BELGISCHE VERENIGING VOOR PNEUMOLOGIE, AFGEKORT : BVP

Association sans but lucratif


Dénomination : BELGISCHE VERENIGING VOOR PNEUMOLOGIE, AFGEKORT : BVP
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 477.129.835

Publication

13/02/2013
ÿþln de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

MOD2.2

Ondernerningsnr : 477.129.835

Benaming

(voluit) : Belgische Vereniging voor Pneumologie vzw

(verkort) : BVP

Rechtsvorm : vzw

Zetel : Eendrachtstraat 56 -1050 Brussel

Onderwerp akte : Ontslag - Benoeming - Herbenoeming

Uittreksel van het verslag van de Algemene Vergadering van 1 december 2012

De vergadering aanvaardt het ontslag van volgende bestuurder

- Alain VAN MEERHAEGHE wonende te 1501 Buizingen, Kamen-ijkbos 66 en geboren te Tournai op'

13/1211952

De vergadering benoemt als bestuurder met de functie van wetenschappelijk secretaris

-Dimitri LEDUC, wonende te 1200 Bruxelles, 72, Avenue des 10 arpents en geboren te Brussel op 4/6/1963

De vergadering benoemt als bestuurder :

- Wim JANSSENS, wonende te 3010 Kessel-lo, Boskouter 15 en geboren te Leuven op 16/04/1973

- Rudi PECHE, wonende te 5020 Flawinne, Rue Vigneron Colin 28 en geboren te Anderlecht op 15/11/1963

De vergadering herbenoemt als bestuurders :

 Guy JOOS als voorzitter, wonende te 9810 Nazareth, Wondergemstraat 5 en geboren

te Oostende op 17/01/1956

-Renaud LOUIS als voorzitter, wonende te 4160 Anthisnes, rue Henri Fays 27 en

geboren te Liège op 04/01/1963

-Geert VERLEDEN als ondervoorzitter, wonende Louisastraat 44 te 3120 Tremelo en

geboren te Izegem op 16/0211958

- Carole DE COCK als penningmeester, wonende te 9051 Afsnee, Rijsbrugge 16 en geboren te Lubumbashi

op 1/7/1972

Geert Verleden

" i - " orzitter

 110.11111

Op de laatste blz. van Luik B vermeiden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -13/02/2013 - Annexes du Moniteur belge

LOUIS Renaud Voorzitter

NIEZ

Voor behouc aan hr Belgis Staatsb

BRUSSEL

01 FEB 2013

Griffie

02/02/2015
ÿþ f MOD 2.2

IF, 1 ln de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

J

21Je ..2015

ter griffie varJederlandstalige rechtbank van uphandel-Aret el-

neergelegrltontvangen op

Ondernemingsnr : 477.129.835

Benaming

(voluit) : Belgische Vereniging voor Pneumologie vzw

(verkort) : BVP

Rechtsvorm : vzw

Zetel : Eendrachtstraat 56 -1050 Brussel

Onderwerp akte :.Ontslag - Benoeming - Herbenoeming

Uittreksel van het verslag van de Algemene Vergadering van 6 december 2014

De vergadering aanvaardt het ontslag van volgende bestuurders :

- Guy JOOS, wonende te 9810 Nazareth, Wondergemstraat 5 en geboren te Oostende op 17/01/1956

- Carole DE COCK, wonende te 9051 Afsnee, Rijsbrugge 16 en geboren te Lubumbashi op 1/7/1972

-Dimitri LEDUC, wonende te 1200 Bruxelles, 72 Avenue des 10 Arpents en geboren te Brussel op 04/06/1963

De vergadering herbenoemt als bestuurders

- Renaud LOUIS als past president, wonende te 4160 Anthisnes, rue Henri Fays 27 en geboren te Liège op

04/01/1963

- Geert VERLEIDEN als voorzitter, wonende Louisastraat 44 te 3120 Tremelo en geboren te Izegem op 16/02/1958

- Rudi PECHE, als vice-voorzitter, wonende te 5020 Flawinne, Rue Vigneron Colin 28 en geboren te Anderlecht op 15/11/1963

- Wim JANSSENS, als wetenschappelijk secretaris, wonende te 3010 Kessel-lo, Boskouter 15 en geboren te Leuven op 16/04/1973

De vergadering benoemt als bestuurder met de functie van penningmeester

- Didier CATALDO, wonende te 4877 Olne, Chemin du Vieux Puits 4 en geboren te Luik op 18/0211970.

De vergadering benoemt als bestuurder

Eef VANDERHELST, wonende te 1731 Relegem, Pastoor Evrardiaan 1 en geboren te Antwerpen op

05/10/1979.

- Paul GERMONPRE, wonende te 2650 Edegem, Drie Eikenstraat 40 en geboren te Gent op 29/12/1966.

Op de laatste biz, van Luik B vermeiden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso ; Naam en handtekening.

Geert Verleden LOUIS Renaud

Voorzitter Past President

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 02/02/2015 - Annexes du Moniteur belge

01/02/2012
ÿþ,j

Mpo 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

I 1111111111111111 11'II ü1'I IVII 111111111111V 11V

*izoasoia"

Voorbehouden

aan het BetgIsch Staatsblad f

Ondernemingsnr : 0477.129.835

Benanfte

(vnlult) : Belgische Vereniging voor Pneumologie - Société Belge de

Pneumologie

(verkort) _ B.V.P. - S.B.P.

Rechtsvorm : vzw

Zetel : Eendrachtstraat 56 - 1050 Brussel

Onderwerp akte : Nieuwe statuten - wijziging boekjaar

De algemene vergadering van 3 december 2011, geldig samengeroepen en beschikkend over de nodige aantallen inzake aanwezigheid en meerderheid, heeft in haar zitting besloten de statuten integraal te wijzigen en te vervangen door onderstaande tekst.

TITEL I: BENAMING EN MAATSCHAPPELIJKE ZETEL

ARTIKEL 1

De vereniging zonder winstoogmerk draagt de naam: Belgische Vereniging voor Pneumologie  Société Belge de Pneumologie. Als afgekorte benaming wordt aangenomen: B.V.P.  S.B.P.

ARTIKEL 2

De zetel van de vereniging is gevestigd te Eendrachtstraat 56, 1050 Brussel en ressorteert onder het gerechtelijk arrondissement Brussel.

Hij kan slechts verplaatst worden door de algemene vergadering mits deze bovendien de regels in acht neemt zoals vereist voor een statuutswijziging en beschreven in deze statuten.

TITEL Il: DOEL EN DUUR

ARTIKEL 3

Het doel van de vereniging omvat elke handeling die betrekking heeft op de bestudering en de verspreiding van wetenschappelijke kennis (medische, paramedische, farmaceutische, onderzoekkennis, ...) die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houdt met het ademhalingsstelsel.

Haar doelstellingen zijn aldus ondermeer de volgende:

-Bevordering van fundamenteel en klinisch onderzoek op het vlak van de pneumologie; verzameling,

evaluatie en verspreiding van wetenschappelijke kennis die verband houdt met hygiëne en

ademhalingsaandoeningen;

-Aanmoediging en ondersteuning van continue opleiding op het vlak van de pneumologie;

-Aanmoediging en organisatie van de onderlinge toenadering tussen artsen, onderzoekers en, meer

algemeen, alle wetenschappers die in de sector actief zijn;

-Op algemene wijze, ondersteuning en bevordering van de pneumologie als medisch specialisme;

Op de laatste blz. van Luik R vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en)

bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 01/02/2012 - Annexes du Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 01/02/2012 - Annexes du Moniteur belge

MW 2.2

-Instandhouding en ontwikkeling van de relaties met de bevoegde openbare overheden.

Zij mag eveneens alle activiteiten ondernemen die dit doel kunnen bevorderen. Zij kan in die zin ook, doch slechts op bijkomstige wijze, handelsdaden stellen, enkel voor zover de opbrengst hiervan besteed wordt aan het doel waarvoor zij werd opgericht.

ARTIKEL 4

De vereniging is opgericht voor onbepaalde duur, maar kan evenwel te allen tijde ontbonden worden.

TITELIII:LEDEN

ARTIKEL 5

De vereniging telt zowel effectieve als toegetreden leden, met name ereleden.

De effectieve leden zijn de stemgerechtigden op de bijeenkomsten van de algemene vergadering. Hun naam is vermeld in het ledenregister dat op de zetel van de vereniging wordt bijgehouden. De wettelijke bepalingen zijn alleen op de effectieve leden toepasselijk. Hun minimumaantal is bepaald op acht.

Worden automatisch toegelaten als effectief lid, de houders van één van de volgende diploma's die een

aanvraag voor het effectieve lidmaatschap hebben ingediend bij de raad van bestuur.

-Doctor in de geneeskunde (diploma behaald aan een Belgische universiteit);

-Arts, master in de geneeskunde;

-Bachelor, master of doctor in een verwante discipline

Bij gebrek aan één van de diploma's die vereist worden door de statuten, heeft de raad van bestuur het recht om de hoedanigheid van effectief lid toe te kennen aan al wie hij waardig acht om deze te verkrijgen. De raad van bestuur legt de motivering van zijn beslissing vast in notulen van de vergadering van de raad vooraleer ze aan de betrokkene mee te delen.

De algemene vergadering beslist over de aanname van toegetreden leden, meer bepaald ereleden, op voordracht van de raad van bestuur. De hoedanigheid van erelid geeft het recht om deel te nemen aan de algemene vergaderingen, maar geeft geen stemrecht.

Met de term 'lid' in deze statuten wordt uitdrukkelijk verwezen naar de effectieve leden. ARTIKEL 6

Al wie lid of toegetreden lid wil worden, moet een schriftelijke aanvraag in die zin richten aan de raad van bestuur. De aanname als lid of toegetreden lid gebeurt conform de bepalingen in artikel 5 van de statuten.

ARTIKEL 7

Elk lid en toegetreden lid is vrij om zich terug te trekken uit de vereniging door zijn ontslag schriftelijk aan de raad van bestuur over te maken. In dit geval blijft de bijdrage van het lopende jaar verschuldigd. Reeds gestorte bijdragen worden niet terugbetaald.

Wordt geacht ontslagnemend te zijn: de leden die de door hen verschuldigde bijdrage (lidgeld als effectief lid) niet betalen binnen de maand die volgt op de per aangetekende brief bezorgde aanmaning tot betaling.

ARTIKEL 6

De uitsluiting van een lid of toegetreden lid kan slechts worden uitgesproken door een beslissing van de algemene vergadering die beslist met de meerderheid van twee derde van de aanwezige of vertegenwoordigde Stemmen.

De raad van bestuur kan tot op het moment van de beslissing van de algemene vergadering de leden en toegetreden leden schorsen, van de activiteiten van de vereniging, die zich hebben schuldig zouden hebben gemaakt aan een ernstige inbreuk op de statuten of de medische deontologische code of die op eender welke wijze gerechtelijk zou worden vervolgd.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 01/02/2012 - Annexes du Moniteur belge

AqD 2,2

Artikel 9

Uittredende of uitgesloten leden en toegetreden leden en hun rechtsopvolgers hebben geen deel in het vermogen van de vereniging, en kunnen derhalve ook nooit teruggave of vergoeding voor gestorte bijdragen of gedane inbrengsten vorderen.

TITEL N_ LIDGELD

Artikel 10

De leden zijn tot een jaarlijkse bijdrage van maximum 500 euro verplicht. De jaarlijkse te betalen bijdrage wordt vastgelegd door de algemene vergadering, op voordracht van de raad van bestuur.

ln geval van onenigheid op de jaarlijkse algemene vergadering over het bedrag van dit lidgeld is de raad van bestuur bevoegd om een bijdrage te heffen die overeenkomt met de laatste bijdrage die werd goedgekeurd door de algemene vergadering.

TITEL V: ALGEMENE VERGADERING

ARTIKEL 11

De algemene vergadering is samengesteld uit alle effectieve leden en wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van bestuur. Indien deze belet of afwezig is, wordt de vergadering voorgezeten door een door de algemene vergadering aan te duiden persoon.

Ze komt minstens eenmaal per jaar samen voor het goedkeuren van de rekeningen van het afgelopen jaar, voor het goedkeuren van de begroting van het komend jaar en om zich uit te spreken over de kwijting van de bestuurders. Deze jaarlijkse bijeenkomst vindt plaats binnen de zes maanden na afsluiting van het boekjaar op de in de oproeping aangewezen plaats. De plaats kan de maatschappelijke zetel zijn of een andere plaats in België die is gekozen door de raad van bestuur.

Een lid kan zich echter door een ander lid op de algemene vergadering laten vertegenwoordigen. Een lid kan evenwel slechts één ander lid vertegenwoordigen. De volmacht moet schriftelijk gegeven worden.

Bij elke bijeenkomst kiest de algemene vergadering een bureau dat buiten de voorzitter uit een secretaris en twee stemopnemers bestaat.

ARTIKEL 12

De algemene vergadering is uitsluitend bevoegd voor.

-het wijzigen van de statuten,

-de benoeming en de afzetting van de bestuurders,

-de benoeming en de afzetting van de commissarissen en het bepalen van hun bezoldiging ingeval een

bezoldiging wordt toegekend,

-de kwijting aan de bestuurders en de commissarissen,

-de goedkeuring van de begroting en van de rekening,

-de vrijwillige ontbinding van de vereniging,

-de uitsluiting van een lid van de vereniging,

-de omzetting van de vereniging in een vennootschap met een sociaal oogmerk,

-aire gevallen waarin deze statuten het vereisen.

ARTIKEL 13

De algemene vergadering komt samen na een beslissing door de raad van bestuur telkens als het doel van de vereniging zulks vereist.

De oproepingen tot de algemene vergadering moeten om geldig te zijn, ondertekend of verzonden worden door de voorzitter of door de raad van bestuur aan te duiden persoon. Alle effectieve leden moeten worden opgeroepen per gewone brief of per mail of per aangetekende brief tenminste acht dagen voor de vergadering.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 01/02/2012 - Annexes du Moniteur belge

MpD 2.2

ARTIKEL 14

De raad van bestuur is bovendien verplicht de algemene vergadering samen te roepen wanneer 115e van de effectieve leden daartoe een verzoek richt aan de raad van bestuur en dit per aangetekende brief waarin de te behandelen agendapunten zijn vermeld. In dit geval is de raad van bestuur verplicht de algemene vergadering samen te roepen binnen de 15 dagen met vermelding op de agenda van de gevraagde agendapunten.

De oproeping, die plaats, dag en uur van de vergadering vermeldt, bevat de agenda, die wordt vastgelegd door de raad van bestuur. Elk onderwerp dat schriftelijk wordt voorgedragen door 1/20e van de effectieve leden, moet eveneens op de agenda worden vermeld. Dit onderwerp moet door het 1/20e van de leden ondertekend zijn en tenminste twee dagen voor de vergadering aan de raad van bestuur overhandigd zijn. Onderwerpen die niet op de agenda staan, kunnen in geen geval behandeld worden.

ARTIKEL 15

In gewone gevallen worden de besluiten genomen bij meerderheid van stemmen van de aanwezige en/of vertegenwoordigde leden, ongeacht het aantal aanwezige en/of vertegenwoordigde leden. Onthoudingen en ongeldige stemmen worden niet in de beoordeling meegerekend. Bij staking van stemmen beslist de stem van de voorzitter of diegene die op dat ogenblik de vergadering voorzit.

Elk lid beschikt over één eigen stem op de algemene vergadering.

ARTIKEL 16

Tot wijziging van de statuten kan slechts worden besloten indien die wijziging gedetailleerd op de agenda is vermeld en indien 213e van de effectieve leden aanwezig of vertegenwoordigd is. Wordt dit getal niet bereikt dan kan een tweede vergadering worden bijeengeroepen, zoals door deze statuten is bepaald, en waarop deze vergadering een geldig besluit zal kunnen nemen, ongeacht het aantal aanwezigen. Deze tweede vergadering mag niet binnen de 15 dagen volgend op de eerste vergadering worden gehouden. Voor elke statutenwijziging is bovendien een meerderheid van 2/3e der aanwezige of vertegenwoordigde stemmen vereist, ook op de tweede algemene vergadering. Tot wijziging van het doel van de vereniging kan slechts met eenparigheid van de stemmen worden besloten. Onthoudingen en ongeldige stemmen hebben de waarde van een tegenstem.

Bij vrijwillige ontbinding van de vereniging worden dezelfde regels als deze beschreven voor het wijzigen van het doel der vereniging vereist.

Een meerderheid van 2/3e der stemmen is vereist voor het uitsluiten van een lid. Onthoudingen en ongeldige stemmen hebben de waarde van een tegenstem.

Bij uitsluiting van een lid moet dit punt eveneens op de agenda voorkomen en moet het lid worden uitgenodigd om in zijn verdediging te kunnen voorzien.

ARTIKEL 17

De beslissingen van de algemene vergadering worden vastgelegd in een register van notulen die zijn ondertekend door de voorzitter en minstens één bestuurder. Elk lid dat dit vraagt kan de notulen van een vergadering ondertekenen. Dit register wordt bijgehouden op de maatschappelijke zetel van de vereniging. Leden kunnen dit na schriftelijk verzoek aan de raad van bestuur vrij raadplegen, zonder dat het register evenwel kan worden verplaatst. Deze beslissingen zullen mogelijk ter kennis van betrokken derden worden gebracht door toedoen van de raad van bestuur.

TITEL VI: RAAD VAN BESTUUR

ARTIKEL 18

De vereniging wordt bestuurd door een raad van bestuur die is samengesteld uit minstens zeven bestuurders.

De leden van de raad van bestuur worden door de algemene vergadering gekozen uit de effectieve leden en dit voor een vernieuwbare periode van twee jaar. De algemene vergadering kiest onder de bestuurders een voorzitter, een ondervoorzitter, een wetenschappelijk secretaris en een penningmeester.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 01/02/2012 - Annexes du Moniteur belge

b.1013 2.2

Het mandaat als voorzitter of ondervoorzitter kan niet worden vernieuwd voor dezelfde functie. Daarenboven kan het mandaat van een bestuurder die tot wetenschappelijk secretaris of penningmeester is verkozen slechts één maal voor dezelfde functie worden vernieuwd.

De bestuurder die tot ondervoorzitter is verkozen, wordt bij goedkeuring tot hernieuwing van het bestuurdersmandaat automatisch voorzitter. Evenzo wordt de in functie zijnde voorzitter na goedkeuring tot hernieuwing van het bestuurdersmandaat automatisch oud-voorzitter.

Bovenstaande regelen zijn slechts van toepassing indien een mandaat voor een volledige ambtstermijn van twee jaar in een bepaalde functie is doorlopen.

De voorzitter behoort verplicht tot een taalrol die verschilt van die van zijn voorganger om een beurtrol tussen de Franstalige en Nederlandstalige taalrollen te verzekeren. Indien de raad van bestuur bestaat uit zeven personen, moeten de bestuurders zonder functie tot verschillende taalrollen behoren.

Minstens twee bestuurders moeten uit de niet-academische wereld worden verkozen, welke ook tot een verschillende taalrol moeten behoren.

Wanneer de voorzitter afwezig is, worden zijn functies ingevuld door de oud-voorzitter en bij ontstentenis of belet door de ondervoorzitter, en indien deze belet is door de oudste van de aanwezige bestuurders.

Het mandaat van bestuurder wordt onbezoldigd uitgeoefend.

ARTIKEL 19

Het mandaat van de bestuurders eindigt door afzetting door de algemene vergadering, door vrijwillig ontslag, door het verstrijken van het mandaat (in voorkomend geval) of door overlijden.

De algemene vergadering beslist eveneens over de afzetting uit een bepaalde functie. De functie gaat automatisch verloren bij verlies van het bestuurdersmandaat. Een bestuurder kan ook diens functie te allen tijde neerleggen door een schrijven gericht aan de raad van bestuur.

Een bestuurder die vrijwillig ontslag neemt, moet dit schriftelijk bekendmaken aan de raad van bestuur. Dit ontslag gaat onmiddellijk in tenzij door dit ontslag het minimum aantal bestuurders onder het statutaire minimum is gedaald. In dit geval, moet de raad van bestuur binnen de twee maanden de algemene vergadering bijeenroepen, welke in de vervanging van de betrokken bestuurder dient te voorzien en hem daarvan ook schriftelijk in kennis zal stellen.

ARTIKEL 20

De raad van bestuur leidt de zaken van de vereniging en vertegenwoordigt deze in en buiten rechte. Hij is bevoegd voor aile aangelegenheden, met uitzondering van die welke uitdrukkelijk door de wet aan de algemene vergadering zijn voorbehouden. Hij treedt op als eiser en verweerder, in alle rechtsgedingen en beslist over het al dan niet aanwenden van rechtsmiddelen.

De raad van bestuur benoemt en ontslaat de leden van het personeel en bepaalt hun bezoldigingen. De raad van bestuur oefent zijn bevoegdheden uit als college.

Een bestuurder kan zich op de bijeenkomsten van de raad van bestuur laten vertegenwoordigen door een andere bestuurder mits verlening van een schriftelijke volmacht. Een bestuurder kan hierbij maximum één andere bestuurder vertegenwoordigen.

De raad van bestuur kan slechts geldig beslissen indien minstens de helft van de bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd is. De beslissingen worden genomen bij meerderheid van stemmen van de aanwezige en vertegenwoordigde bestuurders. Onthoudingen en ongeldige stemmen worden niet in de beoordeling meegerekend. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter of de stem van diegene die hem vervangt doorslaggevend.

ARTIKEL 21

De raad van bestuur wordt bijeengeroepen door de voorzitter of door twee bestuurders,

De oproepingen tot de raad van bestuur moeten om geldig te zijn ondertekend of verstuurd worden door de voorzitter of twee bestuurders, Alle bestuurders moeten worden opgeroepen per gewone of aangetekende brief, per mail of per fax, ten minste vijf dagen voor de vergadering. Bij hoogdringendheid kan van deze termijn afgeweken worden, mits alle bestuurders hiermee akkoord zijn.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 01/02/2012 - Annexes du Moniteur belge

NAD 2.2

De vergaderingen van de raad van bestuur worden voorgezeten door de voorzitter. Indien deze belet of afwezig is, wordt de vergadering voorgezeten door de door de raad van bestuur aan te duiden persoon.

ARTIKEL 22

De raad van bestuur kan zijn bevoegdheden voor bepaalde handelingen en taken op zijn verantwoordelijkheid overdragen aan één of meerdere van de bestuurders of aan een ander persoon, die al dan niet lid is van de vereniging.

Hun benoeming en afzetting gebeurt door de raad van bestuur.

De ambtsbeëindiging van deze gemachtigde personen kan geschieden op vrijwillige basis door de

gemachtigde zelf door een schriftelijk ontslag in te dienen bij de raad van bestuur.

Onverminderd de algemene vertegenwoordigingsbevoegdheid van de raad van bestuur als college wordt de vereniging in en buiten rechte steeds geldig vertegenwoordigd door het gezamenlijke optreden van twee bestuurders, waaronder de voorzitter.

De voor bijzondere opdrachten aangestelde gevolmachtigden oefenen hun bevoegdheden afzonderlijk of gezamenlijk uit.

ARTIKEL 23

De raad van bestuur kan het dagelijks bestuur delegeren aan één persoon, al dan niet bestuurder.

Diens benoeming en afzetting gebeurt door de raad van bestuur.

De ambtsbeëindiging van de dagelijks bestuurder kan geschieden op vrijwillige basis door een schriftelijk

ontslag in te dienen bij de raad van bestuur.

Het dagelijks bestuur wordt omschreven als de handelingen of verrichtingen die door het dagelijks leven van de vereniging worden vereist of die zowel wegens hun gering belang als wegens de noodzakelijkheid van een snelle oplossing de tussenkomst van de raad van bestuur zelf niet rechtvaardigen.

Voor de externe vertegenwoordiging wat het dagelijks bestuur betreft, kan een dagelijks bestuurder alleen handelen.

TITEL Vil: REGLEMENT VAN INWENDIGE ORDE ARTIKEL 24

De raad van bestuur legt aan de algemene vergadering wijzigingen van het reglement van inwendige orde voor ter goedkeuring. Wijzigingen eraan worden goedgekeurd door de algemene vergadering met een meerderheid van stemmen van de aanwezige en vertegenwoordigde leden.

TITEL VIII: BOEKJAAR

ARTIKEL 25

Het boekjaar van de vereniging loopt van 1 januari tot 31 december.

ARTIKEL 26

Tijdens de jaarlijkse algemene vergadering legt de raad van bestuur aan de algemene vergadering de jaarrekening voor het voorbije jaar voor evenals een begroting voor het volgende boekjaar. Daarna stemt de algemene vergadering over de kwijting aan de bestuurders.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 01/02/2012 - Annexes du Moniteur belge

r.aQ 2.2

Voor- Luik 8 - Vervolg

behouden TITEL 1X ONTBINDING EN VEREFFENING

aan het

Belgisch

Staatsblad ARTIKEL 27

In geval van vrijwillige ontbinding benoemt de algemene vergadering, of bij gebreke daarvan, de rechtbank, één of meer vereffenaars. Zij bepaalt tevens hun bevoegdheid alsmede de vereffeningsvoorwaarden.

De activa zullen, na aanzuivering van de passiva, worden overgedragen aan een vereniging met een gelijkaardige doelstelling actief op medisch gebied, aangeduid door de algemene vergadering.

TITEL X SLOTBEPALING

ARTIKEL 28

Voor alles wat in deze statuten niet is voorzien of geregeld, blijft de Wet van 27 juni 1921 gewijzigd door de wet van 2 mei 2002 en latere wijzigingen toepasselijk.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening

eden Geert

appelijk secretari

Te Brussel, o" 3 december 2011,

01/02/2012
ÿþ Copie à publier aux annexes du Moniteur belge après dépôt de l'acte

*izaasois"

1111

N° d'entreprise : 0477.129.835

G Pefla

Réservé

au

(2,'OniteuP

belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 01/02/2012 - Annexes du Moniteur belge

Dénomination

(en entier) : Belgische Vereniging voor Pneumologie - Société Belge de

Pneumologie

(en abrégé) : B.V.P. - S.B.P.

Forme juridique : asbl

Siège : Rue de la Concorde 56 - 1050 Bruxelles

Objet de l'acte : NOUVEAUX STATUTS  MODIFICATION DE L'EXERCICE COMPTABLE

L'assemblée générale du 3 décembre 2011, réunie valablement et disposant d'un nombre suffisants de membres présents et à la majorité, a décidé lors de sa séance de modifier intégralement les statuts et de les remplacer par le texte suivant.

TITRE ier.  Dénomination et siège social

Art. 1 er. L'association est dénommée: " Belgische Vereniging voor Pneumologie  Société Belge de Pneumologie ". Elle pourra utiliser l'abréviation : " B.V.P. - S.B.P.

Art. 2. Le siège social de l'association est établi à 1050 Bruxelles, Rue de la Concorde 56 et ressort de l'arrondissement juridique de Bruxelles.

Il ne peut être transféré que par l'assemblée générale si celle-ci prend en compte les règles exigées pour une modification de statuts et décrits dans ces statuts.

TITRE Il.  Objet et durée

Art. 3. L'association a pour objet :

toute action ayant trait à l'étude et à la propagation des connaissances scientifiques (médicales,

paramédicales, pharmaceutiques, recherches,...) touchant directement ou indirectement au système

respiratoire.

Elle a ainsi entre autres objectifs

- de promouvoir la recherche fondamentale et clinique en pneumologie;

- de recueillir, évaluer, et propager les connaissances scientifiques touchant à l'hygiène et aux affections

respiratoires;

- d'encourager et de soutenir la formation continue en pneumologie;

- d'encourager et d'organiser le rapprochement des médecins, chercheurs et, plus généralement, tous

scientifiques, actifs dans le secteur;

- d'une manière générale, de soutenir et de promouvoir la pneumologie en tant que spécialité médicale;

- de maintenir et de développer des relations avec les autorités publiques compétentes.

Elle peut poser tout acte se rapportant directement ou indirectement à son objet. Elle peut notamment prêter son concours à toute activité similaire à son objet. A titre accessoire, l'association pourra organiser tout événement utile à la collecte des fonds nécessaires à son activité.

Art. 4 L'association est constituée pour une durée indéterminée, mais peut en tout temps être dissoute.

Mentionner sur la dernière page du Volet B : Au recto : Nom et qualité du notaire instrumentant ou de la personne ou des personnes ayant pouvoir de représenter l'association, la fondation ou l'organisme à t'égard des tiers

Au verso : Nom et signature

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 01/02/2012 - Annexes du Moniteur belge

MM 2.2

TITRE III.  Associés

Art. 5. L'association est composée de membres effectifs ainsi que de membres adhérents.

Les membres effectifs sont les membres avec droit de vote aux réunions de l'assemblée générale. Leur nom est repris dans un registre de membres qui se trouve au siège de l'association. Les dispositions légales sont seulement d'application aux membres effectifs. Leur nombre minimal est fixé à huit.

Sont acceptés comme membre effectif, les titulaires d'un des diplômes suivants qui en font la demande

auprès du conseil d'administration.

-Docteurs en médecine (diplôme obtenu dans une université belge)

-Médecin, master en médecine ;

-Bachelor, master ou docteur dans une discipline proche

En l'absence de l'un des diplômes requis par les présents statuts, le conseil d'administration a le droit de conférer la qualité de membre effectif à toute personne qu'il juge digne de l'obtenir. Il consigne la motivation de sa décision dans un procès-verbal de réunion du conseil avant de la communiquer à l'intéressé(e).

L'assemblée générale décide de l'acceptation des membres adhérents, plus spécifiquement des membres d'honneur, sur proposition du conseil d'administration. La qualité de membre d'honneur confère le droit de participer aux assemblées générales, mais sans droit de vote.

Sous le terme « membre » dans ces statuts il est clairement fait référence aux membres effectifs.

Art. 6. Toute personne désirant devenir membre ou membre adhérent, doit adresser une demande écrite en ce sens au conseil d'administration. L'acceptation comme membre ou comme membre adhérent se fait conformément aux dispositions de l'article 5 des statuts.

Art. 7. Tout membre est libre de se retirer de l'association en adressant sa démission par écrit au conseil d'administration. Dans ce cas, la cotisation de l'année en cours reste due et ne fera l'objet d'aucun remboursement.

Est réputé démissionnaire, le membre effectif qui ne paie pas la cotisation qui lui incombe dans le mois, qui suit le rappel de paiement qui lui est adressé par recommandé.

Art. 8. L'exclusion d'un membre ou d'un membre adhérent ne peut être prononcée que par une décision de l'assemblée générale statuant à la majorité des deux tiers des voix présentes ou représentées.

Le conseil d'administration peut suspendre, jusqu'à décision de l'assemblée générale, les membres qui se seraient rendus coupable d'infractions graves aux présents statuts, au code de déontologie médicale ou qui feraient l'objet de poursuites judiciaires de quelque nature que ce soit.

Art. 9. Les membres démissionnaires ou exclus de même que leurs ayants droit n'ont aucun droit à faire valoir sur l'avoir social, et ne peuvent dès lors exiger un remboursement de cotisation ou une indemnité des revenus obtenus.

TITRE IV.  Cotisations

Art. 10. Les membres sont redevables d'une cotisation annuelle fixée à maximum 500 euro. Le montant annuel à payer est fixé par l'assemblée générale, sur proposition du conseil d'administration.

En cas de désaccord sur le montant de la cotisation à l'assemblée générale annuelle, le conseil d'administration est autorisé à lever une cotisation d'un montant égal à la dernière cotisation approuvée par l'assemblée générale.

TITRE V.  Assemblée générale

Art. 11. L'assemblée générale est composée de tous les membres effectifs. Elle est présidée par le président du conseil d'administration. Si celui-ci est excusé ou absent, la réunion est présidé par une personne désignée par l'assemblée générale.

Elle se réunit au moins une fois l'an pour l'approbation des comptes de l'année écoulée, pour l'approbation du budget de l'année suivante et pour se prononcer sur la décharge aux administrateurs. La réunion annuelle a lieu endéans les six mois après la clôture de l'exercice social dans un lieu précisé dans l'invitation. Ce lieu peut être le siège social ou tout autre endroit du Royaume choisi par le conseil d'administration.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 01/02/2012 - Annexes du Moniteur belge

neco 2.2

Un membre peut se faire représenter par un autre membre à l'assemblée générale. Un membre ne peut représenter qu'un autre membre. La procuration doit être faite par écrit.

A chaque réunion, elle élit un bureau composé, outre du président, d'un secrétaire et de deux scrutateurs. Art. 12. L'assemblée générale est notamment seul compétente pour :

1° modifier les présents statuts;

2° nommer et révoquer les administrateurs;

3° nommer et révoquer les commissaires et déterminer leur salaire si un salaire est attribué ;

4° La décharge aux administrateurs et aux commissaires

5° approuver les budgets et les comptes annuels présentés par le conseil d'administration;

6° la dissolution volontaire de l'association

7° l'exclusion d'un membre de l'association

8° la transmission de l'association dans une société avec un but social

9° tous les cas où les statuts l'exigent

Art. 13. L'assemblée générale se réunit après une décision du conseil d'administration chaque fois que le but de l'association le demande.

Les convocations pour l'assemblée générale doivent, pour être valables, être signés ou envoyés par le président ou par une personne désigné par le conseil d'administration. Tous les membres effectifs doivent être convoqués par lettre normale ou par mail ou par lettre recommandée au moins huit jours avant la réunion.

Art. 14. Le conseil d'administration est obligé de convoquer une assemblée générale quand 1/5 des membres effectifs fait la demande au conseil d'administration et ce par lettre recommandée dans laquelle les points à traiter sont mentionnés. Dans ce cas, le conseil d'administration est obligé de convoquer l'assemblée générale endéans les 15 jours avec mention à l'ordre du jour des points demandés.

La convocation, qui indique jour, heure et lieu de la réunion, comprend l'ordre du jour, qui est fixé par le conseil d'administration. Chaque proposition qui est donnée par un vingtième des membres effectifs, doit être mis à l'ordre du jour. Cette proposition doit être signé par 1120e des membres et remis au conseil d'administration au moins deux jours avant la réunion. Les sujets qui ne sont pas mis à l'ordre du jour, ne peuvent être traités.

Art. 15 Les résolutions sont prises à la majorité simple des membres présents et/ou représentés, sans tenir compte du nombre de membres présents ou représentés. Des abstentions et voix non valables ne sont pas pris en compte. En cas de partage des voix, celle du président de l'assemblée ou de celui qui préside la réunion, est prépondérante.

Chaque membre dispose d'une voix à l'assemblée générale.

Art. 16. L'assemblée générale ne peut valablement statuer sur une modification de ses statuts que si l'objet de celle-ci est spécialement indiqué à l'ordre du jour repris dans la convocation et que si l'assemblée réunit les deux-tiers de ses membres. Si les deux-tiers des membres ne sont pas présents ou représentés à la première réunion, il peut être convoqué une seconde réunion qui pourra délibérer valablement quel que soit le nombre de membres présents ou représentés. Cette deuxième réunion ne peut se faire endéans les 15 jours suivant la

première réunion. Chaque modification de statuts exige en plus une majorité des deux tiers des voix

présentes ou représentées, ceci est également requis lors de la deuxième assemblée générale. Si la modification porte sur l'objet de l'association, elle ne peut être adoptée qu'à l'unanimité des membres présents ou représentés. Des abstentions et des voix nulles ont la valeur d'une voix contre.

En cas de dissolution volontaire de l'association on respecte les mêmes règles comme celles décrites pour la modification du but de l'association.

Une majorité de 2/3 des voix est exigée pour l'exclusion d'un membre. Les abstentions et les voix non valables ont la valeur d'une voix contre.

L'exclusion d'un membre doit figurer sur l'ordre du jour et le membre doit être invité pour pouvoir se défendre.

Art. 17. Les décisions de l'assemblée générale sont consignées dans un registre de procès-verbaux signés par le président et un administrateur au moins. Tout membre qui en fait la demande peut signer un procès-verbal de réunion. Ce registre est conservé au siège social de l'association. Tous les membres peuvent le consulter après demande écrite au conseil d'administration, mais sans déplacement du registre.

Ces décisions seront éventuellement portées à la connaissance des tiers concernés par les soins du conseil d'administration.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 01/02/2012 - Annexes du Moniteur belge

nnoo 2.2

TITRE VI.  Conseil d'administration

Art. 18. L'association est gérée par un conseil d'administration composé de sept membres au minimum.

Les membres du conseil d'administration sont choisi par l'assemblée générale parmi les membres effectifs et ce pour une période renouvelable de deux ans. L'assemblée générale choisit parmi les administrateurs un président, un vice-président, un secrétaire scientifique et un trésorier.

Le mandat de président ou de vice-président ne peut être renouvelé pour une même fonction. En plus le mandat d'un administrateur qui est élu comme secrétaire scientifique ou trésorier ne peut être renouvelé qu'une seule fois.

L'administrateur qui est élu comme vice-président, est nommé automatiquement président au moment du

renouvellement des mandats d'administrateur. Ainsi également le président en fonction devient

automatiquement président d'honneur.

Les dispositions ci-dessus sont seulement d'application si un mandat pour un terme complet de deux ans dans une fonction spécifique est terminé.

Le président est obligatoirement d'un rôle linguistique différent de celui de son prédécesseur afin d'assurer une alternance entre les rôles linguistiques francophone et néerlandophone. Si le conseil d'administration est composé de sept personnes, les deux administrateurs sans fonction doivent appartenir à un rôle linguistique différent. Au moins deux administrateurs doivent provenir du monde non-académique, qui appartiendront également à un rôle linguistique différent.

En cas d'absence du président, ses fonctions sont remplies par le " past president ", à défaut par le vice - président, à défaut enfin par le plus âgé des administrateurs présents.

Le mandat d'administrateur est exercé à titre gratuit.

Art. 19. Le mandat des administrateurs prend fin par révocation par l'assemblée générale, par démission volontaire, par la fin du mandat et (le cas échéant) par le décès.

L'assemblée générale décide aussi de la révocation d'une certaine fonction. La fonction se perd automatiquement en cas de perte du mandat d'administrateur. Un administrateur peut en tous temps résilier sa fonction par une lettre adressé au conseil d'administration.

Un administrateur qui donne sa démission sur base volontaire, doit en faire part par écrit au conseil d'administration. La démission prend cours immédiatement sauf si le nombre d'administrateurs minimum est en dessous du nombre minimal statutaire. Dans ce cas, le conseil d'administration doit réunir une assemblée générale endéans les deux mois, qui devra pourvoir au remplacement de l'administrateur démissionnaire et le prévenir par écrit.

Art. 20. Le conseil d'administration gère l'association et la représente dans ses droits aussi bien en son sein qu'à l'extérieur. Le conseil d'administration a les pouvoirs les plus étendus pour l'administration et la gestion de l'association, à l'exclusion de ceux qui sont réservés par la loi à l'assemblée générale. Il représente l'association et agit en tant que partie demanderesse ou défenderesse dans toutes les procédures juridiques et décide de l'utilisation ou non de recours juridiques.

Le conseil d'administration a également le pouvoir de nommer et révoquer le personnel de l'association.

Le conseil d'administration exerce ses fonctions comme un collège.

Un administrateur peut se faire représenter à une réunion du conseil d'administration par un autre administrateur à condition de remettre une procuration écrite. Un administrateur ne peut représenter qu'un autre administrateur.

Le conseil d'administration ne peut décider valablement que si au moins la moitié des membres sont présents ou représentés. Les décisions sont prises à majorité des voix des membres présents et représentés. Les abstentions et les voix non valables ne sont pasprises en compte dans le jugement. En cas de partage de voix, la voix de celui qui préside la réunion est prépondérante.

Art. 21. Le conseil d'administration se réunit sur convocation du président ou de deux administrateurs ;

Pour être valable, les convocations pour la réunion du conseil d'administration doivent être envoyées ou signées par le président ou deux administrateurs. Tous les administrateurs sont convoqués par lettre normale ou par recommandé, par mail ou par fax, au moins cinq jours avant la réunion. En cas d'urgence on peut changer ce délai, à la condition que tous les administrateurs soient d'accords.

Les réunions du conseil d'administration sont présidées par le président. En cas d'empêchement ou d'absence, il sera présidé par la personne désigné par le conseil d'administration.

Art. 22 : Le conseil d'administration peut transmettre certaines compétences et tâches à un ou plusieurs administrateurs ou à toute autre personne, qui est ou n'est pas membre de l'association.

Leur nomination et leur démission se fait par le conseil d'administration.

La fin du mandat de cette personne peut se faire sur base volontaire et la démission présentée par écrit au

conseil d'administration.

naos 2.2

Volet 8 - Suite

Sans changement du pouvoir général de représentation du conseil d'administration comme collège, l'association est toujours représentée par l'action commune de deux administrateurs dont le président.

Des personnes mandatées pour des missions spécifiques peuvent exercer leurs compétences séparément ou conjointement.

Réservé

au

Moniteur

belge

Art. 23. La gestion journalière incombe au conseil d'administration. Celui-ci peut cependant déléguer cette dernière à une tierce personne, administrateur ou pas.

Sa nomination et sa démission se fait par le conseil d'administration. La cessation de la fonction de gestionnaire journalier peut se faire sur base volontaire par démission écrite au conseil d'administration.

La gestion journalière est décrite comme les actions et opérations qui sont nécessaires à l'activité journalière de l'association ou par leur importance moindre et en cas de nécessité d'une solution rapide, ne justifient pas l'intervention du conseil d'administration.

Pour la représentation externe de la gestion journalière, un administrateur journalier peut agir seul.

TITRE Vil.  Règlement d'ordre d'intérieur

Art. 24. Le conseil d'administration propose à l'assemblée générale l'adoption d'un règlement d'ordre intérieur. Le règlement ainsi que ses modifications ultérieures pourront être adoptés par une majorité simple des membres présents ou représentés à l'assemblée générale.

TITRE VIII. -- Exercice social

Art. 25. L'exercice social commence le 1 janvier pour se terminer le trente et un décembre de chaque année.

Art. 26. Lors de chaque assemblée générale statutaire, le conseil d'administration soumettra à l'assemblée générale les comptes pour l'année écoulée ainsi qu'un budget du prochain exercice. L'assemblée générale décide après la décharge des administrateurs.

TITRE IX.  Dissolution

Art. 27. En cas de dissolution volontaire de l'association, l'assemblé générale, ou par défaut le tribunal, nomme un ou plusieurs liquidateurs. Elle détermine également leurs compétences ainsi que les conditions de liquidation.

L'actif sera, après annulation du passif, transmis à une association avec des objets similaires sur le plan médical, indiqué par l'assemblée générale.

Titre X ; Conclusions

Art. 28 Tout ce qui n'est pas prévu par les présents statuts est reglé conformément la loi du 27 juin 1921 modifié par la Loi du 2 mai 2002 et par toute modification ultérieures d'application.

Mentionner sur la dernière page du Volet B : Au recto : Nom et qualité du notaire instrumentant ou de la personne ou des personnes ayant pouvoir de représenter l'association, la fondation ou l'organisme à l'égard des tiers Au verso : Nom et signature

3 décembre 2011

l/...l..J.... h.....i

09/02/2011
ÿþ MDt} 2.2

In de bijsagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

=~ 'a 111111111111111111111011111101,~.,N_r " 11021744"

!MUSSE'.

28 `01- 2011

Griffie

`~ }... ' 4rtdei" nemingsrtr : 477.129.835

\/ Benaming

(voluit) Belgische Vereniging voor Pneumologie vzw

(verkort) : BVP

Rechtsvorm : vzw

Zetel: Eendrachtstraat 56 -1050 Brussel

Onderwerp akte : Ontslag - Benoeming - Herbenoeming

tu Uittreksel van het verslag van de Algemene Vergadering van 27 november 2010

De vergadering aanvaardt het ontslag van volgende bestuurder :

e -Daniella GALDERMANS wonende te 2630 Aartselaar, Kontichsesteenweg 94

o De vergadering benoemt als bestuurder met de functie van penningmeester :

X -Carole De Cock, wonende te 9051 Afsnee, Rijsbrugge 16 en geboren te Lubumbashi op 01/07/1972

e

bDe

vergadering herbenoemt als bestuurders :

wl -Alain VAN MEERHAEGHE als past voorzitter, wonende te 1501 Buizingen, Kamerrijkbos 66 en

e geboren te Tournai op 13/12/1952

e -Guy JOOS als voorzitter, wonende te 9810 Nazareth, Wondergemstraat 5 en geboren te Oostende op 17/01/1956

r+ -Renaud LOUIS als ondervoorzitter, wonende te 4160 Anthisnes, rue Henri Fays 27 en

p geboren te Liège op 04/01/1963 '

N. -Geert VERLEDEN als wetenschappelijk secretaris, wonende Louisastraat 44 te 3120 Tremelo en

o geboren te Izegem op 16/02/1958

" -Bertien BUYSE als bestuurder, wonende te 8830 Hooglede, Akkerstraat 16 en geboren te Roeselare

0

i op 16/02/1962

S -Giusseppe LIISTRO als bestuurder, wonende Nachtegalenlaan 11 te 1970 Wezembeek-Oppem

04

.9 en geboren te Charleroi op 31/08/1961.

ca

ca

CA

ce

" , P: Geert Verleden J. - Guÿ ,

schappelijk Secreta? Voort ' -.r

tu ca --1'



:r

P:

Op de Laatste bit van Luik B vermeiden Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris. hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging. stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Coordonnées
BELGISCHE VERENIGING VOOR PNEUMOLOGIE, AFGEK…

Adresse
EENDRACHTSTRAAT 56 1050 BRUSSEL

Code postal : 1050
Localité : IXELLES
Commune : IXELLES
Région : Région de Bruxelles-Capitale