AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF OPGLABBEEK, AFGEKORT : AGB OPGLABBEEK

Divers


Dénomination : AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF OPGLABBEEK, AFGEKORT : AGB OPGLABBEEK
Forme juridique : Divers
N° entreprise : 828.680.502

Publication

30/05/2014
ÿþiliqn111,91111

Piod Word 11.1

MONITEUR BELGE

22 -05- 2014

BELGISCIWAATSBLAD

In e bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging ter griffie van de akte

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en)

bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Ondernemingsnr Benaming 0828.680.602

(voluit) : (verkort) : AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF OPGLABBEEK AGB OPGLABBEEK

Rechtsvorm: Autonoom Gemeentebedrijf

Zetel: Kapelstraat 1 te 3660 Opglabbeek

(volledig adres)

Onderwerp akte WIJZIGING VASTE VERTEGENWOORDIGER COMMISSARISMANDAAT

Blijkens schrijven d.d. 21 februari 2014 van:

BV / CVBA VAN HAVERMAET GROENWEGHE BEDRIJFSREVISOREN,

met zetel te 3500 Hasselt, Diepenbekerweg 65 bus 1,

ingeschreven in het ledenregister van de burgerlijke vennootschappen van het IBR onder nummer

B-00065-1988,

werd kennis genomen van de beslissing tot vervanging van de vaste vertegenwoordiger voor de uitoefening van het commissarismandaat, met ingang van .1 maart 2014, van de heer Axel ERCKENS door mevrouw Nathalie BOGAERTS, bedrijfsrevisor, kantoorhoudende te 3500 Hasselt, Diepenhekerweg 65 bus 1.

Getekend, Peter SCHREURS, voorzitter.

Getekend, Joris NEYENS, secretaris.

26/07/2014 : ME. - JAARREKENING 31.12.2013, GGK 23.06.2014, NGL 25.07.2014 14339-0230-019
29/10/2013 : ME. - JAARREKENING 31.12.2012, GGK 23.09.2013, NGL 23.10.2013 13638-0046-017
09/06/2015
ÿþMod Word 11.1

ln de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging ter griffie van de akte

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

i i i







*15081464*

Ondernemingsnr : Benaming

(voluit) : (verkort) :

Rechtsvorm :

0828.680.502

AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF OPGLABBEEK AGB OPGLEBBEEK

Autonoom Gemeentebedrijf

Zetel : Kapelstraat 1 te 3660 Opglabbeek 2014 beslist de

(volledig adres)

Onderwerp akte ; STATUTENWIJZIGING

De gemeenteraad van de gemeente Opglabbeek heeft in zitting van 29 december statutenwijziging tot aanpassing van de statuten van het AGB Opglabbeek vast te stellen.

De stautenwijziging werd goedgekeurd bij ministerieel besluit van 14 april 2015.

Hieronder volgend de gecoördineerde statuten:

TITEL I  ALGEMENE BEPALINGEN

ARTIKEL 1  RECHTSVORM EN NAAM

Het autonoom gemeentebedrijf Opgiabbeek is een autonoom gemeentebedrijf met rechtspersoonlijkheid, opgericht bij besluit van de gemeenteraad van Opgiabbeek van15 maart 2010. Het wordt verder "het AGB" of "bedrijf" genoemd.

ARTIKEL 2  WETTELIJK KADER

Het AGB is onderworpen aan artikel 263decies van de Nieuwe Gemeentewet, aan het Gemeentedecreet (in het bijzonder Titel VII, hoofdstuk Il, Afdeling 1 en II), aan de andere toepasselijke wetten, decreten en besluiten, en aan deze statuten voor zover zij niet van voomoemde regelen afwijken.

ARTIKEL 3  STATUTENNEERLEGGING EN STATUTENWIJZIGINGEN

§1. Onderhavige statuten worden ter inzake neergelegd op het secretariaat van de gemeente Opgiabbeek, verder ook "gemeente" genoemd, en op het secretariaat van het AGB,

§2, Op voorstel of na advies van de raad van bestuur kan de gemeenteraad de statuten van het AGB wijzigen.

De beslissing van de gemeenteraad tot wijziging van de statuten en van de bijlagen die er integraal deel van uitmaken, evenals het voorstel of het advies van de raad van bestuur, worden binnen een termijn van dertig (30) dagen, die ingaat de dag nadat ze genomen zijn, naar de Vlaamse Regering verstuurd.

De goedgekeurde gemeenteraadsbeslissing tot statutenwijziging en de gecoördineerde statuten worden, samen met het voorstel of het advies van de raad van bestuur, ter inzage neergelegd op het secretariaat van de gemeente Opglabbeek en van het AGB.

ARTIKEL 4  MAATSCHAPPELIJKE ZETEL

§1. De maatschappelijke zetel van het AGB is gevestigd te 3660 Opglabbeek, Kapelstraat 1, in het gemeentehuis.

MONITEUR BELGE

0 2 -06- 2015

BELGISC~I.~TA~, T SBLAd

~rr r~+

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

§2. Het AGB kan, mits statutenwijziging en bij beslissing van de raad van bestuur de maatschappelijke zetel verplaatsen binnen het grondgebied van de gemeente,

ARTIKEL 5  MAATSCHAPPELIJK DOEL

§1. Het AGB wordt belast met welbepaalde beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang, die zij uitvoert in het kader en binnen de grenzen die worden bepaald in de beheersovereenkomst, waarvan sprake in artikel 10 van deze statuten.

§2. Het AGB heeft ais maatschappelijk doel het beheer, de exploitatie, de rendabilisering en de valorisering van het patrimonium behorend tot het openbaar en privaat domein waarvan het eigenaar is of waarop, ongeacht de rechtstechniek, door de gemeente een beheers- of gebruiksrecht wordt toegekend, evenals de exploitatie van infrastructuren bestemd voor culturele, toeristische, sportieve activiteiten of voor ontspanningsdoeleinden. Hierbij streeft het AGB naar een positief bedrijfsresultaat teneinde toekomstige investering zelf te kunnen financieren.

§3. Het AGB beslist vrij, binnen de grenzen van zijn doel, over de verwerving, de aanwending en de vervreemding van zijn goederen, over de vestiging of de opheffing van de zakelijke rechten op die goederen, alsook over de uitvoering van dergelijke beslissingen en over hun financiering.

Het mag pok gebruik maken van alle rechtstechnieken, waaronder de vestiging en de opheffing van zakelijke en persoonlijke rechten, de verlening en de beëindiging van concessies en het uitgeven en verhandelen van vastgoedcertificaten, obligaties en andere effecten en andere wettelijke mogelijkheden van alternatieve financiering.

§4. Het AGB is bevoegd voor de affectaties en de desaffectaties van aile goederen waarvan het zelf eigenaar is, Het AGB kan geen affectaties of desaffectaties doen van goederen waarvan het slechts beheerder is.

Binnen de grenzen van zijn doel, kan het AGB met betrekking tot de eigen goederen en de goederen van de gemeente optreden als bemiddelaar met het oog op de verkoop, aankoop, ruil, verhuring of afstand van onroerende goederen, en roerende rechten of handelsfondsen, instaan voor het beheer van onroerende goederen of onroerende rechten, en het syndicaatschap van onroerende goederen in mede-eigendom uitoefenen, Het AGB, de leden van zijn organen, zijn personeel en zijn andere vertegenwoordigers zijn daarbij niet onderworpen aan de regelgeving tot bescherming van de beroepstitel en de uitoefening van het beroep van vastgoedmakelaar.

§5. Het AGB kan door de Vlaamse Regering gemachtigd worden om in eigen naam en voor eigen rekening over te gaan tot onteigeningen die noodzakelijk zijn voor de verwezenlijking van zijn doelstellingen.

ARTIKEL 6  MAATSCHAPPELIJK KAPITAAL

§1. Het maatschappelijk kapitaal van het AGB bedraagt 280 000 EURO, door de gemeente te volstorten in speciën.

De gemeente kan bijkomend maatschappelijk kapitaal inbrengen in speciën of middels de inbreng van onroerende goederen.

§2. Behoudens in geval van ontbinding van het AGB, kan dit maatschappelijk kapitaal niet worden vervreemd, uitgekeerd of overgedragen, noch geheel noch gedeeltelijk, op welke wijze dan ook.

§3. Een vermindering van het kapitaal is slechts mogelijk om exploitatieverliezen of (duurzame) minderwaarden te compenseren, onverminderd hetgeen is bepaald in artikel 43.

ARTIKEL 7 PPS EN PARTICIPATIES

§1. Het AGB kan andere rechtspersonen, genoemd de filialen, oprichten, erin deelnemen, of zich erin laten vertegenwoordigen, voor zover dat past in zijn opdrachten, vermeld in artikel 5 en voor zover hiermee geen speculatieve oogmerken nagestreefd worden,

§2. De oprichting, deelname of vertegenwoordiging gebeurt in overeenstemming met het gelijkheidsbeginsel, de regelgeving inzake mededinging en staatssteun en de voorwaarden bepaald in de beheersovereenkomst, zoals bedoeld in artikel 10. De beslissing tot oprichting, deelname of vertegenwoordiging toont aan dat aan de voormelde voorwaarden is voldaan.

§3. Ongeacht de grootte van de inbreng van de verschillende partijen In het maatschappelijk kapitaal van het filiaal, moet aan het AGB minstens een mandaat van bestuurder worden toegekend.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

§4. De beslissing tot oprichting, deelname of vertegenwoordiging wordt binnen dertig (30) dagen aan de Vlaamse Regering verzonden. Tot de oprichting, deelname of vertegenwoordiging kan maar worden overgegaan nadat de beslissing hiertoe werd goedgekeurd door de Vlaamse Regering, hetzij nadat door de Vlaamse Regering binnen een termijn van honderd (100) dagen na verzending geen beslissing werd genomen of doorgezonden aan het AGB.

§5. Onder voorbehoud van de toepassing van andere wettelijke en decretale bepalingen, mag het AGB zijn taken van gemeentelijk belang, noch geheel noch gedeeltelijk overdragen aan andere rechtspersonen.

§6. Het AGB kan voor lokale PPS - projecten in de zin van het Vlaamse Decreet betreffende publiek - private samenwerking van 18 juli 2003, op voorwaarde van bijzondere en omstandige motivering, zakelijke rechten vestigen op de onroerende goederen die behoren tot het openbaar domein, voor zover de gevestigde zakelijke rechten niet kennelijk onverenigbaar zijn met de bestemming van deze goederen.

ARTIKEL 8  RECHTSPERSOONLIJKHEID en DUUR

Onder voorbehoud van de toepassing van de bepalingen inzake het goedkeuringstoezicht verkrijgt het AGB rechtspersoonlijkheid op de datum van de oprichtingsbeslissing.

Het AGB wordt opgericht voor onbepaalde duur.

TITEL Il  EXTERNE VERHOUDINGEN

ARTIKEL 9- BEVOEGDHEID VAN HET AGB

Het AGB is verantwoordelijk voor de externe aspecten van zijn activiteiten in de meest ruime zin van het woord.

Binnen de grenzen van het in artikel 5 omschreven doel, onderhoudt het AGB contacten, pleegt het overleg, voert het onderhandelingen, regelt het de samenwerking, maakt het afspraken en sluit het overeenkomsten met =andere natuurlijke personen en met publiek- zowel als privaatrechtelijke rechtspersonen.

ARTIKEL 10  OVEREENKOMSTEN MET DE GEMEENTE OPGLABBEEK

§1, Tussen de gemeente en het AGB wordt na onderhandeling een beheersovereenkomst gesloten, die minstens de volgende aangelegenheden regelt:

1°De concretisering van de wijze waarop het AGB zijn taken moet vervullen en van de doelstellingen ervan; 2°De toekenning van middelen voor de eigen werking en de uitvoering van de doelstellingen van het AGB; 3°Binnen de perken en overeenkomstig de toekenningsvoorwaarden, bepaald door de Vlaamse Regering,

het presentiegeld en de andere vergoedingen die in het kader van de bestuurlijke werking van het AGB worden

toegekend;

4°De voorwaarden waaronder eigen inkomsten of andere financieringen mogen worden aangeworven en aangewend;

5°De wijze waarop de tarieven voor de geleverde prestaties door de raad van bestuur vastgesteld en berekend worden;

6°De gedragsregels inzake dienstverlening door het AGB;

7°De voorwaarden waaronder het AGB andere personen kan oprichten, erin deelnemen of zich erin kan laten vertegenwoordigen;

8°De informatieverstrekking door het AGB aan de gemeente. Er wordt minstens voorzien in een jaarlijks ondernemingsplan en een operationeel plan op middellange en lange termijn;

9° [...I

10°De wijze waarop het AGB zal voorzien in een systeem van interne controle en externe audit, overeenkomstig de van toepassing zijnde wettelijke bepalingen;

11 °De maatregelen bij niet-naleving door een partij van haar verbintenissen uit hoofde van de beheersovereenkomst en de bepalingen inzake beslechting van geschillen die rijzen bij de uitvoering van de beheersovereenkomst;

12°De omstandigheden waarin en de wijze waarop de beheersovereenkomst kan worden verlengd, gewijzigd, geschorst en ontbonden.

§2. De beheersovereenkomst wordt gesloten voór een periode die eindigt uiterlijk zes (6) maanden na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad, onder voorbehoud van de mogelijkheid tot verlenging, wijziging, schorsing en ontbinding.

S , y .

Als bij het verstrijken van een beheersovereenkomst geen nieuwe beheersovereenkomst in werking is getreden, wordt de bestaande beheersovereenkomst van rechtswege verlengd.

Als geen nieuwe beheersovereenkomst in werking is getreden binnen één (1) jaar na de verlenging of als een beheersovereenkomst werd ontbonden of geschorst, kan de gemeenteraad na overleg met het AGB voorlopige regels vaststellen inzake de in de beheersovereenkomst bedoelde aangelegenheden, Deze voorlopige regels zullen als beheersovereenkomst gelden tot op het ogenblik dat een nieuwe beheersovereenkomst in werking treedt.

§3. De beheersovereenkomst, evenals elke verlenging, wijziging, schorsing of ontbinding ervan, wordt verzonden aan de Vlaamse Regering en ter inzage neergelegd op het secretariaat van de gemeente en het AGB,

§4. De beheersovereenkomst en de uitvoering ervan wordt jaarlijks geëvalueerd door de gemeenteraad naar aanleiding van de goedkeuring van de jaarrekening. Hiertoe zal door de raad van bestuur een verslag omtrent de beheersovereenkomst worden opgemaakt.

Het AGB legt eveneens in de loop van het eerste jaar na de volledige vernieuwing van de gemeenteraden een evaluatieverslag voor aan de gemeenteraad over de uitvoering van de beheersovereenkomst sinds de inwerkingtreding ervan,

§5. Tussen de gemeente en het AGB kunnen eveneens één of meer concessie-, beleids-, samenwerkings-of andere overeenkomsten of convenanten gesloten worden met betrekking tot het onderling afstemmen van

Ce het beleid van de gemeente en dat van het AGB in de relevante beleidsdomeinen en de ermee verbonden

CUactiviteiten. Omtrent het beheer van onroerende goederen kunnen het AGB en de gemeente één of meer lastgevingsovereenkomsten sluiten,

e

CU

§6. De gemeenteraad van de gemeente kan aan het AGB middelen, infrastructuur of, mits naleving van de

Xof ter zake geldende rechtspositieregeling en onverminderd de bepalingen van artikel 24, personeel ter

o

beschikking stellen of overdragen,

e

b , ARTIKEL 11  ONDERHANDELINGEN EN OVEREENKOMSTEN MET ANDERE INSTANTIES

rm

CU

CUHet AGB onderhandelt met alle bevoegde instanties, zowel op internationaal, Europees, federaal,

p gemeenschaps-, gewestelijk, provinciaal als lokaal niveau over investeringen, financiële tussenkomsten en alle

d andere aangelegenheden die zijn doelstelling raken.

óHet AGB kan met deze instanties over voormelde materies overeenkomsten sluiten op voorwaarde dat deze

N niet in strijd zijn met zijn doel of met de overeenkomsten die zijn gesloten met de gemeente.

o TITEL III  ORGANEN

ch

0

 ~ ARTIKEL 12  STRUCTUUR EN OPENBAARHEIDcit

Het AGB beschikt over een raad van bestuur en een directiecomité.

04

04

Er zijn geen andere organen met beslissingbevoegdheid binnen het bedrijf. el

cà De vergaderingen van de raad van bestuur en het directiecomité zijn niet openbaar.

rm

te

De gedetailleerde notulen en alle documenten waar in de notulen naar verwezen wordt, liggen ter inzage op

ª% ' het secretariaat van de gemeente.

CU

ei

Het bedrijf is onderworpen aan dezelfde verplichtingen inzake formele motivering en openbaarheid van

bestuur die gelden voor de gemeente:

Z

C AFDELING I  RAAD VAN BESTUUR '

:r,

ARTIKEL 13  SAMENSTELLING RAAD VAN BESTUUR

§1~ De raad van bestuur is samengesteld uit tien (10) leden die door de gemeenteraad van de gemeente Opglabbeek worden benoemd.

Ten hoogste twee derde van de leden van de raad van bestuur is van hetzelfde geslacht.

C ,

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

§2. Elke fractie in de gemeenteraad kan minstens één (1) lid van de raad van bestuur aanduiden en dit recht waarborgt elke fractie een vertegenwoordiging in de raad van bestuur.

De overige leden van de raad van bestuur worden als volgt aangeduid:

1° het aantal leden wordt evenredig verdeeld onder de fracties die deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen en de fracties die geen deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen;

2° het aantal leden dat overeenkomstig punt 1° toekomt aan de fracties die deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen wordt evenredig verdeeld onder die fracties;

3° het aantal leden dat overeenkomstig punt 1° toekomt aan de fracties die geen deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen wordt evenredig verdeeld onder die fracties.

§3. Indien de gewaarborgde vertegenwoordiging evenwel afbreuk zou doen aan de mogelijkheid voór de fracties die vertegenwoordigd zijn in het college van burgemeester en schepenen om minstens de helft van de leden van de raad van bestuur aan te duiden, worden alle leden van de raad van bestuur aangeduid overeenkomstig §2, tweede lid, van dit artikel.

§4. Als aan het vereiste, vermeld in §1, tweede lid van dit artikel, niet is voldaan op basis van de aangeduide kandidaten, geldt het vereiste dat ten hoogste twee derde van de leden van de raad van bestuur van hetzelfde geslacht dient te zijn zowel voor de fracties die deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen als voor de fracties die geen deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen. Ais niet aan dat vereiste wordt voldaan, duiden de grootste fracties in afnemende volgorde het lid van het andere geslacht aan tot voldaan is aan het vereiste dat ten hoogste twee derde van de leden van de raad van bestuur van hetzelfde geslacht moeten zijn.

ARTIKEL 14  BESTUURDERS

§1. Het mandaat van lid van raad van bestuur is hernieuwbaar.

§2. Na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad wordt tot volledige vernieuwing van de raad van bestuur overgegaan. In dat geval blijven de leden van de raad van bestuur in functie tot de nieuwe gemeenteraad tot hun vervanging is overgegaan.

De gemeenteraad kan verder te allen tijde, op gemotiveerde wijze, het mandaat van een bestuurder herroepen.

§3. Een lid van de raad van bestuur kan zijn mandaat opzeggen door kennisgeving via aangetekend schrijven aan de gemeenteraad die het ontslag uitdrukkelijk moet aanvaarden. Het lid van de raad van bestuur volbrengt zijn mandaat tot de eerstvolgende gemeenteraad die volgt op de kennisgeving, tenzij het ontslagnemend lid daardoor zelf een aanmerkelijke schade mocht lijden die niet louter van financiële aard is. In dit laatste geval voorziet de raad van bestuur zelf in een voorlopige opvolging tot de eerstvolgende gemeenteraad die volgt op de kennisgeving.

§5. Bij overlijden, kennelijk onvermogen, collectieve schuldenbemiddeling of onbekwaamverklaring van een lid van de raad van bestuur, eindigt diens mandaat en dient de gemeenteraad tijdens de eerstvolgende gemeenteraad een nieuw lid van de raad van bestuur te benoemen. Door de gemeenteraad wordt op voordracht van de politieke groep waartoe het uittredende lid behoorde, een vervanger aangesteld. De vervanger voltooit het mandaat van zijn voorganger,

ARTIKEL 15  VOORZITTERSCHAP en ONDERVOORZITTERSCHAP

De raad van bestuur kiest onder zijn leden een voorzitter, die deel moet uitmaken van het college van burgemeester en schepenen van de gemeente.

De raad van bestuur kan onder zijn leden eveneens een ondervoorzitter kiezen,

ARTIKEL 16  VERGADERINGEN

§1, De raad van bestuur vergadert op schriftelijke uitnodiging van de voorzitter.- Indien de voorzitter is verhinderd, wordt de raad van bestuur uitgenodigd door de ondervoorzitter bij gebreke aan wie door een bestuurder die door de voorzitter daartoe is aangeduid. Bij gebreke van de aanduiding van een vervangende voorzitter, zal de oudste aanwezige bestuurder de raad van bestuur uitnodigen.

§2, De raad van bestuur vergadert minstens twee (2) maal per jaar, en telkens wanneer het belang van het AGB dit vereist, op schriftelijke uitnodiging van de voorzitter. De uitnodigingen worden verstuurd ten minste zeven (7) kalenderdagen vóór de dag waarop de zitting plaats heeft. In geval van spoed en wanneer zich een onvoorzienbaar feit voordoet waardoor elk uitstel onherstelbaar nadeel zou berokkenen aan het AGB, kan de

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

voorzitter de raad van bestuur zonder enig uitstel en met aile middelen die hem ter beschikking staan, geldig samenroepen.

§3. Op gemotiveerde aanvraag van meer dan de helft van de leden van de raad van bestuur is de voorzitter ertoe gehouden de raad binnen de veertien (14) dagen na de aanvraag bijeen te roepen.

§4. De uitnodigingen vernielden de agenda, de plaats, de datum en het uur van de bijeenkomst; de bijhorende documenten worden erbij' gevoegd.

De bijeenkomsten worden gehouden in de zetel van het AGB of in enige andere in de uitnodiging vermelde plaats, gelegen op het grondgebied van de gemeente Opglabbeek.

§5. De regelmatigheid van de bijeenroeping kan 'niet worden betwist Indien alle bestuurders aanwezig of regelmatig vertegenwoordigd zijn.

ARTIKEL 17  AANWEZIGHEID

§1, De raad van bestuur kan slechts geldig beraadslagen en beslissen indien tenminste de helft van zijn leden aanwezig of vertegenwoordigd is.

Iedere bestuurder mag één van zijn collega's in de raad machtigen hem op een welbepaalde vergadering van de raad te vertegenwoordigen en in zijn plaats te stemmen. De machtiging of de volmacht kan worden gegeven per brief, per telefax of op een andere schriftelijke wijze

Een bestuurder mag niet meer dan één (1) volmacht uitoefenen.

§2. In geval het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden van de raad ontoereikend is om geldig te beraadslagen of te beslissen, dan vergadert hij opnieuw binnen de veertien (14) dagen met dezelfde agenda. Hij kan dan geldig beraadslagen en beslissen indien tenminste twee bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd zijn.. De nieuwe uitnodigingen vermelden de bepalingen van deze paragraaf.

ARTIKEL 18  STEMMING

§1. Elke bestuurder heeft slechts één (1) stem.

§2. Een beslissing van de raad van bestuur is slechts geldig wanneer zij genomen wordt met de vereiste meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde bestuurders. Blanco en ongeldige stemmen worden niet bij de uitgebrachte stemmen geteld.

De vereiste meerderheid is de eenvoudige meerderheid (helft plus één), uitgezonderd voor het geval de wet of de statuten er een andere voorzien.

Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend; bij geheime stemming evenwel, wordt bij staking van stemmen de beslissing verworpen.

De stemmingen gebeuren bij handopsteking, behalve bij benoemingen en voordrachten, waar de stemmingen geheim zijn.

Over punten die niet op de agenda werden vermeld, kan de raad slechts geldig beslissen met de instemming van 2/3 van de aanwezige leden van de raad van bestuur.

ARTIKEL 19  NIET-BINDING EN AANSPRAKELIJKHEID VAN BESTUURDERS

§1. De bestuurders zijn niet persoonlijk gebonden door de verbintenissen van het AGB.

De bestuurders zijn aansprakelijk zonder hoofdelijkheid voor de tekortkomingen in de normale uitoefening van hun bestuur. Ten aanzien van de overtredingen waaraan zij geen deel hebben gehad, worden de bestuurders van die aansprakelijkheid ontheven als hun geen schuld kan worden verweten en als zij die overtredingen hebben aangeklaagd bij de gemeenteraad binnen één (1) maand nadat zij er kennis van hebben gekregen,

§2.'Jaarlijks beslist de gemeenteraad van de gemeente Opglabbeek over de aan de bestuurders te verlenen kwijting, na goedkeuring van de rekeningen. Die kwijting is alleen rechtsgeldig ais de ware toestand van het AGB niet wordt verborgen door enige weglating of onjuiste opgave in de rekeningen of in de rapportering betreffende de uitvoering van de beheersovereenkomst.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

ARTIKEL 20  ONVERENIGBAARHEDEN EN VERBODEN HANDELINGEN

§1. Volgende personen komen niet in aanmerking als bestuurslid van het bedrijf:

1° de provinciegouverneurs, de gouverneur en de vice-gouverneur van het administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad, de adjunct van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, de provinciegriffiers, de arrondissementscommissarissen en de adjunct-arrondissementscommissarissen voor zover het AGB gevestigd is in hun ambtsgebied;

2° de magistraten, de plaatsvervangende magistraten en de griffiers bij de hoven en de rechtbanken, de administratieve rechtscolleges en het Grondwettelijk Hof;

3° de leden van het operationeel, administratief of logistiek kader van de politiezone waar de gemeente toe behoort die het AGB heeft opgericht of die erin deelneemt;

4° de personen die op commerciële wijze of met een winstoogmerk activiteiten uitoefenen in dezelfde beleidsdomeinen als het agentschap een waarin het AGB niet deelneemt, alsook de werknemers en de leden van een bestuurs- of controleorgaan van die personen;

5° de personen die in een andere lidstaat van de Europese Unie een ambt of een functie uitoefenen, gelijkwaardig aan een ambt of een functie, vermeld in dit artikel, en de personen die in een lokale basisoverheid van een andere lidstaat van de Europese Unie een ambt of een mandaat uitoefenen dat gelijkwaardig is aan dat van gemeenteraadslid, schepen of burgemeester.

§2. Een bestuurder mag niet.

1°aanwezig zijn bij de bespreking en de stemming over aangelegenheden waarin hij een rechtstreeks belang heeft, hetzij persoonlijk, hetzij ais vertegenwoordiger, of waarbij de echtgenoot, of bloed- of aanverwanten tot en met de vierde graad een persoonlijk en rechtstreeks belang hebben. Dat verbod strekt niet verder dan de bloed- en aanverwanten tot en met de tweede graad als het gaat om de voordracht van kandidaten, benoemingen, ontslagen, afzettingen en schorsingen. Voor de toepassing van deze bepaling worden personen die een verklaring van wettelijke samenwoning als vermeld in artikel 1475 van het Burgerlijk Wetboek hebben afgelegd, met echtgenoten gelijkgesteld;

2°rechtstreeks of onrechtstreeks een overeenkomst te sluiten, behoudens in geval van een schenking aan het autonoom gemeentebedrijf of de gemeente, of deel te nemen aan een opdracht voor aanneming van werken, leveringen of diensten, verkoop of aankoop ten behoeve van het autonoom gemeentebedrijf of de gemeente, behoudens in de gevallen waarbij de bestuurder een beroep doet op een door het autonoom gemeentebedrijf of de gemeente aangeboden dienstverlening en ten gevolge daarvan een overeenkomst aangaat;

3°rechtstreeks of onrechtstreeks ais advocaat of notaris tegen betaling werkzaam zijn in geschillen ten behoeve van het AGB. Dit verbod geldt met name ook ten aanzien van de personen die in het kadér van een associatie, groepering, samenwerking of op hetzelfde kantooradres met de bestuurder werken;

4°rechtstreeks of onrechtstreeks als advocaat of notaris werkzaam zijn in geschillen ten behoeve van de tegenpartij van het AGB of ten behoeve van een personeelslid van het AGB aangaande beslissingen in verband met de tewerkstelling binnen het AGB. Dit verbod geldt met name ook ten aanzien van de personen die in het kader van een associatie, groepering, samenwerking of op hetzelfde kantooradres met de bestuurder werken.

§3. Dit artikel doet geen afbreuk aan de gelding van andere bepalingen betreffende de belangenvermenging in hoofde van bestuurders en met openbare diensten belaste personen, zoals onder meer artikel 245 van het Strafwetboek.

ARTIKEL 21  NOTULEN RAAD VAN BESTUUR

§1. De raad van bestuur duidt, onder het personeel van de gemeente of het personeel van het bedrijf, een secretaris aan die instaat voor het secretariaat van de raad van bestuur. De secretaris heeft geen stemrecht.

§2. De beraadslagingen en de beslissingen van de raad van bestuur worden door de secretaris genotuleerd. Artikel 181 §1 Gemeentedecreet wordt van overeenkomstige toepassing verklaard.

De notulen worden tijdens de eerstvolgende vergadering ter goedkeuring voorgelegd, in een speciaal register op de zetel van het AGB opgenomen en door de voorzitter en de secretaris ondertekend. Bij afwezigheid of verhindering van de voorzitter of de secretaris wordt zijn handtekening vervangen door die van één bestuurder.

Het speciaal register wordt bewaard onder de verantwoordelijkheid van de secretaris.

§3. De volmachten worden steeds aan de notulen gehecht.

§4. De gedetailleerde notulen en alle documenten waar in de notulen naar wordt verwezen, liggen ter inzage van de gemeenteraadsleden van de gemeente Opglabbeek, op het secretariaat van het AGB, onverminderd de regelgeving inzake de openbaarheid van het bestuur.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

§5. De kopieën of uittreksels die bij een rechtspleging of in andere gevallen moeten worden voorgelegd, worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris. Bij afwezigheid of verhindering van de voorzitter of de secretaris wordt zijn handtekening vervangen door die van één bestuurder,

ARTIKEL 22  EXTERNE VERTEGENWOORDIGING EN DELEGATIE VAN BEVOEGDHEDEN

§1. De raad van bestuur vertegenwoordigt het bedrijf jegens derden en in rechte als eiser of als verweerder.

Wanneer het belang van het bedrijf zulks vereist, beslist de voorzitter of, bij diens afwezigheid, een door hem gemachtigd bestuurder, rechtsgeldig en zonder verdere formaliteit over het instellen van rechtsvorderingen en over het treffen van maatregelen tot bewaring van recht in de meest ruime zin van het woord, in en buiten gerechtelijke procedures; van de instelling van rechtsvorderingen wordt mededeling gedaan aan de eerstvolgende raad van bestuur.

De raad van bestuur controleert het bestuur van het directiecomité.

§2. Onverminderd deze algemene vertegenwoordigingsmacht van de raad van bestuur, handelend met de meerderheid van zijn leden, zal het AGB tegenover derden geldig vertegenwoordigd en verbonden zijn door de voorzitter of twee bestuurders samen optredend. Alle documenten en overeenkomsten moeten steeds mede ondertekend worden door de secretaris van de raad van bestuur.

§3. De raad van bestuur kan het uitoefenen van haar bevoegdheden van dagelijks bestuur delegeren aan het directiecomité.

Volgende bevoegdheden kan de raad van bestuur evenwel niet delegeren aan het directiecomité:

1° het afsluiten van een beheersovereenkomst met de gemeente;

2° het oprichten van filialen of het nemen van participaties in andere rechtspersonen;

3° het vaststellen van het huishoudelijk reglement van de raad van bestuur;

4° het aanstellen van de leden, het bepalen van het statuut en het controleren van het directiecomité;

5° het vaststellen van de rechtspositieregeling van het personeel en van het syndicaal statuut;

6° het vaststellen van het jaarlijkse budget, het ondernemingsplan, de jaarrekening en het activiteitenverslag

en

7° het vaststellen van de tarieven.

Met betrekking tot de bevoegdheden die de raad van bestuur niet kan delegeren, kan ze het directiecomité

wel belasten met het uitvoeren van de door de raad van bestuur genomen beslissingen.

ARTIKEL 23  BEVOEGDHEDEN RAAD VAN BESTUUR

§1, De raad van bestuur beschikt over de volheid van bevoegdheid om alle noodzakelijke of nuttige handelingen te stellen om het maatschappelijk doel van het AGB te verwezenlijken.

§2. Telkens wanneer de gemeenteraad van de gemeente Opglabbeek hem daartoe verzoekt, brengt de raad van bestuur verslag uit over alle of sommige activiteiten van het AGB.

§3. Het raad van bestuur stelt de tarieven en de tariefstructuren voor de door het bedrijf geleverde prestaties vast binnen de grenzen van de in de beheersovereenkomst bepaalde grondregelen inzake tarifering. De maximumtarieven of de formules voor hun berekening die niet in de beheersovereenkomst zijn geregeld, worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

ARTIKEL 24  PERSONEEL

§1. De raad van bestuur beslist over het aanwerven van personeel en stelt het personeelsstatuut vast.

§2. Het personeel van het AGB wordt in contractueel of statutair verband aangesteld.

De overeenstemmende rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel is van toepassing op het personeel van het AGB. Het AGB stelt de afwijkingen op deze rechtspositieregeling vast, voor zover het specifieke karakter van het AGB dat verantwoordt. Het AGB bepaalt de rechtspositieregeling van de betrekkingen die niet bestaan binnen de gemeente.

§3. Binnen de grenzen van de regelgeving kan de raad van bestuur eveneens met de gemeente of met derden, natuurlijke of rechtspersonen dienstverleningsovereenkomsten sluiten waarbij de uitvoering van bepaalde taken of opdrachten aan de gemeente of voormelde derden wordt toevertrouwd.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

§4. De gemeente kan aan het AGB, mits naleving van de ter zake geldende rechtspositieregeling, personeel ter beschikking stellen of overdragen.

ARTIKEL 25  VERGOEDINGEN RAAD VAN BESTUUR

De leden van de raad van bestuur oefenen hun mandaat onbezoldigd uit.

ARTIKEL 26 - REGELING BIJ GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN

Na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad van de gemeente Opgiabbeek wordt tot volledige vernieuwing van de raad van bestuur overgegaan. In dat geval blijven de leden van de raad van bestuur in functie tot de nieuwe gemeenteraad tot hun vervanging is overgegaan.

ARTIKEL 27 -- REGLEMENT VAN INWENDIGE ORDE VAN DE RAAD VAN BESTUUR

De raad van bestuur kan dé regelen in verband met zijn werking en zijn secretariaat nader uitwerken in een reglement van inwendige orde.

AFDELING II  DIRECTIECOMITE

ARTIKEL 28 - SAMENSTELLING DIRECTIECOMITÉ

De raad van bestuur benoemt en ontslaat de leden van het directiecomité. Het directiecomité is samengesteld uit maximaal vijf (5) leden, inbegrepen de voorzitter.

Het directiecomité stelt een secretaris aan.

ARTIKEL 29 - BEVOEGDHEDEN DIRECTIECOMITÉ

§1. Het directiecomité is belast met het dagelijks bestuur van het AGB, met de vertegenwoordiging met betrekking tot dat bestuur en met de voorbereiding en uitvoering van de beslissingen van de raad van bestuur, alsmede is het bevoegd voor aile materies die door de raad van bestuur worden gedelegeerd overeenkomstig artikel 22 van deze statuten.

§2. Het directiecomité kan hetzij haar leden, hetzij personeelsleden van het AGB belasten met het uitvoeren van de door het directiecomité genomen beslissingen.

§3. Het directiecomité is verantwoording verschuldigd aan de raad van bestuur, Het verschaft de raad van bestuur informatie over zijn beslissingen en licht hem in over al zijn handelingen.

ARTIKEL 30  VERTEGENWOORDIGING EN DELEGATIE VAN BEVOEGDHEDEN

§1. Het Directiecomité zal geldig optreden door de voorzitter of twee directeurs samen optredend. Alle documenten en overeenkomsten moeten steeds mede ondertekend worden door de secretaris van het directiecomité.

§2. Het directiecomité kan haar bevoegdheden verder delegeren aan een personeelslid van het bedrijf. ARTIKEL 31 - BERAADSLAGING EN STEMMING DIRECTIECOMITÉ

§1. Het directiecomité beraadslaagt op de zetel van het bedrijf of, indien de omstandigheden dit vereisen, op een andere plaats zoals wordt bepaald door de voorzitter.

§2. Het directiecomité wordt voorgezeten door de voorzitter.

Indien de voorzitter is verhinderd, wordt het directiecomité voorgezeten door een lid van het directiecomité dat door de voorzitter daartoe wordt aangeduid, Bij gebreke aan de aanduiding van een vervangende voorzitter door de voorzitter, zal het oudste aanwezige lid van het directiecomité de vergadering voorzitten.

§3. De besluiten van het directiecomité worden bij eenvoudige meerderheid (helft plus één) van de uitgebrachte stemmen genomen. Blanco en ongeldige stemmen worden niet bij de uitgebrachte stemmen geteld.

In geval van staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

ARTIKEL 32 -- VERGADERINGEN en NOTULEN DIRECTIECOM1TÉ

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

Het directiecomité vergadert telkens wanneer de aangelegenheden die onder zijn bevoegdheden vallen het vereisen en wordt door de voorzitter bijeengeroepen.

De beraadslagingen en de beslissingen van het directiecomité worden genotuleerd, en worden ter informatie verzonden aan de leden van de raad van bestuur, Artikel 181 §2, le lid Gemeentedecreet is van overeenkomstige toepassing.

De notulen worden tijdens de eerstvolgende vergadering ter goedkeuring voorgelegd en ondertekend door de voorzitter van het directiecomité en de secretaris of één ander lid van het directiecomité.

ARTIKEL 33 - REGLEMENT VAN INWENDIGE ORDE VAN HET DIRECTIECOMITÉ

Het directiecomité kan zijn werking regelen in een huishoudelijk reglement. Dat reglement moet ter goedkeuring worden voorgelegd aan de raad van bestuur.

ARTIKEL 34 - NIET-BINDING EN AANSPRAKELIJKHEID VAN HET DIRECTIECOMITÉ

De leden van het directiecomité zijn niet persoonlijk gebonden door de verbintenissen van het bedrijf.

De leden van het directiecomité zijn aansprakelijk zonder hoofdelijkheid voor de tekortkomingen in de normale uitoefening van hun bestuur, Ten aanzien van de overtredingen waaraan zij geen deel hebben gehad, worden ze van die aansprakelijkheid ontheven als hun geen schuld kan worden verweten en als zij die overtredingen hebben aangeklaagd bij de gemeenteraad binnen èen maand nadat zij er kennis van hebben gekregen.

ARTIKEL 35 - REGELING BIJ GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN

Na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad van de gemeente Opglabbeek wordt tot volledige vernieuwing van het directiecomité overgegaan. In dat geval blijven de leden van het directiecomité in functie tot de nieuwe gemeenteraad tot hun vervanging is overgegaan.

ARTIKEL 36  VERGOEDINGEN DIRECTIECOMITÉ

De leden van het directiecomité oefenen hun mandaat onbezoldigd uit.

ARTIKEL 37 ONVERENIGBAARHEDEN EN BELANGENCONFLICTEN

§1. De volgende personen kunnen niet worden voorgedragen of aangewezen als lid van het directiecomité:

1° de provinciegouverneurs, de gouverneur en de vice-gouverneur van het administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad, de adjunct van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, de provinciegriffiers, de arrondissementscommissarissen en de adjunct-arrondissementscommissarissen voor zover het AGB gevestigd is in hun ambtsgebied;

2° de magistraten, de plaatsvervangende magistraten en de griffiers bij de hoven en de rechtbanken, de administratieve rechtscolleges en het Grondwettelijk Hof;

3° de leden van het operationeel, administratief of logistiek kader van de politiezone waar de gemeente toe behoort die het AGB heeft opgericht of die erin deelneemt;

4° de personen die op commerciële wijze of met een winstoogmerk activiteiten uitoefenen in dezelfde beleidsdomeinen als het agentschap een waarin het AGB niet deelneemt, alsook de werknemers en de leden van een bestuurs- of controleorgaan van die personen;

5° de personen die in een andere lidstaat van de Europese Unie een ambt of een functie uitoefenen, gelijkwaardig aan een ambt of een functie, vermeld in dit artikel, en de personen die in een lokale basisoverheid van een andere lidstaat van de Europese Unie een ambt of een mandaat uitoefenen dat gelijkwaardig is aan dat van gemeenteraadslid, schepen of burgemeester.

§2. Een lid van het directiecomité mag niet:

1° aanwezig zijn bij de bespreking en de stemming over aangelegenheden waarin hij een rechtstreeks belang heeft, hetzij persoonlijk, hetzij als vertegenwoordiger, of waarbij de echtgenoot, of bloed- of aanverwanten tot en met de vierde graad een persoonlijk en rechtstreeks belang hebben. Dat verbod strekt niet verder dan de bloed- en aanverwanten tot en met de tweede graad als het gaat om de voordracht van kandidaten, benoemingen, ontslagen, afzettingen en schorsingen. Voor de toepassing van deze bepaling worden personen die een verklaring van wettelijke samenwoning ais vermeld in artikel 1475 van het Burgerlijk Wetboek hebben afgelegd, met echtgenoten gelijkgesteld;

2° rechtstreeks of onrechtstreeks een overeenkomst te sluiten, behoudens in geval van een schenking aan het autonoom gemeentebedrijf of de gemeente, of deel te nemen aan een opdracht voor aanneming van

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

werken, leveringen of diensten, verkoop of aankoop ten behoeve van het autonoom gemeentebedrijf of de gemeente, behoudens in de gevallen waarbij de bestuurder een beroep doet op een door het autonoom gemeentebedrijf of de gemeente aangeboden dienstverlening en ten gevolge daarvan een overeenkomst aangaat;

3° rechtstreeks of onrechtstreeks als advocaat of notaris tegen betaling werkzaam zijn in geschillen ten behoeve van het AGB, Dit verbod geldt met name ook ten aanzien van de personen die in het kader van een associatie, groepering, samenwerking of op hetzelfde kantooradres met de bestuurder werken;

4° rechtstreeks of onrechtstreeks als advocaat of notaris werkzaam zijn in geschillen ten behoeve van de tegenpartij van het AGB of ten behoeve van een personeelslid van het AGB aangaande beslissingen in verband met de tewerkstelling binnen het AGB. Dit verbod geldt met name ook ten aanzien van de personen die in het kader van een associatie, groepering, samenwerking of op hetzelfde kantooradres met de bestuurder werken.

§3. Dit artikel doet geen afbreuk aan de gelding van andere bepalingen betréffende de belangenvermenging in hoofde van bestuurders en met openbare diensten belaste personen, zoals onder meer artikel 245 van het Strafwetboek,

TITEL IV  FINANCIEN EN ONDERNEMINGSPLAN

ARTIKEL 38  INKOMSTEN EN UITGAVEN

§1. Het AGB ontvangt de inkomsten van de uitoefening van zijn activiteiten. Het kan vergoedingen en prijzen van alle aard innen, vaststellen en overeenkomen en door de gemeente ter beschikking gestelde of doorgestorte middelen of toelagen ontvangen.

Het autonoom gemeentebedrijf stelt de tarieven en de tariefstructuren voor de door het bedrijf geleverde prestaties vast binnen de grenzen van de in de beheersovereenkomst bepaalde grondregelen inzake tarifering. De maximumtarieven of de formules voor hun berekening die niet in de beheersovereenkomst zijn geregeld, worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

§2. Het AGB draagt de lasten van zijn activiteiten. Het AGB beslist vrij over de omvang, de technieken en de voorwaarden van zijn externe financiering. Het kan onder meer toelagen, giften en legaten ontvangen en leningen aangaan.

ARTIKEL 39  BOEKHOUDING

Het AGB is onderworpen aan de wet van 17 juli 1975 op de boekhouding en de jaarrekeningen van de ondernemingen, zoals gewijzigd of vervangen.

De boekhouding wordt gevoerd onder de verantwoordelijkheid en het toezicht van de raad van bestuur.

De inventaris wordt opgesteld volgens de regels die krachtens artikel 92 tot en met 96 van het Wetboek van Vennootschappen en het koninklijk besluit van 30 januari 2001 tot uitvoering van het Wetboek van Vennootschappen worden gesteld voor de boekhouding en de jaarrekening van de vennootschappen. De Vlaamse Regering kan aanvullende regels opleggen inzake het voeren van de boekhouding.

ARTIKEL 40 - BOEKJAAR

Het boekjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december van elk jaar,

Het eerste boekjaar vangt evenwel aan op de dag dat het bedrijf rechtspersoonlijkheid verkrijgt en eindigt op 31 december van het jaar van oprichting plus één (1),

ARTIKEL 41  BUDGET en MEERJARENPLANNING

Het bedrijf maakt een budget en meerjarenplanning op overeenkomstig de bepalingen van het Gemeentedecreet.

ARTIKEL 42  JAARREKENING EN RAPPORTERING

De raad van bestuur stelt de jaarrekening vast en legt die ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad overeenkomstig de bepalingen van het Gemeentedecreet.

Het bedrijf verzorgt de periodieke rapportering over de resultaten en de activiteiten van het bedrijf aan de gemeente overeenkomstig de voorgeschreven regels en procedures.

ARTIKEL 43 - RESULTAATSBESTEMMING



Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

Met inachtname van de eventueel terzake gesloten beheersovereenkomsten, nadat, primo, minstens tien procent van de nettowinst werd gereserveerd en, secundo, nadat minstens tien procent werd doorgestort naar de gemeentekas, beslist de raad van bestuur over de bestemming van het resultaat van het bedrijf.

ARTIKEL 44 - ONDERNEMINGSPLAN en OPERATIONEEL PLAN

§4. De raad van bestuur stelt jaarlijks een ondernemingsplan op dat de doelstellingen en de strategie van het bedrijf op korte termijn vastlegt. De raad van bestuur stelt verder een operationeel plan op dat de doelstellingen en de strategie van het bedrijf op lange en middellange termijn vastlegt,

§2, Het ondernemingsplan en het geactualiseerde operationeel plan, worden jaarlijks vóór 3D november overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen, om te worden meegedeeld aan de gemeenteraad van de gemeente Opgiabbeek,

§3. Het meerjarenplan van het AGB kan dienst doen als ondernemingsplan en operationeel plan. ARTIKEL 45 - SANERING

Wanneer ten gevolge van een geleden verlies het netto-actief gedaald is tot minder dan de helft van het door de gemeente ingebrachte kapitaal, dan moet de raad van bestuur het college van burgemeester en schepenen hierover inlichten en het college van burgemeester en schepenen verzoeken de gemeenteraad uit te nodigen om, binnen een termijn van ten hoogste twee (2) maanden nadat het verlies is vastgesteld, in voorkomend geval, te beraadslagen en te besluiten over de maatregelen die de raad van bestuur voorstelt in een plan opgesteld ter sanering van de financiële toestand.

TITEL V  CONTROLE

ARTIKEL 46  COMMISSARIS

De controle op de financiële toestand, op de jaarrekening en op de regelmatigheid van de verrichtingen weer te geven in de jaarrekening van het autonoom gemeentebedrijf wordt uitgeoefend door één commissaris. Die commissaris is een erkende bedrijfsrevisor en wordt benoemd door de gemeenteraad. Hij is onderworpen aan de wettelijke en reglementaire bepalingen die hun ambt en hun bevoegdheid regelen.

TITEL VI  RECHTSOPVOLGING

ARTIKEL 47  OVERDRACHT VAN RECHTEN EN PLICHTEN EN RECHTSOPVOLGING

§9, De gemeente kan aan het AGB bij of na de oprichting rechten en plichten overdragen, waaronder het eigendomsrecht of de exploitatierechten op roerende en onroerende goederen.

Deze overdracht zal van rechtswege geschieden voor de overeenkomsten, eigendommen, en andere rechten en plichten die de gemeenteraad aanduidt. Deze rechtsopvolging van rechtswege berust op de wettelijke en reglementaire bepalingen vermeld in artikel 2 van deze statuten en volgt uit de overdracht van de betrokken activiteiten door de gemeente aan het AGB. Van deze rechtsopvolging van rechtswege wordt door de gemeente bij aangetekende brief kennis gegeven aan het AGB en mogelijke andere belanghebbende partijen. De overdracht en de rechtsopvolging zijn evenwel voltrokken door het enkele gemeenteraadsbesluit. Het AGB en de gemeente kunnen de door de gemeenteraad besliste overdracht van de eigendom van onroerende goederen zo nodig met bijkomende middelen tegenstelbaar maken aan derden.

§2. De overdracht van andere overeenkomsten, rechten en plichten door de gemeente aan het AGB geschiedt op basis van de desbetreffende overeenkomsten of het gemeen recht terzake.

§3. Bij of na de oprichting van het AGB kan de gemeente goederen in het AGB inbrengen, aan het bedrijf verkopen of ter beschikking stellen, onder nader overeen te komen voorwaarden.

§4. Het AGB kan bij of na zijn oprichting rechten en plichten van andere publiek- en privaatrechtelijke rechtspersonen overnemen, Het AGB heeft de meest uitgebreide bevoegdheden om te dien einde regelingen te treffen.

§5. Onverminderd wat hierboven werd uiteengezet nopens de tegenstelbaarheid en de behoorlijke kennisgeving, neemt het AGB van rechtswege alle rechten en verplichtingen over van de gemeente die voortvloeien uit de wetten, de decreten, de besluiten en de tussen de gemeente en de Belgische federale overheid of Vlaamse Gewest geldende overeenkomsten, die de uitoefening regelen van de bestuurlijke bevoegdheden van het bedrijf, met inbegrip van de rechten en verplichtingen die voortkomen uit hangende en toekomstige gerechtelijke procedures.

' . r

S v e "

§6. Onverminderd wat hierboven werd uiteengezet nopens de tegenstelbaarheid en de behoorlijke' kennisgeving, neemt het AGB eveneens de andere rechten en verplichtingen van de gemeente over die voortvloeien uit bestaande rechtsverhoudingen die verband houden met de uitoefening van de bestuurlijke bevoegdheden van het bedrijf, met inbegrip van de rechten en verplichtingen die voortkomen uit hangende en toekomstige gerechtelijke procedures.

§7, De overdracht van de door de gemeenteraad bepaalde activa van de gemeente zal slechts kunnen gebeuren vanaf het ogenblik dat de raad van bestuur aangesteld wordt. Dit zal gebeuren op basis van de laatste goedgekeurde jaarrekening van de gemeente.

TITEL VII  ONTBINDING EN VEREFFENING

ARTIKEL 48  ONTBINDING EN VEREFFENING

De gemeenteraad van de gemeente Opglabbeek kan, na advies te hebben ingewonnen van de raad van bestuur, overgaan tot de ontbinding en vereffening van het AGB.

Er wordt een algemene inventaris opgemaakt en tevens een eindrekening, omvattende balans en de resultatenrekening.

In voorkomend geval neemt de gemeente, behoudens andersluidende beslissing van de gemeenteraad, alle goederen, personeelsleden en rechten en verplichtingen van het bedrijf over.

ARTIKEL 49  OVERGANGSMAATREGELEN

De raad van bestuur heeft de volste bevoegdheid om alle door hem noodzakelijk bevonden overgangsmaatregelen te treffen.

Getekend, Peter SCHREURS, voorzitter.

Getekend, Joris NEVENS, secretaris.

" , Voor-

. ' behouden

aan het Belgisch Staatsblad

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

29/06/2015
ÿþiga , 4 Mod Word Bi

frdiaBil In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging ter griffie van de akte





T

Ut

2 2 -06- 2015

;~---_. -

1 : STAATSBLAD~._.. ~.~..-w

M Gr re

Op de laatste biz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Ondernemingsnr Benaming 0828.680.502

(voluit) (verkort) : AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF OPGLABBEEK AGB OPGLEBBEEK

Rechtsvorm : Autonoom Gemeentebedrijf

Zetel : Kapelstraat 1 te 3660 Opglabbeek

(volledig adres)

Onderwerp akte : WIJZIGING VASTE VERTEGENWOORDIGER COMMISSARISMANDAAT

De gemeenteraad van de gemeente Opglabbeek in zitting van 19 januari 2015 heeft voor een periode van drie jaar, waarbij de controleopdracht een aanvang heeft genomen in het boekjaar dat wordt afgesloten op 31 december 2014 om van rechtswege te eindigen op de jaarvergadering die de jaarrekening van het boekjaar

afsluitend op 31 december2016 dient goed te keuren, tot commissaris benoemd: "

Het bedrijfsrevisorenkantoor VAN HAVERMAET GROENWEGHE BEDRIJFSREVISOREN BURG. VENN. O.V.V. CVBA, met maatschappelijke zetel te B - 3500 Hasselt, Diepenbekerweg 65 bus 1, ingeschreven in het ledenregister van de burgerlijke vennootschappen van het IBR onder nummer B - 00065 -1988. Het bedrijfsrevisorenkantoor VAN HAVERMAET GROENWEGHE BEDRIJFSREVISOREN BURG. VENN. O.V.V. CVBA duidt de heer Carlo DEWITTE, bedrijfsrevisor ingeschreven in het ledenregister van de natuurlijke personen van het IBR onder nummer A02466, aan als vaste vertegenwoordiger.

Getekend, Peter SCHREURS, voorzitter.

Getekend, Joris NEYENS, secretaris.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

03/08/2015 : ME. - JAARREKENING 31.12.2014, GGK 20.07.2015, NGL 24.07.2015 15356-0267-018

Coordonnées
AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF OPGLABBEEK, AFGEKOR…

Adresse
KAPELSTRAAT 1 3660 OPGLABBEEK

Code postal : 3660
Localité : OPGLABBEEK
Commune : OPGLABBEEK
Province : Limbourg
Région : Région flamande