MUTASSUR, BEROEPSVERENIGING VAN MUTUALISTISCHE VERZEKERAARS EN HUN VERZEKERINGSTUSSENPERSONEN

Divers


Dénomination : MUTASSUR, BEROEPSVERENIGING VAN MUTUALISTISCHE VERZEKERAARS EN HUN VERZEKERINGSTUSSENPERSONEN
Forme juridique : Divers
N° entreprise : 848.406.540

Publication

08/10/2014
ÿþ-s

MONITEUR BELGE -10- 201k

M000.5

BELGISCH ST1 1T

Copie à publier aux annexes du oniteureeg 'ires é de l'acte au SPF Economie, RUE, Classes Moyennes et Energie

1111111*11.I1,11j111)*11111111

the-f-e-ele0/1(

SERVAIS Yolande

Attaché

Réservé au SPE

N° d'entreprise : 0848.406.540

Dénomination

(en entier) MUTASSUR, Union professionnelle des assureurs mutualistes

et de leurs intermédiaires d'assurance

Forme juridique : Union professionnelle

Ob et de l'acte : changement composition du conceil d'adminstration

Les modifications suivantes du conseil d'administration CA) de Mutassur ont été approuvées par l'assemblé générale du 21 mai 2014:

- Madame Martine VAN DE WALLE remplace monsieur Bertrand PEIRSEGAELE en tant que membre effective du CA

- Madame Stéphanie PECH remplace madame Elisabeth DEGRYSÉ en tant que membre effective du CA - Monsieur Danny DE BOCK remplace monsieur Wim GIELEN en tant que membre effectif du CA

Lors de sa séance du 21 mal 2014 le conseil d'administration a réparti les mandats. Dés lors, le conseil d'administration de MUTASSUR est composé comme suite:

Président:

Monsieur Alain THIRION, employé, Rue de Willine 72 à 4257 BERLOZ, né le 20 novembre 1961 à

Waremme

Premier vice-président et secrétaire:'

Monsieur Bart DE RUYSSCHER, employé, Branddreef 3 à 9255 Buggenhout, né le 13 oktobre 1965

à Hamme

Deuxième vice-président et trésorier:

Monsieur Thierry STEYLEMANS, Rue du Hoogbosch 121 à 1080 Berchem-Sainte-Agathe, né le 8 avril 1964

à Berchem-Sainte- Agathe

Administrateurs:

Présentés par les membres affiliés à l'Alliance Nationale des Mutualités Chrétiennes:

- Madame Martine VAN DE WALLE, employée, Stokerijdreef 1 à 8680 Koekelare, née le 23 juillet 1959 à

Oostende

- Monsieur Rik DESSEIN, employé, Warslaan 11 à 9200 Dendermonde, né le 30 décembre 1961 à

Kortrijk

- Madame Aida GREOLI, employée, Boulevard Rener 27 à 4700 Spa, née 26 octobre 1962 à

Spa

- Madame Stephanie PECH, employée, Ketelstraat 22 à 1985 Zemst, née le 30 juin 1974 à

Montpeillier

- Monsieur Jean-Pol SCIEUR, employé, Impasse du spinois 54 à 6224 Flerus, né le 17 décembre

1955 à Liège

Présentés par les membres affiliés à l'Union Nationale des Mutualités Libres

- Monsieur Danny DE BOCK, Luitenant van Eepoelstraat 74a à 9120 Beveren, né le 26 août 1966 à Sint Niklaas

Sur Ca dernière page du Volet B indiquer : Au rectq Nom(s) de la (des) personne(s) compétente(s) habilitée(s) à représenter l'union

professionnelle envers des tiers

Au verso Nom et signature

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/10/2014 - Annexes du Moniteur belge

MOD 0.5

Sur la dernière page du Volet B indiquer : Au recto : Nom(s) de la (des) personne(s) compétentes) habilitée(s) à représenter l'union

professionnelle envers des tiers

Au verso : Nom et signature

Voor- Volet B - Suite

teti-delit y ---- ------- -- ----- aan liet

r , Belgisch Staatsblad

- Madame Pascaline DRAUX, employée, Venelle de la Futaie 6 à 1300 Wavre, née le 16 juin 1974 à

Tournai

Présentés par les membres affiliés à l'Union Nationale des Mutualités Socialistes:

- Monsieur Michel MICHIELS, employé, Groeneweg 18 à 3111 Rotselaar, né le 8 janvieur 1955 à Etterbeek

- Monsieur Bruno RUEBENS, employé, Slachthuislaan 1 boîte 206 à 3000 Leuven, né le 7 décembre 1956 à Herk-de-Stad

Présentés par les membres affiliés à l'Union Nationale des Mutualités Neutres:

- Monsieur Maurizio DAL MOLIN, employé, Rue du Tiège 6 à 4670 Mortier, né le 21 avril 1956 à Limana (Italie)

Présentés par les membres affiliés à l'Union Nationale des Mutualités Libérales:

- Monsieur Jan VANDEWEERD, Wielewaallaan 7 à 3010 Kessel-Lo, né le 28 janvier 1952 à Rotem

Bart De Ruysscher

administrateur

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/10/2014 - Annexes du Moniteur belge

08/10/2014
ÿþMONITEUR BELGE

g 1 -10- 2014

In de billagen bij het Belgisch Staatsblad

bekend te maken kopie na indiening van de akte bij cPeELGISCH STAATSBLAD FOD Economie, KM.O., Middenstand en Energie

1111 111.!1,111111.11

Il

11111

5/5/2m

sevms Yolande

Attaché

Voorbehouden F013

Ondernemingsnr 0848.906.540

Benaming

(voluit): MUTASSUR, Beroepsvereniging van mutualistische

verzekeraars en hun verzekeringstussenpersonen

Rechtsvorm Beroepsvereniging

Onderwerp akte: wijziging samenstelling Raad van Bestuur

De volgende wijzigingen in de raad van bestuur (RVB) van Mutassur werden door de algemene vergadering van 21 mei 2014 goedgekeurd:

- Mevrouw Martine VAN DE WALLE vervangt de heer Bertrand PEIRSEGAELE als effectief lid van de RVB

- Mevrouw Stéphanie PECH vervangt mevrouw Elisabeth DEGRYSE als effectief lid van de RVB

- De heer Danny DE BOCK vervangt de heer Wim GIELEN als effectief lid van de RVB

De raad van bestuur beeft tijdens haar zitting van 21 mei 2014 de mandaten toegekend.. Bijgevorg is de raad van bestuur als volgt samengesteld:

Voorzitter

De heer Alain THIR1ON, bediende, Rue de Willine 72 te 4257 BERLOZ, geboren op 20 november 1961 te

Waremme

Eerste ondervoorzitter en secretaris

De heer Bart DE RUYSSCHER, bediende, Branddreef 3 te 9255 Buggenhout, geboren op 13 oktober 1965

te Hamme

Tweede ondervoorzitter en schatbewaarder

De heer Thierry STEYLEMANS, Hoogboschstraat 121 te 1080 Sint-Agatha-Berchem, geboren op 8 april

1964 te Sint-Agatha-Berchem

Bestuurders

Voorgedragen door de leden aangesloten bij de Landsbond der Christelijke Mutualiteiten:

- Mevrouw Martine VAN DE WALLE, bediende, Stokerijdreef 1 te 8680 Koekelare, geboren op 23 jull 1959 te Oostende

- De heer Rik DESSEIN, bediende, Warslaan 11 te 9200 Dendermonde, geboren op 30 december 1961 te Kortrijk

- Mevrouw Aida GREOL1, bediende, Boulevard Rener 27 te 4700 Spa, geboren op 26 oktober 1962 te Spa

Mevrouw Stephanie PECH, bediende, Ketelstraat 22 te 1985 Zernst, geboren op 30 juni 1974 te Montpeillier

- De heer Jean-Pol SCIEUR, bediende, Impasse du Spinois 54 te 6224 Flerus, geboren op 17 december 1955 te Liège

Voorgedragen door de leden aangesloten bij de Landsbond van Onafhankelijke Mutualiteiten:

- De heer Danny DE BOCK, Luitenant van Eepoelstraat 74a te 9120 Beveren, geboren op 26 augustus 1966 te Sint Niklaas

gilde laatste blz. van Luik B vermelden Recto : Naam van de perso(o)n(en) bevoegd om de beroepsvereniging ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/10/2014 - Annexes du Moniteur belge

t

K MOD 0.6

Op de patste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam van de perso(o)n(en) bevoegd om de beroepsvereniging ten aanzien van derden

te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtelcening

" Voor- Luik B - Vervolg

c --t)eitaiidi:9i- .

à aan het:

i " Belgisch Staatsblad - Mevrouw Pascaline DRAUX, bediende, Venelle de la Futaie 6 te 1300 Wavre, geboren op 16 juni 1974 te

Tournai

Voorgedragen door de leden aangesloten bij het Nationaal Verbond van Socialistische Mutualiteiten:

- De heer Michel MICHIELS, bediende, Groeneweg 18 te 3111 Rotselaar, geboren op 8 januari 1955 te Etterbeek

- De heer Bruno RUEBENS, bediende, Slachthuislaan 1 bus 206 te 3000 Leuven, geboren op 7 december 1956 te Herk-de-Stad

Voorgedragen door de leden aangesloten bij de Landsbond van de Neutrale Ziekenfondsen:

- De heer Maurizio DAL MOLIN, bediende, Rue du Tiège 6 te 4670 Mortier, geboren op 21 april 1956 te Limana (ltalië)

Voorgedragen door de leden aangesloten bij Landsbond van Liberale Mutualiteiten:

- De heer Jan VANDEWEERD, Wielewaallaan 7 te 3010 Kessel-Lo, geboren op 28 januari 1952 te Rotem

Bart De Ruysscher

bestuurder

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 08/10/2014 - Annexes du Moniteur belge

27/09/2012
ÿþOp de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam van de perso(o)n(en) bevoegd om de beroepsvereniging ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

ue 2012

STAATSBLAD

In de bijCágén birlietBe - r - blad

bekend te maken kopie na indiening van de akte bij de 1=OD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie

MOL) 0.6

II I I I 11I I I I1111 II II I Y I II

*12161314*

111

Ondernemingsar : Benaming

(voluit) : MUTASSUR, beroepsvereniging van mutualistische

verzekeraars en hun verzekeringstussenpersonen

Rechtsvorm : Beroepsvereniging Onderwerp akte : Oprichtingsakte

De maatschappijen van onderlinge bijstand, zoals bedoeld in de artikelen 43bis, § 5, en 70, §§ 6, 7 en 8, van de wet van 6 augustus 1990 betreffende de ziekenfondsen en landsbonden van ziekenfondsen, hierna VMOB's genoemd:

-Verzekeringen CM-Vlaanderen, Haachtsesteenweg 579, 1031 Brussel

N° 0851,601,503 CDZ 150/01

rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer Bertrand Peirsegaele

-MC Assure, Chaussée de Haecht 579 BP 40,1031 Schaerbeek

N° 0834.322.140 - OCM 150/02

rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer Jean-Pol Scieur

-Mutuelle entraide Hospitalisation (Hospitalia), Rue Saint-Hubert 19, 1150 Bruxelles

N° 0422 189 629  OCM 750101

rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer Thierry Steylemans

-Sociale Hospitalisatieverzekeringen, Sint-Jansstraat 32-38, 1000 Brussel,

CDZ 350/01

rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer Bruno Ruebens

-HOSP1MUT SOLIDARIS, Rue Saint-Jean 32/38, 1000 Bruxelles

N°0838 585 487 -- OGM 350/02

rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer Alain Thirion

-Société Mutualiste d'Assurance du Brabant, Rue du Midi 111, 1000 Bruxelles

N° 0838 221 243 -- OCM 350/03

rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer Michel Michiels

-Objectief gezondheid Vlaanderen, statieplein 12, 9300 Aalst

N° 0471 458 404  CDZ 250/01

rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer Wim Van Hecke

-Neutra, Rue de Chestret 4-6, 4000 Liège

N° 0472 020 311  OCM 250102

rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer Maurizio Dal Molin

-VM013 Hospitaal-Plus, Livornostraat 25, 1050 Brussel

N° 0471.459.194 - CDZ 450/01

rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer Koen Dewilde

zijn op 6 maart 2012 overeengekomen om een beroepsvereniging op te richten volgens de wet van 31 maart 1898 op de Beroepsvereenigingen, waarvan de statuten luiden als volgt:

o9A.9) 11o6 53n

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

C

MOD 0.6

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

Titel I -- Naam, maatschappelijke zetel

Artikel 1. - Naam

De beroepsvereniging heeft als naam: "Mutassur, beroepsvereniging van mutualistische verzekeraars en hun verzekeringstussenpersonen" en wordt hierna in de statuten 'vereniging' genoemd.

Artikel 2  Maatschappelijke zetel

De vereniging heeft haar maatschappelijke zetel in de Sint-Jansstraat 32-38 te 1000 Brussel, gevestigd in het gerechtelijk arrondissement Brussel.

Titel Il  Doelstelling, opdrachten en duur

Artikel 3  Doelstelling en opdrachten

De vereniging heeft de behartiging, de bescherming en de bevordering van de beroepsbelangen en de beroepskwalificatie van haar leden tot doel

Om dit doel te bereiken kan de vereniging onder andere:

- waken over en bijdragen tot de permanente beroepsvorming en  opleiding van de medewerkers van haar

leden;

- gedragsregels aannemen en toezicht houden op de eerbiediging van deze gedragsregels door haar leden;

- optreden als vertegenwoordiger van haar leden;

- in rechte optreden, hetzij als elser, hetzij als verweerder, voor de verdediging van de rechten van haar

leden;

- informatie verstrekken,

De vereniging onthoudt zich van iedere inmenging in het beheer of de particuliere organisatie van haar leden.

Artikel 4 - Duur

De vereniging wordt opgericht voor onbepaalde duur.

Titel IIL  Leden

Artikel 5  Aantal leden

Het aantal leden van de vereniging mag niet minder dan zeven bedragen,

Artikel 6  Leden

Kunnen ais lid worden aanvaard:

- maatschappijen van onderlinge bijstand, zoals bedoeld in de artikelen 43bis, § 5 en 70, §§ 6, 7 en 8, van de wet van 6 augustus 1990 betreffende de ziekenfondsen en landsbonden van ziekenfondsen;

- mutualistische entiteiten die erkend zijn als verzekeringstussenpersoon in de zin van artikel 68 van de wet van 26 april 2010 houdende diverse bepalingen inzake de organisatie van de aanvullende ziekteverzekering (I).

Artikel 7  Toelating van leden

De algemene vergadering beslist over de toelating van leden met een meerderheid van drie vierden van de uitgebrachte stemmen van de aanwezige of bij volmacht vertegenwoordigde leden.

W ~ i

MOD 0.6

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

Artikel 8  Verbintenis van de leden

De leden zijn ertoe gehouden plichtsgetrouw de statuten en de aangenomen gedragsregels van de beroepsvereniging na te leven en de verschuldigde bijdrage te betalen.

Artikel 9 - Bijdrage

De lidmaatschapsbijdrage wordt jaarlijks vastgelegd door de algemene vergadering.

Artikel 10  Ontslag van leden

Ieder lid kan steeds zelf ontslag nemen uit de vereniging door een aangetekend schrijven te richten aan de voorzitter.

Een lid dat zijn bijdrage niet heeft betaald, na vruchteloos daaraan herinnerd te zijn bij aangetekend schrijven, wordt beschouwd als ontslagnemend.

De algemene vergadering kan dat ontslag evenwel intrekken indien het lid de vertraging voldoende verantwoordt.

Artikel 11  Uitsluiting van leden

De leden kunnen uit de vereniging worden uitgesloten indien zij:

- de statuten en de aangenomen gedragsregels van de beroepsvereniging niet naleven;

- door hun lidmaatschap of door hun optreden de belangen van de vereniging schaden;

- het statuut van VMOB of verzekeringstussenpersoon zoals bedoeld in artikel 6 verliezen.

Het betrokken lid moet worden uitgenodigd en moet de gelegenheid krijgen om zijn verdediging voor te dragen.

De algemene vergadering beslist over de uitsluiting van leden met een meerderheid van drie vierden van de aanwezige of vertegenwoordigde stemmen.

Artikel 12  Gevolgen van het ontslag of uitsluiting

De leden die ontslag hebben genomen of worden uitgesloten mogen geen gebruik meer maken van hun hoedanigheid van lid van de beroepsvereniging. Zij verliezen de mogelijkheid zich te beroepen op de rechten en voordelen die de beroepsvereniging haar leden toekent. Zij kunnen de door hen betaalde bijdragen niet terugvorderen.

Titel IV. -- Algemene vergadering

Artikel 13  Samenstelling en stemrecht

De algemene vergadering bestaat uit alle leden van de vereniging.

Deze leden worden in de algemene vergadering vertegenwoordigd door een persoon die zij daartoe rechtsgeldig en schriftelijk gemachtigd hebben. De VMOB's kunnen eveneens een plaatsvervanger aanduiden.

Iedere verzekeringstussenpersoon heeft één stem.

Het aantal stemmen per VMOB wordt als volgt bepaal&`

iedere VMOB heeft ten minste 5 stemmen;

- de VMOB's die meer dan 100.000 verzekerden tellen, hebben rechtop 10 stemmen;

- de VMOB's die meer dan 200.000 verzekerden tellen, hebben recht op 25 stemmen;

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

M0D 0.6

- de VMOB's die meer dan 600.000 verzekerden tellen, hebben recht op 50 stemmen;

- de VMOB's die meer dan 1.000.000 verzekerden tellen, hebben recht op 75 stemmen.

De raad van bestuur stelt jaarlijks, voor de eerste algemene vergadering van het kalenderjaar, het aantal stemmen per VMOB vast, op basis van het aantal verzekerden op 30 juni van het voorafgaande kalenderjaar.

Op de maatschappelijke zetel van de vereniging wordt een register bijgehouden van:

-de leden;

-de personen die gemandateerd zijn om de leden te vertegenwoordigen en hun eventuele plaatsvervangers;

-het aantal stemmen waar de VMOB's recht op hebben.

Artikel 14 - Bevoegdheden

De algemene vergadering beschikt uitsluitend over de bevoegdheden die haar uitdrukkelijk door de wet of door deze statuten zijn toegewezen.

De algemene vergadering is in het bijzonder bevoegd voor:

- het wijzigen van de statuten;

- het toelaten en uitsluiten van leden van de vereniging;

- het benoemen en afzetten van de leden van de raad van bestuur;

- het eventueel benoemen van commissarissen en het bepalen van hun bezoldiging ingeval een bezoldiging

wordt toegekend;

- het jaarlijks goedkeuren van de begroting en de rekeningen;

- de kwijting aan de bestuurders en eventueel aan de commissarissen;

- het vrijwillig ontbinden van de vereniging.

Artikel 15 - Bijeenroeping

De algemene vergadering komt minstens eenmaal per jaar in gewone zitting bijeen om de begroting en de rekeningen goed te keuren.

Daarbuiten kan de algemene vergadering in buitengewone zitting worden samengeroepen:

- op initiatief van de voorzitter telkens als hij dit nuttig acht;

- op initiatief van de raad van bestuur;

- op verzoek van leden die samen ten minste één tiende van het totale aantal stemmen vertegenwoordigen.

De oproepingsbrieven of elektronische uitnodigingen worden minstens 15 dagen voor de vergadering verstuurd.

Voor dringende bijeenkomsten mag deze termijn ingekort worden en mogen de oproepingen zo nodig via aile bestaande communicatiemiddelen gedaan worden.

De agenda van de vergadering wordt in de oproepingsbrief vermeld.

Elk voorstel, ondertekend door leden die samen minstens één tiende van het totale aantal stemmen

vertegenwoordigen, moet op de agenda worden geplaatst.

Artikel 16 - Volmachten

Ieder lid dat de algemene vergadering niet kan bijwonen, kan zich laten vertegenwoordigen door een schriftelijke volmacht te geven aan een ander lid. De volmacht is persoonlijk, niet overdraagbaar en vermeldt de plaats en datum van de algemene vergadering waarvoor deze geldt.

Een lid mag niet meer dan drie volmachten aanvaarden.

Artikel 17 - Beslissingen

De beslissingen van de algemene vergadering worden genomen bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen van de aanwezige of bij volmacht vertegenwoordigde leden, tenzij voor de beslissingen waarvoor er wettelijk of statutair een andere meerderheid is vastgelegd.

Y

w C T

MOD 0.6

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

Iedere beslissing moet eveneens bij ten minste twee verschillende landsbonden de goedkeuring dragen van de meerderheid van de uitgebrachte stemmen van de aanwezige of bij volmacht vertegenwoordigde leden van de entiteiten die bij deze landsbonden zijn aangesloten.

Titel V. --- Raad van bestuur

Artikel 18 - Samenstelling

De vereniging wordt bestuurd door een raad van bestuur, samengesteld uit maximaal 15 bestuurders,

waarbij:

- 6 bestuurders worden voorgedragen door de leden aangesloten bij de Landsbond der Christelijke

Mutualiteiten;

- 3 bestuurders worden voorgedragen door de leden aangesloten bij het Nationaal Verbond van

Socialistische Mutualiteiten;

- 3 bestuurders worden voorgedragen door de leden aangesloten bij de Landsbond van Onafhankelijke

Ziekenfondsen;

-1 bestuurder wordt voorgedragen door de leden aangesloten bij de Landsbond van Neutrale

Ziekenfondsen;

-1 bestuurder wordt voorgedragen door de leden aangesloten bij de Landsbond van Liberale Mutualiteiten,

Voor iedere bestuurder kunnen de leden van de betrokken landsbond ook een plaatsvervanger voordragen. Een plaatsvervanger kan rechtsgeldig deelnemen aan de beslissingen en de stemmingen van de raad van bestuur in geval van afwezigheid van de betreffende bestuurder en indien deze geen volmacht heeft gegeven aan een andere bestuurder.

De plaatsvervangers kunnen steeds deelnemen aan de beraadslagingen van de raad van bestuur met raadgevende stem.

Het mandaat van bestuurder of plaatsvervanger is onbezoldigd.

Artikel 19  Benoeming en afzetting van de bestuurders

De bestuurders en hun plaatsvervangers worden bij gewone meerderheid verkozen door de algemene vergadering voor een duur van vierjaar.

Het mandaat van bestuurder of plaatsvervanger is hemieuwbaar.

Wanneer een mandaat voortijdig wordt beëindigd kan de algemene vergadering een nieuwe bestuurder of plaatsvervanger verkiezen om het mandaat van de voorganger te voltooien.

De algemene vergadering kan het mandaat van bestuurder of plaatsvervanger steeds intrekken.

Artikel 20  Uitvoerende mandaten

De raad van bestuur wijst onder zijn leden een voorzitter, een eerste en een tweede ondervoorzitter aan. De mandaten van schatbewaarder en secretaris worden toegewezen aan de ondervoorzitters.

Deze mandaten zijn onbezoldigd.

Artikel 21  Algemene bevoegdheden

De raad van bestuur beschikt over de meest uitgebreide bevoegdheden om alle daden van bestuur en van beschikking te verrichten die noodzakelijk of nuttig zijn in het belang van de vereniging. Alle daden of handelingen die door de wet of de statuten niet uitdrukkelijk aan de algemene vergadering zijn voorbehouden, behoren tot de bevoegdheid van de raad van bestuur.

Behalve voor de specifieke bevoegdheden die worden toegekend aan de voorzitter, de ondervoorzitter, de

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD a.s

schatbewaarder of de secretaris, treedt de raad van bestuur op ais college. Onverminderd de verplichtingen die voortvloeien uit collegiaal bestuur, kunnen de bestuurders de bestuurstaken onder elkaar verdelen. De raad van bestuur kan eveneens een deel van zijn bestuursbevoegdheden delegeren aan één of meerdere derden  niet bestuurders  zonder dat deze overdracht evenwel betrekking heeft op het algemeen beleid van de vereniging of de algemene bestuursbevoegdheid van de raad van bestuur.

De bestuurders handelen in de hoedanigheid van orgaan en gaan geen enkele persoonlijke verplichting aan betreffende de verbintenissen van de vereniging. Tegenover de vereniging en tegenover derden is hun verantwoordelijkheid beperkt tot de vervulling van de hun gegeven opdracht, overeenkomstig het gemeen recht, het bepaalde in de wet en in de statuten.

Artikel 22  Bevoegdheden van de voorzitter

De voorzitter is belast met de leiding van de algemene vergadering en de raad van bestuur en roept deze

bestuursorganen bijeen.

Hij waakt over de naleving van de statuten en de gedragsregels.

Hij vertegenwoordigt de vereniging in haar betrekkingen met overheidsinstanties, toezichthoudende

autoriteiten en treedt namens de vereniging op in alle gerechtelijke procedures.

Hij kan sommige van zijn functies en bevoegdheden delegeren aan de ondervoorzitters.

Artikel 23  Bevoegdheden van de ondervoorzitters

De eerste, respectievelijk de tweede, ondervoorzitter staat de voorzitter bij in de uitoefening van al zijn functies en oefent deze functies uit wanneer de voorzitter verhinderd is.

Artikel 24 -- Bevoegdheden van de schatbewaarder

De schatbewaarder is verantwoordelijk voor al de geldverhandelingen en het beheer van de goederen van de vereniging. Geldverhandelingen die de 250 euro overschrijden moeten de handtekening dragen van ten minste twee bestuurders.

Hij int de bijdragen en alle sommen die aan de vereniging verschuldigd zijn of door haar moeten ontvangen worden,

Hij stelt de jaarlijkse staat van ontvangsten en uitgaven en de staat van de bezittingen en schulden op en staat in voor de financiële geschriften, boeken en rekeningen op de wijze die door de wet is vastgelegd.

Artikel 25  Bevoegdheden van de secretaris

De secretaris is belast met het administratief werk van de vereniging.

Hij is verantwoordelijk voor het opstellen van de verslagen van de algemene vergadering en de raad van

bestuur en het bijhouden van de briefwisseling en het archief.

Hij houdt het register bij vermeld in artikel 13, laatste lid van deze statuten en legt de vragen om aansluiting

of ontslag bij de vereniging voor aan de algemene vergadering,

Hij neemt de leiding waar van het secretariaat.

Artikel 26  Vergaderingen en beslissingen

De raad van bestuur vergadert zo dikwijls als het belang van de vereniging dit vereist. De raad van bestuur vergadert na schriftelijke of elektronische bijeenroeping door de voorzitter. De voorzitter is verplicht om de raad van bestuur bijeen te roepen op verzoek van minstens twee bestuurders.

De raad van bestuur wordt minstens acht dagen vôôr de vergadering uitgenodigd en de agenda wordt bij de oproeping gevoegd,

Uitgezonderd de andere gevallen voorzien in de statuten, worden de beslissingen van de raad van bestuur

genomen met een meerderheid van twee derden van de aanwezige of vertegenwoordigde stemmen.

Voor de goedkeuring van gedragsregels is een meerderheid nodig van vier vijfden van de aanwezige of bij

volmacht vertegenwoordigde leden.

Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

Moo o.s

De beslissingen van de raad van bestuur worden op de zetel van de vereniging bewaard en kunnen er door de leden worden geraadpleegd.

Artikel 27  Volmachten en plaatsvervanging

Iedere bestuurder die de raad van bestuur niet kan bijwonen, kan zich laten vertegenwoordigen ofwel door zijn plaatsvervanger ofwel door een schriftelijke volmacht te geven aan een andere bestuurder. De volmacht is persoonlijk, niet overdraagbaar en vermeldt de plaats en datum van de vergadering waarvoor zij geldt.

een bestuurder mag niet meer dan één volmacht aanvaarden.

Titel VI.  Boekjaar en vermogen

Artikel 28  Begroting en rekeningen

Het boekjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december van elk jaar. Het eerste boekjaar begint echter vanaf de oprichtingsdatum van de vereniging en eindigt op 31 december van hetzelfde jaar.

De rekening van ontvangsten en uitgaven wordt ter controle voorgelegd aan één of meer commissarissen die door de algemene vergadering worden aangewezen.

Sik jaar en uiterlijk voor 1 maart legt de raad van bestuur de jaarrekening van het afgelopen boekjaar, alsook de begrotingsvoorstellen van het volgende boekjaar, ter goedkeuring voor aan de algemene vergadering.

De algemene vergadering keurt de rekeningen van het afgelopen jaar goed conform de voorschriften van art. 8 van de wet van 31 maart 1898 op de Beroepsvereenigingen.

De goedgekeurde rekeningen, samen met de andere stukken vermeld in art. 8 van de wet van 31 maart 1898 op de Beroepsvereenigingen worden door de raad van bestuur verzonden naar de bevoegde Minister voor 1 maart van elk jaar.

Artikel 29 - Vermogen

Het vermogen van de vereniging omvat alle roerende en onroerende goederen, in zoverre de vereniging deze wettelijk mag verwerven of bezitten.

Het vermogen wordt gevormd door de bijdragen van de leden, de schenkingen en de legaten, de toelagen van openbare besturen en alle inkomsten die de vereniging mag ontvangen.

De algemene vergadering beschikt over het bezit en de inkomsten van de beroepsvereniging overeenkomstig de wet van 31 maart 1898 op de Beroepsvereenigingen.

De niet gebruikte gelden van de beroepsvereniging worden op haar naam geplaatst op zichtrekeningen, depositorekeningen, termijnrekeningen bij gekende en kredietwaardige financiële Instellingen en in vastrentende effecten van deze instellingen of door de overheid uitgegeven of gewaarborgde obligaties.

Het verwerven van aandelen of delen van handelsvennootschappen is uitdrukkelijk verboden.

Titel VII.  Wijziging van de statuten en ontbinding

Artikel 30  Wijziging van de statuten

Een speciaal hiertoe bijeengeroepen algemene vergadering kan de statuten wijzigen.

Deze beslissing mag alleen maar worden genomen als de helft van de leden aanwezig of bij volmacht

vertegenwoordigd is.

Als deze voorwaarde niet is vervuld, wordt een nieuwe vergadering samengeroepen binnen een termijn die

niet minder dan een week mag zijn. Deze zal geldig beraadslagen en beslissen over dezelfde agenda,

" C 1 e ongeacht het aantal aanwezige of bij volmacht vertegenwoordigde leden. MOD 0,6

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

Iedere beslissing om de statuten te wijzigen is slechts aangenomen, als die beslissing met een meerderheid van drie vierden van de aanwezige of bij volmacht vertegenwoordigde leden is genomen.

ledere beslissing om de statuten te wijzigen moet eveneens worden goedgekeurd door twee derden van de uitgebrachte stemmen van de aanwezige of bij volmacht vertegenwoordigde leden en moet bij ten minste twee verschillende landsbonden de goedkeuring dragen van de meerderheid van de uitgebrachte stemmen van de aanwezige of bij volmacht vertegenwoordigde leden die bij deze landsbonden zijn aangesloten.

Artikel 31 - Ontbinding

Een speciaal hiertoe bijeengeroepen algemene vergadering kan de vereniging ontbinden. Die beslissing mag alleen maar worden genomen als de helft van het aantal leden aanwezig of bij volmacht vertegenwoordigd is.

Als deze voorwaarde niet is vervuld, wordt een nieuwe vergadering samengeroepen binnen een termijn die niet minder dan een week mag zijn. Deze zal geldig beraadslagen en beslissen over dezelfde agenda, ongeacht het aantal aanwezige en bij volmacht vertegenwoordigde leden.

De beslissing van ontbinding is slechts aangenomen, als die beslissing met een meerderheid van drie vierden van de aanwezige of bij volmacht vertegenwoordigde leden is genomen.

De beslissing om de vereniging te ontbinden moet eveneens worden goedgekeurd door twee derden van de uitgebrachte stemmen van de aanwezige of bij volmacht vertegenwoordigde leden en moet bij ten minste twee verschillende landsbonden de goedkeuring dragen van de meerderheid van de uitgebrachte stemmen van de aanwezige of bij volmacht vertegenwoordigde leden die bij deze landsbonden zijn aangesloten.

De algemene vergadering die tot de ontbinding besluit, benoemt de vereffenaars en bepaalt hun bevoegdheden.

Artikel 32 - Bekendmaking

De akten die een wijziging van de statuten of de vrijwillige ontbinding van de vereniging vermelden, worden slechts van kracht nadat zij zijn neergelegd en bekendgemaakt in overeenstemming met artikel 6 van de wet van 31 maart 1898 op de Beroepsvereenigingen.

Titel VIII.  Diverse bepalingen

Artikel 33  Huishoudelijk reglement

De raad van bestuur kan in een huishoudelijk reglement, dat aan de algemene vergadering ter goedkeuring wordt voorgelegd, nadere bepalingen betreffende de werking van de vereniging vastleggen. Deze bepalingen mogen niet in strijd zijn met deze statuten.

Artikel 34  Regeling van geschillen

De raad van bestuur zoekt in overleg met de tegenpartij naar de middelen om hetzij door verzoening, hetzij scheidsrechterlijk, ieder geschil dat de vereniging aangaat en betrekking heeft op de werkvoorwaarden, bij te leggen.

De leden van de beroepsvereniging, verenigd in de algemene vergadering van 06 maart 2012, hebben, overeenkomstig de wettelijke en statutaire bepalingen, de bestuurders en hun plaatsvervangers verkozen.

Tijdens dezelfde bijeenkomst heeft de algemene vergadering Rudy PIETERS, Anemoonstraat 4, 9030 Gent Mariakerke, aangeduid ais commissaris

iMIOD 0.6

ti

'

Luik B - Vervolg

De raad van bestuur heeft tijdens haar zitting van 06 maart 2012, overeenkomstig de statuten, de mandaten verdeeld.

Bijgevolg is de raad van bestuur van MUTASSUR als volgt samengesteld:

Voorzitter

De heer Rik DESSEIN, bediende, Dwarslaan 11, 9200 Dendermonde, geboren op 30 december 1961 te

Kortrijk.

Eerste ondervoorzitter en secretaris

De heer Alain THIRION, bediende, Rue de Willine 72, 4257 Berloz, geboren op 20 november 1961 te

Waremme.

Tweede ondervoorzitter en schatbewaarder

De heer Thierry STEYLEMANS, bediende, rue du Hoogbosch 121, 1080 Bruxelles, geboren op 08 april

1963 te Berchem-Sainte-Agathe.

Bestuurders

voorgedragen door de leden aangesloten bij de Landsbond der Christelijke Mutualiteiten:

- De heer Bertrand PEIRSEGAELE, bediende, Stokkellaan 3, 8400 Oostende, geboren op 12 september

1952 te Roeselare;

- Mevrouw Alda GREOLI, bediende, Boulevard Rener 27, 4900 Spa, geboren op 26 oktober 1962 te Spa;

- De heer Jean-Pol SCIEUR, bediende, Impasse du Spinois 54, 6224, Flerus, geboren op 17 december

1955 te Charleroi;

- De heer Bart DE RUYSSCHER, bediende, 9255 Buggenhout, geboren op 13 oktober 1965 te Hamme;

- Mevrouw Elisabeth DEGRYSE, bediende, Rue Ed Michiels, 1180 Uccle, geboren op 22 september 1980 te

Uccle.

voorgedragen door de leden aangesloten bij de Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen:

- De heer Wim GIELEN, bediende, Lijsterlaan 10, 2620 Hemiksem, geboren op 03 september 1967 te

Wilrijk;

- Mevrouw Pascaline DRAUX, bediende, Venelle de la Futaie 6, 1300 Wavre, geboren op 16 juni 1974 te

Tournai;

voorgedragen door de leden aangesloten bij het Nationaal Verbond van Socialistische Mutualiteiten:

- De heer Michel MICHIELS, bediende, Groeneweg 18, 3111 Rotselaar, geboren op 08 januari 1955 te

Etterbeek;

- De heer Bruno REUBENS, bediende, Weggevoerdenstraat 60, 3012 Wilsele, geboren op 07 december

1956 te Werk-de-Stad;

voorgedragen door de leden aangesloten bij de Landsbond van de Neutrale Ziekenfondsen:

- De heer Maurizio DAL MOLIN, bediende, Rue du Tiège 6, 4670 Mortier, geboren op 21 april 1956 te

Limana (Italië)

voorgedragen door de leden aangesloten bij de Landsbond van Liberale Mutualiteiten;

- De heer Jan VANDEWEERD, bediende, Wielewaallaan 7, 3010 Kesel-Lo, geboren op 28 janvier 1952 te

Rotem

Wat betreft de verschillende soorten leden, is de beroepsvereniging samengesteld overeenkomstig de voorschriften van artikelen 2 en 3 van de wet van 31 maart 1898 op de Beroepsvereenigingen

Rik DESSEIN Voorzitter

Oe de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam van de perso(o)n(en) bevoegd om de beroepsvereniging ton aanzien van derden

te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

Voor-

aan het Belgisch Staatsblad

27/09/2012
ÿþ, 18 -09- 2012 M0D 0.5

"1113CCopie ::t" " I - . rº%.. u~~â. s-i" titiri " " niteur belge après dépot de l'acte au SPF Economie, P.M.E., Classes Moyennes et Energie

IN i uifl iiuu111iwuuii in

*12161315*

N° d'entreprise : 0 b ij (. 1" M S

Dénomination

(en entier) : MUTASSUR, union professionnelle des assureurs mutualistes

et leurs intermédiaires d'assurances

Forme juridique : Union professionnelle

Obier de l'acte : Acte constitutif

Les sociétés mutualistes visées aux articles 43bis, § 5, et 70, §§ 6, 7 et 8 de la loi du 6 août 1990 relative aux mutualités et aux unions nationales de mutualités, ci-après dénommées SMA

-Verzekeringen CM-Vlaanderen, Haacl tsesteenweg 579, 1031 Brussel

N° 0851.601.503  CDZ 150/01

valablement représentée par monsieur Bertrand Peirsegaele

-MC Assure, Chaussée de Haecht 579 BP 40, 1031 Schaerbeek

N° 0834.322.140 - OCM 150/02

valablement représentée par monsieur Jean-Pol Scieur

-Mutuelle entraide Hospitalisation (Hospitalia), Rue Saint-Hubert 19, 1150 Bruxelles

N° 0422 189 629  OCM 750/01

valablement représentée par monsieur Thierry Steylemans

-Sociale Hospitalisatieverzekeringen, Sint-Jansstraat 32-38, 1000 Brussel,

N° 0839.743.450 - CDZ 350101

valablement représentée par monsieur Bruno Ruebens

-HOSPIMUT SOLIDARIS, Rue Saint-Jean 32/38, 1000 Bruxelles

N°0838 585 487  OCM 350/02

valablement représentée par monsieur Alain Thirion

-Société Mutualiste d'Assurance du Brabant, Rue du Midi 111, 1000 Bruxelles

N° 0838 221 243  OCM 350/03

valablement représentée par monsieur Michel Michiels

-Objectief gezondheid Vlaanderen, statieplein 12, 9300 Aalst

N° 0471 458 404  CDZ 250/01

valablement représentée par monsieur Wim Van Hecke

-Neutra, Rue de Chestret 4-6, 4000 Liège

N° 0472 020 311  OCM 250/02

valablement représentée par monsieur Maurizio Dal Molin

-VMOB Hospitaal-Plus, Livornostraat 25, 1050 Brussel

N° 0471.459.194 - CDZ 450101

valablement représentée par monsieur Koen Gewilde

ont convenu le 06 mars 2012 de créer une union professionnelle selon la loi du 31 mars 1898 sur les unions professionnelles, dont les statuts sont libellés comme suit :

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

Sur la dernière page du Volet B indiquer : Au recto : Nom(s) de la (des) personne(s) compétente(s) habilitée(s) à représenter l'union

professionnelle envers des tiers

Au verso : Nom et signature

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD0.5

Titre 1er  Dénomination, siège social

Article 1er, - Dénomination

La dénomination de l'union professionnelle est : «MUTASSUR, Union professionnelle des assureurs mutualistes et leurs intermédiaires d'assurances », ci-après dénommée dans les statuts « union »,

Article 2 -- Siège social

L'union a son siège social à la Rue Saint-Jean 32-38 à 1000 Bruxelles, située dans l'arrondissement judiciaire de Bruxelles.

Titre Il  Objet, missions et durée

Article 3  Objet et mission

L'union a pour objet la défense, la protection et la promotion des intérêts professionnels de ses membres.

En vue de la réalisation de son objet, l'union peut notamment :

- veiller et contribuer à la formation permanente des collaborateurs de ses membres ;'

- adopter des règles de conduite et veiller à leur respect par ses membres ;

- agir en qualité de représentant de ses membres ;

- ester en justice, soit en demandant, soit en défendant, pour la défense des droits de ses membres ; - informer.

L'union s'interdit toute immixtion dans la gestion ou l'organisation particulière de ses membres.

Article 4 - Durée

L'union est constituée pour une durée indéterminée.

Titre III, Membres

Article 5  Nombre de membres

Le nombre de membres de l'union ne peut être inférieur à sept.

Article 6 - Membres

Peuvent être admis en qualité de membre :

- les sociétés mutualistes visées aux articles 43bis, § 5, et 70, §§ 6, 7 et 8 de la loi du 6 août 1990 relative

aux mutualités et aux unions nationales de mutualités ;

- les entités mutualistes qui sont des intermédiaires d'assurances au sens de l'article 68 de la loi du 26 avril 2010 portant des dispositions diverses en matière d'organisation de l'assurance maladie complémentaire (I).

Article 7  Admission de membres

L'assemblée générale statue sur l'admission des membres à la majorité des trois quarts des voix présentes ou représentées,

Article 8  Engagement des membres

Les membres sont tenus de respecter consciencieusement les statuts et les règles de conduite adoptées de l'union professionnelle et de payer la cotisation due.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 0.5

Article 9 - Cotisation

La cotisation est décidée annuellement par l'assemblée générale.

Article 10  Démission des membres

Chaque membre peut toujours démissionner de l'union par lettre recommandée à adresser au président.

Est réputé démissionnaire, le membre qui ne paie pas sa cotisation après un rappel adressé par lettre recommandée et resté sans effet.

L'assemblée générale peut toutefois le relever de sa déchéance s'il justifie suffisamment son retard.

Article 11  Exclusion des membres

Peuvent être exclus de l'union, les membres qui :

- ne respectent pas les statuts et les règles de conduite adoptées de l'union professionnelle ;

- par leur affiliation ou par leur intervention, nuisent aux intérêts de l'union ;

- perdent le statut de SMA ou d'intermédiaires d'assurances visé à l'article 6.

Le membre intéressé doit être invité et doit avoir l'occasion de présenter sa défense.

L'assemblée générale statue sur l'exclusion des membres à la majorité des trois quarts des voix présentes ou représentées.

Article 12 -- Effets de la démission ou de l'exclusion

Les membres qui ont donné leur démission ou qui sont exclus ne peuvent plus utiliser leur qualité de membre de l'union professionnelle. Ils perdent la possibilité de se prévaloir des droits et avantages que l'union professionnelle reconnaît à ses membres. Ils ne peuvent pas réclamer les montants des cotisations qu'ils ont payées.

Titre IV.  Assemblée générale

Article 13 -- Composition et droit de vote

L'assemblée générale se compose de l'ensemble des membres de l'union.

Ces membres sont représentés à l'assemblée générale par une personne mandatée valablement et par écrit à cette fin. Les SMA peuvent également désigner un suppléant.

Chaque intermédiaire d'assurances a une voix.

Le nombre de voix par SMA est fixé comme suit :

- chaque SMA a au moins 5 voix ;

- les SMA qui comptent plus de 100.000 membres ont droit à 10 voix ;

- les SMA qui comptent plus de 200.000 membres ont droit à 25 voix ;

- les SMA qui comptent plus de 600.000 membres ont droit à 50 voix ;

- les SMA qui comptent plus de 1.000.000 de membres ont droit à 75 voix.

Chaque année, avant la première assemblée générale de l'année civile, !e conseil d'administration établit le nombre de voix par SMA, en se basant sur le nombre d'assurés au 30 juin de l'année civile précédente.

On conserve, au siège social de l'union, un registre :

- des membres ;

- des personnes mandatées pour représenter les membres et leurs éventuels suppléants ;

- du nombre de voix auquel les SMA ont droit.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 0.5

Article 14 - Compétences

L'assemblée générale dispose uniquement des compétences qui lui sont expressément conférées par la loi ou par les présents statuts.

Plus particulièrement, l'assemblée générale est compétente pour :

- modifier les statuts ;

- autoriser et exclure des membres de l'union ;

- nommer et révoquer les membres du conseil d'administration ;

- éventuellement nommer des commissaires et fixer leur rémunération le cas échéant ; - approuver chaque année le budget et les comptes ;

- donner décharge aux administrateurs et aux éventuels commissaires ;

- dissoudre volontairement l'union.

Article 15 - Convocation

L'Assemblée générale se réunit une fois par an au moins en séance ordinaire pour approuver le budget et les comptes.

En outre, l'assemblée générale peut être convoquée en séance extraordinaire :

- à l'initiative du président chaque fois qu'il le juge utile ;

- à l'initiative du conseil d'administration ;

- à la demande de membres représentant conjointement au moins un dixième du nombre total de voix.

Les convocations cu les invitations électroniques doivent être envoyées 15 jours au moins avant l'assemblée.

Pour les réunions urgentes, ce délai peut être abrégé et les convocations peuvent être faites au besoin par tous les moyens de communication existants.

La convocation contient l'ordre du jour de l'assemblée.

Toute proposition signée par des membres représentant conjointement au moins un dixième du nombre

total de voix doit être inscrite à l'ordre du jour.

Article 16 - Procurations

Tout membre qui ne peut assister à l'assemblée générale peut se faire représenter par un autre membre porteur d'une procuration écrite. La procuration est personnelle, incessible et mentionne les lieu et date de l'assemblée générale pour laquelle elle est valable.

Un membre ne peut accepter plus de trois procurations.

Article 17 - Décisions

Les décisions de l'assemblée générale se prennent à la majorité des voix présentes ou représentées, hormis les décisions pour lesquelles une majorité différente est prescrite par la loi ou les statuts.

En cas de parité des voix, la voix du président est prépondérante.

Chaque décision doit également être approuvée dans au moins deux unions nationales différentes à la majorité des voix exprimées par les membres présents ou représentés par procuration des entités affiliées à ces unions nationales.

Titre V. --- Conseil d'administration

Article 18 - Composition

L'union est gérée par un conseil d'administration composé de 15 administrateurs maximum, compte tenu de

la répartition suivante :

- 6 administrateurs sont présentés par les membres affiliés à l'Alliance Nationale des Mutualités Chrétiennes

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

Moo 0.5

- 3 administrateurs sont présentés par les membres affiliés à l'Union Nationale des Mutualités Socialistes ;

- 3 administrateurs sont présentés par les membres affiliés à l'Union Nationale des Mutualités Libres ;

- 1 administrateur est présenté par les membres affiliés à l'Union Nationale des Mutualités Neutres ; - 1 administrateur est présenté par les membres affiliés à l'Union Nationale des Mutualités Libérales ;

Les membres de l'union nationale concernée peuvent également présenter un suppléant pour chaque administrateur. Un suppléant peut participer valablement aux décisions et aux votes du conseil d'administration en cas d'absence de l'administrateur concerné et si celui-ci n'a pas donné de procuration à un autre administrateur.

Les suppléants peuvent toujours participer aux délibérations du conseil d'administration et disposent d'une voix consultative.

Le mandat d'administrateur ou de suppléant n'est pas rémunéré.

Article 19  Nomination et révocation des administrateurs

Les administrateurs et leurs suppléants sont élus à la majorité simple par l'assemblée générale pour une durée de quatre ans.

Le mandat d'administrateur ou de suppléant est renouvelable.

Lorsqu'un mandat prend fin de manière anticipative, l'assemblée générale peut élire un nouvel administrateur ou un nouveau suppléant pour achever le mandat en question.

L'assemblée générale peut toujours révoquer le mandat d'administrateur ou de suppléant,

Article 20  Mandats exécutifs

Le Conseil d'administration désigne en son sein un président, un premier vice-président et un deuxième vice-président. Les mandats de trésorier et de secrétaire sont attribués aux vice-présidents.

Ces mandats ne sont pas rémunérés.

Article 21  Pouvoirs généraux

Le Conseil d'administration dispose des pouvoirs les plus étendus pour accomplir tous actes de gestion et de disposition nécessaires ou utiles à l'intérêt de l'union. Tous les actes que la loi ou les statuts ne réservent pas expressément à l'assemblée générale relèvent de la compétence du conseil d'administration,

Hormis les pouvoirs spécifiques attribués au président, au vice-président, au trésorier ou au secrétaire, le conseil d'administration agit en collège. Sous réserve des obligations découlant de l'administration collégiale, les administrateurs peuvent se répartir les tâches de gestion entre eux. Le conseil d'administration peut également déléguer une partie de ses pouvoirs de gestion à un ou plusieurs tiers  non administrateurs  sans que cette délégation puisse toutefois porter sur la politique générale de l'union ou sur le pouvoir de gestion général du conseil d'administration.

Les administrateurs agissent en qualité d'organe et ne contractent aucune obligation personnelle relative aux engagements de l'union. Vis-à-vis de l'union et de tiers, leur responsabilité se limite à l'exécution du mandat qui leur est conféré conformément au droit commun et aux dispositions légales et statutaires.

Article 22  Pouvoirs du président

Le président est chargé de la direction de l'assemblée générale et du conseil d'administration et convoque

ces organes de gestion.

il veille au respect des statuts et des règles de conduite.

Il représente l'union dans ses relations avec les instances publiques, les autorités de surveillance et agit au

nom de l'union dans toutes les procédures judiciaires.

ll peut déléguer certaines de ses fonctions et compétences aux vice-présidents.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 0.5

Article 23  Pouvoirs des vice-présidents

Le premier ou le deuxième vice-président assiste le président dans l'exercice de toutes ses fonctions et exerce ces fonctions lorsque le président est empêché.

Article 24  Pouvoirs du trésorier

Le trésorier est responsable de tous les mouvements de fonds et de la gestion des biens de l'union. Les mouvements de fonds de plus de 250 EUR doivent porter -la signature d'au moins deux administrateurs. li encaisse les cotisations et toutes les sommes qui sont dues à l'union ou qu'elle doit recevoir.

Il dresse l'état annuel des recettes et dépenses et l'état des avoirs et des dettes et tient les écritures financières, les livres et les comptes selon les modalités prescrites par la loi.

Article 25  Pouvoirs du secrétaire

Le secrétaire est chargé du travail administratif de l'union.

Il est responsable de l'établissement des comptes rendus de l'assemblée générale et du conseil

d'administration et de la tenue de la correspondance et des archives.

Il tient le registre mentionné à l'article 13, dernier alinéa des présents statuts et présente les demandes

d'affiliation ou de démission de l'union à l'assemblée générale,

Il assure la direction du secrétariat,

Article 26 -- Réunions et déoisions

1_e conseil d'administration se réunit aussi souvent que les intérêts de l'union l'exigent. Il se réunit sur convocation écrite ou électronique du président. Le président est tenu de convoquer le conseil d'administration à la demande de deux administrateurs au moins.

Le conseil d'administration est convoqué huit jours au moins avant la réunion et l'ordre du jour est joint à la convocation.

Hormis les autres cas prévus par les statuts, les décisions du conseil d'administration se prennent à la

majorité des deux tiers des voix présentes ou représentées.

Pour l'approbation des règles de conduite, il faut une majorité de quatre cinquièmes des membres présents

ou représentés par procuration.

En cas de parité des suffrages, le président a voix prépondérante,

Les décisions du conseil d'administration sont conservées au siège de l'union et peuvent être consultées par les membres.

Article 27  Procurations et remplacement

Chaque administrateur ne pouvant pas assister au conseil d'administration peut se faire représenter par son suppléant ou en donnant une procuration écrite à un autre administrateur. La procuration est personnelle, incessible et mentionne les lieu et date de la réunion pour laquelle elle est valable,

Un administrateur ne peut accepter plus d'une procuration.

Titre VI, - Exercice et patrimoine

Article 28  Budget et comptes

L'exercice commence le 1er janvier et se clôture le 31 décembre de chaque année. Le premier exercice débute toutefois à la date de constitution de l'union et se termine le 31 décembre de la même année.

Le compte des recettes et dépenses est soumis pour contrôle à un ou plusieurs commissaires désignés par l'assemblée générale.

Le conseil d'administration soumet, chaque année et au plus tard le 1er mars, les comptes annuels de l'exercice écoulé ainsi que les propositions budgétaires pour l'exercice suivant à l'approbation de

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD o.s

l'assemblée générale.

L'assemblée générale approuve les comptes de l'année écoulée conformément aux prescriptions de l'art. 8 de la loi du 31 mars 1898 sur les unions professionnelles.

Avant le 1er mars de chaque année, le conseil d'administration adresse au ministre compétent les comptes approuvés accompagnés des pièces mentionnées à l'art. 8 de la loi du 31 mars 1898 sur les unions professionnelles.

Article 29 - Patrimoine

Le patrimoine de l'union comprend tous biens meubles et immeubles dans la mesure où l'union peut les acquérir ou les posséder légalement.

Le patrimoine est formé par les cotisations des membres, les donations et les legs, les subsides d'administrations publiques et tous les revenus que l'union est autorisée à percevoir.

L'assemblée générale dispose des avoirs et des revenus de l'union professionnelle conformément à la loi du 31 mars 1898 sur les unions professionnelles.

Les fonds non utilisés de l'union professionnelle sont placés à son nom sur des comptes à vue, des comptes de dépôt, des comptes à terme auprès d'institutions financières connues et solvables et dans des titres à revenus fixes de ces institutions ou dans des obligations émises ou garanties par l'État.

L'acquisition d'actions ou de parts de sociétés commerciales et formellement interdite.

Titre Vil. - Modification des statuts et dissolution

Article 30  Modification des statuts

Une assemblée générale spécialement convoquée à cet effet peut modifier les statuts.

Cette décision ne peut être prise que si la moitié des membres sont présents ou représentés.

Si cette condition n'est pas remplie, une nouvelle assemblée est convoquée dans un délai qui ne peut être

inférieur à une semaine. Cette assemblée délibérera et statuera valablement sur le même ordre du jour

indépendamment du nombre de membres présents et représentés.

Chaque décision de modification des statuts n'est adoptée que si elle est votée à la majorité des trois quarts des membres présents ou représentés.

Chaque décision de modification des statuts doit également être approuvée par deux tiers des voix exprimées par les membres présents ou représentés et doit être approuvée, dans au moins deux unions nationales différentes, à la majorité des voix présentes ou représentées des membres affiliés à ces unions nationales,

Article 31 - Dissolution

Une assemblée générale spécialement convoquée à cet effet peut dissoudre l'union, Cette décision ne peut être prise que si la moitié des membres sont présents ou représentés,

Si cette condition n'est pas remplie, une nouvelle assemblée est convoquée dans un délai qui ne peut être inférieur à une semaine. Cette assemblée délibérera et statuera valablement sur le même ordre du jour indépendamment du nombre de membres présents et représentés,

La décision de dissolution n'est adoptée que si elle est votée à la majorité des trois quarts des membres présents ou représentés.

La décision de dissolution de l'union doit également être approuvée par deux tiers des voix exprimées par les membres présents ou représentés et doit être approuvée, dans au moins deux unions nationales différentes, à la majorité des voix présentes ou représentées des membres affiliés à ces unions nationales.

L'assemblée générale qui décide la dissolution nomme les liquidateurs et fixe leurs compétences.

1

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 0.5

Article 32 - Publication

Les actes mentionnant une modification des statuts ou la dissolution volontaire de l'union n'entrent en vigueur qu'après leur dépôt et leur publication conformément à l'article 6 de la loi du 31 mars 1898 sur les unions professionnelles.

Titre VIII. - Dispositions diverses

Article 33  Règlement d'ordre intérieur

Le conseil d'administration peut arrêter dans un règlement d'ordre intérieur soumis à l'approbation de l'assemblée générale d'autres dispositions relatives au fonctionnement de l'union. Ces dispositions ne peuvent être contraires aux présents statuts,

Article 34  Règlement des différends

Le conseil d'administration recherche de commun accord avec la partie adverse, les moyens d'aplanir, soit par la conciliation, soit par l'arbitrage, tout différend intéressant l'union et portant sur les conditions de travail.

Les membres de l'union professionnelle, réunis en assmblée générale le 06 mars 2012, ont conformément aux statuts élu les administrateurs et leur suppléants.

Lors de la même réunion, l'assemblée générale a désigné Rudy PIETERS, Anemoonstraat 4, 9030 Gent Mariakerke, en tant que commissaire.

Lors de sa séance du 06 mars 2012 et conformément aux statuts, le conseil d'administration a désigné les mandats exécutifs.

Dés lors, le conseil d'administration de MUTASSUR est composé comme suite:

président

Monsieur Rik DESSEIN, employé, Dwarslaan 11, 9200 Dendermonde, né le 30 décembre 1961 à Kortrijk.

premier vice-président et secrétaire

Monsieur Alain THIRION, employé, Rue de Willine 72, 4257 Berloz, né le 20 novembre 1961 à Waremme.

Deuxième vice-président et trésorier

Monsieur Thierry STEYLEMANS, employé, rue du Hoogbosch 121, 1080 Bruxelles, né le 08 avril 1963 à

Berchem-Sainte -Agathe,

Administrateurs

présentés par les membres affiliés à l'Alliance Nationale des Mutualités Chrétiennes:

- Monsieur Bertrand PEIRSEGAELE, employé, Stokkellaan 3, 8400 Oostende, né le 12 septembre 1952 à

Roeselare;

- Madame Aida GREOLI, employée, Boulevard Rener 27, 4900 Spa, née le 26 octobre 1962 à Spa;

- Monsieur Jean-Pot SCIEUR, employé, Impasse du Spinois 54, 6224, Flerus, né le 17 décembre 1955 à

Charleroi;

- Monsieur Bart DE RUYSSCHER, employé, 9255 Buggenhout, né le 13 octobre 1965 à Hamme;

- Madame Elisabeth DEGRYSE, employée, Rue Ed Michiels, 1180 Uccle, née le 22 septembre 1980 à

Moo 0.5

Volet B - Suite

Uccle;

présentés par les membres affiliés à l'Union Nationale des Mutualités Libres:

- Monsieur Wim GILLEN, employé, Lijsterlaan 10, 2620 Hemiksem, né le 03 septembre 1967 à Wilrijk;

- Madame Pascaline DRAUX, employée, Venelle de la Futaie 6, 1300 Wavre, née le 16 juin 1974 à Tournai;

présentés par les membres affiliés à l'Union Nationale des Mutualités Socialistes:

- Monsieur Michel MICHIELS, employé, Groeneweg 18, 3111 Rotselaar, né Ie 08 janvier 1955 à Etterbeek; - Monsieur Bruno REUBENS, employé, Weggevoerdenstraat 60, 3012 Wilsele, né Ie 07 décembre 1956 à Hercc-de-Stad;

présenté par les membres affiliés à l'Union Nationale des Mutualités Neutres:

- Monsieur Maurizio DAL MOLIN, employé, Rue du Tiège 6, 4670 Mortier, né le 21 avril 1956 à Limana

(Italie);

présenté par les membres affiliés à l'Union Nationale des Mutualités Libérales:

- Monsieur Jan VANDEWEERD, employé, Wielewaallaan 7, 3010 Kesel-Lo, né le 28 janvier 1952 à Rotem.

En ce qui concerne les diverses catégories des membres, l'union professionnelle est formée conformément aux prescriptions des articles 2 et 3 de la loi du 31 mars 1898 sur les unions professionnelles.

Rik DESSEIN Président

Voor-

aar het Helgisch

" Staatsblad

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/09/2012 - Annexes du Moniteur belge

Sur la dernière page du Volet B indiquer : Au recto ; Nom(s) de la (des) personne(s) compétente(s) habilitée(s) à représenter l'union

professionnelle envers des tiers

Au verso : Nom et signature

Coordonnées
MUTASSUR, BEROEPSVERENIGING VAN MUTUALISTISC…

Adresse
SINT-JANSSTRAAT 32-38 1000 BRUSSEL

Code postal : 1000
Localité : BRUXELLES
Commune : BRUXELLES
Région : Région de Bruxelles-Capitale