EUROPEAN UNION CENTRE FOR FACILITY MANAGEMENT, AFGEKORT : BRINGFM!

Association sans but lucratif


Dénomination : EUROPEAN UNION CENTRE FOR FACILITY MANAGEMENT, AFGEKORT : BRINGFM!
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 849.621.515

Publication

24/10/2012
ÿþ MOD 2,2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

Voorbehouden lieninet

aan het

Belgisch Staatsblad

8RuSsEL~

15 ©U. 2012

Griffie

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/10/2012 - Annexes du Moniteur belge

Ondernemingsnr : Le« bOU` . 515

Benaming

(voluit) : European Union Centre for Facility Management

(verkort) : bringFM!

Rechtsvorm : VZ

Zetel É Schumanplein 9, 1040 Brussel, België

Onderwerp akte :

bringFM!

Rond-Point Robert Schuman 9

1040 Brussel

De ondertekenaars van deze:

Jos Duchamps, wonende te Russeltstraat 105 A, 3830 WELLEN (België),

Fred Kloet, geboren 12 december te Arhnem, wonende te Groningensingel 903, 6835GJ Arnhem

(Nederland),

Lodewijk Buschkens, wonende te Scepterstraat 40, 1050 Brussel (België),

Matthies Verstegen, wonende te Hobbemastraat 33,1000 Brussel (België)

Josef Tesarik, geboren 24 maart 1973 te Olomouc, wonende te Jeremenkova 42, 77200 Olomouc (Czech

Republic),

lan Fielder, geboren 11 mei 1952 te Portsmouth (Verenigd Koninkrijk), wonende te 62 Lucerne Gardens

Hedge End Southampton S030 4SF (Verenigd Koninkrijk),

Rinus Vader, geboren 17 april 1952 te Ritthem (Nederland), wonende te Traay 248, 3971 GX Driebergen-

Rijsenburg (Nederland),

Michael May, geboren 22 september te Zerbst (Duitsland), wonende te Siegfriedstrasse 12, 16348 Wandlitz,

(Duitsland),

Richard Harris, geboren 7 april 1954 te Londen (Verenigd Koninkrijk), wonende te Le Peschiere 58014

Manciano, GR (Italië)

gaan heden, 16 mei tweeduizend twaalf, over tot oprichting van een vereniging zonder winstoogmerk, met volgende statuten:

gaan heden, 16 mei tweeduizend twaalf, over tot oprichting van een vereniging zonder winstoogmerk, met volgende statuten:

TITEL I.  Naam, zetel, doel, duur

Artikel 1. De vereniging draagt de naam; "European Union Centre for Facility Management", roepnaam "bringFM!".

Artikel 2. De maatschappelijke zetel is gevestigd in België, in het gerechtelijk arrondissement Brussel, 1040 Brussel, Robert Schuman Plein 9 in de lokalen van Bureau Brussels. Bij beslissing van de algemene vergadering kan deze zetel overgebracht worden naar om het even welk adres in Brussel. De akte tot wijziging van de maatschappelijke zetel wordt, krachtens de wet, neergelegd ter griffie van de handelsrechtbank van Brussel.

Artikel 3.1 De vereniging heeft als doelen:

a. Europese aanbieders van facilities en facility services, gedefinieerd als `facility products' in EN15221, te

ondersteunen in versterking van hun concurrentiekracht en groei door hen:

-pro-actief te voorzien van informatie over ontwikkeling van EU-beleid op het gebied van:

- werk en werkomgeving

- public procurement en uitbesteding

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Reato : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/10/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2,2

- interne markt

- concurrentiekracht

- productiviteit en competenties

- vastgoed en steden

- duurzaamheid en CSR

- arbeidswetgeving

- digitale informatie

- business services

- invloed te geven op dat beleid;

- op objectieve en non-partisane wijze te vertegenwoordigen bij de EU instituten niet als doel dat

beleid op de gewenste wijze aan te passen;

b. de implementatie van de EN15221 normserie door de Europese publieke sector te ondersteunen;

c. de oprichting van een FMlndex.eu cooperatie met accrediterende autoriteit;

d. de oprichting van een EUFM Stichting en EUFM Investeringsfonds,

Artikel 3.2, Bereiken van het doel.

De vereniging tracht haar doelen, met inachtname van het Verdrag betreffende de Europese Unie en het

Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie, te bereiken door:

a.pro-actief samen te werken met de Europese Commissie, leden van het Europees Parlement en andere

relevante EU organisaties, alsmede collega-verenigingen en deel te nemen aan hun 'cal/ for proposais',

'consultations', 'hearings', seminars, etc.

b.het aanbieden van online en offline diensten, zoals:

- organiseren van bijeenkomsten niet de bij a. genoemde organisaties

- organiseren van werkgroepen en rondetafels

- publiceren van whitepapers, websites, weblogs en online nieuwsletters

- publiceren van een halfjaarlijks magazine over het werk van de vereniging en haar leden,

- aanbieden van trainingen, workshops en seminars

c.het aanwenden van alle andere wettelijke middelen welke voor het bereiken van het gestelde doel nuttig

danwel nodig wordt geacht,

Voor het verwezenlijken van haar doel, mag de vereniging alle activiteiten, ook economische, uitoefenen, en alle roerende en onroerende goederen bezitten of verwerven. Zij mag, binnen de wettelijke voorzieningen, alle schenkingen onder levenden, of bij testament, aanvaarden. Dit alles op voorwaarde dat de opbrengsten uitsluitend besteed worden aan het doel van de vereniging.

De vereniging mag in het algemeen alle handelingen stellen in rechtstreeks of onrechtstreeks verband met haar doeleinden, door middel van overdracht, inbreng, fusie, deelname, financiële tussenkomst, aankoop van aandelen of via ieder ander middel, belangstelling betonen voor alle ondernemingen en alle daarmee verbonden bedrijven.

Zij mag haar medewerking verlenen aan en belangstelling betonen voor activiteiten die gelijkaardig zijn aan haar doel, Zij mag tevens diensten of instellingen oprichten of beheren met het oog op de verwezenlijking van haar maatschappelijk doel.

De voertaal van de vereniging is Engels. De verenigingswaarden zijn gebaseerd op de Europese waarden en respecteren de nationale diversiteit in cultuur, taal, marktstatus en wetgeving.

Artikel 4. De vereniging wordt opgericht voor onbepaalde duur. Zij kan steeds ontbonden worden.

TITEL Il. -- Leden

Artikel 5. De vereniging telt drie soorten leden:

a.Stichtende leden: de stichters-ondertekenaars van deze statuten (werkende leden)

b.Aangesloten leden: rechtspersonen (werkende leden)

c.Lezers-leden: natuurlijke of rechtspersonen zonder stem- en deelnamerechten (niet-werkende leden)

Aangesloten leden dienen aanbieders van facilities en/of facility services op het gebied van `Space &

Infrastructure' en/of 'People & Organisation' te zijn, zoals gedefinieerd in EN15221. Zij dienen geregistreerd te

zijn bij een kamer van koophandel in Europa en een fysieke, economische en juridische zetel in Europa te

hebben.

Niet-werkende leden kunnen zowel van binnen als buiten Europa komen.

Artikel 6. Het aantal werkende leden is onbeperkt met een minimum van drie. De stichters-ondertekenaars zijn de eerste werkende leden van de vereniging.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/10/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Artikel 7. Door hun lidmaatschap verbinden alle leden er zich toe zich te schikken naar de statuten, reglementen en beslissingen van de raad van bestuur en algemene vergadering.

Artikel 8. Kandidaat werkende leden dienen hun kandidatuur in bij de raad van bestuur. De aanvaarding van nieuwe werkende leden wordt tevens toevertrouwd aan de raad van bestuur. Deze onderzoekt de kandidatuur tijdens zijn eerstvolgende zitting. Zijn beslissing is zonder beroep en hoeft niet te worden gemotiveerd. Zij wordt soeverein genomen en er kan geen rechtvaardiging worden gevraagd. Zij wordt per post of e-mail ter kennis gebracht van de kandidaat, door de gerechtigde correspondent van de vereniging. Een afgewezen kandidaat kan zich opnieuw aanmelden na één jaar, te rekenen vanaf de datum van de beslissing van de raad van bestuur.

Artikel 9. Elk lid kan vrijwillig ontslag nemen uit de vereniging. Dit moet gebeuren per aangetekende brief, gericht aan de raad van bestuur, zes maanden voor het einde van het actieve lidmaatschapsjaar. Het lid dat ontslag neemt kan geen aanspraken doen gelden op het (intellectueel) bezit van de vereniging, noch zijn bijdrage terugvorderen.

Artikel 9.1. Een lid is ontslagnemend als hij nalaat het jaarlijks lidgeld, zijnde maximaal E 30.000 per jaar, te betalen binnen de maand nadat hen een aangetekende schriftelijke aanmaning werd toegestuurd.

Artikel 9.2. Een werkend lid kan enkel uitgesloten worden na een beslissing van de algemene vergadering, met een meerderheid van twee derde van de stemmen. Het werkend lid dat wordt uitgesloten kan geen aanspraken doen gelden op het (intellectueel) bezit van de vereniging, noch zijn bijdrage terugvorderen. De raad van bestuur brengt het lid hiervan schriftelijk op de hoogte,

Om een werkend lid te kunnen uitsluiten moeten de volgende voorwaarden worden vervuld:

1.De vermelding in de agenda van de algemene vergadering van het voorstel tot uitsluiting met minstens

een samenvatting van de redenen van dit voorstel;

2.De beslissing van de algemene vergadering moet worden genomen met een meerderheid van twee derde

van de aanwezige of vertegenwoordigde leden maar er is geen aanwezigheidsquorum vereist;

3.De eerbiediging van de rechten van de verdediging, d.w.z. het aanhoren van het lid wiens uitsluiting wordt

gevraagd, zo deze erom verzoekt.

4.De stemming tot uitsluiting door de algemene vergadering zal anoniem zijn.

Artikel 9.3. Register van leden

De vereniging moet een register van de leden bijhouden, onder de verantwoordelijkheid van de raad van

bestuur, waarin met name de volgende vermeldingen worden genoteerd:

1.naam en adres van de maatschappelijke zetel;

2.de rechtsvorm, het ondernemingsnummer en het aantal medewerkers;

3.de beslissingen en datum van aanvaarding, ontslag of uitsluiting.

Alle beslissingen met betrekking tot de aansluiting, het ontslag of de uitsluiting van werkende leden moeten worden ingeschreven in het register door toedoen van de raad, binnen de acht dagen nadat de raad van bestuur kennis heeft genomen van de wijziging(en).

TITEL III. -- Algemene vergadering

Artikel 10. De algemene vergadering is het hoogste gezag van de vereniging. Zij bestaat uit de werkende leden en wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van bestuur.

Behoren uitsluitend tot haar bevoegdheid, met in acht name van de wettelijke bepalingen terzake:

1.het wijzigen van de statuten en van het doel van de vereniging;

2.het goedkeuren van rekening en begroting;

3.het benoemen en afzetten van de bestuurders;

4.het benoemen, afzetten en kwijten van commissarissen en bepalen van hun bezoldiging;

5.het uitsluiten van leden;

6.het omzetten van de vereniging in een vennootschap met sociaal oogmerk;

7.het ontbinden van de vereniging

8.alle gevallen waarin de statuten het vereisen.

Artikel 11.1. Tenminste eenmaal per jaar wordt de algemene vergadering bijeengeroepen. In bijzondere omstandigheden, naar het wijs oordeel van de raad van bestuur, en ook op verzoek van één vijfde van de werkende leden, zal een buitengewone algemene vergadering bijeengeroepen worden.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/10/2012 - Annexes du Moniteur belge

MDD 2.2

Artikel 11.2 De raad van bestuur roept de algemene vergadering bijeen, stelt datum, uur en plaats vast, en bepaalt de agenda. Elk voorstel, ondertekend door tenminste één twintigste van de werkende leden en één week vooraf bezorgd aan de raad van bestuur, dient op de agenda geplaatst te worden.

Artikel 11.3. De uitnodiging tot de algemene vergadering geschiedt bij eenvoudige brief per post of e-mail, verzonden dertig dagen vooraf, en wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris. De uitnodiging dient de agenda te vermelden. Elk voorstel dat door één twintigste deel van de werkende leden ondertekend is, moet op de agenda worden gebracht,

Artikel 12.1. Een werkend lid kan zich, bij geschreven volmacht, laten vertegenwoordigen door een ander werkend lid. Elk werkend lid kan drager zijn van maximaal twee volmachten.

Artikel 12.2. De algemene vergadering beslist alleen omtrent de punten die op de agenda ingeschreven zijn. Tijdens de vergadering kan, bij aanwezigheid en akkoord van alle werkende leden, een nieuw punt aan de agenda toegevoegd warden.

Artikel 12. 3. De algemene vergadering beslist geldig, ongeacht het aantal aanwezige werkende leden, behalve in de gevallen waarin door de wet of door de statuten, een bijzondere aanwezigheid wordt vereist. Voorstellen worden aanvaard bij gewone meerderheid of staking van stemming van de aanwezigen of vertegenwoordigde leden. Behalve wanneer een bijzondere meerderheid wordt vereist door de statuten, of door de wet. Bij het berekenen van de meerderheid wordt geen rekening gehouden met de blanco en ongeldige stemmen, behoudens de gevallen 1, 5, 6 en 7 genoemd in artikel 10.

Deelname aan stemmingen kan ook online plaatsvinden, mits de identiteit van het lid op moment van stemming door het secretariaat kan worden vastgesteld door bijvoorbeeld videoconferencing.

Artikel 12,4, Voor de wijziging van de statuten is art. 8 van de wet op de vzw's van toepassingen. Indien een wijziging van een van de doelstellingen waarvoor de vereniging werd opgericht wordt aangebracht is art. 20 van dezelfde wet van toepassing. Voor uitsluiting van een lid geldt art. 12 van de wet op de vzw's.

Artikel 12.5, Stemmingen over personen en/of persoonsgebonden materies zijn steeds geheim.

Artikel 13. De beslissingen van de algemene vergadering worden opgenomen in een proces-verbaal, ondertekend door de voorzitter en de secretaris. Zij worden in een bijzonder register bewaard op de zetel van de vereniging, waar zij ter inzage zijn van belanghebbende derden.

Een kopie ervan wordt toegestuurd aan de werkende leden, die er, tijdens een eerstvolgende vergadering, hun goedkeuring moeten over uitspreken.

TITEL IV,  Raad van bestuur

Artikel 14. De vereniging wordt bestuurd door een raad van maximum elf en minimum drie personen, die verkozen worden door de leden van de algemene vergadering, voor een periode van vier jaar, Zij zijn telkens herkiesbaar, Elk werkend lid kan een kandidaat stellen voor lidmaatschap in de raad van bestuur,

Artikel 15.1, De kandidaturen voor de raad van bestuur worden schriftelijk ter kennis gebracht van de secretaris, uiterlijk op 1 januari van het verkiezingsjaar.

Artikel 15.2. De kandidaturen worden voorgesteld aan de algemene vergadering, die, met een gewone meerderheid, over de definitieve benoeming beslist. Zijn er meer kandidaten dan te begeven mandaten, en/of behalen geen tien kandidaten een meerderheid der uitgebrachte stemmen, kunnen maximum twee bijkomende stemronden ingericht worden. Na de derde stemronde echter is de raad van bestuur definitief samengesteld, ongeacht het aantal verkozen bestuurders,

Artikel 15.3, De raad van bestuur kiest, in zijn midden, een voorzitter, een secretaris, een penningmeester en een of meerdere vicevoorzitters.

Artikel 15.4. Een bestuurder kan vrijwillig ontslag indienen door schriftelijke kennisgeving aan de raad van bestuur.

Artikel 15.5. Een mandaat in de raad van bestuur is bezoldigd met een netto vergoeding van E 1.200 per werkdag met een maximum van zes werkdagen per maand, exclusief maximaal E 2.500 reis- en verblijfskosten netto per kalenderjaar.

Indien de inkomsten ontoereikend zijn voor uitbetaling van de bezoldiging wordt deze uitgesteld tot het moment waarop dit wel het geval is. Een lid van de raad van bestuur kan geheel, gedeeltelijk of tijdelijk afzien van bezoldiging.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/10/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Artikel 16.1. De raad van bestuur vergadert op uitnodiging van de voorzitter, en op verzoek van minstens twee bestuurders, De uitnodiging tot vergadering, voorzien van agenda, geschiedt 14 dagen vooraf.

Artikel 16.2. Alleen over de agendapunten kunnen beslissingen genomen worden, tenzij, tijdens de vergadering alle bestuurders aanwezig zijn en een meerderheid van de aanwezige bestuurders akkoord is een punt toe te voegen.

Artikel 16.3. De raad van bestuur kan geldig beslissen indien minimaal drie leden aanwezig zijn. De beslissingen worden genomen bij eenvoudige meerderheid. Bij gelijkheid van stemmen is deze van de voorzitter beslissend.

Artikel 16.4. De beslissingen van de raad van bestuur worden opgenomen in een proces-verbaal en ondertekend door de voorzitter en de secretaris/penningmeester. Zij worden, in een speciaal register, bewaard op de zetel van de vereniging, waar zij kunnen ingezien worden door de leden en door belanghebbende derden.

Artikel 16.5. In de raad van bestuur worden geen volmachten aanvaard.

Artikel 17.1. De raad van bestuur is bevoegd voor aile aangelegenheden, met uitzondering van die welke uitdrukkelijk door de wet en de statuten aan de algemene vergadering zijn voorbehouden. De bestuurders gaan uit hoofde van hun functie geen enkele persoonlijke verplichting aan en zijn, ten opzichte van de vereniging, enkel aansprakelijk voor de uitoefening van hun mandaat.

Artikel 17.2. De raad van bestuur bepaalt aan wie, en de wijze waarop, terugbetaling van onkosten, gemaakt ten behoeve van de vereniging, zal geschieden.

TITEL V.  Dagelijks bestuur en raad van advies

Artikel 18.1, Het dagelijks beheer van de vereniging wordt met onbeperkte volmacht waargenomen door de voorzitter, de secretaris, penningmeester en een vicevoorzitter. De volmacht kan worden beperkt door vaststelling van een huishoudelijk reglement volgens artikel 24. Dit reglement vernield tevens de wijze van besluitvorming en wijze van afzetting en ambtsbeeindiging van leden van het dagelijks bestuur.

Artikel 18.2. Alle briefwisseling en alle documenten uitgaande van de vereniging, of die de vereniging zouden kunnen binden tegenover derden, in en buiten rechte, worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris. In geval van verhindering van één van beiden,' kan dit gedelegeerd worden naar andere bestuursleden.

Artikel 18.3 Raad van bestuur en dagelijks bestuur worden in haar werkzaamheden bijgestaan door een raad van advies. Deze raad bestaat uit maximaal één vertegenwoordiger voor elk land van Europa en vertegenwoordigers van vergelijkbare Europese verenigingen. Deze leden ontvangen maximaal E 500 netto onkostenvergoeding per jaar en worden voor drie jaar benoemd door de raad van bestuur. De raad van advies brengt tweejaarlijks een advies uit over actualisering van de doelen van de vereniging.

TITEL VI. -- Financieel beleid

Artikel 19. Het boekjaar van de vereniging loopt samen met het kalenderjaar. Het eerste boekjaar loopt uitzonderlijk vanaf de stichtingsdatum tot 31 december van het daaropvolgende jaar.

Artikel 20. Jaarbegrotingen worden door de raad van bestuur ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering,

Artikel 21. De raad van bestuur wijst de houder(s) van de handtekening voor de bankrekening toe.

TITEL VII. -- Ontbinding en vereffening

Artikel 22. 1. Behoudens een gerechtelijke ontbinding, kan tot ontbinding van de vereniging slechts beslist worden volgende de wet van 27 juni 1921 zoals gewijzigd door de wet van 2 mei 2002 en haar latere wijzigingen, en overeenkomstig huidige statuten.

Artikel 22. 2. In geval van ontbinding, beslist door de algemene vergadering, zal deze één of meer vereffenaars aanduiden en zal zij beslissen over de besteding van de netto activa van de vereniging. Dit zal overgedragen worden aan een vereniging met een gelijkaardig doei.

MOD 2.2

Luik B - Vervolg

------ - - ------ - --- -----

TITEL VIII. -- Overgangs- en slotbepalingen

Artikel 23. In afwijking van artikelen 14, 15.1 en 15.2 van huidige statuten, zal de eerste raad van bestuur bestaan uit de stichtende leden.

Artikel 24. Een huishoudelijk reglement zal vastgesteld worden door de raad van bestuur, en zal bindend zijn voor de leden, na goedkeuring ervan door de algemene vergadering.

Artikel 25. Aangelegenheden waarin huidige statuten en het huishoudelijk reglement niet voorzien, worden behandeld overeenkomstig de wet van 27 juni 1921,

Artikel 26. Eventuele gerechtelijke geschillen vallen onder de bevoegdheid van de rechtbank van het arrondissement waar de zetel van de vereniging gevestigd is.

Gedaan te Brussel op 16 mei 2012

De stichters,

Voor-

béhouden

aan het

Belgisch

Staatsblad

Josef Tesarik Rinus Vader Jos Duchamps





Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/10/2012 - Annexes du Moniteur belge

Lodewijk Buschkens Matthies Verstegen

Michael May

Ian Fielder Fred Kloet

Benoemingen raad van bestuur (* Dagelijkse Bestuur):

Voorzitter*

Secretaris*

Penningmeester*

Vice-voorzitter FMlndex.eu

Vice-voorzitter Public Procurement and outsourcing

Vice-voorzitter Digital Information

Vice-voorzitter Knowledge & Publications*

Vice-voorzitter CEE Relations

Vice-voorzitter Built Environment

Vice-voorzitter NWoW and Convergence

Vice-voorzitter Foundation and Investment Trust Richard Harris

: Jos Duchamps

: Lodewijk Buschkens

: Fred Kloet

Rinus Vader

lan Helder

Michael May

Fred Kloet

Josef Tesarik

: Richard Harris

:vacancy

vacancy

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Coordonnées
EUROPEAN UNION CENTRE FOR FACILITY MANAGEMEN…

Adresse
ROBERT SCHUMANPLEIN 9 1040 BRUSSEL

Code postal : 1040
Localité : ETTERBEEK
Commune : ETTERBEEK
Région : Région de Bruxelles-Capitale