VLAAMSE UNIVERSITEITEN EN HOGESCHOLEN RAAD, AFGEKORT : VLUHR

Association sans but lucratif


Dénomination : VLAAMSE UNIVERSITEITEN EN HOGESCHOLEN RAAD, AFGEKORT : VLUHR
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 832.132.118

Publication

28/05/2014
ÿþ MOD 2.2

In de bijlagen bij heleelgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging vadâe akte ter griffie

, neergelegakenvengen op

.:

. .

ter griffie van de Nederlandstalige rechtbank van koophandel Brussel

Ondernemingsnr : 0832.132.118

Benaming

(voluit) : Vlaamse Universiteiten en Hogescholen Raad

(verkort) VLUHR

Rechtsvorm vzw

Zetel: Ravensteingalerij 27 bus 3-6, 1000 Brussel

Onderwerp akte: Raad van Bestuur

De Algemene Vergadering van 2 oktober 2013 heeft professor Anne De Paepe en professor Rik Torfs benoemd als bestuurders. Zij volgen professior Marc Waer en professor Paul Van Cauwenberge op in de Raad van Bestuur.

De Algemene Vergadering besliste via schriftelijke procedure op 14 februari 2014 de heer Luc Van de Velde te benoemen als bestuurder. Hij volgt de heer Ben Lambrechts op in de Raad van Bestuur.

De Raad van Bestuur is dan als volgt samengesteld:

-Willy Claes, voorzitter associatie Universiteit-Hogescholen Limburg, voorzitter VLUHR -Toon Martens, algemeen directeur Katholieke Hogeschool Leuyen, ondervoorzitter VLUHR -Paul De Knop, rector, Vrije Universiteit Brussel, secretaris VLUHR

-Dirk Broos, algemeen directeur Karel de Grote-Hogeschool

-Bert Hoogewijs, algemeen directeur Hogeschool Gent

-Luc Van de Velde, algemeen directeur Erasmus hogeschool Brussel

-André Oosterlinck, voorzitter associatie KU Leuven

-Anne De Paepe, rector Universiteit Gent

-Alain Verschoren, rector Universiteit Antwerpen

-Rik Torfs, rector Katholieke Universiteit Leuven

Willy Claes

voorzitter

Voor

beho

den

gtià

DL

1.1

DL

gtià

e

gtià gtià

er g q

eq

oo eq

"a

TLe' gtià

DL

gtià

P:

19 MEI 2014

opq% ealg%btra regspilerilffla: a» en

09/04/2013
ÿþ MOD 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

Voor 11111111mgmeefidi BRUSSEL

beho'

den

2 8 MRT 2013

Ondernemingsnr : 0832.132.118

Benaming

(voluit) : Vlaamse Universiteiten en Hogescholen Raad

(verkort) : VLUHR

Rechtsvorm : vzw

Zetel : Ravensteingalerij 27 bus 3-6, 1000 Brussel

Onderwerp akte : statutenwijzigingen . benoeming bestuurders

Op 12 december 2012 en op 4 februari 2018 is de buitengewone Algemene Vergadering samengeroepen met als agendapunten de wijziging van de statuten. Op de buitengewone Algemene Vergadering van 4 februari 2013 Is tevens de bevestiging van de benoeming van de bestuurders geagendeerd!

De vereniging werkd opgericht bij akte veriden voor notaris Frank DEPUYT, te{ Sint-Jans-Molenbeek, op 20 december 2010, bekendgemaakt in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad vara 31 december 2010, onder nummer 10191315. De statuten werden een eerste maal gewijzigd op 4 februari;2011, bekendgemaakt in de Bijlagen biij het Beligsch Staatsblad van 23 februari 2011, onder nummer 0029865. De vennootschap is ingeschreven in het rechtspersonenregister te Brussel, onder het ondememingsnunmer 0832.132.118.

EERSTE BESLISSING

De wijziging van de statuten is naar aanleiding van (1) de door de Algerhene Vergadering genomen beslissing om de Raad van Bestuur uit te breiden van vijf naar tien leden, (2) de beslissingsregels van de Raad van Bestuur en (3) de mogelijkheid van schriftelijke procedure voor de Algemene;Vergadering uitsluitend voor de bevestiging van de benoeming van de bestuurders. Hiervoor zijn de artikels 5, 6, 7 en 10 aangepast. Bijgevolg ziet de nieuwe integrale tekst van de statuten van de vereniging eruit als `volgt:

Hoofdstuk I BENAMING, ZETEL EN DOEL

Artikel 1. -- Naam

1.1 De vereniging zonder winstoogmerk wordt genoemd de 'Vlaamse Universiteiten en Hogescholen Raad', afgekort VLUHR en hierna als de vereniging aangeduid.

1.2De vereniging werd opgericht door de volgende drieëndertig (33) rechtspersonen, conform artikel 9quaterdecies van het decreet van 4 april 2003 betreffende de herstructurering; van het hoger onderwijs in Vlaanderen.

LZes.{6.}uraiversiteiten_verenigd.in. ULIR,.zijnde:

1.Universiteit Antwerpen, afgekort'UA', rechtspersoon met zetel te 2000 Antwerpen, Prinsstraat 13, RPR

Antwerpen, KBO 0257.216.482;

2.Universiteit Gent, rechtspersoon met zetel te 9000 Gent, Sint-Pietersnieuwstraat 25, RPR Gent, KBO

0248.015,142;

3.Universiteit Hasselt, openbare instelling met zetel te 3950 Diepenbeek, Agoraiaan, Gebouw D, RPR

Hasselt, KBO 0208.359.859.

4.Vrije Universiteit Brussel, afgekort 'V.U.B.', rechtspersoon met zetel te 1050 Elsene, Pleinlaan 2, RPR

Brussel, KBO 0449.012.406;

5.Katholieke Universiteit te Leuven, afgekort'K.U.L.', rechtspersoon met zetel te 3000 Leuven, Oude Markt

13, RPR Leuven, KBO 0419.052.173;

6.HUB-KUBrussel, vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 1000 Brussel, Warmoesberg 26, RPR

Brussel, KBO 0413.332.341;

ll.Tweeëntwintig (22) hogescholen verenigd in VLHORA, zijnde:

Op de laatste biz, van Luik B vermelden : Recto : Naam en

1..,.,.1....:..ih..;.i ....., .a..,..nLri.u~..n.-.~n.......tn .,.,,..r:.. L...I..:: .....~ .J...

Bijlagen bij hel Belgisch Staatsblad - 09/04/2013 - Annexes du Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/04/2013 - Annexes du Moniteur belge

MDD 2.2

1.Artesis Hogeschool Antwerpen, rechtspersoon met zetel te 2000 Antwerpen, Keizerstraat 15, RPR Antwerpen, KBO 0257.228.855;

2.Arteveldehogeschool, vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 9000 Gent, Hoogpoort 15, RPR Gent, KBO 0474.120.360;

3.Erasmushogeschool Brussel, Vlaamse autonome hogeschool, rechtspersoon met zetel te 1070 Anderlecht, Nijverheidskaai 170, RPR Brussel, KBO 0255.710.113;

4.Groep T, vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 3000 Leuven, Andreas Vesaliusstraat 13, RPR Leuven, KBO 0419.169.365;

5.Hogere Zeevaartschool, openbare instelling met zetel te 2030 Antwerpen, Noordkasteel-Oost 6, RPR Brussel, KBO 0850.036.932;

6.Hogeschool Gent, rechtspersoon met zetel te 9000 Gent, Kortrijksesteenweg 14, RPR Gent, KBO 0255.647.755;

7.Hogeschool Sint-Lukas Brussel, vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 1030 Schaarbeek, Paleizenstraat 70, RPR Brussel, KBO 0456.252.663;

8.lnrichtende Macht van de Vlaamse Katholieke Hogeschool voor Wetenschap & Kunst, afgekort 'W & K', vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 1030 Schaarbeek, Koningsstraat 328, RPR Brussel, KBO 0456.758.944;

9.Hogeschool West-Vlaanderen, Vlaamse autonome hogeschool, rechtspersoon met zetel te 8500 Kortrijk, Merksesteenweg 58, RPR Kortrijk, KBO 0259.366.716;

10.HUB-EHSAL, vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 1000 Brussel, Stormstraat 2, RPR Brussel, KBO 0408.429.584;

11.Karel de Grote Hogeschool, Katholieke Hogeschool Antwerpen, vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 2018 Antwerpen, Van Schoonbekestraat 143, RPR Antwerpen, KBO 0458.402,105;

12.Katholieke Hogeschool Zuid-West-Vlaanderen, afgekort `Katho', vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 8500 Kortrijk, Doomiksesteenweg 145, RPR Kortrijk, KBO 0455.922.071;

13.Katholieke Hogeschool Brugge-Oostende, afgekort `K.H.B.O.', vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 8200 Brugge, Xaverianenstraat 10, RPR Brugge, KBO 0455.932.266;

14.Katholieke Hogeschool Kempen, vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 2440 Geel, Kleinhoefstraat 4, RPR Turnhout, KBO 0409.667.028;

15.Katholieke Hogeschool Leuven, afgekort 'KHLeuven', vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 3001 Leuven, Abdij van Park 9, RPR Leuven, KBO 0455.645.523;

16.Katholieke Hogeschool Limburg, afgekort `KHLim', vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 3590 Diepenbeek, Agoralaan ZN bus 1, RPR Hasselt, KBO 0417.195.515;

17.Katholieke Hogeschool Sint-Lieven, afgekort `KaHo Sint-Lieven', vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 9000 Gent, Gebroeders De Smetstraat 1, RPR Gent, KBO 0457.545.832;

18.Lessius Antwerpen, vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 2018 Antwerpen, Jozef De Bomstraat 11, RPR Antwerpen, KBO 0420.575.568;

19.Lessius Mechelen, vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 2800 Mechelen, Zandpoortvest 13, RPR Mechelen, KBO 0455.411.733;

20.Plantijn Hogeschool  Autonoom provinciebedrijf, autonoom provinciebedrijf met zetel te 2000 Antwerpen, Meistraat 5, RPR Antwerpen, KBO 0267.308.046;

21Provinciale Hogeschool Limburg  Autonoom provinciebedrijf, rechtspersoon met zetel te 3500 Hasselt, Elfde-Liniestraat 24, RPR Hasselt, KBO 0267.308.838;

22.Xios Hogeschool Limburg, Vlaamse Autonome Hogeschool, openbare instelling met zetel te 3950 Diepenbeek, Universitaire Campus, Gebouw H, RPR Hasselt, KBO 0267.310.026.

III.Vijf (5) associaties, zijnde:

1.Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 2020

Antwerpen, Middelheimiaan 1, RPR Antwerpen, KBO 0862.130.060;

2.Universitaire Associatie Brussel, afgekort 'UAB', vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 1000

Brussel, Antoine Dansaertstraat 70, RPR Brussel, KBO 0863.627.523;

3.Associatie Universiteit Gent, afgekort `UA Gent', vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 9000 Gent,

Onderbergen 1, RPR Gent, KBO 0861.892.411;

4.Associatie Katholieke Universiteit Leuven, vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 3000 Leuven,

Schapenstraat 34, RPR Leuven, KBO 0478.655.012;

5.Associatie Universiteit  Hogescholen Limburg, afgekort 'AUHL', vereniging zonder winstoogmerk met

zetel te 3590 Diepenbeek, Agoralaan, Gebouw D, RPR Hasselt, KBO 0860,773.545;

Artikel 2. - Zetel

De zetel van de vereniging is gevestigd te Ravensteingalerij 27 bus 3&6, 1000 Brussel, Gerechtelijk arrondissement Brussel. Bij beslissing van de raad van bestuur kan de zetel evenwel worden overgebracht naar elke andere plaats in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest of op het grondgebied van het Vlaamse Gewest. Elke zetelverplaatsing dient op de eerstvolgende Algemene Vergadering bekrachtigd te worden.

Artikel 3, - Doel

A

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/04/2013 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

3.1 De vereniging heeft tot doel, met uitsluiting van elk materieel winstbejag, de samenwerking tussen de Vlaamse instellingen voor Hoger Onderwijs en de associaties te bevorderen, Zij kan daartoe overleg tussen instellingen en associaties organiseren. VLUHR fungeert als gemeenschappelijk aanspreekpunt in en voor het hoger onderwijslandschap en verstrekt adviezen aan de bevoegde overheden op vraag en op eigen initiatief.

De VLUHR fungeert als platform voor de voorbereiding van en de standpuntinname bij de werking van het Vlaams Onderhandelingscomité voor het hoger onderwijs, wat de hogescholen, associaties en universiteiten betreft,

3.2De vereniging heeft eveneens volgende specifieke opdrachten:

-de externe kwaliteitszorg van de opleidingen van het Vlaamse hoger onderwijs;

-de internationale samenwerking in het Vlaamse hoger onderwijs;

-de ontwikkelingssamenwerking in het Vlaamse hoger onderwijs.

De vereniging kan ten behoeve van de uitvoering van de specifieke opdrachten een beroep doen op nieuwe of reeds functionerende zelfstandige entiteiten, of afzonderlijke zelfstandige entiteiten en rechtspersonen opzetten of daarin participeren.

Hoofdstuk Il  Algemene Vergadering

Artikel 4. - Samenstelling

De Algemene Vergadering van de vereniging bestaat uit alle leden, met name alle universiteiten verenigd in

de VLIR vertegenwoordigd door hun rector, alle hogescholen verenigd in de VLHORA vertegenwoordigd door

hun algemeen directeur en de associaties van universiteiten en hogescholen vertegenwoordigd door hun

voorzitter. Een beslissing van de Algemene Vergadering is vereist voor:

1° de wijziging van de statuten;

2° de benoeming en de mandaatbeëindiging van de bestuurders;

3° de benoeming en de mandaatbeëindiging van de commissaris(sen) en het bepalen van de

bezoldiging ingeval een bezoldiging wordt toegekend;

4° de kwijting aan de bestuurders en de commissaris(sen);

5° de goedkeuring van de begroting en van de rekening;

6° de ontbinding van de vereniging;

7° de omzetting van de vereniging in een vennootschap met een sociaal oogmerk;

8° alle gevallen waarin de statuten dat vereisen.

De vereniging dient te allen tijde ten minste drie leden te tellen.

Leden van de vereniging kunnen slechts uittreden en/of uitgesloten worden voor zover wettelijk mogelijk. In

dat geval ligt de bevoegdheid tot aanvaarding van de uittreding en/of beslissing tot uitsluiting bij de Algemene

Vergadering, tenzij wettelijk een ander orgaan van de vereniging deze bevoegdheid bedeeld zou krijgen.

Artikel 5. - Werking

5.1 De Algemene Vergadering vergadert in principe tweemaal per jaar, waarvan ten minste één vergadering plaatsvindt gedurende de eerste zes maanden die volgen op het sluiten van elk boekjaar. Op die vergaderingen worden het vaststellen van de jaarrekening, de opmaak van begroting en het jaarverslag geagendeerd. Tevens behandelt de Algemene Vergadering op voorstel van de Raad van Bestuur alle aangelegenheden die belangwekkend zijn voor het geheel van het Hoger Onderwijs.

5.2 Op ieder ogenblik kan een buitengewone Algemene Vergadering van de vereniging worden bijeengeroepen door een beslissing van de Raad van Bestuur of op vraag van minstens een vijfde van de leden. Iedere Algemene Vergadering wordt gehouden op de dag, het uur en de plaats vermeld in de oproeping,

5.3 De bevestiging van een hernieuwde samenstelling van de Raad van Bestuur zoals bepaald in artikel 6 kan door de Algemene Vergadering via schriftelijke procedure worden beslist. Hiertoe verstuurt de voorzitter het voorstel van gewijzigde samenstelling van de Raad van Bestuur naar de leden. De leden reageren binnen de vijf werkdagen na ontvangst van het voorstel van beslissing. Indien geen beslissing met eenvoudige meerderheid kan worden bekomen, dient alsnog een Algemene Vergadering te worden bijeengeroepen.

5.4 Iedere Algemene Vergadering wordt bijeengeroepen door de Raad van Bestuur, bij middel van om het even welk geschrift, met inbegrip van e-mail, ondertekent door de secretaris in naam van de Raad van Bestuur, die minstens acht dagen voor de Algemene Vergadering aan ieder lid wordt gestuurd. De agenda wordt vermeld in het oproepingsbericht. Behalve in de gevallen voorzien bij de wet, kan de vergadering geldig beraadslagen over de punten die niet op de agenda vermeld zijn.

5.5 Over de punten die niet op de agenda voorkomen, kan door de Algemene Vergadering niet geldig worden beraadslaagd en beslist, behoudens in geval van aanwezigheid of geldige vertegenwoordiging van alle leden en mits unaniem akkoord van alle leden om de punten aan de agenda toe te voegen.

5.6 Ieder lid heeft het recht de Algemene Vergadering bij te wonen. Hij kan zich laten vertegenwoordigen door elk ander lid van de vereniging. Ieder lid kan slechts één enkel ander lid vertegenwoordigen.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/04/2013 - Annexes du Moniteur belge

MOIJ 2.2

5.7 Algemene Vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de Raad van Bestuur.

5.8 In de Algemene Vergadering hebben alle leden een gelijk stemrecht en ieder lid beschikt over één stem,

5.9 De beslissingen worden bij eenvoudige meerderheid van de tegenwoordige of vertegenwoordigde stemmen genomen behoudens andersluidende bepaling in de wet of in huidige statuten. Bij de schriftelijke procedure worden de beslissingen genomen bij eenvoudige meerderheid van alle leden.

Bij staking van stemmen is het voorstel van beslissing verworpen.

5.10 De Algemene Vergadering kan slechts geldig beslissen over de ontbinding van de vereniging of wijziging van de statuten indien toepasselijke wettelijke bepalingen worden nageleefd.

5.11 De beslissingen van de Algemene Vergadering worden ingeschreven in het register van de notulen en worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris. Dit register wordt bewaard in de zetel van de vereniging, waar alle leden er ter plaats inzage kunnen van nemen,

5. 12 Aile leden of derden die van een belang doen blijken kunnen uittreksels vragen die worden ondertekend door de voorzitter van de Raad van Bestuur en door een andere bestuurder.

5.13 Iedere wijziging van de statuten moet binnen de maand na haar dagtekening worden bekendgemaakt in de Bijlagen van het Belgisch Staatsblad, Dit geldt ook voor iedere benoeming, ontslag of afzetting van een bestuurder.

Hoofdstuk III  Raad van Bestuur

Artikel 6  Samenstelling

De vereniging wordt bestuurd door een Raad van Bestuur, bestaande uit tien (10) leden. De Algemene Vergadering benoemt deze leden op voordracht van de VLHORA, de VLIR en de associatievoorzitters. VLHORA en VLIR dragen ieder vier (4) leden voor, de associatievoorzitters dragen twee (2) leden voor. De Algemene Vergadering bevestigt al dan niet hun benoeming.

Artikel 7. - Duur mandaat

De VLIR, de VLHORA en het college van associatievoorzitters kunnen ten allen tijde een nieuwe afvaardiging in de Raad van Bestuur voordragen.

Artikel 8  Voorzitter  ondervoorzitter -- secretaris

De Raad van Bestuur kiest onder zijn leden een voorzitter, een ondervoorzitter en een secretaris.

Deze personen worden in hun functie verkozen voor twee jaar. Onverminderd de mogelijkheid te worden herkozen en zonder afbreuk te doen aan het bepaalde in het vorige lid, wordt in principe bij de hernieuwing van deze functies een beurtregeling toegepast tussen de VLIR, VLHORA en de associaties.

Artikel 9  Werking

9.1De Raad van Bestuur vergadert in principe vijfmaal per jaar, op bijeenroeping door de voorzitter of zijn plaatsvervanger aangeduid volgens de rangregeling bepaald in het lid hierna.

9.2Bij afwezigheid van de voorzitter wordt zijn functie waargenomen door de ondervoorzitter of bij afwezigheid van voorzitter en ondervoorzitter door de twee overige bestuurders.

9.3De uitnodiging wordt ten minste vijf werkdagen voor de vergadering verstuurd, per post, fax, e-mail of enig ander communicatiemiddel dat resulteert in een geschreven document. De uitnodiging vermeldt de plaats, datum en uur van de vergadering. Ze bevat tevens de agenda van de vergadering, de essentiële stukken die betrekking hebben op de te behandelen dossiers en het verslag van de vorige vergadering. Het volledige dossier ligt ter inzage op de zetel van de vereniging. Over punten die niet op de agenda voorkomen, kan niet geldig worden beraadslaagd of beslist, behoudens in geval van aanwezigheid van alle bestuurders en mits unaniem akkoord van alle bestuurders om de punten aan de agenda toe te voegen.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/04/2013 - Annexes du Moniteur belge

MOP 2.2

9.4Na ontvangst van de agenda en de essentiële stukken die betrekking hebben op de te behandelen dossiers, kunnen de bestuurders hun opmerkingen en standpunten per e-mail bezorgen aan het secretariaat ten laatste twee werkdagen voor de vergadering.

De ingestuurde opmerkingen en standpunten zullen door het secretariaat worden samengebracht in één document dat bij aanvang van de vergadering aan de aanwezige leden bezorgd wordt,

9.50e secretaris-generaal van de VLIR en de secretaris-generaal van de VLHORA nemen deel aan de vergaderingen van de Raad van Bestuur met raadgevende stem.

9.6Overige werkingsregels kunnen worden vastgelegd in een intern reglement dat wordt opgesteld door de Raad van Bestuur.

Artikel 10 Beraadslaging en beslissingen

10.1De Raad van Bestuur kan slechts geldig beraadslagen indien ten minste drie vierde van de leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn,

10.2De bestuurders kunnen elkaar onderling volmacht verlenen, per post, fax, e-mail of enig ander communicatiemiddel dat resulteert in een geschreven document, om aan een vergadering van de Raad van Bestuur deel te nemen. Elk lid kan maximum één ander lid vertegenwoordigen.

10.3De Raad van Bestuur beslist bij unanimiteit. Andere dan unanieme beslissingen moeten worden genomen door de Algemene Vergadering.

10.41n uitzonderlijke gevallen, wanneer de dringende noodzakelijkheid en het belang van de vereniging het vereisen, wat in de consideransen bij het agendapunt dient te worden gemotiveerd, kan de Raad van Bestuur beslissingen nemen bij schriftelijke procedure.

Hiervoor verstuurt de voorzitter de agenda, evenals bijkomend schriftelijke informatie ter ondersteuning van de punten op de agenda, en de voorstellen van beslissing, naar de bestuurders, per post, fax, e-mail of enig ander communicatiemiddel dat resulteert in een geschreven document. Binnen de vijf werkdagen na ontvangst van de agenda, kunnen de bestuurders per post, fax, e-mail of enig ander communicatiemiddel dat resulteert in een geschreven document hun bezwaar tegen de voorgestelde werkwijze van schriftelijke besluitvorming en/of de voorstellen van beslissing meedelen aan de voorzitter, bij gebreke waaraan zij worden geacht de werkwijze van schriftelijke besluitvorming en de voorstellen van beslissing te hebben aanvaard. Indien geen unaniem akkoord van alle bestuurders met de werkwijze van schriftelijke besluitvorming wordt bereikt, wordt een tweede voorstel geformuleerd waarbij dezelfde procedure, zoals beschreven in voorgaande paragraaf, wordt gevolgd. Indien opnieuw geen unaniem akkoord van alle bestuurders met de werkwijze van schriftelijke besluitvorming wordt bereikt, dient de Raad van Bestuur alsnog bijeen te komen teneinde over de punten van de agenda te beraadslagen en te beslissen. Hiertoe dient een nieuwe uitnodiging te worden verstuurd.

10.5De bestuurder die, rechtstreeks of onrechtstreeks, persoonlijk of in hoofde van de onderwijsinstelling die hij of zij vertegenwoordigt, een belang heeft dat strijdig is met een beslissing of verrichting die tot de bevoegdheid van de Raad van Bestuur behoort, moet de Raad van Bestuur attent maken op het bestaan van het tegenstrijdige belang. De betrokken bestuurder zal met betrekking tot het punt van de agenda waarvoor hij of zij een belangenconflict heeft niet deelnemen aan de vergadering noch aan de stemming over de handeling of verrichting. Indien een bestuurder een belangenconflict heeft bij een voorstel van beslissing dat het voorwerp uitmaakt van de schriftelijke besluitvorming, maakt hij of zij de voorzitter hierop eveneens attent binnen de termijn vermeld in artikel 10.4. Indien de voorzitter binnen deze termijn geen bericht heeft ontvangen overeenkomstig artikel 10.4 worden de bestuurders geacht geen belangenconflict te hebben bij de voorstellen van beslissing.

10.6De Raad van Bestuur kan vergaderen per telefoon of videoconferentie. De algemene principes van beraadslagen blijven van kracht.

Artikel 11. - Notulen

111 De beraadslagingen van de Raad van Bestuur worden vastgelegd in notulen die goedgekeurd worden door de bestuurders en ondertekend door de voorzitter en de secretaris. De notulen worden bewaard op de zetel. Een afschrift ervan wordt na elke zitting gezonden naar de Vlaamse minister(s) bevoegd voor het hoger onderwijs en het wetenschapsbeleid.

11.2De beslissingen die door de Raad van Bestuur genomen werden met toepassing van de procedure van schriftelijke besluitvorming, worden eveneens opgenomen in de notulenboeken die worden bewaard op de zetel van de vereniging. Een afschrift ervan wordt tevens overgemaakt aan de Vlaamse minister(s) bevoegd voor het hoger onderwijs en het wetenschapsbeleid.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/04/2013 - Annexes du Moniteur belge

Moa 2.2

11.3Afschriften of uittreksels van de notulen van beraadslagingen of van de schriftelijke beslissingen die in of buiten rechte moeten worden overlegd, worden ondertekend door twee bestuurders.

Artikel 12.  Bevoegdheden

12.1Onverminderd de overige bepalingen van deze statuten, heeft de Raad van Bestuur de meest uitgebreide bevoegdheden om alle daden van bestuur te stellen die de vereniging aanbelangen, in het raam van de ruimste bekwaamheid die de wet aan de verenigingen zonder winstoogmerk toekent.

De Raad van Bestuur is in het bijzonder bevoegd om 1° aile interne reglementen van de VLUHR vast te stellen, met uitzondering van deze die op grond van een machtiging bij of krachtens deze statuten kunnen worden vastgesteld door de zelfstandige entiteiten binnen de VLUHR; 2° de algemene richtlijnen voor de organisatie en coördinatie van de taken van de VLUHR vast te leggen; 3° de personeelsformatie van de VLUHR te bepalen binnen de perken van de beschikbare kredieten; 4° het personeel van de VLHR aan te stellen en alle personeelsbeslissingen te nemen, als werkgever dan wel ais begunstigde van een detacheringsovereenkomst; 5° conventionele of institutionele samenwerkingsverbanden met andere instanties aan te gaan en zelfstandige entiteiten of rechtspersonen op te richten; 6° rechtsvorderingen uit te oefenen als eiser, verweerder of tussenkomende partij; 7° onroerende goederen te verwerven, vervreemden, huren of verhuren; 8° schenkingen definitief te aanvaarden en legaten te aanvaarden.

De Raad van Bestuur kan tevens alle beslissingen nemen die bij of krachtens de wet of de statuten niet aan enig ander orgaan zijn toegewezen. De Raad van Bestuur kan zijn bevoegdheden gedeeltelijk delegeren aan de bestuursorganen van de zelfstandige entiteiten binnen de VLUHR, die deze bevoegdheden kunnen subdelegeren. De hiervoor vermelde bevoegdheden sub 2°, 3°, 5° en 6°, zijn evenwel niet voor (sub)delegatie vatbaar.

12.2De Raad van Bestuur kan werkgroepen inrichten die functioneren onder het gezag van de Raad van Bestuur. De inrichting en bevoegdheden van elk van deze werkgroepen worden door de Raad van Bestuur bepaald en de werkingsregels worden vastgelegd in een intern reglement.

12.3De Raad van Bestuur kan tevens bureaus of comités inrichten die functioneren onder het gezag van de Raad van Bestuur. De inrichting en bevoegdheden van elk van deze bureaus of comités worden door de Raad van Bestuur bepaald en de werkingsregels worden vastgelegd in een intern reglement,

12.4De Raad van Bestuur kan een deel van zijn bevoegdheden middels bijzondere volmachten overdrachten aan derden mits het een duidelijk omschreven opdracht betreft.

Hoofdstuk 1V -- PATRIMONIUM, REKENING EN RAPPORTERING

Artikel 13,  Patrimonium

13.1 De vereniging betrekt haar werkingsmiddelen onder meer uit jaarlijkse eigen bijdragen van de leden, die proportioneel zijn met de verleende werkingstoelagen. De bijdragen worden bepaald op basis van een overeenkomst gesloten tussen de leden.

13.2De werkingsmiddelen van de vereniging kunnen worden aangevuld door toelagen vanwege de overheid, door schenkingen en giften, door leningen en door weldadige inkomsten voortkomend uit haar werking of uit haar patrimonium.

Artikel 14.  Jaarrekening

Het boekjaar van de vereniging loopt van 1 januari tot en met 31 december van ieder kalenderjaar.

leder jaar en ten laatste zes maanden na de afsluitingsdatum van het boekjaar maakt de Algemene Vergadering de jaarrekening van het voorbije boekjaar op overeenkomstig artikel 17 van de wet van zevenentwintig juni negentienhonderd eenentwintig. Uiterlijk drie (3) maanden voor de start van een nieuw boekjaar maakt de Raad van Bestuur de begroting op van het volgende boekjaar en legt deze voor aan de Algemene Vergadering. De goedgekeurde jaarrekening dient te worden neergelegd bij de griffie van de Rechtbank van Koophandel.

Artikel 15. Commissaris

15.1 De Algemene Vergadering stelt de commissaris(sen) aan die wordt/worden gekozen uit de leden van het Instituut der Bedrijfsrevisoren. De Algemene Vergadering bepaalt de termijn en opzegmodaliteiten van het mandaat van een commissaris bij diens benoeming, Een commissaris is herbenoembaar,

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/04/2013 - Annexes du Moniteur belge

MDD 2.2

15.2Een commissaris wordt belast met het toezicht op en de controle over de boekhouding van de vereniging. Een commissaris mag te allen tijde kennis nemen van de boekhoudbescheiden. De ontwerprekeningen worden aan de commissaris(sen) voorgelegd een maand voor de vergadering van de Algemene Vergadering in de loop waarvan deze laatste erover zal beslissen. Hij/zij brengt(en) bij de Algemene Vergadering verslag uit ten minste één week voor die vergadering,

Hoofdstuk V  VERTEGENWOORDIGING

Artikel 16.  Vertegenwoordiging

16.1De vereniging wordt op geldige wijze vertegenwoordigd door het gezamenlijk optreden van de voorzitter en de ondervoorzitter van de Raad van Bestuur.

16.2Binnen de grenzen van het dagelijks bestuur wordt de vereniging op geldige wijze vertegenwoordigd door de voorzitter.

16.3De personen die krachtens dit artikel bevoegd zijn om de vereniging te vertegenwoordigen hoeven tegenover derden geen blijk te geven van een beraadslaging van het orgaan van wie zij volmacht verkregen.

16.4De bevoegdheid om de vereniging in en buiten rechte te vertegenwoordigen kan door de Raad van Bestuur bij eenvoudige beslissing worden opgedragen aan één of meer personen, al dan niet bestuurder, die gezamenlijk of afzonderlijk optreden. De bevoegdheden van de genoemde personen worden afgebakend door de Raad van Bestuur.

16.5Bij ontstentenis van delegatie van vertegenwoordigingsbevoegdheid zoals bedoeld in 16.4, gelden de regelen die golden op het ogenblik van de inwerkingtreding van deze statuten.

Hoofdstuk VI WIJZIGING DER STATUTEN

Artikel 17,  Wijziging der statuten

17.1 Mits eerbiediging van de bepalingen van het (gewijzigde) decreet van 4 april 2003 betreffende herstructurering van het hoger onderwijs in Vlaanderen kunnen de statuten van de vereniging slechts worden gewijzigd door een daartoe speciaal opgeroepen Algemene Vergadering.

17.2De oproepingen zullen de tekst van de voorgestelde wijzigingen bevatten. Voor het overige gelden de wettelijke regels voor verenigingen zonder winstoogmerk inzake beraadslaging en beslissing door de Algemene Vergadering, met dien verstande dat de procedure van schriftelijke besluitvorming niet kan worden toegepast voor een wijziging van de statuten van de vereniging.

Hoofdstuk VIII  DIVERSE BEPALINGEN

Artikel 18  Inzagerecht

Alle leden kunnen op de zetel van de vereniging het register van de leden raadplegen, alsmede alle notulen en beslissingen van de Algemene Vergadering, van de Raad van Bestuur en van de personen die bij de vereniging of voor rekening ervan een mandaat bekleden, evenals alle boekhoudkundige stukken van de vereniging.

Artikel 19  Geschillenregeling

Ieder geschil tussen leden en/of bestuurders betreffende de statuten, hun uitvoering, hun interpretatie, het bestuur van de vereniging, de handelingen van de organen, de ontbinding van de vereniging, dat niet in minnelijke wijze kan worden geregeld, wordt beslecht bij wijze van bemiddeling overeenkomstig het door de Raad van Bestuur vastgestelde bemiddelingsreglement. Zolang de Raad van Bestuur geen bemiddelingsreglement heeft vastgesteld, geldt het mediatiereglement van CEPINA.

Indien de bemiddeling niet tot een beslechting van het geschil leidt, zal dit geschil definitief worden beslecht volgens het arbitragereglement van CEPINA, door één of meer arbiters die conform dit reglement zijn benoemd.

Artikel 20  Verslag

Elk jaar brengt de Algemene Vergadering, overeenkomstig de toepasselijke regelgeving, bij het Vlaams Parlement verslag uit over de werkzaamheden van de vereniging in de vorm van het jaarverslag.

Artikel 21.  Ontbinding

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/04/2013 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Ingeval van ontbinding van de vereniging uitgesproken door de rechtbank, heizij ingeval van vrijwillige ontbinding zonder dat het belangeloos doel van de vereniging werd verwezenlijkt, voor zover dat wettelijk mogelijk zou zijn, zal het vermogen van de vereniging worden bestemd aan een belangeloos doel gelijkaardig aan het doel waarvoor de vereniging werd opgericht. In geval van ontbinding omwille van de verwezenlijking van het belangeloos doel, kunnen de stichters of hun rechthebbende personen een bedrag gelijk aan de waarde van de goederen of de goederen zelf terugnemen die de stichters aan de verwezenlijking van het doel hebben besteed.

Artikel 22.  Suppletief recht

A! wat niet in de onderhavige statuten is voorzien, zal worden geregeld overeenkomstig de bepalingen van de wet van 27 juni 1921 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de verenigingen.

Artikel 22bis -- Lidmaatschapsbijdragen

De financiële bijdrageregeling wordt geregeld volgens de overeenkomst als bedoeld in artikel 13.1, Onverminderd hetgeen is voorzien in artikel 13.1 van huidige statuten, zijn de leden geen jaarlijkse Lidmaatschapsbijdragen verschuldigd,

Hoofdstuk IX  BEVOEGDHEIDSDELEGATIES AAN ZELFSTANDIGE ENTITEITEN Artikel 23. - Ontwikkelingssamenwerking

23.1 De Raad van Bestuur kan zijn bevoegdheden inzake ontwikkelingssamenwerking in het Vlaamse hoger onderwijs delegeren aan een zelfstandige entiteit in de zin van artikel 3.2, zonder afbreuk te kunnen doen aan de lijst van niet-delegeerbare bevoegdheden in de zin van artikel 12,1.

23.20e bevoegdheidsdelegatie gebeurt ten aanzien van het Bestuurscomité Ontwikkelingssamenwerking dat tin. werking met in een intern reglement, dat uitvoerhaar is na goedkeuring door de Raad van Bestuur.

23.3Het Bestuurscomité Ontwikkelingssamenwerking kan welomschreven taken opdrachten aan de directeur van de zelfstandige entiteit, aan overige personeelsleden tewerkgesteld binnen de entiteit of aan derden. Het Bestuurscomité Ontwikkelingssamenwerking specificeert of deze taken gesubdelegeerd kunnen worden.

23.4Het Bestuurscomité Ontwikkelingssamenwerking kan ad-hoc werkgroepen en structurele adviesorganen op het vlak van ontwikkelingssamenwerking in het Vlaamse hoger onderwijs inrichten. De inrichting van een structureel adviesorgaan heeft eerst uitwerking na fiattering door de Raad van Bestuur.

23.5Personeelsbeslissingen in hoofde van het personeel die taken verrichten ten bate van de ontwikkelingssamenwerking in het Vlaamse hoger onderwijs, worden genomen door de Raad van Bestuur van VLUHR op advies van het Bestuurscomité Ontwikkelingssamenwerking of de daartoe gemachtigde directeur van de zelfstandige entiteit.

23.6Zolang de delegaties en subdelegaties als vermeld in dit artikel niet zijn gegeven, wordt de bevoegdheidsverdeling in de schoot van de zelfstandige entiteit, bevoegd voor de ontwikkelingssamenwerking in het Vlaams hoger onderwijs, bepaald door de regelen die golden op het ogenblik van de inwerkingtreding van deze statuten vervat in het intern reglement van het Bureau UOS in zijn versie van 5 mei 2010.

Artikel 24. - Kwaliteitszorg

24.10e Raad van Bestuur kan zijn bevoegdheden inzake externe kwaliteitszorg in het Vlaamse hoger onderwijs zoals neergelegd in artikel 93 van het decreet van 4 april 2003 betreffende de herstructurering van het hoger onderwijs in Vlaanderen delegeren aan een zelfstandige entiteit in de zin van artikel 32, zonder afbreuk te kunnen doen aan de lijst van niet-delegeerbare bevoegdheden in de zin van artikel 12.1.

24.2De bevoegdheidsdelegatie gebeurt ten aanzien van het Bestuurscomité Kwaliteitszorg dat zijn werking regelt in een intern reglement, dat uitvoerbaar is na goedkeuring door de Raad van Bestuur.

24.3Het Bestuurscomité Kwaliteitszorg kan welomschreven taken opdrachten aan de directeur van de zelfstandige entiteit, aan overige personeelsleden tewerkgesteld binnen de entiteit of aan derden. Het Bestuurscomité Kwaliteitszorg specificeert of deze taken gesubdelegeerd kunnen worden,

24.4Het Bestuurscomité Kwaliteitszorg kan ad-hoc werkgroepen en structurele adviesorganen op het vlak van externe kwaliteitszorg in het Vlaamse hoger onderwijs inrichten. De inrichting van een structureel adviesorgaan heeft eerst uitwerking na fiattering door de Raad van Bestuur,

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/04/2013 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

24.5Personeelsbeslissingen in hoofde van het personeel die taken verrichten ten bate van de externe kwaliteitszorg in het Vlaamse hoger onderwijs, worden genomen door de Raad van Bestuur van VLUHR op advies van het Bestuurscomité Kwaliteitszorg of de daartoe gemachtigde directeur van de zelfstandige entiteit.

Artikel 25. - Internationalisering

25.1De Raad van Bestuur kan zijn bevoegdheden inzake intemationalisering in het Vlaamse hoger onderwijs delegeren aan een zelfstandige entiteit in de zin van artikel 3.2, zonder afbreuk te kunnen doen aan de lijst van niet-delegeerbare bevoegdheden in de zin van artikel 12.1.

25.2De bevoegdheidsdelegatie gebeurt ten aanzien van het Bestuurscomité Internationalisering dat zijn werking regelt in een intern reglement, dat uitvoerbaar is na goedkeuring door de Raad van Bestuur.

25.3Het Bestuurscomité Internationalisering kan welomschreven taken opdrachten aan de directeur van de zelfstandige entiteit, aan overige personeelsleden tewerkgesteld binnen de entiteit of aan derden. Het Bestuurscomité Internationalisering specificeert of deze taken gesubdelegeerd kunnen worden,

25.4Het Bestuurscomité Internationalisering kan ad-hoc werkgroepen en structurele adviesorganen op het vlak van internationalisering in het Vlaamse hoger Onderwijs inrichten. De inrichting van een structureel adviesorgaan heeft eerst uitwerking na fiattering door de Raad van Bestuur,

25.5Personeelsbeslissingen in hoofde van het personeel die taken verrichten ten bate van de internationalisering in het Vlaamse hoger onderwijs, worden genomen door de Raad van Bestuur van VLUHR op advies van het Bestuurscomité Internationalisering of de daartoe gemachtigde directeur van de zelfstandige entiteit.

TWEEDE BESLISSING

Het mandaat van de bestuurders vervalt van rechtswege onmiddellijk na de eerste Algemene Vergadering die wordt gehouden in het jaar 2013, De Algemene Vergadering van 4 februari 2013 neemt kennis van het ontslag van de besuurders:

De heer VAN den BOSSCHE, Luc (47.09.16-037.48), geboren de Aalst op 16 september 1947, wonende te 9320 Erembodegem, Dom Modest van Asschelaan 63;

De heer HOOGEWIJS, Robert (50.10.06-327.31), geboren te Loreken op 6 oktober 1950, wonende te 9840 De Pinte, Heidelaan 26;

de heer VERSCHOREN, Alain (54.08.09-337.01), geboren te Merksem op 9 augustus 1954, wonende te 2060 Antwerpen, Walenstraat 5 en

de heer HALSBERGHE, Eric (50.04.08-30944) geboren te Waregem op 9 april 1050, wonende te 8500 Kortrijk, Tarwevel 23.

Benoeming van de tien bestuurders, voorgedragen door de Vlaamse Hogescholenraad, de Vlaamse Internuniversitaire Raad en de associatievoorzitters:

functie van voorzitter: De heer CLAES, Willy (38.11.24-183.69), geboren te Hasselt op 24 november 1938, wonende te 3500 Hasselt, Beukenlaan 62;

functie van ondervoorzitter: De heer MARTENS, Antonius (53.11.24-153.63), geboren te Breda (Nederland) op 26 november 1953, wonende te 3010 Leuven (Kessel-Lo), Grensstraat 53 bus 1;

functie van secretaris: De heer DE KNOP, Paul (54.11.12-373.90), geboren te Antwerpen, op 12 november 1054, wonende te 2550 Kontich, J.B. Reykerslan 23;

bestuurders:

De heer BROOS, Dirk (66.01.01-215.81), geboren te Leuven op 1 januari 1966, wonende te 2900 Schoten,

Alfons Verdijckstraat 62;

De heer FRANCO, Dirk (59.01.26-043.35), geboren te Sint-Truiden op 26 januari 1059, wonende te 3800

Sint-Truiden, Terbiestweg 68:

De heer HOOGEWIJS, Robert (50.10.06-327.31), geboren te Lokeren op 6 oktober 1950, wonende te 9840

De Pinte, Heidelaan 26;

de heer OOSTERLINCK, André, (46.08.14-225.86), geboren te Kalken op 14 augustus 1046, wonende te

3360 Bierbeek, Parklaan 13;

de heer VAN CAUWENBERGE, Paul (49.04.02-379.36), geboren te Zottegem op 2 april 1949, wonende te

9840 De Pinte, Baron de Gieylaan 60;

de heer VERSCHOREN, Alain, (54.08.09-337.01), geboren te Merksem op 9 augustus 1954, wonende te

2060 Antwerpen, Walenstraat 5

de heer Mark WAER. (51.03.10-287.20), geboren te Leuven op 10 maart 1951, wonende te 3001 Heverlee,

Waversebaan 263.

f " ~

j " Z

VODr- behour

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/014/2013 - Annexes du Moniteur belge

Willy Claes

voorzitter

Op de laatste blz. van Lul& B vermelden : Recto : Naam en

MOD 2.2

` R

23/02/2011
ÿþBijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 23/02/2011- Annexes du Moniteur belge

In de bijsagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging ter griffie van de akte

Benaming : Vlaamse Universiteiten en Hogescholen Raad, afgekort VLUHR Rechtsvorm : Vereniging zonder winstoogmerk

Zetel : Ravensteingalerij 27

1000 Brussel

Ondememingsnr : 0832.132.118

Voorwerp akte : STATUTENWIJZIGINGEN  ONTSLAGEN  BENOEMINGEN  MACHTEN

Er blijkt uit het proces-verbaal opgemaakt door Meester Isabelle RAES, geassocieerd notaris, lid van de burgerlijke; vennootschap onder de vorm van een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid "DEPUYT & RAES, geassocieerde notarissen", met zetel te Sint-Jans-Molenbeek, op vier februari tweeduizend en elf en neergelegd op de griffie van de Rechtbank van Koophandel te Brussel vóór de vervulling van de formaliteit van registratie, dat de buitengewone algemene vergadering van de vereniging zonder winstoogmerk "Vlaamse Universiteiten en Hogescholen Raad", afgekort "VLUHR", waarvan de maatschappelijke zetel gevestigd is te 1000 Brussel, Ravenstijngalerij 27, de hierna nadere bepaalde beslissingen heeft genomen.

De integrale tekst van het proces-verbaal luidt als volgt :

"HET JAAR TWEEDUIZEND EN ELF,

Op vier februari,

Te 1000 Brussel, Ravensteingalerij 27,

Is voor mij, Meester Isabelle RAES, geassocieerd notaris, lid van de burgerlijke vennootschap onder de vorm van;

een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid "DEPUYT & RAES, geassocieerde notarissen", met zetel te Sint-Jans-Molenbeek,

De buitengewone algemene vergadering bijeengekomen der leden van de vereniging zonder winstoogmerk genaamd "Vlaamse Universiteiten en Hogescholen Raad", afgekort "VLUHR", waarvan de maatschappelijke zetel gevestigd is te 1000 Brussel, Ravenstijngalerij 27.

De vereniging werd opgericht bij akte verleden voor notaris Frank DEPUYT, te Sint-Jans-Molenbeek, op 20 december 2010, bekendgemaakt in de Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad van 31 december 2010, onder nummer; 10191315, en haar statuten werden tot op heden niet gewijzigd.

De vennootschap is ingeschreven in het rechtspersonenregister te Brussel, onder het ondernemingsnummer: 0832.132.118.

BUREAU

De vergadering wordt geopend om 13.00 uur, onder het voorzitterschap van de Heer Alain Verschoren, wonende te 2060 Antwerpen, Walenstraat 5.

De voorzitter benoemt:

- tot secretaris: de Heer Robert Hoogewijs, wonende te 9840 De Pinte, Heidelaan 26 en de Heer Eric Halsberger wonende te Kortrijk, Tarweveld 23; en

- tot stemopnemer: Mevrouw Rosette S'Jegers, wonende te Overijse, Poelweg 14 en de Heer Marc Vandemalle, wonende te Genk, Reeweg 37.

Het bureau is aldus samengesteld.

SAMENSTELLING VAN DE VERGADERING

Zijn hier aanwezig of vertegenwoordigd de leden van wie zulks blijkt uit de hieraan gehechte aanwezigheidslijst.

VOLMACHTEN

De leden van wie zulks blijkt uit de hieraan gehechte aanwezigheidslijst zijn hier vertegenwoordigd ingevolge

onderhandse volmachten die hieraan gehecht blijven. Er worden in totaal acht (8) volmachten aan huidige proces-verbaal gehecht.

UITEENZETTING

De voorzitter zet uiteen en verzoekt ondergetekende notaris te akteren wat volgt:

I. De vergadering van vandaag heeft de volgende agenda:

DAGORDE

1. Wijzigingen aan de tekst van de statuten, conform de aan de oproepingen tot huidige vergadering gehechte tekst,;

met dien verstande dat alle voorgestelde wijzigingen zichtbaar in gezegde tekst waren aangeduid.

2.Opheffmg van de automatische benoeming als bestuurders van de VLUHR van de voorzitter van het college van' associatievoorzitters, de voorzitter van VLIR en de voorzitter en ondervoorzitter van VLHORA, opdat de algemene vergadering op discretionaire wijze de bestuurders kan benoemen, en dienovereenkomstige wijziging van artikel 6 van de statuten.

2011

Griffie

Voor- ~~uiHiigo~iqiMiw

behouden *11049865*

aan het

Belgisch

Staatsblad









Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Luik B - Vervolg

3. Vaststelling dat het mandaat van de huidige bestuurders vervalt onmiddellijk na de eerste algemene vergadering van de vereniging.

4. Benoeming van nieuwe bestuurders.

5. Volmacht voor de vervulling van publicatie- en administratieve formaliteiten.

H. De vergadering van vandaag werd bijeengeroepen als volgt:

De voorzitter verklaart dat:

- alle leden en bestuurders acht dagen v66r heden op de huidige vergadering werden uitgenodigd per e-mail. Een

afgedrukt exemplaar van deze e-mail wordt neergelegd op het bureau;

- de vereniging geen commissaris heeft;

- uit de hieraan gehechte aanwezigheidslijst blijkt dat achtentwintig van de in totaal drieëndertig (33) leden op

huidige vergadering vertegenwoordigd zijn, hetzij meer dan twee derde (2/3) van het totaal aantal leden; "

- de vergadering derhalve geldig kan beraadslagen en beslissen over de agenda.

Deze uiteenzetting wordt nagegaan en juist bevonden door de vergadering, die erkent dat ze geldig samengesteld

werd en bevoegd is om over de onderwerpen van de agenda te beraadslagen.

De vergadering vat de agenda aan en neemt na beraadslaging de volgende beslissingen:

EERSTE BESLISSING

De vergadering beslist de statuten van de vereniging te wijzigen conform hetgeen werd voorgesteld in de aan de

oproepingen tot huidige vergadering gehechte tekst, en beslist daarbij twee materiële vergissingen te verbeteren, namelijk:

- in artikel 1, I, 4., de woorden "openbare instelling" vervangen door "rechtspersoon";

- in artikel 2, achter het cijfer "27", de vermelding "bus 3&6" invoegen.

Bijgevolg ziet de nieuwe integrale tekst van de statuten van de vereniging eruit als volgt:

Hoofdstuk 1 BENAMING, ZETEL EN DOEL

Artikel 1. Naam

1.1. De vereniging zonder winstoogmerk wordt genoemd de "Vlaamse Universiteiten en Hogescholen

Raad", afgekort VLUHR en hierna als de vereniging aangeduid.

1.2. De vereniging werd opgericht door de volgende drieëndertig (33) rechtspersonen, conform artikel :

9quarerdecies van het decreet van 4 april 2003 betreffende de herstructurering van het hoger onderwijs in Vlaanderen.

I. Zes (6) universiteiten verenigd in VLIR, zijnde:

1. Universiteit Antwerpen, afgekort "UA", rechtspersoon met zetel te 2000 Antwerpen, Prinsstraat 13, RPR Antwerpen, K130 0257.216.482;

2. Universiteit Gent, rechtspersoon met zetel te 9000 Gent, Sint-Pietersnieuwstraat 25, RPR Gent, KBO 0248.015.142;

3. Universiteit Hasselt, openbare instelling met zetel te 3950 Diepenbeek, Agoralaan, Gebouw D, RPR Hasselt, KBO 0208.359.859;

4. Vrije Universiteit Brussel, afgekort "V.U.B.", rechtspersoon met zetel te 1050 Elsene, Pleinlaan 2, RPR Brussel, KRO 0449.012.406;

5. Katholieke Universiteit te Leuven, afgekort "K.U.L.", rechtspersoon met zetel te 3000 Leuven, Oude Markt 13, RPR Leuven, KBO 0419.052.173;

6. HUB-KUBrussel, vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 1000 Brussel, Warmoesberg 26, RPR Brussel,

KBO 0413.332.341.

II. Tweeëntwintig (22) hogescholen verenigd in VLHORA, zijnde:

1. Artesis Hogeschool Antwerpen, rechtspersoon met zetel te 2000 Antwerpen, Keizerstraat 15, RPR Antwerpen, KBO 0257.228.855;

2. Arteveldehogeschool, vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 9000 Gent, Hoogpoort 15, RPR Gent, KBO 0474.120.360;

3. Erasmushogeschool Brussel, Vlaamse autonome hogeschool, rechtspersoon met zetel te 1070 Anderlecht, Nijverheidskaai 170, RPR Brussel, KBO 0255.710.113;

4. Groep T, vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 3000 Leuven, Andreas Vesaliusstraat 13, RPR Leuven, KBO 0419.169.365;

5. Hogere Zeevaartschool, openbare instelling met zetel te 2030 Antwerpen, Noordkasteel-Oost 6, RPR Brussel, KBO 0850.036.932;

6. Hogeschool Gent, rechtspersoon met zetel te 9000 Gent, Kortrijksesteenweg 14, RPR Gent, KRO 0255.647.755;

7. Hogeschool Sint-Lukas Brussel, vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 1030 Schaarbeek, Paleizenstraat 70, RPR Brussel, KBO 0456.252.663;

8. Inrichtende Macht van de Vlaamse Katholieke Hogeschool voor Wetenschap & Kunst, afgekort "W & K", vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 1030 Schaarbeek, Koningsstraat 328, RPR Brussel, KBO 0456.758.944;

9. Hogeschool West-Vlaanderen, Vlaamse autonome hogeschool, rechtspersoon met zetel te 8500 Kortrijk, Marksesteenweg 58, RPR Kortrijk, KBO 0259.366.716;

10. HUB-EHSAL, vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 1000 Brussel, Stormstraat 2, RPR Brussel, KBO 0408.429.584;

11. Karel de Grote - Hogeschool, Katholieke Hogeschool Antwerpen, vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 2018 Antwerpen, Van Schoonbekestraat 143, RPR Antwerpen, KBO 0458.402.105;

12. Katholieke Hogeschool Zuid-West-Vlaanderen, afgekort "Katho", vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 8500 Kortrijk, Doorniksesteenweg 145, RPR Kortrijk, KBO 0455.922.071;

13. Katholieke Hogeschool Brugge-Oostende, afgkort "K.H.B.O.", vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 8200 Brugge, Xaverianenstraat 10, RPR Brugge, KBO 0455.932.266;

14. Katholieke Hogeschool Kempen, vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 2440 Geel, Kleinhoefstraat 4, RPR Turnhout, KBO 0409.667.028;

15. Katholieke Hogeschool Leuven, afgekort "KHLeuven", vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 3001 Leuven, Abdij van Park 9, RPR Leuven, KBO 0455.645.523;

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Voorbehouden aan het Belgisch Staatsblad

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 23/02/2011- Annexes du Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 23/02/2011- Annexes du Moniteur belge

Voorbehouden

aan het

Belgisch Staatsblad

Luik B - Vervolg

16. Katholieke Hogeschool Limburg, afgekort "KHLim", vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 3590 "

Diepenbeek, Agoralaan ZN bus 1, RPR Hasselt, KBO 0417.195.515; "

17. Katholieke Hogeschool Sint-Lieven, afgekort "KaHo Sint-Lieven", vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 9000 Gent, Gebroeders De Smetstraat 1, RPR Gent, KBO 0457.545.832;

18. Lessius Antwerpen, vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 2018 Antwerpen, Jozef De Bomstraat 11, RPR Antwerpen, KBO 0420.575.568;

19. Lessius Mechelen, vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 2800 Mechelen, Zandpoortvest 13, RPR Mechelen, KBO 0455.411.733;

" 20. Plantijn Hogeschool - Autonoom provinciebedrijf, autonoom provinciebedrijf met zetel te 2000 Antwerpen, Meistraat 5, RPR Antwerpen, KBO 0267.308.046;

21. Provinciale Hogeschool Limburg - Autonoom provinciebedrijf, rechtspersoon met zetel te 3500 Hasselt, Elfde; Liniestraat 24, RPR Hasselt, KBO 0267.308.838;

22. Xios Hogeschool Limburg, Vlaamse Autonome Hogeschool, openbare instelling met zetel te 3950 Diepenbeek,

Universitaire Campus, Gebouw H, RPR Hasselt, KBO 0267.310.026.

III. Vijf (5) associaties, zijnde:

1. Associatie Universiteit & Hogescholen Antwerpen, vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 2020 Antwerpen, Middelheimlaan 1, RPR Antwerpen, KBO 0862.130.060;

2. Universitaire Associatie Brussel, afgekort "UAB", vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 1000 Brussel, Antoine Dansaertstraat 70, RPR Brussel, KBO 0863.627.523;

3. Associatie Universiteit Gent, afgekort "AU Gent", vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 9000 Gent, Onderbergen 1, RPR Gent, KBO 086L892.411;

4. Associatie Katholieke Universiteit Leuven, vereniging zonder winstoogmerk met zetel te 3000 Leuven, Schapenstraat 34, RPR Leuven, KBO 0478.655.012;

5. Associatie Universiteit  Hogescholen Limburg, afgekort "AUHL", vereniging zonder winstoogmerk met zetel te

3590 Diepenbeek, Agoralaan, Gebouw D, RPR Hasselt, KBO 0860.773.545;

Artikel 2. Zetel

De zetel van de vereniging is gevestigd te Ravensteingalerij 27 bus 3&6, 1000 Brussel, Gerechtelijk arrondissement

Brussel. Bij beslissing van de raad van bestuur kan de zetel evenwel worden overgebracht naar elke andere plaats in het

" Brussels Hoofdstedelijk Gewest of op het grondgebied van het Vlaamse Gewest. Elke zetelverplaatsing dient op de

eerstvolgende Algemene Vergadering bekrachtigd te worden.

Artikel 3. Doel

3.1. De vereniging heeft tot doel, met uitsluiting van elk materieel winstbejag, de samenwerking tussen de Vlaamse instellingen voor Hoger Onderwijs en de associaties te bevorderen. Zij kan daartoe overleg tussen instellingen en associaties organiseren. VLUHR fungeert als gemeenschappelijk aanspreekpunt in en voor het hoger onderwijslandschap en verstrekt adviezen aan de bevoegde overheden op vraag en op eigen initiatief.

De VLUHR fungeert als platform voor de voorbereiding van en de standpuntinname bij de werking van het Vlaams Onderhandelingscomité voor het hoger onderwijs, wat de hogescholen, associaties en universiteiten betreft.

3.2. De vereniging heeft eveneens volgende specifieke opdrachten:

- de externe kwaliteitszorg van de opleidingen van het Vlaamse hoger onderwijs;

- de internationale samenwerking in het Vlaamse hoger onderwijs;

- de ontwikkelingssamenwerking in het Vlaamse hoger onderwijs.

De vereniging kan ten behoeve van de uitvoering van de specifieke opdrachten een beroep doen op nieuwe of reeds

functionerende zelfstandige entiteiten, of afzonderlijke zelfstandige entiteiten en rechtspersonen opzetten of daarin

participeren.

Hoofdstuk II  ALGEMENE VERGADERING

Artikel 4. Samenstelling

De Algemene Vergadering van de vereniging bestaat uit alle leden, met name aile universiteiten verenigd in de

VLIR vertegenwoordigd door hun rector, alle hogescholen verenigd in de VLHORA vertegenwoordigd door hun algemeen

directeur en de associaties van universiteiten en hogescholen vertegenwoordigd door hun voorzitter. Een beslissing van de

Algemene Vergadering is vereist voor:

1° de wijziging van de statuten;

2° de benoeming en de mandaatbeëindiging van de bestuurders;

3° de benoeming en de mandaatbeeindiging van de commissaris(sen) en het bepalen van de bezoldiging ingeval een

bezoldiging wordt toegekend;

4° de kwijting aan de bestuurders en de commissaris(sen);

5° de goedkeuring van de begroting en van de rekening;

6° de ontbinding van de vereniging;

7° de omzetting van de vereniging in een vennootschap met een sociaal oogmerk;

8° alle gevallen waarin de statuten dat vereisen.

De vereniging dient te allen tijde ten minste drie leden te tellen.

Leden van de vereniging kunnen slechts uittreden en/of uitgestoten worden voor zover wettelijk mogelijk. In dat geval

ligt de bevoegdheid tot aanvaarding van de uittreding en/of beslissing tot uitsluiting bij de Algemene Vergadering, tenzij

wettelijk een ander orgaan van de vereniging deze bevoegdheid bedeeld zou krijgen.

Artikel 5. Werking

De Algemene Vergadering vergadert in principe tweemaal per jaar, waarvan ten minste één vergadering plaatsvindt

gedurende de eerste zes maanden die volgen op het sluiten van elk boekjaar. Op die vergaderingen worden het vaststellen ' van de jaarrekening, de opmaak van begroting en het jaarverslag geagendeerd. Tevens behandelt de Algemene Vergadering op voorstel van de Raad van Bestuur alle aangelegenheden die belangwekkend zijn voor het geheel van het Hoger Onderwijs.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto ; Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en)

bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 23/02/2011- Annexes du Moniteur belge

Voorbehouden aan het Belgisch Staatsblad

Luik B - Vervolg

Op ieder ogenblik kan een buitengewone Algemene Vergadering van de vereniging worden bijeengeroepen door

een beslissing van de Raad van Bestuur of op vraag van minstens een vijfde van de leden. Iedere Algemene Vergadering

wordt gehouden op de dag, het uur en de plaats vermeld in de oproeping.

Iedere Algemene Vergadering wordt bijeengeroepen door de Raad van Bestuur, bij middel van om het even welk

geschrift, met inbegrip van e-mail, ondertekend door de secretaris in naam van de Raad van Bestuur, die minstens acht

dagen voor de Algemene Vergadering aan ieder lid wordt gestuurd. De agenda wordt vermeld in het oproepingsbericht. 's

Behalve in de gevallen voorzien bij de wet, kan de vergadering geldig beraadslagen over de punten die niet op de agenda

vermeld zijn.

Over punten die niet op de agenda voorkomen, kan door de Algemene Vergadering niet geldig worden

beraadslaagd en beslist, behoudens in geval van aanwezigheid of geldige vertegenwoordiging van alle leden en mits

unaniem akkoord van alle leden om de punten aan de agenda toe te voegen.

Ieder lid heeft het recht de Algemene Vergadering bij te wonen. Hij kan zich laten vertegenwoordigen door elk

ander lid van de vereniging. Ieder lid kan slechts één enkel ander lid vertegenwoordigen.

De Algemene Vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de Raad van Bestuur,

In de Algemene Vergadering hebben alle leden een gelijk stemrecht en ieder lid beschikt over één stem.

De beslissingen worden bij eenvoudige meerderheid van de tegenwoordige of vertegenwoordigde stemmen

genomen behoudens andersluidende bepaling in de wet of in huidige statuten.

Bij staking van stemmen is het voorstel van beslissing verworpen.

De Algemene Vergadering kan slechts geldig beslissen over de ontbinding van de vereniging of wijziging van de

statuten indien toepasselijke wettelijke bepalingen worden nageleefd.

De beslissingen van de Algemene Vergadering worden ingeschreven in het register van de notulen en worden

ondertekend door de voorzitter en de secretaris. Dit register wordt bewaard in de zetel van de vereniging, waar alle leden er

ter plaatse inzage kunnen van nemen.

Alle leden of derden die van een belang doen blijken kunnen uittreksels vragen die worden ondertekend door de

voorzitter van de Raad van Bestuur en door een andere bestuurder.

Iedere wijziging van de statuten moet binnen de maand na haar dagtekening worden bekendgemaakt in de Bijlagen

van het Belgisch Staatsblad. Dit geldt ook voor iedere benoeming, ontslag of afzetting van een bestuurder.

Hoofdstuk III  RAAD VAN BESTUUR

Artikel 6. Samenstelling

De vereniging wordt bestuurd door een Raad van Bestuur, bestaande uit vier (4) leden, met name de gemandateerde

van het college van associatievoorzitters, de voorzitter van VLIR en de voorzitter en ondervoorzitter van VLHORA. De

Algemene Vergadering bevestigt al dan niet hun benoeming.

Artikel 7. Duur mandaat - vacatures

De bestuurders worden van rechtswege vervangen door de persoon die hen in hun functie in respectievelijk de

VLIR, VLHORA en het college van associatievoorzitters opvolgt.

Artikel 8. Voorzitter  ondervoorzitter - secretaris

De Raad van Bestuur kiest onder zijn leden een voorzitter, een ondervoorzitter en een secretaris.

Deze personen worden in hun functie verkozen voor twee jaar. Onverminderd de mogelijkheid te worden herkozen

en zonder afbreuk te doen aan het bepaalde in het vorige lid, wordt in principe bij de hernieuwing van deze functies een

beurtregeling toegepast tussen de VLIR, VLHORA en de associaties.

Artikel 9. Werking

9.1 De Raad van Bestuur vergadert in principe vijfmaal per jaar, op bijeenroeping door de voorzitter af zijn plaatsvervanger aangeduid volgens de rangregeling bepaald in het lid hierna.

9.2 Bij afwezigheid van de voorzitter wordt zijn functie waargenomen door de ondervoorzitter of bij afwezigheid van voorzitter en ondervoorzitter door de twee overige bestuurders.

9.3 De uitnodiging wordt ten minste vijf werkdagen voor de vergadering verstuurd, per post, fax, e-mail of enig ander communicatiemiddel dat resulteert in een geschreven document. De uitnodiging vermeldt de plaats, datum en uur van de vergadering. Ze bevat tevens de agenda van de vergadering, de essentiële stukken die betrekking hebben op de 's te behandelen dossiers en het verslag van de vorige vergadering. Het volledige dossier ligt ter inzage op de zetel van de vereniging. Over punten die niet op de agenda voorkomen, kan niet geldig worden beraadslaagd en beslist, behoudens in geval van aanwezigheid van alle bestuurders en mits unaniem akkoord van alle bestuurders om de punten aan de agenda toe te voegen.

9.4 Na ontvangst van de agenda en de essentiële stukken die betrekking hebben op de te behandelen dossiers, kunnen de bestuurders hun opmerkingen en standpunten per e-mail bezorgen aan het secretariaat ten laatste twee werkdagen voor de vergadering.

De ingestuurde opmerkingen en standpunten zullen door het secretariaat worden samengebracht in één document

" dat bij aanvang van de vergadering aan de aanwezige leden bezorgd wordt.

9.5 De secretaris-generaal van de VLIR en de secretaris-generaal van de VLHORA nemen deel aan de

vergaderingen van de Raad van Bestuur met raadgevende stem. "

9.6 Overige werkingsregels kunnen worden vastgelegd in een intern reglement dat wordt opgesteld door de

Raad van Bestuur.

Artikel 10. Beraadslaging en beslissingen

10.1 De Raad van Bestuur kan slechts geldig beraadslagen indien ten minste drie vierde van de leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn.

10.2 De bestuurders kunnen elkaar onderling volmacht verlenen, per post, fax, e-mail of enig ander communicatiemiddel dat resulteert in een geschreven document, om aan een vergadering van de Raad van Bestuur deel te i nemen. Elk lid kan maximum één ander lid vertegenwoordigen.

10.3 Beslissingen worden genomen met een drie vierde meerderheid van de aanwezige of vertegenwoordigde leden, exclusief onthoudingen en de" bestuurders die overeenkomstig artikel 10.5 van de beraadslaging

uitgesloten zijn. Aan voorstellen of adviezen van de raad van bestuur kunnen minderheidsnota's worden toegevoegd. "

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en)

bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 23/02/2011- Annexes du Moniteur belge

Luik B - Vervolg

10.4 In uitzonderlijke gevallen, wanneer de dringende noodzakelijkheid en het belang van de vereniging het vereisen, wat in de consideransen bij het agendapunt dient te worden gemotiveerd, kan de Raad van Bestuur beslissingen nemen bij schriftelijke procedure met een drie vierde meerderheid zoals voorzien in artikel 10.3. Hiervoor verstuurt de i voorzitter de agenda, evenals bijkomende schriftelijke informatie ter ondersteuning van de punten op de agenda, en de i voorstellen van beslissing, naar de bestuurders, per post, fax, e-mail of enig ander communicatiemiddel dat resulteert in een geschreven document. Binnen de vijf werkdagen na ontvangst van de agenda, kunnen de bestuurders per post, fax, e-mail of enig ander communicatiemiddel dat resulteert in een geschreven document hun bezwaar tegen de voorgestelde s werkwijze van schriftelijke besluitvorming en/of de voorstellen van beslissing meedelen aan de voorzitter, bij gebreke waaraan zij worden geacht de werkwijze van schriftelijke besluitvorming en de voorstellen van beslissing te hebben " aanvaard. Indien geen unaniem akkoord van alle bestuurders met de werkwijze van schriftelijke besluitvorming wordt bereikt, wordt een tweede voorstel geformuleerd waarbij dezelfde procedure, zoals beschreven in voorgaande paragram wordt gevolgd. Indien opnieuw geen unaniem akkoord van alle bestuurders met de werkwijze van schriftelijke besluitvorming wordt bereikt, dient de Raad van Bestuur alsnog bijeen te komen teneinde over de punten van de agenda te

beraadslagen en te beslissen. Hiertoe dient een nieuwe uitnodiging te worden verstuurd. "

10.5 De bestuurder die, rechtstreeks of onrechtstreeks, persoonlijk of in hoofde van de onderwijsinstelling die hij of zij vertegenwoordigt, een belang heeft dat strijdig is met een beslissing of verrichting die tot de bevoegdheid van de Raad van Bestuur behoort, moet de Raad van Bestuur attent maken op het bestaan van het tegenstrijdige belang. De betrokken bestuurder zal met betrekking tot het punt van de agenda waarvoor hij of zij een belangenconflict heeft niet deelnemen aan de vergadering noch aan de stemming over de handeling of verrichting. Indien een bestuurder een belangenconflict heeft bij een voorstel van beslissing dat het voorwerp uitmaakt van de schriftelijke besluitvorming, maakt hij of zij de voorzitter hierop eveneens attent binnen de termijn vermeld in artikel 10.4. Indien de voorzitter binnen deze termijn geen bericht heeft ontvangen overeenkomstig artikel 10.4 worden de bestuurders geacht geen belangenconflict te hebben bij de voorstellen van beslissing.

10.6 De Raad van Bestuur kan vergaderen per telefoon of videoconferentie. De algemene principes van ,

beraadslagen blijven van kracht.

Artikel 11. Notulen

11.1 De beraadslagingen van de Raad van Bestuur worden vastgelegd in notulen die goedgekeurd worden door de bestuurders en ondertekend door de voorzitter en de secretaris. De notulen worden bewaard op de zetel. Een afschrift ervan wordt na elke zitting gezonden naar de Vlaamse minister(s) bevoegd voor het hoger onderwijs en het wetenschapsbeleid.

11.2 De beslissingen die door de Raad van Bestuur genomen werden met toepassing van de procedure van schriftelijke besluitvorming, worden eveneens opgenomen in de notulenboeken die worden bewaard op de zetel van de vereniging. Een afschrift ervan wordt tevens overgemaakt aan de Vlaamse minister(s) bevoegd voor het hoger onderwijs en het wetenschapsbeleid.

11.3 Afschriften of uittreksels van de notulen van de beraadslagingen of van de schriftelijke beslissingen die

in of buiten rechte moeten worden overgelegd, worden ondertekend door twee bestuurders.

Artikel 12. Bevoegdheden

12.1 Onverminderd de overige bepalingen van deze statuten, heeft de Raad van Bestuur de meest uitgebreide bevoegdheden om a le daden van bestuur te stellen die de vereniging aanbelangen, in het raam van de ruimste bekwaamheid die de wet aan de verenigingen zonder winstoogmerk toekent.

De Raad van Bestuur is in het bijzonder bevoegd om: 1° alle interne reglementen van de VLUHR vast te stellen, met uitzondering van deze die op grond van een machtiging bij of krachtens deze statuten kunnen worden vastgesteld door de zelfstandige entiteiten binnen de VLUHR; 2° de algemene richtlijnen voor de organisatie en coördinatie van de taken van de VLUHR vast te leggen; 3° de personeelsformatie van de VLUHR te bepalen binnen de perken van de beschikbare

" kredieten; 4° het personeel van de VLUI-IR aan te stellen en alle personeelsbeslissingen te nemen, als werkgever dan wel als begunstigde van een detacheringsovereenkomst; 5° conventionele of institutionele samenwerkingsverbanden met andere instanties aan te gaan en zelfstandige entiteiten of rechtspersonen op te richten: 6° rechtsvorderingen uit te oefenen als

" eiser, verweerder of tussenkomende partij; 7° onroerende goederen te verwerven, vervreemden, huren of verhuren; 8° schenkingen definitief te aanvaarden en legaten te aanvaarden.

De Raad van Bestuur kan tevens alle beslissingen nemen die bij of krachtens de wet of de statuten niet aan enig ander orgaan zijn toegewezen. De Raad van Bestuur kan zijn bevoegdheden gedeeltelijk delegeren aan de bestuursorganen van de zelfstandige entiteiten binnen de VLUHR, die deze bevoegdheden kunnen subdelegeren. De hiervoor vermelde bevoegdheden sub 2°, 3°, 5° en 6°, zijn evenwel niet voor (sub)delegatie vatbaar.

I2.2 De Raad van Bestuur kan werkgroepen inrichten die functioneren onder het gezag van de Raad van Bestuur. De inrichting en bevoegdheden van elk van deze werkgroepen worden door de Raad van Bestuur bepaald en de

" werkingsregels worden vastgelegd in een intern reglement.

12.3 De Raad van Bestuur kan tevens bureaus of comités inrichten die functioneren onder het gezag van de Raad van Bestuur. De inrichting en bevoegdheden van elk van deze bureaus of comitésworden door de Raad van Bestuur bepaald en de werkingsregels worden vastgelegd in een intern reglement.

12.4 De Raad van Bestuur kan een deel van zijn bevoegdheden middels bijzondere volmachten overdragen

aan derden mits het een duidelijk omschreven opdracht betreft.

Hoofdstuk IV  PATRIMONIUM, REKENING EN RAPPORTERING

Artikel 13. Patrimonium

13.1 De vereniging betrekt haar werkingsmiddelen onder meer uit jaarlijkse eigen bijdragen van de leden, die proportioneel zijn met de verleende werkingstoelagen. De bijdragen worden bepaald op basis van een overeenkomst : gesloten tussen de leden.

13.2 De werkingsmiddelen van de vereniging kunnen worden aangevuld door toelagen vanwege de " overheid, door schenkingen en giften, door leningen en door weldadige inkomsten voortkomend uit haar werking of uit haar patrimonium.

Artikel 14. Jaarrekening

Op de laatste biz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 23/02/2011 - Annexes du Moniteur belge

Voorbehouden aan het Belgisch Staatsblad

Luik B - vervolg

..

Het boekjaar van de vereniging loopt van 1 januari tot en met 31 december van ieder kalenderjaar. "

" Ieder jaar en ten laatste zes maanden na de afsluitingsdatum van het boekjaar maakt de Algemene Vergadering de jaarrekening van het voorbije boekjaar op overeenkomstig artikel 17 van de wet van zevenentwintig juni negentienhonderd ; eenentwintig. Uiterlijk drie (3) maanden voor de start van een nieuw boekjaar maakt de Raad van Bestuur de begroting op van het volgende boekjaar en legt deze voor aan de Algemene Vergadering. De goedgekeurde jaarrekening dient te worden neergelegd bij de griffie van de Rechtbank van Koophandel.

Artikel 15. Commissaris

15.1 De Algemene Vergadering stelt de commissaris(sen) aan die wordt/worden gekozen uit de leden van

het Instituut der Bedrijfsrevisoren. De Algemene Vergadering bepaalt de termijn en opzegmodaliteiten van het mandaat van een commissaris bij diens benoeming. Een commissaris is herbenoembaar.

15.2 Een commissaris wordt belast met het toezicht op en de controle over de boekhouding van de

vereniging. Een commissaris mag te allen tijde kennis nemen van de boekhoudbescheiden. De ontwerprekeningen worden aan de commissaris(sen) voorgelegd een maand voor de vergadering van de Algemene Vergadering in de loop waarvan deze laatste erover zal beslissen. Hij/zij brengt(en) bij de Algemene Vergadering verslag uit ten minste één week voor die

vergadering. "

Hoofdstuk V  VERTEGENWOORDIGING

Artikel 16. Vertegenwoordiging

16.1 De vereniging wordt op geldige wijze vertegenwoordigd door het gezamenlijk optreden van de

voorzitter en de ondervoorzitter van de Raad van Bestuur.

16.2 Binnen de grenzen van het dagelijks bestuur wordt de vereniging op geldige wijze vertegenwoordigd

door de voorzitter.

16.3 De personen die krachtens dit artikel bevoegd zijn om de vereniging te vertegenwoordigen hoeven

tegenover derden geen blijk te geven van een beraadslaging van het orgaan van wie zij volmacht verkregen.

16.4 De bevoegdheid om de vereniging in en buiten rechte te vertegenwoordigen kan door de Raad van

Bestuur bij eenvoudige beslissing worden opgedragen aan één of meer personen, al dan niet bestuurde; die gezamenlijk of . afzonderlijk optreden. De bevoegdheden van de genoemde personen wordt afgebakend door de Raad van Bestuur.

16.5 Bij ontstentenis van delegatie van vertegenwoordigingsbevoegdheid zoals bedoeld in 16.4, gelden de

regelen die golden op het ogenblik van de inwerkingtreding van deze statuten.

Hoofdstuk VI  WIJZIGING DER STATUTEN

Artikel 17. Wiiziging der statuten

17.1 Mits eerbiediging van de bepalingen van het (gewijzigde) decreet van 4 april 2003 betreffende

herstructurering van het hoger onderwijs in Vlaanderen kunnen de statuten van de vereniging slechts worden gewijzigd door een daartoe speciaal opgeroepen Algemene Vergadering.

17.2 De oproepingen zullen de tekst van de voorgestelde wijzigingen bevatten. Voor het overige gelden de

" wettelijke regels voor verenigingen zonder winstoogmerk inzake beraadslaging en beslissing door de Algemene

Vergadering, met dien verstande dat de procedure van schriftelijke besluitvorming niet kan worden toegepast voor een

wijziging van de statuten van de vereniging.

Hoofdstuk VIII  DIVERSE BEPALINGEN

Artikel 18. Inzagerecht

Alle leden kunnen op de zetel van de vereniging het register van de leden raadplegen, alsmede alle notulen en

" beslissingen van de Algemene Vergadering, van de Raad van Bestuur en van de personen die bij de vereniging of voor rekening ervan een mandaat bekleden, evenals alle boekhoudkundige stukken van de vereniging.

Artikel 19. Geschillenregeling

Ieder geschil tussen leden en/of bestuurders betreffende de statuten, hun uitvoering, hun interpretatie, het bestuur van de vereniging, de handelingen van de organen, de ontbinding van de vereniging, dat niet op minnelijke wijze kan worden geregeld, wordt beslecht bij wijze van bemiddeling overeenkomstig het door de Raad van Bestuur vastgestelde bemiddelingsreglement. Zolang de Raad van Bestuur geen bemiddelingsreglement heeft vastgesteld, geldt het mediatiereglement van CEPINA.

Indien de bemiddeling niet tot een beslechting van het geschil leidt, zal dit geschil definitief worden beslecht " volgen het arbitrageregelement van CEPINA, door één of meer arbiters die conform dit reglement zijn benoemd.

"

"

Artikel 20. Verslag

Elk jaar brengt de Algemene Vergadering, overeenkomstig de toepasselijke regelgeving, bij het Vlaams Parlement verslag uit over de werkzaamheden van de vereniging in de vorm van het jaarverslag.

Artikel 21. Ontbinding

Ingeval van ontbinding van de vereniging uitgesproken door de rechtbank, hetzij ingeval van vrijwillige ontbinding zonder dat het belangeloos doel van de vereniging werd verwezenlijkt, voor zover dat wettelijk mogelijk zou zijn, zal het vermogen van de vereniging worden bestemd aan een belangeloos doel gelijkaardig aan het doel waarvoor de vereniging werd opgericht. In geval van ontbinding omwille van de verwezenlijking van het belangeloos doel, kunnen de stichters of

" hun rechthebbende personen een bedrag gelijk aan de waarde van de goederen of de goederen zelf terugnemen die de stichters aan de verwezenlijking van het doel hebben besteed.

Artikel 22. Suppletief recht

"

Al wat niet in de onderhavige statuten is voorzien, zal worden geregeld overeenkomstig de bepalingen van de wet van 27 juni 1921 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de internationale verenigingen zonder winstoogmerk en de verenigingen.

Artikel 22bis.Lidmaatschapsbijdragen

De financiële bijdrageregeling wordt geregeld volgens de overeenkomst als bedoeld in artikel 13.1. Onverminderd hetgeen is voorzien in artikel 13.1 van huidige statuten, zijn de leden geen jaarlijkse lidmaatschapsbijdragen verschuldigd.

Hoofdstuk IX  BEVOEGDHEIDSDELEGATIES AAN ZELFSTANDIGE ENTITEITEN "

Artikel 23. Ontwikkelingssamenwerking

Op de laatste blz. van Luik B vermelden Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en)

bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Voor-

behouden

aan het

Belgisch

Staatsblad

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 23/02/2011- Annexes du Moniteur belge

Luik B - Vervolg

23.1 De Raad van Bestuur kan zijn bevoegdheden inzake ontwikkelingssamenwerking in het Vlaamse hoger

onderwijs delegeren aan een zelfstandige entiteit in de zin van artikel 3.2, zonder afbreuk te kunnen doen aan de lijst van niet-delegeerbare bevoegdheden in de zin van artikel 12.1.

23.2 De bevoegdheidsdelegatie gebeurt ten aanzien van het Bestuurscomité Ontwikkelingssamenwerking dat

23.3 Het Bestuurscomité Ontwikkelingssamenwerking kan welomschreven taken opdragen aan de directeur

van de zelfstandige entiteit, aan overige personeelsleden tewerkgesteld binnen de entiteit of aan derden. Het `: Bestuurscomité Ontwikkelingssamenwerking specificeert of deze taken gesubdelegeerd kunnen worden.

23.4 Het Bestuurscomité Ontwikkelingssamenwerking kan ad-hoc werkgroepen en structurele adviesorganen

op het vlak van ontwikkelingssamenwerking in het Vlaamse hoger onderwijs inrichten. De inrichting van een structureel adviesorgaan heeft eerst uitwerking na fiattering door de Raad van Bestuur.

23.5 Personeelsbeslissingen in hoofde van het personeel die taken verrichten ten bate van de

ontwikkelingssamenwerking in het Vlaamse hoger onderwijs, worden genomen door de Raad van Bestuur van VLUHR op i advies van het Bestuurscomité Ontwikkelingssamenwerking of de daartoe gemachtigde directeur van de zelfstandige entiteit.

23.6 Zolang de delegaties en subdelegaties als vermeld in dit artikel niet zijn gegeven, wordt de

bevoegdheidsverdeling in de schoot van de zelfstandige entiteit, bevoegd voor de ontwikkelingssamenwerking in het Vlaams hoger onderwijs, bepaald door de regelen die golden op het ogenblik van de inwerkingtreding van deze statuten vervat in het intern reglement van het Bureau UOS in zijn versie van 5 mei 2010.

Artikel 24. Kwalititeitszorg

24.1 De Raad van Bestuur kan zijn bevoegdheden inzake externe kwaliteitszorg in het Vlaamse hoger

onderwijs zoals neergelegd in artikel 93 van het decreet van 4 april 2003 betreffende de herstructurering van het hoger onderwijs in Vlaanderen delegeren aan een zelfstandige entiteit in de zin van artikel 3.2, zonder afbreuk te kunnen doen aan de lijst van niet-delegeerbare bevoegdheden in de zin van artikel 12.1.

24.2 De bevoegdheidsdelegatie gebeurt ten aanzien van het Bestuurscomité Kwaliteitszorg dat zijn werking

regelt in een intern reglement, dat uitvoerbaar is na goedkeuring door de Raad van Bestuur.

24.3 Het Bestuurscomité Kwaliteitzorg kan welomschreven taken opdragen aan de directeur van de

zelfstandige entiteit, aan overige personeelsleden tewerkgesteld binnen de entiteit of aan derden. Het Bestuurscomité Kwaliteitszorg specificeert of deze taken gesubdelegeerd kunnen worden.

24.4 Het Bestuurscomité Kwaliteitszorg kan ad-hoc werkgroepen en structurele adviesorganen op het vlak

van de externe kwaliteitszorg in het Vlaamse hoger onderwijs inrichten. De inrichting van een structureel adviesorgaan heeft eerst uitwerking na fiattering door de Raad van Bestuur.

24.5 Personeelsbeslissingen in hoofde van het personeel die taken verrichten ten bate van de externe

kwaliteitszorg in het Vlaamse hoger onderwijs, worden genomen door de Raad van Bestuur van VLUHR op advies van het Bestuurscomité Kwaliteitszorg of de daartoe gemachtigde directeur van de zelfstandige entiteit.

Artikel 25. Internationalisering

25.1 De Raad van Bestuur kan zijn bevoegdheden inzake internationalisering in het Vlaamse hoger

onderwijs delegeren aan een zelfstandige entiteit in de zin van artikel 3.2, zonder afbreuk te kunnen doen aan de lijst van niet-delegeerbare bevoegdheden in de zin van artikel 12.1.

25.2 De bevoegdheidsdelegatie gebeurt ten aanzien van het Bestuurscomité Internationalisering dat zijn

werking regelt in een intern reglement, dat uitvoerbaar is na goedkeuring door de Raad van Bestuur.

25.3 Het Bestuurscomité Internationalisering kan welomschreven taken opdragen aan de directeur van de

zelfstandige entiteit, aan overige personeelsleden tewerkgesteld binnen de entiteit of aan derden. Het Bestuurscomité Internationalisering specificeert of deze taken gesubdelegeerd kunnen worden.

25.4 Het Bestuurscomité Internationalisering kan ad-hoc werkgroepen en structurele adviesorganen op het

vlak van internationalisering in het Vlaamse hoger onderwijs inrichten. De inrichting van een structureel adviesorgaan heeft eerst uitwerking na fiattering door de Raad van Bestuur.

25.5 Personeelsbeslissingen in hoofde van het personeel die taken verrichten ten bate van de

internationalisering in het Vlaamse hoger onderwijs, worden genomen door de Raad van Bestuur van VLUHR op advies van het Bestuurscomité Internationalisering of de daartoe gemachtigde directeur van de zelfstandige entiteit.

Stemming; de stemopnemer verklaart dat deze beslissing wordt genomen met unanimiteit van stemmen.

TWEEDE BESLISSING

De vergadering beslist de automatische benoeming als bestuurders van de VLUHR van de gemandateerde van het college van associatievoorzitters, de voorzitter van VLIR en de voorzitter en ondervoorzitter van VLHORA niet op te heffen.

Zij beslist in dit verband om de laatste zin te schrappen van artikel 6 van de nieuwe tekst van de statuten zoals hierboven weergegeven.

Teneinde de automatische vervanging van bestuurders, die plaatsvindt ingevolge vervanging van de gemandateerde van het college van associatievoorzitters, de voorzitter van VLIR en de voorzitter en ondervoorzitter van VLHORA, bekend te maken aan de leden en aan derden, beslist de vergadering aan artikel 7 van de statuten een tweede zin toe te voegen, die luidt als volgt: "De eerstvolgende Algemene Vergadering neemt akte van elke dergelijke vervanging, waarna deze bekend wordt gemaakt in de Blagen bij het Belgisch Staatsblad."

Stemming: de stemopnemer verklaart dat deze beslissing wordt genomen met unanimiteit van stemmen.

DERDE BESLISSING

De vergadering stelt vast dat het mandaat van de huidige bestuurders, zijnde de Heer Luc VAN den BOSSCHE, de Heer Robert HOOGE WIJS, de Heer Alain VERSCHOREN en de Heer Antonius MARTENS, ingevolge hun benoemingsbesluit van rechtswege vervalt op heden.

Stemming: deze beslissing is een loutere vaststelling, zodat er niet over gestemd moet worden.

VIERDE BESLISSING

"

zijn werking regelt in een intern reglement, dat uitvoerbaar is na goedkeuring door de Raad van Bestuur.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 23/02/2011- Annexes du Moniteur belge

Voor-

behouden

aan het

Belgisch

Staatsblad "

Luik B - Vervolg

De vergadering beslist de Heer Luc VAN den BOSSCHE, de Heer Robert HOOGEWIJS en de Heer Alain VERSCHOREN als bestuurders te herbenoemen, en beslist als vierde bestuurder te benoemen: de Heer HALSBERGHE Eric (nationaal nummer 50.04.08.309.44), geboren te Waregem op 8 april 1950, wonende te 8500 Kortrijk, Tarweveld 23.

Alle bestuurders oefenen hun mandaat gratis uit, en hun mandaat vervalt van rechtswege onmiddellijk na de eerste Algemene Vergadering die wordt gehouden in het jaar 2013.

Stemming: de stemopnemer verklaart dat deze beslissing wordt genomen met unanimiteit van stemmen.

VIJFDE BESLISSING

De vergadering verleent aan Meester Frank DEPUYT en/of Meester Isabelle RAES, geassocieerde notarissen, te Sint-Jans-Molenbeek, alle machten om de gecoördineerde statuten van de vereniging op te stellen, te ondertekenen en neer te leggen, overeenkomstig de wettelijke bepalingen terzake.

Stemming: de stemopnemer verklaart dat deze beslissing wordt genomen met eenparigheid van stemmen. SLUITING VAN DE VERGADERING

De vergadering stelt vast dat alle agendapunten behandeld werden en vervolgens wordt de vergadering opgeheven. WAARVAN PROCES-VERBAAL

Gedaan en verleden op plaats en datum als hierboven vermeld.

Nadat onderhavig proces-verbaal integraal werd voorgelezen en toegelicht, hebben de leden van het bestuur, allen

voornoemd, met mij, Notaris, getekend."

VOOR GELIJKVORMIG ANALYTISCH UITTREKSEL

Gelijktijdige neerlegging : uitgifte, aanwezigheidslijst, acht volmachten, historiek + coordinatie.

I.RAES, geassocieerd notaris.

Op de laatste biz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

24/03/2015
ÿþBijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 24/03/2015 - Annexes du Moniteur belge

06/08/2015
ÿþVoc

behot

aan

Belgi

Staats

M0D 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie

na neerlegging van de .iegd/ontvangen op

2 8 JULI 2015

ter griffie van de Nederiandstaiige

iee*iel r1 kteglpridel Brussel

Ondernemingsnr : 0832.132.44$

Benaming

(voluit) : Vlaamse Universiteiten en Hogescholen Raad

(verkort) : VLUHR

Rechtsvorm : vzw

Zetel : Ravensteingalerij 27 bus 3-6, 1000 Brussel

Onderwerp akte : Wijziging samenstelling Raad van Bestuur

De Algemene Vergadering van 24 juni 2015 heeft de heren Johan Veeckman (Graaf L. de Lichterveldestraat 35, 9890 Dukkelvenne) en Joris Hincryckx (Eug. De Grootelaan 23 - 8650 Houthulst) benoemd als bestuurdeers. Zij volgen Dirk Broos en Toon Martens op, De Algemene vergadering duidt Johan Veeckman aan als ondervoorzitter, in opvolging van Toon Martens.

De Raad van Bestuur is dan als volgt samengesteld:

- Willy Claes, voorzitter associatie Universiteit-Hogescholen Limburg, voorzitter VLUHR - Johan Veeckman, algemeen directeur Arteveldehogeschool, ondervoorzitter VLUHR - Paul De Knop, rector Vrije Universiteit Brussel, secretaris VLUHR

Anne de Paepe, rector Universiteit Gent

- Joris Hindryckx, algemeen directeur Katholieke Hogeschool VIVES Zuid

- Bert Hoogewijs, algemeen directeur Hogeschool Gent

- André Oosterlinck, voorzitter associatie KU Leuven

- Rik Torrs, rector Katholieke Universiteit Leuven

- Luc Van de Velde, algemeen directeur Erasmushogeschool Brussel - Alain Verschoren, rector Universiteit Antwerpen

Willy Claes

voorzitter

<15113890

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Coordonnées
VLAAMSE UNIVERSITEITEN EN HOGESCHOLEN RAAD, …

Adresse
RAVENSTEINGALERIJ 27 1000 BRUSSEL

Code postal : 1000
Localité : BRUXELLES
Commune : BRUXELLES
Région : Région de Bruxelles-Capitale