AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF SPORT EN ONTSPANNING HOVE, AFGEKORT AGB HOVE

Divers


Dénomination : AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF SPORT EN ONTSPANNING HOVE, AFGEKORT AGB HOVE
Forme juridique : Divers
N° entreprise : 834.868.508

Publication

03/09/2012 : ME. - JAARREKENING 31.12.2011, GGK 25.04.2012, NGL 28.08.2012 12474-0107-011
19/04/2011
ÿþIn de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

MOD 2.2

111

" iiosooai~

Voc behoi aan Belg Staat;

Ondememingsnr : 0834.868.508

Benaming

(voluit) : Autonoom Gemeentebedrijf Sport en Ontspanning Hove

(verkort) : AGB Hove

Rechtsvorm : Autonoom Gemeentebedrijf

Zetel : Geelhandlaan 1 2540 Hove

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 19/04/2011 - Annexes du Moniteur belge

Onderwerp akte : Oprichting en benoeming van het bestuur.

STATUTEN VAN HET AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF SPORT EN ONTSPANNING HOVE

TITEL t  ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1  Rechtsvorm en naam

Het Autonoom Gemeentebedrijf Sport en Ontspanning  Hove (afgekort AGB Hove) is een autonoom gemeentebedrijf met rechtspersoonlijkheid, opgericht bij besluit van de gemeente-raad van Hove van 25 oktober 2010. Het wordt verder 'het AGB' of 'bedrijf genoemd.

Artikel 2  Wettelijk kader ;

Het AGB is onderworpen aan de artikelen 263-quater, 263-novies en 263-decies van de Nieuwe Gemeentewet, aan de artikelen 225 tot en met 234, 235 (uitgezonderd de bepalingen over de externe: auditcommissie, tot de dag van inwerkingtreding van deze bepaling conform het Gemeentedecreet), 236 tot en: met 239, 241, 242, 243, eerste lid, derde zin en het tweede tot en met het vierde lid, 244 en 248 tot en met 261 van het Gemeentedecreet, alsook aan de andere toepasselijke wetten, decreten en besluiten.

Deze statuten zijn van toepassing voor zover zij niet van de in het eerste lid vermelde regelen afwijken.

Artikel 3  Statutenneerlegging en statutenwijzigingen

§1.Onderhavige statuten worden ter inzage neergelegd op het secretariaat van de gemeente Hove, verder'

ook 'gemeente' genoemd, en van het AGB.

§2.Op voorstel of na advies van de raad van bestuur kan de gemeenteraad de statuten van het AGB wijzigen.

§3.De beslissing van de gemeenteraad tot wijziging van de statuten en van de bijlagen die er integraal deel van uitmaken, evenals het voorstel of het advies van de raad van bestuur, worden binnen een termijn van dertig (30) dagen, die ingaat de dag nadat ze genomen zijn, naar de Vlaamse Regering verstuurd.

De goedgekeurde geméenteraadsbeslissing tot statutenwijziging en de gecoördineerde statuten worden, samen met het voorstel of het advies van de raad van bestuur, ter in-zage neergelegd op het secretariaat van de gemeente Hove en van het AGB.

Artikel 4  Maatschappelijke zetel

§1.0e maatschappelijke zetel van het AGB is gevestigd te 2540 Hove, Geelhandlaan 1, in het:

gemeentehuis.

Artikel 5  Maatschappelijk doel

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 19/04/2011 - Annexes du Moniteur belge

MOU 2.2

§1.Het AGB wordt belast met welbepaalde beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk be-lang, die zij uitvoert in het kader en binnen de grenzen die worden bepaald in de be-heersovereenkomst, waarvan sprake in artikel 10 van deze statuten.

§2.1-let AGB heeft als maatschappelijk doel het beheer, de exploitatie, de rendabilisering en de valorisering van infrastructuren bestemd voor sportieve activiteiten of ontspannings-doeleinden, zoals onder meer het Sporten recreatiecentrum Weyninckhoven, evenals het looppad en de speeltuin in het gemeentepark.

§3.1-let AGB beslist vrij, binnen de grenzen van zijn doel, over de verwerving, de aanwending en de vervreemding van zijn goederen, over de vestiging of de opheffing van de zakelijke rechten op die goederen, alsook over de uitvoering van dergelijke beslissingen en over hun financiering.

Het mag ook gebruik maken van alle rechtstechnieken, waaronder de vestiging en de opheffing van zakelijke en persoonlijke rechten, de verlening en de beëindiging van con-cessies en het uitgeven en verhandelen van vastgoedcertificaten, obligaties en andere effecten en andere wettelijke mogelijkheden van alternatieve financiering. Tot slot kan het AGB alle handelingen stellen met het oog op het beheer van onroerend vermogen van de gemeente, de exploitatie van infrastructuren bestemd voor culturele of sportieve activiteiten of voor. ontspanning.

§4.Het AGB is bevoegd voor de affectaties en desaffectaties van alle goederen waarvan het eigenaar is. Het AGB kan geen affectaties of desaffectaties doen van goederen waarvan het slechts beheerder is.

Binnen de grenzen van zijn doel, kan het AGB met betrekking tot de eigen goederen en de goederen van de gemeente optreden ais bemiddelaar met het oog op de verkoop, aankoop, ruil, verhuring of afstand van onroerende goederen en roerende rechten of handelsfondsen, instaan voor het beheer van onroerende goederen of onroerende rech-ten, en het syndicaatschap van onroerende goederen in mede-eigendom uitoefenen. Het AGB, de leden van zijn organen, zijn personeel en zijn andere vertegenwoordigers zijn daarbij niet onderworpen aan regelgeving tot bescherming van de beroepstitel en de uit-oefening van het beroep van vastgoedmakelaar.

§5.Het AGB kan door de Vlaamse Regering gemachtigd worden om in eigen naam en voor eigen rekening over te gaan tot onteigeningen die noodzakelijk zijn voor de verwezenlijking van zijn doelstellingen.

Artikel 6  Maatschappelijk kapitaal

§1.Bij de oprichting van het AGB wordt door de gemeente 5.000 (vijfduizend) EURO in spe-ciën ingebracht

ten titel van maatschappelijk kapitaal.

De gemeente kan bijkomend maatschappelijk kapitaal inbrengen in speciën of middels de inbreng van onroerende goederen.

§2.Behoudens in geval van ontbinding van het AGB kan dit maatschappelijk kapitaal niet worden vervreemd, uitgekeerd of overgedragen, noch geheel noch gedeeltelijk, op welke wijze dan ook.

§3.Een vermindering van het kapitaal is slechts mogelijk omwille van exploitatieverliezen, minderwaarden of (duurzame) minderwaarden te compenseren; onverminderd hetgeen is bepaald in artikel 34 van deze statuten.

Artikel 7  PPS en participaties

§t.Het AGB kan andere rechtspersonen, genoemd de filialen, oprichten, erin deelnemen of zich erin laten vertegenwoordigen, voor zover dat past in zijn opdrachten, vermeld in ar-tikel 5 en voor zover hiermee geen speculatieve oogmerken nagestreefd worden.

§2.De oprichting, deelname of vertegenwoordiging gebeurt in overeenstemming met het gelijkheidsbeginsel, de regelgeving inzake mededinging en staatssteun en de voorwaar-den bepaald in de beheersovereenkomst, zoals bedoeld in artikel '10. De beslissing tot oprichting, deelname of vertegenwoordiging toont aan dat aan de voormelde voorwaarden is voldaan.

§3.Ongeacht de grootte van de inbreng van de verschillende partijen in het maatschappelijk kapitaal van het filiaal, moet aan het AGB minstens een mandaat van bestuurder worden toegekend.

§4.De beslissing tot oprichting, deelname of vertegenwoordiging wordt binnen dertig (30) dagen aan de Vlaamse Regering verzonden. Tot de oprichting, deelname of vertegen-woordiging kan maar worden overgegaan nadat de beslissing hiertoe werd goedgekeurd door de Vlaamse Regering, hetzij nadat door de Vlaamse Regering binnen een termijn van honderd (100) dagen na verzending geen beslissing werd genomen of doorgezonden aan het AGB.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 19/04/2011 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

§5.Onder voorbehoud van de toepassing van andere wettelijke en decretale bepalingen, mag het AGB zijn taken van gemeentelijk belang, noch geheel, noch gedeeltelijk overdragen aan andere rechtspersonen.

§6.Het AGB kan voor lokale PPS-projecten in de zin van het Vlaamse Decreet betreffende publiek-private samenwerking van 18 juli 2003, op voorwaarde van bijzondere en om-standige motivering, zakelijke rechten vestigen op de onroerende goederen die behoren tot het openbaar domein, voor zover de gevestigde zakelijke rechten niet kennelijk on-verenigbaar zijn met de bestemming van deze goederen.

Artikel 8  Rechtspersoonlijkheid en duur

Onder voorbehoud van de toepassing van bepalingen inzake het goedkeuringstoezicht ver-krijgt het AGB

rechtspersoonlijkheid op de datum van de oprichtingsbeslissing.

Het AGB wordt opgericht voor onbepaalde duur.

TITEL Il  EXTERNE VERHOUDINGEN

Artikel 9  Bevoegdheid van het AGB

Het AGB is verantwoordelijk voor de externe aspecten van zijn activiteiten in de meest ruime zin van het

woord.

Binnen de grenzen van het in artikel 5 omschreven doel, onderhoudt het AGB contacten, pleegt het overleg, voert het onderhandelingen, regelt het de samenwerking, maakt het af-spraken en sluit het overeenkomsten met andere natuurlijke personen en met publiek- zowel als priva atrechtelijke rechtspersonen.

Artikel 10  Overeenkomsten met de gemeente Hove

§1.Tussen de gemeente en het AGB wordt na onderhandeling een beheersovereenkomst gesloten, die minstens de volgende aangelegenheden regelt:

1°De concretisering van de wijze waarop het AGB zijn taken moet vervullen en van de doelstellingen ervan; 2°De toekenning van middelen voor de eigen werking en de uitvoering van de doelstel-tingen van het AGB; 3°Binnen de perken en overeenkomstig de toekenningsvoorwaarden, bepaald door de Vlaamse Regering,

het presentiegeld en de andere vergoedingen die in het kader van de bestuurlijke werking van het AGB worden

toegekend;

4°De voorwaarden waaronder eigen inkomsten of andere financiering mogen worden aangeworven en aangewend;

5°De wijze waarop de tarieven voor de geleverde prestaties door de raad van bestuur vastgesteld en berekend worden;

6°De gedragsregels inzake de dienstverlening door het AGB;

7°De voorwaarden waaronder het AGB andere personen kan oprichten, erin deelnemen of zich erin kan laten vertegenwoordigen;

8°De informatieverstrekking door het AGB aan de gemeente. Er wordt minstens voor-zien in een jaarlijks ondernemingsplan en een operationeel plan op middellange en lange termijn;

9°De rapportering door het AGB aan de gemeente op basis van beleids- en beheersre-levante indicatoren en kengetallen. Onder voorbehoud van de toepassing van de be-palingen van artikel 227, tweede lid van het Gemeentedecreet, wordt minstens voor-zien in een jaarlijks rapport betreffende de uitvoering van de beheersovereenkomst gedurende het afgelopen kalenderjaar;

10°De wijze waarop het AGB zal voorzien in een systeem van interne controle en externe audit, overeenkomstig de van toepassing zijnde wettelijke bepalingen;

11°De maatregelen bij niet-naleving door een partij van haar verbintenissen uit hoofde van de beheersovereenkomst en de bepalingen inzake beslechting van geschillen die rijzen bij de uitvoering van de beheersovereenkomst;

12°De omstandigheden waarin en de wijze waarop de beheersovereenkomst kan wor-den verlengd, gewijzigd, geschorst en ontbonden.

§2.De beheersovereenkomst wordt gesloten voor een periode die eindigt uiterlijk zes (6) maanden na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad, onder voorbehoud van de mogelijkheid tot verlenging, wijziging, schorsing en ontbinding.

Als bij het verstrijken van een beheersovereenkomst geen nieuwe beheersovereenkomst in werking is getreden, wordt de bestaande beheersovereenkomst van rechtswege ver-lengd.

Als geen nieuwe beheersovereenkomst in werking is getreden binnen één (1) jaar na de verlenging of als een beheersovereenkomst werd ontbonden of geschorst, kan de ge-meenteraad na overleg met het AGB voorlopige regels vaststellen inzake de in de be-heersovereenkomst bedoelde aangelegenheden. Deze voorlopige regels zullen als be-heersovereenkomst gelden tot op het ogenblik dat een nieuwe beheersovereenkomst in werking treedt.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 19/04/2011 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

§3.0e beheersovereenkomst, evenals elke verlenging, wijziging, schorsing of ontbinding ervan, wordt verzonden aan de Vlaamse Regering en ter inzage neergelegd op het se-cretariaat van de gemeente en het AGB.

§4.De beheersovereenkomst en de uitvoering ervan wordt jaarlijks geëvalueerd door de gemeenteraad. Hiertoe zal door de raad van bestuur een verslag omtrent de beheers-overeenkomst worden opgemaakt.

Het AGB legt eveneens in de loop van het eerste jaar na de volledige vernieuwing van de gemeenteraden een evaluatieverslag voor aan de gemeenteraad over de uitvoering van de beheersovereenkomst sinds de inwerkingtreding ervan.

§5.Tussen de gemeente en het AGB kunnen eveneens één of meer concessie-, beieids-, samenwerkings-of andere overeenkomsten of convenanten gesloten worden met be-trekking tot het onderling afstemmen van het beleid van de gemeente en dat van het AGB in de relevante beleidsdomeinen en de ermee verbonden activiteiten. Omtrent het beheer van onroerende goederen kunnen het AGB en de gemeente één of meer lastge-vingsovereenkomsten sluiten.

§6.De gemeenteraad van de gemeente Hove kan aan het AGB middelen, infrastructuur of, mits naleving van de ter zake geldende rechtspositieregeling en onverminderd de bepa-lingen van artikel 24, personeel ter beschikking stellen of overdragen.

Artikel 11  Onderhandelingen en overeenkomsten met andere instanties

Het AGB onderhandelt met alle bevoegde instanties, zowel op internationaal, Europees, federaal, gemeenschaps-, gewestelijk, provinciaal als lokaal niveau over investeringen, fi-nanciële tussenkomsten en alle andere aangelegenheden die zijn doelstelling raken.

Het AGB kan met deze instanties over voormelde materies overeenkomsten sluiten op voorwaarde dat deze niet in strijd zijn met zijn doel of met de overeenkomsten die gesloten zijn met de gemeente.

TITEL III  ORGANEN

Artikel 12  Organen

Het AGB beschikt over een raad van bestuur en een directiecomité.

AFDELING I  RAAD VAN BESTUUR

Artikel 13  Samenstelling raad van bestuur

§1.De raad van bestuur is samengesteld uit negen (9) leden die door de gemeenteraad van de gemeente

Hove worden benoemd.

Ten hoogste twee derde van de leden van de raad van bestuur is van hetzelfde geslacht.

§2.Elke fractie in de gemeenteraad kan minstens één (1) lid van de raad van bestuur aan-duiden en dit recht waarborgt elke fractie een vertegenwoordiging in de raad van bestuur.

De overige leden van de raad van bestuur worden als volgt aangeduid:

1°hef aantal leden wordt evenredig verdeeld onder de fracties die deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen en de fracties die geen deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen;

2°het aantal leden dat overeenkomstig punt 1° toekomt aan de fracties die deel uitma-ken van het college van burgemeester en schepenen wordt evenredig verdeeld onder die fracties.

3°uitmaken van het college van burgemeester en schepenen wordt evenredig verdeeld onder die fracties. (toegevoegd) Het aantal leden dat overeenkomstig punt 1° toekomt aan de fracties die geen deel

§3.lndien de gewaarborgde vertegenwoordiging evenwel afbreuk zou doen aan de moge-lijkheid voor de fracties die vertegenwoordigd zijn in het college van burgemeester en schepenen om minstens de helft van de leden van de raad van bestuur aan te duiden, worden alle leden van de raad van bestuur aangeduid overeenkomstig §2, tweede lid, van dit artikel.

§4.Als aan het vereiste, vermeld in §1, tweede lid van dit artikel, niet voldaan is op basis van de aangeduide kandidaten, geldt het vereiste dat ten hoogste twee derde van de leden van de raad van bestuur van hetzelfde geslacht dient te zijn zowel voor de fracties die deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen als voor de fracties die geen deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen. Als niet aan dat vereiste wordt voldaan, duiden de grootste fracties in afnemende volgorde het lid van het andere geslacht aan tot voldaan is aan het vereiste dat ten hoogste twee derde van de leden van de raad van bestuur van hetzelfde geslacht moeten zijn.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 19/04/2011 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Artikel 14  Bestuurders

§1.Het mandaat van lid van de raad van bestuur is hemieuwbaar.

§2.Na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad wordt tot volledige vernieuwing van de raad van bestuur overgegaan. In dat geval blijven de leden van de raad van bestuur in functie tot de nieuwe gemeenteraad tot hun vervanging is overgegaan.

De gemeenteraad kan verder te allen tijde, op gemotiveerde wijze, het mandaat van een bestuurder herroepen.

§3.Een lid van de raad van bestuur kan zijn mandaat opzeggen door kennisgeving via aan-getekend schrijven aan de gemeenteraad die het ontslag uitdrukkelijk moet aanvaarden. Het lid van de raad van bestuur volbrengt zijn mandaat tot de eerstvolgende gemeente-raad die volgt op de kennisgeving, tenzij het ontslagnemend lid daardoor zelf een aan-merkelijke schade mocht lijden die niet louter van financiële aard is. In dit laatste geval voorziet de raad van bestuur zelf in een voorlopige opvolging tot de eerstvolgende gemeenteraad die volgt op de kennisgeving.

§4.Bij overlijden, kennelijk onvermogen, collectieve schuldenbemiddeling of onbekwaam-verklaring van een lid van de raad van bestuur, eindigt diens mandaat en dient de ge-meenteraad tijdens de eerstvolgende gemeenteraad een nieuw lid van de raad van be-stuur te benoemen. Door de gemeenteraad wordt op voordracht van de politieke groep waartoe het uittredende lid behoorde, een vervanger aangesteld. De vervanger voltooit het mandaat van zijn voorganger.

Artikel 15  Voorzitterschap en ondervoorzitterschap

De raad van bestuur kiest onder zijn leden een voorzitter, die deel moet uitmaken van het college van

burgemeester en schepenen van de gemeente.

De raad van bestuur kiest onder zijn leden eveneens een ondervoorzitter.

Artikel 16  Vergaderingen

§1.De vergaderingen van de raad van bestuur zijn niet openbaar.

§2.De raad van bestuur vergadert op schriftelijke uitnodiging van de voorzitter. Indien de voorzitter is verhinderd, wordt de raad van bestuur uitgenodigd door een bestuurder die door de voorzitter daartoe is aangeduid. Bij gebreke van de aanduiding van een vervan-gende voorzitter, zal de oudste aanwezige bestuurder de raad van bestuur uitnodigen.

§3.De raad van bestuur vergadert minstens twee (2) maal per jaar, en telkens wanneer het belang van het AGB dit vereist, op schriftelijke uitnodiging van de voorzitter. De uitnodi-gingen worden verstuurd ten minste zeven (7) kalenderdagen voor de dag waarop de zit-ting plaats heeft. In geval van spoed en wanneer zich een onvoorzienbaar feit voordoet waardoor elk uitstel onherstelbaar nadeel zou berokkenen aan het AGB, kan de voorzitter de raad van bestuur zonder enig uitstel en met alle middelen die hem ter beschikking staan, geldig samenroepen.

§4.Op gemotiveerde aanvraag van meer dan de helft van de leden van de raad van bestuur is de voorzitter ertoe gehouden de raad binnen de veertien (14) dagen na de aanvraag bijeen te roepen.

§5.De uitnodigingen vermelden de agenda, de plaats, de datum en het uur van de bijeen-komst, de bijhorende documenten worden erbij gevoegd.

De bijeenkomsten worden gehouden in de zetel van het AGB of in enige andere in de uitnodiging vermelde plaats, gelegen op het grondgebied van de gemeente Hove.

§6.De regelmatigheid van de bijeenroeping kan niet worden betwist indien alle bestuurders aanwezig of regelmatig vertegenwoordigd zijn.

Artikel 17  Aanwezigheid

§1.0e raad van bestuur kan slechts geldig beraadslagen en beslissen, wanneer meer dan de helft van de

leden aanwezig of vertegenwoordigd is.

Iedere bestuurder mag één van zijn collega's in de raad machtigen hem op een welbe-paalde vergadering van de raad te vertegenwoordigen en in zijn plaats te stemmen. De machtiging of de volmacht kan worden gegeven per brief, per telefax of door andere door de raad van bestuur goedgekeurde communicatiemiddelen.

Een bestuurder mag niet meer dan één (1) volmacht uitoefenen.

§2.In geval het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden van de raad ontoereikend is om geldig te beraadslagen of te beslissen, dan vergadert hij opnieuw binnen de veertien (14) dagen met dezelfde agenda.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 19/04/2011 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Hij kan dan geldig beraadslagen en beslissen, welk ook het aantal aanwezige of vertegenwoordigde bestuurders zijn. De nieuwe uitnodigingen vermelden de bepalingen van deze paragraaf.

Artikel 18  Stemming

§1.Elke bestuurder heeft slechts één (1) stem.

§2.Een beslissing van de raad is slechts geldig wanneer zij genomen wordt met de vereiste meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde bestuurders. Blanco en ongeldige stemmen worden niet bij de uitgebreide stemmen geteld.

De vereiste meerderheid is de eenvoudige meerderheid (helft plus één), uitgezonderd voor het geval de wet of de statuten er een andere voorzien.

Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend; bij geheime stemming evenwel, wordt bij staking van stemmen de beslissing verworpen.

De stemmingen gebeuren bij handopsteking, behalve bij benoemingen en voordrachten, waar de stemmingen geheim zijn.

Over punten die niet op de agenda werden vermeld, kan de raad slechts geldig beslissen met de instemming van 2/3 van de leden van de raad van bestuur.

Artikel 19  Niet-binding en aansprakelijkheid van bestuurders

§1.De bestuurders zijn niet persoonlijk gehouden door verbintenissen van het AGB.

De bestuurders zijn aansprakelijk zonder hoofdelijkheid voor de tekortkomingen in de normale uitoefening van hun bestuur. Ten aanzien van de overtredingen waaraan zij geen deel hebben gehad, worden de bestuurders van die aansprakelijkheid ontheven als hun geen schuld kan worden verweten en als zij die overtredingen hebben aangeklaagd bij de gemeenteraad binnen één (1) maand nadat zij er kennis van hebben gekregen.

§2.Jaarlijks beslist de gemeenteraad van de gemeente Hove over de aan de bestuurders te verlenen kwijting, na goedkeuring van de rekeningen. Die kwijting is alleen rechtsgeldig als de ware toestand van het AGB niet wordt verborgen door enige weglating of onjuiste opgave in de rekeningen of in de rapportering betreffende de uitvoering van de beheers-overeenkomst.

Artikel 20  Onverenigbaarheden en belangenconflicten

§1.De volgende personen kunnen niet worden voorgedragen of aangewezen als bestuurder:

1°de provinciegouvemeurs, de gouverneur en de vicegouvemeur van het administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad, de adjunct van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, de provinciegriffiers, de arrondissementscommissarissen voor zo-ver het AGB gevestigd is in hun ambtsgebied;

2°de magistraten, de plaatsvervangende magistraten en de griffiers bij de hoven en de rechtbanken, de administratieve rechtscolleges en het Grondwettelijk Hof;

3°de leden van het operationeel, administratief of logistiek kader van de politiezone waar de gemeente toe behoort die het AGB heeft opgericht of erin deelneemt;

4°de personen die op commerciële wijze of met een winstoogmerk activiteiten uitoefenen in dezelfde beleidsdomeinen als het agentschap en waarin het agentschap niet deelneemt, alsook de werknemers en de leden van een bestuurs- of controleorgaan van die personen;

5°de personen die in een andere lidstaat van de Europese Unie een ambt of functie uitoefenen, gelijkwaardig aan een ambt of een functie, vernield in dit artikel, en de personen die in een lokale basisoverheid van een andere lidstaat van de Europese Unie een ambt of een mandaat uitoefenen dat gelijkwaardig is aan dat van gemeen-teraadslid, schepen of burgemeester.

§2.Een bestuurder mag niet:

1°aanwezig zijn bij de bespreking en stemming over aangelegenheden waarin hij een rechtstreeks belang heeft, hetzij persoonlijk, hetzij als vertegenwoordiger, of waarbij de echtgenoot, of bloed- of aanverwanten tot en met de vierde graad een persoonlijk en rechtstreeks belang hebben. Dat verbod strekt niet verder dan de bloeden aan-verwanten tot en met de tweede graad als het gaat om de voordracht van kandidaten, benoemingen, ontslagen, afzettingen en schorsingen. Voor de toepassing van deze bepaling worden personen die een verklaring van wettelijke samenwoning als vermeld in artikel 1475 van het Burgerlijk Wetboek hebben afgelegd, met echtgenoten gelijkgesteld;

2°rechtstreeks of onrechtstreeks een overeenkomst te sluiten, behoudens in geval van een schenking aan het autonoom gemeentebedrijf of de gemeente, of deel te nemen aan een opdracht voor aanneming van werken, leveringen of diensten, verkoop of aankoop ten behoeve van het autonoom gemeentebedrijf of de gemeente behoudens in de gevallen waarbij de bestuurder een beroep doet op een door het autonoom gemeentebedrijf of de gemeente aangeboden dienstverlening en ten gevolge daarvan een overeenkomst aangaat;

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 19/04/2011 - Annexes du Moniteur belge

M0D 2,2

3°rechtstreeks of onrechtstreeks als advocaat of notaris tegen betaling werkzaam zijn in geschillen ten behoeve van het AGB. Dit verbod geldt met name ook ten aanzien van de personen die in het kader van een associatie, groepering, samenwerking of op hetzelfde kantooradres als bestuurder werken;

4°rechtstreeks of onrechtstreeks als advocaat of notaris werkzaam. zijn in geschillen ten behoeve van de tegenpartij van het AGB of ten behoeve van een personeelslid van het AGB aangaande beslissingen in verband met de tewerkstelling binnen het AGB. Dit verbod geldt met name ook ten aanzien van de personen die in het kader van een associatie, groepering, samenwerking of op hetzelfde kantooradres met de bestuur-der werken.

§3.Dit artikel doet geen afbreuk aan de gelding van andere bepalingen betreffende de be-langenvermenging in hoofde van bestuurders en met openbare diensten belaste perso-nen, zoals onder meer artikel 245 van het Strafwetboek.

Artikel 21  Notulen van de raad van bestuur

§1.De raad van bestuur duidt, onder het personeel van de gemeente of het personeel van het bedrijf, een

secretaris aan die instaat voor het secretariaat van de raad van bestuur. De secretaris heeft geen stemrecht.

§2.De beraadslagingen en de beslissingen van de raad van bestuur worden door de secre-taris genotuleerd. Artikel 181 §1 Gemeentedecreet wordt van overeenkomstige toepas-sing verklaard.

De notulen worden tijdens de eerstvolgende vergadering ter goedkeuring voorgelegd, in een speciaal register op de zetel van het AGB opgenomen en door de voorzitter en de secretaris ondertekend. Bij afwezigheid of verhindering van de voorzitter of de secretaris wordt zijn handtekening vervangen door die van één bestuurder.

Het speciaal register wordt bewaard onder de verantwoordelijkheid van de secretaris. §3.De volmachten worden steeds aan de notulen gehecht.

§4.De gedetailleerde notulen en alle documenten waar in de notulen naar wordt verwezen, liggen ter inzage van de gemeenteraadsleden van de gemeente Hove, op het secretariaat van het AGB, onverminderd de regelgeving inzake de openbaarheid van het bestuur.

§5.De kopieën of uittreksels die bij een rechtspleging of in andere gevallen moeten worden voorgelegd, worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris. Bij afwezigheid of verhindering van de voorzitter of de secretaris wordt zijn handtekening vervangen door die van één bestuurder.

Artikel 22  Externe vertegenwoordiging en delegatie van bevoegdheden

§1.De raad van bestuur vertegenwwoordigt het bedrijf jegens derden en in rechte als eiser of als verweerder.

Onverminderd deze algemene vertegenwoordigingsmacht van de raad van bestuur, handelend met de meerderheid van zijn leden, zal het AGB tegenover derden geldig ver-tegenwoordigd en verbonden zijn door de voorzitter of twee bestuurders samen optre-dend. Alle documenten en overeenkomsten moeten steeds mede ondertekend worden door de secretaris van de raad van bestuur.

§2.De raad van bestuur kan het uitoefenen van haar bevoegdheden van dagelijks bestuur delegeren aan het directiecomité.

Volgende bevoegdheden kan de raad van bestuur evenwel nooit delegeren aan het di-sectiecomité:

1°het afsluiten van een beheersovereenkomst met de gemeente;

2°hek oprichten van filialen of het nemen van participaties in andere rechtspersonen;

3°hek vaststellen van het huishoudelijk reglement van de raad van bestuur;

4°het aanstellen en het controleren van een ander orgaan;

5°het vaststellen van de rechtspositieregeling van het personeel en van het syndicaal statuut;

&het vaststellen van het jaarlijkse budget, het ondernemingsplan, de jaarrekening en het activiteitenverslag;

7°het vaststellen van de tarieven.

Artikel 23  Bevoegdheden van de raad van bestuur

§1.De raad van bestuur beschikt over de volheid van bevoegdheid om alle noodzakelijke of nuttige

handelingen te stellen om het maatschappelijk doel van het AGB te verwezenlij-ken.

§2.Telkens wanneer de gemeenteraad van de gemeente Hove hem daartoe verzoekt, brengt de raad van bestuur verslag uit over alle of sommige activiteiten van het AGB.

§3.De raad van bestuur stelt jaarlijks een ondernemingsplan en een activiteitenverslag op. Artikel 24  Personeel

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 19/04/2011 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

§1.De raad van bestuur beslist over het aanwerven van personeel en stelt het personeels-statuut vast. §2.Het personeel van het AGB wordt in contractueel of statutair verband aangesteld.

De overeenstemmende rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel is van toepassing op het personeel van het AGB. Het AGB stelt de afwijkingen op deze rechtspositie-regeling vast, voor zover het specifieke karakter van het AGB dat verantwoordt. Het AGB bepaalt de rechtspositieregeling van de betrekkingen die niet bestaan binnen de ge-meente.

§3.Binnen de grenzen van de regelgeving kan de raad van bestuur eveneens met de ge-meente of met derden, natuurlijke of rechtspersonen dienstverleningsovereenkomsten sluiten waarbij de uitvoering van bepaalde taken of opdrachten aan de gemeente of voormelde derden wordt toevertrouwd.

§4.De gemeente kan aan het AGB, mits naleving van de ter zake geldende rechtspositiere-geling, personeel ter beschikking stellen of overdragen.

Artikel 25  Vergoedingen aan de raad van bestuur

De leden van de raad van bestuur oefenen hun mandaat onbezoldigd uit.

Artikel 26  Regeling bij gemeenteraadsverkiezingen

Na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad van de gemeente Hove wordt tot volledige vernieuwing van de raad van bestuur overgegaan. In dat geval blijven de leden van de raad van bestuur in functie tot de nieuwe gemeenteraad tot hun vervanging is overgegaan.

Artikel 27  Reglement van inwendige orde van de raad van bestuur

De raad van bestuur kan de regelen in verband met zijn werking en zijn secretariaat nader uitwerken in een

reglement van inwendige orde.

AFDELING ll  DIRECTIECOMITÉ

Artikel 28  Samenstelling directiecomité

De raad van bestuur benoemt en ontslaat de leden van het directiecomité. Het directiecomité is

samengesteld uit maximaal vijf (5) leden, inbegrepen de voorzitter.

Het directiecomité stelt een secretaris aan.

Artikel 29  Bevoegdheden directiecomité

§1.Het directiecomité is belast met het dagelijks bestuur van het AGB, met de vertegenwoordiging met betrekking tot dat bestuur en met de voorbereiding en uitvoering van de beslissingen van de raad van bestuur, alsmede is het bevoegd voor alle materies die door de raad van bestuur worden gedelegeerd overeenkomstig artikel 22 van deze statuten.

§2.Het directiecomité kan hetzij haar leden, hetzij personeelsleden van het AGB belasten met het uitvoeren van de door het directiecomité genomen beslissingen.

§3.De raad van bestuur controleert het bestuur van het directiecomité. Het directiecomité brengt regelmatig en telkens daarom gevraagd wordt, verslag uit bij de raad van bestuur.

Artikel 30  Vertegenwoordiging en delegatie van bevoegdheden

§1.Het directiecomité zal geldig optreden door de voorzitter of twee bestuurders samen op-tredend. Alle documenten en overeenkomsten moeten steeds mede ondertekend worden door de secretaris van het directiecomité.

§2.Het directiecomité kan haar bevoegdheden verder delegeren aan een personeelslid van het bedrijf.

Artikel 31  Beraadslaging en stemming directiecomité

§1.Het directiecomité wordt voorgezeten door de voorzitter.

Indien de voorzitter is verhinderd, wordt het directiecomité voorgezeten door een lid van het directiecomité dat door de voorzitter daartoe wordt aangeduid. Bij gebreke aan de aanduiding van een vervangend voorzitter door de voorzitter, zal het oudste aanwezige lid van het directiecomité de vergadering voorzitten.

§2.0e besluiten van het directiecomité worden bij eenvoudige meerderheid (helft plus één) van de uitgebrachte stemmen genomen. Blanco en ongeldige stemmen worden niet bij de uitgebrachte stemmen geteld.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 19/04/2011 - Annexes du Moniteur belge

MoD2.2

ln geval van staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

Artikel 32  Notulen directiecomité

De beraadslagingen en de beslissingen van het directiecomité worden genotuleerd en wor-den ter informatie verzonden aan de leden van de raad van bestuur. Artikel 181, §2, 1° lid Gemeentedecreet is van overeenkomstige toepassing.

De notulen worden tijdens de eerstvolgende vergadering ter goedkeuring voorgelegd, in een op de zetel bewaard register opgenomen en ondertekend door twee aanwezige directeurs, onder wie de voorzitter zo hij aanwezig is.

Artikel 33  Reglement van inwendige orde van het directiecomité

Het directiecomité kan zijn werking regelen in een huishoudelijk reglement. Dat reglement moet ter

goedkeuring worden voorgelegd aan de raad van bestuur.

Artikel 34  Niet-binding en aansprakelijkheid van het directiecomité

De leden van het directiecomité zijn door de verbintenissen van het bedrijf niet persoonlijk verbonden. De leden van het directiecomité zijn aansprakelijk zonder hoofdelijkheid voor de tekortkomingen in de normale uitoefening van hun bestuur.

Artikel 35  Regeling bij gemeenteraadsverkiezingen

Na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad van de gemeente Hove wordt tot volledige vernieuwing van het directiecomité overgegaan. in dat geval blijven de leden van het di-rectiecomité in functie tot de nieuwe raad van bestuur tot hun vervanging is overgegaan.

Artikel 36  Vergoedingen directiecomité

De leden van het directiecomité oefenen hun mandaat onbezoldigd uit.

Artikel 37  Onverenigbaarheden en belangenconflicten

§1.De volgende personen kunnen niet worden voorgedragen of aangewezen als lid van het directiecomité:

1 °de provinciegouvemeurs, de gouverneur en de vicegouverneur van het administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad, de adjunct van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, de provinciegriffiers, de arrondissementscommissarissen voor zo-ver het AGB gevestigd is in hun ambtsgebied;

2°de magistraten, de plaatsvervangende magistraten en de griffiers bij de hoven en de rechtbanken, de administratieve rechtscolleges en het Grondwettelijk Hof;

3°de leden van het operationeel, administratief of logistiek kader van de politiezone waar de gemeente toe behoort die het AGB heeft opgericht of erin deelneemt;

4°de personen die op commerciële wijze of met een winstoogmerk activiteiten uitoefe-nen in dezelfde beleidsdomeinen als het agentschap en waarin het agentschap niet deelneemt, alsook de werknemers en de leden van een bestuurs- of controleorgaan van die personen;

5°de personen die in een andere lidstaat van de Europese Unie een ambt of functie uitoefenen, gelijkwaardig aan een ambt of een functie, vermeld in dit artikel, en de personen die in een lokale basisoverheid van een andere lidstaat van de Europese Unie een ambt of een mandaat uitoefenen dat gelijkwaardig is aan dat van gemeen-teraadslid, schepen of burgemeester.

§2.Een lid van het directiecomité mag niet:

1°aanwezig zijn bij de bespreking en stemming over aangelegenheden waarin hij een rechtstreeks belang heeft, hetzij persoonlijk, hetzij als vertegenwoordiger, of waarbij de echtgenoot, of bloed- of aanverwanten tot en met de vierde graad een persoonlijk en rechtstreeks belang hebben. Dat verbod strekt niet verder dan de bioeden aan-verwanten tot en met de tweede graad als het gaat om de voordracht van kandidaten, benoemingen, ontslagen, afzettingen en schorsingen. Voor de toepassing van deze bepaling worden personen die een verklaring van wettelijke samenwoning als vermeld in artikel 1475 van het Burgerlijk Wetboek hebben afgelegd, met echtgenoten gelijkgesteld;

2°rechtstreeks of onrechtstreeks een overeenkomst te sluiten, behoudens in geval van een schenking aan het autonoom gemeentebedrijf of de gemeente, of deel te nemen aan een opdracht voor aanneming van werken, leveringen of diensten, verkoop of aankoop ten behoeve van het autonoom gemeentebedrijf of de gemeente behoudens in de gevallen waarbij de bestuurder een beroep doet op een door het autonoom gemeentebedrijf of de gemeente aangeboden dienstverlening en ten gevolge daarvan een overeenkomst aangaat;

3°rechtstreeks of onrechtstreeks als advocaat of notaris tegen betaling werkzaam zijn in geschillen ten behoeve van het AGB. Dit verbod geldt met name ook ten aanzien van de personen die in het kader van een associatie, groepering, samenwerking of op hetzelfde kantooradres als bestuurder werken;

4°rechtstreeks of onrechtstreeks als advocaat of notaris werkzaam zijn in geschillen ten behoeve van de tegenpartij van het AGB of ten behoeve van een personeelslid van het AGB aangaande beslissingen in verband met de tewerkstelling binnen het AGB. Dit verbod geldt met name ook ten aanzien van de personen die in het kader van een associatie, groepering, samenwerking of op hetzelfde kantooradres met de bestuur-der werken,

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 19/04/2011 - Annexes du Moniteur belge

M00 2.2

§3.Dit artikel doet geen afbreuk aan de gelding van andere bepalingen betreffende de be-langenvermenging in hoofde van bestuurders en met openbare diensten belaste perso-nen, zoals onder meer artikel 245 van het Strafwetboek.

TITEL IV  FINANCIËN EN ONDERNEMINGSPLAN

Artikel 38  Inkomsten en uitgaven

§1.Het AGB ontvangt de inkomsten van de uitoefening van zijn activiteiten. Het kan vergoe-dingen en prijzen van alle aard innen, vaststellen en overeenkomen en door de gemeente ter beschikking gestelde of doorgestorte middelen of toelagen ontvangen.

Het autonoom gemeentebedrijf stelt de tarieven en de tariefstructuren voor de door het bedrijf geleverde prestaties vast binnen de grenzen van de in de beheersovereenkomst bepaalde grondregelen inzake tarifering. De maximumtarieven of de formules voor hun berekening die niet in de beheersovereenkomst zijn geregeld, worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

§2.Het AGB draagt de lasten van zijn activiteiten. Het AGB beslist vrij over de omvang, de technieken en de voorwaarden van zijn externe financiering. Het kan onder meer toela-gen, giften en legaten ontvangen en leningen aangaan.

Artikel 39  Boekhouding

Het AGB is onderworpen aan de wet van 17 juli 1975 op de boekhouding en de jaarrekenin-gen van de

ondernemingen, zoals gewijzigd of vervangen.

De boekhouding wordt gevoerd onder de verantwoordelijkheid en het toezicht van de raad van bestuur.

Artikel 40  Boekjaar

Het boekjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december van elk jaar.

Het eerste boekjaar vangt evenwel aan op de dag dat het bedrijf rechtspersoonlijkheid ver-krijgt en eindigt op 31 december van het jaar van oprichting plus één (1).

Artikel 41 -- Budget, activiteitenverslag en jaarrekening

§1.Het AGB maakt jaarlijks een budget op evenals een activiteitenverslag dat minstens de jaarrekening omvat van het voorbije boekjaar. De raad van bestuur stelt het budget vast en legt jaarlijks en uiterlijk op 31 oktober het budget van het volgende boekjaar ter goed-keuring voor aan de gemeenteraad van de gemeente Hove.

§2.Het AGB doet uiterlijk op 31 december van ieder jaar de nodige opzoekingen, verificaties, opnemingen en waarderingen om de inventaris op te maken van al de bezittingen, vorderingen, schulden en verplichtingen van het AGB, van welke aard ook.

§3.De raad van bestuur maakt het activiteitenverslag op en stelt de jaarrekening vast en legt jaarlijks en uiterlijk op 31 mei de jaarrekening van het voorbije jaar ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.

De raad van bestuur maakt een ontwerp van jaarrekening over aan het college van commissarissen, dat binnen de vier (4) weken bij de raad van bestuur zijn verslag indient. Het verslag van het college van commissarissen wordt telkens na het afsluiten van het betrokken boekjaar overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen, om, samen met de rekeningen en uiterlijk op 31 mei, te worden meegedeeld aan de ge-meenteraad van de gemeente Hove.

Artikel 42  Resultaatsbestemming

Met inachtname van de eventueel ter zake gesloten beheersovereenkomsten, nadat, primo, minstens tien procent van de nettowinst werd gereserveerd en, secundo, nadat minstens tien procent werd doorgestort naar de gemeentekas, beslist de raad van bestuur over de bestemming van het resultaat van het bedrijf.

Artikel 43  Ondernemingsplan en operationeel plan

§1.De raad van bestuur stelt jaarlijks een ondernemingsplan op dat de doelstellingen en de strategie van het bedrijf op korte termijn vastlegt. De raad van bestuur stelt verder een operationeel plan op dat de doelstellingen en de strategie van het bedrijf op lange en middellange termijn vastlegt.

§2.Het ondernemingsplan en het geactualiseerde operationeel plan, worden jaarlijks ver 31 oktober overgemaakt aan het college van burgemeester en schepen en, om te worden meegedeeld aan de gemeenteraad van de gemeente Hove.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 19/04/2011 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Artikel 44  Sanering

Wanneer ten gevolge van een geleden verlies het netto-actief gedaald is tot minder dan de helft van het door de gemeente ingebrachte kapitaal, dan moet de raad van bestuur het col-lege van burgemeester en schepenen hierover inlichten en het college van burgemeester en schepenen verzoeken de gemeenteraad uit te nodigen om, binnen een termijn van ten hoogste twee (2) maanden nadat het verlies is vastgesteld, in voorkomend geval, te beraad-slagen en te besluiten over de maatregelen die de raad van bestuur voorstelt in een plan opgesteld ter sanering van de financiële toestand.

TITEL V  CONTROLE

Artikel 45  Externe auditcommissie

§1.De controle op de financiële toestand en op de jaarrekening en op de regelmatigheid van de verrichtingen, weer te geven in de jaarrekening, vanuit het oogpunt van dit decreet, de statuten of de beheersovereenkomst, wordt uitgeoefend door de externe auditcommissie van de gemeente.

§2.Zolang en voor zover de bepalingen van het Gemeentedecreet inzake de externe audit-cammissie niet in werking zijn getreden, wordt het toezicht op de financiële toestand en op de jaarrekening opgedragen aan een college van drie (3) commissarissen die door de gemeenteraad worden gekozen buiten de raad van bestuur en waarvan ten minste één (1) lid is van het instituut voor bedrijfsrevisoren. Met uitzondering van deze laatste zijn de leden van het college van commissarissen allen lid van de gemeenteraad, van wie één (1) voorgedragen wordt door de meerderheidspartijen en één (1) voorgedragen wordt door de oppositiepartijen binnen de gemeenteraad.

De bezoldiging van de commissaris-revisor bestaat uit een vast bedrag vastgesteld overeenkomstig de desbetreffende bepalingen van het Wetboek van vennootschappen. De commissarissen-gemeenteraadsleden oefenen hun mandaat onbezoldigd uit.

De commissarissen worden benoemd voor een hernieuwbare termijn van drie (3) jaar.

Op straffe van schadevergoeding kan de commissaris-revisor tijdens zijn opdracht alleen om wettige redenen door de gemeenteraad worden ontslagen, mits eerbiediging van een procedure omschreven in artikel 136 van het Wetboek van vennootschappen.

Artikel 46 -- Controlebevoegdheid van de commissarissen

De commissarissen hebben, gezamenlijk of afzonderlijk, een onbeperkt recht van controle over aile verrichtingen van het bedrijf. Zij mogen ter plaatse inzage nemen van de boeken, de briefwisseling, de notulen en in het algemeen van alle geschriften van het bedrijf. Van de bestuurders ontvangen zij halfjaarlijks een boekhoudkundige staat, opgesteld volgens het schema van de balans en de resultatenrekening.

Zij kunnen van de directeurs, bestuurders, de gemachtigden en de aangestelden van het AGB alle opheldering en en inlichtingen vorderen en alle verificaties doen die zij nodig achten.

De commissaris-revisor kan zich bij de uitoefening van zijn taak, op zijn kosten, doen bijstaan door aangestelden of andere personen voor wie hij instaat.

De commissarissen stellen ten behoeve van de raad van bestuur en van de gemeenteraad een omstandig schriftelijk verslag op, dat in het bijzonder vermeldt:

-hoe zij hun controletaak hebben verricht en of zij van de bestuurders en aangestelden van het AGB de inlichtingen hebben gekregen die zij hebben gevraagd;

-of de boekhouding is gevoerd en de jaarrekening is opgesteld in overeenstemming met de wettelijke en bestuursrechtelijke voorschriften die daarop toepasselijk zijn;

-of naar hun oordeel de jaarrekening een getrouw beeld geeft van het vermogen, van de financiële toestand en van de resultaten van het AGB, rekening houdend met de wettelijke en bestuursrechtelijke voorschriften die daarop toepasselijk zijn, en of een passende verantwoording is gegeven in de toelichting;

-of het jaarverslag de door de wet vereiste inlichtingen bevat en in overeenstemming is met de jaarrekening; -of de winstbestemming conform alle wettelijke bepalingen gebeurd is;

-of zij kennis hebben gekregen van verrichtingen gedaan, of beslissingen genomen in overtredingen van de statuten; deze laatste vermelding kan echter worden weggelaten wanneer de openbaarmaking van de overtreding aan het AGB onverantwoorde schade kan berokkenen, of indien de raad van bestuur gepaste maatregelen heeft genomen om de aldus ontstane onwettige toestand te herstellen.

In hun verslag vermelden en rechtvaardigen de commissarissen nauwkeurig en duidelijk het voorbehoud en de bezwaren die menen te moeten maken. Zo niet, dan vermelden zij uit-drukkelijk dat zij geen voorbehoud noch bezwaar te maken hebben.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 19/04/2011 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

De drie commissarissen zijn aanwezig op de gemeenteraadszitting waarop het verslag van het college van commissarissen besproken wordt.

Artikel 47  Beëindiging van het mandaat van de commissarissen

Ingeval het mandaat van de commissaris-revisor een einde neemt tijdens de drie (3) laatste respectievelijk drie (3) eerste maanden van het boekjaar, zal deze nog dienen in te staan voor het opstellen van de rapporten, verslagen en plannen die hij in zijn hoedanigheid van commissaris-revisor dient op te stellen overeenkomstig de wet en de huidige statuten en die betrekking hebben op het lopende respectievelijk vorige boekjaar.

Op het ogenblik dat het mandaat van een gemeenteraadslid wordt beëindigd, neemt ook diens mandaat als commissaris een einde.

TITEL Vi  RECHTSOPVOLGING

Artikel 4B  Overdracht van rechten en plichten en rechtsopvolging

§1.De gemeente kan aan het AGB bij of na de oprichting rechten en plichten overdragen, waaronder het

eigendomsrecht of de exploitatierechten op roerende en onroerende goe-deren.

Deze overdracht zal van rechtswege geschieden voor de overeenkomsten, eigendom-men, en andere rechten en plichten die de gemeenteraad aanduidt. Deze rechtsopvolging van rechtswege berust op de wettelijke en reglementaire bepalingen vermeld in artikel 2 van deze statuten en volgt uit de overdracht van de betrokken activiteiten door de gemeente aan het AGB. Van deze rechtsopvolging van rechtswege wordt door de ge-meente bij aangetekende brief kennis gegeven aan het AGB en mogelijke andere belanghebbende partijen. De overdracht en de rechtsopvolging zijn evenwel voltrokken door het enkele gemeenteraadsbesluit. Het AGB en de gemeente kunnen de door de gemeenteraad besliste overdracht van de eigendom van onroerende goederen zo nodig met bijkomende middelen tegenstelbaar maken aan derden.

§2.De overdracht van andere overeenkomsten, rechten en plichten door de gemeente aan het AGO geschiedt op basis van de desbetreffende overeenkomsten of het gemeen recht ter zake.

§3.Bij of na de oprichting van het AGB kan de gemeente goederen in het AGB inbrengen, aan het bedrijf verkopen of ter beschikking stellen, onder nader overeen te komen voor-waarden.

§4.Het AGB kan bij of na zijn oprichting rechten en plichten van andere publiek- en privaat-rechtelijke rechtspersonen overnemen. Het AGB heeft de meest uitgebreide bevoegdhe-den om te dien einde regelingen te treffen.

§5.Onverminderd wat hierboven werd uiteengezet nopens de tegenstelbaarheid en de be-hoorlijke kennisgeving, neemt het AGB van rechtswege alle rechten en verplichtingen over van de gemeente die voortvloeien uit de wetten, de decreten, de besluiten en de tussen de gemeente en de Belgische federale overheid of Vlaamse Gewest geldende overeenkomsten, die de uitoefening regelen van de bestuurlijke bevoegdheden van het bedrijf, met inbegrip van de rechten en verplichtingen die voortkomen uit hangende en toekomstige gerechtelijke procedures.

§6.Onverminderd wat hierboven werd uiteengezet nopens de tegenstelbaarheid en de be-hoorlijke kennisgeving, neemt het AGB eveneens de andere rechten en verplichtingen van de gemeente over die voortvloeien uit bestaande rechtsverhoudingen die verband houden met de uitoefening van de bestuurlijke bevoegdheden van het bedrijf, met inbegrip van de rechten en verplichtingen die voortkomen uit hangende en toekomstige gerechtelijke procedures.

§7.De overdracht van de door de gemeenteraad bepaalde activa van de gemeente zal slechts kunnen gebeuren vanaf het ogenblik dat de raad van bestuur aangesteld wordt. Dit zal gebeuren op basis van de laatste goedgekeurde jaarrekening van de gemeente.

TITEL VIi  ONTBINDING EN VEREFFENING

Artikel 49  Ontbinding en vereffening

§1.0e gemeenteraad van de gemeente Hove kan steeds beslissen om tot ontbinding en vereffening van een

AGB over te gaan.

In de beslissing tot ontbinding wijst de gemeenteraad de vereffenaars aan. Alle andere organen vervallen op het ogenblik van de ontbinding.

§2.De rechten en verplichtingen, inbegrepen deze met betrekking tot de contractuele per-soneelsleden, van het ontbonden AGB worden overgenomen door de gemeente.

MOD 2.2

Luik B - Vervolg

§3.In afwijking van §2 en §3 kan de gemeenteraad in het ontbindingsbesluit de perso-neelsieden, die . daarmee moeten instemmen, en de rechten en verplichtingen aanwijzen die overgenomen worden door de ovememer of de ovememers van de activiteiten van het AGB.

" Artikel 50  Overgangsmaatregelen

De raad van bestuur heeft de volste bevoegdheid om alle door hem noodzakelijk bevonden

overgangsmaatregelen te treffen.

'Aanstelling bureau Raad van Bestuur - directiecomité'

Blijkens verslag van de Raad van Bestuur van 9 november 2010 werd Mevr. Els Pauwels aangesteld tot voorzitter en Dhr. Herman Puls tot ondervoorzitter van de Raad van Bestuur. Het secretariaat zal worden " waargenomen door Dhr. Maarten Marinus.

Het college van burgemeester en schepenen, sportfunctionaris (sporthalbeheerder) worden aangeduid als het directiecomité van de AGB.

Els Pauwels

Voorzitter Raad van Bestuur

Voor-

behouden

aan het

Belgisch

Staatsblad

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 19/04/2011 - Annexes du Moniteur belge

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Coordonnées
AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF SPORT EN ONTSPANNIN…

Adresse
GEELHANDLAAN 1 2540 HOVE

Code postal : 2540
Localité : HOVE
Commune : HOVE
Province : Anvers
Région : Région flamande