OPTIMISTENBOND VAN HET KONINKRIJK BELGIE

Association sans but lucratif


Dénomination : OPTIMISTENBOND VAN HET KONINKRIJK BELGIE
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 876.715.001

Publication

26/08/2013
ÿþ Copie à publier aux annexes du Moniteur belge après dépôt de l'acte Mon 2.2



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Greffe

N° d'entreprise : 0876.715.001

Dénomination

(en entier) : Ligue des Optimistes du Royaume de Belgique

(en abrégé):

Forme juridique : Association sans but lucratif

Siège : avenue Alfred Solvay, 1 à 1170 Watermael-Boitsfort

Objet de l'acte ; Nomination et démission d'Adminsitrateurs ! modification un article des statuts

Extrait du procès verbal de l'assemblée générale du 11 juin 2013,

Le mandat des administrateurs sortants dont la liste suit est renouvelé jusqu'à ia prochaine assemblée générale ordinaire.:

-Monsieur Kurt Honoré Maurits DEBAENE, employé, professeur V.U.B., né le 6 mars 1968 à Beernem,

domicilié à Sint-Denijs-Westrem, Hogeheerweg, 11

Registre national : 68.03.06-405.88

- Monsieur Marc LUYCKX, pensionné, né à Leuven le 20.04.1942, Belg, domicilié Sparrenweg, 10 à 3051 Oud-Heverlee; Registre national: 42.04.20-201.12

-Monsieur Peter Frank SAMIJN, administrateur de société, né à Genk le 26 julliet1963, domicilié Mostenveld, 12 à 9255 Buggenhout; Registre national : 63.07.26-477.18

-Madame Pascale DEBLIQUY, juriste, née à Mons le 22 février 1963, domiciliée Parvis Sainte Alix, 20 à 1150 Woluwé-Saint-Pierre. Registre national : 63.02.22-212.72

- Monsieur Robert HILL-DERIVE, né à Etterbeek le 28 juin 1946, domicilié avenue des Abeilles, 17 à 1410 Waterloo ; Registre national : 46.06.28-071.97

-Monsieur Bruno Odon Léon Jean Christian Marie HAP, fonctionnaire, né à Kamina (Congo belge) le 12 juin 1957, domicilié rue René Francq, 8 à 1428 Lillois-Witterzee. Registre national : 57.06.12-067.36

-Baronne Florence Françoise Monique de MEVIUS, née à Liège le 5 décembre 1961, domiciliée rue d'Arthey, 1 à 5080 Rhisnes ; Registre national : 57.02.14444.56

-Madame Marie-Pierre SAINT-VITEUX, née à Woluwé-Saint-Pierre le 14 février 1957, domiciliée Welriekendedreef, 43 à 3090 Overijse ; Registre national : 61.12.05-080.68

-Monsieur Mark Peter Jan VERHEYDEN, assistant Universiteit, né à Etterbeek le 24 novembre 1988, domicilié Mommaertsstraat, 108 te 3090 Overijse; Registre national : 88.11.24-405.24

qui acceptent.

Sont, par ailleurs, appelés au conseil d'administration jusqu'à la prochaine assemblée générale ordinaire :

-Madame Marie Paule Noëlle BALCAEN, étudiante, née à Waregem le 24 juillet 1986, domiciliée Jacquetbosstraat, 52 à 8567 Spiere-Helkijn ; Registre national : 86.07.24-336.23

Mentionner sur la dernière page du Volet 13 : Au recto : Nom et qualité du notaire instrumentant ou de la personne ou des personnes

ayant pouvoir de représenter l'association, la fondation ou l'organisme à l'égard des tiers

Au verso : Nom et signature

~

MOD 2,2

Volet B - Suite

-Madame Inge Griet'Emÿ BLOCKMPANS,-écrivaine,chercheur académique, née-à-Leuven le 8 juillet 1988,

domiciliée Grote Daalstraat, 104 à 1930 Zaventem ; Registre national : 88.07.08-156.46

s~ `w Réservé

au

Moniteur

belge

-Monsieur Olivier BRISSAUD, consultant, né à Neuilly-sur-Seine (Paris) fe 7 février 1957, domicilié avenue Hergé, 15 bte 18 à 1050 Ixelles ; Registre national : 57.02.05  503.13

-Madame Theodora Marie Bénédicte de BROUWER, étudiante, née à Uccle le 17 octobre 1992, domiciliée

" rue de la Jauchelette, 3 à 1367 Bomal ; Registre national : 92.10.17  308.20

-Monsieur Jean-Sébastien Marie Anne Jacques de FOOZ, gestionnaire de projets interculturels, auteur, ' conférencier, né à Gand le 27 mai 1973, domicilié rue Champ du Roi, 94 à 1040 Etterbeek ; Registre national : 73.05.27  151.25

-Madame Aline FRANKFORT, conseil en innovation stratégique, née à Etterbeek le 26 septembre 1966, domiciliée Opstalweg, 47 à 1180 Uccle ; Registre national ; 66.09.26-110.74

-Madame Mia JANSEN, enseignante, née à Bree le 26 septembre 1980, domiciliée Tiensevest, 65 à 3010 Leuven ; Registre national : 60.09.26-290.59

-Madame Isabelle Maurice Roger LUYPAERT, journaliste, née à Bonheiden le 26 mai 1981, domiciliée ; Auwegemvaart, 4 à 2800 Mechelen ; Registre national : 81.05.26-382.89

-Monsieur Lodewijk (Lou) Constant VAN BEIRENDONCK, fondateur-directeur, né à Mortsel le 13 octobre 1960, domicilié Mechelsesteenweg, 246 à 2650 Edegem ; Registre national : 60.10.13-389.66

L'assemblée accepte la démission des administrateurs suivants :

- Monsieur Boris LIBOIS, domicilié rue Joseph Claes, 74 à 1060 Saint Gilles

- Madame Catherine De PAEUW, domicilié Chemin de Montauban, 3 bte 302 à 1348 Louvain la Neuve

- Monsieur Orner ERARD, domicilié Oudeheerweg, 8 à 9051 Gent

- Monsieur Bruno DE JONGHE, domicilié Geraardbergstraat, 16D à 1570 Galdmaarden

- Monsieur Didier VAN INNIS, domicilié av Albert, 260 à 1190 Forest - Monsieur Dieter VAN WALLE, domicilié Peter Coomansstraat, 1 à 2880 Hingene

MODIFICATION STATUTAIRE

L'article 19.2 des statuts est modifié comme suit : « Le conseil d'administration est composé de six

administrateurs au moins, outre le président. »

I.PUBLICATION

L'Assemblée Générale mandate la Société Civile à forme SPRL BECOVFIDUS, (N° national 0425.375.385), Expert-comptable, dont le siège social est établi à 1170 Watermael-Boitsfort, av du Cor de Chasse, 21, représenté par Vincent HARDI, son gérant, afin d'effectuer les formalités de publication nécessaires aux modifications, résultant de l'Assemblée Générale et du rapport du Conseil d'Administration de ce jour.

Pour extrait conforme,

HARDI Vincent,

Mandataire,

Bijlagen-bij-hetilelgisrh-Staatsblad 2-6fi08120r3"- Annexes dü Tiliónitëïi"r"béTgë

Mentionner sur la dernière page du Volet B: Au recto : Nom et qualité du notaire instrumentant ou de la personne ou des personnes ayant pouvoir de représenter l'association, la fondation ou l'organisme à l'égard des tiers

Au verso : Nom et signature

26/08/2013
ÿþ MOD 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

illegIMI11111111

BRUSSEL

Griffie

Ondernemingsnr : 0876.715.001

Benaming

(voluit) : OPTIMISTENBOND VAN HET KONINKRIJK BELGIE

(verkort) :

Rechtsvorm : Vereniging zonder Winstoogmerk

Zetel Alfred Solvaylaan, 1- 1170 Brussel

Onderwerp akte : STATUTEN & BESTUURDERS BENOEMING

NOTULEN VAN DE ALGEMENE VERGADERING DD. 11 juni 2013 :

BENOEMINGEN

Overeenkomstig artikel 19.6 van de statuten, wordt Luc Simonet voor een onbepaalde duur tot voorzitter benoemd. Voor de duur van zijn voorzittersmandaat, is hij tevens afgevaardigd bestuurder.

Het mandaat van de uittredende bestuurders waarvan de lijst volgt wordt verlengd tot de volgende gewone algemene vergadering:

De Heer Kurt Honoré Maurits DEBAENE, bediende, professor V.U.B., geboren op 6 maart 1968 te Beernem, wonende te à Sint-Denijs-Westrem, Hogeheerweg, 11; Rijksregister: 68.03.06-405.88

De Heer Marc LUYCKX, gepensioneerde, geboren te Leuven op 20.04.1942, Belg, wonende Sparrenweg, 10 te 3051 Oud-Heverlee; Rijksregister: 42.04.20-201.12

De Heer Peter Frank SAMIJN, geboren te Genk op 26 juli 1963, wonende Mostenveld, 12 te 9255 Buggenhout; Rijksregister 63.07.26-477.18

Mevrouw Pascale DEBLIQUY, jurist, geboren te Mons op 22 februari 1963, wonende Parvis Sainte-Alix, 20, te 1150 Sint-Pieters-Woluwe Rijksregister: 63.02.22-212.72

De Heer Bruno Odon Léon Jean Christian Marie HAP, ambtenaar, geboren te Kamina (Belgisch Congo) op 12 juni 1957, wonende rue René Francq, 8 te 1428 Lillois-Witterzee. Rijksregister : 57.06.12-067.36

De Heer Robert HILL-DERIVE, geboren te Etterbeek op 28 juni 1946, wonende avenue des Abeilles, 17 te: 1410 Waterloo ; Rijksregister: 46.06.28-071.97

Barones Florence Françoise Monique de MEVIUS, geboren te Luik op 5 december 1961, wonende rue. d'Arthey, 1 te 5080 Rhisnes ; Rijksregister: 57.02.14-444.56

Mevrouw Marie-Pierre SAINT-VITEUX, HR manager, geboren te Sint-Pieters-Woluwe op 14 februari 1957, wonende Welriekendedreef, 43 te 3090 Overijse ; Rijksregister:61.12.05-080.68

De Heer Mark Peter Jan VERHEYDEN, assistent Universiteit, geboren te Etterbeek op 24 november 1988, wonende Mommaertsstraat, 108 te 3090 Overijse; Rijksregister 88.11.24-405.24

die aanvaarden

Zijn bovendien benoemd in de raad van bestuur tot de volgende gewone algemene vergadering:

Mevrouw Marie Paule Noëlle BALCAEN, studente, geboren te Waregem op 24 juli1986, wonende

Jacquetbosstraat, 52 te 8567 Spiere-Hetkijn; Rijksregister ; 86.07.24-336.23

- -

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en)

bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

MOD 2.2

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

Luik B - Vervolg

Mevrouw Inge Griet Emy BLOCKMANS, schrijfster, academisch chercheur, geboren te Leuven op 8 juli 1988, wonende Grote Daalstraat, 104 te 1930 Zaventem; Rijksregister : 88.07.08-156.46

De Heer Olivier BRISSAUD, consulent, geboren te Neuilly-sur-Seine (Parijs) op 7 februari 1957, wonende Hergélaan, 15 bus 18 te 1050 Elsene ; Rijksregister : 57.02.05  503.13

Juffrouw Theodora Marie Bénédicte de BROUWER, studente, geboren te Ukkel op 1.7 october 1992, wonende rue de la Jauchelette, 3 te 1367 Bomal ; Rijksregister : 92.10.17  308.20

De Heer Jean-Sébastien Marie Anne Jacques de FOOZ, bestuurder van interculturele ontwerpen, auteur, spreker, geboren te Gent op 27 mei 1973, wonende Kaningvetdstraat, 94 te 1040 Etterbeek ; Risksregister 73.05.27  151.25

Mevrouw Aline FRANKFORT, consulent en strategische innovatie, geboren te Etterbeek op 26 september 1966, wonende Opstalweg, 47 te 1180 Ukkel ; Rijksregister : 66.09.26-110.74

Mevrouw Mia JANSEN, onderwijzeres, geboren te Bree op 26 september 1960, wonende Tiensevest, 65 à ; 3010 Leuven ; Rijksregister : 60.09.26-290.59

Mevrouw Isabelle Maurice Roger LUYPAERTÏ journaliste, geboren te Bonheiden op 26 mei 1981, wonende Auwegemvaart, 4 te 2800 Mechelen ; Rijksregister : 81.05.26-382.89

De Heer Lodewijk (Lou) Constant VAN BEIRENDONCK, stichter-directeur, geboren te Mortsel op 13 october 1960, wonende Mechelsesteenweg, 246 te 2650 Edegem ; Rijksregister : 60.10.13-389.66

Zijn uittrendende volgenden beheerders :

- De Heer Boris LIBOIS, wonende Joseph Claes straat, 74 te 1060 Saint Gilles

- Mevrouw Catherine De PAEUW, wonende Chemin de Montauban, 3 bus 302 te1348 Louvain la Neuve

- De Heer Orner ERARD, wonende Oudeheerweg, 8 te 9051 Gent

- De Heer Bruno DE JONGHE, wonende Geraardbergstraat, 16D te 1570 Galdmaarden

- De Heer Didier VAN INNIS, wonende Albertlaan, 260 te 1190 Vorst

- De Heer Dieter VAN WALLE, wonende Peter Coomansstraat, 1 te 2880 Hingene

STATUTAIRE WIJZIGING

Het artikel 19.2 van de statuten wordt als volgt gewijzigd: "De raad van bestuur is samengesteld uit minstens zes leden, de voorzitter niet inbegrepen."

PUBLICATIE

De Algemene vergadering geeft mandaat aan de Burgerlijke vennootschap bvba BECOVFIDUS (Nationaal nummer 0425.375.385), Expert-boekhouder, waarvan de maatschappelijke zetel gevestigd is Jachthoornlaan, 21 te 1170 Watermaal-Bosvoorde, vertegenwoordigd door Vincent Hardi, zaakvoerder, voor alle formaliteiten met betrekking tot de publicatie van de wijzigingen die door de algemene vergadering of door de raad van bestuur zouden worden besist.

HARDI Vincent

lasthebber

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

26/07/2012
ÿþ MOD 2.2

ln de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

BRUSSEL

1 7 JUL 2412

Griffie

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

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MI

Ondernemingsar: 0876.715.001

Benaming

(voluit) : OPTIMISTENBOND VAN HET KONINKRIJK BELGIE (verkort) :

Rechtsvorm : Vereniging zonder Winstoogmerk

Zetel : Alfred Solvaylaan, 1-1170 Brussel

Onderwerp akte : STATUTEN

NOTULEN VAN DE ALGEMENE VERGADERING DD. 31 mei 2012 :

Overeenkomstig artikel 19.6 van de statuten, wordt Luc SIMONET, geboren op 2 juli 1953 te Elsene,, wonende Willy Coppens straat, 21 te 1170 Bosvoorde, Rijksregister ; 53.07.02-267,59 voor een onbepaalde; duur tot voorzitter benoemd. Voor de duur van zijn voorzittersmandaat, is hij tevens afgevaardigd bestuurder

Het mandaat van de uittredende bestuurders waarvan de lijst volgt wordt verlengd tot de volgende gewone algemene vergadering:

De Heer Kurt Honoré Maurits DEBAENE, bediende, professor V.U.B., geboren op 6 maart 1968 te Beernem, wonende te à Sint Denijs-Westrem, Hogeheerweg, 11 Rijksregister: 68.03.06-405.88

Mevrouw Catherine de PAEUW, bediende, geboren te Schaarbeek op 31 oktober 1959, Belg, wonende Chemin de Montauban, 3 bus 302 te 1348 Louvain-la-Neuve ; Rijksregister: 59.10.31-262.20

De Heer Kristiaan Karel Omer ERARD, ondernemingsleider, geboren op 3 mei 1957 te Ukkel, wonende Oudeheerweg, 8 te 9051 Gent; Rijksregister: 57.05.03-479.81;

De Heer Bruno DE JONGHE, academiedirecteur, geboren op 2 juli 1963 te Ukkel, wonende

Geraardbergsestraat, 16D te 1570 Galmaarden; Rijksregister: 63.07.02-013.38

De Heer Didier Marie Antoine van INNIS, geboren te Kersbeek-Miskom op 9 januari 1948, wonende Albertlaan, 260 te 1190 Vorst; Rijksregister; 48.01.09-149.14;

De Heer Boris LIBOIS, gehore, op 30 mei 1967 te Elsene, consultant, Belg, wonende Joseph Claesstraat,. 74 te 1060 Sint-Gillis; Rijksregister: 67.05.30-397.80

De Heer Marc LUYCKX, gepensioneerde, geboren te Leuven op 20.04.1942, Belg, wonende Sparrenweg, 10 te 3051 Oud-Heverlee; Rijksregister. 42.04.20-201.12

De Heer Peter Frank SAMIJN, geboren te Genk op 26 juli 1963, wonende Mostenveld, 12 te 9255 Buggenhout; Rijksregister: 63.07.26-477.18

De Heer Dieter Benoît VAN WALLE, geboren te Brussel op 15 maart 1962, wonende Peter Coomansstraat, 1 te 2880 Hingene; Rijksregister: 62.03.15-139.55

die aanvaarden

Zijn bovendien benoemd in de raad van bestuur tot de volgende gewone algemene vergadering;

Mevrouw Pascale DEBLIQUY, juriste, geboren te Mons op 22 février 1963, wonende Parvis Sainte Aulx, 20; te 1150 Sint-Pieters-Woluwe. Rijksregister :63.02.22-21 a72

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 26/07/2012 - Annexes du Moniteur belge

Op de laatste blz. van k uik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

MOD 2.2

Voor- Luik B - Vervolg

behouden aan het Belgisch De Heer Bruno Odon Léon Jean Christian Marie HAP, ambtenaar, geboren te Kamina (Belgisch Congo) op . 12 juni 1957, wonende rue René Francq, 8 te 1428 Lillois-Witterzee. Rijksregister : 57.06.12-067.36

Staatsblad De Heer Robert HILL-DERIVE, geboren te Etterbeek op 28 juni 1946, wonende avenue des Abeilles, 17 te 1410 Waterloo ; Rijksregister: 46.06.28-071.97

Barones Florence Françoise Monique de MEVIUS, geboren te Luik op 5 december 1961, wonende rue d'Arthey, 1 te 5080 Rhisnes ; Rijksregister 57.02.14-444.56

Mevrouw Marie-Pierre SAINT VITEUX, HR manager, geboren te Sint-Pieters-Woluwe op 14 februari 1957, wonende Welriekendedreef, 43 te 3090 Overijse ; Rijksregister: 61.12.05-080.68

De Heer Mark Peter Jan VERHEYDEN, assistent Universiteit, geboren te Etterbeek op 24 november 1988, wonende Mommaertsstraat, 108 te 3090 Overijse; Rijksregister : 88.11.24-405.24



De Algemene vergadering geeft mandaat aan de Burgerlijke vennootschap bvba BECOVFIDUS (Nationaal nummer 0425,375.385), Expert-boekhouder, waarvan de maatschappelijke zetel gevestigd is Jachthoornlaan, 21 te 1170 Watermaal-Bosvoorde, vertegenwoordigd door Vincent Hardi, zaakvoerder, voor alle formaliteiten met betrekking tot de publicatie van de wijzigingen die door de algemene vergadering of door de raad van bestuur zouden worden besist.





Tijfagen bij het Belgisch Staatsblad - 26/07/2012 - Annexes du Moniteur belge

HARDI Vincent

lasthebber























Op de laatste biz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, heizij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

03/08/2011
ÿþ ,t Copie à publier aux annexes du Moniteur belge après dépôt de l'acte M00 2.2

Réservé 11

au

Moniteur

belge

I 911111111 III 191111 III III 1111

" 11120338"









N° d'entreprise : 0876.715.001



Dénomination

(en entier) : Ligue des Optimistes du Royaume de Belgique

(en abrégé) :

Forme juridique : Association sans but lucratif

Siège ; avenue Alfred Solvay, 1 à 1170 Watermael-Boitsfort

Objet de l'acte : Nomination et démission d'Adminsitrateurs 1 adoption de nouveaux statuts

Extrait du procès verbal de l'assemblée générale du 27 mai 2010,

L'assemblée renouvelle, jusqu'à la prochaine Assemblée Générale Ordinaire, le mandat des

Administrateurs suivants :

- Madame Katleen BROKKEN, domiciliée rue Jean Robie, 13 à 1060 Bruxelles ;

numéro national : 761221-234.40

- Monsieur Alain DE WAELE, domicilié Generaal Leman pad, 2 te 8300 Knokke-

Heist ; numéro national: 490712-419.08

- Monsieur Kristiaan Karel Omer ERARD, dirigeant d'entreprise, né Ie 3 mai 1957 à Uccle, domicilié

Oudeheerweg, 8 à 9051 Gand ; numéro national: 570503 479 81

- Monsieur Paul Jerome Antoine MASELIS, notaire, né à Roeselare le 17 juillet 1957, domicilié Hoefijzerpad,

12 à 1860 Meise, numéro national: 579717 171 80

- Madame Katharina MÜLLEN, domiciliée Ocarinalaan, 414 NL Rijswijk, Nederland ; numéro national:

NL 116448118

- Madame Marie-France Johannes VAN KUEKEN, nee à Bruxelles le 9 mars 1956, domiciliée rue Chartes

Woeste, 192- 1090 Jette, Numéro national: 56.03.09-436.06

- Monsieur Marc Jacques Ghislain VOSSEN, directeur-général, né le 28 mai 1957 à Berchem-Sainte-

Agathe, domicilié rue Murillo, 51 à 1000 Bruxelles; Numéro national: 570528 407 82



L'assemblée nomme, jusqu'à la prochaine Assemblée Générale Ordinaire, les administateurs suivants : - Monsieur Bruno Christiaan DE JONGHE , né à Uocle le 2 juillet 1963, domicilié à 1570 Galmaarden, Geraardbergsestraat, 16D.

- Monsieur Didier Marie Antoine VAN INNIS, né à Kersbeek -Miskom le 9 janvier 1948, domicilié à 1190 Forest, avenue Albert, 260.

Monsieur Dieter Benoît VAN WALLE, né à Bruxelles le 15 mars 1962, domicilié à 2880 Hingene, Peter Coomansstraat, 1

L'assemblée accepte la démission des Administrateurs à savoir :

- Monsieur Régis MULLIEZ, domicilié à 1640 Rhode-Saint-Genèse, avenue Campel, 36.

- Monsieur Bastiaan RYCKAERT, domicilié à 1932 Sint-Stevens-Woluwe, Eksterberg, 47.

- Monsieur Lieven VERBRUGGE, domicilié à 1932 Sint-Stevens-Woluwe, Korenveld, 9.

- Monsieur Patrick DECLERCK, domicilié à 2018 Antwerpen, Justitiestraat, 2.

Monsieur Eric Anne Paul DERWAEL, domicilié à 1190 Forest, rue Henri Maubel, 54.

- Monsieur Etienne HUVELLE, domicilié à 1325 Dion Valmont, rue de Louvranges, 30.

- Mademoiselle Stéphanie KONINGS, domiciliée à 1180 Bruxelles, avenue du Prince d'Orange, 178.

L'assemblée décide à l'unanimité des voix de modifier les statuts et de les faire publier in extenso.



Mentionner sur la dernière page du Volet B : Au recto : Nom et qualité du notaire instrumentant ou de la personne ou des personnes ayant pouvoir de représenter l'association, la fondation ou l'organisme à l'égard des tiers

Au verso : Nom et signature

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 03/08/2011- Annexes du Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 03/08/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

« LIGUE DES OPTIMISTES DU ROYAUME DE BELGIQUE »

Avenue Alfred Solvay, 1

1170 Bruxelles

Numéro d'identification : BE 0876.715.001

STATUTS

Préambule

« ... Nous avons un esprit et non une doctrine. Cet esprit est un esprit de solidarité, de justice, de liberté, de respect pour la personne humaine. Si diverses que soient nos croyances, si dissemblables que soient nos milieux, nous avons tous cette conviction commune que c'est pour l'homme un devoir positif de se dévouer et d'agir ; nous estimons donc que toutes les façons de vivre ne sont pas équivalentes ; nous combattons le nihilisme moral, quelque nom qu'il porte ; nous croyons à la nécessité, à l'efficacité de l'effort...

Nous sommes persuadés que, dans notre société émiettée, les divisions sont plus factices et moins irréductibles qu'elles ne le paraissent et que, dans une commune recherche de la paix sociale et de l'union nationale, peuvent se rencontrer les hommes de bonne foi, dégagés de tout esprit de secte et de parti... Le fait d'adhérer à notre réunion n'implique pas autre chose que la reconnaissance de ces principes et le consentement à ce programme. Chacun, sous sa seule responsabilité, continue à agir dans son milieu, mais avec un zèle accru par le sentiment de la coopération... » (André Maurois in « Lyautey » - ce manifeste a été écrit il y a plus d'un siècle)

Titre I. Dénomination, siège et objet

Article 1er. Dénomination

1.1. L'association est dénommée « Ligue des optimistes du Royaume de Belgique », en français, « Optimistenbond van het Koninkrijk België » en néerlandais et « Bund der Optimisten des K4nigreichs Belgien » en allemand.

1.2. L'a.s.b.l. jouit de la personnalité juridique conformément et dans le respect des dispositions prévues par la loi du 27 juin 1921, telle qu'elle e été modifiée par la loi du 2 mai 2002, sur les associations sans but lucratif, les associations internationales sans but lucratif et les fondations.

Article 2. Siège social

2.1. Le siège de l'association est établi dans l'arrondissement judiciaire de Bruxelles et actuellement avenue Alfred Solvay, 1 à 1170 Bruxelles.

2.2. Le conseil d'administration peut transférer le siège de l'association en tout endroit situé dans l'arrondissement judiciaire de Bruxelles.

2.3. Tous les actes, factures, annonces, publications et autres documents émanant de l'association reprennent sa dénomination, ainsi que l'adresse de son siège.

Article 3. But social

3.1. L'association a pour but de participer à l'élévation de l'état de conscience et de promouvoir l'évolution des mentalités des habitants de la Belgique vers davantage d'optimisme et de renforcer l'enthousiasme, la bonne humeur et la pensée positive, l'audace et l'esprit d'entreprise, le respect, ainsi que l'entente des citoyens et des communautés.

3.2. Elle a également pour but de rendre les citoyens plus conscients de ce que vivre en Belgique constitue un privilège considérable et de favoriser l'esprit d'ouverture à l'Europe et au Monde.

3.3. L'association n'est pas un forum politique et n'entrera pas dans ce débat.

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M00 2.2

3.4. L'association peut accomplir tous les actes se rapportant directement et indirectement à cet objet.

Article 4. Durée

4.1. L'association est constituée pour une durée illimitée.

Titre Il. Les Membres

Article 5. Engagement moral des membres

5.1. Toute personne, quelle qu'elle soit et qu'importent sa nationalité, l'endroit où elle réside,

ses convictions religieuses et philosophiques, la couleur de sa peau, la langue qu'elle parle, l'infirmité dont

elle serait atteinte ou son histoire, peut être membre, pour autant qu'elle adhère à l'esprit de l'association.

5.2. Convaincus de ce que la pensée est créatrice de réalité, ils combattront la résignation, la morosité et les idées négatives et préféreront les bonnes aux mauvaises nouvelles.

5.3. Les membres apprécieront que l'on parle bien d'eux quand il est si facile de dire du mal des autres.

Article 6. Les membres effectifs.

6.1. Les membres effectifs sont, pour autant qu'ils soient en ordre de cotisations, les 175 membres qui ont pris part à la constitution de l'association, ainsi que toute personne qui, en ayant fait la demande, aura été agréée en cette qualité par le conseil d'administration. L'agrément d'un nouveau membre requiert l'accord unanime du conseil d'administration.

6.2. Sont, par ailleurs, membres effectifs tous les membres qui ont exercé un mandat d'administrateur ou de commissaire.

6.3. Le membre effectif qui n'a pas acquitté sa cotisation deux années de suite ou qui n'a pas participé à deux reprises à l'assemblée générale ordinaire, soit en personne, soit par procuration, perd la qualité de membre effectif.

Article 7. Les membres adhérents.

7.1. Les membres adhérents sont les personnes qui ont adhéré à l'association et qui n'ont pas fait l'objet d'un refus d'adhésion par le conseil d'administration.

7.2. Le conseil d'administration fixe les modalités de leur agrément, ainsi que les droits et obligations attachés à celui-ci.

Article 8. Les membres protecteurs

8.1. Les membres protecteurs sont les membres effectifs ou adhérents qui ont été admis en cette qualité par le conseil d'administration en raison d'une cotisation supérieure qu'ils acceptent d'acquitter.

8.2. Les membres protecteurs ne jouissent d'aucun privilège en raison de leur générosité. Article 9. Le Comité d'honneur

9.1. Le conseil d'administration peut accorder la qualité de membre d'honneur aux personnes qui lui rendent d'éminents services, ainsi qu'à celles auxquelles il reconnaît des mérites particuliers dans l'esprit de l'association. Ces personnes constituent le comité d'honneur.

9.2. Le conseil d'administration peut omettre de la liste du comité d'honneur toute personne qui aurait cessé de répondre au critère en vertu duquel elle est devenue membre d'honneur. Le conseil d'administration n'aura à fournir aucune justification de sa décision.

9.3. Le Comité d'honneur est présidé par un de ses membres. Les membres d'honneur fixent librement le fonctionnement du comité. Le président du Comité d'honneur, qui est désigné par le Conseil d'administration, a pour mission de créer le lien entre les membres d'honneur et l'association. Son mandat n'excédera pas deux années.

Article 14. Perte de la qualité de membre

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MOD2.2

10.1. Tout membre est libre de se retirer en adressant sa démission au conseil d'administration.

10.2. Le conseil d'administration peut réputer démissionnaire le membre qui n'aurait pas acquitté sa cotisation annuelle dans un délai de trois mois prenant cours le lendemain du jour de l'envoi d'une lettre ou d'un courriel de rappel à la dernière adresse communiquée.

10.3. Un membre peut être exclu si :

-il a adopté un comportement qui mettrait en cause l'honorabilité de l'association ou serait susceptible

d'avoir un tel effet ;

-il s'est opposé aux objectifs poursuivis par l'association et, de ce fait, nuit à la poursuite de son objet ;

-il a usé de sa qualité de membre à des fins personnelles, politiques, commerciales, industrielles ou

professionnelles qui seraient incompatibles avec l'honorabilité ou l'esprit de l'association.

10.4. L'exclusion d'un membre est prononcée par le conseil d'administration statuant à la majorité des deux tiers des membres présents et représentés. Le conseil d'administration n'aura pas de justification à fournir.

10.5. Le membre démissionnaire, suspendu ou exclu n'a aucun droit sur le fonds social et ne peut réclamer le remboursement des cotisations déjà versées. D e même, la cotisation due pour l'année entamée au moment de l'acte justifiant l'exclusion le demeure.

Article 11. Droits et obligations des membres

11.1. Les membres effectifs peuvent consulter au siège de l'association et sans déplacement le registre des membres.

11.2. Les membres n'ont aucun droit sur l'avoir social.

11.3. Les membres n'encourent aucune obligation personnelle du fait des décisions prises par l'association.

Article 12. Cotisation annuelle

12.1. La cotisation ne peut en aucun cas dépasser un montant de deux cent cinquante euros pour les personnes physiques, ni mille euros pour les personnes morales. Toutefois, cette limitation ne s'applique pas aux cotisations de sponsoring ou de mécénat.

12.2. Ces montants pourront être adaptés à l'indice des prix à la consommation

12.3. Les cotisations annuelles sont fixées dans les limites exprimées ci-dessus par le conseil d'administration pour les différentes catégories de membres.

12.4. Le conseil d'administration peut fixer des cotisations différentes pour les personnes physiques et pour les personnes morales. Il peut de même opérer une distinction en fonction du type et de l'importance de la personne morale.

12.5. Le conseil d'administration peut, en considération de circonstances particulières qu'il apprécie, accorder à un membre une réduction, voire une dispense de payement de sa cotisation.

12.6. Le conseil d'administration peut créer une cotisation unique de « Eternel Optimiste ».

Titre III. L'Assemblée Générale

Article 13. Composition.

13.1. L'assemblée générale se compose de tous les membres effectifs en règle de cotisation.

13.2. L'assemblée générale est présidée par le président ou par le membre de l'assemblée générale qu'il désigne.

Article 14. Compétences et fonctionnement

14.1. Une délibération de l'assemblée générale, statuant à la majorité simple des membres présents et représentés, est requise pour :

-la nomination et la révocation des administrateurs, ainsi que pour la fixation de leurs rémunérations dans le cas où des rémunérations leur seraient attribuées ;

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MOD 2.2

-la nomination et la révocation du ou des commissaires, ainsi que pour la fixation de leurs rémunérations

dans les cas où des rémunérations leur seraient attribuées;

-la décharge à octroyer aux administrateurs et aux commissaires;

-l'approbation des budgets et des comptes;

-tous les autres cas où les présents statuts l'exigent.

14.2. Une délibération de l'assemblée générale, statuant à la majorité des deux tiers des membres présents

et représentés, est requise pour :

-la modification des statuts ;

-la dissolution de l'association.

14.3. Une assemblée générale statutaire aura lieu chaque année le dernier jeudi de mai à 19 heures au siège de l'association ou à un endroit à déterminer par le conseil d'administration.

14.4. L'assemblée générale est convoquée par le conseil d'administration dans les cas prévus par la loi ou par les présents statuts, ainsi que lorsqu'un cinquième au moins des membres effectifs en fait la demande.

14.5. Les convocations sont adressées à chaque membre individuellement, et ce au moins quatorze jours avant la date retenue pour la réunion. La convocation indique l'endroit et l'heure de rassemblée, ainsi que son ordre du jour.

14.6. Les convocations peuvent être adressées soit par courrier ordinaire, soit par courriel à la dernière adresse communiquée par chaque membre.

14.7. L'assemblée générale peut également être convoquée par voie de presse. En cette hypothèse, la convocation serait publiée dans au moins deux quotidiens francophones et deux quotidiens néerlandophones.

14.8. Chaque membre effectif peut demander à ce qu'un nouveau point soit repris à l'ordre du jour. Dans ce cas, il adresse sa demande au président au plus tard sept jours avant l'assemblée générale. Le président motivera son éventuel refus de mettre ce point à l'ordre du jour de l'assemblée générale et, en pareille hypothèse, le membre concerné pourra introduire un recours devant le conseil d'administration. Si au moins un tiers des membres du conseil d'administration estime que le point doit être mis à l'ordre du jour, il en sera ainsi.

Article 15. Droit de vote

15.1. Tous les membres effectifs en ordre de cotisation ont un droit de vote égal à l'assemblée générale.

15.2. Chaque membre présent ou représenté dispose d'une voix.

15.3. Tout membre effectif peut se faire représenter à l'assemblée générale par un autre membre effectif.

Article 16. Quorum de présences

16.1. L'assemblée générale délibère valablement quel que soit le nombre de membres effectifs présents ou représentés.

16.2. Si la moitié des membres ne sont ni présents ni représentés à la première réunion, le président peut, s'il estime que tel est l'intérêt de l'association, décider de convoquer une deuxième réunion.

16.3. La seconde réunion sera tenue au plus tôt quatorze jours ouvrables après ia première réunion

Article 17. Quorum de votes

17.1. Les décisions sont en principe prises à la majorité simple.

17.2. En cas de parité de voix, celle du président de la séance est prépondérante.

17.3. Aucune modification ne peut être apportée aux statuts qu'à la majorité des deux tiers des voix des membres présents ou représentés.

Article 18. Publicité des décisions de l'assemblée générale

18.1. Les décisions de l'assemblée générale sont consignées dans un registre des procès- verbaux signés par le président et le secrétaire ou, à défaut, par deux membres de l'assemblée générale.

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MOD 2.2

18.2. Les procès-verbaux sont tenus à la disposition des membres de l'assemblée générale, lesquels seuls peuvent en prendre connaissance au siège social de l'association.

Titre IV. Le Conseil d'administration

Article 19. Composition

19.1. La gestion journalière de l'association est assurée parle conseil d'administration.

19.2. Le conseil d'administration est composé d'au moins six et de maximum quinze membres, outre le président.

19.3. Les administrateurs sont élus par l'assemblée générale pour une durée de un an. Sans préjudice de l'article 19.4, leur mandat est renouvelable.

19.4. Dans toute la mesure du possible, le conseil d'administration sera renouvelé par tiers chaque année.

19.5. En cas de vacance d'un mandat en cours d'exercice, un nouvel administrateur est coopté par les autres membres du conseil d'administration pour terminer le mandat laissé vacant. Cette cooptation est soumise à la ratification de la première assemblée générale ordinaire qui suit.

19.6. Le président est élu pour une durée indéterminée par un vote spécial de l'assemblée générale. Son mandat est renouvelable. ll représente l'association vis-à-vis des tiers. Il préside le conseil d'administration et l'assemblée générale, charge qu'il peut toutefois déléguer. Il répartit les tâches entre les administrateurs et procède à la nomination d'un vice-président et d'un trésorier. Le vice-président assumera la charge de président en cas de vacance de la présidence. Le président désigne également un secrétaire, membre ou non du conseil d'administration.

19.7. Les mandats du président et des administrateurs sortants prennent fin dès la proclamation à l'assemblée générale ordinaire des résultats de l'élection. Les mandats des administrateurs élus prennent cours à ce même moment.

19.8. Le Conseil d'administration peut déléguer ses pouvoirs à un Secrétaire général.

Article 20. Compétences et fonctionnement

20.1. Tous les pouvoirs qui ne sont pas expressément réservés par la loi ou par les statuts à l'assemblée générale relèvent du conseil d'administration. Ce dernier a notamment le pouvoir d'exercer tous les actes relevant de l'administration au sens large dans le but de réaliser l'objet de l'association.

20.2. Le conseil d'administration se réunit sur convocation du président ou de deux administrateurs.

20.3. Le président peut décider d'ouvrir les réunions du conseil d'administration à toute personne dont il jugerait la présence opportune.

20.4. Le conseil d'administration gère les affaires de l'association et la représente dans tous les actes judiciaires et extrajudiciaires.

20.5. Le conseil d'administration peut déléguer la gestion journalière de l'association, avec usage de la signature sociale afférente à cette gestion.

20.6. A moins d'une délégation spéciale du conseil, les actes engageant l'association sont signés par deux administrateurs, par un administrateur délégué, par le secrétaire général ou par le président.

20.7. Les actions judiciaires tant en demandeur qu'en défendeur sont intentées ou soutenues au nom de l'association par le conseil d'administration, par un administrateur-délégué, par le secrétaire général ou par le président.

20.8. Le conseil d'administration tient au siège de l'association un registre des membres. Ce registre reprend les nom, prénoms et domicile des membres, ou lorsqu'il s'agit d'une personne morale, la dénomination sociale, la forme juridique et l'adresse du siège social.

20.9. Le conseil d'administration délibère valablement quel que soit le nombre d'administrateurs présents ou représentés.

. MOD 2.2

20.10. Si la moitié des administrateurs ne sont ni présents ni représentés à une réunion, le président peut, s'il estime que tel est l'intérêt de l'association, décider de convoquer une nouvelle réunion.

20.11. Les décisions sont prises à la majorité simple des administrateurs présents ou représentés.

20.12. En cas de parité de voix, celle du président ou de celui qui assure la présidence de la réunion est prépondérante.

Article 21. Responsabilité des administrateurs

21.1. Les administrateurs, ainsi que les personnes déléguées à la gestion journalière ne contractent aucune obligation personnelle relativement aux engagements de l'association.

21.2. Il en est de même pour les membres du Comité de direction.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 03/08/2011- Annexes du Moniteur belge Titre V. Comptes et budget

Article 22. Exercice social et approbation des comptes

22.1. L'exercice social court du 1er janvier au 31 décembre de chaque année.

22.2. La situation financière et les comptes de l'exercice écoulé sont soumis au contrôle préalable d'un ou plusieurs commissaires.

22.3. Le ou les commissaires feront un rapport quant à leur contrôle de la situation financière de l'association, de ses comptes annuels et de la régularité au regard de la loi et des statuts des opérations à constater dans les comptes annuels

22.4. Les commissaires sont nommés parmi les membres de l'Institut des réviseurs d'entreprises.

22.5. Chaque année et au plus tard dans les cinq mois après la date de clôture de l'exercice social, le conseil d'administration soumet à l'approbation de l'assemblée générale les comptes annuels de l'exercice écoulé ainsi que le budget de l'exercice suivant.

22.6. Dans le mois de leur approbation par l'assemblée générale, les comptes annuels sont déposés par le conseil d'administration au greffe civil du Tribunal de première instance de Bruxelles et à la Banque nationale de Belgique.

22.7. Sont également déposés à la Banque Nationale de Belgique un document reprenant les noms et prénoms des administrateurs et commissaires, ainsi que le rapport déposé par ceux-ci.

Titre VI. Dons et libéralités

23.1. A l'exception des dons manuels, toute libéralité au profit de l'association est soumise à une autorisation royale si sa valeur excède un montant de 100.000 euros indexé conformément à la formule précisée par la loi.

23.2. Hors ces hypothèses, le président et le trésorier sont habilités à accepter à titre provisoire ou définitif les libéralités faites à l'association et à accomplir les formalités nécessaires à leur acquisition.

Titre VII. Règlements d'ordre intérieur

24.1. Le Conseil d'administration peut prendre un règlement d'ordre intérieur qui s'imposera à tous les membres.

24.2. II en va de même du Comité d'honneur pour ce qui concerne son mode de fonctionnement.

Titre VIII. Dissolution et liquidation

25.1. En cas de dissolution de l'association, l'assemblée générale désigne le ou les liquidateurs et détermine leurs pouvoirs.

25.2. Elle indique également l'affectation de l'actif net de l'association qui devra être faite en faveur d'une autre association poursuivant un objectif semblable.

MOD 2.2

Volet B - Suite

Titre IX. Droit applicable et ressort judiciaire.

26.1. L'association est soumise exclusivement au droit belge. Les dispositions de la loi du 27 juin 1921, telle qu'elle a été modifiée par la loi du 2 mai 2002 sur les associations sans but lucratif, les associations internationales sans but lucratif et les fondations, s'y appliquent pour tout ce qui n'est pas prévu par les présents statuts.

26.2. L'a.s.b.l. ressort de l'arrondissement judiciaire de Bruxelles.

Extrait du procès verbal de l'assemblée générale du 15 juin 2011,

L'assemblée renouvelle, jusqu'à la prochaine Assemblée Générale Ordinaire, le mandat des

Administrateurs suivants :

- Monsieur Kristiaan Karel Orner ERARD, dirigeant d'entreprise, né le 3 mai 1957 à Uccle, domicilié

Oudeheerweg, 8 à 9051 Gand; NN: 570503 479 81

" Monsieur Paul Jerome Antoine MASELIS, notaire, né à Roeselare le 17 juillet 1957, domicilié Hoefijzerpad, 12 à 1860 Meise, NN: 579717 171 80

- Madame Marie-France Johannes VAN KUEKEN, nee à Bruxelles le 9 mars 1956, domiciliée rue Charles-Woeste, 192- 1090 Jette, NN: 56.03.09-436.06

" Monsieur Marc Jacques Ghislain VOSSEN, directeur-général, né le 28 mai 1957 à Berchem-Sainte-Agathe, domicilié rue Murillo, 51 à 1000 Bruxelles; Registre national: 570528 407 82

- Monsieur Bruno Christiaan DE JONGHE, directeur d'académie, chanteur de concert et d'opéra, né à Uccle, le 2 juillet 1963, domicilié à 1570 Galwaarden, Geraardbergsestraat, 160, NN : 630702 013.38 - Monsieur Didier Marie Antoine VAN INNIS, né à Kersbeek-Miskom le 9 janvier 1948, domicilié avenue Albert, 260 à 1190 Forest, NN : 480109 149 14

- Monsieur Dieter Benoît VAN WALLE, né à Bruxelles le 15 mars 1962, domicilié Peter Coomansstraat, 1 à 2880 Hingene, NN : 620315 139 55

L'assemblée nomme, jusqu'à la prochaine Assemblée Générale Ordinaire, les administrateurs suivants :

Monsieur Kurt Honoré Maurits DEBAENE, employé, professeur V.U.B., né le 6 mars 1968 à Beernem, domicilié à Sint-Denijs-Westrem, Hogeheerweg, 11, NN: 680306 405 88

- Madame Catherine de PAEUW, employée, née à Schaerbeek, le 31 octobre 1959, de nationalité belge, domiciliée Chemin de Montauban, 3 bte 302 à 1348 Louvain-la-Neuve; NN: 591031 262 20

- Monsieur Peter Frank Samijn, administrateur de société, né à Genk le 26 julliet1963, domicilié Mostenveld, 12 à 9255 Buggenhout ; NN : 630726 477 18

- Monsieur Boris LIBOIS, né le 30 mai 1967 à Ixelles, consultant, de nationalité belge, domicilié rue Joseph Claes, 74 à 1060 Saint-Gilles ; NN : 670530 397 80

- Monsieur Marc LUYCKX, pensionné, né à Leuven le 20.04.1942, Belg, domicilié Sparrenweg, 10 à 3051 Oud-Heverlee ; NN: 420420 201 12

L'assemblée accepte la démission des Administrateurs suivants :

- Madame Katleen BROKKEN, domiciliée à 1060 Bruxelles, rue Jean Robi, 13.

- Monsieur Alain DE WAELE, domicilié à 8300 Knokke-Heist, Generaal Lemanpad, 2.

Madame Katharina MÜLLEN, domiciliée à Nederland NL Rijswijk, Ocarinalaan, 414

Pour extrait conforme,

HARDI Vincent,

Mandataire,

Mentionner sur la dernière page du Volet B : Au recto : Nom et qualité du notaire instrumentant ou de la personne ou des personnes

ayant pouvoir de représenter l'association, la fondation ou l'organisme à l'égard des tiers

Au verso : Nom et signature

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"

" Réservé au Moniteur belge

03/08/2011
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In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

Voorbehouden

aan het

Belgisch Staatsblad

1111111111111.1j111,1,111111111111

DRUSSEL

Griffie 2 JUL 2r

Ondernemingsnr : 0876.715.001

Benaming

(voluit) : OPTIMISTENBOND VAN HET KONINKRIJK BELGIE

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 03/08/2011- Annexes du Moniteur belge (verkort) :

Rechtsvorm : Vereniging zonder Winstoogmerk

Zetel : Alfred Solvaylaan, 1- 1170 Brussel

Onderwerp akte : STATUTEN

NOTULEN VAN DE ALGEMENE VERGADERING DD. 27 mei 2010 : Met eenparigheid van stemmen, worden de notulen van huidige algemene vergadering goedgekeurd

"OPTIMISTENBOND VAN HET KONINKRIJK BELGJE"

Alfred Solvaylaan, 1

1170 Brussel

Identificatienummer: BE 0876.715.001

STATUTEN

Voorwoord

" Wij hebben een vrije geest en zijn niet gebonden aan enig dogma. Het is een geest van solidariteit, rechtvaardigheid, vrijheid en respect voor elke mens. Hoe verschillend onze geloofsovertuigingen ook mogen " zijn, hoe verscheiden onze leefomgeving ook moge wezen, toch delen wij de overtuiging dat elke mens de: verplichting heeft om zich in te spannen en niet te blijven stilzitten: wij zijn van oordeel dat de verschillende manieren waarop we ons leven kunnen beleven niet gelijkwaardig zijn.

We bestrijden het nihilisme, welke naam daar ook wordt aan gegeven; Wij geloven in de noodzakelijkheid: en in de doeltreffendheid van onze inspanningen... We zijn ervan overtuigd dat, in onze verbrokkelde samenleving, de verschillen veel meer kunstmatig en minder overbrugbaar zijn dan ze lijken en dat - gedreven door een gemeenschappelijke zoektocht naar meer sociale vrede en nationale eendracht  mensen van goede: wil elkaar kunnen vinden in aile onbevangenheid...

Zich aansluiten bij onze beweging impliceert niets anders dan de erkenning van deze principes en het; onderschrijven van dit programma.

Iedereen, onder zijn eigen verantwoordelijkheid, blijft zich inzetten in zijn eigen omgeving, doch met een: gedrevenheid die wordt versterkt door het gevoel van samenwerking..." (André Maurois" en "Lyautey"  dit: manifest werd meer dan een eeuw geleden geschreven  vertaling).

Titel I. Benaming, zetel en voorwerp



Artikel 1. Benaming

1.1. De vereniging krijgt de benaming « Optimistenbond van het Koninkrijk België » in 't Nederlands, "Ligue: des Optimistes du Royaume de Belgique" in 't Frans en `Rund der Optimisten des Kbnigreichs Belgien" in 't: . Duits.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening.

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MOD 2.2

1.2.De v.z.w. heeft de rechtspersoonlijkheid overeenkomstig de wet van 27 juni 1921, zoals gewijzigd door de wet van 2 mei 2002, op de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen.

Artikel 2. Maatschappelijke zetel

2.1. De vereniging heeft haar zetel in het gerechtelijk arrondissement Brussel en thans te 1170 Brussel, Alfred Solvaylaan, 1.

2.2. De zetel van de vereniging kan bij beslissing van de raad van bestuur overgebracht worden naar iedere andere plaats binnen het gerechtelijk arrondissement Brussel.

2.3. Alle akten, facturen, aankondigingen, publicaties en andere documenten uitgaande van de vereniging maken melding van haar benaming, evenals van het adres van haar zetel.

Artikel 3. Doel

3.1.De vereniging heeft tot doel deel te nemen aan de verhoging van de staat van bewustzijn en de mentaliteit van de inwoners van België te bewegen in de richting van een groter optimisme, meer enthousiasme, een betere gezindheid, een positief denken, moed en ondernemingszin. De vereniging wil ook een groter respect aanmoedigen en de verstandhouding tussen de individuen van de verschillende gemeenschappen en culturen verbeteren.

3.2.Zij heeft eveneens tot doel de burgers meer bewust te maken van het feit dat het een voorrecht is in België te kunnen leven en ook de openingsgeest naar Europa en de wereld toe te bevorderen.

3.3.De vereniging is geen politiek forum en zal zich niet inlaten met politiek.

3.4.De vereniging kan alle geschikte initiatieven nemen die rechtstreeks of onrechtstreeks met dit voorwerp te maken hebben.

Artikel 4. Duur

4.1.De vereniging wordt opgericht voor onbepaalde duur.

Titel Il. De leden

Artikel 5. Morele verbintenis van de leden

5.1. Ieder mens, wie dan ook en ongeacht zijn nationaliteit, zijn woonplaats, zijn godsdienstelijke of filosofische overtuigingen, de kleur van zijn huid, de taal die hij spreekt, de infirmiteit waaraan hij zou lijden of zijn verleden, kan lid worden, voor zover hij akkoord gaat met de geest van de vereniging.

5.2.De leden zijn ervan overtuigd dat de gedachte ook de realiteit beïnvloedt en zij willen dan ook de gelatenheid, de zwartgalligheid en het negativisme bestrijden. Zij verkiezen een positieve boodschap boven een negatieve.

5.3.De leden zullen het feit dat men positief over hen spreekt waarderen terwijl het toch zo gemakkelijk is om kwaad te spreken over anderen.

Artikel 6. De werkende leden

6.1. De werkende leden zijn, voor zover ze hun lidgeld hebben vereffend, de 175 leden die de vereniging hebben opgericht alsmede ieder steunend lid die zich kandidaat heeft gesteld om werkend lid te worden en die door de raad van bestuur wordt aanvaard. De aanvaarding van een nieuw lid veronderstelt het unaniem akkoord van de raad van bestuur.

6.2. Zijn tevens werkende leden alle leden die een bestuurders-of commissarismandaat hebben

uitgeoefend.

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MOD 2.2

6.3.Alleen de werkende leden hebben stemrecht op de algemene vergadering.

6.4.Het werkend lid dat twee achtereenvolgende keren niet heeft deelgenomen aan de gewone algemene vergadering, hetzij in persoon, hetzij met een volmacht, verliest de hoedanigheid van werkend lid.

Artikel 7. De steunende leden

7.1. De steunende leden zijn de personen die zich bij de vereniging hebben aangesloten en die niet werden geweigerd door de raad van bestuur.

7.2. De raad van bestuur bepaalt de aanvaardingsmodaliteiten, alsook de rechten en verplichtingen die aan deze aanvaarding verbonden zijn.

Artikel 8. De beschermende leden

8.1.0e beschermende leden zijn de werkende of steunende leden die in deze hoedanigheid door de raad van bestuur werden aanvaard ingevolge het hoger lidgeld dat ze bereid zijn te betalen.

8.2.De beschermende leden genieten niet van enig voorrecht uit hoofde van hun

vrijgevigheid.

Artikel 9. Het Erecomité

9.1 De raad van bestuur kan de hoedanigheid van erelid toekennen aan personen die aan de vereniging bijzondere diensten bewijzen alsmede aan degenen waarvan hij erkent dat ze bijzondere verdiensten hebben in de geest van de vereniging. Deze personen maken het erecomité uit.

9.2.De raad van bestuur kan beslissen tot het weglaten van de lijst van het erecomité van iemand die niet langer zou beantwoorden aan de criteria op basis waarvan hij erelid is geworden. De raad van bestuur dient voor deze beslissing geen enkele rechtvaardiging te geven.

9.3.Het erecomité is voorgezeten door één van de leden. De ereleden kunnen vrij de werking van het comité bepalen. De voorzitter van het erecomité, die door de raad van bestuur wordt aangesteld, heeft als taak een brug te vormen tussen de leden van het erecomité en de vereniging. Zijn mandaat zal niet langer dan twee jaren duren.

Artikel 10. Verlies van de hoedanigheid als lid

10.1.Elk lid is vrij zijn ontslag aan te bieden aan de raad van bestuur.

10.2.De raad van bestuur mag ook beschouwen dat een lid ontslagnemend is indien deze zijn jaarlijks lidgeld niet betaalt in een tijdspanne van drie maanden na de dag waarop een herinneringsbrief of-e.mail aan het laatste medegedeeld adres werd verzonden.

10.3. Een lid kan worden uitgesloten indien:

- hij een houding heeft aangenomen die de eerbaarheid van de vereniging zou aantasten of een dergelijk

gevolg zou kunnen teweegbrengen;

- hij zich verzet heeft tegen de doeleinden van de vereniging en hierdoor schade berokkent aan het doel dat

de vereniging voor zich gesteld heeft;

- hij gebruik heeft gemaakt van zijn hoedanigheid van lid voor persoonlijke, politieke, commerciële,

industriële of beroepsdoeleinden die onverzoenbaar zouden zijn met de eer en de geest van de vereniging.

10.4.De uitsluiting van een lid wordt uitgesproken door de raad van bestuur met een meerderheid van de twee derden der stemmen van de aanwezige en vertegenwoordigde leden. De raad van bestuur zal geen rechtvaardiging moeten verschaffen.

10.5.Het ontslagnemend, geschorste of uitgesloten lid heeft geen enkel recht op het maatschappelijk vermogen en kan de terugbetaling van de reeds gestorte bijdragen niet opeisen. Eveneens blijft de bijdrage bestaan die voor het begonnen jaar verschuldigd was op het ogenblik van de houding die de uitsluiting rechtvaardigt.

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MOD 22

Artikel 11. Rechten en verplichtingen van de leden

11.1.AIle werkende leden kunnen op de zetel van de vereniging het register der leden raadplegen zonder verplaatsing.

11.2.De leden hebben geen enkel recht op het maatschappelijk vermogen.

11.3.0e leden nemen geen enkele persoonlijke verbintenis op ingevolge de door de vereniging genomen beslissingen.

Artikel 12. Jaarlijks lidgeld

12.1.1-let lidgeld kan in geen enkel geval een bedrag van twee honderd vijftig euro overschrijden ten laste van de natuurlijke personen, noch een bedrag van duizend euro ten laste van de rechtspersonen. Deze beperking is nochtans niet toepasselijk voor een eventueel sponsoring-of mecenaatlidgeld.

12.2.Deze bedragen kunnen worden aangepast aan de consumptieprijsindex.

12.3.Het jaarlijks lidgeld wordt binnen de hierboven vermelde perken voor de verscheidene categorieën van leden door de raad van bestuur vastgelegd.

12.4.De raad van bestuur kan de hoogte van het lidgeld bepalen en dit kan anders zijn voor natuurlijke personen dan voor de rechtspersonen. Hij kan eveneens een verschil uitwerken in functie van het type en van de belangrijkheid van de rechtspersoon.

12.5.1.De raad van bestuur kan, naar aanleiding van bijzondere omstandigheden waarover hij oordeelt, aan een lid een vermindering of een vrijstelling van betaling van zijn lidgeld toestaan.

12.6.De raad van bestuur mag een eenmalig lidgeld bepalen voor een "Optimist tot in de kist"

Titel III. De algemene vergadering

Artikel 13. Samenstelling

13.1.De algemene vergadering is samengesteld uit alle werkende leden die hun lidgeld hebben vereffend.

13.2.De algemene vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter of door het lid van de algemene vergadering die de voorzitter aanduidt.

Artikel 14. Bevoegdheden en werking

14.1. Een besluit van de algemene vergadering, beslissend bij gewone meerderheid van aanwezigen en

vertegenwoordigde leden, wordt vereist voor:

- de benoeming en de afzetting van de bestuurders, alsmede voor de bepaling van hun bezoldigingen voor

het geval hen bezoldigingen zouden worden toegekend;

- de benoeming en de afzetting van de commissaris of commissarissen en voor de bepaling van hun

bezoldigingen voor het geval hen bezoldigingen zouden worden toegekend;

- de kwijting aan de bestuurders en aan de commissarissen;

- de goedkeuring van de begrotingen en de rekeningen;

- alle andere gevallen waar onderhavige statuten dit vereisen.

14.2. Een besluit van de algemene vergadering, beslissend met een meerderheid van tweederden van de

aanwezige en vertegenwoordigde leden, is vereist voor:

- de wijziging der statuten;

- de ontbinding van de vereniging;

14.3.Een algemene statutaire vergadering heeft jaarlijks plaats op de laatste donderdag van mei om 19 u 30 op de maatschappelijke zetel of op een plaats te bepalen door de raad van bestuur.

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MOD 2.2

14.4.De algemene vergadering wordt bijeengeroepen door de raad van bestuur in de gevallen voorzien door de wet of door onderhavige statuten, evenals wanneer minstens één vijfde van de werkende leden het vragen.

14.5.De bijeenroepingen worden aan ieder lid afzonderlijk toegezonden en dit minstens veertien dagen voor de datum bepaald voor de vergadering. De bijeenroeping vermeldt de plaats en het uur van de vergadering, evenals de dagorde.

14.6.De uitnodigingen kunnen worden verzonden hetzij bij gewone post, hetzij bij elektronische post aan het door elk lid laatste medegedeeld adres.

14.7.De algemene vergadering kan eveneens via de pers worden bijeengeroepen. In zulks geval zou de bijeenroeping in minstens twee Nederlandstalige en twee Franstalige dagbladen worden gepubliceerd.

14.8. Elk werkend lid mag vragen dat er een nieuw punt zou worden opgenomen in de dagorde, In dat geval richt hij een vraag aan de voorzitter en dit per aangetekend schrijven ten laatste zeven dagen voor de algemene vergadering. De voorzitter zal zijn eventuele weigering om dit punt op de dagorde van de algemene vergadering te brengen verantwoorden en in dergelijk geval kan het lid een verhaal instellen bij de raad van bestuur. Indien minstens één derde van de leden van de raad van bestuur van oordeel is dat het punt op de agenda moet geplaatst worden, zal dit ook gebeuren.

Artikel 15. Stemrecht

15.1.Alle werkende leden van de vereniging die hun lidgeld hebben vereffend hebben een gelijkwaardig stemrecht in de algemene vergadering.

15.2.Elk aanwezig of vertegenwoordigd lid beschikt over één stem.

15.3.EIk werkend lid kan zich op de algemene vergadering laten vertegenwoordigen door een ander werkend lid.

Artikel 16. Quorum der aanwezige leden.

16.1. De algemene vergadering zal geldig vergaderen ongeacht het aantal effectieve leden die aanwezig of vertegenwoordigd zijn.

16.2. Indien de helft van de leden niet aanwezig is of niet vertegenwoordigd is op de eerste vergadering, kan de voorzitter, indien hij meent dat het in het belang is van de vereniging, een tweede vergadering bijeenroepen.

16.3. De tweede vergadering wordt gehouden ten vroegste veertien werkdagen na de eerste vergadering:

Artikel 17. Quorum voor een geldige stemming.

17.1.De beslissingen worden in principe bij gewone meerderheid van stemmen genomen.

17.2.In geval van gelijkheid van stemmen is de stem van degene die de vergadering voorzit doorslaggevend.

17.3.Geen enkele wijziging kan aan de statuten worden aangebracht tenzij met een meerderheid van tweederden der stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.

Artikel 18. Bekendmaking van de beslissingen van de algemene vergadering

18.1.De beslissingen van de algemene vergadering worden vermeld in een notulenregister getekend door de voorzitter en de secretaris of, bij gebreke, door twee leden van de algemene vergadering.

18.2.De notulen worden ter beschikking gehouden van de leden van de algemene vergadering. Zij zijn de enigen die er op de maatschappelijke zetel van de vereniging kennis kunnen van nemen.

Titel IV. Raad van bestuur

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M6D 2.2

Artikel 19. Samenstelling

19.1.Het dagelijks beheer van de vereniging wordt verzekerd door de raad van bestuur.

19.2.De raad van bestuur is samengesteld uit minstens zes en ten meeste vijftien leden, de voorzitter niet inbegrepen.

19.3.De bestuurders zijn verkozen door de algemene vergadering voor de duur van één jaar. Hun mandaat is hernieuwbaar, onverminderd het artikel 19.4.

19.4.In de mate van het mogelijke wordt de raad van bestuur jaarlijks hernieuwd met één derde.

19.5.In geval een mandaat openvalt in de loop van het jaar wordt een nieuwe bestuurder gecoopteerd door de andere leden van de raad van bestuur om dit mandaat dat vrijkomt te beëindigen. De coöptatie is onderworpen aan de ratificatie ervan op de eerste algemene vergadering die daarop volgt.

19.6. De voorzitter wordt voor een onbepaalde duur verkozen met een bijzondere stemming van de algemene vergadering. Zijn mandaat is hernieuwbaar. Hij vertegenwoordigt de vereniging jegens de derden. Hij zit de raad van bestuur en de algemene vergadering voor, taak die hij nochtans mag afvaardigen. Hij verdeelt de taken tussen de bestuurders et benoemt een vice-voorzitter en een penningmeester. De vice-voorzitter zal het voorzitterschap waarnemen, in geval van vacature van het voorzitterschap. Tevens stelt de voorzitter een secretaris aan die lid is of niet van de raad van bestuur.

19.7,De mandaten van de voorzitter en van de uittredende bestuurders nemen een einde vanaf de mededeling op de algemene vergadering van de resultaten van de verkiezingen. De mandaten van de bestuurders die verkozen zijn nemen op hetzelfde ogenblik een aanvang.

19.8. De raad van bestuur mag zijn bevoegdheden aan een Secretaris-generaal delegeren.

Artikel 20. Bevoegdheid en werking

20.1. Alle bevoegdheden die door de wet of door de statuten niet uitdrukkelijk aan

de algemene vergadering voorbehouden zijn behoren toe aan de raad van bestuur. Deze laatste heeft

namelijk de bevoegdheid om alle daden van bestuur te stellen, in de ruime zin, om het doel van de vereniging te realiseren.

20.2. De raad van bestuur wordt bijeengeroepen op initiatief van de voorzitter of van twee bestuurders.

20.3.De voorzitter mag de om 't even wie op de raad van bestuur uitnodigen wiens aanwezigheid hem opportuun zou lijken.

20.4.De raad van bestuur beheert de zaken van de vereniging en vertegenwoordigt de vereniging voor alle gerechtelijke en buitengerechtelijke akten.

20.5. De raad van bestuur kan het dagelijks beheer van de vereniging delegeren, samen met het gebruik van de maatschappelijke handtekening met betrekking tot dit beheer.

20.6.Buiten een bijzondere delegatie door de raad, worden de akten die de vereniging verbinden ondertekend door twee bestuurders, door een afgevaardigde bestuurder, door de secretaris-generaal of door de voorzitter.

20.7.De gerechtelijke akten zowel als eiser als verweerder worden ingesteld of verdedigd in de naam van de vereniging door de raad van bestuur, door de afgevaardigde bestuurder, door de secretaris-generaal of door de voorzitter.

20.8.De raad van bestuur houdt op de zetel van de vereniging een ledenregister. Dit register bevat de naam, voornamen en woonplaats der leden, of wanneer het om een rechtspersoon gaat, de maatschappelijke benaming, de juridische vorm en het adres van de maatschappelijke zetel.

20.9. De raad van bestuur beraadslaagt geldig ongeacht het aantal leden die aanwezig of vertegenwoordigd zijn.

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MOD 2.2

20,10. Indien de helft van de leden niet aanwezig of vertegenwoordigd zijn op de vergadering, kan de voorzitter, indien hij meent dat het in het belang is van de vereniging, een nieuwe vergadering bijeenroepen.

20,11. De beslissingen worden genomen bij eenvoudige meerderheid van de aanwezige of vertegenwoordigde bestuurders.

20.12. In geval van gelijkheid van stemmen, is deze van de voorzitter of van degene die het voorzitterschap van de vergadering verzekert doorslaggevend.

Artikel 21. Aansprakelijkheid van de bestuurders

21.1.De bestuurders, evenals de personen gemachtigd tot het dagelijks bestuur gaan geen enkele persoonlijke verbintenis aan met betrekking tot de verbintenissen van de vereniging.

21,2. Hetzelfde geldt voor de leden van het directiecomité.

Titel V. Rekeningen en begroting

Artikel 22. Maatschappelijk jaar en goedkeuring der rekeningen

22.1. Het maatschappelijk jaar loopt van 1 januari tot 31 december van elk jaar.

22,2. De financiële situatie en de rekeningen van het afgelopen jaar worden onderworpen aan de voorafgaandelijke controle van één of meerdere commissarissen.

22.3.De commissaris of commissarissen brengen verslag uit over hun controle van de financiële situatie van de vereniging, van haar jaarrekeningen en van de regelmatigheid naar de wet en de statuten van de verrichtingen zoals vastgesteld in de jaarrekeningen.

22.4.De commissarissen worden benoemd onder de leden van het Instituut van bedrijfsrevisoren.

22.5. Elk jaar en uiterlijk vijf maanden na de datum van afsluiting van het maatschappelijk jaar, legt de raad van bestuur aan de algemene vergadering de jaarrekeningen van het afgelopen jaar ter goedkeuring voor, evenals de begroting voor het volgend jaar.

22,6. Binnen de maand na hun goedkeuring door de algemene vergadering worden de jaarrekeningen door de raad van bestuur neergelegd ter burgerlijke griffie van de rechtbank van eerste aanleg te Brussel en op de Nationale Bank van België.

22.7.1.Worden eveneens neergelegd op de Nationale Bank van België, een document dat de namen en voornamen bevat van de bestuurders en commissarissen, evenals het verslag neergelegd door deze laatsten.

Titel Vl. Giften en schenkingen

23.1. Met uitzondering van handgiften, wordt elk legaat ten gunste van de vereniging onderworpen aan een

Koninklijke toestemming in geval haar waarde een bedrag van 100.000 ¬ geïndexeerd conform aan de

formule voorzien door de wet, overschrijdt.

23.2.Buiten deze hypotheses, zijn de voorzitter en de penningmeester gemachtigd om ten voorlopige of definitieve titel de giften gedaan aan de vereniging te aanvaarden en de nodige formaliteiten te vervullen tot hun verwerving.

Titel VII. Reglementen van inwendige orde

24.1. De raad van bestuur mag over een reglement van inwendige orde beslissen die voor alle leden toepasbaar zal zijn.

24.2. Hetzelfde geldt voor het erecomité voor wat betreft zijn organisatie betreft.

MOD 2.2

Luik B - vervolg

Titel VIII. Ontbinding en vereffening

25.1.In geval van ontbinding van de vereniging wijst de algemene vergadering één of meerdere vereffenaars aan en bepaalt hun bevoegdheden.

Voorbehouden aan het Belgisch Staatsbiad

Op de laatste biz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

25.2.De algemene vergadering wijst dan ook de bestemming van het netto actief van de

vereniging aan. Dit netto actief zal moeten worden overgemaakt ten gunste van een andere vereniging die

een gelijkaardig doe[ nastreeft.

Titel [X. Toepasselijk recht en gerechtelijk gebied

26.1.De vereniging is uitsluitend onderworpen aan het Belgisch recht. De bepalingen van de wet van 27 juni 1921, zoals gewijzigd door de wet van 2 mei 2002 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de' internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen zijn erop toepasselijk voor al hetgeen niet . bepaald wordt door onderhavige statuten.

26.2.De v.z.w. valt onder de bevoegdheid van het gerechtelijk arrondissement van Brussel.

HARDI Vincent

lasthebber

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Coordonnées
OPTIMISTENBOND VAN HET KONINKRIJK BELGIE

Adresse
ALFRED SOLVAYLAAN 1 1170 WATERMAAL-BOSVOORDE

Code postal : 1170
Localité : WATERMAEL-BOITSFORT
Commune : WATERMAEL-BOITSFORT
Région : Région de Bruxelles-Capitale