GLABBEEK, AFGEKORT : AGB GLABBEEK

Divers


Dénomination : GLABBEEK, AFGEKORT : AGB GLABBEEK
Forme juridique : Divers
N° entreprise : 537.864.307

Publication

13/11/2013
ÿþMod Word 11.1

1bg1t IV In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging ter griffie van de akte

MONITEUR BELGE

0if-11-2013

BELGISCH STAATSBLAD

Ondernemingsnr

Benaming

(voluit) : (verkort) :

0537.864.307

Autonoom gemeentebedrijf Glabbeek AGB Glabbeek

d

Rechtsvorm : Autonoom gemeentebedrijf

Zetel : Grotestraat 33, 3380 Glabbeek

(volledig adres)

Onderwerp akte : Oprichting AG Glabbeek en goedkeuring statuten

Bij besluit van de gemeenteraad van de gemeente Glabbeek van 11 april 2013 werd het Autonoom gemeentebedrijf AG Glabbeek opgericht, en werden de statuten als volgt vastgesteld.

HOOFDSTUK L ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1. Rechtsvorm en naam

§1. Het autonoom gemeentebedrijf Glabbeek is een autonoom gemeentebedrijf met rechtspersoonlijkheid opgericht bij besluit van de gemeenteraad van Glabbeek van 11 april 2013. Het wordt verder "het bedrijp' of "AGB" genoemd.

§2. Waar verder in deze statuten sprake is van de "gemeente", wordt de gemeente Glabbeek bedoeld,

Met "gemeenteraad" of "college van burgemeester en schepenen" worden in deze statuten de gemeenteraad respectievelijk het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Glabbeek bedoeld.

Artikel 2. Wettelijk kader

§1, Het AGB is onderworpen aan de toepasselijke bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet en het Gemeentedecreet, aan de andere toepasselijke wetten, decreten en besluiten, en aan deze statuten voor zover zij niet van voornoemde regelen afwijken.

De statuten worden onverwijld aangepast aan wijzigingen in het wettelijk kader.

§2. Het AGB is verder onderworpen aan de wet betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen van 29 juli 1991 op de formele motivering van en het decreet betreffende de openbaarheid van bestuur van 26 maart 2004, zoals van toepassing op de gemeente.

Artikel 3. Statutenneertegging en statutenwijzigingen

§1. Onderhavige statuten worden ter inzage neergelegd op het secretariaat van de gemeente en op het secretariaat van het AGB.

§2, Op voorstel of na advies van de raad van bestuur van het AGB kan de gemeenteraad de statuten van het AGB wijzigen.

De beslissing van de gemeenteraad tot wijziging van de statuten en van de bijlagen die er integraal deel van uitmaken, evenals het voorstel of het advies van de raad van bestuur, worden binnen een termijn van dertig (30) dagen, die ingaat de dag nadat de beslissing genomen is, naar de Vlaamse Regering verstuurd. Binnen

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en)

bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -13/11/2013 - Annexes du Moniteur belge

' 4

. Ir

7.. 1..,,eY ~

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -13/11/2013 - Annexes du Moniteur belge

honderd (100) dagen na verzending keurt de Vlaamse Regering de wijzigingsbeslissing al dan niet goed, Als die termijn verstrijkt zonder dat de Vlaamse Regering een beslissing genomen en verzonden heeft aan de gemeente, dan wordt de goedkeuring geacht te zijn verleend.

De statutenwijzigingen worden op dezelfde wijze als de oprichtingsbeslissing en de statuten neergelegd en bekendgemaakt.

De goedgekeurde gemeenteraadsbeslissing tot statutenwijziging en de gecoördineerde statuten worden ter inzage neergelegd op het secretariaat van de gemeenten van het AGB.

Artikel 4. Zetel

§1. De maatschappelijke zetel van het bedrijf is gevestigd op het gemeentehuis, te 3380 Glabbeek, Grotestraat 33.

§2. De maatschappelijke zetel kan bij statutenwijziging verplaatst worden binnen het grondgebied van de gemeente.

§3. De raad van bestuur kan steeds beslissen dat er op het grondgebied van de gemeente één of meerdere exploitatiezetels worden ingericht.

Artikel 5. Doel, activiteiten en bevoegdheden

§1. Het AGB wordt belast met welbepaalde beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang, die zij uitvoert in het kader en binnen de grenzen die worden bepaald in de beheersovereenkomst, waarvan sprake in artikel 10 van deze statuten.

§2, Het bedrijf heeft als doel het beheer, de exploitatie, de rendabilisering en de valorisering van het patrimonium en recreatie behorend tot het openbaar en privaat domein waarvan het eigenaar is of waarop, ongeacht de rechtstechniek, door de gemeente of een derde een beheers- of gebruiksrecht wordt toegekend, evenals de exploitatie en het onderhoud van deze infrastructuren bestemd voor culturele, toeristische, sociale, verzorgende of sportieve activiteiten of voor ontspanningsdoeleinden.

§3. Het bedrijf mag, binnen de grenzen van zijn doel, alle handelingen stellen om haar doel te verwezenlijken, in het bijzonder kan zij vrij beslissen over de verwerving, de aanwending en de vervreemding van zijn lichamelijke en onlichamelijke goederen, de vestiging of de opheffing van de zakelijke rechten op die goederen, alsook over de uitvoering van dergelijke beslissingen en over hun financiering,

Het mag ook gebruik maken van alle rechtstechnieken, waaronder de vestiging en de opheffing van zakelijke en persoonlijke rechten, de verlening en de beëindiging van concessies, en het uitgeven en verhandelen van vastgoedcertificaten, obligaties en andere effecten en andere wettelijke mogelijkheden van alternatieve financiering,

Het AGB is bevoegd voor de affectaties en de desaffectaties van alle goederen waarvan het zelf eigenaar is. Het AGB kan geen affectaties of desaffectaties doen van goederen waarvan het slechts beheerder is.

Binnen de grenzen van zijn doel kan het bedrijf met betrekking tot de eigen goederen en de goederen van de gemeenteoptreden ais bemiddelaar met het oog op de verkoop, aankoop, ruil, verhuring of afstand van onroerende goederen, en roerende rechten of handelsfondsen, instaan voor het beheer van onroerende goederen of van onroerende rechten, en het syndicaatschap van onroerende goederen in mede-eigendom uitoefenen; het bedrijf, de leden van zijn organen, zijn personeel en zijn andere vertegenwoordigers zijn daarbij niet onderworpen aan de regelgeving tot bescherming van de beroepstitel en de uitoefening van het beroep van vastgoedmakelaar.

§4. Het AGB kan door de Vlaamse Regering gemachtigd worden om in eigen naam en voor eigen rekening over te gaan tot onteigeningen die noodzakelijk zijn voor de verwezenlijking van zijn doelstellingen.

Artikel 6. Maatschappelijk kapitaal

§1. De gemeente kan maatschappelijk kapitaal inbrengen in speciën, of middels inbreng in natura.

§2, Behoudens in geval van ontbinding van het AGB, kan dit maatschappelijk kapitaal niet worden vervreemd, uitgekeerd of overgedragen, noch geheel noch gedeeltelijk, op welke wijze dan ook.

. ze P

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -13/11/2013 - Annexes du Moniteur belge

§3. Een vermindering van het kapitaal is slechts mogelijk om exploitatieverliezen, waardeverminderingen of (duurzame) minderwaarden te compenseren, onverminderd hetgeen is bepaald in artikel 41.

Artikel 7. PPS en Participaties

§1. Het AGB kan andere rechtspersonen, genoemd de filialen, oprichten, erin deelnemen, of zich erin laten vertegenwoordigen, voor zover dat past in de maatschappelijke doelstelling van het bedrijf en voor zover hiermee geen speculatieve oogmerken nagestreefd worden.

§2. De oprichting, deelname of vertegenwoordiging gebeurt in overeenstemming met het' gelijkheidsbeginsel, de regelgeving inzake mededinging en staatssteun en de voorwaarden bepaald in de beheersovereenkomst, zoals bedoeld in artikel 10. De beslissing tot oprichting, deelname of vertegenwoordiging toont aan dat aan de voormelde voorwaarden is voldaan.

§3. Ongeacht de grootte van de inbreng van de verschillende partijen in het maatschappelijk kapitaal van het filiaal, moet aan het AGB minstens een mandaat van bestuurder worden toegekend.

§4. De beslissing tot oprichting, deelname of vertegenwoordiging wordt binnen dertig (30) dagen aan de Vlaamse Regering verzonden. Tot de oprichting, deelname of vertegenwoordiging kan maar worden overgegaan nadat de beslissing hiertoe werd goedgekeurd door de Vlaamse Regering, hetzij nadat door de Vlaamse Regering binnen een termijn van honderd (100) dagen na verzending geen beslissing werd genomen of doorgezonden aan het AGB.

§5. Onder voorbehoud van de toepassing van andere wettelijke en decretale bepalingen, mag het AGB zijn taken van gemeentelijk belang, noch geheel noch gedeeltelijk overdragen aan andere rechtspersonen.

§6. Het AGB kan, op voorwaarde van bijzondere en omstandige motivering, zakelijke rechten vestigen op de onroerende goederen die behoren tot het openbaar domein, voor zover de gevestigde zakelijke rechten niet Kennelijk onverenigbaar zijn met de bestemming van deze goederen;,

Artikel 8. Duur

Het bedrijf verwerft rechtspersoonlijkheid op de dag waarop de goedkeuring van het oprichtingsbesluit is verleend of geacht wordt te zijn verleend.

Het bedrijf wordt opgericht voor onbepaalde duur,

HOOFDSTUK Il. EXTERNE VERHOUDINGEN

Artikel 9. Bevoegdheid van het bedrijf

Het bedrijf is verantwoordelijk voor de externe aspecten van haar activiteiten in de ruimste zin van het woord.

Binnen de grenzen van haar maatschappelijke doelstellingen onderhoudt het bedrijf contacten, pleegt het overleg, voert het onderhandelingen, regelt het de samenwerking, maakt het afspraken en sluit het overeenkomsten met andere natuurlijke personen en met publiek- zowel als privaatrechtelijke rechtspersonen.

Artikel 10. Overeenkomsten met de gemeente

§1, Tussen de gemeente en het AGB wordt na onderhandeling een beheersovereenkomst gestoten, die minstens de volgende aangelegenheden regelt:

1°De concretisering van de wijze waarop het AGB zijn taken moet vervullen en van de doelstellingen ervan; 2°De toekenning van middelen voor de eigen werking en de uitvoering van de doelstellingen van het AGB; 3°Binnen de perken en overeenkomstig de toekenningsvoorwaarden, bepaald door de Vlaamse Regering,

het presentiegeld en de andere vergoedingen die in het kader van de bestuurlijke werking van het AGB worden

toegekend;

4°De voorwaarden waaronder eigen inkomsten of andere financieringen mogen worden aangeworven en aangewend;

. ,

. ~

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -13/11/2013 - Annexes du Moniteur belge

5°De wijze waarop de tarieven voor de geleverde prestaties door de raad van bestuur vastgesteld en berekend worden;

6°De gedragsregels inzake dienstverlening door het AGB;

7°De voorwaarden waaronder het AGB andere personen kan oprichten, erin deelnemen of zich erin kan laten vertegenwoordigen;

8°De informatieverstrekking door het AGB aan de gemeente, overeenkomstig de van toepassing zijnde wettelijke bepalingen;

9°De rapportering door het AGB aan de gemeente overeenkomstig de van toepassing zijnde wettelijke bepalingen;

10°De wijze waarop het AGB zal voorzien in een systeem van interne en externe controle, overeenkomstig de van toepassing zijnde wettelijke bepalingen, alsook de rapportering desbetreffende aan de gemeenteraad;

11 °De maatregelen bij niet-naleving door een partij van haar verbintenissen uit hoofde van de beheersovereenkomst en de bepalingen inzake beslechting van geschillen die rijzen bij de uitvoering van de beheersovereenkomst;

12°De omstandigheden waarin en de wijze waarop de beheersovereenkomst kan worden verlengd, gewijzigd, geschorst en ontbonden.

§2. De beheersovereenkomst wordt gesloten voor een periode die eindigt uiterlijk zes (6) maanden na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad, onder voorbehoud van de mogelijkheid tot verlenging, wijziging, schorsing en ontbinding,

Als bij het verstrijken van een beheersovereenkomst geen nieuwe beheersovereenkomst in werking is getreden, wordt de bestaande beheersovereenkomst van rechtswege verlengd.

Ais geen nieuwe beheersovereenkomst in werking is getreden binnen één (1) jaar na de verlenging of als een beheersovereenkomst werd ontbonden of geschorst, kan de gemeenteraad na oveneg met het AGB voorlopige regels vaststellen inzake de in de beheersovereenkomst bedoelde aangelegenheden. Deze voorlopige regels zullen als beheersovereenkomst gelden tot op het ogenblik dat een nieuwe beheersovereenkomst in werking treedt,

§3. De gemeenteen het autonome gemeentebedrijf nemen de nodige initiatieven voor de openbaarheid van de beheersovereenkomst, inclusief alle wijzigingen eraan,

§4. De beheersovereenkomst en de uitvoering ervan wordt jaarlijks geëvalueerd door de gemeenteraad. Hiertoe zal door de raad van bestuur een verslag omtrent de beheersovereenkomst worden opgemaakt.

Het AGB legt eveneens in de loop van het eerste jaar na de volledige vernieuwing van de gemeenteraden een evaluatieverslag voor aan de gemeenteraad over de uitvoering van de beheersovereenkomst sinds de inwerkingtreding ervan.

§5. Tussen de gemeente en het AGB kunnen eveneens concessie-, beleids-, samenwerkings- of andere overeenkomsten of convenanten gesloten worden bvb. met betrekking tot het onderling afstemmen van het beleid van de gemeente en dat van het AGB in de relevante beleidsdomeinen en de ermee verbonden activiteiten.

Omtrent het beheer van onroerende goederen kunnen het AGB en de gemeente één of meer lastgevingsovereenkomsten sluiten.

§6. De gemeenteraad van de gemeente kan aan het AGB middelen, infrastructuur of, mits naleving van de ter zake geldende rechtspositieregeling en onverminderd de bepalingen van artikel 24, personeel ter beschikking stellen of overdragen.

Artikel 11. Onderhandelingen en overeenkomsten met andere instanties

Het bedrijf onderhandelt met alle bevoegde instanties zowel op internationaal, Europees, federaal, gemeenschaps-, gewestelijk, provinciaal, gemeentelijk niveau over investeringen, financiële tussenkomsten en alle andere aangelegenheden die haar doelstelling raken.

Het bedrijf kan met deze instanties over voormelde materies overeenkomsten sluiten op voorwaarde dat deze niet in strijd zijn met haar doel of met de overeenkomsten die zijn gesloten met de gemeente Glabbeek.

HOOFDSTUK III. ORGANEN

AFDELING I INLEIDENDE BEPALINGEN

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -13/11/2013 - Annexes du Moniteur belge

Artikel 12. Organen

§1. Het bedrijf wordt bestuurd door een raad van bestuur en een directiecomité,

§2. Het bedrijf kan adviesorganen oprichten, bvb. om te voldoen aan wettelijke verplichtingen. Deze adviesorganen hebben geen beslissingsbevoegdheid,

AFDELING Il DE RAAD VAN BESTUUR

Artikel 13. Samenstelling

§1. De raad van bestuur bestaat uit de voltallige gemeenteraad, overeenkomstig artikel 236 §2bis Gemeentedecreet.

§2, De leden van de raad van bestuur worden benoemd door de gemeenteraad,

Artikel 14. Mandaat van de bestuurders

§1, Het mandaat van lid van raad van bestuur is hemieuwbaar.

§2. De gemeenteraad kan te allen tijde, op gemotiveerde wijze, het mandaat van een bestuurder herroepen,

§3. Een lid van de raad van bestuur kan zijn mandaat opzeggen door kennisgeving via aangetekend schrijven aan de gemeenteraad die het ontslag uitdrukkelijk moet aanvaarden. Het lid van de raad van bestuur volbrengt zijn mandaat tot de eerstvolgende gemeenteraad die volgt op de kennisgeving, tenzij het ontslagnemend lid daardoor zelf een aanmerkelijke schade mocht lijden die niet louter van financiële aard is, ln dit laatste geval voorziet de raad van bestuur zelf in een voorlopige opvolging tot de eerstvolgende gemeenteraad die volgt op de kennisgeving,

§4. Bij overlijden, kennelijk onvermogen, collectieve schuldenbemiddeling of onbekwaamverklaring van een lid van de raad van bestuur, eindigt diens mandaat en dient de gemeenteraad tijdens de eerstvolgende gemeenteraad een nieuw lid van de raad van bestuur te benoemen. Door de gemeenteraad wordt op voordracht van de fractie waartoe het uittredende lid behoorde, een vervanger aangesteld. De vervanger voltooit het mandaat van zijn voorganger.

Artikel 15, Voorzitterschap

§1. De raad van bestuur kiest onder zijn leden een voorzitter die deel moet uitmaken van het college van burgemeester en schepenen van de gemeente, en een ondervoorzitter.

§2. Indien de voorzitter van de raad van bestuur afwezig of verhinderd is, worden zijn taken en bevoegdheden overgenomen door de ondervoorzitter.

§3. Indien de ondervoorzitter eveneens afwezig of verhinderd is, worden de taken en de bevoegdheden van de (onder)voorzitter overgenomen door een bestuurder aangeduid door de voorzitter.

Artikel 16. Vergaderingen

§1. De vergaderingen van de raad van bestuur zijn niet openbaar.

§2. De raad van bestuur vergadert op schriftelijke uitnodiging van de voorzitter. indien de voorzitter is verhinderd, wordt de raad van bestuur uitgenodigd door de ondervoorzitter. Biij afwezigheid van de ondervoorzitter, zal de bestuurder aangeduid door de voorzitter de raad uitnodigen.

§3. De raad vergadert minimum vier (4) keer per jaar, en telkens wanneer het belang van het bedrijf dit vereist.

§4. De uitnodigingen worden bezorgd ten minste acht (8) kalenderdagen vóór de dag waarop de zitting plaats heeft. ln geval van spoed en wanneer zich een onvoorzienbaar feit voordoet waardoor elk uitstel onherstelbaar nadeel zou berokkenen aan het AGB, kan de voorzitter respectievelijk de ondervoorzitter of een aangeduide bestuurder de raad van bestuur zonder enig uitstel en met alle middelen die hem ter beschikking staan, geldig samenroepen.

x.,

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -13/11/2013 - Annexes du Moniteur belge

§5. Op gemotiveerde aanvraag van meer dan de helft van de leden van de raad van bestuur is de voorzitter ertoe gehouden de raad binnen de 14 dagen na de aanvraag bijeen te roepen. De aanvraag moet de gewenste agendapunten vermelden,

§6. De uitnodigingen vermelden de agenda, de plaats, de datum en het uur van de bijeenkomst; de bijhorende documenten worden erbij gevoegd.

§7. De bijeenkomsten worden gehouden in de zetel van het bedrijf of in enige andere in de uitnodiging vermelde plaats, gelegen op het grondgebied van de gemeente.

§8. De regelmatigheid van de bijeenroeping kan niet worden betwist indien twee derde van de bestuurders aanwezig of regelmatig vertegenwoordigd zijn.

§9. De raad van bestuur kan steeds externen, personeelsleden van het bedrijf of de gemeente, en directeurs van het bedrijf, uitnodigen op de vergaderingen, zonder stemrecht.

Artikel 17. Aanwezigheid

§1. De raad van bestuur kan slechts geldig beraadslagen en beslissen, wanneer de eenvoudige meerderheid (de helft plus één) van de leden aanwezig of vertegenwoordigd is.

§2. ledere bestuurder mag één van zijn collega's in de raad ertoe volmacht verlenen om hem op een welbepaalde vergadering van de raad te vertegenwoordigen en in zijn plaats te stemmen.

De machtiging of de volmacht kan worden gegeven bij geschrift, per telefax, per e-mail of door andere door de raad van bestuur goedgekeurde communicatiemiddelen.

Een bestuurder mag evenwel niet meer dan één (1) volmacht uitoefenen.

§3. In geval het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden van de raad ontoereikend is om geldig te beraadslagen of te beslissen, dan vergadert hij binnen de veertien (14) dagen opnieuw met dezelfde agenda; alsdan kan hij geldig beraadslagen en beslissen, welk ook het aantal aanwezige of vertegenwoordigde bestuurders is, voor zover minstens de voorzitter respectievelijk de ondervoorzitter aanwezig of rechtsgeldig vertegenwoordigd is. De nieuwe uitnodigingen vermelden de bepalingen van deze paragraaf.

Artikel 18. Stemming

§1. Elke bestuurder heeft slechts één stem.

Bij aangelegenheden waarover met geheime stemming wordt beslist, heeft de voorzitter twee stemmen.

§2. Een beslissing van de raad van bestuur is slechts geldig wanneer zij genomen wordt met de vereiste meerderheid van de uitgebrachte stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde bestuurders. Blanco en ongeldige stemmen worden niet bij de uitgebrachte stemmen geteld.

De vereiste meerderheid is de eenvoudige meerderheid (helft plus één), uitgezonderd voor het geval de wet of de statuten er een andere voorzien.

§3. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend. Bij geheime stemming evenwel wordt de beslissing verworpen in geval van staking van stemmen.

§4. Over punten die niet in de agenda werden vermeld, kan de raad van bestuur slechts geldig beraadslagen mits akkoord van twee derden van de aanwezige leden.

§5. De stemmingen gebeuren bij handopsteking, behalve bij benoemingen en voordrachten, waar de stemmingen geheim zijn.

Artikel 19. Niet-binding en aansprakelijkheid van de bestuurders

§1. De bestuurders zijn niet persoonlijk gebonden door de verbintenissen van het AGB.

~.` De bestuurders zijn aansprakelijk zonder hoofdelijkheid voor de tekortkomingen in de normale uitoefening

van hun bestuur. Ten aanzien van de overtredingen waaraan zij geen deel hebben gehad, worden de bestuurders van die aansprakelijkheid ontheven als hun geen schuld kan worden verweten en als zij die overtredingen hebben aangeklaagd bij de gemeenteraad binnen één (1) maand nadat zij er kennis van hebben gekregen.

§2. Jaarlijks beslist de gemeenteraad over de aan de bestuurders te verlenen kwijting, na goedkeuring van de rekeningen. Die kwijting is alleen rechtsgeldig als de ware toestand van het AGB niet wordt verborgen door enige weglating of onjuiste opgave in de rekeningen of in de rapportering betreffende de uitvoering van de beheersovereenkomst.

Artikel 20. Onverenigbaarheden en belangenconflicten

§1. De volgende personen kunnen niet worden voorgedragen of aangewezen als bestuurder;

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -13/11/2013 - Annexes du Moniteur belge 1° de provinciegouverneurs, de gouverneur en de vice-gouverneur van het administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad, de adjunct van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, de provinciegriffiers, de arrondissementscommissarissen en de adjunct-arrondissementscommissarissen voor zover het AGB gevestigd is in hun ambtsgebied;

2° de magistraten, de plaatsvervangende magistraten en de griffiers bij de hoven en de rechtbanken, de administratieve rechtscolleges en het Grondwettelijk Hof;

3° de leden van het operationeel, administratief of logistiek kader van de politiezone waar de gemeente toe behoort die het AGB heeft opgericht;

4° de personen die op commerciële wijze of met een winstoogmerk activiteiten uitoefenen in dezelfde beleidsdomeinen als het agentschap en waarin het AGB niet deelneemt, alsook de werknemers en de leden van een bestuurs- of controleorgaan van die personen;

5° de personen die in een andere lidstaat van de Europese Unie een ambt of een functie uitoefenen, gelijkwaardig aan een ambt of een functie, vermeld in dit artikel, en de personen die in een lokale basisoverheid van een andere lidstaat van de Europese Unie een ambt of een mandaat uitoefenen dat gelijkwaardig is aan dat van gemeenteraadslid, schepen of burgemeester.

§2. Een bestuurder mag niet:

1°aanwezig zijn bij de bespreking en de stemming over aangelegenheden waarin hij een rechtstreeks belang heeft, hetzij persoonlijk, hetzij als vertegenwoordiger, of waarbij de echtgenoot, of bloed- of aanverwanten tot en met de vierde graad een persoonlijk en rechtstreeks belang hebben. Dat verbod strekt niet verder dan de bloed- en aanverwanten tot en met de tweede graad ais het gaat om de voordracht van kandidaten, benoemingen, ontslagen, afzettingen en schorsingen. Voor de toepassing van deze bepaling worden personen die een verklaring van wettelijke samenwoning als vermeld in artikel 1475 van het Burgerlijk Wetboek hebben afgelegd, met echtgenoten gelijkgesteld;

2°rechtstreeks of onrechtstreeks een overeenkomst te sluiten, behoudens in geval van een schenking aan het autonoom gemeentebedrijf of de gemeente, of deel te nemen aan een opdracht voor aanneming van werken, leveringen of diensten, verkoop of aankoop ten behoeve van het autonoom gemeentebedrijf of de gemeente, behoudens in de gevallen waarbij de bestuurder een beroep doet op een door het autonoom gemeentebedrijf of de gemeente aangeboden dienstverlening en ten gevolge daarvan een overeenkomst aangaat;

3°rechtstreeks of onrechtstreeks ais advocaat of notaris tegen betaling werkzaam zijn in geschillen ten behoeve van het AGB. Dit verbod geldt met name ook ten aanzien van de personen die in het kader van een associatie, groepering, samenwerking of op hetzelfde kantooradres met de bestuurder werken;

4°rechtstreeks of onrechtstreeks als advocaat of notaris werkzaam zijn in geschillen ten behoeve van de tegenpartij van het AGB of ten behoeve van een personeelslid van het AGB aangaande beslissingen in verband met de tewerkstelling binnen het AGB. Dit verbod geldt met name ook ten aanzien van de personen die in het kader van een associatie, groepering, samenwerking of op hetzelfde kantooradres met de bestuurder werken.

§3. Dit artikel doet geen afbreuk aan de gelding van andere bepalingen betreffende de belangenvermenging in hoofde van bestuurders en met openbare diensten belaste personen, zoals onder meer artikel 245 van het Strafwetboek.

Artikel 21. Notulen van de raad van bestuur

§1. De raad van bestuur duidt een secretaris aan die instaat voor het secretariaat van de raad van bestuur. De secretaris heeft geen stemrecht, tenzij het een lid is van de raad van bestuur,

§2. De beraadslagingen en de beslissingen van de raad van bestuur worden door de secretaris genotuleerd. Artikel 181 §1 Gemeentedecreet wordt van overeenkomstige toepassing verklaard.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -13/11/2013 - Annexes du Moniteur belge

§3. De notulen worden tijdens de eerstvolgende vergadering ter goedkeuring voorgelegd, in een speciaal register op de zetel van het bedrijf opgenomen en door de voorzitter en de secretaris ondertekend. Bij afwezigheid of verhindering van de voorzitter wordt zijn handtekening vervangen door die van de ondervoorzitter. De raad kan steeds een plaatsvervangend secretaris aanduiden, die de secretaris vervangt bij afwezigheid of verhindering.

De volmachten worden aan de notulen gehecht.

Het speciaal register wordt bewaard onder de verantwoordelijkheid van de secretaris.

§4. De kopieën of uittreksels die bij een rechtspleging of in andere gevallen moeten worden voorgelegd, worden ondertekend door de voorzitter of de ondervoorzitter, samen met de secretaris. B( afvuezigheid of verhindering van de voorzitter, de ondervoorzitter of de secretaris, wordt zijn handtekening vervangen door die van de bestuurder daartoe aangeduid door de voorzitter,

§5. De gedetailleerde notulen en aile documenten waar in de notulen naar wordt verwezen, liggen ter inzage op het secretariaat van de gemeente.

De notulen zijn elektronisch beschikbaar voor de bestuurders en directeurs van het bedrijf alsmede voor de gemeenteraadsleden van de gemeente.

Artikel 22. Bevoegdheden

§1. De raad van bestuur heeft de meest uitgebreide bevoegdheden om alle nuttige of noodzakelijke handelingen te verrichten om het doel van het bedrijf te verwezenlijken.

Hij beschikt over de volheid van bevoegdheid.

§2. De raad van bestuur oefent controle uit op het directiecomité.

§3. Telkens wanneer de gemeenteraad van de gemeente Glabbeek hem daartoe verzoekt, brengt de raad van bestuur verslag uit over alle of sommige activiteiten van het bedrijf.

Artikel 23. Delegaties

De raad van bestuur kan het uitoefenen van zijn bevoegdheden van dagelijks bestuur delegeren aan het directiecomité.

Volgende bevoegdheden blijven behoren tot de bevoegdheden van de raad van bestuur en kunnen niet worden gedelegeerd aan het directiecomité:

1° het afsluiten van een beheersovereenkomst met de gemeente;

2° het oprichten van filialen of het nemen van participaties in andere rechtspersonen;

3° het vaststellen van het huishoudelijk reglement van de raad van bestuur;

4° het aanstellen en het controleren van het directiecomité;

5° het vaststellen van de rechtspositieregeling van het personeel en van het syndicaal statuut;

6° de beleidsmatige en financiële verplichtingen inzake planning, registratie en budgettering zoals voorzien

binnen het wettelijk kader; en

7° het vaststellen van de tarieven;

Met betrekking tot de bevoegdheden die de raad van bestuur niet kan delegeren, kan ze het directiecomité wel belasten met het uitvoeren van de door de raad van bestuur genomen beslissingen.

Artikel 24. Personeel

§1. Het AGB kan zowel contractueel als statutair personeel tewerk stellen.

§2. De raad van bestuur beslist principieel over het aanwerven van personeel.

Het voeren van de aanwervingsprocedure kan worden gedelegeerd aan het directiecomité.

Beslissingen over aanwervingen, ontslagen en bevorderingen blijven een bevoegdheid van de raad van

bestuur.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -13/11/2013 - Annexes du Moniteur belge

§3. De overeenstemmende rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel is van toepassing op het personeel van het AGB. Het AGB stelt de afwijkingen op deze rechtspositieregeling vast, voor zover het specifieke karakter van het AGB dat verantwoordt. Het AGB bepaalt de rechtspositieregeling van de betrekkingen die niet bestaan binnen de gemeente,

§4, Binnen de grenzen van de regelgeving kan de raad van bestuur eveneens met de stad of met derden, natuurlijke of rechtspersonen dienstverleningsovereenkomsten sluiten waarbij de uitvoering van bepaalde taken of opdrachten aan de gemeente of voormelde derden wordt toevertrouwd.

§5. De gemeente kan aan het AGB, mits naleving van de ter zake geldende rechtspositieregeling, personeel ter beschikking stellen of overdragen.

Artikel 25. Vergoedingen

De leden van de raad van bestuur oefenen hun mandaat onbezoldigd uit.

Artikel 26. Reglement van inwendige orde

De raad van bestuur kan de regelen in verband met zijn werking en zijn secretariaat nader regelen in een reglement van inwendige orde; daarin kunnen onder meer regelingen worden opgenomen i.v.m. de schriftelijke besluitvorming.

Artikel 27. Regeling bij gemeenteraadsverkiezingen

Na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad wordt steeds tot volledige vernieuwing van de raad van bestuur overgegaan, In dat geval blijven de leden van de raad van bestuur in functie tot de nieuwe gemeenteraad tot hun vervanging is overgegaan.

AFDELING III, HET DIRECTIECOMITE

Artikel 28, Samenstelling

§1. Het directiecomité is samengesteld uit maximaal vier (4) directeurs, al dan niet lid van de raad van bestuur en wordt aangesteld door de raad van bestuur.

§2. Het directiecomité wordt voorgezeten door een voorzitter, aangeduid door de raad van bestuur onder de leden van het directiecomité.

§3, De aanstelling van het directiecomité en haar voorzitter gebeurt via een gezamelijke schriftelijke voordracht, ondersteund door een dubbele meerderheid, m.a.w. door een meerderheid voorgedragen door de verkozenen op de lijst waarop men verkozen is en door een meerderheid in de gemeenteraad.

Of door middel van een schriftelijke individuele voordracht per kandidaat directeur, waarna er per directeur wordt gestemd.

Artikel 29. Bevoegdheden

§1. Het directiecomité is belast met het dagelijks bestuur, met de vertegenwoordiging met betrekking tot dat bestuur, en met de uitvoering van de beslissingen van de raad van bestuur, alsmede is het bevoegd voor alle materies die door de raad van bestuur warden gedelegeerd.

§2, Het directiecomité kan haar bevoegdheden verder delegeren aan een personeelslid van het bedrijf.

Het directiecomité kan hetzij haar leden, hetzij de personeelsleden waarover het AGB beschikt, wel belasten met het uitvoeren van de door het directiecomité genomen beslissingen.

§3. De raad van bestuur controleert de werking van het directiecomité. Het directiecomité brengt regelmatig en telkens daarom gevraagd wordt, verslag uit bij de raad van bestuur.

Artikel 30. Beraadslaging en stemming

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -13/11/2013 - Annexes du Moniteur belge

§1. De vergaderingen van het directiecomité zijn niet openbaar.

§2. Het directiecomité kan slechts rechtsgeldig vergaderen wanneer minstens de helft van de leden aanwezig of vertegenwoordigd is.

§3. De voorzitter zit de vergaderingen van het directiecomité voor. Indien de voorzitter is verhinderd, wordt Pret directiecomité voorgezeten door een directeur die door de voorzitter daartoe wordt aangeduid. Bij gebreke aan de aanduiding van een vervangende voorzitter, zal de oudste aanwezige directeur de vergadering voorzitten.

§4. De besluiten van het directiecomité worden bij eenvoudige meerderheid (helft plus één) van de uitgebrachte stemmen genomen. Blanco en ongeldige stemmen worden niet bij de uitgebrachte stemmen geteld.

ln geval van staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend; bij geheime stemming evenwel, wordt bij staking van stemmen de beslissing verworpen.

§5. Het is elk lid van het directiecomité verboden aanwezig te zijn bij de bespreking van een agendapunt of deel te nemen aan de stemming daarover, indien hijzelf of een bloed- of aanverwant tot en met de vierde graad daarbij een rechtstreeks en persoonlijk belang heeft.

Het is hem tevens verboden enige levering te doen van werken, goederen of diensten of op te treden als raadsman of gelastigde voor of tegen het bedrijf.

Artikel 31. Notulen

§1. Het directiecomité stelt een secretaris aan.

§2. De beraadslagingen en de beslissingen van het directiecomité worden genotuleerd, en worden ter informatie verzonden aan de leden van de raad van bestuur. Artikel 181 §2, le lid van het Gemeentedecreet is van overeenkomstige toepassing.

§3. De notulen worden tijdens de eerstvolgende vergadering ter goedkeuring voorgelegd, in een op de zetel bewaard register opgenomen en ondertekend door de voorzitter of een directeur aangeduid door de voorzitter, en de secretaris.

§4. De gedetailleerde notulen en alle documenten waar in de notulen naar wordt verwezen, liggen ter inzage op het secretariaat van de gemeente.

De notulen zijn elektronisch beschikbaar voor de bestuurders en directeurs van het bedrijf alsmede voor de gemeenteraadsleden van de gemeente.

Artikel 32. Vergoedingen

De raad van bestuur bepaalt welke vergoedingen en voordelen aan de leden van het directiecomité worden toegekend. Deze mogen in geen geval deze van de gemeenteraadsleden overstijgen.

Artikel 33. Reglement van inwendige orde

Het directiecomité kan de nadere werkingsregelen, onder meer op het vlak van de volmachten, regelen in een reglement van inwendige orde, dat door de raad van bestuur wordt goedgekeurd.

Artikel 34. Niet-binding en aansprakelijkheid van de leden van het directiecomité

De leden van het directiecomité zijn door de verbintenissen van het bedrijf niet persoonlijk verbonden.

De leden van het directiecomité zijn aansprakelijk zonder hoofdelijkheid voor de tekortkomingen in de normale uitoefening van hun bestuur.

S ,l

Artikel 35. Regeling bij gemeenteraadsverkiezingen

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -13/11/2013 - Annexes du Moniteur belge

Na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad van de gemeente wordt tot volledige vernieuwing van de raad van bestuur overgegaan.

De raad van bestuur zal op zijn eerste vergadering overgaan tot vervanging of herbenoeming van het directiecomité. In dat geval blijven de leden van het directiecomité in functie tot de nieuwe raad van bestuur tot hun vervanging of herbenoeming is overgegaan.

HOOFDSTUK IV, FINANCIEN

Artikel 36, Inkomsten en uitgaven

Het bedrijf ontvangt de inkomsten van de uitoefening van zijn activiteiten; het kan vergoedingen en prijzen van alle aard innen, vaststellen en overeenkomen en door de gemeente ter beschikking gestelde of doorgestorte middelen ontvangen. De tarieven en de tariefstructuren voor het gebruik van de infrastructuur worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Het bedrijf draagt de lasten van zijn activiteiten.

Het bedrijf beslist vrij over de omvang, de technieken en de voorwaarden van zijn externe financiering. Het kan onder meer toelagen, giften en legaten ontvangen en leningen aangaan binnen de grenzen gesteld in de statuten en de beheersovereenkomst.

Artikel 37, Boekhouding

Het bedrijf voert de wettelijk verplichte boekhouding(en).

De boekhouding wordt gevoerd onder de verantwoordelijkheid en het toezicht van de raad van bestuur.

Artikel 38. Boekjaar

Het financiële boekjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december van elk jaar,

Het eerste boekjaar vangt evenwel aan op de dag dat het bedrijf rechtspersoonlijkheid verkrijgt en eindigt op 31 december van het daaropvolgende jaar.

Artikel 39, Budget en (meerjaren)planning

Het bedrijf maakt een budget en (meerjaren)planning op overeenkomstig de bepalingen van het Gemeentedecreet.

Artikel 40. Jaarrekening en rapportering

§1. De raad van bestuur stelt de jaarrekening vast en maakt deze ter goedkeuring over aan de gemeenteraad, overeenkomstig de bepalingen van het Gemeentedecreet,

§2. De gemeenteraad keurt de jaarrekening goed in overeenstemming met de bepalingen op de financiële controle bedoeld in artikel 42 van onderhavige statuten,

§3. Het bedrijf verzorgt de periodieke rapportering over de resultaten en de activiteiten van het bedrijf aan de gemeente, zoals wettelijk vereist.

Artikel 41 Resultaatsbestemming

Met inachtname van de gesloten beheersovereenkomst en nadat een bedrag van ten minste een twintigste van de nettowinst is ingehouden voor de vorming van een reservefonds, een verplichting die ophoudt wanneer het reservefonds een tiende van het maatschappelijk kapitaal heeft bereikt, en nadat de raad van bestuur heeft beslist over het reserveren of overdragen van het resultaat van het bedrijf, wordt het saldo aan de gemeente uitgekeerd,

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -13/11/2013 - Annexes du Moniteur belge

Artikel 42. Sanering

Wanneer ten gevolge van een geleden verlies het netto - actief gedaald is tot minder dan de helft van het door de gemeente ingebrachte kapitaal, dan moet de gemeenteraad bijeenkomen binnen een termijn van ten hoogste twee (2) maanden nadat het verlies is vastgesteld om, in voorkomend geval, te beraadslagen en te besluiten over de maatregelen die de raad van bestuur voorstelt in een plan opgesteld ter sanering van de financiële toestand,

HOOFDSTUK V. CONTROLE

Artikel, 43. Financiële controle

De controle op de financiële toestand, op de jaarrekening en op de regelmatigheid van de verrichtingen weer te geven in de jaarrekening van het bedrijf wordt uitgeoefend overeenkomstig de toepasselijke, wettelijke bepalingen.

HOOFDSTUK VI. VERTEGENWOORDIGING EN ONDERTEKENING

Artikel 44. Vertegenwoordiging en ondertekening

§1. Het bedrijf wordt ten overstaan van derden, zowel in als buiten rechte, als eiser of ais verweerder, rechtsgeldig vertegenwoordigd door de voorzitter van de raad van bestuur, de voorzitter van het directiecomité of twee directeurs samen.

§2. Het bedrijf kan eveneens geldig worden vertegenwoordigd door bijzondere lasthebbers, binnen de grenzen van hun mandaat. Deze lasthebbers kunnen tevens het mandaat hebben documenten te ondertekenen namens het bedrijf.

HOOFDSTUK VII, RECHTSOPVOLGING

Artikel 45. Overdracht van rechten en plichten en rechtsopvolging

§1, De gemeente Glabbeek kan aan het bedrijf rechten en plichten overdragen, waaronder het eigendomsrecht of de exploitatierechten op roerende en onroerende goederen.

Deze overdracht zal van rechtswege geschieden voor de overeenkomsten, eigendommen, en andere rechten en plichten die de gemeenteraad aanduidt. Deze rechtsopvolging van rechtswege berust op de wettelijke en reglementaire bepalingen vermeld in artikel 2 van deze statuten en volgt uit de overdracht van de betrokken activiteiten door de gemeente aan het bedrijf. Van deze rechtsopvolging van rechtswege wordt door de gemeente bij aangetekende brief kennis gegeven aan het bedrijf en mogelijke andere belanghebbende partijen. De overdracht en de rechtsopvolging zijn evenwel voltrokken door het enkele gemeenteraadsbesluit. Het bedrijf en de gemeente, kunnen de door de gemeenteraad besliste overdracht van de eigendom van onroerende goederen zo nodig met bijkomende middelen tegenstelbaar aan derden maken.

De overdracht van andere overeenkomsten, rechten en plichten door de gemeente aan het bedrijf geschiedt op basis van de desbetreffende overeenkomsten of het gemeen recht terzake.

§2. De gemeente kan goederen aan het bedrijf verkopen of ter beschikking stellen onder nader overeen te komen voorwaarden.

§3. Het bedrijf kan rechten en plichten van andere publiek- en privaatrechtelijke rechtspersonen overnemen. Het bedrijf heeft de meest uitgebreide bevoegdheden om te dien einde regelingen te treffen.

§4. Het bedrijf neemt van rechtswege alle rechten en verplichtingen over van de gemeente die voortvloeien uit de wetten, de decreten, de besluiten en de tussen de gemeente en de Belgische federale overheid of Vlaamse gewest geldende overeenkomsten, die de uitoefening regelen van de bestuurlijke bevoegdheden van het bedrijf, met inbegrip van de rechten en verplichtingen die voortkomen uit hangende en toekomstige gerechtelijke procedures.

"

" 7 àor'-

behouden

aan het

Belgisch Staatsblad

Het bedrijf neemt eveneens de andere rechten en verplichtingen van de gemeente over die voortvloeien uit bestaande rechtsverhoudingen die verband houden met de uitoefening van de bestuurlijke bevoegdheden van het bedrit, met inbegrip van de rechten en verplichtingen die vcortkomen uit hangende en toekomstige gerechtelijke procedures.

HOOFDSTUK VIII. ONTBINDING EN VEREFFENING

Artikel X46. Ontbindingen vereffening

§1. De gemeenteraad kan steeds, na het horen van de raad van bestuur, beslissen om tot ontbinding en ; vereffening van het bedrijf over te gaan.

In de beslissing tot ontbinding wijst de gemeenteraad de vereffenaars aan. Alle andere organen vervallen op het ogenblik van de ontbinding.

§2. De rechten en verplichtingen, inbegrepen deze met betrekking tot de contractuele personeelsleden, van het ontbonden AGB worden overgenomen door de gemeente, behoudens andersluidende beslissing van de ; gemeenteraad.

§3, In afwijking van §2 kan de gemeenteraad in het ontbindingsbesluit de personeelsleden, die daarmee moeten instemmen, en de rechten en verplichtingen aanwijzen die overgenomen worden door de overnemer of de overnemers van de activiteiten van het AGB.

Bij hetzelfde gemeenteraadsbesluit van 11 april 2013 werden alle leden van de gemeenteraad aangewezen ais lid van de raad van bestuur. Het gaat om volgende personen:

ARNAUTS Georges

ARNAUTS Herman

BOGAERTS Brunhilde

HENDRICKX Hans

HOLSBEEK Greet

HOLSBEEKS Hilde

MERTENS Matthias

PEETERS Tom

PIERLE Michaël

REEKMANS Peter

SAELMAEKERS Maria

STEENWEGEN Lodewijk

STERKENDRIES Yvonne

TROMPET Gaby '

VANDERMEULEN Simon

VANWINKELEN Kris

VICCA Karel

Op de vergadering van de Raad van bestuur van 16 mei 2013 werd ais voorzitter van de Raad van Bestuur de heer Kris Vanwinkelen aangeduid.

Het directiecomité werd als volgt samengesteld; Hans Hendrickx, Vanwinkelen Kris, Reekmans Peter en Bogaerts Brunhilde

De directiecomité stelde op 17 juni 2013 de heer Hans Hendrickx aan als voorzitter

Bestuurder - voorzitter

Vanwinkelen Kris

Op de laatste blz. van Luik B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de rechtspersoon ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso : Naam en handtekening

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -13/11/2013 - Annexes du Moniteur belge

Coordonnées
GLABBEEK, AFGEKORT : AGB GLABBEEK

Adresse
GROTESTRAAT 33 3380 GLABBEEK(ZUURBEMDE)

Code postal : 3380
Localité : GLABBEEK
Commune : GLABBEEK
Province : Brabant flamand
Région : Région flamande