PLATFORM JONGEREN VOOR DE SAMENLEVING, AFGEKORT : PFSC

Association sans but lucratif


Dénomination : PLATFORM JONGEREN VOOR DE SAMENLEVING, AFGEKORT : PFSC
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 894.500.643

Publication

27/06/2011
ÿþMOD 2.2

Mentionner sur la dernière page du Volet B : Au recto : Nom et qualité du notaire instrumentant ou de la personne ou des personnes ayant pouvoir de représenter l'association, !a fondation ou l'organisme à l'égard des tiers

Au verso : Nom et signature



volet B Copie à publier aux annexes du Moniteur belge après dépôt de l'acte



IDhI1IIVII~llllpil~

"1095486"

RÉ Mc

t

n

5 416- 2011

UXELLES

..1

Greffe

ket A

94:500.643

Plateforme pour le service citoyen

PFSC

A.S.B.L.

rue du Marteau 19 1000 BRUXELLES

Modification au C.A.

Assembée Générale du 14/04/2011

Démission comme Président :

-Croix Rouge de Belgique Asbl , rue de Stalle 96, 1189 Uccle (mais reste membre de l'AG et du Conseili

d'Administration de la PfSC),

Démission comme Administrateur et Secrétaire:

-Transmision Asbl, pour cause de dissolution, rue du Prince Royal, 37, 1000 Bruxelles.

Démission comme Administrateur et Trésorier :

- Siloe Centre Comète Asbl,rue Bodeghem 18, 1000 Bruxelles.

Nomination comme Président:

-VIDEP Asbl ,Steyart Miche, Rue de la Poste 11, 1030 Bruxelles.

,Nomination comme Administrateur et Trésorier:

- Solidarcité Asbl, De Decker De Brandeken Benoît, rue de Soignies 9, 1000 Bruxelles.

Nomination comme Administrateur :

-SPJ (Service Protestant de la Jeunesse) Asbl, Diane Dumon rue Brogniez 44, 1000 Bruxelles,

N' d'entreprise :

Dénomination (en entier)

(en abrégé) Forme juridique :

Siège :

Objet de l'acte :

Sf

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/06/2011- Annexes du Moniteur belge

27/06/2011
ÿþ MOD 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

ln

*11095689

be a Bi Ste

45 -Ce ail

- -----R.

aRtissd

Griffie

Ondernemingsnr : 0894.500.643

Benaming

(voluit) : Plateforme pour te Service Citoyen

(verkort) : PFSC

Rechtsvorm : VZW

Zetel : Hamerstraat 19 1000 Brussel

Onderwerp akte

Vertaling van de coördinatie van de statuten neergelegd op de Griffie Rechtbank van Koophandel Brussel op 19/08/2010

TITEL I: BENOEMING  ZETEL - DUUR

Artikel 1 : Tussen de natuurlijke en rechtspersonen die instemmen met de huidige statuten werd een vereniging zonder winstoogmerk opgericht, onder de naam: .. PLATFORM JONGEREN VOOR DE SAMENLEVING PJVC (en Francais: PLATE-FORME POUR LE SERVICE CITOYEN PFSC)».

Artikel 2 : De zetel van de vereniging bevindt zich in het gerechtelijk arrondissement van Brussel, op het; adres Hamerstraat 19 in 1000 Brussel.

Artikel 3 : De vereniging wordt opgericht voor onbepaalde duur .

TITEL II: DOEL

Artikel 4 : De vereniging heeft tot doel het promoten en inrichten, in België, van een

burgerdienst voor alle jongeren tussen 18 en 25 jaar (en uitzonderlijk vanaf 16 jaar), met de bedoeling om hun persoonlijke ontwikkeling en hun integratie in de maatschappij als actieve, kritische en verantwoordelijke; burgers te bevorderen.

De vereniging kan zich ook interesseren voor en haar medewerking verlenen aan elke andere activiteit gelijkt op de hare. Om haar doel te verwezenlijken richt de vereniging zich naar het handvest van de vereniging,; dat als bijlage nr. 1 bij de onderhavige statuten werd gevoegd, en dat onder andere de 2 actiemiddelen van de vereniging bepaalt.

De vereniging mag gebruik maken van alle middelen die rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot de verwezenlijking van haar doel. In uitvoering van wat hierboven wordt bepaald, mag de vereniging, onder; andere, om het even welke eigendommen of zakelijke rechten aankopen, huren of verhuren, personeel: aanwerven, geldige contracten ondertekenen, financiële middelen inzamelen, giften of erfenissen in ontvangst nemen, overheids- of privésubsidies in ontvangst nemen, kortom, alle activiteiten verrichten of laten verrichten die haar doei rechtvaardigen.

TITEL III: LEDEN

Artikel 5 : De vereniging is samengesteld door effectieve en ondersteunende leden. Het aantal leden is onbeperkt. Het aantal effectieve leden mag niet kleiner zijn dan vier. Wanneer dat toch het geval is, wordt de vereniging van rechtswege ontbonden.

Alleen de effectieve leden genieten van de rechten toegekend door de wet en de huidige statuten. Ondersteunende leden zijn uitgenodigd op de algemene vergaderingen, maar hebben geen stemrecht.

Artikel 6: Op voorstel van de raad van bestuur mag de algemene vergadering bij gewone meerderheid van: stemmen beslissen de hoedanigheid van effectief lid toe te kennen aan een ondersteunend lid of om het even

-welke. _verse niging. _of- burge rli jke..organisatie..die. voornamelijk _te_ ma ken_ heeft. mei. jonge ren_ dia .actief. zijn- gin.

Op de laatste blz. van Luik 3 vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en)

bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/06/2011- Annexes du Moniteur belge

tdOD 2.2

verschillende sectoren van de maatschappij, zoals milieu, cultuur, sociale economie, opleiding, sociaal werk, noord-zuidrelaties, mensenrechten, enz., evenals aan om het even welke natuurlijke of rechtspersoon op wie een beroep wordt gedaan voor de ontwikkeling van de vereniging.

Het steunlidmaatschap staat open voor iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die het Handvest respecteert, met inbegrip van de for-profit organisaties of organisaties die actief zijn in andere sectoren dan de jeugdsector, op voorstel van de Raad van Bestuur. Door de hoedanigheid van effectief of ondersteunend lid te aanvaarden, stemmen zij in met de statuten en het handvest van het Platform.

De voorwaarde voor toetreding door om het even welke rechtspersoon is een bewijs van de wens van zijn raad van bestuur via een PV waarmee het verzoek om lid te worden van de vereniging wordt geacteerd. Ieder lid mandateert binnen het Platform een individu die hem vertegenwoordigd.

De voorwaarde voor toetreding door om het even welke natuurlijke persoon bestaat in het uiten van de wens van die persoon om effectief of ondersteunend lid te worden van het Platform. Het verzoek moet schriftelijk worden gericht aan de voorzitter van de raad van bestuur, met vermelding van de naam, de voornaam, de woonplaats en de geboortedatum, alsook van de redenen waarom de aanvrager denkt in aanmerking te komen om effectief of ondersteunend lid van de vereniging te worden.

De verhouding van de stemmen tussen natuurlijke personen en rechtspersonen kan 25% van de stemmen van natuurlijke personen op de Algemene Vergadering niet overschrijden. Het is aan natuurlijke personen om zich te organiseren, of om hun eigen vertegenwoordigers te verkiezen, waarvan het aantal niet hoger is dan het quorum van 25% van de stemmen.

Artikel 7 : Het jaarlijkse lidgeld van alle effectieve leden werd bepaald op maximum 250 ¬ . De algemene vergadering bepaalt jaarlijks het bedrag van het lidgeld binnen de voorgeschreven limieten en op voorstel van de raad van bestuur.

Artikel 8: Elk effectief of ondersteunend lid mag op elk moment uittreden uit de vereniging door middel van een brief aan de raad van bestuur per post of per e-mail. Wie niet aanwezig is, niet verontschuldigd is en/of niet geldig vertegenwoordigd is op twee jaarlijkse vergaderingen na elkaar, of wie zijn lidgeld niet betaalt, mag door de algemene vergadering worden beschouwd als zijnde uitgetreden.

Een effectief lid mag uitsluitend door de algemene vergadering worden uitgesloten met een tweederde meerderheid van de stemmen. Het lidmaatschap van een natuurlijke persoon wordt automatisch beëindigd met zijn dood en dat van een rechtspersoon met zijn ontbinding.

Wordt beschouwd als aftredend lid ieder ondersteunend lid dat zijn lidgeld niet betaalt binnen een maand na de aanmaning die per post of per e-mail werd toegestuurd. De vereniging moet een register bijhouden van de effectieve leden, onder de verantwoordelijkheid van de raad van bestuur.

TITEL IV: ALGEMENE VERGADERING

Artikel 9 : De algemene vergadering bestaat uit alle effectieve leden. Een effectief lid mag zich laten vertegenwoordigen door een ander effectief lid, maar een persoon mag niet titularis zijn van meer dan één volmacht. Elk lid beschikt over één enkele stem op de algemene vergadering. De vergadering wordt geleid door de voorzitter van de raad van bestuur, of, bij diens afwezigheid, door een door de andere leden verkozen lid van de raad van bestuur. De ondersteunende leden mogen uitgenodigd worden op de algemene vergadering maar hebben geen stemrecht.

Artikel 10 : De algemene vergadering beschikt over alle bevoegdheden die hem nadrukkelijk door de wet of

door de onderhavige statuten worden toegekend. Hij is in het bijzonder uitsluitend bevoegd voor:

het aanpassen van de statuten en van het handvest;

het benoemen en ontslaan van de bestuurders;

het goedkeuren van het intern reglement, op voorstel van de raad van bestuur;

het benoemen en ontslaan van de accountants en het bepalen van hun eventuele vergoeding;

het goedkeuren van de rekeningen en de begroting;

het verlenen van decharge aan de bestuurders;

het vrijwillig ontbinden van de vereniging;

het toelaten en uitsluiten van effectieve leden;

het omvormen van de vereniging tot een vennootschap met sociaal oogmerk;

in voorkomend geval het benoemen van de commissaris(sen) belast met het controleren van de

jaarrekeningen;

hel aanspannen van een rechtsgeding tegen een of meer bestuurders.

Artikel 11 : De algemene vergadering wordt bijeengeroepen telkens wanneer het doel of het belang van de vereniging het vereist, en telkens wanneer ten minste drie leden het vragen. De algemene vergadering vindt ten minste één keer per jaar plaats voor de goedkeuring van de rekeningen van het afgelopen jaar en de

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/06/2011- Annexes du Moniteur belge

M6D 2,2

begrotingen van het volgend jaar, op een datum bepaald door de raad van bestuur en vóór 30 juni van het lopende jaar.

Aile effectieve leden worden uitgenodigd op de algemene vergadering per gewone

briefwisseling of per elektronische post, ten minstens acht dagen voor de zitting van de vergadering.

De convocatie vermeldt de datum, het uur en de locatie van de algemene vergadering, en ze bevat de agenda zoals opgesteld door de raad van bestuur.

De besluiten van de algemene vergadering worden neergeschreven in een register dat ter beschikking wordt gesteld van de leden en van derden, op voorwaarde dat zij daar een geldige reden voor hebben en dat de raad van bestuur die reden aanvaardt. Het register moet in de zetel van de vereniging blijven.

Artikel 12 : De beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van effectieve leden, aanwezig of vertegenwoordigd bij volmacht. Onthoudingen en blanco stemmen worden niet meegerekend. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter van de vergadering beslissend. Bij een aanpassing van de statuten of bij een ontbinding worden de onthoudingen geteld als tegenstemmen.

Artikel 13 : De algemene vergadering zal kunnen beraadslagen over thema's die niet op de agenda staan, op voorwaarde dat 75% van de effectieve leden van de vereniging aanwezig of vertegenwoordigd zijn, en dat ze ermee akkoord gaan deze thema's toe te voegen aan de agenda. De algemene vergadering mag geldig beslissen over aanpassingen van de statuten of van het handvest op voorwaarde dat de aanpassingen duidelijk werden beschreven in de convocatie en dat ten minste twee derden van de effectieve leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn. Elk voorstel van aanpassing vereist een tweederde meerderheid van de stemmen van de aanwezige en vertegenwoordigde leden. Een statutenaanpassing die het oogmerk van de vereniging wijzigt, vereist een viervijfde meerderheid van stemmen. Indien twee derden van de effectieve leden niet aanwezig noch vertegenwoordigd zijn, mag er een nieuwe vergadering worden samengeroepen, die geldig zal kunnen beslissen, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden.

Deze tweede vergadering kan pas 15 dagen na de eerste vergadering plaatsvinden.

TITEL V: RAAD VAN BESTUUR

Artikel 14 : De raad van bestuur bestaat uit minimum drie natuurlijke of rechtspersonen en maximum 12, vertegenwoordigd door de natuurlijke personen die werden gemachtigd door de leden. Ze worden door de algemene vergadering benoemd onder de effectieve leden, voor een hernieuwbaar mandaat van drie jaar.

De verenigingen die rechtstreeks voortvloeien uit politieke partijen, of display en aanspraak maken op een politieke oriëntatie kunnen geen lid van de Raad van Bestuur worden.

Indien het aantal bestuurders wegens een vrijwillige aftreding, het verstrijken van een termijn of een afzetting kleiner is dan drie, moet er binnen een maand een algemene vergadering bijeen worden geroepen.

De raad van bestuur vormt een college. Hij kan slechts geldig vergaderen wanneer ten minste de helft van de bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd is. Een bestuurder mag zich laten vertegenwoordigen door een andere bestuurder, maar één persoon mag niet meer dan een volmacht hebben.

Op de eerste vergadering na hun verkiezing benoemen de leden van de raad van bestuur een voorzitter, een secretaris en een schatbewaarder.

De voorzitter vertegenwoordigt de vereniging tegenover derden en hij leidt de vergaderingen van de raad van bestuur en van de algemene vergadering.

De secretaris zorgt voor de administratieve opvolging van de vereniging. Hij schrijft de notulen van de vergaderingen.

De schatbewaarder is verantwoordelijk voor de rekeningen en de financiën van de vereniging. Hij maakt de financiële balans van het afgelopen jaar op op de gewone algemene vergadering en stelt een begroting voor het volgende boekjaar.

Artikel 15 : De raad van bestuur vergadert ten minste vier keer per jaar, in januari en september, op bijeenroeping door zijn voorzitter per elektronische post, ten minste vijf dagen voor de datum van de vergadering of op schriftelijk en ondertekend verzoek van ten minste de helft van de leden.

De bij de convocatie gevoegde agenda wordt opgesteld door de voorzitter of door de secretaris, indien nodig vergezeld van een samenvatting van de te bespreken thema's.

Wanneer ze de hoedanigheid van lid van de raad van bestuur aanvaarden, verbinden de effectieve leden zich ertoe het intern reglement van het Platform na te leven.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/06/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen. In geval van staking van stemmen is de stem van de voorzitter beslissend. Elke bestuurder beschikt over één stem.

De raad van bestuur mag uitsluitend beslissen over op de punten die op de agenda staan. De beslissingen worden genotuleerd in een notulenregister dat elk lid gratis kan raadplegen.

Gaetane Mangez is gedelegeerd voor het dagelijks bestuur van de VZW.

Artikel 16 :

De raad van bestuur beschikt over de meest uitgebreide bevoegdheden voor het bestuur en de dagelijkse

bedrijfsvoering van de vereniging. De noodzakelijke bevoegdheden voor de uitvoering van het dagelijkse

beheer mogen ook worden gedelegeerd aan een of meerdere personen, die dan samen zullen werken.

De raad van bestuur mag onder meer, zonder dat deze opsomming beperkend is:

om het even welke betaling uitvoeren of innen, en er een ontvangstbewijs voor geven of eisen;

om het even welke storting uitvoeren en ontvangen;

om het even welk roerend of onroerend goed kopen, omruilen, overdragen evenals er een pacht op nemen

of afstaan;

subsidies en toelagen aanvaarden en in ontvangst nemen;

erfenissen en dotaties aanvaarden en in ontvangst nemen;

om het even welk contract toestaan en afsluiten;

om het even welke lening aangaan;

zowel als eiser als als verweerder pleiten voor om het even welke rechtbank of om het even welk vonnis ten

uitvoer doen leggen, of een compromis sluiten.

Hij kan ook het personeel van de vereniging aanwerven en ontslaan en hun bevoegdheden bepalen. Hij bepaalt de inkomsten en voordelen van de werknemers, rekening houdend met de collectieve arbeidsovereenkomsten.

Er kan een afgevaardigde bestuurder worden benoemd : tegenover derden krijgt de

afgevaardigde bestuurder van de raad van bestuur alle bevoegdheden voor het dagelijks beheer van de vereniging, inclusief de ondertekening voor het openen van om het even welke bank- of postchequerekening en voor alle verrichtingen met de bedragen die op die rekeningen staan.

De raad van bestuur mag het dagelijks beheer van de vereniging ook op eigen

verantwoordelijkheid delegeren aan een derde. Het dagelijks beheer omvat de uitvoering van de gedragslijnen die werden bepaald door de raad van bestuur en die regelmatig moeten worden verwezenlijkt voor de goede werking van de vereniging.

Voor alle handelingen die geen deel uitmaken van het dagelijks beheer wordt de vereniging geldig vertegenwoordigd ten aanzien van derden door de voorzitter van de raad van bestuur of door twee bestuurders, zonder dat zij een beraadslaging, toestemming of speciale bevoegdheid hoeven aan te tonen.

Krachtens artikel 13 van de wet van 1921, vervangen door de wet van 2 mei 2002, is de vereniging geldig vertegenwoordigd tegenover derden door de voorzitter van de raad van bestuur of door twee vooraf geïdentificeerde bestuurders, zonder dat zij hun

vertegenwoordigingsbevoegdheid hoeven te bewijzen.

De bevoegdheid om de vereniging te vertegenwoordigen in juridische en extrajuridische zaken mag ook worden verleend, volgens dezelfde wettelijke beschikking, middels een gewone beslissing van de raad van bestuur, aan één of meerdere personen, al dan niet bestuurders, die in dat geval samenwerken. De raad van bestuur bepaalt de duur van dit mandaat. Het mandaat kan op elk moment en met onmiddellijke ingang worden ingetrokken door de raad van bestuur.

TITEL VI: BEGROTINGEN  REKENINGEN - TOEZICHT

Artikel 17 :

A. Het boekjaar van de vereniging vangt aan op 1 januari en eindigt op 31 december.

B. De raad van bestuur legt de rekeningen en budgetten ter goedkeuring voor aan de

algemene vergadering. Na goedkeuring spreekt de algemene vergadering zich uit over het verlenen van

decharge aan de bestuurders.

C. De raad van bestuur ziet erop toe dat de jaarrekeningen en andere in de wet op de vzw's vermelde documenten binnen 30 dagen na goedkeuring worden neergelegd op de griffie van de rechtbank van koophandel of bij de nationale bank van België.

Artikel 18 : De financiële situatie, zowel de jaarrekeningen als de stiptheid van de verrichtingen wordt toevertrouwd aan een door de raad van bestuur benoemde boekhouder.

MOD 2.2

Luik B - vervoiq

TITEL Vii : ONTBINDING  VEREFFEN1NG

Artikel 19 : Bij ontbinding van de vereniging beslist door de algemene vergadering met een tweederde meerderheid, of van rechtswege of bij vereffening, worden de

vereffeningsverrichtingen uitgevoerd door een door de algemene vergadering aangeduide vereffenaar, die verslag moet uitbrengen van zijn missie voor de algemene vergadering. Wanneer de algemene vergadering beslist de vereniging te ontbinden, beslist zij ook over de bestemming van de goederen, die zo dicht mogelijk moet aanleunen bij het doel waarvoor de vereniging werd opgericht."

Voor alles wat niet door deze statuten word geregeld, is de wet van 27 juni 1921, gewijzigd en aangepast door de wet van 2 mei 2002, van toepassing.

Tot op heden is de bestuursraad als volgt samengesteld:

-VZW Croix Rouge de Belgique, vertegenwoordigd door Eline Sauvage

-VZW Solidarcité, vertegenwoordigd door Mr Benôit de Decker de Brandeken

-VZW ASMAF vertegenwoordigd door Mr Jean-Thomas Paridaens

-VZW VIDEP vertegenwoordigd door Mr Michel Steyart

-VZW SPJ (Service Protestant de la Jeunesse) vertegenwoordigd door Mevr Diane Dumont

Voorbehouden aan het Belgisch Staatsblad

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 27/06/2011- Annexes du Moniteur belge

Op de laatste blz. van Luik B vermelden ; Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(ojn(en) bevoegd de vereniging, stichting ot organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

25/06/2015
ÿþR~

M

1 9 502x

I J Copie à publier aux annexes du Moniteur belge

après dépôt de l'acte

~iárrr » f rem, le

F,reffe du t5.,ibuuel dz commerce

frA,r o ti ef horte

1 g -OS- 2015

lu:OD 2.2

N° d'entreprise : 0894.500.643

Dénomination

(en entier) : Plate-forme pour le Service Citoyen

(en abrégé) :

Forme juridique : Association Sans But Lucratif

Siège : 19 rue du Marteau 1000 Bruxelles

Objet de l'acte : Modification des statuts + Modification de la dénomination + modification du siège + modification du CA + modification du délégué à la gestion journalière

L'Assemblée Générale annuelle extraordinaire du 24 juin 2014 a décidé de modifier les statuts. Les anciens statuts sont donc annulés et remplacés par :

STATUTS COORDONNES DE LA PLATEFORME POUR LE SERVICE CITOYEN (en français) - PLATFORM JONGEREN VOOR DE SAMENLEVING (en néerlandais)

N° d'entreprise : 0894 500 643

Les soussignés :

L'asbl Asmae, dont le siège se trouve Avenue de Woluwe Saint Lambert 14 à 1200 Bruxelles, représenté

par Mr Christophe Vivario,

La Fondation Benoit, dont le siège se trouve Avenue Alphonse Renard 46 B à 1050 Bruxelles, représentée par Mme Anne-Marie Sondag d'Ursel,

L'asbl Solidarcité, dont le siège se trouve Rue de Soignies 9 à 1000 Bruxelles, représentée par Mr Benoit de Decker de Brandeken,

L'asbl Trans-Mission, dont le siège se trouve Rue de l'Aurore 10 à 1000 Bruxelles, représentée par Mr Olivier Gaillard,

Ont convenu de constituer une association sans but lucratif conformément à la loi du 27 juin 1921, adaptée et modifiée par la loi du 2 mai 2002, dont ils ont arrêté les statuts comme suit :

TITRE 1 er : DENOMINATION  S1EGE  DUREE

Article 1 : Il est formé entre les personnes physiques et morales qui adhèrent aux présents statuts une association sans but lucratif dénommée : « PLATEFORME POUR LE SERVICE CITOYEN (en français) - PLATFORM JONGEREN VOOR DE SAMENLEVING (en néerlandais) ».

Article 2 ; Le siège de l'association est situé dans l'arrondissement judiciaire de Bruxelles ; il est fixé Rue du Marteau 21 à 1000 Bruxelles,

Article 3 : L'association est constituée pour une durée indéterminée,

TITRE Il : BUT

Article 4 : L'association a pour but de promouvoir la mise sur pied, en Belgique, d'un Service Citoyen pour tous les jeunes de 18 à 25 ans dans le but de favoriser leur développement personnel ainsi que leur intégration dans la société en tant que oitoyens actifs, critiques, solidaires et responsables.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 25/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 25/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

Moo 2,2

L'association peut également s'intéresser et prêter son concours à toute autre activité similaire à la sienne.

L'association peut mettre en oeuvre tous les moyens qui contribuent directement ou indirectement à la réalisation de son but. En exécution de ce qui est stipulé ci-dessus, l'association peut, notamment, acquérir, louer ou donner en location toute propriété ou droits réels, recruter du personnel, conclure des contrats valables, récolter des fonds, recevoir des dons et des legs, des subventions publiques ou privées, en résumé exercer ou faire exercer toutes les activités qui justifient son but,

TITRE Ill ; MEMBRES

Article 5 : L'association est composée de membres effectifs et de membres de soutien,

Le nombre de membres est illimité. Le nombre de membres effectifs ne peut être inférieur à quatre. A

défaut, l'association est dissoute de plein droit.

Seuls les membres effectifs jouissent des droits accordés aux membres parla loi et les présents statuts, Les

membres de soutien sont invités aux Assemblées Générales mais ne disposent pas du droit de vote,

Article 6 : L'Assemblée Générale, sur proposition du Conseil d'Administration, peut décider, à la majorité simple, d'accorder la qualité de membre effectif à toute association ou organisation citoyenne sans but lucratif qui permet l'implication de jeunes actifs dans différents secteurs de la société tels que l'environnement, la culture, l'économie sociale, l'éducation, les genres, le travail social, les relations Nord-sud, les droits humains, etc..., ainsi qu'à toute personne morale ou physique appelée en vue du développement de l'association.

Le statut de membre de soutien est ouvert à toute personne morale ou physique qui adhère aux Principes fondamentaux, en ce compris les organismes à but lucratif, sur proposition du Conseil d'Administration,

En qualité de membre, les personnes morales ou physiques souscrivent aux statuts ainsi qu'aux Principes fondamentaux

La condition d'admission pour toute personne morale est de prouver la volonté de son Conseil d'Administration du désir de l'association d'être membre de la Plateforme pour le Service Citoyen (en français) - Platform Jongeren voor de Samenleving (en néerlandais). Chaque membre mandate au sein de la Plateforme pour fe Service Citoyen (en français) - Platform Jongeren voor de Samenleving (en néerlandais) une personne physique qui la représente. La demande doit être introduite par le formulaire d'adhésion type, signée et être adressée par écrit au Président du Conseil d'Administration.

La condition d'admission pour toute personne physique est d'acter le désir d'être membre effectif de la Plateforme pour le Service Citoyen (en français) - Platform Jongeren voor de Samenleving (en néerlandais). La demande doit être adressée par écrit au Président du Conseil d'Administration, aven mention du nom, prénom, domicile et date de naissance et mention des raisons pour lesquelles le demandeur pense pouvoir entrer en considération en tant que membre effectif.

Le rapport de voix entre personnes physiques et personnes morales ne peut dépasser 25 % des personnes physiques lors des votes en Assemblée Générale. Il appartient aux personnes physiques de s'organiser entre elles, ou d'élire en leur sein des représentants dont le nombre ne dépasse pas le quorum des 25 % de voix susmentionné.

Article 7 : La cotisation annuelle des membres effectifs est fixée à maximum 250E. L'Assemblée Générale détermine annuellement le montant de la cotisation dans les limites prescrites et sur proposition du Conseil d'Administration.

Article 8 : Chaque membre peut à tout moment démissionner de l'association par l'envoi d'un courrier postal ou d'un courrier électronique au Conseil d'Administration. L'Assemblée Générale peut réputer démissionnaire le membre effectif qui ne participe pas, n'est pas excusé et/ou n'est pas valablement représenté à deux assemblées annuelles consécutives ou qui ne paie pas la cotisation qui lui incombe.

Un membre effectif ne peut être exclu par l'Assemblée Générale qu'avec une majorité de deux tiers des voix, L'adhésion d'une personne physique prend fin automatiquement par son décès, et celle d'une personne morale par sa dissolution.

L'association doit tenir un registre des membres effectifs, sous la responsabilité du Conseil d'Administration.

TITRE IV ; ASSEMBLEE GENERALE

Article 9 : L'Assemblée Générale se compose de tous les membres effectifs. Un membre effectif peut se faire représenter par un autre membre effectif, mais une personne ne peut être titulaire de plus de deux procurations, Chaque membre effectif dispose d'une seule voix à l'Assemblée Générale. Celle-ci est présidée

.r ' MoD 2.2

par le Président du CA ou à défaut par un autre membre du CA choisi par ses pairs. Les membres de soutien peuvent y être invités, mais n'y ont pas droit de vote.

Article 10 ., L'Assemblée Générale possède tous les pouvoirs qui lui sont expressément reconnus par la loi

ou par les présents statuts. Elle est notamment exclusivement compétente pour

La modification des statuts ;

La nomination et la révocation des administrateurs

L'approbation du règlement d'ordre intérieur, sur proposition du Conseil d'Administration ;

La nomination et la révocation des vérificateurs et fixer leurs éventuelles rémunérations ;

L'approbation des comptes et budgets;

Octroyer la décharge aux administrateurs ;

La dissolution volontaire de l'association ;

L'admission et l'exclusion des membres effectifs ;

La transformation de l'association en société à finalité sociale ;

Le cas échéant, la nomination du ou des commissaire(s) chargé(s) du contrôle des comptes annuels,

Intenter une action en justice contre un ou plusieurs administrateurs.

Article 11 ; L'Assemblée Générale est convoquée chaque fois que l'objet ou l'intérêt de l'association l'exige et elle doit être convoquée à chaque fois qu'au moins un quart des membres effectifs le demandent. Elle se tient au moins une fois par an pour l'approbation des comptes de l'année écoulée et des budgets de l'année suivante à une date déterminée par le Conseil d'Administration et qui tombe au plus tard le 30 juin de l'année en cours,

Tous les membres effectifs sont invités à l'Assemblée Générale par simple lettre ou courrier électronique au moins huit jours calendriers avant la tenue de la réunion,

La convocation mentionne la date, l'heure et le lieu de l'Assemblée Générale et reprend l'ordre du jour tel qu'établi par le Conseil d'Administration.

Les résolutions de l'Assemblée Générale sont consignées dans un registre qui sera tenu à la disposition des membres et des tiers s'ils en justifient la raison et que celle-ci est acceptée par le Conseil d'Administration. Le registre doit rester au siège de l'association.

Article 12 : Le décisions sont prises à la majorité simple des membres effectifs présents ou représentés par procuration. Les abstentions et les votes blancs ne sont pas comptabilisés. En cas de partage des voix, la voix du Président est prépondérante. Lors d'un changement des statuts ou une dissolution, les abstentions sont comptées comme des voix contre. Le vote se déroule à main levée, ou à la demande d'un membre au moins, par bulletin secret.

Article 13 ; L'Assemblée Générale pourra délibérer sur des points qui ne sont pas à l'ordre du jour à condition que 75 % des membres effectifs de l'association soient présents ou représentés et acceptent de porter ces points â l'ordre du jour,

L'Assemblée Générale ne peut valablement délibérer sur les modifications aux statuts que si les modifications ont été explicitement exposées dans la convocation et si l'assemblée réunit aux moins les deux tiers des membres effectifs, présents ou représentés, Toute proposition de modification doit recueillir la majorité des deux tiers des voix des membres effectifs présents ou représentés, Ce quota passe à la majorité des quatre cinquièmes des voix si la modification a trait au but de l'association. Si les deux tiers des membres effectifs ne sont pas présents ou représentés, une nouvelle réunion peut être convoquée qui pourra délibérer valablement quel que soit le nombre de membres présents ou représentés.

Cette seconde réunion ne peut être tenue moins de 15 jours après la première réunion.

TITRE V : CONSEIL D'ADMINISTRATION

Article 14 : Le Conseil d'Administration se compose au minimum de trois personnes morales ou physiques et au maximum 12, représentées par les personnes physiques mandatées par les membres. Le rapport entre personnes physiques et personnes morales ne peut dépasser 25 % des personnes physiques au sein du Conseil d'Administration.

Elles sont nommées par l'Assemblée Générale parmi ses membres effectifs pour un mandat de un an renouvelable.

Les associations qui émanent directement de partis politiques, ou qui affichent et revendiquent une orientation politique ne peuvent devenir membre du CA.

Si par démission volontaire, expiration de délai ou révocation, le nombre d'administrateurs devient inférieur à trois, une Assemblée Générale doit être convoquée endéans le mois.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 25/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

" " e MOD 2.2

Le Conseil d'Administration forme un collège. Il ne se réunit valablement que si au moins fa moitié des administrateurs sont présents ou représentés. Un administrateur peut se faire représenter par un autre administrateur, mais une personne ne peut être titulaire de plus d'une procuration.

A la première réunion qui suit leur élection, les membres du Conseil d'Administration désignent un président, un secrétaire et un trésorier.

Le président représente et peut engager l'association vis à vis des tiers, anime les réunions du Conseil d'Administration et de l'Assemblée Générale.

Le secrétaire est chargé du suivi administratif de l'association. Il rédige les procès-verbaux des réunions.

Le trésorier a la charge des comptes et des finances de l'association. Il valide le bilan financier de l'année écoulée pour l'Assemblée Générale ordinaire et marque son accord sur le budget pour l'exercice suivant.

Article 15 ; Le Conseil d'Administration se réunit au moins quatre fois l'an, en janvier et en septembre, sur convocation de son président par courrier électronique adressé au moins cinq jours avant la date de la réunion ou à la requête écrite et signée d'au moins la moitié de ses membres.

L'ordre du jour, joint à la convocation, est établi par le président ou par le secrétaire et sera accompagné, dans la mesure du nécessaire, d'un résumé des points inscrits,

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 25/06/2015 - Annexes du Moniteur belge En recevant la qualité de membre du Conseil d'Administration, les membres effectifs s'engagent à respecter le règlement d'ordre intérieur de la Plateforme pour le Service Citoyen (en français) - Platform Jongeren voor de Samenleving (en néerlandais).

Les décisions sont prises à la majorité simple des voix. En cas de partage des voix, la voix du président est prépondérante. Chaque administrateur dispose d'une voix.

Le Conseil d'Administration ne peut statuer que sur les points inscrits à l'ordre du jour. Les décisions sont consignées dans un registre de procès-verbaux que tout membre pourra consulter sans frais.

Article 16 ; Le Conseil d'Administration a les pouvoirs les plus étendus pour l'administration et la gestion courante de l'association. Les pouvoirs nécessaires à l'expédition des affaires courantes peuvent être délégués à une ou plusieurs personnes qui agiront collégialement.

Le Conseil d'Administration peut notamment, sans que cette énumération soit limitative ;

Faire et recevoir tout paiement et en exiger ou donner quittance ;

Faire et recevoir tout dépôt ;

Acquérir, échanger, aliéner ainsi que prendre ou céder un bail, tous biens meubles ou immeubles ;

Accepter et recevoir tous subsides et subventions ;

Accepter et recevoir tous legs et donations ;

Consentir et conclure tous contrats ;

Contracter tout emprunt ;

Plaider tant en qualité de demandeur que de défendeur devant toute juridiction ou faire exécuter tout

jugement, transiger ;

Il peut également engager, définir les attributions et licencier le personnel de l'association dont il fixera dans le respect des conventions collectives du secteur les rémunérations et avantages.

Un administrateur délégué peut être nommé : vis-à-vis des tiers, l'administrateur délégué est investi par le Conseil d'Administration de tous les pouvoirs de gestion journalière de l'association, en ce compris la signature pour l'ouverture de tous les comptes en banque ou chèques postaux et pour toutes les dispositions sur leurs sommes figurant au crédit des comptes.

Le Conseil d'Administration peut également, sous sa responsabilité, déléguer la gestion journalière de l'association à un tiers au Conseil d'Administration. Les actes de gestion journalière recouvrent l'exécution des lignes de conduite décidée en Conseil d'Administration et qui doivent être réalisées régulièrement pour assurer la bonne marche de l'association.

Pour tous les aètes, autres que ceux qui relèvent de la gestion journalière, l'association est valablement représentée vis-à-vis des tiers par le Président du Conseil d'Administration ou par deux administrateurs pour autant que ceux-ci en aient informé les autres membres du Conseil d'Administration,

MOC) 2.2

Volet B - Suite

En outre, en application de l'article 13 de la loi du 27 juin 1921 remplacée par la Loi du 2 niai 2002, l'association est valablement représentée vis-à-vis des tiers par le Président du Conseil d'Administration ou par deux administrateurs préalablement identifiés sans que ceux-ci aient à justifier de leur pouvoir de représentation.

Le pouvoir de représenter l'association dans les actes judiciaires et extrajudiciaires peut être également confié, en vertu de la même disposition légale, par simple décision du Conseil d'Administration à une ou plusieurs personnes, administrateurs ou non, qui agissent, le cas ' échéant, conjointement. Le Conseil d'Administration détermine la durée du mandat. Le mandat peut être révoqué à tout moment avec effet immédiat par ie Conseil d'Administration.

TITRE VI : BUDGETS -- COMPTES  CONTRÔLE

Article 17 :

a. L'exercice de l'association court du 01 janvier au 31 décembre.

b. Le Conseil d'Administration soumet les comptes et budgets à l'approbation de l'Assemblée Générale. Après approbation, l'Assemblée Générale se prononce sur la décharge à donner aux administrateurs,

c. Le Conseil d'Administration veille à ce que les comptes annuels et autres pièces mentionnées dans la loi sur les asbl soient déposés dans les trente jours suivant approbation au greffe du tribunal du commerce ou à la banque nationale de Belgique.

Article 18 ; L'état de la situation financière, des comptes annuels et de la régularité des opérations est confié à un comptable désigné par le Conseil d'Administration.

TITRE VII : DISSOLUTION  LIQUIDATION

Article 19 : En cas de dissolution de l'association prononcée par l'Assemblée Générale à la majorité des deux tiers, ou de plein droit ou de liquidation, les opérations de liquidation seraient assumées par un liquidateur désigné par l'Assemblée Générale qui devra rendre compte de sa mission devant celle-ci,

L'Assemblée Générale décidant de la dissolution déterminera la destination des biens en leur donnant une affectation aussi proche que possible de l'objet en vue duquel l'association a été créée.

Tout ce qui n'est pas prévu explicitement dans les présents statuts est réglé par la loi du 27 juin 1921, modifiée et adaptée par la loi du 2 mai 2002.

Fait à Bruxelles, le 24 juin 2014

Michel Steyaert, Président

L'Assemblée Générale annuelle du 24 juin 2014 a acte :

La démission comme administrateur de la Croix Rouge de. Belgique asbl, rue de Stalle, 96 1189 UCCLE (N°entreprise : 0406.729.809)

La démission comme administrateur du Service Protestant de la Jeunesse (SPJ) asbl, rue Brogniez, 44 1070 Anderlecht (N°entreprise 0417.455.534)

La nomination comme administrateur du Réseau Solidarcité asbl, rue Raphaël 14, bte 2 1070 Anderlecht (N°entreprise:0827.795.129), représenté par Mr Simon Nizet

L'Assemblée Générale extraordinaire annuelle du 24 juin 2014 a acte le changement de délégué à la gestion journalière qui n'est plus Gaétane Mangez (N° de registre national : 82.12,11-216-96) mais bien François Ronveaux, né à Montréal (Canada) le 11 mars 1966 et domicilié à la rue Dupré, n°37 à 1090 Jette (Belgique) - N° de registre national :66.03.11- 315.83

hléatitianeesapdJaiéaeièepagQedduAátdete : Alzingsa NUastetignsteldtnntáeeirieabmeatàAnbauidd4Dgmesaanamouddeqeesennees a9aso jeauairiad$eppiéeatde t'ëssscidtitiap ldafdadddtiaroaet'ticeAtr3eeeeàà'éQenld6desitless

Nffleaci {`iQi3hi'1;PkI§ifi#fffie

l

Réservé

au

r,i oniteur

belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 25/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

25/06/2015
ÿþ111 i

MOD 2,2

17;r1 ln de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie

na neerlegging van de akte ter griffie

Dépose / Reçu le

-try- koet

au greffe du t.fiibuuzal de commerce francophone dPÉflae ,ynu;

111111111111018

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Ondernemingsnr : 0894.500.643

Benaming Platform Jongeren voor de Samenleving

(voluit) : (verkort) : Rechtsvorm : Zetel : Vereniging zonder Winstoogmerk

Onderwerp akte 19 Hamerstraat 1000 Brussels

Wijziging van de statuten + Wijziging van de benaming + wijziging van de zetel + wijziging van de Raad van Beheer + wijziging van de verantwoordelijke voor het Dagelijks Beheer



De jaarlijkse buitengewone Algemene Vergadering van 24 juni 2014 heeft beslist de statuten te wijzigingen. De vroegere statuten worden nietig verklaard en vervangen door:

GECOORDINEERDE STATUTEN VAN HET PLATFORM JONGEREN VOOR DE SAMENLEVING/ PLATFORME POUR LE SERVICE CITOYEN

Ondernemingsnr.: 0894 500 643 De ondergetekenden:

De vzw Asmae, waarvan de zetel is gevestigd in de Woluwelaan 14 in Sint-Lambrechts- Woluwe, vertegenwoordigd door de Heer Christophe Vivario,

De Fondation Benoit, waarvan de zetel is gevestigd in de Alphonse Renardstraat 46B in 1050 Brussel, vertegenwoordigd door Mevrouw Anne-Marie Sondag d'Ursel,

De vzw Solidarcité, waarvan de zetel is gevestigd in de Zinnikstraat 9 in 1000 Brussel, vertegenwoordigd door de Heer 13enoit de Decker de Brandeken,

De vzw Trans-Mission, gevestigd in de Dageraadstraat 10 in 1000 Brussel, vertegenwoordigd door de Heer Olivier Gaillard.

Zijn overeengekomen een vereniging zonder winstoogmerk op te richten in overeenstemming met de wet van 27 juni 1921, aangepast en gewijzigd door de wet van 2 mei 2002, waarvan ze de statuten als volgt hebben vastgelegd:

TITEL L BENOEMING  ZETEL - DUUR

Artikel 1: Tussen de natuurlijke en rechtspersonen die instemmen met de huidige statuten werd een vereniging zonder winstoogmerk opgericht, onder de naam "PLATFORM JONGEREN VOOR DE SAMENLEVING / PLATEFORME POUR LE SERVICE CITOYEN

Artikel 2: De zetel van de vereniging bevindt zich in het gerechtelijk arrondissement van Brussel; Hamerstraat 21, in 1000 Brussel.

Artikel 3: De vereniging wordt opgericht voor onbepaalde duur,

TITEL II: DOEL

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 25/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 25/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 22

Artikel 4: De vereniging heeft tot doel het promoten en inrichten, in België, van een samenlevingsdienst voor alle jongeren tussen 18 en 25 jaar, met als doel hun persoonlijke ontwikkeling en hun integratie in de maatschappij ais actieve, kritische, solidaire, en verantwoordelijke burgers te bevorderen.

De vereniging kan zich ook interesseren voor en haar medewerking verlenen aan elke andere soortgelijke activiteit,

De vereniging mag gebruik maken van alle middelen die rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot de verwezenlijking van haar doek In uitvoering van wat hierboven wordt bepaald, mag de vereniging, onder andere, om het even welke eigendommen of zakelijke rechten aankopen, huren of verhuren, personeel aanwerven, geldige contracten ondertekenen, financiële middelen inzamelen, giften of erfenissen in ontvangst nemen, overheads- of privé-subsidies in ontvangst nemen, kortom, alle activiteiten verrichten of laten verrichten die haar doel rechtvaardigen.

TITEL III: LEDEN

Artikel 5: De vereniging is samengesteld uit werkende en steunende leden. Het aantal leden is onbeperkt. Het aantal werkende leden mag niet kleiner zijn dan vier. In gebreke hiervan, wordt de vereniging van rechtswege ontbonden.

Alleen de werkende leden genieten van het volle bezit van de rechten toegekend door de wet en de huidige statuten.

Ondersteunende leden worden op de Algemene Vergaderingen uitgenodigd, maar ze hebben geen stemrecht,

Artikel 6: Op voorstel van de Raad van Bestuur mag de Algemene Vergadering, bij gewone meerderheid van de stemmen, beslissen de hoedanigheid van werkend lid toe te kennen aan om het even welke vereniging of maatschappelijke organisatie die de betrokkenheid van jongeren in verschillende sectoren van de maatschappij zoals milieu, cultuur, sociale economie, opleiding, gender, sociaal werk, noord-zuid-relaties, mensenrechten, enz., mogelijk maakt evenals aan om het even welke natuurlijke of rechtspersoon op wie een beroep wordt gedaan voor de ontwikkeling van de vereniging.

Het steunlidmaatschap staat open voor iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon, met inbegrip van de non-profitorganisaties, die het Handvest onderschrijft, op voorstel van de Raad van Bestuur.

In zijn hoedanigheid als lid onderschrijven de natuurlijke personen of rechtspersonen de statuten, zowel als het Handvest.

De voorwaarde voor toetreding door om het even welke rechtspersoon bestaat erin de wens van zijn Raad van Bestuur om lid te worden van het Platform Jongeren voor de Samenleving / Plateforme pour le Service Citoyen te bewijzen. Elk lid geeft een natuurlijk persoon die hem vertegenwoordigt, een mandaat binnen Platform Jongeren voor de Samenleving I Plateforme pour le Service Citoyen. Het verzoek moet, schriftelijk, aan de hand van een modelformulier, aan de Voorzitter van de Raad van Bestuur worden gericht.

De voorwaarde voor toetreding door om het even welke natuurpersoon is de wens lid te worden van het Platform Jongeren voor de Samenleving / Plateforme pour le Service Citoyen te acteren. Het verzoek moet, schriftelijk, aan de hand van een modelformulier, aan de Voorzitter van de Raad van Bestuur worden gericht, met vermelding van de naam, de voornaam, de woonplaats en de geboortedatum, alsook van de redenen waarom de aanvrager denkt in aanmerking te komen om werkend lid te worden.

De verhouding van de stemmen tussen natuurlijke personen en rechtspersonen mag tijdens de stemming in de Algemene Vergadering de 25% natuurlijke personen niet overschrijden. Het is aan de natuurlijke personen onder elkaar uit te maken, of uit hun midden vertegenwoordigers te kiezen, waarvan het aantal de bovenvermelde quorum van 25% van de stemmen niet overschrijdt.

Artikel 7: Het jaarlijkse lidgeld van alle werkende leden werd vastgelegd op maximum 250 ¬ , De Algemene Vergadering bepaalt jaarlijks het bedrag van het lidgeld binnen de voorgeschreven limieten en op voorstel van de Raad van Bestuur.

Artikel 8: Elk lid kan op elk ogenblik uit de vereniging treden door middel van een brief aan de Raad van Bestuur per post of per e-mail. De Algemene Vergadering kan het lid, dat niet aanwezig is, niet verontschuldigd is en/of niet geldig vertegenwoordigd is op twee opeenvolgende jaarlijkse vergaderingen, of dat zijn lidgeld niet betaalt, als ontslag nemend beschouwen.

Een werkend lid kan slechts met een tweederde meerderheid van de stemmen door de Algemene Vergadering worden uitgesloten. Het lidmaatschap van een natuurlijke persoon wordt automatisch beëindigd met zijn dood en dat van een rechtspersoon met zijn ontbinding.

De vereniging moet, onder de verantwoordelijkheid van de Raad van Bestuur, een register bijhouden van de werkende leden, onder de verantwoordelijkheid van de Raad van Bestuur.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 25/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

TITEL IV; ALGEMENE VERGADERING

Artikel 9: De Algemene Vergadering bestaat uit alle werkende leden. Een werkend lid mag zich laten vertegenwoordigen door een ander werkend lid, maar een persoon mag geen houder zijn van meer dan twee volmachten. Elk lid beschikt over één enkele stem op de Algemene Vergadering. Die wordt voorgezeten door de Voorzitter van de Raad van Bestuur, of, bij gebreke, door een door de andere leden verkozen lid van de Raad van Bestuur, De ondersteunende leden mogen uitgenodigd worden op de Algemene Vergadering maar hebben er geen stemrecht.

Artikel 10 : De Algemene Vergadering beschikt over alle bevoegdheden die haar nadrukkelijk door de wet of

door de onderhavige statuten worden toegekend. Ze is in het bijzonder uitsluitend bevoegd voor:

De wijziging van de statuten en van het handvest;

De benoeming en ontslag van de bestuurders;

De goedkeuring van het intern reglement, op voorstel van de Raad van Bestuur;

De benoeming en ontslag van de verificateurs en het bepalen van hun eventuele vergoeding;

Het goedkeuren van de rekeningen en de begroting;

De verlening van de ontlasting aan de bestuurders;

De vrijwillige ontbinding van de vereniging;

De toetreding en uitsluiting van werkende leden;

De omvorming van de vereniging tot een vennootschap met sociaal oogmerk;

In voorkomend geval, de benoemingvan de commissaris(sen) belast met het controleren van de

jaarrekeningen;

Het aanspannen van een rechtsgeding tegen een of meerdere bestuurders,

Artikel 11 : De Algemene Vergadering wordt bijeengeroepen telkens wanneer het doel of het belang van de vereniging het vereist, en telkens wanneer ten minste één vierde van de werkende leden het vragen. De Algemene Vergadering vindt ten minste één keer per jaar plaats voor de goedkeuring van de rekeningen van het afgelopen jaar en de begrotingen van het volgend jaar, op een datum dat bepaald wordt door de Raad van Bestuur en ten laatste op 30 juni van het lopende jaar.

Alle werkende leden worden op de Algemene Vergadering per gewone briefwisseling of per elektronische post, ten minstens acht kalenderdagen voor de zitting van de Vergadering, uitgenodigd.

De oproeping vermeldt de datum, het uur en de plaats van de Algemene Vergadering, en ze bevat de agenda zoals opgesteld door de Raad van Bestuur.

De besluiten van de Algemene Vergadering worden neergeschreven in een register dat ter beschikking wordt gesteld van de leden en van derden, op voorwaarde dat zij daar een geldige reden voor hebben en dat de Raad van Bestuur die reden aanvaardt. Het register moet op de zetel van de vereniging blijven.

Artikel 12 : De beslissingen worden bij gewone meerderheid van werkende leden genomen, aanwezig of bij volmacht vertegenwoordigd. Onthoudingen en blanco stemmen worden niet meegerekend,. Bij gelijkheid van stemmen is de stem van de Voorzitter van de Vergadering doorslaggevend. Bij een aanpassing van de statuten of bij een ontbinding worden de onthoudingen als tegenstemmen meegerekend. De stemming gaat door met handopsteking, of op vraag van ten minste één lid, via geheime stemming.

Artikel 13 : De Algemene Vergadering zal kunnen beraadslagen over thema's die niet op de agenda staan, op voorwaarde dat 75% van de werkende leden van de vereniging aanwezig of vertegenwoordigd zijn, en dat ze ermee akkoord gaan deze thema's aan de agenda toe te voegen.

De Algemene Vergadering mag geldig beraadslagen over wijzigingen van de statuten of van het handvest op voorwaarde dat de wijzigingen uitdrukkelijk werden beschreven in de oproeping en dat ten minste twee derden van de werkende leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn.

Elk voorstel tot wijziging vereist een tweederde meerderheid van de stemmen van de aanwezige en vertegenwoordigde leden. Een wijziging van de statuten die betrekking heeft op het doel van de vereniging, vereist een viervijfde meerderheid van de stemmen, Indien twee derden van de werkende leden niet aanwezig noch vertegenwoordigd zijn, mag er een nieuwe vergadering worden samengeroepen, die geldig zal kunnen beslissen, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden.

Deze tweede vergadering kan pas 15 dagen na de eerste vergadering plaatsvinden. TITEL V: RAAD VAN BESTUUR

c p MOD 2.2

Artikel 14 : De Raad van Bestuur bestaat uit minimum drie natuurlijke of rechtspersonen en maximum 12, vertegenwoordigd door de natuurlijke personen die werden gemachtigd door de leden. De verhouding tussen natuurlijke personen en rechtspersonen mag de 25% van de natuurlijke personen niet overschrijden,

Ze worden door de Algemene Vergadering benoemd onder de werkende leden, voor een hernieuwbaar mandaat van één jaar.

De verenigingen die rechtstreeks uitgaan van politieke partijen, of die een politieke koers laten zien of voeren, mogen geen lid worden van de Raad van Bestuur.

Indien het aantal bestuurders wegens een vrijwillige aftreding, het verstrijken van een termijn of een afzetting kleiner is dan drie, moet er binnen de maand een Algemene Vergadering bijeen worden geroepen.

De Raad van Bestuur vormt een college. Hij kan slechts geldig vergaderen wanneer ten minste de helft van de bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd is, Een bestuurder mag zich laten vertegenwoordigen door een andere bestuurder, maar één persoon mag geen houder zijn van meer dan een volmacht.

Op de eerste vergadering na hun verkiezing benoemen de leden van de Raad van Bestuur een voorzitter, een secretaris en een penningmeester.

De voorzitter vertegenwoordigt de vereniging tegenover derden, kan verbintenissen tegenover derden aangaan, en hij leidt de vergaderingen van de Raad van Bestuur en van de Algemene Vergadering.

De secretaris zorgt voor de administratieve opvolging van de vereniging. Hij schrijft de notulen van de vergaderingen.

De penningmeester is verantwoordelijk voor de rekeningen en de financiën van de vereniging, Hij maakt de financiéle balans van het afgelopen jaar op de gewone Algemene Vergadering geeft zijn goedkeuring aan een begroting voor het volgende boekjaar.

Artikel 15 ; De Raad van Bestuur vergadert ten minste twee keer per jaar, in januari en september, op uitnodiging van zijn voorzitter per elektronische post, ten minste vijf dagen voor de datum van de vergadering of op schriftelijk en ondertekend verzoek van ten minste de helft van zijn leden.

De bij de oproeping gevoegde agenda wordt opgesteld door de Voorzitter of door de secretaris, en zal, indien nodig, worden vergezeld van een samenvatting van de te bespreken thema's,

Door de hoedanigheid van lid van de Raad van Bestuur te aanvaarden, verbinden de werkende leden zich ertoe het intern reglement van het Platform Jongeren voor de Samenleving / Plateforme pour le Service Citoyen na te leven.

Beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen, In geval van gelijkheid van stemmen is de stem van de Voorzitter doorslaggevend. Elke bestuurder beschikt over één stem.

De Raad van Bestuur mag uitsluitend beslissen over de punten die op de agenda staan. De beslissingen worden genotuleerd in een notulenregister dat elk lid kosteloos kan raadplegen.

Artikel 16 : De Raad van Bestuur beschikt over de meest uitgebreide bevoegdheden voor het bestuur en de dagelijkse beheer van de vereniging. De noodzakelijke bevoegdheden voor de uitvoering van het dagelijkse beheer mogen ook worden gedelegeerd aan één of meerdere personen, die dan gezamenlijk zullen handelen.

De Raad van Bestuur mag, onder meer, zonder dat deze opsomming beperkend is:

Om het even welke betaling uitvoeren of innen, en er een kwijting voor eisen of verlenen;

Om het even welke storting uitvoeren en ontvangen;

Zich, voor om het even welk roerend of onroerend goed, een pacht aanschaffen, omruilen, overdragen

evenals afstaan;

Subsidies en toelagen aanvaarden en in ontvangst nemen;

Legaten en schenkingen aanvaarden en in ontvangst nemen;

Om het even welk contract toestaan en afsluiten;

Om het even welke lening aangaan;

Zowel ais eiser ais verweerder voor om het even welke rechtbank pleiten of om het even welk vonnis ten

uitvoer doen leggen, of een schikking treffen;

Hij kan ook het personeel van de vereniging aanwerven, ontslaan en hun bevoegdheden bepalen. Hij bepaalt de verzoldiging en voordelen van de werknemers, rekening houdend met de collectieve arbeidsovereenkomsten van de sector.

.

.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 25/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

M4D 2.2

Luik B - Vervolg

Er kan een afgevaardigde bestuurder worden benoemd tegenover derden krijgt de afgevaardigde bestuurder van de Raad van Bestuur alle bevoegdheden voor het dagelijks beheer van de vereniging, inclusief de ondertekening voor het openen van om het even welke bank- of postchequerekening en voor aile verrichtingen ten aanzien van de bedragen die op die rekeningen staan.

De Raad van Bestuur mag het dagelijks beheer van de vereniging ook op eigen verantwoordelijkheid delegeren aan een derde, Het dagelijks beheer omvat de uitvoering van de gedragslijnen die werden bepaald door de Raad van Bestuur en die regelmatig moeten worden verwezenlijkt voor de goede werking van de vereniging.

Voor alle handelingen die geen deel uitmaken van het dagelijks beheer wordt de vereniging geldig vertegenwoordigd ten aanzien van derden door de voorzitter van de Raad van Bestuur of door twee bestuurders, voor zover die de andere leden van de Raad van Bestuur hiervan op de hoogte hebben gebracht.

Bovendien, en krachtens artikel 13 van de wet van 27 juni 1921, vervangen door de wet van 2 mei 2002, is de vereniging geldig vertegenwoordigd ten aanzien van derden door de Voorzitter van de Raad van Bestuur of door twee vooraf geïdentificeerde bestuurders, zonder dat zij hun vertegenwoordigingsbevoegdheid hoeven te bewijzen.

De bevoegdheid om de vereniging te vertegenwoordigen in juridische en extrajuridische zaken mag ook worden verleend, volgens dezelfde wettelijke bepaling, middels een gewone beslissing van de Raad van Bestuur, aan één of meerdere personen, al dan niet bestuurders, die in dat geval gezamenlijk handelen. De Raad van Bestuur bepaalt de duur van het mandaat, Het mandaat kan op elk moment en met onmiddellijke ingang worden ingetrokken door de Raad van Bestuur.

TITEL VI: BEGROTINGEN -- REKENINGEN -TOEZICHT

Artikel 17

A.Het boekjaar van de vereniging vangt aan op 1 januari en eindigt op 31 december,

B.De Raad van Bestuur legt de rekeningen en budgetten ter goedkeuring voor aan de Algemene Vergadering. Na goedkeuring spreekt de Algemene Vergadering zich uit over het verlenen van ontlasting aan de bestuurders en de commissaris.

C.De Raad van Bestuur ziet erop toe dat de jaarrekeningen en andere in de wet op de vzw's vermelde documenten binnen 30 dagen na goedkeuring worden neergelegd op de griffie van de rechtbank van koophandel of bij de nationale bank van België.

Artikel 18 : De controle van de financiële situatie, van de jaarrekeningen en de regelmaat van de verrichtingen wordt toevertrouwd aan een door de Raad van Bestuur benoemde boekhouder.

TITEL VII : ONTBINDING  VEREFFENING

Artikel 19 : Bij ontbinding van de vereniging beslist door de Algemene Vergadering met een tweederde meerderheid, of van rechtswege of bij vereffening, zouden de vereffeningsverrichtingen uitgevoerd worden door een door de Algemene Vergadering aangeduide vereffenaar, die verslag moet uitbrengen van zijn missie voor de Algemene Vergadering.

Wanneer de Algemene Vergadering beslist de vereniging te ontbinden, beslist zij ook over de bestemming van' de goederen, die zo dicht mogelijk moet aanleunen bij het doel waarvoor de vereniging werd opgericht.

Voor allès wat niet door deze statuten word geregeld, is de wet van 27 juni 1921, gewijzigd en aangepast door de wet van 2 mei 2002, van toepassing.

Gedaan te Brussel, op 24 juni 2014

Michel Steyaert, Voorzitter

De jaarlijkse algemene vergadering heeft besloten:

het ontslag als administrateur van Belgische Rode Kruis vzw, Stallestraat 96 1189 UKKEL

(ondernemingsnummer : 0406.729.809)

- het ontslag als administrateur van Service Protestant de la Jeunesse (SPJ), rue Brogniez, 44 1070

Anderlecht (ondernemingsnummer : 0417.455.534)

- de benoeming als administrateur van Réseau Sotidarcité, Rue Raphaël 14 Bte 2, 1070 Anderlecht

(ondernemingsnummer : 0827.795,129), I, vertegenwoordigd door de Heer Simon Nizet

De jaarlijkse bijzondere algemene vergadering van 24 juni 2014 heeft besloten om de verantwoordelijke van de dagelijkse werking te veranderen: dit is niet meer Gaétane Mangez (Rijksrgisternummer: 82.12.11-216-96), maar wel François Ronveaux, geboren in Montreal (Canada) op 11 maart 1966 en gedomicilieerd in de Dupréstraat 37, 1090 Jette (België) - Rijksrgisternummer: 66.03.11- 315.83.

Op de laatste biz, van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

~+ h

Voor-

behouden

aan het

Belgisch

Staatsblad

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 25/06/2015 - Annexes du Moniteur belge

Coordonnées
PLATFORM JONGEREN VOOR DE SAMENLEVING, AFGEK…

Adresse
HAMERSTRAAT 19 1000 BRUSSEL

Code postal : 1000
Localité : BRUXELLES
Commune : BRUXELLES
Région : Région de Bruxelles-Capitale