeel. Aan deze C2-aandelen zijn dezelfde rechten verbonden als aan de aandelen behorende tot de klasse A.

Artikel 12

De gemeenten die van de vereniging deel uitmaken verlenen van rechtswege hun waarborg, tot beloop van het niet afbetaalde gedeelte hunner plaatsing, aan de leningen waartoe de vereniging zou moeten overgaan.

De deelnemers zijn slechts verbonden tot beloop van het bedrag der aandelen die zij geplaatst hebben, Zij zijn niet hoofdelijk verantwoordelijk.

Artikel 13

De Algemene Vergadering beslist, op grond van een gemotiveerd verslag van de Raad van Bestuur, over de latere aanvragen tot toetreding, De Algemene Vergadering bepaalt de voorwaarden verbonden aan de toetreding. Indien de Algemene Vergadering beslist de aanvraag tot toetreding niet in te willigen, moet zij haar beslissing duidelijk motiveren.

Een besluit wordt genomen bij meerderheid van tweederden van de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde aandelen,

De Algemene Vergadering bepaalt het aantal aandelen welke aan de nieuwe aandeelhouders worden toegekend.

Overeenkomstig de artikelen 34 en 36 van het Decreet van zes juli tweeduizend en één, is geen uittreding mogelijk tijdens de duur waarvoor de vereniging werd opgericht en/of werd verlengd.

Een deelnemer kan door de Algemene Vergadering, met tweederden van de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde aandelen warden uitgesloten wegens een zware fout of voor het niet-naleven van zijn verbintenissen. De betrokken deelnemer dient opgeroepen en gehoord te worden zo hij dit wenst,

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/07/2014 - Annexes du Moniteur belge

E3ij uitsluiting vervalt het aandeel van de betrokken deelnemer in de herwaarderingsmeerwaarden en reserves van de vereniging en zal hij aan de vereniging de schade dienen te betalen welke het gevolg Is van het niet naleven van zijn verbintenissen en van zijn uitsluiting. De betrokken deelnemer zal slechts recht hebben op de uitkering van het door hem gestorte kapitaal. Indien de schade waarvan hierboven sprake, groter is dan het door hem gestorte kapitaal zal dit van zijn kapitaalstorting worden afgetrokken. De overblijvende schuld zal door hem aan de vereniging dienen te worden vergoed. De in gebreke zijnde deelnemer zal ook zijn, op grond van zijn kapitaalsonderschrijving, evenredig deel dienen te dragen inzake de overname van het personeel, zonder dat de personeelsleden door deze plicht tot overname gebonden zijn. De nieuwe werkgever waarborgt de op dat ogenblik vigerende rechten van de betrokken personeelsleden. Het door de deelnemer overgenomen personeel komt, voor zover het een gemeente betreft, met behoud van zijn geldelijk statuut, terecht in een overgangskader dat geen invloed heeft op de personeelsformatie en uitdovend is.

Het ontslag na uitsluiting wordt pas effectief op het einde van het boekjaar waarin het werd verleend en voor zover alle aan de vereniging nog verschuldigde bedragen werkelijk betaald zijn, tenzij tussen partijen een overeenkomst is gesloten.

Gedurende de voor terugbetaling verlopen termijn zef de terug te betalen som geen intresten opbrengen.

De niet-deelname aan een verlenging door een deelnemer dient te gebeuren overeenkomstig artikel vijfendertig van het decreet op de intergemeentelijke samenwerking.

TITEL III - BESTUUR EN TOEZICHT

A. RAAD VAN BESTUUR

Artikel 14

De vereniging wordt bestuurd door een raad van bestuur, waarvan de leden benoemd worden door de algemene vergadering voor een termijn van zes jaar en die door haar uit hun mandaat kunnen ontslagen worden.

Drie kwart van de mandaten wordt minimaal toegekend aan de gemeenten houders van aandelen A.

Elke gemeente wordt een aantal mandaten toegekend op basis van zijn bevolkingsaantal, één per begonnen schijf van twintigduizend inwoners.

Elke gemeente stelt haar kandidaten aan. indien een voorgedragen kandidaat geen lid is van de gemeenteraad, dient deze voordracht uitdrukkelijk gemotiveerd, waarin ondermeer de deskundigheid met betrekking tot de statutair bepaalde doelstellingen manifest wordt aangetoond.

De Provincies, houdsters van aandelen B, hebben samen recht op vier (4) mandaten.

De bestuurders worden door de Provincie voorgesteld.

De Algemene Vergadering kan aan de houders van aandelen C een aantal mandaten toekennen dat maximum twee mag bedragen.

De hoger genoemde mandaten worden aangevuld met vijf bestuurders met raadgevende stem, raadsleden die steeds gemeenteraadsleden zijn van een gemeente-deelnemer, en verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het College van Burgemeester en Schepenen, of aangesteld is als voorzitter van het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn.

Elke gemeente kan daartoe één vertegenwoordiger aanduiden. Zo daartoe door de gemeenteraden van de deelnemers meer dan vijf afgevaardigden worden aangeduid, dan worden zij in dalende orde gerangschikt uitgaande van het relatief hoogste aantal stemmen dat de lijst, waarop zij tot gemeenteraadslid verkozen zijn, bij de jongste gemeenteraadsverkiezingen behaald heeft.

De aldus vijf hoogst gerangschikten zullen aan de vergadering van de Raad van Bestuur deelnemen met raadgevende stem.

De leden van de Raad van Bestuur kunnen uit hun mandaat ontslagen worden door de Algemene Vergadering, besluitende zoals bepaald in artikel 45 van onderhavige statuten, indien zij daden hebben gesteld die een ernstig nadeel kunnen berokkenen aan de belangen van de vereniging.

Alleen natuurlijke personen kunnen lid zijn van de Raad van Bestuur. Deze bepaling geldt niet voor de aangesloten privaatrechtelijke rechtspersonen zolang zij overeenkomstig artikel 80 van het decreet van zes juli tweeduizend en één houdende de intergemeentelijke samenwerking deel kunnen blijven uitmaken van de vereniging.

Artikel 15

Wanneer een mandaat openvalt, kunnen de overblijvende bestuurders voorlopig een bestuurder benoemen. Deze voorlopige benoeming gebeurt op voordracht van de deelnemer die ook de voorganger had voorgedragen. De algemene vergadering zal in haar eerstkomende bijeenkomst overgaan tot de definitieve verkiezing van de nieuwe bestuurder. De aldus benoemde bestuurder voltooit het mandaat van degene die hij vervangt.

Artikel 16

Aile bestuurders zijn ontslagnemend

a.na de eerste algemene vergadering volgend op de vernieuwing van de gemeente- en provincieraden. b.onmiddellijk nadat zij het openbaar mandaat, dat zij bij hun benoeming bekleedden, om enige andere reden verloren hebben.

c.wanneer zij niet meer het vertrouwen genieten van de deelnemer die hen heeft voorgedragen en door deze een nieuwe kandidaat wordt voorgedragen.

Artikel 17

Het artikel 48 van het het decreet van zes juli tweeduizend en één, houdende de intergemeentelijke samenwerking is hier van toepassing.

Bovendien is het elke bestuurder verboden:

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/07/2014 - Annexes du Moniteur belge

1.aanwezig te zijn bij een beraadslaging over zaken waarbij hij een rechtstreeks belang heeft of waarbij zijn bloed- of aanverwanten tot en met de vierde graad een persoonlijk en rechtstreeks belang hebben. Dit verbod strekt niet verder dan de bloed- en aanverwanten tot de tweede graad, zo het gaat om voordrachten van kandidaten, benoemingen, afzettingen en schorsingen.

2.rechtstreeks of onrechtstreeks deel te nemen aan overeenkomsten afgesloten met de vereniging.

3.als advocaat, notes of zaakwaarnemer op te treden in rechtsgedingen tegen de vereniging. Het is hem verboden, in dezelfde hoedanigheid, ten behoeve van de intercommunale te pleiten, raad te geven of op te treden in enige betwisting, tenzij dit kosteloos gebeurt,

4.op te treden als raadsman van een personeelslid in tuchtzaken

Wordt van ambtswege als ontslagnemend en niet herkiesbaar beschouwd de bestuurder die handelt tegen de verbodsbepalingen van onderhavig artikel. De algemene vergadering spreekt de van rechtswege vervallenverklaring uit bij een met redenen omkleed besluit.

Artikel 18

De bestuurders zijn niet persoonlijk gebonden door de verbintenissen van de vereniging.

De bestuurders zijn, overeenkomstig het gemene recht individueel verantwoordelijk voor de uitoefening van hun mandaat. Zij kunnen echter persoonlijk niet aansprakelijk gesteld worden voor de verbintenissen aangegaan door de vereniging.

Artikel 19

Om de zes jaar verkiest de raad van bestuur op zijn eerste vergadering na de eerste algemene vergadering die volgt op de vernieuwing van de raden een voorzitter, een ondervoorzitter en een secretaris.

De voorzitter wordt gekozen onder de bestuurders die op voordracht van de deelnemers-gemeenten benoemd zijn, en die burgemeester, schepen of gemeenteraadslid zijn.

De raad van bestuur mag de secretaris ook buiten zijn schoot kiezen, voor een termijn van zes jaar. Dit mandaat is hernieuwbaar.

In geval van afwezigheid van de voorzitter en van de ondervoorzitter worden de vergaderingen voorgezeten door de bestuurder met het grootst aantal dienstjaren in de raad uit de groep van de gemeenten-deelnemers. Bij gelijkheid van dienstjaren zal de oudste het voorzitterschap waarnemen.

Artikel 20

De raad van bestuur vergadert op uitnodiging van de voorzitter. Weigert de voorzitter de raad bijeen te roepen of een punt op de agenda te plaatsen of is hij belet zulks te doen dan kan de raad, op uitnodiging van twee bestuurders worden bijeengeroepen, of kunnen twee bestuurders het gewraakte punt op de agenda doen inschrijven.

Uitgezonderd in geval van hoogdringendheid, moeten de uitnodigingen met vermelding van de agenda ten minste acht vrije dagen v66r de bijeenkomst gepost zijn.

De bijeenkomsten van de raad van bestuur worden gehouden in de zetel van de vereniging of in een andere op de uitnodiging vermelde plaats.

Artikel 21

De Raad van Bestuur zetelt slechts op geldige wijze wanneer de meerderheid van de bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd is. Voor het berekenen van het aanwezigheidsquorum worden de leden met adviserende stem, zoals bedoeld in artikel 14 niet meegerekend.

Indien op een zitting de raadsleden niet in voldoende untel zijn, wordt een nieuwe vergadering bijeengeroepen binnen de dertig dagen; de raad kan dan geldig besluiten, wat ook het aantal der aanwezigen is, doch enkel voor de punten die bij de eerste bijeenroeping op de agenda waren geplaatst.

Artikel 22

Elke bestuurder beschikt over één stem.

Een bestuurder kan hoogstens één andere bestuurder vertegenwoordigen die hem daartoe schriftelijk volmacht geeft, overeenkomstig de bepalingen van artikel 5 van het decreet van één juli negentienhonderd zevenentachtig. Volmachtgever en volmachtdrager moeten houder zijn van dezelfde reeks aandelen. De volmacht moet de naam van beiden vermelden, alsmede de datum van de enkele zitting, waardoor de volmacht wordt verleend.

De besluiten worden genomen bij meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde bestuurders, mits terzelfdertijd ook de meerderheid wordt bekomen van de geldig uitgebracht stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde bestuurders, die op voordracht van de deelnemers-gemeenten zijn benoemd.

Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter beslissend.

Artikel 23

De besluiten van de raad van bestuur worden genotuleerd en ondertekend door de voorzitter of zijn plaatsvervanger en minstens twee aanwezige leden. Dit verslag zal ook het individueel stemgedrag van de leden vermelden.

De gemandateerde of volmachtdragers tekenen voor zichzelf en voor de door hen vertegenwoordigde afwezigen. Deze notulen worden in een speciaal register samengebracht en de gegeven volmachten worden uitdrukkelijk vermeld.

De eensluidende afschriften en de uittreksels worden door de secretaris van de raad ondertekend. Zij Worden binnen de dertig dagen toegestuurd aan alle bestuurders.

Een lijst met een beknopte omschrijving van de besluiten wordt binnen de twintig dagen na het nemen van het besluit verzonden aan de Vlaamse Regering. Vanaf de dag van verzending aan de Vlaamse Regering wordt de lijst gedurende minstens twintig dagen ter inzage gelegd van het publiek. Dezelfde lijst wordt gepubliceerd op de website van de vereniging.

,

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/07/2014 - Annexes du Moniteur belge

Een afschrift van de besluiten met betrekking tot de rechtspositieregeling van het personeel en het saneringsplan waarvan sprake in artikel 75ter van het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking wordt binnen de twintig dagen na het nemen van het besluit verzonden aan de Vlaamse Regering.

De gedetailleerde notulen met bijgevoegd het stemgedrag van de individuele leden en alle documenten waar in de notulen naar verwezen wordt, liggen ter inzage van de gemeenteraadsleden op het secretariaat van de aangesloten gemeenten en van de provincieraadsleden op de griffie van de provinciehuizen van de aangesloten provincies, onverminderd de decretale bepalingen inzake de openbaarheid van bestuur.

Op verzoek van een raadslid kan het deelnemende bestuur vragen om de notulen en aile stukken waarnaar in de notulen wordt verwezen, elektronisch ter beschikking te stellen. De vereniging stelt de gevraagde stukken elektronisch ter beschikking aan het deelnemende bestuur en het deelnemende bestuur bezorgt ze aan het raadslid.

Dit artikel doet geen afbreuk aan de mogelijkheid van strafrechtelijke vervolging van de raadsleden wegens schending van het beroepsgeheim, overeenkomstig artikel 458 van het Strafwetboek.

Artikel 24

Het jaarverslag, de stukken betreffende de jaarrekeningen en het ontwerp van winstverdeling welke door de Raad van Bestuur aan de jaarvergadering zullen onderworpen worden, evenals het verslag van de Revisor, worden bij de uitnodiging tot de jaarvergadering gevoegd.

Artikel 25

De op voordracht van de deelnemende gemeenten en provincies benoemde bestuurders brengen minstens twee maal per jaar tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad of van de provincieraad die hen heeft voorgedragen, verslag uit over de uitoefening van hun mandaat en verstrekken toelichting bij het beleid van de vereniging.

Artikel 26

De raad van bestuur bezit de meest uitgebreide bevoegdheden om alle daden van bestuur en van beschikking betreffende de vereniging te stellen. Zijn bevoegdheden strekken zich uit over alles wat niet uitdrukkelijk door de wet of door de statuten aan de algemene vergadering is voorbehouden. Hij mag eigenmachtig alle twijfelachtige en niet voorziene gevallen beslechten.

De Raad van Bestuur is bevoegd voor aile personeelsaangelegenheden inclusief de bepaling en uitvoering van het administratief en geldelijk statuut en het arbeidsreglement.

Hij kan krachtens zijn eigen bevoegdheid de handelingen verrichten, die verband houden met het doel van de vereniging zoals bepaald in artikel 3 hierboven.

Artikel 27

Een twee derden meerderheid is vereist voor elk besluit betreffende de voorstellen van wijziging aan de statuten die aan de algemene vergadering worden voorgelegd, de hypothecaire inschrijvingen, de toekenning en de terugtrekking van bevoegdheden, de uitgifte van obligaties en leningen in het algemeen en het opmaken en de goedkeuring van de inventaris.

Artikel 28

De algemene vergadering mag de bestuurders een presentiegeld toekennen, afgezien van de vergoeding van hun werkelijke verplaatsingskosten en dit binnen de perken en overeenkomstig de wettelijke en decretale bepalingen in dit verband.

Artikel 29

De raad van bestuur roept de algemene vergadering zo dikwijls samen als hij zulks nodig acht. Hij is tot bijeenroeping verplicht, zodra een aantal leden die gezamelijk ten minste een vijfde (1/5) deel van het totaal aantal aandelen bezitten, er om verzoeken.

Bil gebrek aan oproeping binnen de tien dagen na een dergelijk verzoek, kan de algemene vergadering rechtstreeks worden samengeroepen door de betrokken aandeelhouders.

Artikel 30

De rechtsvorderingen, zowel bij eis ais bij verweer, worden in de naam van de vereniging door de raad van bestuur ingesteld op verzoek en dagvaarding van de voorzitter van de raad van bestuur, of van de ondervoorzitter, of van een bestuurder die hem vervangt, of van een gevolmachtigde

Artikel 31

Buiten het geval van bijzondere bevoegdheidsdelegatie door de raad van bestuur, zullen de akten die de vereniging verbinden, door twee bestuurders worden ondertekend waarvan er een behoort tot de bestuurders aangesteld door de deelnemers-gemeenten. De handtekening van een enkele bestuurder of een gevolmachtigde van de raad van bestuur volstaat nochtans om kwijting te geven aan de Post, de telegraaf en de telefoondiensten en aan de ondernemingen of de diensten van vervoer.

B. GEDECENTRALISEERDE ADVIESCOMITES

Artikel 32

De raad van bestuur kan gedecentraliseerde adviescomités instellen waarvan hij de samenstelling bepaalt. Deze mogelijkheid houdt op te bestaan bij de algehele vernieuwing van de bestuursorganen naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 2012.

Aan een adviescomité kan geen beslissingsbevoegdheid worden toegekend.

De leden van het adviescomité duiden in hun midden een voorzitter aan.

De voorzitter en de leden van de Raad van Bestuur kunnen zonder stemrecht de vergaderingen van het adviescomité bijwonen.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/07/2014 - Annexes du Moniteur belge

Aan de leden wordt een presentiegeld toegekend overeenkomstig de toekenningsvoorwaarden die zijn vastgesteld door de Vlaamse regering,

Het adviesconnité verstrekt adviezen over de lopende projecten evenals wanneer het hierom wordt gevraagd door de Raad van Bestuur.

Het adviescomité vergadert minstens viermaal per jaar en wordt minstens acht dagen voor de vergadering bijeengeroepen door de voorzitter van het comité.

Een lid behoudt zijn mandaat tot hij vervangen wordt door het bestuur dat hij vertegenwoordigt.

[Schrapping van Artikel 33]

C. TOEZICHT

Artikel 34

Het toezicht op de vereniging wordt uitgeoefend door een of meer revisoren, benoemd door de Algemene Vergadering voor een periode van maximum drie jaren en op wie de desbetreffende artikelen van het Wetboek van Vennootschappen, van toepassing is.

Een revisor kan worden herbenoemd telkens voor een nieuwe periode van maximum drie jaren. Zijn ereloon wordt vastgesteld door dezelfde Algemene Vergadering die over zijn aanstelling beslist.

Artikel 35

De revisor(en) is/zijn onderworpen aan de wettelijke en reglementaire bepalingen die dit ambt en de ermee verband houdende bevoegdheid regelen.

Artikel 36

De revisor oefent een onbeperkt recht van toezicht uit op alle verrichtingen van de vereniging. Hij mag inzage nemen, doch zonder ze te verplaatsen, van de boeken, de briefwisseling, de verslagen en processen-verbaal en over het algemeen van aile schrifturen en dossiers van de vereniging. Hij kan door de Algemene Vergadering of de Raad van Bestuur met bijzondere toezichtopdrachten worden belast

Hij overhandigt tien weken voor de Jaarvergadering, aan alle bestuurders, een verslag. Dit verslag moet ondermeer de nodige gegevens bevatten om te kunnen oordelen op welke wijze de statuten en de wettelijke voorschriften worden nageleefd. Het verslag behelst eveneens alle gewenste en vereiste inlichtingen betreffende de jaarrekeningen.

Artikel 37

Onverminderd de bepalingen waarbij sommige beslissingen onderworpen zijn aan het bijzonder toezicht, zijn alle beslissingen van alle organen van de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen onderworpen aan het bestuurlijk toezicht van de Vlaamse regering,

TITEL IV - DE ALGEMENE VERGADERING DER DEELNEMERS

Artikel 38

De regelmatig samengestelde algemene vergadering vertegenwoordigt de aigeheelheid der aandeelhouders. Haar besluiten zijn, binnen de perken van de wet en van de onderhavige statuten, voor alle aandeelhouders bindend.

Zij heeft de meest uitgebreide bevoegdheden : zij kan, binnen de perken van de wet, alle mogelijke wijzigingen aan de statuten aanbrengen onder voorwaarde evenwel daarbij de beschikkingen te eerbiedigen dienaangaande in onderhavige statuten vervat. Zij dient te beslissen over de exploitatie in sectoren en gewesten en tevens de principiële richtlijnen te geven voor de onroerende verrichtingen van de vereniging.

Artikel 39

De algemene vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van bestuur of door de bestuurder die, overeenkomstig de bepalingen van artikel 20, de voorzitter vervangt.

Zij stelt een bureau samen, waartoe behoren de voorzitter, twee stemopnenners en een secretaris ; de stemopnemers en de secretaris worden door de algemene vergadering aangeduid.

Artikel 40

De Algemene Vergadering is samengesteld uit de aandeelhouders of hun lasthebbers. Zij beschikken over zoveel stemmen als aandelen.

Elke aandeelhouder A kan per begonnen schijf van 60.000 inwo-Iners en per begonnen schijf van 5.000 aandelen een vertegenwoordiger op de Alge-imene Vergadering afvaardigen, Ook de overige aandeelhouders mogen zich door meer dan één persoon laten vertegenwoordigen.

Geen van de aangeduide afgevaardigden mag lid zijn van de Raad van Bestuur.

De deelnemers bepalen, tegelijk met de aanduiding van de afgevaardigden, het aantal stemmen waarover elke vertegenwoordiger beschikt.

Indien een aandeelhouder deze laatste aanduiding niet geeft, wordt het aantal stemmen gelijk verdeeld tussen zijn aanwezige vertegenwoordigers.

De gemeentelijke vertegenwoordiger in de algemene vergadering wordt aangesteld voor de duur van de legislatuur. De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger in de algemene vergadering wordt herhaald voor elke Algemene Vergadering.

De lasthebbers van de aandeelhouders moeten drager zijn van volmachten.

De volmachten zullen ten minste twee dagen ver& de vergadering op de zetel van de vereniging worden ingediend. De voorzitter van de vergadering mag nochtans bij bijzonder besluit dat voor allen gelijk geldti laattijdig ingediende volmachten aanvaarden.

De lesthebbers tekenen, alvorens de vergadering bij te wonen, een aanwezigheidslijst. De lijst, door de stemopnemers voor echt verklaard, wordt bij de notulen der vergadering gevoegd.

Artikel 41

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/07/2014 - Annexes du Moniteur belge " " De Algemene Vergadering moet elk jaar worden samengeroepen in de eerste helft van het jaar en in de loop van het laatste trimester van elk jaar in de zetel van de vereniging of in een andere, op de uitnodiging vermelde plaats.

Tijdens de eerste Algemene Vergadering wordt de jaarrekening vastgesteld aan de hand van het verslag van de Raad van Bestuur en het verstag van de revisor en wordt tezelfdertijd kwijting verleend aan de bestuurders en de revisoren.

Tijdens de tweede Algemene Vergadering worden de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgend boekjaar besproken, tegelijk met een door de Raad van Bestuur opgestelde begroting.

Behalve in geval van hoogdringendheid, door de Raad van Bestuur met twee derden meerderheid aangenomen worden de datum en de agenda van de Algemene Vergadering uiterlijk 42 kalenderdagen bij aangetekende brief aan de aandeelhouders meegedeeld. Ingeval van hoogdringendheid wordt deze termijn beperkt tot 30 kalenderdagen.

De agenda wordt opgesteld door de Raad van Bestuur. De documentatie betreffende de agenda wordt bij de uitnodiging gevoegd.

Indien de agenda voorstellen tot wijziging van onderhavige statuten bevat, dienen deze voorstellen er aan toegevoegd.

Buitengewone algemene vergaderingen worden bijeengeroepen, hetzij bij besluit van de raad van bestuur, hetzij op verzoek van de revisor, hetzij op verzoek van deelnemers die ten minste een vijfde van het maatschappelijk kapitaal vertegenwoordigen. Zij dienen 14 dagen vooraf aan de raad van bestuur hiervan mededeling te geven.

Artikel 42

De besluiten worden genomen bij meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde aandelen, behalve in gevallen bepaald door de wet of door onderhavige statuten. BI) staking van stemmen is het voorstel verworpen.

Elk besluit van de algemene vergadering, ongeacht of dit dient genomen te worden bij gewone meerderheid of tweederde of drievierde meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde aandelen, is slechts geldig indien terzelfdertijd de identieke vereiste meerderheid werd bekomen van de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeentelijke aandelen.

Artikel 43

Is het aantal der aanwezige of vertegenwoordigde aandeelhouders onvoldoende om te beraadslagen, dan wordt binnen een termijn van zestig dagen een nieuwe algemene vergadering bijeengeroepen; deze vergadering mag geldig beraadslagen over de punten welke voor de tweede maal op de agenda voorkomen, welke ook het aantal der aanwezige of vertegenwoordigde aandelen zij, In de oproep tot de vergadering moet aan deze beschikking worden herinnerd.

Artikel 44

In geval van beraadslaging over een voorstel tot wijziging van de statuten, wordt de wijziging aangenomen bij meerderheid van drievierde van de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde aandelen op voorwaarde dat de meerderheid van de aandelen vertegenwoordigd is.

Zoniet, is de tweede vergadering nodig die besluit op identieke wijze wat ook het aantal van de vertegenwoordigde aandelen zij, doch enkel voor de punten, die bij de eerste oproeping op de agenda waren geplaatst.

De gestemde wijzigingen aan de statuten worden slechts van kracht na goedkeuring door de Vlaamse Regering.

Uiterlijk negentig kalenderdagen voor de Algemene Vergadering die de statutenwijziging moet beoordelen, wordt een door de Raad van Bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers voorgelegd.

Er moet vooraf over beraadslaagd en beslist worden door de gemeenteraad van elk der aangesloten gemeenten. De beslissingen terzake van hun raden bepalen het mandaat van de respectievelijke afgevaardigden op de Algemene Vergadering. Een afschrift van de mededeling van de voorgestelde statutenwijziging, alsmede een uittreksel uit het register van de gemeenteraadsbesluiten wordt bij de notulen van de vergadering gevoegd.

De deelnemers die nalaten binnen de gestelde termijn een beslissing te nemen en voor te leggen, worden geacht zich te hebben onthouden. De onthouding bepaalt het mandaat van hun lasthebbers op de Algemene Vergadering.

Voor het overige gelden bij een statutenwijziging de bepalingen terzake van het decreet van zes juli tweeduizend en één, houdende de intergemeentelijke samenwerking.

Artikel 45

De jaarvergadering neemt kennis van de verslagen van de raad van bestuur en van de revisor.

Ze besluit over de conclusies van de verslagen, over de jaarrekening en over de bestemming van het resultaat en geeft kwijting aan de bestuurders en de revisor.

Het jaarverslag omtrent de activiteiten van de vereniging, de jaarrekening zoals vastgesteld door de Algemene Vergadering en het verslag van de Revisor worden toegezonden aan alle deelnemers binnen de vijfenveertig kalenderdagen volgend op de Jaarvergadering.

Artikel 46

De besluiten van de algemene vergadering worden, in processen-verbaal opgenomen en in een bijzonder register bijgehouden, getekend door de leden van het bureau en door de aandeelhouders of hun lasthebbers die er om verzoeken.

De afschriften of uittreksels van de besluiten van de algemene vergadering worden ondertekend door de voorzitter van de raad van bestuur of door twee bestuurders.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/07/2014 - Annexes du Moniteur belge I/ " De verslagen van de beraadslaging van de algemene vergadering moeten binnen de dertig dagen aan aile deelnemers overgemaakt worden.

Een lijst met een beknopte omschrijving van de besluiten wordt binnen de twintig dagen na het nemen van het besluit verzonden aan de Vlaamse Regering. Vanaf de dag van verzending aan de Vlaamse Regering wordt de lijst gedurende minstens twintig dagen ter inzage gelegd van het publiek. Dezelfde lijst wordt gepubliceerd op de website van de vereniging.

Een afschrift van de besluiten met betrekking tot de rechtspositieregeling van het personeel en het saneringsplan waarvan sprake in artikel 75ter van het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking wordt binnen de twintig dagen na het nemen van het besluit verzonden aan de Vlaamse Regering.

TITEL V - BOEKJAAR, JAARREKENING, BESTEMMING VAN HET RESULTAAT

Artikel 47

Het boekjaar vangt aan op één januari en eindigt op één en dertig december. De raad van bestuur maakt per 31 december van elk jaar de jaarrekening, alsmede een ontwerp voor de bestemming van het resultaat, op.

Hij stelt tenminste één maand vciór de jaarvergadering en dit zonder verplaatsing van documenten, alle stukken vereist voor de controle van alle geschriften ter beschikking van het college van commissarissen en van de commissaris-revisor.

De boekhouding van de vereniging wordt gehouden volgens de wetgeving op de boekhouding van de ondernemingen en de richtlijnen die de overheid uitvaardigt met betrekking tot de boekhoudkundige verrichtingen van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.

Artikel 48

Op voorstel van de Raad van Bestuur kan de Algemene Vergadering een bijdrage vragen van de deelnemers voor het dekken van de werkingskosten, zo deze niet door de normale werking van het samenwerkingsverband kunnen worden gedekt.

Abstractie gemaakt van de kosten gemaakt ter vervulling van de in artikel 3 3° geformuleerde doelstelling, wordt deze voor de gemeentelijke deelnemers beperkt tot maximum één euro twintig cent, aangepast aan de index der kleinhandelsprijzen. Voor de B-aandeelhouders wordt deze, eveneens onder dezelfde voorbehoud gerelateerd tot het belang van hun aandelen t.o.v, die van de gemeenten.

De bijdrage voor de algemene werkingskosten, zo noodzakelijk, moet toelaten de werking van de bestuursorganen te dekken en de gemeentelijke deelnemers gebruik te laten maken van een basisdienstverlening die een ruim geheel van eerstelijnsdiensten omvat binnen de vastgelegde doelstellingen.

Artikel 49

De winst is het verschil tussen, enerzijds, het totaal van alle ontvangsten voortkomend van de bedrijvigheid der vereniging en, anderzijds, het totaal van aile rechtstreekse en onrechtstreekse kosten en lasten waartoe deze bedrijvigheid aanleiding geeft.

Aan het resultaat wordt de volgende bestemming gegeven:

1. Bij winst:

a.Vijf procent voorafneming voor de vorming van de wettelijke reserve. Deze afhouding is niet meer verplicht wanneer de wettelijke reserve 10% van het kapitaal heeft bereikt.

b.Een dotatie aan de beschikbare reserve voor een bedrag gelijk aan vijf procent minimum en twintig procent maximum van het voIstort kapitaal. Het bedrag van dit gedeelte wordt ieder jaar bepaald door de algemene vergadering op voorstel van de raad van bestuur. Dit gedeelte is herkrijgbaar gedurende de twee boekjaren die het deficitaire boekjaar volgen.

c, het saldo wordt in principe verdeeld over aile aandelen overeenkomstig, pro rata, de kapitaalvertegenwoordigende waarde van de aandelen dewelke overeenstemt met de onderscheiden nominale waarde van elk aandeel. Op vaarstel van de raad van bestuur kan de algemene vergadering het saldo geheel of gedeeltelijK aan de beschikbare reserves toekennen of naar het volgend jaar overdragen.

2. Bij verlies:

Wanneer een boekjaar met verlies wordt afgesloten, wordt dit verlies vereffend door afneming van de reserves. Zo deze ontoereikend zijn, wordt het saldo naar het volgend boekjaar overgedragen.

Wanneer ten gevolge van geleden verlies het netto-actief van de vereniging gedaald is tot minder dan de helft van het vast gedeelte van het kapitaal, moet de algemene vergadering bijeenkomen binnen een termijn van ten hoogste zestig kalenderdagen nadat het verlies is vastgesteld am te beraadslagen en te beslissen over een door de raad van bestuur opgesteld saneringsplan.

De raad van bestuur verantwoordt zijn voorstellen in dit saneringsplan dat uiterlijk drie weken voor de algemene vergadering aan alle deelnemers en aan de toezichthoudende overheid wordt voorgelegd, samen met de oproepingsbrief en alle bijbehorende documenten waaruit de noodzaak van het saneringsplan blijkt.

De algemene vergadering beslist onder de voorwaarden bepaald in artikel 39 van het decreet op de intergemeentelijke samenwerking. Indien het saneringsplan niet of in onvoldoende mate wordt aanvaard, kan artikel 75 octies van ditzelfde decreet worden toegepast.

Artikel 60

De jaarrekeningen worden, binnen een termijn van dertig kalenderdagen na hun vaststelling door de algemene vergadering, door de bestuurders neergelegd bij de Nationale Bank van België, met vermelding dat ze nog onderworpen zijn aan het administratief toezicht.

Binnen een termijn van dertig kalenderdagen wordt de Nationale Bank van België op de hoogte gebracht van het verstrijken van de in het voorgaande lid bepaalde termijn,

TITEL VI- VERLENGING - ONTBINDING VEREFFENING

Artikel 51

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Een verlenging van de vereniging geschiedt overeenkomstig artikel 35 van het decreet op de' intergemeentelijke samenwerking.

Op een deelnemer, die niet deelneemt aan de verlenging, zijn de bepalingen van artikel 35 vierde lid van toepassing.

Een vroegtijdige ontbinding van de vereniging geschiedt overeenkomstig artikel 37 van het decreet op de intergemeentelijke samenwerking.

Artikel 52

Ingeval van niet-verlenging of vroegtijdige ontbinding van de vereniging benoemt de algemene vergadering één of meer vereffenaars en bepaalt hun vergoeding.

Het college van vereffenaars wordt samengesteld, zetelt en beraadslaagt volgens dezelfde regels als de raad van bestuur.

Inzake de bevoegdheden van de vereffenaars en de wijze waarop de vereffening dient te geschieden zijn de bepalingen van het wetboek van vennootschappen van toepassing.

Het netto maatschappelijk actief zal aan de deelnemers worden uitgekeerd overeenkomstig, pro rata, de onderscheiden kapItaalvertegenwoordigencle waarde van de door hen onderschreven aandelen dewelke overeenstemt met de onderscheiden nominale waarde van elk aandeel. Over de overeenkomsten in verband met de bestemming van de goederen en het lot van het personeel zal door de algemene vergadering besloten worden v66r het afsluiten van de vereffening.

TITEL VII- BIJZONDERE BESCHIKKINGEN.

Artikel 53

Elke aandeelhouder, elke bestuurder, commissaris of vereffenaar van de vereniging die niet in België is gedomicilieerd, zal in België keuze van woonplaats doen voor alles wat de uitvoering van onderhavige statuten betreft.

Bij gebreke hiervan, zat elke oproeping en notificering, hem geldig gedaan worden op de zetel van de vereniging, waar hij van rechtswege geacht wordt gedomicilieerd te zijn.

TITEL VIII- INFORMATIE EN COMMUNICATIE.

Artikel 54

De vergaderingen van de Algemene Vergadering zijn openbaar.

De Raad van Bestuur draagt de verantwoordelijkheid het Jaarverslag aangaande werking van de vereniging, tijdig en In de gepaste vorm, voor te leggen aan alle gemeenteraden en bij de statutaire organen van aile andere aangesloten leden en na goedkeuring ervan, de verspreiding te verzekeren bij aile gemeenteraadsleden en derden, in een naar de tijdsomstandigheden, aangepaste vorm en met zin voor openheid en duidelijkheid.

De Raad van Bestuur draagt de verantwoordelijkheid om alle besluiten, zowel van de Algemene Vergadering als van de Raad van Bestuur, welke van bijzondere betekenis zijn voor de bevolking, kenbaar te maken in een eveneens naar de tijdsomstandigheden, aangepaste vorm met zin voor openheid en duidelijkheid,

De Raad van Bestuur legt aan de Jaarvergadering, die plaats vindt in de loop van het eerste werkingsjaar na de algehele vernieuwing van de gemeenteraden, een evaluatierapport voor over de werking van de vereniging en de objectieven voor de komende zes jaren, en dit overeenkomstig de bepalingen van het artikel 70 van het Decreet van zes juli tweeduizend en één.

Tegelijk hiermee neergelegd : coördinatie statuten, PV van de buiten juni 2013, PV van de buitengewone algemene vergadering dd. 10 dece goedkiurin5.,

k Uuet

ewone algemene vergadering dd. 25 013, afschrift van de ministriële

'Voor-behwden dan het Belgisch Staatsblad

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/07/2014 - Annexes du Moniteur belge

04/10/2013
ÿþ Mod Wdrd 1 t1

I,l*E In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie

na neerlegging ter griffie van de akte

MONITEUR BELGE

2 6 `09- 2013

BELGISCH STAATSBLAD

Griffie

"

V beh aa Bel Stae

u

*13151380*

II

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Ondernemingsnr : 0200.305.493

Benaming

(voluit) : Intergemeentelijk Samenwerkingsverband voor ruimtelijke

ordening en socio-economische expansie

(verkort) : SOLVA

Rechtsvorm : Dienstverlenende vereniging

" Zetel : 9420 Erpe-Mere, Joseph Cardijnstreat 60

(volledig adres)

Onderwerp akte : BENOEMING EN ONTSLAG BESTUURDERS

Bij proces-verbaal van de buitengewone algemene vergadering de dato 25 juni 2013 werden volgende beslissingen genomen:

De Algemene Vergadering heeft kennis genomen van de beslissingen van de Raad van Bestuur

- de dato 19 maart 2013 houdende

* het voorlopig aanstellen als bestuurder van mevrouw DE JONGE Tanta, Nederhasseltstraat 181 te 9400 Ninove en de heer VERMASSEN Stijn, Doomweg 10 te 9400 Ninove als bestuurders van de Stad Ninove en van de heer VAN CAUTER Geert, Steenweg 290 te 9470 Denderleeuw als bestuurder voor de gemeente Denderleeuw;

* het voorlopig aanstellen van de heer HERREMANS Ronny, Borsbekestraat 34 te 9551 Herzele als bestuurder met raadgevende stem;

- de dato 2 april 2013 houdende

* het ontslag te aanvaarden van de heer JANSSENS Dirk, Kraaineststraat 88 te 9420 Erpe-Mere ais bestuurder voor de gemeente Erpe-Mere;

* het voorlopig aanstellen ais bestuurder van de heer VAN KEYMOLEN Tom, Gentsestraat 86 te 9420 Erpe-Mere en mevrouw VANDE CATSYNE Anny, Delfdries 6 te 9680 Etikhove respectievelijk voor de gemeenten Erpe-Mere en Maarkedal;

* het voorlopig aanstellen van de heer DE COCKER Herman, Weitstraat 2 te 9680 Maarkedal als bestuurder met raadgevende stem.

UYTTERSPROT Ilse, Voorzitter

EROM Algemee

De Algemen= Vergadering heeft deze beslissingen bekrachtigt en stelt al, deze bestuurders aan voor een periode die ei d gt op de dag van de Algemene Vergadering waarbij de bestuursorganen volledig worden vernieuwd.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 04/10/2013 - Annexes du Moniteur belge

04/07/2013 : ME. - JAARREKENING 31.12.2012, GGK 25.06.2013, NGL 01.07.2013 13249-0196-039
24/05/2013
ÿþ&lad word na

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging ter griffie van de akte

(1tutl1 u~~~uiu~~u~u

654+

MONITEUR BELGE

6 -Ga- 2013

BELGISG1'g'ATSBLAD

Ondernemingsnr: 0200.305.493

Benaming

(voluit) : Intergemeentelijk Samenwerkingsverband voor ruimtelijke

ordening en socio-economische expansie

(verkort) : SOLvA

Rechtsvorm : Dienstverlenende vereniging

Zetel : 9420 Erpe-Mere, Joseph Cardijnstraat 60

(volledig adres)

Onderwerp akte : ERRATUM

In de bijrage tot het Belgisch Staatsblad de dato 3 mei 2013, werd onder nummer 13072865 een materiële vergissing vastgesteld,

De datum van de buitengewone algemene vergadering dient gelezen te worden als 19 februari 2013 in plaats van 13 februari 2007.

TEN BEHOEVE VAN HET BELGISCH STAATSBLAD,

NOTARIS VERONIQUE LALOO

POPULIERESTRAAT 3

9550 HERZELE - SINT-LIEVENS-ESSE

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/05/2013 - Annexes du Moniteur belge

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening,

13/05/2013
ÿþ.. Moc! Won111.1

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging ter griffie van de akte





MONITEUR 13ELGE

Il 1 1111111111!1111 0 3 -05- 2013 BELGISCdrieATSBLAD











Ondernemingsar : 0200.305.493

Benaming

(volulo : Intergemeentelijk Samenwerkingsverband voor ruimtelijke

ordening en socio-economische expansie

(verkort) : SOLvA

Rechtsvorm : Dienstverlenende vereniging

Zetel : 9420 Erpe-Mere, Joseph Cardijnstraat 60

(volledig adres)

Onderwerp akte : BENOEMING BESTUURDERS, VOORZITTER EN ONDERVOORZITTERS

Bij beslissing van de buitengewone algemene vergadering de dato 13 februari 2007 werden onder meer benoemd tot bestuurders op voordracht door de diverse gemeenteraden en door de provincieraad:

- mevrouw VAN de STEEN Ann, Broekveldstraat 13 te 9320 Erembodegem - Aalst;

- mevrouw VERDOODT Caroline, Alfred Nichelstraat 2 bus 5 te 9300 Aalst;

- mevrouw UYTTERSPROT Ilse, Kaalbergstraat 8 te 9310 Moorsel - Aalst;

- de heer VAN DORPE Johan, Dirk Martensstraat 22 te 9300 Aalst;

- mevrouw GEES tien, Drie Sleutelstraat 64 te 9300 Aalst;

- de heer VANDERSTUYF Peter, Elverenberg 11 te 9660 Brakel;

- de heer JANSSENS Dirk, Kraaineststraat 88 te 9420 Erpe-Mere;

- mevrouw MERTENS Veerle, Reepstraat 39 te 9500 Geraardsbergen;

- mevrouw FONTAINE Véronique, Gemeentestraat 158 te 9500 Geraardsbergen;

- mevrouw SCHOTTE Jeannine, Daal 4 te 9450 Denderhoutem;

- de heer HOORENS Luc, Bronstraat 1 te 9550 Herzele;

- mevrouw ROOBROECK Sabine, Broekestraat 77 te 9667 Horebeke;

- de heer IDEKIMPE Lode, Grote Herreweg 34A te 9690 Kluisbergen;

- Baron dELLA FAILLE d'HUYSSE Bernard, Kasteelstraat te 9770 Kruishoutem;

- de heer E3EIRENS Freddy, Benedenstraat 41 te 9340 Lede;

- de heer SOETENS Jurgen, Hoogstraat 93 te 9572 Lierde;

- mevrouw DE SUTTER Hilde, Briefstraat 67 te 9860 Oosterzele;

- de heer DE COCK Mathieu, Wolvenstraat 37 te 9700 Oudenaarde;

- de heer S1MOENS Peter, Volkegemberg 30 te 9700 Oudenaarde;

- mevrouw VAN CROMBRUGGE Agnes, Dammekensstraat 72 te 9600 Ranse;

- mevrouw VANHOUTTE Brigitte, Prolstraat 20 A te 9600 Ranse;

- mevrouw BOEYKENS Sofie, Sint Lievensstraat 2 te 9520 Sint-Lievens-Houtem;

- de heer VANDER MEEREN Luc, Elsegemplein 44 te 9790 Wortegem-Petegem;

- mevrouw HUTSEBAUT Kathleen, Wannegemstraat 24 te 9750 Zingem;

- de heer LIEVENS Paul, Kloosterstraat 34 te 9620 Zottegem;

- de heer ROMAN Peter, Acacialaan 60 te 9620 Zottegem;

- de heer DE VRIENDT Eric, Machelgemstraat 54 te 9630 Zwalm;

- de heer DE MEERLEER Dirk, Sylvain Van der Guchtfaan 5 te 9300 Aalst;

- de heer OTTE Dirk, Kruishoutemsesteenweg 199 te 9750 Zingem;

- de heer COUCKUYT Eddy, Alfons De Ccckstraat 27 te 9310 Aalst;

- mevrouw VAN KEYMOLEN Pheadra, Koemeersstraat 19 te 9450 Denderhoutem;

- mevrouw POTS Jeniffer, Borrekent 18 te 9450 Denderhoutem;

Bij beslissing van de Raad van Bestuur de dato 19 februari 2013 werd onder meer benoemd tot

1) voorzitter voor een periode van zes jaar:

- mevrouw UYTTERSPROT Ilse, Kaalbergstraat 8 te 9310 Moorsel - Aalst.

2) ondervoorzitters voor een periode van zes jaar:

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -13/05/2013 - Annexes du Moniteur belge

17~j'~?r l~~ behebden

art het Belgisch Staatsblad

- mevrouw VAN - de heer HOO

EN STEEN Ann, Broekveldstraat 13 te 9320 Erembod -gem - Aalst; NS Luc, Bronstraat 1 te 9550 Herzele.

RSPJ.?T Ilse

Voorzitter

Algemee

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -13/05/2013 - Annexes du Moniteur belge

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

21/09/2012
ÿþOndernemingsnr : 0200.305.493

Benaming

(voluit) : Intergemeentelijk Samenwerkingsverband voor ruimtelijke

ordening en socio-economische expansie

(verkort) : SOLVA

Rechtsvorm : Dienstverlenende vereniging

, zetel : 9320 Aalst (Erembodegem), Industrielaan 18

(volledig adres)

Onderwerp akte : B.A.V. - zetelverplaatsing

Bij beslissing van buitengewone algemene vergadering de dato vijfentwintig juni tweeduizend en twaalf, van de dienstverlenende vereniging Intergemeentelijk Samenwerkingsverband voor ruimtelijke ordening en socio-economische expansie, verkort "SOLVA", met maatschappelijke zetel te 9320 Aalst (Erembodegem), Industrielaan 18, ondememingsnummer 0200.305.493, werd de maatschappelijke zetel verplaatst naar 9420 Erpe-Mere, Joseph Cardijnstraat 60.

TEN BEHOE l VAN HET BELGISCH STAATSBLA

Algem recteur

NS Marc Voorzitter

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Mod Word 11,1

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging ter griffie van de akte

V~ beh[ aai Bel Staa

MONITEUR BELGE

17 -09- 2012

BELGISCH STAATSBLAD

 Griffie

18/09/2012 : ME. - JAARREKENING 31.12.2011, GGK 25.06.2012, NGL 12.09.2012 12563-0522-035
08/07/2011 : ME. - JAARREKENING 31.12.2010, GGK 27.06.2011, NGL 04.07.2011 11259-0018-035
08/07/2010 : ME. - JAARREKENING 31.12.2009, GGK 28.06.2010, NGL 05.07.2010 10269-0138-036
28/07/2009 : ME. - JAARREKENING 31.12.2008, GGK 29.06.2009, NGL 16.07.2009 09450-0197-038
09/07/2008 : ME. - JAARREKENING 31.12.2007, GGK 30.06.2008, NGL 02.07.2008 08353-0190-036
09/07/2007 : ME. - JAARREKENING 31.12.2006, GGK 25.06.2007, NGL 03.07.2007 07351-0307-038
29/06/2006 : ME. - JAARREKENING 31.12.2005, GGK 26.06.2006, NGL 27.06.2006 06328-0752-031
06/07/2005 : ME. - JAARREKENING 31.12.2004, GGK 27.06.2005, NGL 04.07.2005 05395-0287-030
02/07/2004 : AAT000001
21/11/2003 : AAT000001
14/10/2003 : AAT000001
22/08/2003 : AAT000001
13/08/2003 : AAT000001
09/07/2002 : AAT000001
07/07/1998 : AAT1
11/01/1996 : AAT1
01/08/1995 : AAT1
30/12/1994 : AAT1
01/01/1992 : AAT1
27/01/1989 : AAT1
01/01/1986 : AAT1
28/07/2016 : ME. - JAARREKENING 31.12.2015, GGK 20.06.2016, NGL 15.07.2016 16337-0473-038

Coordonnées
INTERGEMEENTELIJK SAMENWERKINGSVERBAND VOOR …

Adresse
JOSEPH CARDIJNSTRAAT 60 9420 ERPE-MERE

Code postal : 9420
Localité : Erpe
Commune : ERPE-MERE
Province : Flandre orientale
Région : Région flamande