NATIONALE BEROEPSVERENIGING VAN COORDINATOREN VEILIGHEID EN GEZONDHEID

Divers


Dénomination : NATIONALE BEROEPSVERENIGING VAN COORDINATOREN VEILIGHEID EN GEZONDHEID
Forme juridique : Divers
N° entreprise : 839.210.148

Publication

10/10/2011
ÿþ ÎC 'n l Copie à publier aux annexes du Moniteur belge après dépot de l'acte au SPF Economie, P.M.E., Classes Moyennes et Energie MOD 0.5

INS W~~II Inl u~~IbI~IBntl

*11152646*



Mo b

J

N° d'entreprise :

Dénomination

(en entier) :

cA,39 110 1 11 $

COORDINATEURS DE SÉCURITÉ

Forme juridique : Union professionnelle

Objet de l'acte : STATUTS

NOMINATION, SIÈGE ET OBJET

Article 1 : Association Professionnelle

Cette association est une association professionnelle, conformément à la Loi du 31 mars 1898 sur les

associations professionnelles et leurs effets.

L'association est fondée pour une durée indéterminée. Elle peut à tout moment être dissoute.

Elle est appelée :

Nationale Beroepsvereniging van Coördinatoren Veiligheid en Gezondheid,

Association Professionnelle Nationale des Coordinateurs de Sécurité et Santé

ou "VC-CS" en abrégé.

Ces deux dénominations peuvent être utilisées ensemble ou séparément.

Article 2 : Siège

Le siège de l'association est installé dans l'arrondissement judiciaire de Bruxelles, à 1050 Bruxelles, Avenue

Louise 216 b 292.

Article 3 : Objet

L'Association a pour objet d'étudier et de protéger les droits, devoirs et intérêts professionnels autant individuels que collectifs de ses membres, et vise à cet effet à mettre en oeuvre un climat politique, social et économique favorable.

Elle réalise cet objectif entre autres et de manière non limitative par :

- le rassemblement des Coordinateurs de Sécurité et de Santé en Belgique

- le valorisation, par tous les moyens indiqués, de la fonction de Coordinateur de Sécurité et de Santé

- la défense des intérêts de ses membres

- la défense de l'indépendance de la profession de Coordinateur de Sécurité et de Santé

- la promotion de la plus-value réalisée par la coordination de la sécurité et de la santé

- la formulation de propositions et de conseils concernant toutes els dispositions légales et réglementaires

portant sur la profession de ses membres ;

- le soutien aux formations et à la formation continue de ses membres entre autres par l'organisation de

formations et d'examens ;

- la définition de règles de déontologie qui s'appliquent à la profession de ses membres, ainsi que leur

application ;

- ta prise de mesures afin de favoriser la confraternité entre ses membres.

L'association peut poser tous les actes légaux qui portent directement ou indirectement sur son objet social. Elle peut en particulier apporter sa collaboration et participer à toute activité qui correspond à son objet associatif.

Parmi les activités concrètes par lesquelles les objectifs de l'association professionnelle sont réalisés, on retrouve entre autres l'organisation de manifestations où la Coordination de Sécurité et de Santé est abordée,

Sur la dernière page du Volet B indiquer : Au recto : Nom(s) de la (des) personne(s) compétente(s) Ihabititée(s) à représenter l'union

professionnelle envers des tiers

Au verso : Nom et signature

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 10/10/2011 - Annexes du Moniteur belge

MOD 0.5

comme des colloques, séminaires, etc.

L'association peut également poser tous tes actes qui contribuent directement ou indirectement à la réalisationdes objectifs susmentionnés dans un idéal sans but lucratif, y compris des activités complémentairescommerciales et rentables dans les limites de ce qui est autorisé légalement et dont les bénéfices seront à toutmoment intégralement destinés à la réalisation des objectifs idéaux sans but lucratif.

Article 4 : Participation

Sur décision de l'Assemblée Générale, l'association peut faire partie d'une fédération d'associations professionnelles. Elle peut participer à toute autre association, tout comme des associations internationales oudes sociétés qui ont un objet social compatible à celui de l'association, à condition que celui-ci de vise pas desactivités commerciales, aux conditions posées par l'article 18 de la Loi du 31 mars 1898.

MEMBRES

Article 5

Les membres effectifs sont ceux qui exercent l'activité professionnelle de Coordinateur Sécurité et Santé et

qui ont été acceptés par le Conseil d'Administration.

Le nombre de membres effectifs n'est pas limité ; mais il doit au moins y en avoir sept.

Le Conseil d'Administration définit la qualification des membres.

Article 6

Quiconque exprime le souhait de devenir membre de l'association doit le communiquer par écrit en remplissantun formulaire d'inscription dont le contenu est défini par le Conseil d'Administration. Par la signature de ceformulaire, le candidat-membre accepte sans réserve les statuts, le code de bonnes pratiques de l'association et s'engage à devenir membre.

Le Conseil d'Administration décide souverainement, dans un délai jugé suffisant par ses soins, et il n'est en aucun cas tenu de motiver sa décision.

Article 7

Toute personne qui contribue ou a contribué à l'épanouissement de la profession ou de l'association peut, surproposition du Conseil d'Administration être accepté par l'Assemblée Générale comme membre honorifique. Les membres honorifiques ont le droit de participer à l'Assemblée Générale en tant que conseillers.

Le nombre de membres honorifiques ne peut pas dépasser un quart du nombre des membres effectifs.

Article 8

Chaque membre doit payer chaque année une cotisation et chaque admission dans l'association implique par conséquent l'engagement de payer une contribution annuelle. Sur proposition du Conseil d'Administration, le montant de celle-ci est approuvé chaque année par l'Assemblée Générale sans que celle-ci ne puisse dépasser mille euros (1000 euro) par an.

La cotisation sera payable dans les quarante-cinq jours suivant la réception de l'invitation à payer la cotisation.

L'Assemblée Générale peut également décider qu'un droit d'entrée doit être payé, dont elle définit également le montant.

Article 9

Chaque membre a le droit de remettre sa démission à tout moment.

La démission doit être communiquée au plus tard trois mois avant la fin de l'exercice en cours, par écrit et

par courrier recommandé au Conseil d'Administration.

La démission prendra effet un mois après ce courrier.

L'association professionnelle, conformément à l'article 4, 3° de la Loi, peut exiger les cotisations échues et

les cotisations en cours du membre.

Le membre qui, après un rappel, présente un retard de paiement de ses cotisations de plus de deux mois,

est supposé être démissionnaire.

Article 10

L'exclusion d'un membre peut uniquement être prononcée par l'Assemblée Générale des membres sur proposition du Conseil d'Administration ou à la demande d'au moins 115e des membres. L'Assemblée Générale décide à scrutin secret et avec une majorité des deux tiers des votes des membres présents ou

Annexes du Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -10/10/2011

MOD 0.5

représentés, mais uniquement après avoir entendu ou convoqué le membre concerné afin d'entendre ses explications.

L'exclusion d'un membre est possible :

1. en cas de violation des statuts et des règlements de l'association

2. en cas de mauvaise conduite évidente

3. lorsque ses actes portent concrètement atteinte aux intérêts de l'association

En ce qui concerne l'exclusion selon les points 2 ou 3 de l'art. 10, l'intéressé peut invoquer le droit à sa

défense et te Conseil d'Administration lui proposera alors la possibilité d'une audition de l'intéressé.

Les membres sont toutefois exclus de plein droit lorsqu'ils ne remplissent plus les conditions mentionnées à

l'article 5 pour les membres actifs.

Les membres démissionnaires ou exclus perdent tous leurs droits aux avantages liés à l'adhésion à

l'association.

Les membres sortants ne peuvent jamais, même pas en cas d'exclusion ou de démission, exiger le

remboursement de leur cotisation ou d'un quelconque versement.

Article 11 :

Les langues usuelles de l'association sont le néerlandais et le français. Les membres utilisent l'une de ces

langues au choix.

GESTION

Article 12

Le Conseil d'Administration compte minimum trois membres effectifs et maximum treize membres effectifs. Les administrateurs sont nommés par l'Assemblée Générale des membres pour un mandat de 2 ans. Les administrateurs sont rééligibles.

Pour chaque personne morale, une seule personne maximum peut être nommée membre du Conseil d'Administration.

Le Conseil d'Administration choisit un président parmi ses membres et éventuellement un vice-président ainsi qu'un secrétaire et un trésorier.

Le nombre de membres (du CA) doit en tous les cas toujours être inférieur au nombre de membres effectifs. Lorsque l'Association ne compte que le nombre légal minimum de sept membres, le Conseil

d'Administration ne peut compter que six administrateurs. Le jour où un huitième membre est accepté, une Assemblée Générale Extraordinaire peut procéder à ta nomination d'un septième administrateur.

Avec l'assentiment des % des membres du Conseil d'Administration, le C.A. peut assurer par cooptation la désignation d'un membre pour un poste vacant au sein du Conseil d'Administration, et ce jusqu'à l'Assemblée Générale suivante.

Le membre coopté répondra aux mêmes conditions que les membres élus du Conseil d'Administration ou appartiendra aux Autorités.

Article 13

Le mandat d'un administrateur peut toujours être révoqué par l'Assemblée Générale. Chaque membre du Conseil d'Administration peut également lui-même prendre sa démission par notification écrite au Président du Conseil d'Administration ; la démission prend effet un mois après ta réception de la lettre.

L'administrateur est cependant tenu de continuer à remplir sa mission après sa démission jusqu'à ce que l'on ait pu raisonnablement pourvoir à son remplacement, sauf dans le cas où le Conseil d'Administration exemptel'administrateur démissionnaire de son préavis.

Les administrateurs exercent leur mandat à titre gracieux. Les frais qu'ils réalisent dans le cadre de l'exercice de leur mandant d'administrateurs peuvent être rémunérés.

Article 14

Le Conseil d'Administration se réunit sur invitation et sous la présidence de son président ou, si ce dernier est empêché, de son vice-président ou, si celui-ci est également empêché, du plus ancien administrateur présent, à chaque fois que les intérêts de l'Association l'exigent et à chaque fois que deux administrateurs le demandent.

Les réunions se tiennent à l'adresse indiquée dans l'invitation.

Article 15

Le Conseil d'Administration peut uniquement décider de manière valable si un minimum de la moitié de ses

membres est présent ou représenté.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 10/10/2011 - Annexes du Moniteur belge

Ma© 0.5

L'administrateur qui est absent ou empêché, peut donner procuration à l'un de ses collègues du Conseil,

afin de le représenter lors d'une réunion décidée par le Conseil et d'y voter en son nom et place.

Aucun mandataire ne peut cependant représenter plus d'un administrateur.

Chaque décision du Conseil est prise à la majorité des voix. En cas d'ex-æquo, la voix de la personne qui

préside l'Assemblée sera déterminante.

Les décisions du Conseil d'Administration sont enregistrées dans des procès-verbaux.

Ceux-ci sont signés par le Président et le secrétaire et conservés dans un registre des procès-verbaux qui

est disponible pour consultation par les membres qui souhaitent exercer leur droit de consultation.

Dans certains cas exceptionnels, lorsque la nécessité urgente et l'intérêt de l'Association professionnelle l'exigent, les décisions du Conseil d'Administration peuvent être prises avec l'accord des administrateurs. A cet effet, il faut au préalable obtenir un accord écrit des 2/3 des administrateurs pour pouvoir procéder à une telle prise de décision. La prise décision par écrit suppose en tous les cas qu'une délibération doit avoir lieu par email, vidéo- ou téléconférence ou par tout autre moyen technologique adapté.

Article 16

Le Conseil d'Administration dispose des compétences les plus vastes pour la gestion et l'administration, et représente l'Association dans tous les actes judiciaires et extrajudiciaires. La gestion quotidienne de l'Association et la représentation de l'Association dans les actes judiciaires et extrajudiciaires est confiée aux administrateurs, qui peuvent intervenir individuellement. Leur compétence s'étend à tout ce que a loi prévoit et à tout ce qui n'est pas expressément interdit par les statuts ou par la loi pour l'Assemblée Générale. Le Conseil d'Administration prend toutes les mesures pour l'exécution des décisions de l'Assemblée Générale, l'examen de tous les moyens qui sont adaptés à la réalisation de l'objet de l'Association.

Il peut entre autres recevoir des espèces et des valeurs, signer des contrats et autres conventions, louer et sous-louer, même pour plus de neuf ans, les biens mobiliers et immobiliers nécessaires, les acquérir, les céder ou les échanger pour la réalisation de l'objet de l'Association ; après avoir obtenu à cet effet l'autorisation prévue par la loi, accepter les dons et autres legs ; octroyer des gages et garanties et les accepter, renoncer à certains droits commerciaux, privilèges et demandes de dissolution ; donner mainlevée avant et après paiement, pour toutes les inscriptions privilégiées et hypothécaires, transferts, saisies, oppositions et autres empêchements ; dispenser d'inscriptions ex officio ; négocier, plaider, autant comme demandeur que comme défendeur, comparer et établir des compromis ; la liste susmentionnée est explicative et non limitative.

Article 17

Avec l'assentiment des'/. des membres du Conseil d'Administration, celui-ci peut conférer des pouvoirs

spéciaux à l'un de ses membres ou à une tierce personne qui soit membre ou non.

Article 18

L'Association est valablement représentée par son Président et un administrateur, intervenant conjointement, vis-à-vis des tiers, devant la justice et dans les actes, y compris ceux pour lesquels l'intervention d'un fonctionnaire public ou d'un notaire est requise.

Article 19

Si un administrateur a directement ou indirectement un intérêt de nature patrimoniale qui est contraire à une décision ou à une opération qui est de la compétence du Conseil d'Administration, il doit fe communiquer aux autres administrateurs avant que le Conseil d'Administration ne prenne une décision.

L'administrateur ayant un intérêt contradictoire se retirera de l'Assemblée et s'abstiendra de délibérer et de voter à propos de la matière concernée.

La procédure susmentionnée n'est pas applicable pour les opérations courantes qui sont effectuées aux conditions et moyennant les garanties qui sont généralement d'application sur le marché pour de telles opérations.

Article 20

Le président se charge et veille à la bonne application des statuts et des règlements particuliers de l'Association. Il donne des instructions pour les réunions du Conseil d'Administration et de l'Assemblée Générale. Il préside égaiement ces deux assemblées. En son absence, l'Assemblée Générale est présidée par le vice président ou, en son absence, par le plus ancien des autres administrateurs présents.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 10/10/2011 - Annexes du Moniteur belge

Article 21

Le secrétaire rédige les rapports des séances de l'Assemblée Générale et du Conseil d'Administration. il dresse la liste des membres de l'Association conformément à l'article 9 de la loi du 31 mars 1898. il conserve les archives de l'Association.

Article 22

Le trésorier est le conservateur des biens mobiliers et immobiliers de l'Association, dont il dresse et conserve l'inventaire.

ll effectue tous les investissements et récupérations d'espèces sur les ordres du Conseil d'Administration, de la manière définie dans le règlement d'ordre intérieur.

Les comptes sont tenus par le trésorier et clôturés chaque année au 31 décembre. Les documents de la comptabilité et l'inventaire sont soumis pour approbation à l'Assemblée Générale. Quatorze jours avant l'Assemblée Générale, ces documents sont mis à disposition des membres pour consultation au siège de l'Association.

Article 23

Le vice-président remplace le président en cas d'indisponibilité de celui-ci.

Article 24

Les moyens de l'Association consistent en tous les biens mobiliers et immobiliers qui ont été acquis à titre onéreux ou gracieux et que la loi lui autorise de posséder.

Le fonds social est alimenté par les cotisations des membres, les versements de soutien des membres honorifiques, les dons et les legs, le subventions des autorités et par tous les profits dont l'Association peut légalement bénéficier.

Article 25

Les fonds non utilisés par l'Association doivent être placés à son nom auprès d'une institution financière. Le Conseil d'Administration peut effectuer d'autres modes de placement, moyennant l'approbation de l'Assemblée Générale.

L'Association ne peut en aucun cas prendre des actions ou participations dans des sociétés commerciales. Dans les limites de la loi du 31 mars 1898, l'Assemblée Générale décide de l'utilisation des actifs et des moyens financiers de l'Association.

ASSEMBLÉE GÉNÉRALE

Article 26

Tous les membres peuvent assister à l'Assemblée Générale et participer aux discussions. Seuls les

membres effectifs ont le droit de vote. Chaque membre effectif a une voix.

Les membres qui sont empêchés d'assister à l'Assemblée Générale peuvent se faire représenter par un

autre membre qui est porteur d'une procuration spécifique. Chaque membre peut être porteur au maximum

d'une procuration.

Des observateurs peuvent assister à l'Assemblée Générale et peuvent s'adresser à l'Assemblée Générale,

avec l'autorisation du Président.

Article 27

Chaque année, au moins une Assemblée Générale est organisée à une date dans le courant su semestre quisuit la clôture de l'exercice comptable, au lieu et à l'heure indiquée sur la convocation. Il s'agit de l'assemblée générale statutaire.

Les Assemblées sont convoquées par le Président du Conseil d'Administration ou par au moins deux administrateurs.

Pendant cette assemblée, le secrétaire présente le rapport des activités de l'année écoulée et le trésorier présente les comptes annuels, après quoi l'Assemblée Générale donne son approbation.

Les comptes seront mis à disposition quinze jours avant l'Assemblée Générale pour consultation au siège de l'Association.

C'est également pendant cette assemblée que les élections éventuelles sont organisées.

Les autres assemblées générales sont organisées à chaque fois que l'intérêt associatif de l'Association l'exige et en tous els cas, lorsqu'au moins un cinquième des membres effectifs le demande, ou lorsqu'au moins deux administrateurs le demandent par écrit. Dans ce dernier cas, Je président du Conseil d'Administration doit donner suite dans les trente jours à cette demande motivée.

MOD 0.5

I

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 10/10/2011 - Annexes du Moniteur belge

MOD 0.5

Le président du Conseil d'Administration doit également convoquer une Assemblée Générale lorsque certaines matières spécifiques qui concernent notre profession.

Les membres effectifs sont convoqués à l'Assemblée Générale par courrier simple ou par courrier électronique envoyé par le président du Conseil d'Administration et ce, au moins 8 jours avant l'Assemblée.Tous les membres effectifs doivent être invités. Le Conseil d'Administration peut également inviter les autres membres.

La lettre de convocation mentionne toujours l'ordre du jour ordre du jour ainsi que le jour, l'heure et le lieu de l'Assemblée. L'ordre du jour est défini par le président en concertation avec le Conseil d'Administration. L'ordre du jour mentionne les points à propos desquels l'assemblée doit voter.

Des points complémentaires peuvent être ajoutés à l'ordre du jour lorsqu'ils sont soumis par écrit et au moins 5 jours avant la date prévue de l'Assemblée Générale par au moins un vingtième des membres votants.

Les membres sont informés par écrit des éventuels points supplémentaires à l'ordre du jour à propos desquels l'assemblée doit voter.

Article 28

Les décisions de l'Assemblée Générale sont prises à la majorité simple des membres présents ou

représentés,

sous réserve des exceptions prévues par la loi ou les statuts.

Il est uniquement voté sur les points qui sont repris à l'ordre du jour.

Article 29

Les compétences de l'Assemblée Générale sont :

t l'approbation et l'analyse des budgets et des comptes

2. l'approbation des cotisations annuelles des membres

3. l'élection et la destitution des administrateurs

4. la nomination et la destitution des commissaires

5. la nomination des membres honorifiques

6. l'exclusion des membres

7. la modification et la révision des statuts et du règlement d'ordre intérieur

8. ta dissolution de l'Association

Article 30

L'Assemblée Générale est présidée par le président du Conseil d'Administration ou, à défaut, par le vice président ou, en son absence, par le plus anciens des administrateurs présents.

Le Conseil d'Administration doit faire le nécessaire pour assurer la bonne organisation de l'Assemblée Générale. Elle désigne deux scrutateurs parmi ses membres présents ou parmi les membres présents de l'Assemblée Générale.

Article 31

Les rapports des Assemblées Générales sont signés par le Président e1 le Secrétaire et par les membres qui le demandent. Les copies ou extraits qui doivent être remis à des tiers, sont signés par le président et le secrétaire ou par deux administrateurs.

Ils sont repris dans un registre spécial qui est conservé au siège social, où tous les membres peuvent les consulter sans déplacement du registre.

MODIFICATION, REVISION DES STATUTS - DISSOLUTION

Article 32

L'Assemblée Générale peut uniquement délibérer et décider valablement sur les modifications et les révisions des statuts et sur la dissolution de l'Association, lorsque les modifications proposées ont précisément été indiquées dans les convocations et lorsque 2/3 des membres votants sont présents ou légalement représentés.

Si cette dernière condition n'est pas remplie, alors une nouvelle convocation doit être effectuée et la nouvelle assemblée délibère et décide alors valablement quel que soit le nombre de membres présents ou légalement représentés. La deuxième assemblée ne peut pas être organisée endéans les quinze jours suivant la première assemblée. La décision est supposée acceptée si elle est approuvée par 2/3 des voix des membres présents ou représentés.

Une modification ou révision des statuts de l'Association est uniquement acceptée lorsqu'elle a reçu l'approbation d'au moins 2/3 des membres présents ou légalement représentés.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 10/10/2011 - Annexes du Moniteur belge

MOD 0.5

La dissolution de l'Association est uniquement acceptée lorsqu'elle a reçu l'approbation d'au moins 4/5 des membres présents ou légalement représentés.

Le vote peut se faire par appel, à main levée ou par scrutin secret, si demandé par au moins 1/3 des membres qui sont présents ou représentés.

Les actes de modification des statuts ou de dissolution volontaire de l'Association ne prennent effet qu'après avoir été déposés, ratifiés et publiés conformément à l'article 1er de l'Arrêté du Régent du 23 août 1948, par lequel la loi du 31 mars 1898 sur les Associations professionnelles est mise en conformité avec la loi du 23 décembre 1946 portant sur la fondation du Conseil d'État.

L'Assemblée Générale qui prononce la dissolution nomme les liquidateurs et définit leurs pouvoirs.

Après apurement des dettes, les avoirs de l'Association sont donc répartis : le montant des dons et des legs est transmis au bénéficiaire ou à ses héritiers ou ayant-droits, si le droit de reprise a été mentionné dans l'acte de fondation de l'octroi et si la demande est introduite pendant l'année qui suit la notification de l'acte de dissolution.

Les actifs nets, après déduction éventuelle des dons et legs faits à l'Association, sont attribués à une institution similaire désignée par l'Assemblée Générale. Cette désignation est uniquement d'application si la destination donnée aux biens par le Conseil d'État est agréé conformément aux dispositions légales.

BUDGETS ET COMPTES

Article 33

L'Association sera entre autres financée par des subsidies, subventions, dons, cotisations, legs et autres

actes de dernières volontés et testaments, donnés autant pour soutenir les objectifs généraux de

l'Association que pour le soutien d'un projet spécifique.

Par ailleurs, l'Association peut lever des fonds de toute autre manière qui ne serait pas contraire à la loi.

Article 34

Chaque année, les comptes de l'exercice comptable clôturé sont clôturés le trente et un décembre et le budget de l'année suivante est établi. Ces deux éléments sont soumis à l'approbation de l'Assemblée Générale suivante.

Conformément à l'article 8, l'Association enverra avant le 1er mars de chaque année au Ministre du Travail et de la prévoyance sociale :

Un décompte des recettes et des dépenses, clôturé le 31 décembre de l'année précédente et le cas échéant, du compte réalisé suivant le modèle adopté par le gouvernement pour :

1.1es achats et les ventes réalisées pour le maintien des ateliers d'apprentissage

2.1es achats pour revente aux membres de matières premières, semences, engrais, bétail, machines et autres outils et, en général, de tous les objets nécessaires pour l'exercice de la profession ou de l'artisanat de ses membres.

3.1es achats de produits de la profession de ses membres et la revente des mêmes produits.

4.toutes les commissions effectuées pour ses membres portant sur les opérations reprises aux numéros 2 et 3.

5.1es achats de machines et autres outils et en général de tous les objets destinés à rester la propriété de l'Association afin d'être donnés en usage à ses membres, par location ou autre, en vue de l'exercice de leur profession.

ARBITRAGE - CONTESTATIONS

Article 35

De commun accord avec la partie adverse, le Conseil d'Administration recherchera les moyens nécessaires

pour régler tous les litiges qui concernent l'Association, soit par conciliation, soit par

arbitrage.

Article 36

Les litiges survenus dans le cadre de l'Association, ayant pour objet l'application des statuts et des

règlements aux cas qui ne sont pas expressément prévus, sont toujours réglés par deux arbitres, choisis

parmi les membres actifs et par fes parties concernées.

En cas d'échec, les litiges sont réglés par un arbitre tiers, qui est nommé par les deux autres.

La décision de l'arbitre ou des arbitres est définitive.

RÈGLEMENT D'ORDRE INTÉRIEUR

MOD 0.5

Voor- Volet B - Suite

--belrbU W

Article 37

Pour l'exécution des présents statuts, le Conseil d'Administration rédigera un règlement d'ordre intérieur. Ce

règlement devra être approuvé par l'Assemblée générale avant de pouvoir être appliqué.

La même procédure devra être suivie lorsqu'un changement devra être apporté à ce règlement.

Le règlement sera gardé sur le siège de l'association professionnelle et peut être copnsulté par chasue

partie intéressée.

Nom des personnes compétentes habituées à représenter l'union professionnelle envers des tiers :

Numéro du registre national, Nom et prénom, Qualité

Callens Gauthier Trésorier

De Vreese Roger Administrateur

Hannaert Olivier Administrateur

Longueville Michel Administrateur

Paquay Eric Vice-président

Petit Dieudonné Administrateur

Traest Bruno Administrateur

Van der Eecken Dirk Secrétaire

Van Lier Jean-Pierre Président

Van pellicom Giedo Administrateur

Vandebroek Aart Administrateur

Vangheluwe Guido Administrateur

Vanrusselt Joeri Administrateur

Ainsi fait à Bruxelles le 12 août 2011

Dirk Van der Eecken Jean-Pierre Van Lier

Le Secrétaire Le Président

Sur la dernière page du Volet B indiquer : Au recto : Nom(s) de la (des) personne(s) compétente(s) habilitées) à représenter l'union

professionnelle envers des tiers

Au verso : Nom et signature

Bijlagen bij het ëlgiscli Staatiblid =16X0/2611- Annexes du Moniteur belge

aan het

Belgisch

Staatsblad

10/10/2011
ÿþ1 j'

MOD 0.6

r

Ih

f l- (tile,' [i:3 In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad

bekend te maken kopie na indiening van de akte bij de

FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie

11J111p,t111,111117

Ondememingsnr : O 1> 39 11 0 11, ó

Benaming

(voluit) : VEILIGHEIDSCOÖRDINATOREN

Rechtsvorm : Beroepsvereniging

Onderwerp akte : Statuten

BENAMING, ZETEL EN DOEL

Artikel 1: Beroepsvereniging

De vereniging is een beroepsvereniging, overeenkomstig de wet van 31 maart 1898 op de

beroepsverenigingen en zijn bijwerkingen.

De vereniging wordt opgericht voor onbepaalde duur. Ze kan te allen tijde opgeheven worden.

Zij wordt genoemd:

Nationale Beroepsvereniging van Coördinatoren Veiligheid en Gezondheid

Association Nationale des Coordinateurs de Sécurité et Santé

in het kort VC-CS.

Beide benamingen mogen gezamenlijk of afzonderlijk worden gebruikt.

Artikel 2: Zetel

De zetel van de vereniging is gevestigd in het gerechtelijke arrondissement Brussel, te

1050 Brussel, Louizalaan 2I6 bus 292.

Artikel 3: Doel

De vereniging heeft tot doel zowel de individuele als collectieve beroepsrechten, -plichten en

-belangen van haar leden te bestuderen en te beschermen, en streeft ernaar om dienaangaande een gunstig

politiek, sociaal en economisch klimaat tot stand te brengen.

Zij doet dit ondermeer doch niet beperkend door:

-het verenigen van de coördinatoren Veiligheid en Gezondheid in België;

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam van de perso(o)n(en) bevoegd om de beroepsvereniging ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

r

MaD 0.6

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 10/10/2011 - Annexes du Moniteur belge

-het opwaarderen, met alle aangewezen middelen, van de functie van coördinator veiligheid en gezondheid;

-het verdedigen van de belangen van haar leden;

-het verdedigen van de onafhankelijkheid van het beroep van coördinator Veiligheid en Gezondheid;

-promoten van de meerwaarde door coördinatie van veiligheid en gezondheid;

-voorstellen te formuleren en adviezen te verstrekken betreffende alle wettelijke en reglementaire bepalingen

die betrekking hebben op het beroep van haar leden;

-de opleidingen en de permanente vorming van haar leden te ondersteunen onder meer door het organiseren

van opleidingen en examens;

-de regels van de deontologie uit te werken die gelden voor het beroep van haar leden; alsmede deze te doen

naleven;

- maatregelen te treffen teneinde de confraterniteit onder de leden te bevorderen;

De vereniging kan alle (wettelijke) handelingen stellen die rechtstreeks of onrechtstreekse

betrekking hebben op haar doel. Zij kan inzonderheid haar medewerking verlenen en

deelnemen aan iedere activiteit die met haar doel overeenstemt.

Tot de concrete activiteiten waarmee de doelstellingen van de beroepsvereniging worden verwezenlijkt

behoren ondermeer:

Het organiseren van manifestaties waar de coördinatie van veiligheid en gezondheid aan bod komt zoals

colloquia, workshops, enz.

De vereniging kan daarnaast alle handelingen stellen die rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot de

verwezenlijking van voormelde ideële niet-winstgevende doelstellingen, met inbegrip van bijkomstige

commerciële en winstgevende activiteiten binnen de grenzen van wat wettelijk is toegelaten en waarvan de

opbrengsten te n allen tijde volledig zullen worden bestemd voor de verwezenlijking van de ideële niet

winstgevende doelstellingen.

Artikel 4: Participatie

Bij beslissing van de Algemene Vergadering, kan de vereniging deel uitmaken van een

verbond van beroepsverenigingen. Zij kan deelnemen in alle andere verenigingen, ook internationale

verenigingen of vennootschappen die een doel hebben dat verenigbaar is met het doel van de vereniging op

voorwaarde dat deze geen commerciële activiteiten uitmaken., onder de voorwaarden gesteld bij artikel 18 van

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 10/10/2011 - Annexes du Moniteur belge

de Wet van 31 maart 1898.

LEDEN

Artikel 5

Effectieve leden zijn deze die de beroepsactiviteit van veiligheids- en gezondheidscoördinator uitoefenen en

door de raad van bestuur aanvaard worden.

Het aantal effectieve leden is niet beperkt; maar moet ten minste zeven bedragen.

De raad van bestuur bepaalt de kwalificatie van de leden

Artikel 6

Wie de wens uitdrukt om lid te worden van de vereniging, moet dit schriftelijke doen door het invullen van een inschrijvingsformulier waarvan de inhoud door de Raad van bestuur vastgelegd wordt. Door de ondertekening van dat formulier aanvaardt de kandidaat-lid zonder voorbehoud de statuten, code van goede praktijken van de vereniging en verbindt het zich ertoe om lid te worden.

De Raad van bestuur beslist soeverein, binnen een door hem voldoende geachte

termijn, en hij moet zijn beslissing in geen geval motiveren

Artikel 7

ledere persoon die bijdraagt of bijgedragen heeft tot de bloei van het beroep of van de

vereniging kan, op voorstel van de Raad van Bestuur door de Algemene Vergadering als erelid aanvaard

worden.

Ereleden hebben het recht aan de Algemene Vergadering deel te nemen als raadgever.

Het aantal ereleden mag het vierde van het aantal der werkende leden niet overschrijden.

Artikel 8

Elk lid dient jaarlijks een lidgeld te betalen en Iedere toetreding tot de vereniging bevat dan ook de verbintenis om de jaarlijkse bijdrage te betalen. Op voorstel van de Raad van Bestuur wordt het bedrag hiervan jaarlijks door de Algemene Vergadering goedgekeurd zonder dat dit meer kan bedragen dan duizend euro (1000 euro)

MOD 0.6

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 10/10/2011 - Annexes du Moniteur belge

MOD 0.6

per jaar.

Het lidgeld zal betaalbaar zijn binnen de vijfenveertig dagen na het ontvangen van de uitnodiging tot betalen

van de bijdrage.

De Algemene Vergadering kan eveneens beslissen dat een intredegeld moet betaald

worden, waarvan zij eveneens het bedrag vaststelt.

Artikel 9

Ieder lid heeft het recht op elk ogenblik ontslag te nemen.

Het ontslag moet uiterlijk drie maanden voor het einde van het lopende boekjaar schriftelijk en aangetekend

aan de raad van bestuur worden meegedeeld.

Het ontslag zal één maand na dit schrijven ingaan.

De beroepsvereniging kan conform artikel 4, 3° van de wet de vervallen bijdrage en de lopende bijdrage van

het lid eisen.

Het lid dat, na een herinnering, meer dan twee maanden achterstand van betaling van zijn bijdrage heeft, wordt

geacht ontslagnemend te zijn.

Artikel 10

De uitsluiting van een lid kan enkel uitgesproken worden door de Algemene Vergadering van de leden op

voorstel van de Raad van bestuur of op verzoek van minstens 1/5 van de leden. De algemene vergadering

beslist bij geheime stemming en met een meerderheid van twee derde van de stemmen der aanwezige of

vertegenwoordigde leden, maar slechts na het bewuste lid te hebben gehoord of te hebben opgeroepen om

uitleg te verschaffen.

Uitsluiting van leden is mogelijk:

1.bij de overtreding van de statuten en de reglementen van de vereniging

2.bij kennelijk wangedrag

3.wanneer zij door hun handelswijze de belangen van de vereniging schaden

Wat betreft uitsluiting wegens punt 2 of 3 van art. 10 kan de betrokkene het recht op verdediging inroepen en

zal de Raad van Bestuur de mogelijkheid tot aanhoren van de

betrokkene aanbieden.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 10/10/2011 - Annexes du Moniteur belge

De leden worden echter van rechtswege uitgesloten als zij de voorwaarden niet langer vervullen, vermeld onder artikel 5 voor de werkende leden.

De ontslagnemende of uitgesloten leden verliezen elk recht op de voordelen verbonden aan het lidmaatschap van de vereniging.

De uittredende leden kunnen nooit, zelfs niet in geval van uitsluiting of ontslag, de

terugbetaling vorderen van hun bijdragen of welk danige stortingen.

Artikel 1 l:

De voertalen van de vereniging zijn het Nederlands en het Frans. De leden gebruiken één van deze talen, naar

hun keuze.

BEHEER

Artikel 12

De Raad van bestuur telt minimum drie effectieve leden en maximum dertien effectieve leden. De bestuurders worden benoemd door de algemene vergadering van de leden voor een mandaat van 2 jaar. De bestuurders zijn herkiesbaar.

Per rechtspersoon kan maximaal één persoon tot lid van de Raad van Bestuur benoemd worden.

De Raad van bestuur kiest uitzijn leden een voorzitter en eventueel een ondervoorzitter alsook een secretaris en een penningmeester.

Het aantal leden moet in elk geval steeds lager zijn dan het aantal effectieve leden. Wanneer de vereniging slechts het wettelijk bepaald minimum van zeven leden heeft mag de raad van bestuur slechts uit zes bestuurders bestaan. De dag waarop een achtste lid wordt aanvaard zal een buitengewone algemene vergadering overgaan tot de benoeming van een zevende bestuurder.

Met instemming van 3/4e ven de leden van de Raad van Bestuur kan de raad van bestuur door coöptatie voorzien in de vacature van een lid van de raad van bestuur, tot de eerstvolgende algemene vergadering. Het gecoöpteerd lid zal voldoen aan dezelfde voorwaarden als de verkozen leden van de Raad van Bestuur of behoren tot de overheid.

MDD 0.6

Artikel 13

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 10/10/2011 - Annexes du Moniteur belge

Hoon 0.6

Het mandaat van een bestuurder kan steeds herroepen worden door de Algemene

Vergadering. Ieder lid van de Raad van bestuur kan ook zelf ontslag nemen door schriftelijke kennisgeving aan de Voorzitter van de Raad van Bestuur; het ontslag gaat in een maand na de ontvangst van de brief, de bestuurder is evenwel verplicht na zijn ontslag zijn opdracht verder te vervullen totdat redelijkerwijze in zijn vervanging kan worden voorzien behalve indien de Raad van bestuur de ontslagnemende bestuurder ontheft van zijn vooropzegging.

De bestuurders oefenen hun mandaat kosteloos uit. De kosten die zij maken in het kader van de uitoefening van hun bestuursmandaat worden vergoed.

Artikel 14

De Raad van bestuur komt bijeen op uitnodiging en onder het voorzitterschap van haar voorzitter of, indien

deze laatste belet is, van de ondervoorzitter of, indien deze

eveneens belet is, door een bestuurder aangeduid door zijn collega's, iedere maal dat

het belang van de vereniging het vereist en iedere maal dat twee beheerders het vragen.

De vergaderingen worden gehouden op het adres aangegeven in de uitnodiging.

Artikel 15

De Raad van bestuur kan slechts beslissen en geldig besluiten indien minimum de helft

van zijn leden aanwezig of vertegenwoordigd is.

De beheerder die afwezig of belet is, kan aan één van zijn collega's van de Raad

volmacht geven, ten einde hem te vertegenwoordigen op een vergadering vastgesteld

door de Raad en daar stemmen in zijn naam en plaats.

Geen enkele volmachtdrager mag echter meer dan één bestuurder vertegenwoordigen.

ledere beslissing van de Raad wordt genomen met meerderheid van stemmen. In geval

van staking van stemmen zaI de stem van de persoon die de vergadering voorzit,

doorslaggevend zijn.

De beslissingen van de Raad van bestuur worden opgetekend in processen-verbaal

Deze worden ondertekend door de Voorzitter en de secretaris en bewaard in een notulenregister dat ter inzage

zal zijn van de leden die hun inzage recht wensen uit te uitoefenen.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 10/10/2011 - Annexes du Moniteur belge

MOD 0.6

In uitzonderlijke gevallen, wanneer de dringende noodzakelijkheid en het belang van de beroepsvereniging zulks vereisen, kunnen de besluiten van de Raad van Bestuur worden genomen bij schriftelijk akkoord van de bestuurders. Daartoe is vereist dat vooraf een 2/3e akkoord is onder de bestuurders om tot een schriftelijke besluitvorming over te gaan. Schriftelijke besluitvorming veronderstelt in elk geval dat er een beraadslaging plaatsvond per e-mail, video- of telefoonconferentie of ieder ander geschikt technologisch middel.

Artikel 16

De raad van bestuur heeft de meest uitgebreide bevoegdheden voor het beheer en het bestuur en

vertegenwoordigt de vereniging in alle gerechtelijke en buitengerechtelijke handelingen. Het dagelijkse beheer van de vereniging en de vertegenwoordiging van de vereniging in de gerechtelijke en buitengerechtelijke handelingen wordt overgedragen aan de bestuurders, die individueel kunnen optreden. Al wat de wet toelaat en al wat niet uitdrukkelijk bij de statuten of bij wet is voorbehouden voor de algemene vergadering, valt onder zijn bevoegdheid. De Raad van Bestuur neemt alle maatregelen voor de uitvoering van de beslissingen van de Algemene Vergadering, het onderzoekt alle middelen die geschikt zijn voor het bereiken van het doel van de vereniging.

Hij kan onder meer gelden en waarden ontvangen, overeenkomsten en contracten sluiten, huren, verhuren en onderhuren, zelfs voor meer dan negen jaar, de nodige roerende en onroerende goederen aanschaffen, overdragen of uitwisselen voor de verwezenlijking van het doel van de vereniging; nadat daartoe de bij wet bepaalde toelating is verkregen, giften en legaten aanvaarden; onderpanden en waarborgen toekennen en aanvaarden, afstand doen van zakelijke rechten, voorrechten en vorderingen tot ontbinding; handlichtingen geven voor en na betaling, van alle bevoorrechte of hypothecaire inschrijvingen, overschrijvingen, beslagen, opposities en andere beletsels; vrijstellen van inschrijvingen ex officio; onderhandelen, pleiten, zowel als eiser als verweerder, vergelijken en compromissen aangaan; voorgaande

opsomming is verklarend en niet beperkend.

Artikel 17

Met instemming van 3/4e ven de leden van de Raad van Bestuur kan de raad van bestuur bijzondere machten

overdragen aan één van zijn leden of aan een derde persoon al dan niet lid.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 10/10/2011 - Annexes du Moniteur belge

MOD 0.6

Artikel 18

De vereniging wordt tegenover derden, voor het gerecht en in de akten met inbegrip van deze voor dewelke de tussenkomst van een openbaar ambtenaar of een notaris vereist is, geldig vertegenwoordigd door de voorzitter en één bestuurder, gezamenlijk optredend

Artikel 19

Indien een bestuurder, rechtstreeks of onrechtstreeks een belang heeft van vermogensrechtelijke aard dat strijdig is met een beslissing of een verrichting die tot de bevoegdheid behoort van de raad van bestuur moet hij dit meedelen aan de andere bestuurders voor de Raad van Bestuur een besluit neemt.

De bestuurder met het tegenstrijdige belang verwijdert zich uit de vergadering en onthoudt zich van de beraadslaging en stemming over de aangelegenheid waarop het betrekking heeft.

Voormelde procedure is niet toepasselijk op gebruikelijke verrichtingen die plaatshebben, onder de voorwaarden en tegen de zekerheden die op de markt gewoonlijk gelden voor soortgelijke verrichtingen.

Artikel 20

De voorzitter waakt over en zorgt voor de uitvoering van de statuten en van de bijzondere reglementen van de vereniging. Hij geeft instructies voor de bijeenkomsten van de Raad van Bestuur en van de Algemene Vergadering.

Hij zit deze beide vergaderingen tevens voor. Bij zijn afwezigheid wordt de algemene vergadering voorgezeten door de oudste van de andere aanwezige bestuurders.

Artikel 21

De secretaris stelt de verslagen van de zittingen op van de Algemene Vergadering en van de Raad van Bestuur. Hij houdt de lijst bij van de Ieden van de vereniging overeenkomstig artikel 9 van de wet van 31 maart 1898. Hij bewaart de archieven van de vereniging.

Artikel 22

De penningmeester is de bewaarder van de roerende en onroerende goederen van de

vereniging, waarvan hij de inventaris opmaakt en bijhoudt. Hij verricht alle beleggingen en terugnemingen van

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 10/10/2011 - Annexes du Moniteur belge

MOO 0.6

gelden op orders van de Raad van Beheer op de wijze bepaald in het huishoudelijk reglement.

De rekeningen worden bijgehouden door de penningmeester en ieder jaar afgesloten op

3 I december. De bescheiden van de boekhouding en de inventaris worden ter goedkeuring aan de Algemene

Vergadering voorgelegd. Veertien dagen voor de Algemene Vergadering liggen deze documenten ter inzage

van de leden op de zetel van de vereniging.

Artikel 23

De ondervoorzitter vervangt de voorzitter bij diens onbeschikbaarheid.

Artikel 24

De middelen van de vereniging bestaan uit alle roerende en onroerende goederen die verkregen zijn onder bezwarende of kosteloze titel en die de wet haar toestaat te bezitten.

Het maatschappelijk fonds wordt gespijsd door de bijdragen van de Leden, de steungelden van de ereleden, de giften en legaten, de toelagen van de overheid en door alle baten waarvan de vereniging wettelijk mag genieten.

Artikel 25

De niet gebruikte fondsen van de vereniging moeten op haar naam worden geplaatst bij een financiële

instelling. De Raad van Bestuur kan andere wijzen van plaatsing verrichten mits goedkeuring van de Algemene

Vergadering.

De vereniging mag in geen geval aandelen of actiën in handelsmaatschappijen nemen.

Binnen de bij de wet van 31 maart 1898 gestelde perken, beslist de Algemene Vergadering over de

aanwending van de activa en geldmiddelen van de vereniging.

ALGEMENE VERGADERING

Artikel 26

Alle leden mogen de Algemene Vergadering bijwonen en deelnemen aan de besprekingen. Enkel effectieve

leden zijn stemgerechtigd. EIk effectief lid heeft één stem.

De leden die verhinderd zijn de Algemene Vergadering bij te wonen, kunnen zich Laten

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 10/10/2011 - Annexes du Moniteur belge

MOI 0.6

vertegenwoordigen door een ander lid dat drager is van een bijzondere volmacht. Elk lid kan drager zijn van maximum één volmacht.

Waarnemers kunnen de Algemene Vergadering bijwonen en mogen zich, mits toestemming van de voorzitter, tot de Algemene vergadering richten.

Artikel 27

Elk jaar wordt minstens één Algemene Vergadering gehouden op een tijdstip gedurende de loop van de semester die volgt op de afsluiting van het boekjaar op de plaats en het uur aangeduid in de oproepingsbrief. Dit is de algemene statutaire vergadering.

De vergaderingen worden bijeengeroepen door de Voorzitter van de Raad van Bestuur of minstens twee bestuurders.

Tijdens deze vergadering brengt de secretaris verslag uit over de werkzaamheden van het afgelopen jaar en stelt de penningmeester de jaarrekeningen voor, waarna de

Algemene Vergadering haar goedkeuring verleent.

De rekeningen zullen vijftien dagen voor de Algemene Vergadering ter inzage liggen op de zetel van de vereniging.

Het is ook tijdens deze vergadering dat de eventuele verkiezingen plaatsgrijpen.

Andere Algemene Vergaderingen worden gehouden telkens wanneer het maatschappelijke belang van de vereniging dit vereisen en in elk geval wanneer minstens één vijfde van de effectieve leden dit vraagt dan wel wanneer minstens twee bestuursleden daarom schriftelijk verzoeken. In dit laatste geval dient de voorzitter van de Raad van Bestuur binnen één maand gevolg te geven aan dit gemotiveerd verzoekschrift.

De voorzitter van de Raad van Bestuur moet eveneens de Algemene Vergadering bijeenroepen wanneer het bijzondere materies betreft die het beroep aanbelangen.

De effectieve leden worden door gewoon schrijven of per elektronisch bericht voor de Algemene Vergadering verzonden door de voorzitter van de Raad van Bestuur en dit minstens 8 dagen voor de vergadering. Alle effectieve leden moeten uitgenodigd worden. De Raad van bestuur mag eveneens de andere leden uitnodigen. De oproepingsbrief bevat steeds de agenda alsmede de dag, het uur en de plaats van de vergadering. De agenda wordt vastgesteld door de voorzitter in overleg met de Raad van Bestuur.

De agenda maakt melding van de punten waarover moet worden gestemd.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 10/10/2011 - Annexes du Moniteur belge

MOD 0.6

Bijkomende punten kunnen aan de agenda toegevoegd wanneer ze schriftelijk en ten minste 5 dagen vóór de

datum van de voorziene Algemene Vergadering voorgedragen worden door minstens één twintigste van de

stemgerechtigde leden.

De leden worden schriftelijk op de hoogte gebracht van eventuele bijkomende

agendapunten waarover gestemd moet worden.

Artikel 28

De besluiten van de Algemene Vergadering worden genomen bij gewone meerderheid van de aanwezige of

vertegenwoordigde leden, behoudens de door de wet of statuten voorziene uitzonderingen.

Er wordt alleen gestemd over de punten die op de agenda staan.

Artikel 29

De bevoegdheden van de Algemene Vergadering zijn:

1. het goedkeuren en onderzoeken van de begrotingen en de rekeningen;

2. het goedkeuren van de jaarlijkse bijdragen van de leden;

3. het kiezen en afzetten van de bestuurders;

4. de benoeming en afzetting van commissarissen;

5. het benoemen van ereleden;

6. de uitsluiting van leden;

7. het wijzigen en de herziening van de statuten en het huishoudelijk reglement;

8. de ontbinding van de vereniging;

Artikel 30

De Algemene Vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de Raad van Bestuur of, bij gebrek, door

de ondervoorzitter of, in diens afwezigheid, door de oudste van de aanwezige bestuurders.

De Raad van Bestuur moet het noodzakelijke doen om de organisatie van de Algemene

Vergadering in goede banen te leiden. Zij duidt onder haar aanwezige leden of onder

de aanwezige leden van de Algemene Vergadering twee stem opnemers aan.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 10/10/2011 - Annexes du Moniteur belge

MOD 0.6

Artikel 31

De verslagen van de Algemene Vergaderingen worden ondertekend door de Voorzitter en de Secretaris en door de leden die dat aanvragen. De afschriften of uittreksels die aan derden moeten worden bezorgd, worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris of door twee bestuurders.

Zij worden opgenomen in een speciaal register dat wordt bijgehouden op de maatschappelijke zetel, waar alle leden ze zonder verplaatsing van het register kunnen inkijken.

WIJZIGING, HERZIENING VAN STATUTEN - ONTBINDING

Artikel 32

De Algemene Vergadering kan over wijzigingen en herzieningen in de statuten en over de ontbinding van de vereniging alleen dan op geldige wijze beraadslagen en besluiten, wanneer de voorgestelde wijzigingen bepaaldelijk zijn aangegeven in de oproepingen en wanneer de 2/3e van de stemgerechtigde leden aanwezig zijn of wettig vertegenwoordigd worden. indien deze laatste voorwaarde niet vervuld is, dan is een nieuwe bijeenroeping nodig en de nieuwe vergadering beraadslaagt en besluit dan op geldige wijze ongeacht het aantal aanwezige of wettig vertegenwoordigde leden. De tweede vergadering mag niet binnen de vijftien dagen volgen op de eerste vergadering. De beslissing wordt geacht aanvaard te zijn indien ze wordt goedgekeurd door 2/3 van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.

Een wijziging of herziening van de statuten van de vereniging is alleen dan aangenomen wanneer zij de instemming heeft verkregen van ten minste 2/3e van de aanwezige of wettig vertegenwoordigde leden. De ontbinding van de vereniging is alleen dan aangenomen wanneer zij de instemming heeft verkregen van ten minste 4/5e van de aanwezige of wettig vertegenwoordigde leden.

De stemming kan gebeuren door afroeping, door handopsteking of indien gevraagd door minstens 1/3 van de leden die aanwezig of vertegenwoordigd zijn door geheime stemming.

De acten tot wijzigingen van de statuten of tot vrijwillige ontbinding van de vereniging hebben slechts werking nadat zij neergelegd, bekrachtigd en bekendgemaakt geweest zijn overeenkomstig artikel 1 van het besluit van de Regent van 23 augustus 1948, waarbij de wet van 31 maart 1 898 op de beroepsverenigingen in overeenstemming gebracht wordt met de wet van 23 december 1946 houdende de oprichting van de Raad van State.

De Algemene Vergadering die de ontbinding uitspreekt, benoemt de vereffenaars en stelt hun machten vast.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 10/10/2011 - Annexes du Moniteur belge

MOD 0,6

Na betaling van de schulden, wordt het vermogen van de vereniging aldus verdeeld:

het bedrag van de giften en legaten wordt aan de beschikker of zijn erfgenamen of rechtverkrijgenden overgemaakt, indien het recht op terugneming in de acte van vestiging van de bevoordeling bedongen is geweest en dat de vordering binnen het jaar dat volgt op de bekendmaking van de acte van ontbinding ingesteld wordt.

Het netto-actief, na eventuele aftrekking van de aan de vereniging gedane schenkingen en legaten, wordt toegekend aan een door de Algemene Vergadering aangeduide gelijkaardige instelling. Die aanduiding heeft slechts uitwerking indien de aan de goederen gegeven bestemming door de Raad van State erkend wordt als zijnde in overeenstemming met de wet.

BUDGETTEN EN REKENINGEN

Artikel 33

De vereniging zal onder meer worden gefinancierd door subsidies, toelagen, giften, lidgelden, schenkingen,

legaten en andere voorzieningen in laatste wilsbeschikkingen en testamenten, gegeven zowel de algemene

doeleinden van de vereniging te ondersteunen als ter ondersteuning van een specifiek project.

Daarnaast kan de vereniging fondsen verwerven op elke andere wijze die niet in strijd is met de wet.

Artikel 34

Ieder jaar op eenendertig december wordt de rekening van het afgelopen boekjaar afgesloten en het budget voor het volgende boekjaar opgemaakt. Beid worden onderworpen aan de goedkeuring van de volgende gewone algemene vergadering.

Conform artikel 8 zendt de vereniging voor 1 maart van ieder jaar aan de Minister van Arbeid en sociale voorzorg:

Een rekening van ontvangsten en uitgaven, gesloten op 3 I december van vorig jaar en in voorkomend geval van de rekening opgemaakt volgens het door de regering aangenomen model voor:

I.de aan- en verkopen gedaan voor het instandhouden van de Ieerwerkhuizen;

2.de aankopen tot wederverkoop aan de leden van grondstoffen, zaden, meststoffen, vee, machines en andere werktuigen, en, in het algemeen van alle voorwerpen behorende tot de uitoefening van het beroep of het ambacht van haar leden;

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 10/10/2011 - Annexes du Moniteur belge

MOD 0.6

3.de aankopen van de producten van het beroep van haar leden en de herverkoop van dezelfde voorwerpen; 4.alle commissieverhandelingen voor haar leden betreffende de verrichtingen onder nummer 2 en 3;

5.de aankopen van machines en andere werktuigen en in het algemeen van alle voorwerpen bestemd om eigendom te blijven van de vereniging ten einde in gebruik te worden gegeven aan haar leden, bij verhuring of anders, met het oog op de uitoefening van hun beroep;

ARBITRAGE - BETWISTINGEN

Artikel 35

In gemeen overleg met de tegenpartij, zal de Raad van Bestuur de middelen zoeken om elk geschil dat de

vereniging aanbelangt te regelen, hetzij door verzoening, hetzij door arbitrage.

Artikel 36

De in de schoot van de vereniging ontstane betwistingen, die als voorwerp hebben de toepassing van de

statuten en van de regelingen op gevallen die niet uitdrukkelijk voorzien zijn, worden steeds beslecht door twee

scheidsrechters, gekozen onder de werkende leden en door de betrokken partijen benoemd.

Bij staking, worden de betwistingen beslecht door een derde scheidsrechter, die benoemd wordt door de twee

andere.

De beslissing van de scheidsrechter(s) is definitief.

HUISHOUDELIJK REGLEMENT

Artikel 37

Voor de uitvoering van onderhavige statuten zal de Raad van Bestuur een huishoudelijk reglement opstellen.

Dat reglement za] door de Algemene Vergadering goedgekeurd worden, vooraleer toegepast te worden.

Dezelfde procedure moet nageleefd worden voor de eventueel aan dat reglement aan te

brengen wijzigingen.

Het huishoudelijk reglement zal worden bewaard op de zetel van de beroepsvereniging, en kan door iedere

belanghebbende worden ingekeken.

Naam van de personen bevoegd om de beroepsvereniging ten opzichte van derden te vertegenwoordigen :

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 10/10/2011 - Annexes du Monitéur belgé

"

' Voor--beours-, aan het Belgisch Staatsblad

" - Luik B - Vervolg

Rijksregisternummer, Naam en voornaam, Hoedanigheid

Callens Gauthier Penningmeester

De Vreese Roger Bestuurder

Hannaert OlivierBestuurder

Longueville Michel Bestuurder

Paquay Eric Ondervoorzitter

Petit Dieudonné Bestuurder

Traest Bruno Bestuurder

Van der Eecken Dirk Secretaris

Van Lier Jean-Pierre Voorzitter

Van pellicom Giedo Bestuurder

Vandebroek AartBestuurder

Vangheluwe Guida Bestuurder

Vanrusselt JoeriBestuurder

Aldus gedaan te Brussel op 12 augustus 2011,

Dirk Van der Eecken Jean-Pierre Van Lier

Secretaris Voorzitter

M00 0.6

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam van de perso(o)n(en) bevoegd om de beroepsvereniging ten aanzien van derden

te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Coordonnées
NATIONALE BEROEPSVERENIGING VAN COORDINATORE…

Adresse
LOUIZALAAN 216 BUS 292 1050 BRUSSEL

Code postal : 1050
Localité : IXELLES
Commune : IXELLES
Région : Région de Bruxelles-Capitale