LIBERAAL COORDINATIECENTRUM VOOR THUISZORG EN DIENSTVERLENING

Association sans but lucratif


Dénomination : LIBERAAL COORDINATIECENTRUM VOOR THUISZORG EN DIENSTVERLENING
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 464.138.070

Publication

18/09/2013
ÿþui

ij

"

"

"

Bestuurders

MOD 2.2

j In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie

na neerlegging van de akte ter griffie

Ondernemingsnr ; 464.138.070

Benaming

(voluit) : LIBERAAL COORDINATIECENTRUM VOOR THUISZORG EN

DIENSTVERLENING

(verkort) :

Rechtsvorm : Vereniging zonder winstoogmerk Zetel : Paleizenstraat 2 -1030 Brussel Onderwerp akte : Benoeming bestuurders

Liberaal Coördinatiecentrum voor Thuiszorg en Dienstverlening vzw, Paleizenstraat 2 -1030 Brussel Samenstelling van de raad van bestuur.

Overeenkomstig de wettelijke en statutaire bepalingen, heeft de algemene vergadering, in zitting van 28 juni 2012, de hiernavolgende bestuurders verkozen

In zitting van 7 juni 2013 heeft de raad van bestuur de volgende mandaten verdeeld :

Voorzitter

DEWAELHEYNS Marc Philippe, geboren te Tienen op 28.06.1955 en woonachtig te 3300 Tienen, Aarschotsesteenweg 762

Ondervoorzitters

BROECKX Catherine Marie, geboren te Oostende op 25.11.1954 en woonachtig te 1600 Sint-Pieters-Leeuw, Volsemstraat 17

VERVOORT Harry Alfons Jan, geboren te Aarschot op 06.06.1945 en woonachtig te 3200 Aarschot, Witte Bergenstraat 25

Secretaris

WILLEMS Philip Victor, geboren te Halle op 06.03.1964 en woonachtig te 1755 Oetingen, Blijkheerstraat 71

Schatbewaarder

FELICE Roger, geboren te Oudergem op 03.10.1942 en woonachtig te 1700 Dilbeek, Achter d'Abdij 35

BONAVENTIJRE François Hugo, geboren te Vilvoorde op 04.06.1950 en woonachtig te 1830 Machelen Blijde lnkomststraat 30

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de persa(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -18/09/2013 - Annexes du Moniteur belge

*I13255*I

0 9 SEP 2013

aPtiSSEL

Griffie

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

MOD 2.2

Luik B - vervolg

DE BOECK William Auguste Joseph, geboren te Ukkel op 27.09.1959 en woonachting te 1850 Grimbergen, Windekindstraat 8

HECTOR Christine Marie, geboren te Ukkel op 05.01.1988 en woonachtig te 1932 Sint-Stevens-Woluwe, Ter Eyckenstraat 5

HOLSBEEK Laurent Victor, geboren te Tienen op 19.09.1938 en woonachtig te 3300 Tienen, Kapucijnenstraat 33/3

LEJEUNE Marie Andrée Delphine, geboren te Mechelen op 16.08.1946 en woonachtig te 3300 Tienen, Residentie Beatrijs, Leopoldvest 93 Bus 93

LUCKERMANS Patricia, geboren te Leuven op 19.07.1963 en woonachting te 3020 Herent, Roeselveld 9,

MARKEY Gilbert Medard, geboren te Oostende op 01.12.1929 en woonachtig te 1000 Brussel, Adolphe Maxlaan 108/15

MEEUS Gilbert Lodewijk, geboren te Tienen op 08,08.1950 en woonachtig te 1800 Vilvoorde, Permekestraat 25

NEYTS Freddy Alfons, geboren te Oostende op 11/10/1946 en woonachtig te 1000 Brussel, Leon Lepagestraat 9

SLAETS René Ludovicus Stephanus, geboren te Herselt op 25.09.1934 en woonachtig te 3200 Aarschot, M, Lemmensstraat 5

TUERLINX Delphine, geboren te Marcinelle op 31.01.1940 en woonachtig te 3290 Diest, Oude Baan 71

VANEX Willy Achille, geboren te Hoegaarden op 21.02.1929 en woonachtig te 3320 Hoegaarden, Koning Albertlaan 27

VAN HOREBEEK Willy, geboren te Nieuwrode op 31.08,1944 en woonachtig te 3221 Nieuwrode, Rot 11

Raadgeefster

HECQ Anne-Françoise, geboren te Ottignies op 14.05.1967 en woonachtig te 1400 Nivelles, Rue Bayard 4

Ph. WILLEMS

Secretaris

Op de laatste biz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -18/09/2013 - Annexes du Moniteur belge

19/09/2012
ÿþMOD 2.2



r In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

I~

IIl" I12 1b5 jili1,11111111

1311USSEL

10 SEP 2012

Griffie

be

a

Bi Stal

Ondernemingsnr : 464.138.070

Benaming

(voluit) : LIBERAAL COORDINATIECENTRUM VOOR THUISZORG EN DIENSTVERLENING

(verkort)

Rechtsvorm ; Vereniging zonder winstoogmerk

Zetel : Paleizenstraat 2 -1030 BRUSSEL

Onderwerp akte : Nieuwe statuten

Hierbij gevoegd vindt u het verslag - uittreksel - van de algemene vergadering van 28 juni 2012, evenals hieronder de gecoördineerde nieuwe statuten die eenparig werden goedgekeurd door de voornoemde algemene vergadering.

LIBERAAL COORDINATIECENTRUM VOOR THUISZORG EN DIENSTVERLENING

Vereniging zonder winstoogmerk

Paleizenstraat 2 - 1030 BRUSSEL

De algemene vergadering, bijeengekomen op 28 juni 2012 heeft beslist om de samengeordende statuten aan te nemen volgens de hierna vermelde tekst. Deze statuten vervangen aile voorafgaande gepubliceerde en neergelegde statuten.

STATUTEN VAN DE VERENIGING

I. RECHTSVORM

Artikel 1

De vereniging wordt opgericht als een rechtspersoon, meer bepaald als een vereniging zonder winstoogmerk (hierna "vzw" genaamd) op grond van de wet van 27 juni 1921 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 1 juli 1921 zoals gewijzigd door de wet van 2 mei 2002 en de wet van 16 januari 2003.

Il. NAAM EN MAATSCHAPPELIJKE ZETEL

Artikel 2

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -19/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

V

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -19/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

Moo 2.2

De vereniging wordt opgericht voor onbepaalde duur onder de benaming "Liberaal Coördinatiecentrum voor

Thuiszorg en Dienstverlening, vereniging zonder winstoogmerk".

De vereniging is hoofdzakelijk werkzaam in Vlaams Brabant en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Artikel 3

De in artikel 2 vermelde benaming moet voorkomen in alle akten, facturen, aankondigingen, bekendmakingen en andere stukken uitgaande van de vereniging, onmiddellijk gevolgd of voorafgegaan door "vereniging zonder winstoogmerk" of door de afkorting "vzw", met nauwkeurige aanwijzing van de zetel.

Artikel 4

De maatschappelijke zetel is gevestigd in België in het gerechtelijk arrondissement Brussel. Hij is gelegen te 1030 Brussel, Paleizenstraat 2.

III, HET DOEL EN DE SOCIALE DOELSTELLING

Artikel 5

De vereniging heeft tot doel de thuiszorg en de thuiszorgdiensten te coördineren en/of te organiseren, t.t.z : a)de zorgen en de dienstverlening die aan iedere zieke, gehandicapte of bejaarde persoon een verblijf in de eigen vertrouwde omgeving waarborgt en dit in de best mogelijke omstandigheden

b)andere sociale en/of gezinsvriendelijke dienstverlening die bij de aanvrager thuis verstrekt wordt.

De thuiszorg en de thuiszorgdiensten die door de vzw gecoördineerd of georganiseerd worden, zijn onder andere de volgende

a) D verpleegkundige zorgen

" gezins- en bejaardenhulp

© sociale dienst

b) Q' kinesitherapie

D logopedie

Q tandverzorging

D psychologische hulp

D palliatieve zorg

Q poetshulp

Q' thuisoppas bij zieken

D thuisoppas voor zieke kinderen

" babysit

Q' ergotherapie

O aanpassing van de woning

" kleine klusjeswerkzaamheden thuis

D vervoer door vrijwilligers

D uitlening van noodoproepsystemen

D uitlening van materiaal voor zieken en gehandicapten

D thuisbezorging van maaltijden

u pedicure

Q' coiffure.

Ook andere vormen van thuiszorg of thuishospitalisatie kunnen door de vereniging gecoordineerd of

georganiseerd worden.

c)de geneesheren-generalisten naar vrije keuze van de patiënt.

Om de voornoemde doelstellingen te realiseren mag de vereniging samenwerkingsakkoorden afsluiten, zoals bedoeld in artikel 43 van de wet van 6 augustus 1990 betreffende de ziekenfondsen, met de Liberale Mutualiteit van Brabant alsmede met andere vzw's verwant aan het voornoemd ziekenfonds en andere organisaties die hetzelfde doel nastreven. Zo fungeert de vereniging voor wat de coördinatie van de verpleegkundige zorgen betreft, tevens als koepelvereniging voor de vzw "V.Z.V.V.".

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -19/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

Mao 2.2

De vereniging kan daarenboven overeenkomsten afsluiten met andere publiek- of privaatrechtelijke organisaties, verenigingen of instellingen, waarvan de activiteiten betrekking hebben op de thuiszorg en de thuiszorgdiensten.

Zij mag alle onroerende goederen bezitten die noodzakelijk zijn voor de verwezenlijking van haar doel, hetzij in volte eigendom, hetzij in vruchtgebruik.

IV, DE LEDEN

Artikel 6

De vereniging is samengesteld uit effectieve leden en toegetreden leden.

Enkel deze effectieve leden, hierna "leden" genoemd, bezitten de volle rechten en plichten beschreven door

de wet op de vzw's en de huidige statuten.

De toegetreden leden zijn deze bedoeld in de artikelen 55 en 56 van de onderhavige statuten. Zij hebben

geen stemrecht.

Artikel 7

EFIet aantal leden is onbeperkt, maar mag niet kleiner zijn dan 4,

OZijn lid van de vereniging voor hernieuwbare periodes van maximum 6 jaar, die telkenmale samenvallen met de termijn tijdens dewelke de leden van de algemene vergadering van de Liberale Mutualiteit van Brabant hun mandaat uitoefenen ;

I .De effectieve leden van de raad van bestuur van de Liberale Mutualiteit van Brabant :

a)die een mutualiteitsafdeling vertegenwoordigen waarvan het werkingsgebied zich voornamelijk uitstrekt

over Vlaams Brabant;

Deze bestuurders zijn ambtshalve lid van de vereniging.

b)die een mutualiteitsafdeling vertegenwoordigen waarvan het werkingsgebied zich voornamelijk uitstrekt

over het Brussels Hoofdstedelijk gewest en mits zij aangeduid worden door de raad van bestuur van het

voornoemd ziekenfonds.

2.Maximum 10 personen aangeduid door de algemene vergadering van de vereniging, op voorstel van de raad van bestuur van de vereniging, onder de vertegenwoordigers van de leden in de algemene vergadering van de Liberale Mutualiteit van Brabant die een mutualiteitsafdeling vertegenwoordigen waarvan het werkingsgebied zich voornamelijk uitstrekt over Vlaams Brabant of het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

3.Maximum 5 personen aangeduid door de raad van bestuur van de Liberale Mutualiteit van Brabant.

4.Maximum 10 personen aangeduid door de algemene vergadering van de vereniging, op voorstel van de raad van bestuur van de vereniging en waarvan de bekwaamheid op het gebied van thuiszorg of in een ander domein bijdraagt tot de ontplooiing en de ontwikkeling van de vereniging.

DDe ledenlijst wordt in elk geval geactualiseerd nadat de mutualistische verkiezingen hebben plaatsgehad en de nieuwe algemene vergadering en de nieuwe raad van bestuur van de Liberale Mutualiteit van Brabant werden geïnstalleerd. De actualisatie van de ledenlijst gebeurt met inachtname van de hiervoor vermelde bepalingen.

De leden die niet meer aangeduid zijn zoals voorzien onder de punten 1, 2, 3 en 4 hiervoor blijven evenwel hun mandaat uitoefenen totdat in hun vervanging voorzien is.

Artikel B

De algemene vergadering beslist soeverein, mits naleving van de bepalingen van artikel 7, over de aanvaarding van de nieuwe leden. De beslissing is niet vatbaar voor hoger beroep en moet niet gemotiveerd worden.

Artikel 9

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -19/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Om lid te worden moet men

1.lid zijn van de Liberale Mutualiteit van Brabant en bijdragen voor de aanvullende verzekering ;

2.hetzij effectief lid zijn van de raad van bestuur van de Liberale Mutualiteit van Brabant zoals bedoeld in artikel 7.1., hetzij aangeduid zijn door de algemene vergadering op voorstel van de raad van bestuur van de vereniging zoals bedoeld in artikel 7.2. en 7.4., hetzij aangeduid zijn door de raad van bestuur van de Liberale Mutualiteit van Brabant zoals bedoeld in artikel 7.3.

3.instemmen met de statuten en de reglementering die in uitvoering ervan wordt opgemaakt. De verbintenis opgelegd door voornoemd punt 3 zit vervat in de betaling van de bijdrage.

Artikel 10

De leden kunnen te allen tijde ontslag nemen uit de vereniging door hun ontslag schriftelijk over te maken

aan de voorzitter van de raad van bestuur.

Het ontslag zal ingaan 8 dagen na datum van dit schrijven.

Wordt als ontslagnemend beschouwd :

Q'het lid dat vierentwintig maanden achterstallig is met het betalen van zijn bijdragen ;

Q'hef lid dat niet meer voldoet aan de in artikelen 7 en 9 van de huidige statuten gestelde voorwaarden voor zijn aanvaarding ;

Dhet lid dat ernstig nadeel berokkend heeft aan de belangen van de vereniging of aan de leden die hiervan deel uit maken ;

Q'het lid dat gerechtelijk veroordeeld is voor een feit dat de eerbaarheid schendt ;

Q'het lid dat aan drie opeenvolgende algemene vergaderingen niet deelneemt of zich niet laat vertegenwoordigen.

Artikel 11

Onverminderd de toepassing van de bepalingen van artikel 7 van de onderhavige statuten kan de uitsluiting van een lid slechts beslist worden door de algemene vergadering bij meerderheid van twee derde van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde personen.

Het lid waarvoor de uitsluiting wordt voorgesteld, wordt gehoord door de raad van bestuur die een procesverbaal opmaakt van de feiten en de verklaringen.

Dit proces-verbaal zal voorgelegd worden aan de algemene vergadering.

Artikel 12

De redenen tot uitsluiting zijn onder andere de volgende :

Dernstige tekortdoening aan de eer ;

Deen gerechtelijke veroordeling voor een feit dat de eerbaarheid schendt ;

Q'ernstig nadeel berokkend hebben aan de belangen van de vereniging of aan de leden die hiervan deel uit maken,

Artikel 13

Bij overlijden vervalt automatisch de hoedanigheid van lid.

Artikel 14

Alle ontslagnemende, geschorste of uitgesloten leden, evenals hun erfgenamen, kunnen geen aanspraak maken op het bezit van de vereniging.

Zij kunnen geen teruggave eisen van de door hen of hun lasthebber gestorte bijdragen. Zij kunnen noch opgave of overlegging van rekeningen, noch zegellegging, noch inventaris eisen of vorderen.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -19/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

Moa 2.2

Artikel 15

De raad van bestuur kan, tot de eerstvolgende algemene vergadering, de deelname verbieden van een lid aan de activiteiten en vergaderingen van de vereniging wanneer dit lid ernstig nadeel berokkend heeft aan de belangen van de vereniging of aan de leden die hiervan deel uit maken.

De volgende algemene vergadering zal zich, overeenkomstig artikel 11, uitspreken over de uitsluiting van het lid of zal deze in zijn rechten herstellen.

Artikel 16

De raad van bestuur houdt op de maatschappelijke zetel van de vereniging een register van de leden bij.

Dit register vermeldt de naam, voornamen en woonplaats van de leden of, ingeval het een rechtspersoon betreft, de naam, de rechtsvorm en het adres van de zetel. Bovendien moeten aile beslissingen betreffende toetreding, uittreding of uitsluiting van leden door toedoen van de raad van bestuur in dat register ingeschreven worden binnen acht dagen nadat hij van de beslissing in kennis werd gebracht.

Het lid medeondertekent in het register de vermelding van zijn aanvaarding. Deze ondertekening houdt in dat hij akkoord gaat met de huidige statuten, het reglement van inwendige orde alsook met de beslissingen genomen door de vzw.

Artikel 17

Alle leden kunnen op de zetel van de vereniging het register van de leden raadplegen, alsmede de notulen en beslissingen van de algemene vergadering, van de raad van bestuur en van de personen, al dan niet met een bestuursfunctie en die in de schoot van de vereniging of voor haar rekening een mandaat bekleden evenals alle boekhoudkundige stukken van de vereniging, na dit voorafgaandelijk schriftelijk te hebben aangevraagd aan de raad van bestuur met vermelding van de documenten welke het lid zou willen inzien.

De partijen komen een datum overeen waarop de documenten kunnen worden ingekeken, deze datum wordt vastgesteld binnen een termijn van één maand na ontvangst van de vraag.

V. DE WERKING VAN DE ALGEMENE VERGADERNG

Artikel 18

De algemene vergadering is samengesteld uit alle leden.

Zij wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van bestuur of, bij zijn afwezigheid, door één van de ondervoorzitters, of bij ontstentenis, door een bestuurder die hiervoor door de raad van bestuur werd aangeduid.

De personen aangeduid door de raad van bestuur van de Liberale Mutualiteit van Brabant die niet de hoedanigheid bezitten van effectieve leden, zetelen in de algemene vergadering van de vereniging met raadgevende stem.

Bovendien kan de voorzitter te allen tijde beroep doen op deskundigen om de vergaderingen met raadgevende stem bij te wonen.

Artikel 19

De algemene vergadering vergadert voor 30 juni van ieder kalenderjaar in verband met de goedkeuring van de rekeningen.

Een buitengewone algemene vergadering kan te allen tijde worden bijeengeroepen door een beslissing van de raad van bestuur, hetzij de raad van bestuur die zelf vraagt, hetzij op schriftelijk verzoek gericht door één vijfde van de leden aan hem gericht,

Artikel 20

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -19/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

MoD 2,2

De algemene vergadering wordt, minstens 8 kalenderdagen op voorhand, door de raad van bestuur per gewone brief bijeengeroepen. De uitnodiging wordt namens de raad ondertekend door de voorzitter of, bij ontstentenis, door één van de ondervoorzitters of door de secretaris.

De oproepingsbrief vermeldt de dag, het uur en de plaats van de vergadering en bevat de agenda.

Elk voorstel door een twintigste van de leden ondertekend dat minstens 8 dagen váôr de datum van de algemene vergadering gericht wordt aan de raad van bestuur, moet op de agenda geplaatst worden.

Artikel 21

Elk lid heeft het recht de algemene vergadering bij te wonen.

Hij kan zich laten vertegenwoordigen door een ander lid drager van een geschreven en ondertekende

volmacht.

Elk lid kan slechts drager zijn van één enkele volmacht.

De raad van bestuur mag het model van de volmachten vastleggen en eisen dat deze zouden worden

neergelegd op de door hem aangeduide plaats, minstens drie dagen vóór de vergadering.

Artikel 22

Alle leden hebben een gelijk stemrecht in de algemene vergadering, iedereen beschikt over één stem.

Ieder persoon met een persoonlijk of een met de vereniging strijdig belang, kan niet deelnemen aan de beraadslagingen en aan de stemming van dit punt op de agenda.

De stemming gebeurt door handopsteking behalve indien de voorzitter beslist dat er tot een geheime stemming dient overgegaan te worden of indien de helft van de aanwezige of vertegenwoordigde leden op het ogenblik van de stemming hierom vragen.

In geval van een geheime stemming, wordt er geen rekening gehouden met de ongeldige en blanco stemmen alsook de onthoudingen voor de berekening van de meerderheid behalve in geval van uitsluiting van

een lid. "

Bij staking van stemmen, is de stem van de voorzitter of van de bestuurder die hem vervangt,

doorslaggevend.

Artikel 23

De algemene vergadering kan slechts geldig beraadslagen over de punten die vermeld staan op de agenda.

Uitzonderlijk mag er over een punt dat niet voorkomt op de agenda, behalve in de gevallen voorzien door de wet van 27 juni 1921, beraadslaagd worden op voorwaarde dat de helft van de leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn op de algemene vergadering en dat twee derde onder hen akkoord gaat om dit punt op de agenda te plaatsen.

Artikel 24

Behalve in geval van statutenwijzigingen, wijziging van het doel of de doeleinden, ontbinding of omzetting van de vzw, waar zij enkel kan beslissen overeenkomstig de bepalingen voorzien door de wet van 27 juni 1921, mag de algemene vergadering beslissingen nemen ongeacht het aantal aanwezige leden.

De beslissingen worden genomen bij meerderheid van stemmen, behalve voor de beslissingen in verband met de uitsluiting van een lid, statutenwijzigingen, wijziging van het doel of van de doeleinden, ontbinding of omzetting van de vzw, zijnde de uitzonderingen voorzien in de wet van 27 juni 1921.

De algemene vergadering kan zich slechts uitspreken over de statutenwijzigingen die expliciet vermeld staan in de oproeping en wanneer tenminste twee derde van de leden op de vergadering aanwezig of vertegenwoordigd zijn.

Ingeval op de eerste vergadering minder dan 2/3 van de leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn, kan een tweede vergadering worden bijeengeroepen die geldig kan beraadslagen, alsook de Wijzigingen aannemen met de meerderheden hierna bepaald, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden, De tweede vergadering mag niet binnen de 15 dagen volgend op de eerste vergadering worden gehouden. De beslissing wordt geacht aanvaard te zijn indien ze wordt goedgekeurd door 2/3 van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.

Nochtans kunnen wijzigingen met betrekking tot het doel of de doeleinden waarvoor de vereniging opgericht werd evenals de ontbinding van de vereniging, slechts aanvaard worden met een meerderheid van 4/5 van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.

Artikel 25

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -19/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

M0D 2.2

De beslissingen genomen door de algemene vergadering worden ter kennis gebracht van de leden door toezending van de notulen van de zitting.

De beslissingen van de algemene vergadering worden bewaard in een notulenregister.

De notulen warden opgesteld door de secretaris van de raad van bestuur of, in geval van belet, door een andere bestuurder die hiervoor wordt aangeduid door de raad van bestuur.

De notulen worden getekend door de voorzitter en de secretaris en bewaard in een register op de maatschappelijke zetel van de vereniging.

Alle leden kunnen op de zetel van de vereniging deze notulen inkijken na een schriftelijke aanvraag gericht te hebben aan de voorzitter van de raad van bestuur met wie zij een datum en een uur overeenkomen voor de inzage van de notulen.

VI, DE BEVOEGDHEDEN VAN DE ALGEMENE VERGADERING

Artikel 26

De algemene vergadering is het soeverein gezag van de vereniging, Zij beschikt over de bevoegdheden die

haar uitdrukkelijk door de wet of de huidige statuten worden verleend,

De bevoegdheden van de algemene vergadering bevatten het recht

1 °om de statuten te wijzigen ;

2°om nieuwe leden toe te laten ;

3°om een lid uit te sluiten ;

4°om de bestuurders, de commissaris, de controleur(s) van de rekeningen alsook de vereffenaar(s) te

benoemen en af te zetten ;

5°om de bezoldiging van de commissaris te bepalen ingeva! er een bezoldiging wordt toegekend ;

6°om jaarlijks de rekeningen en de begroting goed te keuren ;

7°om kwijting te geven aan de bestuurders, de commissaris, en in geval van vrijwillige ontbinding, aan de

vereffenaars ;

8°om het reglement van inwendige orde en zijn wijzigingen goed te keuren ;

9°om te beslissen een aansprakelijkheidsvordering aanhangig te maken tegen elk lid van de vereniging,

elke bestuurder, elke commissaris, elke persoon bevoegd om de vereniging te vertegenwoordigen of ieder door

de algemene vergadering aangeduide mandataris ;

10°om de vrijwillige ontbinding uit te spreken van de vereniging of de omzetting van deze van vereniging in

vennootschap met een sociaal oogmerk ;

11 °om te beslissen over de bestemming van het vermogen in geval van ontbinding van de vereniging.

VII. DE SAMENSTELLING VAN DE RAAD VAN BESTUUR

Artikel 27

1°De vereniging wordt bestuurd door een raad van bestuur, samengesteld uit minimum 3 bestuurders gekozen onder de leden.

2°Hef aantal bestuurders moet altijd lager zijn dan het aantal personen die lid zijn van de vereniging.

3°De leden van de raad van bestuur worden door de algemene vergadering aangeduid volgens de hierna vermelde modaliteiten

1.De effectieve leden van de raad van bestuur van de Liberale Mutualiteit van Brabant bedoeld in artikel 7.1. van deze statuten.

2.Maximum 10 personen verkozen onder de leden bedoeld in artikel 7.2. of 7.4. van deze statuten. 3.Maximum 5 personen verkozen onder de leden bedoeld in artikel 7.3. van deze statuten.

De leden die zich kandidaat wensen te stellen voor een bestuursmandaat, moeten hun kandidatuur bij aangetekend schrijven richten aan de voorzitter van de vereniging, uiterlijk 5 kalenderdagen vóór de datum van de algemene vergadering die de raad van bestuur moet verkiezen, vernieuwen of vervolledigen (de poststempel geldt hierbij als bewijs).

Onverminderd het recht van de leden van de algemene vergadering om zich kandidaat te stellen voor een bestuursmandaat, kan de uittredende raad van bestuur aan de algemene vergadering ook zijn eigen lijst met maximum 24 kandidaten voorleggen.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -19/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

De praktische modaliteiten in verband met de verkiezing van de bestuurders worden bepaald in het reglement van inwendige orde.

4°Het mandaat van bestuurder, dat te allen tijde kan herroepen worden door de algemene vergadering, bedraagt zes jaar.

Het mandaat eindigt nadat de samenstelling van de algemene vergadering van de vzw geactualiseerd werd conform de bepalingen van artikel 7 van de onderhavige statuten. Binnen het jaar zal overgegaan worden tot de vernieuwing van de leden van de raad van bestuur van de vzw. De uittredende bestuurders zijn herkiesbaar.

Wanneer de mandaten bij het verstrijken van de voorziene termijn niet hernieuwd worden, blijven de bestuurders evenwel hun mandaat voortzetten totdat in hun vervanging voorzien is.

5°Elke bestuurder aangesteld om een vacante plaats van een lopend mandaat in te vullen, wordt verkozen voor de tijd dat het mandaat nog loopt.

Artikel 28

De bestuurders oefenen hun functie kosteloos uit.

Zij mogen nochtans de terugbetaling vragen van de uitgaven en de kosten die zij maakten bij de uitoefening

van hun functie.

Artikel 29

De bestuurders gaan geen enkele persoonlijke verplichting aan inzake de verbintenissen die de vereniging aangaat. Hun aansprakelijkheid tegenover de vereniging is beperkt tot het vervullen van hun mandaat.

Artikel 30

Het mandaat van bestuurder is steeds herroepbaar zonder dat de algemene vergadering haar beslissing moet motiveren of verantwoorden.

De redenen tot uitsluiting zijn onder andere de volgende ;

Q'ernstige tekortdoening aan de eer ;

Q'een gerechtelijke veroordeling voor een feit dat de eerbaarheid schendt ;

Q'ernstig nadeel berokkend hebben aan de belangen van de vereniging of aan de leden die hiervan deel uit maken ;

Q'niet deelname aan drie opeenvolgende raden van bestuur en dit zonder geldige reden.

ledere bestuurder die ontslag wenst te nemen moet dit schriftelijk meedelen aan de raad van bestuur.

De ontslagnemende bestuurder moet evenwel zijn functie blijven uitoefenen tot de datum van de eerstvolgende algemene vergadering indien zijn ontslag tot gevolg heeft dat het aantal bestuurders minder wordt dan het minimumaantal dat in artikel 27 van de huidige statuten wordt vastgesteld.

VIII. DE WERKING VAN DE RAAD VAN BESTUUR

Artikel 31

De raad van bestuur kiest onder zijn leden een voorzitter.

Op voorstel van de voorzitter, duidt de raad van bestuur maximum drie ondervoorzitters, een secretaris

alsook een schatbewaarder aan.

Indien de raad van bestuur evenwel beslist om over te gaan tot een oproep tot de kandidaten, legt de raad de praktische modaliteiten vast.

Naast de coordinator/coordinatrice die desgevallend belast is met de dagelijkse administratieve opvolging van de vzw, kan de raad van bestuur eveneens een coordinator/coordinatrice vzw - ziekenfonds aanduiden die de betrekkingen onderhoudt tussen de vzw en het centrum voor maatschappelijk werk van de Liberale Mutualiteit van Brabant

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -19/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

De secretaris-generaal en de adjunct secretaris-generaal van de Liberale Mutualiteit van Brabant wonen ambtshalve de vergaderingen van de raad van bestuur bij.

De voorzitter wordt onder meer gelast met het bijeenroepen en voorzitten van de raad van bestuur.

Bij afwezigheid van de voorzitter, zal de raad van bestuur voorgezeten worden door één van de ondervoorzitters of bij gebrek, door een bestuurder die daartoe door de raad van bestuur werd aangeduid.

De secretaris wordt onder meer gelast met het opmaken van de notulen en te zorgen voor de bewaring van de documenten.

Hij zal binnen de korst mogelijke tijd overgaan tot het neerleggen van de akten, zoals vereist door de wet van 27 juni 1921, bij de griffie van de bevoegde rechtbank van koophandel.

Indien de voorzitter, de secretaris of de schatbewaarder tijdelijk verhinderd is, mag de raad van bestuur een bestuurder aanduiden om hem (hen) ad interim te vervangen.

De personen aangeduid door de raad van bestuur van de Liberale Mutualiteit van Brabant die niet de hoedanigheid bezitten van effectieve leden, zetelen in de raad van bestuur van de vereniging met raadgevende stem.

Bovendien kan de voorzitter te allen tijde beroep doen op deskundigen om de vergaderingen met raadgevende stem bij te wonen.

Artikel 32

De bestuurders mogen zich laten vertegenwoordigen door een andere bestuurder, drager van een geschreven en getekende volmacht.

Een bestuurder mag slechts één enkele bestuurder vertegenwoordigen.

De raad van bestuur beraadslaagt en beslist geldig indien de helft van de bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd zijn.

Artikel 33

Elke bestuurder beschikt over een stem.

De beslissingen van de raad van bestuur worden genomen bij meerderheid van de stemmen van de

aanwezige of vertegenwoordigde bestuurders.

Bij staking van stemmen, is de stem van de voorzitter, of van de bestuurder die hem vervangt, doorslaggevend.

Artikel 34

De raad van bestuur wordt bijeengeroepen door de voorzitter of, wanneer deze verhinderd is, door één van

de ondervoorzitters of de secretaris.

Hij mag ook bijeengeroepen worden op schriftelijke aanvraag van vijf bestuurders.

De oproepingsbrief voor de raad van bestuur wordt minstens acht kalenderdagen véâr de vastgestelde

datum van de vergadering van de raad van bestuur per gewone post opgestuurd.

De oproeping bevat de agenda.

De raad van bestuur beraadsiaagt enkel over de punten die op de agenda geplaatst zijn.

Uitzonderlijk kan een punt dat niet op de agenda staat besproken worden indien twee derde van de

aanwezige of vertegenwoordigde bestuurders hiermee akkoord gaan.

De beslissingen worden bewaard in een notulenregister, getekend door de voorzitter en de secretaris.

Dit register wordt bewaard op de maatschappelijke zetel van de vereniging waar alle leden ter plaatse deze

notulen kunnen inkijken na een schriftelijke aanvraag gericht te hebben aan de voorzitter van de raad van

bestuur met wie zij een datum en een uur overeenkomen voor de inzage van de notulen.

Artikel 35

1.indien een bestuurder, rechtstreeks of onrechtstreeks, een belang van vermogensrechtelijke aard heeft dat strijdig is met een beslissing of een verrichting die tot de bevoegdheid behoort van de raad van bestuur

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -19/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

en/of een persoonlijk belang, moet hij dit meedelen aan de andere bestuurders véér de raad van bestuur een besluit neemt.

2.De bestuurder met een tegenstrijdig en/of persoonlijk belang verlaat de vergadering en onthoudt zich van de beraadslaging en de stemming over de aangelegenheid waarop deze betrekking hebben.

3.Voormelde procedure is niet toepasselijk op gebruikelijke verrichtingen die plaatshebben onder de voorwaarden en tegen de zekerheden die op de markt gewoonlijk gelden voor soortgelijke verrichtingen.

IX.DE BEVOEGDHEDEN VOORBEHOUDEN AAN DE RAAD VAN BESTUUR

Artikel 36

Behalve indien zij één of meer algemene vertegenwoordigingsorganen of orga(a)n(en) voor het dagelijks bestuur opricht, zoals onder andere voorzien in de artikelen 38 tot 45 van de huidige statuten, wordt de vereniging bestuurd en vertegenwoordigd door de raad van bestuur. Behoudens speciale delegatie handelen de bestuurders als college.

Artikel 37

De raad van bestuur heeft de meest uitgebreide bevoegdheden voor het beheer en het bestuur van de vereniging, waarin onder andere zijn omvat het aankopen, ruilen of vervreemden van onroerende goederen en bezittingen, de vestiging van een hypotheek, het huren voor langer dan negen jaar en het vervreemden van roerende goederen. Hij mag alle leningen afsluiten en toekennen, het aanvaarden en het ontvangen van alle subsidies en toelagen of giften, onder de bij artikel 16 van de wet van 27 juni 1921 gestelde voorwaarden, en het uitvoeren van aile andere beschikkingen alsook het treffen van minnelijke schikkingen en het onderwerpen van een geschil aan arbitrage. De voornoemde opsomming geldt als voorbeeld en is geenszins beperkend.

Hij oordeelt over de te begeven betrekkingen, benoemt en ontslaat de leden van het personeel, bepaalt hun werkzaamheden en bezoldigingen of lonen.

Hij stelt de reglementen vast die voor het uitvoeren van de statuten noodzakelijk zijn en onderwerpt ze ter goedkeuring aan de algemene vergadering.

Al de bevoegdheden die niet uitdrukkelijk door de wel of door de statuten voorbehouden zijn voor de algemene vergadering worden door de raad van bestuur uitgeoefend.

Artikel 38

De raad van bestuur kan bepaalde bevoegdheden delegeren aan één of meerdere bestuurders, aan leden of aan derden.

In deze gevallen, zullen de omvang van de toegekende bevoegdheden en de duur gedurende welke zij mogen worden uitgeoefend nauwkeurig worden bepaald.

Het ontslag of de afzetting van een bestuurder stelt een einde aan iedere bevoegdheid die door de raad van bestuur aan die bestuurder gedelegeerd was.

Xl. RECHTSVORDERING

Artikel 39

De raad van bestuur vertegenwoordigt de vereniging in en buiten rechte als eiser of als verweerder. De voorzitter of de secretaris worden door de raad van bestuur gemachtigd om de vereniging te dien einde te vertegenwoordigen.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -19/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

Moo 2.2

Nochtans, in de gevallen vernield in artikel 26, 9° van huidige statuten, wordt de beslissing enkel genomen door de algemene vergadering.

Xll. HET DAGELIJKS BESTUUR

Artikel 40

De raad van bestuur mag het dagelijks bestuur van de vereniging alsook de daarbij horende handtekening, delegeren aan één persoon of aan een college van personen door hem aangeduid.

De raad van bestuur mag eveneens het dagelijks bestuur delegeren aan één of meerdere bestuurders.

Artikel 41

Voor het openen en het wijzigen van de financiële rekeningen is de handtekening vereist van de voorzitter, de secretaris en de schatbewaarder van de vereniging, die hierbij als lastgevers fungeren.

Zij kunnen eveneens machtiging verlenen aan andere bestuurders en/of aan derden om overschrijvingen en financiële opdrachten te tekenen, alsook gelden te deponeren of op te vragen.

De overschrijvingen, zowel manueel als elektronisch, moeten steeds gezamenlijk door twee gemachtigden (lasthebbers) ondertekend warden.

Artikel 42

De bevoegdheden van het orgaan van het dagelijks bestuur zijn beperkt tot de handelingen van het dagelijks bestuur.

De raad van bestuur kan echter bepaalde van zijn beslissingsbevoegdheden delegeren en (of) bepaalde bijzondere mandaten toevertrouwen aan de gedelegeerden voor het dagelijks bestuur.

Artikel 43

De raad van bestuur kan, te allen tijde en zonder dat hij zich moet verantwoorden, een einde stellen aan de functie uitgeoefend door de perso(o)n(en) gelast met het dagelijks bestuur.

Artikel 44

De bestuurders gelast met het dagelijks bestuur gaan geen enkele persoonlijke verplichting aan inzake de verbintenissen die de vereniging aangaat.

XIII. DE VERTEGENWOORDIGING

Artikel 45

De vereniging is geldig vertegenwoordigd in alle akten die de vereniging verbinden  buiten deze die onder het dagelijks bestuur vallen of de rechtsvorderingen  door de voorzitter, de secretaris en de schatbewaarder die gezamenlijk handelen en die, als orgaan, tegenover derden noch hun bevoegdheden noch een voorafgaandelijke beslissing noch een volmacht van de raad van bestuur zullen moeten bewijzen.

Dit geldt ondermeer voor de authentieke akten.

Indien de voorzitter en/of de secretaris en/of de schatbewaarder verhinderd zijn, wordt/worden de

verhinderde perso(o)n(en) vervangen door :

Q'één of meerdere ondervoorzitters van de vzw ;

Déén of meerdere personen gemandateerd door de raad van bestuur.

s

MOD 2,2

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -19/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

Niemand van de voornoemde gemachtigde personen moet tegenover derden noch de reden van verhindering opgeven van de persoon die hij/zij in voorkomend geval vervangt/vervangen of het bewijs geven van een voorafgaande beraadslaging van de raad van bestuur, noch om het even welk mandaat voorleggen.

De raad van bestuur mag, te allen tijde en zonder dat hij zich moet verantwoorden, een einde stellen aan het mandaat verleend aan de perso(o)n(en) gelast met de algemene vertegenwoordiging van de vereniging.

Artikel 46

De vereniging is ook geldig verbonden door speciale mandatarissen en dit binnen de perken verleend aan hun mandaten.

Artikel 47

De vereniging is eveneens geldig vertegenwoordigd voor de handelingen van het dagelijks bestuur door de gedelegeerde voor dit bestuur, die als orgaan geen voorafgaandelijke beslissing zal moeten bewijzen.

XIV, DE REKENINGEN EN BEGROTING

Artikel 48

De vereniging houdt een boekhouding bij volgens de richtlijnen opgelegd door de wet van 27 juni 1921 en haar uitvoeringsbesluiten.

Artikel 49

Het boekjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december.

Artikel 50

De rekeningen van het afgelopen dienstjaar en de begroting voor het volgend dienstjaar zullen binnen de in

de wet voorziene termijnen jaarlijks ter goedkeuring aan de algemene vergadering voorgelegd worden.

De rekeningen zullen neergelegd worden overeenkomstig de wet van 27 juni 1921.

Artikel 51

De algemene vergadering mag het nazicht van de rekeningen toevertrouwen aan een commissaris of aan een college van minimum 3 controleurs van de rekeningen, leden of niet-leden van de vereniging en die geen deel uitmaken van de raad van bestuur.

Indien het nazicht van de rekeningen toevertrouwd wordt aan een college van controleurs van de rekeningen, zijn deze aangeduid voor een termijn van drie jaar. Een controleur van de rekeningen is ieder jaar uittredend. De uittredingsorde wordt bij loting vastgesteld. De uittredende controleurs van de rekeningen worden slechts herkiesbaar na een termijn van één jaar.

De commissaris en de controleurs van de rekeningen hebben de breedste bevoegdheden wat de controle van het maatschappelijk vermogen aangaat.

In het kader van het samenwerkingsakkoord afgesloten met de Liberale Mutualiteit van Brabant, kan de raad van bestuur van het voornoemd ziekenfonds bovendien een persoon aanduiden gelast met het nazicht van de boekhouding van de vzw.

XV. DE BIJDRAGEN

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -19/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

MaD 2.2

Artikel 52

De leden betalen een jaarlijkse bijdrage.

Het bedrag van deze jaarlijkse bijdrage wordt vastgesteld door de raad van bestuur.

Deze bijdrage zal niet hoger mogen zijn dan 25 EUR per jaar.

Bij niet betaling van de bijdragen die horen bij een lid, stuurt de raad van bestuur een aangetekende

herinneringsbrief.

Het lid dat gedurende meer dan vierentwintig maanden zijn bijdragen niet heeft betaald, kan van ambtswege

door de algemene vergadering ais ontslagnemend worden beschouwd. Zij zal per gewone brief haar beslissing

aan het lid betekenen,

De beslissing van de algemene vergadering is onherroepelijk.

XVI. SOCIAAL FONDS, VOORZIENINGEN

Artikel 53

De ontvangsten van de vereniging bestaan uit

1.de bijdragen gestort door de leden ;

2.de giften, legaten, subsidies die de vereniging zal genieten ;

3. de intresten

4.de bijdragen toegekend door de Liberale Mutualiteit van Brabant in het kader van de

samenwerkingsakkoorden, afgesloten in toepassing van de bepalingen van artikel 43 van de wet van 6

augustus 1990 betreffende de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen;

5.de bijdragen, giften en tussenkomsten vrijwillig verleend door de organisaties, verenigingen of instellingen

bedoeld in artikel 5 van de huidige statuten ;

6.allerlei opbrengsten.

XVII. HET REGLEMENT VAN INWENDIGE ORDE

Artikel 54

Een reglement van inwendige orde mag worden ingevoerd. Voor de goedkeuring alsook de wijzigingen die hieraan zouden kunnen worden aangebracht is een beslissing van de algemene vergadering nodig, waarbij tenminste de helft van de leden aanwezig of vertegenwoordigd moet zijn en beslist wordt bij meerderheid van stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.

XVIII. DE TOEGETREDEN LEDEN

Artikel 55

Zijn toegetreden leden :

a)De leden die aangesloten zijn bij de Liberale Mutualiteit van Brabant en de bijdragen voor de aanvullende verzekering betalen.

b)De natuurlijke personen die de vereniging wensen te helpen of wensen deel te nemen aan haar activiteiten, die hun bijdrage betaald hebben en die zich ertoe verbinden het reglement van inwendige orde van de vereniging na te leven. De kandidaat die vermeld wenst te worden in de hoedanigheid van toegetreden lid, kan te dien einde een schriftelijke aanvraag indienen bij de raad van bestuur. De beslissing van de raad van bestuur moet niet gemotiveerd zijn. Zij is onherroepelijk.

c)De personen die een contract hebben afgesloten met de vzw, waarvan de doelstellingen werden erkend en bekrachtigd door de raad van bestuur en de overeengekomen bijdrage hebben betaald.

De toegetreden leden genieten slechts van de rechten en de plichten omschreven in huidig hoofdstuk.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -19/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Artikel 56

De toegetreden leden bedoeld In artikel 55 betalen jaarlijks een bijdrage. Het bedrag van deze jaarlijkse

bijdrage wordt door de raad van bestuur vastgesteld.

Deze bijdrage mag niet meer bedragen dan 25 EUR per jaar.

XiX. DE ONTBINDING VAN DE VERENIGING

Artikel 57

De beraadslaging en de beslissing over de ontbinding respecteert het quorum en de meerderheid zoals bepaald in de wet van 27 juni 1921. Vanaf de beslissing tot ontbinding vermeldt de vzw steeds dat zij een "vzw in vereffening" is.

Artikel 58

ln geval van vrijwillige ontbinding van de vereniging, duidt de algemene vergadering de vereffenaar(s) aan en bepaalt hun bevoegdheden. .

Artikel 59

in alle gevallen van ontbinding, hetzij vrijwillig, hetzij gerechtelijk, zal het beschikbaar netto maatschappelijk vermogen overgaan naar de vzw "Sociale Werken van de Liberale Mutualiteit van Brabant", gelegen te 1030 Brussel, Koninginneplein 51-52, in het gerechtelijk arrondissement Brussel.

indien de vzw " Sociale Werken van de Liberale Mutualiteit van Brabant" moest ontbonden worden vóór de ontbinding van de huidige vereniging, za! het beschikbaar maatschappelijk actief overgedragen worden aan de statutaire dienst "Administratief centrum" van de Liberale Mutualiteit van Brabant, gelegen te 1030 Brussel, Koninginnepieln 51-52, in het gerechtelijk arrondissement Brussel.

Artikel 60

Alle beslissingen betreffende de ontbinding, de vereffeningvoorwaarden, de benoeming en de ambtsbeëindiging van de vereffenaars, de afsluiting van de vereffening en de bestemming van het actief zullen neergelegd worden ter griffie van de rechtbank van koophandel en bekendgemaakt in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad, overeenkomstig de wet van 27 juni 1921 en haar uitvoeringsbesluiten.

XX. BETWiSTiNGEN

Artikel 61

Alle betwistingen inzake interpretatie van de statuten, van de bijzondere reglementen of van de beslissingen van de algemene vergadering, worden door deze soeverein beslecht.

Voor eensluidend afschrift verklaard,

In naam en voor rekening van de vzw,

Na(a)m(en), voorna(a)m(en)

Louis PAEPS

Voorzitter

Handelend in de hoedanigheid van vertegenwoordigingsorgaan van de vereniging.

MOD 2.2

'Voor-bahOuden aan het Belgisch Staatsblad

Luik B - Vervolg

PAEPS Louis Voorzitter

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -19/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)nten) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

08/05/2012
ÿþ MOD 2.2

[f as I ln de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie

na neerlegging van de akte ter griffie

11111 111111 111 N NIIIIIAN

*12086114*

bel a~ BE Sta

2 5 min. 2012

RUSSEt

Griffie

Ondernemingsnr : 464.138.070

Benaming

(voluit) : LIBERAAL COORDINATIECENTRUM VOOR THUISZORG EN DIENSTVERLENING

(verkort) :

Rechtsvorm : Vereniging zonder winstoogmerk

Zetels Paleizenstraat 2 -1030 BRUSSEL

Onderwerp akte : Nieuwe statuten

Hierbij gevoegd vindt u het verslag - uittreksel - van de algemene vergadering van 30 juni 2011, evenals hieronder de gecoördineerde nieuwe statuten die eenparig werden goedgekeurd door de voornoemde algemene vergadering.

LIB5RAAL COORDINATIECENTRUM VOOR THUISZORG EN DIENSTVERLENING

Vereniging zonder winstoogmerk

Paleizenstraat 2 -1030 BRUSSEL

De algemene vergadering, bijeengekomen op 30 juni 2011 heeft beslist om de samengeordende statuten aan te nemen volgens de hierna vermelde tekst. Deze statuten vervangen alle voorafgaande gepubliceerde en neergelegde statuten.

STATUTEN VAN DE VERENIGING

I. RECHTSVORM

Artikel 1

De vereniging wordt opgericht als een rechtspersoon, meer bepaald als een vereniging zonder winstoogmerk (hierna "vzw" genaamd) op grond van de wet van 27 juni 1921 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 1 juli 1921 zoals gewijzigd door de wet van 2 mei 2002 en de wet van 16 januari 2003.

Il. NAAM EN MAATSCHAPPELIJKE ZETEL

Artikel 2

De vereniging wordt opgericht voor onbepaalde duur onder de benaming "Liberaal Coördinatiecentrum voor

Thuiszorg en Dienstverlening, vereniging zonder winstoogmerk".

De vereniging is hoofdzakelijk werkzaam in Vlaams Brabant en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/05/2012 - Annexes du Moniteur belge

~

MOD 2.2

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/05/2012 - Annexes du Moniteur belge

Artikel 3

De in artikel 2 vermelde benaming moet voorkomen in alle akten, facturen, aankondigingen, bekendmakingen en andere stukken uitgaande van de vereniging, onmiddellijk gevolgd of voorafgegaan door "vereniging zonder winstoogmerk" of door de afkorting "vzw", met nauwkeurige aanwijzing van de zetel.

Artikel 4

De maatschappelijke zetel is gevestigd in België in het gerechtelijk arrondissement Brussel, Hij is gelegen te 1030 Brussel, Paleizenstraat 2,

III. HET DOEL EN DE SOCIALE DOELSTELLING

Artikel 5

De vereniging heeft tot doel de thuiszorg en de thuiszorgdiensten te coördineren en/of te organiseren, t.t.z. : a)de zorgen en de dienstverlening die aan iedere zieke, gehandicapte of bejaarde persoon een verblijf in de eigen vertrouwde omgeving waarborgt en dit in de best mogelijke omstandigheden

b)andere sociale en/of gezinsvriendelijke dienstverlening die bij de aanvrager thuis verstrekt wordt.

De thuiszorg en de thuiszorgdiensten die door de vzw gecoördineerd of georganiseerd worden, zijn onder andere de volgende :

a) " verpleegkundige zorgen

Q' gezins- en bejaardenhulp

Q' sociale dienst

b) 0 kinesitherapie

" logopedie

Q' tandverzorging

Q' psychologische hulp

D palliatieve zorg

o poetshulp

Q' thuisoppas bij zieken

Q' thuisoppas voor zieke kinderen

D babysit

Q' ergotherapie

Q' aanpassing van de woning

D kleine klusjeswerkzaamheden thuis

Q' vervoer door vrijwilligers

Q' uitlening van noodoproepsystemen

Q' uitlening van materiaal voor zieken en gehandicapten

Q' thuisbezorging van maaltijden

Q' pedicure

O coiffure,

Ook andere vormen van thuiszorg of thuishospitalisatie kunnen door de vereniging gecoordineerd of

georganiseerd worden.

c)de geneesheren-generalisten naar vrije keuze van de patiënt.

Om de voornoemde doelstellingen te realiseren mag de vereniging samenwerkingsakkoorden afsluiten, zoals bedoeld in artikel 43 van de wet van 6 augustus 1990 betreffende de ziekenfondsen, met de Liberale Mutualiteit van Brabant alsmede met andere vzw's verwant aan het voornoemd ziekenfonds en andere organisaties die hetzelfde doel nastreven. Zo fungeert de vereniging voor wat de coordinatie van de verpleegkundige zorgen betreft, tevens als koepelvereniging voor de vzw "V.Z.V.V.".

De vereniging kan daarenboven overeenkomsten afsluiten met andere publiek- of privaatreohtelijke organisaties, verenigingen of instellingen, waarvan de activiteiten betrekking hebben op de thuiszorg en de thuiszorgdiensten.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/05/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Zij mag alle onroerende goederen bezitten die noodzakelijk zijn voor de verwezenlijking van haar doel, hetzij in volle eigendom, hetzij in vruchtgebruik.

IV. DE LEDEN

Artikel 6

De vereniging is samengesteld uit effectieve leden en toegetreden leden.

Enkel deze effectieve leden, hierna "leden" genoemd, bezitten de volle rechten en plichten beschreven door

de wet op de vzw's en de huidige statuten.

De toegetreden leden zijn deze bedoeld in de artikelen 55 en 56 van de onderhavige statuten. Zij hebben

geen stemrecht.

Artikel 7

DHet aantal leden is onbeperkt, maar mag niet kleiner zijn dan 4.

Q'Zijn lid van de vereniging voor hernieuwbare periodes van maximum 6 jaar, die telkenmale samenvallen met de termijn tijdens dewelke de leden van de algemene vergadering van de Liberale Mutualiteit van Brabant hun mandaat uitoefenen

1.De effectieve leden van de raad van bestuur van de Liberale Mutualiteit van Brabant

a)die een mutualiteitsafdeling vertegenwoordigen waarvan het werkingsgebied zich voornamelijk uitstrekt

over Vlaams Brabant ;

Deze bestuurders zijn ambtshalve lid van de vereniging.

b)die een mutualiteitsafdeling vertegenwoordigen waarvan het werkingsgebied zich voornamelijk uitstrekt

over het Brussels Hoofdstedelijk gewest en mits zij aangeduid worden door de raad van bestuur van het

voornoemd ziekenfonds.

2.Maximum 10 personen aangeduid door de algemene vergadering van de vereniging, op voorstel van de raad van bestuur van de vereniging, onder de vertegenwoordigers van de leden in de algemene vergadering van de Liberale Mutualiteit van Brabant die een mutualiteitsafdeling vertegenwoordigen waarvan het werkingsgebied zich voornamelijk uitstrekt over Vlaams Brabant of het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

3.Maximum 5 personen aangeduid door de raad van bestuur van de Liberale Mutualiteit van Brabant.

4.Maximum 10 personen aangeduid door de algemene vergadering van de vereniging, op voorstel van de raad van bestuur van de vereniging en waarvan de bekwaamheid op het gebied van thuiszorg of in een ander domein bijdraagt tot de ontplooiing en de ontwikkeling van de vereniging.

Q'De ledenlijst wordt in elk geval geactualiseerd nadat de mutualistische verkiezingen hebben plaatsgehad en de nieuwe algemene vergadering en de nieuwe raad van bestuur van de Liberale Mutualiteit van Brabant werden geïnstalleerd. De actualisatie van de ledenlijst gebeurt met inachtname van de hiervoor vermelde bepalingen.

De leden die niet meer aangeduid zijn zoals voorzien onder de punten 1, 2, 3 en 4 hiervoor blijven evenwel hun mandaat uitoefenen totdat in hun vervanging voorzien is.

Artikel 8

De algemene vergadering beslist soeverein, mits naleving van de bepalingen van artikel 7, over de aanvaarding van de nieuwe leden. De beslissing is niet vatbaar voor hoger beroep en moet niet gemotiveerd worden.

Artikel 9

Om lid te worden moet men

1.lid zijn van de Liberale Mutualiteit van Brabant en bijdragen voor de aanvullende verzekering ;

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/05/2012 - Annexes du Moniteur belge

M0D 2.2

2.hetzij effectief lid zijn van de raad van bestuur van de Liberale Mutualiteit van Brabant zoals bedoeld in artikel 7.1., hetzij aangeduid zijn door de algemene vergadering op voorstel van de raad van bestuur van de vereniging zoals bedoeld in artikel 7.2. en 7.4., hetzij aangeduid zijn door de raad van bestuur van de Liberale Mutualiteit van Brabant zoals bedoeld in artikel 7.3.

3.instemrnen met de statuten en de reglementering die in uitvoering ervan wordt opgemaakt. De verbintenis opgelegd door voornoemd punt 3 zit vervat in de betaling van de bijdrage.

Artikel 10

De leden kunnen te allen tijde ontslag nemen uit de vereniging door hun ontslag schriftelijk over te maken

aan de voorzitter van de raad van bestuur.

Het ontslag zal ingaan 8 dagen na datum van dit schrijven,

Wordt als ontslagnemend beschouwd :

Ohet lid dat vierentwintig maanden achterstallig is met het betalen van zijn bijdragen ;

Ohet lid dat niet meer voldoet aan de in artikelen 7 en 9 van de huidige statuten gestelde voorwaarden voor

zijn aanvaarding ;

Ohet lid dat ernstig nadeel berokkend heeft aan de belangen van de vereniging of aan de leden die hiervan

deel uit maken ;

Ohet lid dat gerechtelijk veroordeeld is voor een feit dat de eerbaarheid schendt ;

Ohet lid dat aan drie opeenvolgende algemene vergaderingen niet deelneemt of zich niet laat vertegenwoordigen.

Artikel 11

Onverminderd de toepassing van de bepalingen van artikel 7 van de onderhavige statuten kan de uitsluiting van een lid slechts beslist worden door de algemene vergadering bij meerderheid van twee derde van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde personen.

Het lid waarvoor de uitsluiting wordt voorgesteld, wordt gehoord door de raad van bestuur die een procesverbaal opmaakt van de feiten en de verklaringen.

Dit proces-verbaal zal voorgelegd worden aan de algemene vergadering,.

Artikel 12

De redenen tot uitsluiting zijn onder andere de volgende :

Dernstige tekortdoening aan de eer ;

Deen gerechtelijke veroordeling voor een feit dat de eerbaarheid schendt ;

Dernstig nadeel berokkend hebben aan de belangen van de vereniging of aan de leden die hiervan deel uit

maken.

Artikel 13

Bij overlijden vervalt automatisch de hoedanigheid van lid.

Artikel 14

Aile ontslagnemende, geschorste of uitgesloten leden, evenals hun erfgenamen, kunnen geen aanspraak maken op het bezit van de vereniging.

Zij kunnen geen teruggave eisen van de door hen of hun lasthebber gestorte bijdragen, Zij kunnen noch opgave of overlegging van rekeningen, noch zegellegging, noch inventaris eisen of vorderen.

Artikel 15

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/05/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

De raad van bestuur kan, tot de eerstvolgende algemene vergadering, de deelname verbieden van een lid aan de activiteiten en vergaderingen van de vereniging wanneer dit lid ernstig nadeel berokkend heeft aan de belangen van de vereniging of aan de leden die hiervan deel uit maken.

De volgende algemene vergadering zal zich, overeenkomstig artikel 11, uitspreken over de uitsluiting van het lid of zal deze in zijn rechten herstellen.

Artikel 16

De raad van bestuur houdt op de maatschappelijke zetel van de vereniging een register van de leden bij.

Dit register vermeldt de naam, voornamen en woonplaats van de leden of, ingeval het een rechtspersoon betreft, de naam, de rechtsvorm en het adres van de zetel. Bovendien moeten alle beslissingen betreffende toetreding, uittreding of uitsluiting van leden door toedoen van de raad van bestuur in dat register ingeschreven worden binnen acht dagen nadat hij van de beslissing in kennis werd gebracht.

Het lid medeondertekent in het register de vermelding van zijn aanvaarding. Deze ondertekening houdt in dat hij akkoord gaat met de huidige statuten, het reglement van inwendige orde alsook met de beslissingen genomen door de vzw.

Artikel 17

Alle leden kunnen op de zetel van de vereniging het register van de leden raadplegen, alsmede de notulen en beslissingen van de algemene vergadering, van de raad van bestuur en van de personen, al dan niet met een bestuursfunctie en die in de schoot van de vereniging of voor haar rekening een mandaat bekleden evenals aile boekhoudkundige stukken van de vereniging, na dit voorafgaandelijk schriftelijk te hebben aangevraagd aan de raad van bestuur met vermelding van de documenten welke het [id zou willen inzien.

De partijen komen een datum overeen waarop de documenten kunnen worden ingekeken, deze datum wordt vastgesteld binnen een termijn van één maand na ontvangst van de vraag.

V. DE WERKING VAN DE ALGEMENE VERGADERNG

Artikel 18

De algemene vergadering is samengesteld uit aile leden.

Zij wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van bestuur of, bij zijn afwezigheid, door één van de ondervoorzitters, of bij ontstentenis, door een bestuurder die hiervoor door de raad van bestuur werd aangeduid.

De personen aangeduid door de raad van bestuur van de Liberale Mutualiteit van Brabant die niet de hoedanigheid bezitten van effectieve leden, zetelen in de algemene vergadering van de vereniging met raadgevende stem.

Bovendien kan de voorzitter te allen tijde beroep doen op deskundigen om de vergaderingen met raadgevende stem bij te wonen.

Artikel 19

De algemene vergadering vergadert vóór 30 juni van ieder kalenderjaar in verband met de goedkeuring van de rekeningen.

Een buitengewone algemene vergadering kan te allen tijde worden bijeengeroepen door een beslissing van de raad van bestuur, hetzij de raad van bestuur die zelf vraagt, hetzij op schriftelijk verzoek gericht door één vijfde van de leden aan hem gericht.

Artikel 20

De algemene vergadering wordt, minstens 8 kalenderdagen op voorhand, door de raad van bestuur per gewone brief bijeengeroepen. De uitnodiging wordt namens de raad ondertekend door de voorzitter of, bij ontstentenis, door één van de ondervoorzitters of door de secretaris.

MOD2.2

De oproepingsbrief vermeldt de dag, het uur en de plaats van de vergadering en bevat de agenda.

Elk voorstel door een twintigste van de leden ondertekend dat minstens 8 dagen véér de datum van de

algemene vergadering gericht wordt aan de raad van bestuur, moet op de agenda geplaatst worden.

Artikel 21

Elk lid heeft het recht de algemene vergadering bij te wonen.

Hij kan zich laten vertegenwoordigen door een ander lid drager van een geschreven en ondertekende

volmacht.

Elk lid kan slechts drager zijn van één enkele volmacht.

De raad van bestuur mag het model van de volmachten vastleggen en eisen dat deze zouden worden

neergelegd op de door hem aangeduide plaats, minstens drie dagen váér de vergadering.

Artikel 22

Aile leden hebben een gelijk stemrecht in de algemene vergadering, iedereen beschikt over één stem.

Ieder persoon met een persoonlijk of een met de vereniging strijdig belang, kan niet deelnemen aan de beraadslagingen en aan de stemming van dit punt op de agenda.

De stemming gebeurt door handopsteking behalve indien de voorzitter beslist dat er tot een geheime stemming dient overgegaan te worden of indien de helft van de aanwezige of vertegenwoordigde leden op het ogenblik van de stemming hierom vragen,

~In geval van een geheime stemming, wordt er geen rekening gehouden met de ongeldige en blanco stemmen alsock de onthoudingen voor de berekening van de meerderheid behalve in geval van uitsluiting van een lid.

e Bij staking van stemmen, is de stem van de voorzitter of van de bestuurder die hem vervangt, doorslaggevend.

e Artikel 23

De algemene vergadering kan slechts geldig beraadslagen over de punten die vermeld staan op de agenda.

Uitzonderlijk mag er over een punt dat niet voorkomt op de agenda, behalve in de gevallen voorzien door de wet van 27 juni 1921, beraadslaagd worden op vocrwaarde dat de helft van de leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn op de algemene vergadering en dat twee derde onder hen akkoord gaat om dit punt op

N de agenda te plaatsen.

N

Artikel 24

o

Behalve in geval van statutenwijzigingen, wijziging van het doel of de doeleinden, ontbinding of omzetting

.~ van de vzw, waar zij enkel kan beslissen overeenkomstig de bepalingen voorzien door de wet van 27 juni 1921, mag de algemene vergadering beslissingen nemen ongeacht het aantal aanwezige leden.

et De beslissingen worden genomen bij meerderheid van stemmen, behalve voor de beslissingen in verband

et

met de uitsluiting van een lid, statutenwijzigingen, wijziging van het doel of van de doeleinden, ontbinding of

omzetting van de vzw, zijnde de uitzonderingen voorzien in de wet van 27 juni 1921. el

rm

De algemene vergadering kan zich slechts uitspreken over de statutenwijzigingen die expliciet vermeld Ce

staan in de oproeping en wanneer tenminste twee derde van de leden op de vergadering aanwezig of

vertegenwoordigd zijn.

Ingeval op de eerste vergadering minder dan 2/3 van de leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn, kan een

el tweede vergadering worden bijeengeroepen die geldig kan beraadslagen, alsook de wijzigingen aannemen met de meerderheden hierna bepaald, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden. De tweede

e vergadering mag niet binnen de 15 dagen volgend op de eerste vergadering worden gehouden. De beslissing

~o wordt geacht aanvaard te zijn indien ze wordt goedgekeurd door 2/3 van de stemmen van de aanwezige of

et vertegenwoordigde leden.

:r.

Nochtans kunnen wijzigingen met betrekking tot het doel of de doeleinden waarvoor de vereniging opgericht werd evenals de ontbinding van de vereniging, slechts aanvaard worden met een meerderheid van 4/5 van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.

Artikel 25

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/05/2012 - Annexes du Moniteur belge

M0D 2.2

De beslissingen genomen door de algemene vergadering worden ter kennis gebracht van de leden door toezending van de notulen van de zitting.

De beslissingen van de algemene vergadering worden bewaard in een notulenregister.

De notulen worden opgesteld door de secretaris van de raad van bestuur of, in geval van belet, door een andere bestuurder die hiervoor wordt aangeduid door de raad van bestuur.

De notulen worden getekend door de voorzitter en de secretaris en bewaard in een register op de maatschappelijke zetel van de vereniging.

Alle leden kunnen op de zetel van de vereniging deze notulen inkijken na een schriftelijke aanvraag gericht te hebben aan de voorzitter van de raad van bestuur met wie zij een datum en een uur overeenkomen voor de inzage van de notulen.

VI. DE BEVOEGDHEDEN VAN DE ALGEMENE VERGADERING

Artikel 26

De algemene vergadering is het soeverein gezag van de vereniging. Zij beschikt over de bevoegdheden die

haar uitdrukkelijk door de wet of de huidige statuten worden verleend.

De bevoegdheden van de algemene vergadering bevatten het recht :

1 °om de statuten te wijzigen ;

2°om nieuwe leden toe te laten ;

3°om een lid uit te sluiten ;

4°om de bestuurders, de commissaris, de controleur(s) van de rekeningen alsook de vereffenaar(s) te

benoemen en af te zetten ;

5°om de bezoldiging van de commissaris te bepalen ingeval er een bezoldiging wordt toegekend ;

6°om jaarlijks de rekeningen en de begroting goed te keuren ;

7°om kwijting te geven aan de bestuurders, de commissaris, en in geval van vrijwillige ontbinding, aan de

vereffenaars ;

8°om het reglement van inwendige orde en zijn wijzigingen goed te keuren ;

9°om te beslissen een aansprakelijkheidsvordering aanhangig te maken tegen elk lid van de vereniging,

elke bestuurder, elke commissaris, elke persoon bevoegd om de vereniging te vertegenwoordigen of ieder door

de algemene vergadering aangeduide mandataris ;

10°om de vrijwillige ontbinding uit te spreken van de vereniging of de omzetting van deze van vereniging in

vennootschap met een sociaal oogmerk ;

11 °om te beslissen over de bestemming van het vermogen in geval van ontbinding van de vereniging.

Vii. DE SAMENSTELLING VAN DE RAAD VAN BESTUUR

Artikel 27

1°De vereniging wordt bestuurd door een raad van. bestuur, samengesteld uit minimum 3 bestuurders gekozen onder de (eden.

2°Het aantal bestuurders moet altijd lager zijn dan het aantal personen die lid zijn van de vereniging.

3°De leden van de raad van bestuur worden door de algemene vergadering aangeduid volgens de hierna

vermelde modaliteiten : -

1.Maximum 10 personen verkozen onder de leden bedoeld in artikel 7.1. van deze statuten. 2.Maximum 10 personen verkozen onder de leden bedoeld in artikel 7.2. of 7,4. van deze statuten. 3.Maximum 5 personen verkozen onder de leden bedoeld in artikel 7.3. van deze statuten.

De leden die zich kandidaat wensen te stellen voor een bestuursmandaat, moeten hun kandidatuur bij aangetekend schrijven richten aan de voorzitter van de vereniging, uiterlijk 5 kalenderdagen vóór de datum van de algemene vergadering die de raad van bestuur moet verkiezen, vernieuwen of vervolledigen (de poststempel geldt hierbij als bewijs).

Onverminderd het recht van de leden van de algemene vergadering om zich kandidaat te stellen voor een bestuursmandaat, kan de uittredende raad van bestuur aan de algemene vergadering ook zijn eigen lijst met maximum 14 kandidaten voorleggen.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/05/2012 - Annexes du Moniteur belge

rNOD 2.2

De praktische modaliteiten in verband met de verkiezing van de bestuurders worden bepaald in het reglement van inwendige orde.

4°Het mandaat van bestuurder, dat te allen tijde kan herroepen worden door de algemene vergadering, bedraagt zes jaar.

Het mandaat eindigt nadat de samenstelling van de algemene vergadering van de vzw geactualiseerd werd conform de bepalingen van artikel 7 van de onderhavige statuten. Binnen het jaar zal overgegaan worden tot de vernieuwing van de leden van de raad van bestuur van de vzw. De uittredende bestuurders zijn herkiesbaar.

Wanneer de mandaten bij het verstrijken van de voorziene termijn niet hernieuwd worden, blijven de bestuurders evenwel hun mandaat voortzetten totdat in hun vervanging voorzien is.

5°Elke bestuurder aangesteld om een vacante plaats van een lopend mandaat in te vullen, wordt verkozen voor de tijd dat het mandaat nog loopt.

Artikel 28

De bestuurders oefenen hun functie kosteloos uit.

Zij mogen nochtans de terugbetaling vragen van de uitgaven en de kosten die zij maakten bij de uitoefening

van hun functie.

Artikel 29

De bestuurders gaan geen enkele persoonlijke verplichting aan inzake de verbintenissen die de vereniging aangaat. Hun aansprakelijkheid tegenover de vereniging is beperkt tot het vervullen van hun mandaat.

Artikel 30

Het mandaat van bestuurder is steeds herroepbaar zonder dat de algemene vergadering haar beslissing moet motiveren of verantwoorden,

De redenen tot uitsluiting zijn onder andere de volgende :

Demstige tekortdoening aan de eer ;

Deen gerechtelijke veroordeling voor een feit dat de eerbaarheid schendt ;

Dernstig nadeel berokkend hebben aan de belangen van de vereniging of aan de leden die hiervan deel uit

maken ;

Dniet deelname aan drie opeenvolgende raden van bestuur en dit zonder geldige reden.

Iedere bestuurder die ontslag wenst te nemen moet dit schriftelijk meedelen aan de raad van bestuur.

De ontslagnernende bestuurder moet evenwel zijn functie blijven uitoefenen tot de datum van de eerstvolgende algemene vergadering indien zijn ontslag tot gevolg heeft dat het aantal bestuurders minder wordt dan het minimumaantal dat in artikel 27 van de huidige statuten wordt vastgesteld.

VIII. DE WERKING VAN DE RAAD VAN BESTUUR

Artikel 31

De raad van bestuur kiest onder zijn leden een voorzitter.

Op voorstel van de voorzitter, duidt de raad van bestuur maximum drie ondervoorzitters, een secretaris

alsook een schatbewaarder aan.

Indien de raad van bestuur evenwel beslist om over te gaan tot een oproep tot de kandidaten, legt de raad de praktische modaliteiten vast.

Naast de coordinator/coordinatrice die desgevallend belast is met de dagelijkse administratieve opvolging van de vzw, kan de raad van bestuur eveneens een coordinator/coordinatrice vzw - ziekenfonds aanduiden die de betrekkingen onderhoudt tussen de vzw en het centrum voor maatschappelijk werk van de Liberale Mutualiteit van Brabant

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/05/2012 - Annexes du Moniteur belge

Moo 2,2

De secretaris van de Liberale Mutualiteit van Brabant woont ambtshalve de vergaderingen van de raad van bestuur bij.

De voorzitter wordt onder meer gelast met het bijeenroepen en voorzitten van de raad van bestuur.

Bij afwezigheid van de voorzitter, zal de raad van bestuur voorgezeten worden door één van de ondervoorzitters of bij gebrek, door een bestuurder die daartoe door de raad van bestuur werd aangeduid,

De secretaris wordt onder meer gelast met het opmaken van de notulen en te zorgen voor de bewaring van de documenten.

Hij zal binnen de korst mogelijke tijd overgaan tot het neerleggen van de akten, zoals vereist door de wet van 27 juni 1921, bij de griffie van de bevoegde rechtbank van koophandel.

Indien de voorzitter, de secretaris of de schatbewaarder tijdelijk verhinderd is, mag de raad van bestuur een bestuurder aanduiden om hem (hen) ad interim te vervangen.

De personen aangeduid door de raad van bestuur van de Liberale Mutualiteit van Brabant die niet de hoedanigheid bezitten van effectieve leden, zetelen in de raad van bestuur van de vereniging met raadgevende stem.

Bovendien kan de voorzitter te allen tijde beroep doen op deskundigen om de vergaderingen met raadgevende stem bij te wonen.

Artikel 32

De bestuurders mogen zich laten vertegenwoordigen door een andere bestuurder, drager van een geschreven en getekende volmacht.

Een bestuurder mag slechts één enkele bestuurder vertegenwoordigen.

De raad van bestuur beraadslaagt en beslist geldig indien de helft van de bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd zijn.

Artikel 33

Elke bestuurder beschikt over een stem.

De beslissingen van de raad van bestuur worden genomen bij meerderheid van de stemmen van de

aanwezige of vertegenwoordigde bestuurders.

Bij staking van stemmen, is de stem van de voorzitter, of van de bestuurder die hem vervangt, doorslaggevend.

Artikel 34

De raad van bestuur wordt bijeengeroepen door de vcorzitter of, wanneer deze verhinderd is, door één van

de ondervoorzitters of de secretaris.

Hij mag ook bijeengeroepen worden op schriftelijke aanvraag van vijf bestuurders.

De oproepingsbrief voor de raad van bestuur wordt minstens acht kalenderdagen vóâr de vastgestelde

datum van de vergadering van de raad van bestuur per gewone post opgestuurd.

De oproeping bevat de agenda.

De raad van bestuur beraadslaagt enkel over de punten die op de agenda geplaatst zijn.

Uitzonderlijk kan een punt dat niet op de agenda staat besproken worden indien twee derde van de

aanwezige of vertegenwoordigde bestuurders hiermee akkoord gaan.

De beslissingen worden bewaard in een notulenregister, getekend door de voorzitter en de secretaris.

Dit register wordt bewaard op de maatschappelijke zetel van de vereniging waar alle leden ter plaatse deze

notulen kunnen inkijken na een schriftelijke aanvraag gericht te hebben aan de voorzitter van de raad van

bestuur met wie zij een datum en een uur overeenkomen voor de inzage van de notulen.

Artikel 35

1.Indien een bestuurder, rechtstreeks of onrechtstreeks, een belang van vermogensrechtelijke aard heeft dat strijdig is met een beslissing of een verrichting die tot de bevoegdheid behoort van de raad van bestuur

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/05/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOI] 2.2

en/of een persoonlijk belang, moet hij dit meedelen aan de andere bestuurders véór de raad van bestuur een besluit neemt.

2.De bestuurder met een tegenstrijdig en/of persoonlijk belang verlaat de vergadering en onthoudt zich van de beraadslaging en de stemming over de aangelegenheid waarop deze betrekking hebben,

3.Voormelde procedure is niet toepasselijk op gebruikelijke verrichtingen die plaatshebben onder de voorwaarden en tegen de zekerheden die op de markt gewoonlijk gelden voor soortgelijke verrichtingen.

IX.DE BEVOEGDHEDEN VOORBEHOUDEN AAN DE RAAD VAN BESTUUR

Artikel 36

Behalve indien zij één of meer algemene vertegenwoordigingsorganen of orga(a)n(en) voor het dagelijks bestuur opricht, zoals onder andere voorzien in de artikelen 38 tot 45 van de huidige statuten, wordt de vereniging bestuurd en vertegenwoordigd door de raad van bestuur. Behoudens speciale delegatie handelen de bestuurders als college.

Artikel 37

De raad van bestuur heeft de meest uitgebreide bevoegdheden voor het beheer en het bestuur van de vereniging, waarin onder andere zijn omvat het aankopen, ruilen of vervreemden van onroerende goederen en bezittingen, de vestiging van een hypotheek, het huren voor langer dan negen jaar en het vervreemden van roerende goederen. Hij mag alle leningen afsluiten en toekennen, het aanvaarden en het ontvangen van aile subsidies en toelagen of giften, onder de bij artikel 16 van de wet van 27 juni 1921 gestelde voorwaarden, en het uitvoeren van alle andere beschikkingen alsook het treffen van minnelijke schikkingen en het onderwerpen van een geschil aan arbitrage. De voornoemde opsomming geldt ais voorbeeld en is geenszins beperkend,

Hij oordeelt over de te begeven betrekkingen, benoemt en ontslaat de leden van het personeel, bepaalt hun werkzaamheden en bezoldigingen of lonen.

Hij stelt de reglementen vast die voor het uitvoeren van de statuten noodzakelijk zijn en onderwerpt ze ter goedkeuring aan de algemene vergadering.

Al de bevoegdheden die niet uitdrukkelijk door de wet of door de statuten voorbehouden zijn voor de algemene vergadering worden door de raad van bestuur uitgeoefend.

Artikel 38

De raad van bestuur kan bepaalde bevoegdheden delegeren aan één of meerdere bestuurders, aan leden of aan derden.

In deze gevallen, zullen de omvang van de toegekende bevoegdheden en de duur gedurende welke zij mogen worden uitgeoefend nauwkeurig worden bepaald.

Het ontslag of de afzetting van een bestuurder stelt een einde aan iedere bevoegdheid die door de raad van bestuur aan die bestuurder gedelegeerd was.

Xl. RECHTSVORDERING

Artikel 39

De raad van bestuur vertegenwoordigt de vereniging in en buiten rechte ais eiser of als verweerder. De voorzitter of de secretaris worden door de raad van bestuur gemachtigd om de vereniging te dien einde te vertegenwoordigen.

MOD 2.2

Nochtans, in de gevallen vermeld in artikel 26, 9` van huidige statuten, wordt de beslissing enkel genomen door de algemene vergadering.

XII. HET DAGELIJKS BESTUUR

Artikel 40

De raad van bestuur mag het dagelijks bestuur van de vereniging alsook de daarbij horende handtekening, delegeren aan één persoon of aan een college van personen door hem aangeduid.

De raad van bestuur mag eveneens het dagelijks bestuur delegeren aan één of meerdere bestuurders.

Artikel 41

Voor het openen en het wijzigen van de financiële rekeningen is de handtekening vereist van de voorzitter, de secretaris en de schatbewaarder van de vereniging, die hierbij als lastgevers fungeren.

Co Zij kunnen eveneens machtiging verlenen aan andere bestuurders en/of aan derden om overschrijvingen en financiële opdrachten te tekenen, alsook gelden te deponeren of op te vragen.

` De overschrijvingen, zowel manueel als elektronisch, moeten steeds gezamenlijk door twee gemachtigden

'e (lasthebbers) ondertekend worden.

0

X

b

Artikel 42

rm

wlDe bevoegdheden van het orgaan van het dagelijks bestuur zijn beperkt tot de handelingen van het

e dagelijks bestuur.

d De raad van bestuur kan echter bepaalde van zijn beslissingsbevoegdheden delegeren en (of) bepaalde bijzondere mandaten toevertrouwen aan de gedelegeerden voor het dagelijks bestuur.

N

, i

Artikel 43

o De raad van bestuur kan, te allen tijde en zonder dat hij zich moet verantwoorden, een einde stellen aan de

ce functie uitgeoefend door de perso(o)n(en) gelast met het dagelijks bestuur.

0

et

Artikel 44

ctDe bestuurders gelast met het dagelijks bestuur gaan geen enkele persoonlijke verplichting aan inzake de

ri) verbintenissen die de vereniging aangaat

ei

v

rm

Ce

pQ XIII. DE VERTEGENWOORDIGING

ei

Artikel 45

e

pip De vereniging is geldig vertegenwoordigd in aile akten die de vereniging verbinden  buiten deze die onder

et het dagelijks bestuur vallen of de rechtsvorderingen  door de voorzitter, de secretaris en de schatbewaarder die gezamenlijk handelen en die, als orgaan, tegenover derden noch hun bevoegdheden noch een voorafgaandelijke beslissing noch een volmacht van de raad van bestuur zullen moeten bewijzen.

Dit geldt ondermeer voor de authentieke akten.

Indien de voorzitter en/of de secretaris en/of de schatbewaarder verhinderd zijn, wordt/worden de

verhinderde perso(o)n(en) vervangen door

Déén of meerdere ondervoorzitters van de vzw ;

Oéén of meerdere personen gemandateerd door de raad van bestuur.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/05/2012 - Annexes du Moniteur belge

Moo 2.2

Niemand van de voornoemde gemachtigde personen moet tegenover derden noch de reden van verhindering opgeven van de persoon die hij/zij in voorkomend geval vervangt/vervangen of het bewijs geven van een voorafgaande beraadslaging van de raad ván bestuur, noch om het even welk mandaat voorleggen.

De raad van bestuur mag, te allen tijde en zonder dat hij zich moet verantwoorden, een einde stellen aan het mandaat verleend aan de perso(o)n(en) gelast met de algemene vertegenwoordiging van de vereniging.

Artikel 46

De vereniging is ook geldig verbonden door speciale mandatarissen en dit binnen de perken verleend aan hun mandaten.

Artikel 47

De vereniging is eveneens geldig vertegenwoordigd voor de handelingen van het dagelijks bestuur door de gedelegeerde voor dit bestuur, die als orgaan geen voorafgaandelijke beslissing zal moeten bewijzen.

XIV. DE REKENINGEN EN BEGROTING

Artikel 48

De vereniging houdt een boekhouding bij volgens de richtlijnen opgelegd door de wet van 27 juni 1921 en haar uitvoeringsbesluiten.

Artikel 49

Het boekjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december.

Artikel 50

" De rekeningen van het afgelopen dienstjaar en de begroting voor het volgend dienstjaar zullen binnen de in

de wet voorziene termijnen jaarlijks ter goedkeuring aan de algemene vergadering voorgelegd worden.

De rekeningen zullen neergelegd worden overeenkomstig de wet van 27 juni 1921.

Artikel 51

De algemene vergadering mag het nazicht van de rekeningen toevertrouwen aan een commissaris of aan een college van minimum 3 controleurs van de rekeningen, leden of niet-leden van de vereniging en die geen deel uitmaken van de raad van bestuur.

Indien het nazicht van de rekeningen toevertrouwd wordt aan een college van controleurs van de rekeningen, zijn deze aangeduid voor een termijn van drie jaar. Een controleur van de rekeningen is ieder jaar uittredend. De uittredingsorde wordt bij loting vastgesteld. De uittredende controleurs van de rekeningen worden slechts herkiesbaar na een termijn van één jaar.

De commissaris en de controleurs van de rekeningen hebben de breedste bevoegdheden wat de controle van het maatschappelijk vermogen aangaat.

In het kader van het samenwerkingsakkoord afgesloten met de Liberale Mutualiteit van Brabant, kan de raad van bestuur van het voornoemd ziekenfonds bovendien een persoon aanduiden gelast met het nazicht van de boekhouding van de vzw.

XV. DE BIJDRAGEN

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/05/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Artikel 52

De leden betalen een jaarlijkse bijdrage.

Het bedrag van deze jaarlijkse bijdrage wordt vastgesteld door de raad van bestuur,

Deze bijdrage zal niet hoger mogen zijn dan 25 EUR per jaar.

Bij niet betaling van de bijdragen die horen bij een lid, stuurt de raad van bestuur een aangetekende

herinneringsbrief.

Het lid dat gedurende meer dan vierentwintig maanden zijn bijdragen niet heeft betaald, kan van ambtswege

door de algemene vergadering als ontslagnemend worden beschouwd. Zij zal per gewone brief haar beslissing

aan het lid betekenen.

De beslissing van de algemene vergadering is onherroepelijk.

XVI. SOCIAAL FONDS, VOORZIENINGEN

Artikel 53

De ontvangsten van de vereniging bestaan uit

1.de bijdragen gestort door de leden ;

2.de giften, legaten, subsidies die de vereniging zal genieten ;

3. de intresten ;

4,de bijdragen toegekend door de Liberale Mutualiteit van Brabant in het kader van de

samenwerkingsakkoorden, afgesloten in toepassing van de bepalingen van artikel 43 van de wet van 6

augustus 1990 betreffende de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen;

5.de bijdragen, giften en tussenkomsten vrijwillig verleend door de organisaties, verenigingen of instellingen

bedoeld in artikel 5 van de huidige statuten ;

6.allerlei opbrengsten.

XVII. HET REGLEMENT VAN INWENDIGE ORDE

Artikel 54

Een reglement van inwendige orde mag worden ingevoerd, Voor de goedkeuring alsook de wijzigingen die hieraan zouden kunnen worden aangebracht is een beslissing van de algemene vergadering nodig, waarbij tenminste de helft van de leden aanwezig of vertegenwoordigd moet zijn en beslist wordt bij meerderheid van stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden,

XVIII. DE TOEGETREDEN LEDEN

Artikel 55

Zijn toegetreden leden :

a)De leden die aangesloten zijn bij de Liberale Mutualiteit van Brabant en de bijdragen voor de aanvullende verzekering betalen.

b)De natuurlijke personen die de vereniging wensen te helpen of wensen deel te nemen aan haar activiteiten, die hun bijdrage betaald hebben en die zich ertoe verbinden het reglement van inwendige orde van de vereniging na te leven. De kandidaat die vermeld wenst te worden in de hoedanigheid van toegetreden lid, kan te dien einde een schriftelijke aanvraag indienen bij de raad van bestuur. De beslissing van de raad van bestuur moet niet gemotiveerd zijn. Zij is onherroepelijk.

c)De personen die een contract hebben afgesloten met de vzw, waarvan de doelstellingen werden erkend " en bekrachtigd door de raad van bestuur en de overeengekomen bijdrage hebben betaald.

De toegetreden leden genieten slechts van de rechten en de plichten omschreven in huidig hoofdstuk.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/05/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Artikel 56

De toegetreden leden bedoeld in artikel 55 betalen jaarlijks een bijdrage, Het bedrag van deze jaarlijkse

bijdrage wordt door de raad van bestuur vastgesteld,

Deze bijdrage mag niet meer bedragen dan 25 EUR per jaar.

XIX. DE ONTBINDING VAN DE VERENIGING

Artikel 57

De beraadslaging en de beslissing over de ontbinding respecteert het quorum en de meerderheid zoals bepaald in de wet van 27 juni 1921. Vanaf de beslissing tot ontbinding vermeldt de vzw steeds dat zij een "vzw in vereffening" Is.

Artikel 58

In geval van vrijwillige ontbinding van de vereniging, duidt de algemene vergadering de vereffenaar(s) aan en bepaalt hun bevoegdheden.

Artikel 59

In alle gevallen van ontbinding, hetzij vrijwillig, hetzij gerechtelijk, zal het beschikbaar netto maatschappelijk vermogen overgaan naar de vzw "Sociale Werken van de Liberale Mutualiteit van Brabant", gelegen te 1030 Brussel, Koninginneplein 51-52, in het gerechtelijk arrondissement Brussel.

Indien de vzw " Sociale Werken van de Liberale Mutualiteit van Brabant" moest ontbonden worden vôôr de ontbinding van de huidige vereniging, zal het beschikbaar maatschappelijk actief overgedragen worden aan de statutaire dienst "Administratief centrum" van de Liberale Mutualiteit van Brabant, gelegen te 1030 Brussel, Koninginneplein 51-52, in het gerechtelijk arrondissement Brussel.

Artikel 60

Alle beslissingen betreffende de ontbinding, de vereffeningvooiwaarden, de benoeming en de ambtsbeëindiging van de vereffenaars, de afsluiting van de vereffening en de bestemming van het actief zullen neergelegd worden ter griffie van de rechtbank van koophandel en bekendgemaakt in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad, overeenkomstig de wet van 27juni 1921 en haar uitvoeringsbesluiten.

XX. BENV1ST1iVGEN

Artikel 61

Alle betwistingen inzake interpretatie van de statuten, van de bijzondere reglementen of van de beslissingen van de algemene vergadering, worden door deze soeverein beslecht.

Voor eensluidend afschrift verklaard,

in naam en voor rekening van de vzw,

Na(a)m(en), voorna(a)m(en)

Louis PAEPS

Voorzitter

Handelend in de hoedanigheid van vertegenwoordigingsorgaan van de vereniging.

Mao 2.2

Luik B - Vervolg

PAEPS Louis

Voorzitter

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/05/2012 - Annexes du Moniteur belge

Vota> behouden aan het Belgisch Staatsblad

Op de laatste plz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

1

22/06/2015
ÿþOndernemingsnr Benaming

(voluit) :

(verkort)

Rechtsvorm

Zetel :

Onderwerp akte :

464.138.070

LIBERAAL COORDINATIECENTRUM VOOR THUISZORG EN DIENSTVERLENING

Vereniging zonder winstoogmerk Paleizenstraat 2 -1030 Brussel Samenstelling van de raad van bestuur

MOd 2.2

ln de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging vande akte ter griffie

neergeiegdlontynneAn On

I JUNI 2015

r gels ven de Nuderiandstaiige chtbatik very kooPrl..~tei Brussel

Op de laatste blz. van Luik 8 vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

t{

r

Liberaal Coördinatiecentrum voor Thuiszorg en Dienstverlening vzw, Pafeizenstraat 2 -1030 Brussel

Samenstelling van de raad van bestuur.

Overeenkomstig de wettelijke en statutaire bepalingen, heeft de raad van bestuur, in zitting van 13 juni 2014, akte genomen van :

==> het overlijden op 31 juli 2012 van de heer MARKEY Gilbert Medard, geboren te Oostende op 01.12,1929 en woonachtig te 1000 Brussel, Adolphe Maxlaan 108/15

==> het ontslag op datum van 13 juni 2014 van Mevrouw LEJEUNE Marie Andrée Delphine, geboren te Mechelen op 16.08.1946 en woonachtig te 3300 Tienen, Residentie Beatrijs, Leopoldvest 93 Bus 93.

De huidige samenstelling van de raad van bestuur is dus de volgende

Voorzitter

DEWAELHEYNS Marc Philippe, geboren te Tienen op 28.06,1955 en woonachtig te 3300 Tienen, Aarschotsesteenweg 762

Ondervoorzitters

BROECKX Catharine Marie, geboren te Oostende op 25,11.1954 en woonachtig te 1600 Sint-Pieters-Leeuw, Votsemstraat 17

VERVOORT Harry Alfons Jan, geboren te Aarschot op 06.06.1945 en woonachtig te 3200 Aarschot, Witte Bergenstraat 25

Secretaris

WILLEMS Philip Victor, geboren te Halle op 06.03.1964 en woonachtig te 1755 Oetingen, Blijkheerstraat 71

Schatbewaarder

FELICE Roger, geboren te Oudergem op 03.10.1942 en woonachtig te 1700 Dilbeek, Achter d'Abdij 35

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 22/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

111111

*15088117*

1

Mao 2.2

Luik B - Vervolg

Bestuurders

BONAVENTURE François Hugo, geboren te Vilvoorde op 04.06.1950 en woonachtig te 1830 Machelen, Blijde Inkomststraat 30

DE BOECK William Auguste Joseph, geboren te Ukkel op 27.09.1959 en woonachting te 1850 Grimbergen, Windekindstraat 8

HECTOR Christine Marie, geboren te Ukkel op 05.01,1966 en woonachtig te 1932 Sint-Stevens-Woluwe, Ter Eyckenstraat 5

HOLSBEEK Laurent Victor, geboren te Tienen op 19.09.1938 en woonachtig te 3300 Tienen, Kapucijnenstraat 33/3

LUCKERMANS Patricia, geboren te Leuven op 19.07.1963 en woonachting te 3020 Herent, Roeselveld 9

MEEUS Gilbert Lodewijk, geboren te Tienen op 08.08.1950 en woonachtig te 1800 Vilvoorde, Permekestraat 25

NEYTS Freddy Alfons, geboren te Oostende op 11/10/1946 en woonachtig te 1000 Brussel, Lean Lepagestraat 9

SLAETS René Ludovicus Stephanus, geboren te Herselt op 25.09.1934 en woonachtig te 3200 Aarschot, M. Lemmensstraat 5

TUERLINX Delphine, geboren te Marcinelle op 31.01.1940 en woonachtig te 3290 Diest, Oude Baan 71

VANEX Willy Achille, geboren te Hoegaarden op 21.02.1929 en woonachtig te 3320 Hoegaarden, Koning Albertlaan 27

VAN HOREBEEK Willy, geboren te Nieuwrode op 31.08.1944 en woonachtig te 3221 Nieuwrode, Rot 11

Raadgeefster

HECQ Anne-Françoise, geboren te Ottignies op 14.05.1967 en woonachtig te 1401 Baulers, Rue de Dinant 48

Ph. WILLEMS

Secretaris

t

behouden aan aan het Belgisch Staatsblad

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 22/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

Op de laatste biz. van Luik B vermelden : recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Coordonnées
LIBERAAL COORDINATIECENTRUM VOOR THUISZORG E…

Adresse
PALEIZENSTRAAT 2 1030 BRUSSEL

Code postal : 1030
Localité : SCHAERBEEK
Commune : SCHAERBEEK
Région : Région de Bruxelles-Capitale