ZORGBEDRIJF OCMW ANTWERPEN

Divers


Dénomination : ZORGBEDRIJF OCMW ANTWERPEN
Forme juridique : Divers
N° entreprise : 809.699.184

Publication

06/08/2014
ÿþw

M00 2.2

A ln de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

Op de laatste blz. van Luik 8 vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Ondememingsnr : 0809.699.184

Benaming

(voluit) ; ZORGBEDRIJF OCMW ANTWERPEN vereniging naar publiek recht

(verkort) :

Rechtsvorm.: vereniging naar publiek recht

Zetel : 2000 Antwerpen, Lange Gasthuisstraat 33

Onderwerp akte : ZETELVERPLAATSING - NEERLEGGING NIEUWE TEKST STATUTEN

Ingevolge besluit van de Raad van Maatschappelijk Welzijn van het OPENBAAR CENTRUM VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN ANTWERPEN, afgekort "OCMW ANTWERPEN', met zetel te Antwerpen, Lange Gasthuisstraat 33 genomen op 16 augustus 2012 en van de algemene vergadering van het "Zorgbedrijf OCMW Antwerpen Vereniging naar publiek recht', genomen op 28 augustus 2012 werden de statuten van de vereniging onderworpen aan het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn "Zorgbedrijf OCMW Antwerpen Vereniging naar publiek recht", opgericht ingevolge akte verleden voor notaris Mare SLEDSENS te Antwerpen op 28 januari 2009, gevestigd te 2000 Antwerpen aan de Lange Gasthuisstraat nr. 33, ingeschreven in het rechtspersonenregister met als ondernemingsnummer 0809.699.184, gewijzigd.

Ingevolge besluit van de algemene vergadering van het "Zorgbedrijf OCMW Antwerpen Vereniging naar publiek recht', genomen op 9 januari 2014 werd de zetel verplaatst van 2000 Antwerpen, Lange Gasthuisstraat 33 naar 2018 Antwerpen, Ballaarstraat 35.

De nieuwe tekst van de statuten luidt als volgt:

Titel I - Benaming, juridische vorm, zetel, duur

Art.1 Benaming van de Vereniging

De vereniging draagt als naam "Zorgbedrijf OCMW Antwerpen Vereniging naar publiek recht", hierna tevens aangeduid als de "Vereniging".

Al de akten, facturen, aankondigingen, publicaties en andere stukken uitgaande van de Vereniging vernielden de benaming van de Vereniging met, onmiddellijk daarvoor of daarna leesbaar en voluit geschreven: "Vereniging onderworpen aan het decreet van 19 december 2008.

Art.2 Juridische vorm

De Vereniging neemt de vorm aan van een vereniging overeenkomstig de bepalingen van Titel VIM, hoofdstuk I van het decreet betreffende de organisatie van de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn van 19 december 2008 (hierna het "OCMW-decreet:"),

De Vereniging bezit rechtspersoonlijkheid, Overeenkomstig artikel 219 van het OCMW-decreet wordt de Vereniging in de gevallen waarin het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn geheel of gedeeltelijk een erkenning, vergunning of subsidiëring kan verkrijgen voor het verkrijgen van deze erkenning, vergunning of subsidiering met een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn gelijkgesteld. Zij kan, onder meer, onder dezelfde voorwaarden als de Openbare centra voor maatschappelijk welzijn, subsidies van de openbare besturen en schenkingen en legaten ontvangen alsmede leningen aangaan.

Art_3 Zetel van de Vereniging

Oe maatschappelijke zetel van de Vereniging is gevestigd te 2018 Antwerpen aan de Ballaarstraat nr. 35 (gerechtelijk arrondissement Antwerpen).

De zetel mag naar een andere plaats worden overgebracht bij beslissing van de algemene vergadering die wordt bekendgemaakt in de bijlage tot het Belgisch Staatsblad.

Art.4 Duur van de Vereniging

De Vereniging wordt opgericht voor een termijn van dertig opeenvolgende jaren, ingaande op 1 januari 2009 en dewelke, behoudens verlenging, verstrijkt op 31 december 2039 om 24u00,

Indien de algemene vergadering de duur van de Vereniging wenst te verlengen, moet zij hiertoe een beslissing nemen uiterlijk in het eerste semester van het negenentwintigste jaar en moet tevens vooraf de instemming worden bekomen van alle deelgenoten onverminderd het decretaal goedkeuringstoezicht.

i

b

s

i

1

cdlilbankliairireiep !lande i '

Antwerpen

2 8 J iLI 20#l#

afdeling Antwerpen Griffie

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 06/08/2014 - Annexes du Moniteur belge Moo 2.2

De Vereniging is van rechtswege ontbonden bij het verstrijken van haar duurtijd indien de verlenging niet vooraf beslist en goedgekeurd werd.

De Vereniging mag verbintenissen aangaan die haar duur te boven gaan mits ze deze verbintenissen financieel kan nakomen, zodanig dat de ontbinding en de vereffening van de Vereniging er niet door wordt bemoeilijkt.

Titel Il - Doel van de Vereniging

Art, 5 Doelomschrijving

De Vereniging heeft tot doel:

Het organiseren van activiteiten, van welke aard en onder welke vorm dan ook die het mogelijk maken om een gepaste, kwaliteitsvolle en toegankelijke dienstverlening en/of huisvesting te verlenen aan kwetsbare en zorgbehoevende personen en/of gezinnen.

Hieronder wordt, onder meer, verstaan de inrichting, het beheer, de coördinatie, het optimaliseren en de exploitatie van instellingen en diensten voor woon en zorg, opvang en verzorging van bejaarden en van zorgbehoevende personen in het algemeen. Hiertoe zal de Vereniging één of meer inrichtingen kunnen oprichten, beheren en exploiteren, de oprichting van gelijkaardige diensten in de hand kunnen werken, de goede organisatie en de samenwerking ervan kunnen bevorderen en coördineren en, in het algemeen, alle initiatieven kunnen nemen of steunen die bejaarden en andere zorgbehoevende personen ten goede komen,

De Vereniging kan activiteiten opstarten, zoals, onder meer zcnder hiertoe beperkt te zijn, het uitbaten van rust- en verzorgingstehuizen, rustoordbedden, serviceflats, het organiseren van dienstencentra, thuisdiensten, het aanbieden van alle mogelijke ondersteunende en faciliterende activiteiten, het beheren van jeugdinstellingen, een nursing home. de organisatie van diensten inzake kort verblijf en dagverzorging enz.. Zij kan tevens participeren in projecten die verband houden met de realisatie, de inrichting, het beheer, de optimalisatie of de exploitatie van instellingen of diensten voor woon- en welzijnzorg en de hiervoor vermelde activiteiten. Alle activiteiten in het kader van de dienstencheques kunnen worden uitgeoefend, o.a.: schoonmaken van de woning met inbegrip van de ramen, wassen en strijken, kleine occasionele naaiwerken, bereiden van maaltijden, boodschappendienst, centrale voor minder-mobiele of bejaarde personen en strijken buiten het huis van de gebruiker.., (niet limitatief)"-

Zij kan alle handelingen stellen die rechtsreeks of onrechtstreeks betrekking hebben op, of bijdragen tot, haar doel, met inbegrip van bijkomstige commerciële en winstgevende activiteiten binnen de grenzen van wat wettelijk is toegelaten en waarvan de opbrengsten te allen tijde zullen worden aangewend voor de verwezenlijking en ondersteuning van haar publieke, niet-winstgevende doelstellingen. Zij kan haar medewerking verlenen en deelnemen aan iedere activiteit die met haar doel overeenstemt en deze steunen of daarvoor middelen ter beschikking stellen, Zij kan alleen of met andere verenigingen, vzw's en andere rechtspersonen oprichten en erin participeren binnen het wettelijk kader dat op haar van toepassing is. Zij kan tevens mandaten uitoefenen ais lid, bestuurder, vereffenaar, enz, in rechtspersonen waarin zij participeert of op andere wijze betrokken is.

De Vereniging moet haar doelstelling organiseren door aan elke zorgbehoevende die zich aanmeldt de nodige kwalitatieve woon- en welzijnzorg tegen de beste kostprijs aan te bieden, met respect voor zijn/haar ideologische, filosofische of godsdienstige overtuiging.

Titel III Deelgenoten: toetreding, uittreding, uitsluiting, inbreng

Art.6 Deelgenoten

De Vereniging telt bij haar oprichting één deelgenoot, dit is het OCMW van de Stad Antwerpen (hierna "OCMW Antwerpen"). Op de zetel van de Vereniging zal door toedoen van de raad van beheer een register van de deelgenoten worden bijgehouden waarin de gegevens van de deelgeno(o)t(en) worden ingeschreven, Alle beslissingen inzake toetreding, uittreding en uitsluiting van deelgenoten worden in het register ingeschreven.

Art. 7 Toetreding

Na de oprichting kunnen nieuwe deelgenoten toetreden tot de Vereniging. De toetredende deelgenoten worden aanvaard bij beslissing van de algemene vergadering dewelke met een bijzondere meerderheid van twee derde van de ter vergadering geldig uitgebrachte stemmen, blanco stemmen en onthoudingen niet meegerekend, genomen dient te worden, (middels de dan verplichte aanpassing van de statuten) onder voorbehoud van de nodige adviezen, goedkeuringen en machtigingen.

Het lidmaatschap van de Vereniging is uitsluitend voorbehouden aan openbare centra voor maatschappelijk welzijn, andere openbare besturen of verenigingen zonder winstoogmerk.

Indien andere rechtspersonen tot de Vereniging toetreden, wordt over hun inbreng beslist door de algemene vergadering.

Bij toetreding van nieuwe leden wordt in een afzonderlijke akte een overeenkomst gesloten betreffende de rechten die de leden van de Vereniging kunnen laten gelden op de inbrengen die zij zouden gedaan hebben bij de toetreding tot de Vereniging of tijdens hun deelgenootschap.

Art.8 Uittreding/ontslag/verval van lidmaatschap

Het lidmaatschap van de Vereniging eindigt door uittreding, ontslag, verval van lidmaatschap of uitsluiting. 8.1. uittreding/ontslag

Elke deelgenoot kan uit de Vereniging treden door zijn ontslag in te dienen bij de raad van beheer, Indien de Vereniging slechts één deelgenoot telt, is zij van rechtswege ontbonden bij de uittreding van die enige deelgenoot.

De deelgenoot die uit de Vereniging wenst te treden deelt dit aan de raad van beheer mee bij een ter post aangetekende brief.

In dit geval zal de deelgenoot na een opzegtermijn van minstens twaalf maanden van rechtswege ophouden deel uit te maken van de Vereniging.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 06/08/2014 - Annexes du Moniteur belge Mon 2.2

8.2 verlies van rechtspersoonlijkheid

In geval van verlies van rechtspersoonlijkheid van een lid of een wezenlijke reorganisatie, beslist de algemene vergadering, met een bijzondere meerderheid van twee derde van de ter vergadering geldig uitgebrachte stemmen, blanco stemmen en onthoudingen niet meegerekend, of de rechtsopvolger van het betrokken lid als lid wordt aanvaard, volgens welke modaliteiten het lidmaatschap kan overgedragen worden, dan wel of het lidmaatschap vervalt.

8.3 uitsluiting

Over de uitsluiting wordt, bij gemotiveerd bestuif, beslist door de algemene vergadering, met een bijzondere meerderheid van twee derde van de ter vergadering geldig uitgebrachte stemmen, blanco stemmen en onthoudingen niet meegerekend. De betrokken deelgenoot dient voorafgaand behoorlijk opgeroepen en gehoord te worden.

Art.9 Vergoedingen bij uittreding of ontslag

Een ontslagnemend, vervallen verklaard of uitgesloten lid kan nooit aanspraak maken op enig aandeel in het vermogen, de reserves of het kasgeldfonds van de Vereniging.

Dit lid kan evenmin de teruggave eisen van enige bijdrage.

Het lid heeft wel recht op de teruggave van zijn inbreng in de Vereniging of van de tegenwaarde ervan, overeenkomstig de modaliteiten die werden overeengekomen op het moment dat de inbreng werd verricht. Art,10 lnbreng;

De inbreng van de deelgenoot OCMW Antwerpen in de Vereniging, dewelke geschiedt met ingang vanaf 1 januari 2009, omvat de gehele exploitatie van haar woonzorg gerelateerde diensten per 31 december 2008, en kan als volgt worden omschreven:

10.1 Onroerende goederen

Het OCMW Antwerpen zal de onroerende goederen alsook desgevallend de zakelijke rechten op onroerende goederen gerelateerd aan de exploitatie van (i) de rust- en verzorgingstehuizen, rustoordbedden en de service flats opgelijst in bijlage 1 en (ii) de overige diensten opgelijst in bijlage 2, inbrengen in de Vereniging voor een initiële periode van dertig jaar. Deze termijn gaat in op 1 januari 2009.

De periode gedurende dewelke de hiervoor genoemde onroerende goederen worden ingebracht zal automatisch verlengd worden in geval van verlenging van de duurtijd van de Vereniging voor een periode gelijk aan de periode waarvoor de duurtijd van de Vereniging werd verlengd.

Bij ontbinding van de Vereniging of beëindiging van het deelgenootschap van het OCMW Antwerpen zullen de onroerende goederen, alsmede aile eventuele opstallen en meerwaarden zonder vergoeding terugkeren naar het OCMW Antwerpen.

Van de onroerende inbreng wordt een staat opgemaakt op basis van de boekhoudkundige waarde per 31 december 2008. Deze staat bevat de beschrijving van de onroerende goederen, de eigendomsoorsprong, de hypothecaire toestand, gebeurlijke erfdienstbaarheden en desgevallend dwingende voorschriften, verordeningen en reglementen van stedenbouwkundige aard die betrekking hebben op het bouwen op de goederen of het verbouwen van de goederen.

De Vereniging zal niet gerechtigd zijn om, zonder voorafgaande goedkeuring van het OCMW Antwerpen, de attributen van het eigendomsrecht en/of van het zakelijk recht van de ingebrachte onroerende goederen te vervreemden, noch om de ingebrachte goederen of de zakelijke rechten erop te bezwaren of de bestemming ervan te wijzigen. De verdere modaliteiten en voorwaarden van de inbreng zullen vastgelegd worden in de overeenkomst bedoeld In artikel 10.6.

10.2Roerende goederen

Het OCMW Antwerpen brengt alle roerende goederen, zowel materiële ais immateriële, met inbegrip van de daaraan verbonden rechten, zoals, onder meer, erkenningen en subsidieregelingen die, per 31 december 2008, betrekking hebben op de uitbating van (i) de rust- en verzorgingstehuizen, rustoordbedden en de service flats opgelijst in bijlage 1 en (ü) de overige diensten opgelijst in bijlage 2, in.

Per 31 december 2008 zal een eindbalans opgesteld worden van de exploitatie van het "zorgbedrijf' door het OCMW Antwerpen. Specifiek wat betreft de provisies inzake herstellingen aan het onroerend patrimonium en inzake de vergrijzingproblematiek, wordt bepaald dat deze volgens een verdeelsleutel in onderling akkoord vast te stellen tussen het OCMW Antwerpen en de Vereniging zullen worden verdeeld.

10.3Schuldvorderingen, schulden, betwistingen en latenties

Alle schuldvorderingen met betrekking tot de exploitatie vanaf 1 januari 2009 van (i) de rust- en verzorgingstehuizen, de rustoordbedden en de service flats opgelijst in bijlage 1 en (ii) de overige diensten opgelijst in bijlage 2, zullen voor rekening van de Vereniging komen. Alle schuldvorderingen met betrekking tot de exploitatie van (i) de rust- en verzorgingstehuizen, de rustoordbedden en de service flats opgelijst in bijlage 1 en (ii) de overige diensten opgelijst in bijlage 2, voor de periode tot en met 31 december 2006 en die blijken uit de hierboven vermelde eindbalans per 31 december 2008, zullen daarentegen voor rekening van het OCMW Antwerpen blijven.

Alle schulden voor de periode tot en met 31 december 2008 die betrekking hebben op de exploitatie van (i) de rust- en verzorgingstehuizen, de rustoordbedden en de service fiats opgelijst in bijlage 1 en (ii) de overige

diensten opgelijst in bijlage 2, zullen voor rekening van het OCMW Antwerpen blijven. Alle schulden voor de periode vanaf 1 januari 2009 die betrekking hebben op de exploitatie van (i) de rust- en verzorgingstehuizen, de rustoordbedden en de service flats opgelijst in bijlage 1 en (ii) de overige diensten opgelijst in bijlage 2, zullen voor rekening van de Vereniging zijn.

Alle betwistingen en latenties die betrekking hebben op de exploitatie van (i) de rust- en verzorgingstehuizen, de rustoordbedden en de service flats opgelijst in bijlage 1 en (ii) de overige diensten opgelijst in bijlage 2, en waarvan de oorzaak teruggaat tot de periode na 1 januari 2009 zullen voor rekening

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 06/08/2014 - Annexes du Moniteur belge MOD 2.2

van de Vereniging zijn. Alle betwistingen en latenties die betrekking hebben op de exploitatie van 0) de rust- en verzorgingstehuizen, de rustoordbedden en de service flats opgelijst in bijlage 1 en (ii) de overige diensten opgelijst in bijlage 2, en waarvan de oorzaak teruggaat tot de periode vóór 1 januari 2009 zullen voor rekening van het OCMW Antwerpen blijven. Het OCMW Antwerpen en de Vereniging zullen in de overeenkomst bedoeld in artikel 10.6 een regeling opnemen voor lopende aanbestedingsdossiers, waarvan het voorwerp wordt ingebracht in de Vereniging, en de daaraan gerelateerde betwistingen, waarbij het OCMW Antwerpen zal blijven optreden als aanbestedende overheid.

Het OCMW Antwerpen en de Vereniging zullen nauw samenwerken en elkaar alle nodige ondersteuning verlenen bij de transitie betreffende de inning van de schuldvorderingen, de verwerking van de schulden en de beheersing en opvolging van de betwistingen en latenties gerelateerd aan de exploitatie van het zorgbedrijf.

Het OCMW Antwerpen en de Vereniging zullen in onderling akkoord afwijkingen kunnen voorzien op de hierboven vermelde principes wanneer in het kader van een optimale exploitatie van het zorgbedrijf dergelijke afwijkingen aangewezen zouden blijken.

Het OCMW Antwerpen za! zorg dragen voor de naleving van artikel 1690 van het Burgerlijk Wetboek inzake de kennisgeving te verrichten aan de gecedeerde schuldenaar wat betreft de overdracht van schuldvorderingen en desgevallend, voor wat betreft de overdracht van schulden, het akkoord verzoeken van de gecedeerde schuldeiser.

10.4Overeenkomsten

Het OCMW Antwerpen brengt alle overeenkomsten, die, per 31 december 2008, betrekking hebben op de exploitatie van (i) de rusthuizen, de rustoord bedden en de service flats opgelijst in bijlage 1 en (ii) de overige diensten opgelijst in bijlage 2, in. Het OCMW Antwerpen zal een gedetailleerde lijst opstellen van de overeenkomsten die aldus worden ingebracht.

Het OCMW Antwerpen zal, in dit verband, zorg dragen voor de naleving van artikel 1690 van het Burgerlijk Wetboek en de goedkeuring verzoeken van de medecontractanten waar vereist. Indien deze goedkeuring niet bekomen zou worden zullen voor zover mogelijk de bedoelde overeenkomsten in naam van het OCMW Antwerpen maar voor rekening van de Vereniging verder uitgevoerd worden of zal een gelijkaardige praktische regeling uitgewerkt worden tussen het OCMW Antwerpen en de Vereniging.

10.5 Personeelsleden

Alle rechten en verplichtingen die ontstaan vanaf 1 januari 2009 t.a.v. de personeelsleden van het OCMW Antwerpen die, per 31 december 2008, verbonden zijn aan de exploitatie van (i) de rust- en verzorgingstehuizen, de rustoordbedden en de service flats opgelijst in bijlage 1 en (ii) de overige diensten opgelijst in bijlage 2, zullen worden overgenomen door de Vereniging. Overeenkomstig artikel 229 par.2 van het OCMW-decreet zullen de overgenomen personeelsleden de bezoldiging en de geldelijke anciënniteit behouden die zij zullen hebben op datum van overname door de Vereniging of zouden bekomen hebben indien zij in hun dienst van herkomst het ambt dat zij op het ogenblik van de overname zullen bekleden verder hadden uitgeoefend.

10.6 Algemeen

Er za! een overeenkomst worden opgesteld tussen het OCMW Antwerpen en de Vereniging waarbij de voorwaarden en modaliteiten van de hierboven onder 10.1 tot en met 10.5 beschreven inbreng van het OCMW Antwerpen zullen worden vastgelegd, alsook de rechten van het OCMW Antwerpen m.b.t. haar inbreng in geval van beëindiging van haar deelgenootschap of bij ontbinding van de Vereniging. In het kader van een mogelijke verdere verzelfstandiging van de woonzorg gerelateerde diensten kent het OCMW Antwerpen aan de Vereniging het recht toe om de onderdelen van de hierboven beschreven inbreng, via een besluit van haar raad van beheer, op haar beurt in te brengen of ter beschikking te stellen van de eventueel in de toekomst nog op te richten verder verzelfstandigde entiteiten waarin het OCMW Antwerpen entof de Vereniging desgevallend zullen participeren, op voorwaarde dat de verplichtingen die voor de Vereniging voortvloeien uit de modaliteiten en voorwaarden van de inbreng zoals opgenomen in deze statuten en in de in dit artikel bedoelde overeenkomst worden onderschreven door de bedoelde verzelfstandigde entiteiten. Enige wijziging aan de modaliteiten era voorwaarden van de inbreng zoals opgenomen in deze statuten en in de in dit artikel bedoelde overeenkomst behoeft de goedkeuring van de Raad voor maatschappelijk welzijn van het OCMW Antwerpen en de goedkeuring van de Vereniging. De goedkeuring vanwege de Vereniging dient gegeven te worden krachtens een beslissing van de algemene vergadering dewelke met een bijzondere meerderheid van twee derde van de ter vergadering geldig uitgebrachte stemmen, blanco stemmen en onthoudingen niet meegerekend, genomen dient te worden.

Indien andere rechtspersonen tot de Vereniging toetreden wordt, samen met hun toetreding, over hun inbrengen en bijdragen beslist door de algemene vergadering, met een bijzondere meerderheid van twee derde van de ter vergadering uitgebrachte stemmen, blanco stemmen en onthoudingen niet meegerekend.

Titel IV - De organen van de Vereniging

Afdeling 1. De algemene vergadering

Art. 11. Samenstelling van de algemene vergadering;

De algemene vergadering is samengesteld uit de afgevaardigden van de deelgenoten.

Het OCMW Antwerpen wordt in de algemene vergadering van de Vereniging vertegenwoordigd door de voltallige Raad voor maatschappelijk welzijn (ook genoemd de OCMW-raad) van het OCMW Antwerpen, samengesteld conform artikel 6§1 van het OCMW Decreet. Het mandaat van de afgevaardigden van het OCMW Antwerpen neemt een einde bij de installatie van een nieuwe Raad voor maatschappelijk welzijn, waarvan de leden dan de afgevaardigden van het OCMW Antwerpen in de algemene vergadering van de Verenging zullen zijn. Bovendien kan het OCMW Antwerpen steeds een afgevaardigde vervangen, per aangetekend schrijven te richten aan de Voorzitter van de Vereniging.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 06/08/2014 - Annexes du Moniteur belge Mao 2.2

In geval van toetreding van nieuwe deelgenoten tot de Vereniging zef het aantal afgevaardigden van elke deelgenoot in de algemene vergadering worden vastgesteld door de algemene vergadering van de Vereniging met een bijzondere meerderheid van minstens twee derde van de ter vergadering geldig uitgebrachte stemmen, blanco stemmen en onthoudingen niet meegerekend. Het aantal afgevaardigden wordt bepaald in verhouding tot ieders inbreng in de Vereniging.

De vergadering mag eveneens bijgewoond worden, voor advies over bepaalde punten, door andere personen, wier aanwezigheid bij beslissing van de algemene vergadering bij gewone meerderheid genomen ais noodzakelijk of nuttig wordt geacht. Zij mogen evenwel niet aanwezig zijn bij de beraadslaging en stemming zelf.

Art. 12 Voorzitter, ondervoorzitter en secretaris

De algemene vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van beheer of, bij verhindering van de voorzitter, door de ondervoorzitter, benoemd zoals voorzien in artikel 17.

Bij tijdelijke afwezigheid of verhindering van de voorzitter en de ondervoorzitter, wordt de algemene vergadering voorgezeten door het lid van de algemene vergadering dat door de voorzitter wordt aangewezen. Bij gebrek aan zo een aanwijzing duidt de algemene vergadering onder zijn leden een plaatsvervanger aan en wordt, zo nodig, in afwachting van die aanduiding, het ambt van voorzitter waargenomen door de jongste afgevaardigde in jaren.

De secretaris van het OCMW Antwerpen neemt het secretariaat van de algemene vergadering waar en woont de algemene vergadering bij zonder stemrecht. De secretaris kan deze opdracht, met toelating van de algemene vergadering, delegeren aan een personeelslid van de Vereniging of van het OCMW Antwerpen. Indien de toelating niet kan worden gegeven, duidt de algemene vergadering de secretaris aan.

Art. 13 Werking van de algemene vergadering:

13.1 Wijze van vergadering

De algemene vergadering vergadert in principe halfjaarlijks teneinde te beraadslagen over o.m. de goedkeuring van de rekeningen van het afgelopen boekjaar (wat dient te gebeuren uiterlijk op 1 mei van het volgende boekjaar) en van de begroting van het volgende boekjaar (wat dient te gebeuren uiterlijk 31 december van het vorige boekjaar). De raad van beheer brengt op de jaarlijkse algemene vergadering verslag uit over de werkzaamheden van de Vereniging.

De algemene vergadering kan door de raad van beheer bijeengeroepen worden telkens dit noodzakelijk blijkt.

De algemene vergaderingen hebben plaats op de zetel van de Vereniging of op een door de raad van beheer bepaalde plaats.

De bijeenkomsten van de algemene vergadering worden gehouden met gesloten deuren.

13.2Wijze van bijeenroeping

De algemene vergadering wordt bijeengeroepen door de raad van beheer. Zij dient tevens bijeengeroepen te worden indien een schriftelijk verzoek daartoe wordt gericht aan de raad van beheer, ondertekend door minstens een derde der afgevaardigden. De oproeping tot de algemene vergaderingen geschiedt schriftelijk via gewone brief of via e-mail of fax-bericht, dewelke binnen de twee kalenderdagen wordt bevestigd bij gewone brief, en dient ten minste tien kalenderdagen voor de dag van de vergadering verstuurd te worden naar alle afgevaardigden in de algemene vergadering van elke deelgenoot. De oproeping vermeldt de plaats, de datum en het exacte tijdstip van de vergadering, alsook alle agendapunten. Voormelde termijn kan in spoedeisende gevallen herleid worden tot vijf kalenderdagen. Het spoedeisend karakter moet in dergelijk geval op gemotiveerde wijze uiteengezet worden in de oproepingsbrief en door de algemene vergadering erkend word en.

De agenda wordt opgesteld door de raad van beheer. Aile voorstellen van agendapunt die ondertekend worden door ten minste één derde der afgevaardigden dienen aan de agenda toegevoegd te worden. De oproepingsbrief wordt ondertekend door de voorzitter van de raad van beheer of, bij verhindering van de voorzitter, door de ondervoorzitter of diens plaatsvervanger.

De algemene vergadering beslist over de punten vermeld op de agenda. De algemene vergadering mag enkel beraadslagen over de punten die op de agenda staan behalve in uitzonderlijke gevallen wanneer bijzondere omstandigheden een onmiddellijke beslissing vergen over een punt dat niet op de agenda voorkwam. Dergelijke bijzondere omstandigheden dienen in de notulen op gemotiveerde wijze uiteengezet te worden en dienen met een bijzondere meerderheid van twee derde van de ter vergadering geldig uitgebrachte stemmen, blanco stemmen en onthoudingen niet meegerekend, goedgekeurd te worden.

13.3Wijze van stemmen

Elke afgevaardigde van de deelgenoten beschikt over één stem in de algemene vergadering. Hij kan zich krachtens een schriftelijke volmacht laten vertegenwoordigen door een andere afgevaardigde van dezelfde deelgenoot. Een afgevaardigde kan slechts één andere afgevaardigde vertegenwoordigen.

De algemene vergadering kan slechts geldig beraadslagen en besluiten als de meerderheid van de afgevaardigden aanwezig is. Indien dit aanwezigheidsquorum niet wordt bereikt, wordt binnen de maand een nieuwe algemene vergadering bijeengeroepen die geldig beslist over de punten die voor de tweede maal op de agenda worden geplaatst, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde afgevaardigden.

De algemene vergadering beslist bij gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen zondes rekening te houden met blanco stemmen of onthoudingen, en zonder afbreuk te doen aan enige bijzondere meerderheid expliciet voorgeschreven hetzij in het OCMW-decreet, hetzij in deze statuten.

Er wordt mondeling gestemd, behalve wanneer het om personen gaat, in welk geval de leden geheim stemmen.

4k MOD 2.2

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 06/08/2014 - Annexes du Moniteur belge Bij staking van de stemmen is de stem van de voorzitter, of bij diens afwezigheid van de persoon die in zijn plaats de vergadering voorzit, doorslaggevend.

Bij het berekenen van de vereiste meerderheid wordt er in geen geval rekening gehouden met de onthoudingen en de blanco of nietige stemmen,

Elke beslissing tot wijziging van de statuten, tot toelating van privaatrechterlijke rechtspersonen als deelgenoot, tot verlenging van de duur van de Vereniging of tot vrijwillige ontbinding van de Vereniging zijn onderworpen aan het goedkeuringstoezicht zoals bepaald in artikel 224 van het OCMW-decreet,

Deze beslissingen alsmede de beslissing tot de toelating van andere dan privaatrechterlijke deelgenoten kunnen slechts genomen worden wanneer alle deelgenoten hiermee vooraf instemmen. Bij een statutenwijziging is deze instemming slechts vereist voor de wijzigingen die een verzwaring van de verplichtingen of de vermindering van de rechten van de deelgenoten teweegbrengen. Tot wijziging van de statuten kan slechts worden besloten indien de wijziging in de oproeping wordt vermeld en indien ten minste de helft van de afgevaardigden aanwezig of vertegenwoordigd zijn op de vergadering. Een wijziging is enkel aangenomen mits een bijzondere meerderheid van twee derde van de ter vergadering geldig uitgebrachte stemmen, blanco stemmen en onthoudingen niet meegerekend, wordt bereikt. Indien op de eerste vergadering minder dan de helft van de afgevaardigden aanwezig of vertegenwoordigd zijn, kan een tweede vergadering bijeengeroepen worden die geldig kan beraadslagen en besluiten ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde afgevaardigden en dit met de voormelde bijzondere meerderheid.

13.4 Wijze waarop de besluiten van de algemene vergadering ter kennis worden gebracht

De beslissingen van de algemene vergadering worden genotuleerd.

De notulen worden, na goedkeuring door de algemene vergadering, ingeschreven in een daartoe bestemd register en ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Afschriften van, of uittreksels uit, de notulen worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Een eensluidend verklaard afschrift van de notulen wordt door de secretaris toegestuurd aan elke deelgenoot van de Vereniging.

Het register met de notulen ligt op de zetel van de Vereniging ter inzage van de afgevaardigden van de deelgenoten. Derde belanghebbenden kunnen aan de secretaris een gemotiveerd schriftelijk verzoek richten teneinde inzage te bekomen van de notulen. De secretaris oordeelt over het gevolg dat aan dergelijk verzoek gegeven dient te worden overeenkomstig de toepasselijke regelgeving.

De secretaris zorgt voor de door de wet voorgeschreven publicaties in het Belgisch Staatsblad.

Art, 14 Bevoegdheid van de algemene vergadering

De algemene vergadering is, conform de bepalingen van het OCMW-decreet en de onderhavige statuten bevoegd voor

" het wijzigen van de statuten,

" de toetreding van nieuwe deelgenoten en de uitsluiting van deelgenoten,

" het bepalen van het aantal beheerders, het benoemen van de niet stemgerechtigde beheerders en het .afzetten van de beheerders en het bepalen van hun bezoldiging, indien een bezoldiging wordt toegekend,

" het goedkeuren van de rekeningen en van het jaarverslag, en het verlenen, bij afzonderlijke stemming, van kwijting aan de beheerders,

" het goedkeuren van de begroting en het jaarplan,

" het aanduiden van de bedrijfsrevisor en het bepalen van diens vergoeding,

" het goedkeuren en wijzigen van het beleidsplan, inclusief het zorgstrategisch plan alsook het oprichten of opheffen van enige dienstentak,

" het ontbinden van de Vereniging, het aanstellen van één of meerdere vereffenaars en het bepalen van hun bevoegdheden en het bepalen van de bestemming van het netto-actief in geval van ontbinding van de Vereniging,

" het verlengen van de duur van de Vereniging,

" alle materies waarin de wet of deze statuten een beslissing van de algemene vergadering vereisen.

Voor de bevoegdheden, haar uitdrukkelijk toegekend door het OCMW-decreet en door de onderhavige

statuten, beraadslaagt de algemene vergadering na advies van de raad van beheer.

De algemene vergadering kan aan de afgevaardigden in de algemene vergadering en aan de leden van de

raad van beheer vergoedingen en presentiegelden toekennen.

Afdeling Il: De raad van beheer

Art. 15 Samenstelling van de raad van beheer

De Vereniging wordt beheerd door een raad van beheer,

Zolang de Vereniging als enige deelgenoot het OCMW Antwerpen telt zal de raad van beheer bestaan uit:

a)beheerders met stemrecht (zes):

-zes beheerders benoemd overeenkomstig de vigerende wetgeving van toepassing op de OCMW's.

b)beheerders met raadgevende stem, zonder stemrecht:

-drie onafhankelijke beheerders met raadgevende stem. De onafhankelijkheidscriteria waaraan zij moeten

beantwoorden zullen worden vastgelegd in het huishoudelijk reglement.

c)de secretaris van het OCMW Antwerpen, met raadgevende stem zonder stemrecht; en

d)de algemeen directeur van de Vereniging, indien er een benoemd werd, met raadgevende stem zonder

stemrecht.

Bovendien kan de raad van beheer voor de behandeling van een welbepaald punt van de dagorde andere

personen toelaten tot de bespreking indien hun aanwezigheid bij beslissing van de raad van beheer genomen

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 06/08/2014 - Annexes du Moniteur belge MOD 2.2

bij gewone meerderheid, als noodzakelijk of nuttig wordt geacht, Deze personen mogen evenwel niet aanwezig zijn bij de beraadslaging en stemming.

Indien nieuwe deelgenoten toetreden tot de Vereniging zal op het moment van hun toetreding over het aantal beheerders en hun vertegenwoordiging in de raad van beheer beslist worden door de algemene vergadering met een bijzondere meerderheid van twee derde van de ter vergadering geldig uitgebrachte stemmen, blanco stemmen en onthoudingen niet meegerekend, De vertegenwoordiging van elke deelgenoot in de raad van beheer van de Vereniging zal in verhouding staan tot ieders inbreng in de Vereniging.

Art, 16 Benoeming, ontslag, afzetting van de beheerders met en zonder stemrecht

De beheerders worden benoemd voor een termijn van zes jaar.

Het mandaat van de beheerder eindigt evenwel vroegtijdig:

" bij persoonlijk ontslag, alsook in geval van overlijden, onbekwaamverklaring en andere gevallen waarin de beheerder niet langer in staat is zijn mandaat uit te voeren;

" voor de beheerders met stemrecht in de raad van beheer: van rechtswege bij het ophouden van het mandaat van de afgevaardigde; Dit zal o.m, het geval zijn ten gevolge van de installatie van een nieuwe OCMW-raad;

" in geval van ontslag door de algemene vergadering. Dit ontslag kan besloten worden door de algemene vergadering bij een gewone meerderheid van de ter vergadering geldig uitgebrachte stemmen. Hiertoe kan pas besloten worden na de beheerder voorafgaand behoorlijk te hebben gehoord, voor zover de betrokken beheerder gehoord wenst te worden.

De beheerders oefenen hun mandaat uit tot in hun vervanging werd voorzien, Wanneer een mandaat van beheerder openvalt kan op voordracht van de deelgenoot die door de beheerder werd vertegenwoordigd, een vervanger worden aangeduid. De aldus benoemde beheerder beëindigt het mandaat van diegene die hij vervangt.

Uittredende beheerders zijn herkiesbaar,

De beheerders worden in beginsel en behoudens andersluidende beslissing van de algemene vergadering, niet bezoldigd. De algemene vergadering kan hun presentiegeld toekennen.

Art.17 Voorzitter, ondervoorzitter en secretaris van de raad van beheer

De raad van beheer wordt voorgezeten door de voorzitter van de Vereniging of bij verhindering van de voorzitter, door de ondervoorzitter.

De voorzitter van de raad van beheer wordt uit haar leden verkozen op basis van een akte van voordracht ondertekend door meer dan de helft van de leden van de Algemene Vergadering.

De raad van beheer kiest tussen haar leden een ondervoorzitter bij geheime stemming en met gewone meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen is de jongste kandidaat in jaren verkozen.

De voorzitter van de raad van beheer leidt de activiteiten van de Vereniging en handelt overeenkomstig de bepalingen van het OCMW-decreet en van de statuten en het huishoudelijk reglement.

De voorzitter stelt de agenda voor de raad van beheer op. Hij zorgt voor het voorafgaand onderzoek van de zaken die aan de algemene vergadering en aan de raad van beheer worden voorgelegd. Hij zit de vergaderingen voor, opent en sluit ze.

Bij tijdelijke afwezigheid of verhindering van de voorzitter en van de ondervoorzitter wordt de functie van voorzitter waargenomen door de beheerder die daartoe door de raad van beheer wordt aangeduid. Bij gebrek aan zulke aanduiding wordt de functie van voorzitter tijdelijk waargenomen door het oudste lid in functie van de raad van beheer, of, bij gelijkheid, het oudste lid in jaren van de raad van beheer,

De secretaris van het OCMW Antwerpen neemt van rechtswege de functie van secretaris van de Vereniging waar, Hij verzorgt het secretariaat van de raad van beheer en handelt overeenkomstig de bepalingen van hel OCMW-decreet en van de statuten en het huishoudelijk reglement De secretaris kan deze opdracht, met toelating van de raad van beheer, delegeren aan een personeelslid van de Vereniging of van het OCMW Antwerpen. Indien de toelating niet kan worden gegeven, duidt de raad van beheer de secretaris aan.

Art. 18 Werking van de raad van beheer

De raad van beheer vergadert op de dagen en uren vastgesteld door het huishoudelijk reglement, alsook telkens het belang van de Vereniging dit vereist op oproeping door de voorzitter.

De oproeping tot de raad van beheer geschiedt schriftelijk via gewone brief of via e-mail of faxbericht, dewelke binnen vierentwintig uren wordt bevestigd bij gewone brief, en dient ten minste vijf kalenderdagen voor de dag van de vergadering verstuurd te worden naar alle leden van de raad van beheer. De oproeping vermeldt de plaats, de datum en het exacte tijdstip van de vergadering, alsook aile agendapunten. Voormelde termijn kan worden ingekort in spoedeisende gevallen tot twee kalenderdagen. Het spoedeisend karakter moet in dergelijk geval op gemotiveerde wijze uiteengezet worden in de oproepingsbrief en door de raad van beheer erkend worden.

De agenda wordt opgesteld door de voorzitter van de raad van beheer. Alle voorstellen van agendapunt die ondertekend worden door ten minste drie stemgerechtigde beheerders dienen aan de agenda toegevoegd te worden. De oproepingsbrief wordt ondertekend door de Voorzitter van de raad van beheer of, bij verhindering van de voorzitter, door de ondervoorzitter of diens plaatsvervanger.

Indien de vergadering plaatsvindt zonder voorafgaande bijeenroeping met kennisgeving van de agenda door de voorzitter, kan iedere stemgerechtigde beheerder zich verzetten tegen de behandeling van een onderwerp en wordt dit uitgesteld, tenzij het dringende karakter van het punt erkend wordt door minstens twee derde van de aanwezige stemgerechtigde beheerders.

De voorzitter roept de raad van beheer samen telkens hij dit noodzakelijk acht. Hij is er verder toe gehouden de raad bijeen te roepen op aanvraag van minstens drie stemgerechtigde beheerders.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 06/08/2014 - Annexes du Moniteur belge MOD 2.2

De vergaderingen van de raad van beheer hebben plaats op de zetel van de Vereniging tenzij de voorzitter voor een bepaalde vergadering anders beslist.

I8.1 W ijze van vergaderen

De bijeenkomsten van de raad van beheer worden gehouden met gesloten deuren.

Alle personen die de vergadering bijwonen tekenen de aanwezigheidslijst en vermelden hun hoedanigheid. 18.2Wijze van stemmen

In de vergaderingen van de raad van beheer beschikt elke beheerder met stemrecht over één stem.

De beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van de ter vergadering geldig uitgebrachte stemmen. Bij het berekenen van de meerderheid wordt er in geen geval rekening gehouden met de onthoudingen en de blanco of nietige stemmen, Er wordt mondeling gestemd, behalve wanneer het om personen gaat of op eenvoudig verzoek van een beheerder. In die twee gevallen is de geheime stemming verplicht.

Bij verhindering kan een beheerder schriftelijk volmacht geven aan een ander stemgerechtigde beheerder. Een stemgerechtigde beheerder kan slechts drager zijn van één volmacht.

Bij staking van de stemmen is de stem van de voorzitter, of bij diens afwezigheid van de persoon die in zijn plaats de vergadering voorzit, doorslaggevend,

Er wordt geen rekening gehouden met de onthoudingen en de blanco of nietige stemmen.

Art.19 Bevoegdheid van de raad van beheer

De raad van beheer heeft de meest uitgebreide bevoegdheid om op te treden namens de Vereniging en om aile daden van beheer en beschikking te stellen die de werking van de Vereniging betreffen, met inbegrip van onder meer het vaststellen van de personeelsformatie en de rechtspositieregeling van het personeel, het afsluiten, opzeggen en wijzigen van samenwerkingsakkoorden met deelgenoten van de Vereniging, eros De raad van beheer stelt tevens het huishoudelijk reglement van de Vereniging vast en beslist over eik voorstel tot wijziging van het huishoudelijk reglement.

Alles wat niet uitdrukkelijk en verplichtend wordt voorbehouden aan de voorzitter en/of aan de algemene vergadering door de wet of deze statuten, behoort tot de bevoegdheid van de raad van beheer,

De raad van beheer kan onder zijn verantwoordelijkheid het dagelijks beheer van de Vereniging delegeren aan een algemeen directeur die door de raad van beheer wordt benoemd en geselecteerd omwille van zijn specifieke expertise en ervaring. De raad van beheer beslist over het ontslag van de algemeen directeur na advies van het HRM-comité. De raad van beheer kan tevens een directieteam oprichten waarvan zij de bevoegdheden en de werkingswijze zal vaststellen in het huishoudelijk reglement. De raad van beheer beslist over de samenstelling van het directieteam en de benoeming en ontslag van de leden ervan op voorstel van de algemeen directeur en na advies van het HRM-comité en overeenkomstig de bepalingen van het huishoudelijk reglement. De algemeen directeur zal het directieteam voorzitten en leiden. De algemeen directeur en de overige leden van het directieteam zijn verantwoording verschuldigd aan de raad van beheer,

De raad van beheer, alsook de algemeen directeur en het directieteam binnen hun respectieve bevoegdheden, kunnen bijzondere volmachthouders aanstellen met specifieke bevoegdheden. Voor de delegatie van bevoegdheden wordt steeds een welomschreven en gedetailleerd delegatiebesluit opgesteld waarin wordt aangeduid of de betrokken gedelegeerden alleen dan wel gezamenlijk dienen op te treden.

De raad van beheer beslist over bevoegdheidsdelegaties en enige andere lastgeving, alsook over de beëindiging of wijziging ervan met een gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen.

De raad van beheer richt een FERM-comité en een audit comité op en kan daarnaast andere bijzondere comités, werkgroepen en commissies oprichten teneinde kennis en ervaring in specifieke materies te verzamelen. De bevoegdheden en werking van dergelijke comités wordt vastgelegd in het huishoudelijk reglement.

Art. 20 Vertegenwoordiging van de Vereniging

De Vereniging wordt ten aanzien van derden, in en buiten rechte, rechtsgeldig vertegenwoordigd door:

" Het optreden van de raad van beheer als college; of

" De Voorzitter van de raad van beheer; of

" De Algemeen Directeur voor materies die tot het dagelijks beheer behoren; of

" Twee leden van het directieteam die samen handelend optreden voor materies die tot de bevoegdheid behoren van het directieteam;

" Bijzondere volmachthouders binnen de perken van hun volmacht.

Wat betreft het afsluiten van overeenkomsten met openbare besturen, instellingen of rechtspersonen waarvan de voorzitter de voorzitter van de Vereniging is, zal de Vereniging vertegenwoordigd worden door (I) de Voorzitter samen handelend met de ondervoorzitter, of (ii) de Algemeen Directeur in zoverre de bedoelde overeenkomst binnen het dagelijks beheer ressorteert, of (iii) twee leden van het directiecomité die samen handelend optreden in zoverre het afsluiten van de overeenkomst tot de bevoegdheid behoort van het directiecomité of (iv) door een bijzondere volmachthouder daartoe aangesteld,

Wat betreft het afsluiten van overeenkomsten met openbare besturen, instellingen of rechtspersonen waarvan de voorzitter of de ondervoorzitter, de ondervoorzitter van de Vereniging is, zal de Vereniging vertegenwoordigd worden door (i) de Voorzitter samen handelend met de ondervoorzitter en één andere beheerder, of (ii) de Algemeen Directeur in zoverre de bedoelde overeenkomst binnen het dagelijks beheer ressorteert, of (iii) twee leden van het directiecomité die samen handelend optreden in zoverre het afsluiten van de overeenkomst tot de bevoegdheid behoort van het directiecomité, of (iv) door een bijzondere volmachthouder daartoe aangesteld,

De Voorzitter duidt bij verhindering een lid van de Raad van Bestuur aan om hem/haar te vervangen in zijn/haar vertegenwoordigingsbevoegdheid. Bij gebreke aan zulke aanduiding wordt de functie van Voorzitter

MOD 2.2

i.t.tkk Fr - Vervolg

tijdelijk waargenomen door het jongste lid in functie van de Raad van Beheer of, bij gelijkheid, door het oudste lid in jaren van de Raad van Beheer,

ln het huishoudelijk reglement wordt nader bepaald welke beslissingen en handelingen volgens de raad van beheer tot het dagelijks beheer worden gerekend en welke tot de bevoegdheid van het directiecomité behoren. Art.21 Aansprakelijkheid van de beheerders

Tenzij dwingende andersluidende wettelijke bepalingen kunnen de beheerders niet persoonlijk aansprakelijk gesteld worden voor de verbintenissen aangegaan door de Vereniging. De aansprakelijkheid van de beheerders is beperkt tot de vervulling van de hun gegeven opdracht en tot de in hun beheer bedreven fouten.

Titel V Personeel

Art.22 Het personeel

Bij aanvang van de Vereniging worden de personeelsformatie en de rechtspositieregeling van het personeel vastgesteld met inachtneming van de regels inzake overleg en onderhandeling met de representatieve vakorganisaties voorzien in de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.

Titel VI Financiële en boekhoudkundige regels "

Art.23 Jaarrekening en begrotingen i

Het.firlancieel ; dienstjaar stemt overeen met het kalenderjaan het begint op 1 januari en eindigt op 31 décember van hetzelfde jaar. Het eerste dienstjaar begint op 1 januari 2009.

De` rekeningen van de Vereniging omvatten de balans, de exploitatierekening en de winst- en verliesrekening.

Voor het beheer van de Vereniging en van haar inrichtingen en diensten worden de regelen toegepast van het dubbel boekhouden volgens de wettelijke beschikkingen met betrekking tot de openbare centra voor maatschappelijk welzijn; aanpassingen ten gevolge van het specifieke karakter van de activiteiten worden beslist door de raad van beheer.

Art. 24 Tegemoetkoming van de deelgenoten in de tekorten van de Vereniging

Indien de boekhouding van de Vereniging bij afsluiting een negatief resultaat vertoont, dienen de deelgenoten a rato van hun inbreng, bij te dragen in het tekort, zoals vastgesteld door de raad van beheer. Titel VII Huishoudelijk reglement

Art. 25 Huishoudelijk reglement

De raad van beheer stelt een huishoudelijk reglement op waarin o.m. de regels inzake de bevoegdheden en de werking van de bijzondere comités, het directieteam en de algemeen directeur, worden vastgelegd.

De raad van beheer is bevoegd om bij gewone meerderheid te besluiten tot wijziging van het huishoudelijk reglement Elke wijziging dient vooraf aangekondigd te worden in de agenda.

Titel VIiI Ontbinding

Art, 26 Ontbinding

Tot vrijwillige ontbinding van de Vereniging kan slechts worden besloten indien de beslissing tot ontbinding in de oproeping wordt vermeld en indien ten minste de helft van de afgevaardigden aanwezig of vertegenwoordigd zijn op de vergadering. Het besluit tot ontbinding is enkel aangenomen mits een bijzondere meerderheid van twee derde van de ter vergadering geldig uitgebrachte stemmen, blanco stemmen en onthoudingen niet meegerekend. Indien op de eerste vergadering minder dan de helft van de afgevaardigden aanwezig of vertegenwoordigd zijn, kan een tweede vergadering bijeengeroepen worden die geldig kan beraadslagen en besluiten ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde afgevaardigden en dit met de voormelde bijzondere meerderheid. De beslissing tot ontbinding is onderworpen aan het goedkeuringstoezicht omschreven in het OCMW-decreet.

In geval van ontbinding zal de algemene vergadering één of meerdere vereffenaars aanstellen en hun bevoegdheden bepalen. De door de Vereniging definitief verworven vermogensbestanddelen, de reserves of het kasgeldfonds van de Vereniging zullen bestemd worden ten voordele van de deelgenoten e rato van hun inbreng.

Indien de vereffening van de Vereniging bij afsluiting een negatief resultaat vertoont, dienen de deelgenoten naar rato van hun inbreng, bij te dragen in het tekort, zoals vastgesteld door de vereffenaar cq. het college van vereffenaars,

Titel IX Slotbepalingen

Art. 27 Slotbepaling

Voor alle aangelegenheden die niet uitdrukkelijk door deze statuten worden geregeld zijn de bepalingen van titel VIII, hoofdstuk I van het OCMW-decreet van toepassing.

VOOR ONTLEDEND UITTREKSEL:

(get)

Tegelijk hiermee

neergelegd: - afschrift van de notulen van de algemene vergaderingen

Voor-

bahouden

aan het

Belgisch

Staatsblad

Bijlagen bij het Belgisch Staatsbrul Oh/118L2.014_-_Aunexes du_Moniteur_bdlge

Op de kaatste bkz, van Luik B vermelden : recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)nten) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

22/05/2015
ÿþ MOD 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie

UhlIHhIUUII INI I I~IIIII

" 1503839"

MONITEUR BELGE

15 -05- 2015

BLLCISCH STAATSBLAD

iffic

Ondernemingsnr : 0809.699.184

Benaming

(voluit) : ZORGBEDRI.JF OCMW ANTWERPEN vereniging naar publiek

recht

(verkort) :

Rechtsvorm : vereniging naar publiek recht

Zetel : 2018 Antwerpen, Ballaarstraat 35

Onderwerp akte : WIJZIGING NAAM - NEERLEGGING NIEUWE TEKST STATUTEN

ingevolge besluit van de algemene vergadering van het "Zorgbedrijf OCMW Antwerpen Vereniging naar publiek recht', genomen op 25 september 2014 werd de naam gewijzigd in "Zorgbedrijf Antwerpen."

De nieuwe tekst van de statuten luidt als volgt:

Titel I - Benaming, juridische vorm, zetel, duur

Art.1 Benaming van de Vereniging

De vereniging draagt als naam "Zorgbedrijf Antwerpen", hierna tevens aangeduid als de "Vereniging".

Al de akten, facturen, aankondigingen, publicaties en andere stukken uitgaande van de Vereniging vernielden de benaming van de Vereniging met, onmiddellijk daarvoor of daarna leesbaar en voluit geschreven: "Vereniging onderworpen aan het decreet van 19 december 2008.

Art.2 Juridische vorm

De Vereniging neemt de vorm aan van een vereniging overeenkomstig de bepalingen van Titel VIM, hoofdstuk I van het decreet betreffende de organisatie van de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn van 19 december 2008 (hierna het "OCMW-decreet").

De Vereniging bezit rechtspersoonlijkheid. Overeenkomstig artikel 219 van het OCMW-decreet wordt de Vereniging in de gevallen waarin het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn geheel of gedeeltelijk een erkenning, vergunning of subsidiëring kan verkrijgen voor het verkrijgen van deze erkenning, vergunning of subsidiering met een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn gelijkgesteld. Zij kan, onder meer, onder dezelfde voorwaarden als de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, subsidies van de openbare besturen en schenkingen en legaten ontvangen alsmede leningen aangaan.

Art.3 Zetel van de Vereniging

De maatschappelijke zetel van de Vereniging is gevestigd te 2018 Antwerpen aan de Ballaarstraat nr. 35 (gerechtelijk arrondissement Antwerpen).

De zetel mag naar een andere plaats warden overgebracht biij beslissing van de algemene vergadering die wordt bekendgemaakt in de bijlage tot het Belgisch Staatsblad.

Art.4 Duur van de Vereniging

De Vereniging wordt opgericht voor een termijn van dertig opeenvolgende jaren, ingaande op 1 januari 2009 en dewelke, behoudens verlenging, verstrijkt op 31 december 2039 om 24u00.

Indien de algemene vergadering de duur van de Vereniging wenst te verlengen, moet zij hiertoe een beslissing nemen uiterlijk in het eerste semester van het negenentwintigste jaar en moet tevens vooraf de instemming warden bekomen van alle deelgenoten onverminderd het decretaal goedkeuringstoezicht.

De Vereniging is van rechtswege ontbonden bij het verstrijken van haar duurtijd indien de verlenging niet vooraf beslist en goedgekeurd werd.

De Vereniging mag verbintenissen aangaan die haar duur te boven gaan mits ze deze verbintenissen financieel kan nakomen, zodanig dat de ontbinding en de vereffening van de Vereniging er niet door wordt bemoeilijkt.

Titel Il - Doel van de Vereniging

Art. 5 Doelomschrijving

De Vereniging heeft tot doel:

Het organiseren van activiteiten, van welke aard en onder welke vorm dan ook. die het mogelijk maken om een gepaste, kwaliteitsvolte en toegankelijke dienstverlening en/of huisvesting te verlenen aan kwetsbare en zorgbehoevende personen en/of gezinnen.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 22/05/2015 - Annexes du Moniteur belge MOn 2.2

Hieronder wordt, onder meer, verstaan de inrichting, het beheer, de coördinatie, het optimaliseren en de exploitatie van instellingen en diensten voor woon en zorg, opvang en verzorging van bejaarden en van zorgbehoevende personen in het algemeen. Hiertoe zal de Vereniging één of meer inrichtingen kunnen oprichten, beheren en exploiteren, de oprichting van gelijkaardige diensten in de hand kunnen werken, de goede organisatie en de samenwerking ervan kunnen bevorderen en coördineren en, in het algemeen, alle initiatieven kunnen nemen of steunen die bejaarden en andere zorgbehoevende personen ten goede komen.

De Vereniging kan activiteiten opstarten, zoals, onder meer zonder hiertoe beperkt te zijn, het uitbaten van rust- en verzorgingstehuizen, rustoordbedden, serviceflats, het organiseren van dienstencentra, thuisdiensten, het aanbieden van alle mogelijke ondersteunende en faciliterende activiteiten, het beheren van jeugdinstellingen, een nursing home. de organisatie van diensten inzake kort verblijf en dagverzorging enz.. Zij kan tevens participeren in projecten die verband houden met de realisatie, de inrichting, het beheer, de optimalisatie of de exploitatie van instellingen of diensten voor woon- en welzijnzorg en de hiervoor vermelde activiteiten. Aile activiteiten in het kader van de dienstencheques kunnen worden uitgeoefend, o.a.: schoonmaken van de woning met inbegrip van de ramen, wassen en strijken, kleine occasionele naaiwerken, bereiden van maaltijden, boodschappendienst, centrale voor minder-mobiele of bejaarde personen en strijken buiten het huis van de gebruiker... (niet limitatief)"-

Zij kan alle handelingen stellen die rechtsreeks of onrechtstreeks betrekking hebben op, of bijdragen tot, haar doel, met inbegrip van bijkomstige commerciële en winstgevende activiteiten binnen de grenzen van wat wettelijk is toegelaten en waarvan de opbrengsten te allen tilde zullen worden aangewend voor de verwezenlijking en ondersteuning van haar publieke, niet-winstgevende doelstellingen. Zij kan haar medewerking verlenen en deelnemen aan iedere activiteit die met haar doel overeenstemt en deze steunen of daarvoor middelen ter beschikking stellen. Zij kan alleen of met andere verenigingen, vzw's en andere rechtspersonen oprichten en erin participeren binnen het wettelijk kader dat op haar van toepassing is. Zij kan tevens mandaten uitoefenen ais lid, bestuurder, vereffenaar, enz. in rechtspersonen waarin zij participeert of op andere wijze betrokken is.

De Vereniging moet haar doelstelling organiseren door aan elke zorgbehoevende die zich aanmeldt de nodige kwalitatieve woon- en welzijnzorg tegen de beste kostprijs aan te bieden, met respect voor zijn/haar ideologische, filosofische of godsdienstige overtuiging.

Titel lil Deelgenoten: toetreding, uittreding, uitsluiting, inbreng

Art.6 Deelgenoten

De Vereniging telt bij haar oprichting één deelgenoot, dit is het OCMW van de Stad Antwerpen (hierna "OCMW Antwerpen"). Op de zetel van de Vereniging zal door toedoen van de raad van beheer een register van de deelgenoten worden bijgehouden waarin de gegevens van de deelgeno(o)t(en) worden ingeschreven. Alle beslissingen inzake toetreding, uittreding en uitsluiting van deelgenoten worden in het register ingeschreven.

Art. 7 Toetreding

Na de oprichting kunnen nieuwe deelgenoten toetreden tot de Vereniging. De toetredende deelgenoten worden aanvaard bij beslissing van de algemene vergadering dewelke met een bijzondere meerderheid van twee derde van de ter vergadering geldig uitgebrachte stemmen, blanco stemmen en onthoudingen niet meegerekend, genomen dient te worden, (middels de dan verplichte aanpassing van de statuten) onder voorbehoud van de nodige adviezen, goedkeuringen en machtigingen.

Het lidmaatschap van de Vereniging is uitsluitend voorbehouden aan openbare centra voor maatschappelijk welzijn, andere openbare besturen of verenigingen zonder winstoogmerk.

indien andere rechtspersonen tot de Vereniging toetreden, wordt over hun inbreng beslist door de algemene vergadering.

Bij toetreding van nieuwe leden wordt in een afzonderlijke akte een overeenkomst gesloten betreffende de rechten die de leden van de Vereniging kunnen laten gelden op de inbrengen die zij zouden gedaan hebben bij de toetreding tot de Vereniging of tijdens hun deelgenootschap.

Art.8 Uittredinglontslag!verval van lidmaatschap

Het lidmaatschap van de Vereniging eindigt door uittreding, ontslag, verval van lidmaatschap of uitsluiting. 8.1. uittreding/ontslag

Elke deelgenoot kan uit de Vereniging treden door zijn ontslag in te dienen bij de raad van beheer. Indien de Vereniging slechts één deelgenoot telt, is zij van rechtswege ontbonden bij de uittreding van die enige deelgenoot.

De deelgenoot die uit de Vereniging wenst te treden deelt dit aan de raad van beheer mee bij een ter post aangetekende brief.

ln dit geval zal de deelgenoot na een opzegtermijn van minstens twaalf maanden van rechtswege ophouden deel uitte maken van de Vereniging.

8.2 verlies van rechtspersoonlijkheid

in geval van verlies van rechtspersoonlijkheid van een lid of een wezenlijke reorganisatie, beslist de algemene vergadering, met een bijzondere meerderheid van twee derde van de ter vergadering geldig

uitgebrachte stemmen, blanco stemmen en onthoudingen niet meegerekend, of de rechtsopvolger van het betrokken lid als lid wordt aanvaard, volgens welke modaliteiten het lidmaatschap kan overgedragen worden, dan wel of het lidmaatschap vervalt.

8.3 uitsluiting

Over de uitsluiting wordt, bij gemotiveerd bestuit, beslist door de algemene vergadering, met een bijzondere meerderheid van twee derde van de ter vergadering geldig uitgebrachte stemmen, blanco stemmen en onthoudingen niet meegerekend. De betrokken deelgenoot dient voorafgaand behoorlijk opgeroepen en gehoord te worden.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 22/05/2015 - Annexes du Moniteur belge M00 2.2

Art.9 Vergoedingen bij uittreding of ontslag

Een ontslag nemend, vervallen verklaard of uitgesloten lid kan nooit aanspraak maken op enig aandeel in het vermogen, de reserves of het kasgetdfonds van de Vereniging,

Dit lid kan evenmin de teruggave eisen van enige bijdrage.

Het lid heeft wel recht op de teruggave van zijn inbreng in de Vereniging of van de tegenwaarde ervan,

overeenkomstig de modaliteiten die werden overeengekomen op het moment dat de inbreng werd verricht. Art.10 inbreng:

De inbreng van de deelgenoot OCMW Antwerpen in de Vereniging, dewelke geschiedt met ingang vanaf 1 januari 2009, omvat de gehele exploitatie van haar woonzorg gerelateerde diensten per 31 december 2008, en kan als volgt worden omschreven:

10.1 Onroerende goederen

Het OCMW Antwerpen zal de onroerende goederen alsook desgevallend de zakelijke rechten op onroerende goederen gerelateerd aan de exploitatie van (I) de rust- en verzorgingstehuizen, rustoordbedden en de service flats opgelijst in bijlage 1 en (ii) de overige diensten opgelijst in bijlage 2, inbrengen in de Vereniging voor een initiële periode van dertig jaar. Deze termijn gaat in op 1 januari 2009.

De periode gedurende dewelke de hiervoor genoemde onroerende goederen worden ingebracht zal automatisch verlengd worden in geval van verlenging van de duurtijd van de Vereniging voor een periode gelijk aan de periode waarvoor de duurtijd van de Vereniging werd verlengd.

Bij ontbinding van de Vereniging of beëindiging van het deelgenootschap van het OCMW Antwerpen zullen de onroerende goederen, alsmede alle eventuele opstallen en meerwaarden zonder vergoeding terugkeren naar het OCMW Antwerpen.

Van de onroerende inbreng wordt een staat opgemaakt op basis van de boekhoudkundige waarde per 31 december 2008. Deze staat bevat de beschrijving van de onroerende goederen, de eigendomsoorsprong, de hypothecaire toestand, gebeurlijke erfdienstbaarheden en desgevallend dwingende voorschriften, verordeningen en reglementen van stedenbouwkundige aard die betrekking hebben op het bouwen op de goederen of het verbouwen van de goederen.

De Vereniging zal niet gerechtigd zijn om, zonder voorafgaande goedkeuring van het OCMW Antwerpen, de attributen van het eigendomsrecht en/of van het zakelijk recht van de ingebrachte onroerende goederen te vervreemden, noch om de ingebrachte goederen of de zakelijke rechten erop te bezwaren of de bestemming ervan te wijzigen, De verdere modaliteiten en voorwaarden van de inbreng zullen vastgelegd worden in de overeenkomst bedoeld in artikel 10.6.

10.2Roerende goederen

Het OCMW Antwerpen brengt alle roerende goederen, zowel materiële als immateriële, met inbegrip van de daaraan verbonden rechten, zoals, onder meer, erkenningen en subsidieregelingen die, per 31 december2008, betrekking hebben op de uitbating van (i) de rust- en verzorgingstehuizen, rustoordbedden en de service flats opgelijst in bijlage I en (ii) de overige diensten opgelijst in bijlage 2, in.

Per 31 december 2008 zal een eindbalans opgesteld worden van de exploitatie van het "zorgbedrijf door het OCMW Antwerpen. Specifiek wat betreft de provisies inzake herstellingen aan het onroerend patrimonium en inzake de vergrijzingproblematiek, wordt bepaald dat deze volgens een verdeelsleutel in onderling akkoord vast te stellen tussen het OCMW Antwerpen en de Vereniging zullen worden verdeeld.

10.3Schuldvorderingen, schulden, betwistingen en latenties

Alle schuldvorderingen met betrekking tot de exploitatie vanaf 1 januari 2009 van (i) de rust- en verzorgingstehuizen, de rustoordbedden en de service flats opgelijst in bijlage 1 en (ii) de overige diensten opgelijst in bijlage 2, zullen voor rekening van de Vereniging komen. Alle schuldvorderingen met betrekking tot de exploitatie van (I) de rust- en verzorgingstehuizen, de rustoordbedden en de service fiats opgelijst in bijlage 1 en (ii) de overige diensten opgelijst In bijlage 2, voor de periode tot en met 31 december 2006 en die blijken uit de hierboven vernielde eindbalans per 31 december 2008, zullen daarentegen voor rekening van het OCMW Antwerpen blijven.

Alle schulden voor de periode tot en met 31 december 2008 die betrekking hebben op de exploitatie van (i) de rust- en verzorgingstehuizen, de rustoordbedden en de service flats opgelijst in bijlage 1 en (ii) de overige diensten opgelijst in bijlage 2, zullen voor rekening van het OCMW Antwerpen blijven. Alle schulden voor de periode vanaf 1 januari 2009 die betrekking hebben op de exploitatie van (1) de rust- en verzorgingstehuizen, de rustoordbedden en de service flats opgelijst in bijlage 1 en (ii) de overige diensten opgelijst in bijlage 2, zullen voor rekening van de Vereniging zijn.

Aile betwistingen en latenties die betrekking hebben op de exploitatie van (i) de rust- en verzorgingstehuizen, de rustoordbedden en de service flats opgelijst in bijlage 1 en (ii) de overige diensten opgelijst ln bijlage 2, en waarvan de oorzaak teruggaat tot de periode na 1 januari 2009 zullen voor rekening van de Vereniging zijn. Alle betwistingen en latenties die betrekking hebben op de exploitatie van 0) de rust- en verzorgingstehuizen, de rustoordbedden en de service flats opgelijst in bijlage 1 en (ii) de overige diensten opgelijst in bijlage 2, en waarvan de oorzaak teruggaat tot de periode vóór 1 januari 2009 zullen voor rekening van het OCMW Antwerpen blijven. Het OCMW Antwerpen en de Vereniging zullen in de overeenkomst bedoeld in artikel 10.6 een regeling opnemen voor lopende aanbestedingsdossiers, waarvan het voorwerp wordt ingebracht in de Vereniging, en de daaraan gerelateerde betwistingen, waarbij het OCMW Antwerpen zal blijven optreden als aanbestedende overheid.

Het OCMW Antwerpen en de Vereniging zullen nauw samenwerken en elkaar alle nodige ondersteuning verlenen bij de transitie betreffende de inning van de schuldvorderingen, de verwerking van de schulden en de beheersing en opvolging van de betwistingen en latenties gerelateerd aan de exploitatie van het zorgbedrijf.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 22/05/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOD22

Het OCMW Antwerpen en de Vereniging zullen in onderling akkoord afwijkingen kunnen voorzien op de hierboven vermelde principes wanneer in het kader van een optimale exploitatie van het zorgbedrijf dergelijke afwijkingen aangewezen zouden blijken.

Het OCMW Antwerpen zal zorg dragen voor de naleving van artikel 1690 van het Burgerlijk Wetboek inzake de kennisgeving te verrichten aan de gecedeerde schuldenaar wat betreft de overdracht van schuldvorderingen en desgevallend, voor wat betreft de overdracht van schulden, het akkoord verzoeken van de gecedeerde schuldeiser.

10.40vereenkomsten

Het OCMW Antwerpen brengt alle overeenkomsten, die, per 31 december 2008, betrekking hebben op de exploitatie van (i) de rusthuizen, de rustoordbedden en de service flats opgelijst in bijlage 1 en (ii) de overige diensten opgelijst in bijlage 2, in. Het OCMW Antwerpen zal een gedetailleerde lijst opstellen van de overeenkomsten die aldus worden ingebracht.

Het OCMW Antwerpen zal, in dit verband, zorg dragen voor de naleving van artikel 1690 van het Burgerlijk Wetboek en de goedkeuring verzoeken van de medecontractanten waar vereist. Indien deze goedkeuring niet bekomen zou worden zullen voor zover mogelijk de bedoelde overeenkomsten in naam van het OCMW Antwerpen maar voor rekening van de Vereniging verder uitgevoerd worden of zal een gelijkaardige praktische regeling uitgewerkt warden tussen het OCMW Antwerpen en de Vereniging.

10.5Personeelsleden

Aile rechten en verplichtingen die ontstaan vanaf 1 januari 2009 t.a.v. de personeelsleden van het OCMW Antwerpen die, per 31 december 2006, verbonden zijn aan de exploitatie van (i) de rust- en verzorgingstehuizen, de rustoordbedden en de service flats opgelijst in bijlage 1 en (ii) de overige diensten opgelijst in bijlage 2, zullen worden overgenomen door de Vereniging. Overeenkomstig artikel 229 par.2 van het OCMW-decreet zullen de overgenomen personeelsleden de bezoldiging en de geldelijke anciënniteit behouden die zij zullen hebben op datum van overname door de Vereniging of zouden bekomen hebben indien zij in hun dienst van herkomst het ambt dat zij op het ogenblik van de overname zullen bekleden verder hadden uitgeoefend.

10.6 Algemeen

Er zal een overeenkomst worden opgesteld tussen het OCMW Antwerpen en de Vereniging waarbij de voorwaarden en modaliteiten van de hierboven onder 10.1 tot en met 10.5 beschreven inbreng van het OCMW Antwerpen zullen worden vastgelegd, alsook de rechten van het OCMW Antwerpen m.b.t. haar inbreng in geval van beëindiging van haar deelgenootschap of bij ontbinding van de Vereniging. In het kader van een mogelijke verdere verzelfstandiging van de woonzorg gerelateerde diensten kent het OCMW Antwerpen aan de Vereniging het recht toe om de onderdelen van de hierboven beschreven inbreng, via een besluit van haar raad van beheer, op haar beurt in te brengen of ter beschikking te stellen van de eventueel in de toekomst nog op te richten verder verzelfstandigde entiteiten waarin het OCMW Antwerpen enfof de Vereniging desgevallend zullen participeren, op voorwaarde dat de verplichtingen die voor de Vereniging voortvloeien uit de modaliteiten en voorwaarden van de inbreng zoals opgenomen in deze statuten en in de in dit artikel bedoelde overeenkomst worden onderschreven door de bedoelde verzelfstandigde entiteiten.. Enige wijziging aan de modaliteiten en voorwaarden van de inbreng zoals opgenomen in deze statuten en in de in dit artikel bedoelde overeenkomst behoeft de goedkeuring van de Raad voor maatschappelijk welzijn van het OCMW Antwerpen en de goedkeuring van de Vereniging. De goedkeuring vanwege de Vereniging dient gegeven te worden krachtens een beslissing van de algemene vergadering dewelke met een bijzondere meerderheid van twee derde van de ter vergadering geldig uitgebrachte stemmen, blanco stemmen en onthoudingen niet meegerekend, genomen dient te worden.

Indien andere rechtspersonen tot de Vereniging toetreden wordt, samen met hun toetreding, over hun inbrengen en bijdragen beslist door de algemene vergadering, met een bijzondere meerderheid van twee derde van de ter vergadering uitgebrachte stemmen, blanco stemmen en onthoudingen niet meegerekend.

Titel 1V - De organen van de Vereniging

Afdeling 1: De algemene vergadering

Art. 11. Samenstelling van de algemene vergadering:

De algemene vergadering is samengesteld uit de afgevaardigden van de deelgenoten.

Het OCMW Antwerpen wordt in de algemene vergadering van de Vereniging vertegenwoordigd door de voltallige Raad voor maatschappelijk welzijn (ook genoemd de OCMW-raad) van het OCMW Antwerpen, samengesteld conform artikel 6§1 van het OCMW Decreet. Het mandaat van de afgevaardigden van het OCMW Antwerpen neemt een einde bij de installatie van een nieuwe Raad voor maatschappelijk welzijn, waarvan de leden dan de afgevaardigden van het OCMW Antwerpen in de algemene vergadering van de Verenging zullen zijn. Bovendien Kan het OCMW Antwerpen steeds een afgevaardigde vervangen, per aangetekend schrijven te richten aan de Voorzitter van de Vereniging.

In geval van toetreding van nieuwe deelgenoten tot de Vereniging zal het aantal afgevaardigden van elke deelgenoot in de algemene vergadering worden vastgesteld door de algemene vergadering van de Vereniging met een bijzondere meerderheid van minstens twee derde van de ter vergadering geldig uitgebrachte stemmen, blanco stemmen en onthoudingen niet meegerekend. Het aantal afgevaardigden wordt bepaald in verhouding tot ieders inbreng in de Vereniging.

De vergadering mag eveneens bijgewoond worden, voor advies over bepaalde punten, door andere personen, wier aanwezigheid bij beslissing van de algemene vergadering bij gewone meerderheid genomen als noodzakelijk of nuttig wordt geacht. Zij mogen evenwel niet aanwezig zijn bij de beraadslaging en stemming zelf.

Art. 12 Voorzitter, ondervoorzitter en secretaris

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 22/05/2015 - Annexes du Moniteur belge MOD 2.2

De algemene vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van beheer of, bij verhindering van de voorzitter, door de ondervoorzitter, benoemd zoals voorzien in artikel 17.

Bij tijdelijke afwezigheid of verhindering van de voorzitter en de ondervoorzitter, wordt de algemene vergadering voorgezeten door het lid van de algemene vergadering dat door de voorzitter wordt aangewezen. Bij gebrek aan zo een aanwijzing duidt de algemene vergadering onder zijn leden een plaatsvervanger aan en wordt, zo nodig, in afwachting van die aanduiding, het ambt van voorzitter waargenomen door de jongste afgevaardigde in jaren.

De secretaris van het OCMW Antwerpen neemt het secretariaat van de algemene vergadering waar en woont de algemene vergadering bij zonder stemrecht. De secretaris kan deze opdracht, met toelating van de algemene vergadering, delegeren aan een personeelslid van de Vereniging of van het OCMW Antwerpen. Indien de toelating niet kan worden gegeven, duidt de algemene vergadering de secretaris aan,

Art. 13 Werking van de algemene vergadering:

13.1 Wijze van vergadering

De algemene vergadering vergadert in principe halfjaarlijks teneinde te beraadslagen over o.m. de goedkeuring van de rekeningen van het afgelopen boekjaar (wat dient te gebeuren uiterlijk op 1 mei van het volgende boekjaar) en van de begroting van het volgende boekjaar (wat dient te gebeuren uiterlijk 31 december van het vorige boekjaar). De raad van beheer brengt op de jaarlijkse algemene vergadering verslag uit over de werkzaamheden van de Vereniging.

De algemene vergadering kan door de raad van beheer bijeengeroepen worden telkens dit noodzakelijk blijkt.

De algemene vergaderingen hebben plaats op de zetel van de Vereniging of op een door de raad van beheer bepaalde plaats.

De bijeenkomsten van de algemene vergadering worden gehouden met gesloten deuren.

13.2Wijze van bijeenroeping

De algemene vergadering wordt bijeengeroepen door de raad van beheer. Zij dient tevens bijeengeroepen te worden indien een schriftelijk verzoek daartoe wordt gericht aan de raad van beheer, ondertekend door minstens een derde der afgevaardigden, De oproeping tot de algemene vergaderingen geschiedt schriftelijk via gewone brief of via e-mail of fax-bericht, dewelke binnen de twee kalenderdagen wordt bevestigd bij gewone brief, en dient ten minste tien kalenderdagen voor de dag van de vergadering verstuurd te worden naar aile afgevaardigden in de algemene vergadering van elke deelgenoot. De oproeping vermeldt de plaats, de datum en het exacte tijdstip van de vergadering, alsook alle agendapunten. Voormelde termijn kan in spoedeisende gevallen herleid worden tot vijf kalenderdagen. Het spoedeisend karakter moet in dergelijk geval op gemotiveerde wijze uiteengezet worden in de oproepingsbrief en door de algemene vergadering erkend worden.

De agenda wordt opgesteld door de raad van beheer. Alle voorstellen van agendapunt die ondertekend worden door ten minste één derde der afgevaardigden dienen aan de agenda toegevoegd te worden. De oproepingsbrief wordt ondertekend door de voorzitter van de raad van beheer of, bij verhindering van de voorzitter, door de ondervoorzitter of diens plaatsvervanger.

De algemene vergadering beslist over de punten vermeld op de agenda. De algemene vergadering mag enkel beraadslagen over de punten die op de agenda staan behalve in uitzonderlijke gevallen wanneer bijzondere omstandigheden een onmiddellijke beslissing vergen over een punt dat niet op de agenda voorkwam. Dergelijke bijzondere omstandigheden dienen in de notulen op gemotiveerde wijze uiteengezet te worden en dienen met een bijzondere meerderheid van twee derde van de ter vergadering geldig uitgebrachte stemmen, blanco stemmen en onthoudingen niet meegerekend, goedgekeurd te worden.

13.3Wijze van stemmen

Elke afgevaardigde van de deelgenoten beschikt over één stem in de algemene vergadering. Hij kan zich krachtens een schriftelijke volmacht laten vertegenwoordigen door een andere afgevaardigde van dezelfde deelgenoot. Een afgevaardigde kan slechts één andere afgevaardigde vertegenwoordigen.

De algemene vergadering kan slechts geldig beraadslagen en besluiten ais de meerderheid van de afgevaardigden aanwezig is. Indien dit aanwezigheidsquorum niet wordt bereikt, wordt binnen de maand een nieuwe algemene vergadering bijeengeroepen die geldig beslist over de punten die voor de tweede maa! op de agenda warden geplaatst, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde afgevaardigden.

De algemene vergadering beslist bij gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen zonder rekening te houden met blanco stemmen of onthoudingen, en zonder afbreuk te doen aan enige bijzondere meerderheid expliciet voorgeschreven hetzij in het OCMW-decreet, hetzij in deze statuten.

Er wordt mondeling gestemd, behalve wanneer het om personen gaat, in welk geval de leden geheim stemmen.

Bij staking van de stemmen is de stem van de voorzitter, of bij diens afwezigheid van de persoon die in zijn plaats de vergadering voorzit, doorslaggevend.

Bij het berekenen van de vereiste meerderheid wordt er in geen geval rekening gehouden met de onthoudingen en de blanco of nietige stemmen.

Elke beslissing tot wijziging van de statuten, tot toelating van privaatrechterlijke rechtspersonen als deelgenoot, tot verlenging van de duur van de Vereniging of tot vrijwillige ontbinding van de Vereniging zijn onderworpen aan het goedkeuringstoezicht zoals bepaald in artikel 224 van het OCMW-decreet.

Deze beslissingen alsmede de beslissing tot de toelating van andere dan privaatrechterlijke deelgenoten kunnen slechts genomen worden wanneer aile deelgenoten hiermee vooraf instemmen. Bij een statutenwijziging is deze instemming slechts vereist voor de wijzigingen die een verzwaring van de verplichtingen of de vermindering van de rechten van de deelgenoten teweegbrengen. Tot wijziging van de

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 22/05/2015 - Annexes du Moniteur belge MOD 2.2

statuten kan slechts worden besloten indien de wijziging in de oproeping wordt vermeld en indien ten minste de helft van de afgevaardigden aanwezig of vertegenwoordigd zijn op de vergadering, Een wijziging is enkel aangenomen mits een bijzondere meerderheid van twee derde van de ter vergadering geldig uitgebrachte stemmen, blanco stemmen en onthoudingen niet meegerekend, wordt bereikt. Indien op de eerste vergadering minder dan de helft van de afgevaardigden aanwezig of vertegenwoordigd zijn, kan een tweede vergadering bijeengeroepen worden die geldig kan beraadslagen en besluiten ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde afgevaardigden en dit met de voormelde bijzondere meerderheid.

13.4 Wijze waarop de besluiten van de algemene vergadering ter kennis worden gebracht

De beslissingen van de algemene vergadering worden genotuleerd.

De notulen worden, na goedkeuring door de algemene vergadering, ingeschreven in een daartoe bestemd register en ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Afschriften van, of uittreksels uit, de notulen worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Een eensluidend verklaard afschrift van de notulen wordt door de secretaris toegestuurd aan elke deelgenoot van de Vereniging.

Het register met de notulen ligt op de zetel van de Vereniging ter inzage van de afgevaardigden van de deelgenoten. Derde belanghebbenden kunnen aan de secretaris een gemotiveerd schriftelijk verzoek richten teneinde inzage te bekomen van de notulen. De secretaris oordeelt over het gevolg dat aan dergelijk verzoek gegeven dient te worden overeenkomstig de toepasselijke regelgeving,

De secretaris zorgt voor de door de wet voorgeschreven publicaties in het Belgisch Staatsblad.

Art, 14 Bevoegdheid van de algemene vergadering

De algemene vergadering is, conform de bepalingen van het OCMW-decreet en de onderhavige statuten bevoegd voor

.het wijzigen van de statuten,

" de toetreding van nieuwe deelgenoten en de uitsluiting van deelgenoten,

.het bepalen van het aantal beheerders, het benoemen van de niet stemgerechtigde beheerders en het

" afzetten van de beheerders en het bepalen van hun bezoldiging, indien een bezoldiging wordt toegekend,

.het goedkeuren van de rekeningen en van het jaarverslag, en het verlenen, bij afzonderlijke stemming, van

kwijting aan de beheerders,

'Fret goedkeuren van de begroting en het jaarplan,

'het aanduiden van de bedrijfsrevisor en het bepalen van diens vergoeding,

" het goedkeuren en wijzigen van het beleidsplan, inclusief het zorgstrategisch plan alsook het oprichten of

opheffen van enige dienstentak,

.het ontbinden van de Vereniging, het aanstellen van één of meerdere vereffenaars en het bepalen van hun

bevoegdheden en het bepalen van de bestemming van het netto-actief in geval van ontbinding van de

Vereniging,

'het verlengen van de duur van de Vereniging,

'alle materies waarin de wet of deze statuten een beslissing van de algemene vergadering vereisen.

Voor de bevoegdheden, haar uitdrukkelijk toegekend door het OCMW-decreet en door de onderhavige

statuten, beraadslaagt de algemene vergadering na advies van de raad van beheer,

De algemene vergadering kan aan de afgevaardigden in de algemene vergadering en aan de leden van de

raad van beheer vergoedingen en presentiegelden toekennen.

Afdeling II: De raad van beheer

Art. 15 Samenstelling van de raad van beheer

De Vereniging wordt beheerd door een raad van beheer.

Zolang de Vereniging als enige deelgenoot het OCMW Antwerpen telt zal de raad van beheer bestaan uit:

a)beheerders met stemrecht (zes):

-zes beheerders benoemd overeenkomstig de vigerende wetgeving van toepassing op de OCMW's,

b)beheerders met raadgevende stem, zonder stemrecht:

-drie onafhankelijke beheerders met raadgevende stem. De onafhankelijkheidscriteria waaraan zij moeten beantwoorden zullen worden vastgelegd in het huishoudelijk reglement.

c)de secretaris van het OCMW Antwerpen, met raadgevende stem zonder stemrecht; en

d)de algemeen directeur van de Vereniging, indien er een benoemd werd, met raadgevende stem zonder stemrecht.

Bovendien kan de raad van beheer voor de behandeling van een welbepaald punt van de dagorde andere personen toelaten tot de bespreking indien hun aanwezigheid bij beslissing van de raad van beheer genomen bij gewone meerderheid, als noodzakelijk of nuttig wordt geacht. Deze personen mogen evenwel niet aanwezig zijn bij de beraadslaging en stemming.

Indien nieuwe deelgenoten toetreden tot de Vereniging zal op het moment van hun toetreding over het aantal beheerders en hun vertegenwoordiging in de raad van beheer beslist worden door de algemene vergadering met een bijzondere meerderheid van twee derde van de ter vergadering geldig uitgebrachte stemmen, blanco stemmen en onthoudingen niet meegerekend. De vertegenwoordiging van elke deelgenoot in de raad van beheer van de Vereniging zal in verhouding staan tot ieders inbreng in de Vereniging.

Art, 16 Benoeming, ontslag, afzetting van de beheerders met en zonder stemrecht

De beheerders worden benoemd voor een termijn van zes jaar,

Het mandaat van de beheerder eindigt evenwel vroegtijdig:

.bij persoonlijk ontslag, alsook in geval van overlijden, onbekwaamverklaring en andere gevallen waarin de beheerder niet langer in staat is zijn mandaat uit te voeren;

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 22/05/2015 - Annexes du Moniteur belge

MOU 22

.voor de beheerders met stemrecht in de raad van beheer: van rechtswege bij het ophouden van het mandaat van de afgevaardigde; Dit zal o.m. het geval zijn ten gevolge van de installatie van een nieuwe OCMW-raad;

" in geval van ontslag door de algemene vergadering. Dit ontslag kan besloten worden door de algemene vergadering bij een gewone meerderheid van de ter vergadering geldig uitgebrachte stemmen. Hiertoe kan pas besloten worden na de beheerder voorafgaand behoorlijk te hebben gehoord, voor zover de betrokken beheerder gehoord wenst te worden.

De beheerders oefenen hun mandaat uit tot in hun vervanging werd voorzien. Wanneer een mandaat van beheerder openvalt kan op voordracht van de deelgenoot die door de beheerder werd vertegenwoordigd, een vervanger worden aangeduid. De aldus benoemde beheerder beëindigt het mandaat van diegene die hij vervangt.

Uittredende beheerders zijn herkiesbaar.

De beheerders worden in beginsel en behoudens andersluidende beslissing van de algemene vergadering, niet bezoldigd. De algemene vergadering kan hun presentiegeld toekennen.

Art.17 Voorzitter, ondervoorzitter en secretaris van de raad van beheer

De raad van beheer wordt voorgezeten door de voorzitter van de Vereniging of bij verhindering van de voorzitter, door de ondervoorzitter.

De voorzitter van de raad van beheer wordt uit haar leden verkozen op basis van een akte van voordracht ondertekend door meer dan de helft van de leden van de Algemene Vergadering.

De raad van beheer kiest tussen haar leden een ondervoorzitter bij geheime stemming en met gewone meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen is de jongste kandidaat in jaren verkozen.

De voorzitter van de raad van beheer leidt de activiteiten van de Vereniging en handelt overeenkomstig de bepalingen van het OCMW-decreet en van de statuten en het huishoudelijk reglement.

De voorzitter stelt de agenda voor de raad van beheer op. Hij zorgt voor het voorafgaand onderzoek van de zaken die aan de algemene vergadering en aan de raad van beheer worden voorgelegd. Hij zit de vergaderingen voor, opent en stuit ze.

Bij tijdelijke afwezigheid of verhindering van de voorzitter en van de ondervoorzitter wordt de functie van voorzitter waargenomen door de beheerder die daartoe door de raad van beheer wordt aangeduid. Bij gebrek aan zulke aanduiding wordt de functie van voorzitter tijdelijk waargenomen door het oudste lid in functie van de raad van beheer, of, bij gelijkheid, het oudste lid in jaren van de raad van beheer.

De secretaris van het OCMW Antwerpen neemt van rechtswege de functie van secretaris van de Vereniging waar. Hij verzorgt het secretariaat van de raad van beheer en handelt overeenkomstig de bepalingen van hel OCMW-decreet en van de statuten en het huishoudelijk reglement De secretaris kan deze opdracht, met toelating van de raad van beheer, delegeren aan een personeelslid van de Vereniging of van het OCMW Antwerpen. Indien de toelating niet kan worden gegeven, duidt de raad van beheerde secretaris aan.

Art. 18 Werking van de raad van beheer

De raad van beheer vergadert op de dagen en uren vastgesteld door het huishoudelijk reglement, alsook telkens het belang van de Vereniging dit vereist op oproeping door de voorzitter,

De oproeping tot de raad van beheer geschiedt schriftelijk via gewone brief of via e-mail of faxbericht, dewelke binnen vierentwintig uren wordt bevestigd bij gewone brief, en dient ten minste vijf kalenderdagen voor de dag van de vergadering verstuurd te worden naar alle leden van de raad van beheer. De oproeping vermeldt de plaats, de datum en het exacte tijdstip van de vergadering, alsook alle agendapunten. Voormelde termijn kan worden ingekort in spoedeisende gevallen tot twee kalenderdagen. Het spoedeisend karakter moet in dergelijk geval op gemotiveerde wijze uiteengezet worden in de oproepingsbrief en door de raad van beheer erkend worden.

De agenda wordt opgesteld door de voorzitter van de raad van beheer. Alle voorstellen van agendapunt die ondertekend worden door ten minste drie stemgerechtigde beheerders dienen aan de agenda toegevoegd te worden. De oproepingsbrief wordt ondertekend door de Voorzitter van de raad van beheer of, bij verhindering van de voorzitter, door de ondervoorzitter of diens plaatsvervanger.

Indien de vergadering plaatsvindt zonder voorafgaande bijeenroeping met kennisgeving van de agenda door de voorzitter, kan iedere stemgerechtigde beheerder zich verzetten tegen de behandeling van een onderwerp en wordt dit uitgesteld, tenzij het dringende karakter van het punt erkend wordt door minstens twee derde van de aanwezige stemgerechtigde beheerders.

De voorzitter roept de raad van beheer samen telkens hij dit noodzakelijk acht. Hij is er verder toe gehouden de raad bijeen te roepen op aanvraag van minstens drie stemgerechtigde beheerders.

De vergaderingen van de raad van beheer hebben plaats op de zetel van de Vereniging tenzij de voorzitter voor een bepaalde vergadering anders beslist.

18.1 Wijze van vergaderen

De bijeenkomsten van de raad van beheer worden gehouden met gesloten deuren.

Alle personen die de vergadering bijwonen tekenen de aanwezigheidslijst en vermelden hun hoedanigheid. 18.2Wijze van stemmen

In de vergaderingen van de raad van beheer beschikt elke beheerder met stemrecht over één stem.

De beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van de ter vergadering geldig uitgebrachte stemmen. Bij het berekenen van de meerderheid wordt er in geen geval rekening gehouden met de

onthoudingen en de blanco of nietige stemmen. Er wordt mondeling gestemd, behalve wanneer het om personen gaat of op eenvoudig verzoek van een beheerder. In die twee gevallen is de geheime stemming verplicht.

.

, MpD 22

, . Bij verhindering kan een beheerder schriftelijk volmacht geven aan een ander stemgerechtigde beheerder. Een stemgerechtigde beheerder kan slechts drager zijn van één volmacht.

` Bij staking van de stemmen is de stem van de voorzitter, of bij diens afwezigheid van de persoon die In zijn plaats de vergadering voorzit, doorslaggevend.

Y , V. Er wordt geen rekening gehouden met de onthoudingen en de blanco of nietige stemmen.

4 Art.19 Bevoegdheid van de raad van beheer

1. De raad van beheer heeft de meest uitgebreide bevoegdheid om op te treden namens de Vereniging en om alle daden van beheer en beschikking te stellen die de werking van de Vereniging betreffen, met inbegrip van onder meer het vaststellen van de personeelsformatie en de rechtspositieregeling van het personeel, het afsluiten, opzeggen en wijzigen van samenwerkingsakkoorden met deelgenoten van de Vereniging, enz. De raad van beheer stelt tevens het huishoudelijk reglement van de Vereniging vast en beslist over elk voorstel tot wijziging van het huishoudelijk reglement.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 22/05/2015 - Annexes du Moniteur belge Alles wat niet uitdrukkelijk en verplichtend wordt voorbehouden aan de voorzitter en/of aan de algemene vergadering door de wet of deze statuten, behoort tot de bevoegdheid van de raad van beheer.

De raad van beheer kan onder zijn verantwoordelijkheid het dagelijks beheer van de Vereniging delegeren aan een algemeen directeur die door de raad van beheer wordt benoemd en geselecteerd omwille van zijn specifieke expertise en ervaring. De raad van beheer beslist over het ontslag van de algemeen directeur na advies van het HRM-comité. De raad van beheer kan tevens een directieteam oprichten waarvan zij de bevoegdheden en de werkingswijze zal vaststellen in het huishoudelijk reglement. De raad van beheer beslist over de samenstelling van het directieteam en de benoeming en ontslag van de leden ervan op voorstel van de algemeen directeur en na advies van het HRM-comité en overeenkomstig de bepalingen van het huishoudelijk reglement. De algemeen directeur zal het directieteam voorzitten en leiden. De algemeen directeur en de overige leden van het directieteam zijn verantwoording verschuldigd aan de raad van beheer.

De raad van beheer, alsook de algemeen directeur en het directieteam binnen hun respectieve bevoegdheden, kunnen bijzondere volmachthouders aanstellen met specifieke bevoegdheden. Voor de delegatie van bevoegdheden wordt steeds een welomschreven en gedetailleerd delegatiebesluit opgesteld waarin wordt aangeduid of de betrokken gedelegeerden alleen dan wel gezamenlijk dienen op te treden.

De raad van beheer beslist over bevoegdheidsdelegaties en enige andere lastgeving, alsook over de beëindiging of wijziging ervan met een gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen.

De raad van beheer richt een HRM-comité en een audit comité op en kan daarnaast andere bijzondere comités, werkgroepen en commissies oprichten teneinde kennis en ervaring in specifieke materies te verzamelen. De bevoegdheden en werking van dergelijke comités wordt vastgelegd in het huishoudelijk reglement.

Art. 20 Vertegenwoordiging van de Vereniging

De Vereniging wordt ten aanzien van derden, in en buiten rechte, rechtsgeldig vertegenwoordigd door.

" Het optreden van de raad van beheer als college; of

" De Voorzitter van de raad van beheer; of

" De Algemeen Directeur voor materies die tot het dagelijks beheer behoren; of

" Twee leden van het directieteam die samen handelend optreden voor materies die tot de bevoegdheid behoren van het directieteam;

" Bijzondere volmachthouders binnen de perken van hun volmacht.

Wat betreft het afsluiten van overeenkomsten met openbare besturen, instellingen of rechtspersonen waarvan de voorzitter de voorzitter van de Vereniging is, zal de Vereniging vertegenwoordigd worden door (i) de Voorzitter samen handelend met de ondervoorzitter, of (ii) de Algemeen Directeur in zoverre de bedoelde overeenkomst binnen het dagelijks beheer ressorteert, of (iii) twee leden van het directiecomité die samen handelend optreden in zoverre het afsluiten van de overeenkomst tot de bevoegdheid behoort van het directiecomité of (iv) door een bijzondere volmachthouder daartoe aangesteld.

Wat betreft het afsluiten van overeenkomsten met openbare besturen, instellingen of rechtspersonen waarvan de voorzitter of de ondervoorzitter, de ondervoorzitter van de Vereniging is, zal de Vereniging vertegenwoordigd worden door (i) de Voorzitter samen handelend met de ondervoorzitter en één andere beheerder, of (ii) de Algemeen Directeur in zoverre de bedoelde overeenkomst binnen het dagelijks beheer ressorteert, of (iii) twee leden van het directiecomité die samen handelend optreden in zoverre het afsluiten van de overeenkomst tot de bevoegdheid behoort van het directiecomité, of (iv) door een bijzondere volmachthouder daartoe aangesteld.

De Voorzitter duidt bij verhindering een lid van de Raad van Bestuur aan om hem/haar te vervangen in zijn/haar vertegenwoordigingsbevoegdheid. Bij gebreke aan zulke aanduiding wordt de functie van Voorzitter tijdelijk waargenomen door het jongste lid in functie van de Raad van Beheer of, bij gelijkheid, door het oudste lid in jaren van de Raad van Beheer.

In het huishoudelijk reglement wordt nader bepaald welke beslissingen en handelingen volgens de raad van beheer tot het dagelijks beheer worden gerekend en welke tot de bevoegdheid van het directiecomité behoren. Art.21 Aansprakelijkheid van de beheerders

Tenzij dwingende' andersluidende wettelijke bepalingen kunnen de beheerders niet persoonlijk aansprakelijk gesteld worden voor de verbintenissen aangegaan door de Vereniging. De aansprakelijkheid van de beheerders is beperkt tot de vervulling van de hun gegeven opdracht en tot de in hun beheer bedreven fouten.

Titel V Personeel

Art.22 Het personeel

Bij aanvang van de Vereniging worden de personeelsformatie en de rechtspositieregeling van het personeel vastgesteld met inachtneming van de regels inzake overleg en onderhandeling met de representatieve

~ yE~

{ 4

Voor-

tbéhouden

aan het

Belgisch

Staatsblad

M00 2,2

Luik B - vervolg

vakorganisaties voorzien in de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.

Titel VI Financiële en boekhoudkundige regels

Art.23 Jaarrekening en begrotingen

Het financieel dienstjaar stemt overeen met het kalenderjaar: het begint op 1 januari en eindigt op 31 december van hetzelfde jaar. Het eerste dienstjaar begint op 1 januari 2009.

De rekeningen van de Vereniging omvatten de balans, de exploitatierekening en de winst- en verliesrekening.

Voor het beheer van de Vereniging en van haar inrichtingen en diensten worden de regelen toegepast van het dubbel boekhouden volgens de wettelijke beschikkingen met betrekking tot de openbare centra voor maatschappelijk welzijn; aanpassingen ten gevolge van het specifieke karakter van de activiteiten worden beslist door de raad van beheer.

Art. 24 Tegemoetkoming van de deelgenoten in de tekorten van de Vereniging

Indien de boekhouding van de Vereniging bij afsluiting een negatief resultaat vertoont, dienen de deelgenoten a rata van hun inbreng, bij te dragen in het tekort, zoals vastgesteld door de raad van beheer. Titel VII Huishoudelijk reglement

Art. 25 Huishoudelijk reglement

De raad van beheer stelt een huishoudelijk reglement op waarin o.m. de regels inzake de bevoegdheden en de werking van de bijzondere comités, het directieteam en de algemeen directeur, worden vastgelegd.

De raad van beheer is bevoegd om bij gewone meerderheid te besluiten tot wijziging van het huishoudelijk reglement. Elke wijziging dient vooraf aangekondigd te worden In de agenda.

Titel VIII Ontbinding

Art. 26 Ontbinding

Tot vrijwillige ontbinding van de Vereniging kan slechts worden besloten indien de beslissing tot ontbinding in de oproeping wordt vermeld en indien ten minste de helft van de afgevaardigden aanwezig of vertegenwoordigd zijn op de vergadering. Het besluit tot ontbinding is enkel aangenomen mits een bijzondere , meerderheid van twee derde van de ter vergadering geldig uitgebrachte stemmen, blanco stemmen en onthoudingen niet meegerekend. Indien op de eerste vergadering minder dan de helft van de afgevaardigden aanwezig of vertegenwoordigd zijn, kan een tweede vergadering bijeengeroepen worden die geldig kan beraadslagen en besluiten ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde afgevaardigden en dit met de voormelde bijzondere meerderheid. De beslissing tot ontbinding is onderworpen aan het goedkeuringstoezicht omschreven in het OCMW-decreet.

In geval van ontbinding zal de algemene vergadering één of meerdere vereffenaars aanstellen en hun bevoegdheden bepalen. De door de Vereniging definitief verworven vermogensbestanddelen, de reserves of het kasgeldfonds van de Vereniging zullen bestemd worden ten voordele van de deelgenoten a rato van hun inbreng.

Indien de vereffening van de Vereniging bij afsluiting een negatief resultaat vertoont, dienen de deelgenoten naar rato van hun inbreng, bij te dragen in het tekort, zoals vastgesteld door de vereffenaar cq. het college van vereffenaars.

Titel IX Slotbepalingen

Art. 27 Slotbepaling

Voor aile aangelegenheden die niet uitdrukkelijk door deze statuten worden geregeld zijn de bepalingen van titel VIII, hoofdstuk I van het OCMW-decreet van toepassing.

VOOR ONTLEDEND UITTREKSEL:

(get)

Tegelijk hiermee

neergelegd: - afschrift van de notulen van de algemene vergaderingen - gecoördineerde statuten

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 22/05/2015 - Annexes du Moniteur belge

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Coordonnées
ZORGBEDRIJF OCMW ANTWERPEN

Adresse
BALLAARSTRAAT 35 2018 ANTWERPEN 1

Code postal : 2018
Localité : ANTWERPEN
Commune : ANTWERPEN
Province : Anvers
Région : Région flamande