EUROPEAN BIOSAFETY ASSOCIATION, AFGEKORT : EBSA

Divers


Dénomination : EUROPEAN BIOSAFETY ASSOCIATION, AFGEKORT : EBSA
Forme juridique : Divers
N° entreprise : 475.189.538

Publication

08/09/2014
ÿþVoor-behoudei aan het Belgisch Staatsblat

MOD 2.2

L-WW In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie

na neerlegging van de akte ter griffie

neergelegd/ontvangen op

1

Isqmpjllegu

te r'e

28 AUG, 2014

griffie van de Nederlandstalige iMtitskItiteel Brussel

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Ondernemingsnr : 0475.189.538

Benaming

(voluit) : European Biosafety Association

(verkort) : EBSA

Rechtsvorm: Internationale vereniging zonder winstoogmerk

Zetel: Sint-Annadreef 68b, 1020 Brussel

Onderwerp akte Wijziging Raad van Bestuur

Algemene vergadering van 15 mei 2014

Ontslag op 15 mei 2014 van Oud-voorzitter en Bestuurder:

- Dr. Anton Murray De Paiva Oud-Voorzitter - Imperia' College London, South Kensington Campus, SW7 2AY London, Great Britain.

- Yamina Kabrane - Bestuurder - French Society of Microbiology, 585 avenue Roger Salengro, 92370 Chaville, France.

Herbenoeming op 15 mei 9014 van Voorzitter, Oud-Voorzitter, Secretaris, Penningmeester en Bestuurders:-

- Dr, Isabel Hunger-Glaser - Voorzitter - Swiss Expert Committee for Biosafety, Worblentalstr. 68,

3003, Bern, Switzerland,

- Antoine De Kesel Oud-Voorzitter Bayer BioScience N.V., Technologiepark 38, 9052 Gent, BeIgium

- Dr. Pana Sinziana Brehar Ciofiec Secretaris - National Institute of Public Health, Bd, Victor Babes 16,

300226 Timisoara Timis, Romania.

- Ing. Rainer Plot - Penningmeester - Biotech Safety Ganse e.U., Hermesstr. 97, 1130 Wien, Austria

- Dr. Jürg Michael Schibel - Bestuurder - Universitât Tübingen, Auf der Morgensteile 15, 72076 Tübingen,

Germany,

Jorge Perez Bruzon - Bestuurder - Lab Safety Consulting, S.L., C/ Buenos Aires, 5. 10 A, 28760

Tres Cantos, Spain. Geboren op 10.10.1973 te Madrid, Spain..

Nieuwe benoeming op 15 mei 2014 van Inkomend-Voorzitter en Bestuurder:

Uwe Müller-Doblies - Inkomend-Voorzitter- Pirbright Institute, Ash Rd, Woking GU24 ONF, United Kingdorn. Geboren op 16.03;1968 te Berlin, Germany.

Giisbert van Willigen - Bestuurder - Leiden University Medical Center, PO Box 9600, 2300 RC Leiden, The Netherlands. Geboren op 02,12.1959 te Deventer, Netherlands,

IScibt .cf- Gluer

EtA Pl-es 2o/14- Zulg

Z4. 0.144 ,f 20/19

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/09/2014 - Annexes du Moniteur belge

03/09/2013
ÿþÀ M0r] 2.2

~L0.ilÎk "' In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie



Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 03/09/2013 - Annexes du Moniteur belge

Ondernemingsnr : 0475.189.538

Benaming

(voluit): European Biosafety Association

(verkort) : EBSA

Rechtsvorm : Internationale vereniging zonder winstoogmerk

Zetel : Sint-Annadreef 68b, 1020 Brussel

Onderwerp akte : Wijziging Raad van Bestuur

Algemene vergadering van 19 juni 2013

Ontslag op 19 juni 2013 van Oud-voorzitter:

Dr. Patrick Lions Jan Rüdelsheim - Oud-Voorzitter - PERSEUS BVBA, Technologiepark 3, 9052 Zwijnaarde, Belgium

Herbenoeming op 19juni 2013 van Voorzitter, Oud-Voorzitter, Inkomend-Voorzitter, Secretaris, Penningmeester en Bestuurders:

Antoine De Kesel - Voorzitter - Bayer BioScience N.V., Technologiepark 38, 9052 Gent, Belgium

Dr. Anton Murray De Paiva - Oud-Voorzitter - Imperial College London, South Kensington Campus,

SW7 2AY London, Great Britain.

Dr. Isabel Hunger-Glaser - Inkomend-Voorzitter - Swiss Expert Committee for Biosafety, Worbientalstr. 68,

3003, Bern, Switzerland.

Dr. Dana Sinziana Brehar Cioflec - Secretaris - National Institute of Public Health, Bd. Victor Babes 16,

300226 Timisoara Timis, Romania.

- Ing. Rainer Plot - Penningmeester - Biotech Safety Consult e.U., Hermesstr. 97, 1130 Wien, Austria

Dr. Jbrg Michael Sohibel - Bestuurder - Universitbt Tübingen, Auf der Morgenstelle 15, 72076 Tübingen,

Germany.

Yamina Kabrane - Bestuurder - French Society of Microbiology, 585 avenue Roger Salengro,

92370 Chaville, France,

Nieuwe benoeming op 19 juni 2013 van Bestuurder:

Jorge Perez Bruzon - Bestuurder - Lab Safety Consulting, S.L., Cf Buenos Aires, 5. 1° A, 28760 Tres Cantos, Spain, Geboren op 10.10.1973 te -drid, Spain.

(tF KeseL çffiDd

F5.,S4) q)-ie,YU9AA-\"  ~~y

~ c>x,,\-uf 11

131 738

BR USeL

2 3 AUG 2013

Griffie

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

06/09/2012
ÿþ Mon 2,2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

Uhl1fl1'l 11fl'I11 111 1l 1'l1 11111 1 'i11

*iaisiazs

2,? AUG 2012

BRUSSEL

Griffie

Bijlagen bij let Belgisch Staatsblad -116/09/2012 --Annexesdu-Moniteur -belge-

Ondernemingsnr : 475.189.538

Benaming

(voluit) : European Biosafety Association

(verkort) : EBSA

Rechtsvorm " Internationale vereniging zonder winstoogmerk

Zetel : Sint-Annadreef 68b, 1020 Brussel

Onderwerp akte : Wijziging Raad van Bestuur

Algemene vergadering van 12 juni 2012

Ontslag op 12 juni 2012 van Oud-voorzitter en Bestuurder:

- Dr. Martin Kuster- Oud-Voorzitter - Novartis International AG, Lichstr. 35, 4002 Basel, Switzerland. - Antoine De Kesel - Bestuurder - Bayer BioScience N.V., Technologiepark 38, 9052 Gent, Belgium

Herbenoeming op 12 juni 2012 van Voorzitter, Oud-Voorzitter, Penningmeester en Bestuurder:

- Dr. Anton Murray De Paiva - Voorzitter - Imperial College London, South Kensington Campus,

5W7 2AY London, Great Britain.

- Dr. Patrick Lions Jan Rüdelsheim - Oud-Voorzitter - PERSEUS BVBA, Technologiepark 3,

9052 Zwijnaarde, Belgium

- Dr. Isabel Hunger-Glaser - Secretaris - Swiss Expert Committee for Biosafety, Worblentalstr, 68,

3003, Bern, Switzerland

- ing. Rainer Plot - Penningmeester - Biotech Safety Consuit e.U., Hermesstr. 97, 1130 Wien, Austria

- Dr. Dana Sinziana Brehar Cioflec - Bestuurder - National Institute of Public Health, Bd, Victor Babes 16,

300226 Timisoara Timis, Romania.

- Dr. Jorg Michael Schibel - Bestuurder - Universitfit Tübingen, Auf der Morgenstede 15, 72076 Tübingen,

Germany.

Nieuwe benoeming op 12 April 2012 van lnkomend Voorzitter en Bestuurders:

- Antoine De Kesel - Inkomend Voorzitter - Bayer BioScience N.V., Technologiepark 38, 9052 Gent, Belgium. Geboren op 03.06.1961 te Beernem, Belgium.

- Yamina Kabrane - Bestuurder - French Society of Microbiology, 585 avenue Roger Salengro, 92370 Chaville, France. Geboren op 19.041947 te Algiers, Algeria

~ + .

Ariror.Î ,c¬ Pseht)}1mb

PRrSi 2a[ Z -- 235!3

?r)

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto . Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

12/09/2011
ÿþ MDD 2.2

in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

1J1,1.!II_iiuuiuWhiHi37877+

behc aar Bell Staa

BRUSSEL

LL'LJSSEN--

~ fi -08- 2011

Griffie

Ondernemingsnr : 475.189.538

Benaming

(voluit) : European Biosafety Association

(verkort) : EBSA

Rechtsvorm : Internationale vereniging zonder winstoogmerk

Zetel : Sint-Annadreef 68b, 1020 Brussel

Onderwerp akte : Wijziging Raad van Bestuur

Algemene vergadering van 14 april 2011

Ontslag op 14 april 2011 van Oud-voorzitter, Secretaris en Bestuurder:

- Dr. ingegerd Kallings - Oud-Voorzitter - Swedish lnstitute for Communicable Disease Control,

Nobels v5g 18, 17182 Solna Stockholm, Sweden

- Per Staugaard - Secretaris - Biosafety Training & Consultancy, Regentesselaan 41, 3571 CB Utrecht,

The Netherlands

- Dr. Jan Langermans - Bestuurder - BPRC, Lange Kleiweg 161, 2288 GJ Rijswijk, Netherlands

Herbenoeming op 14 april 2011 van Voorzitter, Oud-Voorzitter, Secretaris, Penningmeester en Bestuurder:

- Dr. Patrick Lions Jan Rüdelsheim - Voorzitter - PERSEUS BVBA, Technologiepark 3, 9052 Zwijnaarde,

Belgium

- Dr. Martin Kuster- Oud-Voorzitter - Novartis International AG, Lichstr. 35, 4002 Basel, Switzerland.

- Dr. Isabel Hunger-Glaser - Secretaris - Swiss Expert Committee for Biosafety, Worblentalstr. 68,

3003, Bern, Switzerland

- Ing. Rainer Plot - Penningmeester - Blotech Safety Consult e.U., Hermesstr. 97, 1130 Wien, Austria

- Antoine De Kesel - Bestuurder - Bayer BioScience N.V., Technologiepark 38, 9052 Gent, Belgium

Nieuwe benoeming op 14 April 2011 van Inkomend Voorzitter en Bestuurders:

- Dr. Anton Murray De Paiva - Inkomend Voorzitter - Imperial College London, South Kensington Campus, SW7 2AY London, Great Britain. Geboren op 04.11.1966 te Johannesburg, South Africa

- Dr. Dana Sinziana Brehar Cioflec - Bestuurder - National Institute of Public Health, Bd. Victor Babes 16, 300226 Timisoara Timis, Romania. Geboren op 30.08.1961 te Timisoara, Romania

- Dr. Jdrg Michael Schibel - Bestuurder - Universitët Tübingen, Auf der Morgenstelle 15, 72076 Tübingen, Germany. Geboren op 12.11.1960 te Stuttgart, Germany

'77

?ffl_eC id le, ..rt~L.Si4Ecti1

tr2eylDé,dî xi5A 2ts11-2_cdZ

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de Instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

24/06/2015
ÿþMOD 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

neergelegdfontvangen op

1 5 1(1N1 2015

ter gl'i>!7tio van de Nederlandstalige

rechthnnt. I" rriGriffmdef Brussel

Ondernemingsnr : 0475.189.538

Benaming

(voluit) : European Biosafety Association

(verkort) : EBSA

Rechtsvorm : Internationale vereniging zonder winstoogmerk

Zetel : Sint-Annadreef 68b, 1020 Brussel

Onderwerp akte : Wijziging Raad van Bestuur, Wijziging van Zetel, Wijziging Statuten

Algemene vergadering van 23 April 2015

Samenstelling van de Raad van Bestuur:

Ontslag op 23 April 2015 van Oud-voorzitter en Bestuurder:

- Antoine De Kesel - Oud-Voorzitter - Bayer BioScience N.V., Technologiepark 38, 9052 Gent, Belgium

- Jorge Perez Bruzon - Bestuurder - Lab Safety Consulting, S.L., C/ Buenos Aires, 5. 1° A, 28760

Tres Cantos, Spain.

(Her)benoeming op 23 April 2015 van Voorzitter, Oud-Voorzitter, Inkomend-Voorzitter, Secretaris, Penningmeester en Bestuurder:

- Dr. Uwe Müller-Doblies - Voorzitter - Epibiosafe, 11 Finch Close, Knaphili GU21 2LF, United Kingdom.

- Dr, Isabel Hunger-Glaser - Oud-Voorzitter - Swiss Expert Committee for Biosafety, Worblentalstr. 68, 3003, Bern, Switzerland.

- Dr. Gijsbert van Willigen - Inkomend-Voorzitter - Leiden University Medica! Center, PO Box 9600,

2300 RC, Leiden, The Netherlands.

- Dr. Dana Sinziana Brehar Cioflec - Secretaris - National Institute of Public Health, Bd. Victor Babes 16,

300226 Timisoara Timis, Romania.

- Ing. Rainer Plot - Penningmeester - Biotech Safety Consult e.U., Hermesstr. 97, 1130 Wien, Austria

- Dr, Jorg Michael Schibel - Bestuurder - Universittt Tübingen, Auf der Morgenstelle 15, 72076 Tübingen,

Germany.

Nieuwe benoeming op 23 April 2015 van Bestuurders:

- Dr. Amanda Ozin-Hofsâss - Bestuurder - ECDC, Tomtebodavàgen 11, 17183 Stockholm, Sweden. Geboren op 27.07.1971 te North York, Canada.

- Ir. Reinier Josef Custers - Bestuurder - VIB, Rijvisschestraat 120, 9052 Zwijnaarde, Belgium. Geboren op 10.02,1968 te Sittard, The Netherlands.

Wijziging van Zetel:

Nieuw adres: Kortrijksesteenweg 1007  B-9000 Gent

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening. 4g

i





Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Wijziging van Statuten:

Statuten van de European BioSafety Association: Original Dutch Text

"European BioSafety Association", internationale Vereniging zonder winstoogmerk (afgekort IVZW).

Publicatie: 2001-07-26 N. 013759

Nummer van de Vereniging: 137592001 Nr BTW of ondernemingsnr; 475189538

HOOFDSTUK 1. RECHTSVORM, NAAM, ZETEL, DOEL

Artikel 1. Rechtsvorm

Bij onderhandse akte van 26 juli 2001 werd een internationale Vereniging opgericht (hierna genoemd; "de Vereniging" of "de IVZW"). De Vereniging valt onder het statuut van Titel 111 van de Belgische Wet van 21 juni 1921, gewijzigd door de Wet van 2 mei 2002.

Aan de Vereniging werd rechtspersoonlijkheid verleend en werd alsdusdanig erkend bij Koninklijk Besluit van 7 januar12001, zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 1 februari 2001, onder nummer 2001109069.

Artikel 2. Naam  verplichte vermeldingen

§ 1. De Vereniging draagt de naam "European BioSafety Association", afgekort EBSA, Zowel de volledige naam als de afkorting kunnen afzonderlijk worden gebruikt.

§ 2. Alle akten, facturen, aankondigingen, bekendmakingen en andere stukken uitgaande van de Vereniging, moeten de naam ervan vermelden, onmiddellijk voorafgegaan of gevolgd door de woorden "internationale Vereniging zonder winstoogmerk" of door de afkorting "IVZW", alsook het adres van de zetel.

Artikel 3. Zetel

§ 1. De zetel van de Vereniging is gevestigd te Kortrijksesteenweg 1007  B 9000 Gent,

§ 2. De zetel mag overgebracht worden naar elke andere plaats in België bij beslissing door de Raad van Bestuur, binnen de maand na deze beslissing te publiceren in de bijlagen tot het Belgisch Staatsblad.

Artikel 4. Doel  activiteiten

4.1. Doel

De Vereniging heeft tot doel:

a) het promoten van biologische veiligheid met als doel het verhinderen van schade aan mens en milieu,

veroorzaakt door

biologische substanties of materialen;

b) het bevorderen van de erkenning van biologische veiligheid als aparte wetenschappelijke discipline;

c) het bevorderen van kennis van en begrip over biologische veiligheid;

d) het tot stand brengen en uitwisselen van praktijkvoorbeelden met betrekking tot biologische veiligheid tussen en onder de leden;

e) het creëren van een forum voor voortdurende uitwisseling van informatie over biologische veiligheid, meer bepaald bij wijze van een Jaarlijkse Conferentie of elk ander platform;

f) het in stand houden van een organisatie die oog heeft voor de behoeften van individuele personen op het vlak van biologische veiligheid en die hun belangen verdedigt;

g) invloed uitoefenen op en ondersteunen van wetgeving en standaarden met betrekking tot biologische veiligheid.

4,2. Activiteiten

§ 1. Tot de concrete activiteiten waarmee de doelstellingen van de Vereniging worden verwezenlijkt behcren onder meer:

Het houden van conferenties, het organiseren van cursussen, de ontwikkeling en het onderhoud van een of meerdere websites, het deelnemen in internationale projecten, het uitwisselen van informatie met internationale organisaties en het stimuleren van de oprichting van nationale organisaties

Deze opsomming is in geen enkel opzicht beperkend.

§ 2. Daarnaast kan de Vereniging alle activiteiten ontplooien die rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot de verwezenlijking van voormelde doeleinden, met inbegrip van bijkomstige commerciële en winstgevende activiteiten binnen de grenzen van wat wettelijk toegelaten is en waarvan de opbrengsten te allen tijde volledig zullen worden bestemd voor de verwezenlijking van de ideële niet-winstgevende doelstellingen.

HOOFDSTUK 2. LEDEN

Artikel 5. Soorten leden

De Vereniging omvat individuele leden, rechtspersonen, emeritus leden en ereleden,

eifb

Y

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2,2

Artikel 6. Rechten van de leden

§ 1. Individuele leden, rechtspersonenleden en emeritus-leden mogen stemmen, functies uitoefenen, deel uitmaken van commissies en van andere rechten van de Vereniging genieten. Elke rechtspersoon zal één persoon aanduiden als officieel vertegenwoordiger van de rechtspersoon en drie plaatsvervangers. Aile vier personen hebben de rechten van een lid doch gezamenlijk slechts één stem.

§ 2. Ereleden hebben enkel stemrecht. Evenwel, personen die individueel lid waren van de Vereniging en/of vertegenwoordiger van een rechtspersoon, vóór ze erelid werden, mogen stemmen, functies uitoefenen, deel uitmaken van commissies en van andere rechten van de Vereniging genieten.

§ 3, De leden gaan in deze hoedanigheid geen enkele persoonlijke verplichting aan inzake de verbintenissen die de internationale Vereniging zonder winstoogmerk aangaat.

Artikel 7, Toetreding

7.1. Individuele leden

§ 1. De toetreding van nieuwe individuele leden is onderworpen aan de volgende voorwaarden: elke persoon die een zekere interesse vertoont voor biologische veiligheid komt in aanmerking voor het lidmaatschap. Om als lid te kunnen worden aanvaard vult het kandidaat-lid hiertoe een ingevulde aanvraag tot lidmaatschap van de Vereniging in.

§ 2. De Raad van Bestuur zal beslissen over de aanvaarding van de kandidaat als lid op haar eerstvolgende vergadering.

§ 3. De Raad van Bestuur kan discretionair en zonder verdere motivatie beslissen dat een kandidaat niet wordt aanvaard als lid.

7.2. Rechtspersoon-leden

§ 1, De toetreding van nieuwe rechtspersoon-leden is onderworpen aan de volgende voorwaarden: elke vennootschap, belangenorganisatie of andere organisatie met rechtspersoonlijkheid die een zekere interesse vertoont voor biologische veiligheid komt in aanmerking voor het lidmaatschap ais rechtspersoon-lid. Om als rechtspersoon-lid te kunnen worden aanvaard vult het bevoegde orgaan van het kandidaat-fid hiertoe een ingevulde aanvraag tot lidmaatschap van de Vereniging in.

§ 2. De Raad van Bestuur zal beslissen over de aanvaarding van de kandidaat als rechtspersoon-lid op haar eerstvolgende vergadering.

§ 3. De Raad van Bestuur kan discretionair en zonder verdere motivatie beslissen dat een kandidaat niet

wordt aanvaard als rechtspersoon-lid.

7.3. Emeritus-leden

§ 1. De toetreding van emeritus leden is onderworpen aan de volgende voorwaarden: elke persoon die gedurende 20 jaren individueel lid is geweest en/of vertegenwoordiger van een rechtspersoon-lid In de Vereniging, en die zijn ontslag heeft ingediend en die niet langer een bezoldigde activiteit uitoefent, kan een aanvraag indienen om als emeritus lid aanvaard te worden.

§ 2. De Raad van Bestuur zal beslissen over de aanvaarding van het lid ais emeritus lid op haar eerstvolgende vergadering.

§ 3. De Raad van Bestuur kan discretionair en zonder verdere motivatie beslissen dat een lid niet wordt aanvaard als emeritus lid.

7.4. Ereleden

De toetreding van nieuwe ereleden is onderworpen aan de volgende voorwaarden: elke persoon die een bijzondere bijdrage heeft geleverd voor de biologische veiligheid of die de Vereniging met bijzondere onderscheiding ten dienste heeft gestaan, kan door de Raad van Bestuur worden benoemd ais erelid van de Vereniging.

Artikel 8. Ontslag

§ 1, Elk lid kan te allen tijde uit de Vereniging treden door het schriftelijk indienen van zijn of haar ontslag bij de voorzitter van de Raad van Bestuur. Er vindt geen restitutie van de jaarlijkse bijdrage plaats.

§ 2, Uittredende leden en hun rechtsopvolgers (in geval van overlijden) kunnen geen rechten laten gelden op het vermogen van de Vereniging.

Artikel 9. Uitsluiting

§ 1. De uitsluiting van leden van de Vereniging kan worden voorgesteld door de Raad van Bestuur na de belanghebbenden gehoord te hebben. De uitsluiting wordt beslist door de Algemene Vergadering bij gewone meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden,

§ 2. Uitgesloten leden en hun rechtsopvolgers (in geval van overlijden) kunnen geen rechten laten gelden op het vermogen van de Vereniging.

Artikel 10. Bijdrage

10.1, Individuele leden en rechtspersoon-leden

§ 1. De individuele leden en de rechtspersoon-leden betalen jaarlijks of om de vier jaar een bijdrage, die per categorie van leden wordt vastgesteld door de Algemene Vergadering, op voorstel van de Raad van Bestuur

§ 2. Aan de leden wordt hiervan jaarlijks of om de vier jaar kennis gegeven met opgave van een

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

MDD 2,2

girorekening, kredietkaartbetaling of bankrekening waarop de betaling dient te worden gedaan. Indien een

lid na aanmaning door de Raad van Bestuur in gebreke blijft om de verschuldigde bijdrage te betalen, blijft

de uitoefening van zijn rechten in de Vereniging geschorst.

10.2. Emeritus leden en ere-leden

De emeritus leden en ere-leden betalen geen bijdrage.

HOOFDSTUK 3. DE ALGEMENE VERGADERING

Artikel 11. Samenstelling

§ 1. De Algemene Vergadering heeft de ruimste bevoegdheden met het oog op de verwezenlijking van het doel van de Vereniging.

§ 2. De Algemene Vergadering is samengesteld uit alle leden (individuele leden, vertegenwoordigers van rechtspersoon-leden, ereleden en emeritus leden).

Artikel 12. Bevoegdheden

§ 1. Tot de uitsluitende bevoegdheid van de Algemene Vergadering behoren de volgende aangelegenheden:

a) de goedkeuring van jaarlijkse begrotingen en rekeningen;

b) het benoemen en ontslaan van de leden van de Raad van Bestuur, benoeming van de Voorzitter, Inkomend voorzitter, secretaris, penningmeester;

c) De kwijting aan de bestuurders en de commissarissen;

d) het benoemen van leden van de nominatie- en andere ccmmissies;

e) het opzetten van andere ledencategorieën;

f) het wijzigen van de statuten;

g) het ontbinden van de Vereniging.

§ 2. Daarnaast is de Algemene Vergadering bevoegd in alle gevallen waarin de statuten dit vereisen.

Artikel 13. Oproeping, agenda, voorzitterschap en plaats

§ 1. De Algemene Vergadering wordt ten minste eenmaal per jaar, door de zorg van de voorzitter, en bij gebreke van hem, door de Raad van Bestuur samengeroepen.

De oproeping gebeurt, behoudens de in deze statuten voorziene uitzonderingen, minstens tien dagen voor de vergadering en zij vermeldt de punten op de agenda.

§ 2. Er kan niet beslist worden over onderwerpen die niet op de agenda staan, tenzij alle leden die aanwezig zijn met de uitbreiding van de agenda instemmen.

§ 3. De Algemene Vergadering vergadert van rechtswege onder het voorzitterschap van de voorzitter en wordt gehouden op de maatschappelijke zetel of op een andere plaats, te vermelden in de oproepingsbrief.

Artikel 14. Buitengewone Algemene Vergadering

Wanneer minstens 1/5 van de leden erom verzoeken moet een buitengewone Algemene Vergadering worden belegd. De aanvragers dienen hun verzoek te richten aan de voorzitter, die het nodige doet om de buitengewone vergadering bijeen te laten komen binnen twee maanden na het verzoek, behoudens de in deze statuten voorziene uitzonderingen.

Artikel 15, Schriftelijke Algemene Vergadering

De leden kunnen schriftelijk alle besluiten nemen die tot de bevoegdheid van de Algemene Vergadering ehoren, wanneer alle leden het unaniem met deze schriftelijke besluitvorming eens zijn. Bij gebreke aan formeel ezwaar, zullen de leden geacht worden met deze schriftelijke besluitvorming eens te zijn. De Raad van Bestuur bepaalt de modaliteiten voor deze procedure.

Artikel 16, Vertegenwoordiging

Elk lid mag zich op de Algemene Vergadering laten vertegenwoordigen door een ander lid middels een speciale volmacht. Elk aanwezig lid mag echter voor niet meer dan 1 % van het aantal leden aan volmachten bezitten.

Artikel 17, Meerderheden en notulen

§ 1. Behalve in de uitzonderingsgevallen die in deze statuten voorzien zijn worden de beslissingen genomen bij gewone meerderheid van de aanwezige en vertegenwoordigde leden.

§ 2. De beslissingen van de Algemene Vergadering worden genotuleerd en ondertekend door de Voorzitter en de aanwezige leden van de Raad van Bestuur. De notulen liggen ter inzage bij de Secretaris op de zetel van de Vereniging, en kunnen na afspraak door de leden worden ingekeken. De genomen beslissingen worden bovendien ter kennis gebracht van alle leden.

Artikel 18, Bijzondere meerderheden

Artikel 18.1, Statutenwijziging

45,,

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

§ 1. Over een statutenwijziging kan de Algemene Vergadering alleen op geldige wijze beraadslagen en besluiten wanneer de wijzigingen uitdrukkelijk zijn vermeld in de oproeping en wanneer ten minste twee derde van de leden op de vergadering aanwezig of vertegenwoordigd zijn.

§ 2. Een wijziging kan alleen worden aangenomen met een gewone meerderheid van de stemmen van de aanwezig of vertegenwoordigde leden.

§ 3. Wanneer de wijziging evenwel betrekking heeft op het doel of de doeleinden waarvoor de Vereniging werd opgericht, kan zij alleen worden aangenomen met een meerderheid van twee derde van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.

§ 4. Elke wijziging van de gegevens vermeld in artikel 4 van deze statuten, moet door de Koning worden

goedgekeurd.

18.2. Ontbinding

§ 1, De ontbinding van de Vereniging kan alleen worden aangenomen met een meerderheid van twee derde

van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.

§ 2. Bij ontbinding beslist de Algemene Vergadering over de bestemming van het actief.

§ 3. De Algemene Vergadering bepaalt de wijze van ontbinding en vereffening van de Vereniging.

§ 4. Na de ontbinding van de Vereniging zal het nettoactief dienen toe te komen aan een andere Vereniging met gelijkaardig doel als dat van de ontbonden Vereniging; deze Vereniging wordt aangeduid door de Algemene Vergadering.

§ 5. Aile akten, facturen, aankondigingen, bekendmakingen en andere stukken uitgaande van een internationale Vereniging zonder winstoogmerk die het voorwerp is geweest van een beslissing tot ontbinding, moeten de naam ervan vermelden, onmiddellijk voorafgegaan of gevolgd door de woorden "internationale Vereniging zonder winstoogmerk in vereffening".

18.3. Ontoereikend quorum

Wanneer blijkt dat op de Algemene Vergadering het quorum, vereist voor de voorziene agendapunten, niet wordt bereikt, kan de voorzitter de leden van de Algemene Vergadering opnieuw oproepen op een nieuwe tweede Algemene Vergadering. Ook voor de tweede Algemene Vergadering moeten aile vormvoorschriften in acht worden genomen. De tweede Algemene Vergadering kan vervolgens rechtsgeldig beslissen, ongeacht het aanwezige quorum.

HOOFDSTUK 4, RAAD VAN BESTUUR

Artikel 19. Bevoegdheden

De Raad van Bestuur is bevoegd om alle handelingen te verrichten die nodig of dienstig zijn tot verwezenlijking van het doel van de Vereniging, met uitzondering van die handelingen waarvoor de Algemene Vergadering exclusief bevoegd is.

Artikel 20. Samenstelling

20.1. Aantal

De Vereniging wordt bestuurd door een Raad van Bestuur, samengesteld uit ten minste 4 en maximaal 8 bestuurders, leden van de Vereniging. Het aantal bestuurders moet in elk geval steeds lager zijn dan het aantal personen dat werkend lid is van de Vereniging. Wanneer de Vereniging slechts het wettelijk bepaald minimum van drie stemgerechtigde leden heeft, mag de Raad van Bestuur slechts uit twee bestuurders bestaan, De dag waarop een vierde stemgerechtigd lid wordt aanvaard, zal een (buitengewone) Algemene Vergadering overgaan tot de benoeming van een derde bestuurder.

20.2. Benoeming

§ 1. De bestuurders worden benoemd door de Algemene Vergadering, bij gewone meerderheid van stemmen, volgens het hierna omschreven systeem. Bestuurders zijn herbenoembaar.

§ 2. De Raad van Bestuur kent jaarlijks een andere samenstelling, maar maximaal de volgende leden:

Voorzitter (twee jaar)

Inkomend Voorzitter (een jaar)

Secretaris (twee jaar)

Penningmeester (twee jaar)

Arie Bestuurders (twee jaar)

Elk jaar zal de Algemene Vergadering aldus afwisselend minimaal over volgende bestuursmandaten moeten

beslissen:

Jaar 1.

Benoeming (om het andere jaar) inkomend voorzitter (voor één jaar)

(Her)benoeming penningmeester (voor twee jaar)

(Her)benoeming bestuurder A (voor twee

jaar)

(Fier)benoeming bestuurder B (voor twee jaar)

Benoeming twee bijkomende leden van de Nominatiecommissie

Jaar 2,

Benoeming inkomend voorzitter tot voorzitter (voor twee jaar)

 ,/k

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

(Her)benoeming secretaris (voor twee jaar)

(Her)Benoeming bestuurder C (voor twee jaar)

Benoeming twee bijkomende leden van de Nominatiecommissie

20.3. Vrije kandidaatstelling

Binnen de beperkingen van artikel 6, § 2 van deze statuten, kunnen leden zich schriftelijk bij de Raad van

Bestuur kandidaat stellen.

20.4. Nominatiecommissie

§ 1, Elk jaar worden, naast deze vrije kandidaatstellingen, bij voorkeur minimaal twee kandidaten voor iedere vacante positie voorgesteld door de Nominatiecommissie,

§ 2, De nominatiecommissie is samengesteld uit drie leden, benoemd voor een periode van twee jaar, De Algemene Vergadering duidt twee leden van de Nominatiecommissie aan. Eén van de leden van de Raad van Bestuur is voorzitter en zit de nominatiecommissie voor,

20.5. Ontslag

§ 1. De bestuurders kunnen te allen tijde worden ontslagen door de Algemene Vergadering, en dit met een gewone meerderheid, leder lid van de Raad van Bestuur kan zelf ook ontslag nemen door schriftelijke kennisgeving aan de voorzitter van de Raad van Bestuur.

§ 2. Een bestuurder is verplicht na zijn ontslag zijn opdracht verder te vervullen totdat redelijkerwijze in zijn vervanging kan worden voorzien.

§ 3. ln geval van overlijden, uitsluiting of ontslag van een lid van de Raad van Bestuur, kan de Raad van Bestuur voorlopig voorzien in een vervanging, in afwachting van een beslissing van de eerstvolgende Algemene Vergadering.

Artikel 21. Vergaderingen

§ 1. De Raad van Bestuur wordt voorgezeten door de voorzitter of, bij diens afwezigheid, door de plaatsvervangend voorzitter of de oudste aanwezige bestuurder.

2, De Raad van Bestuur vergadert zo dikwijls als het belang van de Vereniging het vereist. De secretaris, in opdracht van de voorzitter, verstuurt bij gewone brief of e-mail de uitnodiging met daarin de agenda minstens drie dagen vóbr de voorziene datum. Slechts de punten die op de agenda voorkomen kunnen behandeld worden.

§ 3. De Raad van Bestuur kan tevens worden samengeroepen wanneer tweederden van de bestuurders erom verzoeken. De aanvragers dienen hun verzoek te richten aan de voorzitter, die het nodige doet om de vergadering bijeen te laten komen binnen twee weken na het verzoek. Oproeping gebeurt voor het overig zoals In de vorige paragraaf vermeld.

§ 4, De besluiten worden genomen bij gewone meerderheid van de aanwezige bestuurders. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter (of van de bestuurder die hem vervangt bij afwezigheid van de voorzitter) doorslaggevend.

Artikel 22. Quorum

§ 1. De Raad van Bestuur kan slechts beraadslagen en besluiten, wanneer ten minste de meerderheid van de bestuurders aanwezig is op de vergadering.

§ 2. Wanneer op de vergadering van de Raad van Bestuur de meerderheid van de bestuurders niet aanwezig is, kan de voorzitter binnen 8 dagen een nieuwe vergadering van de Raad van Bestuur bijeenroepen. Op deze nieuwe vergadering van de Raad van Bestuur kan vervolgens rechtsgeldig beslist worden, ongeacht of de meerderheid van de bestuurders aanwezig is,

Artikel 23, Notulen

§ 1. Alle handelingen van de Raad van Bestuur worden genotuleerd in een notulenboek, dat wordt bijgehouden door de secretaris, De notulen worden in de week, volgend op de vergadering van de Raad van Bestuur, aan de bestuurders gestuurd en op de volgende vergadering na goedkeuring ondertekend door de voorzitter en de secretaris en door de leden die erom verzoeken.

§ 2. De notulen liggen ter inzage bij de secretaris op de zetel van de Vereniging, en kunnen na afspraak door de leden worden ingekeken.

Artikel 24. Aansprakelijkheid van bestuurders

De bestuurders gaan geen persoonlijke

verplichting aan inzake de verbintenissen die de Vereniging aangaat. Zij zijn alleen verantwoordelijk voor de

vervulling van de hun opgedragen taak en aansprakelijk voor de tekortkomingen in hun bestuur.

Artikel 25. Taakverdeling

§ 1. Volgende verantwoordelijkheden worden door de bepaalde leden van de Raad van Bestuur vervuld. De

leden van de Raad van Bestuur zullen bovendien de taken uitvoeren die hen door de Raad van Bestuur zijn

opgelegd. Deze taakverdeling is evenwel niet tegenwerpelijk aan derden,

§ 2, De voorzitter:

a) leidt de Vereniging, zit de vergaderingen van de raad van beheer voor en de jaarlijkse Algemene

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

Mao 2.2

Vergadering;

b) is de officiële woordvoerder voor de Vereniging;

c) stelt commissievoorzitters aan en richt ad hoc commissies op met advies en instemming van de Raad van Bestuur;

d) voert alle taken uit die gewoonlijk tot de verantwoordelijkheden van de voorzitter behoren,

§ 3. De secretaris voert alle taken uit die gewoonlijk tot de verantwoordelijkheden van de secretaris behoren en verzekert de gevolggeving aan alle van rechtswege vereiste verplichtingen en formaliteiten waaraan de Vereniging dient te voldoen.

§ 4. De penningmeester voert alle taken uit die gewoonlijk tot de verantwoordelijkheden van de penningmeester behoren en verzekert het tegemoetkomen aan alle financiële en boekhoudkundige verplichtingen van de Vereniging.

HOOFDSTUK 5. VERTEGENWOORDIGINGSBEVOEGDHEID

Artikel 26. Handtekeningbevoegdheid

De Vereniging is rechtsgeldig vertegenwoordigd in alle akten door de voorzitter en een bestuurder, die

samen optreden.

Artikel 27. Dagelijks bestuur

Het dagelijks bestuur van de Vereniging kan door de Raad van Bestuur worden overgedragen aan één of

meerdere personen.

Artikel 28. Volmachten

De Raad van Bestuur kan voor bijzondere opdrachten een geschreven volmacht verlenen aan een of

meerdere gevolmachtigden,

HOOFDSTUK 6. BEKENDMAKINGVEREISTEN

Artikel 29. Belgisch Staatsblad

De benoeming van de leden van de Raad van Bestuur en hun ambtsbeëindiging wordt openbaar gemaakt door neerlegging in het Verenigingsdossier ter griffie van de rechtbank van koophandel, en van een uittreksel daarvan bestemd om in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad te worden bekendgemaakt.

Artikel 30. Dossier ter griffie

Bovendien wordt op de griffie van de rechtbank van koophandel een dossier gehouden voor iedere

internationale Vereniging zonder winstoogmerk, Worden neergelegd in dat dossier:

o de statuten en hun wijzigingen;

o de gecoordineerde tekst van de statuten na hun wijziging;

o de akten betreffende de benoeming, de afzetting en de ambtsbeëindiging van de bestuurders en, in voorkomend geval, van de personen gemachtigd om de internationale Vereniging zonder winstoogmerk te vertegenwoordigen; deze akten vermelden de naam, de voornamen, de woonplaats of, ingeval het een rechtspersoon betreft, de naam, de rechtsvorm en de zetel, en vermelden de omvang van de bevoegdheden van die personen, alsook de wijze waarop zij deze uitoefenen;

o de beslissingen die de ontbinding en de vereffening van de internationale Vereniging zonder winstoogmerk vaststellen;

o de jaarrekening van de internationale Vereniging zonder winstoogmerk opgesteld overeenkomstig artikel 53 van de Wet op de Verenigingen.

Artikel 31. Sancties

§ 1. De akten, documenten en beslissingen waarvan de neerlegging krachtens de wet is voorgeschreven, kunnen aan derden niet worden tegengeworpen dan vanaf de dag dat zij zijn neergelegd of, indien ook de bekendmaking ervan krachtens deze titel is voorgeschreven, vanaf de dag dat zij in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad zijn bekendgemaakt, tenzij indien de internationale Vereniging zonder winstoogmerk aantoont dat die derden er tevoren kennis van hadden.

§ 2. Derden kunnen zich niettemin beroepen op akten, documenten en beslissingen die nog niet neergelegd of bekendgemaakt zijn.

§ 3. ln geval van tegenstrijdigheid tussen de neergelegde tekst en die welke in de bijlagen tot het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt is, kan deze laatste niet worden tegengeworpen aan derden. Die derden kunnen er zich echter wel op beroepen, tenzij de internationale Vereniging zonder winstoogmerk aantoont dat zij kennis hadden van de neergelegde tekst.

§ 4. Elke vordering ingesteld door internationale Verenigingen zonder winstoogmerk die de formaliteiten omschreven in artikel 51 van de Wet op de Verenigingen niet in acht hebben genomen, wordt opgeschort. De rechter bepaalt een termijn waarin de internationale Vereniging zonder winstoogmerk deze

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

verplichtingen moet nakomen. Ingeval de internationale Vereniging zonder winstoogmerk nalaat zulks binnen die termijn te doen, is de vordering niet ontvankelijk.

HOOFDSTUK 7, FINANCIËLE VERPLICHTINGEN

Artikel 32. Boekjaar

Het boekjaar van de Vereniging loopt van één januari tot 31 december van ieder jaar.

Artikel 33. Jaarrekening en begroting

leder jaar maakt het bestuursorgaan de jaarrekening van het voorbije boekjaar op, alsook de begroting van het volgende boekjaar. De Algemene Vergadering keurt de jaarrekening en de begroting tijdens zijn eerstvolgende vergadering goed,

Artikel 34. Boekhouding

§ 1. Internationale Verenigingen zonder winstoogmerk voeren een vereenvoudigde boekhouding, overeenkomstig een model vastgesteld door de Koning, die tenminste betrekking heeft op mutaties in contant geld of op de rekeningen.

§ 2. Internationale verenigingen zonder winstoogmerk houden evenwel een boekhouding en maken hun jaarrekeningen op overeenkomstig de bepalingen van de wet van 17 juli 1975 op de boekhouding van de ondernemingen indien zij bij de afsluiting van het boekjaar ten minste twee van de drie hiernavolgende drempels bereiken:

1° een jaargemiddelde van 5 werknemers, uitgedrukt in voltijdse equivalenten zoals door de werkgever meegedeeld krachtens het koninklijk besluit van 5 november 2002 tot invoering van een onmiddellijke aangifte van tewerkstelling, met toepassing van artikel 38 van de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels, of voor de werknemers die uitgesloten worden uit het toepassingsgebied van voornoemd koninklijk besluit, die zijn ingeschreven in het personeelsregister gehouden overeenkomstig het koninklijk besluit nr. 5 van 23 oktober 1978 betreffende het bijhouden van sociale documenten;

2° totale ontvangsten van 312.500 EUR, exclusief de belasting over de toegevoegde waarde, met uitzondering van buitengewone ontvangsten;

3° een balanstotaal van 1.249.500 EUR.

De Koning past de verplichtingen die voor deze internationale verenigingen zonder winstoogmerk voortvloeien uit voornoemde wet van 17 juli 1975 aan, rekening houdend met de bijzondere aard van hun activiteiten en hun wettelijk statuut. De Koning kan de bovenvermelde bedragen aanpassen aan de evolutie van het indexcijfer van de consumptieprijzen.

§ 3, Binnen dertig dagen na de goedkeuring ervan door de Algemene Vergadering wordt de jaarrekening van de in artikel 34, §2 van de statuten bedoelde internationale verenigingen door de bestuurders neergelegd bij de Nationale Bank van België,

Worden gelijktijdig neergelegd :

1° een stuk met de naam en voornaam van de bestuurders en, in voorkomend geval, van de commissarissen die in functie zijn;

2° in voorkomend geval, het verslag van de commissarissen.

Artikel 35 : Commissaris(sen)

§1.De Vereniging moet de controle op haar financiële toestand, op de jaarrekening en op de regelmatigheid ten aanzien van de wet en de statuten, van de in de jaarrekening weer te geven verrichtingen, aan één of meer commissarissen opdragen indien het jaargemiddelde 100 werknemers uitgedrukt in voltijdse equivalenten te boven gaat of wanneer de vereniging bij de afsluiting van het boekjaar met betrekking tot ten minste twee van de volgende criteria de onderstaande cijfers te boven gaat

1° het equivalent, gemiddeld over het jaar, van 50 voltijdse werknemers zoals door de werkgever meegedeeld krachtens het koninklijk besluit van 5 november 2002 tot invoering van een onmiddellijke aangifte van tewerkstelling, met toepassing van artikel 38 van de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels, of voor de werknemers die uitgesloten worden uit het toepassingsgebied van voornoemd koninklijk besluit, ingeschreven in het personeelsregister dat wordt gehouden overeenkomstig het koninklijk besluit nr. 5 van 23 oktober 1978 betreffende het bijhouden van sociale documenten;

2° totale ontvangsten van 7.300.000 EUR, exclusief de belasting over de toegevoegde waarde, met uitzondering van buitengewone ontvangsten;

3° een balanstotaal van 3.650.000 EUR

De commissarissen worden benoemd door de Raad van Bestuur onder de leden, natuurlijke personen of rechtspersonen, van het Instituut der bedrijfsrevisoren.

De Koning kan de bovenvermelde bedragen aanpassen aan de evolutie van het indexcijfer van de consumptieprijzen.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2,2

§2, De commissarissen kunnen de algemene vergadering bijeenroepen. Zij moeten die bijeenroepen wanneer een vijfde van de leden van de algemene vergadering het vragen.

De commissarissen wonen de vergaderingen van de Algemene Vergadering bij wanneer deze te beraadslagen heeft op grond van een door hen opgemaakt verslag.

Artikel 36. Giften

Met uitzondering van de handgiften behoeftigt elke gift onder de levenden of bij testament aan de Vereniging machtiging door de Koning. Machtiging is evenwel niet vereist voor de aanneming van giften waarvan de waarde niet hoger is dan 100.000 Eur.

Het bedrag bedoeld in het eerste lid wordt op één januari van elk jaar aangepast aan het indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand oktober van het voorbije jaar. Het indexcijfer van oktober 2001 geldt als basis.

De aanpassing van het bedrag geschiedt volgens de volgende formule: het nieuwe be-drag is gelijk aan het basisbedrag vermenigvuldigd met het nieuwe indexcijfer, gedeeld door het indexcijfer dat als basis wordt genomen. Het resultaat wordt naar het volgende tiende afgerond.

Het aangepaste bedrag wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad uiterlijk op 15 december van elk jaar.

De machtiging kan alleszins niet worden verleend indien de Vereniging zonder winstoogmerk niet voldaan heeft aan de hoger genoemde bekendmakingsvereisten.

HOOFDSTUK 8. ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 37. Gerechtelijke ontbinding

§ 1. Op verzoek van het openbaar ministerie of van iedere belanghebbende kan de ontbinding worden

uitgesproken in de volgende gevallen:

- aanwending van de middelen of de inkomsten van de Vereniging voor andere doeleinden dan het doel

waarvoor zij is opgericht;

- onvermogen;

- afwezigheid van bestuur;

ernstige overtreding van de statuten, of overtreding van de wet of de openbare orde.

§ 2. Voorzover de statuten of het daartoe in de statuten aangewezen orgaan niet anders bepalen, benoemt de rechtbank van eerste aanleg op met redenen omkleed verzoek van het openbaar ministerie of van iedere belanghebbende de vereffenaars, wier handelingen worden geregeld door de Wet.

§ 3. Artikel 18.2. is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 38. Varia

Voor alles wat in bovenstaande statuten niet voorzien is, wordt gehandeld in overeenstemming met de ter

zake dienende wettelijke beschikkingen

English translation of the Dutch original, which remains the only authentic one.

Bylaws of the European BioSafety Association

"European BioSafety Association", international non-profit organization (abbreviated 11/ZW)

Publication: 2001-07-26 N. 013759

Number of the Society: 137592001 Nr VAT or corporate nr; 475189538

CHAPTER 1. LEGAL FORM, NAME, SEAT, OBJECTIVES

Article 1. Legal farm

By private deed dated July 26, 2001 an international organization was founded (hereinafter named: "the Association" or "the INPO"). The Association is in accordance with Title 111 of the Belgian Law of June 21, 1921, as modified by the Law of May 2, 2002. Corporate capacity was granted to the

Association, and the Association was recognized as such by Royal Decree of January 7, 2001, as published in the Official Gazette of February 1, 2001, under number 2001/09069.

Article 2. Name  compulsory entries

§ 1. The Association is named "European BioSafety Association", abbreviated EBSA.

Both the complete name and the abbreviation can be used separately.

§ 2. All deeds, invoices, notices, announcements and other papers issued by the Association shouid indicate ifs name, immediately preceded or followed by the words "international non-profit association" or by the abbreviation "IVZW", topether with the seat address.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

MDD 2.2

Article 3. Seat

§ 1.The Association has ifs seat in Kortrijksesteenweg 1007 -- B-9000 GENT

§ 2. The seat can be transferred to any other location in Belgium after decision by the Executive Council and

details of the transfer should be published in the Belgisch Staatsblad within the month following the decision.

Article 4. Objectives - activities

4.1, Objectives

The Association's objectives are

a) to promote biologica! safety with the objective to minimize risk to man and environment, caused by biological substances and materials;

b) to promote the recognition of biological safety as a distinct scientific discipline;

c) to promote knowledge and understanding of biological safety;

d) to establish a forum for the continued exchange of information and best practices of biological safety amongst the members;

e) to create a platform for continupus exchange of information on biosafety, more specific to organise an annuel conference or other platform

f) to provide and maintain an organisation that will recognise the needs and represents the interests of persons working in biological safety;

g) to seek to influence and support emerging legislation and standards in the area of biological safety. 4.2. Activities

§ 1. Specific activities to realize the objectives of the Association include amongst others;

Organizing conferences and workshops;development and maintainance of one or more web sites; participating in international projects; exchanging information with international organisations; and encouraging the creation of national organisations.

This enumeration is in no sense inclusive.

§ 2. The Association may also develop activities that directly or indirectly contribute to the realization of the above mentioned objectives. These include additional commercial and profitable activities within the legal framework, the profits of which will be at all times completely allocated to realization of the Association's non-profit objectives.

CHARTER 2. MEMBERS

Article 5. Categories of members

The Association holds individuel members, corporate members, emeritus members and honorary members.

Article 6. Rights of the members

§ 1. individuel members, corporate members and emeritus members shah be eifgibie to vote, to hoid office, to serve on committees and to enjoy other rights of the Association. Each corporate member shall designate one person as official representative and three other persons to replace the official representative if and when necessary. These four persons benefit from all members privileges but have only one vote.

§ 2. Honorary members have only voting rights. However, a person who was an individuel member of the Association and/or representative of a corporate member, before betoming honorary member, may vote, hold office, serve on committees and enjoy other rights of the Association.

§ 3. Members have no personal liability for agreements entered into by the Association

Article 7, Joining

7.1. Individual members

§ 1. Admission of new individuel members is open to all persons with an interest in biological safety. To be accepted as an individuel member, candidates must submit a completed Association membership application.

§ 2. The Executive Council will decide on the acceptability of the candidate as individuel member at ifs next meeting

§ 3. The Executive Council can at its discretion and without further justification decide that a candidate will

not be accepted as member.

7.2. Corporate members

§ 1. Any company, pressure group or other legal institution with an interest in biological safety will be considered for membership. To be accepted as a Corporate member the empowered representative must submit a completed Association membership application.

§ 2. The Executive Council will decide on the acceptability of the candidate as a corporate member at its next meeting.

§ 3. The Executive Council may at ils discretion and without further justification decide that a candidate will

not be accepted as corporate member.

7.3 Emeritus members

/4M

c

M002,2

r

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

§ 1, Any persan who has been individual member for 20 years and/or representative of a corporate member in the Association, and who has resigned and who is no longer paid for his activities, can submit an application to be admitted as an emeritus member,

§ 2. The Executive Council will decide about the acceptability of the candidate as an emeritus member at its next meeting.

§ 3. The Executive Council may at its discretion and without further justification decide that a candidate will

not be accepted as emeritus member.

7.4. Honorary members

Any person who has made a special contribution to biological safety or who has served the association with

distinction can be appointed by the Executive Council as an honorary member of the Association.

Article 8. Resignation

§ 1. Any member can resign from the Association at any time by submitting written notice of resignation to the chairman of the Executive Council, There will be no restitution of the annual contribution.

§ 2. Resigning members and their legal successor (in case of death) have no rights on the property of the association.

Article 9. Exclusion

§ 1. The exclusion of members of the Association can be proposed by the Executive Council after hearing the persons concerned. The exclusion is decided by the General Meeting with a simple majority of the votes of the members present or represented,

§ 2. Excluded members and their legai successor (in case of death) have na rights on the property of the association.

Article 10. Contribution

10.1. Individual members and corporate members

§ 1. The individual members and the corporate members pay yearly or every fourth year a contribution, which per category of members is fixed by the General Meeting on the proposai of the Executive Council

§ 2. Members will be informed yearly or every fourth year about the membership ccntribution togetherwith information about the giro, credit card payment or bank account to which payment should be made, if a member after sending of a reminder by the Executive Council fails to pay the amount due, his membership of the Association will be suspended.

10.2. Emeritus members and honorary members

Emeritus and honorary members do not pay a contribution.

CHAPTER 3. THE GENERAL MEETING

Article 11. Composition

§ 1. The General Meeting has the widest executive responsibilities with the objective of achieving the

Association's goals.

§ 2 The General Meeting is composed of all members (individual members, representatives of corporate

members, honorary members and emeritus members).

Article 12. Responsibilities

§ 1. The following subjects are the exclusive competente of the General Meeting:

a) the approval of yearly budget and accounts;

b) the appointment and dismissal of members of the Executive Council, appointment of President, President-elect, Secretary and Treasurer;

c) the discharge of the council members and committee members;

d) the appointment of members of the nomination and other committees;

e) the establishment of new categories of membership;

f) the modification of the bylaws;

g) the dissolution of the Association.

§ 2. Besides the General Meeting is responsible in all cases in which the bylaws require this.

Article 13. Call, agenda, chairmanship and location

§ 1. The General Meeting will be called at least once every year, by the President, and in default of him by the Executive Council. Except for reasons specified in these bylaws the call will be made at least 10 days prior to the meeting and will identify the points on the agenda.

§2 Decisions can not be made on subjects that are not indicated on the agenda, unless all members present agree with the extension of the agenda.

§ 3. The General Meeting meets legally under chairmanship of the President and will be held at the seat or at another location, to be indicated in the call letter.

b

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Article 14. Extraordinary General Meeting

If at least 115 of the members request this, an extraordinary General Meeting must be valled. Applicants must address their request to the President, who will take ail necessary steps to hold the extraordinary General Meeting within two months after the request, except for reasons specified in these bylaws.

Article 15. Written General Meeting

All decisions that belong to the responsibility of the General Meeting can be taken by the Members in writing, if all Members unanimously agree to do so. In the absence of format objection, all Members wilt be considered to have agreed to this written decision-making in writing, The Executive Council determines the modalities for this procedure.

Article 16. Proxy

Every member can be represented by another member at the General Meeting using a special proxy. Every

member present can have proxies for no more than 1 % of the number of members.

Article 17. Majorities and minutes

§ 1. Except for reasons specified by these bylaws, decisions will be made by a simple majority of votes from the present and represented members.

§ 2. The decisions of the General Meeting will be entered in the minutes and signed by the President and the present members of the Executive Council. The minutes are kept by the Secretary at the seat of the Association, and can be viewed by the members by appointment. All members are notified of the decisions taken,

Article 18. Special majorities

Article 18,1. Modification of the bylaws

§ 1. Modification of the bylaws can only be lawfully decided upon by the General Meeting when the modifications have been explicitly indicated in the call and when at least two thirds of the members are present or represented at the meeting.

§ 2. A modification can only be accepted with a simple majority of the votes of the present and represented members.

§ 3, However when the modification relates to the objectives for which the Association was founded, the modification can only be accepted with a majority of two thirds of the votes of the present and represented members.

§ 4. Every modification of the data indicated in article 4 of these bylaws, has to be approved by the King, 18.2. Dissolution

§ 1. Dissolution can only be accepted by the General Meeting with a majority of two thirds of the members present or represented at the meeting.

§ 2. Upon dissolution the General Meeting decides about the disposition of Association's assets.

§ 3. The General Meeting determines the mode of dissolution and the disposition of Association's assets.

§ 4, After dissolution of the Association the operating net assets wilt be transferrad to another organization with similar objectives as the objectives of the dissolved Association; this organization will be indicated by the General Meeting.

§ 5. On dissolution, all deeds, invoices, notices, announcements and cther papers issued by the Association should indicate the name the Association immediately preceded orfollowed by the words "international non-profit organization in liquidation".

18.3. insufficient quorum

In the event of the General Meeting being inquorate for the anticipated agenda points, the President can call for a new General Meeting respecting all call modalities The second General Meeting can subsequently lawfully decide without reference to any quorum.

CHAPTER 4. THE EXECUTIVE COUNCIL

Article 19, Responsibilities

The Executive Council is responsible for acting in a manner consistent with achieving the goal of the

Association, with the exception of the actions for which the General Meeting is exclusively responsible.

Article 20, Composition

20.1. Number

The Association is governed by an Executive Council, which is composed of at least four and maximum eight councillors, all members of the Association. The number of councillors must in any case aiways be lower than the number of persans that is active member of the Association. When the Association has only the lawfully determined minimum of three members entitled to vote, the Executive Council may only have two councillors. The day, on which a fourth member entitled to vote will be accepted, a (extraordinary) General Meeting will appoint a third councillor.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

Moa 2.2

20.2. Appointment

§ 1. The councillors will be appointed by the General Meeting, with a simple majority of votes, according to the system described below. Councillors can be re-appointed.

§ 2. The Executive Council each year has a different composition, but maximal the following members:

President (two years)

President-elect (one year)

Secretary (two years)

Treasurer (two years)

Three Councillors (two years)

Every year the General Meeting has to decide alternately about the following council mandates;

Year 1.

Appointing (every second year) a President-elect (for one year)

(Re)appointing the Treasurer (for two years)

(Re)appointing Councillor A (for two

years)

(Re)appointing Councillor B (for two years)

Appointing two additional members of the Nomination Committee

Year 2,

Appointing the President-elect to President (for two years)

(Re)appointing Secretary (for two years)

(Re)appointing Councillor C (for two years)

Appointing two additional members of the Nomination Committee

20.3, Free nomination

Within the limitations of article 6, § 2 of these bylaws, members can nominate themselves in writing to the

Executive Council.

20.4. Nomination committee

§ 1, Apart from these free nominations, the Nomination Committee will each year strive to ensure that at

least two members are nominated for each available position.

§ 2. The Nomination Committee is composed of three members, nominated fora term of two years. The

General Meeting indicates two members of the Nomination Committee. Among the members of the Council

one member is the chair and presides the Nomination Committee.

20.5. Resignation

§ 1. The councillors can at all times be discharged by the General Meeting and this with a simple majority. Every member of the Executive Council can also himself resign by notification in writing to the President of the Executive Council.

§ 2. A councillor is obliged after his resignation to continue his dulies until he can be replaced within a reasonable period.

§ 3, In case of death, exclusion or resignation of a member of the Executive Council, the Executive Council can temporarily appointa replacement, pending a decision of the next General Meeting.

Article 21. Meetings

§ 1. The Executive Council will be presided by the President or in case of his absence by the President-elect or the eldest counciflor present.

§ 2. The Executive Council meets as aften as the interest of the Association requires. The Secretary, at the request of the President, will send by ordinary letter or by e-mail an invitation including the agenda, to Council members at least three days before the anticipated date. Only the points indicated on the agenda can be decided upon.

§ 3. A meeting of the Executive Council can also be called when two thirds of the councillors request a meeting. The applicants have to address their request to the President, who will take all necessary steps to meet within two weeks after the request. The call is made as indicated in the previous paragraph.

§ 4. Decisions are reached by normal majority of the present councillors. In case of equal voting, the President (or the councillor replacing him in case of absence of the President) will have the casting vote

Article 22, Quorum

§ 1. The Executive Council can only meet and decide, when at least the majority of the councillors is present at the meeting.

§ 2. When at the meeting of the Executive Council the majority of the councillors is not present, the President can call within eight days a new meeting of the Executive Council. At this new meeting of the Executive Council matters can lawfully be decided, irrespective whether the majority of councillors is present.

Article 23. Minutes

§ 1. All actions of the Executive Council are noted down in a register, which is kept by the Secretary. The

minutes are send to all councillors in the week following the meeting of the Executive Council and after

 i«,4

o

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

approval at the next meeting signed by the President and the Secretary and by members who request so.

§ 2. The minutes are kept by the Secretary who holds the minutes at the disposai of the members at the seat of the Association.

Article 24. Liability of councillors

The councillors do not enter a personal

obligation concerning obligations of the Association. They are only responsible for the realization of the

appointed tasks and they are only liable in the case of mismanagement.

Article 25. Allocation of tasks

§ 1, The following responsibilities are accomplished by certain members of the Executive Council. The

members of the Executive Council will also accomplish the tasks imposed by the Executive Council. This

allocation of tasks can not be remonstrated against third parties.

§ 1. The President:

a) manages the Association, presides over the meetings of the Executive Council and the annual General Meeting;

b) is the official spokesperson for the Association;

c) appoints committee chairs and creates ad hoc committees with advice and consent of the Executive Council;

d) executes duties that usually pertain to the responsibilities of the President.

§ 3. The Secretary shall execute all duties that usually pertain to the responsibilities of the Secretary and assures the compliance with all legal obligations and formalities of the Association.

§ 4. The Treasurer shah! execute ail duties that usually pertain to the responsibilities of the Treasurer and assures comphiance with all financial and accounting obligations of the Association.

CHAPTER 5. LEGAL REPRESENTATION

Article 26. Legal signature

The Association is lawfully represented in all deeds by the President and a counclllor, who act together,

Article 27. Executive committee

The daily management of the Association can be transferred by the Executive Council to one or more

persons.

Article 28. Proxies

The Executive Council can give a proxy in writing to one or more proxy holders for special assignments.

CHAPTER 6. REQUIREMENTS FOR NOTICES

Article 29. Belgisch Staatsblad

The appointment of the members of the Executive Council and their resignation is made public by depositing the deed in the Association's dossier, which is kept at the court registry of the Commercial Court. An excerpt thereof shah) be published in the Annexes to the Belgisch Staatsblad.

Article 30. Dossier at the court of registry

Furthermore, a dossier is kept at the court of registry at the commercial court for each international non-

profit organization. Deposited in that dossier are:

o the bylaws and their amendments;

o the coordinated text of the bylaws after their amendment;

o the deeds regarding the appointment, the dismissa) and the resignation of the councilors and, shoutd the case arise, of the persons assigned to represent the international non-profit organization; these deeds mention the name, first names, the place of residente or, in case it concerns a corporate member, the name, the tegal form and the seat, and mention the scope of the powers of those persans, as well as the way in which they may execute these;

o the decisions which determine the dissolution and the disposition of the international non-profit organization;

o the annuat account of the international non-profit organization drafted according to Article 53 of the Belgian Law on Non-profit organizations,

Article 31. Sanctions

§ 1, The deeds, documents and decisions whose deposit is compulsory, cannot be enforceable against third parties then as of the day they have been deposited or, if the publishing is prescribed under this title, as of the day that they are published in the annexes to the Belgisch Staatsblad, unless the international non-profit organization proven that those third parties had knowledge of it beforehand.

t,(A

I ,

"

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

§ 2. Nevertheless, third parties can refer to deeds, documents and décisions which have not been deposited or published.

§ 3. In case of discrepancy between the deposited text and the one published in the annexes to the Belgisch Staatsblad, the latter cannot be enforceable against third parties. However, those third parties can relt' on the published text, uniess the international non-profit organization proves that they had knowledge of the deposited text.

§ 4. Each legal claim brought by international non-profit organizations which have not complied with the formalities described in Article 51 of the Belgian Law on Non-profit organizations, is suspended. The judge determines a term in which the international non-profit organization has to meet its obligations. In case the international non-profit organization neglects to do this within the term, the legai claim is inadmissible.

CHAPTER 7. FINANCIAL OBLIGATIONS

Article 32, Financial year

The financial year of the Association extends from 1 January until 31 December of each year.

Article 33. Annuel account and budget

Each year, the administrative authorlty drafts the annual account of the past financial year, as welf as the

budget of the next financial year. The General Meeting approves the annual account and the budget during the next meeting.

Article 34. Accountancy

§ 1. International non-profit organizations keep simplified books of account, according to a model

detemiined by the King, which relates at least to changes in cash money or in the accounts.

§2. International non-profit organizations, however, keep books of account and draft their annual accounts

according to the definitions of the Law of 17 July 1975 on the accountancy of companies if they reach at the closing of the book year at least two of the three following thresholds:

1° a yearly average of 5 employees, expressed in fulltime equivalents as notified by the employer in

accordance with the Royal Decree of November 5, 2002 regarding the implementation of a direct notification of employment , with the application of article

38 of the Law of July 261996 regarding the modernization of social security and the safeguarding of the viability of legal pension schemes, or for employees excluded from the scope of the abovementioned Royal Decree, which are registered in the personnel register kept according to the Royal Decree No 5 of 23 October 1978 regarding the filing of social documents;

2° total remunerations of 312,500 Euro, exclusive of the value added tax, with the exception of extraordinary remunerations;

3° a balance total of 1,249,500 Euro

The King adapts the obligations for these international non-profit organizations which remit from above-mentioned Law of 17 July

1975, taking into account the special type of their activities and their legal statute. TheKing can adapt the above-mentioned amounts to the evolution of the index-figure of the consumer prices.

§ 3. Within 30 days after their approval by the General Meeting the annual accounts of the international non-profit organizations envisaged in article 34, § 2 of these by-laws, are deposited at the National Bank of Belgium by the directors.

At the same time are deposited:

1° a document mentioning the first and fast name of the directors, and, if applicable, of the auditors in functions

2° if applicable, the report of the commissioners.

Article 35 ; Commissioner(s)

§1. The Association has to commission the control on its financial situation, on the annual account and on the regularity, with respect to the law and the bylaws, of the actions to be reported in the annual account, to

one or more commissioners if the yearly average exceeds 100 employees expressed in fulltime equivalents or if the association exceeds at the closing of the book year at least two of the next criteria:

1° a yearly average of 50 persons expressed in fulltime equivalents, as notified by the employer in accordance with the Royal Decree of November 5, 2002 regarding the implementation of a direct notification of employment , with the application of article 38 of the Law of July 26 1996 regarding the modemization of social security and the safeguarding of the viability of legal pension schemes, or for employees excluded from the scope of the abovementioned Royal Decree, who are registered in the personnel register kept according to Royal Decree No 5 of 23 October 1978 regarding the filing of social documents;

2° total receipts of 7,300,000 Euro, exclusive of the value added tax, with the exception of extraordinary receipts;

3° a balance total of 3,650,000 Euro.

The commissioners are nominated by the Board of Directors amongst the members, naturel persans or

4A9A

e I r ' Voor-

. behouden

" aan het Belgisch rStaatsbtad

n

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

corporate members, of "het Instituut der Bedrijfsrevisoren

The King een adapt the above-mentioned amounts to the evolution of the index-figure of the consumer

prices.

§2. The commissioners can convene a General Meeting. They have to convene a General Meeting if at least

one fifth of the members request this.

The commissioners attend the meetings of the General Meeting whenever they deliberate upon a report,

prepared by the commission ers.

Article 36. Gifts

With the exception of eamest money, each gift under the living or by testament to the Association requires authorization by the King. Nevertheless, authorization is not required for the acceptance of gifts the value of which is not higher than 100,000 Euro. The amount meant in the first paragraph is adapted on 1 January of each year to the index-figure of the consumer prices of the month of October of the last year. The index-figure of October 2001 is considered as basis. The adaptation of the amount occurs according to the following formula; the new amount equals the basic amount multiplied by the new index-figure, divided by the index-figure which is considered as basis. The result is rounded off to the next tenth. The adapted amount is announced in the Belgisch Staatsblad at the latest on 15 December of each year. The authorization can in all respects not be granted if the non-profit association has not complied with the above-mentioned notices.

CHANTER 8. GENERAL CONDITIONS

Article 37. Legal dissolution

§ 1. At the request of the counsel for the prosecution or of each party concemed, the dissolution of the

Association can be pronounced in the following cases:

- Use of the means of income of the Association for other ends than the purposes for which the Association

has been estabfshed;

- Insolvency.

- Absence of management;

- Serious infringement of the bylaws, or breach of law or of the Belgian Law on Non-profit organizations

public order.

§ 2. As far as the bylaws or the in the bylaws indicated institute not determine differently, the counsel for the prosecution or any party concerned can request the Court by motivated appeal to appoint the liquidators, whose actions are regulated by law.

§ 3, Article 18.2 is correspondingly applicable.

Article 38, Varia

Everything lacking in the above bylaws, will be completed by applicable legal provisions.

2,yee

2ei ,4pr,`(2o/s

Luik B - Vervolg

MOD 2.2

Op de laatste biz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden fe vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Coordonnées
EUROPEAN BIOSAFETY ASS., AFGEKORT : EBSA

Adresse
SINT-ANNADREEF 68B 1020 BRUSSEL

Code postal : 1020
Localité : Laeken
Commune : BRUXELLES
Région : Région de Bruxelles-Capitale