FAIRTRADE BELGIUM

Divers


Dénomination : FAIRTRADE BELGIUM
Forme juridique : Divers
N° entreprise : 441.988.715

Publication

19/08/2014
ÿþMoD 2.2

~~~- `ï In de bijlagen bijhet Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie

~~ J g g~ P~

na neerlegging van de akte ter teitielegdfontvargori op

1111111!1,11.11111111111111

07 AUG. 2O1'

ter griffie van de Nederiandstege

rechtbank van koophandel Brussel

Griffie

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Ondernemingsnr : 0441.988.715

Benaming

(voluit) : Max Havelaar België

(verkort) :

Rechtsvorm

Zetel : Edinburgstraat 26, 1050 Brussel

Onderwerp akte : Ontslagen en benoemingen bestuursleden

De gewone algemene vergadering van de leden van de vereniging zonder winstoogmerk "Max Havelaar België", bijeengekomen op 27 mei 2014, heeft volgende personen herverkozen tot leden van de Raad van Bestuur voor een mandaat van 3 jaar dat eindigt op de gewone algemene vergadering van 2017:

- Vandersypen Wouter, Roger Vandendrieschelaan 28A te Brussel, geboren te Wilrijk op 22/04/1976

De gewone algemene vergadering van 27/05/2014 bekrachtigt de beëindiging van het volgende bestuursmandaat:

- Oxfam Wereldwinkels VZW, met als vaste vertegenwoordiger Rossie Joris, François Delcoignestraat 61 te Koekelberg

- Devogelaere Erik, Hoogstraat 35E te Bierbeek (waarnemer)

De gewone algemene vergadering van 27/05/2014 bevestigt de herbenoeming van Mazars

Bedrijfsrevisoren CVOA 0428.837.889.

Functie: Commissaris, lidmaatschapsnummer: B021

Mandaat: 01/06/2014 - 01/0612017

Vertegenwoordigd door:

Acke Lieven

Bellevue 5 te 9050 Ledeberg (Gent)

Lidmaatschapsnummer: A01262

oi>`y eeelte~

eeo

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -19/08/2014 - Annexes du Moniteur belge

28/02/2014
ÿþ MOD 2.2

ITD1) In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie

na neerlegging van de akte ter griffie

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de pérso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

111111,11.11,1,1111111311111.111111111

BRUSSEL

- 1 9 FEB 2014

Griffie

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 28/02/2014 - Annexes du Moniteur belge

-

Ondernemingsnr : 0441.988.716

Benaming

(voluit) Max Havelaar België

(verkort) :

Rechtsvorm: VZW

Zetel: Edinburgstraat 26, 1050 Elsene (Brussel)

Onderwerp akte Ontslagen en benoemingen bestuursleden

De gewone algemene vergadering van de leden van de vereniging zonder winstoogmerk "Max Havelaar België", bijeengekomen op 30 mei 2012, heeft volgende personen verkozen tot leden van de Raad van Bestuur voor een mandaat van 3 jaar dat eindigt op de gewone algemene vergadering van 2015:

- De Bie Frans, Schillerstraat 9 te 2050 Antwerpen, geboren te Caen op 24/05/1942

- Vredeseilanden, Blijde Inkomststraat 50, 3000 Leuven

vertegenwoordigd door Zonneveld Luuk, Lotharstrasse 34 te D-50937 Keulen, Duitsland, geboren te

Nijmegen, Nederland, op 03/03/1957

- Franck Christiane, Avenue du Général de Gaulle 46 te 1050 Brussel, geboren te Elsene op 22/08/1951

De gewone algemene vergadering bekrachtigt de beëindiging van het volgende bestuursmandaat: - Devenijn François, Avenue Jean d'Avesnes 20 te 7000 Mons op 20/04/2012

De gewone algemene vergadering aanvaardt de wijziging van de vertegenwoordiging van Mazars

Bedrijfsrevisoren CVCIA 0428.837,889.

Functie: Commissaris, lidmaatschapsnummer: B021

Mandaat: 01/06/2011 -01/06/2014

Vertegenwoordigd door:

Acke Lieven

Bellevue 5 te 9050 Ledeberg (Gent)

Lidmaatschapsnummer: A01262

De gewone algemene vergadering van de leden van de vereniging zonder winstoogmerk "Max Havelaar België", bijeengekomen op 28 mei 2013, heeft volgende persoon verkozen tot lid van de Raad van Bestuur voor een mandaat van 3 jaar dat eindigt op de gewone algemene vergadering van 2015:

- Vredeseilanden, Blijde Inkomststraat 50, 3000 Leuven

vertegenwoordigd door Claes Chris, Diestsesteenweg 84 te 3210 Linden, geboren te Koersel op

04/05/1965

De gewone algemene vergadering aanvaardt het ontslag van:

- Zonneveld Luuk (Vredeseilanden), Lotharstrasse 34 te D-50937 Keulen, Duitsland

eeg« 2eaL-t«-

08/12/2014
ÿþMOD 2.2

ln de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

MerrrjQnd/rrtt" er1gan op

~~.~!

21 i~~ ~ ~~..,~. ~~ ~~

ter C riyfla van agie. "

I vLl Le.06:41 il\ V I.~i~i 1 Y4JOl ~

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/12/2014 - Annexes du Moniteur belge

Qndernemingsnr : 0441.988.715

Benaming

(voluit): Max Havelaar België

(verkort) :

Rechtsvorm : Vereniging zonder Winstoogmerk

Zetel : Edinburgstraat 26, 1050 Brussel

Onderwerp akte : Wijziging van de maatschappelijke naam - Wijziging van de statuten

Uit de notulen van de algemene vergadering van leden gehouden op 2 oktober 2014 blijkt dat de leden hebben beslist om de maatschappelijke naam van de vereniging te wijzigen in "Fairtrade Belgium",

Verder hebben de leden beslist om de tekst van de volgende artikels van de statuten van de vereniging aan

te passen als volgt:

Artikel 1 - Benaming & juridische vorm

De vereniging draagt de naam « Fairtrade Belgium ».

Zij heeft de vorm van een vereniging zonder winstoogmerk (vzw), zoals bepaald in de wet van 27 juni 1921

betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de

stichtingen (hierna « de Wet » genoemd).

De vereniging is lid van Fairtrade Labelling Organisations International e.V. en dient aile verplichtingen na te

leven die aan dit lidmaatschap verbonden zijn.

Artikel 2 - Maatschappelijke zetel

De maatschappelijke zetel is gevestigd te 1050 Brussel, Edinburgstraat 26.

De zetel kan door een beslissing van de algemene vergadering worden overgebracht naar elke andere

plaats in België.

Artikel 5 - Leden

Kandidaat-leden van de vereniging worden door de raad van bestuur voorgedragen aan de algemene

vergadering, die soeverein beslist of zij al dan niet worden aanvaard. De algemene vergadering hoeft haar

weigering niet te verantwoorden. De leden dragen door middel van hun specifieke bekwaamheid of door hun

activiteiten rechtstreeks bij tot de verwezenlijking van het maatschappelijk doel.

Het aantal leden mag niet minder zijn dan drie.

De algemene vergadering kan ook waarnemende leden aanvaarden. Deze worden in alles gelijk beschouwd

aan de leden, behalve dat zij geen stemrecht hebben in de algemene vergadering. Zij hebben spreekrecht

zonder stemrecht in de algemene vergadering. De Wet noemt hen « toegetreden leden ».

Artikel 6 - Bijdrage

De algemene vergadering kan bepalen dat de leden en de waarnemende leden een jaarlijkse bijdrage

dienen te betalen. Deze jaarlijkse bijdrage mag niet hoger liggen dan 1.000 ¬ voor rechtspersonen en 100 ¬

voor natuurlijke personen.

Artikel 8 - Ontslag

Het ontslag en de uitsluiting van leden en waarnemende leden gebeurt op de manier zoals voorzien door de

Wet.

De leden en waarnemende leden zijn vrij zich op elk moment uit de vereniging terug te trekken, door

schriftelijk hun ontslag aan te bieden aan de raad van bestuur.

Het statuut van lid of waarnemend lid van de vereniging vervalt automatisch en onmiddellijk in geval van

vereffening voor rechtspersonen of in geval van overlijden voor natuurlijke personen.

Artikel 9 - Schorsing

Leden en waarnemende leden die hun bijdrage niet betalen in de maand die volgt op de herinnering die hun

wordt toegestuurd, worden als ontslagnernend beschouwd.

In afwachting van een uitsluiting door de algemene vergadering kan de raad van bestuur leden en

waarnemende leden schorsen die zich schuldig zouden hebben gemaakt aan ernstige inbreuken op de statuten

of op de wet.

Artikel 11 - Ledenlijst

Op de laatste blz, van Luik B vermelden : Recto ; Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)rt(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

MOD 2.2

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/12/2014 - Annexes du Moniteur belge

Een ledenlijst wordt bewaard op de zetel van de vereniging. Die lijst vermeldt de datum van toetreding,

evenals de naam, voornaam en het adres van de natuurlijke personen die lid of waarnemend lid zijn en de

naam, het ondernemingsnummer, de vorm en het adres van de maatschappelijke zetel van rechtspersonen .die

lid of waarnemend lid zijn.

Op initiatief van de raad van bestuur moet elke beslissing met betrekking tot de toetreding, het ontslag, de

schorsing en de uitsluiting van leden en waarnemende leden worden opgenomen in de ledenlijst binnen de acht

dagen na kennisneming door de raad van bestuur.

Artikel 13 - Samenstelling van de algemene vergadering

De algemene vergadering bestaat uit alle leden. Zij wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van

bestuur of door het bestuurslid dat hem vervangt.

De waarnemende leden kunnen de vergadering bijwonen en hebben spreekrecht,

Alle leden hebben hetzelfde stemrecht en beschikken allemaal over één stem.

De waarnemende leden hebben geen stemrecht.

Een lid kan zich laten vertegenwoordigen door een lasthebber, al dan niet lid. Geen enkele

vertegenwoordiger kan over meer dan één volmacht beschikken.

De leden kunnen zich laten vertegenwoordigen door een !id van de raad van bestuur.

Het huishoudelijk reglement kan de waarnemende leden toestaan één enkel lid te vertegenwoordigen, en

dus in naam van en alleen voor dit [id te stemmen.

Artikel 14 - Bevoegdheden van de algemene vergadering

De algemene vergadering is het hoogste gezagsorgaan van de vereniging. Zij beschikt over de

bevoegdheden die haar uitdrukkelijk zijn toegekend door de Wet of door de onderhavige statuten.

ln het bijzonder behoort het tot haar bevoegdheid:

1) de statuten te wijzigen;

2) leden van de raad van bestuur te benoemen en te ontslaan;

3) commissarissen te benoemen en te ontslaan, en ook hun bezoldiging te bepalen, ais daar reden toe bestaat;

4) decharge te verlenen aan de leden van de raad van bestuur en de commissarissen;

5) de begrotingen en de rekeningen goed te keuren;

6) de vereniging te ontbinden;

7) leden en waarnemende leden te aanvaarden of uit te sluiten;

8) de vereniging om te vormen tot een vennootschap met sociaal oogmerk;

9) te beslissen in alle andere gevallen dat de statuten of de Wet dit vereisen.

Artikel 16 - Bijeenroepen van de algemene vergadering

Elke vergadering heeft plaats op de dag, het uur en de plaats die vermeld staan in de oproepingsbrief.

De algemene vergadering wordt ten minste vijftien dagen voor de datum van de algemene vergadering bijeengeroepen door de raad van bestuur per gewone post, aangetekende post, fax, e-mail met ontvangstbevestiging of op een andere schriftelijke wijze, gericht aan elk lid en waarnemend lid, opgesteld door de voorzitter.

De vergaderingen kunnen tevens worden gehouden door middel van telefoonconferentie, videoconferentie of circulaire.

Artikel 20 - Notulen

De beslissingen van de algemene vergadering worden opgenomen in een register van notulen, ondertekend door de voorzitter en de leden die daar om verzoeken. Derden kunnen vragen om het register te raadplegen door een brief te richten tot de voorzitter. Het register wordt geraadpleegd op de zetel van de vereniging.

Artikel 21 - Publicatie

Elke wijziging van de statuten moet zonder verwijl worden neergelegd bij de griffie van de Rechtbank van Koophandel van de plaats waar de vereniging haar zetel heeft en moet worden gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad, zoals vermeld in artikel 26novies van de Wet. Hetzelfde geldt voor alle andere akten, stukken, beslissingen en wijzigingen ervan opgesomd in artikel 26novies van de Wet.

Artikel 22 - Samenstelling van de raad van bestuur

De vereniging wordt bestuurd door een raad van bestuur, die bestaat uit ten minste drie bestuursleden. Het aantal bestuursleden moet in elk geval lager liggen dan het aantal leden.

De algemene vergadering benoemt en ontslaat de leden van de raad van bestuur. Een mandaat mag niet langer duren dan vier jaar. Het is hernieuwbaar. Tenzij anders bepaald bij hun benoeming oefenen de leden van de raad van bestuur hun mandaat onbezoldigd uit.

De benoemingsakten bevatten de vermeldingen die Vereist zijn door artikel 9 van de Wet.

Personen die verbonden zijn met de vereniging door een arbeidsovereenkomst, alsook personen of rechtspersonen die een licentieovereenkomst hebben afgesloten met de vennootschap Fairtrade Belgium CVBA-SO, kunnen niet worden aanvaard als lid van de raad van bestuur.

Het mandaat van de bestuursleden eindigt bij afloop van de termijn, overlijden, aftreden, afzetting door de algemene vergadering. Ontslagen moeten schriftelijk worden meegedeeld aan de voorzitter van de raad van bestuur.

Wanneer een mandaat afloopt tijdens een boekjaar, kan de raad van bestuur een tijdelijke vervanging voorzien  dit is evenwel niet noodzakelijk. Deze vervanging is beperkt tot de duur van het oorspronkelijke mandaat. De volgende algemene vergadering moet zich uitspreken over de bevestiging en indien nodig over de herbenoeming van het bestuurslid dat op die manier is benoemd.

(,

MOD 2.2

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/12/2014 - Annexes du Moniteur belge

Wanneer een bestuurslid bij twee opeenvolgende vergaderingen van de raad van bestuur afwezig is zonder zich te verontschuldigen of wanneer een bestuurslid nooit fysiek aanwezig is geweest bij de vergaderingen van de raad van bestuur gedurende een boekjaar, kan de raad van bestuur voorstellen dit lid bij de volgende algemene vergadering te ontslaan.

Artikel 24 - Bijeenroeping van de raad van bestuur

De raad van bestuur vergadert na oproep van de voorzitter of van twee bestuursleden per gewone post, aangetekende post, fax, e-mail met ontvangstbevestiging of op een andere schriftelijke wijze, De oproepingsbrief bevat de agenda.

De vergaderingen kunnen tevens worden gehouden door middel van telefoonconferentie, videoconferentie of circulaire.

Artikel 25 - Quorum & vertegenwoordiging

De raad van bestuur kan geldig beraadslagen wanneer ten minste de helft van de bestuursleden aanwezig of vertegenwoordigd is,

Een bestuurslid kan zich laten vertegenwoordigen door een ander bestuurslid.

Artikel 26 - Besluitvorming

De beslissingen van de raad van bestuur worden genomen met volstrekte meerderheid van de stemmen, zonder rekening te houden met onthoudingen, behalve wanneer die de meerderheid vormen.

Deze beslissingen worden opgenomen in een register van notulen en ondertekend door de voorzitter en de bestuurders die hierom verzoeken.

In het geval van een staking van stemmen, heeft de voorzitter een doorslaggevende stem.

Artikel 27 - Tegengestelde belangen & bestuur

Indien een bestuurder, rechtstreeks of onrechtstreeks, een belang van vermogensrechtelijke aard heeft dat strijdig is met een beslissing of een verrichting die tot de bevoegdheid behoort van de raad van bestuur, moet hij dit mededelen aan de andere bestuurders voor de raad van bestuur een besluit neemt en dient hij de vergadering te verlaten gedurende de beraadslaging en stemming over dit onderwerp. Zijn verklaring moet worden opgenomen in de notulen van de raad van bestuur.

Het huishoudelijk reglement kan meer uitvoerig de gedragsregels met betrekking tot de bestuursprincipes beschrijven die van toepassing zijn in de vereniging.

Artikel 29 - Overdracht van bevoegdheden

De read van bestuur kan, indien hij dit wenst, een of meer personen  bestuursleden of niet  aanduiden die belast worden met het dagelijks bestuur en de vertegenwoordiging in dit verband, met de bevoegdheid om taken verder over te dragen.

De raad van bestuur kan ook bepaalde taken, verantwoordelijkheden of specifieke acties overdragen. Behalve bij expliciete vermelding van de toegekende vergoeding, opgenomen in de notulen van de raad van bestuur, worden deze geacht niet vergoed te worden, rechtstreeks noch onrechtstreeks.

Artikel 30 - Externe vertegenwoordigingsbevoegdheid

Onverminderd (i) de algemene vertegenwoordigingsmacht van de raad van bestuur als college, (ii) de vertegenwoordiging in het kader van het dagelijks bestuur zoals voorzien in artikel 29 en (iii) de vertegenwoordiging door bijzondere volmachthouders zoals voorzien in artikel 29, wordt de vereniging ten aanzien van derden in feite en in rechte rechtsgeldig verbonden door de voorzitter en een bestuurslid die gezamenlijk optreden. Zij hoeven hun bevoegdheid niet te bewijzen tegenover derden,

Artikel 32 - Commissaris

Indien de VZW hiertoe wettelijk verplicht is, duidt de algemene vergadering onder de leden van het lnstituut voor Bedrijfsrevisoren een commissaris aan die belast is met de controle van de financiële toestand, van de jaarrekening en van de regelmatigheid, in het lioht van de wet en van de statuten van de vereniging, van de verrichtingen die in de jaarrekening moeten worden vastgesteld.

Het mandaat van commissaris duurt drie jaar en is hernieuwbaar. Het mandaat loopt af bij de gewone algemene vergadering die volgt op het derde boekjaar waarover hij zijn verslag voorlegt.

Indien de VZW wettelijk niet verplicht is een commissaris te benoemen, en besluit om er geen te benoemen, dan heeft ieder lid individueel de onderzoeks- en controlebevoegdheid van een commissaris.

Artikel 33 - Huishoudelijk reglement

Het huishoudelijk reglement wordt opgemaakt door de raad van bestuur, Indien het evenwel voorschriften of bepalingen bevat die de rechten en plichten van de leden waarborgen, zal dit huishoudelijk reglement tevens goedgekeurd dienen te worden door de algemene vergadering.

Artikel 34 - Stukken die de vereniging verbinden

Elk document, akte, factuur, mededeling die uitgaat van de vereniging moet verplicht de naam, het ondernemingsnummer, de rechtsvorm en het adres van de maatschappelijke zetel van de vereniging vernielden.

Volgens artikel 11 van de Wet kan elke persoon die meewerkt aan een document of akte waarop een van deze vermeldingen ontbreekt, persoonlijk verantwoordelijk worden gesteld voor de op die manier aangegane verbintenissen.

Artikel 38 - Overige bepalingen

Alles wat niet uitdrukkelijk is voorzien in de onderhavige statuten, wordt geregeld door de Wet.

Tenslotte hebben de leden beslist om mevrouw Elise De Baerdemaecker en mevrouw Leen Van Goethem, elk individueel handelend, te belasten om, in naam en voor rekening van de Vereniging, zorg te dragen voor de

l e

MOD 2.2

Luik B - Vervolgt

publicatie- van' de voormelde beslissing en in het bijzonder het ondertekenen van het publicatieformulieren I en II.

tVbark behguden âan hstM Belgisch staatsblad

Voor eensluidend verklaard,

Leen Van Goethem

Bijzonder gevolmachtigde

Tegelijk hiermee neergelegd

- gecoördineerde statuten

- kopie van de notulen van de algemene vergadering van leden

"

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging. stichting af organisme ion aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/12/2014 - Annexes du Moniteur belge

08/12/2014
ÿþ Copie à publier aux annexes du Moniteur belge après dépôt de l'acte MOo 2.2

ll1UlIum1unui~1x1~uu

" 19219 2

nefi,x~c ,. 411(,lQr.tr2i"tg?n op

2 7 t10V. 2014

rTf; :j'a vancedjed2rl -Olga

KI d'entreprise : 0441.988.715

Dénomination

(en entier) : Max Havelaar Belgique

(en abrégé) :

Forme juridique : Association Sans But Lucratif

Siège : Rue d'Edimbourg 26, 1050 Bruxelles

Objet de l'acte : Modification de la dénomination sociale - Modification statutaires

li ressort des résolutions de l'assemblée générale des membre du 2 octobre 2014 que les membres ont décidé de changer la dénomination sociale de l'association en "Fairtrade Belgium",

Ensuite, les membres ont décidé de modifier le texte des suivants articles des statuts de l'association

comme suit:

Article 1 - Dénomination & forme juridique

L'association est dénommée « Fairtrade Belgium ».

Elle revêt la forme d'une association sans but lucratif (A.S.B.L.), dans le sens de la loi du 27 juin 1921 sur

les associations sans but lucratif, les associations internationales sans but lucratif et les fondations (ci-après

nommée «la Loi»),

L'association est membre de Fairtrade Labelling Organisations International e.V. et doit observer toutes tes

obligations qui sont liées à cette qualité de membre.

Article 2 - Siège social

Son siège social est établi à1050 Bruxelles, rue d'Edimbourg 26.

Le siège peut être transféré à tout autre endroit en Belgique, par décision de l'assemblée générale.

Article 5 - Membres

Les candidatures de membres de l'association sont proposées par le conseil d'administration à l'assemblée

générale, qui décide souverainement de leur admission ou non. L'assemblée générale n'a pas à justifier son

refus, Soit par leur compétence particulière, soit par leur activité, les membres concourent directement à la

réalisation de l'objet social.

Le nombre de membres ne peut être inférieur à trois.

L'assemblée générale peut également accepter des membres observateurs. Ceux-ci seront considérés

égaux en tout aux membres, sauf qu'ils ne disposent pas du droit de vote à l'assemblée générale, Ils auront

droit de parole sans droit de vote à l'assemblée générale, La Loi y réfère comme « membres adhérents ».

Article 6 - Cotisation

L'assemblée générale peut déterminer que les membres et les membres observateurs doivent payer une

cotisation annuelle. Cette cotisation annuelle ne puisse excéder 1.000 ¬ pour les personnes morales ni 100 ¬

pour tes personnes physiques.

Article 8 - Démission

La démission et l'exclusion des membres et des membres observateurs se font de la manière déterminée

par la Loi.

Les membres et les membres observateurs sont libres de se retirer de l'association à tout moment, par la

présentation écrite de leur démission au conseil d'administration.

Le statut de membre ou de membre observateur de l'association est perdu d'office et avec effet immédiat en

cas de liquidation, pour une personne morale, ou en cas de décès, pour une personne physique.

Article 9 - Suspension

Le membre ou le membre observateur qui ne paie pas sa cotisation dans le mois qui suit le rappel qui lui est

adressé sera réputé démissionnaire.

Le conseil d'administration peut suspendre, jusqu'à exclusion par l'assemblée générale, les membres ou les

membres observateurs qui se seraient rendus coupables d'infraction grave aux statuts ou à la loi.

Article 11 - Registre des membres

Un registre des membres est tenu au siège de l'association. Il mentionne la date d'adhésion ainsi que nom,

prénom et adresse des membres ou membres observateurs personnes physiques, et s'il s'agit de personnes

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/12/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

`~

. a morales qui sont membre ou membre observateur, leur nom, numéro d'entreprise, forme et adresse du siège

social.

A l'initiative du conseil d'administration, toute décision relative à l'admission, la démission, la suspension et

l'exclusion de membres et de membres observateurs doit être reprise au registre dans les huit jours suivant la

prise de connaissance par le conseil.

Article 13 - Composition de l'assemblée

L'assemblée générale est composée de tous les membres, Elle est présidée par le président du conseil

d'administration ou par l'administrateur qui le remplace. Les membres observateurs peuvent assister à

l'assemblée et ont le droit de parole.

Tous les membres ont un droit de vote égal, chacun disposant d'une voix. Les membres observateurs n'ont

pas le droit de vote.

Un membre peut se faire représenter par un mandataire, membre ou non. Aucun représentant ne peut

disposer de plus d'une procuration.

Les membres peuvent se faire représenter par un administrateur.

Le règlement d'ordre intérieur peut permettre aux membres observateurs de représenter un seul membre, et

donc de voter pour ce dernier, et seulement pour lui.

Article 14 - Pouvoirs de l'assemblée

L'assemblée générale est le pouvoir le plus élevé de l'association. Elle possède les pouvoirs qui lui sont

expressément reconnus par la Loi ou par les présents statuts. Sont notamment réservés à sa compétence

1) les modifications aux statuts ;

2) la nomination et la révocation des administrateurs ;

3) la nomination et la révocation des commissaires, ainsi que l'établissement de leurs émoluments, s'il y a lieu ;

4) la décharge à octroyer aux administrateurs et aux commissaires ;

5) l'approbation des budgets et des comptes ;

6) la dissolution de l'association ;

7) l'acceptation ou l'exclusion d'un membre ou d'un membre observateur;

8) la transformation de l'association en société à finalité sociale ;

9) tous les cas où les statuts ou la Loi l'exigent.

Article 16 - Convocation de l'assemblée générale

Chaque réunion se tiendra au jour, heure et lieu mentionnés dans la convocation.

L'assemblée générale est convoquée par le conseil d'administration par poste ordinaire, par lettre recommandée, par faxe, par courriel contre accusé de réception ou par toute autre façon écrite, adressé à chaque membre et membre observateur, au moins quinze jours avant la tenue de l'assemblée, émis par le président. En plus, les assemblées peuvent se tenir par voie de conférence téléphonique, conférence vidéo ou circulaire.

Article 20 - Procès-verbal

Les décisions de l'assemblée générale sont consignées dans un registre de procès-verbaux, signés par le président et les membres qui le demandent. La consultation du registre par un tiers peut-être demandée par lettre adressée au Président. Le registre sera consulté au siège de l'association.

Article 21 - Publication

Toute modification aux statuts doit être déposée sans délai au greffe du Tribunal de Commerce du lieu du siège de l'association et publiée aux annexes du Moniteur comme dit à l'article 26novies de la Loi. Il en est de même de tou(te)s les actes, pièces, décisions et les modifications y afférentes, comme décrit(e)s dans l'article 26novies de la Loi.

Article 22 - Composition du conseil

L'association est administrée par un conseil d'administration, composé de trois administrateurs au moins. Le nombre d'administrateurs doit en tout cas être inférieur au nombre de membres.

L'assemblée générale nomme et révoque les administrateurs. La durée d'un mandat ne peut excéder quatre ans. li est renouvelable. Sauf disposition contraire, lors de leur nomination, les administrateurs exercent leur mandat d'une façon non rémunérée.

Les actes de nomination porteront les mentions requises à l'article 9 de la Loi.

Les personnes qui sont liés à l'association par un contrat de travail, ainsi que les personnes ou les personnes morales qui ont conclu un contrat de licence avec la société Fairtrade Belgium SCRL-FS ne peuvent pas être admises comme membres du conseil d'administration.

Le mandat des administrateurs prend fin par l'expiration du terme, décès, démission, ou révocation par l'assemblée générale. Les démissions se présenteront par écrit au président du conseil d'administration.

Lorsqu'un mandat échoit en cours d'exercice, le conseil d'administration peut, mais ne doit pas, pourvoir en son remplacement temporaire, Tel remplacement est limité à la durée du mandat d'origine. La prochaine assemblée générale s'exprimera sur la confirmation et au besoin la renomination de t'administrateur ainsi nommé.

L'absence non excusée à deux séances consécutives du conseil d'administration ou le fait qu'un administrateur n'ait jamais été physiquement présent aux réunions du conseil d'administration pendant un exercice social, peut entraîner une proposition par le conseil de sa révocation à la prochaine assemblée.

Article 24 - Convocation du conseil

Le conseil se réunit sur convocation, par voie de poste ordinaire, lettre recommandée, faxe, courriel contre accusé de réception ou toute autre façon écrite, du président ou de deux administrateurs. La convocation

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/12/2014 - Annexes du Moniteur belge

eervér A du fr Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/12/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Volet B - Suite

contient l'ordre du jour. En plus,les conseils peuvent se tenir par voie de conférence téléphonique, conférence

vidéo ou circulaire.

Article 25 - Quorum & représentation

Le conseil délibère valablement lorsque la moitié au moins des administrateurs est présente ou représentée. !

Un administrateur peut se faire représenter par un autre administrateur.

Article 26 - Prise de décision

Les décisions du conseil sont prises à la majorité absolue des voix, sans qu'il soit tenu compte des

abstentions, sauf si celles-ci sont majoritaires.

Ces décisions sont consignées dans un registre de procès-verbaux et signées par le président et les

administrateurs qui le demandent.

En cas de partage des voix, la voix du président est décisive,

Article 27 - Intérêt opposé & gouvernance

Si un administrateur a, directement ou indirectement, un intérêt opposé de nature patrimoniale à une

décision ou à une opération relevant du conseil d'administration, il doit le communiquer aux autres

administrateurs avant la décision du conseil d'administration et il doit quitter la réunion pendant la délibération et

la vote en ce sujet. Sa déclaration sera inclue dans le procès-verbal du conseil d'administration.

Le règlement d'ordre intérieur peut décrire plus en détail les règles de conduite relatives aux principes de

gouvernance applicables au sein de %'association.

Article 29 - Délégation de pouvcirs

Le conseil peut, s'il le désire, désigner une ou plusieurs personnes  administrateur ou non  qui sont

chargées) de fa gestion journalière et la représentation dans ce cadre, avec pouvoir de sous-déléguer.

Le conseil peut également déléguer certaines tâches, responsabilités ou actions spécifiques. Sauf mention

explicite des rémunérations allouées, reprises au procès-verbal du conseil, celles-ci sont réputées non

rémunérées, ni directement ni indirectement.

Article 30 - Pouvoirs de représentation externe

Sans préjudice de (i) les pouvoirs de représentation générales du conseil d'administration en collège, (ii) la

représentation dans le cadre de la gestion journalière comme prévu dans l'article 29 et (iii) la représentation par

les mandataires spéciaux comme prévu dans l'article 29, l'association sera représentée vis-à-vis des tiers en

fait et en droit par le président et un administrateur, agissant conjointement. Ceux-ci n'auront pas à justifier de

leurs pouvoirs à l'égard des tiers.

Article 32 - Commissaire

Si l'ASBL est soumise à une obligation légale à cet effet, l'assemblée générale désignera, parmi les

membres de l'institut des réviseurs d'entreprises, un commissaire chargé du contrôle de la situation financière,

des comptes annuels et de la régularité au regard de la loi et des statuts de l'association, des opérations à

constater dans les comptes annuels.

Le mandat de commissaire a une durée de trois ans et est renouvelable. Son mandat prendra fin à

l'assemblée générale ordinaire suivant le troisième exercice sur lequel il présente son rapport,

Si l'ASBL n'est pas légalement obligé de nominer un commissaire, et décide de ne pas en nominer un,

chaque membre aura le pouvoir individuel d'investigation et contrôle d'un commissaire.

Article 33 - Règlement d'ordre intérieur

Le règlement d'ordre intérieur est rédigé par le conseil d'administration. Si le règlement contient cependant

des prescriptions ou dispositions qui garantissent les droits et obligations des membres, ce règlement d'ordre

intérieur doit aussi être approuvé par l'assemblée générale.

Article 34 - Pièces engageant la société

Tout document, pièce, facture, annonce émanant de l'association doit impérativement mentionner le nom, le

numéro d'entreprise, la forme et l'adresse du siège social de l'association.

Selon l'article 11 de la Loi, toute personne qui contribue à une pièce ou acte omettant une de ces précisions

peut être tenu personnellement responsable des engagements ainsi contractés.

Article 38 - Autres dispositions

Tout ce qui n'est pas prévu explicitement aux présents statuts est régi par la Loi.

Enfin, fes membres ont décidé de donner procuration à madame Elise De Baerdemaecker et madame Leen ? Van Goethem, chacune agissant individuellement, en vue de la publication, au nom et pour le compte de l'Associaticn, de ladite décision et plus particulièrement en vue de la signature des formulaires I et Il.

pour extrait conforme

Leen Van Goethem

Mandataire spécial

Déposé ci-joint:

statuts coordonés

- copie des résolutions de l'assemblée générale des membres

Matitinneesaafd.a:Itprieffl8geJeWtgeke Ari4reetea Nikrrs2lzitlu#lleiennetearietrtnimetéatibou3dààa)pegsange3au3d3qppeesani®s

lenAepowc[{Yé3i~déa~ep~~Gette l' ftSssas~~tiu4~ iàá~Add~tierouu'Su~~.At~a~~~' i:~geid,t~eeitè~a

n s

: ]rreéÉkeilliQtRe

22/11/2011
ÿþw " MOD 2,2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie



Voor- " 111~5~10"

behouden

aan het

Belgisch

5taatsbiac

- .yi,-\.: CA,

ZRef~~~~~

Griffie

Ondernemingsnr : 0441.988.715

Benaming

(voluit) : Max Havelaar België

(verkort) :

Rechtsvorm : vzw

Zetel : Edinburgstraat 26, 1050 Brussel

Onderwerp akte : ontslagen en benoemingen bestuursleden

De gewone algemene vergadering van leden van de vereniging zonder winstoogmerk "Max Havelaar België", bijeengekomen op 4 juni 2009, heeft volgende personen verkozen tot Leden van de Raad van Bestuur voor een mandaat van 3 jaar die ten einde komt op de gewone algemene vergadering van 2012 :

- De Bie Frans, Schillerstraat 9 te 2050 Antwerpen, geboren te Olen op 24/5/1942;

- Devogelaere Erik, Goudfazantenlaan 19 te 3001 Heverlee, geboren te St-Agatha-Berchem op 30/10/1957;

- Koen Van Bockstal, Doievaarsnest 58, 9050 Gentbrugge, geboren te Deinze op 08/06/1961;

- Luuk Zonneveld, Lotharstrasse 34, D-50937 Keulen, Duitsland, geboren te Nijmegen, Nederland op

3/3/1957;

- Emmanuel Heuse, Rue de Potier 2, 1348 Louvain-La-Neuve, geboren te Etterbeek op 17/2/68

Frans De Bie, Voorzitter - Lid van de Raad van Bestuur

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 22/11/2011- Annexes du Moniteur belge

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de Instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

22/11/2011
ÿþ `3 Copie à publier aux annexes du Moniteur belge après dépôt de l'acte M0ID2.2

N° d'entreprise : 0441.988.715

Réservé

au

Moniteur

beige









" 11175719



1

Dénomination

(en entier) : Max Havelaar Belgique

(en abrégé) :

Forme juridique : asbl

Siège : Rue d'Edirnbourg 26, 1050 Bruxelles

Objet de Pacte : nominations et démissions conseil d'administration

L'assemblée générale ordinaire des membres de l'association sans but lucratif "Max Havelaar Belgique",:

réunie le 4 juin 2009, a élu aux fonctions d'administrateurs de l'association pour un mandat de 3 ans prenant fin lors de l'assemblée générale ordinaire de 2012 les personnes suivantes :

- De Bie Frans, Schillerstraat 9 te 2050 Antwerpen, né Olen le 241511942;

- Devogelaere Erik, Goudfazantenlaan 19 te 3001 Heverlee, né St-Agatha-Berchem le 30/10/1957;

- Koen Van Bockstal, Ooievaarsnest 58, 9050 Gentbrugge, né Deinze le 08/06/1961;

- Luuk Zonneveld, Lotharstrasse 34, D-50937 Keulen, Duitsland, né Nijmegen, Nederland le 3/311957;

- Emmanuel Heuse, Rue de Potier 2, 1348 Louvain-La-Neuve, né Etterbeek le 17/2/1968

Frans De Bie, président du conseil administratif

Mentionner sur la dernière page du Volet B :

Au recto : Nom et qualité du notaire instrumentant ou de la personne ou des personnes ayant pouvoir de représenter l'association, la fondation ou l'organisme à l'égard des tiers

Au verso : Nom et signature

22/11/2011
ÿþMOD 2.2

(verkort) :

Rechtsvorm : vzw

Zetel : Edinburgstraat 26, 1050 Brussel

Onderwerp akte : ontslagen en benoemingen bestuursleden

De gewone algemene vergadering van leden van de vereniging zonder winstoogmerk "Max Havelaar België", bijeengekomen op 27 mei 2010, heeft volgende personen verkozen tot Leden van de Raad van Bestuur voor een mandaat van 3 jaar die ten einde komt op de gewone algemene vergadering van 2012 :

- CD1 Bwamanda, Geldenaaksebaan 322 bus 2, 3001 Heverleeals

vertegenwoordigd door Koen LEIN, Hoge-Berglaan 15, 3012 Wilsele, geboren te Roeselare op 17/7/1968

De vergadering aanvaard het ontslag van

- Emmanuël HEUSE (CDI Bwamanda), Rue de Potier 2, 1348 Louvain-La-Neuve

Frans De Bie, Voorzitter - Lid van de Raad van Bestuur

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

Voor- behoud

aan he

Belgist Staatsb

Ondernemingsnr : 0441.988.715

Benaming

(voluit) : Max Havelaar België

user

r~ rJ i,j:~ ~11

Griffie

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

22/11/2011
ÿþti Copie à publier aux annexes du Moniteur belge après dépôt de l'acte MOD 2.2

.111,5,21"

BRUXEUM ,

E9- 9- 20 p reffe

Réserv

au

Monnet.

belge

N° d'entreprise : 0441.988.715

Dénomination

(en entier) : Max Havelaar Belgique

(en abrégé):

Forme juridique : asbl

Siège : Rue d'Edimbourg 26, 1050 Bruxelles

©blet de l'acte : nominations et démissions conseil d'administration

L'assemblée générale ordinaire des membres de l'association sans but lucratif "Max Havelaar Belgique

réunie le 27 mai 2010, a élu aux fonctions d'administrateurs de l'association pour un mandat de 3 ans prenant.` fin lors de l'assemblée générale ordinaire de 2012 les personnes suivantes :

- CDI Bwamanda, Geldenaaksebaan 322 bus 2, 3001 Heverlee

représenté par Koen LEiN, Hoge-Berglaan 15, 3012 Wilsele né Roeselare ie 17/7/1968

L'assemblée accept la démission de

- Emmanuel HEUSE (CDI Bwamanda), Rue de Potier 2, 1348 Louvain-La-Neuve

Frans De Bie, président du conseil administratif







Mentionner sur la dernière page du Volet B Au recto : Nom et qualité du notaire instrumentant ou de la personne ou des personnes ayant pouvoir de représenter l'association, la fondation ou l'organisme z l'égard des tiers

Au verso : Nam et signature

22/11/2011
ÿþMOD 2.2

ie 4 In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

Voor- " 111,5,22

behouden

aan het

Belgisch

Staatsblad

Ondernemingsnr : 0441.988.715

Benaming

(voluit) : Max Havelaar België

(verkort) :

Rechtsvorm : " vzw

Zetel : Edinburgstraat 26, 1050. Brussel

Onderwerp akte : ontslagen en benoemingen bestuursleden & commissaris

De gewone algemene vergadering van leden van de vereniging zonder winstoogmerk "Max Havelaar

België", bijeengekomen op 1 juni 2011, hernieuwt het mandaat van de commissaris voor 3 jaar, di voor

boekjaar 2011 tem 2013:

Mazars Bedrijfsrevisoren (B00021)

BE 0428 837 889

Marcel Thirylaan 77/4

1200 Brussel

Vertegenwoordigd door Joos Chantal

Brouwerijstraat 1, 3000 Leuven, Belgie

Bedrijfsrevisor

Lidmaatschapnummer: B00021

De vergadering heeftt ook volgende personen verkozen tot Leden van de Raad van Bestuur voor een mandaat van 3 jaar die ten einde komt op de gewone algemene vergadering van 2014:

- Wouter Vandersypen, Jachtlaan 196, 1040 Etterbeek, geboren te Wilrijk op 22 april 1976

- Devenijn François, Avenue Jean d'Avesnes 20, 7000 Mons, geboren te Braine-le-Comte op 26/09/1969

- Oxfam Wereldwinkels vzw, Ververijstraat 15-17, 9000 Gent

vertegenwoordigd door Joris Rossie, François Delcoignestraat 61, 1081 Koekelberg geboren te Gent op

5/5/1967

De Algemene vergadering bekrachtigt de beëindiging van de volgende bestuursmandaten:

- Koen van Bockstal, Ooievaarsnest 58, 9050 Gentbrugge op 10/8/2010 - Koen Lein, Hoge-Berglaan 15, 3012 Wilsele als vertegenwoordiger CDI Bwamanda

Tijdens de vergadering van de Raad van Bestuur van 16/6/2011, hebben de leden van de Raad van Bestuur onder elkaar als voorzitter benoemd: Frans De Bie, Schillerstraat" , 9, 2050 Antwerpen.

Frans De Bie, Voorzitter - Lid van de Raad van Bestuur

Op de laatste biz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en Hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening

22/11/2011
ÿþ Copie à publier aux annexes du Moniteur belge après dépôt de l'acte MOD 2.2





Réserve

au

Monrteu

belge











*111757]3



Greffe

N° d'entreprise : 0441.988.715

Dénomination

(en entier) : Max Havelaar Belgique

(en abrégé) :

Forme juridique : asbl

Siège : Rue d'Edimbourg 26, 1050 Bruxelles

Objet de l'acte : nominations et démissions conseil d'administration et réviseur

L'assemblée générale ordinaire des membres de l'association sans but lucratif "Max Havelaar Belgique",

réunie le 1 juin 2011, confirme la nomination au titre de réviseur pour un mandat de trois ans, c'est-à-dire pour;

les années comptable de 2011 à 2013:

Mazars Bedrijfsrevisoren (B00021)

BE 0428 837 889

Marcel Thirylaan 77/4

1200 Brussel

Représenté par Joos Chantal

Brouwerijstraat 1, 3000 Leuven, Belgie

Bedrijfsrevisor

Lidmaatschapnummer: B00021

L'assemblée générale a élu aux fonctions d'administrateurs de l'association pour un mandat de 3 ans' prenant fin lors de l'assemblée générale ordinaire de" 2014 les personnes suivantes :

- Wouter Vandersypen, Jachtlaan 196, 1040 Etterbeek, né Wilrijk le 22 april 1976

- Devenijn François, Avenue Jean d'Avesnes 20_7000 Mons, né Braine-le-Comte le 26/0911969

- Oxfam Wereldwinkels vzw, Ververijstraat 15-17, 9000 Gent

représenté par Joris Rossie, François Delcoignestraat 61, 1081 Koekelberg, né Gent le 5/511967

L'assemblée confirme la démission de

- Koen van Bockstal, Ooievaarsnest 58, 9050 Gentbrugge op 10/8/2010

- Koen Lein, Hoge-Bergtaan 15, 3012 Wifsele, représentant de CDI Bwamanda

Lors du Conseil d'Administration du 16/11/2011, les administrateurs ont nommé entre eux comme président: De Bie Frans, Schillerstraat 9 te 2050 Antwerpen.

Frans De Bie, président du conseil administratif

Mentionner sur la dernière page du Voie t B:

Au recto : Nom et qualité du notaire instrumentant ou de la personne ou des personnes ayant pouvoir de représenter l'association, la fondation ou l'organisme à l'égard des tiers

Au verso : Nom et signature

17/07/2015
ÿþBijlagen bij het Belgisch Staatsblad -17/07/2015 - Annexes du Moniteur belge (verkort) :

Rechtsvorm : VZW

Zetel : Edinburgstraat 26, 1050 Elsene (Brussel)

Onderwerp akte : Ontslagen en benoemingen bestuursleden

De gewone algemene vergadering van de leden van de vereniging zonder winstoogmerk "Fairtrade Belgium", bijeengekomen op 26 mei 2015, heeft volgende personen verkozen tot leden van de Raad van Bestuur voor een mandaat van 4 jaar dat eindigt op de gewone algemene vergadering van 2019:

- De Bie Frans, Schilierstraat 9 te 2050 Antwerpen, geboren te Olen op 24/05/1942 Vánackere Steven, Kruisberg 10 te 1120 Brussel, geboren te Wevelgem op 04/02/1964 - Paelinck Teresa, Bergbosstraat 176 te 9820 Merelbeke, geboren te Gent op 2410911958

De gewone algemene vergadering bekrachtigt de beëindiging van het volgende bestuursmandaat:

- Franck Christiane, Avenue du Général de Gaulle 46 te 1050 Brussel, geboren te Elsene op 22/08/1951

l...f.~j'C1?!

ce), ij,





MOD 2.2

in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

111111111111111,11111111111

Voor-

behoudei, aan het Belgisch

Staatsbla

ieergelegeontvengen op

. D 8 JULI 203

riffie van de Npderitiïiigstalige

ter g

rechtbank van- koophandel ®Brussel

Ondernemingsnr : 0441.988.715

Benaming

(voluit) : Fairtrade Belgium

Op de laatste bfz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derdente vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Coordonnées
FAIRTRADE BELGIUM

Adresse
Zetel : Edinburgstraat 26, 1050 Elsene (Brussel)

Code postal : 1050
Localité : IXELLES
Commune : IXELLES
Région : Région de Bruxelles-Capitale