ZIEKENHUIS OOST-LIMBURG AUTONOME VERZORGINGSINSTELLING, AFGEKORT : Z.O.L. AV

Divers


Dénomination : ZIEKENHUIS OOST-LIMBURG AUTONOME VERZORGINGSINSTELLING, AFGEKORT : Z.O.L. AV
Forme juridique : Divers
N° entreprise : 256.543.917

Publication

10/03/2014
ÿþ MáD 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

bel a

Sta

'\MONITEUR BELGE

3 -03- 2014

~

STAATSBLAD BELGISCH

Griffie



Ondernemingsnr : 0256.543.917

Benaming

(voluit) : ZIEKENHUIS OOST-LIMBURG AUTONOME

VERZORGINGSINSTELLING

(verkort) : ZOL A.V.

Rechtsvorm : VERENIGING

Zetel : SCHIEPSE BOS 6, 3600 GENK

O derwerp akte : GECOORDINEERDE STATUTEN ZIEKENHUIS OOST-LIMBURG A.V.

Oprichtingsakte :

Opgericht bij akte verleden voor notaris Remi Fagard te Genk op 12 december 1995, gepubliceerd in de' Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 15 februari 1996 onder nummer 2894 met rechtzetting in de bijlagen van. het Belgisch Staatsbiad van 18 april 1996 onder nummer 8624.

Statutenwijziging

- Wijziging van de statuten door de Algemene Vergadering van 26 maart 2001, en vaststelling bij, authentieke akte van 25 juni 2001, verleden voor notaris Fagard, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 30 april 2002

- Wijziging van de, statuten door de Algemene Vergadering 20 december 2006, en vaststelling bij: authentieke akte van 20 december 2006, verleden door notaris Herbert Houben, gepubliceerd in het Belgisch: Staatsblad van 16 november 2007

-Wijziging van de statuten door de Algemene Vergadering 27 juni 2012, en vaststelling bij authentieke akte van 27 juni 2012 verleden door notaris Herbert Houben, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 26; september 2013.

De gecoördineerde versie van de statuten van het Ziekenhuis Oost-Limburg A,V., ingevolge de statutenwijziging, luidt als volgt:

STATUTEN

TITEL I  Benaming, voorwerp, zetel, duur

Benaming - Zetel

Artikel 1

De vereniging draagt de naam 'Ziekenhuis Oost-Limburg Autonome Verzorgingsinstelling', of afgekort 'ZOL: AV. Zij heeft haar zetel te Genk, Schiepse Bos 6. De vereniging is gelegen in het gerechtelijk arrondissement: Tongeren. De raad van bestuur is bevoegd om het adres van de zetel te wijzigen binnen de grenzen van het` gerechtelijk arrondissement.

Juridische vorm

Artikel 2

De vereniging neemt de vorm aan van een vereniging, overeenkomstig de bepalingen van titel hoofdstuk I van het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor' maatschappelijk welzijn.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -10/03/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Doel

Artikel 3

De vereniging heeft tot doel het aanbieden van gezondheidszorgen in de meest ruime zin van het woord.

Hieronder zijn ondermeer begrepen:

1, De oprichting, het bestuur en de exploitatie van ziekenhuizen en ziekenhuisdiensten, van instellingen van

gezondheidszorg of welzijnzorg in de breedste zin van het woord,

2. Organiseren van opleiding en vorming, wetenschappelijke congressen en symposia.

3. Uitvoeren van research, wetenschappelijk onderzoek en medische studies.

De vereniging heeft eveneens tot doel in de door haar geëxploiteerde voorzieningen een kwalitatief hoogstaande zorg aan te bieden tegen de beste kostprijs aan eenieder ongeacht zijn of haar religieuze of filosofische overtuiging, vermogens- of verzekeringstoestand.

De vereniging kan voor de verwezenlijking van haar maatschappelijk doel, voor zover wettelijk toegelaten, samenwerken met andere ziekenhuizen of andere zorgverstrekkers of voorzieningen en hiervoor desgevallend lid worden van andere rechtspersonen door oprichting of toetreding.

Voor de verwezenlijking van haar doel mag de vereniging een onroerend en/of roerend vermogen aanleggen en beheren.

De vereniging is bevoegd om in ondergeschikte orde handelsdaden te stelten voor zover deze bijdragen tot de realisatie van haar maatschappelijk doel.

De vereniging mag alle verrichtingen en handelingen stellen die rechtstreeks of onrechtstreeks met haar doel verwant of verknocht zijn of de verwezenlijking ervan kunnen bevorderen,

Duur

Artikel 4

De vereniging is opgericht voor een termijn van dertig opeenvolgende Jaren, ingaande op 12 december

1995.

Indien de algemene vergadering de duur van de vereniging wenst te verlengen, moet zij hiertoe een beslissing nemen in het eerste trimester van het jaar dat het verstrijken van de in het eerste lid vermelde termijn voorafgaat,

De deelgenoten zijn evenwel niet individueel gebonden door de beslissing tot verlenging. Zij kunnen uit de vereniging treden, mits de raad van bestuur hiervan kennis te geven binnen de veertig dagen nadat de beslissing tot verlenging hen betekend werd.

TITEL Il  Toetreding, uittreding, uitsluiting van deelgenoten

Toetreding

Artikel 5

De deelgenoten van de vereniging zijn de voor het maken van onderhavige akte verschijnende partijen, alsmede de rechtspersonen die later bij beslissing van de algemene vergadering met aanpassing van de statuten en onder voorbehoud van de nodige adviezen, goedkeuringen en machtigingen, als deelgenoot worden aanvaard.

Uittreding

Artikel 6

De deelgenoot die uit de vereniging wenst te treden deelt dit aan de raad van bestuur mee met een per post aangetekende brief. In dit geval zal de deelgenoot met ingang van 1 Januari van het tweede dienstjaar volgend op de brief, ophouden deel uit te maken van de vereniging. Gedurende de eerste dertig Jaar kunnen deelgenoten niet uittreden, tenzij bij een wettelijke wijziging van de tekortenrekening, zoals vastgelegd in artikel 125 van de Wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen, gecoördineerd op 10 juli 2008 en artikel 42 van de onderhavige statuten.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -10/03/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Conform artikel 225 van het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, kan elke deelgenoot ook uittreden ingeval van wijziging van de doeleinden van de vereniging.

Uitsluiting

Artikel 7

De uitsluiting van een deelgenoot kan slechts uitgesproken worden wegens niet uitvoering van zijn verbintenissen ten aanzien van de vereniging. Over de uitsluiting wordt beslist door de algemene vergadering, met de meerderheden vernield in artikel 18 van deze statuten. De betrokken deelgenoot dient behoorlijk opgeroepen en gehoord te worden.

TITEL III -- Inbrengen-bijdragen

inbreng

Artikel 8

§ 1. De inbrengen van de deelgenoten zijn samengesteld en worden gewaardeerd zoals uitvoerig beschreven in paragrafen 3, 4 en 5 hierna.

§ 2. Indien andere rechtspersonen tot de vereniging toetreden wordt over hun inbreng beslist door de algemene vergadering, met de meerderheden vermeld in artikel 18 van deze statuten. Deze laatste beslist eveneens over elke vermeerdering of wijziging van het maatschappelijk kapitaal, met de meerderheden vermeld in artikel 17 van deze statuten.

§ 3. inbreng door het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn van Genk

(pro memorie)

§ 4. Inbreng door de v.z.w. André Dumontziekenhuis

(pro memorie)

§ 5. Inbreng door de v.z.w. Sint-Barbaraziekenhuis

(pro memorie)

§ 6. Bepalingen toepasselijk op de drie inbrengen

(pro memorie)

Artikel 9

§ 1. Overeenkomstig artikel 225 van het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn kan ingeval van uittreding van een deelgenoot tengevolge van de wijziging van de doelstellingen, de uittredende deelgenoot de tegenwaarde ontvangen van zijn inbreng in de vereniging, geraamd volgens de boekhoudkundige waarde op het ogenblik van het ontslag. Hij kan evenwel de teruggave niet eisen van de betaalde bijdragen.

§ 2. Wat betreft de inbreng van de bedden, zal de uitgesloten of uittredende deelgenoot worden vergoed door de uitkering van een schadeloosstelling die berekend wordt volgens het koninklijk besluit van 19 mei 1987, hoofdstuk III, en dit in functie van de ingebrachte bedden zoals beschreven in artikel 8. Ingeval de uitsluiting of uittreding gebeurt na de eerste vijf Jaar na de oprichting van de vereniging, zal de waarde van de schadeloosstelling, zoals bepaald per ingangsdatum worden geactualiseerd door een college van drie bedrijfsrevisoren, waarvan één aangesteld wordt door elk van de deelgenoten van de vereniging.

TITEL IV  Organen van de vereniging

Algemene vergadering

Artikel 10

Het stemmenaantal waarover de onderscheiden deelgenoten in de algemene vergadering en in de raad van

bestuur beschikken wordt bepaald op:

a)voor het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Genk: 13 stemmen in de algemene

vergadering en 5 stemmen in de raad van bestuur;

b)vcor de V.Z.W. Andre Dumont: 7 stemmen in de algemene vergadering en 3 stemmen in de raad van

bestuur;

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -10/03/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2,2

c)voor de V.Z.W. Sint-Barbara: 6 stemmen in de algemene vergadering en 2 stemmen in de raad van bestuur."

Samenstelling algemene vergadering

Artikel 11

§ 1. De algemene vergadering is samengesteld uit zesentwintig stemgerechtigde leden verdeeld over drie groepen en als volgt aangeduid door elke deelgenoot;

Groep A ;

de dertien raadsleden van het O.C.M.W. van de stad Genk

Groep B

zeven leden aangeduid voor de v.z.w. André Dumont

Groep C :

zes leden aangeduid voor de v.z,w, Sint Barbara

De leden van de Genkse raad voor maatschappelijk welzijn, aangeduid overeenkomstig artikel 11 van het decreet van 19 december betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zijn voor de duur van hun mandaat als lid van de Genkse raad voor maatschappelijk welzijn, stemgerechtigd lid van de algemene vergadering van de vereniging.

De stemgerechtigde leden uit groep B en C verwerven het lidmaatschap van zodra de vereniging schriftelijk in kennis wordt gesteld van hun aanduiding door de betrokken deelgenoot. Zij verliezen hun hoedanigheid van lid van de algemene vergadering op het ogenblik dat de betrokken deelgenoot de vereniging schriftelijk in kennis stelt van de intrekking van de aanduiding.

§ 2. Elk der deelgenoten kan één deskundige in de algemene vergadering afvaardigen ais adviserend lid van de algemene vergadering, evenwel zonder stemrecht. Deze deskundige staat de stemgerechtigde leden van de groep, aangeduid door de deelgenoot die hem heeft afgevaardigd, bij.

§ 3. De aangestelde die conform artikel 29 § 4 va n de statuten door de raad van bestuur is aangesteld ais secretaris van de vereniging, woont ambtshalve en zonder stemrecht de algemene vergadering bij. Deze secretaris wordt ondersteund door de juridisch beleidsadviseur en directie assistent, die voor de goede uitvoering van deze taak van secretaris de betreffende vergaderingen kunnen bijwonen.

§ 4. De adviserende leden van de raad van bestuur kunnen adviserend lid zijn van de algemene vergadering voor zover zij nog geen stemgerechtigd lid zijn van de algemene vergadering.

§ 5. De hoedanigheid van adviserend of stemgerechtigd lid van de algemene vergadering, alsook deze van deskundige, adviserend lid van de algemene vergadering, zoals vermeld in § 2, is onverenigbaar met de hoedanigheid van werknemer in dienst van de vereniging of van zelfstandige of orgaan van een professionele vennootschap die prestaties verricht in één van de voorzieningen geëxploiteerd door de vereniging.

§ 6. Ieder lid van de algemene vergadering kan te allen tijde ontslag. nemen uit de algemene vergadering. Hiertoe dient hij zijn ontslag in bij een ter post aangetekende brief, te richten aan de voorzitter van de deelgenoot, die het lid heeft afgevaardigd en aan de voorzitter van de raad van bestuur van de vereniging.

De plaatsvervanging van dit lid van de algemene vergadering gebeurt, naargelang de groep waartoe hij behoort, volgens de in § 1 beschreven modaliteiten.

Bevoegdheden algemene vergadering

Artikel 12

De algemene vergadering heeft volgende limitatief opgesomde bevoegdheden:

1. Goedkeuring jaarrekening, jaarverslag, begroting en beleidsnota raad van bestuur

2. Afzetting van de bestuurders en het bepalen van hun bezoldiging

3. Benoeming en afzetting van de commissarissen en het bepalen van hun bezoldiging

4. Verlenen van kwijting aan de bestuurders en de commissarissen voor de handelingen en activiteiten van het afgelopen boekjaar

5. Vaststellen en wijziging van de statuten, huishoudelijk reglement en zorgstrategisch plan. Het zorgstrategisch plan dient voorafgaandelijk goedgekeurd te worden door het OCMW van Genk overeenkomstig

"

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -10/03/2014 - Annexes du Moniteur belge

M0D 2.2

artikel 227 van het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

6. Het toekennen van eventuele vergoedingen en presentiegelden op voorstel van de raad van bestuur en op basis van het huishoudelijk reglement. De algemene vergadering kan beslissen dat deze presentiegelden afwijken van hetgeen bepaald wordt in artikel 27§1 van het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en het besluit van de Vlaamse regering dd. 05/06/2009 houdende de bezoldigingsregeling van de lokale en provinciale mandataris.

7. De aanvaarding van nieuwe deelgenoten.

8. De uitsluiting van deelgenoten.

9. De ontbinding van de vereniging.

10. Benoemen en ontslaan van adviserende leden in de raad van bestuur

Werking algemene vergadering

Artikel 13

De algemene vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van bestuur of door een van de

ondervoorzitters bij verhindering van de voorzitter.

Indien zowel de voorzitter als de ondervoorzitters verhinderd zijn, zit het door de voorzitter aangeduide !id de

algemene vergadering voor.

Artikel 14

De algemene vergadering heeft minstens tweemaal per jaar plaats.

Tot de bijeenroeping van de buitengewone algemene vergadering kan door de raad van bestuur beslist worden telkens hij dit noodzakelijk acht.

Op aanvraag van minstens één derde van de leden van de algemene vergadering of van alle leden van één groep, is de voorzitter ertoe gehouden een algemene vergadering te beleggen, die met de agendapunten door hen bepaald, moet plaatshebben binnen de vijftien dagen na de aanvraag. De jaarvergaderingen worden gehouden op de zetel van de vereniging, behoudens andersluidende bijeenroeping.

Artikel 15

De bijeenroeping tot de algemene vergadering geschiedt schriftelijk en aan huis ten minste zeven dagen véôr de dag van de vergadering. De bijeenroeping kan ook per e-mail gebeuren voor die leden die hiertoe schriftelijk instemmen. Deze termijn kan worden ingekort in spoedeisende gevallen tot vier vrije dagen. De oproepingsbrief vermeldt de agenda, Deze agenda wordt opgesteld door de raad van bestuur.

De agenda van de algemene vergadering wordt tevens per e-mail overgemaakt aan het OCMW van de stad Genk en dit gelijktijdig met het overmaken van de agenda aan de leden van de algemene vergadering.

De documenten betreffende de op de agenda geplaatste punten liggen minstens vijf dagen tevoren ter inzage op de zetel van de vereniging.

De algemene vergadering mag enkel beraadslagen over de punten die op de agenda staan, behalve ingeval van dringende noodzakelijkheid, die door drie vierde van de aanwezige of vertegenwoordigde stemgerechtigde leden van de algemene vergadering moet worden vastgesteld.

Artikel 16

Elk stemgerechtigd lid van de algemene vergadering beschikt over één stem. Eik stemgerechtigd lid kan bij verhindering schriftelijk volmacht geven aan een ander stemgerechtigd lid van de algemene vergadering uit dezelfde groep. Een stemgerechtigd lid kan slechts drager zijn van één volmacht en dit telkens slechts met het oog op een vertegenwoordiging tijdens een welomschreven algemene vergadering.

Artikel 17

§ 1. Behalve voor de aangelegenheden, bedoeld door § 2 van dit artikel, kan de algemene vergadering slechts geldig beraadslagen en besluiten indien ten minste de helft van alle stemgerechtigde leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn en er uit elke groep tenminste twee stemgerechtigde leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn.

Indien het voormelde minimum van het totale aantal stemgerechtigde leden niet bereikt is, of indien van één of meer groepen niet minstens twee leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn, wordt binnen de maand een

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -10/03/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2,2

nieuwe algemene vergadering bijeengeroepen die geldig beslist over de punten die voor de tweede maal op de agenda worden geplaatst, welke ook het aantal aanwezige leden is.

§ 2. Om geldig te beraadslagen en te besluiten over de verhoging van het kapitaal, de wijziging van de statuten, de verlenging van de duur van de vereniging, de voortijdige ontbinding van de vereniging de beslissingen met betrekking tot toetreding van nieuwe deelgenoten en het uittreden of de uitsluiting van deelgenoten, moeten ten minste twee derde van het totale aantal stemgerechtigde leden van de algemene vergadering en de helft van de stemgerechtigde leden van elke groep aanwezig of vertegenwoordigd zijn.

Bovendien moet, wanneer het gaat om een vergadering waarin de wijziging van de statuten zal besproken worden, de oproepingsbrief naast de agenda, ook de tekst van de voorgestelde wijzigingen bevatten opdat rechtsgeldig zou kunnen worden beraadslaagd.

Indien de vereiste twee derde van de stemgerechtigde leden en de helft van de stemgerechtigde leden per groep niet aanwezig of vertegenwoordigd zijn na een eerste bijeenroeping, wordt gehandeld overeenkomstig het laatste lid van § 1 van dit artikel. In de uitnodiging tot de nieuwe vergadering moet de aandacht van de leden worden gevestigd op de draagwijdte van deze bepaling.

Indien de agenda niet afgehandeld is op het ogenblik dat de vergadering gesloten wordt, kan, indien aile leden aanwezig zijn, de vergadering unaniem beslissen om datum en uur van een nieuwe vergadering vast te leggen voor bespreking van de overgebleven agendapunten, in welk geval geen nieuwe oproepingsbrief dient te worden verzonden.

Artikel 18

§ 1 De beslissingen betreffende de toetreding, het uittreden of uitsluiting van de deelgenoten, de verhoging van het kapitaal, de wijziging van de statuten, de verlenging van de duur der vereniging, de voortijdige ontbinding van de vereniging, moeten genomen worden met de instemming van minstens drie vierde der stemgerechtigde leden en met een gewone meerderheid van de stemgerechtigde leden in elke groep.

§ 2 De beslissingen van de algemene vergadering, andere dan die van het eerste lid van dit artikel, worden genomen bij gewone meerderheid van de stemmen.

De beslissingen met betrekking tot de jaarlijkse begroting dient tevens genomen te worden met een meerderheid van stemmen in groep A.

Stemgerechtigde leden die vóór de - hetzij mondelinge, hetzij geheime - stemming de zitting hebben verlaten tellen niet mee voor het aanwezigheidsquorum.

Stemgerechtigde leden die weigeren aan de stemming deel te nemen, maar toch op de zitting aanwezig blijven, worden wel meegeteld voor het aanwezigheidsquorum, maar niet voor het vereiste meerderheidsquorum.

Artikel 19

De stemmingen geschieden mondeling.

De stemmingen zijn evenwel geheim wanneer het gaat over personen.

Artikel 20

De bijeenkomsten van de algemene vergadering gebeuren achter gesloten deuren. Alle personen wiens aanwezigheid bij beslissing van de algemene vergadering ais noodzakelijk wordt geacht, alsook de deskundigen vermeld in artikel 11§2 van de statuten, mogen evenwel ter informatie of met raadgevende stem de vergadering bijwonen, eventueel slechts voor de behandeling van bepaalde punten.

Artikel 21

Het is de leden van de algemene vergadering verboden tegenwoordig te zijn bij een beraadslaging of besluit over zaken waarbij zij hetzij persoonlijk, hetzij als zaakgelastigde, rechtstreeks belang hebben of waarbij hun bloed- of aanverwanten tot en met de vierde graad persoonlijk en rechtstreeks belang hebben.

Artikel 22

De beslissingen van de algemene vergadering worden genotuleerd.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -10/03/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

De notulen worden, na goedkeuring door de algemene vergadering, ingeschreven in een daartoe bestemd register en ondertekend door de voorzitter.

Artikel 23

Een afschrift van de notulen moet door de secretaris, vermeld in artikel 29 § 4, binnen de veertien dagen na goedkeuring worden toegestuurd aan de leden van de algemene vergadering en aan de deelgenoten, Deze notulen warden geacht te zijn aanvaard voor zover binnen de 14 dagen na verzending door niemand van de aanwezige stemgerechtigde leden formeel protest tegen de inhoud van de notulen is geuit. Dit formeel protest kan uitsluitend via een aangetekende brief, gericht aan de voorzitter op de zetel van de vereniging.

Artikel 24

Alle stemgerechtigde leden van de algemene vergadering alsook de deskundigen vermeld in artikel 11§2 van de statuten, hebben het recht om ter plaatse, op de zetel van de vereniging, kennis te nemen van alle akten, stukken en dossiers betreffende de vereniging en meer bepaald van de registers der beraadslagingen van de algemene vergadering en van de raad van bestuur.

Zij zijn tot absolute geheimhouding verplicht betreffende alle beheersbeslissingen en beslissingen van de algemene vergadering en betreffende alle economische, financiële, bestuurlijke, personeels, ..r informatie die zij als lid in het kader van de uitoefening van het lidmaatschap ontvangen indien het informatie betreft die valt onder de uitzonderingsbepalingen van het decreet inzake openbaar bestuur dd. 26 maart 2004 en niet publiek kenbaar dient gemaakt te worden.

Raad van bestuur

Samenstelling raad van bestuur

Artikel 25

§ 1. De vereniging wordt beheerd door een raad van bestuur bestaande uit tien stemgerechtigde bestuurders, eventueel aangevuld met een aantal adviserende bestuurders.

§ 2. Vijf bestuurders worden aangeduid door het O.C.M.W, van de stad Genk, Zij zijn de stemgerechtigde bestuurders uit groep A.

Drie bestuurders worden aangeduid door de v.z.w. André Dumontziekenhuis. Zij zijn de stemgerechtigde bestuurders uit groep B.

Twee bestuurders worden aangeduid door de v.z.w. Sint Barbaraziekenhuis. Zij zijn de stemgerechtigde bestuurders uit groep C.

Het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van de stad Genk mag uit deze vijf door haar aan te stellen bestuurders in de raad van bestuur één stemgerechtigde bestuurder aanduiden (maximaal 1/3de van het aantal bestuurders afgevaardigd door het O.C.M.W. van de stad Genk) die geen lid is van de Genkse raad voor maatschappelijk welzijn en dit overeenkomstig artikel 226 van het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

Binnen de veertien dagen na de installatie van de Genkse raad voor maatschappelijk welzijn worden de bestuurders van de publieke deelgenoot in de raad van bestuur gekozen door de Genkse raad voor maatschappelijk welzijn.

De stemronde in de Genkse raad voor maatschappelijk welzijn met betrekking tot de aanduiding van stemgerechtigde bestuurders verloopt overeenkomstig artikel 60 van het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, behalve indien het de stemgerechtigde bestuurder betreft aangeduid buiten de Genkse raad voor maatschappelijk welzijn in toepassing van artikel 25 §2, 2° lid van de statuten.

§ 3. De bestuurders die door de deelgenoten werden aangeduid zoals beschreven in §1 en §2, verwerven de hoedanigheid van stemgerechtigd bestuurder van zodra de vereniging schriftelijk in kennis is gesteld van hun aanduiding door de betreffende deelgenoot,

§ 4. De algemene vergadering kan zowel personen die geen lid zijn van de algemene vergadering, ais personen die lid zijn van de algemene vergadering als adviserend lid in de raad van bestuur aanduiden en deze ook ontslaan.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -10/03/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 22

Zolang de vereniging via een netwerkstructuur of samenwerkingsovereenkomst verbonden is met de Katholieke Universiteit Leuven - Universitaire Ziekenhuizen Leuven wordt minstens één adviserend bestuurder aangeduid uit de kandidaten daartoe voorgedragen door de Katholieke Universiteit Leuven - Universitaire Ziekenhuizen Leuven.

Minstens één adviserend bestuurder kan door de algemene vergadering worden aangeduid uit de kandidaten daartoe voorgedragen door de medische raad. Deze kandidaat, voorgedragen door de medische raad mag geen arts zijn die verbonden is aan de vereniging, noch een aangestelde van de vereniging. Dit laatste mandaat is beëndigd van zodra een nieuwe medische raad geïnstalleerd is.

De voorzitter van de medische raad kan worden uitgenodigd voor één of meerdere, gehele of gedeeltelijke, vergaderingen van de raad van bestuur, en dit adviserend, zonder stemrecht.

§ 5. De hoedanigheid van adviserend of stemgerechtigd bestuurder is onverenigbaar met één van de hoedanigheden vermeld in artikel 11§5 van de statuten.

§ 6. De deskundige vermeld in artikel 11§2 van de statuten is zonder stemrecht lid van de raad van bestuur. Hij staat er de bestuurders aangeduid door de deelgenoot die hem afvaardigt in de algemene vergadering bij.

De aangestelde van de vereniging, die conform artikel 29§4 van de statuten is aangesteld als secretaris van de vereniging, hierbij ondersteund door de juridisch beleidsadviseur of een directie assistent zoals vermeld in artikel 29§4, woont ambtshalve en zonder stemrecht de raad van bestuur bij.

§ 7. De raad van bestuur kiest tussen haar leden de voorzitter van de vereniging uit de kandidaten hiertoe voorgedragen door de deelgenoten, Het mandaat van de voorzitter bedraagt zes jaar, behoudens voor wat het eerste mandaat betreft, en eindigt uiterlijk op de eerste raad van bestuur die samenkomt na de volledige vernieuwing van de Genkse raad voor maatschappelijk welzijn, zoals dit voorzien is in artikel 16 van het decreet van 19 december betreffende de Organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

De voordracht van de kandidaten dient om rechtsgeldig te zijn te gebeuren via een brief die gericht is aan de uittredende voorzitter op de zetel van de vereniging.

Deze voordracht moet om rechtsgeldig te zijn toekomen bij de vereniging, uiterlijk vijf dagen vóór de dag waarop de raad van bestuur plaatsvindt waarop de voorzitter zal worden gekozen. Deze raad van bestuur dient plaats te-vinden binnen de veertien dagen nadat de bestuurders van groep A, conform § 2 werden aangeduid door de Genkse raad voor maatschappelijk welzijn en de vereniging schriftelijk in kennis werd gesteld van deze aanduiding.

Ingeval de uittredende voorzitter op dat ogenblik niet langer over de hoedanigheid van stemgerechtigde bestuurder beschikt, gebeurt de bijeenroeping van de raad van bestuur door de oudste zetelende bestuurder die tevens de eerste raad van bestuur, tot aan de verkiezing van de voorzitter, voorzit.

Artikel 26

§ 1. Behoudens ingevolge persoonlijk ontslag wordt het mandaat van stemgerechtigd bestuurder beëindigd op het ogenblik dat de betrokken deelgenoot de vereniging schriftelijk in kennis stelt van de intrekking van de aanduiding. Een stemgerechtigde bestuurder uit groep A verliest zijn mandaat eveneens van zodra de Genkse raad voor maatschappelijk welzijn In toepassing van artikel 25 § 2 van de statuten een nieuwe bestuurder ter zijne vervanging heeft aangeduid en de vereniging hierover heeft in kennis gesteld.

§ 2. Behoudens ingevolge persoonlijk ontslag wordt het mandaat van adviserend bestuurder beëindigd door een beslissing van de algemene vergadering.

§ 3. Een bestuurder die zijn hoedanigheid als bestuurder verliest is steeds terug herkiesbaar,

§ 4, Wanneer een mandaat van bestuurder openvalt duidt de deelgenoot een vervangend bestuurder aan; voor de bestuurders uit groep A gebeurt deze aanduiding overeenkomstig de bepalingen van artikel 60 § 3 van het het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, behalve indien het de stemgerechtigde bestuurder betreft aangeduid buiten de Genkse raad voor maatschappelijk welzijn in toepassing van artikel 25 §2, vierde lid van de statuten.

§ 5. Ingeval van zware nalatigheid kan een lid van de raad van bestuur afgezet worden door de algemene vergadering. Tot deze afzetting kan besloten worden na de bestuurder gehoord te hebben in zijn verdediging. De afzetting kan slechts geschieden met een meerderheid van stemmen zoals beschreven in artikel 18§ l,van de statuten Ingeval van afzetting geldt eveneens de procedure voor de vervanging zoals voorzien in §4,

Werking raad van bestuur

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -10/03/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Artikel 27

Onverminderd artikel 25 § 7 van de statuten wordt het voorzitterschap van de raad van bestuur

waargenomen zoals ook voorzien voor de algemene vergadering in artikel 13 van de statuten.

Artikel 28

Door de bestuurders wordt geen persoonlijke verplichting aangegaan betreffende de verbintenissen van de vereniging. Hun aansprakelijkheid is beperkt tot de vervulling van de aan hen gegeven opdrachten en tot de in hun beheer bedreven fouten.

Artikel 29

§ 1. De raad van bestuur is belast met het beheer van de vereniging en, is bevoegd om alle zaken te behandelen en beslissingen te nemen die door onderhavige statuten niet voorbehouden werden aan de algemene vergadering. De raad van bestuur heeft bijgevolg alle residuaire bevoegdheden.

De raad van bestuur is derhalve ondermeer bevoegd voor de vaststelling van de rechtspositieregeling van het personeel, de vaststelling van de personeelsformatie en de vaststelling van de algemene regeling, zoals bedoeld in artikel 144 van de Wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen, gecoördineerd op 10 juli 2008.

§ 2. De raad van bestuur kan op zijn verantwoordelijkheid zijn bevoegdheid geheel of gedeeltelijk delegeren aan één of meer bestuurders, aan het bureau, aan het directiecomité, aan functiehouders of aan derden omwille van hun bijzondere bekwaamheid ter zake van de gedelegeerde bevoegdheden. Deze bevoegdheidsdelegatie dient zo te gebeuren dat er steeds een einde kan aan gesteld worden.

De raad van bestuur kan slechts tot een dergelijke bevoegdheidsdelegatie beslissen of er een einde aan steilen mits deze beslissing wordt genomen met een bijzondere meerderheid van stemmen zoals beschreven ln artikel 31§2 van de statuten.

Degenen aan wie een dergelijke bevoegdheidsdelegatie gegeven werd oefenen hun opdracht uit onder de verantwoordelijkheid van de raad van bestuur. Zij zijn uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad van bestuur.

§ 3. De raad van bestuur kan bijzondere werkgroepen of commissies oprichten voor de studie en het voorstellen van oplossingen van bepaalde problemen die verband houden met de doelstellingen van de vereniging.

§ 4, De raad van bestuur duidt een aangestelde van de vereniging aan die de taak van secretaris van de algemene vergadering en de raad van bestuur waarneemt. Deze secretaris wordt ondersteund door de juridisch beleidsadviseur en directie assistent, die voor de goede uitvoering van deze taak van secretaris de betreffende vergaderingen kunnen bijwonen.

§ 5. De raad van bestuur stelt, na daartoe de vereiste adviezen te hebben ingewonnen, aan de algemene vergadering (een) bedrijfsrevisor(en) voor, die belast wordt met het wettelijk nazicht van de jaarrekeningen en andere nazichten in het kader van de ziekenhuiswetgeving, en formuleert ter attentie van de algemene vergadering tevens een voorstel van vergoeding van de bedrijfsrevisor.

Artikel 30

De raad van bestuur vergadert op de dagen en uren vastgesteld door het huishoudelijk reglement. Indien de vergadering plaatsgrijpt zonder voorafgaandelijke bijeenroeping met kennisgeving van de agenda door de voorzitter, kan iedere stemgerechtigde bestuurder zich verzetten tegen de behandeling van een onderwerp en wordt dit uitgesteld, tenzij de raad tot de dringende noodzakelijkheid besluit met een meerderheid der stemmen, zoals beschreven in artikel 15 van de statuten.

Bovendien roept de voorzitter de raad van bestuur samen telkens hij dit noodzakelijk acht. Hij is verder ertoe gehouden de raad van bestuur bijeen te roepen op aanvraag van minstens één derde van de bestuurders of van aile bestuurders uit een groep, met de agendapunten door hen bepaald.

Deze bijeenroepingen geschieden schriftelijk en aan huis, ten minste vijf dagen vóôr de dag van de vergadering en vermelden de agenda. De bijeenroeping kan ook per e-mail gebeuren voor die leden die hiertoe schriftelijk instemmen. Deze termijn kan worden ingekort in spoedeisende gevallen tot twee vrije dagen.

De agenda van de raad van bestuur wordt tevens per e-mail overgemaakt aan het OCMW van de stad Genk en dit gelijktijdig met het overmaken van de agenda aan de bestuurders.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -10/03/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2,2

De vergaderingen van de raad van bestuur hebben plaats in de zetel van de vereniging, behoudens andersluidende bijeenroeping.

Artikel 31

§ 1. De bijeenkomsten van de raad van bestuur worden gehouden met gesloten deuren.

Derden mogen evenwel met raadgevende stem de vergadering bijwonen voor zover de raad van bestuur

hiertoe besluit.

De raad van bestuur kan slechts geldig beraadslagen als ten minste de helft van de stemgerechtigde bestuurders van elke groep aanwezig of vertegenwoordigd is.

indien het voormelde minimum niet bereikt is, wordt binnen de maand een nieuwe raad van bestuur opgeroepen, die geldig kan beslissen over de punten die voor de tweede maal op de agenda worden geplaatst, welke ook het aantal aanwezige bestuurders mogen zijn.

§ 2. De beslissingen worden genomen bij volstrekte meerderheid van stemmen, zoals beschreven in artikel 18§2 van de statuten.

Een bijzondere meerderheid van minstens drie vierde der geldig uitgebrachte stemmen en een gewone meerderheid in elke groep wordt evenwel voorzien voor de volgende aangelegenheden:

*Beslissingen die een financiële inbreng zouden vereisen van één der deelgenoten; *Beleidsaangelegenheden van medisch-ethische aard;

*Het overeenkomen van een bevoegdheidsdelegatie of de beëindiging ervan zoals bepaald in artikel 29§2 van de statuten.

§ 3, Elke stemgerechtigde bestuurder beschikt over één stem in de raad van bestuur.

Elke stemgerechtigde bestuurder kan bij verhindering schriftelijk volmacht geven aan één ander stemgerechtigd bestuurder en dit telkens slechts met het oog op een vertegenwoordiging tijdens een welomschreven raad van bestuur.

§ 4. De stemmingen geschieden mondeling.

De stemming is evenwel geheim wanneer het gaat over personen.

§ 5. De artikelen 21, 22, 23 en 24 van deze statuten zijn mutatis mutandis van toepassing op de raad van bestuur en zijn bestuurders. De bepalingen van artikel 21 van deze statuten worden voor wat betreft de toepassing op de raad van bestuur en zijn leden aangevuld met de volgende tekst: het verbod geldt slechts ten aanzien van bloed - of aanverwanten tot en met de tweede graad, wanneer het voordrachten van kandidaten, benoemingen tot ambten en het nemen van tuchtmaatregelen betreft.

§ 6. De bepalingen van artikel 23 van deze statuten worden wat betreft de toepassing op de leden van de raad van bestuur aangevuld met de volgende tekst: aan de leden van de raad van bestuur die hierom verzoeken, worden de notulen van de vergaderingen van de raad van bestuur elektronisch ter beschikking gesteld.

Artikel 32

Na ieder boekjaar maakt de raad van bestuur een verslag op over de activiteiten van de vereniging tijdens het verlopen boekjaar.

Dit verslag en de jaarrekening, alsmede een ontwerp-begroting voor het komende boekjaar, vergezeld van een beleidsnota, worden samen met de desbetreffende agenda van de algemene vergadering door de raad van bestuur aan de leden van de algemene vergadering en de deelgenoten meegedeeld,

Het bureau

Artikel 33

De raad van bestuur vaardigt onder haar leden een bureau af bestaande uit: -twee bestuurders voorgedragen door de bestuurders afgevaardigd door groep A; -één bestuurder voorgedragen door de bestuurders afgevaardigd door groep B; -één bestuurder voorgedragen door de bestuurders afgevaardigd door groep C;

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -10/03/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOP 2.2

Een van de voorgedragen bestuurders dient de voorzitter van de raad van bestuur te zijn, welke de vergadering voorzit.

Behoudens de evaluatie van de directiewerking en agendapunten waarbij het bureau expliciet onder haar leden -- bestuurders wenst te beraadslagen, maken de algemeen en de medisch directeur deel uit van het bureau. De secretaris maakt deel uit van het bureau met een louter raadgevende stem. De secretaris kan zich laten bijstaan door juridisch beleidsadviseur of een directieassistent die de betreffende vergaderingen kunnen bijwonen. Het bureau kan evenwel ook zonder secretaris vergaderen.

Andere bestuurders of directieleden kunnen worden uitgenodigd op basis van hun specifieke expertise rond een bepaald dossier, doch enkel met raadgevende stem.

De raad van bestuur bepaalt de werking en de bevoegdheden van het bureau, waaraan zij een deel van haar bevoegdheden kan delegeren.

Het bureau kan, ingeval van hoogdringendheid en mits akkoord van de voorzitter van de vereniging, rechtsgeldig beslissen over onderwerpen die tot de bevoegdheid van de raad van bestuur behoren. Daarbij moet uitdrukkelijk worden vermeld waaruit het hoogdringend karakter bestaat. Alle bestuurders worden in dit geval voorafgaandelijk elektronisch in kennis gesteld dat er een beslissing genomen zal worden met hoogdringendheid. De genomen beslissing moet, samen met de motivatie van het hoogdringend karakter, ter bekrachtiging aan de eerstvolgende raad van bestuur worden voorgelegd, daarbij alle termijnen respecterend. De genomen beslissing houdt op rechtsgevolgen te ressorteren, voor zover dit mogelijk is, indien de genomen beslissing niet wordt bekrachtigd door de raad van bestuur.

Directiecomité

Artikel 34

Met het oog op het dagelijks bestuur van de vereniging wordt een directiecomité opgericht, dat fungeert onder het toezicht van de raad van bestuur. Het directiecomité bestaat uit de directeurs (algemeen directeur, medisch directeur, financieel directeur, bedrijfskundig directeur, personeelsdirecteur, verpleegkundig directeur) en de secretaris van de vereniging die wordt ondersteund door de juridisch beleidsadviseur en directie assistent en die voor de goede uitvoering van deze taak van secretaris de betreffende vergaderingen kunnen bijwonen.

Het directiecomité is belast met de operationele eindverantwoordelijkheid van de ziekenhuiswerking, voert de beslissingen van de raad van bestuur uit en bereidt strategische beslissingen en dossiers voor.

Tevens kan de raad van bestuur het directiecomité gelasten met een deel van haar bevoegdheden, het gehele dagelijks bestuur of een deel hiervan.

Adviserende comité's

Artikel 35

De raad van bestuur kan adviserende comités oprichten, die geen beheersorgaan zijn in de zin van art. 10 van deze statuten, maar die adviserend zijn ten aanzien van de raad van bestuur, De raad van bestuur zal in ieder geval een auditcomité en een zorgstrategisch comité oprichten.

De voorwaarden voor de aanstelling van de leden van de adviserende comité's, hun ontslag, hun bezoldiging, de duur van hun opdracht en de werkwijze en bevoegdheden van de adviserende comité's wordt bepaald door de raad van bestuur.

De raad van bestuur kan profielen uitwerken met betrekking tot de verwachtingen, de competenties en de ervaring van de leden van deze comité's.

In toepassing van artikel 25 § 4 van de statuten, kunnen personen die aan deze profielen voldoen door de algemene vergadering aangesteld worden ais adviserende leden van de raad van bestuur. De raad van bestuur zal zich ervan vergewissen dat er geen belangenconflicten zijn tussen de voorstelde kandidaten en het ziekenhuis

Auditcomité

Artikel 36

§1 Het auditcomité richt zich op de conformiteit van de ziekenhuisdata, de gepresenteerde financiële gegevens en op de toepassing van de interne procedures, wettelijke regels en voorschriften. Het analyseert en controleert interne bedrijfsprocessen met het oog op het verzekeren van de continuïteit van de dienstverlening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -10/03/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

§2 Het auditcomité rapporteert hiertoe, minstens tweemaal per jaar, aan de raad van bestuur.

§3 Het auditcomité bestaat uit maximum vier personen die door de raad van bestuur aangeduid worden, waaronder minimaal één bestuurder, al dan niet stemgerechtigd, en maximum drie andere personen die omwille van hun specifieke kennis en/of ervaring terzake van de bevoegdheden van het auditcomité worden aangeduid door de raad van bestuur. De interne auditor van de vereniging wordt toegevoegd aan het auditcomité.

Het lidmaatschap van het auditcomité is onverenigbaar met het lidmaatschap van het directiecomité of met de functie van voorzitter van de raad van bestuur, Leden van het directiecomité kunnen voor een gedeelte of voor een volledige vergadering van het auditcomité worden uitgenodigd.

De leden van het auditcomité worden aangewezen door de raad van bestuur voor een periode die de raad van bestuur bepaalt. De leden van het auditcomité duiden onder hun leden-bestuurders een voorzitter aan.

§4 Het auditcomité heeft geen beslissende bevoegdheden maar kan, ingeval van consensus tussen de aanwezige leden, op eigen initiatief adviezen verstrekken aan de raad van bestuur, mits over de wijze van rapportering op voorhand af te stemmen met de voorzitter van de raad van bestuur.

Zorgstrategisch comité

Artikel 37

§1 Het zorgstrategisch comité heeft een adviserende opdracht met betrekking tot de zorg- en medische strategische uitbouw van het ziekenhuis op de lange termijn en rapporteert hiertoe, minimaal tweemaal per jaar, aan de raad van bestuur. Het zorgstrategisch comité zal zich ondermeer richten op de ontwikkelingen binnen de gezondheidszorg en de implicaties daarvan op de uitbouw van het ziekenhuis op medisch-, verpleegkundig-, paramedisch- en logistiek vlak. Dit comité dient te fungeren als een strategisch overlegplatform,

§2 Het zorgstrategisch comité wordt multidisciplinair samengesteld uit leden van de raad van bestuur, leden van de medische raad en leden van het directiecomité. Andere personen kunnen aan het comité worden toegevoegd, permanent met aanstelling door de raad van bestuur, of ad hoc voor één of meerdere thema's.

§3 Het zorgstrategisch comité wordt voorgezeten door de voorzitter van de vereniging. Hij roept het comité samen en bepaalt de agenda.

§4 Het zorgstrategisch comité heeft geen beslissende bevoegdheden maar kan, ingeval van consensus tussen de aanwezige leden, op eigen initiatief adviezen verstrekken aan de raad van bestuur.

Bestuurder-directeur

Artikel 38

§ 1 Naast de aanduiding van de adviserende bestuurders in de raad van bestuur, zoals omschreven in artikel 25 § 4 van de statuten, kan nog één adviserend lid, bestuurder-directeur genaamd, door de raad van bestuur worden aangeduid.

De raad van bestuur stelt de procedure met betrekking tot de aanduiding vast.

De raad van bestuur bepaalt de duur van het mandaat van de bestuurder-directeur, alsook zijn vergoeding

en de andere arbeidsvoorwaarden.

Al deze beslissingen, alsook de beslissing tot beëindiging van het mandaat van de bestuurder-directeur, dienen door de raad van bestuur te worden genomen met een gewone meerderheid der geldig uitgebrachte stemmen.

§ 2 Indien aangeduid, is de bestuurder-directeur de directeur in de zin van de Wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen, gecoördineerd op 10 juli 2008, die door de bestuurder belast wordt met de algemene leiding van de dagelijkse werking van het ziekenhuis. Als zodanig is hij rechtstreeks en uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad van bestuur. Hij vervult zijn taken in overeenstemming met de bepalingen van de gecoordineerde ziekenhuiswet en haar uitvoeringsbesluiten, de statuten en reglementen van de vereniging en in het algemeen binnen de door de raad van bestuur aangegeven grenzen.

§ 3 Artikel 11 § 4, art. 12 § 3, 2° lid, art. 25 § 5 en art. 26 §§ 3 en 6 van de statuten zijn niet van toepassing op de bestuurder-directeur.

Vertegenwoordiging

Artikel 39

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -10/03/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

' "

§ 1. Onverminderd de algemene vertegenwoordigingsmacht van de raad van bestuur, handelend met de meerderheid van zijn leden, zal de vennootschap tegenover derden en in rechte geldig vertegenwoordigd en verbonden zijn door de voorzitter en de bestuurder-directeur, gezamenlijk optredend.

§ 2. Binnen de bevoegheid van het directiecomité is de vereniging bovendien rechtsgeldig vertegenwoordigd door twee directeurs, gezamenlijk optredend.

§ 3. De beslissingen van de algemene vergadering en van de raad van bestuur, de bekendmakingen, de akten en briefwisseling worden gezamenlijk ondertekend ofwel door de voorzitter en de bestuurder-directeur, ofwel door de voorzitter en één bestuurder ofwel door twee bestuurders, die hiertoe door de raad van bestuur worden aangeduid.

De raad van bestuur kan desgevallend de bevoegdheid om de vereniging te vertegenwoordigen, of om te tekenen voor de vereniging, beperken of omschrijven of afbakenen.

De raad van bestuur kan ten alle tijde de aanduiding om te vertegenwoordigen of om te tekenen voor de vereniging intrekken.

§ 4 De raad van bestuur kan de handtekeningsbevoegdheid voor bepaalde rechtshandelingen ook toekennen aan één of meer personen aan wie een bevoegdheidsdelegatie gebeurde voor zover dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de bevoegdheidsdelegatie zoals bepaald in artikel 29§2 van de statuten.

TITEL V  Financiële en boekhoudkundige regels

Boekhouding

Artikel 40

Het financieel beleid en de dubbele boekhouding van de vereniging worden gevoerd overeenkomstig de Wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen, gecoordineerd op 10 juli 2008 en overeenkomstig het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk werk.

Artikel 41

Het boekjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december van hetzelfde jaar, Ieder jaar, per 31 december

worden de rekeningen van het afgelopen boekjaar afgesloten.

De begroting van het volgend boekjaar dient te worden opgemaakt en goedgekeurd voor 31 december van het jaar voorafgaand aan het begrotingsjaar.

Exploitatieresultaat

Artikel 42

Het eventueel batig saldo voorhanden na het afsluiten van de jaarrekening volgt de bestemming gegeven door de algemene vergadering en wordt bij voorrang aangewend ter dekking van exploitatieverliezen van voorgaande boekjaren.

Eventuele tekorten worden, conform artikel 125 van de Wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen, gecoördineerd op 10 juli 2008, voor vijftig procent gedragen door het O.C.M.W. van de stad Genk en voor vijftig procent door de vereniging zelf.

Artikel 43

Onverminderd artikel 31 § 2 en artikel 40, 2de lid van de statuten is, indien de vereniging zou overwegen beslissingen te nemen die enig rechtstreekse of onrechtstreekse financiële inbreng voor één of meerdere deelgenoten vereisen, steeds het uitdrukkelijk en voorafgaandelijke akkoord van de betrokken deelgenoot of deelgenoten vereist.

TITEL VI -- Administratief toezicht

Artikel 44

MOD 2.2

Luik B - Vervolg

Overeenkomstig artikel 228 van het decreet van' 19 december 2008 betreffende de organiisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn is de vereniging onderworpen aan dezelfde controle en hetzelfde administratief toezicht ais de openbare centra voor maatschappelijk werk.

TITEL Vil  Ontbinding, vereffening, slotbepalingen

Artikel 45

Ontbinding van de vereniging vindt plaats volgens de bepalingen van het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk werk. De voortijdige ontbinding wordt beslist door de algemene vergadering volgens de bepalingen van de onderhavige statuten.

Artikel 46

Onverminderd de toepassing van het artikel 235 van het decreet betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn wordt ingeval van ontbinding, het netto-actief vermogen verdeeld in dezelfde verhouding ais het aantal ingebrachte bedden t.o.v. het geheel van ingebrachte bedden zoals vermeld in artikel 8 van de statuten.

Voor-. beltoùden aan het Belgisch Staatsblad

(get,)T. Arts, Voorzitter

Voor tekstcoördinatie:

rsormans, een di ; cteur

(get.

Op de laatste blz. van fuik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

13/11/2013
ÿþ MOD 2.2

I ;1-a = I In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

MONITEUR BELGE

04 -11- 2013

BELGISCIIRMTSBLAD

ItlIIII~I~IUlllllll

" 13171392*

~

b

V

E s'

0256.543.917

ZIEKENHUIS OOST-LIMBURG AUTONOME VERZORGINGSINSTELLING

ZOL A.V.

VERENIGING

SCHIEPSE BOS 6, 3600 GENK

STATUTENWIJZIGING EN BENOEMING STEMGERECHTIGDE LEDEN RAAD VAN BESTUUR EN ALGEMENE VERGADERING

Ondernemingsnr : Benaming

(voluit) ;

(verkort) : Rechtsvorm : Zetel : Onderwerp akte :

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -13/11/2013 - Annexes du Moniteur belge

In de Raad van Bestuur dd. 24.01.2013 en de Algemene Vergadering dd. 26.06.2013 werden volgende personen afgevaardigd als stemgerechtigd lid in de Raad van Bestuur Ziekenhuis Oost-Limburg A.V.:

Namens het OCMW van de stad Genk:

- Tom Arts (voorzitter), Peerboomstraat 11, 3600 Genk, ° 22.10.1966

- Havvahanim Duman, Spoorstraat 7, 3600 Genk, ° 17,04.1968

- Hilde Jeurissen, Berenbroekstraat 28, 3600 Genk, 05.04.1968

- Nadine Wijns, Keinkesstraat 37, 3600 Genk, °06.12.1975

- Eduard Quintiens, Herenstraat 23, 3600 Genk, °09.03.1950

Namens de vzw André Dumont:

- Luk Wetsels, Opvelpstraat 1, 3660 Bierbeek, °13.09.1954

- Johan Gaethofs, Lindebosstraat 32, 3600 Genk, °06.06.1967

- Hans Schreurs, Groenstraat 76, 3660 Opglabbeek, 008.05.1963

Namens de vzw Sint-Barbara:

- Hendrik Eraly, Gasthuisstraat 7, 3550 Heusden-Zolder, 009.04.1935

- Koen Torfs, Speelhovenstraat 10, 3200 Aarschot, °02.05.1956

In de Raad van Bestuur dd. 24.01.2013 en de Algemene Vergadering dd. 26.06.2013 werden volgende personen afgevaardigd als stemgerechtigd lid in de Algemene Vergadering Ziekenhuis Oost-Limburg A.V.:

Namens het OCMW van de stad Genk:

- Havvahanim Duman, Spoorstraat 7, 3600 Genk, ° 17.04.1968

- Hilde Jeurissen, Berenbroekstraat 28, 3600 Genk, 05.04.1968

- Nadine Wijns, Keinkesstraat 37, 3600 Genk, 006.12.1975

- Eduard Quintiens, Herenstraat 23, 3600 Genk, °09,03.1950

- Nele Beckers, Renerkesstraat 14, 3600 Genk, °30.04.1976

- Grondelaers Ria, Klotsenhoutstraat 3, 3600 Genk, °23.07.1961

- Maria Dezeure, Kievitstraat 38, 3600 Genk, °12.06.1961

- Laurens Leyssens, Dijkskendal 1, 3600 Genk, °12.05.1991

- Lucien Maes, Marjoieinstraat 4, 3600 Genk, °07.09.1958

- Sandro Maurina, Binnendelweg 21, 3600 Genk, °09,08.1977

- Ivo Schoonheere, Doornstraat 29, 3600 Genk, °29.01,1953

- Houcine Taimssou, Sportlaan 14, 3600 Genk, °09.06.1971

- Wilhelmina Thoolen, Rozenkranslaan 86, 3600 Genk, ° 05.01.1960

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening.

Luik B -Vervolg

Namens de vzw André Dumont:

- Luk Wetsels, Opvelpstraat 1, 3660 Bierbeek, °13.09.1954

- Johan Gaethofs, Lindebosstraat 32, 3600 Genk, °06.06.1967

- Hans Schreurs, Groenstraat 76, 3660 Opglabbeek, °08.05.1963

- Harry Wetseis, Heeldstraat 49, 3600 Genk, ° 21.09.1925

- Louis Gaethofs, Molenstraat 5 bus 41, 3600 Genk, ° 25.11.1933

- Jozef Schreurs, Sint-Hubertuslaan 2, 3660 Opglabbeek, 025.031935 - Aida Romain, Sint-Truidersteenweg 117, 3700 Tongeren, °10.06.1964

V,or- behouden '41' aan het Belgisch Staatsblad

MOD 2.2

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -13/11/2013 - Annexes du Moniteur belge

Namens de vzw Sint-Barbara:

- Hendrik Eraly, Gasthuisstraat 7, 3550 Heusden-Zolder, 009.04.1935

- Koen Torfs, Speelhovenstraat 10, 3200 Aarschot, °02.05,1956

- Eric Vandendael, Valgaarstraat 6, 3600 Genk, °16.09.1950

- Patrick Claes, Sint-Remigiusstraat 25, 3740 Bilzen, °17.04.1965

- Nicolas Claesen, Hoogstraat 142, 3600 Genk, °14.08.1929

- Bart Michotte, Sint-Truidersteenweg 523, 3500 Hasselt, 030.07.1963

De Raad van Bestuur van het Ziekenhuis Oost-Limburg neemt in haar vergadering dd. 29.07.2013 kennis van de gewijzigde vertegenwoordiging in de Raad van Bestuur en Algemene Vergadering van het Ziekenhuis Oost-Limburg door het OCMW van de stad Genk:

Eduard Quintiens wordt in de Raad van Bestuur van het Ziekenhuis Oost-Limburg A.V. als stemgerechtigd

lid vervangen door:

- Grondelaers Ria, Klotsenhoutstraat 3, 3600 Genk, °23.07.1961

Eduard Quintiens wordt in de Algemene Vergadering van het Ziekenhuis Oost-Limburg A.V, als

stemgerechtigd lid vervangen door

- Marlies Oyen, Reinpadstraat 52 bus 21, 3600 Genk, °23.12.1988

De h Ir Tom Arts

Voorzitter

Op de laatste blz, van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

04/10/2013
ÿþ MOR 2.2

LIt .A j In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 04/10/2013 - Annexes du Moniteur belge

Ondernemingsnr : 0256.543.917

Benaming

(voluit) : ZIEKENHUIS OOST-LIMBURG AUTONOME

VERZORGINGSINSTELLING

(verkort) : ZOL A.V.

Rechtsvorm : VERENIGING

Zetel : SCHIEPSE BOS 6, 3600 GENK

Onderwerp akte : STATUTENWIJZIGING

Uit een akte verleden voor notaris Herbert Houben te Genk op 27 juni 2012, geregistreerd acht bladen geen verzending te Genk op 3 juli 2012, boek 5/139 blad 17 vak 12, ontvangen kosteloos getekend de e.a. inspecteur Luc Driesen, blijkt dat volgende beslissingen werden genomen:

EERSTE BESLUIT

De vergadering beslist tot aanpassing van de statuten aan de aanbevelingen inzake goed bestuur in ziekenhuizen, aan het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en aan de wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen,: gecoördineerd op 10 juli 2008.

Dienovereenkomstig beslist de buitengewone algemene vergadering als volgt:

* ln artikel 1 wordt geschrapt afgekort:Ziekenhuis Oost-Limburg A.V. en wordt bijgevoegd in fine de vereniging is gelegen in het gerechtelijk arrondissement Tongeren. De raad van bestuur is bevoegd om het: adres van de zetel te wijzigen binnen de grenzen van het gerechtelijk arrondissement;

* In artikel 2 wordt hoofdstuk XII van de organieke wet betreffende de Openbare Centra voor: Maatschappelijk Welzijn vervangen door titel VIII, hoofdstuk I van het decreet van 19 december 2008: betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

"Artikel 3 wordt gewijzigd ais volgt:

1]e vereniging heeft tot doel het aanbieden van gezondheidszorgen in de meest ruime zin van het woord. Hieronder zijn ondermeer begrepen:

1. De oprichting, het bestuur en de exploitatie van ziekenhuizen en ziekenhuisdiensten, van instellingen van: gezondheidszorg of welzijnzorg in de breedste zin van het woord.

2.Organiseren van opleiding en vorming, wetenschappelijke congressen en symposia,

3. Uitvoeren van research, wetenschappelijk onderzoek en medische studies.

De vereniging heeft eveneens tot doel in de door haar geëxploiteerde voorzieningen een kwalitatief hcogstaande zorg aan te bieden tegen de beste kostprijs aan eenieder ongeacht zijn of haar religieuze of filosofische overtuiging, vermogens- of verzekeringstoestand.

De vereniging kan voor de verwezenlijking van haar maatschappelijk doel, voor zover wettelijk toegelaten,, samenwerken met andere ziekenhuizen of andere zorgverstrekkers of voorzieningen en hiervoor desgevallend: lid worden van andere rechtspersonen door oprichting of toetreding.

Voor de verwezenlijking van haar doel mag de vereniging een onroerend en/of roerend vermogen aanleggen en beheren.

De vereniging is bevoegd om in ondergeschikte orde handelsdaden te stellen voor zover deze bijdragen tot de realisatie van haar maatschappelijk doel.

De vereniging mag alle verrichtingen en handelingen stellen die rechtstreeks of onrechtstreeks met haar doel verwant of verknocht zijn of de verwezenlijking ervan kunnen bevorderen;

* In artikel 4 wordt de dag waarop de notariële akte verleden wordt vervangen door ingaande op 12 december 1995;

* ln artikel 6 wordt artikel 114 van de ziekenhuiswet vervangen door artikel 125 van de Wet betreffende de' ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen, gecoördineerd op 10 juli 2008. Artikel 36 van de onderhavige: statuten wordt vervangen door artikel 42 van de onderhavige statuten en artikel 123 van de organieke wet van 8; juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn wordt vervangen door artikel 225 van het: decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk: welzijn;

11111M1,111170

vc behS aar Belt Staal

N

MONITEUR BELGE

2 6 -09- 2013 BELGISCH STAATSBLAD

Griffie

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 04/10/2013 - Annexes du Moniteur belge MOD 2.2

ª% * In artikel 7 wordt na vergadering toegevoegd , met de meerderheden vermeld in artikel 18 van deze statuten;

* In artikel 8 §2 wordt toegevoegd , met de meerderheden vermeld in artikel 18 van deze statuten. Deze laatste beslist eveneens over elke vermeerdering of wijziging van het maatschappelijk kapitaal, met de meerderheden vermeld in artikel 17 van deze statuten;

* In artikel 9 §1 wordt artikel 123 van de organieke wet betreffende de Openbare centra voor maatschappelijk welzijn vervangen door artikel 225 van het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en in fine wordt toegevoegd Hij kan evenwel de teruggave niet eisen van de betaalde bijdragen;

* In artikel 9 §2 wordt geschrapt Ingeval van uittreding of uitsluiting gedurende de eerste vijf jaar na de oprichting van de vereniging, zal de waarde van de schadeloosstelling, zoals bepaald per ingangsdatum worden uitgekeerd;

* In artikel 10 wordt geschrapt in de vereniging worden twee organen geïnstalleerd: de algemene vergadering en de raad van beheer en wordt de bepaling deze organen vervangen door algemene vergadering en in de raad van bestuur;

* In artikel 11 §1 wordt gemeente vervangen door stad en wordt artikel 14 van de organieke wet op de openbare centra voor maatschappelijk welzijn vervangen door artikel 11 van het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en wordt raadslid van rechtswege vervangen door lid van de Genkse raad voor maatschappelijk welzijn, stemgerechtigd en wordt in fine bijgevoegd van de vereniging. In artikel 11 §1 tweede lid wordt na de en voor leden bijgevoegd stemgerechtigde en wordt geschrapt van rechtswege;

* In artikel 11 §2 wordt na afvaardigen bijgevoegd als adviserend lid van de algemene vergadering en wordt de laatste zin veranderd als volgt Deze deskundige staat de stemgerechtigde leden van de groep, aangeduid door de deelgenoot die hem heeft afgevaardigd, bij;

* In artikel 11 §3 in fine wordt bijgevoegd Deze secretaris wordt ondersteund door de juridisch beleidsadviseur en directie assistent, die voor de goede uitvoering van deze taak van secretaris de betreffende vergaderingen kunnen bijwonen;

* Artikel 11 §4 wordt vervangen als volgt de adviserende leden van de raad van bestuur kunnen lid zijn van de algemene vergadering voor zover zij nog geen stemgerechtigd lid zijn van de algemene vergadering;

* In artikel 11 §5 wordt tussen lid en alsook bijgevoegd van de algemene vergadering en tussen deskundige en zoals wordt toegevoegd adviserend lid van de algemene vergadering;

* In artikel 11 §6 eerste lid wordt tussen lid en kan ingevoegd van de algemene vergadering. In artikel 11 §6 tweede lid wordt tussen lid en gebeurt ingevoegd van de algemene vergadering;

* Artikel 12 wordt vervangen als volgt De algemene vergadering heeft volgende limitatief opgesomde bevoegdheden:

1. goedkeuring jaarrekening, jaarverslag, begroting en beleidsnota raad van bestuur

2. afzetting van de bestuurders en het bepalen van hun bezoldiging

3. benoeming en afzetting van de commissarissen en het bepalen van hun bezoldiging

4. verlenen van kwijting aan de bestuurders en de commissarissen voor de handelingen en activiteiten van het afgelopen boekjaar

5. vaststellen en wijziging van de statuten, huishoudelijk reglement en zorgstrategisch plan. Het zorgstrategisch plan dient voorafgaandelijk goedgekeurd te worden door het OCMW van Genk overeenkomstig artikel 227 van het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

6. Het toekennen van eventuele vergoedingen en presentiegelden op voorstel van de raad van bestuur en op basis van het huishoudelijk reglement. De algemene vergadering kan beslissen dat deze presentiegelden afwijken van hetgeen bepaald wordt in artikel 27§1 van het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en het besluit van de Vlaamse regering dd. 05/06/2009 houdende de bezoldigingsregeling van de lokale en provinciale mandataris.

7. De aanvaarding van nieuwe deelgenoten.

8. De uitsluiting van deelgenoten.

9. De ontbinding van de vereniging.

10. Benoemen en ontslaan van adviserende leden in de raad van bestuur;

* Artikel 14 laatste zin wordt vervangen als volgt de jaarvergaderingen worden gehouden op de zetel van de

vereniging, behoudens andersluidende bijeenroeping;

* In artikel 15 wordt een tweede zin toegevoegd als volgt De bijeenroeping kan ook per e-mail gebeuren voor die leden die hiertoe schriftelijk instemmen. Daarnaast wordt een tweede lid toegevoegd als volgt De agenda van de algemene vergadering wordt tevens per e-mail overgemaakt aan het OCMW van de stad Genk en dit gelijktijdig met het overmaken van de agenda aan de leden van de algemene vergadering. In artikel 15 laatste lid wordt tussen vertegenwoordigde en moet ingevoegd stemgerechtigde leden van de algemene vergadering;

* In artikel 17 §1 eerste lid wordt tussen alle en leden toegevoegd stemgerechtigde en wordt ook tussen twee en leden toegevoegd stemgerechtigde. ln artikel 17 §1 tweede lid wordt tussen aantal en leden toegevoegd stemgerechtigde;

* In artikel 17 §2 wordt een laatste lid toegevoegd als volgt Indien de agenda niet afgehandeld is op het ogenblik dat de vergadering gesloten wordt, kan, indien alle leden aanwezig zijn, de vergadering unaniem beslissen om datum en uur van een nieuwe vergadering vast te leggen voor bespreking van de overgebleven agendapunten, in welk geval geen nieuwe oproepingsbrief dient te worden verzonden;

. 3 . MQD 2.2

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 04/10/2013 - Annexes du Moniteur belge * In artikel 18 §1 wordt uitgebracht stemmen vervangen door stemgerechtigde leden, wordt volstrekte vervangen door gewone en wordt tussen meerderheid en in toegevoegd van de stemgerechtigde leden;

* ln artikel 18 §2 eerste lid wordt volstrekte vervangen door gewone en worden een derde en een vierde lid ingevoegd als volgt Stemgerechtigde leden die vôôr de - hetzij mondelinge, hetzij geheime - stemming de zitting hebben verlaten tellen niet mee voor het aanwezigheidsquorum.

Stemgerechtigde leden die weigeren aan de stemming deel te nemen, maar toch op de zitting aanwezig blijven, worden wel meegeteld voor het aanwezigheidsquorum, maar niet voor het vereiste meerderheidsquorum;

* in artikel 19 wordt de stemming vervangen door de stemmingen;

* in artikel 20 wordt deskundige vervangen door deskundigen en wordt voor mogen ingevoegd van de

statuten;

* In artikel 23 laatste zin wordt tussen dit en kan toegevoegd formeel protest;

* In artikel 24 eerste lid wordt tussen alle en leden ingevoegd stemgerechtigde en voor hebben wordt ingevoegd van de statuten. Artikel 24 tweede lid wordt vervangen als volgt Zij zijn tot absolute geheimhouding verplicht betreffende alle beheersbeslissingen en beslissingen van de algemene vergadering en betreffende alle economische, financiële, bestuurlijke, personeels, ...- informatie die zij ais fd in het kader van de uitoefening van het lidmaatschap ontvangen indien het informatie betreft die valt onder de uitzonderingsbepalingen van het decreet inzake openbaar bestuur dd, 26 maart 2004 en niet publiek kenbaar dient gemaakt te worden; Voor wat betreft de raad van bestuur worden leden vervangen door bestuurders en worden beheerders eveneens vervangen door bestuurders;

*Artikel 25 §2 wordt vervangen ais volgt

Vijf bestuurders worden aangeduid door het O.C.M.W. van de stad Genk. Zij zijn de stemgerechtigde bestuurders uit groep A.

Drie bestuurders worden aangeduid door de v.z.w. André Dumontziekenhuis. Zij zijn de stemgerechtigde bestuurders uit groep B,

Twee bestuurders worden aangeduid door de v.z.w. Sint Barbaraziekenhuis. Zij zijn de stemgerechtigde bestuurders uit groep C.

Het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van de stad Genk mag in de raad van bestuur één stemgerechtigde bestuurder aanduiden (maximaal 1/3de van het aantal bestuurders afgevaardigd door het O.C.M W.) die geen lid is van de raad voor maatschappelijk welzijn en dit overeenkomstig artikel 226 van het decreet van '19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

Binnen de veertien dagen na de installatie van de Genkse O.C.M.W.-raad worden de bestuurders van de publieke deelgenoot in de raad van bestuur gekozen door de O.C.M.W.-raad van Genk.

De stemronde in de O.C.M.W.-raad met betrekking tot de aanduiding van stemgerechtigde bestuurders verloopt overeenkomstig artikel 60 van het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, behalve indien het de stemgerechtigde bestuurder betreft aangeduid buiten de raad voor maatschappelijk welzijn in toepassing van artikel 25 §2, 2° lid van de statuten;

* Artikel 25 §3 wordt vervangen als volgt De bestuurders die door de deelgenoten werden aangeduid zoals beschreven in §1 en §2, verwerven de hoedanigheid van stemgerechtigd bestuurder van zodra de vereniging schriftelijk in kennis is gesteld van hun aanduiding door de betreffende deelgenoot;

* In artikel 25 §4 eerste lid wordt niet-leden vervangen door personen die geen lid zijn van de algemene vergadering en andere leden van de algemene vergadering wordt vervangen door personen die lid zijn van de algemene vergadering. In artikel 25 §4 tweede lid wordt door een affiliatie-overeenkomst vervangen door via een netwerkstructuur of samenwerkingsovereenkomst. Wordt aangeduid wordt vervangen door kan worden aangeduid. Er wordt een voorlaatste zin toegevoegd na medische raad ais volgt Deze kandidaat, voorgedragen door de medische raad mag geen arts zijn die verbonden is aan de vereniging, noch een aangestelde van de vereniging. Er wordt een laatste lid toegevoegd als volgt De voorzitter van de medische raad kan worden uitgenodigd voor één of meerdere, gehele of gedeeltelijke, vergaderingen van de Raad van Bestuur, en dit adviserend, zonder stemrecht;

* In artikel 25 § 5 wordt in fine toegevoegd van de statuten;

* In artikel 25 § 6 wordt tussen vereniging en woont bijgevoegd hierbij ondersteund door de juridisch

beleidsadviseur of een directie assistent zoals vermeld in artikel 29 §4;

* In artikel 25 §7 wordt geschrapt van rechtswege en wordt artikel 20 van de organieke wet betreffende de

openbare centra voor maatschappelijk welzijn vervangen door artikel 16 van het decreet van 19 december

betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

* In artikel 26 §1 wordt geschrapt van rechtswege;

* Artikel 26 §2 wordt volledig geschrapt;

* Artikel 26 §3 wordt artikel 26 §2;

* Artikel 26 §4 wordt artikel 26 §3;

* Artikel 26 §5 wordt artikel 26 § 4. Hierin wordt geschrapt uit zijn groep van leden in de algemene vergadering. Artikel 27 §3 van de organieke OCMW-wet wordt vervangen door artikel 60 §3 van het OCMW-decreet en in fine wordt 2° lid vervangen door vierder lid van de statuten;

* Artikel 26 §6 wordt artikel 26 § 5 en in fine wordt §5 vervangen door §4;

* In artikel 27 wordt na §7 ingevoegd van de statuten;

* Artikel 28 wordt vervangen als volgt Door de bestuurders wordt geen persoonlijke verplichting aangegaan betreffende de verbintenissen van de vereniging. Hun aansprakelijkheid is beperkt tot de vervulling van de aan hen gegeven opdrachten en tot de in hun beheer bedreven fouten;

Mos 2.2

* in artikel 29 §1 wordt artikel 130 van de ziekenhuiswet vervangen door artikel 144 van de Wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen, gecoördineerd op 10 juli 2008;

* In artikel 29 §2 eerste lid wordt na beheerders en voor of ingevoegd aan het bureau, aan het directiecomité, aan de functiehouders en wordt lastgeving vervangen door bevoegdheidsdelegatie. In artikel 29 §2 tweede lid wordt lastgeving vervangen door bevoegdheidsdelegatie en wordt in fine bijgevoegd van de statuten. In artikel 29 §2 derde lid wordt de lasthebbers vervangen door degenen aan wie een dergelijke bevoegdheidsdelegatie gegeven werd;

* ln artikel 29 §3 wordt de laatste alinea gewist;

* In artikel 29 §4 wordt een laatste zin toegevoegd als volgt Deze secretaris wordt ondersteund door de juridisch beleidsadviseur en directie assistent, die voor de goede uitvoering van deze taak van secretaris de betreffende vergaderingen kunnen bijwonen;

* In artikel 30 eerste lid wordt in fine bijgevoegd van de statuten. In artikel 30 derde lid wordt na agenda ingevoegd De bijeenroeping kan ook per e-mail gebeuren voor die leden die hiertoe schriftelijk instemmen. ln artikel 30 wordt een nieuwe alinea toegevoegd na het derde lid ais volgt De agenda van de raad van bestuur wordt tevens per e-mail overgemaakt aan het OCMW van de stad Genk en dit gelijktijdig met het overmaken van de agenda aan de bestuurders. In artikel 30 laatste lid wordt tenzij de raad het voor een bepaalde vergadering anders beslist vervangen door behoudens andersluidende bijeenroeping;

* In artikel 31§1 tweede lid wordt tussen de en beheerders ingevoegd stemgerechtigde;

* In artikel 31 §2 eerste lid in fine wordt ingevoegd van de statuten. In artikel 31 §2 tweede lid wordt volstrekte vervangen door gewone. In artikel 31 §2 laatste lid wordt lastgeving vervangen door bevoegdheidsdelegatie en wordt in fine ingevoegd van de statuten;

* In artikel 31 §3 eerste lid wordt in fine ingevoegd in de raad van bestuur. In artikel 31 §3 tweede lid wordt geschrapt uit dezelfde groep;

* In artikel 31 §5 wordt tussen worden en aangevuld ingevoegd voor wat betreft de toepassing op de raad van bestuur en zijn leden;

* Inlassing van de volgende tekst na het artikel 32 van de statuten:

Het bureau

Artikel 33

De raad van bestuur vaardigt onder haar leden een bureau af bestaande uit:

-twee bestuurders voorgedragen door de bestuurders afgevaardigd door groep A;

-één bestuurder voorgedragen door de bestuurders afgevaardigd door groep B;

-één bestuurder voorgedragen door de bestuurders afgevaardigd door groep C;

Een van de voorgedragen bestuurders dient de voorzitter van de raad van bestuur te zijn, welke de vergadering voorzit.

Behoudens de evaluatie van de directiewerking en agendapunten waarbij het bureau expliciet onder haar leden  bestuurders wenst te beraadslagen, maken de algemeen en de medisch directeur deel uit van het bureau De secretaris maakt deel uit van het bureau met een louter raadgevende stem. De secretaris kan zich laten bijstaan door juridisch beleidsadviseur of een directieassistent die de betreffende vergaderingen kunnen bijwonen. Het bureau kan evenwel ook zonder secretaris vergaderen.

Andere bestuurders of directieleden kunnen worden uitgenodigd op basis van hun specifieke expertise rond een bepaald dossier, doch enkel met raadgevende stem.

De raad van bestuur bepaalt de werking en de bevoegdheden van het bureau, waaraan zij een deel van haar bevoegdheden kan delegeren.

Het bureau kan, ingeval van hoogdringendheid en mits akkoord van de voorzitter van de vereniging, rechtsgeldig beslissen over onderwerpen die tot de bevoegdheid van de raad van bestuur behoren. Daarbij moet uitdrukkelijk worden vermeld waaruit het hoogdringend karakter bestaat. Alle bestuurders worden in dit geval voorafgaandelijk elektronisch in kennis gesteld dat er een beslissing genomen zal worden met hoogdringendheid. De genomen beslissing moet, samen met de motivatie van het hoogdringend karakter, ter bekrachtiging aan de eerstvolgende raad van bestuur worden voorgelegd, daarbij alle termijnen respecterend. De genomen beslissing houdt op rechtsgevolgen te ressorteren, voor zover dit mogelijk is, indien de genomen beslissing niet wordt bekrachtigd door de raad van bestuur.

Directiecomité

Artikel 34

Met het oog op het dagelijks bestuur van de vereniging wordt een directiecomité opgericht, dat fungeert onder het toezicht van de raad van bestuur. Het directiecomité bestaat uit de directeurs (algemeen directeur, medisch directeur, financieel directeur, bedrijfskundig directeur, personeelsdirecteur, verpleegkundig directeur) en de secretaris van de vereniging die wordt ondersteund door de juridisch beleidsadviseur en directie assistent en die voor de goede uitvoering van deze taak van secretaris de betreffende vergaderingen kunnen bijwonen.

Het directiecomité is belast met de operationele eindverantwoordelijkheid van de ziekenhuiswerking, voert de beslissingen van de raad van bestuur uit en bereidt strategische beslissingen en dossiers voor,

Tevens kan de raad van bestuur het directiecomité gelasten met een deel van haar bevoegdheden, het gehele dagelijks bestuur of een deel hiervan;

* De huidige artikelen 33 tot en met 35 worden nieuwe artikelen 35 tot en met 37 en vervangen als volgt: Adviserende comité's

Artikel 35

De raad van bestuur kan adviserende comités oprichten, die geen beheersorgaan zijn in de zin van art. 10 van deze statuten, maar die adviserend zijn ten aanzien van de raad van bestuur. De raad van bestuur zal in ieder geval een auditcomité en een zorgstrategisch comité oprichten.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 04/10/2013 - Annexes du Moniteur belge

!r' MOD 2.2

* " ' ' 1 De voorwaarden voor de aanstelling van de leden van de adviserende comité's, hun ontslag, hun bezoldiging, de duur van hun opdracht en de werkwijze en bevoegdheden van de adviserende comité's wordt bepaald door de raad van bestuur.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 04/10/2013 - Annexes du Moniteur belge De raad van bestuur kan profielen uitwerken met betrekking tot de verwachtingen, de competenties en de ervaring van de leden van deze comité's,

in toepassing van artikel 25 § 4 van de statuten, kunnen personen die aan deze profielen voldoen door de algemene vergadering aangesteld worden als adviserende leden van de raad van bestuur. De raad van bestuur zal zich ervan vergewissen dat er geen belangenconflicten zijn tussen de voorstelde kandidaten en het ziekenhuis.

Auditcomité

Artikel 36

§1 Het auditcomité richt zich op de conformiteit van de ziekenhuisdata, de gepresenteerde financiële gegevens en op de toepassing van de interne procedures, wettelijke regels en voorschriften. Het analyseert en controleert interne bedrijfsprocessen met het oog op het verzekeren van de continuïteit van de dienstverlening.

§2 Het auditcomité rapporteert hiertoe, minstens tweemaal per jaar, aan de raad van bestuur.

§3 Het auditcomité bestaat uit maximum vier personen die door de raad van bestuur aangeduid worden, waaronder minimaal één bestuurder, al dan niet stemgerechtigd, en maximum drie andere personen die omwille van hun specifieke kennis en/of ervaring terzake van de bevoegdheden van het auditcomité worden aangeduid door de raad van bestuur. De interne auditor van de vereniging wordt toegevoegd aan het auditcomité.

Het lidmaatschap van het auditcomité is onverenigbaar met het lidmaatschap van het directiecomité of met de functie van voorzitter van de raad van bestuur. Leden van het directiecomité kunnen voor een gedeelte of voor een volledige vergadering van het auditcomité worden uitgenodigd.

De leden van het auditcomité worden aangewezen door de raad van bestuur voor een periode die de raad van bestuur bepaalt. De leden van het auditcomité duiden onder hun leden-bestuurders een voorzitter aan.

§4 Het auditcomité heeft geen beslissende bevoegdheden maar kan, ingeval van consensus tussen de

aanwezige leden, op eigen initiatief adviezen verstrekken aan de raad van bestuur, mits over de wijze van

rapportering op voorhand af te stemmen met de voorzitter van de raad van bestuur.

Zorgstrategisch comité

Artikel 37

§1 Het zorgstrategisch comité heeft een adviserende opdracht met betrekking tot de zorg- en medische strategische uitbouw van het ziekenhuis op de lange termijn en rapporteert hiertoe, minimaal tweemaal per jaar, aan de raad van bestuur. Het zorgstrategisch comité za! zich ondermeer richten op de ontwikkelingen binnen de gezondheidszorg en de implicaties daarvan op de uitbouw van het ziekenhuis op medisch-, verpleegkundig-, paramedisch- en logistiek vlak. Dit comité dient te fungeren als een strategisch overlegplatform.

§2 Het zorgstrategisch comité wordt multidisciplinair samengesteld uit leden van de raad van bestuur, leden van de medische raad en leden van het directiecomité, Andere personen kunnen aan het comité worden toegevoegd, permanent met aanstelling door de raad van bestuur, of ad hoc voor één of meerdere thema's.

§3 Het zorgstrategisch comité wordt voorgezeten door de voorzitter van de vereniging. Hij roept het comité samen en bepaalt de agenda.

§4 Het zorgstrategisch comité heeft geen beslissende bevoegdheden maar kan, ingeval van consensus tussen de aanwezige leden, op eigen initiatief adviezen verstrekken aan de raad van bestuur;

* Het huidige artikel 36 wordt nieuw artikel 38.

In oud artikel 36, nieuw artikel 38 wordt in §1 eerste lid tussen §4 en kan ingevoegd van de statuten. In het derde lid van dit artikel wordt bijzondere meerderheid van twee derde vervangen door gewone meerderheid;

In oud artikel 36, nieuw artikel 38 §2 wordt de gecoördineerde wet op de ziekenhuizen van 7 augustus 1987 vervangen door de Wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen, gecoördineerd op 10 juli 2008;

ln oud artikel 36, nieuw artikel 38 §3 wordt na 6 ingevoegd van de statuten;

* Het huidige artikel 33 van de statuten wordt nieuw artikel 39.

In oud artikel 33, nieuw artikel 39 wordt §1 vervangen als volgt Onverminderd de algemene vertegenwoordigingsmacht van de raad van bestuur, handelend met de meerderheid van zijn leden, zal de vennootschap tegenover derden en in rechte geldig vertegenwoordigd en verbonden zijn door de voorzitter en de bestuurder-directeur, gezamenlijk optredend.

ln oud artikel 33, nieuw artikel 39 wordt een nieuwe paragraaf ingevoegd na §1 als volgt Binnen de bevoegheid van het directiecomité is de vereniging bovendien rechtsgeldig vertegenwoordigd door twee directeurs, gezamenlijk optredend;

In oud artikel 33, nieuw artikel 39 wordt §2 §3. Hierin wordt algemeen directeur vervangen door bestuurder-directeur.

In oud artikel 33, nieuw artikel 39 wordt §3 §4. Hierin wordt in fine toegevoegd van de statuten;

* Het huidige artikel 34 van de statuten wordt nieuw artikel 40 en vervangen als volgt Het financieel beleid en de dubbele boekhouding van de vereniging worden gevoerd overeenkomstig de Wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen, gecoordineerd op 10 juli 2008 en overeenkomstig het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk werk;

* Het huidige artikel 35 van de statuten wordt nieuw artikel 41.

In het eerste lid van dit artikel wordt en voor de eerste maal per 31 december 1996 geschrapt. In het tweede lid van dit artikel wordt één november vervangen door 31 december en wordt vanaf het begrotingsjaar 1997 geschrapt;

* Het huidige artikel 36 van de statuten wordt nieuw artikel 42.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 04/10/2013 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Luik B Vervolg

In het tweede lid van dit artikel wordt artikel 114 van de gecoördineerde wet op de ziekenhuizen " vervangen

door artikel 125 van de Wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen, gecoördineerd op

10 juli 2008 en wordt gemeente vervangen door stad;

* Het huidige artikel 37 van de statuten wordt nieuw artikel 43.

In dit artikel wordt artikel 36 vervangen door artikel 40;

* Het huidige artikel 38 van de statuten wordt nieuw artikel 44.

Dit artikel wordt vervangen als volgt Overeenkomstig artikel 228 van het decreet betreffende de organisatie

van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn is de vereniging onderworpen aan dezelfde controle en

hetzelfde administratief toezicht als de openbare centra voor maatschappelijk werk,

* Het huidige artikel 39 van de statuten wordt nieuw artikel 45.

In dit artikel wordt de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk

welzijn vervangen door het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra

voor maatschappelijk welzijn. In dit artikel wordt geschrapt In het bijzonder de artikelen 133 tot en met 135;

* Het huidige artikel 40 van de statuten wordt nieuw artikel 46.

In dit artikel wordt artikel 135 van de organieke wet vervangen door artikel 235 van het decreet betreffende

de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

* Het huidige artikel 41 van de statuten wordt geschrapt;

* Raad van beheer wordt, daar waar vermeld in de statuten, vervangen door Raad van bestuur,

TWEEDE BESLUIT

De vergadering beslist tot coördinatie der statuten en geeft hiertoe opdracht aan de voorzitter van de Raad

van Beheer en aan de algemeen directeur of, indien aangeduid, de bestuurder-directeur van de vereniging.

OPSCHORTENDE VOORWAARDE

Al deze wijzigingen worden goedgekeurd onder de opschortende voorwaarde van goedkeuring door de

gemeenteraad van de stad Genk en de Vlaamse Regering.

De procedure terzake het administratief toezicht werd nageleefd en is positief afgesloten.

VOOR ANALYTISCH UITTREKSEL

(Get, Meester Herbert Houben, notaris)

"

Vdor-

taétrdidem aan het Belgisch Staatsblad

Op de Laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

10/07/2013
ÿþ MOD2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neeillegging van de akte ter griffie

lI1lt I1I ltlI lIll 11111 1lll 11111 Illllld liii

+13106363*

MONITEUR BELGE

0 3 -07- 2013

BELGISCH STAATSBLAD

ûl~rie

Ondernemingsar : 0256.543.917

Benarnina

(voluit) : ZIEKENHUIS OOST-LIMBURG AUTONOME VERZORGINGSI NSTELLING

(verkort) : ZOL A.V.

Rechtsvorm : VERENIGING

Zetel: SCHIEPSE BOS 6, 3600 GENK

Onc erwern akte : AANDUIDING NIEUWE VOORZITTER EN ONDERVOORZITTER

Artikel 25§7 van de statuten van het ZOL bepaalt dat de Raad van Bestuur tussen haar leden de voorzitter van de vereniging kiest uit de kandldaton hiertoe voorgedragen door de deelgenoten. Net mandaat van de voorzitter bedraagt zes jaar en eindigt van rechtswege uiterlijk op de eerste Raad van Bestuur die samenkomt na de volledige vernieuwing van de Genkse read voor ts+ae sct+appelijic welt jn, zoals dit voos clen 5s ir. artikel V4 van de. organieke wet betreffende de Openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

De voordracht van de kandidaten client om rechtsgeldig te zijn, te gebeuren via een brief die gericht is aan de uittredende voorzitter op de zetel van de vereniging.

Deze voordracht moet om rechtsgeldig te zijn, toekomen bij de vereniging, Uiterlijk vijf dagen váár de dag waarop de Raad van gestuUr plaatsvindt waarop de voorzitter zef worden gekozen. Deze Reed van Bestuur dient plaats te vinden binnen de veertien dagen nadat de beheerders van groep A, conform artikel 25§2 werden aangeduid door de Genkse OCMW-raad en de vereniging schriftelijk in kennis werd gesteld van deze aanduiding.

Aan de uittredende voorzitter werd op de hierboven beschreven wijze é$n kandidatuur overgemaakt, mot name door loet OCMW Getik, dat de heer Tom Arts voordraagt ais nieuwe voorzitter van de Raad van Bestuur van het ZOL en van de vereniging.

De heer Tom Arts wordt door dc Raad van Bestuur unaniem verkozen, ria geheime stemming, als voorzitter van het Ziekenhuis Oast-Limburg, en dit voor een periode van zes jaar, die van rechtswege eindigt op de eerste raad van Bestuur dle samenkomt na de volledige vernieuwing van de Genkse raad voor maatschappelijk welzijn.

De heer Koen Torrs wordt unaniem verkozen, na geheime stemming, ais ondervoorzitter van het Ziekenhuis Oost-Limburg voor een periode van zes jaar, die van rechtswege eindigt op de eerste raad van bestuur die samenkomt na cle volgende volledige vernieuwing van de Genkse raad voor maatschappelijk weizijn.

Genk, Z april 2013

Algemee -irecteur - secretaris

K, TORES AR

Ondervoorzitter voorzitter





Op de laatste blz. van Luik B vermelden ; Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Coordonnées
ZIEKENHUIS OOST-LIMBURG AUTONOME VERZORGINGS…

Adresse
SCHIEPSE BOS 6 3600 GENK

Code postal : 3600
Localité : GENK
Commune : GENK
Province : Limbourg
Région : Région flamande