LSV 55 PLUS DIEST, AFGEKORT : LSV+ 55 DIEST

Association sans but lucratif


Dénomination : LSV 55 PLUS DIEST, AFGEKORT : LSV+ 55 DIEST
Forme juridique : Association sans but lucratif
N° entreprise : 540.641.376

Publication

18/10/2013
ÿþ MOD 2.2

In de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad bekend te maken kopie na neerlegging van de akte ter griffie



Neergelegd ter griffie der

Rechtbank van Koophanden

te Leuven, de 0 9 OU, , 2013 DE GRIFFIER,

Griffie

!U1,1911,!!!11 u

v

beh

aa

Bel Sta

Ondememingsnr:

Benaming

(voluit) : LSV 55 plus Diest

(verkort) " LSV 55+ Diest

Rechtsvorm : Vereniging Zonder Winstoogmerk

Zetel : Cleynaertstraat 10, 3290 Diest

Onderwerp akte : Statuten van de vereniging

De Ondergetekenden

Segers Willy Julien, Kerkstraat 162, 3290 Schaffen.

Verboven Nadine Léa Marcelle, Sint-Jan Berchmansstraat 7, 3290 Diest.

Luyten Norma Amelie, Papenbroekstraat 154, 3290 Diest.

Mees Rudy Jacques Gustaaf, Lindenlaan 8, 3290 Diest.

Tuerlinx Delphine, Oude Baan 71, 3290 Diest.

Dewael Andrée Aline, Sint-Jansveld 13, 3290 Diest.

verklaren bij deze akte een vereniging zonder winstoogmerk op te richten, overeenkomstig de wet van 27

juni 1921, die rechtspersoonlijkheid verleent aan de verenigingen zonder winstoogmerk en de instellingen van

openbaar nut, waarvan zij de statuten als volgt samenstellen

1. RECHTSVORM

Artikel 1

De vereniging wordt opgericht als een rechtspersoon, meer bepaald als een vereniging zonder winstoogmerk (hierna "vzw" genaamd) op grond van de wet van 27 juni 1921 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk en de stichtingen, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 1 juli 1921 zoals gewijzigd door de wet van 2 mei 2002 en de wet van 16 januari 2003.

Il. NAAM EN MAATSCHAPPELIJKE ZETEL

Artikel 2

De vereniging wordt opgericht voor onbepaalde duur onder de benaming "LSV 55 plus Diest vereniging zonder winstoogmerk", afgekort "LSV 55+ Diest vzw".

Artikel 3

De in artikel 2 vermelde benaming moet voorkomen in alle akten, facturen, aankondigingen, bekendmakingen en andere stukken uitgaande van de vereniging, onmiddellijk gevolgd of voorafgegaan door "vereniging zonder wistoogmerk" of door de afkorting "vzw", met nauwkeurige aanwijzing van de zetel.

Artikel 4

De maatschappelijke zetel is gevestigd in België in het gerechtelijk arrondissement Leuven. Hij is gelegen te Cleynaertstraat 10, 3290 Diest.

Ijl. HET DOEL EN DE SOCIALE DOELSTELLING

Artikel 5

Op de laatste blz. van Lurk B vermelden : Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting ci organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso " Naam en handtekening

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -18/10/2013 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -18/10/2013 - Annexes du Moniteur belge

1. De vereniging heeft enerzijds tot doel om het fysiek, psychisch en sociaal welzijn te ontwikkelen van de leven van de Liberale Mutualiteit van Brabant in het algemeen en van de mutualiteitafdeling Liberale Burgersen Werklieden gevestigd te Diest in het bijzonder en dit onder andere ten voordele van de senioren.

Om haar doel te verwezenlijken, mag de vereniging eveneens samenwerkingsakkoorden afsluiten met de Liberale Mutualiteit van Brabant, alsmede met andere vzw's verwant aan het ziekenfonds en andere organisaties die hetzelfde doel nastreven.

Kortom, zij mag beschikken over alle middelen en alle nodige handelingen stellen die, onrechtstreeks of rechtstreeks, nodig zijn voor de verwezenlijking van haar doel.

IV, DE LEDEN

Artikel 6

De vereniging is samengesteld uit effectieve leden en toegetreden leden.

Enkel de effectieve leden, hierna "leden" genoemd, bezitten de volle rechten en plichten beschreven door de

wet op de vzw's en de huidige statuten.

Artikel 7

Het aantal effectieve leden is beperkt tot 9, maar mag niet kleiner zijn dan 4.

In geval van ontslag, overlijden of uitsluiting van één of meerdere leden, waardoor het aantal leden minder dan 4 zou bedragen, blijft de vereniging niettemin geldig voortbestaan tot de eerstvolgende algemene vergadering die op de agenda de aanvaarding van de nieuwe leden vermeldt,

Artikel 8

De algemene vergadering beslist soeverein en binnen de termijn die zij nodig acht, mits naleving van de

bepalingen van het artikel 7, over de aanvaarding van de nieuwe leden.

De beslissing is niet vatbaar voor hoger beroep en moet niet gemotiveerd worden.

Artikel 9

Om lid te worden moet men:

1. lid zijn van de Liberale Mutualiteit van Brabant en bijdragen voor de aanvullende verzekering;

2. hetzij, overeenkomstig de bepalingen van het artikel 7 van deze statuten, voorzitter of secretaris zijn van de mutualiteitafdeling bedoeld in artikel 5 van deze statuten, hetzij aanvaard zijn door de algemene vergadering, hetzij voorgesteld zijn door de raad van bestuur van de Liberale Mutualiteit van Brabant;

3. instemmen met de statuten en de reglementering die in uitvoering ervan wordt opgemaakt, De verbintenis opgelegd door voornoemd punt 3 zit vervat in de betaling van de bijdrage. Artikel 10

De leden kunnen te allen tijde ontslag nemen uit de vereniging door hun ontslag per aangetekend schrijven vanaf postdatum over te maken aan de voorzitter van de raad van bestuur.

Wordt als ontslagnemend beschouwd

- het lid dat vierentwintig maanden achterstallig is met het betalen van zijn bijdragen;

- het lid dat niet meer voldoet aan de in artikel 9 van de huidige statuten gestelde voorwaarden voor zijn

aanvaarding;

- het lid dat aan drie opeenvolgende algemene vergaderingen niet deelneemt of zich niet laat

vertegenwoordigen behoudens overmacht,

Artikel 11

De uitsluiting van een lid kan slechts beslist worden door de algemene vergadering bij meerderheid van twee derde van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde personen. Het lid waarvoor de uitsluiting wordt voorgesteld, wordt voorafgaandelijk gehoord door de raad van bestuur die een proces-verbaal opmaakt van de feiten en de verklaringen. Dit proces-verbaal zal voorgelegd worden aan de algemene vergadering.

4

f " ,

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -18/10/2013 - Annexes du Moniteur belge

MOD2.2

Artikel 12

De redenen tot uitsluiting zijn de volgende:

- ernstigs; tekortdoening aan de eer;

een gerechtelijke veroordeling voor een feit dat de eerbaarheid schendt;

-ernstig nadeel berokkend hebben aan de belangen van de vereniging of aan de leden die hiervan deel uit maken.

Artikel 13

Bij overlijden vervalt automatisch de hoedanigheid van lid.

Artikel 14

De raad van bestuur kan, tot de eerstvolgende algemene vergadering, de deelname verbieden van een lid aan de activiteiten en vergaderingen van de vereniging wanneer dit lid ernstig nadeel berokkend heeft aan de belangen van de vereniging of aan de leden die hiervan deel uit maken. De volgende algemene vergadering zal zich, overeenkomstig artikel 11, uitspreken over de uitsluiting van het lid of zal deze in zijn rechten herstellen.

Artikel 1S

Alle ontslagnemende, geschorste of uitgesloten leden, evenals hun erfgenamen, kunnen geen aanspraak maken op het bezit van de vereniging. Zij kunnen geen teruggave eisen van de door hen of hun lasthebber gestorte bijdragen. Zij kunnen noch opgave of overlegging van rekeningen, noch zegellegging, noch inventaris eisen of vorderen.

Artikel 16

De raad van bestuur houdt op de maatschappelijke zetel van de vereniging een register van de leden bij. Dit register vermeldt de naam, voornamen en woonplaats van de leden of, ingeval het een rechtspersoon betreft, de naam, de rechtsvorm en het adres van de zetel. Bovendien moeten alle beslissingen betreffende toetreding, uittreding of uitsluiting van leden door toedoen van de raad van bestuur in dat register ingeschreven worden binnen acht dagen nadat hij van de beslissing in kennis werd gebracht. Het lid medeondertekent in het register de vermelding van zijn aanvaarding. Deze ondertekening houdt in dat hij akkoord gaat met de huidige statuten, het reglement van inwendige orde alsook met de beslissingen genomen door de vzw.

Artikel 17

Alle leden kunnen op de zetel van de vereniging het register van de leden raadplegen, alsmede de notulen en beslissingen van de algemene vergadering, van de raad van bestuur en van de personen, al dan niet met een bestuursfunctie en die in de schoot van de vereniging of voor haar rekening een mandaat bekleden evenals alle boekhoudkundige stukken van de vereniging, na dit voorafgaandelijk schriftelijk te hebben aangevraagd aan de raad van bestuur met vermelding van de documenten welke het lid zou willen inzien. De partijen komen een datum overeen waarop de documenten kunnen worden ingekeken, deze datum wordt vastgesteld binnen een termijn van één maand na ontvangst van de vraag.

V. DE WERKING VAN DE ALGEMENE VERGADERING

Artikel 18

De algemene vergadering is samengesteld uit alle effectieve leden. Zij wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van bestuur of, bij zijn afwezigheid, door één van de ondervoorzitters, of bij ontstentenis, door een bestuurder die hiervoor door de raad van bestuur werd aangeduid.

Bovendien kan de voorzitter te allen tijde beroep doen op deskundigen om de vergaderingen met raadgevende stem bij te wonen.

Artikel 19

De algemene vergadering vergadert voor 30 juni van ieder kalenderjaar in verband met de goedkeuring van de rekeningen. Een buitengewone algemene vergadering kan te allen tijde worden bijeengeroepen door een beslissing van de raad van bestuur, hetzij de raad van bestuur die zelf vraagt, hetzij op schriftelijk verzoek gericht door één vijfde van de leden aan hem gericht.

" ~ k 1 MOD 2.2

Artikel 20

De algemene vergadering wordt, minstens 8 kalenderdagen op voorhand, door de raad van bestuur per gewone brief bijeengeroepen. De uitnodiging wordt namens de raad ondertekend door de voorzitter of, bij ontstentenis, door één van de ondervoorzitters of door de secretaris. De oproepngsbrief vermeldt de dag, het uur en de plaats van de vergadering en bevat de agenda. Elk voorstel door een twintigste van de leden ondertekend dat minstens vijftien dagen voor de datum van de algemene vergadering gericht wordt aan de raad van bestuur, moet op de agenda geplaatst worden.

Artikel 21

Elk lid heeft het recht de algemene vergadering bij te wonen.

Hij kan zich laten vertegenwoordigen door een ander lid drager van een geschreven en ondertekende volmacht. Elk lid kan slechts drager zijn van één enkele volmacht, De raad van bestuur mag het model van de volmachten vastleggen en eisen dat deze zouden warden neergelegd op de door hem aangeduide plaats, tenminste drie dagen voor de vergadering.

Artikel 22

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -18/10/2013 - Annexes du Moniteur belge Alle leden hebben een gelijk stemrecht in de algemene vergadering, iedereen beschikt over één stem. Iedere persoon met een persoonlijk of een met de vereniging strijdig belang, kan niet deelnemen aan de beraadslagingen en aan de stemming van dit punt op de agenda. De stemming gebeurt door handopsteking behalve indien de voorzitter beslist dat er tot een geheime stemming dient overgegaan te worden of indien de helft van de aanwezige of vertegenwoordigde leden op het ogenblik van de stemming hierom vragen. In geval van een geheime stemming, wordt er geen rekening gehouden met de ongeldige en blanco stemmen alsook de onthoudingen voor de berekening van de meerderheid behalve in geval van uitsluiting van een [id. Bij staking van stemmen, is de stem van de voorzitter of van de bestuurder die hem vervangt, doorslaggevend.

Artikel 23

De algemene vergadering kan slechts geldig beraadslagen over de punten die vernield staan op de agenda. Uitzonderlijk mag er over een punt dat niet voorkomt op de agenda, behalve in de gevallen voorzien door de wet van 27 juni 1921, beraadslaagd worden op voorwaarde dat de helft van de leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn op de algemene vergadering en dat twee derde onder hen akkoord gaat om dit punt op de agenda te plaatsen.

Artikel 24

Behalve in geval van statutenwijzigingen, wijziging van het doe! of de doeleinden, ontbinding of omzetting van de vzw, waar zij enkel kan beslissen overeenkomstig de bepalingen voorzien door de wet van 27 juni 1921, mag de algemene vergadering beslissingen nemen bij gewone meerderheid van stemmen ongeacht het aantal aanwezige leden.

De algemene vergadering kan zich slechts uitspreken over de statutenwijzigingen die expliciet vermeld staan in de oproeping en wanneer tenminste twee derde van de leden op de vergadering aanwezig of vertegenwoordigd zijn. Ingeval op de eerste vergadering minder dan 2/3 van de leden aanwezig of vertegenwoordigd zijn, kan een tweede vergadering warden bijeengeroepen die geldig kan beraadslagen, alsook de wijzigingen aannemen met de meerderheden hierna bepaald, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden. De tweede vergadering mag niet binnen de 15 dagen volgend op de eerste vergadering worden gehouden. De beslissing wordt geacht aanvaard te zijn indien ze wordt goedgekeurd door 2/3 van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden. Nochtans kunnen wijzigingen met betrekking tot het doel of de doeleinden waarvoor de vereniging opgericht werd evenals de ontbinding van de vereniging, slechts aanvaard worden met een meerderheid van 4/5 van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.

Artikel 25

De beslissingen genomen door de algemene vergadering worden ter kennis gebracht van de leden door toezending van de notulen van de zitting. De beslissingen van de algemene vergadering worden bewaard in een notulenregister. De notulen worden opgesteld door de secretaris van de raad van bestuur of, ingeval van belet, door een andere bestuurder die hiervoor wordt aangeduid door de raad van bestuur. De notulen worden getekend door de voorzitter en de secretaris en bewaard in een register op de maatschappelijke zetel van de vereniging.

Alle leden kunnen op de zetel van de vereniging deze notulen inkijken na een schriftelijke aanvraag gericht te hebben aan de voorzitter van de raad van bestuur met wie zij een datum en een uur overeenkomen voor de inzage van de notulen.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -18/10/2013 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Vl. DE BEVOEGDHEDEN VAN DE ALGEMENE VERGADERING

Artikel 26

De algemene vergadering is het soeverein gezag van de vereniging. Zij beschikt over de bevoegdheden die haar uitdrukkelijk door de wet of de huidige statuten worden verleend. De bevoegdheden van de algemene vergadering bevatten het recht.

la om de statuten te wijzigen;

2° om nieuwe leden toe te laten;

3° om een nieuw lid uit te sluiten;

4° om de bestuurders, de commissaris(sen), de verificateur(s) alsook de vereffenaar(s) te benoemen en af te zetten;

5° om de bezoldiging van de commissarissen te bepalen ingeval er een bezoldiging wordt toegekend; 6° om jaarlijks de rekeningen en de begroting goed te keuren;

7° om kwijting te geven aan de bestuurders, de commissarissen, en ingeval van vrijwillige ontbinding, aan de vereffenaars;

8° om het reglement van inwendige orde en zijn wijzigingen goed te keuren;

9° om te beslissen een aansprakelijkheidsvordering aanhangig te maken tegen elk lid van de vereniging, elke bestuurder, elke commissaris, elke persoon bevoegd om de vereniging te vertegenwoordigen of ieder door de algemene vergadering aangeduide mandataris;

10° om de vrijwillige ontbinding uit te spreken van de vereniging of de omzetting van deze van vereniging in vennootschap met een sociaal oogmerk;

11° om te beslissen over de bestemming van het vermogen in geval van ontbinding van de vereniging.

VII. DE SAMENSTELLING VAN DE RAAD VAN BESTUUR

Artikel 27

1° De vereniging wordt bestuurd door een raad van bestuur, samengesteld uit minimum 3 bestuurders gekozen onder de leden.

2° Het aantal bestuurders moet altijd lager zijn dan het aantal personen die lid zijn van de vereniging.

3° De leden van de raad van bestuur worden door de algemene vergadering aangeduid volgens de hierna vermelde modaliteiten:

a) Maximum 7 personen gekozen onder de leden bedoeld in artikel 7-1° en 7-2° van deze statuten.

b) De voorzitter en de secretaris van de mutualiteitafdeling bedoeld in artikel 5-1° van deze statuten,

4° Het mandaat van bestuurder, dat te allen tijde kan herroepen worden door de algemene vergadering, bedraagt zes jaar en neemt voor de eerste maal een aanvang het jaar van de door de buitengewone algemene vergadering van heden goedgekeurde gecoördineerde statuten. De uittredende bestuurders zijn herkiesbaar. Wanneer de mandaten bij het verstrijken van de voorziene termijn niet hernieuwd worden, blijven de bestuurders hun mandaat voortzetten totdat in hun vervanging voorzien is.

5° Elke bestuurder aangesteld om een vacante plaats van een lopend mandaat in te vullen, wordt verkozen voor de tijd dat het mandaat nog loopt,

Artikel 28

De bestuurders oefenen hun functie kosteloos uit. Zij mogen nochtans de terugbetaling vragen van de uitgaven en de kosten die zij maakten bij de uitoefening van hun functie.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -18/10/2013 - Annexes du Moniteur belge

MOU 2.2

Artikel 29

De bestuurders gaan geen enkele persoonlijke verplichting aan inzake de verbintenissen die de vereniging aangaat. Hun aansprakelijkheid tegenover de vereniging is beperkt tot het vervullen van hun mandaat.

Artikel 30

Het mandaat van bestuurder is steeds herroepbaar zonder dat de algemene vergadering haar beslissing moet motiveren of verantwoorden.

De reden tot uitsluiting zijn de volgende

- ernstige tekortdoening aan de eer;

- een gerechtelijke veroordeling voor een feit dat de eerbaarheid schendt;

- ernstig nadeel berokkend hebben aan de belangen van de vereniging of aan de leden die hiervan deel uit maken;

- niet deelname aan drie opeenvolgende raden van bestuur en dit zonder geldige reden.

Iedere bestuuder die ontslag wenst te nemen moet dit schriftelijk en aangetekend meedelen aan de raad van bestuur, De ontslagnemende bestuurder moet evenwel zijn functie blijven uitoefenen tot de datum van de eerstvolgende algemene vergadering indien zijn ontslag tot gevolg heeft dat het aantal bestuurders minder wordt dan het minimumaantal dat in artikel 27 van de huidige statuten wordt vastgesteld.

VIII, DE WERKING VAN DE RAAD VAN BESTUUR

Artikel 31

De raad van bestuur duidt een voorzitter, één of meer ondervoorzitters, een secretaris alsook een penningmeester aan.

De voorzitter wordt onder meer belast met het bijeenroepen en voorzitten van de raad van bestuur.

Bij afwezigheid van de voorzitter, zal de raad van bestuur voorgezeten worden door één van de ondervoorzitters of bij gebrek, door een bestuurder die daartoe door de raad van bestuur werd aangeduid.

De secretaris wordt onder meer gelast met het opmaken van de notulen en te zorgen voor de bewaring van de documenten. Hij zal binnen de korst mogelijke tijd overgaan tot het neerleggen van de akten, zoals vereist door de wet van 27 juni 1921, bij de griffie van de bevoegde rechtbank van koophandel.

Indien de voorzitter, de secretaris of de schatbewaarder tijdelijk verhinderd is, mag de raad van bestuur een bestuurder aanduiden om hem (hen) ad interim te vervangen.

De voorzitter kan te allen tijde beroep doen op deskundigen om de vergaderingen met raadgevende stem bij te wonen.

Artikel 32

De bestuurders mogen zich laten vertegenwoordigen door een andere bestuurder, drager van een geschreven en getekende volmacht.

Een bestuurder mag slechts één enkele bestuurder vertegenwoordigen.

De raad van bestuur beraadslaagt en beslist geldig indien de helft van de bestuurders aanwezig of vertegenwoordigd zijn,

Artikel 33

Elke bestuurder beschikt over een stem.

De beslissingen van de raad van bestuur worden genomen bij meerderheid van de stemmen van de

aanwezige of vertegenwoordigde bestuurders.

Bij staking van stemmen, is de stem van de voorzitter, of van de bestuurder die hem vervangt, doorslaggevend.

r

R

MOD 2.2

Artikel 34

De raad van bestuur wordt bijeengeroepen door de voorzitter of, wanneer deze verhinderd is, door één van de ondervoorzitters of de secretaris. Hij mag ook bijeengeroepen worden op schriftelijk aanvraag van 2/3 van de bestuurders. De oproepingsbrief voor de raad van bestuur wordt tenminste acht kalenderdagen voor de vastgestelde datum van de vergadering van de raad van bestuur per gewone post opgestuurd. De oproeping bevat de agenda. De raad van bestuur beraadslaagt enkel over de punten die op de angenda geplaatst zijn. Uitzonderlijk kan een punt dat niet op de agenda staat besproken worden indien twee derde van de aanwezige of vertegenwoordigde bestuurders hiermee akkoord gaan. De beslissingen worden bewaard in een notulenregister, getekend door de voorzitter en de secretaris, Dit register wordt bewaard op de maatschappelijke zetel van de vereniging waar aile leden ter plaatse deze notulen kunnen inkijken na een schriftelijke aanvraag gericht te hebben aan de voorzitter van de raad van bestuur met wie zij een datum en een uur overeenkomen voor de inzage van de notulen.

Artikel 35

1. Indien een bestuurder, rechtstreeks of onrechtstreeks, een belang van vermogensrechtelijke aard heeft dat strijdig is met een beslissing of een verrichting die tot de bevoegdheid behoort van de raad van bestuur en/of een persoonlijk belang, moet hij dit meedelen aan de andere bestuurders voor de raad van bestuur een besluit neemt.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -18/10/2013 - Annexes du Moniteur belge 2. De bestuurder met het tegenstrijdig en/of persoonlijk belang verlaat de vergadering en onthoudt zich van de beraadslaging en de stemming over de aangelegenheid waarop deze betrekking hebben.

3. Voormelde procedure is niet toepasselijk op gebruikelijke verrichtingen die plaatshebben onder de voorwaarden en tegen de zekerheden die op de markt gewoonlijk gelden voor soortgelijke verrichtingen.

IX. DE BEVOEGDHEDEN VOORBEHOUDEN AAN DE RAAD VAN BESTUUR

Artikel 36

Behalve indien zij één of meer algemene vertegenwoordigingsorganen of orga(a)n(en) voor het dagelijks bestuur opricht, zoals onder andere voorzien in de artikelen 38 tot 45 van de huidige statuten, wordt de vereniging bestuurd en vertegenwoordigd door de raad van bestuur. Behoudens speciale delegatie handelen de bestuurders als college.

Artikel 37

De raad van bestuur heeft de meest uitgebreide bevoegdheden voor het beheer en het bestuur van de vereniging, waarin onder andere zijn omvat het aankopen, ruilen of vervreemden van onroerende goederen en bezittingen, de vestiging van een hypotheek, het huren voor langer dan negen jaar en het vervreemden van roerende goederen. Hij mag alle leningen afsluiten en toekennen, het aanvaarden en het ontvangen van alle subsidies en toelagen of giften, onder de bij artikel 16 van de wet van 27 juni 1921 gestelde voorwaarden, en het uitvoeren van alle andere beschikkingen alsook het treffen van minnelijke schikkingen en het onderwerpen van een geschil aan arbitrage.

Al de bevoegdheden die niet uitdrukkelijk door de wet of door de statuten voorbehouden zijn voor de algemene vergadering worden door de raad van bestuur uitgeoefend.

Artikel 38

De raad van bestuur kan bepaalde bevoegdheden delegeren aan één of meerdere bestuurders, aan leden of aan derden.

In deze gevallen, zullen de omvang van de toegekende bevoegdheden en de duur gedurende welke zij mogen worden uitgeoefend nauwkeurig worden bepaald.

Het ontslag of de afzetting van een bestuurder stelt een einde aan iedere bevoegdheid die door de raad van bestuur aan die bestuurder gedelegeerd was.

X. RECHTSVORDERING

Artikel 39

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -18/10/2013 - Annexes du Moniteur belge

MOr2 2.2

De raad van bestuur vertegenwoordigt de vereniging in en buiten rechte en treedt op ais eiser of als verweerder. De voorzitter of de secretaris worden door de raad van bestuur gemachtigd om, volgens artikel 40 van de huidige statuten, de vereniging te dien einde te vertegenwoordigen.

Nochtans, in de gevallen vermeld in artikel 26, 9° van de huidige statuen, wordt de beslissing enkel genomen door de algemene vergadering.

XI. HET DAGELIJKS BESTUUR

Artikel 40

De raad van bestuur mag het dagelijks bestuur van de vereniging alsook met de daarbij horende handtekening, delegeren aan de secretaris van de raad van bestuur die alleen handelt.

De raad van bestuur mag eveneens het dagelijks bestuur delegeren aan één of meerdere bestuurders. Artikel 41

Voor het openen en het wijzigen van de financiële rekeningen is de handtekening vereist van de voorzitter, de secretaris en de penningmeester van de vereniging, die hierbij als kastgevers fungeren.

kunnen eveneens machtiging verlenen aan andere bestuurders van de vzw en/of aan derden om overschrijvingen en financiële opdrachten te tekenen, alsook gelden te deponeren of op te vragen.

De overschrijvingen, zowel manueel als elektronisch worden steeds door de penningmeester ondertekend. Artikel 42

Re bevoegdheden van het orgaan van het dagelijks bestuur zijn beperkt tot de handelingen van het dagelijks bestuur.

De raad van bestuur kan echter bepaalde van zijn beslissingsbevoegdheden delegeren en (of) bepaalde bijzondere mandaten toevertrouwen aan de gedelegeerden voor het dagelijks bestuur.

Artikel 43

De raad van bestuur kan, te allen tijde en zonder dat hij zich moet verantwoorden, een einde stellen aan de functie uitgeoefend door de persoon gelast met het dagelijks bestuur.

Artikel 44

De bestuurders gelast met het dagelijks bestuur gaan geen enkele persoonlijke verplichting aan inzake de verbintenissen die de vereniging aangaat.

XlI. DE VERTEGENWOORDIGING

Artikel 45

De vereniging is geldig vertegenwoordigd in alle akten die de vereniging verbinden - buiten deze die onder het dagelijks bestuur vallen of de rechtsvorderingen - door de voorzitter en de secretaris die gezamenlijk handelen en die, als orgaan, tegenover derden noch hun bevoegdheden noch een voorafgaandelijke beslissing noch een volmacht van de raad van bestuur zullen moeten bewijzen.

Dit geldt ondermeer voor de authentieke akten.

Indien de voorzitter en/of de secretaris verhinderd zijn, wordt/worden de verhinderde perso(o)n(en)

vervangen door:

hetzij één van de ondervoorzitters van de vzw;

- hetzij de penningmeester van de vzw,

Niemand van de voornoemde gemachtigde personen moet tegenover derden noch de reden van verhindering opgeven van de persoon die hij/zij in voorkomend geval vervangt/vervangen of het bewijs geven van een voorafgaande beraadslaging van de raad van bestuur, noch om het even welk mandaat voorleggen.

De raad van bestuur mag, te allen tijde en zonder dat hij zich moet verantwoorden, een einde stellen aan het mandaat verleend aan de perso(o)n(en) gelast met de algemene vertegenwoordiging van de vereniging.

XIII. DE REKENINGEN EN DE BEGROTING

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -18/10/2013 - Annexes du Moniteur belge

MOD2.2

Artikel 46

De vereniging houdt een boekhouding bij volgens de richtlijnen opgelegd door de wet van 27 juni 1921 en haar uitvoeringsbesluiten.

Artikel 47

Het boekjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december.

Artikel 48

De rekeningen van het afgelopen dienstjaar en de begroting van het volgend dienstjaar zullen binnen de in de wet voorziene termijnen jaarlijks ter goedkeuring aan de algemene vergadering voorgelegd worden. De rekeningen zullen neergelegd worden overeenkomstig de wet van 27 juni 1921.

Artikel 49

De algemene vergadering mag het nazicht van de rekeningen toevertrouwen aan één of meerdere commissarissen of aan een college van minimum 2 verificateurs der rekeningen, leden of niet-leden van de vereniging en die geen deel uitmaken van de raad van bestuur.

Indien het nazicht van de rekeningen toevertrouwd wordt aan een college van verficateurs der rekeningen, zijn deze aangeduid voor een termijn van drie jaar. De uittredende verficateurs der rekeningen zijn herkiesbaar.

De commissarissen en de verificateurs der rekeningen hebben de breedste bevoegdheden wat de controle van het maatschappelijk vermogen aangaat.

XIV. DE BIJDRAGEN

Artikel 50

De leden betalen een jaarlijkse bijdrage.

Het bedrag van deze jaarlijkse bijdrage wordt vastgelegd door de raad van bestuur.

Deze bijdrage zal niet hoger mogen zijn dan 20 EUR per jaar.

Bij niet betaling van de bijdragen die horen bij een lid, stuurt de raad van bestuur een herinneringsbrief.

XV. SOCIAAL FONDS, VOORZIENINGEN

Artikel 51

De ontvangsten van de vereniging bestaat uit:

1, de bijdragen gestort door de leden:

2. de giften, legaten, subsidies die de vereniging zal genieten ;

3. de intresten ;

4; de tussenkomsten toegekend door de Liberale Mutualiteit van Brabant afgesloten in toepassing van de bepalingen van het artikel 43 van de wet van 6 augustus 1990 betreffende de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen ;

5. allerlei opbrengsten.

XVI. HET REGLEMENT VAN INWENDIGE ORDE

Artikel 52

Een reglement van inwendige orde mag worden ingevoerd. Voor de goedkeuring alsook de wijzigingen die hieraan zouden kunnen worden aangebracht is een beslissing van de algemene vergadering nodig, waarbij tenminste de helft van de leden aanwezig of vertegenwoordigd moet zijn en beslist wordt bij meederheid van stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.

XVII. TOEGETREDEN LEDEN

e ' K r

"

f

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -18/10/2013 - Annexes du Moniteur belge

MOD 2.2

Artikel 53

Zijn toegetreden leden:

a) de personen die aangesloten zijn bij de Liberale Mutualiteit van Brabant en de bijdragen voor de aanvullende verzekering betalen ;

b) de personen die de vereniging wensen te helpen of wensen deel te nemen aan haar acitiviteiten en die zich ertoe verbinden het reglement van inwendige orde van de vereniging na te leven.

De toegetreden leden genieten slechts van de rechten en de plichten omschreven in huidig hoofdstuk. Artikel 54

De persoon die niet aangesloten is bij de Liberale Mutualiteit van Brabant en die niet bijdraagt voor de aanvullende verzekeringen die lid wenst te worden, richt aan de voorzitter van de raad van bestuur een schriftelijke of mondelinge vraag waarin hij/zij duidelijk zijn/haar voornemen kenbaar maakt om toegetreden lid te worden. De voorzitter van de raad van bestuur neemt de persoon op als toegetreden lid en verzoekt deze om zijn aanvaarding te bevestigen door de lijst van toegetreden leden te tekenen. Deze lijst zal ieder jaar bijgewerkt worden.

Artikel 55

De toegetreden leden bedoeld in artikel 54 betalen jaarlijks een bijdrage. Het bedrag van deze jaarlijkse

bijdrage wordt door de raad van bestuur vastgesteld.

Deze bijdrage mag niet meer bedragen dan 50 EUR per jaar.

XVIII, DE ONTBINDING VAN DE VERENIGING

Artikel 56

De beraadslaging en de beslissing over de ontbinding respecteert het quorum en de meerderheid zoals bepaald in de wet van 27 juni 1921. Vanaf de beslissing tot ontbinding vermeldt de vzw steeds dat zij een "vzw in vereffening" is.

Artikel 57

In geval van vrijwillige ontbinding van de vereniging, duidt de algemene vergadering de vereffenaar(s) aan en bepaalt hun bevoegdheden,

Artikel 58

In alle gevallen van ontbinding, hetzij vrijwillig, hetzij gerechtelijk, zal het beschikbaar netto maatschappelijk actief overgaan naar de vzw "Sociale Werken van de Liberale Mutualiteit van Brabant", gelegen te 1030 Brussel, Koninginneplein 51-52, in het gerechtelijk arrondissement Brussel of naar de vzw "Bouw- en Huisvestingsfonds van de Liberale Mutualiteit van Brabant en van haar Sociale Werken", gelegen te 1030 Brussel, Koninginneplein 51-52, in het gerechtelijk arrondissement Brussel, volgens de beslissing van de algemene vergadering van de vereniging.

Artikel 59

Alle beslissingen betreffende de ontbinding, vereffeningvoorwaarden, de benoeming en de ambtsbeëindiging van de vereffenaars, de afsluiting van de vereffening en de bestemming van het actief zullen neergelegd worden ter griffie van de rechtbank van koophandel en bekendgemaak in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad, overeenkomstig de wet van 27 juni 1921 en haar uitvoeringsbesluiten.

XIX. BETWISTINGEN

Artikel 60

Alle betwistingen inzake interpreatie van de statuten, van de bijzondere reglementen of van de algemene vergadering worden door de algemene vergadering soeverein beslecht,

Voor eensluitend afschrift verklaard,

MOD 2.2

Luik B - Vervolg

In naam en voor rekening van de vzw,

Handelend in de hoedanigheid van vertegenwoordigingsorgaan van de vereniging.

Te Diest, 7 augustus 2013.

(Volgen de handtekeningen)

à " ~ ~ t ' ,

Voorbehouden

aan het Belgisch Staatsblad

Benoemingen - Raad van Beheer - Volmacht - Handtekening

Uittreksel uit de notulen van de algemene vergadering van 7 augustus 2013

De algemene vergadering heeft overeenkomstig de statuten tot beheerders benoemd:

Segers Willy Julien, Kerkstraat 162, 3290 Schaffen.

Verboven Nadine Léa Marcelle, Sint-Jan Berchmansstraat 7, 3290 Diest.

Luyten Norma Amelie, Papenbroekstraat 154, 3290 Diest,

Mees Rudy Jacques Gustaaf, Lindenlaan 8, 3290 Diest,

Tuerlinx Delphine, Oude Baan 71, 3290 Diest.

Dewael Andrée Aline, Sint-Jansveld 13, 3290 Diest.

Uittreksel uit de notulen van de raad van beheer van 7 augustus 2013

1. Aanduiding bestuurders

De beheerders hebben overeenkomstig de statuten onder elkaar aangesteld:

Voorzitter : Segers Willy Julien

Ondervoorzitter : Verboven Nadine Léa Marcelle

Secretaris : Luyten Norma Amelie

Penningmeester : Mees Rudy Jacques Gustaaf

Lokaal bestuurslid : Tuerlinx Delphine

Lokaal bestuurslid : Dewael Andrée Aline

Opgemaakt te Diest, 7 augustus 2013

(Get.) Segers Willy Julien; Verboven Nadine Léa Marcelle; Luyten Norma Amelie; Mees Rudy Jacques

Gustaaf; Tuerlinx Delphine; Dewael Andrée Aline.

Bijlagen bij het Belgisch Staatsblad -18/10/2013 - Annexes du Moniteur belge

Op de laatste blz. van Luik B Vermelden , Recto : Naam en hoedanigheid van de instrumenterende notaris, hetzij van de perso(o)n(en) bevoegd de vereniging, stichting of organisme ten aanzien van derden te vertegenwoordigen

Verso: Naam en handtekening

Coordonnées
LSV 55 PLUS DIEST, AFGEKORT : LSV+ 55 DIEST

Adresse
CLEYNAERTSTRAAT 10 3290 DIEST

Code postal : 3290
Localité : DIEST
Commune : DIEST
Province : Brabant flamand
Région : Région flamande