ALCON PENSIOENFONDS

Divers


Dénomination : ALCON PENSIOENFONDS
Forme juridique : Divers
N° entreprise : 832.619.789

Publication

20/03/2013
ÿþ MOD 2.2

In de bislagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie



Op de laatste blz. van Luik B, vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/03/2013 - Annexes du Moniteur belge

*130954 3*

Vo beha aan Bote Staat

iu

1

11

II

NEERGELEGD

1 1 Mi .2013

GRIFFIE RECHTBANK van

KOOPHAN© 4ECHELEN

Ondernerningsnr : 832.619.789

Benaming

(voluit) Alcon Pensioenfonds

(verkort) :

Rechtsvorm : Organisme voor de financiering van pensioenen

Zetel : Rijksweg, 14 2870 Puurs

Onderwerp akte : Ontslag en benoeming van bestuurders

De Algemene Vergadering gehouden op 25 Juni 2012 heeft beslist tot de volgende wijziging in het bestuur:

De Heer Karel De Cock, geboren op 20/11/1945, Assestraat 9, 2620 Hemiksem, geeft zijn ontslag als bestuurder, en Mevrouw An Moemaut, geboren op 17/03/1973, Hekkestraat 13, 9200 Grembergen, wordt als bestuurder benoemd om hem te vervangen.

Te Brussel, op 01 maart 2013

Johan Van Loock

Lid van het dagelijks bestuur

09/08/2011
ÿþ Motl2,1

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging ter griffie van de akte

Op de laatste btz, van uík B vermelden Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en)

bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening.



" 11123149*

111111

Ondernemingsnr : 0832619789

Benaming

(volut) : Alcon Pensioenfonds

Vo beho aan Bel Staat

1 EGD

2 8 -07- 2011

f - ê'd=r, w ~erilfffef_:i~~v~r`~~~~rwSl

- r t w '"r-.3%1

" ../n _ .._c~_

Rechtsvorm : OFP

Zetel : Rijksweg14, 2870 Puurs

Onderwerp akte : BENOEMING VAN BESTUURDERS

Uittreksel uit het verslag van de gewone Algemene Vergadering gehouden op 15 maart 2011, op de zetei van de vennootschap.

De Algemene Vergadering benoemt, bij eenparigheid van stemmen, de eerste bestuurders van het APF,

met name :

- de heer Johan Mangelschots;

- mevrouw Rosanne Timmerman;

- mevrouw Annick Nobels;

- de heer Ralph Van de Bergh;

- de heer Karel De Cock.

Deze bestuurders zijn benoemd voor een periode die loopt van 15 maart 2011 tot de algemene vergadering

" van 2014, zijnde 13 juni 2014.

Bestuurder Bestuurder

Karel De Cock Johan Mangelschots

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/08/2011- Annexes du Moniteur belge

20/01/2011
ÿþ~.

MOD 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter

}

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

1 11111

I I 1

'11010591"

ge ERGELEGI~

10 -01- 2011

GRIFFIE RECHTBANK van KOOPHANDEL te MECHELEN

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/01/2011- Annexes du Moniteur belge

Griffie

Ondernerningsnr : S3L .6.tgg

Benaming

(voluit) : Alcon Pensioenfonds

(verkort)

Rechtsvorm : OFP

Zetel : Rijksweg 14 te 2870 Puurs

Onderwerp akte : Neerlegging akte betreffende de oprichting & aanstelling van een gemachtigd vertegenwoordiger

STATUTEN

Hoofdstuk I - Benaming  maatschappelijke zetel - doel - duur

Artikel 1 - Benaming

De benaming van het organisme voor de financiering van pensioenen luidt "Alcon Pensioenfonds", afgekort

"APF".

Artikel 2  Oprichting en duur

Het APF wordt opgericht door de bijdragende ondernemingen, die deze statuten op datum van ondertekenen. Het APF wordt opgericht voor onbepaalde duur.

Artikel 3  Zetel

3.1

De maatschappelijke zetel en de centrale administratie van het "Alcon Pensioenfonds" -"APF" zijn gevestigd te 2870 Puurs, Rijksweg 14, in het gerechtelijk arrondissement Mechelen.

3.2

De maatschappelijke zetel kan naar een ander adres in België worden overgebracht bij beslissing van de algemene vergadering, terwijl de centrale administratie naar een ander adres in België kan worden overgebracht bij beslissing van de raad van bestuur.

Artikel 4  Rechtsvorm

Het "Alcon Pensioenfonds" heeft de rechtsvorm van een organisme voor de financiering van pensioenen (OFP) aangenomen en geniet rechtspersoonlijkheid.

Artikel 5  Doel

Het Alcon Pensioenfonds `OFP' heeft als doel :

" op te treden en te handelen als een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening (afgekort IBP) op het ogenblik van zijn oprichting teneinde de respectieve aanvullende pensioenverplichtingen die van het Nestlé Pensioenfonds (erkenningsnummer 50.111) worden overgenomen te beheren

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/01/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD2.2

en uit te voeren ten gunste van de aangeslotenen van Alcon-Couvreur in België en van Alcon bv in Nederland;

.op te treden en te handelen als een IBP teneinde andere aanvullende pensioenstelsels te beheren en uit te voeren ten gunste van de aangeslotenen van bijdragende ondernemingen in België, evenals, in voor-komend geval, het beheren en uitvoeren van buitenlandse aanvullende pensioenregelingen (overlevings- en invaliditeitsplannen) die bijdragende ondernemingen in het buitenland hebben ingevoerd ten gunste van hun aangesloten werknemers;

" om ouderdoms-, en overlevingspensioenen en invaliditeitsrentes ten gevolge van een beroepsactiviteit uit te keren in overeenstemming met de toepasselijke pensioenreglementen, en nationale wetgeving en reglementen ter zake;

" de eventuele solidariteitstoezeggingen van de bijdragende ondernemingen zoals bepaald in de toepasselijke Belgische wetgeving te beheren en uit te voeren;

.de activa die te zijner beschikking (zullen) worden gesteld te beheren in overeenstemming met het `prudent person'-beginsel en, daartoe, elke handeling te stellen en elke beslissing te nemen die bijdraagt tot de verwezenlijking van zijn doel: het uitkeren van pensioenen ten gevolge van een beroepsactiviteit;

" de activa die te zijner beschikking (zullen) worden gesteld te beleggen teneinde ze te laten renderen en daartoe elke handeling van bestuur en van beschikking te stellen;

" de pensioenuitkeringen te betalen conform en in uitvoering van de pensioenreglementen waarvan het beheer en de uitvoering aan het APF zijn toevertrouwd;

'de overdrachten in het kader van de beheerde pensioenstelsels te aanvaarden en uit te voeren;

" alle door de wet vereiste documenten en alle documenten die ter zake doende of noodzakelijk blijken te zijn op te stellen;

" alle gegevens te verzamelen en te verwerken die noodzakelijk zijn voor de verwezenlijking van zijn doel;

-elke activiteit uit te voeren die voortvloeit uit het beheer en de uitvoering van de pensioenstelsels die aan het APF werden toevertrouwd en die bijdragen tot de verwezenlijking van zijn doel.

Artikel 6  Activiteiten

6.1

Het APF kan zijn activiteiten zowel in België als in het buitenland uitoefenen voor zover aan alle vereiste voorwaarden is voldaan.

6.2

Voor zover alle toepasselijke wettelijke, reglementaire en statutaire bepalingen worden nageleefd en onder voorbehoud van de reglementering ter zake mag het APF elke verrichting uitvoeren en elke handeling stellen die rechtstreeks of onrechtstreeks in verband staan met zijn doel en/of die rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot de verwezenlijking van zijn doel.

6.3

Het APF gaat een middelverbintenis aan en verbindt zich ertoe om met alle vereiste voorzorgen de fondsen te beheren die tot zijn beschikking (zullen) worden gesteld teneinde zijn doel te verwezenlijken en met name het beheer en de uitvoering van de pensioenstelsels die aan het fonds worden toevertrouwd alsook, in overeenstemming met deze pensioenstelsels, de uitkering van de pensioenen aan de aangeslotenen, hun begunstigden en rechthebbenden.

6.4

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/01/2011- Annexes du Moniteur belge

MbD 2.2

Het APF kan een of meerdere van zijn activiteiten toevertrouwen aan een derde binnen de beperkingen en tegen de voorwaarden waarin de wetsbepalingen ter zake voorzien.

Artikel 7  Documenten

7.1

Alle akten, facturen, aankondigingen, publicaties en andere documenten die uitgaan van het APF vermelden zijn benaming, onmiddellijk voorafgegaan of gevolgd door de woorden `organisme voor de fmanciering van pensioenen' of de afkorting `OFP', en het adres van zijn maatschappelijke zetel.

7.2

In de documenten die worden bezorgd aan de aangeslotenen en de begunstigden van de pensioenstelsels die het APF beheert en uitvoert en ten gunste van wie de pensioen-uitkeringen worden opgebouwd en uitbetaald, moet de volgende vermelding voorkomen: «IBP erkend op

». Deze vermelding wordt gevolgd door het identificatienummer 50.600 dat de bevoegde overheden toegekend hebben aan het APF.

Hoofdstuk II  Leden  Algemene vergadering

Artikel 8 -- Gewone en buitengewone leden

Het APF bestaat uit gewone en buitengewone leden. Het aantal gewone leden is ten minste gelijk aan één.

De gewone leden zijn :

1. de vennootschappen waarvan Alcon Inc moedermaatschappij is, alsook andere ondernemingen die verbonden zijn via de vennootschap die een meerderheids-participatie in Alcon Inc bezit, die actieve aangesloten werknemers hebben en die bijdragen tot de pensioenregelingen die het APF beheert ten gunste van hun actieve aangesloten werknemers, van personen die recht hebben op een uitgesteld pensioen of die een pensioen- of overlevingsrente ontvangen (= bijdragende ondernemingen genoemd);

2. de moedermaatschappij(en) zelf, met name Alcon Inc en de vennootschap die een meerderheidsparticipatie bezit in Alcon, en wier dochterondernemingen een bijdragende onderneming van het APF zijn.

De buitengewone leden zijn : de bijdragende ondernemingen die het beheer en de uitvoering van hun pensioenplannen (stelsels) aan het APF hebben toevertrouwd enkel ten gunste van personen die recht hebben op een uitgesteld pensioen of die een pensioen- of overlevingsrente ontvangen.

Alle gewone en buitengewone leden zijn vertegenwoordigd in de algemene vergadering. Artikel 9  Vertegenwoordiging van de leden in de algemene vergadering

Alle gewone en buitengewone leden moeten worden vertegenwoordigd door vaste vertegenwoordigers in overeenstemming met de toepasselijke wetsbepalingen.

Artikel 10  Te volgen procedure indien het APF geen enkel gewoon lid meer zou tellen 10.1

Indien het APF op een bepaald ogenblik geen enkel gewoon lid meer zou tellen, wordt binnen de zes (6) weken de Raad van Bestuur bijeengeroepen teneinde te onderzoeken, of een nieuw of een ander gewoon lid kan worden benoemd binnen de (6) maanden die volgen op het ontslag van het laatste of enige gewone lid.

In dergelijk geval is de Raad van Bestuur bevoegd om bij gewone meerderheid van de aanwezige of vertegenwoordigde stemmen te beslissen over de toelating van een gewoon lid.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/01/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Dit gewoon lid kan een nieuw lid van het APF zijn. Bij staking van de stemmen geeft de stem van de voorzitter van de Raad van Bestuur de doorslag.

10.2

In de periode tussen het ogenblik waarop het APF geen enkel gewoon lid meer zou tellen en het ogenblik waarop het APF opnieuw een gewoon lid telt, kan de Raad van Bestuur zo nodig en bij afwijking van artikel 15 van deze statuten de bevoegdheden van de Algemene Vergadering uitoefenen, met uitzondering echter van de beslissingen die op legitieme wijze en zonder nadeel kunnen worden verdaagd of die aanleiding zouden kunnen geven tot een belangenconflict voor de Raad van Bestuur.

10.3

Indien het APF bij het verstrijken van de voornoemde periode van zes (6) maanden nog steeds geen enkel gewoon lid telt, wordt de hierna beschreven procedure gevolgd indien de Algemene Vergadering niet meer kan functioneren of geen leden meer telt: uiterlijk op de laatste werkdag van de periode van zes (6) maanden vraagt de Raad van Bestuur de ontbinding van het APF aan Algemene Vergadering of aan de bevoegde rechtbank. De Raad van Bestuur beslist over alle dringende en passende maatregelen tot de benoeming van een of meer vereffenaar(s). De Algemene Vergadering zal dan samengesteld zijn door buitengewone leden, die in dit geval wel beslissingsmacht hebben.

Artikel 11  Toetreding van nieuwe leden

Kandidaat-leden die lid van het APF wensen te worden, moeten een verzoek tot toetreding per aangetekend schrijven naar de Raad van Bestuur sturen.

11.2

Het verzoek tot toetreding en/of, in voorkomend geval, het dossier van verzoek tot toetreding, moet de volgende elementen bevatten :

-het gemotiveerd verzoek tot toelating als gewoon of buitengewoon lid van het APF;

-de verantwoording van het belang van het kandidaat-lid bij de verwezenlijking van het doel van het APF;

-het bewijs of de gegevens dat/die toela(a)t(en) na te gaan of voldaan is aan de toelatingsvoorwaarden waarin de statuten voorzien;

-de verbintenis van het kandidaat-lid om de statuten van het APF, evenals de interne reglementen te aanvaarden en na te leven;

-de verbintenis om de beheersovereenkomst te onderschrijven en te eerbiedigen die op het ogenblik van toetreding toepasselijk is tussen het APF en zijn leden. Het APF stelt deze beheersovereenkomst strikt vertrouwelijk ter beschikking van het kandidaat-lid.

De beheersovereenkomst kan in voorkomend geval worden aangevuld en gewijzigd in functie en op voorwaarde van de toelating, conform de op dat ogenblik toepasbare bepalingen en voorwaarden van de beheers-overeenkomst;

-de bevestiging dat het beheer van het (de) betrokken pensioenstelsel(s) van het kandidaat-lid al dan niet grensoverschrijdende activiteiten door het APF behelst.

11.3

De Raad van Bestuur spreekt zich bij gewone meerderheid van de leden uit over het verzoek tot toetreding binnen een termijn van drie (3) maanden na ontvangst van het volledige dossier van verzoek tot toetreding en legt zijn voorstel voor aan de Algemene Vergadering die ter zake het bevoegde orgaan is, overeenkomstig artikel 15.2 van deze Statuten. Daartoe

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/01/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

roept de Raad van Bestuur binnen de maand na zijn beslissing een Buitengewone Algemene Vergadering samen.

Indien het verzoek tot toetreding (bovendien) grensoverschrijdende activiteiten voor het APF meebrengt, kan de beslissing tot toetreding alleen worden genomen na afloop van de wettelijk voorgeschreven notificatieprocedure, tenzij er al een beslissing is genomen onder de opschortende voorwaarde van de goede afloop van de notificatieprocedure.

De Algemene Vergadering beslist over de toetreding van een nieuw lid en moet haar beslissing niet motiveren of verantwoorden, behoudens andersluidende wetsbepalingen.

II.4

De datum van toetreding wordt bepaald in het besluit van de Algemene Vergadering.

11.5

De beslissing van de Algemene Vergadering wordt door de Raad van Bestuur per brief ter kennis gebracht van het kandidaat-lid.

11.6

De toetreding impliceert van rechtswege de goedkeuring van de statuten, de toepasselijke beheersovereenkomst(en), de financieringsplannen betreffende de beheerde pensioenstelsels, de eventuele huishoudelijke reglementen, de verklaring betreffende de beleggingsprincipes en van alle andere beheersdocumenten, procedures en reglementen betreffende het beheer van het APF.

Artikel 12  Uittreding

12.I

Het staat elk lid vrij zich terug te trekken uit het APF door middel van een schriftelijke kennisgeving aan de Raad van Bestuur per aangetekend schrijven brief, fax of e-mail met ontvangstbewijs en met een opzeggingstermijn van zes (6) maanden.

De opzeggingstermijn neemt onmiddellijk een aanvang op de datum van de schriftelijke kennisgeving van de uittreding. Het APF kan de opzeggingstermijn verkorten of verlengen in overleg met het ontslagnemende lid en in overeenstemming met artikel 12.3 van deze statuten.

I2.2

De Raad van Bestuur spreekt zich uit over de uittreding en over de praktische uitvoeringsvoorwaarden daarvan, na overleg met het betrokken uittredend lid. Bij gebrek aan een akkoord met het uittredend lid spreekt de Raad van Bestuur zich eenzijdig uit over de uitvoeringsvoorwaarden, rekening houdend met de toepasselijke pensioenstelsels van het uittredend lid, de beheersovereenkomst, de overige ter zake doende documenten en het belang van het APF en van al zijn leden, aangeslotenen, rechthebbenden en andere belanghebbenden.

12.3

De datum waarop de uittreding van kracht wordt, wordt bepaald in het besluit van de Raad van Bestuur, na overleg met het uittredend lid.

Bij gebrek aan een akkoord met het uittredend lid over de datum van inwerkingtreding van de uittreding of een redelijke opzegtermijn, zal deze datum samenvallen hetzij met de dag waarop de gegeven opzegging verstrijkt, hetzij met de dag die de Raad van Bestuur eenzijdig bepaalt.

Indien deze datum niet kan worden nageleefd door toedoen van het uittredend lid, vrijwaart dit laatste het APF tegen alle schade, vergoedingen en kosten die het APF als gevolg hiervan zou oplopen.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/01/2011- Annexes du Moniteur belge

MOO 22

12.4

Een bijdragende onderneming die uit het APF wenst te treden moet, voorafgaand aan de datum waarop de uittreding in werking zal treden, voldaan hebben aan al haar verbintenissen die voortvloeien uit haar pensioenstelsel(s), het (de) financierings-plan(nen) zoals het (ze) in voorkomend geval is (zijn) aangepast op advies van de actuaris die in het kader van de uittreding is aangesteld, uit de beheersovereenkomst en uit alle overige documenten en uit de regelgeving ter zake.

In voorkomend geval kan de Raad van Bestuur met het uittredend lid een akkoord bereiken over bijkomende termijnen en/of verbintenissen in verband hiermee. Bij gebrek aan een akkoord moet aan alle verbintenissen zijn voldaan uiterlijk op het ogenblik van de uittreding, onder voorbehoud van de verbintenissen die later verschuldigd (zullen) zijn, bijvoorbeeld als gevolg van de inwerkingtreding van de uittreding en/of eventuele overdrachten.

12.5

Vanaf de datum waarop de uittreding in werking treedt, zal het APF geen enkele verbintenis meer hebben tegenover het uittredend lid, zijn pensioenstelsel(s), de aangeslotenen, begunstigden, vertegenwoordigers of rechthebbenden van deze pensioenstelsels noch tegenover eender welke andere derde die betrokken is of belang heeft bij het (de) pensioenstelsel(s) van het ontslagnemende lid die het APF tot dan beheerde.

In verband hiermee vrijwaart het uittredend lid het APF tegen elke vordering en/of alle schade waarmee het APF zou worden geconfronteerd.

Uittredende en uitgetreden leden blijven ten overstaan van het APF gehouden tot alle kosten, verbintenissen of eventuele schade die het APF zou oplopen met betrekking tot of als gevolg van de (verloren) hoedanigheid van lid in hoofde van de uittredende of uitgetreden leden.

12.6

In de periode tussen de schriftelijke kennisgeving zoals bedoeld in artikel 11.1 van deze statuten en de datum van inwerkingtreding van de uittreding blijft het uittredend lid van het APF onder hetzelfde statuut en met de rechten en verbintenissen in verband daarmee.

12.7

Wanneer blijkt dat een lid, bijdragende onderneming, zich wenst terug te trekken uit het APF en het beheer van zijn pensioenstelsel(s), zelfs gedeeltelijk, bij het APF laat of in gebreke blijft het APF volledig te ontslaan van dit beheer op de datum van inwerking-treding van de uittreding, wordt de uittreding geweigerd indien de wetgeving in dergelijk geval voorschrijft dat de bijdragende onderneming lid blijft van het APF. De betrokken bijdragende onderneming verbindt zich ertoe onverwijld het nodige te doen om alle verbintenissen te vervullen die voortvloeien uit de hoedanigheid van lid.

Doet zij dat niet, dan zal het APF alle noodzakelijke maatregelen treffen, in voorkomend geval ook in rechte, teneinde de bijdragende onderneming ertoe te verplichten al haar verbintenissen na te komen of, bij gebrek daaraan, de uitsluiting van het betrokken lid in rechte te doen uitspreken. Bovendien moet de bijdragende onderneming het APF vergoeden voor alle kosten, lasten en schade die het oploopt, opgelopen heeft of zal oplopen en die direct of indirect verband houden met de beslissing van uittreding en met alle gevolgen daarvan.

Artikel 13  Uitsluiting

13.1

Een lid kan alleen worden uitgesloten conform een beslissing van de Algemene Vergadering.

13.2

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/01/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

De Algemene Vergadering beslist over een uitsluiting bij meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden die stemrecht hebben of, indien er slechts één lid met stemrecht aanwezig of vertegenwoordigd is, eenzijdig door dit lid.

13.3

Het lid over wiens uitsluiting wordt beslist, mag niet aan de stemming deelnemen. Bij het berekenen van de meerderheden wordt dit lid niet meegeteld.

13.4

De uitsluiting treedt in werking op de datum die op redelijke wijze wordt bepaald in het besluit van de Algemene Vergadering.

13.5

Het besluit van de Algemene Vergadering houdende de uitsluiting wordt per aangetekend schrijven met ontvangstbewijs ter kennis van het uitgesloten lid gebracht.

13.6

De Algemene Vergadering beslist discretionair om een lid uit te sluiten.

13.7

Een uitgesloten lid blijft gehouden alle verbintenissen na te komen die het op de datum van zijn uitsluiting nog niet is nagekomen, evenals alle verbintenissen die zich in voorkomend geval later nog zouden voordoen.

13.8

Indien het lid dat het voorwerp is van een maatregel van uitsluiting een bijdragende onderneming is waarvan het APF het (de) pensioenstelsel(s) beheert, moeten de nodige maatregelen worden getroffen opdat het APF v66r de datum van inwerkingtreding van de uitsluiting wordt ontheven van het beheer en de uitvoering van haar pensioenstelsels. Het uitgesloten lid draagt alle kosten, vergoedingen enzovoort in verband daarmee of die direct of indirect verbonden zijn en vrijwaart het APF volledig in verband hiermee, ook voor de periode na de datum van uitsluiting. In voorkomend geval kan het APF de nodige stappen in rechte zetten om het betrokken lid ertoe te verplichten het nodige te doen.

Artikel 14  Algemene Vergadering  Samenstelling

14.1

De Algemene Vergadering bestaat uit alle gewone en buitengewone leden van het APF.

14.2

De leden laten zich overeenkomstig de wetsbepalingen vertegenwoordigen door vaste vertegenwoordigers die conform de wet worden aangesteld.

Artikel 15  Algemene vergadering  Bevoegdheden

15.1

De Algemene Vergadering geniet de bevoegdheden die de wet en deze statuten voor haar voorbehouden.

15.2

De volgende zaken behoren met name tot de bevoegdheid van de Algemene Vergadering:

" wijzigen van de statuten;

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/01/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

-benoemen, ontslaan en beëindigen van het mandaat van bestuurders;

" aanwijzen, ontslaan en vergoeden van de erkende commissarissen en revisoraats-vennootschappen; *toetreden van nieuwe leden op voorstel van de raad van bestuur;

" uitsluiten van leden;

" goedkeuren van de jaarrekeningen en van het jaarverslag;

" decharge verlenen aan de bestuurders en aan de erkende commissarissen en revisoraatsvennootschappen;

" bekrachtigen van het financieringsplan en van zijn wijzigingen;

" bekrachtigen van de verklaring betreffende de beginselen van het beleggingsbeleid en van de wijzigingen daarvan;

" bekrachtigen van de beheersovereenkomst(en) gesloten tussen het APF en de bijdragende ondernemingen en de wijzigingen daarvan;

" bekrachtigen van collectieve overdrachten;

" ontbinden en vrijwillig vereffenen van het APF.

Artikel 16  Algemene vergadering  Stemmen

Alleen de gewone leden mogen stemmen. De stemmen van de leden worden gewogen naargelang het aantal actieve aangeslotenen aan hun pensioenplan, verdeeld over schijven van (indien een gewoon lid meerdere pensioenplannen heeft wordt het quorum berekend op het totaal aantal aangesloten personeelsleden van dat lid) :

-Pensioenplan(nen) met tussen 0 en 25 aangeslotenen 1 stem per lid

-Pensioenplan(nen) met tussen 25 en 99 aangeslotenen 2 stemmen per lid

-Pensioenplan(nen) met tussen 100 en 249 aangeslotenen 3 stemmen per lid

-Pensioenplan(nen) met tussen 250 en 499 aangeslotenen 4 stemmen per lid

-Pensioenplan(nen) met 500 aangeslotenen of meer 5 stemmen per lid

-De moedermaatschappij (forfaitair vastgesteld) 1 stem

Deze criteria zijn gebaseerd op de situatie van het APF op 31 december van het vorige jaar en blijven voor het hele jaar ongewijzigd. Van deze weging wordt akte genomen op de eerste gewone of buitengewone Algemene Vergadering van het jaar en de weging wordt opgenomen in de notulen. Voor het eerste werkingsjaar van het APF gebeurt de weging op basis van de aantallen vermeld in het toelatingsdossier.

Buitengewone leden mogen ook deelnemen aan de Algemene Vergadering, maar ze hebben er geen stemrecht.

Artikel 17  Algemene vergadering  Oproepingen en vergaderingen

17.1

De oproepingen voor de Algemene Vergadering warden via e-mail, telefonisch of per brief verzonden naar elk lid, door de Voorzitter van de Raad van Bestuur of door zijn vervanger.

17.2

Behoudens in dringende of buitengewone situaties worden de oproepingen ten minste één week voor de Algemene Vergadering verzonden of overhandigd.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/01/2011- Annexes du Moniteur belge

Mo0 22

De leden die aanwezig of vertegenwoordigd zijn op de Algemene Vergadering worden geacht geldig te zijn opgeroepen.

17.3

De Algemene Vergadering wordt bijeengeroepen door de Voorzitter van de Raad van Bestuur in de gevallen waarin de wet voorziet, evenals op beslissing van de Raad van Bestuur en/of wanneer ten minste 1/5 van de leden dat vraagt.

17.4

De oproeping vermeldt de dag, het tijdstip en de plaats van de Algemene Vergadering.

ls het tijdstip niet opgegeven, dan vindt de vergadering plaats om 14.00 uur. ls de plaats niet opgegeven, dan

vindt de vergadering plaats op de maatschappelijke zetel van het APF.

17.5

De oproeping vermeldt de agenda. De agendapunten worden beknopt vermeld. Aan de oproeping kunnen

documenten worden toegevoegd ter verklaring van de agendapunten.

De Raad van Bestuur of ten minste 1/5 van de leden, naargelang het geval, stelt de agenda vast.

Hierbij wordt rekening gehouden met de voorstellen van agendapunten die de Raad van Bestuur, andere operationele organen of leden hebben geformuleerd, hetzij aan de (Voorzitter van de) Raad van Bestuur, hetzij aan de leden. Voorstellen van agendapunten die door ten minste één gewoon lid worden geformuleerd of gesteund, worden op de agenda gebracht. Mocht blijken dat zulks niet is gebeurd, wordt het bewuste punt toch behandeld en besproken op de opgeroepen vergadering zonder dat erover beslist kan worden. In dit geval moet(en) de volgende Algemene Vergadering(en) zich over dit punt uitspreken.

17.6

De Algemene Vergadering komt ten minste eenmaal per jaar samen. De gewone Algemene Vergadering vindt in principe jaarlijks plaats, váár 15 juni van het jaar dat volgt op het jaar waarvan de jaarrekeningen worden afgesloten en ter goedkeuring voorgelegd.

17.7

Elk lid kan zich door een ander lid laten vertegenwoordigen.

Om zich te laten vertegenwoordigen moet een geldige schriftelijke volmacht worden verstuurd per brief, fax of e-mail. De volmachten worden bij de notulen van de vergadering gevoegd en moeten uiterlijk tegen het begin van de vergadering in het bezit zijn van de Algemene Vergadering.

De gewone leden kunnen maximaal drie (3) leden vertegenwoordigen (zichzelf en 2 andere leden).

17.8

Elk lid heeft het recht de Algemene Vergadering bij te wonen en eraan deel te nemen.

17.9

De Algemene Vergadering wordt voorgezeten door de Voorzitter of, indien hij afwezig is, door een persoon, die aanwezig is op de Algemene Vergadering en door de Algemene Vergadering wordt aangewezen. Deze persoon treedt dan als plaatsvervangend voorzitter op voor deze Algemene Vergadering.

17.10

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/01/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 22

De Voorzitter van de Algemene Vergadering is de Voorzitter van de Raad van Bestuur of, indien hij niet aanwezig kan zijn, een ander lid van de Raad van Bestuur aangeduid door de Voorzitter van de Raad van Bestuur als plaatsvervangend voorzitter van de volgende Algemene Vergadering. De Voorzitter heeft geen stemrecht in zijn hoedanigheid van Voorzitter van de Algemene Vergadering.

17.11

De Voorzitter van de Algemene Vergadering kan een secretaris aanwijzen of deze taak zelf op zich nemen. Desgevallend wordt de secretaris aangewezen onder de leden of kan hij een werknemer of een gevolmachtigde zijn van een bijdragende onderneming waarvan het APF het (de) pensioenstelsel(s) beheert of een vertegenwoordiger of gevolmachtigde van een derde die belast is met het administratief beheer van het APF. Is de secretaris geen lid noch een vast vertegenwoordiger van een lid, dan neemt hij geen deel aan de beraadslagingen en beslissingen. Zijn opdracht is beperkt tot het opstellen van het ontwerp van notulen.

Artikel 18  Algemene Vergadering  Besluiten

18.1

Onder voorbehoud van artikel 18.2 hierna is de Algemene Vergadering geldig samengesteld en kan ze rechtsgeldig beraadslagen en beslissen indien ten minste twee gewone leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn.

18.2

Bij afwijking van wat wordt bepaald in artikel 18.1 hierboven, kan de Algemene Vergadering rechtsgeldig beraadslagen en de volgende beslissingen nemen:

-beslissing van vrijwillige vereffening of ontbinding

-beslissing om de statuten of de beheersovereenkomsten te wijzigen

indien 66 % van de bijdragende ondernemingen aanwezig of vertegenwoordigd zijn.

18.3

Indien het vereiste aanwezigheidsquorum niet is bereikt, wordt een nieuwe Algemene Vergadering bijeengeroepen ten vroegste 7 dagen na de eerste vergadering maar nog steeds vóór 1 juli, indien het de gewone jaarlijkse AV betreft.

De tweede vergadering kan geldig beraadslagen en beslissen over de agendapunten die al op de agenda van de eerste vergadering stonden, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden.

18.4

De Algemene Vergadering kan geldig beraadslagen en beslissen over alle agendapunten.

De punten die tijdens de Algemene Vergadering op de agenda worden geplaatst, kunnen het voorwerp zijn van een debat maar niet van een beslissing. In dit geval moet een volgende algemene vergadering worden bijeengeroepen met specifieke vermelding van het (de) betrokken punt(en).

18.5

Onder voorbehoud van artikel 18.6 hierna worden de beslissingen genomen bij gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen van de leden met stemrecht die aanwezig of vertegenwoordigd zijn of, wanneer slechts één (1) lid aanwezig of vertegenwoordigd is, eenzijdig door dit lid.

Er wordt geen rekening gehouden met onthoudingen en ongeldig uitgebrachte stemmen.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/01/2011- Annexes du Moniteur belge

MOO 2.2

18.6

De Algemene Vergadering beslist bij bijzondere meerderheid van twee derde van de geldig uitgebrachte gewogen stemmen van de leden die stemrecht bezitten en aanwezig of vertegenwoordigd zijn over de volgende aangelegenheden

-beslissing tot vrijwillige ontbinding of vereffening;

-beslissing tot uitsluiting van een lid;

-beslissing betreffende de beheersovereenkomst tussen het APF en de bijdragende ondernemingen;

-beslissing betreffende de verklaring betreffende de beleggingsinstrumenten;

-beslissing bijdragende een collectieve overdracht.

-Wanneer de Algemene Vergadering echter nog slechts één (I) enkel gewoon lid met stemrecht telt en dit lid de bijdragende onderneming is, kan de Algemene Vergadering zich op rechtsgeldige wijze eenzijdig uitspreken op basis van de stem van dit aanwezige of vertegenwoordigde lid.

18.7

Bij staking van de stemmen wordt de beslissing geacht te zijn verworpen.

Artikel 19  Algemene Vergadering  Kennisgeving van haar beslissingen aan de leden en aan derden

19.1

Van elke Algemene Vergadering worden notulen opgemaakt die worden getekend door de Voorzitter en de secretaris of door eender welk ander aanwezig lid van de Algemene Vergadering. De notulen van de Algemene Vergadering worden via e-mail naar de leden verstuurd, in principe tegelijk met de agenda en de oproeping van de volgende algemene vergadering.

De leden kunnen opmerkingen over de notulen formuleren uiterlijk op het ogenblik van goedkeuring tijdens de eerstvolgende algemene vergadering waar de notulen van de vorige vergadering(en) beschikbaar zijn.

De notulen worden bewaard op de zetel van het APF waar elk lid zijn recht van inzage kan uitoefenen. Dit recht van inzage is gratis.

Het recht van inzage kan alleen worden uitgeoefend indien er op voorhand een afspraak is gemaakt met de Voorzitter van de Algemene Vergadering of met de perso(o)n(en) die belast is (zijn) met het dagelijks bestuur van het APF.

Een kopie kan worden verkregen tegen betaling van de kostprijs die wordt bepaald door de perso(o)n(en) die

belast is (zijn) met het dagelijks bestuur of door de Raad van Bestuur.

19.2

De definitieve tekst van de notulen van de Algemene Vergadering wordt ter beschikking gesteld van de Raad van Bestuur. De Raad van Bestuur bezorgt de notulen of, in voorkomend geval, de belangrijke besluiten vermeld in de notulen of uittreksels ervan aan de andere operationele organen, indien deze bestaan, voor zover dit noodzakelijk blijkt voor hun goede werking.

19.3

Alle beslissingen die conform de wet in het ledenregister moeten worden ingeschreven, worden onmiddellijk na afloop van de vergadering meegedeeld aan de Raad van Bestuur, hetzij door de Voorzitter van de Algemene Vergadering, hetzij door degenen die daartoe werden gemachtigd tijdens de betrokken Algemene Vergadering.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/01/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD22

Alle belanghebbenden hebben een (gratis) recht van inzage in het ledenregister dat wordt bijgehouden op de zetel van het APF of van een copie ervan die op de griffie van de bevoegde rechtbank werd neergelegd.

19.4

Alle beslissingen waarvan de wet vereist dat ze moeten worden bekendgemaakt, worden gepubliceerd op de wijze die de wet voorschrijft, desgevallend bij uittreksel. De Voorzitter van de Algemene Vergadering of degene(n) die daartoe werd(en) gemachtigd door de betrokken Algemene Vergadering, doet (doen) daartoe het nodige.

19.5

Derden die een wettig belang kunnen aantonen, kunnen op de zetel van het APF tegen betaling kennis nemen van de uittreksels van de beslissingen van de Algemene Vergadering voor zover die uittreksels niet publikelijk beschikbaar zijn of worden.

Hoofdstuk III  Bestuur  Operationele organen

Artikel 20  Raad van Bestuur - Samenstelling

20.1

De Algemene Vergadering benoemt de bestuurders en stelt hun aantal vast, zonder dat de raad samengesteld mag zijn uit minder dart 2 bestuurders, overeenkomstig de toepasselijke wetsbepalingen. Ten minste één van de benoemde bestuurders moet een vertegenwoordiger zijn van een bijdragende onderneming, onder voorbehoud van de wettelijke bepaling.

Indien de Algemene Vergadering rechtspersonen benoemt tot bestuurder, dan wijzen zij vaste vertegenwoordigers aan om te zetelen in de Raad van Bestuur overeenkomstig de toepasselijke wetsbepalingen.

20.2

De leden van de andere operationele organen van het APF kunnen eveneens tot bestuurder worden benoemd, op voorwaarde dat zij samen in de Raad van Bestuur in de minderheid blijven. De Voorzitter van de Raad van Bestuur mag ook lid zijn van enig ander operationeel orgaan, zolang als de voorwaarde hiervoor vermeld vervuld is.

Artikel 21  Mandaat van bestuurder

21.1

De leden van de Raad van Bestuur moeten beschikken over de vereiste professionele betrouwbaarheid, en over de passende beroepskwalificaties en beroepservaring om hun mandaat uit te oefenen. Bovendien mogen zij niet verkeren in een situatie waarin de wet hun niet toestaat de functie van lid van een operationeel orgaan van het APF uit te oefenen.

21.2

Het mandaat van bestuurder heeft een duur van drie (3) jaar. Het eerste mandaat dat wordt toegekend loopt tot aan de Algemene Vergadering van 2014, tenzij de Algemene Vergadering beslist om het bestuurdersmandaat vroeger te herroepen.

Het mandaat is hernieuwbaar.

21.3

De bestuurders kunnen gelijk wanneer door de Algemene Vergadering worden ontslagen. De Algemene Vergadering stelt de voorwaarden van het ontslag vast, met name de datum waarop het ontslag of de beëindiging van mandaat in werking treedt.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/01/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

21.4

De bestuurders kunnen zelf hun ontslag indienen voor zover ze een opzegtermijn van één (1) maand in acht nemen.

Een bestuurder kan zijn ontslag indienen op eender welke schriftelijke wijze (aangetekende brief/gewone brief, fax of e-mail met ontvangstbewijs), gericht aan de Voorzitter van de Raad van Bestuur of aan de Algemene Vergadering.

De Algemene Vergadering komt binnen de maand samen om de samenstelling van de Raad van Bestuur na het ontslag opnieuw te bekijken en ervoor te zorgen dat alle wettelijke en statutaire bepalingen betreffende de samenstelling van de Raad worden nageleefd.

21.5

Aan het mandaat van een bestuurder-natuurlijke persoon komt onmiddellijk en van rechtswege een einde:

-zodra de bestuurder de Bijdragende Onderneming verlaat, tenzij deze bevestigt geen bezwaar te hebben tegen het mandaat van deze persoon;

-zodra de bestuurder niet meer voldoet aan de voorwaarden van de wet en van de reglementering;

-zodra de bestuurder

- failliet wordt verklaard,

- is overleden.

Indien een rechtspersoon bestuurder is, behoudt hij zijn mandaat van bestuurder wanneer zijn vaste vertegenwoordiger de bijdragende onderneming verlaat of zijn bevoegdheid van vaste vertegenwoordiger verliest. In dergelijke situaties wordt de natuurlijke persoon  vaste vertegenwoordiger van de rechtspersoon/bestuurder onmiddellijk vervangen door een andere persoon die hem in deze functie opvolgt, tenzij de bijdragende onderneming anders beslist.

21.6

Wanneer een mandaat van bestuurder met onmiddellijke ingang of van rechtswege eindigt of met onmiddellijke ingang vrijkomt en zolang er niet wordt voorzien in de eventuele vervanging en/of tijdens de periode die voorafgaat aan de beslissing van de algemene vergadering om de samenstelling van de Raad van Bestuur te wijzigen of de samenstelling van de Raad van Bestuur af te stemmen op de wettelijke en/of statutaire beginselen, worden de volgende maatregelen getroffen:

-indien de Raad van Bestuur nog ten minste twee (2) leden telt: de Raad van Bestuur benoemt (bij gewone meerderheid) een nieuwe bestuurder om het vacante mandaat van bestuurder uit te oefenen tijdens de tussenperiode. Is de Raad van Bestuur echter paritair samengesteld, dan kan deze bestuurder niet warden benoemd door de Raad van Bestuur maar wordt hij bij gewone meerderheid benoemd door de bestuurders die dezelfde groep vertegenwoordigen als de groep die werd vertegenwoordigd door de bestuurder van wie het mandaat is verstreken.

-vervolgens wordt deze benoeming ter goedkeuring voorgelegd aan de volgende Algemene Vergadering;

-indien de Raad van Bestuur nog slechts één (1) bestuurder telt: een buitengewone algemene vergadering wordt onverwijld bijeengeroepen; tot de datum van deze buitengewone algemene vergadering kan de enige overblijvende bestuurder alleen maar de handelingen van dagelijks bestuur stellen. Bovendien kan hij, bij afwijking van wat in deze statuten wordt bepaald, het APF alleen vertegenwoordigen tijdens deze tussenperiode.

21.7

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/01/2011- Annexes du Moniteur belge

Moa 2.2

Het mandaat van bestuurder is onbezoldigd.

21.8

Het huishoudelijk reglement van de Raad van Bestuur bepaalt welke functies en mandaten onverzoenbaar zijn met het mandaat van bestuurder.

Artikel 22  Raad van Bestuur  Bevoegdheden

22.1

De Raad van Bestuur stippelt het algemeen beleid van het APF uit.

22.2

De Raad van Bestuur vertegenwoordigt het APF overeenkomstig de toepasselijke wettelijke en statutaire bepalingen.

22.3

De Raad van Bestuur is bevoegd om alle handelingen te stellen die noodzakelijk of nuttig zijn om het maatschappelijk doel van het APF te verwezenlijken, met uitzondering van de handelingen die de wet of de statuten hebben voorbehouden voor de Algemene Vergadering. Bovendien oefenen de overige operationele organen, indien zij bestaan, de operationele taken en de bevoegdheden uit die hun werden toegekend, onder het toezicht van de Raad van Bestuur.

22.4

Alle operationele taken die de wet vaststelt, behoren tot de bevoegdheid van de Raad van Bestuur, tenzij sommige van die taken werden toegekend aan het een of ander operationeel orgaan, hetgeen wordt bepaald hetzij in deze statuten, hetzij in een (van de) beslissing(en) van de Raad van Bestuur, in voorkomend geval nader bepaald in de huishoudelijke reglementen.

22.5

De Raad van Bestuur kan de uitvoering van het algemeen beleid van het APF delegeren aan operationele organen, opgericht binnen het kader van de Raad van Bestuur.

Indien de Raad van Bestuur de uitvoering van het algemeen beleid van het APF verdeelt onder een of meer operationele organen, bepaalt hij, met betrekking tot elk operationeel orgaan :

-zijn samenstelling, met inbegrip van de voorwaarden om er te kunnen zetelen, de voorwaarden tot aanwijzing van de leden, de voorwaarden van hun ontslag, afzetting, beëindiging van functie, hun eventuele bezoldiging evenals de duur van hun opdracht en hun mandaten;

en

-de opdracht van elk operationeel orgaan, de operationele taken en bevoegdheden waarmee het operationeel orgaan is belast evenals de te volgen regels of procedures voor het vermijden en oplossen van eventuele conflicten of geschillen betreffende de omvang en de draagwijdte van de toegewezen operationele taken en/of de verdeling van de taken tussen de operationele organen;

en

-de werkmethode van elk operationeel orgaan, met inbegrip van de voorwaarden van rapportering aan de Raad van Bestuur.

In zijn beslissing om een operationeel orgaan te creëren en/of in zijn beslissing om bepaalde operationele taken of de uitvoering van het beleid over te dragen, kan de Raad van Bestuur aan het betrokken operationeel orgaan de toelating geven om zelf zijn organisatie en werking te regelen in

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/01/2011- Annexes du Moniteur belge

Moa 2.2

een huishoudelijk reglement. Dit huishoudelijk reglement moet door de Raad van Bestuur worden goedgekeurd.

Bij gebrek aan de bovenstaande vermeldingen in de beslissingen van de Raad van Bestuur en bij gebrek aan een huishoudelijk reglement, zijn de bepalingen van artikel 27 van deze statuten van toepassing.

22.6

De Raad van Bestuur oefent het toezicht uit op de operationele organen van het APF.

In het kader van zijn opdracht van toezicht op de operationele organen, indien ze bestaan, controleert de Raad van Bestuur regelmatig of het APF passende controle-maatregelen heeft ingevoerd.

De Raad van Bestuur moedigt een positieve uitvoering van het interne toezicht aan. Indien interne controlemaatregelen worden uitgewerkt, toegepast, ingevoerd, gewijzigd of afgeschaft door een of meer andere operationele organen, waakt de Raad van Bestuur erover dat het APF beschikt over een intern toezicht en een organisatie die het in staat stellen zijn activiteiten uit te voeren conform de wettelijke bepalingen ter zake.

De Raad van Bestuur zal in verband hiermee regelmatig een rapport krijgen van de andere bevoegde operationele organen, indien ze bestaan. Bij gebrek aan andere bevoegde operationele organen op dit gebied zal de Raad van Bestuur hierover eenmaal per jaar regelmatig beraadslagen.

22.7

De Raad van Bestuur bekrachtigt het beleid van het APF op het vlak van onder-aanneming, indien een ander operationeel orgaan belast is met de uitvoering daarvan. Bij gebrek aan een ander operationeel orgaan dat ter zake bevoegd is, bepaalt de Raad van Bestuur zelf het beleid.

22.8

De Raad van Bestuur is bevoegd om in voorkomend geval een beleid van continuiteit uit te stippelen dat tot doel heeft het voor het APF mogelijk te maken zijn activiteiten te blijven uitoefenen. De Raad van Bestuur mag een ander operationeel orgaan belasten met de uitvoering van een dergelijk beleid voor zover de Raad daarvan regelmatig op de hoogte wordt gebracht.

22.9

In de situatie bedoeld in artikel 10 van deze statuten en krachtens de voorwaarden die er worden bepaald, geniet de Raad van Bestuur een grotere bevoegdheid.

Artikel 23  Raad van Bestuur  Werking

23.1

De leden van de Raad van Bestuur vormen een college en beraadslagen en beslissen zoals een college.

23.2

De Raad van Bestuur wijst de Voorzitter van de Raad van Bestuur aan.

23.3

De Raad van Bestuur benoemt onder zijn leden een of meerdere afgevaardigde bestuurders en stelt zijn (hun) opdracht vast, en in welke mate zij collegiaal moeten optreden.

23.4

De Raad van Bestuur kan een secretaris aanwijzen. Bij gebrek aan een secretaris neemt de Voorzitter van de Raad van Bestuur deze taak waar.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/01/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Is de secretaris geen lid van de Raad van Bestuur, dan kan hij niet deelnemen aan de beraadslagingen, de stemmingen of het nemen van beslissingen. De secretaris stelt de notulen van de vergaderingen van de Raad van Bestuur op en vervult de voorwaarden inzake bekendmaking en openbaarheid, behoudens andersluidende beslissing van de Raad van Bestuur.

23.5

De Raad van Bestuur wijst onder zijn leden één (1) ondervoorzitter aan. Deze ondervoorzitter vervangt de Voorzitter indien hij afwezig of verhinderd is.

Artikel 24  Raad van Bestuur  Stem

Elke bestuurder heeft één (1) stem.

Artikel 25  Raad van Bestuur - Bijeenroeping en vergadering

25.1

De Raad van Bestuur komt in principe ten minste vier (4) keer per jaar samen en bovendien telkens wanneer het belang van het APF zulks vereist.

25.2

De Raad van Bestuur komt bijeen na oproeping van de Voorzitter of, wanneer hij afwezig is, van de Ondervoorzitter.

25.3

De uitnodiging voor de vergadering wordt tegelijk met de agenda via e-mail verzonden naar alle leden van de Raad van Bestuur.

Wie het initiatief neemt om de raad bijeen te roepen, kan beslissen om de agenda tegelijk en ter informatie te verzenden naar de andere operationele organen die, gelet op de opdracht waarmee ze zijn belast, belang hebben bij een of meer agendapunten.

De leden van deze andere operationele organen nemen niet deel aan de vergaderingen van de Raad van Bestuur, tenzij ze daartoe uitdrukkelijk worden uitgenodigd. Ze nemen evenmin deel aan de stemmingen en de beslissingen.

De uitnodiging wordt samen met de agenda ten minste zeven (7) kalenderdagen vôér de datum waarop de raad wordt bijeengeroepen verzonden, behoudens dringende of uitzonderlijke omstandigheden.

De uitnodiging vermeldt de datum, het tijdstip en de plaats van de vergadering. Bij gebrek aan vermelding van plaats en tijdstip, vindt de vergadering om veertien (14.00) uur plaats op de maatschappelijke zetel van het APF.

In uitzonderlijke gevallen, behoorlijk verantwoord door de hoogdringendheid en het maatschappelijk belang voor het APF, kunnen de beslissingen van de Raad van Bestuur worden genomen bij eensluidende instemming van de bestuurders die zij schriftelijk, per fax of via e-mail uitdrukken. Van deze procedure kan echter geen gebruik worden gemaakt voor het opmaken van de jaarrekeningen en het aanwenden van het maatschappelijk fonds.

De bestuurders die aanwezig of vertegenwoordigd zijn op de vergadering van de Raad van Bestuur, worden geacht regelmatig te zijn uitgenodigd.

25.4

Een bestuurder kan zich door een andere bestuurder laten vertegenwoordigen. Daartoe moet hij, uiterlijk tegen het begin van de vergadering, een rechtsgeldig opgestelde volmacht aan de Raad van Bestuur bezorgen. Volmachten worden schriftelijk gegeven.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/01/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Een bestuurder mag maximaal twee andere bestuurders vertegenwoordigen.

25.5

De Raad van Bestuur komt bijeen, beraadslaagt en beslist op rechtsgeldige wijze indien alle leden op een geldige wijze zijn uitgenodigd en indien, behoudens overmacht, de helft van de leden aanwezig of vertegenwoordigd is.

Is het vereiste aanwezigheidsquorum niet bereikt, dan wordt een nieuwe raad bijeengeroepen, ten vroegste 48 uur in dringende gevallen of veertien (14) dagen in alle andere gevallen na de eerste vergadering van de raad. Deze tweede raad kan rechtsgeldig beraadslagen en beslissen over de agendapunten die al op de agenda van de eerste vergadering stonden, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden.

25.6

De Raad van Bestuur kan beraadslagen over alle agendapunten en over de punten die tijdens de vergadering eventueel aan de agenda worden toegevoegd bij gewone meerderheid van de aanwezige of vertegenwoordigde bestuurders. De Raad van Bestuur kan eveneens eenparig over deze punten beslissen.

Artikel 26  Beslissingen

De beslissingen van de Raad van Bestuur worden genomen bij gewone meerderheid van de stemmen van de aanwezige en vertegenwoordigde leden. Onthoudingen en ongeldig uitgebrachte stemmen worden niet meegeteld. De Voorzitter heeft echter bij staking van de stemmen de doorslaggevende stem.

Bij gebrek aan de vereiste meerderheid wordt geen enkele beslissing genomen of wordt (worden) het agendapunt en/of de beslissing verworpen.

Indien één of meerdere agendapunten tijdens een vergadering van de Raad van Bestuur behandeld worden, en betrekking hebben op de bevoegdheid van een operationeel orgaan waarin de Voorzitter van de Raad van Bestuur ook verantwoordelijkheid uitoefent, dan zal hij zijn doorslaggevende stem afstaan aan de Vice-Voorzitter, die in dergelijk geval ook geen functie mag uitoefenen in het betrokken operationeel orgaan.

Is dit wel het geval, dan zal de doorslaggevende stem gegeven worden aan een Bestuurder die geen functie in dit operationeel orgaan uitoefent.

Artikel 27  Andere Operationele Organen  Algemene bepalingen

27.1

De leden van de operationele organen van het APF moeten beschikken over de vereiste professionele betrouwbaarheid, en over de passende beroepskwalificaties en beroeps-ervaring om hun functies te kunnen uitoefenen.

27.2

Behoudens een andersluidende beslissing van de Raad van Bestuur en onder voorbehoud van wat de Raad van Bestuur bepaalt, kan elk operationeel orgaan zijn huishoudelijk reglement opstellen dat

voor goedkeuring aan de Raad van Bestuur moet worden voorgelegd.

27.3

Elk operationeel orgaan heeft tot doel, via een goede werking en onder toezicht van de Raad van Bestuur, bij te dragen tot de verwezenlijking van het doel van het APF.

27.4

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/01/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Bij gebrek aan wettelijke of statutaire bepalingen en aan een beslissing hieromtrent van de Raad van Bestuur en bij gebrek aan een huishoudelijk reglement, zijn de volgende regels van toepassing voor de leden van de andere operationele organen van het APF :

-de Raad van Bestuur benoemt de leden van het operationeel orgaan;

-de Raad van Bestuur kan, bij gewone meerderheid, onafhankelijke experts aanwijzen als leden van een operationeel orgaan;

-de duur van hun mandaat is drie (3) jaar. Het mandaat kan worden hernieuwd;

-de Raad van Bestuur kan de leden van de operationele organen gelijk wanneer ontslaan;

-het mandaat is onbezoldigd;

-de leden van een operationeel orgaan vormen een college als ze met 2 of meer zijn;

-elk lid heeft één (1) stem;

-elk lid kan een ander lid vertegenwoordigen. Een lid kan maximaal drie (3) andere leden vertegenwoordigen;

-het operationeel orgaan kan slechts beraadslagen en beslissen over de agendapunten;

-de beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid;

-bij staking van de stemmen wordt de beslissing verworpen;

-het operationeel orgaan brengt ten minste één (1) keer per jaar verslag uit over zijn activiteiten bij de Raad van Bestuur;

-het operationeel orgaan komt samen op de zetel van het APF telkens wanneer dat noodzakelijk of nuttig blijkt in het belang van het APF of op verzoek van 20 % van zijn leden. De uitnodiging wordt ten minste 24 uur véér de vergadering verzonden per brief, fax of e-mail, tenzij dringende of buitengewone omstandigheden een onmiddellijke bijeenroeping vereisen.

Artikel 28  Operationele organen  Dagelijks bestuur

Het dagelijks bestuur van het APF kan worden toevertrouwd aan een operationeel orgaan dat met het dagelijks bestuur wordt belast. Dit orgaan is bevoegd om alle handelingen te stellen en alle beslissingen te nemen betreffende het dagelijks bestuur van het APF, onder het toezicht van de Raad van Bestuur.

Dit orgaan bestaat uit minstens de gedelegeerd bestuurder.

Indien het orgaan dat met het dagelijks bestuur is belast meer dan één lid telt, wordt dit orgaan `directiecomité' genoemd.

Behoudens andersluidende beslissing van de Raad van Bestuur, vormen de leden van het directiecomité een college en beslissen ze bij gewone meerderheid.

Het mandaat van de gedelegeerd bestuurders/leden van het directiecomité die belast zijn met het dagelijks bestuur van het APF is onbezoldigd en heeft een duur van drie (3) jaar, behoudens andersluidende beslissing van de Raad van Bestuur. Het eerste mandaat dat wordt toegekend loopt tot aan de Algemene Vergadering van 2014, tenzij de Raad van Bestuur dit mandaat vroeger herroept.

De Raad van Bestuur beslist bij gewone meerderheid over de andere bepalingen betreffende de samenstelling, het mandaat en de werking van het orgaan dat belast is met het dagelijks bestuur, indien deze zaken niet door de wet of de statuten worden vastgelegd.

Artikel 29  Operationele organen  Investeringscomité

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/01/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

De uitvoering van het investeringsbeleid van het APF kan worden toevertrouwd aan een investeringscomité.

Dit investeringscomité is belast met het beleggen van de activa van het APF en met alle andere activiteiten van financieel beheer die daarmee rechtstreeks of onrechtstreeks verband houden.

Bij de uitoefening van zijn mandaat, zal het investeringscomité de Verklaring over de beginselen van het beleggingsbeleid van het APF, zoals bekrachtigd door de Algemene Vergadering naleven en uitvoeren.

Het mandaat en de taken van het investeringscomité omvatten ook de contacten met de derden die betrokken zijn bij het beleggingsbeleid, in voorkomend geval na overleg met de Raad of met de andere operationele organen die eventueel verantwoordelijk zijn voor de contacten met de onderaannemers, derden in het kader van onderaannemings-contracten, teneinde elk potentieel conflict te vermijden en een duidelijke verdeling van de operationele taken te verzekeren onder de verschillende operationele organen.

Alleen bestuurders kunnen zetelen in het investeringscomité en hebben beslissingsrecht.

Daarnaast kan het investeringscomité specialisten of experten benoemen, die de vereiste knowhow en ervaring hebben op het vlak van investeringen, en voor zover ze voldoen aan de wettelijke vereisten inzake de vereiste professionele betrouwbaarheid, en over de passende beroepskwalificaties en beroepservaring beschikken.

Deze experts hebben enkel een raadgevende stem in het investeringscomité.

De Raad van Bestuur benoemt de leden van het investeringscomité. De Raad van Bestuur stelt ook alle andere voorwaarden vast met betrekking tot de benoeming, de uitoefening van het mandaat, de beëindiging van het mandaat, de eventuele bezoldiging van de mandaten van de leden van het investeringscomité. In verband hiermee kan de Raad van Bestuur aan het investeringscomité de toelating verlenen om een huishoudelijk reglement op te stellen dat deze voorwaarden evenals zijn werking vaststelt. Dit reglement (evenals zijn latere wijzigingen) moet vervolgens door de Raad van Bestuur worden goedgekeurd.

Hoofdstuk IV  Pensioenraad

Artikel 30  Pensioenraad  Algemene bepalingen

Met het oog op de uitvoering van de toepasselijke bepalingen van de sociale en arbeids-wetgeving die gelden voor de uitvoering van het (de) pensioenstelsel(s) dat (die) het APF beheert, kunnen een of meer pensioenraden worden opgericht in overeenstemming met de overeenkomst tussen het APF en de betrokken bijdragende onderneming of krachtens een ander document waarbij het APF als partij betrokken is.

De voornoemde overeenkomst of het voornoemde document bepaalt:

-de samenstelling,

-de bevoegdheden en

-de werking van de pensioenraden.

Artikel 31  Bevoegdheid van de Pensioenraad

31.1

Een pensioenraad is enkel bevoegd voor de pensioenregeling(en), die van toepassing is (zijn) op de aangeslotenen, die hij vertegenwoordigt.

Indien een toepasselijke wets- of administratieve bepaling voorziet dat de aangeslotenen of hun vertegenwoordigers over bepaalde materies bij het beheer van een pensioen-regeling van een Bijdragende Onderneming moeten betrokken worden, zal hiertoe een pensioenraad

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/01/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

worden opgericht, in overeenstemming met het charter voor een pensioenraad, dat door het APF werd opgesteld.

Deze pensioenraad zal adviezen uitbrengen conform de toepasselijke sociale en arbeids-wetgeving. De adviezen over de materies of onderwerpen, die door de pensioenraad behandeld worden, alsook de draagwijdte ervan, zullen nauwkeurig schriftelijk worden vastgelegd in een document waarbij in het bijzonder de betrokken Bijdragende Onderneming en het AFP betrokken partij zijn. Een advies wordt, tesamen met de onderliggende documenten ter staving ervan, gericht aan de Afgevaardigde Bestuurder of aan de Voorzitter van de Raad van Bestuur.

Indien de sociale en arbeidsrechtelijke wetgeving een structuur van overleg of vertegenwoordiging voorziet in het kader van één of meerdere specifieke pensioenregelingen, beheerd door het APF, of als een pensioenregeling voortvloeit uit een collectieve arbeidsovereenkomst (CAO), dan zal de pensioenraad een advies uitbrengen bij het APF met betrekking tot de interpretatie en de toepassing van de pensioenregeling, de toepasselijke wetgeving of van de CAO.

Het APF zal aI het nodige doen om dit advies uit te voeren, tenzij de toepassing of uitvoering ervan in strijd zou zijn met wettelijke of reglementaire bepalingen, met het algemeen belang en doel van het APF of met zijn algemeen beleid, met de bestaande beheersovereenkomsten, de beheerde pensioenregelingen, en/of met andere documenten, waartoe het APF gehouden is.

31.2

In de gevallen waarin de adviezen of werking van een pensioenraad een impact zouden kunnen hebben op andere pensioenregelingen dan die welke tot de bevoegdheid van de betrokken pensioenraad behoren en/of op andere rechten of verbintenissen of op andere belanghebbenden die aanwezig of vertegenwoordigd zijn in het APF, of strijdig zijn met de van toepassing zijnde wetgeving en reglementering, zal het orgaan van het APF dat ter zake de algemene bevoegdheid geniet, alvorens het advies van de pensioenraad uit te voeren, een onderzoek ter zake voeren, desgevallend in overleg met de verschillende of met alle betrokken en belanghebbende personen.

Indien dit onderzoek aantoont dat het advies van de pensioenraad niet zonder meer of als zodanig kan worden bekrachtigd en/of uitgevoerd, zal het APF samen met de betrokken pensioenraad naar een oplossing zoeken.

31.3

Kan er geen minnelijke oplossing worden gevonden, dan onderzoekt het APF of de pensioenregeling die behoort tot de bevoegdheid van de betrokken pensioenraad, hetzij in een afzonderlijk compartiment van het APF kan (kunnen) worden ondergebracht (conform de voorwaarden van de beheersovereenkomst), hetzij een nieuw afzonderlijk vermogen kan (kunnen) vormen.

Indien via dergelijk afzonderlijk compartiment of sectie binnen het globaal vermogen van het APF of via de inrichting van een nieuw afzonderlijk vermogen kan tegemoet gekomen worden aan het advies van de pensioenraad, dan zal het APF dit compartiment of dit nieuw afzonderlijk vermogen inrichten, om vervolgens de beslissing van de pensioenraad te bekrachtigen en uit te voeren.

31.4

Indien er geen minnelijke oplossing wordt gevonden en indien de compartimentering of de oprichting van een nieuw afzonderlijk vermogen geen passende oplossing biedt, wordt het probleem of geschil voorgelegd aan een college van arbiters om het geschil op te lossen.

De pensioenraad wijst één arbiter aan, het APF wijst een tweede arbiter aan en deze twee arbiters wijzen samen een derde arbiter aan. Dit college is samengesteld uit drie arbiters. De partijen stellen de te volgen procedure vast.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/01/2011- Annexes du Moniteur belge

M00 2.2

Het college van arbiters regelt het geschil en houdt daarbij rekening met de dwingende wetsbepalingen en/of de procedures ter zake. De beslissing van het college is bindend voor alle partijen.

Hoofdstuk V  Vertegenwoordiging van het APF

Artikel 32  Algemene vertegenwoordiging

32.1

De Raad van Bestuur vertegenwoordigt het APF in en buiten rechte, in België en in het buitenland, met betrekking tot alle handelingen en beslissingen betreffende het bestuur van het APF.

Deze vertegenwoordigingsbevoegdheid van de raad van bestuur betreffende het beheer van het APF is allesomvattend, zonder evenwel afbreuk te kunnen doen aan de handelingen en beslissingen die de wet of de statuten voorbehouden aan de algemene vergadering, tenzij het slechts gaat om de uitvoering van deze beslissingen.

32.2

Het APF is rechtsgeldig vertegenwoordigd door de afgevaardigde bestuurder(s) of door twee (2) bestuurders die samen een handtekeningsbevoegdheid hebben voor wat de vertegenwoordiging betreft, zowel in als buiten rechte.

Ten minste één van deze bestuurders moet de vertegenwoordiger zijn van een bijdragende onderneming.

Artikel 33  Vertegenwoordiging - handelingen en beslissingen van dagelijks beheer

33.1

Bovendien kan het APF binnen de grenzen van het dagelijks beheer geldig worden vertegenwoordigd door de perso(o)n(en) die belast is (zijn) met het dagelijks beheer of door het orgaan dat belast is met het dagelijks beheer.

33.2

Indien slechts één (1) persoon belast is met het dagelijks beheer, kan die persoon individueel handelen. Is de met het dagelijks beheer belaste persoon een rechtspersoon, dan kan de vaste vertegenwoordiger die wordt gemachtigd door de rechtspersoon waarvan hij de vaste vertegenwoordiger is, het APF geldig vertegenwoordigen inzake het dagelijks bestuur en daartoe binnen de grenzen van zijn mandaat alleen optreden.

33.3

Zijn er meerdere personen belast met het dagelijks bestuur, dan kunnen zij het APF geldig vertegenwoordigen in de handelingen en beslissingen van het dagelijks bestuur. Zij kunnen hetzij elk individueel en afzonderlijk, hetzij gezamenlijk met twee handelen; in dit laatste geval zijn de handtekeningen van beide personen vereist.

De beslissing betreffende hun benoeming en opdracht bepaalt of zij individueel of gezamenlijk met twee kunnen handelen en zo ja, in welke gevallen ze dat kunnen doen. Deze beslissingen worden bekendgemaakt in overeenstemming met de wetsbepalingen ter zake. Indien een of meer van deze personen rechtspersonen zijn, dan is deze bepaling van toepassing op hun vaste vertegenwoordiger.

33.4

Indien een gedelegeerd bestuurder wordt benoemd, mag hij het APF vertegenwoordigen in de handelingen en beslissingen van het dagelijks bestuur; hij mag daarbij gezamenlijk met een andere bestuurder handelen (twee handtekeningen vereist).

33.5

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/01/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Op grond van zijn algemene vertegenwoordigingsbevoegdheid kan de Raad van Bestuur ook het APF vertegenwoordigen in de handelingen en beslissingen van dagelijks bestuur.

Artikel 34  Speciale vertegenwoordigingsbevoegdheden

34.1

In bepaalde gevallen kan het APF ook rechtsgeldig worden vertegenwoordigd door bijzondere lasthebbers aan wie een bijzondere en welomschreven opdracht en vertegen-woordigingsbevoegdheid wordt opgedragen, hetzij door de Raad van Bestuur, hetzij door de perso(o)n(en) die of het orgaan dat belast is (zijn) met het dagelijks bestuur, hetzij door de gedelegeerd bestuurder(s) op voorwaarde dat dergelijke delegatie of mandaat kadert binnen het dagelijks bestuur.

34.2

Deze lasthebbers of vertegenwoordigers kunnen al dan niet bestuurders of leden van het APF zijn, personeelsleden of aangestelden van de bijdragende ondernemingen, personeelsleden, bedrijfsleiders of aangestelden van de lasthebbers of onderaannemers van het APF, andere derden of andere natuurlijke of rechtspersonen.

34.3

De beslissing(en), de akte(n) en het (de) contract(en) waarin de volmacht en/of de

vertegenwoordigingsbevoegdheid van deze bijzondere lasthebbers zijn vastgelegd, bepalen de omvang van hun mandaat en/of van hun vertegenwoordigingsbevoegdheid.

34.4

Indien er slechts één lasthebber werd aangesteld, treedt hij alleen op en vertegenwoordigt hij alleen rechtsgeldig het APF binnen de grenzen van zijn mandaat.

indien er voor een en dezelfde opdracht meerdere lasthebbers zijn aangesteld, treden ten minste 2 van hen gezamenlijk op (indien er slechts twee zijn, beide gezamenlijk) en zijn twee handtekeningen vereist om het APF rechtsgeldig te vertegenwoordigen binnen de grenzen van hun mandaat.

Hoofdstuk VI  Afzonderlijke vermogens

Artikel 35  Afzonderlijke vermogens

Op de datum van inwerkingtreding van deze statuten zijn er binnen het APF geen afzonderlijke vermogens.

Het APF kan een stabiliteitsfonds aanleggen dat van de nodige middelen zal worden voorzien en waarvan de werkingsmodaliteiten nader bepaald worden in de beheers-overeenkomst gesloten tussen het APF en de bijdragende ondernemingen. Het stabiliteitsfonds beoogt de stabiliteit van het APF te waarborgen en de nodige provisies te vormen opdat het APF zijn verbintenissen kan nakomen.

Hoofdstuk VII -- Ontbinding en vereffening

Artikel 36  Ontbinding en vereffening

36.1

Het APF kan ten alle tijde worden ontbonden en vereffend bij beslissing van de Algemene Vergadering. Deze beslissing wordt genomen in overeenstemming met artikel 18 van deze statuten.

36.2

De vereffening of ontbinding van het APF kan ook het gevolg zijn van een gerechtelijke beslissing overeenkomstig de toepasselijke wettelijke bepalingen.

"

"

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/01/2011- Annexes du Moniteur belge

MOn 2.2

36.3

Indien er binnen het APF afzonderlijke vermogens werden gevormd, dan kan een afzonderlijk vermogen apart worden ontbonden of vereffend zonder dat dit leidt tot de vereffening of ontbinding van

het APF of tot de vereffening van een ander (afzonderlijk) vermogen.

Artikel 37  Vereffenaar(s)

37.1

In geval van vrijwillige vereffening of ontbinding van het APF of indien een of meer afzonderlijke vermogens werden gevormd, wijst de Algemene Vergadering een of meer vereffenaars aan overeenkomstig de toepasselijke wettelijke bepalingen.

De Algemene Vergadering bepaalt de opdracht van de vereffenaar(s) evenals zijn (hun) bevoegdheden, rekening houdend met de wettelijke en reglementaire bepalingen ter zake, in de mate van het mogelijke met de bepalingen van de toepasselijke beheers-overeenkomsten en met het (de) pensioenstelsel(s) dat (die) betrokken zijn bij de vereffening of ontbinding.

Behoudens een andersluidende bepaling van de Algemene Vergadering brengt (brengen) de vereffenaar(s) regelmatig verslag uit bij de Voorzitter van de Algemene Vergadering.

37.2

In geval van gerechtelijke ontbinding of vereffening stelt de bevoegde rechtbank de vereffenaar(s) aan en bepaalt hij zijn (hun) opdracht en bevoegdheden.

Artikel 38  Vereffeningsmodaliteiten

38.1

Met betrekking tot de vereffening van de verbintenissen die voortvloeien uit de pensioenstelsels die het APF beheert, onderzoekt (onderzoeken) de vereffenaar(s) in eerste instantie, behoudens andersluidende beslissing van de Algemene Vergadering of, in geval van gerechtelijke vereffening vanwege de bevoegde rechtbank, of ze gedeeltelijk of volledig kunnen worden overgedragen naar een ander afzonderlijk vermogen binnen het APF, indien van toepassing en op voorwaarde dat de noodzakelijke schikkingen kunnen worden getroffen, dan wel naar een ander pensioeninstelling of een andere entiteit die in staat is om het (de) betrokken pensioenstelsel(s) te beheren.

38.2

De vereffenaar(s) vraagt (vragen) aan de aangewezen actuaris van het APF om de pensioenrechten vast te stellen van alle aangeslotenen aan de pensioenstelsels waarop de vereffening betrekking heeft.

38.3

De vereffenaar(s) zal (zullen) het passief aanzuiveren, met inachtneming van de toepasselijke wetsbepalingen en van eventuele dwingend van toepassing zijnde voorrangsregelingen.

38.4

Het vermogen van het APF zal, onder voorbehoud en overeenkomstig de toepasselijke wettelijke wetsbepalingen, zoveel als mogelijk aangewend worden tot voldoening van of voor de dekking van de rechten van de aangeslotenen bij het (de) betrokken pensioenstelsel(s), overeenkomstig de bepalingen van deze pensioenstelsels en rekening houdend met de statuten en de toepasselijke beheersovereenkomst(en) van het APF.

38.5

"

MOD 2.2

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/01/2011- Annexes du Moniteur belge

Indien bij de vereffening van het passief zou blijken dat het vermogen van het in vereffening gestelde afzonderlijk vermogen of het in vereffening gestelde vermogen van het APF een tekort wordt vastgesteld is omdat de beschikbare activa onvoldoende zijn om de onderliggende rechten te dekken die voortvloeien uit de pensioenstelsels, neemt (nemen) de vereffenaar(s) een beslissing overeenkomstig het besluit van de Algemene Vergadering of overeenkomstig de gerechtelijke beslissing in het geval van gerechtelijke ontbinding indien deze de te volgen procedure vaststellen of, bij ontstentenis van enige bepaling terzake, zal een beslissing dienaangaande genomen worden door de vereffenaar(s), rekening houdend met de wettelijke en reglementaire bepalingen ter zake, alsook met de statuten van het APF, zijn beheersovereenkomst(en) en de bepalingen van de betrokken pensioenstelsels.

38.6

Indien men na aanzuivering van het passief een batig saldo vaststelt en indien dit netto-actief van het in vereffening gestelde afzonderlijk vermogen of het netto-actief van het in vereffening gestelde APF meer zouden bedragen dan de verplichtingen die voortvloeien uit het (de) pensioenstelsels waarop de vereffening betrekking heeft, dan zal (zullen) de vereffenaar(s) aan dit netto-actief een bestemming geven die overeenkomt met de bestemming zoals bedoeld in het besluit van de Algemene Vergadering of in de gerechtelijke beslissing in geval van een gerechtelijke vereffening of ontbinding of, bij gebrek aan een dergelijke aanduiding, zal (zullen) de vereffenaar(s) aan het actief een bestemming geven die zo dicht mogelijk in de buurt komt van het doel waarvoor het APF werd opgericht.

Hoofdstuk VIII  Boekjaar  Jaarrekeningen

Artikel 39  Boekjaar

Het boekjaar van het APF begint op 1 januari en eindigt op 31 december van het kalenderjaar. In principe worden de jaarrekeningen en het boekjaar afgesloten op 31 december van elk jaar. Voor het eerste jaar van zijn bestaan, zal het boekjaar lopen vanaf de oprichting van het APF tot aan 31 december 2011.

Artikel 40  Jaarrekeningen

De Raad van Bestuur van het APF stelt de jaarrekeningen en het jaarverslag op, in voorkomend geval voor elk afzonderlijk vermogen indien er afzonderlijke vermogens zijn en/of indien de wet dat voorschrijft. De goedkeuring van de jaarrekeningen en het jaarverslag kan verantwoorden dat er decharge wordt verleend aan de bestuurders voor het afgelopen boekjaar. Deze decharge zal de bestuurders ontlasten binnen de wettelijke grenzen.

Hoofdstuk IX  Inkomsten en kosten

Artikel 41  Inkomsten

De middelen van het APF zijn afkomstig van:

" de bijdragen die worden betaald in uitvoering van de pensioenstelsels die het APF beheert;

" de betalingen in uitvoering van het (de) financieringsplan(nen);

" de stortingen in overeenstemming met het (de) beheersovereenkomst(en) tussen het APF en de bijdragende ondernemingen;

" de inkomsten van de beleggingen en van de activa aanwezig bij het APF;

" de inkomsten die voortvloeien uit het beheer van het APF;

" vergoedingen die het APF ontvangt bij wijze van schadeloosstelling;

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/01/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

" overdrachten van andere IBP's, andere pensioeninstellingen of andere rechtspersonen actief in het verstrekken van pensioenuitkeringen;

" de terugbetaling van onterecht betaalde bedragen;

" terugbetalingen van belastingen, inhoudingen van sociale zekerheid of andere inhoudingen of vergoedingen; .schenkingen en legaten;

" subsidies;

"bedragen ontvangen in het kader van de herverzekering of van andere verzekeringscontracten of regelingen;

" diverse inkomsten, betalingen en bedragen ontvangen overeenkomstig de toepasselijke wettelijke, reglementaire en contractuele bepalingen.

Artikel 42  Kosten

Het (de) financieringsplannen) bepaalt (bepalen) in welke mate de kosten voor het beheer en de werking van het APF in verband met het (de) door het APF beheerde pensioenstelsels) gedekt worden.

De beheersovereenkomst tussen het APF en de bijdragende ondernemingen kan een gedetailleerde beschrijving van de betaling van de kosten bevatten.

Hoofdstuk X  Erkende commissaris(sen)  Erkende revisoraats-vennootschap(pen)

Artikel 43  Erkende commissaris - revisoraatsvennootschap

De Algemene Vergadering wijst ten minste één (ï) erkende commissaris of revisorenvennootschap aan in overeenstemming met de wettelijke bepalingen ter zake.

De aangestelde erkende commissaris(sen) of revisorenvennootschap(pen) zijn belast met een wettelijk mandaat.

Hoofdstuk XI  Aangewezen actuaris(sen)

Artikel 44  Aangewezen actuaris

De Raad van Bestuur wijst een actuaris aan die aan de wettelijke voorwaarden voldoet wanneer de wet voorschrijft dat het APF een of meer specialisten in de actuariële wetenschappen moet aanstellen.

Artikel 45  Advies van de aangestelde actuaris

Alle leden van het APF, de Raad van Bestuur evenals de leden van de operationele organen, indien er zijn en voor zover dit relevant blijkt te zijn voor de uitoefening van hun taken, hebben een recht van inzage in de adviezen die de aangewezen actuaris voor het APF opstelt in uitvoering van zijn wettelijke opdracht.

Hoofdstuk XII  Algemene bepalingen

Artikel 46  Verwijzing naar de toepasbare wetgeving

Voor alles wat niet uitdrukkelijk in deze statuten wordt bepaald, wordt verwezen naar de relevante wettelijke bepalingen.

Artikel 47  Deelbaarheid van de bepalingen

Indien een of meer bepalingen van de statuten nietig, ongeldig of zonder voorwerp is (zijn) of wordt (worden) verklaard, wordt (worden) zij geacht, onder voorbehoud van andersluidende wetsbepalingen of gerechtelijke beslissingen, niet geschreven te zijn, onverminderd aile

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 20/01/2011 - Annexes du Moniteur belge

06/05/2015
ÿþ4

Ondernemingsnr : 0832.619.789

Benaming

(voluit) : Alcon Pensioenfonds

(verkort) :

Rechtsvorm : Organisme voor de financiering van pensioenen

Zetel : Rijksweg 14 - 2870 Puurs

Onderwerp akte ; Verlenging mandaten van de bestuurders en de commissaris

Notulen van de Algemene Vergadering van 11 juni 2014

De Algemene Vergadering heeft volgende wijzigingen doorgevoerd.

Op voorstel van de Voorzitter worden op 11 juni 2014 de mandaten van de bestuurders herbevestigd voor een periode van drie jaar, dus tot aan de Algemene Vergadering van 2017.

Mevrouw An Moemaut geboren te Dendermonde op 1710311973, wonende Hekkestraat 13 - 9200 Grembergen, bestuurder

Mevrouw Annick Nobels geboren te Hamme op 30/03/1969, wonende Denstraat 22A - 9200 Grembergen, bestuurder

Mevrouw Rosanne Timmerman geboren te Aalst op 2510111962, wonende Mechelseweg 6 - 9310 Baardegem, bestuurder

De Heer Johan Mangelschots geboren te Balen op 10/11/1955, wonende Lindestraat 35 - 9620 Zottegem, voorzitter

De Heer Ralph Josephus Petrus Erna van de Bergh geboren te Sittard (Nederland) op 16/07/1974 wonende Hoge Kanaaldijk 7 - 6212 XR Maastricht (Nederland), bestuurder

Het mandaat van de Commissaris wordt eveneens herbevestigd voor een periode van 2014 to 2016. Te Puurs, op 10/04/2015

Rosanne Timmerman

Bestuurder

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

11

II

>150644941

1

MOD 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter " rifle

,

la

11

Ill

I

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 06/05/2015 - Annexes du Moniteur belge

Coordonnées
ALCON PENSIOENFONDS

Adresse
RIJKSWEG 14 2870 PUURS

Code postal : 2870
Localité : PUURS
Commune : PUURS
Province : Anvers
Région : Région flamande