CONSEIL SUPERIEUR DU BIJOU ET DE LA MONTRE, EN ABREGE : CSBM

Association sans but lucratif


Dénomination : CONSEIL SUPERIEUR DU BIJOU ET DE LA MONTRE, EN ABREGE : CSBM
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 416.272.629

Publication

02/07/2014
ÿþ MOD 22

le,;:jrt-1; Copie à publier aux annexes du Moniteur belge après dépôt de l'acte



23 -06- 2014

BRUXELLES

Greffe

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1

Rése au Monif belç

N° d'entreprise : 0416.272.629

Dénomination

(en entier) : Conseil Supérieur du Bijou et de la Montre

(en abrégé) : CSBM

Forme juridique : asbl

Siège : Avnue Jules Bordet 164, 1140 Bruxelles

Oblat de l'acte Modification du Conseil d'Administration

L'Assemblée Générale du 1 juillet 2013, convoquée valablement et disposant des nombres nécessaires en termes de présence et de majorité, a

- accepté la démission des administrateurs suivants

Van der Dank Michel, Heerweg-Zuid 228, 9052 Zwijnaarde

Beukenkamp Gert-Jan, Steynhoefsedreef 30, 2970 Schilde

- renommé dans leur fonction d'administrateur les administrateurs suivants:

Tensen Marc, Wandelweg 38, 2980 Halle-Zoersel, Président

Orye Jan Clement Marie, Wijerstraat 16, 3290 Diest, Président

Martens Geert, Zevekootstraat 7, 9420 Erpe-Mere, Viceprésident

BlOch Michael Marcel, Eugenio Pacellilaan 4, 2650 Edegem, Viceprésident

Heeren Marie-Christine Paul Alice Ghislaine, Vincent Bavaisstraat 89, 2540 Hove, Secretaire Générale

Aillery Nancy, Toeffelhoek 1, 2531 Vremde

Drexeler Marc, Mechelsesteenweg 26, 2640 Mortsel

SPitaels Thierry, Mullemstraat 23, 9700 Oudenaarde

Vande Keere Stefaan, Kortrijksestraat 23, 8020 Oostkamp

Dacloedt Ruben, Beerstraat 7, 8820 Torhout

Moortgat Christophe, Brusselsesteenweg 22 Bus 1, 9280 Lebbeke

Schoenmaeckers Frédéric, Aardbeientaan 71, 9120 Melsele

- accepté la nomination des administrateurs suivants:

van den Abeele Cédric, Rue de Caturia 8, 1380 Lasne, 010.07.1969 à Wilrijk

Acconci Ferdinand, Boulevard Alfred Defontaine 2A, bte 10, 6000 Charleroi, °30-5-1950 à Havré

Van der Veken Christiaan Jules Joseph, Rozenlaan 7, 2930 Brasschaat, °03.04J957 à Antwerpen.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 02/07/2014 - Annexes du Moniteur belge

Mentionner sur la dernière page du Volet B: Au recto: Nom et qualité du notaire instrumentant ou de la personne ou des personnes ayant pouvoir de représenter l'association, la fondation ou l'organisme à l'égard des tiers

Au verso: Nom et signature

02/07/2014
ÿþmOD 2.2

ln de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

Voor behoud 1111 11A 11111E11J,116hI .11

aan hBelgisi Steatsb

hI



3 -D3-2014

BRUMEL

Griffie

Ondernemingsnr : 0416.272.629

Benaming

(voluit) Hoge Raad voor Juwelen en Uurwerken

(verkort) HRJU

Rechtsvorm: vzw

Zetel: Jules Bordetlaan 164, 1140 Brussel

Onderwerp akte: Wijziging Raad van Bestuur

De Algemene Vergadering van 1 juli 2013, geldig samengeroepen en beschikkend over de nodige aantallen; inzake aanwezigheid en meerderheid, heeft

- het ontslag bevestigd van volgende bestuurders:

Van der Donk Michel, Heerweg-Zuid 228, 9052 Zwijnaarde

Beukenkamp Gert-Jan, Steynhoefsedreef 30, 2970 Schiide

- de herbenoeming aanvaard van volgende bestuurders:

Tensen Marc, Wandelweg 38, 2980 Halle-Zoersel, Voorzitter

Orye Jan Clement Marie, Wijerstraat 16, 3290 Diest, Voorzitter

Martens Geert, Zevekootstraat 7, 9420 Erpe-Mere, Ondervoorzitter

Bloch Michael Marcel, Eugenio Pacellilaan 4, 2650 Edegem, Ondervoorzitter

Heeren Marie-Christine Paul Alice Ghislaine, Vincent Bavaisstraat 89, 2540 Hove, Algemeen Secretaris

Aillery Nancy, Toeffelhoek 1, 2531 Vremde

Drexeler Marc, Mechelsesteenweg 26, 2640 Mortsel

Spitaels Thierry, Mullemstraat 23, 9700 Oudenaarde

Vende Keere Stefaan, Kortrijksestraat 23, 8020 Oostkamp

Decloedt Ruben, Beerstraat 7, 8820 Torhout

Moortgat Christophe, Brusselsesteenweg 22 Bus 1, 9280 Lebbeke

Schoenmaeckers Frédéric, Aardbeienlaan 71, 9120 Melsele

- de benoeming aanvaard van volgende bestuurders:

van den Abeele Cédric, Rue de Caturia 8, 1380 Lasne, 010.07.1969 te VVilrijk

Acconci Ferdinand, Boulevard Alfred Defontaine 2A, bte 10, 6000 Charleroi, "30-5-1950 te Havré

Van der Veken Christiaan Jules Joseph, Rozenlaan 7, 2930 Brasschaat, 003.04.1957 te Antwerpen

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 02/07/2014 - Annexes du Moniteur belge

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

27/04/2015
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MOD 2,2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van db akte ter griffie

~ergeied/ontvangen op

f 5 APR. 2015

ier griffie van do Nederlandstalige rechtbnrale ~~~ !:°^ti~s~'~rrdel prtissel

Ondernemingsnr : 0416.272.629

Benaming

: Hoge Raad voor Juwelen en Uurwerken

(verkort) : HRJU

Rechtsvaria) : vzw

Zetel : Jules Bordetlaan 164, 1140 Brussel

Onderwerp akte : Statutenwijziging, wijziging raad van bestuur en aanduiding van de personen gemachtigd om de vzw te vertegenwoordigen

1,1111

*1506099

Hoge Raad voor Juwelen en Uurwerken vzw - Conseil Superieur du Bijou et de la Montre asbl

Jules Bordetlaan 164

1140 Brussel

Ondernemingsnummer : BE 0416.272.629

WIJZIGING STATUTEN

De algemene vergadering van 27.01.2015, geldig samengeroepen en beschikkend over de nodige aantallen inzake aanwezigheid en meerderheid, heeft in haar zitting besloten de statuten als volgt aan te passen.

TITEL I: NAAM - ZETEL - DOEL - DUUR

ARTIKEL 1

De vereniging draagt de naam: Belgische Federatie voor Juwelen en Uurwerken -- ARS NOBILIS vzw, Fédération Belge du Bijou et de la Montre - ARS NOBILIS asbl

ARTIKEL 2

De zetel van de vereniging is gevestigd te Sint-Annadreef 68 B, 1020 Brussel en ressorteert onder het gerechtelijk arrondissement Brussel.

Hij kan slechts verplaatst worden door de algemene vergadering mits deze bovendien de regels in acht neemt zoals vereist voor een statuutswijziging en beschreven in deze statuten.

ARTIKEL 3

De vereniging heeft tot doel de groepering te verzekeren van alle in ons land bestaande professionelen uit. de sector van de juwelen- en uurwerk(onderdelen)industrie, d.w.z, kleinhandel, fabricatie en groothandel; deze" professionelen te vertegenwoordigen bij de overheid en hun belangen te verdedigen; de belanghebbenden op de hoogte te houden van alle hun betreffende door de overheid genomen maatregelen.

Zij mag eveneens alle activiteiten ondernemen die dit doel kunnen bevorderen. Vanwege dit feit kan zij ook" de promotie van de juwelen- en horlogesector op zich nemen en de promotie van alle aangesloten professionelen uit deze sector. Zij kan en mag in die zin ook, doch slechts op bijkomstige wijze, handelsdaden stellen, enkel voor zover de opbrengst hiervan besteed wordt aan het doel waarvoor zij werd opgericht.

ARTIKEL 4

De vereniging wordt opgericht voor onbepaalde duur, doch kan evenwel te allen tijde ontbonden worden.

Op de laatste biz van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso ; Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

TITEL Il: LEDEN

ARTIKEL 5

Het aantal leden is onbeperkt, maar moet tenminste tien bedragen.

De vereniging kan effectieve en toegetreden leden tellen. Toegetreden leden zijn enkel aangesloten om te genieten van de activiteiten van de vzw. Zij hebben geen stemrecht op de algemene vergadering. De rechten en plichten van de toegetreden leden worden ingeschreven in een huishoudelijk reglement. De volheid van het lidmaatschap, met inbegrip van het stemrecht op de algemene vergadering, komt uitsluitend toe aan de effectieve leden.

Effectieve leden zijn diegenen wiens naam is vernield in het ledenregister dat op de zetel van de vereniging wordt bijgehouden, De wettelijke bepalingen zijn alleen op de effectieve leden toepasselijk. De rechten en verplichtingen van de effectieve leden zijn opgenomen in de statuten.

ARTIKEL 6

Als toegetreden lid kan tot de vereniging toetreden ieder natuurlijke persoon of rechtspersoon uit de sector (of uit sectoren die aan de sector een bepaalde dienst verlenen) die zich wenst aan te sluiten om te genieten van de activiteiten van de vzw, en die door de raad van bestuur als dusdanig wordt aanvaard.

Het verzoek om toelating van een kandidaat-lid moet schriftelijk worden ingediend, per mail, fax of brief, bij de voorzitter van de raad van bestuur of op het secretariaat van de vereniging.

Om lid te worden dient men aan de hierna volgende vereisten te voldoen:

-in de drie maanden na haar datum van eisbaarheid de door de algemene vergadering vastgestelde bijdrage

te betalen;

-zich te houden aan de deontologische regels binnen de sector onder meer respect voor de Belgische

handelsreglementeringen

-bereid zijn om zich te houden aan de bepalingen van het huishoudelijk reglement en aan de rechten en

verplichtingen van de leden, opgenomen in de statuten.

Drie maanden na zijn aansluiting bij de vereniging, kan een lid beroep doen op de juridische bijstand,

Een toegetreden lid dat effectief lid wenst te zijn/te worden, moet dit schriftelijk meedelen en door de raad van bestuur als dusdanig worden aanvaard.

ARTIKEL 7

De raad van bestuur kan, onder door haar te bepalen voorwaarden, ook andere personen als ereleden, beschermleden, steunende of adviserende leden tot de vereniging toelaten. Deze worden beschouwd als toegetreden leden. Hun rechten en plichten zijn vermeld in het huishoudelijk reglement.

ARTIKEL 8

De maximum ledenbijdrage bedraagt 1240 EUR.

ARTIKEL 9

Elk lid kan ten allen tijde uit de vereniging treden. Het ontslag moet schriftelijk per mail, fax of brief aan de raad van bestuur ter kennis worden gebracht. Het lid dat de bijdrage niet betaalt, wordt geacht ontslag te nemen, na de nodige aanmaningen tot betaling te hebben toegestuurd gekregen.

ARTIKEL 10

Uittredende of uitgesloten leden en hun rechtsopvolgers hebben geen deel in het vermogen van de vereniging, en kunnen derhalve ook nooit teruggave of vergoeding voor gestorte bijdragen of gedane inbrengsten vorderen.

TITEL Ill: DE RAAD VAN BESTUUR

ARTIKEL 11

De vereniging wordt bestuurd door een raad van bestuur van tenminste negen en maximum achttien leden die minstens één jaar lid zijn van de vereniging. Het aantal bestuurders moet steeds lager zijn dan het aantal leden van de algemene vergadering.

f

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

MoD 2.2

ARTIKEL 12 : Duur van het mandaat van de bestuurders

De bestuurders worden benoemd voor een periode van drie jaar dit mandaat loopt na drie jaar automatisch af en moet derhalve iedere drie jaar expliciet hernieuwd worden. Tussentijds benoemde bestuurders zijn slechts verkozen voor de rest van de duur van het mandaat.

ARTIKEL 13 : Wijze van benoeming en bezoldiging van de bestuurders

De bestuurders worden benoemd door de algemene vergadering met een gewone meerderheid ongeacht het aantal aanwezige en/of vertegenwoordigde leden. Wanneer het aantal kandidaat-bestuurders hoger ligt dan achttien, is een geheime stemming vereist. Een kandidaat-bestuurder moet zijn kandidatuur schriftelijk richten aan de raad van bestuur én zich in persoon kandidaat stellen op de algemene vergadering. De bestuurders oefenen hun mandaat kosteloos uit. De akten betreffende de benoeming van de bestuurders moeten neergelegd worden op de griffie van de rechtbank van koophandel en moeten binnen de dertig dagen na de neerlegging (bij uittreksel) bekendgemaakt worden in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad.

ARTIKEL 14 : Ambtsbeëindiging en afzetting van de bestuurders

Het mandaat van de bestuurders eindigt door afzetting door de algemene vergadering, door vrijwillig ontslag, door het verstrijken van het mandaat (in voorkomend geval), door het niet betalen van de ledenbijdrage binnen de door de statuten vastgestelde termijn, door overlijden of ingeval van wettelijke onbekwaamheid.

De afzetting door de algemene vergadering wordt beslist bij gewone meerderheid van het aantal aanwezige en/of vertegenwoordigde leden. Het moet evenwel uitdrukkelijk vermeld worden op de agenda van de algemene vergadering.

Een bestuurder die vrijwillig ontslag neemt, moet dit schriftelijk bekendmaken, door middel van een aangetekend schrijven, of door een mail te achten, aan de raad van bestuur. Dit ontslag gaat onmiddellijk in tenzij door dit ontslag het minimum aantal bestuurders onder het statutaire minimum is gedaald. In dit geval, moet de raad van bestuur binnen de twee maanden de algemene vergadering bijeenroepen, welke in de vervanging van de betrokken bestuurder dient te voorzien en hem daarvan ook schriftelijk in kennis zal stellen.

De akten betreffende de ambtsbeëindiging en de benoeming van de bestuurders moeten neergelegd worden op de griffie van de rechtbank van koophandel en moeten binnen de dertig dagen na de neerlegging (bij uittreksel) bekendgemaakt worden in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad.

ARTIKEL 15 ti Bevoegdheden van de bestuurders.

De raad van bestuur leidt de zaken van de vereniging en vertegenwoordigt deze in en buiten rechte. Hij is bevoegd voor alle aangelegenheden, met uitzondering van die welke uitdrukkelijk door de Wet aan de algemene vergadering zijn voorbehouden. Hij treedt op als eiser en verweerder, in aile rechtsgedingen en beslist over het al dan niet aanwenden van rechtsmiddelen.

De raad van bestuur benoemt en ontslaat de leden van het personeel en bepaalt hun bezoldigingen.

De raad van bestuur heeft als opdracht de leden in te lichten over de hem door de overheid overgemaakte beslissingen in verband met de sector.

Indien nodig roept hij de algemene vergadering samen om getroffen maatregelen te onderzoeken en/of te bespreken met de overheid.

Alle schriftelijke voorstellen van één of meerdere leden worden door de raad van bestuur onderzocht, besproken met de leden en na instemming overgemaakt aan de bevoegde overheid.

De raad van bestuur kan slechts geldig beslissen indien de meerderheid van de bestuurders aanwezig is. De beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter of de stem van diegene die hem vervangt doorslaggevend.

ARTIKEL 16

De raad van bestuur wordt bijeengeroepen door de voorzitter, de secretaris of door twee bestuurders.

De vergaderingen van de raad van bestuur worden voorgezeten door de voorzitter. Indien deze belet of afwezig is, wordt de vergadering voorgezeten door de oudste van de aanwezige bestuurders.

ARTIKEL 17

Van elke vergadering worden notulen gemaakt, die ondertekend worden door de voorzitter en die ingeschreven worden in een daartoe bestemd register. De uittreksels die moeten worden overgelegd en al de

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2,2

andere akten worden geldig ondertekend door de voorzitter en de secretaris. Bij ontstentenis van deze bestuurders kunnen twee andere bestuurders deze documenten geldig ondertekenen.

ARTIKEL 18

De raad van bestuur vaardigt alle huishoudelijke reglementen uit die hij nodig acht en nuttig oordeelt.

Ingeval van geschil onder leden (met en zonder stemrecht), zal de raad van bestuur als bemiddelaar

optreden.

Hij kan zelfs een beroep doen op personen vreemd aan het beroep,

De raad van bestuur kan, indien hij dit nodig oordeelt, een afgevaardigd-bestuurder of directeur benoemen, die met het dagelijks bestuur wordt belast. Deze verzorgt de lopende zaken en de dagelijkse briefwisseling en tekent geldig namens de vereniging tegenover het Bestuur der Postchecks, de openbare en private bankinstellingen en alle andere instellingen.

ARTIKEL 19

Bestuurders die namens de vereniging optreden, moeten ten aanzien van derden niet doen blijken van enig besluit of van enige machtiging,

ARTIKE=L 20: Personen gemachtigd om de vereniging te vertegenwoordigen, overeenkomstig art. 13, 4° lid, W.VZW

De raad van bestuur kan zijn bevoegdheden voor bepaalde handelingen en taken op zijn verantwoordelijkheid overdragen aan één van de bestuurders of aan een ander persoon, die al dan niet lid is van de vereniging. De raad van bestuur kan uit zijn bestuurders een voorzitter, een secretaris, een penningmeester en elke functie die voor de goede werking van de vereniging noodzakelijk is, kiezen. Voorwaarde is wel dat de kandidaten voor deze functies minstens één mandaat, of een groot deel daarvan, als bestuurder hebben gepresteerd.

Hun benoeming gebeurt door de raad van bestuur bij gewone meerderheid, die hieromtrent geldig beslist indien de meerderheid van de bestuurders aanwezig is.

De ambtsbeëindiging van deze gemachtigde personen kan geschieden

a)op vrijwillige basis door de gemachtigde zelf door een schriftelijk ontslag per aangetekende brief in te dienen bij de raad van bestuur

b)door afzetting door de raad van bestuur bij gewone meerderheid die hieromtrent geldig beslist indien de meerderheid van de bestuurders aanwezig is. De beslissing hieromtrent door de raad van bestuur moet evenwel binnen de zeven kalenderdagen bij aangetekend schrijven ter kennis gebracht worden van de betrokkene,

De akten betreffende de ambtsbeëindiging en de benoeming van de personen gemachtigd om de vereniging te vertegenwoordigen, moeten neergelegd worden op de griffie van de rechtbank van koophandel en moeten binnen de dertig dagen na de neerlegging (bij uittreksel) bekendgemaakt worden in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad.

De gevolmachtigden oefenen hun bevoegdheden afzonderlijk of gezamenlijk uit.

ARTIKEL 21: Personen belast met het dagelijks bestuur van de vereniging, overeenkomstig art. 13bis, 1° lid, W.VZW

De raad van bestuur kan een dagelijks bestuur aanstellen. Bij het dagelijks bestuur gaat het om spoedeisende handelingen die niet kunnen wachten op een besluit van de raad van bestuur en die tegelijk een geringe of dagdagelijkse betekenis hebben voor de werking van de vzw.

Hun benoeming gebeurt door de raad van bestuur bij gewone meerderheid, die hieromtrent geldig beslist indien de meerderheid van de bestuurders aanwezig is.

De ambtsbeëindiging van het dagelijks bestuur kan geschieden:

a)op vrijwillige basis door een lid van het dagelijks bestuur zelf door een schriftelijk ontslag per aangetekende brief in te dienen bij de raad van bestuur

b)door afzetting door de raad van bestuur bij gewone meerderheid die hieromtrent geldig beslist indien de meerderheid van de bestuurders aanwezig is. De beslissing hieromtrent door de raad van bestuur moet evenwel binnen de zeven kalenderdagen bij aangetekend schrijven ter kennis gebracht worden van de betrokkene.

De akten betreffende de ambtsbeëindiging en de benoeming van de personen van het dagelijks bestuur moeten neergelegd worden op de griffie van de rechtbank van koophandel en moeten binnen de dertig dagen na de neerlegging bij uittreksel bekendgemaakt worden in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad.

De beslissingen genomen door het dagelijks bestuur, dat als een college vergadert, worden steeds genomen in collegiaal overleg.

e.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOp22

TITEL IV: ALGEMENE VERGADERING

ARTIKEL 22

De algemene vergadering is samengesteld uit alle effectieve leden, en wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van bestuur, of door de oudste van de aanwezige bestuurders.

Een lid kan zich echter door een ander lid op de algemene vergadering laten vertegenwoordigen, mits schriftelijke volmacht. Een lid kan evenwel slechts twee andere leden vertegenwoordigen. Elk lid beschikt slechts over één stem op de algemene vergadering.

ARTIKEL 23

De algemene vergadering is uitsluitend bevoegd voor:

-het wijzigen van de statuten,

-de benoeming en de afzetting van de bestuurders,

-de benoeming en de afzetting van de commissarissen en het bepalen van hun bezoldiging ingeval een

bezoldiging wordt toegekend,

-de kwijting aan de bestuurders eri de commissarissen,

-de goedkeuring van de begroting en van de rekening,

-de vrijwillige ontbinding van de vereniging,

-de omzetting van de vereniging in een vennootschap met een sociaal oogmerk,

-alle gevallen waarin deze statuten het vereisen.

ARTIKEL 24

De algemene vergadering wordt geldig bijeengeroepen door de raad van bestuur telkens als het doel van de vereniging zulks vereist.

Zij moet tenminste eenmaal per jaar worden bijeengeroepen voor het goedkeuren van de rekeningen van het afgelopen jaar en voor de begroting van het komend jaar.

ARTIKEL 25

De algemene vergadering wordt gehouden in de loop van het tweede kwartaal.

ARTIKEL 26

De raad van bestuur is bovendien verplicht de algemene vergadering samen te roepen wanneer 115 van de effectieve leden daartoe een verzoek richt aan de raad van bestuur en dit per aangetekende brief waarin de te behandelen agendapunten zijn vermeld. In dit geval is de Raad van Bestuur verplicht de algemene vergadering samen te roepen binnen de 21 werkdagen met vermelding op de agenda van de gevraagde agendapunten.

De bijeenkomst van de vergadering zelf moet uiterlijk de veertigste dag na dit verzoek plaatsvinden.

ARTIKEL 27

De oproepingen tot de algemene vergadering moeten om geldig te zijn, ondertekend worden door de voorzitter, of twee bestuurders. Alle effectieve leden moeten worden opgeroepen per mail of fax, per gewone brief of per aangetekende brief tenminste acht dagen voor de vergadering.

ARTIKEL 28

De oproepingsbrief, die plaats, dag en uur van de vergadering vermeldt, bevat de agenda, die wordt vastgelegd door de raad van bestuur. Elk onderwerp dat schriftelijk wordt voorgedragen door 1/20 van de effectieve leden, moet

eveneens op de agenda worden vermeld. Dit onderwerp moet uiteraard door het 1/20 van de leden ondertekend zijn en tenminste twee werkdagen voor de vergadering aan de voorzitter van de raad van bestuur overhandigd zijn. Onderwerpen die niet op de agenda staan, kunnen in geen geval behandeld worden.

ARTIKEL 29

In gewone gevallen worden de besluiten genomen bij eenvoudige meerderheid van de aanwezige en vertegenwoordigde stemmen. Onder 'gewone meerderheid' wordt begrepen dat onthoudingen en ongeldige stemmen niet worden meegeteld. Bij staking van stemmen beslist de stem van de voorzitter of diegene die op dat ogenblik de vergadering voorzit.

-,

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

Moo 2.2

ARTIKEL 30: statutenwijziging

Tot wijziging van de statuten kan slechts worden besloten indien die wijziging gedetailleerd op de agenda is vermeld en indien 2/3 van de effectieve leden aanwezig of vertegenwoordigd is. Wordt dit getal niet bereikt dan kan een tweede vergadering worden bijeengeroepen, zoals door deze statuten is bepaald, en waarop deze vergadering een geldig besluit zal kunnen nemen, ongeacht het aantal aanwezigen.

Deze tweede vergadering mag niet binnen de 15 kalenderdagen volgend op de eerste vergadering worden gehouden. Voor elke statutenwijziging is bovendien een meerderheid van 2/3 der aanwezige of vertegenwoordigde stemmen vereist, ook op de tweede algemene vergadering.

Tot wijziging van het doel van de vereniging kan slechts met een meerderheid van 4/5 van de stemmen worden besloten.

Van iedere statutenwijziging zullen de wijzigingen en de volledig gecoördineerde statuten na deze wijziging neergelegd worden op de griffie van de rechtbank van koophandel. Binnen de 30 dagen na de neerlegging dient de wijziging (bij uittreksel) bekendgemaakt te worden in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad.

ARTIKEL 31

Bij vrijwillige ontbinding van de vereniging worden dezelfde regels als deze beschreven voor het wijzigen van het doel der vereniging vereist.

ARTIKEL 32

Een meerderheid van 2/3 der stemmen is vereist voor het uitsluiten van een lid. Bij uitsluiting van een lid moet dit punt eveneens op de agenda voorkomen en moet het lid worden uitgenodigd om in zijn verdediging te kunnen voorzien.

ARTIKEL 33

Van elke vergadering worden Franstalige en Nederlandstalige notulen gemaakt, die ondertekend worden door de voorzitter en opgenomen worden in een bijzonder register. Dit register kan op de zetel van de vereniging door leden en belanghebbende derden worden ingezien. Uittreksels daarvan worden geldig ondertekend door de voorzitter of door twee bestuurders en bij ontstentenis hiervan door twee leden van de algemene vergadering.

TITEL V: REKENINGEN EN BEGROTINGEN

ARTIKEL 34

Het boekjaar van de vereniging loopt van 1 januari tot 31 december.

De raad van bestuur sluit de rekeningen over het voorbije boekjaar af en bereidt de begroting van het komend boekjaar voor. Beide worden ter goedkeuring aan de algemene vergadering voorgelegd die gehouden wordt in de loop van het tweede kwartaal.

ARTIKEL 35

De leden kunnen vijftien dagen voor de algemene vergadering, op de zetel van de vereniging, inzage krijgen in de rekeningen van het afgelopen jaar en de begroting voor het volgend jaar.

TITEL VI: ONTBINDING EN VEREFFENING

ARTIKEL 36

Behoudens gevallen van gerechtelijke ontbinding en ontbinding van rechtswege kan slechts de algemene vergadering tot ontbinding besluiten indien 2/3 van de leden op de algemene vergadering aanwezig of vertegenwoordigd zijn en er bovendien een 4/5 meerderheid akkoord is om de vereniging vrijwillig te ontbinden. Het voorstel tot vrijwillige ontbinding van de vereniging moet uitdrukkelijk op de agenda van de algemene vergadering vernield worden.

Zijn geen 213 van de leden op deze algemene vergadering aanwezig of vertegenwoordigd, dan moet een tweede algemene vergadering worden bijeengeroepen die geldig beraadslaagt ongeacht het aantal aanwezige

~

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

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of vertegenwoordigde leden maar mits een 4/5 meerderheid wordt akkoord gevonden om de vereniging vrijwillig te ontbinden.

In geval van vrijwillige ontbinding benoemt de algemene vergadering, of bij gebreke daarvan, de rechtbank, één of meer vereffenaars. Zij bepaalt tevens hun bevoegdheid alsmede de vereffeningsvoorwaarden.

De activa zullen, na aanzuivering van de passiva, worden overgedragen aan een vereniging met een gelijkaardige, belangenloze doelstelling.

Van de ontbinding zal het ontbindingsbesluit, de benoeming en de ambtsbeëindiging van de vereffenaars neergelegd worden op de griffie van de rechtbank van koophandel. Binnen de 30 dagen na de neerlegging dient dit ontbindingsbesluit, de benoeming en de ambtsbeëindiging van de vereffenaars bij uittreksel bekendgemaakt te worden in de bijlagen bij het Belgisoh Staatsblad.

ARTIKEL 37

Voor alles wat in deze statuten niet is voorzien of geregeld, blijft de Wet van 27 juni 1921 gewijzigd door de wet van 2 mei 2002 toepasselijk.

Aldus opgemaakt en aangenomen op de algemene vergadering van 27 januari 2015. Te Grimbergen, op 27 januari 2015,

Orye Jan

Voorzitter

Hoge Raad voor Juwelen en Uurwerken vzw - Conseil Superieur du Bijou et de la Montre asbl

Jules Bordetlaan 164

1140 Brussel

Ondernemingsnummer BE 0416.272.629

AKTE BETREFFENDE DE RAAD VAN BESTUUR

De algemene vergadering van 14 juli 2014, geldig samengeroepen en beschikkend over de nodige aantallen

inzake aanwezigheid en meerderheid, heeft

- het ontslag aanvaard van volgende bestuurders

Ruben Decloedt, 8820 Torhout, geboren op 07.01,1977 te Brugge

Christophe Moortgat, 9280 Lebbeke, geboren op 22.01.1976 te Dendermonde

- de benoeming aanvaard van volgende bestuurders

Jaques Desitter, 4000 Luik, geboren op 13.02.1960 te Luik

Jelle Oostvogels, 2000 Antwerpen, geboren op 28.07.74 te Schoten

De huidige raad van bestuur is bijgevolg als volgt samengesteld:

Marc `kensen, 2980 Zoersel, ° 20.07.1939 te Etterbeek

Jan Clement Marie Orye, 3290 Diest, ° te Hasselt op 31.05,1963

Michaël Marcel Bloch, 2650 Edegem, ° te Antwerpen op 10.10.1968

Geert Martens, 9420 Erpe-Mere, ° te Aalst op 10.06.1964

Marie-Christine Paul Alice Ghislaine Heeren, 2540 Hove, ° te Wilrijk op 08.07.1958

Nany Aillery, 2531 Vremde, ° te Antwerpen op 07.02.1962

Marc L rexeler, 2640 Mortsel, ° te Molise! op 04.05.1957

Thierry Spitaels, 9700 Oudenaarde, ° te Gent op 19.10.1961

Stefaan Vande Keere, 8020 Oostkamp, ° te Beernem op 13.05.1966

Frédéric Schoenmaeckers, 9120 Beveren-Waas, ° te Wilrijk op 09.02.1970

Cédric van den Abeele, 1380 Lasne, ° te Wilrijk op 10,07.1969

Ferdinand Acconci, 6000 Charleroi, ° te Havré op 30.05.1950

Christiaan Jules Joseph Van der Veken, 2930 Brasschaat, ° Antwerpen op 03.04.1957

Jacques Desitter, 4000 Luik, ° te Luik op 13.02.1960

Jelle Oostvogels, 2000 Antwerpen, ° te Schoten op 28.07.1974

{

Voor-

behouden

aan het

Belgisch

Staatsblad

r

MOD 2.2

Luik B - Vervolg

De raad van bestuur oefent haar mandaat als college uit, maar kan bepaalde bevoegdheden onder haar verantwoordelijkheid overdragen aan één of meer gemachtigden.

De raad ven bestuur vertegenwoordigt de vereniging in alle gerechtelijke en buitengerechtelijke akten en heeft eveneens alle bevoegdheden die niet bij wet of door deze statuten aan de algemene vergadering worden toegekend en op voorwaarde dat zijn beslissingen genomen zijn binnen de begroting die werd goedgekeurd door de algemene vergadering.

De raad van bestuur benoemt zelf elke functie die hij voor de goede werking van de vereniging noodzakelijk acht.

Te Grimbergen, op 14 juli 2014

Orye Jan,

Voorzitter

Hoge Raad voor Juwelen en Uurwerken vzw - Conseil Superieur du Bijou et de la Montre asbl

Jules Bordetlaan 164

1140 Brussel

Ondernemingsnummer : BE 0416.272.629

AKTE BETREFFENDE DE PERSONEN GEMACHTIGD OM DE VERENIGING TE VERTEGENWOORDIGEN

De raad van bestuur heeft onder zijn leden volgende functies verdeeld en in die functie benoemd:

Voorzitter; Jan Clement Maria Orye, 3290 Diest, geboren te Hasselt op 31,05.1963

Ondervoorzitters: Michaël Marcel Bloch, 2650 Edegem, geboren te Antwerpen op 10.10.1968

Geert Martens, 9420 Erpe-Mere, geboren te Aalst op 10.06.1964

Voor alle administratieve en financiële verplichtingen heeft de voorzitter afzonderlijke en onbeperkte

volmachten.

De raad van bestuur heeft eveneens aangesteld als gemachtigde die rechtsgeldig de vereniging kan

verbinden:

Secretaris-generaal: Marie-Christine Paul Alice Ghislaine Heeren, 2540 Hove, geboren te Wilrijk op

08.07.1958.

De secretaris-generaal heeft het mandaat om, mits goedkeuring van de voorzitter, financiële verbindingen

voor de vereniging aan te gaan tot een bedrag van ¬ 3.000. Financiële verbindingen die dat bedrag

overstijgen moeten worden goedgekeurd door twee bestuurders.

Te Grimbergen, op 14juli 2014,

Orye Jan,

Voorzitter

Op de laatste blz. van Luik vermelden ; Recto , Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso , Naam en handtekening

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

27/04/2015
ÿþ~ i MDD 2.2

Copie à publier aux annexes du Moniteur belge après dépôt de l'acte neergelegd/ontvangen op

N° d'entreprise : 0416.272.629

1 5 APR, 2015

ter griffie van de Nederlandstalige

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N

ia

Rése at. Montt bel!,

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

Dénomination

(en entier) : Conseil Supérieur du Bijou et de ia Montre

(en abrégé) : CSBM

Forme juridique : asbl

Siège : Avenue Jules Bordet 164, 1140 Bruxelles

Objet de l'acte : Modification des Statuts, modification du Conseil d'Administration et

indication des personnes habilitées à représenter l'association

Conseil Supérieur du Bijou et de la Montre asbl - Hoge Raad voor Juwelen en Uurwerken vzw

Avenue Jules Bordet 164

1140 BRUXELLES

Numéro d'entreprise : 416272629

MODIFICATION STATUTS

L'Assemblée Générale du 27.01.2015, convoquée valablement et disposant des nombres nécessaires en, termes de présence et de majorité, a décidé lors de sa réunion de modifier les statuts de la façon suivante

TITRE I: NOM  SIEGE  OBJET SOCIAL  DUREE

ARTICLE 1

L'Association porte le nom de: Fédération Belge du Bijou et de la Montre -- ARS NOBILIS asbl, Belgische

Federatie voor Juwelen en Uurwerken  ARS NOBILIS vzw

ARTICLE 2

Le siège de l'Association est situé à 1020 Bruxelles, Drève Saint-Anne 68 B, et ressortit à l'arrondissement,

judiciaire de Bruxelles.

Il ne pourra être transféré que sur décision de l'Assemblée Générale, moyennant le respect des règles

prescrites par une modification des statuts, décrites dans les présents statuts.

ARTICLE 3

L'Association a pour objet de regrouper tous les professionnels du secteur de l'industrie du bijou et de la montre (et fournitures de montres), donc les détaillants, fabricants et grossistes; de les représenter auprès des, autorités et de défendre leurs intérêts; de porter à leur connaissance toutes les mesures prises par les autorités qui les concernent.

Elle peut également entreprendre toutes les activités qui pourraient favoriser cet objectif. Elle peut et sait prendre soin de la promotion du secteur du bijou et de la montre et de la promotion des professionnels du secteur qui sont affiliés. En ce sens, elle peut également, mais uniquement à titre accessoire, poser des actes de commerce, pour autant que les revenus en soient affectés à l'objet pour lequel elle a été constituée.

ARTICLE 4

L'Association est constituée pour une durée indéterminée, mais elle pourra être dissoute à tout moment.

TITRE li: LES MEMBRES

ARTICLE 5

Le nombre de membres est illimité, mais le nombre minimal est fixé à dix membres. Peuvent s'affilier à

l'association, des membres effectifs et des membres affiliés (sans droit de vote). Les membres affiliés adhèrent.

Mentionner sur la dernière page du Volet B Au recto : Nom et qualité du notaire instrumentant ou de la personne ou des personnes ayant pouvoir de représenter l'association, la fondation ou l'organisme á l'égard des tiers

Au verso : Nom et signature

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2 2

seulement pour bénéficier des activités de l'asbl. Ils n'ont pas de droit de vote à l'Assemblée Générale. Les droits et les obligations des membres affiliés sont inscrits dans un règlement interne. La plénitude de l'affiliation, en ce compris le droit de vote à l'Assemblée Générale, revient exclusivement aux membres effectifs. Les membres effectifs sont ceux dont le nom est mentionné sur le registre des membres qui est conservé au siège de l'Association. Les dispositions légales sont uniquement applicables aux membres effectifs. Les droits et les obligations des membres effectifs sont inscrits dans les statuts.

ARTICLE 6

Peut s'affilier, en tant que membre affilié, à l'association toute personne physique ou morale du secteur, ou de secteurs qui accordent un service spécifique au secteur, qui désire s'affilier afin de bénéficier des activités de l'asbl et qui est accepté comme tel par le conseil d'administration. La demande d'admission d'un candidat-membre devra être adressée par écrit - par mail, fax ou lettre - au président du conseil d'administration ou au secrétariat de l'association,

Pour devenir membre, il convient de satisfaire aux critères suivants:

- Payer la cotisation fixée par l'Assemblée Générale dans les trois mois suivant sa date d'exigibilité;

- Observer les règles déontologiques dans le secteur, entre autres, respecter les réglementations

commerciales belges

- Être disposé à s'en tenir aux dispositions du règlement intérieur et des règles de déontologie au sein du

_secteur, et aux droits et obligations des membres effecifs, inscrits dans les statuts

Trois mois après son affiliation, un membre peut faire appel à l'assistance juridique de l'Association,.

Un membre affilié qui désire être ou devenir un membre effectif, doit communiquer ce souhait par écrit et doit être accepté comme tel par le conseil d'administration,

ARTICLE 7

Le conseil d'administration peut, dans les conditions fixées par lui, autoriser également d'autres personnes à devenir membres de l'Association en tant que membres honoraires, de soutien ou consultatifs. Ceux-ci sont considérés comme membres affiliés. Leurs droits et obligations sont mentionnés dans le règlement interne.

ARTICLE 8

La cotisation annuelle des membres s'élève à 1240 EUR maximum.

ARTICLE 9

Tout membre peut se retirer de l'Association à tout moment. La démission doit être communiquée par écrit  par mail, fax, ou courrier - au conseil d'administration. Le membre qui ne paie pas la cotisation est considéré comme démissionnaire, après avoir été demandé plusieurs fois à effectuer le paiement de la cotisation.

ARTICLE 10

Les membres sortants ou exclus et leurs ayants droit n'ont aucune part dans le patrimoine de l'Association et ne peuvent donc jamais non plus exiger de restitution ou d'indemnité pour les cotisations versées ou les apports effectués.

TITRE lll: LE CONSEIL D'ADMINISTRATION

ARTICLE 11

L'Association est dirigée par un Conseil d'administration dont le nombre d'administrateurs ne sera jamais inférieur à neuf et supérieur à dix-huit membres qui sont affiliés depuis au moins un an à l'Association. En tout cas, le nombre d'administrateurs doit toujours être inférieur au nombre de membres de l'Assemblée Générale.

ARTICLE 12 : Durée du mandat des administrateurs

Les administrateurs sont nommés pour une période de trois ans ; ce mandat vient automatiquement à expiration après trois ans et doit donc être explicitement renouvelé toutes les trois ans. Entre-temps, les administrateurs nommés sont uniquement choisis pour le reste de la durée du mandat.

ARTICLE 13 : Mode de nomination et rémunération des administrateurs

Les administrateurs sont nommés par l'Assemblée Générale à une majorité simple, indépendamment du nombre de membres présents ettou représentés. Si le nombre de candidats administrateurs est supérieur à dix-huit, le vote secret est obligatoire. Un candidat administrateur doit adresser sa candidature par écrit au Conseil d'Administration et se porter candidat, en personne, à l'Assemblée Générale. Les administrateurs exercent gracieusement leur mandat. Les actes relatifs à la nomination des administrateurs doivent être déposés au greffe du tribunal de commerce et publiés dans les trente jours après le dépôt (par extrait) aux annexes du Moniteur belge,

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

M04 2.2

ARTICLE 14 : Cessation de fonction et révocation des administrateurs

Le mandat des administrateurs prend fin par révocation par l'Assemblée Générale, par démission volontaire, par non-paiement de la cotisation dans le laps de temps prévu dans les statuts, à l'expiration du mandat (le cas échéant), en cas de décès ou d'incapacité légale,

La révocation par l'Assemblée Générale est décidée à la majorité simple du nombre de membres présents et/ou représentés. Toutefois, elle doit être mentionnée expressément à l'ordre du jour de l'Assemblée Générale.

Un administrateur qui démissionne volontairement doit le faire savoir par écrit, courrier recommandé, ou en adressant un mail au Conseil d'administration. Cette démission entre immédiatement en vigueur, sauf si elle entraîne une baisse du nombre minimum d'administrateurs sous la norme statutaire. Dans ce cas, ie Conseil d'administration doit convoquer dans les deux mois l'Assemblée Générale, laquelle doit pourvoir au remplacement de l'administrateur en question et l'en avertir également par écrit,

Les actes relatifs à la cessation de fonction et à la nomination des administrateurs doivent être déposés au greffe du tribunal de commerce et publiés dans les trente jours après le dépôt (par extrait) aux annexes du Moniteur belge.

ARTICLE 15 : Compétences des administrateurs

Le Conseil d'administration gère les affaires de l'Association et la représente en droit et hors droit. Il est compétent pour toutes les affaires, à l'exception de celles qui sont réservées expressément par la Loi à l'Assemblée Générale. Il intervient comme demandeur et défendeur dans toutes les instances et décide de l'usage ou non de recours.

Le Conseil d'administration nomme et révoque les membres du personnel et fixe leurs rémunérations.

Le Conseil d'administration a pour mission d'informer les membres sur les décisions lui transmises par les autorités en rapport avec le secteur.

Si nécessaire, il convoque l'Assemblée Générale pour examiner les mesures prises et/ou en discuter avec les autorités. Toutes les propositions écrites d'un ou de plusieurs membres sont examinées par le Conseil d'administration, discutées avec les membres et transmises aux autorités compétentes après le vote.

Le Conseil d'administration ne peut décider valablement que si la majorité des administrateurs est présente. Les décisions sont prises à la majorité simple des voix. En cas de partage des voix, celle du président ou de celui qui le remplace est décisive,

ARTICLE 16

Le Conseil d'administration est convoqué par le président, le sécretaire ou par deux administrateurs.

Les réunions du Conseil d'administration sont présidées par le président. Si celui-ci est empêché ou absent,

la réunion est présidée par le plus âgé des administrateurs présents.

ARTICLE 17

Toute réunion fait l'objet d'un procès-verbal signé par le président et le secrétaire puis consigné dans un registre prévu à cet effet. Les extraits à fournir et tous les autres actes sont signés valablement par le président et le secrétaire. En l'absence de ces administrateurs, deux autres administrateurs peuvent signer valablement ces documents.

ARTICLE 18

Le Conseil d'administration élabore tous les règlements internes qu'il estime nécessaires et juge utiles.

En cas de litige entre les membres (avec ou sans droit de vote), le Conseil d'administration interviendra comme médiateur. Il peut même faire appel à des personnes étrangères à la profession.

S'il l'estime nécessaire, le Conseil d'administration peut nommer un administrateur délégué ou un directeur qui sera chargé de la gestion quotidienne. Il s'occupera des affaires courantes et de la correspondance journalière et signera valablement au nom de l'Association à l'égard de l'Office des Chèques Postaux, des organismes bancaires publics et privés et toutes les autres institutions.

ARTICLE 19

Les administrateurs intervenant au nom de l'Association ne doivent faire preuve d'aucune décision ou

procuration à l'égard de tiers,

ARTICLE 20

Personnes habilitées à représenter l'Association, conformément à l'art. 13, 4° alinéa, L. sur les ASBL

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Le Conseil d'administration peut transférer ses compétences pour certains actes et tâches relevant de sa responsabilité à l'un des administrateurs cu à une autre personne, membre ou pas de l'association. Parmi ses administrateurs, le Conseil d'administration peut choisir un président, un secrétaire, un trésorier et toute fonction nécessaire au bon fonctionnement de l'Association. Il est nécessaire, afin d'exercer une de ces fonctions, qu'un administrateur ait presté un mandat d'au moins trois ans, ou une grande partie de celui-ci.

Leur nomination est effectuée par le Conseil d'administration à la majorité simple, lequel décide valablement à ce sujet si la majorité des administrateurs est présente.

La cessation de fonction de ces personnes mandatées peut avoir lieu

a) sur base volontaire par le mandataire lui-même en remettant une démission écrite par lettre recommandée au Conseil d'administration

b) par révocation par le Conseil d'administration à la majorité simple qui décide valablement à ce sujet si la majorité des administrateurs est présente. La décision prise à cet égard par le Conseil d'administration doit toutefois être communiquée à l'intéressé dans les sept jours calendrier par courrier recommandé.

Les actes relatifs à la cessation de fonction et à la nomination des personnes habilitées à représenter l'Association doivent être déposés au greffe du tribunal de commerce et publiés dans les trente jours après le dépôt (par extrait) aux annexes du Moniteur belge.

Les mandataires exercent leurs compétences séparément ou conjointement.

ARTICLE 21

Personnes chargées de la gestion quotidienne de l'Association, conformément à l'art. 13bis, 1° alinéa, L. sur

les ASBL

Le Conseil d'administration peut désigner un bureau. Le bureau s'occupe d'actes d'urgence qui ne peuvent attendre la decision du conseil d'administration et qui ont, en mëme temps, peu de signification pour le travail de l'asbl.

Sa nomination est effectuée par le Conseil d'administration à la majorité simple, lequel décide valablement à ce sujet si la majorité des administrateurs est présente.

La cessation de fonction du bureau peut avoir lieu:

a) sur base volontaire par un membre du bureau lui-même en remettant une démission écrite par lettre recommandée au Conseil d'administration

b) par révocation par le Conseil d'administration à la majorité simple, lequel décide valablement à ce sujet si la majorité des administrateurs est présente. La décision prise à ce sujet par le Conseil d'administration doit toutefois être communiquée à l'intéressé dans les sept jours calendrier par courrier recommandé.

Les actes relatifs à la cessation de fonction et à la nomination des personnes du bureau doivent être déposés au greffe du tribunal de commerce et publiés dans les trente jours après le dépôt par extrait aux annexes du Moniteur belge.

Les décisions prises par le bureau qui se réunit comme un collège, sont toujours prises collégialement.

TITRE IV: ASSEMBLEE GENERALE

ARTICLE 22

L'Assemblée Générale est composée de tous les membres effectifs et présidée par le président du Conseil d'administration ou par le plus âgé des administrateurs présents.

Un membre peut cependant se faire représenter à l'Assemblée Générale par un autre membre, à condition d'avoir une procuration écrite, mais il ne peut représenter que deux autres membres. Tout membre dispose seulement d'une voix à l'Assemblée Générale.

ARTICLE 23

L'Assemblée générale est exclusivement compétente pour:

- modifier les statuts,

- nommer et révoquer les administrateurs,

- nommer et révoquer les commissaires et fixer leur rémunération en cas d'octroi de rémunération,

- donner décharge aux administrateurs et aux commissaires,

- approuver le budget et les comptes,

- dissoudre volontairement l'Association,

- nommer et exclure un membre de l'Association,

- convertir l'Association en une société à but social,

i , s

" Moo2.2

- tous les cas où les présents statuts l'exigent.

ARTICLE 24

L'Assemblée Générale est valablement convoquée par le Conseil d'administration chaque fois que l'objet de

l'Association l'exige.

Elle doit être convoquée au moins une fois par an pour approuver les comptes de l'année écoulée et le

budget de l'année suivante.

ARTICLE 25

L'Assemblée Générale est tenue durant le deuxième trimestre.

ARTICLE 26

En outre, le Conseil d'administration est tenu de convoquer l'Assemblée Générale quand 1/5 des membres effectifs lui adresse une demande à cet effet et ce, par courrier recommandé mentionnant les points de l'ordre de jour à traiter. Dans ce cas, le Conseil d'administration doit convoquer l'Assemblée Générale dans les 21 jours en mentionnant les points demandés à l'ordre du jour. La reunion même de l'Assemblée doit avoir lieu au plus tard le 40-ième jour après cette demande.

ARTICLE 27

Pour être valables, les convocations à l'Assemblée Générale doivent être signées par le président ou deux administrateurs. Tous les membres effectifs doivent être convoqués par mail ou par fax, par simple courrier ou par courrier recommandé au moins huit jours avant la réunion.

ARTICLE 28

La lettre de convocation, qui stipule le lieu, le jour et l'heure de l'assemblée, contient l'ordre du jour fixé par le Conseil d'administration. Tout sujet proposé par écrit par 1/20 des membres effectifs doit également figurer à l'ordre du jour.

Ce sujet doit naturellement être signé par 1/20 des membres et remis au moins deux jours ouvrables avant l'assemblée au président du Conseil d'administration, Les sujets qui ne figurent pas à l'ordre du jour ne peuvent aucunement être débattus,

ARTICLE 29

Dans les cas habituels, les décisions sont prises à la majorité simple des voix présentes et représentées. En cas de partage des voix, la voix du président ou de celui qui préside l'assemblée à ce moment-là est décisive. Sous `majorité simple' est entendu que les abstentions et les votes nuls ne sont pas comptés.

ARTICLE 30 : Modification des statuts

Une décision de modifier les statuts peut uniquement être prise si cette modification est détaillée sur l'ordre du jour et si 2/3 des membres effectifs sont présents ou représentés. Si ce nombre n'est pas atteint, une deuxième assemblée peut être convoquée comme prévu par ces statuts, et cette assemblée pourra prendre une décision valable, indépendamment du nombre de personnes présentes. Cette seconde assemblée ne peut pas se tenir dans les 15 jours calendrier suivant la première assemblée. Toute modification des statuts requiert aussi une majorité de 2/3 des

voix présentes ou représentées, y compris à la deuxième assemblée. Seule une majorité de 4/5 des voix peut décider de modifier l'objet de l'Association.

De toute modification des statuts, les modifications et les statuts coordonnés complets seront déposés après cette modification au greffe du tribunal de commerce. Dans les 30 jours après le dépôt, la modification (par extrait) doit être publiée aux annexes du Moniteur belge.

ARTICLE 31

En cas de dissolution volontaire de l'Association, les mêmes règles que celles décrites pour la modification

de t'objet de l'Association sont requises.

ARTICLE 32

Une majorité de 2/3 des voix est nécessaire pour exclure un membre. En cas d'exclusion d'un membre, ce

point doit également figurer à l'ordre du jour et le membre doit être invité à pouvoir se défendre.

ARTICLE 33

Toute assemblée fait l'objet d'un procès-verbal en français et en néerlandais, signés par le président et le Secrétaire et consignés dans un registre séparé, que les membres et les tiers intéressés peuvent consulter au siège de l'Association. Des extraits sont valablement signés par le président et le secrétaire ou par deux administrateurs et en leur absence, par deux membres de l'Assemblée Générale,

1..

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/04/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD22

TITRE V: COMPTES ET BUDGETS

ARTICLE 34

L'exercice de l'Association commence le 1er janvier et se termine le 31 décembre,

Le Conseil d'administration clôture les comptes sur l'exercice précédent et prépare le budget de l'exercice

suivant.

Tous deux sont soumis à l'approbation de l'Assemblée Générale qui se tient au cours du deuxième

trimestre.

ARTICLE 35

Quinze jours avant l'Assemblée Générale, les membres peuvent consulter au siège de l'Association les

comptes de l'année écoulée et le budget de l'année suivante.

TITRE VI: DISSOLUTION ET LIQUIDATION

ARTICLE 36

Excepté les cas de dissolution judiciaire et de dissolution de plein droit, l'Assemblée Générale peut seulement décider de la dissolution si 2/3 des membres sont présents ou représentés à l'Assemblée Générale et qu'en outre, il y a un accord à la majorité des 415 pour dissoudre volontairement l'Association. La proposition de dissolution volontaire de l'Association doit être expressément mentionnée à l'ordre du jour de l'Assemblée Générale.

Si 2/3 des membres ne sont pas présents ou représentés à cette Assemblée Générale, il faut convoquer une deuxième assemblée générale qui délibérera valablement, indépendamment du nombre de membres présents ou représentés mais à condition qu'une majorité de 4/5 soit d'accord de dissoudre volontairement l'Association.

En cas de dissolution volontaire, l'Assemblée Générale, ou à défaut, le tribunal, nomme un ou plusieurs

liquidateurs.

Elle détermine aussi leurs compétences et les conditions de liquidation.

Une fois le passif apuré, l'actif sera cédé à une association ayant un objet équivalent, sans but lucratif.

De la dissolution, la décision de dissolution, la nomination et la cessation de fonction des liquidateurs seront déposées au greffe du tribunal de commerce. Dans les 30 jours après le dépôt, cette décision de dissolution, la nomination et la cessation de fonction des liquidateurs doivent être publiées aux annexes du Moniteur belge.

ARTICLE 37

Pour tout ce qui n'est pas prévu ou réglé dans les présents statuts, la Loi du 27 juin 1921 modifiée par la loi

du 2 mai 2002 est d'application.

Ainsi rédigé et accepté à l'Assemblée Générale du 27.01.2015,

A Grimbergen, le 27 janvier 2015

Orye Jan

Président

Conseil Supérieur du Bijou et de la Montre asbl - Hoge Raad voor Juwelen en Uurwerken vzw

Avenue Jules Bordet 164

1140 BRUXELLES

Numéro d'entreprise : 416272629

ACTE RELATIF AU CONSEIL D'ADMINISTRATION

L'Assemblée Générale du 14.07.2014, convoquée valablement et disposant des nombres nécessaires en

termes de présence et de majorité, a décidé lors de sa réunion de

- accepter la démission des administrateurs suivants

Ruben Decloedt, 8820 Torhout, né le 07.01.1977 à Brugge

Christophe Moortgat, 9280 Lebbeke, né le 22.01.1976 à Dendermonde

- accepter la nomination des administrateurs suivants

Jaques Desitter, 4000 Liège, né le 13.02,1960 à Liège

Jette Oostvogels, 2000 Antwerpen, né le 28.07.74 à Schoten

Il h

Moo2.2

Volet B - Suite

L'actuel conseil d'administration est ainsi composé comme suit:

Marc Tensen, 2980 Zoersei, ° à Etterbeek le 20.07.1939

Jan Clament Marie Orye, 3290 !lest, °à Hasselt le 31.05,1963

Michaël Marcel Bloch, 2650 Edegem, °à Antwerpen le 10.10.1968

Geert Martens, 9420 Erpe-Mere, ° à Aalst le 10.06.1964

Marie-Christine Paul Alice Ghislaine Heeren, 2540 Hove, ° à Wilrijk le 08.07.1958

Nany Aillery, 2531 Vremde, ° à Antwerpen le 07.02.1962

Marc Drexeler, 2640 Mortsel, ° à Mortsel le 04.05.1957

Thierry Spitaels, 9700 Oudenaarde, ° à Gent le 19.10,1961

Stefaan Vande Keere, 8020 Oostkamp, ° à Beernem le 13,05,1966

Frédéric Schoenmaeckers, 9120 Beveren-Waas, ° à Wilrijk Ie 09.021970

Cédric van den Abeele, 1380 Lasne, ° à Wilrijk le 10.07.1969

Ferdinand Acconci, 6000 Charleroi, ° à Havré le 30.05.1950

Christiaan Jules Joseph Van der Veken, 2930 Brasschaat, ° à Antwerpen le 03.04.1957

Jacques Desitter, 4000 Liège, ° à Liège le 13.02,1960

Jelle Oostvogels, 2000 Antwerpen, ° à Schoten le 28.07.1974

Le conseil d'administration exerce son mandat en tant que collège mais il peut transférer certaines compétences relevant de sa responsabilité à un ou plusieurs mandataires.

Le conseil d'administration représente l'association dans tous les actes judiciaires et extrajudiciaires et il a également toutes les compétences qui ne sont pas attribuées par la loi ou par ces statuts à l'assemblée générale et à condition que ses décisions soient prises dans le cadre du budget approuvé par l'assemblée générale.

Le conseil d'administration nomme lui-même toute fonction qu'il estime nécessaire au bon fonctionnement de l'Association.

A Grimbergen, le 14 juillet 2014

Réservé

au

Moniteur

belge

Orye Jan,

Président

Conseil Supérieur du Bijou et de la Montre asbl - Hoge Raad voor Juwelen en Uurwerken vzw

Avenue Jules Bordet 164

1140 BRUXELLES

Numéro d'entreprise : 416272629

ACTE RELATIF AUX PERSONNES HABILITEES A REPRESENTER L'ASSOCIATION

Le conseil d'administration a réparti les fonctions suivantes parmi ses membres et nommé à cette fonction:

Président: Jan Clement Maria Orye, 3290 Diest, ° à Hasselt, le 31.05.1963

Vice-présidents: Michaël Marcel Bloch, 2650 Edegem, °à Antwerpen le 10.10.1968

Geert Martens, 9420 Erpe-Mere, ° à Aalst le 10.06.1964

Pour toutes les obligations administratives et financières, le président a des mandats séparés et illimités.

Le conseil d'administration a également désigné comme mandataire pouvant lier valablement l'Association: Secrétaire-générale: Marie-Christine Paul Alice Ghislaine Heeren, 2540 Hove, ° à Wilrijk le 08.07.1958. Le secrétaire-général a le mandat de lier l'association financièrement, avec l'accord du président, pour des montants jusqu'à ¬ 3.000. Pour des montants plus élevés, l'accord de deux membres du conseil d'administration est nécessaire.

A Grimbergen, le 14 juillet 2014

Orye Jan,

Président

Mentionner sur la dernière page du Volet B : Au recto : Nom et qualité du notaire instrumentant ou de la personne ou des personnes ayant pouvoir de représenter l'association, la fondation ou l'organisme à l'égard des tiers

Au verso : Nom et signature

Coordonnées
CONSEIL SUPERIEUR DU BIJOU ET DE LA MONTRE, …

Adresse
AVENUE JULES BORDET 164 1140 EVERE

Code postal : 1140
Localité : EVERE
Commune : EVERE
Région : Région de Bruxelles-Capitale