BALENSE VOLLEYBALCLUB, AFGEKORT : BVC

Association sans but lucratif


Dénomination : BALENSE VOLLEYBALCLUB, AFGEKORT : BVC
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 839.225.093

Publication

22/09/2011
ÿþMOD 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

111111

*11163473*

V beh

aa

se Sta

"

(.r,

(1`` ' .1,i`'f ' i/Il.

~

2 SEP. 2cn

Kvr%P~`'ir~1~~~~ ~'-~~_

i_ b~xfis!;. H U VT

Da

Ondemerningsnr : O U ~" 2-.5" Z+ 053

3

Benaming~1

(voluit) : Balense Volleybalclub afgekort "BVC"

(verkort) BVC

Rechtsvorm : VZW

Zetel : Misseweg 22/5 te 2490 Balen

Onderwerp akte : Oprichting

Statuten van BVC vzw

e.

De ondergetekenden, leden van de Raad van Bestuur:

Voorzitter: Tom Van Gestel

Ondervoorzitter: Staf Verdonck

Secretaris: Sonja Van Gestel

Penningmeester: Els Mols

allen van Belgische nationaliteit of als in België gevestigde vreemdelingen

ingeschreven, zijn overeengekomen een vereniging zonder winstgevend doel,

overeenkomstig de wet van 27 juni 1921, op te richten en waarvan zij de statuten als volgt vaststellen:

Titel 1. NAAM, ZETEL, DOEL, DUUR

Artikel 1.

De vereniging draagt de naam "BVC" voorafgegaan of gevolgd door de woorden "Vereniging Zonder'.

Winstoogmerk" of de afkorting "vzw".

Artikel 2.

De maatschappelijke zetel van de vereniging is gevestigd te:

Misseweg 22/5 te 2490 Balen, en valt onder het gerechtelijke arrondissement Turnhout.

De Raad van Beheer is gemachtigd de zetel te verplaatsen mits publicatie van de wijziging in het Belgisch Staatsblad.

Artikel 3.

De vereniging heeft als doelbepaling:

-Beoefenen en promoten van de volleybalsport

-Beoefenen en promoten van lichaamsbeweging in het algemeen

-Het nemen en uitvoeren van initiatieven om de beoefening van volleybal en lichaamsbeweging te

bevorderen

Om deze doelstellingen te verwezenlijken mag de vereniging eender welk middel gebruiken dat rijmt met de algemeen geldende wetten.

De vereniging mag alle roerende en onroerende goederen, die nuttig of nodig kunnen zijn voor het verwezenlijken van haar doel in eigendom houden of recht hebben op het gebruik ervan.

Artikel 4.

De vereniging is opgericht voor onbepaalde duur. Zij kan ten allen tijde ontbonden worden.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

~

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 22/09/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Titel 2. LEDEN

Artikel 5.

Het aantal vaste leden is onbeperkt, met een minimum van drie. Het aantal toetredende leden is onbeperkt.

Artikel 6.

De vereniging kan vaste leden en toetredende leden tellen. Enkel de vaste leden bezitten volheid van

lidmaatschap, met inbegrip van het stemrecht in de algemene vergadering.

Artikel 7.

Eenieder kan toetreden tot de vereniging doormiddel van betaling van het lidgeld (zie artikel 25 onder titel 5) en ondertekening van het huisreglement.

Toegetreden leden kunnen zich kandidaat stellen om effectief lid te worden. Dit gebeurt door het informeren van een effectief lid. De Algemene Vergadering beslist over het toetreden van effectieve leden met gewone meerderheid van de aanwezige stemmen, onthoudingen niet meegerekend.

Artikel 8.

Elk toetredend lid moet aan volgende toelatingsvoorwaarden voldoen:

-een meerwaarde voor BVC vzw betekenen

-steeds de belangen van BVC vzw behartigen

-actief deelnemen aan de activiteiten die BVC vzw organiseert

Aan elk lid van BVC vzw staat het vrij uit de vereniging te treden door het

schriftelijk indienen van zijn ontslag bij de Raad van Beheer. De uittreding wordt effectief op de

eerstvolgende vergadering van de Raad van Beheer.

De uitsluiting van een lid kan slechts uitgesproken worden door de Algemene

Vergadering en met een meerderheid van twee derden van de aanwezige stemmen, onthoudingen niet

meegerekend. Uittredende of uitgesloten leden en hun rechtsopvolgers hebben geen deel in het vermogen van

de vereniging en kunnen geen teruggave of vergoeding voor gedane inbrengen vorderen.

Artikel 9.

Toetredende leden hebben recht op informatie met betrekking tot beslissingen

van de Algemene Vergadering of van de Raad van Beheer door op deze vergaderingen aanwezig te mogen

zijn, zij beschikken echter niet over stemrecht.

Vaste leden beschikken over stemrecht op de Algemene Vergadering en hebben

het recht op informatie met betrekking tot beslissingen van de Algemene

Vergadering of van de Raad van Beheer. Zij hebben steeds recht op inzage van de

boekhoudkundige stukken.

Titel 3. ALGEMENE VERGADERING.

Artikel 10.

De Algemene Vergadering bestaat uit alle vaste leden. Elk vast lid beschikt over één stem op de Algemene

Vergadering.

Artikel 11.

Voor de navolgende zaken wordt een beraadslaging van de Algemene Vergadering vereist:

-het wijzigen van de statuten;

-het benoemen en afzetten van de beheerders;

-het goedkeuren van de begrotingen voor komend jaar en de rekeningen van het afgelopen jaar;

-het uitsluiten van leden;

-het ontbinden van de vereniging en het bepalen van de bestemming der goederen;

De wijziging van de statuten gebeurt conform de bepalingen van de wet van 27 juni 1921.

Artikel 12,

De Algemene Vergadering wordt minstens eenmaal per jaar bijeen geroepen door

de Raad van Beheer of wanneer één vijfde van de actieve leden zulks aanvraagt. De Algemene

Vergadering wordt gehouden in de maand Mei.

De oproepingsbrief vermeldt de plaats, dag en uur van de vergadering en bevat de agenda die wordt vastgesteld door de Raad van Beheer. De oproepingsbrief wordt minsfens acht dagen vooraf verstuurd. Elk voorstel, dat ondertekend is door minstens één vast lid en dat minstens veertien dagen vooraf aan de voorzitter is overhandigd, moet verplicht op de agenda worden geplaatst.

ln de Algemene Vergadering mogen beslissingen worden genomen in verband met

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 22/09/2011- Annexes du Moniteur belge

MOP 2.2

punten welke niet op de agenda voorkomen, mits de eenparige instemming van de aanwezige leden. Hierop

vormen echter een uitzondering, de beslissingen die betrekking hebben op een van de volgende zaken:

-het wijzigen van de statuten;

-het benoemen en afzetten van de beheerders;

-het goedkeuren van de begrotingen voor komend jaar en de rekeningen van het

-afgelopen jaar;

-het uitsluiten van leden;

-het ontbinden van de vereniging;

-het omzetten van de vereniging in een vennootschap met sociaal oogmerk.

Deze zaken kunnen enkel en alleen worden behandeld indien ze conform de oproepingsformaliteiten werden kenbaar gemaakt aan alle vaste leden minstens acht dagen voor de datum waarop de algemene vergadering plaatsvindt.

Artikel 13.

De Algemene Vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de Raad van

Beheer of in diens afwezigheid door een door hem aangewezen lid van de Raad van Beheer. Indien ook

deze aangewezene niet aanwezig is, wordt het oudste lid van de Raad van Beheer automatisch voorzitter van

de betreffende Algemene Vergadering.

Elke natuurlijke persoon kan zich op de Algemene Vergadering laten vertegenwoordigen door een andere

natuurlijke persoon, die houder is van een

volmacht. Een natuurlijke persoon in de Algemene Vergadering kan slechts houder

zijn van één volmacht.

Artikel 14.

De besluiten van de Algemene Vergadering worden genomen bij gewone

meerderheid van de aanwezige stemmen, onthoudingen niet meegerekend, behalve in de gevallen waarin de wet van 27 juni 1921 het anders voorziet, zoals uitsluiting van leden, wijziging van statuten, wijziging van doel en ontbinding van de

vereniging:

-Tot wijziging van de statuten kan slechts worden besloten, indien die wijziging op de oproeping is vermeld en nadien twee derde van de stemgerechtigde leden aanwezig is. Wordt dit getal niet bereikt, dan kan een tweede vergadering worden bijeengeroepen, die een geldig besluit zal kunnen nemen ongeacht het aantal aanwezigen. Het besluit is genomen bij een meerderheid van twee derde van de aanwezige stemmen;

-Tot wijziging van het doel van de vereniging kan slechts worden besloten bij een aanwezigheid van twee derde van de leden met eenparigheid van stemmen;

-Tot ontbinding van de vereniging kan worden besloten indien twee derde van de stemgerechtigde leden aanwezig is, bij een meerderheid van twee derde van de aanwezige stemmen.

-Uitsluiting van leden kan worden besloten bij een meerderheid van twee derde van de stemmen.

Artikel 15.

Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter of van de dienstdoende voorzitter, doorslaggevend.

Van elke Algemene Vergadering worden notulen gemaakt, die ondertekend worden door de voorzitter en de secretaris. Zij worden ingeschreven in een daartoe bestemd register en op de maatschappelijke zetel bewaard. Alle uittreksels en alle akten worden door de voorzitter en de secretaris ondertekend. De leden ontvangen een afschrift van de notulen. Derden, die van enig belang doen blijken, ontvangen een uittreksel over de beslissing, die op hen betrekking heeft. Het register ligt ter inzage bij de secretaris.

Titel 4. RAAD VAN BEHEER.

Artikel 16.

De vereniging wordt bestuurd door een Raad van Beheer van ten minste 3

beheerders die werkend lid zijn van de vereniging. Zij oefenen hun mandaat kosteloos uit. De beheerders gaan, uit hoofde van de verbintenissen van de vereniging, geen enkele persoonlijk verplichting aan. Zij hebben wel de

verantwoordelijkheid en de plicht om blijk te geven van toewijding en waakzaamheid, m.a.w. te handelen als een "goede huisvader", zoals voorzien in artikel 14 van de wet van 27 juni 1921. Benoeming en ontslag van een beheerder worden binnen een maand in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt.

Artikel 17.

De beheerders worden door de Algemene Vergadering benoemd voor een periode

van drie jaar. Zij kunnen ter aller tijde door de Algemene Vergadering worden afgezet. Hun mandaat is

hernieuwbaar. De Raad van Beheer duidt een voorzitter, een ondervoorzitter, een secretaris en een

penningmeester aan. Indien het mandaat van een beheerder vrijkomt, blijven de overblijvende beheerders

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 22/09/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

verder de Raad van Beheer vormen met dezelfde bevoegdheid als de volledige Raad van Beheer, tot op het ogenblik waarop door de Algemene Vergadering een nieuwe beheerder is benoemd.

Artikel 18.

De Raad van Beheer wordt voorgezeten door de voorzitter, of bij diens afwezigheid

door de ondervoorzitter. Indien geen van beiden aanwezig is door het oudste gemandateerd lid in jaren.

Artikel 19.

De Raad van Beheer wordt opgeroepen door de voorzitter of wanneer minstens

twee beheerders zulks aanvragen. De oproepingsbrief bevat de dagorde van de Raad van Beheer en wordt minstens acht dagen vooraf verstuurd. Elk voorstel, dat ondertekend is door minstens één beheerder en dat minstens veertien dagen vooraf aan de voorzitter is overhandigd, moet op de agenda worden geplaatst. De beheerders kunnen zich op de Raad van Beheer niet laten vertegenwoordigen door een andere beheerder.

Artikel 20.

De besluiten van de Raad van Beheer worden genomen bij gewone meerderheid

van de aanwezige stemmen. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter of van de dienstdoende voorzitter doorslaggevend. De Raad van Beheer vergadert slechts geldig, indien de helft van de beheerders aanwezig is. Indien de helft van de beheerders niet aanwezig is. Wordt de agenda hernomen in een volgende beheerraad, die beslist ongeacht het aantal aanwezige beheerders.

Artikel 21.

Van elke vergadering worden notulen gemaakt, die ondertekend worden door de

Voorzitter en de secretaris. Zij worden ingeschreven in een daartoe bestemd

Register en op de maatschappelijke zetel bewaard. Alle uittreksels en alle akten worden door de voorzitter

en de secretaris ondertekend. De beheerders ontvangen

een afschrift van de notulen. Derden, die van enig belang doen blijken, ontvangen

een uittreksel over de beslissing, die op hen betrekking heeft.

Artikel 22.

De Raad van Beheer vertegenwoordigt en verbindt geldig de vereniging, zonder

bijzondere machtiging van de Algemene Vergadering, bij elke gerechtelijke en buitengerechtelijke akte. De Raad van Beheer is bevoegd voor alle daden van beheer en beschikking, doch met uitsluiting van die bevoegdheden die door de wet van 27 juni 1921 en door onderhavige statuten uitdrukkelijk aan de Algemene Vergadering zijn voorbehouden. De Raad van Beheer benoemt en ontslaat de personeelsleden van de vereniging. Hij bepaalt hun taken en hun bezoldigingen.

Artikel 23.

De Raad van Beheer kan zijn bevoegdheden of zijn verantwoordelijkheid voor het

dagelijks bestuur en voor bepaalde handelingen en taken overdragen aan één of meerdere van de

beheerders. De Raad van Beheer vaardigt alle huishoudelijke reglementen uit die hij nodig oordeelt. Deze

huishoudelijke reglementen moeten

door de Algemene Vergadering worden goedgekeurd en gelden als voorwaarde voor toetreding tot de

vereniging (zie artikel 7 onder titel 2).

Artikel 24.

Ten aanzien van derden is de vereniging slechts geldig verbonden door de

gezamenlijke handtekeningen van twee beheerders. Beheerders die namens de Raad van Beheer optreden,

moeten ten aanzien van derden niet doen blijken van enig besluit of van enige machtiging.

Titel 5. BIJDRAGEN EN LIDGELD

Artikel 25.

Alle leden betalen per jaar een bijdrage welke maximum 250¬ mag bedragen. De hoogte van deze bijdrage

wordt jaarlijks door de Algemene Vergadering vastgesteld. De Algemene Vergadering bepaalt, tijdens haar

jaarlijkse bijeenkomst, het juiste bedrag van deze bijdrage.

Ingeval een vennoot zijn bijdrage of lidgeld niet betaalt, dan wordt hij als ontslagnemend beschouwd.

Tite! 6. BEGROTINGEN, REKENINGEN.

Artikel 26.

Het boekjaar van de vereniging loopt van 1 januari tot en met 31 december. In

afwijking hierop loopt het eerste boekjaar van de dag van de oprichting tot en met 31 december van dat jaar.

De Raad van Beheer is verplicht jaarlijks de rekeningen over het verlopen dienstjaar en de begroting voor het

volgend dienstjaar aan de goedkeuring van de Algemene Vergadering te onderwerpen.

De rekeningen worden gecontroleerd door een derde, aangesteld door de

MOD 2.2

Luik B - Vervolg

Algemene Vergadering.

Titel 7. ONTBINDING. VEREFFENING.

Artikel 27.

De ontbinding van de vereniging en de vereffening verlopen volgens de bepalingen

van de wet van 27 juni 192.1. In geval van vrijwillige ontbinding, benoemt de Algemene Vergadering, of bij

gebreke daaraan de rechtbank, één of meer vereffenaars. Zij bepaalt tevens hun bevoegdheid, alsmede de

vereffe n i n g svoorwaarden.

Artikel 28.

Bij vereffening, worden de activa, na aanzuivering van de schulden, overgedragen aan een soortgelijke

vereniging, aangeduid door de Algemene Vergadering.

Titel 7. SLOTBEPALINGEN.

Artikel 28.

Voor alles wat niet in deze statuten is geregeld, wordt verwezen naar de

bepalingen van de wet van 27 juni 1921. Een Huishoudelijk Reglement vult de statuten aan en geeft een

:` nadere omschrijving van de beschikkingen die erin vervat zijn. Het Huishoudelijk Reglement wordt opgesteld

door de Raad van Beheer en bekrachtigd door de Algemene Vergadering.

"

"

Artikel 29.

Worden door de Algemene Vergadering als beheerders benoemd, de volgende personen, die aanvaarden:

1.voorzitter: Tom Van Gestel

2.ondervoorzitter: Staf Verdonck

3.secretaris: Sonja Van Gestel

4.penningmeester: Els Mols

Aldus" , opgemaakt te Balen. Op 01 mei 2011 in 3 exemplaren en aangenomen met eenparigheid van

stemmen op de Algemene Vergadering.

Volgen vier handtekeningen.

f Voor;-behouden aan het Belgisch Staatsblad





22/09/2011- Annexes du Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad







Op de laatste biz. van Luik B vermeiden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Coordonnées
BALENSE VOLLEYBALCLUB, AFGEKORT : BVC

Adresse
MISSEWEG 22, BUS 5 2490 BALEN

Code postal : 2490
Localité : BALEN
Commune : BALEN
Province : Anvers
Région : Région flamande