SOFIA

Association sans but lucratif


Dénomination : SOFIA
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 893.018.820

Publication

29/11/2011
ÿþOp de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

1111111JI!1.1! VVIIINIIIBIIIIIU179808"

RFCk -icRf4NlbC

KOOPHANDEL

1 7 KiaN. 20Vi

ANTWERPEN

nrrle

na neerlegging van de akte

MO0 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie

Vc

behc

aan

Belt

Staat

Ondernemingsnr : 0893.018.820

Benaming

(voluit) : Sofia

(verkort) :

Rechtsvorm : VZVV

Zetel : Kleine Kauwenberg 22 - 2000 Antwerpen

Onderwerp akte : Wijziging statuten

De Buitengewone Algemene Vergadering van de Vereniging Zonder Winstoogmerk SOFIA komt op 18; februari 2011 in onderhandse akte overeen de statuten van haar vereniging conform onderstaande bepalingen; te wijzigen.

TITEL I: NAAM - ZETEL - DOEL  DUUR

Artikel 1: Naam

De vereniging onder de vorm van een vereniging zonder winstoogmerk draagt de naam "Sofia".

Alle akten, facturen, aankondigingen, bekendmakingen en andere stukken die uitgaan van de verenigingen

zonder winstoogmerk vermelden de naam van de vereniging, onmiddellijk voorafgegaan of gevolgd door de_,

woorden "vereniging zonder winstoogmerk" of door de afkorting "v.z.w.", en het adres van de zetel van de

vereniging.

Artikel 2: Zetel

De zetel van de vereniging is gevestigd te 2000 Antwerpen, Kleine Kauwenberg 22, en ressorteert onder het; gerechtelijk arrondissement Antwerpen.

Bij eenvoudig besluit van de algemene vergadering kan de zetel verplaatst worden naar eender welke: andere plaats binnen de gemeente.

Elke wijziging van de maatschappelijke zetel moet neergelegd worden ter griffie van de rechtbank van, koophandel en binnen de maand na deze neerlegging, in de bijlagen tot het Belgisch Staatsblad gepubliceerd. worden.

Artikel 3: Doel

Sofia is de faculteitsclub van de Faculteit Rechten van de Universiteit Antwerpen en wil in het algemeen de sociale, maatschappelijke, studie- en beroepsbelangen van de studenten aan de Faculteit Rechten van de: Universiteit Antwerpen behartigen. In deze hoedanigheid is zij organisator van verscheidene academische, ontspannende, culturele, sportieve, sociale en maatschappelijk vormende activiteiten voor de studenten aan de:

Faculteit Rechten. "

Zij vertegenwoordigt ook de studenten aan de Faculteit Rechten in de overkoepelende organen van de

"

faculteitskringen te Antwerpen.

Zij zal er naar streven op alle niveaus de tolk te zijn van de belangen van de studenten aan de Faculteit, Rechten en een coördinatie- en organisatiefunctie uit te oefenen op cultureel, ontspannend, sociaal en: professioneel vlak. Daarbij zorgt de vereniging voor een omvattende informatieverspreiding inzake de aangelegenheden die de rechtenstudenten aanbelangen via eigen elektronische en gedrukte, communicatiemiddelen.

Sofia kan, ter verwezenlijking van deze doelstellingen, ook handelsdaden stellen, voor zover deze: ondergeschikt blijven aan het doel waarvoor zij werd opgericht en de opbrengst uitsluitend voor dit doel wordt. : aangewend.

Artikel 4: Duur

De vereniging wordt opgericht voor onbepaalde duur. Zij kan ten allen tijde ontbonden worden door een;'

beslissing van de algemene vergadering, overeenkomstig het bepaalde in artikel 12 van deze statuten.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/11/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Artikel 5: Bestemming van het kapitaal bij ontbinding

In geval van ontbinding van de vereniging, krijgt het netto-actief van het maatschappelijk bezit een bestemming die zoveel mogelijk het doel van deze maatschappelijke overeenkomst benadert. Deze bestemming wordt bepaald door de Algemene Vergadering binnen drie maanden na de bekendmaking van het besluit tot ontbinding van de vereniging en, ingeval gedurende deze termijn de Algemene Vergadering mocht in gebreke blijven, door de bestuurders op dat ogenblik in functie.

TITEL Il: DE LEDEN

Artikel 6: Aantal leden

Sofia v.z.w. telt een onbeperkt aantal leden met een minimum aantal van drie vaste of actieve leden.

Artikel 7: Soorten leden

§1 Vaste leden:

-Leden van de Raad van Bestuur;

-Ieder lid dat zijn kandidatuur heeft ingediend bij de voorzitter van de Algemene Vergadering en op de

Algemene Vergadering bij twee/derden (2/3den) meerderheid wordt geaccepteerd;

- De leden van het jaarlijks verkozen praesidium, verkozen door de studenten van de Faculteit Rechten bij

de verkiezingen georganiseerd door de overkoepelende studentenvereniging.

-In het huishoudelijk reglement zal een verdere functiebeschrijving voor alle leden van het praesidium

opgenomen worden.

-Variabele leden: De studenten aan de Faculteit Rechten, alsook de personen die hun jaarlijks lidgeld,

bepaald door het dagelijks bestuur met inachtneming van de regels van het huishoudelijk reglement, hebben

betaald.

§2 Het dagelijks bestuur heeft de keuze om, met inachtneming van de regels van het huishoudelijk reglement, ereleden te benoemen. De ereleden worden steeds uitgenodigd voor de Algemene Vergadering, maar worden niet meegeteld bij het bepalen van het quorum en hebben geen stemrecht.

Enkel de vaste leden hebben de rechten en plichten die de v.z.w.-wet aan de leden van de v.z.w. toekent. Variabele leden hebben de rechten en plichten die hen worden toegekend door het huishoudelijk reglement.

De Raad van Bestuur houdt op de zetel van de vereniging een register bij van de actieve leden. Een afschrift van dit register kan jaarlijks neergelegd worden ter griffie van de rechtbank van koophandel.

Artikel 8: Uittreding van leden

Ieder lid kan ten allen tijde uit de vereniging treden. Het ontslag kan per brief aan de Raad van Bestuur (die zetelt op het adres van de maatschappelijke zetel van de vereniging) gebeuren, of door stopzetting van betaling van het jaarlijks lidgeld.

Een ontslagnemend lid kan echter nooit verschuldigde bijdragen weigeren te betalen of de reeds betaalde bijdragen terugvorderen.

Artikel 9: Uitsluiting van leden

Een lid kan worden uitgesloten, na schending van de statuten, de regels van het huishoudelijk reglement of op voorstel van de praeses, door de Algemene Vergadering met een beslissing van twee/derden (213den) van de stemmen. Leden van de Raad van Bestuur en het Dagelijks Bestuur kunnen enkel uitgesloten worden volgens de procedure bepaald in art. 22 respectievelijk art. 31 van onderhavige statuten.

Een uitgesloten lid heeft geen enkel recht binnen de vereniging, zij kunnen noch uittreksels, noch verantwoording, noch zegellegging of inventarisatie eisen, noch de terugbetaling van reeds betaalde bijdragen opeisen.

Artikel 10: Overlijden

Bij overlijden eindigt het lidmaatschap automatisch.

De erfgenamen of rechthebbenden van een overleden lid hebben geen enkel recht binnen de vereniging, zij

kunnen noch uittreksels, noch verantwoording, noch zegellegging of inventarisatie eisen, noch de terugbetaling

reeds betaalde bijdragen opeisen.

TITEL III: DE ALGEMENE VERGADERING

Artikel 11: Samenstelling van de Algemene Vergadering

De Algemene Vergadering is samengesteld uit alle vaste leden van de vereniging, waarbij ieder lid gelijk

stemrecht heeft. Zij wordt voorgezeten door de voorzitter van de Raad van Bestuur. Bij diens afwezigheid

wordt de voorzitter van de Raad van Bestuur vervangen door een andere bestuurder.

Artikel 12: Bevoegdheden van de Algemene Vergadering

De Algemene Vergadering is uitsluitend bevoegd voor:

-de wijziging van de statuten;

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/11/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

-de benoeming en afzetting van de bestuurders;

-de benoeming en afzetting van de leden van het dagelijks bestuur;

-in voorkomend geval, de benoeming en de afzetting van de commissarissen en het bepalen van hun

bezoldiging ingeval er een bezoldiging wordt toegekend;

-het verlenen van kwijting aan de bestuurders en, in voorkomend geval, de commissarissen;

-de goedkeuring van de begroting en de rekening;

-de ontbinding van de vereniging

-het opstellen en wijzigen van het huishoudelijk reglement van de vereniging;

-de uitsluiting van een lid;

-de omzetting van de vereniging in een vennootschap met sociaal oogmerk;

-alle gevallen waarin onderhavige statuten dat vereisen;

De jaarlijkse Algemene Vergadering kan alleen beraadslagen over de punten die op de agenda staan.

Het is de leden van de Algemene Vergadering toegestaan om andere vraagstukken te bespreken en een beslissing te laten nemen door de Algemene Vergadering daaromtrent, indien alle leden die aanwezig of vertegenwoordigd zijn, bij eenparigheid besluiten om de agenda te wijzigen en dit vôôr het begin van de vergadering, onder voorbehoud van goedkeuring door de voorzitter.

Artikel 13: Bijeenkomsten van de Algemene Vergadering

§1 De Algemene Vergadering wordt door de voorzitter van de Algemene Vergadering bijeengeroepen telkens als het doel of het belang van de vereniging zulks vereist, of als éénlvijfde (1/5de) van de leden van de Algemene Vergadering of 1 lid van de Raad van Bestuur daarom verzoeken.

§2 Een gewone Algemene Vergadering dient bijeengeroepen te worden in de maand september van ieder jaar en wordt gehouden in de zetel van de vereniging of op eender welke andere plaats gekozen door de Raad van Bestuur, voor de volgende aangelegenheden:

1)goedkeuren van de rekeningen van het afgelopen boekjaar;

2)goedkeuren van het algemene jaarlijkse activiteitenplan en de begroting voor het volgende boekjaar; 3)benoemen van een nieuwe Raad van Bestuur overeenkomstig artikel 20 van de statuten.

De gewone Algemene Vergadering wordt geopend met een heildronk op Alex Jan Mario Buelens, Frederiek Hubert Decat en Thomas Goossens, de oprichters van de vzw Sofia.

Deze gewone Algemene Vergadering zal het afgelopen jaar evalueren en voorstellen formuleren naar het volgende jaar.

De agenda van de gewone Algemene Vergadering zal minstens voorgaande punten moeten omvatten. De agenda wordt opgesteld door de Raad van Bestuur. Varia maakt steeds deel uit van de agenda. Variapunten kunnen op de volgende samenkomst van de Algemene Vergadering als agendapunten behandeld worden.

Elk lid kan verzoeken richten aan de Voorzitter van de Algemene Vergadering. Deze verzoeken worden in overweging genomen door de Raad van Bestuur, die er de passende gevolgen aan geeft.

De Algemene Vergadering is slechts geldig samengesteld wanneer alle leden op regelmatige wijze opgeroepen werden.

§3 De Algemene Vergadering zal eveneens samengeroepen worden indien het aantal leden van de Raad van Bestuur daalt onder het vereiste van 3 leden. De agenda van de Algemene Vergadering zal dan minstens het punt 'Benoeming nieuwe leden Raad van Bestuur' moeten omvatten. Deze Algemene Vergadering moet samenkomen binnen een periode van 3 maanden te rekenen van de dag waarop het aantal leden van de Raad van Bestuur onder 3 is gedaald.

Artikel 14: Oproeping van de Algemene Vergadering

De oproepingen tot de Vergaderingen geschieden door de secretaris van de Algemene Vergadering per

gewone of per elektronische post, twee weken op voorhand.

Bij hoogdringendheid kan deze termijn door de Raad van Bestuur ingekort worden. In dat geval moet de

Algemene Vergadering de geldigheid van de oproepingen bevestigen.

De agenda maakt deel uit van de oproeping.

Artikel 15: Vertegenwoordiging op de Algemene Vergadering

Elk vast lid kan zich op de Algemene Vergadering door een ander vast lid laten vertegenwoordigen. Volmachten daartoe kunnen worden gegeven via gewone brief, telegram, e-mail of telefax, en moeten de agenda bevatten. Ieder aanwezig vast lid kan maximaal twee niet-aanwezige vaste leden vertegenwoordigen.

Zij moeten bijgevoegd worden op de notulen van de Algemene Vergadering.

Artikel 16: Stemming op de Algemene Vergadering

Elk aanwezig lid of vertegenwoordigd lid heeft één stem op de Algemene Vergadering.

Er wordt gestemd bij handopsteking. Wanneer er nochtans over personen moet worden beslist of wanneer

de Algemene Vergadering dit wenselijk acht, gebeurt dit bij schriftelijke en geheime stemming.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/11/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Behoudens de bij wet of in onderhavige statuten bepaalde uitzonderingen, worden de besluiten genomen bij gewone meerderheid van de aanwezige of vertegenwoordigde stemmen. Bij staking van stemmen is de stem van de Voorzitter doorslaggevend.

Artikel 17: Quorum op de Algemene Vergadering

De Algemene Vergadering kan slechts geldig beraadslagen over de wijzigingen aan de statuten, indien de wijzigingen uitdrukkelijk zijn aangeduid in de oproeping en indien de vergadering minstens vier/vijfden (4/5den) van de stemgerechtigde leden verenigt, al dan niet aanwezig of vertegenwoordigd.

Geen enkele wijziging mag worden aangenomen dan met een meerderheid van twee/derden (2/3den) van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.

De wijziging die evenwel betrekking heeft op het doel of op de doeleinden waarvoor de vereniging is opgericht, kan slechts warden aangenomen bij meerderheid van viervijfden (4/5den) van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.

Indien twee/derden (2/3den) van de stemgerechtigde leden niet aanwezig of vertegenwoordigd zijn op de eerste vergadering, kan een tweede vergadering worden samengeroepen die geldig zal kunnen beraadslagen, wat ook het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden is, en die de wijzigingen zal kunnen aannemen volgens de meerderheden voorzien in het tweede of het derde Lid. De tweede vergadering mag niet binnen vijftien dagen volgend op de eerste vergadering worden gehouden.

De Algemene Vergadering kan zich slechts uitspreken over de ontbinding van de vereniging onder dezelfde voorwaarden als die welke betrekking hebben op de wijziging van het doel of de doeleinden van de vereniging.

Alle wijzigingen aan de statuten worden onverwijld neergelegd ter griffie en gepubliceerd bij uittreksel in de bijlagen tot het Belgisch Staatsblad, zoals gesteld in artikel 26novies van de wet van zevenentwintig juni negentienhonderd éénentwintig, gewijzigd door de wet van twee mei tweeduizend en twee. Hetzelfde geldt voor alle handelingen betreffende de benoeming of de stopzetting van de functie van bestuurders en, in voorkomend geval, van de commissarissen.

Artikel 18: Notulen van de Algemene Vergadering

Van elke Algemene Vergadering worden notulen opgemaakt, die ondertekend worden door de voorzitter en de secretaris van de Algemene Vergaderingen en ook door alle leden van de vereniging die dat wensen te doen.

Deze notulen worden bewaard in een register op de zetel van de vereniging, waar elk lid, alsook elke belanghebbende hiervan kennis kan nemen zonder verplaatsing van het register.

Mits een verantwoorde reden kunnen aire leden door de voorzitter van de Raad van Bestuur of door twee bestuurders ondertekende uittreksels aanvragen.

De Algemene Vergadering kan beslissen om de notulen, eventueel in verkorte vorm, te publiceren op de website van de vereniging.

TITEL III: DE RAAD VAN BESTUUR

Artikel 19: Raad van Bestuur

De vereniging wordt bestuurd door een Raad van Bestuur, die samengesteld is uit tenminste drie en

maximaal tien bestuurders.

De Raad van Bestuur zal onder zijn leden minstens de volgende functies aanduiden:

- een voorzitter;

- een ondervoorzitter;

- een penningmeester;

- een secretaris;

- een alumni.

De Raad van Bestuur mag alle daden stellen die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houden met het

doel van de vereniging.

De Raad van Bestuur kan onder zijn leden bestuurders aanduiden die met het oog op de continuïteit van de vereniging bepaalde functies van het Dagelijks Bestuur mee opvolgen.

Artikel 20: Benoeming van de Raad van Bestuur

De leden van de Raad van Bestuur worden door de Algemene Vergadering gekozen bij gewone meerderheid van stemmen.

Zij kunnen enkel gekozen worden uit de vaste leden van de vereniging.

De praeses is, als voorzitter van het Dagelijks Bestuur, van rechtswege lid van de Raad van Bestuur.

De quaestor (penningmeester) is, als lid van het Dagelijks Bestuur, van rechtswege lid van de Raad van Bestuur. Indien er meerdere quaestoren lid zijn van het Dagelijks Bestuur verkiest het Dagelijks Bestuur, met inachtneming van de regels van het huishoudelijk reglement, de quaestor die zal zetelen in de Raad van Bestuur.

De praeses wordt, bij het beëindigen van zijn voorzittersschap van het Dagelijks Bestuur, tenzij hij ook nog deel uitmaakt van het volgende Dagelijks Bestuur (in dit geval wordt hij uitgenodigd zodra hij niet langer deel

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/11/2011- Ànnexes du Moniteur belge

MOD 2.2

uitmaakt van het Dagelijks Bestuur) of dit gebeurt naar gevolg van een beslissing krachtens artikel 22 van onderhavige statuten, automatisch uitgenodigd lid te worden van de Raad van Bestuur. Hij bevestigt zijn aanvaarding per e-mail, fax of gewone brief aan de voorzitter van de Raad van Bestuur.

Wanneer een lid een rechtspersoon is, zal hij vertegenwoordigd worden door een aangestelde persoon.

Een lid van het Dagelijks Bestuur, op uitzondering van de praeses en quaestor na, kan nooit gelijktijdig lid zijn van de Raad van Bestuur.

Het verlies van lidmaatschap leidt van rechtswege tot het verlies van de functie van bestuurder.

Artikel 21: Duurtijd van het mandaat van de leden van de Raad van Bestuur

De bestuurders, met uitzondering van de praeses en de quaestor, worden benoemd voor een termijn van 1 jaar en kunnen herverkozen worden. De praeses is lid van de Raad van Bestuur voor de termijn dat hij voorzitter is van het Dagelijks Bestuur. De quaestor is lid van de Raad van Bestuur voor de termijn dat hij de functie van quaestor vervult in het Dagelijks Bestuur.

De uittredende praeses wordt, zo deze de functie opneemt, benoemd voor een periode van 5 jaar.

De mandaten van de leden van de Raad van Bestuur, met uitzondering van de praeses en de quaestor, kunnen jaarlijks verlengd worden door de Algemene Vergadering. Deze verlenging gebeurt na gemotiveerde toelichting van het betreffende lid van de Raad van Bestuur en dient de goedkeuring te krijgen van de twee/derden (2/3den) van de leden van de algemene vergadering om zijn mandaat te kunnen behouden. Deze gemotiveerde toelichting gebeurt schriftelijk dan wel mondeling.

Indien de functie van bestuurder zou toegekend worden aan een rechtspersoon zal deze rechtspersoon de natuurlijke persoon aanwijzen die haar zal vertegenwoordigen. Deze natuurlijke persoon dient de goedkeuring te krijgen van de twee/derden (2/3den) van de leden van de algemene vergadering alvorens zijn mandaat op te nemen.

Artikel 22: Ambtsbeëindiging van de leden van de Raad van Bestuur

Een lid van de Raad van Bestuur kan ontslag nemen, wanneer hij dit wenst, door melding per e-mail, fax of gewone brief aan de voorzitter van de Raad van Bestuur.

De Algemene Vergadering kan slechts geldig beraadslagen over de afzetting of het ontslag, indien dit uitdrukkelijk is aangeduid in de oproeping en indien de vergadering minstens vier/vijfden (4/5den) van de stemgerechtigde leden verenigt, al dan niet aanwezig of vertegenwoordigd.

Geen enkele afzetting of ontslag mag worden aangenomen dan met een unanieme meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.

Het lid van de Raad van Bestuur over wiens ontslag wordt gestemd, krijgt, indien hij daarom verzoekt, de mogelijkheid de Algemene Vergadering toe te spreken. Dit verzoek moet gebeuren aan de voorzitter van de Algemene Vergadering, ten laatste bij aanvang van de Algemene Vergadering.

Het kid van de Raad van Bestuur over wiens ontslag wordt gestemd, is uitgesloten van deelname aan de stemming.

Men kan nooit het voltallige bestuur ontslaan.

Men dient voor iedere persoon apart te stemmen.

De erfgenamen of rechthebbenden van een overleden lid hebben geen enkel recht binnen de vereniging, zij

kunnen noch uittreksels, noch verantwoording, noch zegellegging of inventarisatie eisen, noch enige vorm van

vergoeding eisen.

Artikel 23: Bevoegdheden van de Raad van Bestuur

De Raad van Bestuur bestuurt de vereniging en vertegenwoordigt deze bij elke gerechtelijke en buitengerechtelijke handeling. Hij is bevoegd voor alle aangelegenheden, met uitzondering van diegene die door de wet of de statuten uitdrukkelijk aan de Algemene Vergadering of het Dagelijks Bestuur zijn voorbehouden. De leden Raad van Bestuur zijn gemachtigd de vereniging ten opzichte van derden te vertegenwoordigen.

De Raad van Bestuur bereidt de vergaderingen van de Algemene Vergadering voor en ziet toe op de uitvoering van de genomen beslissingen.

De Raad houdt toezicht op de werking van het Dagelijks Bestuur en verleent deze, waar nodig, haar medewerking.

De Raad kan ook personeel voor de vereniging aannemen en ontslaan. Dit personeel hoeft geen lid te zijn maar kan wel in loondienst zijn.

De Raad kan eveneens nieuwe functies binnen haar Raad van Bestuur creëren of afschaffen.

De Raad kan alle sommen en waarden optrekken en ontvangen, aile geconsigneerde sommen en waarden optrekken, alle rekeningen openen bij banken of bij het Bestuur der Postcheques, op de genoemde rekeningen alle verrichtingen uitvoeren en met name opvragingen van fondsen door middel van cheque, overschrijving- of stortingsopdracht of enig andere betalingsopdracht, een bankkluis huren, alle door de vereniging verschuldigde bedragen vereffenen, bij de post, de douane, de NMBS, brieven, colli's, aangetekende zendingen, al dan niet verzekerd, ophalen, postmandaten innen alsook alle postassignaties en  kwitanties. ln dit verband hebben de leden van de Raad van Bestuur de betalingsbevoegdheid in naam en voor rekening van de vereniging voor bedragen tot en met tweeduizend vijfhonderd euro (E 2.500,00). Voor bedragen vanaf tweeduizend vijfhonderd en één euro (¬ 2.501,00) tot en met vijfduizend euro (¬ 5.000,00) is de goedkeuring vereist van twee leden van de Raad van Bestuur. Voor bedragen vanaf vijfduizend euro (¬ 5.000,00) is de goedkeuring van drie leden van de Raad van Bestuur vereist.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/11/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

De leden van het Dagelijks bestuur oefenen deze betalingsbevoegdheid uit in het uitsluitende belang van de vereniging.

De functies van de leden van de Raad van Bestuur zijn belangeloos en de Algemene Vergadering kan ze te allen tijde herroepen.

Artikel 24: Functies binnen de Raad van Bestuur

De functies binnen de Raad van Bestuur worden per geheime stemming verkozen. Er is geen cumul mogelijk tussen de functie van voorzitter in de Raad van Bestuur en voorzitter in het Dagelijks Bestuur.

- Voorzitter

De voorzitter zit alle vergaderingen van de Raad van Bestuur en de Algemene Vergadering voor. Hij voert de beslissingen genomen door de Raad van Bestuur uit en voert elke andere taak uit die hem door de Raad van Bestuur opgedragen is. Mits goedkeuring van de Raad van Bestuur benoemt hij alle werkgroepen waarvan hij automatisch lid is.

De bevoegdheid van de voorzitter is ten allen tijde onderworpen aan controle van de Raad van Bestuur.

- Ondervoorzitter

De ondervoorzitter heeft alle bevoegdheden en vervult alle functies van voorzitter wanneer hij deze vervangt. Hij is eveneens onderworpen aan alle beperkingen opgelegd aan de voorzitter en vervult alle andere functies die hem door de voorzitter of de Raad van Bestuur opgelegd kunnen worden.

- Penningmeester

De penningmeester houdt de rekeningen van de vereniging bij, ontvangt de fondsen van de vereniging en deponeert ze in naam van de vereniging bij elke bank of financiële instelling die de Raad van Bestuur aangewezen heeft; hij ziet toe op de betaling van de uitgaven goedgekeurd door de Raad van Bestuur en bewaart gedurende vijf jaar de bewijsstukken van alle betalingen die uitgevoerd worden.

Hij stelt aan de Raad van Bestuur alle financiële rapporten en staten voor, neemt deel aan aile comités en commissies in verband met financiële aangelegenheden en vervult alle andere opdrachten die hem door de voorzitter of door de Raad van Bestuur toevertrouwd worden.

De penningmeester kan alle door de vereniging verschuldigde bedragen vereffenen, bij de post, de douane, de NMBS, brieven colli's, aangetekende zendingen, al dan niet verzekerd, ophalen, postmandaten innen alsook alle postassignaties en  kwitanties.

- Secretaris

De secretaris staat in voor alle officiële briefwisseling van de vereniging, houdt de archieven van de vereniging bij, ziet toe op de naleving van de formaliteiten zoals die door onderhavige statuten of door de wet vereist warden, houdt alle notulen van de Algemene Vergadering van de leden, van de Raad van Bestuur en van alle andere comités of commissies bij, roept de bestuurders op voor de vergaderingen van de Raad van Bestuur.

- Alumni

De almuni staat in voor de alumniwerking en dient minimaal 1 maal per jaar een bijeenkomst te organiseren.

Artikel 25: Vergaderingen van de leden van de Raad van Bestuur

De Raad vergadert driemaandelijks.

De Raad van Bestuur komt ook telkens bijeen wanneer hij door de voorzitter bijeengeroepen wordt of op verzoek van de helft van de leden van de Raad.

De oproepingen moeten minstens acht dagen van tevoren naar elke bestuurder opgestuurd worden, behalve in dringende gevallen, die aan het oordeel van de voorzitter overgelaten worden.

De agenda van de vergadering moet bij de oproeping gevoegd worden. De aanwezigheid op de vergadering weerlegt alle eventuele tekortkomingen in de oproeping, behoudens voorbehoud geformuleerd tijdens de vergadering.

Andere personen kunnen, voor zover de Raad het nuttig acht, de vergaderingen bijwonen met raadgevende stem.

De notulen van de vergadering van de Raad van Bestuur worden opgemaakt door de voorzitter of de secretaris, en door beiden ondertekend. Zij worden bewaard in een speciaal register dat bijgehouden wordt op de zetel van de vereniging en de uittreksels van de beraadslagingen van de Raad van Bestuur moeten ondertekend worden door de voorzitter van de Raad van Bestuur of door twee bestuurders.

Artikel 26: Quorum  Stemming

De Raad van Bestuur kan pas geldig beraadslagen indien de meerderheid van de bestuurders aanwezig of

vertegenwoordigd is.

Ieder lid van de Raad van Bestuur heeft één stem.

Beslissingen worden genomen bij meerderheid van uitgebrachte stemmen.

Bij gelijkheid van stemmen geeft de stem van de voorzitter of van de bestuurder die hem vervangt de

doorslag.

Een bestuurder kan vertegenwoordigd worden door elk ander lid van de Raad van Bestuur.

De volmacht daartoe, die bij gewone brief, telegram, e-mail of telefax gegeven kan worden, blijft aangehecht

aan de notulen van de vergadering.

Beslissingen kunnen ook schriftelijk genomen worden, zonder vergadering van de Raad, op voorwaarde dat

alle bestuurders akkoord gaan en dat zij hun mening over de te nemen beslissing aan de voorzitter kenbaar

maken. Deze meningen zullen bijgevoegd worden bij het notulenboek van de vergaderingen.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/11/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Artikel 27: Werkgroepen

De Raad van Bestuur kan alle soorten werkgroepen oprichten die hij noodzakelijk acht, met duidelijke

opgave van hun bevoegdheid.

Op voorwaarde dat de betrokkenen akkoord gaan, heeft de Raad van Bestuur het recht om de leden van de

vereniging aan te wijzen die van deze werkgroepen deel zullen uitmaken.

TITEL IV: HET DAGELIJKS BESTUUR

Artikel 28: Het dagelijks bestuur

De dagelijkse werking van de vereniging wordt verzorgd door het Dagelijks Bestuur, dat samengesteld is uit

ten minste de volgende functies:

- Voorzitter of praeses;

- Ondervoorzitter of vice-praeses;

- Penningmeester of quaestor;

- Secretaris of ab-actis;

- Schachtentemmer;

Deze leden vormen samen het 'Hoog-praesidium'.

Verder verdient het aanbeveling, maar is het niet verplicht om de volgende functies te voorzien:

- Feestleider,

- Ontspanning;

- P.R. (Public Relations);

- Sport;

- Cultuur;

- Striptor;

Zedenmeester;

- Cantor.

De functiebeschrijvingen worden opgenomen in het huishoudelijk reglement.

Artikel 29: Benoeming van de leden het Dagelijks Bestuur

De leden van het Dagelijks Bestuur worden verkozen door de studenten aan de Faculteit Rechten, bij de verkiezingen georganiseerd door de overkoepelende studentenvereniging. De resultaten van deze verkiezing worden officieel gepubliceerd op www.vuas.be.

De praeses, of voorzitter van het Dagelijks Bestuur kan, in overleg met het hoog-praesidium, functies wijzigen binnen het praesidium.

Bij het openvallen van een functie tijdens het jaar beslist het Dagelijks Bestuur over de invulling van deze functie. Deze beslissing wordt genomen bij gewone meerderheid, met de volgende stemmingsverhoudingen: leden van het Dagelijks Bestuur: 1 stem, leden van het hoog-praesidium: 2 stemmen, praeses: 3 stemmen.

Artikel 30: Duur van het mandaat van het Dagelijks Bestuur

De bevoegdheid van het Dagelijks Bestuur geld voor één jaar, dat gelijk loopt met het boekjaar voorzien in

artikel 36.

Artikel 31: Ambtsbeëindiging van de leden van het Dagelijks Bestuur

Een lid van de Raad van Bestuur kan ontslag nemen, wanneer hij dit wenst, door melding per e-mail, fax of gewone brief aan de voorzitter van het Dagelijks Bestuur.

De leden van het Dagelijks Bestuur, met uitzondering van de voorzitter van het Dagelijks Bestuur, kunnen ontslagen worden door de voorzitter van het Dagelijks Bestuur, na overleg met het hoog-praesidium. De verdere uitwerking van deze tuchtprocedure wordt opgenomen in het huishoudelijk reglement.

De leden van het Dagelijks Bestuur, met uitsluiting van de voorzitter, kunnen met een unanieme beslissing aan de voorzitter van de Raad van Bestuur vragen een Algemene Vergadering in hoogdringendheid samen te roepen om te stemmen over het ontslag van de voorzitter van het Dagelijks Bestuur. Deze Algemene Vergadering volgt dezelfde regels als beschreven in art. 22 met betrekking tot het ontslag van een lid van de Raad van Bestuur.

Artikel 32: Bevoegdheden van het Dagelijks Bestuur

Het Dagelijks Bestuur verzorgt de dagelijkse werking van de vereniging. Zij zorgt voor de organisatie van onder andere academische, sociale, sportieve, culturele en professionele activiteiten, voornamelijk maar niet uitsluitend toegespitst op de studenten aan de Faculteit Rechten aan de Universiteit Antwerpen.

Zij probeert eveneens een kanaal te zijn waarlangs studenten en faculteitsmedewerkers, zowel binnen als buiten de studiesfeer met elkaar in contact kunnen komen.

Artikel 33: Financiële bevoegdheden van het Dagelijks Bestuur

De leden van het Dagelijks Bestuur hebben een tekenbevoegdheid en kunnen verbintenissen aangaan in

naam van de vereniging tot en met tweeduizend vijfhonderd euro (¬ 2.500,00).

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/11/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Voor bedragen vanaf tweeduizend vijfhonderd en één euro (¬ 2.501,00) is de handtekening van één van de leden van de Raad van Bestuur vereist.

De leden van het Dagelijks bestuur oefenen deze tekenbevoegdheid uit in het uitsluitende belang van de vereniging.

Opdat deze clausule tegenstelbaar zou zijn aan derden, moet zij in ieder contract dat de vereniging bindt opgenomen worden. Bij niet-naleving van de clausule zullen de leden die de verbintenis zijn aangegaan, in persoon gehouden zijn de verbintenis uitte voeren.

De verbintenissen boven tweeduizend vijfhonderd en één euro (¬ 2.501,00) moeten aan de Raad van Bestuur op de eerstvolgende vergadering van de Raad van Bestuur ter kennis gegeven moeten worden.

Artikel 34: Overdracht financiële volmachten

Drie leden van de Raad van Bestuur zijn bevoegd om een bankvolmacht te geven aan drie leden van het Dagelijks Bestuur om de vereniging te verbinden in al haar financiële verrichtingen met inachtneming van artikel 33 van deze statuten en het belang van de vereniging.

Artikel 35: Vergaderingen van de leden van het Dagelijks Bestuur

Het Dagelijks Bestuur vergadert wekelijks, met uitzondering van de vakantieperiodes zoals aangegeven in

de academische kalender van de Universiteit Antwerpen en de maanden januari, juni, juli, augustus en

september.

De oproepingen gebeuren door de secretaris, uiterlijk 24 uren voor de vergadering. Bij hoogdringendheid

kan hier, met toestemming van de voorzitter, van worden afgeweken.

De regels van het huishoudelijk reglement moeten hieraangaande steeds nageleefd worden.

Artikel 36: Quorum en beraadslaging in het Dagelijks Bestuur

Het Dagelijks Bestuur kan pas geldig beraadslagen als ten minste één/derde (113de) van de leden van het Dagelijks Bestuur aanwezig is. De voorzitter of ondervoorzitter van het Dagelijks Bestuur dient zeker op iedere vergadering aanwezig te zijn.

Het Dagelijks Bestuur is een collegiaal orgaan, dat zijn beslissingen neemt volgens de regels van het huishoudelijk reglement.

TITEL V: BOEKJAAR -- REKENINGEN  BEGROTINGEN  CONTROLE

Artikel 37: Boekjaar

Het boekjaar van de vereniging loop van één augustus tot en met éénendertig juli van het volgende jaar.

Artikel 38: Rekeningen  Begrotingen

De jaarrekening van het voorbije boekjaar en de begroting van het komende boekjaar worden voorbereid door de raad van bestuur en zullen jaarlijks ter goedkeuring aan de algemene vergadering worden voorgelegd. Na goedkeuring van de jaarrekening en begroting spreekt de algemene vergadering zich bij afzonderlijke stemming uit over de kwijting aan de bestuurders en desgevallend, de commissaris.

De jaarrekening wordt opgemaakt en in voorkomend geval gepubliceerd overeenkomstig artikel 17 van de V.Z.W.-wet.

Artikel 39: Controle

Indien de vereniging op grond van de op haar toepasselijke bepalingen daartoe verplicht is, zal de controle op de financiële toestand, op de jaarrekening en op de regelmatigheid vanuit het oogpunt van de V.Z.W.-wet en de statuten van de verrichtingen weer te geven in de jaarrekening, worden opgedragen aan één of meerdere commissarissen die worden benoemd door de algemene vergadering, gekozen onder de leden van het Instituut der Bedrijfsrevisoren. De algemene vergadering bepaalt het aantal commissarissen en stelt hun bezoldiging vast. De commissarissen worden benoemd voor een hernieuwbare termijn van drie jaar.

De commissarissen hebben, gezamenlijk of afzonderlijk, een onbeperkt recht van controle over alle verrichtingen van de vereniging. Zij mogen ter plaatse inzage nemen van de boeken, de briefwisseling, de notulen en in het algemeen van aile geschriften van de vereniging.

TITEL VI: ONTINDING - VEREFFENING

Artikel 40: Ontbinding  Vereffening

Behoudens de gevallen van gerechtelijke ontbinding en van ontbinding van rechtswege, kan slechts de algemene vergadering tot ontbinding besluiten, op de wijze zoals bepaald door de wet.

1n geval van vrijwillige ontbinding benoemt de algemene vergadering, of bij gebreke daarvan de rechtbank, één of meerdere vereffenaars. Zij bepaalt tevens hun bevoegdheid, alsmede de vereffeningsvoorwaarden.

In geval van ontbinding worden de activa, na aanzuivering van de schulden, overgedragen aan een vereniging dewelke een gelijkaardig doel nastreeft. De algemene vergadering die tot ontbinding besluit zal aanduiden aan welke vereniging het vereffeningssaldo wordt overgedragen.

Alle beslissingen betreffende de ontbinding, de voorwaarden van de ontbinding, de benoeming en de stopzetting van de functie van de vereffenaar(s), de afsluiting van de vereffening, alsook de bestemming van het netto-actief, worden neergelegd ter griffie en gepubliceerd in de bijlagen tot het Belgisch Staatsblad zoals gesteld in de artikelen 23 en 26novies van de VZW-wet.

MOD 2.2

Luik B - Vervolg

TITEL VII: DIVERSE BEPALINGEN

Artikel 41: Verzoek tot beroep

Tegen alle beslissingen van het Dagelijks Bestuur is door de vaste leden steeds verzoek tot beroep mogelijk bij de Raad van Bestuur. De Raad van Bestuur behandelt het verzoek tot beroep en beslist met de goede werking van de vereniging als doel. Indien de Raad van Bestuur het beroep toestaat, wordt er binnen de maand een Algemene Vergadering samengeroepen. De betwiste beslissing kan dan herroepen worden met i : een drievierden (3/4den) meerderheid van de Algemene Vergadering, nadat alle betrokken partijen zijn gehoord en nadat de Raad van Bestuur de genomen beslissing/maatregel heeft toegelicht.

Artikel 42: Overige bepalingen

Voor alles wat in deze statuten niet uitdrukkelijk is geregeld, zijn de wet van zevenentwintig juni negentienhonderd éénentwintig, gewijzigd door de wet van twee mei tweeduizend en twee, of de wetgeving die deze wet zou vervangen na de oprichting van de vereniging, de algemene wettelijke bepalingen, het huishoudelijk reglement en de gebruiken terzake van toepassing.

Zo is het dat de comparanten de statuten hebben gewijzigd van de door hen opgerichte vereniging zonder winstoogmerk.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 29/11/2011- Annexes du Moniteur belge

Voor-

behouden

aan het

Belgisch Staatsblad

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Coordonnées
SOFIA

Adresse
KLEINE KAUWENBERG 22 2000 ANTWERPEN

Code postal : 2000
Localité : ANTWERPEN
Commune : ANTWERPEN
Province : Anvers
Région : Région flamande