STEENHOUWERSVEST ANTWERPEN

Association sans but lucratif


Dénomination : STEENHOUWERSVEST ANTWERPEN
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 849.540.747

Publication

15/10/2012
ÿþMOD 2.2

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 15/10/2012 - Annexes du Moniteur belge

OprichtingsakteVZW - modelstatuten naar nieuw V&S-recht

Artikel1. De vereniging

Art. 1. Sectie 1. Rechtsvorm

Art. 1. Sectie 2. Naam

Art. 1. Sectie 3. Zetel

1. De zetel van de VZW is gevestigd opSteenhouwersvest 15, gelegen in het gerechtelijk arrondissement 2000 Antwerpen

Art. 1. Sectie 4. Duur

DeVZW is opgericht voor onbepaalde duur.

1 Wet van 2 mei 2002 betreffende de verenigingen zonderwinstoogmerk, de internationale verenigingen zonder

De vereniging wordt opgericht als een entiteit metrechtspersoonlijkheid, meer in het bijzonder als een vereniging zonderwinstoogmerk (hierna  VZW genaamd) op grond van de wet van 27 juni 1921betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen, gepubliceerdin het Belgisch Staatsblad van 1 juli 1921 zoals onder meer gewijzigd door deWet van 2 mei 20021, de Wet van 16 januari 20032 en deProgrammawetten van 22 december 20033 en 9 juli 20044 (hierna genoemd "V&S-wet").

2. Deze naam moet voorkomen in alle akten, facturen,aankondigingen, bekendmakingen, brieven, orders en andere stukken uitgaande vande vereniging, onmiddellijk voorafgegaan of gevolgd door de woorden"vereniging zonder winstoogmerk" of door de afkorting"VZW", met nauwkeurige aanwijzing van de zetel.

2. De Raad van Bestuur6 heeft de bevoegdheid om de zetelte verplaatsen naar iedere plaats binnen het Nederlands taalgebied en de nodigeopenbaarmakingsvereisten te vervullen. De Algemene Vergadering zal dezetelwijziging bekrachtigen in de statuten op haar eerstvolgende vergadering.

1. De VZW draagt de naam Steenhouwersvest Antwerpen.

Ondernemingsnr :

Benaming

(voluit) : Steenhouwersvest Antwerpen

België

Onderwerp akte : Oprichting

*12305312*

(afgekort) :

Rechtsvorm: : Vereniging zonder winstoogmerk

Luik B

Zetel : Steenhouwersvest 15

0849540747

2000

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

Antwerpen

Griffie

Neergelegd

11-10-2012

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of het organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of het organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening

MOD 2.2

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

Luik B - vervolg

winstoogmerk en destichtingen, B.S., 11 december 2002 (tweede publicatie).

2 Wet van 16 januari 2003 tot oprichting van eenKruispuntbank van Ondernemingen, tot modernisering van het handelsregister, totoprichting van erkende ondernemingsloketten en houdende diverse bepalingen, B.S.,5 februari 2003 (artt. 32, 69 en 87).

3 Programmawet 22 december 2003, B.S., 31 december2003 (artt. 394-395).

4 Programmawet 9 juli 2004, B.S. 15 juli 2004, tweedeeditie (artt. 83-88).

5 Opgelet: "stichtingslabel" verboden voorVZW's, artikel 32, §2 V&S-wet. Ondanks het  gaatje in de wettekst, betrefthet verbod ook de term  stichting ; Parl. St. Senaat, nr. 2-283/13, p.48, art. 49 (amendement 243)

6 Vgl. met wat wordt verdedigd in het vennootschapsrecht: HELLEMANS, F., De algemene vergadering, Kalmthout, Biblo, 2001, p.596, nr. 537. In dezelfde zin: COIPEL, M. en DAVAGLE, M.,  Des statutsconformes aux nouvelles exigences légales , Non Marchand 2003/2, nr. 12,(p. 39), p. 51, nr. 9.2. Anders VAN GERVEN, D., Handboek Verenigingen,Kalmthout, Biblo, 2002, eerste uitgave, p. 90, nr. 67.

·

·

·

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 15/10/2012 - Annexes du Moniteur belge

Artikel 2. Doeleinden en activiteiten

Art. 2.Sectie 1. Doeleinden

De vereniging stelt zich tot doel de handelsactiviteiten te verenigen endaarmee te bevorderen.

Art. 2.Sectie 2. Activiteiten

Tot de concrete activiteiten waarmeede doelstellingen van de VZW worden verwezenlijkt, behoren onder meer:

Artikel 3. Lidmaatschap

Art. 3.Sectie 1. Werkende Leden

1. Er zijn minstens 4 Werkende Ledenmet alle rechten zoals omschreven voor de  leden in de V&S-wet.

2. De op het einde van dezeoprichtingsakte vermelde oprichters zijn de eerste Werkende leden8

3. Daarnaast kan iedere natuurlijkeen/of rechtspersoon en/of organisatie zich kandidaat stellen als Werkend lid opvoorwaarde dat ze

- Ontwerpstatuten vooropleiding

Handelaar steenhouwersvest

4. De kandidaat-leden richten hunkandidaatstelling aan de Voorzitter van Raad van Bestuur of

7 Het wettelijk minimumbedraagt 3 (artikel 2, 3° V&S-wet).

8 Teidentificeren met naam, voornaam en woonplaats van iedere stichter of ingevalhet een rechtspersoon betreft, de naam, de rechtsvorm en het adres van de zetel(artikel 2, 1° V&S-wet). Voor reeds bestaande VZW s moeten deze gegevensniet hernomen worden (Vr. en Antw. Kamer 2003-2004, 17 mei 2004, 4923(Vr.nr. 242 LETERME).

Organiserenvan straatfeesten/evenementen ter bevordering van de straat

Organiserenvan centraal aanspreekpunt voor de handelaars

Daarnaast kan de VZW alleactiviteiten ontplooien die rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen tot deverwezenlijking van voormelde ideële niet-winstgevende doelstellingen, metinbegrip van bijkomstige commerciële en winstgevende activiteiten binnen degrenzen van wat wettelijk is toegelaten en waarvan de opbrengsten te allentijde volledig zullen worden bestemd voor de verwezenlijking van de ideëleniet-winstgevende doelstellingen.

Bundelenvan gemeenschappelijke belangen

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of het organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening

MOD 2.2

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

Luik B - vervolg

AlgemeneVergadering.

5. De

Algemene Vergadering zal beslissen over deaanvaarding van de kandidaat als Werkend Lid op haar eerstvolgende vergadering OF:op één vast moment per jaar waar alle kandidaturen samenkomen. Op dezevergadering dienen minstens 2 leden van het bestuur of de Algemene Vergadering aanwezigof vertegenwoordigd te zijn. De beslissing wordt genomen met een meerderheidvan aantal stemmen van de aanwezige en vertegenwoordigde leden van de AlgemeneVergadering.

6. De Algemene Vergadering kandiscretionair en zonder verdere motivatie beslissen dat een kandidaat nietwordt aanvaard als Werkend lid.

7. Werkende Leden hebben alle rechtenen verplichtingen die in de V&S-wet en deze statuten worden beschreven. Zijbetalen een lidmaatschapbijdrage die jaarlijks zal worden vastgelegd door AlgemeneVergadering en die maximum ¬ 1000 zal bedragen.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 15/10/2012 - Annexes du Moniteur belge

Art. 3.Sectie 2. Toegetreden leden

3. Toegetreden Leden hebben enkel derechten en plichten die in deze statuten worden omschreven9.

4. Toegetreden Leden hebben stemrechtin bepaalde aangelegenheden.

Art. 3.Sectie 3. Ontslag

1. Elke natuurlijke persoon,rechtspersoon of organisatie die de doelstellingen van de VZW ondersteunt, kanbij de VZW een schriftelijke aanvraag indienen om Toegetreden Lid te worden.

11 De keuze hier zal meestal samenhangen met de vraag wiebevoegd is om de jaarlijkse lidmaatschapsbijdrage te bepalen. Uiteraard kan menhier ook gewoon een termijn vaststellen. In elk geval moeten de statuten (ziehoger artikel 3. Sectie 1) de "maximum"-bijdrage wel bepalen zodatleden op voorhand weten waaraan zij zich maximaal kunnen verwachten (artikel 2,8° V&S-wet).

8. Alle beslissingen betreffendetoetreding, uittreding of uitsluiting van de Werkende Leden worden door de Raadvan Bestuur in een register ingeschreven binnen de 8 dagen na kennisname van(de inwerkingtreding van) de beslissing.

2. De Raad van Bestuur beslistdiscretionair en zonder verdere motivatie dat een kandidaat niet wordt aanvaardals Toegetreden Lid.

1. Werkende Leden kunnen zich op elkogenblik uit de VZW terugtrekken door een formeel schrijven per gewone

brief terichten aan

de hoofdzetel van de vzw.Het ontslag zal één maand na dit schrijven ingaan.

2. Toegetreden Leden kunnen zich opelk ogenblik uit de VZW terugtrekken bij middel van schriftelijk bericht. Hetontslag wordt effectief één maand na dit bericht.

3. Een ontslagnemend Werkend ofToegetreden Lid zal echter wel verplicht worden tot de betaling van delidmaatschapsbijdrage en tot de deelname in de kosten die goedgekeurd werdenvoor het jaar waarin het ontslag wordt ingediend10.

- Ontwerpstatuten vooropleiding

12 Deze keuze wordt gelaten door gewijzigd artikel 12,tweede lid V&S-wet en impliceert dat het initiatief ervoor bij de VZW ligt.Uiteraard kan men statutair evengoed bepalen dat wanneer een lid zijnlidmaatschapsbijdrage niet betaalt, het altijd geacht wordt ontslagnemend tezijn.

10 Dit is eensuppletieve bepaling, vooral van belang voor "koepel-VZW's" of"federaties" waarvan de werking in hoofdzaak gefinancierd wordt doorde ledenbijdragen. Uiteraard kan een andere regeling worden vastgelegd.

13 Artikel 5 V&S-wet.

14 Artikel12, laatste lid V&S-wet laat wel de mogelijkheid om statutair te bepalendat betaalde bijdragen kunnen worden teruggevorderd. Ook een "inbreng metrecht op terugname", de zgn. "aanbrengst" is mogelijk.

Art. 3.Sectie 4. Opschorting van Werkende leden

1. Het lidmaatschap van WerkendeLeden die hun lidmaatschapsbijdrage voor het lopende jaar binnen de door Raadvan Bestuur 11bepaalde termijn niet betalen, wordt opgeschort na een eerste schriftelijkeaanmaning tot

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of het organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening

MOD 2.2

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

Luik B - vervolg

2. Werkende Leden die hunlidmaatschapsbijdrage na de regularisatietermijn niet betalen, kunnen12 geacht worden ontslagnemend tezijn.

regularisatie binnen de 1 maand na datum van verzending van dieaanmaning.

Art. 3.Sectie 5. Uitsluiting

1. Als een Werkend Lid in strijdhandelt met de doelstellingen van de VZW, kan deze, op voorstel van het Bestuurof op verzoek van minstens 1/513 van alle Werkende leden, wordenuitgesloten door een bijzonder besluit van de Algemene Vergadering, waarop minstens1/2 van alle Werkende Leden aanwezig en of vertegenwoordigd zijn, en waarbijvoor de beslissing een 2/3 meerderheid van de stemmen van de aanwezige ofvertegenwoordigde Werkende Leden vereist is.

2. Het Werkend Lid waarvan deuitsluiting wordt voorgesteld, heeft het recht gehoord te worden.

3. Toegetreden Leden die handelen instrijd met de doelstellingen van de VZW kunnen door eenzijdig besluit van deRaad van Bestuur uitgesloten worden van lidmaatschap.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 15/10/2012 - Annexes du Moniteur belge

Art. 3. Sectie6. Rechten

2. Deze uitsluiting van rechten op deactiva geldt te allen tijde: tijdens het lidmaatschap, bij beëindiging van hetlidmaatschap om wat voor reden dan ook, bij ontbinding van de VZW, enz.

Artikel 4. De algemene vergadering

Art. 4.Sectie 1. De Algemene Vergadering

1. De Algemene Vergadering bestaatuit de Werkende Leden.

2. Alle Werkende Leden hebben gelijk stemrecht.Elk Werkend Lid heeft één stem. - Ontwerpstatuten vooropleiding -

15 Overeenkomstigartikel 7 V&S-wet kan van deze gelijkheid statutair worden afgeweken.

16 Dit kan statutair ook worden bepaald als een bevoegdheidvan de Raad van Bestuur.

Art. 4.Sectie 2. Waarnemers

Waarnemers kunnen de AlgemeneVergadering bijwonen en mogen zich, mits toestemming van de voorzitter, tot deAlgemene Vergadering richten.

Art. 4.Sectie 3. Bevoegdheden

De volgende exclusieve bevoegdhedenkunnen uitsluitend door de Algemene Vergadering uitgeoefend worden:

19 Men moet rekening houden met het wettelijk minimum van 8 dagen voor dedatum van de algemene vergadering, artikel 6 V&S-wet. Het betreft hier onsinziens (naar analogie met het vennootschapsrecht) een gewone termijn van 8kalenderdagen te berekenen volgens het gemeen recht, d.w.z. de dag van deverzending van de uitnodiging meegeteld en de dag van de algemene vergaderingniet meegeteld. Vgl. F. HELLEMANS, Dealgemene vergadering, Kalmthout, Biblo, 2001, p. 436, nr. 397.

1. Geen enkel Lid kan enige aanspraaklaten gelden of uitoefenen op de activa van de VZW op grond van de enkelehoedanigheid van Lid14.

17 Indien hieromtrent statutair niets wordt bepaald, moetde keuze van voorzitter, secretaris, penningmeester en eventuele anderefuncties geacht worden te behoren tot de bevoegdheid van de Raad van Bestuur.

18 In elk geval binnen de 6 maanden na afsluitingsdatumvan het boekjaar, artikel 17, §1 V&S-wet

Hier volgt meestal een opsomming vande exclusieve bevoegdheden volgens artikel 4, 1'-8' V&S-wet dat vandwingend recht is:

1. de wijziging van de statuten;

2. de benoeming en de afzetting vande bestuurders;

3. de benoeming en de afzetting vande commissaris en het bepalen van diens bezoldiging;

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of het organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 15/10/2012 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

Luik B - vervolg

4. de kwijting aan de bestuurders ende commissarissen;

5. de goedkeuring van de begroting envan de rekening;

6. de ontbinding van de vereniging;

7. de uitsluiting van een lid;

8. de omzetting van de vereniging ineen vennootschap met een sociaal oogmerk.

Artikel 4, 9° V&S-wet vervolgtdan met alsook  alle gevallen waarin de statuten dat vereisen , zoalsbijvoorbeeld:

1. de goedkeuring van een bijzonderwerkingsverslag van de voorzitter;

2. de goedkeuring van hetactieprogramma opgesteld door de Raad van Bestuur;

3. de aanvaarding van nieuwe WerkendeLeden16;

4. de vaststelling van de jaarlijkselidmaatschapsbijdrage;

5. de verkiezing van de Voorzitter,de Ondervoorzitters, de Penningmeester en de Secretaris17. Art. 4.Sectie 4. Vergaderingen

1. De jaarlijkse bijeenkomsten van de Gewone Algemene Vergaderingzullen tijdens het tweede kwartaal van het kalenderjaar gehouden worden op demaatschappelijke zetel. De uitnodiging wordt minstens19 30 dagen voorafgaand aan de datum van deAlgemene Vergadering naar alle Werkende Leden verstuurd per fax en/of pere-mail en/of per gewone post en/of per aangetekend schrijven op het nummer ofadres dat het Werkend Lid daartoe laatst heeft opgegeven aan de voorzitter vanraad van bestuur.

2. De vergaderingen worden door

minstens

2 bestuurders bijeengeroepen. Aan deuitnodiging wordt een ontwerp van agenda toegevoegd,

- Ontwerpstatuten vooropleiding -

20 Artikel 6V&S-wet

21 Artikel 5 V&S-wet.

22 Men moet rekening houden met het wettelijk minimum van8 dagen voor de datum van de algemene vergadering, artikel 6 V&S-wet. Hetbetreft hier een gewone termijn van 8 kalenderdagen te berekenen volgens hetgemeen recht, d.w.z. de dag van de verzending van de uitnodiging meegeteld ende dag van de algemene vergadering niet meegeteld. Zie F. HELLEMANS, o.c., p. 436, nr. 397.

23 Het is niet aan te raden om standaard te bepalen datelke uitnodiging per aangetekend schrijven wordt verzonden gelet op de hogekostprijs. Enkel indien men problemen verwacht en elke betwisting omtrent degeldigheid van de vergadering wil vermijden, verdient het aanbeveling met eenaangetekend schrijven te werken.

24 In beginsel geldt er geen aanwezigheidsquorum voor deAlgemene Vergadering behalve in de gevallen bij wet bepaald: te wetenstatutenwijzigingen, inclusief ontbinding (artikel 8 en 20 V&S-wet).

25 Dit is de wettelijke regel van artikel 7 V&S-wetwaarvan statutair kan worden afgeweken.

26 Dit is het quorum bepaald door de artikel 8 V&S-wet

27 In het "oude" artikel 8 VZW-wet moest debeslissing van de tweede vergadering die het quorum niet haalde wordengehomologeerd. Deze homologatieprocedure is door de Wet van 2 mei 2002afgeschaft.

28 Ditis een versoepeling t.o.v. het  oude artikel 8 VZW-wet dat de unanimiteitvereiste. Merk op dat een statutenwijziging die enkel de "activiteiten"wijzigt en niet de "doeleinden" strikt genomen met een 2/3meerderheid kan worden goedgekeurd.

waarbij elk punt dat door minstens 2bestuurders wordt aangebracht of dat door minstens 1/4e van deWerkende Leden minstens 10 dagen voor de vergadering aangebracht werd, op deagenda wordt geplaatst.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of het organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening

MOD 2.2

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

Luik B - vervolg

3. Bijzondere bijeenkomsten in eenBuitengewone Algemene Vergadering kunnen worden samengeroepen door deVoorzitter en/of op verzoek van minstens 2 bestuurders alsook op verzoek vanminstens 1/521van alle Werkende Leden. De uitnodiging wordt minstens 20dagen22 voorafgaand aan de datum van deAlgemene Vergadering naar alle Werkende Leden verstuurd per fax en/of pere-mail en/of per gewone post en/of per aangetekend schrijven23 ophet nummer of adres dat het Werkend Lid daartoe laatst heeft opgegeven.

Art. 4.Sectie 5. Quorum en stemming

1. Om op een geldige manier teberaadslagen moet minstens24 1/4 e onder de Werkende Leden aanwezig ofvertegenwoordigd zijn. Beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid vande stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden25, behalve wanneer de V&S-wet of de statuten dit andersvoorzien.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 15/10/2012 - Annexes du Moniteur belge

Artikel 5. Bestuur en vertegenwoordiging

2. De wijziging van de statutenvereist een beraadslaging in een vergadering dat voldoet aan een quorum van 2/326 vande Werkende Leden dat aanwezig ofvertegenwoordigd is. Ingeval opde eerste vergadering minder dan 2/3 van de leden aanwezig of vertegenwoordigdzijn, kan een tweede vergadering worden bijeengeroepen die geldig kanberaadslagen en besluiten alsook de wijzigingen aannemen met de meerderhedenhierna bepaald, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden. Detweede vergadering mag niet binnen 15 dagen volgend op de eerste vergadering wordengehouden27. De beslissingwordt geacht aanvaard te zijn indien ze wordt goedgekeurd door 2/3 van de stemmen van de aanwezigeof vertegenwoordigde Werkende Leden. Wanneer de statutenwijziging betrekking heeft op het doelof de doeleinden waarvoor de vereniging is opgericht, vereist ze eenmeerderheid van 4/528 vande stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde Werkende Leden.

3. Leden die niet op de vergaderingaanwezig kunnen zijn, kunnen door andere Leden eventueel: of door een derde diegeen Werkend Lid is worden vertegenwoordigd. Elk Lid kan maximum 2 volmachtendragen.

- Ontwerpstatuten vooropleiding -

29 K.B.van 26 juni 2003 op de openbaarmaking van akten en stukken van verenigingenzonder winstoogmerk en van private stichtingen, B.S., 27 juni 2003,vierde editie.

30 De "oude" VZW-wet sprak van "raad vanbeheer" en "beheerder". Met de Wet van 2 mei 2002 worden dezebegrippen vervangen door "Raad van Bestuur" en"bestuurder".

34 Andersdan in het vennootschapsrecht (artikel 519 W.Venn.) is er in de V&S-wetgeen uitdrukkelijk bepaling die toelaat om bij voortijdige vacature eenbestuurder te laten aanduiden door de overblijvende bestuurders.

4. De stemming kan gebeuren doorafroeping, door handopsteking of, indien gevraagd door bv. minstens 1/3 van deWerkende Leden die aanwezig of vertegenwoordigd zijn, door geheime stemming.

5. Bij staking van stemmen [kiezen:wordt het voorstel geacht verworpen te zijn OF zal de stem van de Voorzitterdoorslaggevend zijn].

6. Er worden notulen opgesteld enbewaard in een notulenregister dat ter inzage zal zijn van de Werkende Ledendie hun inzagerecht zullen uitoefenen overeenkomstig de in artikel 9 van hetK.B. van 26 juni 2003 vastgelegde modaliteiten29.

31 Artikel 13 V&S-wet.

32 Anders dan voor de NV (artikel 518, §3 W.Venn.) geldter geen wettelijke maximumtermijn van zes jaar voor de bestuurders van eenvereniging.

33 Dit is een bevoegdheid die ook statutair aan dealgemene vergadering kan worden toegewezen, zie hoger artikel 4, sectie 3 vandeze modelstatuten.

Art. 5.Sectie 1. Samenstelling Raad van Bestuur

1. De VZW wordt bestuurd dooreen Raad van Bestuur30 samengesteld uit ten minste drie enten hoogste vijf bestuurders, al dan niet leden van de VZW. Het aantalbestuurders moet in elk geval steeds lager zijn dan het aantal personen datWerkend Lid is van de vereniging31.Wanneer de VZW slechts het wettelijk bepaald minimum van drie Werkende Ledenheeft, mag de Raad van Bestuur slechts uit twee bestuurders bestaan. De dagwaarop een vierde Werkende Lid wordt aanvaard, zal een (Buiten)gewone AlgemeneVergadering overgaan tot de benoeming van een derde bestuurder.

2. De bestuurders worden benoemd dooreen Algemene Vergadering, bij gewone meerderheid van stemmen van de aanwezigeof vertegenwoordigde leden voor een termijn van vier32 jaar.Hun opdracht eindigt bij de sluiting van de jaarvergadering. Bestuurders zijn onbeperktherbenoembaar.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of het organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening

MOD 2.2

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

Luik B - vervolg

3. De Raad van Bestuur33 verkiestonder haar leden een voorzitter, secretaris en penningmeester die de takenzullen vervullen die horen bij deze functie zoals omschreven in deze statutenen ter gelegenheid van hun verkiezing.

4. De bestuurders kunnen te allentijde worden ontslagen door de Algemene Vergadering die daarover beslist bijgewone meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.Ieder lid van de Raad van Bestuur kan zelf ook ontslag nemen door schriftelijkekennisgeving aan de Voorzitter van de Raad van Bestuur. Een bestuurder isverplicht na zijn ontslag zijn opdracht verder te vervullen totdatredelijkerwijze in zijn vervanging kan worden voorzien34.

35 Er is geen bezwaar om de bestuurders van een VZW eenbezoldiging toe te kennen. Dit heeft uiteraard gevolgen op het punt van defiscaliteit en de RSZ.

36 Over de mogelijkheid voor bestuurders om zich te latenvertegenwoordigen op een vergadering bestaat onenigheid. Vooral het feit dathet bestuursmandaat geacht wordt te zijn verleend op basis van de  persoonlijkeverdiensten van de bestuurder (zgn.  intuitu personae ) zorgt voor discussie.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 15/10/2012 - Annexes du Moniteur belge

Het is aangewezen dit voor te behouden vooruitzonderlijke gevallen en dan nog enkel voor zover de statuten hetuitdrukkelijk toelaten.

37 Dit is de regel die geldt behalve wanneer de statutenanders bepalen.

38 Dit is de regel die geldt behalve wanneer de statutenanders bepalen.

39 K.B. van 26 juni 2003 op de openbaarmaking van akten en stukken vanverenigingen zonder winstoogmerk en van private stichtingen, B.S., 27juni 2003, vierde editie.

5. De bestuurders oefenen in beginselhun mandaat kosteloos35 uit. De kosten die zij maken in het kader van deuitoefening van hun bestuursmandaat worden vergoed.

Art. 5.Sectie 2. Raad van Bestuur: vergaderingen, beraadslaging en beslissing

1. De Raad van Bestuur vergadert zodikwijls als het belang van de VZW het vereist.

4. Er worden notulen opgesteld enondertekend door alle aanwezige bestuurders bewaard in een notulenregister datter inzage zal zijn van de Werkende Leden die hun inzagerecht zullen uitoefenenovereenkomstig de in artikel 9 van het K.B. van 26 juni 2003 vastgelegdemodaliteiten39.

5. In uitzonderlijke gevallen,wanneer de dringende noodzakelijkheid en het belang van de VZW zulks vereisen,kunnen de besluiten van de Raad van Bestuur worden genomen bij eenparigschriftelijk akkoord van de bestuurders. Daartoe is vereist dat er vooraf eenunaniem akkoord is onder de bestuurders om tot schriftelijke besluitvormingover te gaan. Schriftelijke besluitvorming veronderstelt in elk geval dat ereen beraadslaging plaatsvond per e-mail, video- of telefoon- conferentie.

40 DeV&S-wet bevat geen regeling omtrent bestuurders met een  tegenstrijdigbelang . Volgens sommige rechtsleer impliceert dit laatste dat de bestuurdermet het tegenstrijdig belang niet deelneemt aan beraadslaging, noch stemming(ERNST, Ph., Belangenconflicten in naamloze vennootschappen, Antwerpen,Intersentia, 1997, p. 340, nr. 375; LINDEMANS, J., Verenigingen zonderwinstoogmerk, in A.P.R., p. 218, nr. 508-6). Andere rechtsleer zietgeen bezwaar om wel deel te nemen aan beraadslaging en stemming (VAN GERVEN,D., Handboek Verenigingen, o.c., p. 181, nr. 194).

2. De Raad wordt voorgezeten door devoorzitter of, bij diens afwezigheid, bv. door de ondervoorzitter of door deoudste in jaren van de aanwezige bestuurders. De vergadering wordt gehouden opde zetel van de VZW of in elke andere plaats in België, aangewezen in deoproepingsbrief.

3. De Raad van Bestuur kan slechtsberaadslagen en besluiten, wanneer ten minste de meerderheid van zijn ledenaanwezig36is op de vergadering37. Debesluiten worden genomen bij eenvoudige meerderheid van stemmen van de aanwezigeleden38. Bij staking van stemmen heeft debestuurder die de vergadering voorzit, doorslaggevende stem.

Zie over het risico op misbruik via "onevenredigecontractuele prestaties" M. DENEF, De economische activiteiten van VZWen stichting, Kalmthout, Biblo, 2004, ter perse, Deel IV.

De wetgever heeft in elk geval een kans gemist om hiereen beschermingsmechanisme in de V&S-wet in te bouwen. Voor de stichtingheeft hij een aanzet gegeven (artikel 28, 8° V&S-wet), al had hetverhelderend gewerkt van in de wet een algemene regel op te nemen. Voor de echte VZW s kan artikel 5, sectie 3 van de modelstatuten dus een zinvolleinvulling van de wettelijke lacune zijn.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of het organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening

MOD 2.2

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

Luik B - vervolg

41 Dit is een belangrijke vernieuwing ten opzichte van het"oude" VZW-recht. De wetgever heeft zich daarvoor gebaseerd op hetzgn. "Prokura"-systeem zoals van toepassing sinds 1973 op de naamlozevennootschap. Zie de artikelen 522 en 526 W.Venn.

42 Andersdan bij de taakverdeling onder bestuurders onderling die niet-tegenwerpelijkis, zal de delegatie van bevoegdheid aan derden niet-bestuurders vallen onderhet gemeenrechtelijk regime van de lastgeving met de tegenwerpelijkheid van degrenzen van de opdracht aan derden als gevolg.

Art. 5.Sectie 3. Tegenstrijdig belang40

1. Indien een bestuurder,rechtstreeks of onrechtstreeks, een belang van vermogensrechtelijke aard heeftdat strijdig is met een beslissing of een verrichting die tot de bevoegdheidbehoort van de Raad van Bestuur, moet hij dit meedelen aan de anderebestuurders vóór dat de Raad van Bestuur een besluit neemt.

2. De bestuurder met hettegenstrijdig belang, verwijdert zich uit de vergadering en onthoudt zich vande beraadslaging en de stemming over de aangelegenheid waarop het betrekkingheeft.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 15/10/2012 - Annexes du Moniteur belge

Art. 5.Sectie 4. Intern bestuur  Beperkingen

1. De Raad van Bestuur is bevoegd omalle handelingen van intern bestuur te verrichten die nodig of dienstig zijntot verwezenlijking van het doel van de VZW, met uitzondering van diehandelingen waarvoor volgens artikel 4 V&S-wet de Algemene Vergaderingexclusief bevoegd is.

2. Onverminderd de verplichtingen dievoortvloeien uit collegiaal bestuur, met name overleg en toezicht, kunnen debestuurders de bestuurstaken onder elkaar verdelen. Zodanige verdeling vantaken kan aan derden niet worden tegengeworpen, zelfs niet nadat ze zijnopenbaar gemaakt41. Niet-naleving ervan brengt wel de interneaansprakelijkheid van de betrokken bestuurder(s) in het gedrang.

3. De Raad van Bestuur kan een deelvan zijn bestuursbevoegdheden delegeren aan één of meerdere derdenniet-bestuurders42, zonder dat deze overdracht evenwelbetrekking kan hebben op het algemeen beleid van de VZW of de algemenebestuursbevoegdheid van de Raad van Bestuur.

4. De bestuurders kunnen nietzonder toestemming van de Algemene Vergadering beslissingen nemen die verbandhouden met de aan- of verkoop van onroerende goederen van de VZW en/of devestiging van een hypotheek. Dezebevoegdheidsbeperkingen kunnen niet worden tegengeworpen aan derden, zelfs nietnadat ze openbaar zijn gemaakt. Niet-naleving ervan brengt wel deinterne aansprakelijkheid van de betrokken bestuurder(s) in het gedrang.

43 Nieuwartikel 13, laatste lid, V&S-wet.

44 De ongelukkige formulering (en vooral onduidelijkheidover de al dan niet tegenwerpelijkheid) in het laatste lid van artikel 13V&S-wet is overigens gebaseerd op het oude artikel 54, vierde en vijfdelid,Venn.W. (zie Parl.St. Kamer 1998-1999, wetsontwerp nr. 1854). Ditlaatste wetsartikel werd inmiddels zelf verhelderd door artikel 522 W.Venn. Debestuursregeling van de stichting die in het oorspronkelijk wetsontwerp nr.1854 ook vragen opriep (VANANROYE, J.,  De private stichting naar komendrecht , l.c., 187), werd bijgestuurd in een later amendement dat zichterzake zonder twijfel liet inspireren door het gezegde artikel 522 W.Venn.(Parl.St. Senaat 2000-2001, nr. 2-283/13, p. 38, amendement nr. 243).

Inmiddels vond de stelling van deniet-tegenwerpelijkheid van beperkingen ook steun in de rechtsleer: DAVAGLE,M.,  Les nouveaux pouvoirs conférés aux membres et aux organes de l ASBL , NonMarchand 2002/1, nr. 9, (p. 27), p. 33, nr. 4.2.2, MOÏSES, F., "Lenouvel environnement légal des dirigeants d'ASBL et de fondations", T.B.H.2003, (p. 711), p. 716, nr. 10; VAN GERVEN, D., Handboek verenigingen,Kalmthout, Biblo, 2002, p. 184, nr. 200.

3. Voormelde procedure is niettoepasselijk op gebruikelijke verrichtingen die plaatshebben onder devoorwaarden en tegen de zekerheden die op de markt gewoonlijk gelden voorsoortgelijke verrichtingen.

45 Dit was vroeger niet vereist.

46 Dit was vroeger reeds vereist, maar dan zonder specifiekevormvoorschriften.

Het uittreksel "nieuwe stijl" vanambtsbeëindiging van de bestuurders (net zoals van de personen aan wie hetdagelijks bestuur wordt opgedragen, van de personen gemachtigd om de verenigingte vertegenwoordigen en van de commissarissen) de gegevens bedoeld in artikel 9V&S-wet:

1) naam, voornaam,woonplaats, geboortedatum en geboorteplaats of, ingeval het rechtspersonenbetreft, hun naam, rechtsvorm, BTW-identificatienummer en maatschappelijkezetel;

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of het organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening

MOD 2.2

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

Luik B - vervolg

Art. 5.Sectie 5. Externe vertegenwoordigingsmacht

1. De Raad van Bestuurvertegenwoordigt als college de VZW in alle handelingen in en buiten rechte.Hij vertegenwoordigt de vereniging door het optreden van de meerderheid vanzijn leden.

2. Onverminderd de algemenevertegenwoordigingsbevoegdheid van de Raad van Bestuur als college, wordt deVZW in en buiten rechte eveneens algemeen vertegenwoordigd door [kiezen:

Twee bestuurders die gezamenlijkhandelen

3. In afwijking van artikel 13V&S-wet, kunnen de vertegenwoordigingsorganen niet zonder toestemming vande Algemene Vergadering rechtshandelingen stellen die verband houden met devertegenwoordiging van de VZW bij bv.: de aan- of verkoop van onroerendegoederen van de VZW en/of de vestiging van een hypotheek,...

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 15/10/2012 - Annexes du Moniteur belge

Art. 5.Sectie 6. Bekendmakingsvereisten

51 Wettelijk is er geen beschermde titel voorzien.

52 Artikel 13bis V&S-wet is op dat puntduidelijker geformuleerd dan artikel 13 V&S-wet

53 Naar de invulling door Cass. 21 februari 2000, T.R.V.2000, 283.

54 Dit was vroeger niet vereist.

55 Dit was vroeger ook reeds vereist maar dan zonderspecifieke vormvoorschriften. Voor de vermeldingen in het uittreksel, ziehoger.

56 Zogenaamde "éénhandtekeningsclausule".

57 Zogenaamde "meerhandtekeningsclausule".

58 Detraditionele regel van het "collegiaal" handelen veronderstelt dateen meerderheid van de dagelijkse bestuurders handelt.

die de VZW vertegenwoordigen, de VZWieder afzonderlijk47, gezamenlijk48, dan wel als college49 verbindenalsook de omvang van hun bevoegdheden.

Artikel 6. Dagelijks bestuur

4. Beperkingen aan de algemenevertegenwoordigingsbevoegdheid kunnen niet worden tegengeworpen aan derden44, zelfs niet nadat ze openbaar zijngemaakt. Niet-nalevingervan brengt wel de interne aansprakelijkheid van de betrokkenvertegenwoordigers in het gedrang.

5. De Raad van Bestuur of debestuurders die de VZW vertegenwoordigen kunnen gevolmachtigden van de VZWaanstellen. Alleen bijzondere en beperkte volmachten voor bepaalde of een reeksbepaalde rechtshandelingen zijn geoorloofd. De gevolmachtigden verbinden de VZWbinnen de perken van de hun verleende volmacht waarvan de grenzen weltegenwerpelijk zijn aan derden overeenkomstig wat geldt inzake lastgeving.

De benoeming van de leden van de Raadvan Bestuur en van de personen gemachtigd om de VZW te vertegenwoordigen en hunambtsbeëindiging wordt openbaar gemaakt door neerlegging in hetverenigingsdossier ter griffie van de rechtbank van koophandel45, en door bekendmaking in de Bijlagen bij het BelgischStaatsblad46. Uit die stukken moet in iedergeval blijken of de personen

2) de omvang van hunbevoegdheden en de wijze waarop zij die uitoefenen, ofwel alleen, ofwelgezamenlijk, ofwel als college (zie daarover verder in de modelstatuten).

47 Zogenaamde "éénhandtekeningsclausule".

48 Zogenaamde "meerhandtekeningsclausule".

49 De traditionele regel van het "collegiaal"handelen veronderstelt dat een meerderheid van de bestuurders handelt.

50 Aangezien de wet deze bevoegdheid niet exclusiefvoorbehoudt aan één van beide organen, kan statutair vrij gekozen worden.Indien niets wordt bepaald, moet men er o.i. van uitgaan dat de Raad vanBestuur bevoegd zal zijn gelet op zijn residuaire bevoegdheid conform artikel13 V&S-wet dat het dagelijks bestuur omvat.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of het organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening

MOD 2.2

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

Luik B - vervolg

1. Het dagelijks bestuur van deVZW op intern vlak alsook de externe vertegenwoordiging wat betreft datdagelijks bestuur kan door Raad van Bestuur50 worden opgedragen aan één ofmeer personen51.

2. Zowel wat het intern dagelijksbestuur als de externe vertegenwoordigingsmacht voor dat dagelijks bestuurbetreft, zal/zullen de dagelijkse bestuurder(s) gezamenlijkhandelen.

3. In afwijking van artikel 13bis V&S-wet,kunnen de personen belast met het dagelijks bestuur niet zonder toestemming vande Raad van Bestuurbeslissingen nemen en/of rechtshandelingen stellendie verband houden met de vertegenwoordiging van de VZW in het kader van hetdagelijks bestuur bij transacties die 10.000 EUR te boven gaan. Dezebevoegdheidsbeperkingen kunnen niet worden tegengeworpen aan derden, zelfs nietnadat ze openbaar zijn gemaakt52.Niet-naleving ervanbrengt wel de interne aansprakelijkheid van de betrokken vertegenwoordigers inhet gedrang.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 15/10/2012 - Annexes du Moniteur belge

60 K.B. van 19 december 2003 betreffende deboekhoudkundige verplichtingen en de openbaarmaking van de jaarrekening vanbepaalde verenigingen zonder winstoogmerk, internationale verenigingen zonderwinstoogmerk en stichtingen, B.S. 30 december 2003

2. Zodra de VZW de drempelbedragenoverschrijdt, wordt de controle op de financiële toestand, op de

jaarrekeningen op de regelmatigheid van de verrichtingen hierin weer te gevenovereenkomstig het bepaalde in het K.B. van 19 december 200360, aan een commissaris opgedragen, tebenoemen door de algemene vergadering onder de leden van het Instituut derBedrijfsrevisoren overeenkomstig de wettelijke bepalingen terzake.

Artikel 7. Aansprakelijkheid van de bestuurder en dagelijksbestuurder

Artikel 8. Toezicht door een commissaris

4. Bij gebrek aan wettelijkeomschrijving van wat het "dagelijks bestuur" omvat, worden tot dadenvan dagelijks bestuur gerekend alle handelingen die dag aan dag moeten wordenverricht om de normale gang van zaken van de VZW te verzekeren en die, hetzijwegens hun minder belang, hetzij wegens de noodzakelijkheid een onverwijldebeslissing te nemen, het optreden van de Raad van Bestuur niet vereisen of nietwenselijk maken53.

61 Ziehet boekhoud-K.B. voor "kleine" VZW's (zie artikel 17, §3V&S-wet) gepubliceerd: K.B. van 26 juni 2003 betreffende de vereenvoudigdeboekhouding van bepaalde verenigingen zonder winstoogmerk, stichtingeninternationale en verenigingen zonder winstoogmerk, B.S., 11 juli 2003,tweede editie. Voor  grote VZW s: K.B. van 19 december 2003 betreffende deboekhoudkundige verplichtingen en de openbaarmaking van de jaarrekening vanbepaalde verenigingen zonder winstoogmerk, internationale verenigingen zonderwinstoogmerk en stichtingen, B.S. 30 december 2003

5. De benoeming van de personenbelast met het dagelijks bestuur en hun ambtsbeëindiging wordt openbaargemaakt door neerlegging in het verenigingsdossier ter griffie van derechtbank van koophandel54, en door bekendmaking in de Bijlagenbij het Belgisch Staatsblad55. Uit die stukken moet in iedergeval blijken of de personen die de VZW vertegenwoordigen inzake dagelijksbestuur, de VZW ieder afzonderlijk56,gezamenlijk57, dan wel als college58 verbinden alsook de omvang van hunbevoegdheden.

59 Anders danartikel 528 W.Venn. bepaalt VZW-wet noch V&S-wet een hoofdelijkeaansprakelijkheid tussen bestuurders. Deze kan echter wel statutair wordenopgenomen of in een overeenkomst met derden worden bepaald.

2. Tegenover de VZW en tegenoverderden is hun verantwoordelijkheid beperkt tot de vervulling van de hun gegevenopdracht overeenkomstig het gemeen recht, het bepaalde in de wet en in destatuten. Ze zijn aansprakelijk59 voor de tekortkomingen in hun (dagelijks)bestuur.

1. Zolang de VZW voor het laatstafgesloten boekjaar de drempelbedragen vermeld in artikel 17, §5 V&S-wetniet overschrijdt, is de VZW niet verplicht een commissaris te benoemen.

1. De bestuurders en dagelijksbestuurders zijn niet persoonlijk verbonden door de verbintenissen van de VZW.

Artikel 9. Financiering en boekhouding

Art. 9.Eerste lid. Financiering

1. De vereniging zal onder meerworden gefinancierd door subsidies, toelagen, giften, bijdragen, schenkingen,legaten en andere voorzieningen in laatste wilsbeschikkingen en testamenten,gegeven zowel om de algemene doeleinden van de vereniging te ondersteunen alster ondersteuning van een specifiek project.

2. Daarnaast kan de verenigingfondsen verwerven op elke andere wijze die niet in strijd is met de wet.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden: Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of het organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen Verso : Naam en handtekening

MOD 2.2

Voor-

behouden aan het Belgisch

Staatsblad

Luik B - vervolg

Art. 9. Tweede lid. Boekhouding

1. Het boekjaar begint op 1 januarien eindigt op 31 december.

2. De boekhouding wordt gevoerdovereenkomstig het bepaalde in artikel 17 V&S-wet en de daaroptoepasselijke uitvoeringsbesluiten61.

62 Merk op dat devroeger door een minderheid weerhouden visie als zou het netto-actief verdeeldmogen worden onder de leden van de vereniging, door de Wet van 2 mei 2002 nietlanger kan verdedigd worden. Artikel 2, 9° V&S-wet bepaalt dat de statutende bestemming van het vermogen van de vereniging moeten bepalen bij ontbinding,"welk vermogen tot een belangenloze doelstelling moet worden aangewend".

3. De jaarrekening wordtneergelegd in het dossier gehouden op de griffie van de rechtbank vankoophandel overeenkomstig het bepaalde in artikel 26novies V&S-wet.Voor zover van toepassing wordt de jaarrekening neergelegd bij de NationaleBank overeenkomstig het bepaalde in artikel 17, §6 V&S-wet en dedesbetreffende uitvoeringsbesluiten.

* * *

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 15/10/2012 - Annexes du Moniteur belge

Artikel 10. Ontbinding

Gedaan te Antwerpen, 2000

In twee originele exemplaren conform artikel 2, laatste lid,V&S-wet

Door volgende de stichters:

[Van Gool, Michael, Steenhouwersvest15 2000 Antwerpen. Vandenbussche, Laurence, Haantjeslei 116, 2018 Antwerpen,Gürke, Timothy, Steenhouwersvest 15, 2000, Antwerpen.

Vandenbussche, Laurence: ondervoorzitter

Gürke, Timothy: Secretaris, penningmeester

Van Gool, Michael: Voorzitter

4. De Raad van Bestuur legt dejaarrekening van het voorafgaande boekjaar alsook een voorstel van begrotingter goedkeuring voor aan de jaarlijkse Gewone Algemene Vergadering.

1. De Algemene Vergadering zal wordensamengeroepen ter bespreking van voorstellen m.b.t. de ontbinding voorgelegddoor de Raad van Bestuur of door minimum 1/5 van alle leden. De samenroeping enagendering vinden plaats overeenkomstig het bepaalde in artikel 4, sectie 4 vandeze statuten.

3. Ingeval het voorstel totontbinding wordt goedgekeurd, benoemt de Algemene Vergadering tweevereffenaar(s) waarvan zij de opdracht zullen omschrijven.

4. Ingeval van ontbinding envereffening, beslist de Raad van Bestuur over de bestemming van het vermogenvan de VZW dat moet worden toegekend aan een andere vereniging zonderwinstoogmerk met een gelijkaardig of verwant doel, werkzaam in België62.

2. De beraadslaging en beslissingover de ontbinding respecteert het quorum en de meerderheid van eendoelwijziging zoals bepaald in artikel 4, sectie 5 van deze statuten. Vanafde beslissing tot ontbinding vermeldt de VZW steeds dat zij "VZW invereffening" is overeenkomstig artikel 23 V&S-wet.

5. Alle beslissingen betreffende deontbinding, de vereffeningsvoorwaarden, de benoeming en de ambtsbeëindiging vande vereffenaars, de afsluiting van de vereffening en de bestemming van hetactief worden neergelegd ter griffie en bekendgemaakt in de Bijlagen bij hetBelgisch Staatsblad overeenkomstig het bepaalde in artikel 23 en 26novies vande V&S-wet en de uitvoeringsbesluiten daaromtrent.

[Gevolgd door de nodige openbaarmakingen:verenigingsdossier en Belgisch Staatsblad conform het K.B. van 26 juni 2003 opde openbaarmaking van akten en stukken van verenigingen zonder winstoogmerk envan private stichtingen, B.S. 26 juni 2003, vierde editie]

Coordonnées
STEENHOUWERSVEST ANTWERPEN

Adresse
STEENHOUWERSVEST 15 2000 ANTWERPEN

Code postal : 2000
Localité : ANTWERPEN
Commune : ANTWERPEN
Province : Anvers
Région : Région flamande