VLIERZELE SPORTIEF

Association sans but lucratif


Dénomination : VLIERZELE SPORTIEF
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 430.257.455

Publication

09/05/2012
ÿþ MOD 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie



111I 'U I I 1Il 1 ï 111111111111

*12087071*

bal

ar

Be Sta

{.t "l, : ..

LCZ

2 U APR. 2U12.

Griffie

~~~

tl ~ _ '_~" ~, rt~1iE

:

Ondernemingsnr : 430.257.455

Benaming

(voluit) : Vlierzele Sportief

{verkorst: Vlierzele Sportief

Rechtsvorm : VZW

Zetel : Grote Steenweg 304 b 9340 Oordegem-Lede Onderwerp akte : nieuwe gecoordineerde statuten

Leden algemene vergadering op 31/12/2011:

Caudron Betty,

Commerman Erwin

De Meyer Johan,

De Paepe Nathalie,

De Prez Marcel

De Swaet Lutgard,

Devos Philippe

De Vusser Martine,

Dullaers Dieter,

Eeckhout Filip,

Eurtings Andrea

Fabré Mireille

Gri!!et Geert

Maebe José

Pottie Katinka,

Roggeman Johan,

Smekens Greet

Smekens Lutgart

Van Bever Johan

Van Caelenberghe Patrick,

Van De Kerckhove Gerard,

Van Den Abbeel Johan,

Van Den Branden Jürgen,

Van Den Eynde Chris,

Van Der Biest Willy,

Van der Hoeven Frans

Van der Hoeven Marc,

Van der Hoeven Tim

Van Der Putten Georges,

Van De Velde Julien

Van !moe Marina

Van Lancker Eddy

Van Malderen Paul,

Vannieuwenhuyse Geert,

Vannieuwenhuyse Stijn,

Van Sinay Herman

Willems Geert

Leden raad van bestuur na algemene vergadering van 28/06/2011

Van Caelenberghe Patrick

Op de laatste lill van luik B vermelden Recto : Nado en hoedanighLrtl van (Ik, irislrtrrnenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en)

bevoegd de vereniging, slrclrlrrur tiii or gal len aminen vaut (lef del le vertegenwoordignrn

Vefsn : hlaa+n en ltandleherrkng,

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/05/2012 - Annexes du Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/05/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Commerman Erwin

Vannieuwenhuyse Geert,

De Meyer Johan,

Van Den Branden Jürgen

Gillet Geert

Fabré Mireille

Smekens Greet

Vannieuwenhuyse Stijn

De vereniging 'Vlierzele Sportief , vereniging zonder winstoogmerk, werd oorspronkelijk opgericht onder de benaming "Atletiekclub Vlierzele Sportief' op 7 december 1984.

De statuten werden gepubliceerd in de bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 januari 1986 met als identificatienummer 441/86. Nadien werden deze statuten nog verschillende keren op een aantal punten gewijzigd.

Op de algemene vergadering van 23 juni 2011 werd besloten dat de statuten worden gewijzigd en gecoördineerd als volgt:

Titel L Juridische basis

Artikel 1 : Naam

De naam van de vereniging is "Vlierzele S portier.

Deze naam kan, behoudens op officiële documenten, worden afgekort tot "VS" of aangevuld met de term: "atletiekvereniging" of "atletiekclub".

Alle akten, facturen, aankondigen, bekendmakingen en andere stukken die uitgaan van de vereniging, vermelden de naam van de vereniging, onmiddellijk voorafgegaan of gevolgd door de woorden `vereniging zonder winstoogmerk' of door de afkorting `vzw', en het adres van de zetel van de vereniging.

Artikel 2 : Zetel

De zetel van de vereniging is gevestigd in het Putbosstadion, gelegen Grote Steenweg 304 b 9340 Oordegem-Lede.

De zetel ressorteert onder het gerechtelijk arrondissement Dendermonde.

De zetel Kan verplaatst worden bij beslissing van de Algemene Vergadering naar iedere andere plaats in Vlaanderen.

Artikel 3 : Duur

De vereniging is opgericht voor onbepaalde duur.

Titel Il : Opdracht

Artikel 4 : Doel

Het doel van de vereniging is de bevordering van de beoefening van de atletieksport in al zijn vormen.

Artikel 5 : Kerntaken

De vereniging heeft de volgende kernkaken:

- de atletieksport promoten in de brede regio rond de zetel van de vereniging

atletiekbeoefenaars  zowel competitieatleten, beginnende sporters als recreanten  op een deskundige

wijze begeleiden en trainen

atletiekwedstrijden organiseren, met inbegrip van pistewedstrijden, indoorwedstrijden, crossen,

stratenlopen en recreatieve atletiekevenementen

Artikel 6 : Waarden en werkingsprincipes

De vereniging staat open voor iedereen die in staat is om atletiek le beoefenen, voor volwassenen en kinderen vanaf de lagere school, zonder discriminatie op basis van welke grond ook.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/05/2012 - Annexes du Moniteur belge

Moo 2,2

De vereniging streeft geen commerciële doelen na. Indien de vereniging ondersteunende of nevenactiviteiten ontplooit die een batig saldo opleveren, dan dient dit enkel om de kerntaken in de beste omstandigheden te kunnen uitvoeren.

De vereniging maakt gebruik van de meest geschikte middelen, gepaste methoden en voldoende deskundigheid om de kerntaken en andere activiteiten uit te voeren.

De vereniging gebruikt voor de training en begeleiding van de atletiekbeoefenaars methoden en werkwijzen die wetenschappelijk onderbouwd en medisch verantwoord zijn. De personen die training en begeleiding geven zijn hiertoe gekwalificeerd of staan onder toezicht en verantwoordelijkheid van een gekwalificeerd persoon.

De vereniging werkt loyaal en constructief samen met andere verenigingen, organisaties of overheidsdiensten die de atletiekbeoefening wensen te bevorderen.

De vereniging leeft de regelgeving na die van toepassing is op de gebieden waar ze werkzaam is. Artikel 7 : Ondersteunende en nevenactiviteiten

De vereniging mag alle rechtmatige activiteiten ondernemen die het doel en de opdracht kunnen bevorderen

en ondersteunen. In het bijzonder mag de vereniging

- roerende en onroerende goederen verwerven

- overeenkomsten afsluiten

- handelsdaden stellen

- een cafetaria uitbaten

- evenementen organiseren

voor zover de opbrengst hiervan exclusief besteed wordt aan het doel en de kerntaken van de vereniging.

Titel III : Verenigingsleden {leden van de Algemene Vergadering)

Artikel 8 : Terminologie

"Verenigingslid" is de persoon die lid is van de Algemene Vergadering van de vereniging.

"VS-lid" is de persoon die toetreedt tot de vereniging, als atletiekbeoefenaar, trainer, jurylid, medewerker of

in welke hoedanigheid dan ook, maar geen lid is van de Algemene Vergadering

Enkel de artikelen in Titel IV van deze statuten zijn van toepassing op de VS-leden.

Artikel 9 : Aantal

Het aantal verenigingsleden is onbeperkt.

Het minimum aantal verenigingsleden bedraagt vijftien.

Het minimum aantal verenigingsleden moet ook steeds minstens het dubbele bedragen van het aantal leden

van de Raad van Bestuur.

Artikel 10 : Toetreding

Nieuwe verenigingsleden worden voorgedragen door de Raad van Bestuur aan de Algemene Vergadering,

Enkel VS leden kunnen voorgedragen worden als nieuw verenigingslid door de Raad van Bestuur indien hij of zij voorafgaandelijk formeel bevestigd heeft akkoord te gaan met het doel, de kerntaken en de waarden en principes van de vereniging, zoals aangegeven in de artikel 4, 5 en 6 van deze statuten, en verklaard heeft het algemeen belang van de vereniging te willen nastreven.

Nieuwe verenigingsleden kunnen toetreden tot de vereniging indien minstens twee derden van de aanwezige of vertegenwoordigde leden van de Algemene Vergadering daarmee instemt.

Artikel : 11 : Uittreding

Verenigingsleden kunnen zelf uittreden of ontslag nemen door dit schriftelijk (bij gewoon schrijven of via elektronische post) aan de voorzitter van de vereniging te melden. Het ontslag of de uittreding gaat onmiddellijk in en wordt ten laatste op de volgende bijeenkomst van de Algemene Vergadering aan de Verenigingsleden meegedeeld.

Artikel 12 : Uitsluiting

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/05/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOP 2.2

Verenigingsleden die gedurende twee opeenvolgende jaren geen enkele keer aanwezig zijn geweest op de bijeenkomsten van de Algemene Vergadering of zich niet laten vertegenwoordigen met volmacht, worden geacht ontslagnemend te zijn.

Het ontslag gaat in de eerstvolgende dag na de Algemene Vergadering waarop de afwezigheid gedurende twee jaar wordt vastgesteld.

Het lid dat uittreed als VS lid zal eveneens geacht worden ontslagnemend te zijn. Het ontslag gaat in op de eerstvolgende dag.

De Algemene Vergadering bepaalt de andere voorwaarden waarbij verenigingsleden kunnen worden uitgesloten. Verenigingsleden kunnen worden uitgesloten indien aan deze voorwaarden is voldaan en indien minstens twee derden van de aanwezige of vertegenwoordigde leden van de Algemene Vergadering daarmee instemt.

Artikel 13 : Register

Op de zetel van de vereniging wordt een register van de verenigingsleden bijgehouden. Dit register vermeldt minstens de naam, voornamen en woonplaats van de verenigingsleden.

Alle beslissingen betreffende de toetreding, uittreding of uitsluiting van verenigingsleden worden in het register ingeschreven binnen acht dagen nadat deze beslissing is genomen.

Artikel 14 : Inzagerecht

Alle verenigingsleden kunnen op de zetel van de vereniging het register van de verenigingsleden raadplegen.

De verenigingsleden hebben, conform de door de wetgeving vastgelegde regels, ook inzage op de zetel van

- aile notulen en beslissingen van de algemene vergadering

- alle notulen en beslissingen van de raad van bestuur

- alle beslissingen van de personen, al dan niet lid van de raad van bestuur, die bij de vereniging of voor

rekening ervan een mandaat bekleden

- alle boekhoudkundige stukken van de vereniging

Artikel 15 : Bijdrage

DE verenigingsleden betalen geen bijdragen aan de vereniging in hun hoedanigheid van verenigingslid.

Titel IV : VS-lid (toetredend lid van de vereniging)

Artikel 18 : Categorieën

Er kunnen verschillende categorieën VS-leden zijn, zoals competitieatleten, jeugdatleten, recreanten, ereleden, steunende leden, medewerkers,.... Voor elke categorie van VS-leden kunnen aparte modaliteiten gelden inzake vereiste bijdragen, rechten en plichten.

Personen die occasioneel of voor een beperkte tijd aan activiteiten van de vereniging deelnemen, al dan niet op betalende basis, zijn geen VS-leden tenzij ze de lidmaatschapsbijdragen betalen.

Artikel 17 : Bijdrage

VS-leden betalen een bijdrage aan de vereniging in functie van de categorie waartoe ze behoren en de diensten waarvan ze genieten.

Het bestuur beslist over de criteria voor, en de hoogte van, de bijdragen van de verschillende categorieën VS-leden.

Enkel de personen die tijdig de vereiste bedragen hebben betaald zijn VS-lid en hebben recht op de rechten en voordelen verbonden aan het lidmaatschap.

Ereleden betalen geen bijdrage. Ook andere VS-leden kunnen worden vrijgesteld van het betalen van een bijdrage. De criteria daarvoor worden bepaald door de Raad van Bestuur.

Artikel 18: Voordelen

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/05/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

VS-leden genieten een aantal voordelen en diensten van de vereniging. Deze worden gefinancierd uit de bijdragen van de VS-leden en andere inkomstenbronnen.

De Raad van Bestuur beslist over de aard en de voordelen en diensten voor de VS-leden, rekening houdend met de categorie waartoe ze behoren en de hoogte van de bijdrage.

Sportende VS-leden worden, indien ze aan de voorwaarden voldoen, aangesloten bij de Vlaamse Atletiekliga VZW.

Artikel 19 : Duur

Het erelidmaatschap wordt toegekend door de Algemene Vergadering en voor het leven,

Voor alle andere categorieën leden wordt het VS-lidmaatschap hernieuwd van jaar tot jaar. De uittreding of ontslag ais VS-Ed wordt geregeld door de reglementen van de Algemene Vergadering.

Titel V : De Algemene Vergadering

Artikel 20 : Samenstelling

De Algemene Vergadering bestaat uit alle verenigingsleden.

De Algemene Vergadering komt minstens eenmaal per jaar samen en wordt ten laatste binnen 6 maanden na afsluiting van het voorbije boekjaar bijeengeroepen voor het goedkeuren van de rekeningen van het afgelopen jaar en de begroting van het volgend jaar.

De Algemene Vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de vereniging of bij gebreke daaraan door de voorzitter ad interim of ondervoorzitter.

Verenigingsleden kunnen zich tijdens een vergadering van de Algemene Vergadering laten vertegenwoordigen met volmacht door een ander persoon, die geen verenigingslid hoeft te zijn maar wel een VS-lid. Niemand mag meer dan één verenigingslid vertegenwoordigen.

De Algemene Vergadering kan niet-stemgerechtigde personen toelaten om aanwezig te zijn gedurende een deel van, of geheel de vergadering.

Artikel 21 : Bevoegdheden

De Algemene Vergadering is het hoogste besluitvormingsorgaan van de vereniging.

De Algemene Vergadering is bevoegd om beslissingen te nemen met betrekking tot:

1, de bepaling van het algemeen beleid en de algemene strategie van de vereniging, in het bijzonder op

sportief vlak.

2. de goedkeuring van de jaarbegroting

3, de benoeming en de afzetting van de voorzitter, de ondervoorzitter(s) en de andere leden van Raad van

Bestuur

4. de goedkeuring van de rekeningen

5.de kwijting aan de leden van de Raad van Bestuur

6. de toelating en de uitsluiting van verenigingsleden

7. de wijziging van de statuten

8. de oprichting van afdelingen

9. de structurele of permanente samenwerking met andere organisaties

10. de ontbinding van de vereniging

11. de materies die niet tot de beslissingsbevoegdheid van de Raad van Bestuur behoren 12, alle gevallen waarin de statuten dat vereisen

Artikel 22. Bijeenroeping

De Algemene Vergadering wordt bijeen geroepen door de voorzitter van de vereniging, door de Raad van Bestuur of door een vijfde van de verenigingsleden.

De verenigingsleden worden ten minste 15 dagen voor de bijeenkomst van de Algemene Vergadering opgeroepen. De oproep gebeurt schriftelijk naar het post- of elektronisch adres dat de verenigingsleden daartoe hebben aangegeven. De oproep bevat minimaal de agenda, de datum, het uur en de plaats van de

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/05/2012 - Annexes du Moniteur belge

M00 2.2

bijeenkomst. De oproep wordt bij voorkeur vergezeld van bijhorende documenten en informatie die het de verenigingsleden mogelijk maken om zich vooraf een oordeel te vormen over de te bespreken agendapunten.

Elk verenigingslid kan voorafgaandelijk een punt op de agenda van de Algemene Vergadering zetten, met dien verstande dat het voorgestelde agendapunt moet betrekking hebben op de materies waarover de Algemene Vergadering beslissingsbevoegdheid heeft. Bij het nemen van beslissingen mag niet worden afgeweken van de vooraf meegedeelde agenda, tenzij al de aanwezige of vertegenwoordigde verenigingsleden unaniem akkoord gaan met voorgestelde toevoegingen of wijzigingen aan de agenda.

Artikel 23. Gewone beslissingen

Elk verenigingslid heeft een gelijk stemrecht tijdens de bijeenkomsten van de Algemene Vergadering. De Algemene Vergadering kan rechtsgeldig beraadslagen en beslissen als minstens de helft van de verenigingsleden aanwezig of vertegenwoordigd is, behalve bil de gevallen die in volgend artikel worden vermeld.

De besluiten worden genomen bij eenvoudige meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden, behalve bij de gevallen vermeld in volgend artikel. Bij staking van stemming is de stem van de voorzitter beslissend.

Ingeval op de eerste vergadering minder dan de helft van de leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn, kan een tweede vergadering worden bijeengeroepen, die geldig kan beraadslagen en beslissingen nemen bij eenvoudige meerderheid van de aanwezige of vertegenwoordigde leden, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden. De tweede vergadering mag niet vroeger dan vijftien dagen volgend op de eerste vergadering worden behouden.

Artikel 24. Beslissingen met een bijzondere meerderheid

ln de volgende gevallen volstaat een gewone aanwezigheid en meerderheid niet:

- het aanvaarden en uitsluiten van verenigingsleden

- het wijzigingen van de statuten

- het wijzigingen van het doel van de vereniging

- de vrijwillige ontbinding van de vereniging

- dringende beslissingen die gebeuren op basis van schriftelijke consultatie

Voor het aanvaarden en uitsluiten van de verenigingsieden dient minstens twee derden van de verenigingsleden aanwezig of vertegenwoordigd te zijn en is een twee derde meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden vereist.

Over een wijziging van de statuten kan slechts geldig beraadslaagd en besloten worden, wanneer de wijzigingen uitdrukkelijk zijn vermeld in de oproeping, wanneer ten minste twee derde van de verenigingsieden op de vergadering aanwezig of vertegenwoordigd zijn, en met een meerderheid van twee derde van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde verenigingsleden.

Wanneer de wijziging van de statuten betrekking heeft op het doel waarvoor de vereniging is opgericht, kan zij alleen worden aangenomen met een meerderheid van vier vijfde van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde verenigingsleden (die twee derden van de verenigingsleden moeten uitmaken).

Voor de vrijwillige ontbinding van de vereniging gelden dezelfde regels als voor het wijzigingen van het doel van de vereniging.

Ingeval op de eerste vergadering minder dan twee derde van de verenigingsieden aanwezig of vertegenwoordigd zijn, kan een tweede vergadering worden bijeengeroepen, die geldig kan beraadslagen en besluiten en de wijzigingen aannemen met de meerderheden aangegeven in de drie voorgaande paragrafen, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde verenigingsleden. De tweede vergadering mag niet binnen vijftien dagen volgend op de eerste vergadering worden gehouden.

In dringende gevallen kan de voorzitter van de vereniging of de Raad van Bestuur aan de leden van de Algemene Vergadering vragen om zich binnen een periode  die minstens één week dient te bedragen  schriftelijk uit te spreken over een bepaald voorstel. Indien binnen de aangegeven periode minstens twee derden van de leden instemt met het voorstel, dan wordt het beschouwd als aangenomen. Deze beslissing wordt nogmaals geacteerd op de volgende bijeenkomst van de Algemene Vergadering.

Artikel 25. Verslaggeving

Binnen de maand na de bijeenkomst van de Algemene Vergadering wordt een verslag van de vergadering ter beschikking gesteld van de verenigingsleden. Dit verslag bevat o.m. een duidelijk overzicht van de genomen beslissingen.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/05/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOP 22

De Algemene Vergadering kan beslissen om het gehele verslag, of gedeelten ervan, kenbaar te maken aan de VS-leden of aan derden.

Titel VI. De raad van Bestuur

Artikel 26. Samenstelling

De Raad van Bestuur van de vereniging bestaat uit minimum zeven en maximum twaalf personen.

De voorzitter en minstens één ondervoorzitter van de vereniging maken automatisch deel uit van de Raad van Bestuur.

De Raad van Bestuur komt minstens driemaal per jaar samen en wordt voorgezeten door de voorzitter van de vereniging.

De Raad van Bestuur kan niet-stemgerechtigde personen uitnodigen deel te nemen aan zijn besprekingen. Artikel 27 : Aanstelling

De leden van de Raad van Bestuur van de vereniging, inclusief de voorzitter, worden aangesteld door de Algemene Vergadering voor een mandaat van drie jaar. Beide mandaten zijn tweemaal hemieuwbaar.

Van deze beperkte hemieuwbaarheid kan worden afgeweken mits toelating van de Algemene Vergadering met 2/3 meerderheid.

De Algemene Vergadering kan op elk ogenblik en met onmiddellijke ingang een lid van de Raad van Bestuur uit zijn mandaat ontzetten met 2/3 meerderheid.

Het ontslag of de uittreding van een lid van de Raad van Bestuur gaat onmiddellijk in, tenzij door dit ontslag het minimum aantal leden van de Raad van Bestuur onder het statutaire minimum zou dalen. In dat geval gaat het ontslag of de uittreding slechts in bij de aanstelling van de nieuwe leden van de Raad van Bestuur op de volgende Algemene Vergadering.

Indien om welke reden dan ook het aantal leden van de Raad van Bestuur minder dan zeven bedraagt, dient de Algemene Vergadering in zijn eerstvolgende vergadering een of meer nieuwe leden van de Raad van Bestuur aan te stellen totdat het minimum aantal weer wordt bereikt.

De leden van de Raad van Bestuur zijn door hun verkiezing eveneens lid van de AV voor de duur van hun mandaat. Zij moeten VS-lid zijn.

De leden van de Raad van Bestuur oefenen hun mandaat kosteloos uit.

Artikel 28 : Bevoegdheden

De Raad van Bestuur heeft volgende taken en bevoegdheden:

1. toezien op het naleven van wettelijke vereisten en regelgevingen

2. aanwenden van rechtsmiddelen

3. voorbereiden van de besluitvorming door de Algemene Vergadering

4. toezien op de uitvoering van het door de Algemene Vergadering goedgekeurde beleid

5. opstellen van de financiële rekeningen, de vermogenlijst en het jaarverslag

6. opmaken van de begroting ter voorlegging aan de Algemene Vergadering

7, controleren van de financiële transacties, de boekhoudkundige verwerking en de evolutie van de

rekeningen en kassen

8. goedkeuren van niet in de begroting voorziene uitgaven van meer dan 2500 euro

9. aanvaarden van sponsoring en giften boven 1000 euro

10. bepalen van de diensten en voordelen voor de verschillende categorieën VS-leden

11. bepalen van de hoogte van de bijdrage

12. voordragen van nieuwe verenigingsleden aan de Algemene Vergadering

13. aanstellen van de operationele verantwoordelijken binnen de vereniging

14. benoemen en ontslaan van personeelsleden

15. bepalen van de interne procedures en het huishoudelijk reglement

16. toezien op de werking van de afdelingen

De leden van de Raad van Bestuur oefenen hun bevoegdheden collegiaal uit.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/05/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

De bevoegdheid om de vereniging te vertegenwoordigen en te engageren voor juridische, financiële en strategische kwesties berust bij de voorzitter van de vereniging. De bevoegdheid om de vereniging voor andere kwesties te vertegenwoordigen en te engageren kan door de Raad van Bestuur worden toevertrouwd aan een of meer operationele verantwoordelijken_ Voor overeenkomsten van strategisch belang en met een financiële implicatie van meer dan 2500 euro die niet voorzien is in de begroting, is evenwel steeds een akkoord van de raad van Bestuur vereist.

Artikel 29 : Bijeenroeping

De Raad van Bestuur wordt bijeengeroepen door de voorzitter, de ondervoorzitter(s) of indien minstens drie leden dat vragen.

De bijeenroeping gebeurt schriftelijk (op papier of elektronisch) naar het post of elektronisch adres dat de leden hebben aangegeven. De oproep bevat de agenda, het uur en de plaats van de bijeenkomst.

De verschillende agendapunten worden vergezeld van bijhorende documenten en informatie die het de leden van de Raad van Bestuur mogelijk maakt om zich vooraf een oordeel te vormen over de te bespreken agendapunten.

Eik lid van de Raad van Bestuur kan een punt op de agenda van de Raad van Bestuur zetten, met dien verstande dat het voorgestelde agendapunt moet betrekking hebben op de materies waarover de Raad van Bestuur kan beraadslagen of beslissingen nemen.

Artikel 30 : Beslissingen

De Raad van Bestuur beheer kan rechtsgeldig beraadslagen en beslissen indien minstens de helft van de bestuurders aanwezig is. De beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

Artikel 31 : Schriftelijke consultatie

In dringende gevallen kan de voorzitter van de vereniging aan de leden van de Raad van Bestuur vragen om zich binnen een bepaalde periode schriftelijk uit te spreken over een bepaald voorstel. Indien binnen de aangegeven periode minstens twee derden van de leden instemt met het voorstel, dan wordt het beschouwd als aangenomen. Deze beslissing wordt nogmaals geacteerd op de volgende bijeenkomst van de Raad van Bestuur.

Artikel 32 : Verslaggeving

Binnen de week na een vergadering van de Raad van Bestuur wordt een verslag van de vergadering ter beschikking gesteld van de leden van de Raad van Bestuur. Dit verslag bevat een duidelijk overzicht van de genomen beslissingen en de motivatie daartoe.

De Raad van Bestuur kan beslissen om het gehele verslag, of gedeelten ervan, kenbaar te maken aan de VS-leden of aan derden.

Titel VII Afdelingen

Artikel 33 : Definitie

Een afdeling van de vereniging is een gestructureerde operationele entiteit binnen de vereniging met een specifiek doel.

Een afdeling beschikt over een zekere operationele autonomie binnen de grenzen die door de Algemene Vergadering zijn toegekend.

Het doel en de activiteiten van de afdeling moeten zich volledig inschrijven binnen het doel van de vereniging.

Een afdeling maakt juridisch integraal deel uit van de vereniging.

Artikel 34 : Oprichting en opheffing

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/05/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

De Algemene Vergadering beslist over de oprichting van een afdeling, over het doel van deze afdeling en de grenzen waarbinnen de afdeling autonoom beslissingen kan nemen.

De Algemene Vergadering kan op elk ogenblik overgaan tot opheffing van de afdeling. Artikel 35 : aanwending van middelen

De vereniging kan onder bepaalde voorwaarden middelen ter beschikking stellen van de afdeling. De afdeling zorgt ervoor dat deze middelen uitsluitend worden aangewend voor de doeleinden waarvoor ze bestemd zijn.

indien de afdeling het recht heeft om onder bepaalde voorwaarden zelf middelen te verwerven, dan kunnen deze enkel aangewend worden voor de door de Algemene Vergadering bepaalde doelen en activiteiten . Een eventueel saldo zal worden overgemaakt aan de vereniging.

De door de vereniging aan de afdeling verstrekte goederen blijven juridisch eigendom van de vereniging. Alle financiële en boekhoudkundige verplichtingen en regelingen die gelden voor de vereniging gelden, mutatis mutandis, ook voor de afdeling.

Artikel 36 : Toezicht

De Raad van Bestuur stelt de operationele verantwoordelijken van de afdeling aan. Deze operationele verantwoordelijken kunnen zelf autonoom beslissen hoe ze zich organiseren en de activiteiten en verantwoordelijkheden onder elkaar verdelen.

De Raad van Bestuur ziet er op toe dat de afdeling binnen zijn opdracht blijft en de gemaakte afspraken

respecteert, in het bijzonder wat betreft:

- de aard en de omvang van de activiteiten

- het gebruik van de door de vereniging ter beschikking gestelde middelen

- het verwerven van middelen

- het naleven van regelgeving

- het respecteren van de financiële procedures

- de externe contacten

Voor praktische zaken en afspraken rapporteert de afdeling aan de voorzitter van de vereniging.

Titel Vlll Functies

Artikel 37 : Algemene principes

Als algemene regels gelden dat:

- de voorzitter , de ondervoorzitter(s), en de leden van de Raad van Bestuur worden benoemd door de

Algemene Vergadering.

- de andere personen met een leidinggevende of operationele verantwoordelijkheid, of die de vereniging

naar buiten kunnen vertegenwoordigen in bepaalde materies, worden aangesteld door de Raad van Bestuur

- de Algemene Vergadering en de Raad van Bestuur de door hen benoemde personen kunnen ontslaan met

onmiddellijke ingang en deze functies en verantwoordelijkheden aan andere personen overdragen

- elk vrijwillig ontslag uit gelijk welke functie of verantwoordelijkheid schriftelijk dient gemeld te worden aan

de voorzitter van de vereniging

- indien de functies tijdelijk vacant zijn worden de lopende zaken verbonden behartigd door de voorzitter of

een door de voorzitter aangewezen persoon, tot een nieuwe persoon is aangesteld voor de functie

- de wetgeving op het vrijwilligerswerk en de van toepassing zijnde arbeidswetgeving steeds voorrang

hebben op de interne regels van de vereniging

Artikel 38 : De voorzitter van de vereniging

De voorzitter leidt de vereniging.

De voorzitter van de vereniging leidt de vergaderingen van de Algemene Vergadering en de Raad van Bestuur. Hij zorgt voor een tijdige bijeenroeping, een volledige agenda, een goede voorbereiding en een duidelijke verslaggeving van de vergaderingen van de Algemene Vergadering en de Raad van Bestuur.

De voorzitter ziet toe op een correcte uitvoering van de beslissingen die door de Algemene Vergadering en de Raad van Bestuur werden genomen.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/05/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOP 2.2

De voorzitter fungeert als de operationele leider van de vereniging. Alle medewerkers aan wie binnen de vereniging door de Raad van Bestuur een bepaalde beslissingsbevoegdheid of operationele verantwoordelijkheid is toegewezen rapporteren aan de voorzitter. Indien deze verantwoordelijkheden niet naar behoren werden uitgevoerd kan de voorzitter deze tijdelijk naar zich toe trekken of toewijzen aan andere medewerkers. Deze beslissing wordt bekrachtigd of gewijzigd door de Raad van Bestuur op haar eerstvolgende vergadering.

De voorzitter vertegenwoordigt de vereniging naar derden voor juridische, financiële of strategische kwesties. Voor overeenkomsten van strategisch belang en met een financiële implicatie van meer dan 2500 euro die niet voorzien is in de begroting, is evenwel steeds een akkoord van de Raad van Bestuur vereist.

Artikel 39 : Delegatie door de voorzitter

De voorzitter kan, met akkoord van de Raad van Bestuur, een deel van zijn verantwoordelijkheden en taken delegeren aan een of meer personen, met inbegrip van het recht om op bepaalde gebieden rechtsgeldige overeenkomsten te ondertekenen.

De voorzitter kan, met akkoord van de Raad van Bestuur, een clubleider of directeur aanstellen die verantwoordelijk is voor de operationele leiding van de vereniging. De clubleider verzorgt de lopende zaken en de dagelijkse briefwisseling en kan, mits' delegatie van de voorzitter, tekenen tegenover bankinstellingen en andere organisaties.

Indien er een clubleider is aangesteld rapporteren de medewerkers met operationele verantwoordelijkheid of beslissingsbevoegdheid aan deze persoon, die op zijn beurt rapporteert aan de voorzitter en de raad van Bestuur.

Artikel 40 : De ondervoorzitter(s)

Er kunnen een of twee ondervoorzitters worden aangesteld door de Algemene Vergadering.

De ondervoorzitters fungeren als adjunct van de voorzitter.

Bij ontslag, langdurige afwezigheid of onbeschikbaarheid van de voorzitter neemt de eerste ondervoorzitter van de voorzitter over. Op de eerstvolgende Algemene Vergadering kan deze beslissing warden bekrachtigd of een nieuwe voorzitter worden aangesteld.

Bij ontslag, langdurige afwezigheid of onbeschikbaarheid van een ondervoorzitter stelt de Raad van Bestuur tijdelijk een nieuwe ondervoorzitter aan. Op de eerstvolgende Algemene Vergadering kan deze beslissing worden bekrachtigd of een andere ondervoorzitter worden aangesteld.

Artikel 41 : De operationele verantwoordelijkheden

De Raad van Bestuur kan voor de verschillende activiteitsgebieden van de vereniging operationele verantwoordelijkheden aanstellen.

Indien een personeelslid wordt aangesteld op basis van een arbeidsonctract, dan is een twee derde meerderheid vereist binnen de Raad van Bestuur.

De Raad van Bestuur moet er voor zorgen dat er ten allen tijde een deskundige verantwoordelijke is aangesteld voor minimaal de volgende functies:

- verantwoordelijke sportief beleid

- een sportief secretaris, die optreedt als contactpersoon naar de Vlaamse Atletiekliga voor wat betreft de aansluitingen van de leden, de inschrijvingen voor kampioenschappen en de organisatie van atletiekwedstrijden een administratief secretaris die zorgt voor de verslaggeving van de Algemene Vergadering en de Raad van Bestuur, het klasseren van de administratieve en juridische stukken op de zetel van de vereniging, en het op orde houden van het administratief dossier op de griffie van de Kamer van Koophandel

- een penningmeester voor dagelijks financieel beheer

- een boekhouder die zorgt voor het coordineren en uitvoeren van de boekhoudkundige verrichtingen

De voorzitter of, indien aangesteld, de clubleider, zorgen voor toezicht en coaching van de operationele

verantwoordelijken.

De door de voorzitter en Raad van Bestuur aangestelde operationele verantwoordelijken opereren binnen een welomschreven mandaat, met inbegrip van de erbij horende verantwoordelijkheden en beslissingsbevoegdheden op inhoudelijk en financieel vlak. Onafgezien van dit mandaat moet de voorzitter akkoord gaan met elke niet-begrote uitgave door een operationeel verantwoordelijke van meer dan 1000 euro en de Raad van Bestuur met elke niet-begrote uitgave van meer dan 2500 euro.

De meeste operationele verantwoordelijken zullen voor hun activiteiten occasioneel of geregeld een beroep doen op andere vrijwillige medewerkers. Zij melden dit aan de administratief secretaris zodat die de nodige

Voorbehouden aan het Belgisch Staatsblad

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/05/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Luik B - Vervolq

administratieve schikkingen kan nemen m.b.t. de naleving van de vigerende regelgeving en regels binnen de club.

Titel IX Financieel

Artikel 42 : Regels en procedures

De vereniging voert een boekhouding overeenkomstig de wettelijke regelingen die gelden voor de verenigingen zonder winstoogmerk.

De vereniging voldoet aan de BTW-regelingen voor de activiteiten waarvoor de vereniging BTW-plichtig is. De vereniging gebruikt sluitende financiële procedures met het oog op de volledigheid en traceerbaarheid van de financiële transacties.

Artikel 43 : Boekjaar

Het boekjaar van de vereniging loopt van 1 januari tot 31 december.

Artikel 44 : Verantwoordelijkheid en goedkeuring

De voorzitter of, indien aangesteld, de clubleider is verantwoordelijk voor het dagelijks toezicht op de naleving van de financiële procedures.

De Raad van Bestuur legt, binnen de zes maanden na het afsluiten van het boekjaar, de jaarrekening van het voorbije boekjaar en de begroting van het volgende boekjaar, ter goedkeuring voor aan de Algemene Vergadering,

Titel X : Ontbinding van de vereniging

Artikel 45 : Procedure

De algemene vergadering kan overgaan tot de ontbinding van de vereniging.

Deze ontbinding kan alleen uitgesproken worden onder dezelfde voorwaarden als die welke betrekking

hebben op de wijziging van het doel van de vereniging.

Artikel 46 : Vereffening en bestemming van de activa

In geval van vrijwillige ontbinding benoemt de Algemene Vergadering, of bij gebreke daarvan de rechtbank, één of meer vereffenaars. Zij bepaalt tevens hun bevoegdheid alsmede de vereffeningsvoorwaarden,

De activa zullen, na aanzuivering van de passiva, worden overgedragen aan een vereniging waarvan het doel het meest die van de ontbonden vereniging benadert.

Titel XI : Slotbepalingen

Artikel 47 : Wetgeving

Voor alles wat in deze statuten niet uitdrukkelijk is geregeld, is de wet van 27 juni 1921, zoals gewijzigd door de wet van 2 mei 2002, van toepassing.

In de gevallen waarin zowel de wet als de statuten niets voorzien, beslist de Raad van Bestuur.

Indien sommige bepalingen van deze statuten in strijd zijn met de gebiedende voorschriften van de wet, dienen zij als ongeschreven te worden beschouwd zonder echt de oorzaak van de vernietiging van de vereniging te kunnen zijn.

Mireille Fabre,

lid van de Raad van Bestuur van Vlierzele Sportief vzw,

bevoegd om de vereniging ten aanzien van derden te vertegenwoordigen.

Op de laatste blz. van Luik 13 vGnneiden . Recto : Naam erg huerlanugirerd win de instrumenterende rotans, hetzij van de perso(o)n(e;n) lieve,egd de vereniging, slit.lilirrsp el organisme len aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handlekeirrng

Coordonnées
VLIERZELE SPORTIEF

Adresse
GROTE STEENWEG 304B 9340 OORDEGEM

Code postal : 9340
Localité : Oordegem
Commune : LEDE
Province : Flandre orientale
Région : Région flamande