27/11/2014
��7,01 MOD 2.2
: , , ad"
1 in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akteriffie
legd/ontvangen op
1 8 en, 201i1
tor griffic van do Nederlandstalige
1"C`�nutteaei nu �w ~~"l~: ~
r�ff�'~ ^~~I P'rceGej
Voor-
behouden
aan het
Belgisch
Staatsblac
11111111
*iauazss*
Ondernemingsnr : 0426.039.341
Benaming
(voluit) Rotary BeLux Services
(verkort) : RBS
Rechtsvorm : vzw
Zetel : Wereldtentoonstellingslaan 68, 1083 Ganshoren
Onderwerp akte : Wijziging Raad van Bestuur
Wijziging Raad van Bestuur.
Ais gevolg van de Algemene Vergadering van 22 oktober 2014 is de Raad van Bestuur 2014-2015 van de
vereniging als volgt samengesteld:
Herverkiezingen:
Paul Coppens, Place des Combattants 15, 7862 Ogy
Johan De Leeuw, Dom. Green Gardens-Res. Wimbledon, Caverstraat 12-B 13, 8490 Jabbeke
Bruno Eicher, Rue Sous Stud 33, 5300 Andenne
Michel Espeel, Kuipebosstraat 6, 8880 St Eloois-Winkel
Paul Gelders, Spechtdreef 8, 2200 Herentals
Alain Van de Poel, Konijnenstraat 8, 3078 Everberg (Voorzitter)
Ludo Van Helleputte, Kammeland 10, 9660 Brakel
Benoemingen:
Patrick Backx, Frilinglei 71, 2930 Brasschaat, � Belgi�, Wilrijk, 26/09/1950
Ernest Deconinck, Rue Julien Mullie 26, 7711 Dottignies, � Belgi�, Avelgem, 19/02/1949
Ren� Friederici, 20, rue Nic Flener, 8228 Marner, Groot-Hertogdom Luxemburg, �Luxemburg,0710411951
Emmanuelle Groenen, Wellekensveldweg 10b, 3520 Zonhoven, � Belgi�, Geel, 01/09/1960
Emile Mallentjer, Grote Steenweg 99, 2600 Berchem, � Belgi�, Antwerpen, 12/01/1949
Ontslagen:
Frederik Baggen, Rue Louvrex 83/31, 4000 Li�ge
Werner Braemscheute, Bergstraat 27A, 9820 Merelbeke
Norbert Friob, Rue Hiehl 24, 6131 Junglinster, Groot-Hertogdom Luxemburg
Gui Milants, Kampenhoutsebaan 23, 1982 Elewijt
Philippe Slap, Minderbroedersrul 35, 2000 Antwerpen
Gedaan te Ganshoren, 14 november 2014
Alain Van de Poel,
Voorzitter
Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen
Verso : Naam en handtekening.
27/11/2014
��/ri
R�serv�
au
Moniteur
belge
MOD 2.2
Fv.249-L. Copie � publier aux annexes du Moniteur belge apr�s d�p�t de l'acte
rzvangen op
tir rs
1111111~mu111.11481a1u1111n
1 8 Rn, 2014
~
grime von Nederlandstalige
Y,9.1-: Ivx~~~~n ~5 i~
~` ~ ~ r� �ceel
N� d'entreprise : 0426.039.341
D�nomination
(en entier) : Rotary BeLux Services
(en abr�g�) : RBS
Forme juridique : asbl
Si�ge : Avenue de l'Exposition Universelle 68,1083 Ganshoren
objet de l'acte : Modification Conseil d'Administration
Modification Conseil d'Administration:
Comme suite � l'Assembl�e G�n�rale du 22 octobre 2014, te Conseil d'Administration 2014-2015
de l'association se compose comme suite:
R��lections:
Paul Coppens, Place des Combattants 15, 7862 Ogy
Johan De Leeuw, Dom. Green Gardens-Res. Wimbledon, Caverstraat 12-B 13, 8490 Jabbeke
Bruno Eicher, Rue Sous Stud 33, 5300 Antienne
Michel Espeel, Kuipebosstraat 6, 8880 St Eloois-Winkel
Paul Gelders, Spechtdreef 8, 2200 Herentals
Alain Van de Poel, Konijnenstraat 8, 3078 Everberg (Pr�sident)
Ludo Van Helleputte, Kammefand 10, 9660 Brakel
Nominations:
Patrick Backx, Frilinglei 71, 2930 Brasschaat, � Belgique, Wilrijk, 26/09/1950
Ernest Deconinck, Rue Julien Mullie 26, 7711 Dottignies, � Belgique, Avelgem, 19/02/1949
Ren� Friederici, 20, rue Nic Flener, 8228 Marner, Grand-Duch� de Luxemburg, �Luxemburg,0710 411 9 51
Emmanuelle Groenen, Wellekensveldweg 10b, 3520 Zonhoven, � Belgique, Geel, 01/09/1960
Emile Mallentjer, Grote Steenweg 99, 2600 Berchem, � Belgique, Antwerpen, 12/01/1949
D�missions:
Frederik Baggen, Rue Louvrex 83/31, 4000 Li�ge
Wemer Braemscheute, Bergstraat 27A, 9820 Merelbeke
Norbert Friob, Rue Hiehl 24, 6131 Junglinster, Grand-Duch� de Luxemburg
Gui Muants, Kampenhoutsebaan 23, 1982 Elewijt
Philippe Slap, Minderbroedersrui 35, 2000 Antwerpen
Fait � Ganshoren, le 14 novembre 2014
Alain Van de Poel
Pr�sident
Mentionner sur la derni�re page du Volet B : Au recto : Nom et qualit� du notaire instrumentant ou de ia personne ou des personnes ayant pouvoir de repr�senter l'association, la fondation ou l'organisme � l'�gard des tiers
Au verso : Nom et signature
29/10/2013
�� Monta
1,=".: ' In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie
e OCT. 2013
Griffie
Voor- IV
behouden
aan het
Belgisch
Staatsblac
I*I3145 i
1
Ondernemingsnr : 0426.039.341
Benaming
(voluit) : Rotary Belux Services
(verkort) : RBS
Rechtsvorm : vzw
Zetel ; Wereldtentoonstellingslaan 68, 1083 Ganshoren
Onderwerp akte : Wijziging Raad van Bestuur
Wijziging Raad van Bestuur.
Als gevolg van de Algemene Vergadering van 18 september 2013, is de Raad van Bestuur 2013-2014
van de vereniging als volgt samengesteld:
Herverkiezingen:
Frederik Baggen, Rue Louvrex 83/31, 4000 Li�ge
Werner Braemscheute, Bergstraat 27A, 9820 Merelbeke
Paul Coppens, Place des Combattants 15, 7862 Ogy
Johan De Leeuw, Dom. Green Gardens-Res. Wimbledon, Caverstraat 12-B 13, 8490 Jabbeke
Norbert Friob, Rue Hiehl 24, 6131 Junglinster, Grand-Duch� de Luxembourg,
Paul Gelders, Kennedylaan 1, 2200 Herentals
Gui Milants, Kampenhoutsebaat 231982 Elewijt
Philippe Slap, Minderbroedersrui 35, 2000 Antwerpen,
Alain Van de Poel, Konijnenstraat 8, 3078 Everberg (Pr�sident)
Benoemingen;
Bruno Eicher, Rue Sous Stud 33, 5300 Ancienne, � Belgi�, Crombach, 11104/1942 Michel Espeel, Kuipebosstraat 6, 8880 St-Eloois-Winkel, ' Belgi�, Roeselare, 26/01/1949 Ludo Van Helleputte, Kammeland 10, 9660 Brakel, � Belgi�, Zottegem, 27/08/1971
Ontslagen:
Patrick Backx, Frilinglei 71, 2930 Brasschaat
Dirk Schockaert, Antwerpse Heirweg 60, 9971 Lembeke
Jacques Vermeire, Romeinse Kassei 162, 3700 Tongeren
Gedaan te Ganshoren, 16 oktober 2013
Alain Van de Poel
Voorzitter
Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen
Verso : Naam en handtekening.
29/10/2013
��MOD 2.2
Copie � publier aux annexes du Moniteur belge apr�s d�p�t de l'acte
R�serv�
au
1Vioniteur
belge
j G OU 'Le
aFgettueib
Greffe
N� d'entreprise : 0426.039.341
D�nomination
(en entier) ; Rotary BeLux Services
(en abr�g�) : RBS
Forme juridique : asbl
Si�ge : Avenue de l'Exposition Universelle 68 -1083 Ganshoren
Objet de l'acte : Modification Conseil d'Administration
Modification Conseil d'Administration:
Comme suite � l'Assembl�e G�n�rale du 18 septembre 2013, le Conseil d'Administration 2013-2014
de l'association se compose comme suite
R��lections:
Frederik Baggen, Rue Louvrex 83/31, 4000 Li�ge
Werner Braemscheute, Bergstraat 27A, 9820 Merelbeke
Paul Coppens, Place des Combattants 15, 7862 Ogy
Johan De Leeuw, Dom. Green Gardens-Res. Wimbledon, Caverstraat 12-B 13, 8490 Jabbeke
Norbert Friob, Rue Hiehl 24, 6131 Junglinster, Grand-Duch� de Luxembcurg,
Paul Gelders, Kennedylaan 1, 2200 Herentals
Gui Milants, Kampenhoutsebaat 23 1982 Elewijt
Philippe Slap, Minderbroedersrui 35, 2000 Antwerpen,
Alain Van de Poel, Konijnenstraat 8, 3078 Everberg (Pr�sident)
Nominations:
Bruno Eicher, Rue Sous Stud 33, 5300 Andenne, � Belgique, Crombach, 11/04/1942
Michel Espeel, Kuipebosstraat 6, 8880 St-Eloois-Winkel, � Belgique, Roeselare, 26/01/1949 Ludo Van Helleputte, Kammeland 10, 9660 Brakel, � Belgique, Zottegem, 27/08/1971
D�missions:
Patrick Backx, Frilinglei 71, 2930 Brasschaat
Dirk Schockaert, Antwerpse Heirweg 60, 9971 Lembeke
Jacques Vermeire, Romeinse Kassei 162, 3700 Tongeren
Fait � Ganshoren, le 16 octobre 2013
Alain Van de Poel
Pr�sident
Mentionner surfa derni�re page du Volet B : Au recto : Nom et qualit� du notaire instrumentant ou de la personne ou des personnes
ayant pouvoir de repr�senter l'association, la fondation ou l'organisme � l'�gard des tiers
Au verso : Nom et signature
20/12/2012
�� autan 2.2
II I In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie
BRUSSEL
Griffie 1 D ^_ 2O1..
122 5085*
ui
11
Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen
Verso : Naam en handtekening.
Ondernemingsnr: 0426.039.341
Benaming
(voluit): Rotary BeLux Services
(verkort) : RBS
Rechtsvorm : vzw
Zetel : Wereldtentoonstellingslaan 68, 1083 Ganshoren
Onderwerp akte : Wijziging Raad van Bestuur
Wijziging Raad van Bestuur:
Als gevolg van de Algemene Vergadering van 14 november 2012, is de Raad van Bestuur 2012-2013
van de vereniging als volgt samengesteld:
Herverkiezingen:
Patrick Backx, Frilingtei 71, 2930 Brasschaat
Frederik Baggen, Rue de Beauregard 25, 4100 Boncelles
Paul Coppens, Place des Combattants 15, 7862 Ogy
Johan De Leeuw, Dom, Green Gardens-Res. Wimbledon, Caverstraat 12-B 13, 8490 Jabbeke
Paul Gelders, Bovelingenstraat 230, 3870 Heers
Gui Milants, Kampenhoutsebaat 231982 Elewijt
Dirk Schockaert, Antwerpse Heirweg 60, 9971 Lembeke
Jacques Vermeire, Romeinse Kassel 162, 3700 Tongeren
Alain Van de Poel, Konijnenstraat 8, 3078 Everberg (Voorzitter)
Benoemingen:
Werner Braemscheute, Bergstraat 27A, 9820 Merelbeke, � Belgi�, Oudenaarde, 12/12/1943
Norbert Friob, Rue Hiehl 24, 6131 Junglinster, Grand-Duch� de Luxembourg,
� Belgi�, Wolkrange, 1617/1941
Philippe Slap, Minderbroedersrui 35, 2000 Antwerpen, �Belgi�, Brussel, 06/02/1948
Ontslagen:
Claude Arnold, Avenue Marquis de Villaiobar 86, 1150 Bruxelles
Jean-Paul Deconinck, Clos des Ardennes 3, 7700 Mouscron
Joseph Renard, Clos du Grant Sart 24, 4607 Mortroux
Benoeming commissaris:
Estella Verschueren, Smalle Heerweg 221, 9080 Lochristi
Gedaan te Ganshoren, 28 november 2012
Alain Van de Poel
Voorzitter
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/12/2012 - Annexes du Moniteur belge
20/12/2012
�� MOD 2.2
Copie � publier aux annexes du Moniteur belge apr�s d�p�t de l'acte
Y V e
egkentette
Greffe
111111.11,111211,1(11,1181,1,11
ius
Mentionner sut la derni�re page du Volet B : Au recto : Nom et qualit� du notaire instrumentant ou de la personne ou des personnes ayant pouvoir de repr�senter l'association, la fondation ou l'organisme � t'�gard des tiers
Au verso : Nom et signature
N� d'entreprise : 0426.039.341
D�nomination
(en entier) : Rotary BeLux Services
(en abr�g�) : RBS
Forme juridique : asbl
Si�ge : Avenue de l'Exposition Universelle 68 -1083 Ganshoren
Obiet de l'acte ; Modification Conseil d'Administration
Modification Conseil d'Administration:
Comme suite � l'Assembl�e G�n�rale du 14 novembre 2012, le Conseil d'Administration 2012-2013
de l'association se compose comme suite;
R��lections:
Patrick Backx, Frilinglei 71, 2930 Brasschaat
Frederik Baggen, Rue de Beauregard 25, 4100 Boncelles
Paul Coppens, Place des Combattants 15, 7862 Ogy
Johan De Leeuw, Dom. Green Gardens-Res. Wimbledon, Caverstraat 12-B 13, 8490 Jabbeke
Paul Gelders, Bovelingenstraat 230, 3870 Heers
Gui Milants, Kampenhoutsebaat 23 1982 Elewijt
Dirk Schockaert, Antwerpse Heirweg 60, 9971 Lembeke
Jacques Vermeire, Romeinse Kassei 162, 3700 Tongeren
Alain Van de Poel, Konijnenstraat 8, 3078 Everberg (Pr�sident)
Nominations:
Wemer Braemscheute, Bergstraat 27A, 9820 Merelbeke, �Belgique, Oudenaarde, 12/12/1943
Norbert Friob, Rue Hiehl 24, 6131 Junglinster, Grand-Duch� de Luxembourg
� Belgique, Wolkrange, 16/7/1941
Philippe Slap, Minderbroedersrui 35, 2000 Antwerpen, �Belgique, Bruxelles, 06/02/1948
D�missions;
Claude Amold, Avenue Marquis de Villalobar 86, 1150 Bruxelles
Jean-Paul Deconinck, Clos des Ardennes 3, 7700 Mouscron
Joseph Renard, Clos du Grant Sart 24, 4607 Mortroux
Nomination commissaire:
Estella Verschueren, Smalle Heerweg 221, 9080 Lochristi
Fait � Ganshoren, le 28 novembre 2012
Alain Van de Poel
Pr�sident
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/12/2012 - Annexes du Moniteur belge
12/05/2011
��Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 12/05/2011 - Annexes du Moniteur belge
MOD 2.2
Copie � publier aux annexes du Moniteur belge apr�s d�p�t de l'acte
R�serv�
au
Moniteur
belge
" 110]1989' 11111
Q 2 -05- 2011
BRUXELLES
Greffe
N` d'entreprise : 0426.039.341
D�nomination
(en entier) : Rotary BeLux Services
(en abr�g�) : RBS
Forme juridique : asbl
Si�ge : Avenue de l'Exposition Universelle 68, 1083 Ganshoren
Objet de l'acte : nouveaux statuts
L'assembl�e g�n�rale de l'asbl Rotary BeLux Services r�unie ce 23 mars 2011 a d�cid� d'adopter les statuts coordonn�s tels que libell�s ci-apr�s et qui remplacent ceux qui �taient pr�c�demment en vigueur.
Titre ler- D�nomination, si�ge social, but, dur�e
Art. 1. D�nomination
L'association est d�nomm�e "Rotary BeLux Services", en abr�g� "RBS".
Cette d�nomination doit figurer dans tous les actes, factures, annonces, publications, lettres, notes de commande et autres documents �manant de l'association, et �tre imm�diatement pr�c�d�e ou suivie des mots "association sans but lucratif " ou de l'abr�viation "ASBL", avec l'indication pr�cise de l'adresse du si�ge de l'association.
Art. 2. Si�ge social
Son si�ge social est �tabli dans l'arrondissement judiciaire de Bruxelles, avenue de l'Exposition Universelle 68 � 1083 Bruxelles. Toute modification du si�ge social est de la comp�tence exclusive de l'assembl�e g�n�rale qui votera sur ce point, conform�ment � la loi du 27 juin 1921, adapt�e et modifi�e par la loi du 2 mai 2002.
Art. 3. But
L'association a pour but, dans le contexte du Rotary International, d'assurer l'organisation de services aux districts, aux clubs, aux a.s.b.l. et aux autres entit�s rotariennes en Belgique et au Grand-Duch� de Luxembourg dans les domaines de :
-la communication interne du Rotary BeLux y compris l'�dition, la vente et l'achat de journaux, revues, annuaires et supports d'information, notamment informatiques, et de documentation ;
-la communication externe du Rotary BeLux y compris des actions publicitaires et de relations publiques, par tout support, y compris �lectronique.
-la formation destin�e aux rotariens par la diffusion de brochures et l'organisation de r�unions, de s�minaires et de cours tant pour les rotariennes et les rotariens que pour les candidats membres ;
-l'assistance � la gestion administrative et financi�re des districts et des clubs et la prise en charge de missions qui lui sont confi�es par ces districts et ces clubs ;
-l'assistance administrative, financi�re, comptable et juridique aux organisations sous forme d'associations ou autres qui d�pendent directement ou indirectement du Rotary BeLux ;
-l'organisation d'�v�nements pour l'ensemble du Rotary BeLux, run de ses districts, l'une de ses organisations sous forme d'asbl ou autre ou l'un de ses clubs.
L'association r�alise ce but de toutes mani�res, en �troite collaboration avec ses membres. Elle peut faire tout acte quelconque se rattachant directement ou indirectement, en tout ou en partie, � son but ou pouvant en amener le d�veloppement ou en faciliter la r�alisation.
Mentionner sur la derni�re page du Volet B : Au recto : Nom et qualit� du notaire instrumentant ou de la personne ou des personnes ayant pouvoir de repr�senter l'association, la fondation ou l'organisme � l'�gard des tiers
Au verso : Nom et signature
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 12/05/2011 - Annexes du Moniteur belge
MOD 2.2
Art. 4. Dur�e de l'association
L'association est constitu�e pour une dur�e ind�termin�e. Elle peut �tre dissoute en tout temps.
Titre II Membres
Art. 5. Composition
L'association est compos�e de membres effectifs et de membres honoraires.
Le nombre de membres effectifs ne peut �tre inf�rieur � trois. Seuls les membres effectifs jouissent de la
pl�nitude des droits accord�s aux membres par la loi et les pr�sents statuts.
Art. 6. Membres effectifs
Sont membres effectifs :
-les comparants au pr�sent acte
-toute personne physique ou morale qui remplit les conditions suivantes :
1.Appartenir � l'une des trois cat�gories suivantes :
a)Neuf membres de droit : les gouverneurs en fonction, les gouverneurs �lus et les gouverneurs nomm�s des trois districts du Rotary BeLux. Ils sont �lus pour la dur�e de leurs mandats respectifs de gouverneurs en fonction, gouverneurs �lus et gouverneurs nomm�s.
b)Douze membres choisis parmi les past-gouverneurs, � savoir quatre past-gouvemeurs par district du Rotary BeLux. Ils sont �lus pour une dur�e de trois ans, renouvelable une fois.
c)Dix-huit membres choisis parmi les � adjoints du gouverneur �, � savoir six adjoints de chaque district du Rotary BeLux. Ils sont �lus pour une dur�e de trois ans, non-renouvelable.
2.Adresser une demande �crite et motiv�e au conseil d'administration,
3.Avoir sa candidature accept�e par l'assembl�e g�n�rale statuant � la majorit� absolue des voix des membres pr�sents et repr�sent�s, sauf pour les membres de droit qui sont dispens�s de cette derni�re condition.
Les membres effectifs sont donc au nombre de trente-neuf.
La d�cision d'admission ou de refus est sans appel et ne doit pas �tre motiv�e par l'assembl�e g�n�rale. Elle est port�e � la connaissance du candidat par lettre ordinaire.
Art. 7. Membres honoraires
- Sont membres honoraires : le conseil d'administration peut accorder le titre honoraire de leurs fonctions
aux anciens pr�sidents et administrateurs.
Les membres honoraires ne sont pas invit�s aux assembl�es g�n�rales et, m�me s'ils le sont, ils n'ont pas
le droit de vote.
Art. 8. D�mission suspension exclusion de membres et membres r�put�s d�missionnaires
Tout membre effectif ou honoraire est libre de se retirer de l'association en adressant par �crit sa d�mission
au pr�sident du conseil d'administration.
Est r�put� d�missionnaire :
- le membre effectif qui ne remplit plus les conditions exig�es pour son admission � l'article 6,
- le membre effectif qui atteint la limite d'�ge de 75 ans. Dans ce cas, il termine son mandat jusqu'� l'assembl�e g�n�rale ordinaire suivante.
L'exclusion d'un membre effectif ne peut �tre prononc�e que par l'assembl�e g�n�rale � la majorit� des 2/3 des voix pr�sentes ou repr�sent�es. Le conseil d'administration peut suspendre, jusqu'� d�cision de l'assembl�e g�n�rale, les membres qui se seraient rendus coupables d'infraction grave aux statuts ou aux lois.
L'exclusion d'un membre effectif requiert les conditions suivantes :
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 12/05/2011 - Annexes du Moniteur belge
MOD 2.2
1-La convocation r�guli�re d'une assembl�e g�n�rale o� tous les membres effectifs doivent �tre convoqu�s
2-La mention dans l'ordre du jour de l'assembl�e g�n�rale de la proposition d'exclusion avec la mention, au
moins sommaire, de la raison de cette proposition ;
3-La d�cision de l'assembl�e g�n�rale doit �tre prise � la majorit� des 2/3 des voix des membres effectifs
pr�sents ou repr�sent�s mais aucun quorum de pr�sence n'est exig� ;
4-Le respect des droits de la d�fense, c'est-�-dire l'audition du membre dont l'exclusion est demand�e, si
celui-ci le souhaite et �ventuellement le recours � une assistance juridique ;
5-La mention dans le registre de l'exclusion du membre effectif.
S'agissant d'une d�cision concernant une personne, celle-ci devra imp�rativement �tre prise par vote secret.
La qualit� de membre se perd automatiquement par le d�c�s ou, s'il s'agit d'une personne morale, par la dissolution, la fusion, la scission, la nullit� ou la faillite.
Le membre d�missionnaire, suspendu ou exclu, ainsi que les h�ritiers ou ayants droit du membre d�c�d�, n'ont aucun droit sur le fonds social de l'association. Ils ne peuvent r�clamer ou requ�rir, ni relev�, ni reddition de compte, ni apposition de scell�s, ni inventaires, ni le remboursement des cotisations vers�es.
Art. 9. Registre des membres effectifs
L'association doit tenir un registre des membres effectifs, sous la responsabilit� du conseil d'administration.
Toutes d�cisions d'admission, de d�mission ou d'exclusion de membres effectifs sont inscrites au registre � la diligence du conseil d'administration end�ans les huit jours de la connaissance que le conseil a eue de la ou des modifications intervenues.
Tous les membres peuvent consulter, au si�ge social de l'association, le registre des membres, ainsi que tous les proc�s-verbaux et d�cisions de l'assembl�e g�n�rale, du conseil d'administration, de m�me que tous les documents comptables de l'association, sur simple demande �crite et motiv�e adress�e au conseil d'administration. Les membres sont tenus de pr�ciser les documents auxquels ils souhaitent avoir acc�s. Le conseil d'administration convient d'une date de consultation des documents avec les membres. Cette date sera fix�e dans un d�lai d'un mois � partir de la r�ception de la demande.
Titre III - Cotisations
Art. 10. Cotisations
Les membres effectifs et honoraires ne sont astreints � aucune cotisation.
Titre IV - Assembl�e g�n�rale
Art. 11. Composition
L'assembl�e g�n�rale est compos�e de tous les membres effectifs et pr�sid�e par le pr�sident du conseil d'administration ou, � d�faut, par le vice-pr�sident, et ensuite par l'administrateur le plus ancien dans le Rotary International.
Art. 12. Pouvoirs
L'assembl�e g�n�rale est le pouvoir souverain de l'association. Elle est notamment comp�tente pour :
-la modification des statuts ;
-l'admission de nouveaux membres ;
-l'exclusion de membres ;
-la nomination et la r�vocation des administrateurs, des v�rificateurs aux comptes et du ou des liquidateurs ;
-la fixation de la r�mun�ration des v�rificateurs aux comptes dans les cas o� une r�mun�ration est attribu�e
-l'approbation des comptes et des budgets ;
-la d�charge � octroyer annuellement aux administrateurs, aux v�rificateurs aux comptes et, en cas de
dissolution volontaire, aux liquidateurs ;
-consid�rer un membre comme pr�sum� d�missionnaire s'il ne remplit plus les conditions exig�es pour son
admission � l'article 6 ;
-consid�rer un membre comme pr�sum� d�missionnaire lors de l'assembl�e g�n�rale ordinaire qui suit
l'atteinte de la limite d'�ge de 75 ans ;
-l'approbation du r�glement d'ordre int�rieur et ses modifications ;
-la d�cision d'intenter une action en responsabilit� contre tout membre de l'association, tout administrateur,
tout v�rificateur aux comptes, toute personne habilit�e � repr�senter l'association ou tout mandataire d�sign�
par l'assembl�e g�n�rale ;
u
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 12/05/2011 - Annexes du Moniteur belge
MOD 2.2
-la dissolution volontaire de l'association ;
-la transformation �ventuelle en soci�t� � finalit� sociale ;
-la d�cision de la destination de l'actif en cas de dissolution de l'association ;
-tous les cas exig�s dans les statuts.
Art. 13. Convocation Assembl�e g�n�rale ordinaire
Tous les membres effectifs sont convoqu�s � l'assembl�e g�n�rale ordinaire, au moins une fois par an dans les six mois de la date de cl�ture de l'exercice social �coul�. L'assembl�e g�n�rale est convoqu�e par le pr�sident du conseil d'administration, par lettre ordinaire ou par mail, au moins huit jours avant la date de celle-ci. La convocation doit pr�ciser la date, l'heure, le lieu et l'ordre du jour.
Si l'assembl�e g�n�rale doit approuver les comptes et le budget, ceux-ci sont annex�s � la convocation.
Le conseil d'administration peut inviter � tout ou partie de l'assembl�e g�n�rale toute personne dont la pr�sence lui para�t n�cessaire selon les besoins et � titre consultatief uniquement.
Art. 14. D�lib�ration
L'assembl�e g�n�rale d�lib�re valablement d�s que la moiti� de ses membres est pr�sente ou repr�sent�e, sauf dans les cas o� la loi du 27 juin 1921, adapt�e et modifi�e par la loi du 2 mai 2002, exige un quorum de pr�sences et un quorum de votes (modification statutaire, exclusion d'un membre, dissolution de l'ASBL ou transformation en soci�t� � finalit� sociale).
L'assembl�e ne peut d�lib�rer valablement que sur les points inscrits � l'ordre du jour, sauf accord unanime des membres pr�sents et repr�sent�s.
Lorsque le quorum de pr�sence n'est pas atteint lors d'une assembl�e g�n�rale, il peut �tre convoqu� une seconde r�union qui pourra d�lib�rer valablement, quel que soit le nombre de membres pr�sents. La seconde r�union ne peut �tre tenue moins de quinze jours apr�s la premi�re r�union.
Le conseil d'administration peut �galement convoquer des assembl�es g�n�rales extraordinaires chaque fois qu'il le jugera utile.
L'assembl�e g�n�rale doit aussi �tre convoqu�e par le conseil d'administration lorsqu'un cinqui�me des membres en fait la demande �crite. De m�me, toute proposition sign�e par un vingti�me des membres doit �tre port�e � l'ordre du jour de l'assembl�e g�n�rale suivante.
Art. 15. Repr�sentation
Tous les membres effectifs ont un droit de vote �gal � l'assembl�e g�n�rale. Tout membre effectif peut se faire repr�senter par un autre membre effectif � qui il donne procuration �crite. Tout membre ne peut d�tenir qu'une procuration.
Les d�cisions sont prises � la majorit� absolue des voix pr�sentes ou repr�sent�es, sauf dans le cas o� il en est d�cid� autrement par la loi ou les pr�sents statuts.
En cas de partage des voix, la voix du pr�sident ou de son rempla�ant est d�terminante. En cas de partage lors d'un vote � bulletin secret, la proposition est rejet�e. Sont exclus des quorums de majorit� les votes blancs et nuls ainsi que les abstentions.
Art. 16. Modifications statutaires et dissolutions
L'assembl�e g�n�rale ne peut valablement d�lib�rer sur la dissolution de l'association ou la modification
des statuts que conform�ment � la loi du 27 juin 1921, adapt�e et modifi�e par la loi du 2 mai 2002.
Toute modification aux statuts ou d�cision relative � la dissolution doit �tre d�pos�e, dans le mois de sa date, au greffe du tribunal de commerce pour publication aux "Annexes du Moniteur belge". Il en est de m�me pour toute nomination ou cessation de fonction d'un administrateur, d'une personne habilit�e � repr�senter l'association, d'une personne d�l�gu�e � la gestion journali�re ou d'un v�rificateur aux comptes.
Art. 17. Publicit� des d�cisions prises par l'assembl�e g�n�rale
Les convocations et proc�s-verbaux, dans lesquels sont consign�s les d�cisions de l'assembl�e g�n�rale ainsi que tous les documents comptables, sont sign�s par le pr�sident et le secr�taire ou un autre administrateur. Ils sont conserv�s dans un registre au si�ge de l'association et peuvent y �tre consult�s par tous les membres.
Titre V - Conseil d'administration
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 12/05/2011 - Annexes du Moniteur belge
MOD 2.2
Art. 18. Nomination et nombre minimum d'administrateurs Dur�e du mandat
L'association est administr�e par un conseil d'administration compos� de douze membres, nomm�s et
r�vocables par l'assembl�e g�n�rale et choisis parmi les membres effectifs.
Le nombre d'administrateurs sera toujours inf�rieur au nombre de membres effectifs de l'assembl�e
g�n�rale.
Les administrateurs sont choisis parmi les deux cat�gories suivantes :
1)Six administrateurs soit deux par district choisis parmi les membres de la cat�gorie a), � savoir les membres de droit. Ils sont �lus pour la dur�e de leurs mandats respectifs de gouverneurs en fonction, gouverneurs �lus et gouverneurs nomm�s et ne sont pas r��ligibles.
2)Six administrateurs, deux par district, choisis parmi les membres de la cat�gorie b), � savoir les past-gouverneurs. Ils sont �lus pour un mandat de trois ans et sont r��ligibles une fois.
En cas de vacance d'un mandat, un administrateur peut �tre nomm� � titre provisoire par l'assembl�e g�n�rale. Il ach�ve dans ce cas le mandat de l'administrateur qu'il remplace.
Art. 19. D�mission
Tout administrateur qui veut d�missionner doit signifier sa d�cision par �crit au pr�sident du conseil
d'administration.
Art. 20. Composition
Le conseil d'administration d�signe parmi ses membres un pr�sident et un vice-pr�sident �lus � la majorit�
des deux tiers des membres pr�sents ou repr�sent�s.
Les fonctions et les responsabilit�s du pr�sident et du vice-pr�sident sont d�crites dans le r�glement d'ordre Int�rieur.
Un secr�taire de s�ance sera d�sign� au d�but de chaque r�union et sera charg� de r�diger le proc�s-verbal de la r�union.
Art. 21. Fr�quence des r�unions
Le conseil d'administration se r�unit d�s que les besoins s'en font sentir et au moins une fois par semestre. Il est convoqu� par le pr�sident ou � la demande de deux administrateurs au moins, par lettre ordinaire ou par mail au moins huit jours avant la date de celui-ci. La convocation doit pr�ciser la date, l'heure, le lieu et l'ordre du jour. Sont annex�es � cet envoi les pi�ces soumises � discussion en conseil d'administration. Si exceptionnellement elles s'av�raient indisponibles au moment de la convocation, elles doivent pouvoir �tre consult�es avant ledit conseil.
En cas d'emp�chement du pr�sident, il est pr�sid� par par le vice-pr�sident, et ensuite par l'administrateur le plus ancien dans le Rotary International.
Le conseil d'administration peut inviter � ses r�unions toute personne dont la pr�sence lui parait n�cessaire selon les besoins et � titre consultatif uniquement.
Art. 22. D�lib�ration
Le conseil d'administration d�lib�re valablement d�s que la moiti� de ses membres est pr�sente.
Le conseil ne d�lib�re que sur les point inscrits � l'ordre du jour. Exceptionnellement, un point non-inscrit � l'ordre du jour peut �tre d�battu si les deux tiers des membres pr�sents marquent leur accord.
Art. 23. Repr�sentation
Tous les administrateurs ont un droit de vote �gal au conseil d'administration. Ils ne sont pas autoris�s �
donner de procuration.
Les d�cisions du conseil d'administration sont prises � la majorit� absolue des voix des membres pr�sents. En cas de partage des voix, la voix du pr�sident ou de son rempla�ant est d�terminante.
Tout administrateur qui a un int�r�t oppos� � celui de l'association ne peut participer au vote sur ce point � l'ordre du jour.
Art. 24. Publicit� des d�cisions prises par le conseil d'administration
Les convocations et proc�s-verbaux, dans lesquels sont consign�s les d�cisions du conseil d'administration,
sont sign�s par le pr�sident ou par son rempla�ant. Ils sont conserv�s dans un registre au si�ge de
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 12/05/2011 - Annexes du Moniteur belge
MOD 2.2
l'association et peuvent y �tre consult�s, sans d�placement du registre, par les membres effectifs justifiant d'un int�r�t l�gitime.
Art. 25. Pouvoirs
Le conseil d'administration a les pouvoirs les plus �tendus pour l'administration et la gestion de l'association. Le conseil d'administration fonctionne sur le principe du coll�ge. Toutes les attributions qui ne sont pas express�ment r�serv�es par la loi ou les statuts � l'assembl�e g�n�rale seront exerc�es par le conseil d'administration.
Il peut notamment, sans que cette �num�ration soit limitative, faire et passer tous les actes et contrats, ouvrir et g�rer tous comptes bancaires, transiger, compromettre, acqu�rir, �changer, vendre tous biens meubles ou immeubles, hypoth�quer, emprunter, conclure des baux, accepter tous legs, subsides, donations et transferts, renoncer � tous droits, repr�senter l'association en justice, tant en d�fendant qu'en demandant. Il peut aussi nommer et r�voquer le personnel de l'association.
Art. 26. D�l�gation � la gestion journali�re
Le conseil d'administration peut d�l�guer certains pouvoirs � une ou plusieurs personnes, administrateurs
ou non, agissant en coll�ge.
Les pouvoirs de l'organe de gestion journali�re sont limit�s aux actes de gestion quotidienne de l'association
qui permet d'accomplir les actes d'administration :
-qui ne d�passent pas les besoins de la vie quotidienne de l'ASBL,
-qui, en raison de leur peu d'importance et de la n�cessit� d'une prompte solution, ne justifient pas
l'intervention du conseil d'administration.
La dur�e du mandat des d�l�gu�s � la gestion journali�re, �ventuellement renouvelable, est fix�e par le conseil d'administration.
Quand le d�l�gu� � la gestion journali�re exerce �galement la fonction d'administrateur, la fin du mandat d'administrateur entra�ne automatiquement la fin du mandat du d�l�gu� � la gestion journali�re. Si le conseil d'administration veut maintenir cette personne dans la fonction de d�l�gu� � la gestion joumali�re, il doit prendre une nouvelle d�cision.
Le conseil d'administration peut, � tout moment et sans qu'il doive se justifier, mettre fin � la fonction exerc�e par la personne charg�e de la gestion journali�re.
Art. 27. D�l�gation � la repr�sentation g�n�rale
L'association peut �tre valablement repr�sent�e dans tous les actes ou en justice par un ou plusieurs administrateurs agissant individuellement qui en tant qu'organe, ne devront pas justifier vis-�-vis des tiers d'une d�cision pr�alable et d'une procuration du conseil d'administration.
Ils peuvent notamment repr�senter l'association � l'�gard de toute autorit�, administration ou service public, en ce compris la signature des attestations et certificats divers � fournir aux autorit�s publiques notamment en mati�res sociales et fiscales ; repr�senter l'association en justice tant en demandant qu'en d�fendant, proc�der aux formalit�s pour le d�p�t de documents au greffe du Tribunal de Commerce et les publications au Moniteur belge.
La dur�e du mandat, �ventuellement renouvelable, est fix�e par le conseil d'administration.
Le mandat prend fin automatiquement quand la personne charg�e de la repr�sentation g�n�rale perd sa
qualit� d'administrateur.
Le conseil d'administration peut, � tout moment et sans qu'il doive se justifier, mettre fin au mandat conf�r�
� la personne (aux personnes) charg�e(s) de la repr�sentation g�n�rale de l'association.
Art. 28. Mandat et responsabilit�
Les administrateurs, les personnes d�l�gu�es � la gestion journali�re ou � la repr�sentation ne contractent, en raison de leur fonction, aucune obligation personnelle et ne sont responsables que de l'ex�cution de leur mandat. Les administrateurs exercent leur mandat � titre gratuit. Les personnes d�l�gu�es � la gestion journali�re ou � la repr�sentation peuvent percevoir une r�mun�ration qui sera fix�e par le conseil d'administration.
Art. 29. Publications
Les actes relatifs � la nomination ou � la cessation des fonctions des administrateurs, des personnes d�l�gu�es � la gestion journali�re et des personnes habilit�es � repr�senter l'association sont d�pos�s au greffe du tribunal de commerce, dans le mois de leur date, en vue de leur publication aux "Annexes du Moniteur belge".
Titre VI - Dispositions diverses
R�serv�
au
Moniteur
belge
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 12/05/2011 - Annexes du Moniteur belge
Art. 30. R�glement d'ordre int�rieur
Un r�glement d'ordre int�rieur pourra �tre pr�sent� par le conseil d'administration � l'assembl�e g�n�rale. Des modifications � ce r�glement pourront �tre apport�es par une assembl�e g�n�rale statuant � la majorit� absolue des membres effectifs pr�sents ou repr�sent�s.
Art. 31. Exercice social
L'exercice social commence le 1er juillet pour se terminer le 30 juin.
Art. 32. Comptes et budgets
Les comptes de l'exercice �coul� et le budget de l'exercice suivant seront annuellement soumis �
l'approbation de l'assembl�e g�n�rale ordinaire par le conseil d'administration.
Art. 33. V�rificateurs aux comptes
L'assembl�e g�n�rale peut d�signer un ou plusieurs v�rificateurs aux comptes, nomm�s pour trois ans et
r��ligibles, charg�s de v�rifier les comptes de l'association et de lui pr�senter leur rapport annuel.
Art. 34. Dissolution de l'association
En cas de dissolution de l'association, l'assembl�e g�n�rale d�signera un ou plusieurs liquidateurs, d�terminera leurs pouvoirs et indiquera l'affectation � donner � l'actif net de l'avoir social. Cette affectation devra obligatoirement �tre faite en faveur d'une ASBL ayant un but similaire au sien.
Toute d�cision relative � la dissolution, aux conditions de la liquidation, � la nomination et � la cessation des fonctions du ou des liquidateur(s), � la cl�ture de la dissolution, ainsi qu'� l'affectation de l'actif net est d�pos�e et publi�e conform�ment � la loi du 27 juin 1921, adapt�e et modifi�e par la loi du 2 mai 2002.
Art. 35. Comp�tences r�siduelles
Tout ce qui n'est pas pr�vu explicitement dans les pr�sents statuts est r�gl� par la loi du 27 juin 1921,
adapt�e et modifi�e par la loi du 2 mai 2002.
Fait � Ganshoren, le 23 mars 2011
Paul Gelders
Pr�sident
Volet B - Suite
MOD 2.2
Mentionner sur la derni�re page du Volet B : Au recto : Nom et qualit� du notaire instrumentant ou de la personne ou des personnes ayant pouvoir de repr�senter l'association, la fondation ou l'organisme � l'�gard des tiers
Au verso : Nom et signature
12/05/2011
�� MOD 2.2
Luik :B In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie
Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen
Verso : Naam en handtekening.
0 Z m05.- 2OBR�sSE..
Griffie
Voorbehouder aan het Belgisch Staatsblau
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 12/05/2011 - Annexes du Moniteur belge
Ondernemingsnr : 0426.039.341
Benaming
(voluit) : Rotary Belux Services
(verkort) : RBS
Rechtsvorm : vzw
Zetel : Wereldtentoonstellingslaan 68, 1083 Ganshoren
Onderwerp akte : nieuwe statuten
Geco�rdineerde statuten
De algemene vergadering van de vzw Rotary Belux Services, samengekomen op 23 maart 2011 heeft besloten om onderstaande gecoordineerde statuten goed te keuren. Zij vervangen deze die eerder in voege waren.
Titel 1- Benaming, sociale zetel, doel, duur
Art. 1. Benaming
De vereniging draagt als naam "Rotary BeLux Services", afgekort "RBS".
Deze benaming moet vermeld worden In alle akten, facturen, aankondigingen, publicaties, brieven, bestelbonnen en andere documenten die uitgaan van de vereniging, en moet onmiddellijk voorafgegaan of gevolgd worden door de woorden "vereniging zonder winstoogmerk" of de afkorting "vzw", met precieze vermelding van het adres van de zetel van de vereniging.
Art. 2. Sociale zetel
De sociale zetel van de vereniging is gevestigd in het gerechtelijk arrondissement Brussel, Wereldtentoonstellingslaan 68 te 1083 Brussel. Elke wijziging van de sociale zetel is de exclusieve bevoegdheid van de algemene vergadering, die over dit punt moet stemmen conform de wet van 27 juni 1927, aangepast en gewijzigd door de wet van 2 mei 2002.
Art. 3. Doel
De vereniging heeft tot doel, om binnen het kader van Rotary International, diensten te verlenen aan de districten, de clubs, de Rotary-vzw's en andere Rotary entiteiten in Belgi� en het Groothertogdom Luxemburg, dit op vlak van:
- de interne communicatie van Rotary BeLux, waaronder de uitgave, de verkoop en de aankoop van kranten, tijdschriften, jaarboeken en andere informatiedragers, met name elektronische, en van documentatie;
-de externe communicatie van Rotary BeLux, hierbij inbegrepen publicitaire acties en public relations, d.m.v. alle hulpmiddelen, inbegrepen elektronisch;
-de vorming bestemd voor Rotari�rs door de verspreiding van brochures en de organisatie van vergaderingen, van seminaries en lessen zowel voor Rotari�rs als voor kandidaat-leden;
-het verlenen van bijstand aan districten en clubs voor wat betreft hun administratief en financieel beheer alsook het uitvoeren van opdrachten die haar zijn toevertrouwd door deze districten en clubs;
-de administratieve, financi�le, boekhoudkundige en juridische bijstand aan organisaties die de vorm hebben aangenomen van een vereniging of andere die rechtstreeks of onrechtstreeks afhangen van Rotary BeLux;
-de organisatie van evenementen voor Rotary BeLux als geheel, voor ��n van haar districten, voor ��n van haar organisaties dewelke de vorm van een vzw of andere hebben aangenomen of voor ��n van haar clubs.
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 12/05/2011 - Annexes du Moniteur belge
MOD 2.2
De vereniging verwezenlijkt dit doel op alle mogelijke manieren, in nauwe samenwerking met haar leden. Zij kan elke daad stellen die rechtstreeks of onrechtstreeks, geheel of gedeeltelijk, verbonden is met dit doel, kan bijdragen tot de ontwikkeling ervan of de verwezenlijking ervan kan vergemakkelijken.
Art. 4. Duur van de vereniging.
De vereniging is opgericht voor onbepaalde duur. Zij kan op elk moment ontbonden worden.
Titel Il Leden
Art. 5. Samenstelling
De vereniging bestaat uit effectieve leden en ereleden. Het aantal effectieve leden mag niet minder dan drie bedragen. Enkel de effectieve leden genieten de volledige rechten zoals die aan de leden worden toegekend door de wet en onderhavige statuten.
Art. 6. Effectieve leden
Zijn effectieve leden:
-de comparanten bij onderhavige akte
-elke fysieke of morele persoon die voldoet aan volgende voorwaarden:
1)Behoren tot ��n van de drie volgende categorie�n:
a)Negen leden van rechtswege: de gouverneurs in functie, de verkozen gouverneurs en de genomineerde gouverneurs van de drie districten van Rotary BeLux.
b)Twaalf leden gekozen uit de past-gouverneurs, namelijk vier past-gouverneurs per district van Rotary BeLux. Zij zijn verkozen voor een duurtijd van drie jaar, eenmaal hemieuwbaar.
c)Achttien leden gekozen uit de �adjunct-gouvemeurs�, namelijk zes adjuncten per district van Rotary BeLux. Zij zijn verkozen voor een duurtijd van drie jaar, eenmaal hemieuwbaar.
2)Een geschreven en gemotiveerde aanvraag richten tot de raad van bestuur,
3)Zijn kandidatuur aanvaard zien door de algemene vergadering, met een volstrekte meerderheid van de stemmen van de aanwezige en vertegenwoordigde leden, behalve voor de leden van rechtswege die zijn vrijgesteld van deze laatste voorwaarde.
Het aantal effectieve leden bedraagt dus negenendertig.
Tegen de beslissing over toelating of weigering kan men geen beroep aantekenen en deze moet niet gemotiveerd worden door de algemene vergadering. Zij wordt ter kennis gebracht van de kandidaat bij gewone brief.
Art. 7. Ereleden
- Zijn ereleden : de raad van bestuur kan aan oud-voorzitters en bestuurders de 'ere'-titel toekennen
overeenkomstig aan die functie.
De ereleden worden niet uitgenodigd op de algemene vergaderingen, en zelfs indien dat wel het geval is,
hebben zij geen stemrecht.
Art. 8. Ontslag schorsing uitsluiting van leden en ontslagnemend geachte leden
Elk effectief lid of erelid is vrij om zich terug te trekken uit de vereniging door schriftelijk zijn ontslag over te
maken aan de voorzitter van de raad van bestuur.
Wordt ontslagnemend geacht :
- het effectief lid dat niet meer voldoet aan de vereiste voorwaarden voor toelating volgens artikel 6,
- het effectief lid dat de leeftijdsgrens van 75 jaar behaalt. In dat geval be�indigt hij zijn mandaat op de eerstvolgende gewone algemene vergadering.
De uitsluiting van een effectief lid kan enkel uitgesproken worden door de algemene vergadering bij twee derde meerderheid van de aanwezige of vertegenwoordigde stemmen. De raad van bestuur kan leden die zich schuldig gemaakt zouden hebben aan zware inbreuken op de statuten of op de wetgeving, schorsen tot aan de beslissing van de algemene vergadering.
De uitsluiting van een effectief lid vereist volgende voorwaarden:
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 12/05/2011 - Annexes du Moniteur belge
MDD 2.2
1-De reguliere samenroeping van een algemene vergadering waarop alle leden uitgenodigd moeten worden;
2-De vermelding op de dagorde van deze algemene vergadering van het voorstel tot uitsluiting, met een minstens summiere vermelding van de reden tot dit voorstel;
3-De beslissing van de algemene vergadering moet genomen worden met een twee derde meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde effectieve leden, maar er is geen aanwezigheidsquorum vereist.
4-De rechten van de verdediging moeten gerespecteerd worden : indien het lid van wie de uitsluiting gewaagd wordt dit wenst, moet hij gehoord worden en eventueel een beroep kunnen doen op juridische bijstand;
5-De uitsluiting van het effectief lid wordt in het register opgetekend.
Daar het gaat om een beslissing over een persoon, moet deze noodzakelijkerwijze plaatsvinden bij geheime stemming.
De kwalificatie als lid gaat automatisch verloren door het overlijden, of in geval van een moreel persoon, door de ontbinding, de fusie, de splitsing, de nietigheid of het failliet.
Een ontslagnemend, geschorst of uitgesloten lid, evenals de erfgenamen of rechthebbenden van een overleden lid, kunnen geen enkel recht doen gelden op het sociaal fonds van de vereniging. Zij kunnen geen eisen of vorderingen stellen i.v.m. rekeningoverzichten, rekening en verantwoording, verzegeling, inventarissen of terugbetaling van gestorte bijdragen.
Art. 9. Register van effectieve leden
De vereniging moet een register van effectieve leden bijhouden, onder verantwoordelijkheid van de raad van
bestuur.
Alle beslissingen aangaande toelating, ontslag of uitsluiting van effectieve leden worden in dit register vermeld ten behoeve van de raad van bestuur, en dit binnen de acht dagen nadat de raad kennis heeft gekregen van de wijziging(en).
Alle leden kunnen, op de sociale zetel van de vereniging, het ledenregister raadplegen, evenals de procesverbalen en beslissingen van de algemene vergadering en de raad van bestuur, en tevens alle boekhoudkundige documenten van de vereniging, en dit op eenvoudige schriftelijke en gemotiveerde aanvraag gericht tot de raad van bestuur. De leden moeten hierbij preciseren tot welke documenten zij toegang wensen. De raad van bestuur spreekt met de leden een datum af voor de raadpleging van de documenten. Deze datum wordt vastgelegd binnen de termijn van een maand vanaf de ontvangst van de aanvraag.
Titel III - Bijdragen
Art. 10. Bijdragen
De effectieve leden en ereleden zijn aan geen enkele bijdrage onderworpen.
Titel IV Algemene Vergadering
Art. 11. Samenstelling
De algemene vergadering bestaat uit alle effectieve leden en wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van bestuur, of bij diens afwezigheid door de ondervoorzitter en vervolgens door de bestuurder met de hoogste anci�nniteit binnen Rotary International.
Art. 12. Bevoegdheden
De algemene vergadering is de hoogste macht van de vereniging. Zij is met name bevoegd voor:
-wijziging van de statuten;
-de toelating van nieuwe leden;
-de uitsluiting van leden;
-de benoeming en herroeping van bestuurders, controleurs van de rekeningen en vereffenaar(s);
-de bepaling van de vergoeding voor de controleurs van de rekeningen, in het geval er een vergoeding
wordt toegekend;
-de goedkeuring van de rekeningen en de begroting;
-de jaarlijks toe te kennen kwijting aan de bestuurders, aan de controleurs van de rekeningen en, in geval
van vrijwillige ontbinding, aan de vereffenaars;
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 12/05/2011 - Annexes du Moniteur belge
MOD 2.2
-de kwalificatie van een lid als 'ontslagnemend' als hij niet meer voldoet aan de voorwaarden vereist voor
zijn toelating volgens artikel 6;
-de kwalificatie van een lid als `ontslagnemend' op de gewone algemene vergadering die volgt op het
behalen van de leeftijdsgrens van 75 jaar;
-de goedkeuring van het huishoudelijk reglement en wijzigingen eraan;
-de beslissing om elk lid van de vereniging, elke bestuurder, elke controleur van de rekeningen, elke
persoon gemachtigd om de vereniging te vertegenwoordigen of elke mandaathouder aangeduid door de
algemene vergadering in rechte aansprakelijk te stellen;
-de vrijwillige ontbinding van de vereniging;
-de eventuele omvorming tot bedrijf met sociaal oogmerk;
-de toewijzing van de activa in geval van ontbinding van de vereniging;
-alle gevallen vereist in de statuten.
Art. 13. Samenroeping Gewone algemene vergadering
Alle effectieve leden worden samengeroepen op een gewone algemene vergadering, ten minste ��n keer per jaar binnen de zes maanden na het afsluiten van het voorbije boekjaar.
De algemene vergadering wordt samengeroepen door de voorzitter van de raad van bestuur, via een gewone brief of e-mail, ten minste acht dagen voor de datum van de vergadering. De uitnodiging moet de datum, het uur, de plaats en de dagorde bevatten.
Als de algemene vergadering de rekeningen en de begroting moet goedkeuren, worden deze toegevoegd aan de uitnodiging.
De raad van bestuur kan elke persoon wiens aanwezigheid noodzakelijk wordt geacht, uitnodigen om de algemene vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, zij het enkel als raadgever.
Art. 14. Beraadslaging
De algemene vergadering beraadslaagt geldig van zodra de helft van haar leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn, behalve in de gevallen waarin de wet van 27 juni 1921, aangepast en gewijzigd door de wet van 2 mei 2002, een aanwezigheidsquorum en een stemmenquorum vereist (statutenwijziging, uitsluiting van een lid, ontbinding van de vzw of omvorming tot bedrijf met sociaal oogmerk).
De vergadering kan enkel geldig beraadslagen over de punten vermeld op de dagorde, tenzij eensluidend akkoord van de aanwezige en vertegenwoordigde leden.
Wanneer bij een algemene vergadering het aanwezigheidsquorum niet gehaald is, kan er een tweede vergadering samengeroepen worden die geldig kan beraadslagen, wat ook het aantal aanwezigen is. Deze tweede vergadering kan pas twee weken na de eerste vergadering plaatsvinden.
De raad van bestuur kan ook buitengewone algemene vergaderingen samenroepen, telkens de raad dit nuttig acht.
De algemene vergadering moet tevens samengeroepen worden door de raad van bestuur indien een vijfde van de leden hiertoe een schriftelijke aanvraag indient. Zo moet ook elk voorstel ondertekend door een twintigste van de leden op de dagorde van de volgende algemene vergadering geplaatst worden.
Art. 15. Vertegenwoordiging
Alle effectieve leden hebben een gelijk stemrecht op de algemene vergadering. Elk effectief lid kan zich door een ander effectief lid laten vertegenwoordigen door middel van een schriftelijke volmacht. Elk lid kan slechts houder zijn van ��n volmacht.
De beslissingen worden genomen bij volstrekte meerderheid van de aanwezige of vertegenwoordigde stemmen, behalve in de gevallen waar de wet of onderhavige statuten er anders over beslissen.
Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter of zijn vervanger doorslaggevend. Bij staking van stemmen bij een geheime stemming wordt het voorstel verworpen. Voor de meerderheidsquorums worden blanco en ongeldige stemmen evenals onthoudingen niet in rekening gebracht.
Art. 16. Statutenwijziging en ontbinding
De algemene vergadering kan enkel geldig beraadslagen over de ontbinding van de vereniging of over de
wijziging van de statuten conform de wet van 27 juni 1921, aangepast en gewijzigd door de wet van 2 mei 2002.
Elke wijziging aan de statuten of beslissing aangaande de ontbinding, moet binnen de maand neergelegd worden op de griffie van de rechtbank van koophandel voor publicatie in de "Bijsagen van het Belgisch Staatsblad". Hetzelfde geldt voor elke benoeming of be�indiging van een functie van bestuurder, persoon gemachtigd om de vereniging te vertegenwoordigen, persoon afgevaardigd voor het dagelijks beheer of controleur van de rekeningen.
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 12/05/2011 - Annexes du Moniteur belge
MOD 2.2
Art. 17. Bekendmaking van de beslissingen van de algemene vergadering
De uitnodigingen en proces-verbalen, die de beslissingen van de algemene vergadering en alle boekhoudkundige documenten bevatten, worden getekend door de voorzitter en de secretaris of een andere bestuurder. Zij worden bewaard in een register op de zetel van de vereniging en kunnen er geraadpleegd worden door alle leden.
Titel V Raad van bestuur
Art. 18. Benoeming en minimumaantal bestuurders Duur van het mandaat
De vereniging wordt bestuurd door een raad van bestuur samengesteld uit twaalf leden, benoemd en
herroepbaar door de algemene vergadering en gekozen uit de effectieve leden.
Het aantal bestuurders moet steeds lager zijn dan het aantal effectieve leden van de algemene vergadering.
De bestuurders worden gekozen uit volgende twee categorie�n:
1)Zes bestuurders, zijnde twee per district, gekozen uit de leden van categorie a), namelijk de leden van rechtswege. Zij zijn verkozen voor de duur van hun respectieve mandaten van gouverneur in functie, verkozen gouverneur en genomineerde gouverneur en zijn niet herkiesbaar.
2)Zes bestuurders, twee per district, gekozen uit de leden van categorie b), namelijk de past-gouverneurs. Zij zijn verkozen voor een mandaat van drie jaar en zijn eenmaal herkiesbaar.
Wanneer een mandaat is vrijgekomen, kan de algemene vergadering een tijdelijke bestuurder aanstellen. Dle voltoolt dan het mandaat van de bestuurder die hij vervangt.
Art. 19. Ontslag
Elke bestuurder die ontslag wil nemen moet zijn beslissing schriftelijk bekend maken aan de voorzitter van
de raad van bestuur.
Art. 20. Samenstelling
De raad van bestuur duldt onder zijn leden een voorzitter en een ondervoorzitter aan, verkozen met een
twee derde meerderheid van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.
De functies en verantwoordelijkheden van de voorzitter en de ondervoorzitter worden omschreven in het huishoudelijk reglement.
Bij aanvang van elke vergadering wordt een secretaris voor de zitting aangesteld, die belast Is met de opmaak van het proces-verbaal van de vergadering.
Art. 21. Frequentie van de vergaderingen
De raad van bestuur vergadert zodra hier nood aan is en ten minste ��n keer per semester. Hij wordt samengeroepen door de voorzitter of op vraag van minstens twee bestuurders, per gewone brief of per e-mail, ten minste acht dagen voor de datum van de vergadering. De uitnodiging moet de datum, het uur, de plaats en de dagorde bevatten. Stukken die door de raad van bestuur besproken zullen worden, moeten hieraan toegevoegd zijn. Als zij bij uitzondering niet beschikbaar blijken op het moment van de uitnodiging, moeten zij geraadpleegd kunnen worden voorafgaand aan de vergadering in kwestie.
Indien de voorzitter verhinderd is, wordt de raad voorgezeten door de ondervoorzitter en vervolgens door de bestuurder met de hoogste anci�nniteit binnen Rotary International.
De raad van bestuur kan op zijn vergaderingen elke persoon uitnodigen wiens aanwezigheid noodzakelijk wordt geacht, zij het enkel als raadgever.
Art. 22. Beraadslaging
De raad van bestuur beraadslaagt geldig zodra de helft van zijn leden aanwezig is.
De raad beraadslaagt enkel over de punten vermeld op de dagorde. Uitzonderlijk kan een punt dat niet op de dagorde staat besproken worden indien twee derde van de aanwezige leden hiermee akkoord gaan.
Art. 23. Vertegenwoordiging
Alle bestuurders hebben een gelijk stemrecht op de raad van bestuur. Het is hun niet toegestaan volmacht
te verlenen.
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 12/05/2011 - Annexes du Moniteur belge
MOD 2.2
De beslissingen van de de raad van bestuur worden genomen bij volstrekte meerderheid van de stemmen van de aanwezige leden. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter of zijn vervanger doorslaggevend.
Iedere bestuurder die er een belang op nahoudt dat tegengesteld is aan dat van de vereniging, mag niet deelnemen aan de stemming over dit punt op de dagorde.
Art. 24. Bekendmaking van de beslissingen van de raad van bestuur
De uitnodigingen en de proces-verbalen, die de beslissingen van de raad van bestuur bevatten, worden getekend door de voorzitter of door zijn vervanger. Zij worden bewaard in een register op de zetel van de vereniging en kunnen er geraadpleegd worden, zonder het register te verplaatsen, door de effectieve leden die een legitiem belang kunnen aantonen.
Art. 25. Bevoegdheden
De raad van bestuur heeft de meest uitgebreide bevoegdheden voor de administratie en het beheer van de vereniging. De raad van bestuur handelt als college. Alle taakomschrijvingen die door de wet of door de statuten niet uitdrukkelijk aan de algemene vergadering worden toegekend, worden uitgeoefend door de raad van bestuur.
De raad kan met name, en zonder dat deze opsomming beperkend is, akten en contracten opstellen en goedkeuren, bankrekeningen openen en beheren, compromissen sluiten, een scheidsrechterlijke beslissing inroepen, roerende of onroerende goederen verwerven, ruilen of verkopen, hypotheken leggen, leningen aangaan, huurcontracten afsluiten, legaten, subsidies, giften en transferts aanvaarden, aan rechten verzaken en de vereniging wettelijk vertegenwoordigen, zij het als eisende of verwerende partij. De raad kan ook het personeel van de vereniging benoemen en ontslaan.
Art. 26. Overdracht van het dagelijks beheer
De raad van bestuur kan zekere bevoegdheden overdragen aan ��n persoon of verscheidene personen, al
dan niet bestuurders, die handelen als college.
De bevoegdheden van dit orgaan voor dagelijks beheer zijn beperkt tot handelingen nodig voor het dagelijks
beheer van de vereniging door middel van administratieve handelingen:
-die de alledaagse behoeften van de vzw niet overstijgen,
-die door hun geringe belangrijkheid en de noodzaak van een snelle oplossing, de tussenkomst van de raad
van bestuur niet rechtvaardigen.
De duur van het mandaat van de afgevaardigden voor het dagelijks beheer wordt bepaald door de raad van bestuur en is eventueel hernieuwbaar.
Wanneer de afgevaardigde voor het dagelijks beheer ook de functie van bestuurder uitoefent, betekent het einde van zijn mandaat als bestuurder automatisch het einde van zijn mandaat als afgevaardigde voor het dagelijks beheer. Als de raad van bestuur deze persoon toch wil handhaven in zijn functie van afgevaardigde voor het dagelijks beheer, moet de raad hiervoor een aparte beslissing nemen.
De raad van bestuur kan, op elk moment en zonder rechtvaardiging, een eind stellen aan de functie van de persoon belast met het dagelijks beheer.
Art. 27. Overdracht van algemene vertegenwoordiging
De vereniging kan bij alle handelingen of in juridische procedures geldig vertegenwoordigd worden door ��n of meer bestuurders, individueel handelend, die als orgaan tegenover derden geen voorafgaandelijke beslissing of volmacht van de raad van bestuur moeten voorleggen.
Zij kunnen de vereniging met name vertegenwoordigen tegenover elke autoriteit, administratie of openbare dienst, inbegrepen het handtekenen van diverse attesten en certificaten voor openbare instanties, met name van sociale of fiscale aard; wettelijk optreden voor de vereniging als eisende of verwerende partij en de nodige schikkingen treffen voor de neerlegging van documenten bij de griffie van de rechtbank van koophandel en de publicaties in het Staatsblad.
De duur van dit mandaat, eventueel hernieuwbaar, wordt bepaald door de raad van bestuur.
Het mandaat eindigt automatisch wanneer de persoon belast met de algemene vertegenwoordiging geen
bestuurder meer is.
De raad van bestuur kan, op elk moment en zonder rechtvaardiging, een eind stellen aan het mandaat van
de persoon of personen belast met de algemene vertegenwoordiging van de vereniging.
Art. 28. Mandaat en verantwoordelijkheid
Voor de bestuurders en de personen belast met het dagelijks beheer of de vertegenwoordiging brengt hun
functie geen enkele persoonlijke verplichting met zich mee en zij zijn enkel verantwoordelijk voor de uitoefening
Moo 2.2
Luik B - Vervolg
van hun mandaat. De bestuurders oefenen hun mandaat gratis uit. De personen belast met het dagelijks beheer of de vertegenwoordiging kunnen een bezoldiging ontvangen die wordt bepaald door de raad van bestuur.
Art. 29. Publicaties
De akten aangaande de benoeming of mandaatsbe�indiging van bestuurders, personen belast met het dagelijks beheer en personen belast met de vertegenwoordiging van de vereniging, moeten binnen de maand neergelegd worden ter publicatie in de Bijlag en van het Belgisch Staatsblad.
Titel VI Diverse bepalingen
Art. 30. Huishoudelijk reglement
De raad van bestuur kan een huishoudelijk reglement voorstellen aan de algemene vergadering. Hieraan kunnen wijzigingen aangebracht worden door de algemene vergadering, beslissend bij volstrekte meerderheid van de aanwezige of vertegenwoordigde effectieve leden.
Art. 31. Boekjaar
Het boekjaar begint op 1 juli en eindigt op 30 juni.
Art. 32. Rekeningen en begroting
De rekeningen van het afgelopen boekjaar en de begroting van het volgende boekjaar worden jaarlijks door
de raad van bestuur ter goedkeuring voorgelegd aan een gewone algemene vergadering.
Art. 33. Controleurs van de rekeningen
De algemene vergadering kan ��n of meer controleurs van de rekeningen aanstellen. Zij worden benoemd voor drie jaar en zijn herkiesbaar. Hun opdracht is de rekeningen van de vereniging na te kijken en de vereniging hun jaarverslag voor te stellen.
Art. 34. Ontbinding van de vereniging
In geval van ontbinding van de vereniging stelt de algemene vergadering ��n of meer vereffenaars aan, bepaalt hun bevoegdheden en bepaalt de bestemming van de netto activa van het sociaal fonds. Deze bestemming moet noodzakelijkerwijs ten voordele zijn van een vzw met een vergelijkbaar doel als dat van de vereniging.
Elke beslissing over de ontbinding, over de vereffeningsvoorwaarden, over de benoeming en mandaatsbe�indiging van de vereffenaar(s), over het afsluiten van de ontbinding en over de bestemming van de netto-activa wordt neergelegd en gepubliceerd volgens de wet van 27 juni 1921, aangepast en gewijzigd door de wet van 2 mei 2002.
Art. 35. Overblijvende bevoegdheden
Alles wat niet expliciet voorzien is in onderhavige statuten wordt geregeld door de wet van 27 juni 1921,
aangepast en gewijzigd door de wet van 2 mei 2002.
Gedaan te Ganshoren, op 23 maart 2011
Paul Gelders
Voorzitter
Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de persa(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen
Verso : Naam en handtekening
Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 12/05/2011 - Annexes du Moniteur belge
Voorbehouden aan het Belgisch Staatsblad