BELGISCHE VERENIGING VOOR HET AUTEURSRECHT, AFGEKORT : BVA

Association sans but lucratif


Dénomination : BELGISCHE VERENIGING VOOR HET AUTEURSRECHT, AFGEKORT : BVA
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 408.945.268

Publication

27/09/2011
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Copie à publier aux annexes du Moniteur belge après dépôt de l'acte

5 SEP 2011

Greffe

*11145707+

Ré:

Moi b4

1

N° d'entreprise : 0408.945.268

Dénomination

(en entier) : ASSOCIATION BELGE POUR LE DROIT D'AUTEUR

(en abrégé) : ABA

Forme juridique : Association sans But Lucratif

Siège : Rue d'Arlon, 75-77 B-1040 Brussel

Objet de l'acte : Renouvellement de mandats, nomination, modification des statuts

Extrait du procès-verbal de l'assemblée générale du 22.03.2010

Renouvellement des mandats des administrateurs

Fabienne Brison (présidente), Benoît Michaux (secrétaire) et Hendrik Van Hees (administrateur) ont posé'

leur candidature pour un nouveau mandat d'administrateur. L'assemblée accepte à l'unanimité.

Election du nouveau administrateur

Un nouvel administrateur est proposé pour rejoindre le conseil d'administration. Herman Groux, Felix Sterckxstraat 25, 1020 Bruxelles, né le 12.06.1962 à Genk, a posé sa candidature qui est acceptée à l'unanimité par l'assemblée.

Extrait du procès-verbal de l'assemblée générale du 25.10.2010

Le projet de statuts est approuvé à l'unanimité par les membres présents et les nouveaux statuts pourront dès lors être publiés au Moniteur Belge.

Statuts

Dispositions générales

Article 1

L' « Association Belge pour le Droit d'Auteur » (en abrégé : « ABA »), en néerlandais : « de Belgische Vereniging voor het Auteursrecht » (afgekort « BVA »), association sans but lucratif, continue l'activité de l' »Association Belge pour ta Protection et le Développement du Droit d'auteur » (en Abrégé « ABDA »), en néerlandais : « de Belgische Vereniging tot Bescherming en Ontwikkeling van het Auteursrecht » (en abrégé « BVBA »), qui a été constituée le dix-sept mai mil neuf cent vingt-quatre.

Article 2

L'association a pour but l'étude du droit d'auteur (au sens large) et des matières qui y sont liées, au niveau

belge, européen et international, ainsi que des législations étrangères y relatives.

L'association peut s'affilier à toutes les associations nationales ou internationales poursuivant un but: analogue.

Article 3

Le siège social est établi à 1040 Bruxelles, dans l'arrondissement judicaire de Bruxelles, plus précisément à'

la rue d'Arlon 75-77.

La durée de l'association est illimitée.

Affiliation

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Article 4

Peuvent faire partie de l'association : toutes les personnes physiques ou morales qui manifestent un intérêt pour l'étude du droit d'auteur, et qui en possèdent une connaissance élémentaire et/ou qui disposent d'une expérience à cet égard et qui sont acceptées comme membres de l'association conformément aux statuts.

Le nombre de membres est illimité, étant entendu qu'il ne sera pas inférieur à quatre (4).

Les modalités d'affiliation des personnes morales sont déterminées par le conseil d'administration.

Article 5

Toute personne qui souhaite devenir membre de l'association envoie à cet effet une demande écrite et motivée au conseil d'administration, en la personne du président, à l'adresse du siège social de l'association.

La demande est inscrite à l'ordre du jour de la prochaine réunion du conseil d'administration.

Le conseil d'administration statue sur l'admission des membres. Cette décision ne peut faire l'objet d'aucun recours.

Le conseil d'administration communique sa décision par écrit au demandeur.

L'affiliation prend effet le jour de cette communication.

Article 6

L'assemblée générale peut, sur proposition du conseil d'administration, conférer le titre de membre d'honneur à une personne qui s'est distinguée dans le domaine du droit d'auteur ou dont l'influence peut contribuer à la réalisation de l'objet social de l'association.

L'assemblée générale peut également, sur proposition du conseil d'administration conférer le titre de président d'honneur à un membre à condition que celui-ci ait exercé la fonction de président durant une période minimale de quatre (4) ans et ait rendu à l'association des services remarquables et reconnus par le conseil d'administration.

Les membres d'honneur et les présidents d'honneur de l'association ne paient pas de cotisation annuelle mais conservent leur droit de vote à l'assemblée générale.

Article 7

Tout membre est censé connaître les statuts et les respecter.

Tout membre est redevable d'une cotisation annuelle destinée au fonctionnement de l'association. L'affiliation qui prend cours le ler octobre de l'année civile en cours ou ultérieurement ne donne lieu au paiement d'une cotisation qu'à compter de l'exercice suivant.

Le montant de la cotisation annuelle est décidé de manière souveraine par le conseil d'administration lors de la première réunion au cours du nouvel exercice. La cotisation s'élèvera à un montant maximum de 500 ¬ pour les personnes physiques et 1000 ¬ pour les personnes morales.

Le conseil d'administration invite chaque membre, par écrit, à s'acquitter de sa cotisation dans un délai qui ne peut être inférieur à trente (30) jours calendrier.

Au cas où la cotisation reste impayée dans le délai imparti, le conseil d'administration envoie au moins une (1) mise en demeure écrite invitant le membre à s'acquitter de la cotisation. Le conseil d'administration est libre de décider d'imputer des intérêts aux arriérés de cotisation.

La cotisation annuelle reste due dans tous les cas, indivisible et non remboursable, même partiellement, y compris dans l'hypothèse d'une démission ou d'une exclusion qui prend effet lors de l'exercice en cours.

La responsabilité des membres est limitée au montant de leurs cotisations.

Article 8

Tout membre est libre de se retirer de l'association à tout moment en adressant sa démission par courrier au conseil d'administration, en la personne du président, à l'adresse du siège social de l'association. La demande de démission est inscrite à l'ordre du jour de la première réunion du conseil d'administration qui suit. Le conseil d'administration prend acte de cette démission. La démission prend effet le jour où il en est

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pris acte, sans préjudice à l'article 7. Le conseil d'administration informe le demandeur par écrit de la date de sa démission.

Le membre qui reste en défaut de s'acquitter de sa cotisation annuelle durant deux (2) années consécutives, malgré les mises en demeure qui lui ont été adressées par le conseil d'administration, est réputé avoir communiqué sa demande écrite de démission au conseil d'administration avec effet immédiat. La procédure indiquée au paragraphe précédent est d'application.

L'exclusion d'un membre ne peut être prononcée que par l'assemblée générale à la majorité des deux tiers des (2/3) voix des membres présents ou représentés. Tout membre exclu exerçant une fonction d'administrateur perd cette qualité de plein droit.

Le membre exclu ou démissionnaire et les héritiers de ce membre n'ont aucun droit sur le fonds social et ne peuvent réclamer le remboursement des cotisations versées.

Article 9

Le conseil d'administration tient, au siège social de l'association, un registre des membres de l'association. Ce registre mentionne la nature (personne physique ou morale et, dans ce dernier cas, la forme juridique), le nom, le domicile et/ou l'adresse professionnelle ou le siège social ainsi que les données de contact disponibles des membres. Toutes les admissions et les démissions (ou exclusions) sont inscrites au registre.

Conseil d'administration

Article 10

L'administration de l'association est confiée par l'assemblée générale de l'association à un conseil

d'administration.

Le conseil d'administration est composé au minimum de trois (3) membres et au maximum et de dix (10) administrateurs, qui sont élus parmi les membres pour un terme de quatre (4) ans avec possibilité illimitée de réélection.

La candidature au conseil d'administration doit être adressée par écrit, avec l'appui d'au moins deux (2) autres administrateurs qui au moment de la candidature sont membres du conseil d'administration, au plus tard un (1) mois avant l'assemblée générale statutaire au conseil d'administration, en la personne du président, à l'adresse du siège de l'association. Le cachet de la poste fera foi.

Le mandat de l'administrateur est exercé à titre gratuit.

L'administrateur s'engage à fournir tous les efforts raisonnables pour participer et préparer les réunions du conseil d'administration et également pour participer aux activités du conseil d'administration et de l'association. Le conseil d'administration peut proposer à l'assemblée générale de révoquer le mandat de l'administrateur si celui-ci ne respecte pas son obligation. Celui-ci sera réputé en défaut de remplir son obligation s'il est resté absent durant plus de quatre (4) réunions consécutives sans motif fondé.

Tout administrateur peut mettre fin à ses fonctions moyennant l'envoi d'une demande écrite de démission adressée au conseil d'administration, en la personne du président, à l'adresse du siège social de l'association. La demande est inscrite à l'ordre du jour de la première réunion du conseil d'administration qui suit. Le conseil d'administration prend acte de cette démission. Celle-ci prend effet le jour où il en est pris acte, sauf si le nombre d'administrateurs restant en fonction ne le permet pas ; dans ce dernier cas, la démission ne prend effet que lorsque l'assemblée générale statutaire aura pourvu au remplacement de l'administrateur démissionnaire, celui-ci restant en fonction jusqu'à la date de son remplacement. Le conseil d'administration informe l'administrateur concerné par écrit de la date de sa démission.

Article 11

Le conseil d'administration élit un président parmi ses membres.

Le conseil d'administration élit ensuite, parmi ses membres, un secrétaire et un trésorier, ainsi que, si le nombre d'administrateurs de l'association le permet, un vice-président.

Ces personnes assument ensemble la gestion journalière de l'association.

Si le président du conseil d'administration est empêché, ses tâches sont assumées par le vice-président ou, si celui-ci est empêché, par le secrétaire, ou, si celui est empêché, par le trésorier ou, si celui-ci est empêché, par le plus ancien des autres administrateurs.

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Ces personnes sont nommées pour un terme de quatre (4), et sont rééligibles, sans que la durée du mandat du président puisse excéder huit (8) années consécutives.

L'article 10, alinéa 6 des statuts est applicable à ces personnes dans l'exercice de leurs fonctions.

Article 12

Le conseil d'administration se réunit à la demande du président, chaque fois que l'intérêt de l'association le justifie et au moins une (1) fois par an au début d'un nouvel exercice social, en vue de préparer l'assemblée générale statutaire.

Le président convoquera en outre le conseil d'administration chaque fois qu'un cinquième (1/5) des administrateurs en font la demande écrite.

La convocation, contenant l'ordre du jour et toutes les annexes nécessaires, sera adressée par écrit (par email) aux administrateurs, au moins cinq (5) jours ouvrables avant le conseil d'administration.

Le conseil d'administration ne peut délibérer que si un tiers (1/3) de ses membres est présent.

Toute décision du conseil d'administration est prise à la majorité absolue des votants.

En cas de partage, la voix du président est prépondérante.

Article 13

Le conseil d'administration a les pouvoirs d'administration et de disposition les plus étendus ; tout ce qui n'est pas réservé expressément à l'assemblée générale par la loi ou les statuts est de la compétence du conseil. Il statue notamment sur l'emplacement du siège social (article 3), les modalités d'affiliation des personnes morales (article 4), l'admission des membres (article 5), les propositions de nomination au titre de membre d'honneur et de président d'honneur (article 6), la fixation de la cotisation annuelle (article 7), la démission des membres (article 8) et les activités de l'association.

Le conseil d'administration statue également, entre autres, sur toutes les transactions, l'acquisition et l'aliénation de biens meubles et immeubles ; sur tous baux de location ; sur toutes acceptations de dons, legs ; sur tous placements de fonds, recettes de revenus ; sur toutes actions judiciaires, tant en demandant qu'en défendant ; sur toutes nominations d'employés et de préposés ainsi que sur leurs émoluments.

Le conseil d'administration peut confier des tâches spécifiques au comité de gestion journalière, à certains administrateurs, à certains membres et/ou à des groupes de travail ad hoc, qui le cas échéant peuvent se composer d'administrateurs, de membres ou de tiers. Les frais qui sont exposés lors de l'exécution de ces tâches spécifiques peuvent être remboursés par l'association à condition qu'ils soient raisonnables, que le président ait marqué son accord préalable, qu'ils soient ratifiés par la suite parle conseil d'administration et que tous les justificatifs nécessaires soient communiqués au trésorier.

Le conseil d'administration peut désigner des tiers pour accomplir certaines activités et/ou acte pour l'association, notamment le secrétariat de l'association, le cas échéant moyennant rémunération et/ou remboursement des frais.

Le conseil d'administration veille à l'exécution de toutes les tâches qui ont été confiées à des tiers.

Le conseil d'administration peut, dans le cadre des son pouvoir de gestion et de disposition, promulguer certains règlements spéciaux.

Article 14

Les actions judiciaires, tant en demandant qu'en défendant, sont diligentées au nom de l'association par le

président du conseil d'administration ou par deux (2) administrateurs.

Les actes extrajudiciaires sont traités de la même façon.

Article 15

Les signatures de deux (2) membres du conseil d'administration engagent l'association, sans justification

d'un mandat spécial.

Les copies, expéditions ou extraits de procès-verbaux du conseil d'administration et de l'assemblée générale seront signés par le président ou par l'administrateur délégué à cette fin par le conseil d'administration.

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La correspondance courante et tous les actes de gestion journalière envers toutes les institutions bancaires ou autres pourront être revêtus de la seule signature du président ou de l'administrateur délégué désigné à cette fin par le conseil d'administration.

Article 16

Le conseil d'administration tient un registre des procès-verbaux de ces réunions au siège social de l'association. Ces procès-verbaux sont signés par le président ou par l'administrateur délégué désigné à cette fin par le conseil d'administration.

Ils peuvent être consultés lors de l'assemblée générale statutaire par les membres qui en font la demande.

Assemblée générale

Article 17

(a) L'assemblée générale statutaire

Il sera tenu chaque année, dans le courant du mois de mars, au siège de l'association ou à l'endroit indiqué

dans la convocation, une assemblée générale des membres.

Lors de l'assemblée générale statutaire, le conseil d'administration présentera le rapport sur les activités de l'association durant l'exercice social écoulé et sur les comptes de l'association. L'assemblée générale statutaire se prononce sur les comptes annuels de l'exercice social écoulé et donne décharge ou non aux administrateurs et le cas échéant aux commissaires pour l'exercice social écoulé.

Lors de l'assemblée générale statutaire, le conseil d'administration présentera également le budget pour l'exercice social en cours. L'assemblée générale approuve ou non le budget pour l'exercice social en cours.

L'assemblée générale statutaire procédera à la nomination et/ou à la démission d'administrateurs, s'il y a lieu.

(b) L'assemblée générale extraordinaire

Le conseil d'administration convoquera une assemblée générale extraordinaire chaque fois qu'il le juge utile

dans l'intérêt de l'association ou dans les cas prévus par la loi.

Le président du conseil d'administration convoquera en outre une assemblée générale extraordinaire chaque fois qu'un cinquième (1/5) des membres en font la demande écrite, avec indication des points à inscrire à l'ordre du jour.

Article 18

La lettre de convocation, indiquant les points inscrits à l'ordre du jour et toutes les annexes nécessaires, sera communiquée aux membres au moins dix (10) jours ouvrables avant l'assemblée générale, et ce par écrit (par courrier, e-mail...).

Article 19

Les membres - personnes physiques peuvent se faire représenter à l'assemblée générale par un autre

membre, muni d'un mandat écrit.

Les membres  personnes morales exerceront leur droit de vote par l'organe d'un seul délégué, spécialement mandaté à cette fin.

Le conseil d'administration arrêtera fa forme des procurations et exigera que celles-ci soient déposées au siège de l'association avant l'assemblée.

Article 20

L'assemblée générale ordinaire est régulièrement constituée quel que soit le nombre des membres présents

ou représentés.

L'assemblée générale est seule compétente pour délibérer sur les objets suivants :

la modification des statuts ;

la nomination et la démission des administrateurs ;

la nomination et la démission des commissaires et la fixation de leur rémunération dans les cas où

une rémunération est attribuée ;

la décharge à octroyer aux administrateurs et aux commissaires ;

l'approbation des budgets et des comptes ;

la nomination des membres et des présidents d'honneur (sur proposition du conseil

d'administration) ;

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l'exclusion d'un membre ;

la dissolution de l'association ;

la transformation de l'association en société à finalité sociale ;

tous les cas où les statuts l'exigent.

L'assemblée générale prend ses décisions à la majorité simple de ses membres présents ou représentés, excepté dans les cas suivants et sous réserve des articles 26 et 27.

L'assemblée générale ne peut valablement délibérer sur la modification des statuts que si ce point est spécialement indiqué dans la convocation, si les propositions de modification de statuts sont jointes aux convocations et si les deux tiers (2/3) des membres sont présents ou représentés. Si les deux tiers (2/3) des membres ne sont pas présents ou représentés à la première assemblée, une seconde assemblée peut être convoquée, qui pourra délibérer quel que soit le nombre des membres présents ou représentés. La seconde réunion ne peut être tenue moins de quinze (15) jours après la première réunion.

Une modification de l'objet de l'association ne peut être admise qu'avec l'approbation d'une majorité des quatre cinquièmes (4/5) des voix des membres présents ou représentés. Toute autre modification des statuts de l'association ne peut être approuvée qu'à la majorité des deux tiers (2/3) des voix des membres présents ou représentés.

Article 21

L'assemblée générale est présidée par le président du conseil d'administration.

Le président désigne le secrétaire (1), et les scrutateurs (2) de l'assemblée générale.

Article 22

L'assemblée générale ne peut délibérer valablement que sur les objets régulièrement inscrits à l'ordre du

jour.

Article 23

Le conseil d'administration tient un registre des procès-verbaux des assemblées générales au siège de

l'association. Ces procès-verbaux sont signés par le président et le secrétaire.

Ils peuvent être consultés au siège par les membres qui en font la demande.

Exercice social et comptable

Article 24

L'exercice social commence le premier (1) janvier et finit le trente et un (31) décembre de chaque année.

Article 25

Le trente et un décembre (31) de chaque année, les livres sont arrêtés et l'exercice est clos.

Dissolution et liquidation

Article 26

L'assemblée générale ne peut prononcer la dissolution de l'association que si les deux tiers (2/3) de ses membres sont présents ou représentés. Si cette condition n'est pas remplie, une deuxième (2ème) assemblée peut être convoquée, qui délibérera valablement quel que soit le nombre des membres présents ou représentés.

L'assemblée générale ne peut procéder à la dissolution de l'association qu'avec l'approbation d'une majorité de quatre cinquièmes (4/5) des voix des membres présents ou représentés.

La même assemblée désignera à la même majorité un liquidateur qui est chargé de procéder à la liquidation de l'association.

Ensuite, l'assemblée générale, à la même majorité, ou à défaut, le liquidateur, déterminera la destination des biens de l'association dissoute, en donnant à ces biens une affectation se rapprochant autant que possible de l'objet en vue duquel l'association dissoute avait été créée.

Le liquidateur convoque l'assemblée générale au moins une (1) fois par an en vue de faire rapport sur ses activités.

Volet B - Suite



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Article 27

Article 26, alinéa 4 des statuts est également d'application en cas de dissolution judiciaire. Le liquidateur ,

convoquera à cet effet une assemblée générale.

Dispositions diverses

Article 28

Les statuts sont rédigés en français et en néerlandais ; les deux textes ont la même valeur.

Tous les documents de l'association qui sont destinés aux membres (ou candidats membres) sont rédigés en français ou néerlandais.

Article 29

Les membres (ou candidats membres) s'expriment dans la langue de leur choix.

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Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/09/2011- Annexes du Moniteur belge

Mentionner sur la dernière page du Volet B : Au recto : Nom et qualité du notaire instrumentant ou de la personne ou des personnes ayant pouvoir de représenter l'association, la fondation ou l'organisme à l'égard des tiers

Au verso : Nom et signature

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In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

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Ondernerningsnr : 0408.945.268

Benaming

(voluit) : BELGISCHE VERENIGING VOOR HET AUTEURSRECHT

(verkort) : BVA

Rechtsvorm : Vereniging zonder winstoogmerk

Zetei : Aarlenstraat, 75-77, 1040 Brussel

Onderwerp akte : Herbenoemingen, benoeming, statutenwijziging

Uittreksel uit het verslag van de algemene vergadering van 22.03.2010

Vernieuwing van het mandaat van de bestuurders

Fabienne Brison (voorzitter), Benoît Michaux (secretaris) en Hendrik Van Hees (bestuurder) hebben zich kandidaat gesteld voor een nieuw mandaat als bestuurder. De vergadering aanvaardt hun kandidatuur unaniem

Verkiezing van een nieuwe bestuurder

Herman Croux, Felix Sterckxstraat 25, 1020 Bruxelles, geboren op 12.06.1962 te Genk, heeft zich kandidaat

gesteld om de raad van bestuur te vervoegen. De vergadering aanvaardt zijn kandidatuur unaniem.

Uittreksel uit het verslag van de algemene vergadering van 25.10.2010

De aanwezige leden keuren het ontwerp van statuten unaniem goed. Bijgevolg kunnen de nieuwe statuten

gepubliceerd worden in het Belgisch Staatsblad.

Statuten

Algemeen

Artikel 1

De "Belgische Vereniging voor het Auteursrecht" (afgekort: "BVA"), in het Frans: "Association Belge pour le Droit d'Auteur" (afgekort: "ABA"), vereniging zonder winstgevend doel, zet de activiteiten voort van de? "Belgische Vereniging tot Bescherming en Ontwikkeling van het Auteursrecht" (afgekort: "BVBA"), in het! Frans: "Associadon Belge pour la Protection et le Développement du Droit d'Auteur" (afgekort: ABBA"), die; op zeventien mei negentienhonderd vierentwintig werd opgericht.

Artikel 2

De vereniging heeft tot doel de studie van het auteursrecht (in de ruime zin) en aanverwante materies, op

Belgisch, Europees en internationaal vlak, alsook de buitenlandse wetgevingen terzake.

De vereniging kan aansluiten bij alle nationale of internationale verenigingen die een gelijkaardig doel nastreven.

Artikel 3

De maatschappelijke zetel is gevestigd te 1040 Brussel in het gerechtelijk arrondissement Brussel, meer

het bijzonder in de Aarlenstraat 75-77.

De duur van de vereniging is onbeperkt.

Op de laatste blz. van Luik B vernielden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

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Lidmaatschap

Artikel 4

Kunnen deel uitmaken van de vereniging: alle natuurlijke of rechtspersonen die belangstelling hebben voor de studie van het auteursrecht, en de nodige basiskennis ervan hebben en/of ervaring ermee en overeenkomstig de statuten als lid van de vereniging zijn aanvaard.

Het aantal leden van de vereniging is onbeperkt, maar zal ten minste vier (4) leden omvatten.

De modaliteiten van het lidmaatschap van rechtspersonen worden bepaald door de raad van bestuur.

Artikel 5

Elke persoon die lid wil worden van de vereniging, verzendt daartoe een schriftelijk gemotiveerd verzoek tot

de raad van bestuur, in de persoon van de voorzitter, naar de maatschappelijke zetel van de vereniging.

Elk verzoek komt op de agenda van de eerstvolgende vergadering van de raad van bestuur.

De raad van bestuur beslist over de aanvaarding van de leden. Tegen deze beslissing is geen verhaal mogelijk.

De raad van bestuur informeert de verzoeker schriftelijk van zijn beslissing.

Het lidmaatschap gaat in vanaf de dag van deze kennisgeving.

Artikel 6

De algemene vergadering kan op voorstel van de raad van bestuur de titel van erelid verlenen aan een persoon die zich heel verdienstelijk heeft gemaakt in de sector van het auteursrecht of van wie de invloed bevorderlijk kan zijn voor de verwezenlijking van het maatschappelijk doel van de vereniging.

De algemene vergadering kan eveneens op voorstel van de raad van bestuur de titel van erevoorzitter verlenen aan een lid indien hij/zij bovendien zijn/haar functie van Voorzitter gedurende minimum vier (4) jaar heeft uitgeoefend en in die hoedanigheid door de raad van bestuur erkende en opmerkelijke diensten heeft bewezen aan de vereniging.

De ereleden en erevoorzitters van de vereniging betalen geen jaarlijkse bijdrage, maar behouden hun stemrecht op de algemene vergadering.

Artikel 7

Elk lid wordt vermoed de statuten te kennen en er zich naar te schikken.

Eik lid is een jaarlijkse bijdrage aan de werking van de vereniging verschuldigd. Hij/zij die niet eerder dan per 1 oktober van een lopend kalenderjaar lid is geworden, is deze bijdrage slechts verschuldigd met ingang van het daaropvolgend maatschappelijk jaar.

De omvang van de jaarlijkse bijdrage wordt op autonome wijze door de raad van bestuur bepaald tijdens zijn eerste vergadering van een nieuw maatschappelijk jaar. De bijdrage zal maximum 500 ¬ bedragen voor natuurlijke personen en maximum 1.000 ¬ voor rechtspersonen.

De raad van bestuur nodigt elk lid schriftelijk uit deze jaarlijkse bijdrage te betalen en dit tegen een uiterste betaaldatum van minstens dertig (30) kalenderdagen.

Bij het uitblijven van tijdige betaling van de jaarlijkse bijdrage, zal de raad van bestuur de leden minstens één (1) keer schriftelijk aanmanen de jaarlijkse bijdrage vooralsnog te betalen. Het staat de raad van bestuur vrij te beslissen intresten aan te rekenen bij achterstallige betalingen.

De jaarlijkse bijdrage is steeds verschuldigd, ondeelbaar en niet terugvorderbaar, zelfs niet ten dele, ook in geval van ontslag of uitsluiting dat ingang vindt tijdens een lopend maatschappelijk jaar.

De aansprakelijkheid van de leden is beperkt tot het bedrag van hun bijdragen.

Artikel B

Elk lid is vrij zich te allen tijde uit de vereniging terug te trekken door daartoe zijn schriftelijk verzoek tot ontslag, gericht aan de raad van bestuur, in de persoon van de voorzitter, te verzenden naar het maatschappelijk adres van de vereniging. Elk verzoek komt op de agenda van de eerstvolgende vergadering van de raad van bestuur. De raad van bestuur neemt akte van dit ontslag. Het ontslag gaat in

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vanaf de dag van deze aktename (onverminderd artikel 7). De raad van bestuur informeert de verzoeker schriftelijk van de datum van zijn/haar ontslag.

Elk lid dat gedurende twee (2) opeenvolgende jaren de door hem/haar verschuldigde jaarlijkse bijdrage niet betaalt, niettegenstaande de aanmaningen die de raad van bestuur hem/haar zal hebben laten toekomen, wordt met onmiddellijke ingang vermoed zijn schriftelijk verzoek tot ontslag aan de raad van bestuur overgemaakt te hebben. Dezelfde procedure als deze beschreven in de hierboven vermelde paragraaf zal dan van toepassing zijn.

De uitsluiting van een lid kan slechts door de algemene vergadering worden uitgesproken bij meerderheid van twee derde (2/3) van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden. Uitgesloten leden die een bestuurdersfunctie hebben, verliezen die hoedanigheid van rechtswege.

De ontslaggevende of uitgesloten leden en de erven van deze leden hebben geen enkel recht op het maatschappelijk bezit en kunnen de teruggave van de gestorte bijdragen niet vorderen.

Artikel 9

De raad van bestuur houdt op de maatschappelijke zetel van de vereniging een lijst bij van de leden van de vereniging. Deze lijst vermeldt de aard (natuurlijke of rechtspersoon en in dat laatste geval, de rechtsvorm), de naam, de woonplaats en/of het professioneel adres of de maatschappelijke zetel en de beschikbare contactgegevens van de leden. Alle aanvaardingen en ontslagen (of uitsluitingen) worden in de lijst opgenomen.

Raad van bestuur

Artikel 10

Het bestuur van de vereniging wordt door de algemene vergadering van de vereniging aan een raad van

bestuur toevertrouwd.

De raad van bestuur bestaat uit minstens drie (3) en maximum tien (10) bestuurders, die verkozen worden onder de leden voor een termijn van vier (4) jaar met onbeperkte herkiesbaarheid.

Elke kandidaat-bestuurder moet zijn schriftelijke kandidatuur, gesteund door ten minste twee (2) andere bestuurders die op het ogenblik van de kandidatuur lid zijn van de raad, uiterlijk één (1) maand vôôr de statutaire algemene vergadering overmaken aan de raad van bestuur, in de persoon van de voorzitter, te verzenden naar het maatschappelijk adres van de vereniging. De postdatum van de kandidatuur geldt daarbij als bewijs.

Het bestuursmandaat wordt onbezoldigd uitgeoefend.

De bestuurder verbindt zich ertoe alle redelijke inspanningen te leveren om de vergaderingen van de raad van bestuur bij te wonen en voor te bereiden, alsook actief aan de activiteiten van de raad van bestuur en van de vereniging deel te nemen. De raad van bestuur kan aan de algemene vergadering voorstellen het mandaat van een bestuurder in te trekken indien hij/zij deze verbintenis niet meer vervult. Hij/zij wordt vermoed deze verbintenis niet meer te vervullen indien hij/zij afwezig is gebleven gedurende meer dan vier (4) opeenvolgende vergaderingen, zonder gegronde reden.

Elke bestuurder kan zijn mandaat beëindigen door daartoe een schriftelijk verzoek tot ontslag gericht aan de raad van bestuur, in de persoon van de voorzitter, te verzenden naar het maatschappelijk adres van de vereniging. Elk verzoek komt op de agenda van de eerstvolgende vergadering van de raad van bestuur. De raad van bestuur neemt akte van dit ontslag. Het ontslag gaat in vanaf de dag van deze aktename (tenzij het aantal overblijvende bestuurders dit niet toelaat; in dat geval gaat het ontslag pas in wanneer de statutaire algemene vergadering in zijn/haar vervanging heeft voorzien en moet de bestuurder zijn mandaat voor de resterende tijd blijven uitoefenen). De raad van bestuur informeert de verzoeker schriftelijk van de datum van zijn/haar ontslag.

Artikel 11

De raad van bestuur verkiest onder zijn leden een voorzitter.

De raad verkiest onder zijn leden vervolgens een secretaris en een penningmeester en, voor zover het aantal bestuurders van de vereniging dat toelaat, een ondervoorzitter.

Deze personen vormen samen het dagelijks bestuur van de vereniging.

Ingeval de voorzitter van de raad van bestuur verhinderd is, worden zijn taken overgenomen door de ondervoorzitter of, indien deze verhinderd is, door de secretaris of, indien deze verhinderd is, door de penningmeester of, indien deze verhinderd is, door de oudste van de overige bestuurders.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/09/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Deze personen worden benoemd voor een duur van vier (4) jaar, eventueel hernieuwbaar, zonder dat de duur van het mandaat van voorzitter acht (8) opeenvolgende jaren mag overschrijden.

Artikel 10, lid 6 van de statuten is op deze personen in deze functies van toepassing.

Artikel 12

Telkens het belang van de vereniging dit vergt en minstens één (1) keer per jaar bij de aanvang van een nieuw maatschappelijk jaar ter voorbereiding van de statutaire algemene vergadering, zal de raad van bestuur op vraag van de voorzitter vergaderen.

De voorzitter zal de raad van bestuur tevens bijeenroepen telkens wanneer een vijfde (1/5) van de bestuurders de voorzitter hier schriftelijk om verzoekt.

De oproepingsbrief, met vermelding van de agendapunten en alle nodige bijlagen, zal ten minste vijf (5) werkdagen voor de raad van bestuur schriftelijk (per mail) aan de bestuurders worden bezorgd.

De raad van bestuur kan slechts beraadslagen indien een derde (113) van zijn leden aanwezig is.

Elke beslissing van de raad van bestuur wordt genomen bij volstrekte meerderheid van de stemmen van de aanwezige bestuurders.

Bij staking van stemmen beslist de stem van de voorzitter.

Artikel 13

De raad van bestuur heeft de meest uitgebreide beheers- en beschikkingsmacht; alles wat niet uitdrukkelijk door de wet of de statuten aan de algemene vergadering is voorbehouden valt onder de bevoegdheid van de raad van bestuur. De raad van bestuur beslist bijvoorbeeld over de modaliteiten van het lidmaatschap van rechtspersonen (artikel 4) maatschappelijk zetel (artikel 3), de aanvaarding van de leden (artikel 5), de voorstellen tot benoeming van erelid en erevoorzitter (artikel 6), de vaststelling van de jaarlijkse bijdrage (artikel 7), het ontslag van de leden (artikel 8) en over de werkzaamheden van de vereniging.

De raad van bestuur doet onder meer ook uitspraak over alle transacties; over de verkrijging en de vervreemding van roerende en onroerende goederen; over alle (ver-)huurcontracten; over iedere aanvaarding van giften, legaten; over iedere geldbelegging, ontvangst van inkomsten; over alle rechtsvorderingen, als eiser en verweerder; over elke benoeming van werknemers en aangestelden en hun bezoldiging.

De raad van bestuur kan bijzondere taken toewijzen aan het dagelijks bestuur, bepaalde bestuurders, bepaalde leden en/of ad hoc werkgroepen, die in voorkomend geval kunnen zijn samengesteld uit bestuurders, leden en derden. Onkosten die worden gemaakt in de uitvoering van deze bijzondere taken kunnen door de vereniging worden vergoed mits zij redelijk zijn, de voorzitter hiermee vooraf heeft ingestemd, achteraf door de raad van bestuur zijn bekrachtigd en alle nodige bewijsstukken aan de penningmeester worden overgemaakt.

De raad van bestuur kan derden aanstellen om bepaalde activiteiten en/of handelingen voor de vereniging te verrichten, waaronder het secretariaat van de vereniging, in voorkomend geval tegen bezoldiging en/of betaling van onkosten.

De raad van bestuur waakt over de uitvoering van alle taken die aan derden zijn uitbesteed.

De raad van bestuur kan, binnen het kader van haar beheers- en beschikkingsmacht, bijzondere reglementen uitvaardigen.

Artikel 14

De rechtsvorderingen, zowel in de hoedanigheid van eiser als in de hoedanigheid van verweerder, worden door de voorzitter van de raad van bestuur of door twee (2) bestuurders ingesteld in naam van de vereniging.

De buitengerechtelijke handelingen worden op dezelfde wijze gesteld.

Artikel 15

De handtekeningen van twee (2) bestuurders verbinden de vereniging, zonder vereiste van een bijzonder

mandaat.

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MOD 2.2

De afschriften en verzendingen van of uittreksels uit de notulen van de raad van bestuur of van de algemene vergadering zullen door de voorzitter of de hiertoe door de raad van bestuur afgevaardigde bestuurder worden ondertekend.

Voor de lopende briefwisseling en alle handelingen van dagelijks beheer tegenover alle (bank- en andere) instellingen volstaat de handtekening van de voorzitter of de hiertoe door de raad afgevaardigde bestuurder.

Artikel 16

De raad van bestuur houdt een register van de notulen van zijn vergaderingen bij op de maatschappelijke zetel van de vereniging. Deze notulen worden door de voorzitter of de hiertoe door de raad afgevaardigde bestuurder ondertekend.

Zij kunnen tijdens de statutaire algemene vergadering worden geraadpleegd door de leden die erom verzoeken.

Algemene vergadering

Artikel 17

(a) De statutaire algemene vergadering

Elk jaar tijdens de maand maart zal de statutaire algemene vergadering van de leden plaatsvinden op de maatschappelijke zetel van de vereniging of op een andere, in de oproepingsbrief uitdrukkelijk vernielde plaats.

Tijdens de statutaire algemene vergadering zal de raad van bestuur verslag uitbrengen over de activiteiten van de vereniging gedurende het afgelopen maatschappelijk jaar en over de rekeningen van de vereniging. De statutaire algemene vergadering keurt de jaarrekening van het afgelopen maatschappelijk jaar goed (of niet) en verleent de bestuurders, en in voorkomend geval de commissarissen, kwijting voor het afgelopen maatschappelijk jaar (of niet).

Tijdens de statutaire algemene vergadering zal de raad van bestuur tevens de begroting voor het lopend maatschappelijk jaar voorstellen. De statutaire algemene vergadering keurt de begroting voor het lopend maatschappelijk jaar goed (of niet).

De statutaire algemene vergadering zal in voorkomend geval bestuurders benoemen en/of ontslaan.

(b) De buitengewone algemene vergadering

De raad van bestuur zal een buitengewone algemene vergadering bijeenroepen telkens als hij dit nuttig acht in het belang van de vereniging of in de wettelijk bepaalde gevallen.

De voorzitter van de raad van bestuur zal tevens een buitengewone algemene vergadering bijeenroepen telkens een vijfde (1/5) van de leden de voorzitter van de raad van bestuur hier schriftelijk om verzoekt, met vermelding van de gevraagde agendapunten.

Artikel 18

De oproepingsbrief, met vermelding van de agendapunten en opname van alle nodige bijlagen, zal ten minste tien (10) werkdagen vôór de algemene vergadering schriftelijk (per brief, mail ...) aan de leden worden bezorgd.

Artikel 19

De leden-natuurlijke personen kunnen zich op de algemene vergadering laten vertegenwoordigen door een

ander van een schriftelijke volmacht voorzien !id.

De leden-rechtspersonen oefenen hun stemrecht uit bij monde van één (1) enkele afgevaardigde die daartoe bijzonder gemachtigd is.

De raad van bestuur zal de vorm van de volmachten bepalen en eisen dat deze vôôr de vergadering op de maatschappelijke zetel worden ingediend.

Artikel 20

De algemene vergadering is regelmatig samengesteld ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde

leden.

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M0D 2.2

Alleen de algemene vergadering is bevoegd om over de volgende punten te beraadslagen :

- wijziging van de statuten;

benoeming en ontslag van de bestuurders;

 benoeming en ontslag van de commissarissen en vaststelling van hun bezoldiging in de gevallen dat een bezoldiging wordt toegekend;

- verlenen van kwijting aan de bestuurders en de commissarissen;

- goedkeuring van de rekeningen en begrotingen;

- benoeming van ereleden en erevoorzitters (op voorstel van de raad van bestuur);

- uitsluiting van een lid;

- ontbinding van de vereniging;

- omvorming van de vereniging tot een vennootschap met sociaal oogmerk;

- alle gevallen waarin de statuten dit vereisen.

De algemene vergadering neemt haar beslissingen bij gewone meerderheid van het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden, behoudens in de hierna vermelde gevallen en onder voorbehoud van de artikelen 26 en 27.

De algemene vergadering kan slechts geldig beraadslagen over de wijziging van de statuten van de vereniging indien dit punt speciaal in de oproepingsbrieven wordt vermeld, de voorstellen tot statutenwijziging bij de oproepingsbrieven zijn gevoegd en twee derde (2/3) van de leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn. Indien deze twee derde (2/3) meerderheid van de leden op de eerste vergadering niet is bereikt, zal een tweede vergadering kunnen worden bijeengeroepen, die zal mogen beraadslagen ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden. De tweede vergadering mag evenwel ten vroegste vijftien (15) dagen na de eerste vergadering worden gehouden.

Een wijziging van het maatschappelijk doel van de vereniging kan slechts worden aanvaard met een vier vijfde (4/5) meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden. Elke andere wijziging van de statuten van de vereniging kan slechts worden aanvaard met een twee derde (2/3) meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.

Artikel 21

0e algemene vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van bestuur.

De voorzitter duidt de secretaris (1) en de stemopnemers (2) van de algemene vergadering aan.

Artikel 22

De algemene vergadering kan alleen geldig beraadslagen over regelmatig op de agenda vermelde punten.

Artikel 23

De raad van bestuur houdt een register van de notulen van de algemene vergaderingen bij op de maatschappelijke zetel van de vereniging. Deze notulen worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Zij zijn te raadplegen op de zetel door de leden die erom verzoeken.

Maatschappelijk en boekjaar

Artikel 24

Het maatschappelijk boekjaar begint op één (1) januari en eindigt op eenendertig (31) december van elk

kalenderjaar.

Artikel 25

Op eenendertig (31) december van elk kalenderjaar worden de boeken afgesloten en eindigt het boekjaar.

Ontbinding  vereffening

Artikel 26

De algemene vergadering kan de vereniging slechts ontbinden indien twee derde (2/3) van haar leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn. Indien deze voorwaarde niet is vervuld, zal een tweede (2áe) vergadering kunnen worden bijeengeroepen, die zal kunnen beraadslagen ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden.

0e algemene vergadering kan de vereniging slechts ontbinden met een vier vijfde (4/5) meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.

Luik B - vervolg



MOD 2.2

Dezelfde vergadering zal dan niet eenzelfde meerderheid een vereffenaar aanstellen die met de vereffening van de vereniging wordt belast.

De algemene vergadering, met dezelfde meerderheid, en bij gebreke daaraan, de vereffenaar zal de bestemming bepalen van het tegoed van de vereniging, met dien verstande dat de besteding van dit tegoed zoveel mogelijk in overeenstemming zal worden gebracht met het doel waartoe de ontbonden vereniging was opgericht.

De vereffenaar roept minstens éénmaal (1) per jaar de algemene vergadering bijeen om verslag uit te brengen over zijn werkzaamheden.

Artikel 27

Artikel 26, lid 4 van de statuten is eveneens van toepassing in geval van gerechtelijke ontbinding. De

vereffenaar zal daartoe een algemene vergadering bijeenroepen.

Diverse

Artikel 28

De statuten zijn opgesteld in het Nederlands en in het Frans; beide leksten hebben dezelfde waarde.

Alle documenten van de vereniging die bestemd zijn voor de leden (of kandidaat-leden) worden in het , Nederlands of hei Frans opgesteld.

Artikel 29

De leden (en kandidaat-leden) drukken zich uit in de taal van hun keuze.

Fabienne Brison, Voorzitter, Bestuurder

Benoît Michaux, Secretaris, Bestuurder

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" " Voi,r-behouden aan het Belgisch Staatsblad

V

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Coordonnées
BELGISCHE VERENIGING VOOR HET AUTEURSRECHT, …

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Région : Région de Bruxelles-Capitale