GE EUROPEAN PENSION FUND

Divers


Dénomination : GE EUROPEAN PENSION FUND
Forme juridique : Divers
N° entreprise : 505.977.437

Publication

16/12/2014
ÿþ 7 1uSOA 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staats ád:kieI e d te maken kopie

na neerlegging van de akte ter griffie utv ;

op

Voor.

behoud aan hi Belgis

Staatst

111111111011111

05

ter f~~~i ~

gr1i"ire i,a }

rOCi`7tr~~Ot"i;i ~. ~~. ' ~:~'r ~~f

" ~~! ~ r,~r~} ~ ' r j.~=I~, ~

Griffie ~°' 1 _.L º%

Ondernemingsnr : Benaming 506.977.437

(voluit) OFP GE European Pension Fund

(verkort) : Organisme voor de financiering van pensioenen

Rechtsvorm : Robert Schumanplein 2-4, 1040 Brussel

Zetel :

Onderwerp akte : Oprichting

Op 24.10.2014 heeft GE Money EMEA Limited, vennootschap naar Iers recht, met maatschappelijke zetel te Woodchester House Golden Lane 8, Dublin, Ierland, met ondememingsnummer FCO24743 en vertegenwoordigd door Brendan Gilligan, Chair of Irish Plan council, beslist een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening (IBP) op te richten en aldus stichtend lid te worden van deze IBP in haar hoedanigheid van bijdragende onderneming,

OFP GE European Pension Fund wordt opgericht onder de vorm van een OFP (Organisme voor de Financiering van Pensioenen). De IBP zal grensoverschrijdende activiteiten uitoefenen, in de zin van de wet van 27 oktober 2006 betreffende het toezicht op de instellingen voor bedrijfspensioenvoorzieningen.

De maatschappelijke zetel van OFP GE European Pension Fund bevindt zich te 1040 Brussel, Robert Schumanplein 2-4.

Het stichtend lid neemt de statuten aan. Deze statuten worden gehecht aan deze oprichtingsakte.

Het stichtend lid aanvaardt uitdrukkelijk de statuten van de IBP te zullen naleven alsook alle door de 1BP aangenomen documenten conform de wetgeving ter zake. In het bijzonder, bevestigt het stichtend lid het financieringsplan te zullen naleven en uitvoeren in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving.

Het slichtend lid belast Isabelle De Somviele van het advocatenkantoor Claeys & Engels, met de formaliteiten teneinde deze statuten te laten publiceren in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad (met inbegrip van het tekenen van de formulieren) en de ledenlijst neer te leggen ter griffie van de bevoegde rechtbank van koophandel.

Het stichtend lid benoemt de volgende personen tot bestuurder voor een termijn van zes jaar die een aanvang neemt op datum van deze oprichtingsakte:

Hendrik Bourgeois (Voorzitter en General Counsel Europe - Government Affairs & Policy Europe), met woonplaats te 116 avenue Louis Lepoutre -1050 Brussel, België

Karen Seras (Global Finance Benefits Controller), met woonplaats te 89 Berkshire Road, Sandy Hook, CT 06482, USA

Susan Henderson (Leader of European L&E Centre of Excellence), met woonplaats te 105 Shepperton Road, London N1 3DF, UK

Kerrie Rowland (Leader of European Pension and Benefits), met woonplaats te Ocean Fern 63 David Newberry Drive, Lee on Soient, Hampshire PO138FG, UK

Elinor Dennehy (Leader, Compensation & Benefits Centre of Excellence Europe), met woonplaats te 26 Queens Court, Queens Road, Richmond, Surrey TW10 6LA, UK

Akash Mittler (International Finance Manager), met woonplaats te 142 Holland Gardens, TW8 GAY London, UK

Bijlagen bij fiétSèles h Staatsblad -16/12/2014 - Annexes du Moniteur belge

Op de laatste blz. van Luik 8 vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

-ci

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -16/12/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

i

Het stichtend lid belast Isabelle De Somviele van het advocatenkantoor Claeys & Engels, met de formaliteiten teneinde deze benoemingen te laten publiceren in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad (met inbegrip van het ondertekenen van de formulieren).

Het stichtend lid stelt Deloitte, vennootschap naar Belgisch recht, vertegenwoordigd door Mr, Rik Neckebroeck, aan als erkende commissaris van de IBP, onder de opschortende voorwaarde van goedkeuring door de FSMA,

Statuten

Hoofdstuk I - Naam, hoofdzetel, doel, activiteiten, duurtijd

Artikel 1 - Naam

De Instelling voor bedrijfspensioenvoorzieningen draagt de naam "OFP GE European Pension Fund" (hierna

genoemd: het "OFP").

Artikel 2 - Hoofdzetel

2.1

De hoofdzetel van het OFP is gevestigd te 2-4 Rond-Point R. Schuman, 1040 Brussel, België.

2.2

Krachtens een beslissing van de Algemene Vergadering kan de hoofdzetel verplaatst worden naar een

ander adres in België.

Artikel 3  Doel

Het OFP heeft als doel om bedrijfszaken te behandelen en af te handelen als een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met het oog op het verstrekken van aan het beroep gebonden pensioenvoordelen in lijn met de Belgische wetgeving betreffende het toezicht op de Instellingen voor Bed rijfspensioenvoorziening ter uitvoering van de Europese IORP-richtlijn 20031411E C.

De activiteiten van het OFP omvatten in het bijzonder, maar niet uitsluitend:

" het beheer van pensioenregelingen voor huidige, voormalige en toekomstige werknemers, hun begunstigden en rechtsopvolgers van vennootschappen die behoren tot de GE group. De GE group is het geheel van alle rechtspersonen waarvan de jaarrekeningen geconsolideerd worden tot die van General Electric Company, met hoofdzetel gevestigd te Fairfield, Connecticut 06828.

" het beheer en de belegging van activa die zij ter beschikking heeft en zal hebben als een goede huisvader en in dat verband aile maatregelen treffen en beslissingen nemen om haar doelstellingen met het oog op het verstrekken van aan het beroep gebonden pensioenvoordelen te bereiken;

" het aanvaarden en uitvoeren van opdrachten die betrekking hebben op de beheerde pensioenregelingen;

" binnen het kader van het verstrekken van aan het beroep gebonden pensioenuitkeringen en voor zover het objectief gerechtvaardigd is, het verlenen of het ontvangen van bijstand van andere organisaties van pensioenfondsen of andere instellingen of organisaties met een gelijkaardig doel;

" het opstellen van alle vereiste juridische documenten evenals alle andere relevante of nuttige documenten;

" het verzamelen en verwerken van alle informatie die vereist is voor het verwezenlijken van haar doel;

" alle activiteiten die voortvloeien uit het beheer van de pensioenregelingen die haar werden toevertrouwd en die de verwezenlijking van haar doel beogen,

Artikel 4 - Activiteiten

4.1.

Het OFF kan zijn activiteiten zowel in België als in het buitenland uitoefenen op voorwaarde dat aan alle

vereiste voorwaarden wordt voldaan.

4.2

Op voorwaarde dat alle toepasselijke wettelijke, reglementaire en statutaire voorwaarden zijn nageleefd, kan

het OFP alle verrichtingen, maatregelen en handelingen uitvoeren die rechtstreeks of onrechtstreeks verbonden

zijn met zijn doel en/of rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot de verwezenlijking van zijn doel.

4.3

Het OFF' zal de fondsen die werden toevertrouwd op de meest efficiënte manier beheren

(middelenverbintenis) en zij verbindt zich ertoe om alle financiële bronnen die zij ter beschikking heeft of zal

hebben prudent te beheren met het oog op de verwezenlijking van zijn doel, en in het bijzonder met het oog op

het beheer van de pensioenregeling(en) die werden toevertrouwd en de betaling van de pensioenvoordelen in

overeenstemming met deze pensioenregeling(en) aan de deelnemers en hun begunstigden.

4.4

Het OFP kan een of meer van haar activiteiten toevertrouwen aan een derde partij, binnen de voorwaarden

en overeenkomstig de relevante wettelijke vereisten.

.s

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -16/12/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOQ' 2.2

Artikel 5 - Duurtijd

Het OFP werd opgericht voor een onbepaalde duurtijd.

Hoofdstuk II - Leden - Algemené Vergadering

Artikel 6 - Aantal Leden

Het OFP is samengesteld uit gewone en buitengewone Leden. Er moet minstens één gewoon Lid zijn.

Artikel 7 - Voorwaarden voor het Lidmaatschap

7.1

Gewoon Lid van het OFP is GE Money EMEA Limited.

Buitengewone leden zijn de bijdragende ondernemingen die het beheer van hun pensioenregeling(en) aan

het OFP hebben toevertrouwd.

De Algemene Vergadering kan beslissen om bijdragende ondernemingen die het beheer van hun

pensioenregeling(en) aan het OFP hebben toevertrouwd, aan te duiden als gewone Leden.

72

Alle bijdragende ondernemingen van de GE group zijn Lid van het OFP en zetelen in de Algemene

Vergadering. Er zijn geen andere Leden van de Algemene Vergadering dan bijdragende ondernemingen van de

GE group.

7.3

Rechtspersonen die Lid zijn van het OFP worden vertegenwoordigd door een Vaste Vertegenwoordiger

zoals bepaald in artikel 15 van de Wet betreffende het toezicht van Instellingen voor

Bedrijfspensioenvoorziening van 27 oktober 2006 (hierna "de Wet").

Artikel 8 - De procedure die gevolgd moet worden ingeval het OFP minder dan één (1) gewoon Lid zou hebben

8.1

Indien het OFP op een bepaald moment minder dan één gewoon Lid zou hebben, zal de Raad van Bestuur binnen de vier weken opgeroepen worden om te onderzoeken of een nieuw gewoon Lid bij het OFP kan aansluiten binnen een periode van zes maanden na de terugtrekking van het laatste of enige gewoon Lid,

In een dergelijk geval is, in afwijking van hetgeen bepaald wordt in artikel 9 van de onderhavige Statuten, de Raad van Bestuur bevoegd om, bij eenvoudige meerderheid van stemmen van de aanwezige of ter vergadering vertegenwoordigde bestuurders, te beslissen over de toetreding van een gewoon Lid. Dit betreft een nieuw Lid van het OFP. Bij staking van stemmen in de Raad van Bestuur heeft de Voorzitter van de Raad van Bestuur een beslissende stem,

8.2

Tijdens de periode tussen het moment waarop het OFP minder dan één gewoon Lid heeft tot op het moment waarop het OFP opnieuw één gewoon Lid heeft, kan de Raad van Bestuur, in afwijking van hetgeen bepaald wordt in artikel 13 van de onderhavige Statuten, de bevoegdheden van de Algemene Vergadering uitoefenen, met uitzondering echter van de beslissingen die ofwel rechtsgeldig en zonder nadeel te berokkenen, kunnen worden uitgesteld ofwel een belangenconflict van de Raad van Bestuur inhouden.

8.3

Indien bij het verstrijken van de bovenvermelde termijn van zes maanden zou vastgesteld worden dat er geen oplossing werd gevonden en dat het OFP zonder gewoon Lid blijft, zullen de Buitengewone leden uiterlijk op de laatste werkdag van deze termijn van zes maanden, de bevoegde rechtbank verzoeken om het OFP te vereffenen. De Raad van Bestuur neemt alle dringende en passende maatregelen ter aanduiding van (een) vereffenaar(s). Ingeval er geen Buitengewone leden zijn, worden deze taken overgenomen door de Raad van Bestuur.

Ingeval de Buitengewone leden, of bij afwezigheid van Buitengewone leden de Raad van Bestuur, dit verzoek aan de bevoegde Rechtbank niet doet, zal elke Bestuurder en elke belanghebbende derde de mogelijkheid hebben om een vordering tot vereffening neer te leggen bij de bevoegde Rechtbank.

Artikel 9 - Toetreding van nieuwe Leden

9.1

Kandidaat-Leden die wensen toe te treden als Lid van het OFP richten hun aanvraag tot de Algemene

Vergadering,

9.2

De Algemene Vergadering zal de nodige informatie verwerven om het toetredingsverzoek te beoordelen.

9.3

De Algemene Vergadering beslist over het toetredingsverzoek bij een eenvoudige meerderheid van

stemmen van de Leden.

Er kan slechts rechtsgeldig beslist worden over een toetredingsverzoek als dit uitdrukkelijk voorkomt op de

agenda, die verzonden werd samen met de oproeping (uitnodiging) voor de vergadering.

De Algemene Vergadering beslist of een nieuw Lid al dan niet aanvaard wordt. Tenzij er een tegenstrijdige

wettelijke verplichting bestaat, moet de Algemene Vergadering haar beslissingen niet motiveren,

9.4

De toetredingsdatum wordt vastgelegd bij een beslissing van de Algemene Vergadering.

rT

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -16/12/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

9.5

Het kandidaat-Lid wordt schriftelijk, per aangetekend schrijven of per brief, fax of e-mail met ontvangstbevestiging ingelicht over de beslissing van de Algemene Vergadering

9.6

Toetreding impliceert automatisch de aanvaarding van de - Statuten, de toepasselijke beheersovereenkomst(en), de financieringsplannen met betrekking tot de pensioenregeling(en), de mogelijke interne regelgevingen, de verklaring inzake de beleggingsbeginselen evenals de andere beleidsdocumenten, procedures en reglementering met betrekking tot het beheer van het OFP.

Artikel 10 - Ontslag

10.1

Elk Lid heeft de mogelijkheid om ontslag te nemen uit het OFP op voorwaarde dat hiertoe een schriftelijke kennisgeving wordt gericht aan de Raad van Bestuur per aangetekend schrijven of per fax of e-mail met ontvangstbevestiging en dat er een opzeggingstermijn wordt gepresteerd van zes (6) maanden te rekenen vanaf de datum van de schriftelijke kennisgeving.

Indien een Lid niet langer deel uitmaakt van de GE Group zal het ontslag .nemen uit het OFP binnen een jaar te rekenen vanaf de datum waarop het geen deel meer uitmaakt van de GE Group,

10.2

De Raad van Bestuur roept een (buitengewone) Algemene Vergadering op om de voorwaarden van het ontslag te bespreken, te beslissen en ze vast te leggen op basis van een voorstel gedaan door de Raad van Bestuur die voorafgaande besprekingen heeft gevoerd met het ontslagnemend Lid. Bij gebrek aan een akkoord over de procedures met betrekking tot het ontslag van het Lid beslist de Algemene Vergadering over een eenzijdig voorstel van de Raad van Bestuur, rekening houdende met de toepasselijke pensioenregeling van het ontslagnemend Lid, de beheersovereenkomst, andere eventueel relevante documenten en de belangen van het OFP en van al haar Leden, deelnemers, rechthebbenden en andere belanghebbenden.

10.3

De datum waarop het ontslag in werking treedt, wordt nauwkeurig vermeld in de beslissing van de Algemene Vergadering na overleg met het ontslagnemend Lid.

Bij gebrek aan een akkoord met het ontslagnemend Lid over de datum waarop het ontslag in werking treedt, wordt deze datum eenzijdig bepaald door de Algemene Vergadering. Deze datum kan echter niet later liggen dan drie maanden na de datum oorspronkelijk voorgesteld door het ontslagnemend Lid. Gedurende deze periode kan de Algemene Vergadering niet beslissen tot vereffening of ontbinding van het OFP.

Als deze datum niet kan worden nageleefd door het ontslagnemend Lid, zal deze laatste het OFP vergoeden voor alle schade, vergoedingen en uitgaven die het OFP in dit verband zou lijden.

10.4

Verder moet een bijdragende onderneming die ontslag wenst te nemen ais lid van het OFP, voorafgaand aan de datum waarop het ontslag in werking treedt, alle verplichtingen hebben nageleefd die voortvloeien uit haar pensioenregeling(en), het/de financieringsplan(nen), aangepast zoals vereist op advies van de aangewezen actuaris omwille van het ontslag, uit de beheersovereenkomst evenals uit de bepalingen van andere documenten en relevante regelgevingen.

indien vereist kan de Algemene Vergadering met het ontslagnemend Lid bijkomende voorwaarden en/of verplichtingen In dit opzicht overeenkomen. Bij gebrek aan een overeenkomst moeten aile verplichtingen uiterlijk op het moment van het ontslag nageleefd zijn, uitgezonderd die welke op een latere datum vervuld moeten worden.

10.5

Vanaf de datum waarop het ontslag in werking treedt, heeft het OFP geen verdere verplichtingen meer ten opzichte van het ontslagnemend Lid, haar pensioenregeling(en), de deelnemers, begunstigden, vertegenwoordigers of rechtsopvolgers in deze pensioenregeling(en), noch ten opzichte van enige andere derde partij die betrokken is of die een belang heeft in de pensioenregeling(en) van het ontslagnemend Lid die voorheen beheerd werd(en) door het OFP, tenzij er op het ogenblik van het ontslag anders werd overeengekomen.

In dit opzicht zal het ontslagnemend Lid het OFP vrijwaren tegen alle vorderingen en/of schade waarmee het OFP zou kunnen worden geconfronteerd,

Ontslagnemende Leden en Leden die ontslag genomen hebben, blijven in elk geval aansprakelijk ten opzichte van het OFP indien het OFP kosten zou moeten maken, verplichtingen zou moeten naleven of mogelijke schade zou moeten vergoeden met betrekking tot of voortvloeiend uit het (eerdere) Lidmaatschap van het ontslagnemend Lid en het Lid dat ontslag heeft genomen.

10.6

Gedurende de periode tussen de schriftelijke kennisgeving zoals vermeld in artikel 10.1 van de onderhavige Statuten en de datum waarop het ontslag in werking treedt, heeft het ontslagnemend Lid het statuut van buitengewoon Lid en heeft het bijgevolg niet langer meer stemrechten in de Algemene Vergadering.

Artikel 11- Uitsluiting

11.1

Een Lid kan slechts uit het OFP gesloten worden bij beslissing van de Algemene Vergadering.

11.2

De Algemene Vergadering beslist over de uitsluiting bij een meerderheid van tweederde van de geldige

stemmen van de ter vergadering aanwezige of vertegenwoordigde Leden of, ingeval er slechts één of twee

til

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -16/12/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

stemgerechtigde Leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn, beslist de Algemene Vergadering eenzijdig via dit/deze Lid/Leden.

11.3

De uitsluiting treedt in op de datum die vastgelegd wordt in de beslissing van de Algemene Vergadering. 11.4

De beslissing van de Algemene Vergadering tot uitsluiting van een Lid wordt schriftelijk, ofwel per aangetekende brief ofwel per drager met bevestiging van aflevering, ter kennis gebracht van het betrokken, uitgesloten Lid.

11.5

Vanaf het moment waarop de beslissing werd genomen om een Lid uit te sluiten, tot de datum waarop de uitsluiting van kracht wordt heeft het betrokken Lid het statuut van buitengewoon Lid.

11.6

Een uitgesloten Lid blijft aansprakelijk voor al zijn verplichtingen die nog niet werden vervuld of waarvoor het niet werd ontlast op de datum van de uitsluiting.

11.7

Als het Lid uitgesloten wordt als een bijdragende onderneming van de pensioenregeling(en) die beheerd wordt(en) door het OFP, is het verplicht om al het nodige te doen om het OFP volledig te ontlasten van het beheer van zijn pensioenregeling(en) en dit voorafgaand aan de datum waarop de uitsluiting van kracht wordt. Het uitgesloten Lid is aansprakelijk voor alle kosten die, rechtstreeks of onrechtstreeks, verbonden zijn met deze verplichting en zal het OFP volledig schadeloos stellen voor dergelijke kosten die werden gemaakt voor en na de datum van de uitsluiting, Het OFP kan gerechtelijke stappen ondernemen om het betrokken Lid te verplichten om deze verplichtingen uit te voeren.

Artikel 12 - Algemene Vergadering - Samenstelling

De Algemene Vergadering bestaat uit alle Leden van het OFP.

Artikel 13 - Algemene Vergadering - Bevoegdheden

13.1

De Algemene Vergadering kan de ruimste bevoegdheden uitoefenen of maatregelen bekrachtigen die het

OFP wanbelangen.

13.2

Volgende bevoegdheden zijn in het bijzonder voorbehouden om uitgeoefend te warden door de Algemene

Vergadering:

.een wijziging aan de Statuten;

'de benoeming, de afzetting en de beëindiging van het ambt van de Bestuurders;

'de benoeming, de afzetting en de vergoeding van de erkende commissarissen en de erkende

revisoraatsvennootschappen;

.de toetreding van Leden;

" de uitsluiting van Leden;

" de goedkeuring van de jaarrekeningen en het verslag van de Bestuurders;

-de kwijting aan de Bestuurders evenals de kwijting aan de erkende commissarissen en de erkende

revisoraatsvennootschappen;

'de bekrachtiging van het financieringsplan en van de wijzigingen aan het financieringsplan;

-de bekrachtiging van de verklaringen inzake de belegging sbeginselen en wijzigingen aan deze verklaringen;

" de bekrachtiging van de beheersovereenkomst tussen het OFP en de bijdragende ondernemingen en van

de wijzigingen aan deze overeenkomst;

-de bekrachtiging van collectieve overdrachten van activa;

'de ontbinding en vrijwillige vereffening van het OFP.

Artikel 14 - Algemene Vergadering - Stemming

Elk gewoon Lid heeft één stem. Buitengewone Leden hebben geen stemrechten.

Artikel 15 - Algemene Vergadering - Oproeping tot het bijwonen ervan en vergaderingen

15.1

De oproeping tot het bijwonen (met uitnodiging) van de Algemene Vergadering wordt aan elk van de Leden

afgeleverd per brief, fax of e-mail.

15.2

Uitgezonderd in geval van dringende of uitzonderlijke omstandigheden worden de oproepingen in principe

uiterlijk acht kalenderdagen voorafgaand aan de datum van de bijeengeroepen Algemene Vergadering

verzonden.

Leden die aanwezig of vertegenwoordigd zijn op de Algemene Vergadering worden in elk geval geacht op

een rechtsgeldige manier te zijn opgeroepen.

15.3

De oproepingsbrief wordt uitgegeven door ofwel de Raad van Bestuur, in welk geval de oproeping

ondertekend wordt door de persoon/personen die in overeenstemming met deze Statuten kunnen handelen in

.,

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -16/12/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

naam van de Raad van Bestuur, ofwel in uitzonderlijke gevallen en/of wanneer de Raad van Bestuur in gebreke zou blijven om de Algemene Vergadering bijeen te roepen, door ten minste een vijfde van de Leden. In dit laatste geval wordt de oproepingsbrief ondertekend door een vijfde van de Leden.

15.4

De Algemene Vergadering wordt bijeengeroepen wanneer dit door de wet bepaald wordt evenals telkens wanneer de Raad van Bestuur beslist om een Algemene Vergadering bijeen te roepen en/of wanneer minstens een vijfde van de Leden hierom verzoekt.

15.5

De oproepingsbrief vermeldt de dag en het tijdstip evenals de plaats van de vergadering.

15.6

De oproepingsbrief vermeldt de agenda. De te behandelen agendapunten worden kort uiteengezet. Indien nodig kunnen er bijkomende documenten toegevoegd worden aan de agenda om de agendapunten te verduidelijken.

De agenda wordt vastgesteld door de Raad van Bestuur of, afhankelijk van de omstandigheden, door minstens een vijfde van de Leden.

De agenda houdt rekening met de voorstellen van onderwerpen op de agenda die de Raad van Bestuur, andere operationele organen of Leden hebben geformuleerd aan ofwel (de Voorzitter van) de Raad van Bestuur ofwel aan de Leden.

15.7

De Algemene Vergadering komt minstens eenmaal per jaar bijeen. De statutaire Algemene Vergadering zal in principe jaarlijks plaatsvinden v66r 1 juli van het jaar volgend op het jaar waarvoor de jaarrekeningen afgesloten werden en ter goedkeuring worden voorgelegd.

15.8

Elke Vaste Vertegenwoordiger van een Lid kan toestaan dat hij/zij vertegenwoordigd wordt door een ander Lid.

Een geldige schriftelijke volmacht (per brief, fax of e-mail) is vereist voor deze vertegenwoordiging. De volmachten worden als bijlagen gehecht aan de notulen van de vergadering en moeten ten laatste bij aanvang van de bijeenkomst van de Algemene Vergadering afgeleverd worden.

Een Lid kan hoogstens 1 ander Lid vertegenwoordigen.

15.9

Elk Lid heeft het recht om de bijeenkomsten van de Algemene Vergadering bij te wonen en eraan deel te nemen.

15.10

De Algemene Vergadering wordt voorgezeten door de Voorzitter of, ingeval van afwezigheid van de Voorzitter, door een op de bijeenkomst aanwezige persoon die aangeduid wordt door de Algemene Vergadering en er de rol van Voorzitter op zich zal nemen.

15.11

De Voorzitter van de Algemene Vergadering is de Voorzitter van de Raad van Bestuur of, ingeval dat deze laatste niet aanwezig kan zijn, een andere Lid van de Raad dat aangeduid wordt door de Voorzitter van de Raad van Bestuur om hem te vervangen als Voorzitter op de volgende Algemene Vergadering. De Voorzitter heeft in zijn hoedanigheid als voorzitter van de Algemene Vergadering geen stemrechten.

15.12

De Algemene Vergadering kan een secretaris benoemen. De secretaris wordt benoemd onder haar Leden maar kan tevens een werknemer of agent zijn van één van de bijdragende ondernemingen waarvoor het OFP de pensioenregeling(en) beheert, of een vertegenwoordiger of agent van een derde partij die belast is met het administratief beheer van het OFP. Ais de secretaris noch Lid, noch een Vaste Vertegenwoordiger van een Lid 15, neemt de secretaris geen deel aan de besprekingen en beslissingen. Zijn taak is beperkt tot het opstellen van ontwerpnotulen.

Artikel 16 - Algemene Vergadering - Beslissingen

16.1

De Algemene Vergadering heeft de wettelijke bevoegdheid en kan besprekingen voeren en wettelijk bindende beslissingen nemen als minstens 50% van de gewone Leden aanwezig of vertegenwoordigd is. De Algemene Vergadering heeft geldig plaats als er minstens één gewon Lid aanwezig of vertegenwoordigd is.

16.2

Als het vereiste aanwezigheidsquorum niet bereikt is, wordt er ten vroegste twee dagen na deze vergadering een nieuwe vergadering bijeengeroepen. Tijdens deze tweede vergadering kunnen de agendapunten die opgelijst waren voor de eerste vergadering eveneens besproken worden en kunnen er wettelijk bindende beslissingen over genomen worden ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde Leden.

16.3

De Algemene Vergadering kan besprekingen voeren en wettelijk bindende beslissingen nemen over alle agendapunten die op de agenda staan, evenals over elk ander, nieuw of bijkomend punt dat aan de agenda gevoegd werd tijdens de Algemene Vergadering voor zover alle aanwezige en vertegenwoordigde stemgerechtigde Leden unaniem akkoord gaan met deze werkwijze.

16.4

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -16/12/2014 - Annexes du Moniteur belge

NiOD 2,2

De beslissingen worden genomen bij eenvoudige meerderheid van de geldige stemmen uitgebracht door de aanwezige en vertegenwoordigde stemgerechtigde Leden of, wanneer er slechts één stemgerechtigd Lid aanwezig of vertegenwoordigd is, unilateraal door dat Lid.

Onthoudingen en ongeldige stemmen warden niet geteld.

16.5

De volgende kwesties worden door de Algemene Vergadering besproken en vereisen een bijzondere tweederdemeerderheid van de geldige stemmen uitgebracht door de aanwezige en vertegenwoordigde stemgerechtigde Leden:

" wijziging van de Statuten

" beslissing over een vrijwillige vereffening of ontbinding

" beslissing tot uitsluiting van een Lid

" beslissingen betreffende de beheersovereenkomst gesloten tussen het OFP en de sponsorende ondernemingen

" beslissingen betreffende de verklaring inzake de beleggingsbeginselen

" beslissing met betrekking tot het financieringsplan

beslissing met betrekking tot een collectieve overdracht van activa

" beslissing over het ontslag van een lid van de Raad van Bestuur voorafgaand aan het einde van de

ambtstermijn van de Bestuurder

16.6

Bij staking van stemmen wordt de beslissing beschouwd als zijnde afgewezen.

Artikel 17 - Algemene Vergadering - Kennisgeving van haar beslissingen aan de Leden en aan derden

17,1

Van elke Algemene Vergadering worden er notulen opgesteld. Ze worden ondertekend door de Voorzitter. De notulen van de Algemene Vergadering worden afgeleverd aan de Leden per brief, fax of e-mail. De notulen worden uiterlijk 1 maand na de bijeenkomst van de Algemene Vergadering aan de Leden ter beschikking gesteld. De Leden kunnen opmerkingen maken over de notulen, uiterlijk tot op het ogenblik waarop het agendapunt dat verwijst naar de goedkeuring van de notulen behandeld wordt op de volgende Algemene Vergadering, het tijdstip waarop de notulen van de vorige bijeenkomst(en) beschikbaar zijn.

De notulen worden gehouden op de hoofdzetel van het OFP, alwaar zij ter beschikking zijn voor inzage door de Leden. Dit inzagerecht is gratis.

17.2

De definitieve tekst van de notulen van de Algemene Vergadering wordt ter beschikking gesteld van de Raad van Bestuur. Wanneer dit nodig is voor de goede werking van de andere operationele organen, indien deze er zijn, maakt de Raad van Bestuur de notulen, of indien nodig, de relevante beslissingen of uittreksels over aan de andere operationele organen.

17.3

Beslissingen die volgens artikel 16 van de Wet moeten worden opgenomen in het Ledenregister, zullen onmiddellijk meegedeeld worden aan de Raad van Bestuur na de bijeenkomst. Dit gebeurt ofwel door de Voorzitter van de Algemene Vergadering of door de persoon/personen die een dergelijk mandaat hebben gekregen tijdens de Algemene Vergadering in kwestie.

Alle belanghebbende partijen hebben (gratis) inzagerecht in het Ledenregister, dat zich bevindt op de hoofdzetel van het OFP of bij de griffie van de bevoegde Rechtbank,

17.4

Alle beslissingen die volgens artikel 49, 2e lid, 1°, 2° en 4° van de Wet moeten worden gepubliceerd, zullen kenbaar gemaakt worden op de manier die wordt voorgeschreven door deze wet.

De Voorzitter van de Algemene Vergadering of de persoon/personen die voor dit doel door de betrokken Algemene Vergadering werden gemandateerd, zullen de noodzakelijke taak uitvoeren.

17.5

Derde partijen die een rechtmatig belang kunnen aantonen, kunnen tegen betaling van een vergoeding toegang verkrijgen tot de uittreksels van de beslissingen van de Algemene Vergadering op de hoofdzetel van het OFP, voor zover de informatie niet het openbaar domein betreft of zal betreffen.

Hoofdstuk III. - Bestuur - Operationele organen

Artikel 18 - Raad van Bestuur - Samenstelling

18.1

De Raad van Bestuur moet bestaan uit de vertegenwoordigers van de bijdragende ondernemingen.

18.2

De Raad van Bestuur bestaat uit minstens twee Bestuurders. Als rechtspersonen Lid zijn, duiden deze

Veste Vertegenwoordigers aan om in de Raad van Bestuur te zetelen overeenkomstig de artikels 23 en 24 van

de Wet. De Algemene Vergadering benoemt de Bestuurders en bepaalt zo het aantal Bestuurders.

18.3

Bestuurders worden voorgesteld door de bijdragende ondernemingen.

18.4

.5

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -16/12/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Als Leden van de andere operationele organen van het OFP tevens Lid zijn van de Raad van Bestuur, is het vereist dat zij ofwel, allen samengeteld, de minderheid vormen in de Raad van Bestuur of, ingeval van pariteit, dat de Voorzitter van de Raad van Bestuur geen Lid is van enig ander operationeel orgaan en dat hij een beslissende stem heeft in de Raad van Bestuur.

Artikel 19 - Ambtstermijn van de Bestuurders

19.1

De Leden van de Raad van Bestuur moeten beschikken over de vereiste professionele integriteit en over de

passende professionele kwalificaties en ervaring. Verder mogen zij zich niet bevinden in een situatie waarin zij

niet wettelijk toegelaten worden om te handelen in hoedanigheid van Lid van een operationeel orgaan van een

OFP.

De ambtstermijn van een Bestuurder heeft een duurtijd van 6 jaar. De ambtstermijn is hernieuwbaar.

19.2

De Bestuurders kunnen op elk ogenblik door de Algemene Vergadering worden ontstaan. De Algemene

Vergadering zal de specifieke voorwaarden bepalen en, in het bijzonder, de datum waarop het ontslag zal

intreden.

19.3

De Bestuurders kunnen zelf ontslag nemen dat uitwerking heeft vanaf de volgende Algemene Vergadering

waarop hun mogelijke vervanger kan worden benoemd. Tijdens de ontslagprocedure of ingeval van

ontslagname tijdens de periode voorafgaand aan de volgende Algemene Vergadering, biijft de ontslagnemende

Bestuurder zijn mandaat uitoefenen.

Een Bestuurder kan zijn ontslag indienen bij aangetekend schrijven of per gewone brief, fax of e-mail met

ontvangstbevestiging gericht aan de Voorzitter van de Raad van Bestuur, of aan de Algemene Vergadering.

19.4

De ambtstermijn van een Bestuurder (een natuurlijke persoon) wordt onmiddellijk wettelijk beëindigd

"zodra de Bestuurder die als vertegenwoordiger van een bijdragende onderneming fungeert, de GE-groep

verlaat;

"zodra de Bestuurder;

-werd veroordeeld voor een misdrijf zoals omschreven in artikel 25 van de Wet;

-handelingsonbekwaam werd verklaard;

-failliet werd verklaard;

-overleden is;

-niet in staat is geweest om te werken ten gevolge van invaliditeit of arbeidsongeschlktheld voor een periode

van 6 maanden;

-sabbatverlof heeft genomen van minstens 6 maanden, tenzij dit voorafgaand werd overeengekomen met

de bijdragende onderneming die hij/zij vertegenwoordigt.

19.5

Ingeval

-een Bestuurdersfunctie onmiddellijk vrijkomt; of

"een Bestuurder ontslagen wordt met onmiddellijke ingang en voor zover er geen beslissing werd genomen

over zijn eventuele vervanging, of

-een Bestuurder ontslagen wordt met onmiddellijke ingang en de Algemene Vergadering nog geen

beslissing heeft genomen over de samenstelling van een nieuwe Raad van Bestuur, of indien zij de

samenstelling van de Raad van Bestuur nog niet in lijn heeft gebracht met artikel 29 van de Wet ;

zijn de volgende bepalingen van toepassing:

-indien er nog steeds twee Leden van de Raad van Bestuur overblijven: de vacante bestuurdersfunctie

wordt tijdelijk overgenomen door één van de overblijvende Bestuurders tot op het moment waarop de volgende

Algemene Vergadering plaatsvindt.

-indien de Raad van Bestuur uit minder dan twee Bestuurders zou bestaan: in dit geval wordt er onmiddellijk

een Buitengewone Algemene Vergadering opgeroepen. Tot op het moment waarop deze vergadering

plaatsvindt, zal de overblijvende Bestuurder louter handelingen van het dagelijks bestuur stellen. Verder, in

tegenstelling tot wat er elders in deze Statuten wordt bepaald, kan deze overblijvende Bestuurder, tijdens deze

tussentijdse periode, eveneens de enige wettelijke vertegenwoordiger van het OFP zijn.

19.6

Het Bestuurdersambt is een onbetaalde functie.

Artikel 20 - Raad van Bestuur- Bevoegdheden

20.1

De Raad van Bestuur bepaalt het algemeen beleid van het OFP.

20.2

De Raad van Bestuur vertegenwoordigt het OFP in overeenstemming met de toepasselijke wettelijke

vereisten, bepaald in artikel 28 van de Wet en statutaire vereisten.

20.3

De Raad van Bestuur is bevoegd om alle handelingen te stellen of diensten uit te voeren die noodzakelijk

zijn ter verwezenlijking van het doel van het OFP, met uitzondering van die welke artikel 20 van de Wet of de

Statuten hebben voorbehouden voor de Algemene Vergadering. Verder zullen de andere operationele organen,

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -16/12/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

indien er zijn, de hun toegewezen operationele taken en bevoegdheden uitvoeren onder het toezicht van de Raad van Bestuur.

20.4

Alle operationele taken bepaald door artikel 22 van de Wet maken deel uit van de bevoegdheden van de Raad van Bestuur, tenzij specifieke taken werden toegekend aan een ander operationeel orgaan, die ofwel bepaald worden door de onderhavige Statuten, door de relevante beslissing(én) van de Raad van Bestuur of door interne regelgevingen.

20.5

De Raad van Bestuur bekrachtigt het beleid van het OFP met betrekking tot uitbesteding en onderaanneming als een ander operationeel orgaan met dergelijke taken werd belast. Als geen ander operationeel orgaan werd benoemd, kan de Raad van Bestuur het beleid zelf bepalen.

20.6

Ingeval omstandigheden zoals omschreven in artikel 8 van deze Statuten zich voordoen, heeft de Raad van Bestuur ruime bevoegdheden ter beschikking, onder voorbehoud van de beperkingen opgelegd door Artikel 8, 20.7

Ingeval een Bijdragende Onderneming de bijdragen, verschuldigd in het kader van een financieringsplan, een herstel- of saneringsplan niet stort binnen een termijn van 5 maanden na de vervaldatum, zal de Raad van Bestuur de betreffende Bijdragende Onderneming binnen een daaropvolgende termijn van 3 maanden dagvaarden voor de rechtbank, zoals beschreven in de beheersovereenkomst.

Artikel 21 - Raad van Bestuur - Werking

21.4

De Leden van de Raad van Bestuur werken op een collectieve manier.

21.2

De Algemene Vergadering benoemt de Voorzitter van de Raad van Bestuur. De Voorzitter zit de

vergadering van de Raad van Bestuur voor.

21.3

De Raad van Bestuur duidt onder haar Leden een secretaris aan.

De secretaris stelt de notulen op van de vergaderingen van de Raad van Bestuur. De notulen worden

ondertekend door de Voorzitter en de Secretaris. Tenzij er anders beslist werd door de Raad van Bestuur, zorgt

de secretaris voor de kennisgevingen en publicaties die vereist zijn door artikel 50 van de Wet.

Artikel 22 - Raad van Bestuur- Stemming

Elke Bestuurder heeft één stem.

Artikel 23 - Oproeping tot bijwonen en vergadering

23,1

De Raad van Bestuur komt minstens elk trimester bijeen en daarenboven telkens wanneer dit vereist is in

het belang van het OFP,

23.2

De Raad van Bestuur komt bijeen wanneer zij hiertoe werd opgeroepen door de Voorzitter van de Raad van

Bestuur. De Voorzitter van de Raad van Bestuur legt de agenda vast.

23.3

De uitnodiging voor de vergadering wordt samen met de agenda verzonden per fax, brief of e-mail aan aile

Leden van de Raad van Bestuur.

De oproeping bepaalt de datum, het tijdstip en de plaats van de vergadering, Uitgezonderd in geval van

dringende of uitzonderlijke omstandigheden, worden de oproepingen in principe uiterlijk acht kalenderdagen

voorafgaand aan de datum van de bijeengeroepen Raad van Bestuur verzonden.

In uitzonderlijke gevallen van dringendheid en van groot belang voor het OFP kan de Raad van Bestuur

beslissingen nemen bij unanimiteit van de Bestuurders. Dit kan uitgevoerd worden per fax of per e-mail. Deze

procedure kan echter niet worden gevolgd voor de beoordeling van de jaarrekeningen en voor de aanwending

van het maatschappelijk fonds van het OFP.

23.4

Een Bestuurder kan toestaan dat hij vertegenwoordigd wordt door een andere Bestuurder. Hiertoe moet een

geldige schriftelijke volmacht worden afgeleverd aan de Raad van Bestuur, uiterlijk bij de aanvang van de

vergadering, De volmacht kan verleend worden per brief, fax of e-mail.

Een Bestuurder mag hoogstens 1 andere Bestuurder vertegenwoordigen.

Van Bestuurders die aanwezig of vertegenwoordigd zijn op de vergadering van de Raad van Bestuur wordt

aangenomen dat zij rechtsgeldig werden opgeroepen.

23.5

De Raad van Bestuur vergadert, bespreekt en beslist op een wettige manier als alle Bestuurders

rechtsgeldig werden opgeroepen en als minstens 50% van de Bestuurders, met een minimum van 2, aanwezig

of vertegenwoordigd zijn.

23.6

De Raad van Bestuur mag alle agendapunten bespreken, evenals enige bijkomende punten die tijdens de

vergadering unaniem aan de agenda werden toegevoegd.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -16/12/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOfl 2.2

Artikel 24 - Beslissingen

De beslissingen van de Raad van Bestuur worden genomen bij eenvoudige meerderheid van stemmen van de aanwezige en vertegenwoordigde Bestuurders. Onthoudingen en ongeldige stemmen worden niet geteld. Bij staking van stemmen heeft de Voorzitter een beslissende stem.

Artikel 25 - Andere operationele organen - Algemeen

25.1

De Raad van Bestuur heeft het recht om andere operationele organen te creëren waaraan de uitvoering van

het algemeen beleid van het OFP, binnen een gedefinieerd domein, kan worden overgedragen.

25.2

De Raad van Bestuur heeft het toezicht over alle andere operationele organen.

25.3

De Raad van Bestuur kan de uitvoering van het algemeen beleid van het OFP overdragen aan andere

operationele organen.

De Raad van Bestuur beslist over:

" de samenstelling van het operationeel orgaan, met inbegrip van de voorwaarden waaraan voldaan moet worden om lid te zijn, de voorwaarden voor de benoeming van leden, de voorwaarden van hun ontslag, beëindiging van hun ambt, hun eventuele vergoeding evenals de duurtijd van hun opdracht en mandaten, en

" het mandaat, de operationele taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden evenals de regels of

procedures die moeten worden nageleefd ter voorkoming en regeling van conflicten of geschillen over de omvang/werkingsgebied van de toegewezen operationele taken en/of over raakvlakken met andere operationele organen en/of over de werking ervan, de rapportering en uitvoering van de toegewezen operationele taken, en

" de procedures van elk operationeel orgaan met inbegrip van de methode van verslaggeving aan de Raad

van Bestuur.

25.4

De leden van de operationele organen van het OFP moeten beschikken over de vereiste professionele

integriteit en de passende professionele kwalificaties en ervaring om hun functies te kunnen uitoefenen.

25.5

Tenzij de Raad van Bestuur hierover anders beslist, kan elk operationeel orgaan zijn eigen interne regels en

regelgevingen opstellen, die ter goedkeuring moeten worden overgemaakt aan de Raad van Bestuur

25.6

Elk operationeel orgaan heeft als doelstelling bij te dragen tot de verwezenlijking van het doel van het OFP

door het uitoefenen van de juiste processen en onder toezicht van de Raad van Bestuur.

Artikel 26 - Andere operationele organen - Dagelijks bestuur

Het dagelijks bestuur van het OFP is toegewezen aan het operationeel orgaan van dagelijks bestuur. Dit orgaan is bevoegd om alle acties uit te voeren en om alle beslissingen te nemen met betrekking tot het dagelijks bestuur van het OFP, onder toezicht van de Raad van Bestuur.

Dit orgaan bestaat uit één of meerdere natuurlijke of rechtspersonen die benoemd worden door de Raad van Bestuur, ongeacht of zij Bestuurders of Leden van de Algemene Vergadering zijn.

De Raad van Bestuur bepaalt de voorwaarden met betrekking tot de samenstelling, het mandaat en de werking van het orgaan dat belast is met het dagelijks bestuur in zoverre dit niet wettelijk of statutair bepaald werd.

Artikel 27 - Andere operationele organen - Investeringscomité

Het beleggingsbeleid van het OFP kan toevertrouwd worden aan een investeringscomité dat verantwoordelijk is voor het investeren van de activa van het OFP en voor alle activiteiten die er rechtstreeks en onrechtstreeks mee verbonden zijn,

Het investeringscomité oefent haar mandaat uit in het kader van en met inachtneming van de verklaring inzake de beleggingsbeginselen van het OFP.

Het mandaat en de taken van het Investeringscomité omvatten eveneens contacten met derde partijen die betrokken zijn met de uitvoering van het beleggingsbeleid na, indien van toepassing, overleg met de Raad van Bestuur of met de andere operationele organen die potentieel aansprakelijk zijn voor de contacten met onderaannemers en derde partijen in het kader van onderaannemingsovereenkomsten, om elk potentieel conflict te vermijden en om een goede afbakening van operationele taken tussen de verschillende operationele organen te waarborgen.

Leden van het Investeringscomité moeten over een reputatie beschikken op het vlak van expertise en ervaring in beleggingen, die erkend worden door de Raad van Bestuur. Zij moeten bovendien voldoen aan de wettelijke vereisten van professionele betrouwbaarheid en over geschikte beroepskwalificaties en ervaring beschikken.

De Raad van Bestuur benoemt de leden van het Investeringscomité. De Raad van Bestuur bepaalt eveneens alle andere voorwaarden met betrekking tot de benoeming, de uitoefening van het mandaat, de beëindiging van het mandaat en de eventuele vergoeding van de leden van het Investeringscomité. Aangaande dit onderwerp machtigt de Raad van Bestuur het Investeringscomité om een aantal interne regels op te stellen die deze procedures evenals haar werking bepalen. Deze regels (evenals latere wijzigingen van die regels) moeten dan door de Raad van Bestuur worden goedgekeurd.

ti

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -16/12/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Hoofdstuk IV - Landcomités

Het begrip Landcomité wordt gedefinieerd als Sociaal Comité in artikel 34 van de Wet ,

Artikel 28 - Landcomités - Algemeenheden

28.1

Voor de uitvoering van de toepasselijke voorzieningen van sociaal recht en arbeidsrecht die van toepassing zijn op de uitvoering van pensioenstelsels beheerd door het OFP kan er één of kunnen er meerdere Landcomités opgericht worden krachtens de overeenkomst afgesloten tussen het OFP en de bijdragende ondernemingen.

Het vooraf gedefinieerde charter bepaalt hoe hun rollen en verantwoordelijkheden moeten worden georganiseerd, evenals de samenstelling en de werking van de Landcomités.

28.2

Het Landcomité zal door de Raad van Bestuur gemachtigd worden om controletaken uit te voeren met betrekking tot het beheer van het plan, het overzicht van derde partijdienstverleners, communicatie met leden en andere activiteiten die het OFP van tijd tot tijd zal definiëren in een geschreven overeenkomst met het Landcomité opdat deze activiteiten zouden gebeuren overeenkomstig de bepalingen van de pensioenregelingen en sociale en arbeidswetgeving van het betreffende land. Indien in de sociale en arbeidswetgeving van het betreffende land ingeschreven, kan de overeenkomst waarvan sprake in artikel 28.1 voorzien dat het Landcomité terzake bindende adviezen kan verstrekken. Het Landcomité kan geen operationele taken uitvoeren en heeft geen beslissingsmacht betreffende het beheer en de werking van het plan en te allen tijde zullen acties in overeenstemming zijn met de documentatie waaraan het beheer van het plan onderworpen is.

28.3

Het Landcomité en het OFP kunnen een beroep doen op een bemiddelingscomité ingeval er een belangen-of interpretatieconflict zou zijn tussen de twee organen betreffende de toepassing van de toepasselijke sociale en arbeidswetgeving van het gastland (bv, wanneer het OFP zou weigeren een gemotiveerd advies uit te voeren, omdat het van mening is dat het advies in conflict is met de wetgeving van het thuislgastland, met de Statuten van de OFP, zijn intern beleid en regels, het financieringsplan, de verklaring inzake de beleggingsbeginselen of met de beheersovereenkomst getekend tussen het OFP de bijdragende ondernemingen, enz.). Dit comité zal bestaan uit drie leden, die zullen worden verondersteld pensioenexperten te zijn in het gastland. Elke partij (het OFP aan de ene kant en de bijdragende ondernemingen via het relevante Landcomité aan de andere kant) zal een comitélid benoemen en de gekozen comitéleden zullen een voorzitter kiezen en benoemen. Beide partijen zullen de vergoeding van deze comitéleden en enige kosten opgelopen voor de uitvoering van hun mandaat delen, 50% voor elk. Dit comité zal een bemiddelingsinspanning initiëren en een voorstel aan beide partijen voorleggen, met als doel dat beide partijen een tot beslissing overeenkomen, De leden van dit comité zullen gemeenschappelijk beslissen over de operationele benadering, Ingeval beide partijen niet tot een Overeenstemming komen omtrent het bemiddelingsvoorstel, mag het relevante Landcomité de toezichthouder van het gastland dienovereenkomstig informeren.

28.4

De beslissingsbevoegdheden van elk Landcomité worden met inachtneming van de volgende principes georganiseerd:

" het Landcomité benoemt een voorzitter en een secretaris onder zijn leden, waarbij de voorzitter een vertegenwoordiger is van een bijdragende onderneming;

" het Landcomité zal door de voorzitter minstens een maal per jaar worden bijeengeroepen; het kan ook vergaderen indien minstens de helft van de vertegenwoordigers van de werknemers dit vragen of in geval van wijzigingen in de toepasselijke sociale en arbeidswetgeving of indien dringende gevallen dit vereisen;

" de oproepingen gebeuren schriftelijk (inclusief het gebruik van e-mail) of mondeling, met inachtname van een voorafgaande periode van acht dagen, uitgezonderd in geval van hoogdringendheid, Het oproepingsbericht zal ook de agenda bevatten die tijdens de vergadering zal worden behandeld;

" de beslissingen en (bindende) adviezen van het Landcomité worden binnen de vijftien dagen schriftelijk aan het OFP gecommuniceerd;

" ln geval van staking van stemmen zal die van de voorzitter beslissend zijn.

Hoofdstuk V - Vertegenwoordiging van het OFP

Artikel 29 - Vertegenwoordiging in het algemeen

De Raad van Bestuur treedt in rechte op in naam van het OFP als eiser en ais verweerder, op vervolging en zorg van de Voorzitter. De akten, andere dan die in verband met het dagelijks beheer, die het OFF verbinden, zullen getekend warden, behoudens delegatie, ofwel door de Voorzitter, ofwel door twee bestuurders gezamenlijk die tegenover derden geen staving van hun machten dienen te geven.

De aanduiding van andere personen bevoegd om het OFP te vertegenwoordigen in en buiten rechte zullen slechts tegenwerpelijk zijn aan derden onder de toepasselijke wettelijke voorwaarden.

Artikel 30 - Vertegenwoordiging met betrekking tot handelingen en beslissingen van dagelijks bestuur 30.1

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -16/12/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

J

Binnen de beperkingen van het dagelijks bestuur mag de persoon of het orgaan dat verantwoordelijk is voor het dagelijks bestuur het OFP rechtsgeldig vertegenwoordigen.

30.2

Indien het gaat om één persoon kan die voor dit doel alleen handelen. Indien een rechtspersoon verantwoordelijk is voor het dagelijks bestuur, mag de Vaste Vertegenwoordiger, die daartoe adequaat gemachtigd werd door de rechtspersoon die hij vertegenwoordigt, het OFP rechtsgeldig vertegenwoordigen niet betrekking tot het dagelijks bestuur en, in de mate waarin zijn mandaat dit toelaat, onafhankelijk handelen.

30.3

Indien verschillende personen belast worden met het dagelijks bestuur kunnen zij het OFP rechtsgeldig vertegenwoordigen met betrekking tot handelingen en beslissingen van het dagelijks bestuur. Zij kunnen hetzij elk alleen en afzonderlijk handelen of met twee van hen gezamenlijk, in welk geval de handtekeningen van twee personen vereist zijn. De beslissing met betrekking tot hun benoeming en mandaat bepaalt of zij at dan niet alleen of gezamenlijk kunnen handelen en in welke gevallen zij dat kunnen doen. Deze beslissingen worden bekendgemaakt overeenkomstig de relevante wettelijke bepalingen. Als het dagelijks bestuur wordt uitgeoefend door een rechtspersoon is deze bepaling van toepassing op hun Vaste Vertegenwoordiger.

30.4

Op basis van haar algemene vertegenwoordigingsbevoegdheden kan de Raad van Bestuur eveneens het OFP vertegenwoordigen bij handelingen en beslissingen van dagelijks bestuur.

Artikel 31 - Bijzondere vertegenwoordigingsbevoegdheden

31.1

ln specifieke gevallen mag het OFP eveneens rechtsgeldig vertegenwoordigd zijn door bijzondere agenten

aan wie een bijzonder en duidelijk mandaat en vertegenwoordigingsbevoegdheden worden toegewezen. Het

mandaat en de bevoegdheden kunnen worden toegewezen door de Raad van Bestuur of desgevallend door de

persoon/personen of door het orgaan verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur als het mandaat of de

toewijzing past binnen de bevoegdheden van het dagelijks bestuur.

31.2

Deze agenten of vertegenwoordigers zijn bijvoorbeeld:

" Bestuurders of Leden van het OFP;

" werknemers of aangestelden van de bijdragende ondernemingen;

" werknemers, managers of aangestelden van agenten of (onder)aannemers van het OFP;

" andere derde partijen en andere wettelijke organen.

31.3

De beslissing(en), contract(en) of overeenkomst(en) op grond waarvan het mandaat en/of de

vertegenwoordigingsbevoegdheden van deze bijzondere agenten werden vastgelegd, bepalen de omvang van

hun mandaat en/of vertegenwoordigingsbevoegdheden.

31.4

Ais één agent werd aangeduid, handelt hij en vertegenwoordigt hij het OFP enkel rechtsgeldig binnen de

perken van zijn opdracht.

Als verschillende agenten werden aangeduid voor één en hetzelfde mandaat zullen er minstens twee van

hen gezamenlijk optreden (of, ingeval er slechts twee zijn, deze twee gezamenlijk) en zijn twee handtekeningen

vereist om het OFP rechtsgeldig te kunnen vertegenwoordigen binnen de perken van hun opdracht.

Hoofdstuk VI - Stabilisatiefonds

Artikel 32 - Stabilisatiefonds

Het OFP kan een stabilisatiefonds oprichten dat gefinancierd wordt met het oog op het garanderen van de stabiliteit van het OFP en op het verzekeren van de beschikbaarheid van toereikende activa. Dit stabilisatiefonds is niet toegewezen aan de pensioenregelingen en kan fluctueren in overeenstemming met de behoeften.

De werking van het stabilisatiefonds wordt beheerst door een specifieke overeenkomst afgesloten tussen het OFP en de bijdragende ondernemingen.

De hiervoor gedefinieerde overeenkomst of het document bepaalt minstens:

" Het bedrag van het stabilisatiefonds

" De vereisten om het stabilisatiefonds terug te storten

" De vereisten om toegang te krijgen tot het stabilisatiefonds

Hoofdstuk VII - Ontbinding en vereffening

Artikel 33 - Ontbinding en vereffening

33.1

Behalve in het geval voorzien in artikel 10.3, kan de Algemene Vergadering op elk moment beslissen om het

OFP te ontbinden en te vereffenen.

33.2

De ontbinding of de vereffening van het OFP kan eveneens ontstaan uit een beslissing overeenkomstig de

toepasselijke bepalingen vermeld in Afdeling V van de Wet.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -16/12/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

4 ~

Artikel 34 - Vereffenaar(s)

34.1

In gevál van vrijwillige vereffening of ontbinding van het OFP benoemt de Algemene Vergadering één of meerdere vereffenaars in overeenstemming met artikel 38 van de Wet, De Algemene Vergadering bepaalt het mandaat van de vereffenaar(s) evenals zijn/hun bevoegdheden, rekening houdende met de betrokken wettelijke en reglementaire bepalingen en, voor zoveel ais mogelijk, met de bepalingen van de toepasselijke beheersovereenkomst(en) van het OFP en de pensioenregelingen die betrokken zijn bij de vereffening of de ontbinding.

Tenzij tegenstrijdige beslissing van de Algemene Vergadering, zal/zullen de vereffenaar(s) regelmatig verslag uitbrengen aan de Algemene Vergadering.

34.2

Ingeval van een wettelijke vereffening of ontbinding zal de bevoegde rechtbank de vereffenaar(s) aanstellen in overeenstemming met artikel 38 van de Wet en zijn/hun mandaten en bevoegdheden bepalen.

Artikel 35 - Vereffeningsprocedure

35,1

Indien het de vereffening van pensioenverplichtingen voortvloeiend uit de pensioenregeling(en) beheerd door het OFP betreft, zal/zullen de vereffenaar(s) in eerste instantie bepalen of het mogelijk is om deze pensioenverplichtingen volledig of gedeeltelijk over te dragen aan een andere pensioeninstelling die bevoegd is om de betrokken pensioenregeling(en) te beheren, tenzij de Algemene Vergadering het tegendeel beslist of tenzij de vereffening wordt uitgevoerd door de bevoegde rechtbank.

35.2

De vereffenaar(s) zal/zullen de benoemde actuaris van het OFP verzoeken om de rechten vast te stellen van alle deelnemers in de pensioenregeling(en) die beïnvloed wordt/worden door de vereffening.

35.3

De vereffenaar(s) zal/zullen kwijting verlenen van de aansprakelijkheden, mits naleving van de toepasselijke wettelijke bepalingen en eventuele verplichte voorrangsbepalingen die van toepassing zijn.

35.4

Onverminderd de voorwaarden van, en in overeenstemming met de artikelen 42, §1 van de Wet, zullen activa van het OFP zover ais mogelijk worden aangewend voor de vereffening of de dekking van de rechten van de deelnemers van de betrokken pensioenregeling(en), in overeenstemming met de bepalingen van deze pensioenregelingen en rekening houden de met de Statuten en de toepasselijke beheersovereenkomst(en) van het OFP.

35.5

Indien er bij de kwijting van de aansprakelijkheden een tekort aan activa van het OFP wordt vastgesteld omdat de beschikbare activa ontoereikend zouden zijn om de onderliggende rechten van de pensioenregelingen te dekken, neemt/nemen de vereffenaar(s) een beslissing in overeenstemming met de beslissing van de Algemene Vergadering of, ingeval van een gerechtelijke vereffening, van de rechter. Bij gebrek aan een dergelijke beslissing beslist de vereffenaar, rekening houdende met de bepalingen van de artikelen 42, §2 van de Wet, de bepalingen van de Statuten van het OFF' en zijn beheersovereenkomsten) en de bepalingen van de betrokken pen sioenregeling(en).

35.6

Indien er na kwijting van de aansprakelijkheden een positief saldo wordt vastgesteld en de netto-activa van het stabilisatiefonds vereffend worden of indien de netto-activa van het OFP de verplichtingen voortvloeiend uit de vereffende pensioenregeling(en) overtreffen, zal de vereffenaar het surplus toekennen, zoveel ais mogelijk in overeenstemming met het doel van het OFP en/of de bepalingen van sociaal recht en arbeidsrecht die van toepassing zijn op de uitvoering van pensioenstelsels beheerd door het OFP, Als er een stabilisatiefonds werd opgericht, zal de vereffenaar rekening houden met de voorzieningen betreffende de terugbetaling uit de overeenkomst of uit het document.

Hoofdstuk Viii - Boekjaar- Jaarrekeningen

Artikel 36 - Boekjaar

Het boekjaar van het OFP loopt van 1 januari tot en met 31 december van elk kalenderjaar. In beginsel

worden de jaarrekening en het boekjaar elk jaar op 31 december afgesloten.

Artikel 37 - Jaarrekeningen

De Raad van Bestuur van het OFP stelt de jaarrekeningen en een Bestuurdersverslag op.

Na goedkeuring van het jaarverslag en het Bestuurdersverslag kan aan de Bestuurders kwijting worden verleend voor het vorig boekjaar. Als de kwijting wordt verleend, zijn de Bestuurders, binnen de perken opgelegd door het Belgisch Wetboek van Vennootschappen, ontheven van hun verplichtingen.

Hoofdstuk IX - Algemene bepalingen

Artikel 38 - Verwijzing naar de toepasselijke wetgeving

MOD2.2

Luik B -14ervolg

Voor alles wat niet uitdrukkelijk geregeld wordt in deze Statuten wordt er verwezen naar de relevante wetsbepalingen.

Artikel 39 - Deelbaarheid van de bepalingen

Indien één of meerdere bepalingen van de Statuten, om welke reden dan ook, nietig, ongeldig of zonder uitwerking zouden zijn of zouden worden verklaard, worden zij, onder voorbehoud van tegenstrijdige wettelijke bepalingen of gerechtelijke beslissingen, als ongeschreven beschouwd, terwijl alle overige bepalingen van kracht blijven en hun volledige uitwerking behouden,

Isabelle De Somviele Advocaat Claeys & Engels Lasthebber

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ton aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Voor. behouden aan het Belgisch Staatsblad

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -16/12/2014 - Annexes du Moniteur belge

Coordonnées
GE EUROPEAN PENSION FUND

Adresse
ROBERT SCHUMANPLEIN 2-4 1040 BRUSSEL

Code postal : 1040
Localité : ETTERBEEK
Commune : ETTERBEEK
Région : Région de Bruxelles-Capitale