SOCIETE BELGE DE RADIOLOGIE

Divers


Dénomination : SOCIETE BELGE DE RADIOLOGIE
Forme juridique : Divers
N° entreprise : 471.318.644

Publication

28/04/2014 : WIJZIGING FRANSE BENAMING EN ANDERE BESLISSINGEN VAN DE BUITENGEWONE ALGEMENE VERGADERING VAN 11.02.2014
1.De buitengewone algemene vergadering, in tweede zitting bijeengekomen op 11.02.2014 in Groot- Bijgaarden, kan ongeacht het aantal aanwezige leden geldig beslissen om de Franstalige benaming van de vereniging te wijzigen van 'Union Belge pour la Radiologie' in 'Société Belge de Radiologie'. Deze wijziging wordt met éénparigheid van stemmen goedgekeurd.

2. De buitengewone algemene vergadering, in eerste zitting bijeengekomen op 16.11.2013 in Leuven, heeft

vastgesteld dat zij het vereiste quorum niet heeft bereikt om de wijziging te beslissen van

- art. 32 van de statuten m.b.t. de verplichte aanduiding van een commissaris behorend tôt het 'Instituut van

de Bednjfsrevisoren'.

Dit puntzal opnieuw op de agenda van de eerstvolgende algemene vergadering geplaatst worden.

3. De algemene vergadering verkîest met éénparigheid van stemmen de leden van de Wetenschappelijke

Raad voor een mandaat van 3 jaar:

- Dr. Raymond Oyen, Konijnenpijp 6,3210 Linden

- Dr. Bruno Vande Berg, Gemeentestraat 229, 3010 Kessel-Lo - Dr. Bert De Foer, Brandstraat 42,9120 Vrasene

Zij zullen beurtelings ieder voor een jaar het voorzitterschap van de Wetenschappelijke Raad waarnemen.

4. De algemene vergadering beslist om de handtekeningbevoegdheid op de rekeningen van de vereniging te

bevestigen van:

- Dr. Piet Van Hoenacker, Heidebosstraat 44, 9310 Moorsel - Dr. Bert De Foer, Brandstraat 42, 9120 Vrasene

Dr. Piet Van Hoenacker zal de functie van penningmeester uitoefenen.

Personen bevoegd om de beroepsvereniging ten aanzien van derden te vertegenwoordigen:

Geert Villeirs, voorzitter

Christian Delcour, secretaris-generaal

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Vorao Naam en handtekening,
28/04/2014 : MODIFICATION DE LA DENOMINATION FRANÇAISE ET AUTRES
DECISIONS DE L'ASSEMBLEE GENERALE EXTRAORDINAIRE DU

11.02.2014

1. L'assemblée générale extraordinaire qui s'est réunie en deuxième séance le 11.02.2014 à Groot- Bijgaarden peut décider valablement, quel que soit le nombre de membres présents, de la modification du nom français de 'l'Union Belge pour la Radiologie' en 'Société Belge de Radiologie'. Cette modification a été approuvée à l'unanimité.

2. L'assemblée générale extraordinaire, qui s'est réunie en première séance le 16.11.2013 à Louvain, a

constaté que le quorum exigé n'a pas été atteint pour décider de la modification de :

- art. 32 des statuts concernant la désignation obligatoire d'un commissaire appartenant à 'l'Institut des

Réviseurs d'Entreprises'.

Ce point sera à nouveau mis à l'ordre du jour lors de la prochaine assemblée générale.

3. L'Assemblée générale élit à l'unanimité les membres du Comité Scientifique pour un mandat de 3 ans :

- Dr Raymond Oyen, Konijnenpljp 6,3210 Lînden

- Dr Bruno Vande Berg, Gemeentestraat 229, 3010 Kessel-Lo

- Dr Bert De Foer, Brandstraat 42, 9120 Vrasene

Chacun exercera à tour de rôle la présidence du Comité Scientifique pour une durée d'un an.

4. L'Assemblée générale a décidé de confirmer les pouvoirs de signature sur les comptes de l'union

professionnelle des :

- Dr Piet Van Hoenacker, Heidebosstraat 44,9310 Moorsel - Dr Bert De Foer, Brandstraat 42, 9120 Vrasene

Le Dr Piet Van Hoenacker exercera la fonction de trésorier.

Personnes compétentes à représenter l'union professionnelle envers des tiers :

Geert Villeirs, président

Christian Delcour, secrétaire général

Sur la dernière pagw riu Voiet B indiquer ' Au. recto ■ Ns>m(s) da la (fies) personneis) comr>efènteCs) hshilitée(s) a représenter l'union

professionnelle- �nvôrs clés Siers

Au verso Nom et signature
20/01/2014
ÿþ Moa 2.2

Copie à publier aux annexes du Moniteur belge après dépôt de l'acte

06





N° d'entreprise : 0471.318,644

Dénomination

(en entier) : UNION BELGE POUR LA RADIOLOGIE

(en abrégé) :

Forme juridique : Union professionnelle

Siège : Avenue de la Couronne 20 à 1050 BRUXELLES

°blet de l'acte : Nomination d'administrateurs

Extrait du procès-verbal de l'Assemblée Générale Extraordinaire tenue à Leuven le 16 novembre 2013

1.Etaient membres du Conseil d'administration Messieurs Christian DELCOUR, Lieven VAN HOE, Bert DE FOER, Pierre LAMBRECHTS, Piet VANHOENACKER, Ignace BOELAERT , Alain BROEDERS, Guy DE VRIENDT, Dominique DUCULOT, Olivier GHEKIERE, Guy GILDEMYN, Johan GOSSET, Guido HUBLOUX, Hans JASPERS, Jean-Paul JORIS, Jean-Claude LADURON, Emanuel LARIDON, Karel MERCKX, .Hanna NAGODA-NIKLEWICZ, Sergio PESTIEAU, Luc STORME, Hans VAN BOVEN, Rudi VAN DRIESSCHE, Koenraad VERSTRAETE, Xavier WILLEMS.

2.L'Assemblée Générale a, à l'unanimité, ratifié les décisions prises par ces administrateurs, après expiration de leur mandat.

3.L'Assemblée Générale a, ensuite, à l'unanimité des voix, donné décharge aux membres précités du Conseil d'administration.

4.L'Assemblée générale a ensuite nommé les nouveaux administrateurs suivants:

-Monsieur Geert VILLEIRS, domicilié à 8750 ZWEVEZELE, Kapelledreef 23, NN 68041202997 -Monsieur Olivier GHEKIERE, domicilié à 3570 ALKEN, Grootstraat 102, NN 76060606139

-Monsieur Patrick AERTS, domicilié à 8301 KNOKKE-HEIST, Zeedijk 115 bus 83,NN 64120203176

-Monsieur Christian DELCOUR, domicilié à 7140 MORLANWELZ, Chaussée Brunehaut 53,

NN 52120700192

-Monsieur Patrick SEYNAEVE, domicilié à 8500 KORTRIJK, Doomiksesteenweg 200, NN 61093024901

-Monsieur Denis TACK, domicilié à 1420 BRAINE-L'ALLEUD, Clos du Mélèze 17,

NN 61060313729

-Monsieur Geert SOUVERIJNS, domicilié à 3570 ALKEN, Oftingenstraat 6, NN 73040208360

Monsieur Jean-Paul JORIS, domicilié à 5310 NOVILLE-SUR-MEHAIGNE, Drève de la Ferme 13,

NN 49122601329

-Monsieur Bert DE FOER, domicilié à 9120 VRASENE, Brandstraat 42, NN 65100905939

-Monsieur Denis HENROTEAUX, domicilié à 4000 LIEGE, Bd du Xllème de ligne 1, NN 57031016574

-Monsieur Charles VAN DE VELDE, domicilié à 9830 SINT-MARTENS-LATEM, Baarle-Frankrijkstraat 9,

NN 56091145368

-Monsieur Bruno VANDEBERG,domicilié à 3010 KESSEL-LO, Gemeentestraat 229, NN 61082805950

-Monsieur Hans JASPERS, domicilié à 3600 GENK, Paardskuil 13, NN 66041118526 -Monsieur Ghislain VANDENBOSCH, domicilié à 1190 FOREST, 105 Rue de Bourgogne, NN 57100339506

-Monsieur Raymond OYEN, domicilié à 3210 LINDEN, Konijnenpijp 6, NN 56053018529

-Monsieur Jean-François DEW1SPELAERE, domicilié à 5100 WEPION, 40, Chemin de la Corniche, NN 59030900515

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SERVAIS Yolande

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Volet B - Suite

5.L'Assemblée Générale a,donné mandat au Conseil d'administration pour contacter un candidat commissaire bilingue et, après un échange de vues au sein du Conseil d'administration, désigner un commissaire.

. 'il Réservé

au

)Moniteur belge

6,L'Assemblée Générale .a constaté qu'elle n'a pas atteint le quorum requis pour pouvoir voter la modification de la dénomination française de l"'Union Belge pour la Radiologie" en « Société Belge de Radiologie» et a dès lors décidé de soumettre ce point à la prochaine Assemblée générale.

7.L'Assemblée générale a donné mandat à Me J, Michel VERHAEGEN ettou Alexandra DEVIS, avocats, dont le cabinet est sis à 1050 BRUXELLES, Chaussée de Boondael 6, avec possibilité de substitution, pour procéder aux publications des décisions prises en particulier celles qui concernent le Conseil d'administration.

J. Michel VERHAEGEN,

Mandataire

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20/01/2014
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Ondernemingsnr : 0471.318.644

Benaming

(voluit) : BELGISCHE VERENIGING VOOR RADIOLOGIE

(verkort) :

Rechtsvorm : Beroepsvereniging

Zetel ; Kroonlaan 20 te 1050 BRUSSEL

Onderwerp akte : Benoeming bestuurders

Uittreksel uit het proces-verbaal van de Buitengewone Algemene Vergadering gehouden te Leuven op 16 november 2013

1.Waren lid van de Raad van Bestuur de Heren Christian DELCOUR, Lieven VAN HOE, Bert DE FOER, Pierre LAMBRECHTS, Piet VANHOENACKER, Ignace BOELAERT , Alain BROEDERS, Guy DE VRIENDT, Dominique DUCULOT, Olivier GHEKIERE, Guy GILDEMYN, Johan GOSSET, Guido HUBLOUX, Hans JASPERS, Jean-Paul JORIS, Jean-Claude LADURON, Emanuel LARIDON, Karel MERCKX, Halina NAGODA-NIKLEWICZ, Sergio PESTIEAU, Luc STORME, Hans VAN BOVEN, Rudi VAN DRIESSCHE, Koenraad VERSTRAETE, Xavier WILLEMS.

2.De Algemene Vergadering heeft, met eenparigheid van stemmen, de beslissingen die genomen werden door deze Bestuurders, na het verstrijken van hun mandaat, geratificeerd.

3.De Algemene Vergadering heeft daarna, met eenparigheid van stemmen, kwijting verleend aan hoger vermelde leden van de Raad van Bestuur .

4.De Algemene Vergadering heeft vervolgens de volgende nieuwe bestuurders benoemd:

-De Heer Geert VILLEIRS, wonende te 8750 ZWEVEZELE, Kapelledreef 23, NN 68041202997

-De Heer Olivier GHEKIERE, wonende te 3570 ALKEN, Grootstraat 102, NN 76060606139

-De Heer Patrick AERTS, wonende te 8301 KNOKKE-HEIST, Zeedijk 115 bus 83,NN 64120203176

-De Heer Christian DELCOUR, wonende te 7140 MORLANWELZ, Chaussée Brunehaut 53,

NN 52120700192

-De Heer Patrick SEYNAEVE, wonende te 8500 KORTRIJK, Dcomiksesteenweg 200, NN 61093024901

-De Heer Denis TACK, wonende te 1420 BRAINE-L'ALLEUD, Clos du Mélèze 17,

NN 61060313729

-De Heer Geert SOUVERIJNS, wonende te 3570 ALKEN, Oftingenstraat 6, NN 73040208360

De Heer Jean-Paul JORIS, wonende te 5310 NOVILLE-SUR-MEHAIGNE, Drève de la Ferme 13,

NN 49122601329

-De Heer Bert DE FOER, wonende te 9120 VRASENE, Brandstraat 42, NN 65100905939

-De Heer Denis HENROTEAUX, wonende te 4000 LIEGE, Bd du Xllème de ligne 1, NN 57031016574

-De Heer Charles VAN DE VELDE, wonende te 9830 SINT-MARTENS-IATEM, Baarle-Frankrijkstraat 9,

NN 56091145368

-De Heer Bruno VANDEBERG,wonende te 3010 KESSEL-LO, Gemeentestraat 229, NN 61082805950

-De Heer Hans JASPERS, wonende te 3600 GENK, Paardskuil 13, NN 66041118526

-De Heer Ghislain VANDENBOSCH, wonende te 1190 FOREST, 105 Rue de Bourgogne,

NN 57100339506

-De Heer Raymond OYEN, wonende te 3210 LINDEN, Konijnenpijp 6, NN 56053018529

-De Heer Jean-François DEW1SPELAERE, wonende te 5100 WEP1ON, 40, Chemin de la Corniche,

NN 59030900515

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n{en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

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Luik B - Vervolg " "

5.De Algemene Vergadering heeft mandaat gegeven aan de Raad van Bestuur om contact te nemen met een tweetalige candidaat-commissaris en na overleg binnen de Raad van Bestuur een commissaris aan te stellen,

6.De Algemene Vergadering heeft vastgesteld dat zij het vereiste quorum om te kunnen stemmen over de wijziging van de Franse benaming'Union Belge pour la Radiologie" in « Société Belge de Radiologie» niet heeft bereikt en aldus beslist heeft dit punt van de agenda op de eerstvolgende Algemene Vergadering te plaatsen.

7.De Algemene Vergadering heeft mandaat verleend aan Meester J. Michel VERHAEGEN en/of Meester Alexandra DEVIS, advocaten, met kantoor te 1050 BRUSSEL, Boondaalsesteenweg 6, met mogelijkheid tot vervanging, om over te gaan tot publicatie van de genomen beslissingen, meer bepaald mbt de Raad van Bestuur.

J. Michel VERHAEGEN,

Mandataris

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, heizij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

16/01/2014
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In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

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Voor-

behouden

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Belgisch

Staatsblad

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Ondernemingsnr : 0471.318.644

Benaming

(voluit) ; NATIONALE VERENIGING VAN RADIOLOGEN

(verkort)

Rechtsvorm: Beroepsvereniging

Zetel: 1050 Brussel, Kroonlaan 20

Onderwerp akte: Goedkeuring van de nieuwe tekst van de statuten

Uit een akte verleden voor Meester Joost DE POTTER, notaris, geassocieerd notaris te Sint-Joost-ten-

Node, op drieëntwintig oktober tweeduizend en dertien, niet geregistreerd, blijkt dat de buitengewone algemene

vergadering van de beroepsvereniging "NATIONALE VERENIGING VAN RADIOLOGEN" de volgende

beslissingen heeft genomen

1. Beslissing de nieuwe tekst van de tweetalige statuten van de Beroepsvereniging "Nationale vereniging

van radiologen" goed te keuren, zoals hierna.

Deze nieuwe tekst van statuten laat toe de overdracht van activa en passiva te aanvaarden van de VZW «

Société Royale Belge de Radiologie » en « Consilium Radiologicum Belgicum » ten voordelen van de Nationale

Vereniging van Radiologen, alsook van enige passive en activa die nog zou ontstaan na de afsluiting van

voornoemde VZW's. Deze aanvaarding is gedaan onder opschortende voorwaarde van de beslissing door,

beide voornoemde VZW van hun activa en passiva aan de de nationale vereniging van radiologen.

STATUTEN

TITEL I

NAAM  ZETEL DOEL  DUUR

Artikel 1

Vorm  Naam

Er wordt hierbij een beroepsvereniging (hierna de 'Vereniging" of de "Beroepsvereniging") opgericht onder

de naam Nationale Unie der Radiologen (NUR) waarvan de naam gewijzigd wordt in Belgische Vereniging voor

Radiologie, in overeenstemming met de wet op de beroepsverenigingen van 31.03.1898.

De Beroepsvereniging bestrijkt het hele Belgische grondgebied.

Artikel 2

Zetel

De zetel van de Vereniging is gevestigd te 1050 Brussel, Kroonlaan 20

Artikel 3

Doel

Om haar doel te verwezenlijken kan de Beroepsvereniging alle daden stellen die door de wet van 31 maart

1898 zijn toegelaten.

De Vereniging heeft het verdedigen, het bestuderen, het beschermen en het bevorderen van de

wetenschappelijke en beroepsbelangen van haar leden tot doel.

Meer bepaald, wordt hiermee de volgende, niet exhaustieve opsomming van activiteiten beoogd:

1. De vertegenwoordiging van haar leden bij alle instanties die betrokken zijn bij de opleiding, de bescherming van de titel van geneesheer-specialist in de röntgendiagnose, de praktijkvoorwaarden en de praktijkvoering, inzonderheid met de overheid en de politiek, organisaties en instellingen van en voor volksgezondheid en gezondheidszorg, verwante wetenschappelijke- en beroepsgroeperingen en patiëntenorganisaties, zowel op regionaal, gemeenschaps-, federaal, als internationaal niveau;

2. De bevordering van en de deelname aan wetenschappelijk onderbouwd onderwijs tijdens de studie tot arts, tijdens de opleiding tot radioloog en gedurende de periode van de beroepsuitoefening;

3. De bevordering en de deelname aan het fundamenteel en toegepast wetenschappelijk onderzoek:

4. De organisatie van wetenschappelijke bijeenkomsten en bijscholIngsactiviteiten;

5. Het systematisch (doen) bewaken en bevorderen van de kwaliteit van de beroepsuitoefening en praktijkvoering;

6. Het in stand houden van de solidariteit en de beroepswaardigheid in de betrekkingen van haar leden onder elkaar, met de andere artsen, de zieken, de geneeskundige verenigingen en de openbare macht;

Op de laatste blz. van LuikB vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzil van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

S " ' MOD2.2

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -16/01/2014 - Annexes du Moniteur belge 7.1-let in rechte optreden als verzoekster of ais verweerster voor de verdediging van de individuele rechten

die haar leden bezitten, onverminderd het recht van dezen om zelf op te treden, in de rechtspleging tussen te

komen of zich bij de vordering te voegen.

TITEL Il

LEDEN  VOORWAARDEN VAN TOETREDING EN UITTREDING

ARTIKEL 4

Leden

De Vereniging bestaat uit de volgende leden:

1. Werkende leden, zijnde leden met stemrecht die tot één van de volgende subcategorieën behoren:

" Gewone leden

" Juniorleden (assistenten in opleiding)

" Titulaire leden (gewone leden die een titulariaatswerk afgelegd hebben onder begeleiding van een

promotor)

De Vereniging bestaat uit minstens zeven (7) werkende leden.

De werkende leden verbinden zich ertoe ieder jaar de bijdrage te betalen die vastgesteld wordt door de

Algemene Vergadering. Deze laatste zal de bijdragen bepalen per subcategorie van werkende leden.

De werkende leden verbinden zich er eveneens toe de statuten en alle reglementen van de vereniging na te

leven.

2. Ereleden, zijnde leden zonder stemrecht die tot één van de volgende subcategorieën behoren:

" Ereleden

" Emeriti

" Toegetreden leden:

buitenlandse radiologen, welke geen radiologische activiteit in België hebben

niet-radiologen

De ereleden kunnen enkel lid worden mits het peterschap van twee (2) werkende leden. Het aantal ereleden

mag echter niet meer bedragen dan een vierde der werkende leden.

De ereleden verbinden zich ertoe ieder jaar de bijdrage te betalen die vastgesteld wordt door de Algemene

Vergadering. Deze laatste zal de bijdragen bepalen per subcategorie van ereleden.

De ereleden verbinden zich er eveneens toe om de statuten en aile reglementen van de Vereniging na te

leven.

3. De Raad van Bestuur kan aan de Algemene Vergadering voorstellen nieuwe subcategorieën werkende

en/of ereleden op te richten.

Een nieuwe subcategorie wordt enkel gecreëerd met oog op de invoering van een ander lidgeldtarief.

Artikel 5

Kandidaat leden

De kandidaten voor de titel van werkend lid, ongeacht de subcategorie waartoe zij zullen behoren, dienen

aan de volgende voorwaarden te voldoen:

a)dokter in de geneeskunde of arts zijn (over een RIZIV-nummer beschikken); ingeschreven zijn op de lijst

van de Orde der Geneesheren en gerechtigd zijn de geneeskunde uit te oefenen in België;

b)erkend te zijn als geneesheer-specialist in de radiodiagnose of in overeenstemming met een wettelijk

erkend stageplan in opleiding te zijn voor deze specialiteit

c)instemmen met de statuten van de Beroepsvereniging

d)lidgeld betaald te hebben voor het dienstjaar tijdens hetwelk de kandidatuur wordt ingediend

e)door de Raad van Bestuur aangenomen zijn

ARTIKEL 6

Uittreding

Een lid kan zich op elk moment terugtrekken uit de Vereniging door schriftelijk zijn ontslag mede te delen

aan de Raad van Bestuur.

Het ontslag ontslaat niet van de verplichting tot betalen van de bijdrage voor het lopende dienstjaar en van

de vervallen bijdragen die eisbaar blijven.

Artikel 7

Schorsing en uitsluiting

1. Het niet betalen van twee vervallen bijdragen brengt van rechtswege de uitsluiting mede een maand na het verzenden, door de Raad van Bestuur, van een zonder gevolg blijvend aangetekend schrijven.

2. Een lid kan eveneens geschorst worden of uitgesloten worden uit de Vereniging:

2.1 als het de statuten en/of de bijzondere reglementen van de Beroepsvereniging niet naleeft;

2.2 in geval van kennelijk wangedrag;

2.3 als het door zijn lidmaatschap of door zijn optreden de belangen van de Beroepsvereniging schaadt

In de gevallen voorzien onder punt 2, wordt de schorsing of uitsluiting uitgesproken door de Algemene

Vergadering met een twee derde meerderheid van stemmen, op gemotiveerd voorstel van de Raad van

Bestuur. De stemming is geheim en de betrokkene moet vààr de stemming de gelegenheid gekregen hebben

om zich te verdedigen op een zitting van de Raad van Bestuur.

In alle gevallen, verliezen de ontslagnemende of uitgesloten leden alle rechten op de voordelen van de

Beroepsvereniging. De geschorste leden verliezen deze rechten voor de duur van de schorsing.

TITEL Ill

ALGEMENE VERGADERING

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -16/01/2014 - Annexes du Moniteur belge ` MOD 2.2

ARTIKEL 8

Samenstelling

De Algemene Vergadering bestaat enkel uit alle werkende leden.

Niettegenstaande dat ereleden geen interventie- noch stemrecht hebben, mogen ereleden de Algemene

Vergadering bijwonen.

De Raad van Bestuur kan een buitenstaander uitnodigen om een Algemene Vergadering bij te wonen en te

spreken over een bepaald onderwerp.

Deze aanwezigheid blijft nochtans onderworpen aan de toelating van de meerderheid van de aanwezige of

vertegenwoordigde leden op de Algemene Vergadering,

Artikel 9

Bevoegdheid

De Algemene Vergadering beschikt over de bevoegdheden die haar uitdrukkelijk, zowel door de wet als

door de statuten, worden toegewezen waaronder;

1. De goedkeuring van de rekeningen die afgesloten worden op 31 december van het verlopen dienstjaar, na, gedurende 15 dagen, ten Zetel van de Vereniging, ter inzage der leden van de Vereniging te hebben gelegen, in overeenstemming met artikel 8 van de Wet van 31 maart 1898;

2. De statutenwijzigingen;

3.Het bepalen van de verschillende lidmaatschapsbijdragen op voorstellen van de Raad van Bestuur;

4.De benoeming of herbenoeming en de afzetting van leden van de Raad van Bestuur

5. Het bepalen van een bezoldiging voor een lid of voor leden van de Raad van Bestuur ingeval zulke

bezoldiging wordt toegekend;

6.De (her)benoeming en de afzetting van de Commissaris conform artikel 23, en het bepalen van zijn

bezoldiging;

7.1-let schorsen en het uitsluiten van leden;

8.1-let goedkeuren van de begrotingen en de beleidsplannen;

9.Het verlenen van kwijting aan bestuurders en aan de Commissaris;

10. De vrijwillige ontbinding van de vereniging en de bestemming van het actief;

11.Het benoemen van de bestuurders rekening houdend met de volgende criteria: Bij de samenstelling van

de Raad van Bestuur dient de Algemene Vergadering steeds rekening te houden met de taalpariteit. Er wordt

zoveel als mogelijk gestreefd naar een evenredige vertegenwoordiging van Franstaligen en Nederlandstaligen

binnen de Raad van Bestuur.

Voor zover er voldoende kandidaten zijn dient eveneens rekening te worden gehouden met een minimale

vertegenwoordiging van 8 leden uit de ziekenhuissector, (waarvan 4 universitaire leden en 4 niet-universitaire

leden) en van 2 leden van buiten de ziekenhuissector,

Bij gebrek aan voldoende kandidaturen ten einde deze indeling te kunnen handhaven, wordt één of

meerdere kandidaten uit een andere representatieve groep benoemd.

12.Alle andere bevoegdheden die haar specifiek door de statuten worden toegekend

Artikel 10

Bijeenkomst

De Jaarvergadering;

Statutair komt de Algemene Vergadering minstens eenmaal per jaar samen op de tweede dinsdag van

februari om 18 uur.

De Buitengewone Algemene Vergadering:

De Raad van Bestuur kan bovendien Buitengewone Algemene Vergaderingen bijeenroepen wanneer hij het

gepast oordeelt of indien minstens 100 leden hier schriftelijk om verzoeken.

De Buitengewone Algemene Vergadering komt dan samen, binnen de 30 dagen, op bijeenroeping door de

Raad van Bestuur op de in de oproeping aangeduide datum, uur en plaats.

Indien de Buitengewone Algemene Vergadering opgeroepen wordt op aanvraag van de leden dienen dezen

terzelfdertijd de gedetailleerde gewenste dagorde alsook alle nuttige stukken mede te delen aan de Raad van

Bestuur m.b.t. tot de gewenste dagorde. Deze mededeling is een voorwaarde van de ontvankelijkheid van de

aanvraag oproeping.

De oproeping:

De Algemene Vergaderingen worden bijeengeroepen door de Raad van Bestuur.

Ingeval de Raad van Bestuur zulks nalaat, gebeuren de oproepingen tot gezegde vergaderingen door de

Commissaris,

De oproepingen voor de Algemene Vergadering vermelden de dagorde en worden uitsluitend per

email verstuurd minstens vijftien (15) dagen vóér de datum van de Algemene Vergadering naar de leden,

naar de bestuurders en naar de Commissaris, aan het door het lid laatst meegedeelde e-mailadres.

Ieder lid moet aan het bestuur van de Unie zijn e-mailadres meedelen en iedere eventuele wijziging van het

e-mailadres. De informatie wordt per e-mail toegezonden op het volgend e-mailadres:

info@SBR-BVR.be.

De oproepingen worden geacht te zijn gedaan op de datum van hun verzending.

Elk lid wordt in Ieder geval geacht te zijn opgeroepen indien de betrokken persoon op de vergadering

aanwezig of vertegenwoordigd is.

Dagorde;

ti ~ MOD2.2

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -16/01/2014 - Annexes du Moniteur belge Op gezamenlijk verzoek van minstens 50 leden kunnen voor de gewone Algemene Vergadering

aanvullende agendapunten voorgesteld worden aan de Raad van Bestuur. Deze aanvullende agendapunten

dienen de Raad van Bestuur te bereiken minstens een maand voor de datum van de gewone Algemene

Vergadering,

De Raad van Bestuur beschikt over een discretionaire appreciatiebevoegdheid en kan weigeren bepaalde

punten die haar niet opportuun lijken op de dagorde te zetten

Artikel 11

Bureau

De Algemene Vergaderingen worden voorgezeten door de voorzitter van de Raad van Bestuur of, bij zijn

afwezigheid, door de ondervoorzitter of, bij afwezigheid van deze laatste, door de oudste (in leeftijd) der

aanwezige bestuurders.

De voorzitter van de vergadering duidt een secretaris aan en de vergadering benoemt één of meerdere

stemopnemers,

Samen vormen zij het Bureau.

Artikel 12

Stemrecht

Enkel de werkende leden hebben een stemrecht, Alle werkende leden hebben, ongeacht hun subcategorie,

gelijk stemrecht.

leder werkend lid beschikt over één (1) stem.

Artikel 13

Stemming

De beslissingen worden bij meerderheid der stemmen genomen, onder voorbehoud van de uitzonderingen

uitdrukkelijk voorzien door deze statuten of door de wet van 31 maart 1898 en meer bepaald art. 4.8,

Over punten die niet op de dagorde staan mag de vergadering enkel beraadslagen indien alle leden

aanwezig of vertegenwoordigd zijn en voor zover daartoe met eenparigheid van stemmen beslist wordt. De

vereiste eenparigheid is aangetoond indien geen verzet vermeld wordt in de notulen van de vergadering.

Artikel 14

Volmachten

De werkende leden die belet zijn de vergadering bij te wonen kunnen zich door een ander werkend lid,

houder van een schriftelijke volmacht, laten vertegenwoordigen. Een werkend lid kan slechts houder zijn van 2

volmachten.

Zij die van dat recht gebruik maken, komen in aanmerking voor de berekening van het getal der vereiste

aanwezigheden,

Artikel 15

Notulen

De notulen van de Algemene Vergadering worden opgesteld door de Secretaris en ondertekend door de

leden van het Bureau alsook door alle bestuurders die het wensen.

TITEL IV

BESTUUR

ARTIKEL 16

Algemeenheden

De Algemene Vergadering benoemt de leden van de Raad van Bestuur conform artikel 9 en beslist hierover

bij een gewone meerderheid van stemmen van de aanwezige en vertegenwoordigde werkende leden.

Indien een lid van de Raad van Bestuur zonder aannemelijke redenen meer dan drie opeenvolgende

vergaderingén niet bijwoont, kan de Raad van Bestuur zijn vervanging aan de Algemene Vergadering

voorleggen.

Artikel 17

Raad van bestuur

Het Bestuur van de Beroepsvereniging wordt toevertrouwd aan een Raad van Bestuur bestaande uit

maximaal 16 werkende leden waaronder een Voorzitter, een Ondervoorzitter en een Secretaris. De Raad moet

worden samengesteld uit (3) leden die door de Algemene Vergadering bij toepassing van artikel 9.11 verkozen

werden onder het statuut van "wetenschappelijk bestuurder".

De voornoemde functies kunnen in geen geval gecumuleerd worden.

De kandidaturen voor de Raad van Bestuur dienen schriftelijk gericht te worden aan de Raad van Bestuur

ten laatste één maand voor de Jaarvergadering.

Het bestuur van de Vereniging mag enkel toevertrouwd worden aan Belgen of aan vreemdelingen die

gemachtigd ziin zich in het Rijk te vestigen en ingeschreven zijn in het bevolkingsregister.

De voorzitter, de ondervoorzitter en de secretaris van de Raad van Bestuur worden uit hun midden verkozen

door de leden van de Raad van Bestuur.

Bij de benoeming van de Voorzitter, wordt er steeds op toegezien dat de Voorzitter en de Ondervoorzitter tot

een andere taalgroep behoren zodat de taalpariteit gerespecteerd wordt.

Indien het aantal bestuursleden tot zeven leden gedaald is zal de Raad van Bestuur binnen de maand een

Algemene Vergadering oproepen om de Raad aan te vullen.

De Raad van Bestuur mag derden uitnodigen op haar vergaderingen om deze geheel of gedeeltelijk bij te

wonen al dan niet met betrekking tot één of meerdere agendapunten.

Artikel 18

Duur van de bestuurdersmandaten

e ~ . MOQ2.2

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -16/01/2014 - Annexes du Moniteur belge De duur van de bestuurdersmandaten bedraagt, behoudens de bepaling vervat in artikel 24 die de cooptatie regelt, drie (3) jaar,

Elk mandaat neemt aanvang op het einde van de Gewone Algemene Vergadering die tot de benoeming

besliste en zal eindigen op het einde van de Algemene Vergadering die drie jaar later gehouden wordt.

De mandaten zijn verlengbaar,

Indien de bestuurders benoemd worden door een Buitengewone Algemene Vergadering zal hun mandaat eveneens een aanvang nemen op het einde van deze Buitengewone Algemene Vergadering die tot de

benoeming besliste maar eindigen op het einde van de eerstvolgende Gewone Algemene Vergadering.

Niemand die de leeftijd van 70 jaar bereikt heeft, kan ais bestuurder worden aangesteld of herbenoemd.

Op eenparig voorstel van de Raad van Bestuur kan de Algemene Vergadering nochtans van deze leeftijdsgrens afwijken en een bijkomend mandaat toekennen aan een bestuurder,

Artikel 19

Vergoeding van de bestuurders

Behoudens andersluidende beslissing van de Algemene Vergadering, wordt het mandaat van bestuurder kosteloos uitgeoefend, met uitzondering van het mandaat van Voorzitter belast met het dagelijks bestuur waarvan de vergoeding bepaald wordt door de Raad van Bestuur.

De leden van de Raad van Bestuur hebben recht op een vergoeding voor hun verplaatsingskosten.

Alle andere vergoedbare kosten dienen binnen de drie maanden van de uitgave goedgekeurd te worden door de hiertoe aangestelde bestuurder.

Artikel 20

Bevoegdheden

De Raad van Bestuur wordt bekleed met de meest uitgebreide machten voor het bestuur en het beheer van de Vereniging, met inbegrip van het beheer van de goederen van de Vereniging, en kan alle rechten of machten

uitoefenen welke de wet en de statuten niet uitdrukkelijk aan de Algemene Vergadering voorbehouden,

Binnen de Raad van Bestuur worden volgende taken ingevuld en verdeeld:

De Voorzitter ziet toe op en zorgt voor de uitvoering van de statuten en van de eventuele reglementen. Hij handhaaft de orde in de vergaderingen; hij neemt alle maatregelen voor de uitvoering van de beslissingen van de Raad van Bestuur; hij ondertekent, samen met de Secretaris, alle akten, besluiten of beslissingen en hij vertegenwoordigt de Vereniging in alle betrekkingen met de overheid en met derden.

- De Ondervoorzitter bekleedt dezelfde functies als de Voorzitter, maar vervult zijn opdracht enkel indien de Voorzitter afwezig of niet beschikbaar is. Wanneer één van de andere leden van het Bureau tijdelijk in de onmogelijkheid verkeert om zijn functie uit te oefenen, kan de Raad van Bestuur, onder zijn leden, een tijdelijk vervanger aanduiden.

De Secretaris verricht al het schrijfwerk van de Vereniging, Hij stelt de notulen van de Raad van Bestuur op. Hij houdt de lijst bij van de leden van de Vereniging in overeenstemming met de wet van 31 maart 1898 en legt de aanvragen tot toetreding aan de Raad van Bestuur voor. Hij bewaart het archief van de Vereniging. Hij kan zich eveneens in zijn taken laten bijstaan door de secretariaatsdiensten van een verbond van beroepsverenigingen opgericht in overeenstemming met de wet van 31 maart 1898 waarbij de Beroepsvereniging is aangesloten.

De Raad van Bestuur volgt de aanbevelingen van de Algemene Vergadering op en voert de beslissingen ervan uit. Indien dit valt binnen de doelstellingen van de Vereniging kan de Raad hierover ook publiekelijk optreden. De Raad van Bestuur is voor zijn handelingen en beslissingen verantwoording schuldig aan de Algemene Vergadering.

De Raad van Bestuur is eveneens bevoegd om kandidaten voor te dragen ín geval van vacatures bij het college voor Radiologie, het Verbond der Belgische Beroepsverenigingen van Geneesheren-Specialisten (VBS), de European Union of Medical Specialist (UEMS) (NL en FR) en bij de Erkenningscommissie tot geneesheer specialist in het kader van het Koninklijk Besluit van 21 april 1983. De kandidaten die voorgedragen worden voor deze Erkenningscommissie zullen enkel leden zijn die niet werkzaam zijn in een universitair kader.

De Raad van Bestuur mag daarenboven structuren (Comités) opstellen die onder haar toezicht en controle functioneren en die bestemd zijn om het beheer van de Beroepsvereniging te vergemakkelijken en om haar imago en haar belangen beter kenbaar te maken.

De Raad van Bestuur moet hiertoe een Wetenschappelijke Raad oprichten onder toezicht en leiding van de bestuurders die door de Algemene Vergadering tot "wetenschappelijke leden" van de Raad van Bestuur werden verkozen,

Daarnaast kan de Raad van Bestuur ook een Professionele Raad, en een PR-Raad enz. oprichten. Hij kan desgevallend de werkingsmodaliteiten, zoals de samenstelling, de bevoegdheden en de vertegenwoordiging van de leden van deze raad bij of in de Raad van Bestuur, in een huishoudelijk reglement in overeenstemming met artikel 34 bepalen.

Artikel 21

Dagelijks Bestuur

De Raad van Bestuur kan het dagelijks bestuur van de Vereniging delegeren aan één of meerdere natuurlijke personen, ai dan niet lid/leden van de Raad van Bestuur.

Deze personen zullen afzonderlijk handelen, gezamenlijk of als college, volgens de beslissing van de Raad van Bestuur. Desgevallend beperkt de Raad van Bestuur hun vertegenwoordigingsbevoegdheid. Dergelijke beperkingen zijn niet tegenstelbaar aan derden.

De persoon aan wie het dagelijks bestuur wordt toevertrouwd, voert de titel van "directeur' en indien deze persoon bestuurder van de Vereniging is, de titel van "Gedelegeerd Bestuurder".

Het statuut van Gedelegeerd Bestuurder is compatibel met de functies vermeld onder

~l + MOD 2.2

~ Artikel 22

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -16/01/2014 - Annexes du Moniteur belge Besluitvorming en samenkomst

De Raad van Bestuur vergadert minstens 5 maal per jaar en telkens wanneer het belang van de

Beroepsvereniging het vereist.

De vergadering wordt door de Voorzitter bijeengeroepen of door ten minste 3 bestuurders.

Opdat de Raad van Bestuur geldig zou kunnen beraadslagen, is de aanwezigheid of vertegenwoordiging

van de helft van de leden van voornoemde Raad van Bestuur noodzakelijk.

Afwezige bestuurders kunnen een schriftelijke Afwezige bestuurders kunnen een schriftelijke volmacht

geven aan een ander bestuurder a rato van maximum één (1) volmacht per aanwezige bestuurder.

De besluiten worden genomen met een gewone meerderheid van stemmen, waarbij onthoudingen niet

worden meegerekend. Bij staking der stemmen, is de stem van de Voorzitter doorslaggevend.

Bovendien kan een voorstel dat betrekking heeft op wetenschappelijke aspecten slechts gestemd worden

indien én de meerderheid van de bestuurders bereikt wordt én, eveneens, de meerderheid van de aanwezige

wetenschappelijke bestuurders voor het besluit stemde.

Artikel 23

Notulen

De beraadslagingen van de Raad van Bestuur worden opgetekend in notulen die ondertekend worden op de

eerstvolgende Raad van Bestuur door de bestuurders die deelnamen aan de beraadslaging, De volmachten,

evenals de schriftelijke adviezen, blijven eraan gehecht. Deze notulen en de bijlagen ervan worden bijgehouden

op de zetel van de Vereniging, hetzij in hun originele vorm in een speciaal register, hetzij in een beveiligde

elektronische vorm, op eender welk medium en in omstandigheden die voldoende waarborg van duurzaamheid,

volledigheid en getrouwe en duurzame weergave bieden.

Behoudens bijzondere delegatie door de Raad van Bestuur, worden de afschriften of uittreksels van deze

notulen, voor te leggen in of buiten rechte, ondertekend door een bestuurder.

Artikel 24

C o dptatie

In het geval dat een lid uit de Raad van Bestuur wegvalt in de !pop van een boekjaar, kan een vervanger

toetreden tot de Raad van Bestuur door cot ptatie. Zijn statuut van gecotpteerde bestuurder zal gelden tot de

eerstvolgende - al dan niet Buitengewone - Algemene Vergadering.

De Raad van Bestuur zal, in de mate van het mogelijke en met de continuïteit voor ogen, bij de keuze van

de gecoöpteerde bestuurder rekening houden met de competenties en/of de professionele achtergrond van de

te vervangen bestuurder.

Artikel 25

Verantwoordelijkheid

De bestuurders gaan geen enkele persoonlijke verplichting aan betreffende verbintenissen die de

Beroepsvereniging aangaat, maar ze zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van hun mandaat en voor de

fouten begaan in hun beheer, in overeenstemming met het gemeen recht en de Wet van 31 maart 1898.

Artikel 26

Delegaties

De Raad van Bestuur en degene(n) aan wie het dagelijks bestuur is toevertrouwd kunnen, in het kader van

dit beheer, aan één of meerdere personen van hun keuze bijzondere en welbepaalde bevoegdheden

toekennen,

De gevolmachtigden verbinden de Beroepsvereniging binnen de perken van de hun verleende

bevoegdheden, onverminderd de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever bij overschrijding van hun

delegatiebevoegdheid.

Artikel 27

Vertegenwoordiging

De Vereniging wordt vertegenwoordigd, met inbegrip van de akten waarbij een openbaar ambtenaar zijn

medewerking verleent in rechte,

- Ofwel door de Voorzitter

Ofwel door de persoon aan wie het dagelijks bestuur van de Vereniging werd toevertrouwd (directeur of

gedelegeerd bestuurder)

- Ofwel door 2 bestuurders die gezamenlijk handelen

Bovendien wordt de Vereniging geldig vertegenwoordigd door bijzondere gevolmachtigden binnen de

perken van hun mandaat,

TITEL V

BEHEER VAN GOEDEREN  PLAATSING DER FONDSEN _ REGELING DER REKENINGEN

ARTIKEL 28

Aanwending van het vermogen en inkomsten

De Raad van Bestuur beslist over de aanwending van het vermogen en de inkomsten van de Vereniging

binnen de grenzen bepaald bij de wet van 31 maart 1898. De Raad van Bestuur zal zich hiervoor

verantwoorden bij de Algemene Vergadering.

De handtekeningsbevoegdheid op de bankrekeningen wordt bepaald door de Raad van Bestuur.

Artikel 29

Begrotingen en rekeningen

Het boekjaar van de Vereniging loopt van 1 januari tot 31 december van ieder jaar. Bij het einde van het

boekjaar worden door de Raad van Bestuur meteen de rekeningen van het verlopen jaar afgesloten en worden

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -16/01/2014 - Annexes du Moniteur belge ' MOD 2,2

de inventaris en de balans opgemaakt evenals de begroting voor het volgende jaar. Deze bescheiden worden

onverwijld medegedeeld aan de Commissaris en ten laatste op 31 januari.

Deze bescheiden worden, samen met het verslag van de Commissaris, aan de goedkeuring van de

Algemene Vergadering onderworpen, binnen de twee (2) maanden na het afsluiten van het boekjaar.

De balans en het budget worden ten minste acht dagen voor de jaarvergadering ter kennis gebracht van de

werkende leden.

Het batig saldo wordt gevoegd bij het vermogen van de Vereniging en kan onder geen beding bij wijze van

dividenden of op een andere wijze aan de leden worden uitgekeerd.

Aan de Wetenschappelijke Raad moet een werkingskapitaal toegewezen worden.

Aan de andere raden of comités kan een werkingskapitaal toegewezen worden.

TITEL VI

WIJZIGING VAN DE STATUTEN  ONTBINDING - VEREFFENING

ARTIKEL 30

Stemming

Tot wijziging van de statuten, tot ontbinding van de Beroepsvereniging of tot een scheiding van het 'Verbond

van Belgische Beroepsverenigingen van Geneesheren-Specialisten' kan enkel geldig besloten worden bij

meerderheid van ten minste de drie vierden der leden aanwezig op een Algemene Vergadering, specifiek

daartoe bijeengeroepen en samengesteld uit ten minste de helft van de stemgerechtigde leden.

Indien een Algemene Vergadering, bijeengeroepen om de ontbinding van de Vereniging uit te spreken of om

haar statuten te wijzigen, rechtstreeks of bij volmacht niet de helft van de stemgerechtigde leden

vertegenwoordigt, kan een nieuwe Buitengewone Algemene Vergadering met hetzelfde doel bijeengeroepen,

geldig beraadslagen, welk ook het aantal aanwezige of vertegenwoordigde stemgerechtigde leden is. Tussen

beide vergaderingen moet er een termijn van minstens 15 dagen nageleefd worden.

Artikel 31

Vereffening

De Vergadering, die gebeurlijk de ontbinding van de Beroepsvereniging zal uitspreken, zal in

overeenstemming met de wet, het gebruik bepalen van het maatschappelijk bezit en zal, zo nodig, één of

meerdere vereffenaars benoemen die met de liquidatie worden belast.

Het vermogen van de Beroepsvereniging wordt aan een soortgelijk of aanverwant werk of structuur zonder

winstgevend doel toegekend. Die aanwijzing kan maar uitwerking hebben als de aan de goederen gegeven

bestemming door de Raad van State of door de administratie die op het ogenblik van de vereffening bevoegd is,

voor zover dergelijke controle nog door de wet vereist zou zijn, wordt geacht in overeenstemming te zijn met de

wet.

TITEL VII

DIVERSE BEPALINGEN

ARTIKEL 32

Toezicht

Hoewel de Vereniging daartoe niet wettelijk verplicht is, wordt het toezicht over de financiële toestand van

de Vereniging, de jaarrekening en de naleving van de wet en onderhavige statuten en de verrichtingen vast te

stellen in de jaarrekening, toevertrouwd aan een Commissaris, benoemd door de Algemene Vergadering onder

de leden van het "Instituut van de Bedrijfsrevisoren".

De Commissaris wordt steeds benoemd voor een verlengbare termijn van 3 jaar.

De emolumenten ,van de Commissaris bestaan uit een vast bedrag dat door de Algemene Vergadering

vastgelegd wordt bij de aanvang van zijn mandaat. Deze emolumenten kunnen enkel gewijzigd worden

(behoudens indexering) mits instemming der partijen.

De emolumenten van de Commissaris en de bedragen van de emolumenten verbonden aan uitzonderlijke

prestaties of aan bijzondere opdrachten die door de Commissaris zijn uitgeoefend, worden vermeld als bijlage

bij de jaarrekening,

De Vereniging mag hem geen leningen of voorschotten toestaan, noch te zijn behoeve waarborgen stellen

of geven.

Artikel 33

Taalgebruik

De Nederlandse en de Franse taal worden op gelijke voet door de Vereniging zowel op de Algemene

Vergadering als in de Raad van Bestuur gebruikt. Als regel zal gelden dat iedereen zich, naar keuze, in het

Frans of in het Nederlands zal uitdrukken, zij het mondeling of schriftelijk.

Artikel 34

Huishoudelijk reglement

De Raad van Bestuur kan overgaan tot het opmaken of het aanpassen van een huishoudelijk reglement met

een gewone meerderheid van stemmen. Bij staking van de stemmen geeft de stem van de Voorzitter van de

Raad van Bestuur of zijn vervanger de doorslag,

Alvorens te worden toegepast of aangepast, moet het door de Algemene Vergadering worden bekrachtigd

met een gewone meerderheid van stemmen, nadat het in extenso in de dagorde was opgenomen.

Artikel 35

Betrekkingen met andere beroepsverenigingen

De Vereniging kan betrekkingen aanknopen met andere beroepsverenigingen en Wetenschappelijke

Verenigingen in het kader van haar doelstelling. De Raad van Bestuur of elke door hem hiertoe gemandateerde

MOD 2.2

Luik B - Vervolg

persoon, al dan niet bestuurder, is belast met het aanknopen, het organiseren en het opvolgen van deze betrekkingen. De Raad van Bestuur brengt hierover verslag uit aan de Algemene Vergadering.

Artikel 36

Aansluiting bij het "Verbond van Belgische beroepsverenigingen van Geneesheren-Specialisten"

De Beroepsvereniging is aangesloten bij het Verbond van Belgische Beroepsverenigingen van Geneesheren-Specialisten in overeenstemming met de wet van 31 maart 1898, inzonderheid art. 18.

De kandidaten voor de vertegenwoordiging van de Beroepsvereniging in het Bestuursorgaan van dit verbond van beroepsverenigingen, worden aangeduid door de Raad van Bestuur met een gewone meerderheid van stemmen. Bij staking van de stemmen geeft de stem van de voorzitter of zijn vervanger de doorslag,

Artikel 37

Geschillen (Bevoegdheid)

Voor alle geschillen tussen de Vereniging en haar leden of tussen haar leden onderling, over aangelegenheden betreffende de Vereniging en de uitvoering van de huidige statuten, wordt, indien intern geen oplossing gevonden kan worden, het geschil vooreerst voorgelegd aan een bemiddelaar in overeenstemming met artikel 1724 en volgende Ger. W., zonder hierbij afbreuk te doen aan artikel 4, 10° van de wet op de Beroepsverenigingen van 31 maart 1898.

Indien de bemiddeling faalt, wordt de exclusieve bevoegdheid toegekend aan de rechtbanken van de zetel van de Vereniging, tenzij de Vereniging hiervan uitdrukkelijk afstand doet.

Artikel 38

Taal der statuten

Onderhavige statuten zijn opgemaakt in het Frans en in het Nederlands; beide teksten hebben bewijskracht. Bij twijfels, discussie of interpretatieproblemen betreffende de Franstalige of de Nederlandstalige versie van de statuten, primeert de versie van de taal van diegene die Voorzitter was op datum van het eerste schrijven met vermelding van de problematiek.

Artikel 39

Wetgeving betreffende wat niet door de statuten wordt bepaald

Met betrekking tot alles wat niet door de huidige statuten wordt geregeld, wordt verwezen naar de toepasselijke wetgeving betreffende beroepsverenigingen en naar de Belgische wetgeving in het algemeen.

2. Alle machten worden verleend aan de raad van bestuur om de voorgaande beslissing uit te voeren, teneinde de vervulling van de formaliteiten bij een ondernemingsloket met het oog op de aanpassing van de gegevens in de Kruispuntbank van Ondernemingen, en, desgevallend, bij de Administratie van de Belasting over de Toegevoegde Waarde, te verzekeren.

Alle machten worden verleend aan ondergetekende notaris om de gecoördineerde tekst van de statuten van de beroepsvereniging op te stellen, te ondertekenen en neer te leggen overeenkomstig de toepasselijke wettelijke bepalingen ter zake.

VOOR EENSLUIDEND ANALYTISCH UITTREKSEL.

Joost DE POTTER,

Notaris

Voor gelijktijdige neerlegging :

- uitgifte van proces-verbaal van onvoldoende quorum van 24/09/2013

- uitgifte van proces-verbaal van 23/10/2013

- één aanwezigheidslijst

- de tekst van de nieuwe statuten

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, heizij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

A

~ " Voor-behopden  aan het Belgisch Staatsblad





























16/01/2014
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FT)-- Copie à publier aux annexes du Moniteur belge après dépôt de l'acte

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N' d'entreorise : 0471.318.644

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111

ILL -et ij-etet

VAIS Yolande

AttaeU

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Dénomination

(en entier) : UNION NATIONALE DES RADIOLOGUES

(en abrégé):

Forme juridique : Union professionnelle

Siège : 1050 Bruxelles, avenue de la Couronne 20

Obiet de l'acte : Approbation du nouveau texte des statuts bilingues

D'un acte reçu par Nous, Maître Joost DE POTTER, notaire associé résidant à Saint-Josse-ten-Noode, le

vingt-trois octobre deux mile treize, non enregistré, il résulte que l'assemblée générale extraordinaire de l'Union

professionnelle "UNION NATIONALE DES RADIOLOGUES" a pris à l'unanimité des voix, les résolutions

suivantes :=

1. Décsion d'approuver le nouveau texte des statuts bilingues de l'Union professionnelle « Union nationale

des radiologues » tel que ci-après.

Ce nouveau texte permet d'accepter le transfert de l'actif net des asbl « Société Royale Belge de Radiologie »

et « Consilium Radiologicum Belgicunn » à l'Union Nationale des Radiologues, ainsi que de l'actif ou du passif

qui apparaitrait après la clôture de la liquidation des asbi précitées. Cette acceptation est faite sous la condition

suspensive de la décision d'apport par les ASBL précitées de leur patrimoine actif et passif à l'union nationale

des radiologues.

STATUTS :

TITRE I

Dénomination  Siège  Objet  Durée

Article 1

Forme  Dénomination

Il est constitué une Union professionnelle (ci-après l' "Union" ou l' "Union Professionnelle") dénommée Union

Nationale des Radiologues (UNR), dont le nom est modifié en Union Belge pour la Radiologie, conformément à

la loi sur les unions professionnelles du 31 mars 1898.

L'Union professionnelle s'étend sur tout le territoire belge.

Article 2

Siège

Le siège de l'Union est établi à 1050 Bruxelles, 20 avenue de la Couronne.

Article 3

Objet

Afin de réaliser son objet, l'Union professionnelle peut accomplir tous les actes autorisés par la loi du 31 mars

1898.

L'Union a pour objet la défense, l'étude, la protection et le développement des intérêts professionnels et

scientifiques de ses membres.

Est visée plus particulièrement la liste d'activités non exhaustive suivante :

1, La représentation de ses membres auprès de toutes les instances concernées par la formation, la protection

du titre de médecin spécialiste en radiodiagnostic', les conditions de pratique et la pratique médicale,

notamment avec les autorités publiques et le politique, les organisations et institutions de santé publique et de

soins de santé, les groupements professionnels et scientifiques connexes et les organisations de patients, aussi:

bien aux niveaux régional, communautaire et fédéral qu'au niveau international;

2. La promotion et la participation à l'enseignement scientifique durant les études de médecine, la formation de

radiologue, ainsi que durant la période d'activité professionnelle;

3.La promotion et la participation à la recherche scientifique fondamentale et appliquée;

4.L'organisation de congrès scientifiques et de formation continue;

5. (Faire) assurer systématiquement le contrôle et la promotion de la qualité dans l'exercice de la profession et la pratique médicale;

6. Le maintien de la solidarité et de la dignité professionnelle dans les rapports que les membres ont entre eux, avec les autres médecins, les malades, les collectivités médicales et les pouvoirs publics;

7. Ester en justice comme demandeur ou défendeur pour la défense des droits individuels de ses membres, sans préjudice au droit de ceux-ci d'agir directement, de se joindre à l'action ou d'intervenir dans l'instance.

Mentionner sur la dernière page du Volet B Au recto : Nom et qualité du notaire Instrumentant ou de la personne ou des personnes ayant pouvoir de représenter L'association, la fondation ou L'organisme à L'égard des tiers

Au verso: Nom et signature

Réser au Monit belg

4 i41OD 2.2

1. TITRE II

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -16/01/2014 - Annexes du Moniteur belge MEMBRES  CONDITIONS D'ADMISSION ET D'EXCLUSION

ARTICLE 4

Membres

L'Union se compose des membres suivants :

1. Membres effectifs, c'est-à-dire les membres ayant un droit de vote et appartenant à une des sous-catégories suivantes

" Membres ordinaires

" Membres juniors (assistants en formation)

" Membres titulaires (membres ordinaires ayant présenté un travail de titulariat suivi par un promoteur)

L'Union se compose d'au moins sept (7) membres effectifs.

Les membres effectifs s'engagent à payer annuellement la cotisation fixée par l'Assemblée Générale.

Celle-ci fixera les cotisations par sous-catégorie de membres effectifs.

Les membres effectifs s'engagent également à respecter les statuts et tous les règlements de l'Union

2. Membres honoraires, D'est-à-dire les membres sans droit de vote et appartenant à une des sous-catégories suivantes

" Membres honoraires

" Membres émérites

" Membres affiliés

- radiologues étrangers, qui n'exercent pas d'activité radiologique en Belgique

- non-radiologues

Les membres honoraires ne deviennent membres qu'à condition d'être parrainés par deux (2) membres

effectifs. Le nombre de membres honoraires ne peut toutefois être supérieur à un quart des membres effectifs.

Les membres honoraires s'engagent à payer annuellement la cotisation fixée par l'Assemblée Générale, Celle-

ci fixera les cotisations par sous-catégorie de membres honoraires.

Les membres honoraires s'engagent également à respecter les statuts et tous les règlements de l'Union.

3. Le Conseil d'Administration peut proposer la création de nouvelles sous-catégories de membres effectifs

ettou de membres honoraires à l'Assemblée Générale. Une nouvelle sous-catégorie n'est créée qu'en vue de

l'introduction d'un tarif différent de cotisation.

Article 5

Candidats au titre de membre

Les candidats au titre de membre effectif doivent, quelle que soit la sous-catégorie à laquelle ils seront

rattachés, répondre aux conditions suivantes :

a) être docteur en médecine ou médecin (disposer d'un numéro INAMI), être inscrit au tableau de l'Ordre des Médecins et être autorisé à exercer la médecine en Belgique;

b) être agréé comme médecin spécialiste en radiodiagnostic ou être en cours de formation dans cette spécialité dans un plan de stage légalement reconnu;

c) accepter les statuts de l'Union Professionnelle;

d) avoir payé sa cotisation pour l'exercice durant lequel la candidature est introduite;

e) être admis par le Conseil d'Administration.

Article 6

Démission

Un membre peut se retirer à tout moment de l'Union en adressant sa démission par écrit au Conseil

d'Administration.

La démission ne dispense pas du paiement de la cotisation de l'exercice en cours et de l'obligation de paiement

des cotisations échues, qui restent exigibles.

Article 7

Suspension et exclusion

1, Le non-paiement de deux cotisations échues entraîne, de plein droit, l'exclusion un mois après l'envoi, par le

Conseil d'Administration, d'une lettre recommandée non suivie d'effet.

2. Un membre peut également être suspendu ou exclu de l'Union :

2.1 en cas de non-respect des statuts eticu des règlements particuliers de l'Union Professionnelle;

2.2 en cas d'inconduite manifeste;

2,3 lorsque son adhésion ou son comportement est nuisible aux intérêts de l'Union Professionnelle.

Dans les cas visés au point 2, la suspension ou l'exclusion sont prononcées par l'Assemblée Générale à la

majorité des deux tiers des voix, sur proposition motivée du Conseil d'Administration. Le vote est secret et

l'intéressé doit avoir préalablement eu l'occasion de se défendre lors d'une réunion du Conseil d'Administration.

Dans tous les cas, les membres démissionnaires ou exclus perdent tous les droits et les avantages de l'Union

Professionnelle. Les membres suspendus perdent ces droits pour la durée de la suspension,

TITRE Ili

ASSEMBLEE GENERALE

ARTICLE 8

Composition

L'Assemblée Générale se compose uniquement des membres effectifs.

Nonobstant le fait que les membres honoraires n'ont ni droit de vote ni droit d'intervention dans les débats, ils

peuvent assister à l'Assemblée Générale.

Le Conseil d'Administration peut inviter une personne extérieure à assister à une Assemblée Générale et à faire

un exposé sur un sujet déterminé,

Cette présence reste néanmoins soumise à l'autorisation de la majorité des membres présents ou représentés

à l'Assemblée Générale,

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Article 9

Compétence

L'Assemblée générale dispose des pouvoirs qui lui sont attribués expressément par la loi et par les statuts, à

savoir

1. L'approbation des comptes, arrêtés au 31 décembre de l'exercice écoulé, qui auront été tenus à la disposition des membres de l'Union pendant 15 jours au siège de l'Union, conformément à l'article 8 de la Loi du 31 mars 1898;

2. Les modifications aux statuts;

3. La fixation des diverses cotisations sur propositions du Conseil d'Administration;

4. La nomination ou reconduction et la démission de membres du Conseil d'Administration

5. La fixation de la rémunération d'un membre ou des membres du Conseil d'administration dans le cas où une rémunération est accordée;

6. La reconduction et la démission du Commissaire conformément à l'article 23 et la fixation de sa rémunération;

7. La suspension et l'exclusion de membres;

8. L'approbation des budgets et de la politique à adopter,

9, La décharge aux administrateurs et au Commissaire;

10. La dissolution volontaire de l'Union et l'affectation de l'actif;

11. La nomination des administrateurs en tenant compte des critères suivants: Pour la composition du Conseil d'Administration, l'Assemblée Générale tient compte de la parité linguistique. Le but est d'atteindre autant que possible une représentation égalitaire entre francophones et néeriandophones au sein du Conseil d'Administration,

Pour autant qu'il y ait assez de candidats, il convient également de tenir compte d'une représentation minimale de 8 membres du secteur hospitalier (dont 4 membres universitaires et 4 membres non universitaires) et de 2 membres pratiquant hors secteur hospitalier.

A défaut d'un nombre suffisant de candidatures pour pouvoir garantir cette répartition, un ou des candidat(s) émanant d'un autre groupe représentatif sera ou seront nommés.

12. Tous les autres pouvoirs qui lui sont attribués spécifiquement par les statuts.

Article 10

Réunion

L'assemblée Générale Ordinaire :

Statutairement, l'Assemblée Générale se réunit au moins une fois par an, le deuxième mardi du mois de février

à 18:00 h.

L'Assemblée Générale Extraordinaire :

Le Conseil d'Administration peut en outre convoquer des Assemblées Générales extraordinaires lorsqu'il le juge

opportun ou à la demande écrite de WO membres au moins.

L'Assemblée Générale extraordinaire se réunit dans les 30 jours, sur convocation du Conseil d'Administration,

au jour, à l'heure et à l'endroit mentionnés dans la convocation.

Si l'Assemblée Générale Extraordinaire est convoquée à la demande des membres, ceux-ci doivent

simultanément communiquer au Conseil d'Administration l'ordre du jour détaillé souhaité ainsi que tous les

documents utiles à l'examen dudit ordre du jour. Cette communication est une condition de recevabilité de leur

demande de convocation.

La convocation

Les Assemblées Générales sont convoquées par le Conseil d'Administration.

Dans le cas où le Conseil d'Administration manque à cette obligation, le Commissaire est chargé des

convocations aux dites assemblées,

Les convocations à l'Assemblée Générale mentionnent l'ordre du jour et sont envoyées exclusivement par e-

mail au moins quinze (15) jours avant la date de l'Assemblée Générale aux membres, aux administrateurs et au

Commissaire, à la dernière adresse mail communiquée par le membre.

Tout membre doit communiquer à l'administration de l'Union son adresse mail et tout changement éventuel de

celle-ci, L'information doit être communiquée à l'adresse mail suivante info@SBR-BVR.be,

Les convocations sont réputées avoir eu lieu au moment de leur envoi.

Tout membre sera en tout cas réputé avoir été convoqué dès lors que l'intéressé est présent ou représenté à

l'assemblée.

L'ordre du jour :

A la demande commune de 50 membres au moins, des points supplémentaires à porter à l'ordre du jour

peuvent être proposés au Conseil d'Administration pour l'Assemblée Générale Ordinaire. Ces points

supplémentaires à inscrire à l'ordre du jour doivent parvenir au Conseil d'Administration au moins un mois avant

la date de l'Assemblée Générale ordinaire.

Le Conseil d'Administration dispose d'un pouvoir d'appréciation discrétionnaire et peut refuser d'inscrire à

l'ordre du jour des points qu'il ne juge pas opportuns.

Article 11

Bureau

Les assemblées générales sont présidées par le président du Conseil d'Administration ou, en l'absence de

celui-ci, par le vice-président ou, en l'absence de ce dernier, par le plus âgé des administrateurs présents.

Le président de l'assemblée désigne un secrétaire et l'assemblée nomme un ou plusieurs scrutateurs.

Ensemble ils forment le Bureau,

Article 12

Droit de vote

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -16/01/2014 - Annexes du Moniteur belge Moo 2.2

Seuls les membres effectifs ont un droit de vote. Tous les membres effectifs ont un droit de vote égal,

indépendamment de leur sous-catégorie.

Chaque membre effectif dispose d'une (1) voix.

Article 13

Vote

Les décisions sont prises à la majorité des voix, sous réserve des exceptions prévues expressément par les

présents statuts ou par la loi du 31 mars 1898 et plus particulièrement à l'art. 4.8.

L'assemblée ne peut délibérer sur des points qui ne sont pas inscrits à l'ordre du jour que si tous les membres

sont présents ou représentés et pour autant qu'une décision à cet effet ait été prise à l'unanimité. L'unanimité

requise est établie s'il n'est fait mention d'aucune opposition dans le procès-verbal de l'assemblée.

Article 14

Procurations

Les membres effectifs empêchés peuvent se faire représenter par un autre membre effectif, porteur d'une

procuration écrite« Un membre effectif ne peut être porteur que de deux (2) procurations.

Les personnes faisant usage de ce droit sont prises en compte dans le calcul du nombre de présences

requises.

Article 15

Procès-verbal

Le procès-verbal de l'Assemblée Générale est rédigé par le Secrétaire et signé par les membres du Bureau

ainsi que par tous les administrateurs qui le souhaitent.

TITRE IV

ADMi NISTRATiON/DIRECTLO N

ARTICLE 16

Généralités

L'Assemblée Générale nomme les membres du Conseil d'Administration conformément à l'article 9.11 et décide

en la matière à la majorité simple des voix des membres effectifs présents et représentés.

Lorsque, sans motifs valables, un membre du Conseil d'Administration n'assiste pas à plus de trois réunions

consécutives, le Conseil d'Administration peut soumettre son remplacement à l'Assemblée Générale

Article 17

Conseil d'Administration

L'administration de l'Union Professionnelle est confiée à un Conseil d'Administration constitué de 16 membres

effectifs au maximum, dont un Président, un Vice-président et un Secrétaire. Il doit comprendre trois (3)

membres nommés par l'Assemblée Générale en application de l'article 9.11 avec le statut de « administrateurs

scientifiques ».

Les fonctions précitées ne peuvent en aucun cas être cumulées.

Les candidatures au Conseil d'Administration doivent être adressées par écrit au Conseil d'Administration au

plus tard un mois avant l'Assemblée Générale Ordinaire.

L'administration de l'Union ne peut être confiée qu'à des Belges ou à des étrangers admis ou autorisés à

s'établir dans le Royaume et enregistrés au registre de la population.

Le président, le vice-président et le secrétaire du Conseil d'Administration sont élus en leur sein par les

membres du Conseil d'Administration.

Pour la nomination du Président, il sera toujours veillé à ce que le Président et le Vice-président soient issus

d'un groupe linguistique différent de manière à respecter une parité linguistique.

Si le nombre de membres du Conseil d'Administration est réduit à sept, le Conseil d'Administration convoquera

une Assemblée Générale pour compléter le Conseil.

Le Conseil d'Administration peut inviter des tiers à assister en totalité ou en partie à ses réunions le cas échéant

par référence à un ou plusieurs points de l'ordre du jour.

Article 18

Durée des mandats des administrateurs

La durée des mandats d'administrateurs est, sous réserve des dispositions de l'article 24 qui porte sur la

cooptation, de trois (3) ans.

Chaque mandat commence à courir à l'issue de l'Assemblée Générale Ordinaire ayant décidé la nomination et

prendra fi à l'issue de l'Assemblée Générale tenue trois ans plus tard.

Les mandats sont reconductibles.

Si les administrateurs sont nommés par une Assemblée Générale Extraordinaire, leur mandat commencera

également à courir à l'issue de cette même Assemblée Générale Extraordinaire ayant décidé la nomination

mais prendra fin à l'issue de l'Assemblée Générale Ordinaire suivante.

Un candidat ayant atteint l'âge de 70 ans ne peut plus être désigné comme administrateur et son mandat ne

pourra être renouvelé.

Toutefois, sur une proposition unanime du Conseil d'Administration, l'Assemblée Générale peut déroger à la

limite d'âge et accorder un mandat complémentaire à un administrateur.

Article 19

Rémunération des administrateurs

Sauf décision contraire de l'Assemblée générale, le mandat d'administrateur est gratuit, à l'exception du mandat

du Président en charge de la gestion journalière dont la rémunération est fixée par le Conseil d'Administration.

Les membres du Conseil d'Administration ont droit à une indemnité pour leurs frais de déplacement.

Tous les autres frais doivent être approuvés par l'administrateur désigné à cet effet dans les trois mois du jour

où ils furent exposés.

Article 20

Compétences

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Le Conseil d'Administration est investi des pouvoirs les plus étendus pour la gestion et l'administration de

l'Union, en ce compris la gestion des biens détenus par l'Union, et peut exercer tous les droits ou les pouvoirs que la loi ou les statuts ne réservent pas expressément à l'Assemblée Générale.

Les taches suivantes sont assumées et réparties au sein du Conseil d'Administration:

- Le Président surveille et assure l'exécution des statuts et des règlements éventuels, Il maintient l'ordre dans les réunions; il prend toutes les mesures pour l'exécution des décisions du Conseil d'Administration; il signe conjointement avec le Secrétaire, tous les actes, arrêtés ou délibérations et représente l'Union dans tous ses rapports avec les autorités publiques et les tiers.

- Le Vice-président est investi des mêmes fonctions que le Président, mais il ne remplit sa mission que si le Président est absent ou indisponible. Lorsqu'un des autres membres du Bureau se trouve temporairement dans l'incapacité d'exercer son mandat, le Conseil d'Administration peut confier ses tâches provisoirement à un autre membre.

- Le Secrétaire est chargé de tous les travaux d'écritures de l'Union. Il rédige les procès-verbaux du Conseil d'Administration. Il tient la liste des membres de l'Union à jour, conformément à la loi du 31 mars 1898, et soumet au Conseil d'Administration les demandes d'adhésion. Il garde les archives de l'Union. Il peut se faire assister dans ses missions par les services de secrétariat d'une fédération d'unions professionnelles constituée conformément à la loi du 31 mars 1898, auprès de laquelle l'Union Professionnelle est affiliée.

Le Conseil d'Administration suit les recommandations de l'Assemblée Générale et exécute ses décisions. Si cela entre dans les objectifs de l'Union, le Conseil peut également intervenir publiquement, Le Conseil d'Administration doit rendre compte de ses actes et de ses décisions à l'Assemblée Générale.

Le Conseil d'Administration est égaiement compétent pour proposer des candidats en cas de vacance au sein du Collège de Radiologie, du Groupement des Unions Professionnelles Belges de Médecins Spécialistes (GBS), de l'Union Européenne des Médecins Spécialistes (UEMS) (FR et NL) et au sein de la Commission d'Agrément des médecins spécialistes dans le cadre de l'arrêté royal du 21 avril 1983. Les candidats proposés pour cette Commission d'Agrément seront uniquement des membres n'exerçant pas dans un cadre

universitaire.

Le Conseil d'Administration peut en outre créer des structures (comités) fonctionnant sous sa surveillance et son contrôle et qui sont destinées à faciliter et à améliorer l'image et la gestion de l'Union Professionnelle et à mieux faire connaître son image et ses intérêts. Le Conseil d'Administration doit à cet effet constituer un Comité Scientifique sous la surveillance et la direction des administrateurs qui ont été élus comme « membres scientifiques » du Conseil d'Administration par l'Assemblée Générale.

En outre, le Conseil d'Administration peut également constituer un Comité Professionnel, un Comité de relations publiques, etc. Il peut le cas échéant en définir les modalités de fonctionnement et, par exemple, la composition, les compétences et la représentation des membres de ces structures au sein ou auprès du Conseil d'Administration, par un règlement d'ordre intérieur conformément à l'article 34.

Article 21

Gestion journalière

Le Conseil d'Administration peut déléguer la gestion journalière de l'Union à une ou plusieurs personnes physiques, membre(s) ou non-membre(s) du Conseil d'Administration.

Ces personnes agiront séparément, conjointement ou en tant que collège, selon la décision du Conseil

d'Administration, Le cas échéant, le Conseil d'Administration limite leur compétence de représentation. Ces limitations ne sont pas opposables à des tiers

La personne à qui la gestion journalière est confiée porte le titre de "directeur' et, si cette personne est administrateur de l'Union, le titre d' "Administrateur délégué".

Le statut d'Administrateur Délégué est compatible avec les fonctions visées à l'article 20.

Article 22

Prise de décision et réunion

Le Conseil d'Administration se réunit au moins 5 fois l'an ainsi que chaque fois que l'intérêt de l'Union Professionnelle l'exige,

La réunion est convoquée par le Président ou par au moins 3 administrateurs.

Pour que Conseil d'Administration puisse délibérer valablement, la présence ou la représentation de la moitié des membres du Conseil d'Administration précité est requise.

Les administrateurs absents peuvent donner une procuration écrite à un autre administrateur à raison d'une (1) procuration par administrateur présent.

Les décisions sont prises à majorité la simple des voix exprimées, les abstentions n'étant pas comptabilisées. En cas de partage des voix, la voix du Président est déterminante.

En outre, une proposition portant sur des aspects scientifiques ne peut être votée que si elle recueille à la fois la majorité des voix des administrateurs et la majorité de votes favorables des administrateurs scientifiques présents.

Article 23

Procès-verbaux

Les délibérations du Conseil d'Administration sont consignées dans des procès-verbaux qui lors du Conseil d'Administration suivant sont signés par les administrateurs ayant participé à la délibération. Les procurations, ainsi que les avis écrits, y restent attachés. Lesdits procès-verbaux et annexes sont conservés au siège de l'Union, soit sous leur forme originale dans un registre spécial, soit sous forme électronique sécurisée, sous quelque support que ce soit et dans des conditions donnant une garantie suffisante de durabilité, d'intégralité et de copie fidèle et durable.

Sauf délégation particulière par le Conseil d'Administration, les copies ou extraits desdits procès-verbaux, à présenter dans tous les actes judiciaires ou extrajudiciaires, sont signés par un administrateur,

Article 24

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -16/01/2014 - Annexes du Moniteur belge Y M0D 2.2

Cooptation

Dans le cas où un membre du Conseil d'Administration disparaît en cours d'exercice, un remplaçant peut

intégrer le Conseil d'Administration par cooptation. Son statut d'administrateur coopté sera valable jusqu'à

l'Assemblée Générale suivante, extraordinaire ou non.

Lors du choix de l'administrateur à coopter, le Conseil d'Administration veillera à tenir compte dans un souci de

continuité, autant que faire se peut, des compétences et du profil professionnel de l'administrateur à remplacer.

Article 25

Responsabilité

Les administrateurs ne contractent aucune obligation personnelle concernant les engagements de l'Union

professionnelle, mais ils sont responsables de l'exécution de leur mandat et des fautes commises dans leur

gestion, en vertu du droit commun et de la Loi du 31 mars 1898.

Article 26

Délégations

Le Conseil d'Administration et la ou les personne(s) à qui la gestion journalière a été confiée peuvent, dans le

cadre de cette gestion, attribuer des compétences spécifiques bien définies à une ou plusieurs personnes de

leur choix.

Les mandataires engagent l'Union Professionnelle dans les limites des délégations qui leur ont été confiées,

sans préjudice de la responsabilité du mandant en cas de dépassement de leur compétence de délégation.

Article 27

Représentation

L'Union est représentée dans les actes, y compris ceux où intervient un fonctionnaire public, et en justice ;

- soit par le Président

- soit par la personne à qui la gestion journalière de l'Union a été confiée (directeur ou administrateur délégué)

-soit par 2 administrateurs agissant conjointement

L'Union est en outre valablement représentée par des mandataires spéciaux, dans les limites de leur mandat.

TITRE V

GESTION DES BIENS -- PLACEMENT DES FONDS  REGLEMENT DES COMPTES

ARTICLE 28

Emploi de l'avoir et des ressources

Le Conseil d'Administration décide de l'emploi des fonds de l'Union, dans les limites tracées par la loi du 31

mars 1898. Le Conseil d'Administration rendra compte à l'Assemblée Générale.

Les pouvoirs de signature sur les comptes bancaires sont définis par le Conseil d'Administration.

Article 29

Budgets et comptes

L'exercice comptable de l'Union court du ler janvier au 31 décembre de chaque année. A la fin de l'exercice

comptable, les comptes de l'année écoulée sont immédiatement clôturés par le Conseil d'Administration et

l'inventaire et le bilan sont établis ainsi que le budget pour l'année suivante. Ces documents sont communiqués

au Commissaire au plus tard le 31 janvier,

Ces pièces comptables, ainsi que le rapport du Commissaire, sont soumis pour approbation à l'Assemblée

Générale, dans les deux (2) mois suivant la clôture de l'exercice comptable.

Les comptes et les budgets sont communiqués au moins huit jours avant l'Assemblée Générale au

Commissaire et aux membres effectifs.

Le solde bénéficiaire éventuel complète l'actif de l'Union et ne peut en aucun cas être rétrocédé aux membres

sous forme de dividendes ou de toute autre façon,

Un capital de fonctionnement doit être accordé au Comité Scientifique.

Aux éventuels autres Comités et Conseils Un capital de fonctionnement pourra être accordé.

TITRE VI

MODIFICATIONS AUX STATUTS  DISSOLUTION  LIQUIDATION

ARTICLE 30

Vote

Les modifications aux statuts, la dissolution de l'Union Professionnelle ou une désaffiliation du 'Groupement des

Unions Professionnelles Belges de Médecins Spécialistes' ne pourront être valablement décidées qu'à la

majorité des trois quarts des voix des membres présents lors d'une Assemblée Générale spécialement

convoquée à cette fin et composée au moins de la moitié des membres ayant droit de vote.

Lorsqu'une Assemblée Générale convoquée pour prononcer la dissoluticn de l'Union ou pour modifier ses

statuts ne réunit pas, directement ou par procuration, au moins la moitié des membres ayant droit de vote, une

nouvelle Assemblée Générale Extraordinaire, convoquée à cette même fin, peut délibérer valablement quel que

soit le nombre de membres ayant droit de vote présents ou représentés. Un délai minimal de 15 jours doit être

respecté entre les deux assemblées.

Article 31

Liquidation

L'Assemblée qui prononcera l'éventuelle dissolution de l'Union Professionnelle déterminera, conformément aux

dispositions légales, l'emploi de l'actif social et désignera, si besoin, un ou plusieurs liquidateurs chargés de la

liquidation.

Les biens de l'Union Professionnelle seront attribués à une oeuvre ou structure similaire ou connexe sans but

lucratif. Cette attribution n'aura d'effet que si l'affectation donnée aux biens est considéré comme conforme à la

loi par le Conseil d'Etat ou par l'administration compétente au moment de la liquidation pour autant qu'un tel

contrôle soit encore requis par la loi,

TITRE VII

DISPOSITIONS DIVERSES

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -16/01/2014 - Annexes du Moniteur belge

Moo 2.2

ARTICLE 32

Contrôle

Bien que l'Union n'y soit pas tenue per la loi, le contrôle de la situation financière de l'Union, des comptes

annuels et du respect de la loi et des présents statuts et des opérations à constater dans les comptes annuels,

est confié à un Commissaire qui est nommé par l'Assemblée Générale parmi les membres de l'<dnstitut des

Réviseurs d'Entreprises».

Le Commissaire est toujours nommé pour un mandat d'une durée de 3 ans reconductible.

Les émoluments du Commissaire consistent en un montant fixé par l'Assemblée Générale au début de son

mandat. Ces émoluments peuvent uniquement être modifiés (à l'exception de l'indexation) de l'accord des

parties.

Les émoluments du Commissaire et les montants des émoluments liés à des prestations exceptionnelles ou à

des tâches spécifiques exercées par le Commissaire figurent en annexe des comptes annuels.

L'Union ne peut lui consentir aucun prêt ou avance, ni donner ou constituer de garanties à son profit.

Article 33

Emploi des langues

La langue française et la langue néerlandaise seront employées au même titre par l'Union tant à l'Assemblée

Générale qu'au Conseil d'Administration. La règle qui prévaut est que chacun s'exprimera, au choix, en français

ou en néerlandais, tant à l'oral et qu'à l'écrit.

Article 34

Règlement d'ordre intérieur

Le Conseil d'Administration peut élaborer ou adapter un règlement d'ordre intérieur à la majorité simple, En cas

de partage des voix, la voix du Président du Conseil d'Administration ou de son remplaçant est déterminante.

Il ne sera applicable ou adapté qu'après ratification par l'Assemblée Générale à la majorité simple des voix

après avoir été repris in extenso à l'ordre du jour.

Article 35

Relations avec les autres unions professionnelles

L'Union peut établir des relations avec d'autres unions professionnelles et sociétés scientifiques dans le cadre

de son objet. Le Conseil d'Administration ou toute personne mandatée par lui à cet effet, administrateur ou

non, est chargée de l'établissement, de l'organisation et du suivi de ces relations. Le Conseil d'Administration

devra faire rapport sur ce point à l'Assemblée Générale_

Article 36

Affiliation au 'Groupement des Unions Professionnelles Belges de Médecins Spécialistes'

L'Union professionnelle est affiliée au Groupement des Unions Professionnelles Belges de Médecins

Spécialistes conformément à la loi du 31 mars 1898, en particulier l'article 18.

Les candidats à la représentation de l'Union Professionnelle au sein de l'organe de direction de ce groupement

d'unions professionnelles sont désignés par le Conseil d'Administration à la simple majorité des voix. En cas de

partage des voix, la voix du Président ou de son remplaçant est déterminante.

Article 37

Différends (Compétence)

Pour tous les différends entre l'Union et ses membres ou entre ses membres mêmes concernant des questions

relatives à l'Union et à l'exécution des présents statuts et dans l'hypothèse où aucune solution ne peut être

trouvée en interne, le différend est tout d'abord soumis à un médiateur conformément à l'article 1724 et suivants

du Code judiciaire et ce sans préjudice de l'article 4, 10° de !a loi sur les unions professionnelles du 31 mars

1898.

En cas d'échec de la médiation, tout différend sera de la compétence exclusive des tribunaux du siège de

l'Union, sauf si l'Union y renonce expressément par écrit.

Article 38

Langue des statuts

Les présents statuts sont établis en langue française et en langue néerlandaise, les deux textes faisant foi. En

cas de doutes, de discussion ou de problèmes d'interprétation concernant la version francophone ou

néerlandophone des statuts, la version de la langue de celui qui était Président à la date du premier courrier

mentionnant la problématique primera.

Article 39

Législation pour tout ce qui n'est pas défini dans les statuts

Pour tout ce qui n'est pas réglé par les présents statuts, il est fait référence à la législation applicable aux

unions professionnelles et aux lois belges de manière générale.

2. Tous pouvoirs sont conférés au conseil d'administration avec pouvoir de substitution pour l'exécution de

la résolution qui précède afin d'assurer les formalités auprès d'un guichet d'entreprise en vue d'assurer la

modification des données dans la Banque Carrefour des Entreprises et, le cas échéant, auprès de

l'Administration de la Taxe sur la Valeur Ajoutée.

3, tous pouvoirs sont conférés au notaire soussigné afin de rédiger le texte de la coordination des statuts de

l'union professionnelle, le signer et le déposer conformément aux dispositions légales applicables en la matière.

POUR EXTRAIT ANALYTIQUE CONFORME.

Joost DE POTTER,

Notaire

Pour dépôt simultané

- expédition du procès-verbal de carence du 24/09/2013

Mentionner sur la dernière page du Volet B:

Au recto : Nom et qualité du notaire instrumentant ou de la personne ou des personnes ayant pouvoir de représenter l'association, la fondation ou l'organisme à l'égard des tiers

Au verso : Nom et signature

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~ C."G

Bíjtágén bij liéf Sélgischi Staatsblad -16/01/2014 - Annexes du Moniteur belge

Volet B - Suite

M0D 2.2

' Résérvé

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Monitëur '"' belge

- expédition du procès-verbal du 23/10/2013

- une liste de présence

- le texte des nouveaux statuts

15/12/2014
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In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad p 5 -12- 2014

bekend te maken kopie na indiening van de akte bij

FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie gE GiSCH STAATSBLAD

WIRRO 11 iw

Onclememingsnu 0471.318.644

Balais: ~:

(voluit) : Belgische Vereniging voor Radiologie

Rechtsvoren : Beroepsvereniging

WIJZIGING VAN DE STATUTEN

Op haar buitengewone algemene vergadering van 15 november 2014 heeft de Belgische Vereniging voor Radiologie beslist om het artikel 32 van haar statuten als volgt te wijzigen:

De zin "Hoewel de Vereniging daartoe niet wettelijk verplicht is, wordt het toezicht over de financiële toestand van de Vereniging, de jaarrekening en de naleving van de wet en onderhavige statuten en de verrichtingen vast te stellen in de jaarrekening, toevertrouwd aan een Commissaris, benoemd door de Algemene Vergadering onder de leden van het "Instituut van de Bedrijfsrevisoren""

wordt geschrapt en vervangen door:

"Hoewel de Vereniging daartoe niet wettelijk verplicht is, kan het toezicht over de financiële toestand van de Vereniging, de jaarrekening en de naleving van de weten onderhavige statuten en de verrichtingen vast te stellen in de jaarrekening, toevertrouwd worden aan een Commissaris, benoemd door de Algemene Vergadering al dan niet onder de leden van het "Instituut van de Bedrijfsrevisoren".

Voor eensluidend verklaard,

Dr. Christian Delcour, Dr. Geert Villeirs,

Secretaris Voorzitter

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -15/12/2014 - Annexes du Moniteur belge

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15/12/2014
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Copie à publier aux annexes du Moniteur belge aprè ---

l'acte au SPF Economie, P.M.E., Classes Moyenn renpot-deei-Ëiea eSTA.ATSBLAD

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(en entier; Société Belge de Radiologie

FG; me juridique ' Union professionnelle

Obtat dr- t'act MODIFICATION DES STATUTS

Lors de son assemblée générale extraordinaire du 15 novembre 2014, la Société Belge de Radiologie a décidé de modifier l'article 32 de ses statuts comme suit :

La phrase "Bien que l'Union n'y soit pas tenue par la loi, le contrôle de la situation financière de l'Union, des comptes annuels et du respect de la loi et des présents statuts et des opérations à constater dans les comptes annuels, est confié à un Commissaire qui est nommé par l'Assemblée Générale parmi les membres de l'institut des Réviseurs d'Entreprises"

est supprimée et remplacée par :

"Bien que l'Union n'y soit pas tenue par la loi, le contrôle de la situation financière de l'Union, des comptes annuels et du respect de la loi et des présents statuts et des opérations à constater dans les comptes annuels, peut être confié à un Commissaire qui est nommé par l'Assemblée Générale parmi les membres ou non de !"'Institut des Réviseurs d'Entreprises".

Pour extrait conforme,

Dr Christian Delcour, Dr Geert Villeirs,

Secrétaire Président

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Coordonnées
SOCIETE BELGE DE RADIOLOGIE

Adresse
AVENUE DE LA COURONNE 20 1050 BRUXELLES

Code postal : 1050
Localité : IXELLES
Commune : IXELLES
Région : Région de Bruxelles-Capitale