BODEMSANERINGSFONDS VOOR BENZINESTATIONS, AFGEKORT : BOFAS

Association sans but lucratif


Dénomination : BODEMSANERINGSFONDS VOOR BENZINESTATIONS, AFGEKORT : BOFAS
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 474.553.197

Publication

30/07/2014
ÿþ MOD 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 30/07/2014 - Annexes du Moniteur belge

Uittreksel uit het verslag van de Algemene Vergadering van 30 april 2014

De Algemene Vergadering van de leden van de VZVV, gehouden op 30 april 2014, heeft het ontslag aanvaard van de heer Jean-François Naa, wonende te 4020 Liège, Rue Gétry 144, als bestuurder van de vereniging op datum van 30 april 2014, en benoemt de heer Stéphan Uhoda, wonende te 4000 Liège, Rue Bonne Fortune 3/5, als bestuurder van de vereniging tot de Algemene Vergadering van 2015

Jo Vandeweghe Etienne Riga

Bestuurder Bestuurder

neergelegdiontvangen op

11111111111,11,11.11111t1!11111111,

Ondernemingsnr : 0474.553.197

Benaming

(voluit) Bodemsaneringsfonds voor Benzinestations

(verkort) : Bofas

Rechtsvorm: VZW

Zetel: Jules Bordetlaan 166 bl, 1140 Evere

. Onderwerp akte: ontslag en benoeming van bestuurders

I a MU 2014

ter griffie van eiifi%de ria ndstatige

rcl freik_van-keophandeBrussel

30/07/2014
ÿþMOD 2.2

Copie à publier aux annexes du Moniteur belge

après dépôt de l'acte

neeree le_ze 0 n-tvri9en op

8 itill 2014

er griffie van de Necieelancistalige echtbank van koo?)1.11%ndrà1DrLj

N° d'entreprise : 0474.553,197

Elénomination

(en entier) : Fonds d'assainissement des sols des stations-service

(en abrégé) : Bofas

Forme juridique : ASBL

Siège: Avenue Jules Bordet 166 bl, 1140 Evere

Objet de l'acte : Nomination et démission d' administrateurs

Extrait du procès-verbal de l'Assemblée Générale tenue le 30 avril 2014

L'Assemblée Générale Extraordinaire accepte la démission de monsieur Jean-François Naa, Rue Gétry 144, 4020 Liège comme administrateur et procède à la nomination de monsieur Stéphan Llhoda, Rue Bonne Fortune 3/5, 4000 Liège, en tant que membre effectif du Conseil d'Administration jusqu'à l'Assemblée Générale de 2015.

Jo Vandeweghe Etienne Rigo

Administrateur Administrateur

Mentionner sur la dernière page du Volet B Au recto: Nom et qualité du notaire instrumentant ou de la personne ou des personnes ayant pouvoir de représenter l'association, la fondation ou l'organisme à l'égard des tiers

Au verso : Nom et signature

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 30/07/2014 - Annexes du Moniteur belge

Il

*14146786*

30/07/2014
ÿþ MOD 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 30/07/2014 - Annexes du Moniteur belge De Algemene Vergadering van de leden van de VZW heeft met eenparigheid van stemmen de vennootschap BDO Bedrijfsrevisoren Burgelijke CVBA, vertegenwoordigd door de heer Bert Kegels, Da Vincilaan 9 Box E.6, Elsinore Building, 1935 Zaventem, benoemd tot commissaris voor een periode van drie jaar, tot en met de jaarvergadering die beslist over de jaarrekening van 2014,

Jo Vandeweghe Jean-Louis Nizet

Bestuurder Bestuurder

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto: Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso: Naam en handtekening.

neergelegd/ontvangen op

l'aIIII vn

ter griffie van de kettrèriandstalige

velu \UL1p 10i 1

Ondernemingsnr : 0474.553.197

Benaming

(voluit) : Bodemsaneringsfonds voor Benzinestations

(verkort) : Bofas

Rechtsvorm: VZW

Zetel: Jules Bordetiaan 166 bi, 1140 Evere

Onderwerp akte: benoeming van de commissaris

*14146787*

05/01/2011
ÿþ MOD 2.2

r,~ Ik :. ' ln de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

X11002369"

BRUSSEL

2 7--12- 2WW8

Griffie

Ondememingsnr : 0474.553.197

Benaming

(voluit) : Bodemsaneringsfonds voor Benzinestations

(verkort) : Bofas

Rechtsvorm : VZW

Zetel : Jules Bordetlaan 166 b1, 1140 Evere

Onderwerp akte : Coördinatie van de statuten

Gecoördineerde statuten

Benaming

Art. 1. De vereniging draagt de naam vereniging zonder winstoogmerk " Bodemsaneringsfonds voor Benzinestations " (in het Frans : association sans but lucratif " Fonds d'Assainissement des Sols des Stations-Service "), afgekort : " BOFAS ". Beide benamingen mogen afzonderlijk of samen gebruikt worden.

Maatschappelijke zetel

Art. 2. De maatschappelijke zetel is gevestigd in het gerechtelijk arrondissement Brussel, Jules Bordetlaan 166 b 1, 1140 Brussel

Het adres van de zetel kan verplaatst worden bij beslissing van de raad van bestuur naar iedere andere plaats van dit gerechtelijke arrondissement. Deze beslissing zal in de Bijlagen tot het Belgisch Staatsblad worden gepubliceerd.

Doel

Art. 3. De vereniging heeft tot doel, volgens bijzondere voorwaarden, in geval van sluiting van tankstations gelegen in België, in naam en voor rekening van de exploitant, feitelijk gebruiker of eigenaar de bodemsanering van de betrokken verontreinigde site of verontreinigd terrein te bewersteiligen en te financieren en, in geval van verderzetting van de uitbating van een tankstation, de bodemsanering van de betrokken verontreindigde site of verontreinigd terrein te adviseren, administratief op te volgen, te controleren en de bodemsaneringskosten ervan gedeeltelijk terug te betalen. In geval van een sanering bij wijze van overgangsmaatregel blijft de opdracht van het fonds beperkt tot de terugbetaling van de bodemsaneringskosten.

Om het voornoemde doel te bereiken mag de vereniging alle handelingen stellen die rechtstreeks of, onrechtstreeks met dat doel verband houden.

Zij kan onder meer haar medewerking verlenen en belang stellen in elke vereniging met een gelijkaardig: doel als het hare.

Duur

Art. 4. De vereniging wordt opgericht voor een termijn van 15 jaar, te rekenen vanaf heden.

Het bestaan van de vereniging kan bij beslissing van de algemene vergadering verlengd of verkort worden

voor een door die laatste bepaalde termijn.

Lidmaatschap

Art. 5. De vereniging bestaat uitsluitend uit leden met, tenzij anders bepaald in onderhavige statuten, gelijke maatschappelijke rechten en verplichtingen. Alleen de voor de sector van de minerale oliën representatieve: beroepsorganisaties die kunnen deelnemen aan de verwezenlijking van het doel van de vereniging, of de door.

deze beroepsorganisaties aangewezen personen, kunnen lid van de vereniging zijn. "

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 05/01/2011- Annexes du Moniteur belge

M00 22

Lidmaatschap, toelating

Art. 6. Zijn leden, de bovengenoemde oprichters of hun rechtsopvolger.

Daarnaast kunnen lid worden, de kandidaten die door de raad van bestuur in de hoedanigheid van lid

worden aanvaard.

Lidmaatschap, aantal

Art. 7. Het aantal leden van de vereniging mag niet lager zijn dan acht.

Lidmaatschap, uittreding

Art. 8. Het staat de leden vrij zich uit de vereniging terug te trekken door hun uittreding schriftelijk aan de Raad van bestuur mee te delen..

De leden die wensen uit te treden dienen een opzeggingstermijn te geven van twaalf maanden, te rekenen vanaf de datum van genoemd schrijven.

De ontslagnemende leden blijven gehouden tot hun maatschappelijke verbintenissen tot op het einde van het maatschappelijk jaar waarin hun opzeggingstermijn verstrijkt.

Lidmaatschap, uitsluiting

Art. 9. De uitsluiting van een lid kan slechts uitgesproken worden door de algemene vergadering waarop minstens de 1/2 van de leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn met minstens 2/3 van de aanwezige of vertegenwoordigde stemmen.

Lidmaatschap, rechten na uittreding of uitsluiting

Art. 10. Het uitgetreden of uitgesloten lid kan geen enkel recht doen gelden op het maatschappelijk vermogen of patrimonium van de vereniging, en kan evenmin de zegellegging uitlokken of de inventaris opeisen.

Algemene vergadering, samenstelling

Art. 11. De algemene vergadering is samengesteld uit alle leden.

Het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest mogen met raadgevende

stem aan de algemene vergadering deelnemen.

Algemene vergadering, bevoegdheden

Art. 12. De algemene vergadering is het hoogste beslissingsorgaan van de vereniging.

Zij oefent de bevoegdheden uit die voortvloeien uit de wet of de statuten, waaronder:

het wijzigen van de statuten;

het benoemen en afzetten van de bestuurders;

het goedkeuren van de begrotingen en de rekeningen;

het benoemen en afzetten van een of meer commissaris(sen);

een lid uitsluiten;

de raad van bestuur ertoe machtigen zijn bevoegdheden over te dragen aan derden;

het ontbinden van de vereniging;

de bestemming van de goederen bepalen bij ontbinding van de vereniging;

het eventueel vaststellen van een huishoudelijk reglement.

Algemene vergadering, jaarvergadering

Art. 13. De jaarlijkse algemene vergadering komt bijeen de laatste woensdag van de maand april of op de onmiddellijk daaropvolgende werkdag indien die dag een feestdag is.

De jaarlijkse algemene vergadering beraadslaagt en beslist over de punten die op de agenda staan en minstens over de onderwerpen bepaald in artikel 28 van de statuten.

Algemene vergadering, bijeenroeping, volmacht

Art. 14. De leden en de Gewestelijke overheden worden uitgenodigd tot de algemene vergadering door de raad van bestuur met een eenvoudig schrijven dat tenminste 15 dagen voor de vergadering wordt verstuurd.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 05/01/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

De algemene vergadering moet worden bijeengeroepen door de raad van bestuur wanneer tenminste een vijfde van de leden daartoe een schriftelijk verzoek richten, met een gedetailleerde opsomming van de op de agenda te plaatsen punten; in dat geval moet de algemene vergadering binnen de dertig dagen na ontvangst van het schriftelijke verzoek worden bijeengeroepen.

De uitnodigingen vermelden de datum, het uur en de plaats van de algemene vergadering, evenals de agenda; er mag enkel beraadslaagd worden over de punten die op de agenda staan.

De leden mogen zich met een schriftelijke volmacht laten vertegenwoordigen door een ander lid of door een derde. Een lid kan slechts één van zijn/haar collega's vertegenwoordigen. De eventuele volmachten worden aan de verslagen gehecht.

Algemene vergadering, bureau

Art. 15. De algemene vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van bestuur, bij diens afwezigheid door de vice-voorzitter, bij diens afwezigheid door de oudste aanwezige.

De algemeen directeur van de v.z.w. is secretaris van de algemene vergadering; de algemene vergadering kiest twee stemopnemers hetzij onder of buiten haar leden, die mede deel uitmaken van het bureau.

Algemene vergadering, beraadslaging en beslissing

Art. 16. Alle leden hebben op de algemene vergadering gelijk stemrecht.

De algemene vergadering kan slechts geldig beraadslagen indien minstens de helft van de leden aanwezig

of geldig vertegenwoordigd is, behoudens andersluidende bepaling In de wet of de statuten.

De beslissingen worden genomen met een eenvoudige meerderheid van de aanwezige of

vertegenwoordigde stemmen, tenzij anders voorzien in de wet of in de statuten.

De volgende beslissingen kunnen evenwel slechts met eenparigheid van stemmen van de ter vergadering

aanwezige of vertegenwoordigde leden worden genomen :

wijziging van de statuten;

goedkeuring van begroting en rekeningen;

ontbinding van de vereniging;

het bepalen van de bestemming van de goederen bij ontbinding van de vereniging;

benoeming van een of meer commissaris-revisor(en);

vaststelling van een huishoudelijk reglement.

Statutenwijziging, ontbinding

Art. 17. De algemene vergadering kan slechts geldig over wijzigingen van de statuten of de ontbinding van de vereniging beraadslagen, indien het voorwerp daarvan bijzonder is vermeld in de bijeenroeping en indien minstens twee derden van de leden op de vergadering aanwezig of vertegenwoordigd zijn.

Algemene vergadering, verslag

Art. 18. Over de beraadslagingen van de algemene vergadering wordt een schriftelijk verslag opgemaakt dat wordt ondertekend door de voorzitter van de vergadering en de secretaris en dat wordt opgenomen in een daartoe door de raad van bestuur gehouden register, dat op de maatschappelijke zetel ter inzage ligt voor alle leden en voor de Gewestelijke en Federale overheden.

Afschriften of uittreksels worden geldig getekend door de voorzitter van de raad van bestuur of door de bestuurder die hem vervangt.

Raad van bestuur, samenstelling en benoeming, voorzitter en vice-voorzitter

Art. 19. De vereniging wordt bestuurd door een raad van bestuur, samengesteld uit zeven leden (hierna « leden ») en drie adviserende leden (hierna « adviserende leden »), die benoemd worden en afzetbaar zijn door de algemene vergadering.

De leden en adviserende leden van de raad van bestuur worden benoemd voor vijf jaar.

Drie van de zeven leden worden achtereenvolgens benoemd uit een lijst van zes kandidaten voorgedragen door de eerste comparant (v.z.w. Belgische Petroleum Federatie) of haar rechtsopvolgers.

De resterende vier leden worden achtereenvolgens benoemd uit een lijst van telkens twee kandidaten voorgedragen door respectievelijk de tweede, derde, vierde en vijfde comparant of hun respectievelijke rechtsopvolgers.

De drie adviserende leden worden achtereenvolgens benoemd uit een lijst van telkens twee kandidaten voorgedragen door respectievelijk het Vlaamse, het Waalse en het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest.

De niet weerhouden kandidaat treedt op als plaatsvervanger van de benoemde kandidaat indien deze niet aanwezig of vertegenwoordigd kan zijn.

Indien het mandaat van een bestuurder openvalt dient onverwijld een algemene vergadering te worden bijeengeroepen die met inachtneming van bovenstaande regels van evenredige vertegenwoordiging binnen de raad van bestuur in de vervanging zal voorzien. Tot dan zal de plaatsvervangende bestuurder optreden in de plaats van de bestuurder wiens mandaat opengevallen is.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 05/01/2011- Annexes du Moniteur belge

e MOD 2.2

De zeven leden benoemen uit hun midden de voorzitter en de vice-voorzitter. Hun mandaat geldt voor een jaar, maar kan tweemaal hernieuwd worden telkens voor een periode van een jaar. Het kan echter niet gedurende meer dan drie opeenvolgende jaren worden uitgeoefend.

Raad van bestuur, bezoldiging

Art. 20. Het mandaat van bestuurder wordt kosteloos uitgeoefend, tenzij de algemene vergadering tot toekenning van een kostenvergoeding beslist.

De raad van bestuur kan echter, door voorafname op de algemene onkosten, de uitgaven vergoeden gedaan door de bestuurders of de mandatarissen belast met zekere functies of opdrachten.

Raad van bestuur, beraadslaging en beslissing, verslagen

Art. 21. De raad van bestuur vergadert op bijeenroeping van de voorzitter, de vice-voorzitter of van twee

bestuurders, zo vaak als het belang van de vereniging vereist.

De raad van bestuur kan slechts geldig beraadslagen en beslissen indien de helft van de leden aanwezig of

geldig vertegenwoordigd zijn.

Iedere bestuurder kan zich met een schriftelijke volmacht door een andere bestuurder op de vergadering

van de raad van bestuur laten vertegenwoordigen.

Een bestuurder kan slechts een van zijn/haar collega's vertegenwoordigen.

De beslissingen worden met meerderheid van stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden

genomen.

Bij staking van stemmen is het voorstel verworpen.

De volgende beslissingen vereisen echter een twee derde meerderheid van de aanwezige of

vertegenwoordigde bestuurders :

toetreding van een nieuw lid;

de benoeming/afzetting van de algemene, technische en financiële directeurs;

de goedkeuring van het voorstel van activiteitenverslag, bedoeld in art. 27;

de goedkeuring van het voorstel van begroting, bedoeld in art. 27;

de goedkeuring van het voorstel van jaarrekening, bedoeld in art. 27;

de goedkeuring van het controleverslag, bedoeld in art. 27;

de goedkeuring van het voorstel van jaarprogramma, zoals bedoeld in het Samenwerkingsakkoord;

de kwijting van de directeurs;

de beslissingen aangaande financiële verrichtingen;

beroep-beslissingen m.b.t. aanmelding.

Een bestuurder die, rechtstreeks of onrechtstreeks, een belang van vermogensrechtelijke aard heeft dat

strijdig zou kunnen zijn met een beslissing van de raad van bestuur stelt de raad daarvan in kennis vooraleer

het desbetreffende agendapunt wordt besproken.

Met uitzondering van hetgeen hieronder bepaald is met betrekking tot aanvraagdossiers zal de bestuurder in

hoofde van wie het belangenconflict bestaat de vergadering verlaten tijdens de behandeling van het

desbetreffende agendapunt en hij zal niet deelnemen aan de beraadslaging en de besluitvorming over het

betreffende agendapunt.

Bestuurders mogen niet deelnemen aan de beraadslaging en stemming over aanvraagdossiers waarbij zij

direct of indirect betrokken zijn.

Het enkele feit dat een dossier wordt ingediend door een lid van een federatie met vertegenwoordiging in de

Raad van Bestuur, waarbij het verband tussen het aanvraagdossier en de Raad van Bestuur enkel ligt in het

eenvoudige feit van het lidmaatschap van de dossierindiener bij die federatie, zal op zich niet beschouwd

worden als een belangenconflict, tenzij er andere omstandigheden zouden zijn die tot de conclusie leiden dat er

een belangenconflict bestaat.

De algemeen directeur van de v.z.w. treedt op als secretaris van de raad. De secretaris stuurt de

uitnodigingen en de agenda van de vergadering op, stelt de notulen op en verstuurt deze naar de bestuurders

en de adviserende leden van de raad van bestuur. De verslagen van de raad van bestuur worden door de

voorzitter of twee bestuurders ondertekend en opgenomen in een daartoe bestemd register, dat op de

maatschappelijke zetel van de vereniging wordt bewaard.

De eventuele volmachten worden aan de verslagen gehecht.

De leden en adviserende leden van de Raad mogen hun verklaringen en opmerkingen in de verslagen doen

notuleren.

De afschriften of uittreksels die in rechte of anderszins moeten worden voorgedragen, worden door de

voorzitter, de vice-voorzitter of twee bestuurders getekend.

Raad van bestuur, bevoegdheden

Art. 22. De raad van bestuur heeft de meest uitgebreide bevoegdheden tot het beheer van de vereniging en verwezenlijking van haar doelstelling, behoudens de bevoegdheden die door de wet en/of de statuten aan de algemene vergadering zijn voorbehouden.

MOD 2.2

Luik B - Vervolg

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Raad van bestuur, delegatie van bevoegdheden

Art. 23. De raad van bestuur kan onder zijn verantwoordelijkheid het dagelijks beheer van de vereniging opdragen aan een of meer directeurs, al dan niet bestuurders.

De raad van bestuur kan onder zijn verantwoordelijkheid bijzondere machten toekennen aan een door hem aangeduid mandataris.

Raad van bestuur, externe vertegenwoordiging

Art. 24. Behoudens bijzondere delegatie door de Raad van Bestuur, is de vereniging in rechte en ten opzichte van derden gebonden door de handtekeningen van de voorzitter en de vice-voorzitter van de Raad van Bestuur. Bij afwezigheid van een van beiden zal hij vervangen worden door een andere bestuurder.

Voor daden van dagelijks beheer en dit tot een bedrag van 180.000 euro is de vereniging gebonden door de gezamelijke handtekeningen van de algemeen directeur en de financiële directeur. Bij afwezigheid van een van hen wordt deze vervangen door de voorzitter of de door hem aangewezen bestuurder. Voor daden van dagelijks beheer boven een bedrag van 180.000 euro is de bijkomende handtekening van een bestuurder noodzakelijk.

Financieel beheer, maatschappelijk jaar, boekhouding

Art. 25. Het maatschappelijk jaar voor het financieel beheer vangt aan op 1 januari en eindigt op 31 december.

De boekhouding van de vereniging wordt gevoerd overeenkomstig de regels die gelden voor de handelsvennootschappen.

Financieel beheer, controle

Art. 26. De controle op het financiële beheer van de vereniging wordt door de algemene vergadering opgedragen aan een of meer commissaris(sen) in overeenstemming met de bepalingen van de Wet op de Handelsvennootschappen, die van overeenkomstige toepassing wordt verklaard.

Financieel beheer, goedkeuring en kwijting

Art. 27. Elk jaar maakt de raad van bestuur een inventaris en een begroting op alsmede een activiteitenverslag en de jaarrekening.

Deze laatste wordt opgemaakt overeenkomstig de regels van de Wet op de handelsvennootschappen.

De jaarrekening en de begroting worden onderworpen aan de goedkeuring van de jaarlijkse algemene vergadering.

Voorafgaand aan deze goedkeuring hoort de algemene vergadering het activiteitenverslag van de raad van bestuur en het controleverslag van de commissaris(sen).

Na goedkeuring van de jaarrekening en de begroting beslist de algemene vergadering bij afzonderlijke stemming over de aan de bestuurders en commissaris(sen) te verlenen kwijting.

De kwijting is alleen dan rechtsgeldig, wanneer de ware toestand van de vereniging niet wordt verborgen door enige weglating of onjuiste opgave in de jaarrekening en wat de verrichtingen in strijd met de statuten betreft, indien deze bepaaldelijk zijn aangegeven in de bijeenroeping.

Ontbinding en vereffening

Art. 28. Bij de beslissing tot ontbinding van de vereniging benoemt de algemene vergadering een of meer vereffenaars, bepaalt hun bevoegdheden en de bestemming die aan het netto-actief zal worden gegeven. Deze bestemming dient zoveel mogelijk overeen te komen met het doel waarvoor de vereniging is opgericht.

Waarneming door gewestelijke overheden

Art. 29. De Gewesten vervullen een rol van permanente waarnemer t.a.v. de vereniging.

Zij worden uitgenodigd om met raadgevende stem deel te nemen aan de algemene vergadering en zijn adviserend lid van de raad van bestuur.

Uitnodigingen tot deelname aan de algemene vergadering en de raad van bestuur worden gericht aan de voor elk van de overheden bevoegde Ministers die de persoon of het organisme zullen aanduiden die/dat hen op de vergaderingen en de raden zal vertegenwoordigen.

Naa Jean-François Rigo Etienne

Bestuurder Bestuurder

Voorbehouden aan het Belgisch Staatsblad

05/01/2011
ÿþ les 1 Copie à publier aux annexes du Moniteur belge après dépôt de l'acte MOD 2.2

i 1111111~I~9~Y91YI~ W

" 11~~23,~=

BRUXELLES

kUW

Greffe

N° d'entreprise : 0474.553.197

Dénomination

(en entier) : Fonds d'assainissement des sols des stations-service

(en abrégé) : Sofas

Forme juridique : asbl

Siège : Avenue Jules Bordet 166 b1, 1140 Evere

Objet de l'acte : Coordination des statuts

Statuts Coordonnés

Dénomination

Art. 1. L'association adopte la dénomination en français association sans but lucratif " Fonds d'Assainissement des sols des Stations-Service ", et en néerlandais : vereniging zonder winstoogmerk " Bodemsaneringsfonds voor Benzinestations ", en abrégé : " BOFAS ". Les deux dénominations peuvent être utilisées ensemble ou séparément.

Siège social

Art. 2. Le siège social est établi dans l'arrondissement judiciaire de Bruxelles, Avenue Jules Bordet 166b1, 1140 Bruxelles.

Le siège peut être transféré en tout autre endroit de cet arrondissement judiciaire sur décision du conseil d'administration. Cette décision sera publiée aux Annexes au Moniteur belge.

Objet

Art. 3. L'association a pour objet selon des conditions spécifiques, dans le cas de fermeture de stationsservice situées en Belgique, de mettre en oeuvre et de financer l'assainissement du sol du terrain ou du site pollué concerné, au nom et pour compte de l'exploitant, du propriétaire ou de l'occupant et, en cas de poursuite de l'exploitation de la station-service, de conseiller, d'assurer le suivi administratif et de contrôler l'assainissement du site ou du terrain pollué ainsi que de rembourser partiellement les frais d'assainissement. Dans le cas d'un assainissement par mesure transitoire, l'objet du Fonds est limité au remboursement des frais d'assainissement.

Pour réaliser l'objet précité, l'association peut poser tout acte ayant un rapport direct ou indirect avec ledit objet.

Elle peut notamment prêter son concours et s'intéresser à toute association ayant un objet similaire au sien.

Durée

Art. 4. L'association est constituée pour une période de 15 ans, à compter de ce jour.

L'existence de l'association peut être prolongée ou raccourcie, sur décision de l'assemblée générale, pour.

une période fixée par cette dernière.

Membres

Art. 5. A moins que cela ne soit stipulé autrement dans les présents statuts, l'association se compose uniquement de membres qui ont les mêmes droits sociaux et les mêmes obligations. Seules les organisations; professionnelles représentatives du secteur des huiles minérales qui peuvent participer à la réalisation de l'objet

Mentionner sur la dernière page du Volet B : Au recto : Nom et qualité du notaire instrumentant ou de la personne ou des personnes ayant pouvoir de représenter l'association, la fondation ou t'organisme à l'égard des tiers

Au verso : Nom et signature

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 05/01/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

de l'association, ou les personnes physiques désignées par ces organisations professionnelles, peuvent être membres de l'association.

Admission

Art. 6. Sont membres, les fondateurs mentionnés ci-dessus et leurs successeurs en droit. Peuvent également devenir membres, les candidats qui sont acceptés en qualité de membres par le conseil d'administration.

Nombre

Art. 7. Le nombre de membres de l'association ne peut être inférieur à huit.

Démission

Art. 8. Les membres sont libres de se retirer de l'association en adressant leur démission par écrit au conseil

d'administration.

Les membres qui souhaitent se retirer sont tenus de donner un préavis de douze mois, prenant cours à la

date de l'écrit précité.

Les membres démissionnaires restent tenus à leurs engagements sociaux jusqu'à la fin de l'année sociale

en cours à l'expiration de leur préavis.

Exclusion

Art. 9. L'exclusion d'un membre peut uniquement être prononcée par l'assemblée générale, réunissant au moins la moitié des membres et au moins les 2/3 des voix présentes ou représentées.

Droits après la démission ou l'exclusion

Art. 10. Le membre démissionnaire ou exclu ne peut pas faire valoir le moindre droit sur le patrimoine social ou le patrimoine de l'association et ne peut pas réclamer le remboursement de la cotisation versée ni provoquer l'apposition des scellés ou requérir l'inventaire.

Assemblée générale, composition

Art. 11. L'assemblée générale est composée de tous les membres.

La Région flamande, la Région wallonne et la Région de Bruxelles-Capitale peuvent participer à l'assemblée

générale avec voix consultative.

Assemblée générale, pouvoirs

Art. 12. L'assemblée générale est l'organe de décision suprême de l'association.

Elle exerce les pouvoirs qui lui sont conférés par la loi ou les statuts, notamment :

modifier les statuts;

nommer et révoquer les administrateurs;

Nommer et révoquer un ou plusieurs commissaire(s);

approuver les budgets et les comptes;

exclure un membre;

autoriser le conseil d'administration à déléguer ses pouvoirs à des tiers;

dissoudre l'association;

fixer l'affectation des biens en cas de dissolution de l'association;

rédiger le cas échéant un règlement d'ordre intérieur.

Assemblée générale, assemblée annuelle

Art. 13. L'Assemblée Générale annuelle se réunit le dernier mercredi du mois d'avril ou le premier jour ouvrable suivant si ce jour est un jour férié.

L'assemblée générale délibère sur les points figurant à l'ordre du jour et au moins sur les sujets fixés à l'article 28 des statuts.

Assemblée générale, convocation, procuration

Art. 14. Les membres et les autorités régionales sont convoqués à l'assemblée générale par le conseil d'administration par simple lettre, envoyée au moins quinze jours avant la réunion.

L'assemblée générale doit être convoquée par le conseil d'administration lorsqu'au moins un cinquième des membres lui en font la demande écrite. Cette requête est accompagnée d'une liste détaillée des points à

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 05/01/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

inscrire à l'ordre du jour. Dans ce cas, l'assemblée générale doit être convoquée dans les trente jours de la réception de la demande écrite.

La date, l'heure et l'endroit de l'assemblée générale, ainsi que l'ordre du jour, sont indiqués sur les convocations. L'assemblée peut seulement délibérer sur les points figurant à l'ordre du jour.

Un membre peut se faire représenter par un autre membre ou par un tiers, en possession d'une procuration écrite. Un membre ne peut représenter qu'un seul autre membre. Les éventuelles procurations sont annexées aux compte-rendus.

Assemblée générale, bureau

Art. 15. L'assemblée générale est présidée par le président du conseil d'administration, ou en son absence par le vice-président, ou en son absence par la plus âgée des personnes présentes.

Le directeur général de l'a.s.b.l. est secrétaire de l'assemblée générale; l'assemblée générale choisit deux scrutateurs au sein ou en dehors de ses membres, qui complètent le bureau.

Assemblée générale, délibérations et décisions

Art. 16. Tous les membres ont le même droit de vote à l'assemblée générale.

L'assemblée générale ne peut valablement délibérer que si au moins la moitié des membres sont présents

ou valablement représentés, sauf s'il est stipulé le contraire dans la loi ou les statuts.

Les décisions se prennent à la majorité simple des voix présentes ou représentées, sauf s'il est stipulé le

contraire dans la loi ou les statuts.

Néanmoins, les décisions suivantes ne peuvent être prises qu'à l'unanimité des voix de tous les membres

présents à la réunion :

modification des statuts;

approbation du budget et des comptes;

dissolution de l'association;

la détermination de la destination des biens lors de la dissolution de l'association;

la nomination d'un ou de plusieurs commissaire(s)-réviseur(s);

la rédaction d'un règlement d'ordre intérieur.

Modification des statuts, dissolution

Art. 17. L'assemblée générale ne peut valablement délibérer sur les modifications aux statuts ou la dissolution de l'association que si l'objet de celles-ci est spécialement indiqué dans la convocation et si l'assemblée réunit au moins les deux tiers des membres.

Assemblée générale, procès-verbaux

Art. 18. Les délibérations de l'assemblée générale sont consignées dans des procès-verbaux signés par le président de l'assemblée et le secrétaire, et repris dans un registre tenu à cet effet par le conseil d'administration. Tous les membres et les autorités régionales et fédérales peuvent consulter ce registre au siège social.

Les copies ou extraits sont valablement signés par le président du conseil d'administration ou par l'administrateur qui le remplace.

Conseil d'administration, composition et nomination, président et vice-président

Art. 19. L'association est administrée par un conseil d'administration composé de sept membres (appelés ci-après les " membres ") et de trois membres consultatifs (appelés ci-après les " membres consultatifs "), qui sont nommés et révoqués par l'assemblée générale.

Les membres et les membres consultatifs du conseil d'administration sont nommés pour IM&cinglM' ans. Trois des sept membres sont successivement nommés sur une liste de six candidats présentés par le premier comparant (a.s.b.l. Fédération Pétrolière Belge) ou son ayant droit.

Les quatre membres restants sont successivement nommés sur une liste de chaque fois deux candidats présentés par respectivement le deuxième, troisième, quatrième et cinquième comparant ou leurs ayants droit respectifs.

Les trois membres consultatifs sont choisis successivement sur une liste de chaque fois deux candidats présentée respectivement par les Régions flamande, wallonne et de Bruxelles-Capitale.

Le candidat non choisi devient administrateur suppléant du candidat élu comme administrateur, il le remplace en son absence ou si celui-ci ne peut être représenté.

Si le mandat d'un administrateur devient vacant, une assemblée générale doit être convoquée sur-le-champ. Elle pourvoira au remplacement dans le respect des règles susvisées de représentation proportionnelle au sein du conseil d'administration. Jusqu'à cette date, l'administrateur suppléant fera office au lieu de l'administrateur dont le mandat est vacant.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 05/01/2011- Annexes du Moniteur belge

MOA 2.2

Les sept membres choisissent en leur sein le président et le vice-président. Leur mandat est valable pendant un an, mais est renouvelable deux fois, chaque fois pour une période d'un an. Le mandat ne peut toutefois pas être exercé pendant plus de trois années consécutives.

Conseil d'administration, rémunération

Art. 20. Le mandat d'administrateur est exercé à titre gratuit, sauf si l'assemblée générale décide d'octroyer une rémunération.

Le conseil d'administration peut toutefois rembourser, par prélèvement sur les frais généraux, les dépenses consenties par les administrateurs ou les mandataires chargés de fonctions ou de missions spéciales.

Conseil d'administration, délibérations, procès-verbaux

Art. 21. Le conseil d'administration se réunit sur convocation du président, du vice-président ou de deux administrateurs, aussi souvent que l'intérêt de l'association l'exige.

Le conseil d'administration ne peut délibérer et statuer valablement que si la moitié des membres sont présents ou valablement représentés.

Tout administrateur peut se faire représenter à la réunion du conseil d'administration par un autre

administrateur au moyen d'une procuration écrite.

Un administrateur ne peut représenter qu'un de ses collègues.

Les décisions se prennent à la majorité des voix des membres.

En cas de parité des voix, la proposition est rejetée.

Les décisions suivantes requièrent néanmoins une majorité des deux tiers des voix des administrateurs

présents ou représentés :

L'adhésion d'un nouveau membre;

La nomination/démission des directeurs généraux, technique et financier;

L'approbation du projet de rapport d'activité prévu à l'article 27;

L'approbation du projet de budget prévu à l'article 27;

L'approbation du projet de compte annuel prévu à l'article 27;

L'approbation du rapport de contrôle prévu à l'article 27;

L'approbation du projet de programme annuel, comme prévu dans l'accord de coopération;

L'approbation de quittance des directeurs;

Les décisions concernant les opérations financières;

Les appels concernant les inscriptions.

Un administrateur qui a, directement ou indirectement, un intérêt de nature patrimoniale qui entre en conflit

avec une décision du Conseil d'Administration, en informera le Conseil avant que le point faisant partie de

l'ordre du jour soit discuté en réunion.A l'exclusion de ce qui est fixé par rapport aux demandes d'intervention,

l'administrateur dans le chef duquel existe le conflit d'intérêts quittera la réunion pendant la discussion du point

de l'ordre du jour concerné. Les administrateurs ne peuvent pas participer aux négociations et au vote

concernant les dossiers de demande qui les concernent directement ou indirectement. Seul le fait qu'un

dossier soit introduit par un membre d'une fédération représentée dans le Conseil d'Administration et que

l'unique lien entre le dossier de demande et le Conseil d'Administration réside dans le simple fait que le

demandeur est membre de cette fédération, ne sera pas en soit considéré comme un conflit d'intérêts, sauf si

autres circonstances menait à la conclusion qu'il existe un conflit d'intérêts.

Le directeur général de l'a.s.b.l. est secrétaire du conseil. Le secrétaire envoie les invitations et l'agenda des

réunions, établit les procès-verbaux et les envoie aux administrateurs et aux membres consultatifs. Les procès-

verbaux du conseil d'administration sont signés par le président ou deux administrateurs et sont repris dans un

registre destiné à cet effet, qui est conservé au siège social de l'association. Les procurations éventuelles sont

annexées aux procès-verbaux.

Les membres et les membres consultatifs peuvent faire consigner leurs déclarations et leurs remarques

dans les procès-verbaux.

Les copies ou extraits à produire en justice ou ailleurs sont signés par le président, le vice-président ou deux

administrateurs.

Conseil d'administration, pouvoirs

Art. 22. Le conseil d'administration a les pouvoirs les plus étendus pour l'administration de l'association et la réalisation de son objet, sauf les pouvoirs réservés par la loi et/ou les statuts à l'assemblée générale.

Conseil d'administration, délégation des pouvoirs

Art. 23. Le conseil d'administration peut confier, sous sa responsabilité, la gestion journalière de l'association à un ou plusieurs directeurs, administrateurs ou non.

Le conseil d'administration peut octroyer, sous sa responsabilité, des pouvoirs spéciaux à un mandataire qu'il désigne.

MOD 2.2

Volet B - Suite

Mentionner sur la dernière page du Volet B: Au recto : Nom et qualité du notaire instrumentant ou de la personne ou des personnes

ayant pouvoir de représenter l'association, la fondation ou l'organisme à l'égard des tiers

Au verso: Nom et signature

Conseil d'administration, représentation externe

Art. 24. Pour les actes de gestion journalière jusqu'au montant de E1~000, l'association est liée par les

signatures conjointes du Directeur Général et du Directeur Financier absence d'un des deux, celui-ci sera

remplacé par le président ou un administrateur délégué désigné par lui). Pour les actes de gestion journalière, au-dessus du montant de ¬ 180.000, la signature supplémentaire d'un administrateur est nécessaire.

Gestion financière, année sociale, comptabilité

Art. 25. L'année sociale pour la gestion financière commence le1er janvier et se termine le 31 décembre.

La comptabilité de l'association est tenue conformément aux règles en vigueur pour les sociétés commerciales.

Gestion financière contrôle

Art. 26. Le contrôle de la gestion financièrede l'association estcunfié par l'assemblée générale à un om plusieurs commissaires conformément aux dispositions de la loi sur les sociétés commerciales, déclarées d'application conforme.

Gestion financière, approbation et décharge

Art. 27. Chaque année, le conseil d'administration établit un inventaire et un budget ainsi que le rapport

d'activité et les comptes annuels.

CnmdemiorssondétabUsselon/morèg|awdnhy|o|ourlesuocétéocummendo|oo. Lmmnwnnpóammnnun|nat|obudgodounNouumisà|'mpprnbaóondo|'aonmmWéogénóna|oonnue||e.

Avant cette approbation, yaoeemb|àoonnua||mentend le rapport annuel du conseil d'administration et le rapport de contrôle du ou des commissaires.

Après avoir a xé les comptes annuels et le budget, l'assemblée générale déddm, par un vote distinct,

de la décharge à donner aux administrateurs et au(x) commissaire(s).

Dans ce cas, la décharge n'est valable que si la situation réelle de l'association n'est pas dissimulée par une quelconque omission ou indication inexacte dans les comptes annuels et, en ce qui concerne les opérations cuntnuirauauxw(atuta.mica||es-ciuontind|quéeumxp|io|tementdans|mnonvuoaUnn.

Dissolution et liquidation

Art. 28. S'il est décidé de dissoudre l'association, l'assemblée générale nomme un ou plusieurs liquidateurs, fixe leurs pouvoirs et l'affectation qui seradonnóa ù l'actif net. Cette affectation doit correspondre autant que possible au but pour lequel l'association a été créé.

Rôle d'observateur des autorités régionales

Art. 29. Les Réglons jouentun rôle d'observateur permanen à l'égard deyoamnciaUon.

Elles sont invitées à participer, avec une voix cnnuultadvm, à l'assemblée générale et sont membres consultatifs du conseil d'administration.

Les invitations à participer à l'assemblée générale et au conseil d'administration sont adressées aux ministres compétents pour chacune des autorités. Ces ministres désigneront la personne et/ou l'organisme qui les représentera aux assemblées et aux réunions du conseil d'administration.

Naa Jean-François Rigo Etienne

Administrateur Administrateur

Rgsenvé

Moniteur

belge

au

IJLagen bij liétliagisèliStaatsblad - OS/01/2011 - Annexes du Moniteur belge

05/01/2011
ÿþ MOD 2.2

Volet B Copie à publier aux annexes du Moniteur belge après dépôt de l'acte



IIl1 11 U1 1Ifl 11111 1111 lih1 IIIl I1 11I

*11007371+

BRUXELLES

7 7 -12- 2010

Greffe

N° d'entreprise : 0474.553.197

Dénomination

(en entier) : Fonds d'assainissement des sols des stations-service

(en abrégé) : Bofas

Forme juridique : asbl

Siège : Avenue Jules Bordet 166 b1, 1140 Evere

Objet de l'acte : réelection des administrateurs

Extrait du procès-verbal de l'Assemblée Générale du 28 avril 2010

L'Assemblée Générale à décidé de renouveler le mandat des administrateus pour une période de 5 ans jusqu' à l'Assemblée Générale qui précède l'année financiére prenant fin le 31 décembre 2015 .

Monsieur Naa Jean-François, Rue Gétry 144, 4020 Liège

Monsieur Nizet Jean-Louis, Rue du Paquis, Gomery 7, 6760 Virton,

Monsieur Doyen Michel, Rue du Forestier 12, 1410 Waterloo,

Monsieur Vandeweghe Jo, Avenue des Arts 39/2, 1040 Bruxelles,

Monsieur Rigo Etienne, Avenue Général Baron Empain 21, 1150 Woluwe-Saint-Pierre

Monsieur Filip Engelen, Grote Koraalberg 10, 2000 Antwerpen

Monsieur Jacobs Alfred, Provincielaan1, 2870 Puurs

Naa Jean-François Rigo Etienne

Administrateur Administrateur

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 05/01/2011- Annexes du Moniteur belge

Mentionner sur la dernière page du Volet B : Au recto : Nom et qualité du notaire instrumentant ou de la personne ou des personnes ayant pouvoir de représenter l'association, la fondation ou l'organisme à l'égard des tiers

Au verso : Nom et signature

05/01/2011
ÿþ M0D 2.2

~`~~ In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

]o .c



11

11111

.iiooasIa*

BRUSSEL

2 l _12_ 1010

Griffie

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 05/01/2011- Annexes du Moniteur belge

Ondernerningsnr : 0474.553.197

Benaming

(voluit) : Bodemsaneringsfonds voor Benzinestations

(verkort) : Bofas

Rechtsvorm : VZW

Zetel : Jules Bordetlaan 166 b1, 1140 Evere

Onderwerp akte : Herbenoeming van de bestuurders

Uittreksel uit de notulen van de Algemene Vergadering der leden van 28 april 2010

De Algemene Vergadering beslist het mandaat van de volgende bestuurders te verlengen voor een periode van 5 jaar, die eindigt na de Algemene Vergadering voor het boekjaar dat eindigt op 31 december 2015.

De heer Naa Jean-François, Rue Gétry 144, 4020 Liège

De heer Nizet Jean-Louis, Rue du Paquis, Gomery 7, 6760 Virton,

De heer Doyen Michel, Rue du Forestier 12, 1410 Waterloo,

De heer Vandeweghe Jo, Kunstlaan 39/2, 1040 Brussel,

De heer Rigo Etienne, Generaal Baron Empainlaan 21, 1150 Sint-Pieters-Woluwe

De heer Filip Engelen, Grote Koraalberg 10, 2000 Antwerpen

De heer Jacobs Alfred, Provincielaanl, 2870 Puurs

Naa Jean-François Rigo Etienne

Bestuurder Bestuurder

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

24/06/2015
ÿþBijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

ln de bijlagen bij het Belgisch Sta lelacerd eit opie na neerlegging van de akte ter grdfré

11181.11 III

N

bE

E

B

st

15ni

915

ter gale van de mederlandstallg~;

it~1'rr+(tF~ tl11 Griffie

Op de laatste biz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Ondernemingsar: 0474.553.197

Benaming

(voluit) : Bodemsaneringsfonds voor Benzinestations

(verkort) : Bofas

Rechtsvorm : VZW

Zetel : Jules Bordetiaan 166 b1, 1140 Evere

Onderwerp akte : Ontslag en benoeming van bestuurders entherbenoeming commissaris

Uittreksel uit de notulen van de Algemene Vergadering van de leden van 29 april 2015 1.Ontslag en benoeming van bestuurders

De Algemene Vergadering aanvaardt het ontslag als bestuurder van de heer Michel Doyen, Rue du Forestier 12, 1410 Waterloo en de heer Alfred Jacobs, Provincielaan 1, 2870 Puurs met ingang van 10 december 2014.

De Algemene vergadering benoemt na beraadslaging met eenparigheid van stemmen de volgende personen tot bestuurder van de vereniging, en dit tot de algemene vergadering die zal oordelen over de jaarrekening voor het boekjaar afgesloten op 31 december 2018.

-De heer Joseph Vandeweghe, Kasteelstraat 42 te 3370 Boutersem

-De heer Jean-Louis Nizet, Rue du Paquis, Gomery 7, te 6760 Virton

-Mevrouw Rika Coppens, H. Christiaenslaan 66 te 8670 Koksijde

-De heer Etienne Rigo, Generaal Baron Empainlaan 21 te 1150 Sint-Pieters-Woluwe

-De heer Filip Engelen, Grote Koraalberg 10 te 2000 Antwerpen

-De heer Stéphan Uhoda, Rue Bonne Fortune 3(5 te 4000 Liège

-De heer Julien Meganck, Kroonveldstraat 107 te 1020 Brussel

2. Herbenoeming commissaris

De Algemene Vergadering van 29 april 2015 beslist BDO Bedrijfsrevisoren Burg. Venn CVBA,The Corporate Village, Da Vincilaan 9 Box E.6 te 1935 Zaventem, vertegenwoordigd door de heer Bert Kegels, te herbenoemen als commissaris van de vereniging voor een periode van 3 jaar tot de Algemene Vergadering die zal beslissen over de jaarrekening over het boekjaar eindigend op 31 december 2017.

Joseph Vandeweghe Jean-Louis Nizet

Voorzitter Raad van bestuur Bestuurder

Coordonnées
BODEMSANERINGSFONDS VOOR BENZINESTATIONS, AF…

Adresse
JULES BORDETLAAN 166, BUS 1 1140 EVERE

Code postal : 1140
Localité : EVERE
Commune : EVERE
Région : Région de Bruxelles-Capitale