HYDROGEN, FUEL CELLS & ELECTROMOBILITY IN EUROPEAN REGIONS, EN ABREGE : HYER

Divers


Dénomination : HYDROGEN, FUEL CELLS & ELECTROMOBILITY IN EUROPEAN REGIONS, EN ABREGE : HYER
Forme juridique : Divers
N° entreprise : 810.412.531

Publication

20/11/2013
ÿþ Copie à publier aux annexes du Moniteur belge après dépôt de l'acte MQD 2.2

N° d'entreprise : 810.412.531

W

Réservé

au

Moniteur

belge

*131790 5*

Greffe

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/11/2013 - Annexes du Moniteur belge

Dénomination

(en entier) : Hydrogen, Fuel Cells & Electromobility in European Regions

(en abrégé) : HyER

Forme juridique : A.I.S.B.L.

Siège : Avenue des Arts 3/4/51210 Bruxelles

Objet de l'acte : Modification du conseil d'administration et transfert de siège social

L'Assemblé Generale du 17 Octobre 2012 a pris les décisions suivantes:

1. Démissions d'administrateurs:

- Sven Wolf, né le 7 Février 1972, passeport n° 85927724, demeurant à Seicira Hàcksjerbâcksvâgen 41, SE-443 32 Lerum (Suède)

- Silvana de Matteo, née le 13 Février 1957, carte d'identité n° AR0422834, demeurant à Via Cesalpino 53 20128, Milano (Italie)

- Adwin Martens, né le 19 Janvier 1968, carte d'identité n°6157603273, demeurant à Eglantierstraat 8 2350 Vosselaar (Belgique)

2. Nominations d'administrateurs:

- Alexandra Von Huffelen, née le 21 Juillet 1968, passeport n° NS9L684KO, demeurant à 40, Coolsingel 3011 AD Rotterdam (Pays-Bas)

- Pontus Lindberg, né le 19 Mai 1966, passeport n° 82142347, demeurant à SE-291 89 Kristianstad (Suède) - Jean Francoise Macaire, née le 8 Juin 1956, passeport n° 13AF22541, demeurant à 37 rue de la grange St Pierre, F-86000 Poitiers (France)

Le nouveau Conseil d'aministration est composé comme suit: Alexandra Van Huffelen, Davide Damosso, Heinrich Klingenberg, Pontus Lindberg, Jean Francoise Macaire, Kit Malthouse, Javier Navarro, Jean Marc Pastor, Andreas ZIolek.

3. Transfert de siège social:

Le siège social de HyER est transferé de

Avenue des Arts 314/5

1210 Bruxelles

à

Square de Meeûs 1

1000 Bruxelles

F { adrin "C(2r

flcb/& Gt.

Mentionner sur la dernière page du Volet B : Aie recto : Nom et qualité du notaire instrumentant ou de la personne ou des personnes ayant pouvoir de représenter l'association, la fondation ou l'organisme à l'égard des tiers

Au verso : Nom et signature

19/01/2012
ÿþ MOQ 2.2

In de bijsagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

Voor-

behouder

aars het

Belgisch

5taatsblai

1.11A001E111917



,BRUSSEg

JAN 2012

Griffie

Ondernemingsnr : 810.412.531

Benaming

(voluit) : European Regions and Municipalities Partnershipon hydirgen and fuel cells

(verkort). HyRaMP

Rechtsvorm : I.V.Z.W

Zetel : Kunstlaan 3/4/5 1210 Brussel

Onderwerp akte : Nieuwe naam en verandering in Statuten.

Op de algemene ledenvergadering van 27 oktober 2011 is besloten de huidige naam HyRaMP te' veranderen in "HyER", Hydrogen, fuel cells and Electro-mobility in European Regions.

A. OPRICHTING, DOELEINDEN & FUNCTIES

1.Oprichting & naam

Art. 1.1  Er werd een internationale vereniging zonder winstoogmerk opgericht onder de naam "Hydrogen, fuel cells and Electro-mobility in European Regions met als afkorting "HyER", voortaan voor de doeleinden van dit document ook de "vereniging" genoemd. De vereniging is een internationale vereniging zonder winstoogmerk (ivzw) die is opgericht krachtens de wettelijke bepalingen van de Belgische wet van 2 mei 2002 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de ' stichtingen.

2. Zetel

Art. 2.1  De zetel van de vereniging is gevestigd te Brussel, Kunstlaan 3-5 1210 Brussel. De zetel mag beslissing van de Raad van Bestuur en na voorafgaande raadpleging van de Algemene Vergadering naar een. andere plaats in België worden verplaatst. Bij beslissing van de Raad van Bestuur mogen er in andere plaatsen; in België of in het buitenland regionale kantoren worden opgericht.

3. Duur

Art. 3.1  De vereniging HyER is opgericht voor onbepaalde duur.

Art. 3.2  De vereniging kan echter op elk moment bij beslissing van de Algemene Vergadering onder de in artikel 15 beschreven voorwaarden worden ontbonden.

4.Missie & doeleinden

Art. 4.1  Definitie & missieverklaring

De vereniging voorziet de Europese gemeenten en regio's (voortaan ook de "leden" genoemd) van een representatieve instantie die coherent, duidelijk waarneembaar en gezaghebbend kan zijn ten opzichte van alle relevante stakeholders en beslissingsorganen zowel op publiek als privaat niveau.

De vereniging laat haar leden een sleutelrol spelen bij de uitvoering van strategieën die gericht zijn op de, toepassing van waterstof, brandstofcellen en electro-mobiliteit..

5. Activiteiten

Art. 5.1  De vereniging zal haar doeleinden verwezenlijken middels de hieronder beschreven activiteiten.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging. stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij- het -Belgiseh-Staatsbtad --1-9/0112042-Annexes-du- Moniteur-belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -19/01/2012 - Annexes du Moniteur belge

Mon 2.2

De vereniging zal dienen als coërdinatieplatform voor Europese regio's en gemeenten en onderwerpt zich aan de volgende grondbeginselen:

" Harmoniseren van synergieen tussen nationale, regionale en lokale programma's en beleid.

" Assisteren van regio's en gemeenten bij het afstemmen en integreren van hun strategische prioriteiten, aanpak en doelstellingen met betrekking tot duurzame energie in een low-carbon samenleving.

" Verzamelen van ervaringen die bijdragen tot de Europese agenda en de definitie van prioriteiten. Verhogen van het effect van de inspanningen van regio's en gemeenten door het identificeren, coördineren en samenpakken van relevante activiteiten van diverse regio's en gemeenten in Europa.

" Scheppen van een vruchtbare bodem voor grensverleggend onderzoek en demonstratie projecten in Europa die leiden to innovatie en het promoten van succes van pilot projecten en directe toepassingen.

" Aanmoedigen van publiek acceptatie op Europees niveau door het identificeren en plannen van maatregelen ter verhoging van bekendheid in de Europese context en het actief betrekken van belanghebbenden.

" Ontwikkelen van financiële mechanismen en strategieën ter integratie van waterstof, brandstofcellen en electro-mobiliteit op Europese schaal en op lokaal niveau. Ontplooien als een spil voor gegevens verzameling en effect rapportage.

" Redigeren van feitelijke beleidsaanbevelingen voor lokale beslissingnemers.

Art. 5.2  Commerciële activiteiten

De vereniging verricht geen activiteiten die op een commerciële manier worden uitgevoerd, en moet dus niet

in het Handelsregister worden ingeschreven (art. 61 lid 2 CC).

Art. 5.3  Activiteitenplan

De activiteiten van de vereniging zulten worden gepland en georganiseerd op basis van een jaarlijks, door de Raad voor te stellen activiteitenplan. Het activiteitenplan moet vier (4) wekenvoor de volgende Algemene Vergadering ter raadpleging aan de leden worden voorgelegd. De Algemene Vergadering zal beslissen over het voorgestelde activiteitenplan en zal het bekrachtigen.

Het activiteitenplan zef een samenvatting bevatten van het algemeen beleid en de doeleinden en details van de respectieve activiteiten voor de periode die in het activiteitenplan aan bod komt. Het zal ook de voornaamste standpunten van de vereniging aangaande het FCH JTI bevatten en alle andere activiteiten die door de vereniging worden uitgevoerd om haar doeleinden na te streven.

B. DEFINITIES

6.Regio's en gemeenten

Art. 6.1  De Europese regio's en gemeenten zijn gedefinieerd als openbare, regionale of lokale overheden onder het niveau van de nationale en/of centrale regering, met een politieke vertegenwoordigingsbevoegdheid, en werden benoemd door een, al naar het geval, in de verschillende nationale, regionale of lokale administratieve systemen behoorlijk aangewezen instantie.

De leden van de vereniging zullen komen uit de EU-lidstaten, de Europese Economische Ruimte alsook uit de geassocieerde landen en kandidaat-lidstaten van de EU.

Art. 6.2  Groepen van regio's

Uitzonderlijk mogen groepen van Europese regio's en/of gemeenten in een lidstaat of uit verschillende

lidstaten, of een partnerschap van regio's en/of gemeenten ook lid van de vereniging worden.

Elk lid van zulke groep of partnerschap moet beantwoorden aan de bepalingen in artikel 4.

Elke groep van regio's en/of gemeenten zal beschikken over één stem ten behoeve van de handelingen en

het besluitvormingsproces van de vereniging.

C. LIDMAATSCHAP, VERTEGENWOORDIGING

7.Status van lidmaatschap

Art. 7.1  Lidmaatschap is mogelijk op twee manieren: volwaardig lidmaatschap en geassociaeerd lidmaatschap. Per regio of gemeente is Mn volwaardig lidmaatschap is toegestaan. In het algemeen wordt deze volwaardige lidmaatschap status toegekend aan de regio of gemeente, te weten de lokale autoriteit direct onder de nationale overheid. Met toestemming van de regio kan volwaardig lidmaatschap worden overgedragen aan een lagere overheid in de regio of gemeente. Naast het volwaardige lidmaatschap van een regio kunnen andere (lagere) lokale overheden in de regio in aanmerking komen voor een geassocieerd lidmaatschap.

De status van waarnemer kan worden verleend aan kandidaat-leden van de vereniging totdat hun lidmaatschap door de Algemene Vergadering is bekrachtigd, of in andere gevallen zoals beschreven in het huishoudelijk reglement van de vereniging.

,.,

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -19/01/2012 - Annexes du Moniteur belge

Mao 2.2

Art. 7.2  Criteria om in aanmerking te komen als lid

Het lidmaatschap van de vereniging staat open voor elke Europese regio en/of gemeente die aan de

volgende criteria voldoet:

(i)De regio's en gemeenten moeten de doeleinden en activiteiten van de vereniging zoals bepaald in artikelen 4 en 5 van de statuten delen en steunen;

(ii)De regio's en gemeenten moeten relevante activiteiten, projecten of programma's hebben in onderzoek & ontwikkeling, demonstratie, industrialisering of inzet van waterstof, brandstofcellen en electro-mobiliteit.

(iii)De regio's en gemeenten kunnen geëngageerde afgevaardigden en middelen toewijzen om actief deel te nemen aan en bij te dragen tot de verwezenlijking van de doeleinden en taken van de vereniging;

Art. 7.3  Rechten van de leden

De leden hebben hoofdzakelijk de volgende rechten:

" Op de hoogte worden gesteld van de activiteiten van de vereniging;

" Deelname aan de aktiviteiten van de Vereniging (afgeronde projekten, werkgroepen, task forces, etc)

" De leden van de Raad van Bestuur verkiezen; en te worden verkozen als lid van de Raad van Bestuur (alleen volwaardige leden)

" Algemene Vergaderingen en andere vergaderingen die plaatsvinden om zaken van algemeen belang te bespreken, bijwonen;

" Voorstellen formuleren voor acties die gericht zijn op het verwezenlijken van de doeleinden van de vereniging en haar activiteitenplan;

" Stemmen over kwesties waarvoor gestemde beslissingen vereist zijn. (alleen volwaardige leden.

Art. 7.4  Plichten van de leden

De leden hebben onder andere, ook de volgende plichten, en zij zullen hun plichten vervullen volgens de

statuten van de vereniging. Meer in het bijzonder moeten de leden:

" De vergaderingen bijwonen waarop zij uitgenodigd zijn door de besluitvormende organen;

" Handelen met inachtneming van de statuten van de vereniging;

" Trouw en integer handelen bij het uitvoeren van alle taken waarvoor zij zouden verkozen en aangewezen zijn; (heeft allen betrekking op het Bestuur; alleen volwaardige leden)

" De Belgische, Europese, nationale en internationale wetten naleven en handelen in volledige overeenstemming met het huishoudelijk reglement van de vereniging;

" Een jaarlijkse contributie betalen die elk jaar door de Algemene Vergadering wordt vastgesteld na aanvaarding door de meerderheid van de door de Raad van Bestuur voor het komende jaar voorgedragen leden.

Art. 7.5  Toelating van nieuwe leden

Elke regio of gemeente die zich bij de vereniging wil voegen, moet voldoen aan de in artikel 7.2. vermelde criteria om in aanmerking te komen, bevestigen dat zij de inhoud van deze statuten kent en de rechten en plichten daarin begrijpen en aanvaarden.

Aanvragen tot lidmaatschap moeten worden gericht aan het door de Raad van Bestuur benoemde secretariaat van de vereniging,

Na ontvangst van de aanvraag zal het secretariaat de aanvraag voorleggen aan de Raad van Bestuur van de vereniging, die over de ontvankelijkheid van de aanvraag tot lidmaatschap zal oordelen. De Raad van Bestuur zal het resultaat van de evaluatie aan de Algemene Vergadering voorleggen en zal de aanvrager binnen twee (2) maanden na de datum van ontvangst van de aanvraag in kennis stellen van zijn oordeel.

Een negatieve evaluatie van een aanvraag moet gebaseerd zijn op objectieve redenen die aan de aanvrager worden meegedeeld.

De aanvrager heeft het recht om bezwaar in te dienen tegen een negatief oordeel van de Raad van Bestuur en om zijn argumenten op de volgende Algemene Vergadering naar voren te brengen.

Art. 7.6  Opzegging van lidmaatschap

Het lidmaatschap kan worden opgezegd door:

Art. 7.6.1 - Ontslagneming: Elk lid kan op eender welk moment ontslag nemen uit de vereniging door middel van een schriftelijke opzegging aan de Raad van Bestuur, die de Algemene Vergadering zal inlichten. De opzegging moet minstens twee (2) maanden voor de volgende Algemene Vergadering gebeuren en moet daartegen effectief zijn.

Art. 7.6.2 -Uitsluiting: Een lid dat niet langer geëngageerd is voor de doeleinden van de vereniging of dat onderhavige statuten ernstig overtreedt, kan worden uitgesloten van de vereniging door een beslissing van de Algemene Vergadering die met een (2/3) tweederdemeerderheid van de aanwezige of vertegenwoordigde en

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -19/01/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

stemmende leden is genomen. Het betrokken lid zal worden uitgenodigd en zal het recht hebben om zijn standpunten aan de Algemene Vergadering uiteen te zetten, hetzij mondeling tijdens de bijeenkomst hetzij schriftelijk, maar in ieder geval vóór de stemming.

De uitstuiting zal van kracht worden na de overmaking van de beslissing tot uitsluiting door de Algemene Vergadering. Indien het uitgesloten lid niet aanwezig of behoorlijk vertegenwoordigd was op de bijeenkomst van de Algemene Vergadering die over zijn uitsluiting beraadslaagde en zijn verdediging niet op diligente wijze indiende, moet de beslissing tot uitsluiting aan het voormalige lid worden betekend door middel van een aangetekende brief met bericht van ontvangst.

Art. 7.6.3  Zal als "niet geëngageerd" lid worden beschouwd, het lid dat inactief wordt met het oog op de taken die aan het lid toegewezen zijn en dat de missie & doeleinden van de vereniging zoals bepaald in artikel 4 van de statuten niet in acht neemt.

Art. 7.7  Termijn van lidmaatschap

Het lidmaatschap van de vereniging komt overeen met de duur van de vereniging zoals aangegeven in artikel 3.1 en kan worden beëindigd als een van de voorwaarden beschreven in artikel 7.6 van deze statuten is vervuld.

Art. 7.8  Aansprakelijkheid van de leden

Elk lid zal zich houden aan de bepalingen van deze statuten. Een lid of zijn afgevaardigde zal echter niet

aansprakelijk zijn voor financiële of andere verbintenissen van de vereniging.

8.Vertegenwoordiging van leden

Art. 8.1  Elk lid van de vereniging zal een behoorlijk gemachtigde afgevaardigde aanwijzen Afgevaardigden moeten hooggeplaatste medewerkers/werknemers zijn van organisaties en/of entiteiten, moeten behoorlijk benoemd en gevolmachtigd zijn door de respectieve leden van de vereniging en moeten de passende vertegenwoordigingsbevoegdheid hebben.

Er kan ook een plaatsvervanger worden aangewezen om de afgevaardigde in geval van afwezigheid te vervangen. Die benoeming kan altijd worden gewijzigd en moet aan de bestuursinstanties van de vereniging worden meegedeeld.

Art. 8.2  De afgevaardigden zullen verantwoordelijk zijn voor de follow-up en uitvoering van de taken die aan hen en de leden zijn toegewezen jegens de vereniging. De afgevaardigden moeten hun engagement voor de doeleinden en principes van de vereniging zoals bepaald in deze statuten aantonen.

D. ORGANISATIE

9.Bestuur & structuur

Art. 9.1  Bestuur

De vereniging zal de volgende bestuursinstanties hebben:

" De Algemene Vergadering;

" De Raad van Bestuur, met een voorzitter en ondervoorzitters;

" Het secretariaat;

" Een penningmeester.

Art. 9.2  Structuur

De Algemene Vergadering zal de organisatiestructuur van de vereniging bekrachtigen. De structuur kan bestaan uit comités, stuurgroepen, werkgroepen of taakgroepen die zuilen worden opgericht en gevolmachtigd door de Algemene Vergadering voor het toezicht op of de uitvoering van activiteiten van de vereniging in overeenstemming met haar doeleinden en activiteitenplan.

De leden van de Raad van Bestuur zijn geautoriseerd om de vereniging te vertegenwoordigen ten opzichte van andere belanghebbenden .

Art. 9.3  Begroting en rekeningen

Het boekjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december van elk jaar. De Raad van Bestuur legt de jaarrekeningen van het vorige jaar en de begroting van het volgende jaar ter goedkeuring voor aan de Algemene Vergadering.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -19/01/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Art. 9.4  Financiële middelen en lidgeld

De Algemene Vergadering zal het jaarlijkse lidgerd bepalen dat moeten worden betaald door de leden van

de vereniging.

10. Algemene Vergadering

Art. 10.1  Rol & samenstelling

De Algemene Vergadering is het hoogste gezag van de vereniging. Zij bepaalt het algemeen beleid van de vereniging en kreeg alle nodige bevoegdheden voor de verwezenlijking van de doeleinden van de vereniging, tenzij die bevoegdheden uitdrukkelijk gedelegeerd zijn aan een andere bestuursinstantie van de vereniging. Zij zal beslissen over alle zaken met betrekking tot de interne organisatie, de plichten van de leden tegenover de vereniging en de eventuele geldelijke verplichtingen die ontstaan zijn tegenover derden, en die niet door deze artikelen of door een door de Algemene Vergadering genomen besluit aan andere bestuursinstanties gedelegeerd zijn.

Zij zal jaarlijks door de Raad van Bestuur worden bijeengeroepen en zal de onderlinge uitwisseling van informatie tussen de leden van de vereniging verzekeren.

Elk jaar zal minstens één Algemene Vergadering plaatsvinden.

Art. 10.2  Vertegenwoordiging op de Algemene Vergadering

De Algemene Vergadering zal samengesteld zijn uit alle leden van de vereniging. Elk lid zal één afgevaardigde voor de Algemene Vergadering aanwijzen via een elektronische of schriftelijke mededeling die na de oprichting van de vereniging naar de Raad van Bestuur moet worden gestuurd. De afgevaardigde zal het stemrecht van het vertegenwoordigde lid uitoefenen.

Art. 10.3  Gevolmachtigde

Elke afgevaardigde van een lid zal één stemrecht hebben op de Algemene Vergadering. Dezelfde regel geldt voor groepen van regio's en/of gemeenten die lid zijn van de vereniging. In geval van afwezigheid kan elke afgevaardigde van een lid bevoegdheden verlenen aan een andere afgevaardigde van een lid om hem op de Algemene Vergadering te vertegenwoordigen.

Geen enkel lid mag meer dan één lid vertegenwoordigen.

De benoeming van een gevolmachtigde moet gebeuren door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de Raad van Bestuur en het secretariaat minstens twee weken voorafgaand aan de Algemene Vergadering. Geen enkele volmachthouder zal meer dan een lid vertegenwoordigen.

Art. 10.4  Buitengewone Algemene Vergadering

Er kan een Buitengewone Algemene Vergadering worden bijeengeroepen op verzoek van de Raad van Bestuur of van twee derde (2/3) van de leden van de vereniging, met opgave van de redenen voor die beslissing.

Art. 10.5  Vergaderprocedures

De voorzitter van de Raad van Bestuur van de vereniging zal de Algemene Vergadering voorzitten, en indien hij niet kan, zal een van de ondervoorzitters de voorzitter (zoals gedefinieerd in artikel 1.1) vervangen. De leden zullen de agenda van de vergadering en eventueel documentatiemateriaal ontvangen voorafgaand aan de Algemene Vergadering of elke andere vergadering.

Het secretariaat zal notulen nemen van de handelingen, met inbegrip van een verslag van alle genomen beslissingen. Na de vergadering zal een kopie van de ontwerpnotulen naar elk lid worden gestuurd voor opmerkingen. De notulen zullen worden geacht goedgekeurd te zijn tenzij er binnen een (1) maand na de verzending naar de leden bezwaren zijn opgeworpen bij het secretariaat.

Art. 10.6  Beslissingen van de Algemene Vergadering

Besluiten van de Algemene Vergadering vereisen een gewone meerderheid van stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden, behoudens eventuele andersluidende bijzondere bepalingen hierin bevat en alleen voor specifieke gevallen.

In de Algemene Vergadering zal elk lid één stem hebben. Leden die een ander lid vertegenwoordigen, hebben bijkomend de stem van het vertegenwoordigde lid overeenkomstig artikel 10.3.

Het stemmen zal plaatsvinden bij handopsteken tenzij door twee derde (2/3) van de aanwezige en vertegenwoordigde leden een geheime stemming is gevraagd.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -19/01/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOQ' 2.2

Beslissingen van de Algemene Vergadering worden onder de aandacht van de leden gebracht middels de notulen van de Algemene Vergadering, die overeenkomstig artikel 10.5 onder alle leden zullen worden verspreid voor opmerkingen.

Art. 10.7  Quorum

Opdat een Algemene Vergadering geldig beslissingen zou kunnen nemen, moet op die Algemene Vergadering een quorum van twee derde (2/3) van de afgevaardigden van de leden in persoon of vertegenwoordigd aanwezig zijn. De voorzitter zal een beslissende stem hebben in geval van een impasse of bij staking der stemmen

Art. 10.8  Bevoegdheden

De Algemene Vergadering is in het bijzonder bevoegd om:

" Het algemeen beleid van de vereniging te bepalen;

" De statuten te wijzigen. Voor deze beslissing zal een meerderheid van minstens drie vierde (3/4) van de uitgebrachte stemmen vereist zijn;

" Het jaarlijks activiteitenplan en alle aanpassingen of herzieningen daarvan goed te keuren en aan te nemen;

-De Raad van Bestuur als instantie of de individuele leden ervan te verkiezen, te ontslaan en decharge te verlenen. Voor deze beslissing zal een meerderheid van minstens drie vierde (3/4) van de uitgebrachte stemmen vereist zijn;

" Het intern huishoudelijk reglement en alle aanpassingen of wijzigingen daarvan aan te nemen.

" Te beslissen over de oprichting of stopzetting van comités, stuurgroepen, taakgroepen of werkgroepen. Voor deze beslissing zal een meerderheid van minstens drie vierde (3/4) van de uitgebrachte stemmen vereist zijn;

" De opname van een nieuw lid te bekrachtigen;

.De benoeming van het secretariaat te bekrachtigen;

" Te beslissen over het bedrag van de jaarlijkse retributie;

.Te beslissen over de uitsluiting van leden;

.Te beslissen over de voortzetting of de ontbinding van de vereniging;

" Alle andere activititen of transacties van de Raad van Bestuur goed te keuren.

Art. 10.9  Waarvoor de Algemene Vergadering niet bevoegd is

De Algemene Vergadering zal niet bevoegd zijn om beslissingen te nemen en zal geen aanbevelingen doen

aan alle of individuele leden over een zaak die in strijd is met de wetgeving van het land van verblijf van een lid.

11. Raad van Bestuur

Art. 11.1  Rol & verantwoordelijkheden "

De Raad van Bestuur zal alle bevoegdheden krijgen die nodig zijn om de vereniging te besturen en te

beheren in overeenstemming met deze statuten, de beslissingen van de Algemene Vergadering en de

doeleinden van de vereniging. De Raad van Bestuur zal in het bijzonder:

.Verantwoordelijk zijn voor en richting en leiding geven bij de algemene activiteiten van de vereniging;

" De Algemene Vergadering bijeenroepen en voorstellen ontwerpen voorafgaand aan het besluitvormingsproces van de Algemene Vergadering;

" Het intern huishoudelijk reglement opstellen en wijzigen en dit aan de Algemene Vergadering ter bekrachtiging voorleggen;

" De regelmatige stroom van informatie en feedback bij de leden van de vereniging verzekeren en ervoor zorgen dat elk lid toegang tot de documenten van de vereniging heeft;

.Beoordelen of nieuwe leden voldoen aan de criteria om in aanmerking te komen en zijn mening geven over hun toelating of weigering overeenkomstig artikel 7.2 van deze statuten. De Raad van Bestuur zal zijn mening ter bekrachtiging voorleggen aan de Algemene Vergadering;

" Beslissen over de benoeming van het secretariaat en zijn beslissing ter goedkeuring voorleggen aan de

Algemene Vergadering;

-De vereniging vertegenwoordigen tegenover elke andere belanghebbende.

-De oprichting voorstellen van eventuele ad hoc groepen binnen de vereniging;

.De activiteiten die worden uitgevoerd door de Algemene Vergadering en andere ad hoc groepen van de

vereniging coördineren.

'De voorzitter en de penningmeester van het Bestuur zijn de wettelijke vertegenwoordigers van de vereniging.

De Raad van Bestuur zal de belangen van de vereniging en niet de belangen van de individuele leden vertegenwoordigen.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -19/01/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

De leden van de Raad van Bestuur ontvangen geen vergoeding of terugbetaling van reis- of andere onkosten van de vereniging, tenzij de Algemene Vergadering daarover anders beslist.

Art. 11.2  Samenstelling

De Raad van Bestuur zal, tenzij anders overeengekomen, samengesteld zijn uit:

" een voorzitter

" ondervoorzitters

" gewone leden.

De Raad van Bestuur zal samengesteld zijn uit minstens drie (3) en hoogstens negen (9) leden.

Om het werk en het startproces van de vereniging te vergemakkelijken, zal voorafgaand aan de oprichtingsvergadering een voorlopige Raad van Bestuur worden aangewezen. Die voorlopige Raad van Bestuur zal gedurende een periode van zes (6) maanden na de oprichtingsdatum van de vereniging zitting hebben. Na afloop van deze periode zal de Algemene Vergadering van de vereniging haar leden van de Raad van Bestuur verkiezen.

Het definitieve aantal leden van de Raad van Bestuur zal worden bepaald door de Algemene Vergadering na afloop van de ambtstermijn van de voorlopige Raad van Bestuur.

De Raad van Bestuur kan geval per geval waarnemers op zijn vergadering uitnodigen, zonder stemrecht.

Art. 11.3  Selectiecriterium

De leden van de Raad van Bestuur van de vereniging zullen natuurlijke personen zijn die behoorlijk gevolmachtigd zijn door de respectieve autoriteiten en die een aanzienlijke kennis van en beproefde ervaring met FCH-technologieën hebben en die bereid zijn om een passende hoeveelheid inspanningen, tijd en aanwezigheid te besteden aan de activiteiten van de vereniging.

Art. 11.4  Benoeming

De leden van de Raad van Bestuur zullen worden verkozen door de Algemene Vergadering, afzonderlijk en

voor een mandaat van twee (2) jaar, overeenkomstig artikel 10.9.

De Raad van Bestuur zal onder zijn leden de voorzitter en de ondervoorzitters kiezen. Indien en wanneer nodig kunnen door de Algemene Vergadering bijkomende leden van de Raad van Bestuur worden verkozen.

Art.11.5  Ambtstermijn

De leden van de Raad van Bestuur kunnen worden herverkozen voor multiple mandaten. Een herbenoeming van dezelfde perso(o)(en) zal mogelijk zijn. De termijn voor elk individu zal echter beperkt zijn tot maximum zes (6) jaar.

In elk geval kan het einde van het mandaat van een lid van de Raad van Bestuur ook plaatsvinden door:

" Ontslagneming;

" Ontslag door de Algemene Vergadering zoals bepaald in artikel 10.8 van deze statuten wegens redenen vermeld in artikelen 7.6.2 en 7.6.3 van de statuten;

" Verlies van de vertegenwoordigingsbevoegdheid van het lid van de vereniging in de Algemene Vergadering.

Art. 11.6  Plaatsvervanging

ln geval van afwezigheid of tijdelijke, maar hoe dan ook belangrijke vacature van verkozen leden van de Raad van Bestuur voor om het even welke reden, en tenzij er door het lid van de vereniging zelf een vervanger is aangewezen, zullen de andere leden van de Raad van Bestuur onder de afgevaardigden van de leden van de vereniging een vervanger voordragen om hen te vervangen, namens hen te spreken en te stemmen, en dit voor de duur van het mandaat. In het geval dat hun termijn niet eindigt tegen de volgende Algemene Vergadering moeten vervangen leden van de Raad van Bestuur op die vergadering worden herbevestigd.

Art. 11.7  Vergaderingen

De Raad van Bestuur zal telkens wanneer nodig vergaderen en minstens een keer om de vier (4) maanden. Buitengewone vergaderingen zullen worden bijeengeroepen op verzoek van om het even welk lid van de Raad van Bestuur.

Art. 11.8  Beslissingen

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -19/01/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Elk lid van de Raad van Bestuur zal één stem hebben. Beslissingen worden bereikt en kunnen alleen worden genomen in een vergadering of elke andere procedure waarbij minstens twee derde (2/3) van de leden van de Raad van Bestuur aanwezig of vertegenwoordigd zijn met stem recht.

De Raad van Bestuur moet in elk gevat proberen om tot een consensus te komen. is dit niet mogelijk, dan kunnen beslissingen worden bereikt met een twee derde (2/3) meerderheid van de uitgebrachte stemmen en op voorwaarde dat de quorumvereisten zoals hierboven bepaald, nagekomen zijn. Bij gelijkheid van stemmen heeft de voorzitter de beslissende stem.

Waarnemers die de vergadering van de Raad van Bestuur bijwonen, hebben geen stemrechten. 12. Secretariaat

Art. 12.1  Benoeming

De Raad van Bestuur benoemt het secretariaat voor een eerste termijn van een (1) jaar. De benoeming van

het secretariaat zal onderworpen zijn aan de bekrachtiging door de Algemene Vergadering.

De leden van de Raad van Bestuur van de vereniging zullen beslissen over de duur en de benoeming van het secretariaat voor de volgende jaren..

Art. 12.2  Verantwoordelijkheden

Het secretariaat is onder andere verantwoordelijk voor de organisatie van vergaderingen en zal de activiteiten van de vereniging ondersteunen, zoals gevraagd door de Raad van Bestuur. Het secretariaat woont de vergaderingen bij zoals gevraagd door de Raad van Bestuur.

13.Ad hoc groepen

Art. 13.1  Oprichting

Om de doeleinden van de vereniging beter te kunnen nastreven en vertegenwoordigen, kan de Raad van Bestuur voorstellen doen voor en zal de Algemene Vergadering al naar het geval beslissen over de oprichting van comités, stuurgroepen, taakgroepen of werkgroepen op aanbeveling van de Raad van Bestuur.

De Algemene Vergadering zal regels opstellen voor de samenstelling, bevoegdheid en functie van de ad hoc groepen op aanbeveling van de Raad van Bestuur.

14.Wijzigingen aan de statuten

Art. 14.1  Beslissing over wijzigingen

De Algemene Vergadering zal verantwoordelijk zijn voor de goedkeuring van wijzigingen aan de statuten van de vereniging overeenkomstig artikel 10.8 van deze statuten. Elk voorstel tot wijziging zal schriftelijk aan de Raad van Bestuur worden voorgelegd minstens twee (2) maanden voor de aanstaande Algemene Vergadering.

Om op de Algemene Vergadering geldig te kunnen beraadslagen over het voorstel tot wijziging moet dat voorstel afkomstig zijn van minstens vijfentwintig procent (25%) van de leden.

De wijziging aan deze statuten moet worden aangenomen overeenkomstig artikel 10.8.

15. Ontbinding

Art. 15.1  Beslissing

De Algemene Vergadering beslist over de ontbinding van de vereniging overeenkomstig de bepalingen van artikel 10.8 hierboven.

Elk voorstel tot ontbinding moet schriftelijk aan de Algemene Vergadering worden voorgelegd minstens zes (6) maanden voor de eerstkomende vergadering. Om op de Algemene Vergadering geldig te kunnen beraadslagen over het voorstel tot ontbinding moet dat voorstel afkomstig zijn van minstens vijfentwintig procent (25%) van de leden.

In geval van ontbinding zal de Algemene Vergadering de vereffenaars aanwijzen en de vereffeningsprocedure vaststellen. In alle gevallen van vrijwillige of gerechtelijke ontbinding, op om het even welk moment en ongeacht de reden, zullen de netto-activa van de ontbonden vereniging worden toegewezen aan andere, door de Algemene Vergadering aan te wijzen verenigingen zonder winstoogmerk die een identiek of soortgelijk doe! nastreven.

16.Openbaarmakingen en communicatie

Art. 16.1  Documenten van de vereniging

Alle documenten die door de vereniging zijn opgesteld, moeten ter beschikking van al haar leden worden

gesteld.

Voorbehouden aan het Belgisch Staatsblad

Luik B - Vervolg

Art. 16.2 -- Communicatie

De vereniging zal communicatie- en verspreidingsactiviteiten ondernemen.

17.Intern reglement

Naast de machtigingsbepalingen in andere artikelen van deze statuten kan de Raad van Bestuur een interne reglementering in de vorm van een "Huishoudelijk Reglement" voorstellen en kan de Algemene Vergadering dat aannemen, zodat de vereniging deze statuten of het bestuur van de vereniging verder kan specificeren.

18.Toepasselijk recht

De vereniging en haar relatie met haar leden zal onderworpen zijn aan de Belgische wet mocht er zich een geschil voordoen. Alle zaken die niet uitdrukkelijk geregeld zijn in deze statuten worden geregeld overeenkomstig de wet van 2 mei 2002 betreffende de internationale verenigingen zonder winstoogmerk.

19. Werktaal

De werktaal van de vereniging zal het Engels zijn. In geval van geschil tussen de leden zal de Engelse :

versie van de statuten prevaleren.

Marieke Reijalt

Afgevaardig bestuurder

MOD 2.2

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Coordonnées
HYDROGEN, FUEL CELLS & ELECTROMOBILITY IN …

Adresse
SQUARE DE MEEUS 1 1000 BRUXELLES

Code postal : 1000
Localité : BRUXELLES
Commune : BRUXELLES
Région : Région de Bruxelles-Capitale