EUROSCIENTIA

Association sans but lucratif


Dénomination : EUROSCIENTIA
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 841.381.958

Publication

09/12/2011
ÿþMOD 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie

A na neerlegging van de akte ter griffie

Voorbehouden aan het Belgisch Staatsblad F ilif I llUll If liii f f IffI II

*11185845*





te

~p ry~ ~~

~~~~

2 9 MY MU

C:7ne

OrldernerYtingsnr : 8~r~ 38.º% qg

BeP9a794CP]g

(vo!uit) : EuroScientia

(verkort) :

Rechtsvorm : Vereniging zonder Winstoogmerk

Zetel : Kattestraat 18, 1741 Wambeek, België

Ougertm'aC~4e :

Statuten van de vereniging EuroScientia

(vzw in oprichting)

1741 Wambeek, Kattestraat 18

12/10/2011

De stichtende leden van onderstaande, alle natuurlijke personen:

Peter Mésáros, Slivková 324, 04415 Niiná My ra, Slowakije

Luc Vierendeels, Kattestraat 18, 1741 Wambeek, België

Arnold Vanhaecke, Rechtstraat 60, 9160 Lokeren, België

HOOFDSTUK I - NAAM, ZETEL, DOEL EN DUUR VAN DE VERENIGING

Artikel 1 - Naam

Een non-profit vereniging (VZVV) wordt hierbij opgericht naar het recht van België met de naam "EuroScientia", hierna te noemen "vereniging". Alle akten, facturen, aankondigingen, publiciteit, brieven, orders en andere documenten uitgegeven door de Vereniging, vermeldt de volledige naam of de afgekorte naam van de vereniging voorafgegaan of gevolgd door de woorden "vereniging zonder winstoogmerk" of "association sans but lucratif' of de afkorting "VZVV" of "ASBL", evenals de aanduiding van de zetel van de vereniging.

De vereniging wordt beheerst door de Belgische Wet van 27 juni 1921, zoals gewijzigd door de Wet van 2 mei 2002, (de 'Wet").

Artikel 2 - Zetel

De maatschappelijke zetel van de vereniging is gevestigd te 1741 Wambeek, Kattestraat 18 het gerechtelijk arrondissement van Brussel. De maatschappelijke zetel kan worden overgedragen naar een andere locatie in het Brussels Gewest door een beslissing van de Algemene Vergadering. De beslissing om de zetel te verplaatsen moet worden gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad .

Artikel 3 - Doel en doelstellingen

De vereniging zonder winstoogmerk heeft als doel het samen brengen van academici, onderzoekers en praktijkmensen voor het delen van kennis, ervaringen en ideeën van hun praktijk werkveld van de wetenschap alsook om de samenwerking tussen individuen, onderzoeksteams, universiteiten en onderzoeksinstellingen te versterken en samen te werken op Europees niveau .

Om dit te bereiken doel, kan de vereniging:

" Publiceren via een open toegang tot online en/of gedrukte tijdschriften in verschillende domeinen van de wetenschap, vooral gericht op Economie en Bedrijfskunde, Management wetenschappen, informatie-en communicatietechnologieën (ICT), Onderwijs, etc.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/12/2011- Annexes du Moniteur belge

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/12/2011- Annexes du Moniteur belge

M0© 2.2

" Publiceren van wetenschappelijke boeken en wetenschappelijke monografieën in verschillende domeinen van de wetenschap. Alle EU lidstaten talen worden geaccepteerd voor publicatie.

" Organiseren van conferenties en workshops in heel Europa over verschillende wetenschappelijke

onderwerpen.

-Organiseren van educatieve activiteiten voor haar leden en derden.

" Het bevorderen van de onderzoeksactiviteiten van haar leden en partnerinstellingen.

De vereniging kan alle activiteiten en opdrachten uitvoeren , zowel in België als in het buitenland, die rechtstreeks of onrechtstreeks bijdragen of het bevorderen van de realisatie van de missie en de doelstellingen.

Artikel 4 - Duur

De vereniging is opgericht voor onbepaalde tijd.

HOOFDSTUK Il - LEDEN

Artikel 5 - Criteria voor het lidmaatschap, categorieën van leden en de rechten en plichten van de leden Het aantal leden van de vereniging is onbeperkt. Het minimum aantal is vastgesteld op drie. De vereniging bestaat uit effectieve leden en toegetreden leden, natuurlijke personen of rechtspersonen wettelijk vastgesteld in overeenstemming met de wetten en voorschriften van toepassing in het land van herkomst. De vereniging bestaat uit ten minste drie volle leden.

De effectieve leden betalen een bijdrage, met uitzondering van de voorzitter van EuroScientia vzw, en de stichtende leden. Het bijdrage wordt maximaal 500 euro per jaar voor effectieve leden. De Algemene Vergadering stelt de vergoeding vast, deze mag niet de 500 EUR overschrijden.

Effectieve leden hebben het recht om deel te nemen in de Algemene Vergadering, om hun mening te uiten en te stemmen.

Toegetreden leden betalen geen bijdrage. Zij hebben het recht om deel te nemen aan de vergaderingen van de Algemene Vergadering en om hun mening te geven. Ze hebben geen stemrecht.

Gecoöpteerde leden hebben dezelfde rechten als toegetreden leden.

Artikel 6 - Register van de effectieve leden

Een register met een up-to-date lijst van effectieve leden van de vereniging zal worden bijgehouden op de maatschappelijke zetel. Effectieve leden hebben toegang tot het register op de maatschappelijke zetel van de vereniging. In het geval van elke wijziging in de samenstelling van de vereniging wordt een bijgewerkte ledenlijst neergelegd binnen een maand na de verjaardag van de neerlegging van de statuten.

Artikel 7 - Toelating van de effectieve leden

Individuen, verenigingen en organisaties kunnen zich aanmelden voor het lidmaatschap, indien zij voldoen

aan ten minste een van de volgende voorwaarden:

.Hun lidmaatschap wordt voorgesteld door een ander lid van de vereniging,

" Alle fysieke personen met een academische en onderzoekservaringen of achtergrond en elke organisatie

die activiteiten organiseren voor onderzoek van wetenschappelijke aard of vorming,

-1-lebben ervaring m.b.t. goed bestuur in het bedrijfsleven of non-profit organisaties,

-De auteurs van een artikel in een wetenschappelijk tijdschrift of een publicatie via de vereniging,

'Alle fysieke personen, ongeacht hun nationaliteit, die een congres of workshop bijwonen die worden

georganiseerd door de vereniging.

Elke aanvraag voor lidmaatschap wordt gezonden aan de Raad van Bestuur per e-mail of via het online aanmeldingsformulier via de website van de vereniging.

De Raad van Bestuur zal deze aanvraag voorleggen en onderzoeken of de aanvraag van het lidmaatschap beantwoord aan voorwaarden. De raad van bestuur neemt zijn besluit met een meerderheid van twee derde van de uitgebrachte stemmen. De beslissing van de raad van bestuur m.b.t het aanvaarden of weigeren van het lidmaatschap van de aanvrager is definitief en de raad van bestuur wordt niet verplicht om zijn beslissing te rechtvaardigen.

De Algemene Vergadering, op voorstel van de Raad van Bestuur, kan besluiten om toonaangevende persoonlijkheden en organisaties uit te nodigen met een rijke academische, onderzoeks of professionele ervaring aan te wijzen als een gecoöpteerd lid.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/12/2011- Annexes du Moniteur belge

Moo 22

Artikel 8 - Ontslag en uitsluiting van effectieve leden

Elk lid kan ontslag nemen uit de vereniging te allen tijde door een opzeggingstermijn van drie maanden per aangetekende schrijven gericht aan de Raad van Bestuur. Het ontslag gaat in vanaf de einddatum van het begrotingsjaar.

Een aftredend lid blijft aansprakelijk voor zijn financiële verplichtingen ten opzichte van de Vereniging tot het einde van het begrotingsjaar waarin het ontslag van kracht werd.

Indien een lid zijn financiële verplichtingen niet tijdig invult, zelfs na een bericht verzonden door de voorzitter om zijn schulden te regelen binnen een periode van drie maanden, zal het stemrecht van het betrokkene lid worden geschorst vanaf het einde van de termijn van drie maanden.

Indien een lid aan zijn financiële verplichtingen niet tijdig beantwoord gedurende twee opeenvolgende begrotingsjaren, gaat het ontslag van het betrokken lid in vanaf de eerste dag van het eerst volgende begrotingsjaar.

Elk lid kan worden uitgesloten voor elkeen van de volgende redenen:

1. zich niet aan de statuten of het huishoudelijk reglement houden;

2. zich niet aan de beslissingen van enig orgaan van de vereniging houden;

3. niet meer voldoen aan de voorwaarden voor het lidmaatschap;

4. wanneer een van zijn handelingen in strijd zijn met het belang en de waarden van de vereniging in het algemeen.

De Algemene Vergadering beslist over de uitsluiting van leden met een meerderheid van twee derde van de uitgebrachte stemmen. Het lid worden geïnformeerd per aangetekende schrijven met het voorstel van zijn uitsluiting. Dit schrijven omvat de motivatie waarop de voorgestelde uitsluiting is gebaseerd. Het lid heeft het recht van zijn opmerkingen schriftelijk mede te delen aan de Voorzitter, binnen de 15 kalenderdagen volgend op de ontvangst van de brief. Indien met dit schrijven door het betrokken lid wordt gevraagd om te worden gehoord zal dit recht worden gerespecteerd.

De beslissing wordt geïnformeerd met de elementen op basis van dewelke de uitsluiting werd bepaald, ondanks dit is de vereniging niet verplicht van deze beslissing te motiveren. De voorzitter stuurt een afschrift van de beslissing naar het uitgesloten lid per aangetekende schrijven, binnen de 15 kalenderdagen. De uitsluiting is onmiddellijk van toepassing, maar het uitgesloten lid blijft aansprakelijk voor zijn financiële verplichtingen ten opzichte van de Vereniging tot het einde van het begrotingsjaar.

Een aftredend of uitgesloten lid heeft geen recht op vordering van de activa van de vereniging.

HOOFDSTUK III - Organen van de VERENIGING

Artikel 9 - De organen van de vereniging

De organen van de vereniging zijn:

1. De Algemene Vergadering;

2. De Raad van Bestuur;

HOOFDSTUK IV - ALGEMENE VERGADERING

Artikel 10 - Samenstelling en bevoegdheden

De Algemene Vergadering bestaat uit alle effectieve leden.

In overeenstemming met het huishoudelijk reglement, en na voorafgaande uitnodiging, kunnen individuen

en derde partijen het recht krijgen om deel te nemen aan een bijeenkomst van de Algemene Vergadering.

Zij kunnen hun mening uiten maar hebben geen stemrecht.

De beslissingen genomen door de Algemene Vergadering zijn bindend voor alle effectieve leden, inclusief de gewettigde en niet gewettigde afwezigen.

De volgende bevoegdheden zijn restrictief voorbehouden aan de Algemene Vergadering:

1.Verkiezing, het ontslag van de leden van de Raad van Bestuur;

2.Verwijdering van de effectieve leden en schorsing van deelname aan de activiteiten van de vereniging;

3.Goedkeuring van de gemeenschappelijke jaarlijkse activiteitenprogramma, op voorstel van de Raad van

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/12/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Bestuur;

4.Goedkeuring van de jaarrekening, het jaarverslag, de begroting en elke andere vorm van financiering;

5.Wijzigingen van de statuten;

6.Goedkeuring en wijziging van het huishoudelijk reglement;

7.Interpretatie van de statuten en het huishoudelijk reglement;

8.De beslissing om een lid uit te sluiten;

9.Ontbinding en vereffening van de vereniging;

10. Op voorstel van de Raad van Bestuur de benoeming van de commissarissen;

11.Op voorstel van de Raad van Bestuur, de benoeming en het ontslag van de uitvoerend directeur;

12.Het bepalen van de bezoldiging van de commissarissen;

13.De kwijting aan de commissarissen;

14.De omzetting van de vereniging in een vennootschap met sociaal oogmerk;

15.Alle andere bevoegdheden die uitdrukkelijk worden toegekend aan de Algemene Vergadering door de

statuten;

16.De kwijting van de bestuurders.

Artikel 11 - Mededelingen en vergaderingen

De Raad van Bestuur roept de Algemene Vergadering bijeen. De Algemene Vergadering komt eenmaal per kalenderjaar samen. De reguliere jaarlijkse Algemene Vergadering zal worden gehouden op datum, plaats en tijd bepaald door de Raad van Bestuur binnen zes maanden na afsluiting van het begrotingsjaar.

Op verzoek van één vijfde van de effectieve leden moet de Raad van Bestuur voorzien in de bijeenroeping van de Algemene Vergadering.

De aankondiging wordt verzonden per post, fax, e-mail of enige andere geschreven of elektronische communicatievorm ten minste acht weken voorafgaand aan de Algemene Vergadering in het geval van de jaarlijkse vergadering en ten minste twee weken voorafgaand aan de Algemene Vergadering in het geval van een buitengewone vergadering.

Als er wijzigingen moeten plaatsvinden van de datum, plaats of tijd van de algemene vergadering, worden alle leden geïnformeerd minsten acht dagen op voorhand door de Raad van Bestuur, in overeenstemming met de vorige paragraaf.

De oproeping vermeldt de plaats, datum en uur van de vergadering, alsmede de voorlopige agenda. Elk effectief lid kan punten voorstellen om op de agenda van de vergadering in te schrijven. Op verzoek van één twintigste van de effectieve leden moeten deze bijkomende agendapunten worden behandeld. De definitieve agenda wordt naar alle leden gezonden ten minste acht dagen voor de bijeenkomst.

De Algemene Vergadering zal niet beraadslagen over punten die niet op de agenda staan, tenzij alle leden aanwezig of vertegenwoordigd op de vergadering er unaniem over eens zijn om deze items te behandelen.

Artikel 12 - Vertegenwoordiging

De effectieve leden van organisaties worden vertegenwoordigd op de Algemene Vergadering door de

voorzitter of zijn afgevaardigde(n) aangewezen overeenkomstig het huishoudelijk reglement.

Elk effectieve lid , kan tevens worden vertegenwoordigd door een ander lid, op grond van een schriftelijke volmacht. Bovendien kan ieder Lid niet meer dan één andere lid vertegenwoordigen. Het lid dat één ander lid vertegenwoordigt kan maar één stem meer uitbrengen dan de stem van de drager van de schriftelijke volmacht.

Artikel 13 - handelingen, quorum en stemmen

De afgevaardigden moeten de aanwezigheidslijst tekenen van de effectieve leden aanwezig tijdens de

vergadering, onder de naam van dat één lid die zij vertegenwoordigen.

De Algemene Vergadering kan geldig vergaderen als ten minste een derde van de volledige effectieve leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn. Indien dit quorum niet wordt bereikt, wordt een nieuwe vergadering van de Algemene Vergadering bepaald en dit niet eerder dan 16 kalenderdagen na de eerste vergadering. De tweede bijeenkomst van de Algemene Vergadering heeft het recht om op geldige wijze beslissingen te nemen, ongeacht het aantal leden aanwezig of vertegenwoordigd.

De Algemene Vergadering kan geldig beslissen om de statuten van de vereniging te wijzigen indien ten minste één vijfde van de effectieve leden (art 28)aanwezig of vertegenwoordigd zijn. Indien dit quorum niet aanwezig is, zal een andere Algemene Vergadering niet eerder dan 16 kalenderdagen worden bijeengeroepen na de eerste vergadering. Op de tweede vergadering, kan de Algemene Vergadering

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/12/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

geldige beslissingen nemen, ongeacht het aantal leden aanwezig of vertegenwoordigd.

Stemmen warden uitgebracht door het handopsteken, tenzij een derde van de aanwezige of vertegenwoordigde leden verzoeken, voorafgaand de stemming begint, dat het als een geheime stemming wordt georganiseerd.

De beslissingen van de Algemene Vergadering, met inbegrip van verkiezingen en ontslag van de leden van de Raad van Bestuur, worden genomen met een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen, behalve voor de gevallen waarin anders wordt besloten door de wet of de statuten van de vereniging.

Specifiek voor wijzigingen in de statuten van de vereniging, is een tweederde meerderheid van de stemmen nodig, en tot wijziging van het doel van de vereniging, is een vier vijfde vereist.

Onthoudingen en ongeldige stemmen worden in de beoordeling meegerekend. In het geval van een staking van stemmen, zal de beslissing worden afgewezen.

Besluiten kunnen ook worden genomen door conference cati of videoconferentie. Beslissingen van conference cail-of videoconferentie worden geacht plaats te vinden op de maatschappelijke zetel van de vereniging en worden geacht in werking treden op de datum van de vergadering.

Artikel 14 - Notulen

De beslissingen van de Algemene Vergadering worden vastgelegd in notulen. De notulen worden goedgekeurd tijdens de volgende vergadering van de Algemene Vergadering en ondertekend door de voorzitter van de Algemene Vergadering die de notulen goedkeurt.

De notulen worden bewaard in een register dat ter beschikking ligt van de effectieve leden, toegetreden leden en derden dit op het adres van de maatschappelijke zetel van de vereniging. Een kopie van de notulen wordt ook verstuurd naar alle effectieve leden.

De notulen van de Algemene Vergadering kunnen ook worden gepubliceerd in zijn geheel of gedeeltelijk.

HOOFDSTUK V - RAAD VAN BESTUUR

Artikel 15 - Samenstelling en bevoegdheden

De Raad van Bestuur bestaat uit tenminste drie leden: de voorzitter, vice-voorzitter en penningmeester. Indien de vereniging slechts bestaat uit drie leden, zal de Raad van Bestuur samengesteld zijn met twee leden. In dat geval bekleed de voorzitter ook de functie van penningmeester. Zij worden verkozen door de Algemene Vergadering voor een periode van vier jaar. Zij kunnen echter wel te allen tijde worden ontslagen door de algemene vergadering.

Het mandaat van een bestuurslid kan worden verlengd zonder enige limiet. Na het verstrijken van hun mandaat, kan het bestuurslid zijn mandaat blijven uitoefenen tot het wordt verlengd of de vervanging ervan is georganiseerd.

Tenzij anders wordt besloten door de Algemene Vergadering, is de aanstelling onmiddellijk van kracht en eindigt op datum van de tweede "gewone jaarlijkse vergadering", deze georganiseerd na de algemene vergadering in het jaar dat de verkiezing werd gehouden of de aanstelling werd vernieuwd.

De vaarzitter, vice-voorzitter en elk lid van de raad van bestuur kan ontslag nemen uit zijn functie op elk gewenst moment door middel van opzegtermijn van drie maanden per aangetekende brief gericht aan de algemene vergadering.

De voorzitter, vice-voorzitter en elk lid van de raad van bestuur kan worden uitgesloten voor elkeen van de

volgende redenen:

1.zich niet aan de statuten of het huishoudelijk reglement houden;

2.zich niet aan de beslissingen van enig orgaan van de vereniging houden;

3.wanneer een van zijn handelingen in strijd zijn met het belang en de waarden van de vereniging in het

algemeen.

De Algemene Vergadering beslist over de uitsluiting van de voorzitter, vice-voorzitter en elk lid van raad van bestuur met een meerderheid van twee derde van de uitgebrachte stemmen. Het lid wordt geïnformeerd per aangetekende schrijven met het voorstel van zijn uitsluiting. Dit schrijven omvat de motivatie waarop de

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/12/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

voorgestelde uitsluiting is gebaseerd. Het lid heeft het recht van zijn opmerkingen schriftelijk mede te delen aan de Algemene Vergadering, binnen de 15 kalenderdagen volgend op de ontvangst van de brief. Indien met dit schrijven door het betrokken lid van Raad van Bestuur wordt gevraagd om te worden gehoord zal dit recht worden gerespecteerd.

De functie van lid van de raad van bestuur is onbezoldigd. Redelijke kosten, ondersteund door passende bewijsstukken worden vergoed.

De raad van bestuur is bevoegd om elke activiteit en opdracht uit te voeren die nodig of nuttig is voor het realiseren van de missie en de doelstellingen van de vereniging, met uitzondering van die bevoegdheden die de wet of deze statuten voorbehouden aan de Algemene Vergadering.

De raad van bestuur kan delegeren onder haar verantwoordelijkheid, een deel van zijn bevoegdheden voor bepaalde of specifieke doeleinden aan een gevolmachtigde en dit kan worden beperkt voor een bepaalde duur.

De raad van bestuur kan advies- en werkgroepen mandateren voor een specifiek doel te bereiken die zij nodig acht. De samenstelling ervan en het mandaat alsook het reglement van interne orde van deze adviesen werkgroepen worden vastgelegd in het huishoudelijk reglement.

Artikel 16 - Vacature voor de termijn

In het geval dat een vacature ontstaat, kan een nieuw lid van de Raad van Bestuur worden benoemd door

de Algemene Vergadering, in overeenstemming met het artikel 18 van deze stauten.

De ambtstermijn van het nieuwe lid van de raad van bestuur vervalt op hetzelfde tijdstip als de einddatum van het vervangen lid van de Raad van Bestuur.

Artikel 17 - Mededelingen en vergaderingen

De raad van bestuur vergadert ten minste twee keer per jaar.

De vergaderingen van de Raad van Bestuur worden bijeengeroepen door de voorzitter of door twee leden

van de raad van bestuur.

De vergaderingen van de raad van bestuur wordt voorgezeten door de voorzitter of, bij diens afwezigheid, door de Vice-Voorzitter.

De oproeping voor de vergadering bevat de plaats, datum, tijd, agenda en, in voorkomend geval kunnen ook werkdocumenten worden toegevoegd. Het dient te worden verzonden aan alle leden van de Raad van Bestuur per brief, fax of e-mail of een andere schriftelijke of elektronische communicatie, ten minste acht kalenderdagen vóór de datum van de vergadering.

Artikel 18 - handelingen, quorum en de stemming

Besluiten worden geldig wanneer ten minste de helft van de leden van de Raad van Bestuur aanwezig zijn. Indien dit quorum niet wordt bereikt, wordt een nieuwe vergadering van de raad van bestuur bepaald dit niet eerder dan acht kalenderdagen na de eerste vergadering. De tweede vergadering van de raad van bestuur is bevoegd om geldige beslissingen te nemen ongeacht het aantal leden van de Raad van Bestuur die aanwezig zijn.

De raad van bestuur kan slechts beraadslagen over de onderwerpen die in de agenda, tenzij alle leden van de Raad van Bestuur aanwezig zijn en eenparigheid van stemmen besluiten om andere onderwerpen te bespreken.

Ieder lid van de Raad van Bestuur heeft een stem. Elk lid van de raad van bestuur kan maar één volmacht verlenen aan een ander lid van de Raad van Bestuur.

Stemmen worden gehouden door het handopsteken, tenzij een derde van de leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn verzoek, voorafgaand aan de stemming begint, dat een geheime stemming wordt georganiseerd.

De beslissingen van de Raad van Bestuur worden genomen met een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen. Onthoudingen en blanco of ongeldige stemmen worden niet meegeteld bij de uitgebrachte stemmen.

Besluiten kunnen ook worden genomen door conference call of videoconferentie. Beslissingen van conference call-of videoconferentie worden geacht plaats te vinden op de maatschappelijke zetel van de vereniging en worden geacht in werking treden op de datum van de vergadering.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/12/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Artikel 19 - Notulen

Beslissingen van de Raad van Bestuur worden vastgelegd in notulen. De notulen worden goedgekeurd tijdens de volgende vergadering van de Raad van Bestuur en ondertekend door de voorzitter van de eerstvolgende vergadering van de raad van bestuur die de notulen goed keurt.

De notulen worden bewaard in een register dat ter beschikking gesteld van de leden van de Raad van Bestuur dit op het adres van de maatschappelijke zetel van de vereniging. Een kopie van de notulen wordt ook verzonden naar alle leden van de Raad van Bestuur.

HOOFDSTUK VI - Bestuur van de vereniging

Artikel 20 - De uitvoerend directeur

De Algemene Vergadering kan het dagelijks bestuur van de vereniging toewijzen aan de uitvoerend directeur op voorstel van de Raad van Bestuur. De raad van bestuur bepaalt de omvang en de financiële beperkingen als bevoegdheden voor het dagelijks bestuur van de uitvoerend directeur. De penningmeester zal een bijzondere rol invullen in overleg met de uitvoerend directeur voor het bestuur en personeelsbeheer van de vereniging.

De ambtstermijn van de uitvoerend directeur wordt voor één aaneensluitende periode van maximaal vier jaar benoemd.

De uitvoerend directeur ontvangt een vergoeding op maandbasis.. Het bedrag van de maandelijks vergoeding als ook de modaliteiten van uitbetaling worden bepaald met het besluit van de Raad van Bestuur. Redelijke kosten, ondersteund door passende bewijsstukken zal ook worden vergoed.

De uitvoerend directeur kan een deel van zijn / haar bevoegdheden voor bijzondere of specifieke doeleinden delegeren aan derden, onder zijn / haar verantwoordelijkheid. Deze act van delegeren dient

voorafgaandelijk te worden geïnformeerd aan de Raad van Bestuur.

De uitvoerend directeur kan ontslag nemen uit zijn functie op elk gewenst moment door middel van opzegtermijn van drie maanden per aangetekende brief gericht aan de algemene vergadering.

De uitvoerend directeur kan worden uitgesloten voor elkeen van de volgende redenen:

1.zich niet aan de statuten of het huishoudelijk reglement houden;

2.zich niet aan de beslissingen van enig orgaan van de vereniging houden;

3.wanneer een van zijn handelingen in strijd ZIJN met het belang en de waarden van de vereniging in het

algemeen.

De Algemene Vergadering beslist over het ontslag van de uitvoerend directeur met een meerderheid van twee derde van de uitgebrachte stemmen. De Raad van Bestuur informeert de uitvoerend directeur per aangetekende schrijven met de beslissing van zijn ontslag.

De functie van uitvoerend directeur voor het dagelijks bestuur van de verenging is verenigbaar met de functie als lid van de Raad van Bestuur van dezelfde vereniging.

HOOFDSTUK VII - Vertegenwoordiging van de vereniging

Artikel 21

De vereniging wordt geldig vertegenwoordigd met betrekking tot alle handelingen, met inbegrip van gerechtelijke procedures, zowel door de voorzitter of vice voorzitter of twee leden van de raad van bestuur die gecoördineerd handelen. De personen die de handeling organiseren worden niet verplicht om een bewijs te leveren of toelichting te geven aan derden van een voorafgaand besluit van de raad van Bestuur.

De vereniging kan ook geldig vertegenwoordigd worden door een gevolmachtigde, binnen de grenzen van zijn competentie en kan worden beperkt voor een bepaalde duur.

HOOFDSTUK VIII - INTERN REGLEMENT

Artikel 22

De Algemene Vergadering keurt het huishoudelijk reglement van de vereniging goed als ook de noodzakelijke wijzigingen. Het huishoudelijk reglement regelt de werking van de vereninging en haar organen in het algemeen, en mogen niet in strijd zijn met de statuten.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/12/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

HOOFDSTUK IX - Begrotingsjaar, begroting en de rekeningen

Artikel 23

De raad van bestuur stelt de jaarrekening op in de periode van het einde van elk begrotingsjaar. De penningmeester, namens de Raad van Bestuur, moet een jaarlijks verslag indienen waarin het beheer van de vereniging wordt gerapporteerd. Dit jaarverslag bevat de opmerkingen en observaties op de jaarrekening m.b.t. de doelstellingen, de vooropgestelde evolutie van de doelstellingen van de Vereniging en de activiteiten van de vereniging.

Artikel 24

Het begrotingsjaar valt samen met het kalenderjaar.

Artikel 25

Bij afwezigheid van de benoeming van een commissaris, elk effectieve lid heeft het recht om de financiële

situatie van de vereniging, de rekeningen en de regelmatigheid te onderzoeken.

Ieder effectieve lid, welke een wettelijk recht heeft tot inzage in stukken van de vereniging, kan de Raad van Bestuur om inzage van de boekhoudkundige stukken, de notulen van vergaderingen en alle andere documenten en stukken van de vereniging vragen, evenals naar bijkomende schriftelijke informatie en

verklaringen.

HOOFDSTUK X - FINANCIERING

Artikel 26

De vereniging verzekerd de financiering ervan door:

1. lidmaatschapsgelden;

2. de vergoeding van een dienst georganiseerd door de vereniging ten voordele van haar leden of derden;

3. middelen die door enige autoriteit en meer in het bijzonder de Europese autoriteiten;

4. fondsenwerving en I of vrijwillige bijdragen;

5. alle andere vormen van erkende financiële bronnen.

De lidmaatschapskosten moet worden betaald v6ôr 1 april van elk jaar.

HOOFDSTUK XI - BEPERKTE AANSPRAKELIJKHEID

Artikel 27

De effectieve leden, bestuurders en dagelijkse bestuurders zijn niet persoonlijk aansprakelijk voor de

verplichtingen van de vereniging.

De aansprakelijkheid van de leden van de raad van bestuur of personen die belast zijn met het dagelijks beheer is beperkt tot de goede uitvoering van hun mandaat.

HOOFDSTUK XII - WIJZIGINGEN VAN DE STATUTEN, ontbinding en vereffening van DE VERENIGING

Artikel 28

Elk voorstel om deze statuten te wijzigen of ontbinding van de vereniging is slechts geldig als voorgesteld

door de Raad van Bestuur en overeenkomstig de betrokken voorschriften in artikel 13.

De voorgestelde wijzigingen van de statuten moet worden gehecht aan de agenda van de oproeping voor de vergadering van de Algemene Vergadering.

Een aanwezigheidsquorum van ten minste één vijfde van de effectieve leden, of ze aanwezig of vertegenwoordigd zijn, is vereist voor beslissingen met betrekking tot wijzigingen van de statuten of de ontbinding van de vereniging. Indien dit quorum niet wordt bereikt, wordt een nieuwe vergadering van de Algemene Vergadering bepaald, dit niet eerder dan 16 kalenderdagen na de eerste vergadering. De tweede bijeenkomst van de Algemene Vergadering heeft het recht om geldige beslissingen te nemen, ongeacht het aantal leden aanwezig of vertegenwoordigd.

Beslissingen met betrekking tot wijzigingen in de statuten worden genomen met een meerderheid van twee

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/12/2011- Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

derde van de stemmen van de leden aanwezig of vertegenwoordigd, Onthoudingen of ongeldige stemmen worden beoordeeld zoals beschreven in artikel 13.

Beslissing met betrekking tot de wijzigingen van de statuten worden voorgelegd aan het ministerie van Justitie en gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad.

Beslissingen met betrekking tot het doel van de vereniging of van de ontbinding wordt genomen met een meerderheid van vier vijfde van de stemmen van de effectieve leden aanwezig of vertegenwoordigd. Onthoudingen of ongeldige stemmen worden beoordeeld zoals beschreven in artikel 13.

In het geval dat de vereniging wordt ontbonden dient de Algemene Vergadering de beslissing te nemen op basis van een gewone meerderheid van de uitgebrachte stemmen op (i) de benoeming, bevoegdheden en beloning van de vereffenaars, (ii) de methoden en procedures voor de liquidatie van de vereniging en (iii) de bestemming die moet worden gegeven aan de netto activa van de vereniging. De netto-activa van de vereniging zal moeten worden toegewezen aan een non-profit doel.

HOOFDSTUK XIII - SLOTBEPALINGEN

Artikel29

Deze statuten worden geschreven in het Nederlands en het Engels. De Nederlandse versie is de officiële

versie van de statuten en neemt voorrang.

Engels zal de voertaal van de vereniging zijn.

Artikel 30

Alles wat niet voorzien is in deze statuten wordt geregeld door de wet. De bepalingen van de statuten die in strijd kunnen zijn met de bindende voorschriften van de wet, zullen deze worden beschouwd als ongeschreven en kunnen niet leiden tot in ieder geval de nietig verklaring van de vereniging.

Artikel 31

Voor elk geschil over de geldigheid, de interpretatie of de toepassing van de statuten zal een minnelijke regeling gezocht worden. Indien het conflict blijft bestaan, zal het opgelost worden volgens het Belgische recht, uitsluitend door de rechtbanken te Brussel voor wie de zaak aanhangig zal gemaakt worden door de meest gerede partij; de partijen kiezen bij deze het Nederlands als taal voor de rechtspleging.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/12/2011- Annexes du Moniteur belge

Benoeming bestuurders van de vereniging EuroScientia (vzw in oprichting)

1741 Wambeek, Kattestraat 18

12/10/2011

Benoeming van de leden van de Raad van Bestuur

Voorzitter: Peter Mésáros,

adres :Slivková 324, 04415 Nizná Mysra, Slowakije,

geboorteplaats : KoSice, Slowakije

geboorte datum : 5 september 1979

Vice-voorzitter: Luc Vierendeels,

adres : Kattestraat 18, 1741 Wambeek, België

geboorteplaats Aalst

geboorte datum : 25 augustus 1953

Samenstelling en bevoegdheden

De Raad van Bestuur bestaat uit tenminste drie leden: de voorzitter, vice-voorzitter en penningmeester. Indien de vereniging slechts bestaat uit drie leden, zal de Raad van Bestuur samengesteld zijn met twee leden. In dat geval bekleed de voorzitter ook de functie van penningmeester. Zij worden verkozen door de Algemene Vergadering voor een periode van vier jaar. Zij kunnen echter wel te allen tijde worden ontslagen door de algemene vergadering.

Het mandaat van een bestuurslid kan worden verlengd zonder enige limiet. Na het verstrijken van hun mandaat, kan het bestuurslid zijn mandaat blijven uitoefenen tot het wordt verlengd of de vervanging ervan is georganiseerd.

De voorzitter, vice-voorzitter en elk lid van de raad van bestuur kan ontslag nemen uit zijn functie op elk gewenst moment door middel van opzegtermijn van drie maanden per aangetekende brief gericht aan de algemene vergadering.

De raad van bestuur is bevoegd om elke activiteit en opdracht uit te voeren die nodig of nuttig is voor het realiseren van de missie en de doelstellingen van de vereniging, met uitzondering van die bevoegdheden die de wet of deze statuten voorbehouden aan de Algemene Vergadering.

De raad van bestuur kan delegeren onder haar verantwoordelijkheid, een deel van zijn bevoegdheden voor bepaalde of specifieke doeleinden aan een gevolmachtigde en dit kan worden beperkt voor een bepaalde duur.

Ieder lid van de Raad van Bestuur heeft een stem. Elk lid van de raad van bestuur kan maar één volmacht verlenen aan een ander lid van de Raad van Bestuur.

asDO 2,2

Voorbehouden ,aan het Belgisch Staatsblad

iL.0-0CL - Vervolg

Vertegenwoordiging van de vereniging EuroScientia (vzw in oprichting)

1741 Wambeek, Kattestraat 18

12/10/2011

MOD 2.2

Vertegenwoordiging van de vereniging

Voorzitter: Peter Mésáros,

adres :Slivková 324, 04415 Niiná Mysra, Slowakije,

geboorteplaats : Ko§ice, Slowakije

geboorte datum : 5 september 1979

Vice-voorzitter: Luc Vierendeels,

adres : Kattestraat 18, 1741 Wambeek, België

geboorteplaats Aalst

geboorte datum : 25 augustus 1953

De vereniging wordt geldig vertegenwoordigd met betrekking tot alle handelingen, met inbegrip van gerechtelijke procedures, zowel door de voorzitter of vice voorzitter of twee leden van de raad van bestuur die geco5rdineerd handelen. De personen die de handeling organiseren worden niet verplicht om een bewijs te leveren of toelichting te geven aan derden van een voorafgaand besluit van de raad van Bestuur.

De vereniging kan ook geldig vertegenwoordigd worden door een gevolmachtigde, binnen de grenzen van zijn competentie en kan worden beperkt voor een bepaalde duur.

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Bijtagen bij het Belgisch Staatsblad - 09/12/2011- Annexes du Moniteur belge

Coordonnées
EUROSCIENTIA

Adresse
KATTESTRAAT 18 1741 WAMBEEK

Code postal : 1741
Localité : Wambeek
Commune : TERNAT
Province : Brabant flamand
Région : Région flamande